(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 اردیبهشت 1390- شماره 19917

راهنمايي براي همه نسل سومي هاي كتابخوان كشورمان
سفر به جزيره گنج
غوغاسالاري و روشنفكربازي
از آب گذشته!
برداشت دوم
راه سوم
بوي بارون



راهنمايي براي همه نسل سومي هاي كتابخوان كشورمان
سفر به جزيره گنج

جشن كتاب تهران به عنوان بهاري ترين فصل فرهنگ در كشور از فردا آغاز مي شود و جوانان به عنوان اصلي ترين مخاطبان اين دهه آشتي كنان با كتاب، از سراسر كشور خود رابه پايتخت و مصلاي تهران مي رسانند اگرچه در اين گردش بهاره كه معطر به عطر بهار نارنج و بوي كاغذ و طعم آگاهي است؛ اما گردش بهاره بدون نقشه مساوي است با يك سراب ملال آور و گاه گمراه كننده چرا كه جزيرهء گنج نمايشگاه كتاب مملو از دزدان دريايي و غارهاي تو در توي انحرافي است كه ممكن است ما حصل يك ديدار و گشت و گذار فرهنگي را تنها به صيد سگ ماهي و خرچنگ و سنگ ريزه منجر كند. پس امروز دقايقي ميهمان ما باشيد تا ليست جمع و جوري از خريد در نمايشگاه امسال را تقديم كنيم. اما حواستان باشد؛ دعواي مجوز چاپ و مميزي و جمع آوري كتاب و ....«بازارگرمي» برخي دوستان براي فروش كتاب است ضمن اينكه سرزدن به برخي ناشران براي هر نوع نمايشگاه كتابي «مستحب» است حتي اگر كتاب جديد نداشته باشند؛ مثل انتشارات شاهد، سوره مهر، اميركبير، نيستان، مركز اسناد انقلاب اسلامي، بوستان كتاب...البته سر زدن به غرفه »كيهان« در هر نقطه از كره خاكي غير قابل فراموشي است.
تحريريه نسل سوم
آتش به اختيار
يك رمان جنگي است كه از سوي انتشارات نيستان با قيمت 6 هزار تومان منتشر مي شود. اين رمان به روزهاي آخر جنگ مي پردازد و زندگي چند سرباز را در سال 67 شرح مي دهد. محمدرضا بايرامي در اين اثر داستان تعدادي سرباز در وضعيت سخت جنگي را روايت كرده كه در محاصره دشمن و تشنگي گرفتار شده اند و براي غلبه بر مشكلاتشان در تلاشند، داستاني كه در دشت هاي گرم جنوب كشور رخ داده است .
زير خاكي
تازه ترين مجموعه داستان مجيد قيصري است كه انتشارات افق آن را با قيمت 2800 تومان منتشر كرده است. اين كتاب مجموعه اي از 8 داستان با محوريت جنگ است و مانند آثار قبلي اين نويسنده بيشتر به احوالات انسان ها در مقابله با جنگ مي پردازد. «زيرخاكي، جيرجيرك، ايستگاه 7 و مردان شب» نام برخي داستان هاي اين كتاب جديد قيصري است.
جانستان كابلستان
گزارش سفر رضا اميرخاني به افغانستان و آخرين نوشته اوست كه نشر افق آن را به نمايشگاه كتاب مي آورد. اين سفرنامه در 300 صفحه و 9 فصل تنظيم شده است. فصل افتتاحيه كتاب «مور و تيمور» نام دارد كه در آن به شرح يك
كوه پيمايي عجيب بعد از انتخابات 88 پرداخته شده است. «مشهورات هرات»، «متواترات هرات» و «تحريرات هرات» از جمله فصل هاي كتاب است.
تهران در بعدازظهر
تازه ترين اثر داستاني مصطفي مستور مشتمل بر شش داستان كوتاه است كه توسط نشر چشمه با قيمت 1800 تومان منتشر شده است و به باور نويسنده با نگاهي متفاوت نسبت به زنان روايت شده است. البته مثل ديگر آثار داستاني مصطفي مستور دغدغه هاي انساني ايراني را مطرح مي كند و سعي دارد بين دنياي مدرن و باورهاي ديني توازن برقرار كند .
ايستادن زير دكل
برق فشار قوي
جديدترين مجموعه داستان داوود براي عرضه در نمايشگاه كتاب از سوي نشر چشمه با قيمت 2200 تومان منتشر شده است. نويسنده داستان هاي اين مجموعه را پس از كتاب «دختران دلريز» نوشته و شامل 12 داستان است. برخي از اين آثار پيش از اين در مطبوعات منتشر شده ولي داستان هايي هم دارد كه تاكنون جايي به چاپ نرسيده است .
رقص بسمل
محمدمهدي رسولي با موضوع سرگذشت يك رزمنده به نام ابراهيم در سال هاي پس از جنگ اين كتاب را بوسيله انتشارات نيستان منتشر كرده است. اختلاف نسل هاي قبل و بعد از دفاع مقدس در دهه هاي پس از آن مطرح در كتاب شده است. ابراهيم كه پس از تحمل سال ها اسارات به ايران بازگشته به خاطر تفاوت موجود بين باورهاي خود و عقايد خانواده اش از آن ها فاصله مي گيرد و ...
