(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 اردیبهشت 1390- شماره 19922

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با پايان عمليات سوخت گذاري نيروگاه بوشهر هسته اي شد
تصويب لايحه بودجه 90 با رأي نمايندگان مجلس
دولت قانون ضرورت مدرك كارشناسي ارشد براي كانديداتوري مجلس را ابلاغ كرد
خارج از دستور
جزئيات تشكيل 4 وزارتخانه جديد اعلام شد
ردگيري معاون وزير دفاع ايران در زندان هاي رژيم صهيونيستي
هشدار صفار هرندي نسبت به فرقه سازي هاي جديد
اعتراض دانشجويان بسيجي دانشگاه هاي گيلان به كشتار مردم بحرين
فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا(ص):سامانه موشكي صياد 2 در يگان هاي پدافند هوايي كشور مستقر شد
تشييع و تدفين 2 شهيد گمنام در دانشگاه فردوسي مشهد
ابلاغ نقشه جامع علمي كشور
موافقت با انتشار 32 نشريه و تغيير مدير مسئولي 11 نشريه
دكتر شيباني: 25 داروي بايوتك به زودي در كشور به توليد انبوه مي رسد
حقوق متقابل رهبر و مردم (بخش سوم وپاياني) هنر، تيغ دو دم



با پايان عمليات سوخت گذاري نيروگاه بوشهر هسته اي شد

با تلاش متخصصان ايراني و روس انجام سوخت گذاري و عمليات هسته اي شدن نيروگاه اتمي بوشهر به پايان رسيد.
پس از تلاش ها و آزمايشات متعدد در نيروگاه اتمي بوشهر، روز يكشنبه نيروگاه فعال شده اما توليد برق در دو ماه آينده انجام مي شود.
بر اساس اين گزارش با تلاش متخصصان ايراني و روس انجام سوخت گذاري نيروگاه و عمليات هسته اي شدن به پايان رسيده و اين نيروگاه رسماً هسته اي شده است.
قرار است نيروگاه به مدت دو هفته به صورت فعلي كه هسته اي شده كار كند و بعد از آن در دو ماه آينده برق وارد مدار شود.
در همين رابطه يك عضو كميته بررسي وضعيت نيروگاه بوشهر مجلس با بيان اين كه فعلا نيروگاه بوشهر راه اندازي نشده است، گفت: از آن جا كه راه اندازي نيروگاه بوشهر مستلزم اتصال به شبكه هاي سراسري برق است، هم اكنون در اين نيروگاه تست هاي نهايي براي راه اندازي در حال انجام است.
غلامعلي ميگلي نژاد در گفت وگو با ايسنا گفت: هم اكنون پس از شست وشوي مجدد ميله هاي سوختي كه از قلب رآكتور بيرون كشيده و قرار دادن در قلب رآكتور، تست هاي نهايي در نيروگاه انجام مي شود.
اين عضو كميسيون انرژي مجلس با بيان اين كه نيروگاه بوشهر در حال حاضر راه اندازي نشده است، گفت: راه اندازي نيروگاه بوشهر و توليد برق مستلزم اتصال به شبكه هاي سراسري است كه تاكنون اين اتفاق نيفتاده است؛ اكنون تست هاي نهايي را انجام مي دهند تا براي توليد برق آماده شود.

 