دو تخم مرغ در مه
شهرام شكيبا با طنزنوشته هاي سينمايي و در قالب شوخي با سينماگران مطرح كشور به نمايشگاه كتاب مي آيد. شوخي با برخي از سينماگران مطرح امروز ايران مانند مسعود كيميايي، تهمينه ميلاني، عباس كيارستمي در اين مجموعه ديده مي شود. كتاب را انتشارات نيستان منتشر كرده و داراي سوژه كلي خريد تخم مرغ از بقالي است كه هربار از طريق يك كارگردان تشريح مي شود.
گمشده من
محمدمهدي بهداروند، خاطرات محسن رضايي، فرمانده كل سپاه پاسداران در سال هاي دفاع مقدس را از سردار شهيد علي هاشمي، فرمانده سري ترين قرارگاه اطلاعات جنگ ـ نصرت ـ در قالب كتاب تدوين كرده است. اين كتاب از سوي سوره مهر با قيمت 1500 تومان روانه بازار نشر شده است. علي هاشمي در انجام عمليات در هورالهويزه، كه طرحي دور از انتظار دشمن بود، فرمانده قرارگاه سري نصرت بود و...
نقش رهبري
در مديريت بحران ها
اين كتاب قبل تر به صورت پاورقي در روزنامه خودمان منتشر شده بود و حالا در كتابي مجزا از سوي انتشارات كيهان روانه بازار نشر شده است. تاليف اين كتاب را محمدتقي كرامتي بر عهده داشته كه در 500 صفحه و با نگاهي تحليلي، نقش مقام معظم رهبري را در برخورد با وقايع و مهار بحران هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران بررسي و بازبيني مي كند.
برآشفتن گيسوي تاك
مجموعه غزل هاي موسوي گرمارودي است كه انتشارات سوره مهر آن را با قيمت 1900 تومان در بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب عرضه مي كند. اين كتاب مشتمل بر پنجاه غزل با مضامين عرفاني، عاشقانه و مناسبتي است كه آخرين ويراست اشعار گرمارودي نيز محسوب مي شود؛ او همچنين مجموعه شعارهاي آييني خود را نيز به نمايشگاه مي آورد.
تالار پذيرايي پايتخت
رمان محمد علي گوديني كه از سوي انتشارات سوره مهر با قيمت 4800 تومان منتشر شده و با تمركز بر حادثه 6 بهمن 1341 و انقلاب سفيد و ماجراهاي تقسيم اراضي در رژيم شاه خائن آغاز مي شود و زمينه هاي شكل گيري انقلاب اسلامي را روايت مي كند. نويسنده در اين اثر به وضعيت خانواده هاي روستايي بعد از انقلاب سفيد و مهاجرت آنان به تهران و شهرهاي ديگر پرداخته است.
سوران سرد
اين رمان جواد افهمي كه با قيمت 7000 تومان از سوي سوره مهر منتشر شده در مورد يك عده سرباز در حال خدمت سربازي است كه در منطقه غرب كشور در دو پايگاه در حال خدمت هستند. كل منطقه در معرض خطر سقوط است. در همين حال يكي از دو پايگاه سقوط مي كند و در پايگاه ديگر هم يك جاسوس پيدا مي شود... رمان در ژانر پليسي روايت شده است.
علي شريعتي
نگاهي به زندگي و مبارزات دكتر علي شريعتي از سوي انتشارات ميراث اهل قلم كه با قيمت 1100 تومان منتشر شده است، در قالب داستانك هايي جذاب از حيات دكتر شريعتي در كنار ذكر برگزيده اي از سخنان و پندهاي اين چهره محبوب نسل هاي مختلف كشور، در 96صفحه است. ضميمه اي از بيانات امام راحل(ره)، شهيد بهشتي و رهبر انقلاب نيز در كتاب آمده است .
استاد از نگاه خانواده
شرح گوشه هايي از شخصيت جامع و زندگي درس آموز استاد مطهري از زبان همسر و فرزندان ايشان است و انتشارات صدرا آن را در نمايشگاه كتاب عرضه مي كند. كتابي سرشار از ناگفته ها و نانوشته ها كه ابعاد ديگري از شخصيت متفكر شهيد آيت الله مطهري را براي نسل ما بازگو مي كند همراه با خاطراتي از اعضاي خانواده مربوط به بعد از شهادت ايشان.
خاطرات من از استاد
انتشارات صدرا همچنين كتاب «خاطرات من از استاد شهيد مطهري» را به نمايشگاه مي آورد كه اختصاص به خاطرات شيرين و آموزنده مرحوم استاد علي دواني از آيت الله مطهري در طي ساليان دراز همراهي و همدلي با وي دارد. كتاب با قيمت 1100 تومان عرضه مي شود و سرشار از پندهاي مفيد براي زندگي هاي امروزي ماست .
به روايت همسر شهيد
شهيد اصغري خواه به روايت همسر؛ عنوان چهاردهمين جلد از مجموعه «نيمه پنهان ماه» است؛ سرشار از امواج گاه ساده و گاه پيچيده زندگي كه با روايتي ساده زندگي يك شهيد از زاويه ديد همسرش بازخواني مي شود. اين كتاب 1400 توماني را روايت فتح منتشر كرده است. ضمن اينكه همچنان پيشنهاد اصلي نسل سوم براي خريد از روايت فتح كتاب هاي «نيمه پنهان ماه» است.
غريب غرب
اين كتاب كه انتشارات روايت فتح آن را با قيمت 2100 تومان منتشر كرده است روايتي كوتاه از زندگي شهيد بروجردي به قلم عباس رمضاني است. از جمله كتاب هاي مجموعه «سرداران» است كه بنا دارد زندگي سرداران شهيد دوران دفاع مقدس را همان گونه كه بوده روايت كند؛ روايتي واقعي، ساده و خودماني از مردي كه مسيح كردستان لقب گرفته بود.
حزب خلق مسلمان
ظهور تا سقوط حزب خلق مسلمان ايران، سي و پنجمين عنوان مجموعه «نيمه پنهان» است كه از سوي «دفتر پژوهش هاي مؤسسه كيهان» در نمايشگاه عرضه مي شود. كتاب مشتمل بر سه فصل و به قلم «اصغر حيدري» است كه بررسي زندگي آيت الله شريعتمداري به عنوان موسس و حامي حزب، چگونگي تأسيس و روابط برخي از فعالان حزب با ساواك و آمريكايي ها از جمله آنها است.
مثل من و تو
زندگي سردار شهيد احمد كاظمي به قلم يحيي نيازي با روايتي داستاني، در اين كتاب گنجانده شده است. تولد، نوجواني، مبارزات انقلابي، عزيمت به كردستان و لبنان، حضور در شمال غرب كشور و ايجاد امنيت در آن منطقه و فرماندهي نيروهاي هوايي و زميني سپاه پاسداران، از جمله دوره هاي بازگو شده زندگي شهيد احمد كاظمي در اين اثر است كه روايت فتح آن را با قيمت 2100 تومان عرضه مي كند.
جديدترين اثر آيت الله
«نسيم انديشه» حاصل پرسش هاي كتبي و شفاهي است كه از محضر حضرت آيت الله جوادي آملي پرسيده شده و به فراخور سطح علمي مخاطبان پاسخ سوالات ارايه شده است. كتاب در 165 صفحه از سوي موسسه تحقيقاتي اسرا به منتشر شده كه در بخش اول 36 پرسش و پاسخ فلسفي و معارفي و در بخش دوم نيز با عنوان كلام، 38 پرسش درباره امامت، شفاعت و عصمت را در خود جاي داده است.
لبخندهاي mp3
رهي معيري
مجموعه اي درباره طنزهاي رهي معيري نوشته فاضل تركمن است كه علي اصغر طبي مقدمه اي بر آن نوشته و در واقع، يك سبك شناسي از طنزهاي او را شامل مي شود و نشر هزاره ققنوس آن را به نمايشگاه مي آورد. اين كتاب شامل هشت بخش است كه طنزهاي معيري از لحاظ موضوعي، زباني و سبكي مورد بررسي قرار گرفته اند.
درون و بيرون انسان در 14 اپيزود
نخستين رمان قادر طهماسبي با عنوان «تلاوت» در 14 اپيزود منتشر و از سوي انتشارات سوره مهر با قيمت 2400 تومان عرضه خواهد شد. رمان، يك اثر معرفت شناسانه است و به بررسي درون و برون انسان مي پردازد و مفاهيمي همچون نگاه، سكوت، درد و غيرت در آن به عنوان شخصيت هاي اصلي هر فصل نقش آفريني مي كنند. داستان با نام حضرت زهرا(س) شروع مي شود و در انتها نيز به واقعه كربلا مي رسد، اما...
اسرار مرگ و زندگي
مجموعه «تفسير روز» يحيي يثربي در نظر دارد مسائل و موضوعات جامعه امروز همچون «سياست اسلامي، مشكلات علما و مديران جامعه، دين درست و مباحث خرافي و...» را بر مبناي قرآن و با زباني ساده باز تعريف كند. سيديحيي يثربي در اين كتاب با زباني ساده به دور از اصطلاحات فلسفي به بيان ديدگاه هاي فلاسفه اسلام و غرب پرداخته است. كتاب را انتشارات قو عرضه مي كند.
روايت ديگر
70 عنوان از اين مجموعه مانند «قصه هاي جنگ»، «زني كه منم، نامش زهراست» و «19 پرچم» نوشته پرويز شيشه گران، »نياز« و «نخل هاي بي سر» اثر قاسمعلي فراست، «آب، باد، آتش» نوشته محمدجواد جزيني، «كودك و فرشته» از محمدرضا گوهري، «پسران جزيره» و «مرد سوم» نوشته حسين فتاحي از سوي انتشارات اميركبير منتشر و در نمايشگاه عرضه مي شود .