تصويب لايحه بودجه 90 با رأي نمايندگان مجلس

پس از 17 جلسه بررسي بودجه امسال توسط وكلاي ملت، بالاخره اين لايحه در مجلس به تصويب نهايي رسيد.
لايحه بودجه 1390 كل كشور ديروز بعدازظهر با 144 راي موافق به تصويب نمايندگان مردم رسيد. مجلسي ها همچنين روز گذشته، سقف بودجه را نيز تعيين كردند.
نمايندگان در پايان بررسي جزييات لايحه بودجه سال 90 ماده واحده لايحه را تصويب نمودند كه بر اين اساس از حيث منابع درآمد دولت در اين لايحه بالغ بر پنج ميليون و 83 هزار و 938 ميليارد و 829 ميليون ريال و از حيث مصارف بالغ بر 5 ميليون و 83 هزار و 938 ميليارد و 829 ميليون ريال به تصويب رسيد.
بر همين اساس اين رقم منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و مالي و مصارف بودجه عمومي دولت از حيث هزينه ها و تملك دارايي هاي سرمايه اي و مالي بالغ بر يك ميليون و 697 هزار و 225 ميليارد و 111 ميليون ريال شد كه اين مبلغ به دو قسمت منابع عمومي و درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه ها و موسسات دولتي تقسيم شد. يعني بودجه منابع عمومي بالغ بر يك ميليون و 545 هزار و 870 ميليارد و 91 ميليون ريال شد و همچنين بودجه درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه ها و موسسات دولتي بالغ بر 151 هزار و 355 ميليارد و 20 ميليون ريال شد.
همچنين در اين مصوبه بودجه شركت هاي دولتي، بانك ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار و هزينه ها و ساير پرداخت ها بالغ بر سه ميليون و 550 هزار و 656 ميليارد و 350 ميليون ريال تعيين شد.
اختصاص 2500 ميليارد تومان براي افزايش
حقوق كارمندان
مجلس شوراي اسلامي با كاهش مبلغ 25 هزار ميليارد ريال از اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي اين ميزان را براي تامين افزايش حقوق و مزاياي كاركنان دولت اختصاص داد.
در جريان بررسي موارد اصلاحي لايحه بودجه 90 در جلسه ظهر دوشنبه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 145 راي موافق، 19 راي مخالف و 18 راي ممتنع از بين 204 نماينده شركت كننده مصوب نمودند كه مبلغ 25 هزار ميليارد ريال از اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي كسر شود و براي تامين افزايش حقوق و مزاياي كاركنان دولت اختصاص يابد.
همچنين نمايندگان در مصوبه ديگري، كل درآمد حاصله دولت از مبالغ رديف هاي قانون هدفمندي يارانه ها را 54 هزار ميليارد تومان مشخص كردند.
براساس اين مصوبه، كل درآمد حاصله 540 هزار ميليارد ريال شامل 500 هزار ميليارد ريال در بودجه شركت ها و مبلغ 40 هزار ميليارد ريال در بودجه عمومي دولت شد.
همچنين سهم خانوار و دولت و ساير كالاها و خدمات يارانه اي 400 هزار ميليارد ريال و سهم توليد يكصد هزار ميليارد ريال شد.
اين مصوبه با 118 راي موافق، 49 راي مخالف، 17 راي ممتنع از بين 203 نماينده به تصويب رسيد.
اختصاص 100ميليون دلار براي بازسازي عتبات عاليات
وكلاي ملت در ادامه بررسي بندهاي مراعا مانده و ارجاعي به كميسيون تلفيق در لايحه بودجه 90 كل كشور، تصميم گرفتند كه تغييراتي در جزء (چ) بند الحاقي 17 اين لايحه اعمال كنند.
بر اين اساس، از محل افزايش درآمد حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازي، مازاد بر مبالغ مندرج در بند 12اين قانون، قبل از واريز به حساب ذخيره ارزي، معادل ريالي مبالغ زير پس از واريز به خزانه، به موارد ذيل اختصاص مي يابد.
الف- 3 ميليارد دلارفقط براي تقويت بنيه دفاعي.
ب- 2ميليارد دلار به بخش سلامت (بهداشت و درمان در اجراي اهداف بند«ب» ماده «34» قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه)
پ- 100ميليون دلار بابت احداث و بازسازي عتبات عاليات
ت- 250ميليون دلار بابت آشيانه جمهوري اسلامي ايران براي خريد هواپيما، بالگرد و ساير تجهيزات مورد نياز
ث- يك ميليارد دلار بابت مهار آب هاي مرزي و مهار گرد و غبار استان هاي مرزي و ريزگردهاي استان ها و درياچه ها و تالاب هاي كشور
ج- يك ميليارد دلار بابت يارانه سود تسهيلات و جوايز صادراتي و افزايش سرمايه بانك هاي دولتي و صندوق ضمانت صادرات
چ- يك ميليارد دلار بابت صندوق بيمه محصولات كشاورزي و صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري كشاورزي و كمك به صيد و پرورش ميگو و روش هاي صيد و صيادي و تكثير و پرورش ماهي به روش مدار بسته.
ح- يك ميليارد و 500 ميليون دلار بابت صندوق نوآوري و شكوفايي و تضمين هاي ماده 62 قانون محاسبات عمومي و نيز تامين 15 درصد پيش پرداخت موضوع ماده مذكور و فناوري هاي نوين.
خ- 62ميليون دلار بابت تعديل و ساماندهي پره هاي صيادي
د- 200ميليون دلار بابت بازپرداخت تعهدات ارزي
ذ- 500ميليون دلار براي آب رساني به روستاهاي فاقد آب آشاميدني سالم براساس شاخص محروميت
همچنين براساس مصوبه مجلس، براي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي نيز در لايحه بودجه رديف مستقلي اختصاص يافت.

 



دولت قانون ضرورت مدرك كارشناسي ارشد براي كانديداتوري مجلس را ابلاغ كرد

رئيس جمهور قانوني را ابلاغ كرد كه براساس آن كارشناسي ارشد، حداقل مدرك لازم براي نامزدي در انتخابات مجلس شد.
قانون حذف تبصره(2) ماده (28) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه در مجلس تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده، از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.
براساس قانون جديد، يكي از شرايط نامزدي در انتخابات مجلس داشتن حداقل مدرك كارشناسي ارشد يا معادل آن است و بر اين اساس افراد داراي مدرك كارشناسي نمي توانند نامزد انتخابات مجلس شوند.
براساس اين قانون تبصره (2) ماده (28) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب 1378 و اصلاحات بعدي آن حذف شد.
قانون جديد به صورت طرح و از سوي تعدادي از نمايندگان مجلس تدوين شده بود.
لازم به ذكر است طبق تبصره (2) ماده (28) انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام مي توانستند مدرك تحصيلي ليسانس يا معادل آن بشرط داشتن (5) سال سابقه خدمت اجرايي در سطح كارشناسي و بالاتر در بخش هاي خصوصي يا دولتي و يا (5) سال سابقه فعاليت آموزشي و يا پژوهشي با تاييد مراجع ذيربط و يا سابقه يك دوره نمايندگي مجلس مي توانست جايگزين مدرك كارشناسي ارشد باشد.