حكمت فاطمي
خطبه بلند و پرمعناي حضرت زهرا(س) در مسجد مدينه كه به «خطبه فدكيه» معروف است، به دليل معارف ناب و نكته هاي ژرف و آموزه هاي فراوان، همواره مورد توجه عالمان و محققان بوده و حالا آيت الله سيدعزالدين حسيني زنجاني شرحي تلخيص شده را از آن منتشر كرده است. اين كتاب از جمله كتب پرفروش بوستان كتاب است كه با قيمت 6500 تومان در نمايشگاه عرضه مي شود .
كارنامه شگفت انگيز
اين كتاب مسايل دوران بلوغ و تكاليفي كه از اين زمان بر عهده نوجوانان قرار مي گيرد را با برگزيدن قالب داستاني و استناد به منابع متقن ديني ترسيم مي كند. نويسنده با بياني
غير مستقيم در گفت وگو با كودكان و نوجوانان، آنها را با مسايل اين دوره سني آشنا و درباره پرسش هاي آنها، راهنمايي شان مي كند . مريم حقي كتاب را در بوستان كتاب با قيمت 2 هزار تومان منتشر كرده است.
كسي براي قاطر مرده
گريه نمي كند
كتاب را جواد جزيني نوشته و انتشارات ققنوس براي عرضه در نمايشگاه كتاب منتشر كرده كه داراي 15 داستان كوتاه است و هر كدام درباره طيفي از موضوعات متنوع عاطفي و اجتماعي نوشته شده اند. كوتاهي و اختصار همراه با بياني ساده در فرم و توصيف موقعيت هاي متفاوت داستاني، از خصيصه هاي اغلب داستان هاي اين كتاب 2 هزار توماني است.
اين سوي بهشت
رمان به نويسندگي فيتز جرالد با ترجمه سهيل سمي است كه انتشارات ققنوس با قيمت 7500 تومان براي عرضه در نمايشگاه كتاب منتشر كرده است. اين كتاب به زندگي و اصول اخلاقي جوانان بعد از جنگ جهاني اول مي پردازد و زندگي دانشجويي را كه به بن بست مي رسد روايت مي كند؛ به عقيده منتقدان، جرالد شخصيت واقعي خود را در اين رمان گنجانده تا هشداري براي جوانان باشد.
خاطرات
حبيب اله عسكراولادي
اين كتاب 330 صفحه اي در قالب 7 فصل به همت مركز اسناد انقلاب اسلامي با قيمت 4600 تومان تدوين شده است. «در بستر زمان، همراه با نهضت امام خميني(ره)، حضرت امام و فاجعه فيضيه، قيام 15 خرداد، علما و هيات هاي پس از 15 خرداد، تبعيد امام و واكنش هيات هاي موتلفه اسلامي و ادامه مبارزه در زندان؛ عناوين برخي فصل هاي هفت گانه اين كتاب است .
ما شنيده ها را ديديم
«ما شنيده ها را ديديم» برگزيده يادواره شهدا و نكوداشت جلوه هاي ايثار رزمندگان اسلام در طول هشت سال جنگ تحميلي است كه به دليل اهميت آن مورد توجه مركز اسناد انقلاب اسلامي قرار گرفت تا جهت ثبت آن در مكتوبات تاريخ دفاع مقدس اقدام كند. كتاب مجموعه اي از چند خاطره از دوران هشت ساله دفاع مقدس است كه به قلم حسن گلچين با قيمت 900 تومان نگاشته شده است .
آسمان پر ستاره
مجموعه داستاني است به قلم محمدعلي گوديني كه براساس ديده هاي خود در صحنه مبارزات انقلاب نگاشته است؛ روايتي ملموس و خواندني از روزهاي حماسه مردم ايران در سالهاي منتهي به انقلاب 57. اين كتاب با قيمت 700 تومان از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده و برگ هاي ديگري از تاريخ نهضت بي نظير مردم در انقلاب اسلامي را ورق مي زند.
باران در سلول
هفتمين جلد از مجموعه يادگاران انقلاب، بر اساس خاطرات احمد منصوري، به قلم علي الله سليمي و به همت نشر شاهد با قيمت 1600 تومان منتشر شده است. منصوري يكي از آزادگان دوران قبل از پيروزي انقلاب است كه به دليل مبارزاتش عليه حكومت ستم شاهي، سالهاي زيادي از عمرش را در زندان هاي حكومت شاه سپري كرده است و كتاب به همين دليل مستند و خواندني است.
نشانه هاي پايان جهان در قرآن
اين كتاب كه با قيمت 3هزار تومان از سوي انتشارات نور قرآن و اهل بيت (ع) منتشر شده به بررسي نشانه هاي فرارسيدن قيامت و پايان جهان هستي از منظر آيات قرآن پرداخته است. عباسعلي كامرانيان در اين كتاب وضعيت جهان در عرصه قيامت را بررسي كرده است.

 



غوغاسالاري و روشنفكربازي

يكي از مهم ترين اتفاقات حوزه نشر كشور در سال هاي اخير كه به واقع از درخشان ترين موفقيت هاي نشر كتاب محسوب مي شود؛ تاسيس مجمع ناشران انقلاب اسلامي است. اهميت اين موضوع زماني مشخص مي شود كه به نحوه كار نويسندگان در سه دهه اخير توجه كنيم . زيرا در طول اين 30 سال اگرچه هركدام از نويسندگان متعهد در حوزه كار خود تجربيات موفقي داشتند اما نتوانسته اند به طور منسجم و سيستماتيك در اين ميان حاضر شوند.
فعاليت مجمع ناشران بيش از هر كسي براي نويسندگان حوزه داستان خوشايند است. زيرا موضوعات اعتقادي در هيچ شاخه اي به اندازه داستان نويسي مهم نيست. در حوزه علوم انساني به خصوص ادبيات از دير باز شبكه هاي خاصي حوزه توزيع را برعهده داشتند اما مجمع ناشران انقلاب اسلامي مي تواند اين حوزه را از چنگال شبكه هاي شبه روشنفكر خارج كند. همچنين در حوزه توليد نيز با معرفي داستان نويسان جديد و موضوعات تازه همواره حاضر باشد.
موضوع دوم اين است كه به نظر مي رسد برخي انتشاراتي ها به خصوص در حوزه داستان به صورت مشخص چندين هدف را دنبال مي كنند. معرفي نويسندگان جديد در حوزه ادبيات داستاني با نشر آثار كم تيراژ از داستان نويساني ناشناخته، نشان دهنده اين است كه انتشاراتي هاي حوزه شبه روشنفكري در حال پايه گذاري نسل جديد نويسندگان هستند به اين معنا كه نسل گذشته به زودي با جا به جايي و پوست اندازي روبه رو مي شود.
استفاده عموم اين ناشران از موضوع مميزي و غوغا سالاري در اين حوزه و تحت فشار قراردادن وزارت ارشاد در ارائه مجوز با توليد و معرفي انبوه كتاب و حتي باز نشر آثاري كه سال ها از اولين چاپ آن مي گذرد از حربه هاي اين مجامع براي رسيدن به اهدافشان است. آنها از اين راه به عنوان اهرمي براي مواجهه با ارزش هاي مكتبي انقلاب كه در قانون مميزي لحاظ مي شود بهره مي برند.
محافل نقد برگزار شده در انتشارات شبه روشنفكر، زمينه اي براي تحليل و جا انداختن انديشه هاي خاص ايشان است. جريان شبه روشنفكري ، در طول سال هاي دهه هفتاد و هشتاد گرفتار نوعي فرم زدگي شد كه ريشه در ادبيات ترجمه داشت. آنها با اين نوع رابطه و علاقه به آثار غربي عملا بر فرم انديشي تاكيد كردند. اما از آنجا كه اين نوع نوشتار در ميان مردم ما با استقبال خاصي مواجه نشد براي پر كردن خلأ مخاطب به هنجار گريزي، شكستن خطوط و تعادل ها، لحن بياني دور از ادب و استفاده ار شخصيت هاي لاابالي و ستيز با مباني دين اسلام روي آوردند. در اكثر اين داستان ها گريز از عقل ديني، مبارزه با مباني فقهي شريعت و يا كنار گذاشتن فكر ديني و تمسك به تحريف انديشه هاي انقلاب به روشني مشاهده مي شود.
با همه اينها نسل نويسندگان در حال پوست اندازي هستند و نويسندگان متعهد نسل انقلاب بايد سهم خود را به شكل بهتري ادا كنند. البته جشنواره هاي فراواني در كشور برگزار مي شود كه داعيه دار معرفي چهره هاي تازه در حوزه ادبيات است اما هنوز به تعداد اين چهره هاي تازه، ناشري براي چاپ آثار نداريم.
در رابطه با موضوع كمبود مطالعه در كشور نيز بايد گفت اين مسئله اضلاع گوناگوني دارد و وجوه مختلفي را در برمي گيرد. مخاطب، برنامه ريزي فرهنگي حكومت اعم از دولت، مشكلات حوزه چاپ و نشر و در آخر توزيع كتاب از مسائلي است كه بايد به آن توجه كرد اما اولين و مهم ترين موضوعي كه اهميت آن بر ساير موارد غلبه دارد و بسياري از مشكلات به آن بر مي گردد؛ خود نويسنده است.
متاسفانه در كشور ما نويسندگي امري سهل الوصول است و اين را مي توان از تعداد فراوان آثار منتشر شده دريافت. يك نويسنده تنها براي عصر خود نمي نويسد و اين كار امري فرا زماني است به همين علت هيچ كس در مواجهه با سرانه مطالعه پايين از نوشتن دست بر نمي دارد اما بايد ديد آيا آن چشمه زلال در جان نويسنده مي جوشد و آيا تا آن حد زلال است كه كام تشنگان را سيراب كند؟!
مسئله مهم تر اين است كه معيار نويسندگي با مخاطب مشخص نمي شود و اين كار بايد توسط منتقد فهيم و منصف انجام شود. متاسفانه در كشور ما جريان نقد فعال، منصف و تاثير گذار وجود ندارد. جريان هاي نقد روشنفكري نيز به تحليلي بر پايه تكثر و دور از يقين مي پردازند. اين نوع نقد با توجه به تعاليم ديني اسلام كه برپايه عقل شكل مي گيرد در ميان مردم ما جايگاهي ندارد.
چه اينكه بسياري از اين محافل به نوعي عقل مذموم را پرورش مي دهند. همچنين بايد گفت ظرفيت هاي نقد هنوز در كشور ما مشخص نيست و مديران دور انديشي لازم را در اين مورد ندارند تا با پرورش منتقد و ايجاد جريان نقد زمينه رشد ادبيات سالم و متعهد را بيش از پيش پرورش دهند. زيرا بدون اين كار جريان نشر در دست ادبيات عامه پسند مي افتد چرا كه هيچ چشم آگاهي در صدد راهنمايي مخاطب به سوي آثار فاخر بر نمي آيد.
احمد شاكري