 



خارج از دستور

طرح جامع اداره صدا و سيما در دستور كار مجلس
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جديدترين طرح ها و لوايح فرهنگي مجلس گفت: طرح قانون جامع اداره صدا و سيما و قانون كامل شده مطبوعات و رسانه از جديدترين طرح هاي مجلس است كه اميدواريم به آن برسيم.
حداد عادل در خصوص جديدترين طرح ها و لوايح فرهنگي در دستور كار مجلس شوراي اسلامي به فارس گفت: مجلس يك طرحي در مورد قانون جامع اداره صدا و سيما در نظر دارد كه در دستور كار خود قرار دهد و قانون جامع رسانه را در اين سال در دستور كار گذاشته ايم و اميدواريم كه به اين قانون برسيم.
وي در ادامه افزود: قانون جامع رسانه، قانون كامل شده مطبوعات است كه در عرصه ارتباطات با فناوري نوين و رسانه هاي الكترونيكي پاسخ مي دهد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در اين قوانين طرحي براي مقابله با جنگ نرم هم ارائه شده است، خاطرنشان كرد: هر تكي، پاتكي دارد و جنگ نرم را بايد با جنگ نرم پاسخ داد يعني با همان ابزارها و وسايل و با فرهنگ و بصيرت كه «بصيرت همان پاتك جنگ نرم محسوب مي شود».

 