 



از آب گذشته!

روز مباهله
امروز هم مباهله است و طلوع حق
جنگي ميان آدم مخلوق از علق
قومي گرفته سمت يمين و پر از يقين
قومي گرفته سمت ش مال و ز جنس كين
قومي صداي رهبر خود را شنيده اند
پا از گليم بازي دنيا بريده اند
قومي رسول خويش به ذلت كشيده اند
پيراهن برادر خود را دريده اند
هان اي امام امت و رمز نجات ما
اقرأ نداي رحمت و بنما صراط ما
اقرأ كه پايه هاي يقين گردد استوار
آرام و مطمئن شود اين قلب بي قرار
اقرأ دوباره آيه سرخ مباهله
پايان پذيرد اين ستم و اين مجادله
اقرأ كه گوشها عطشي بينهايت اند
دل هاي ما هميشه به سوي ولايت اند
اقرأ كه سخت ناشنوا گشته گوششان
خاموش گشته شعله به فانوس هوششان
اقرأ كه خسته گشته دگر چشم انتظار
در آرزوي ديدن گرد سم سوار
¤¤¤
ما انتظار را به وراثت كشيده ايم
طعم وصال را به شهادت چشيده ايم
چيزي كه هست آمدن اوست مي رسد
اين را نويد داده به ما دوست مي رسد
...
قوم صبور و ملتهب و غرق اضطراب
اين بار هفتمي است كه دل بسته بر سراب
...
كوتاه مي كنم سخنم را به يك كلام
اسلام تشنه است و ما تشنه قيام
فاطمه موسي

 



برداشت دوم

هفت گام براي نمايشگاه گردي
1. با ماشين شخصي نرويد! كجايش را هم خيلي توضيح نمي دهم چون اين روزها از اقصا نقاط ايران همه دارند فقط به يك جا مي روند آن هم نمايشگاه كتاب تا از نزديك شاهد فرهنگي ترين فروشگاه... عذرخواهي مي كنم فرهنگي ترين رخداد سال باشند. با ماشين شخصي نياييد چون هم ترافيك را سنگين مي كنيد و هم خرجتان بالا مي رود. با افزايش 25 درصدي كرايه تاكسي در شهر تهران هم باز مقرون به صرفه نيست بابت باز و بسته كردن در ماشين كلي پول بدهيد. اين است كه هركجاي تهران هستيد خودتان را برسانيد ايستگاه مترو و مصلي پياده شويد. از شهرهاي ديگر هم اگر مي آييد باز همين نسخه به صرفه تر است .
2. بعد از وسيله نوبت به زمان رفتن به نمايشگاه است. روزهاي اول معمولا خلوت ترين روزهاست تا با فراغ بال و صرف انرژي كمتر از غرفه ها ديدن كنيد و كتاب هاي مورد نظر خودتان را پيدا كنيد. هرچه به روزهاي آخر نزديك شويم تعداد آدم هايي كه در اثر فضاي موجود تصميم مي گيرند به نمايشگاه بروند بيشتر مي شود و درنتيجه سالن ها شلوغ تر و يكهو ديديد توي نمايشگاه فقط آدم ديديد و از غرفه ها فقط آثارش را .
3. و اما آورده اند كه از عاقل ترين افراد كساني هستند كه با تعداد نفرات كمتري به نمايشگاه مي روند. حداكثر با دو تا از دوستان و آشنايانتان برويد، اگر مي خواهيد تمام مدت علاف همديگر نشويد. بالاخره سه نفر يعني سه سليقه متفاوت و سه جور گشتن متفاوت و انرژي سه برابر. البته سعي كنيد با دوستاني همراه شويد كه اهل كتاب باشند و كمي از آخرين اتفاقات حوزه كتاب مانند تازه ترين كتاب ها و انتشاراتي هايشان باخبر باشد. اين طوري شما اين شانس را داريد كه چاپ اول برخي كتاب هايي كه به سرعت به چاپ چندم مي رسند را داشته باشيد محض پز دادن. البته از آنجايي كه كمتر كتابي در ايران به سرعت به چاپ چندم مي رسد اين نكته را فقط محض احتياط يادآور شدم. اما همين جا وظيفه شرعي خودم مي دانم كه نكته اي را هشدار دهم. اگر مي خواهيد از اين نمايشگاه رفتنتان خاطره بدي توي ذهنتان نماند با دوستانتان به ويژه آن ها كه از شهرستان مي آيند داخل نمايشگاه قرار نگذاريد چون قول مي دهم تمام صبح تا غروبتان صرف اين شود كه شماره همراه همديگر را بگيرد و محل دقيقي كه ايستاده ايد را به هم بگوييد و در آخر هم گيج و مبهوت... حالا اگر به اين توصيه گوش نداديد بهترين گزينه قرار گذاشتن در محل انتشاراتي هاي معروف است. انتشاراتي هايي كه مطمئنا تابلوترين و بزرگ ترين و بهترين جاي نمايشگاه را به خودشان اختصاص داده اند و به راحتي مي شود پيدايشان كرد. مانند سوره مهر و اميركبير و ...
4. خب! حالا در روز مناسب با وسيله مناسب و همراهان مناسب آمده ايد نمايشگاه. خداوكيلي حيف است كه فقط به گپ زدن و خوردن كباب تركي بسنده كنيد و سرشار از حس خوب بازديد از مكان فرهنگي و بالارفتن دوز كتاب دوستي، نمايشگاه را به قصد خانه ترك بگوييد تا سال بعد. اقلا لاي چهارتا كتاب را باز كنيد و با دو تا كار جديد آشنا شويد و يك نويسنده اي را ببينيد و از برنامه هاي جانبي استفاده كنيد. براي اين كار بهتر است از قبل برنامه مشخصي داشته باشيد؛ اين كه دقيقا دنبال چه كتاب يا اقلا چه نوع كتاب هايي هستيد و قرار است به كدام انتشاراتي ها سر بزنيد. نمايشگاه از آنجايي كه وظيفه خطير(!) فروشگاه بودن خود را هر سال بيشتر و پررنگ تر از سال گذشته ايفا مي كند پر است از غرفه و كتاب هايي كه ارزش راه يافتن به مهم ترين رخ داد فرهنگي را نداشتند. بنابراين شما وقت خودتان را بر اثر اطلاعات كم هدر چنين غرفه ها و كتاب هايي نكنيد.
5. گاهي جلسات نقد و بررسي برگزار مي شود كه علاوه بر مفيد بودن در جهت بالا بردن اطلاعات كتابي شما، برخي نويسنده هاي محبوب شما نيز در بحث ها شركت مي كنند و بهتر است اين برنامه ها را از دست ندهيد. علاوه بر اين اگر دوست داريد جديد ترين كتاب نويسنده اي كه دوستش داريد همراه با امضاي صاحب اثر باشد با كمي جست و جو در اخبار مي توانيد روزي را كه به نمايشگاه مي آيد بيابيد. نگران نباشيد همه شان بالاخره يك سري به غرفه ناشرشان مي زنند تا از ميزان استقبال از كتابشان مطلع شوند.
6. كمي در خريد كتاب هم دقت كنيد. مثلا به جاي خريد چند جلد كتاب شعر شعراي جوان به دنبال كتاب هايي باشيد كه آثار منتخب همين شعرا را به صورت يك مجموعه عرضه مي كنند. هم در هزينه و فضايي كه كتاب اشغال مي كند صرفه جويي كرده ايد و هم مجموعه شعر خواندني تر است .
7. بالاخره فروشگاه يا نمايشگاه يا سالن مد و آرايش يا هرچه كه اسمش باشد اصطلاح فرهنگي را به يدك مي كشد. پس به خودمان قول بدهيم هرچقدر كه قوطي نوشيدني مان سنگين بود و
پوست خوراكي مان داشت روي دستمان سنگيني مي كرد آن را روي زمين نيندازيم و فضاي نمايشگاه را به زباله ها مزين نكنيم. حالا خودمان هيچ كه به اين صحنه ها عادت داريم، جلوي دو تا مهمان خارجي مان آبرو داري كنيم لااقل .
مهران مصفا