جزئيات تشكيل 4 وزارتخانه جديد اعلام شد

سرويس سياسي-
هيئت وزيران جزئيات ادغام وزارتخانه هاي راه و مسكن، نيرو و نفت، صنايع و بازرگاني و رفاه و كار را تعيين كرد.
براساس ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه كشور، دولت مكلف است كه يك يا چند وزارتخانه را به نحوي در وزارتخانه هاي ديگر ادغام كند كه تا پايان سال دوم برنامه تعداد آنها از 21 وزارتخانه به 17 عدد كاهش يابد.
در همين راستا هيئت وزيران هم روز يكشنبه جزئيات ادغام 8 وزارتخانه را براي تشكيل 4 وزارتخانه جديد اعلام كرد.
با اين همه اختلاف نظر دولت و مجلس در اجراي اين بخش از قانون برنامه همچنان به قوت خود باقي است چرا كه براساس شواهد موجود، دولت همچنان معتقد است پس از تصويب شرح وظايف وزارتخانه هاي جديد، وزير اين وزارتخانه ها نيازي به كسب راي اعتماد از وكلاي ملت را ندارد. اين در حالي است كه اهالي خانه ملت، راي اعتماد پيشين خود را به وزراي دولت، در چارچوب شرح وظايف وزارتخانه هاي قبلي مي دانند و براي وزارتخانه جديد با ماموريت هاي متفاوت، بازنگري در توانايي وزير جديد را ضروري عنوان مي كنند.
در هر حال، بنا به اخبار اعلام شده تصويب هيئت وزيران مقرر شد كه وزارت نفت با همه امكانات، تجهيزات، اموال منقول و غيرمنقول و نيروي انساني و تعهدات مربوط، در وزارت نيرو ادغام شود.
بر اين اساس، كار گروهي متشكل از وزير نيرو، معاونان برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تشكيل شد تا نسبت به تهيه تشكيلات جديد و تعيين تكليف اموال، امكانات، تجهيزات، نيروي انساني و اختيارات و وظايف جديد اقدام و نتيجه براي طي مراحل قانوني به هيئت وزيران ارائه شود.
مجيد نامجو هم درحاشيه جلسه هيئت دولت درباره ادغام وزارتخانه نيرو و نفت گفت: وزارت نيرو داراي بخش هاي گوناگوني است كه از تمام آن اگر بخواهد وزارت انرژي تشكيل شود، با اين موضوع سنخيت ندارد به همين دليل كميته اي با حضور وزراي مربوطه، معاونت نيروي انساني و برنامه ريزي رئيس جمهور تشكيل شد تا موضوع اين ادغام را پيگيري كند و وقتي به جمع بندي رسيد به دولت ارائه دهد و دولت نيز طي لايحه اي آن را به مجلس ارائه كند.
وي ادامه داد: تا تحقق اين موضوع،، وزارت نفت و نيرو هر كدام فعاليت هاي خود را انجام خواهند داد.
وزير نيرو در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا به نظر شما اين ادغام كار مفيدي است نيز تصريح كرد: به هر صورت سياست نظام كوچك سازي دولت است و دولت نيز بايد در اين راستا عمل كند و وزارت نيرو و نفت نيز موظف بودند كه بخش هاي قابل واگذاري را واگذار كنند و بخش هاي موازي مي توانند ادغام شوند و بخش هايي كه سنخيت ندارند به جاها و بخش هاي ديگر منتقل شوند.
ادغام وزارت صنايع
و بازرگاني
در همين راستا با تصويب هيئت وزيران وزارت صنايع و معادن هم با همه امكانات، تجهيزات، اموال منقول و غيرمنقول و نيروي انساني و تعهدات مربوط در وزارت بازرگاني ادغام شد.
براساس اين مصوبه نيز، كارگروهي متشكل از وزير بازرگاني، معاونان برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تشكيل مي شود تا نسبت به تهيه تشكيلات جديد و تعيين تكليف اموال، امكانات، تجهيزات، نيروي انساني و اختيارات و وظايف جديد اقدام و نتيجه را براي طي مراحل قانوني به هيئت وزيران ارائه كند.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني هم در همين زمينه در گفت وگو با فارس به دفاع از ادغام وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع و معادن پرداخت و خود را از ايده پردازان اين طرح از سال 86 كه معاون وزير بازرگاني بوده، معرفي و تاكيد كرد: اگر اين ادغام با محوريت صادرات غيرنفتي انجام شود، اقدامي مفيد و اثرگذار است.
وي با ابراز خرسندي از تحقق اين ايده در جلسه اخير هيئت وزيران خاطرنشان كرد: ادغام وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع، حجم دولت را كوچك مي كند و هم اينكه با اين كار وزارتخانه اي چابك ايجاد مي شود.
غضنفري افزود: وزارتخانه جديد (حاصل ادغام وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع) مي تواند وزارتخانه اي باشد كه كل فرايند توليد از كارخانه تا خانه يعني از زمان ايجاد كالا تا رسيدن آن به دست مشتري (مصرف كننده) را مديريت كند و با نظارت يك وزارتخانه بر كل اين فرايند، بهتر مي توان به امور توليد، صادرات و واردات پرداخت.
وزير صنايع و معادن هم از ادغام وزارتخانه متبوعش با وزارت بازرگاني در صورتي كه با نگاه به تنظيم بازار داخلي و تحقق بخشيدن تجارت باشد و بر مبناي آرمان توسعه صادرات غيرنفتي صورت گيرد، استقبال كرد و گفت: اگر نگاه ما در راستاي اقتصاد ملي و تنظيم كننده اقتصاد نيز يك دستگاه باشد، ادغام به رشد اقتصاد ملي كمك خواهد كرد.
علي اكبر محرابيان با تاكيد بر اينكه در بسياري از كشورها اين اتفاق افتاده و موجب تقويت توليد و كمك به ايجاد ارزش افزوده بيشتر شده است، افزود: تكميل ظرفيت هاي توليد، افزايش اشتغال و افزايش كيفيت كالاهاي وارداتي را به دنبال خواهد داشت اما بايد توجه شود هر كار درستي را اگر با روش هاي غلط انجام دهيم، تاثيرات معكوس خواهد داشت.
وي با اشاره به تشكيل كميته سه جانبه متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني و معاونت توسعه منابع انساني رياست جمهوري براي تعيين شرح وظايف و ساختار وزارتخانه جديد خاطرنشان كرد: با انجام اين ادغام، شرح وظايف جديدي براي وزارتخانه جديدالتاسيس كه از ادغام دو وزارتخانه ايجاد شده، تعريف خواهد شد.
محرابيان متذكر شد: اصل ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني اقدام مناسبي است و بنده در طول چهار سال گذشته بارها با رئيس جمهوري مذاكره داشته ام و نظر خود را در اين خصوص اعلام و از آن حمايت كرده ام و معتقدم با اين ادغام مي توانيم به نحو مطلوب از ظرفيت هاي توليدي و صادراتي خود استفاده كنيم.
براساس همين مصوبه دولت، همچنين، وزارت راه و ترابري نيز با همه امكانات، تجهيزات، اموال منقول و غيرمنقول و نيروي انساني و تعهدات مربوط در وزارت مسكن و شهرسازي ادغام و به عنوان «وزارت مسكن و شهرسازي و راه و ترابري» ناميده مي شود.
همچنين با تصويب هيئت وزيران، وزارت راه و تامين اجتماعي با همه امكانات، تجهيزات، اموال منقول و غيرمنقول و نيروي انساني و تعهدات مربوط در وزارت كار و امور اجتماعي ادغام خواهد شد.
تاكيد مجلس بر معرفي
وزراي جديد
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا، عضو هيئت رئيسه مجلس اما در اين ميان با اشاره به طرح موضوع ادغام وزارتخانه ها در جلسه هيات رئيسه، گفت: آنچه از ماده 53 برنامه پنجم توسعه در اين جلسه استنباط شد اين بود كه طبق اين ماده دولت بايد در لايحه اي وظايف و امتيازات وزارتخانه هاي ادغامي را به مجلس ارايه دهد تا مجلس پس از بررسي، آن را تصويب نمايد.
اين عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در ادامه، توضيح داد: همچنين در اين جلسه بر اين موضوع تاكيد شد كه وزير وزارتخانه هاي ادغامي بايستي از مجلس راي اعتماد بگيرد كه ظاهرا دولت چنين برداشتي را ندارد. به طوري كه طبق گفته ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور، وزير وزارتخانه هاي ادغامي نياز به اخذ راي اعتماد مجدد از مجلس ندارد. اين در حالي است كه برداشت مجلس بر آن است كه وزير جديد بايد از مجلس راي اعتماد بگيرد.
سبحاني نيا افزود: با توجه به اين نتيجه گيري مقرر شد نامه اي از سوي معاونت نظارت مجلس به دولت ارايه شود مبني بر اين كه دولت بايستي وزير وزارتخانه هاي ادغامي را براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي كند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: همچنين قرار بر اين شد كه معاونت نظارت مجلس در نامه اي به صدا و سيما تاكيد نمايد از اين به بعد از عنوان هاي سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان استفاده نشود و بايد از عنوان سازمان وزارت ورزش و جوانان استفاده گردد.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، افزود:همچنين قرار بر اين شد كه در اين نامه به افراد مسئول در راس اين دو سازمان ابلاغ گردد كه تصرف آنها در اموال عمومي خلاف قانون بوده و در صورت تصرف، پيگرد قانوني به همراه دارد.
سبحاني نيا همچنين با اشاره به طرح استفساريه اي با امضاي حدود 50 نماينده در مورد معرفي وزير وزارتخانه هاي ادغامي به مجلس در جلسه هيات رئيسه، گفت: اين استفساريه با امضاي 50 نماينده در اين رابطه بود كه وزير وزارتخانه هاي ادغامي بايد براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي شود كه با اين استفساريه ابهام دولت در مورد ماده 53 قانون برنامه در رابطه با ادغام وزارتخانه ها رفع شده و دولت مكلف مي شود كه وزراي جديد چهار وزارتخانه ادغامي را به مجلس معرفي كند و همچنين در لايحه اي وظايف و اختيارات وزارتخانه هاي ادغامي را براي تصويب نهايي به مجلس ارايه دهد.
محسن كوهكن، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس هم به فارس گفت: دولت در اينجا دو تكليف دارد، يكي اصل ادغام و كاهش وزارتخانه ها و ديگري اين است كه كدام يك از وزارتخانه ها بايد در هم ادغام شوند.
نماينده لنجان همچنين با بيان اين كه در نهايت دولت بايد اين موضوع را به مجلس بفرستد و نهايتا مجلس از ادغام و تجميع و كم و زياد كردن اختيارات دو وزارتخانه وظايف وزارتخانه جديد را مصوب كند، گفت: البته ممكن است دولت اين برداشت را از ماده 53 قانون برنامه داشته باشد كه نيازي به معرفي وزير جديد نيست.
وي افزود: در اين صورت دولت بايد از مجلس اين سؤال را مطرح كند كه شما كه قانون را تصويب كرده ايد در اين باره چه نظري داريد؟
كوهكن ادامه داد: همانطور كه مجلس حق ندارد قانون اساسي را تفسير كند و اگر تفسيري لازم شد نظر شوراي نگهبان، مجرا و قانوني است در تفسير قانون مصوبه مجلس هم تنها مقام انحصاري كه حق تفسير دارد و تفسير مجرا خواهد بود مجلس شوراي اسلامي است لذا دولت در اين صورت مي تواند نظر مجلس را جويا شود.
وي افزود: وزير جديد بايد از مجلس راي اعتماد بگيرد چرا كه در تعريف ماده 53 عبارت «وزارتخانه هاي جديد» آمده لذا وزارتخانه هاي جديد داراي وزير جديد خواهند بود و وزير جديد در فرآيند انتخاب گزينه توسط رئيس جمهور و دادن راي اعتماد مجلس شكل مي گيرد.