 



راه سوم

چگونه همسر خود را رواني كنيم؟!
اين چند نكته اسرار آميز تنها براي جوانان تازه به خانه بخت راه يافته مفيد ( !!؟) است اگرچه همه آقايان و خانم هاي كشور مي توانند به اين ترتيب زندگي خود را جهنم كنند !
1- وقتي بعد از يك روز شلوغ برايتان غذا درست كرد و با تمام خستگي كنارتان نشست به ايشان بگوييد: ممنون عزيزم، خوب شده، ولي كاش قبل از درست كردنش به مامانم زنگ مي زدي و طرز تهيه اين غذا رو ازش مي پرسيدي.
2 -وقتي در جمع فاميل خودتان هستيد شكم بزرگ پدرزنتان را سوژه خنده همه قرار بدهيد. (اگر داشت!)
3- از صبح كتوني پا كنيد و تا شب هم از پاتون در نياريد تا جورابتان بوي گربه مرده بگيرد و بعد با همان جوراب ها برويد توي رختخواب!
4- به صورتش نگاه كنيد و باحالتي متاثر بگوييد: عزيزم چقدر پير شدي.
5 -وقتي تخمه مي خوريد پوست تخمه ها را هر جايي بريزيد غير از بشقاب جلوي دستتان.
6- هميشه آب را با بطري سر بكشيد.
7- وقتي همسرتان حواسش كاملا به شماست وانمود كنيد او را نمي بينيد و يواشكي به بچه ها بگوييد: دوست داريد براي شما يك مامان خوشگل بيارم!
8- وقتي با تلفن صحبت مي كنيد به محض ورود همسرتان با دستپاچگي بگوييد: باشه، من بعدا بهت زنگ مي زنم ..و سريع گوشي را قطع كنيد.
9- هميشه از جذابيت هاي رفتاري و گفتاري دختر خاله ترشيده خود تعريف كنيد ضمن اينكه از دوران مجردي به نيكي و مكرر ياد كنيد. گاهي هم اسم او را اشتباهي صدا بزنيد!
10- سعي كنيد يك چادر مسافرتي خوب يا ماشين راحت بخريد كه شبهايي كه قرار است بيرون از خانه بخوابيد، زياد سختي نكشيد.

 



بوي بارون

پر است خلوتم از ياد عاشقانه او
گرفته باز دل كوچكم بهانه او
نسيم رهگذر اين بار هم نياورده
به دست قاصدكي نامه يا نشانه او
مسافران همه رفتند و باز جا ماندم
كدام جاده مرا مي برد به خانه او
در اشتياق زيارت به خواب مي بينم
كبوترانه نشستم برآستانه او
من و دو بال شكسته، من و دو دست نياز
چگونه پر بكشم سمت آشيانه او
غروب ابري پاييز مي چكد در من
پرم ز هق هق باران، كجاست شانه او؟

انسيه موسويان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14