 



ردگيري معاون وزير دفاع ايران در زندان هاي رژيم صهيونيستي

يك سايت خبري عرب زبان از حضور علي رضا عسگري در زندان هاي رژيم صهيونيستي خبر داد.
برخي منابع مطلع از حضور عسگري در زندان هاي اسرائيل خبر دادند و تاكيد نمود كه وي در سال 2006 بدست عوامل موساد ربوده گرديد.
بنابراين گزارش مقام هاي موساد مانع از افشاي خبري در رسانه هاي خود در اين باره مي شوند.
منابع صهيونيستي پيشتر از شهادت عسگري در زندان هاي اسرائيل خبر داده بودند. البته اين خبر بلافاصله بعد از انتشار از خروجي سايت هاي خبري صهيونيستي برداشته شد.

 



هشدار صفار هرندي نسبت به فرقه سازي هاي جديد

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: دشمنان براي ضربه زدن به ولايت فقيه به ترويج بدعت ها روي آورده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، حسين صفار هرندي در يادواره شهيدان فرهنگي و دانش آموز ناحيه يك آموزش و پرورش اراك با اشاره به اينكه ولايت فقيه رمز سلامت جامعه است، اظهار داشت: در نظام امامت و ولايت مصلحت جامعه را امام و پيشوا تعيين مي كند و در اين صورت است كه حالت يگانگي از دست نمي رود و انسجام و يكپارچگي حفظ مي شود.
وي با بيان اينكه سي دي مربوط به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف به منظور به وجود آوردن شبهه در چگونگي تبعيت از ولي فقيه در دوران غيبت توزيع شد، افزود: افرادي كه وارد اين بازي ها مي شوند، مي خواهند زمينه زيرپا گذاشتن حكم ولي فقيه را هموار كنند و براي رسيدن به مقصود خود به دنبال فرقه سازي هستند تا با اين كار سبب انحراف مسير اسلام ناب محمدي «صلي الله عليه و آله و سلم» شوند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي ياد و خاطره استاد شهيد آيت الله مرتضي مطهري را گرامي داشت و ادامه داد: دوران عمر پربركت شهيد مطهري در راه مقابله با اسلام التقاطي و نوشتن آثار گرانبها و مفيد در عرصه هاي ديني و همچنين دفاع از اسلام و نشان دادن چهره واقعي اسلام صرف شد كه توانست منشأ بيداري اسلامي شود.
صفار هرندي تصريح كرد: اين وظيفه خطير امروز بر دوش علماست كه همچون شهيد مطهري با روشنگري و آشنايي نسل جوان با دين، هم از اسلام دفاع كنند و هم فتنه گران را نااميد سازند.
وي گفت: تا وقتي در مسير شهدا حركت كنيم و آنان را محور كارهاي خود قرار دهيم هيچ آسيبي به اين مملكت نخواهد رسيد.
وي افزود: به بركت وجود ولي فقيه است كه توانسته ايم به دانش روز دنيا مجهز شويم و به موفقيت هاي بي نظير علمي و پزشكي و هسته اي دست يابيم و در اين راه مردم عزيزمان هزينه هاي سنگيني مانند ترور شخصيت ها و تحريم ها را تحمل كردند.
صفار هرندي با تأكيد بر اينكه بايد قدردان اين نعمت الهي باشيم، افزود: همه بايد از امام و پيشواي برحق تبعيت كنند.

 



اعتراض دانشجويان بسيجي دانشگاه هاي گيلان به كشتار مردم بحرين

رشت-خبرنگار كيهان:
دانشجويان بسيجي دانشگاههاي استان گيلان در اعتراض به كشتار مردم بحرين دست به تحصن زدند.
اين تحصن با حضور دانشجويان بسيجي دانشگاهها و جمعي از اعضاي شوراي بسيج دانشجويي گيلان به مدت 3 روز در نمازخانه فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت به منظور محكوميت كشتار مردم مظلوم بحرين برگزار شد كه در پايان دانشجويان حاضر در مراسم، آمادگي خود را براي حضور در كنار مردم بحرين و ديگر كشورهاي اسلامي اعلام كردند.
مهدي سعادتي استاندار گيلان در اين مراسم در سخناني ضمن ارج نهادن به جريان بيداري اسلامي در منطقه و محكوم كردن كشتار مردم مظلوم بحرين توسط آل خليفه و آل سعود گفت: كشورهاي اسلامي جرأت ايستادگي در برابر ظالمان را از ملت شجاع و ولايتمدار ايران اسلامي آموخته اند و دنياي استكباري چه بخواهد و چه نخواهد اين خيزش اسلامي فراگير مي شود.

 



فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا(ص):سامانه موشكي صياد 2 در يگان هاي پدافند هوايي كشور مستقر شد

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) اعلام كرد كه استقرار سامانه موشكي صياد2 موجب افزايش برد، ارتفاع و قدرت رهگيري دفاع موشكي كشور مي شود.
امير فرزاد اسماعيلي در خصوص ويژگي اين سامانه موشكي تصريح كرد: ارتقاي سيستم و ديجيتالي شدن آن، قدرت و دقت سامانه موشكي مرصاد2 را افزايش داده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) ادامه داد: سامانه موشكي صياد2 در حال ورود به چرخه پدافند هوايي كشور است و بزودي در چرخه پدافند هوايي از آن استفاده مي كنيم.
اسماعيلي كه با فارس گفت وگو مي كرد، در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: استفاده از پتانسيل همه نيروهاي مسلح در بعد دفاع هوايي برابر با دكترين دفاع هوايي كشور و استفاده از همه سامانه ها و تجهيزات و بسيج نيروي انساني و بسيج سامانه ها در يك مجموعه منسجم تحت لواي فرماندهي كل قوا و فرماندهي ارتش كه در قرارگاه پدافند هوايي نمايان مي شود از مهمترين برنامه هاي پيش روي قرارگاه است.
خبر خوش وزير دفاع
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اعلام كرد كه توليد برخي موشك هاي ضد هوايي به دست متخصصان توانمند دفاعي كشور در حال به ثمر رسيدن است.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» تصريح كرد: خبرهاي خوش در اين زمينه را به زودي اعلام خواهيم كرد.

 



تشييع و تدفين 2 شهيد گمنام در دانشگاه فردوسي مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
پيكر مطهر دو شهيد گمنام در دانشگاه فردوسي مشهد تشييع و به خاك سپرده شد.
دانشگاه فردوسي مشهد مقدس در ايام دهه فاطميه(س) ميزبان دو شهيد گمنام با مشخصات «شهيد 57 ساله، محل شهادت هورالعظيم در عمليات بدر» و «شهيد 16 ساله، محل شهادت جزيره مجنون در عمليات خيبر» بود.
مراسم وداع با اين شهداي گمنام، همزمان با نماز مغرب و عشا روز يكشنبه 18 ارديبهشت در مسجد امام رضا(ع) پرديس دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد و اين شهدا روز دوشنبه 19 ارديبهشت با حضور دانشجويان و مردم شهيد پرور پس از تشييع از در شمالي پرديس دانشگاه در مقابل مسجد جامع حضرت زهرا(س) واقع در پرديس دانشگاه به خاك سپرده شدند.

 



ابلاغ نقشه جامع علمي كشور

نقشه جامع علمي كشور از سوي رئيس جمهور ابلاغ شد.
محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي از ابلاغ نقشه جامع علمي كشور توسط رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: به زودي اولين جلسه ستاد راهبردي نقشه جامع علمي كشور با حضور وزراي علوم، بهداشت، معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و ساير اعضا برگزار مي شود تا تصميمات لازم براي اجرايي شدن بخش هايي از نقشه جامع علمي كشور در سال 90 اتخاذ شود.

 



موافقت با انتشار 32 نشريه و تغيير مدير مسئولي 11 نشريه

از سوي هيئت نظارت بر مطبوعات با انتشار 32 نشريه و تغيير مدير مسئولي 11 نشريه ديگر موافقت شد.
هيئت نظارت بر مطبوعات با انتشار سه هفته نامه، 2 دوهفته نامه، سه ماهنامه، 4 دوماهنامه، 16 فصلنامه و 4 دوفصلنامه موافقت كرد.

 



دكتر شيباني: 25 داروي بايوتك به زودي در كشور به توليد انبوه مي رسد

معاون غذا و داروي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، از توليد داخلي دست كم 25 داروي بايوتك-داروهاي جديد توليدي از طريق فناوري زيستي-در كشور خبر داد.
«احمد شيباني» در گفت وگو با ايرنا افزود: اين وزارتخانه درصدد است از ميان 140 قلم داروي بايوتكنولوژي موجود در جهان، حداقل 25 قلم از آن را در داخل كشور توليد كند.
وي تاكيد كرد، اكنون 9 قلم از داروهاي بايوتك در داخل كشور در حال توليد است و براساس برنامه ريزي كه شده است تا پايان امسال شمار اين داروها به 12 قلم افزايش خواهد يافت.
شيباني خاطرنشان كرد، ايران چشم انداز خوبي در زمينه پيشرفت هاي دارويي در منطقه دارد و توليد داروهاي بايوتك در كشور گسترش خواهد يافت.
معاون وزير بهداشت تاكيد كرد، چشم انداز دارويي كشور، ارتقاي كيفيت است و اميدواريم حداكثر تا پايان امسال، دو قلم از داروهاي نانوفناوري معرفي و به بازار عرضه شود. شيباني خاطرنشان كرد، كشور تا سال 1404 در بخش دارو و غذا از نظر كمي و كيفي در رتبه نخست كشورهاي منطقه قرار خواهد گرفت.

 



حقوق متقابل رهبر و مردم (بخش سوم وپاياني) هنر، تيغ دو دم

ممكن است به ذهن خطور كند كه مقام رهبري يا ساير پستهاي حكومت اسلامي، آنها در افق بالايي هستند و كساني مي توانند به آنها كمك كنند كه كمابيش همتراز خودشان باشند، فرض كنيد وزرا مي توانند به رييس جمهور كمك كنند، علما و مراجع مي توانند به رهبر كمك كنند. در دنباله خطبه 216 امير المومنين دارد كه در عالم، هيچ كسي نيست كه نتواند به رهبر جامعه اسلامي كمك كند؛ همه مي توانند كمك كنند؛ كوچك يا بزرگ، هركس در حد خودش و هيچ كس مستثنا نيست از اينكه اين حق را بايد ادا كند.
ممكن است كساني فكر كنند كه مثلاً قواي نظامي ما، مسئولين كشوري، مسئولين دولتي، اينها وظايفشان را دارند عمل مي كنند؛ ما ديگر چه كاره ايم؟ من طلبه، آن دانشجو، هنرمند، ما چه كاري مي توانيم بكنيم؟ ما بايد كار خودمان را انجام دهيم؛ ما چه كار به وظيفه مسئولين كشور داريم؟ ما چه كمكي به آنها مي توانيم بكنيم؟ اگر چنين چيزي به ذهن كسي بيايد، اميرالمؤمنين(ع) در همين خطبه 216 جواب او را داده است؛ مي گويد هيچ كس كوچك تر از اين نيست كه بتواند به حاكم اسلامي كمك كند. همه چنين عظمتي را دارند كه بتوانند به حاكم اسلامي كمك كنند و بايد كمك كنند و حاكم اسلامي هر كس باشد، بزرگتر از آن نيست كه بي نياز از كمك مردم باشد. هر كس در هر حدي باشد به كوچكترين افراد جامعه نياز دارد؛ بايد كمكش كنند تا كارهاي كشور رواج پيدا كند و اجرا شود. يعني هيچ مسلماني نبايد خودش را نسبت به مسائل سياسي و اجتماعي معاف بداند و بگويد من وظيفه اي ندارم: «كلّكم راع و كلّكم مسئول». همه ما مسئول هستيم.
هنر متعهد، در خدمت ولايت
نتيجه اي كه اينجا مي خواهم عرض كنم اين است كه ما فراموش نكنيم هنري كه ما در جامعه اسلامي داريم مثل يك هنر آزاد هنر، براي هنر نيست. اينجا هنر براي خدمت به حق است. هنر براي خدمت به مردم است. هنر براي احقاق حقوق مردم است. هنر براي سركوب باطل است. هنر براي مبارزه با فساد است. هنرمند مسئول است و يكي از بزرگترين مسئوليت هاي هنرمند همين است كه در جهت تقويت رهبر جامعه اسلامي تلاش كند، با هنر خودش، انواع هنرهايي كه هست و مي دانيد كه زبان هنر از هر زباني گوياتر است. زباني است بين المللي؛ همه مي فهمند و تا عمق جان مردم هم نفوذ مي كند. كدام زباني است كه چنين وسعت و گستره اي داشته باشد كه تمام مردم دنيا آن را درك كنند؟ هر زباني را چند ميليون مردمي كه با آن زبان سخن مي گويند درك مي كنند، يا يك عده ديگري كه ياد گرفته باشند. اما زبان هنر را همه درك مي كنند؛ هر بي سوادي و هر فيلسوفي. تأثير اين زبان هم تا عمق جان مردم است. بسياري از حرفها است آدم مي شنود يا مي خواند، ولي چندان در او اثر نمي كند. بهترين واعظ در جلسه اي وعظ مي كند، سخن مي گويد، موعظه مي كند، اما خيلي ها هم هستند كه هيچ ترتيب اثري به آن نمي دهند. اما شايد در هيچ جامعه اي نشود قشري را پيدا كرد كه تحت تأثير هنر واقع نشود و هنر تا عمق جانش نفوذ نكند و اين امر مسئوليت هنرمند را به مراتب بالا مي برد؛ بستگي دارد به اينكه آيا اين مسئوليت را درست بشناسد و عمل كند يا كوتاهي كند.
اين را ـ الحمد لله ـ شما، بخصوص بسيجيان هنرمند و هنرمندان بسيجي اينها را خوب مي دانيد، آنچه كه خواستم تأكيد كنم وظيفه اي است كه نسبت به امام امت و رهبر جامعه داريد كه بايد از هنرتان براي اداي اين حق هم استفاده كنيد. چون اين از بالاترين حقوقي است كه رهبر بر همه مردم دارد؛ هيچ كسي مستثنا نيست. همه بايد اين حق را ادا كنند. هر كسي با آنچه در توان دارد؛ كساني كه گوينده هستند با زبانشان، كساني كه نويسنده هستند با قلمشان، كساني كه هنرمند هستند با هنرشان. اين يك مطلب راجع به همه كساني كه مخاطب ما هستند.
هدايت ها وگمراهي هاي هنر
نكته ديگري كه ما بايد به آن توجه بكنيم اين است كه بسياري از مزاياي انساني، مهارتهاي انساني، در اثر شرايط نامناسب فرهنگي، گاهي تأثير عكس مي گذارد. همانطور كه شما مي دانيد در هر عامل طبيعي، عامل اجتماعي و انساني، تأثير عوامل بستگي به ظرفيت خاص و مقدار خاص و شرايط خاص دارد. مثال ساده اش داروها، با يك دوز خاصي شفابخش است؛ اندكي بالاتر ازدوز، مي شود سم و كشنده. همه چيز در اين عالم در يك حدي، در يك قالب خاصي و با يك شرايط خاصي اثر خودش را مي بخشد. اگر آن شرايط و آن حدود در آن رعايت نشد، نه تنها اثر مطلوب را ندارد، بلكه گاهي اثر ضد خودش را مي بخشد. علم همينطور است، فلسفه همينطور است، صنعت همينطور است، مهارتهاي مختلف همينطور است، هنر هم همينطور است.
كساني كه هيروشيما را بمباران كردند از چه چيزي استفاده كردند؟ از پيشرفت علم و صنعت استفاده كردند. اگر فيزيك اتمي پيشرفت نكرده بود، بمب اتم ساخته مي شد؟ اگر تكنولوژي پيشرفت نكرده بود، مي توانستند از آن بمب استفاده كنند؟ چنين جنايت عظيمي كه مبدأ جنايتهاي ديگري شد به بركت علم حاصل شد؛ علمي كه نور است، افتخار انسانيت است. اما وقتي از مرز خودش گذشت، در راه غير صحيح به كار گرفته شد، چنين خطري را به بار مي آورد كه هيچ چيز ديگري جانشين آن نيست. فلسفه را ملاحظه كنيد. فلسفه مي تواند انسان را در درك هستي، آفريننده هستي، ارتباط انسان با آفريننده كمك كند و بالاخره ريشه اي ترين مسائل دين را براي انسان اثبات كند؛ اگر فلسفه الهي باشد. اما اين فلسفه مي تواند آدم را به پوچي، به بي هدفي، به بي خدايي سوق بدهد؛ اگر فلسفه ضد اسلامي و ضد الهي باشد، پوچگرايي و نهيليسم يا ماترياليسم بود. آن هم فلسفه است؛ اما نتيجه اش اين مي شود كه انسان را از هدف آفرينشش جدا مي كند؛ درست نتيجه برعكس مي دهد.
هنر هم همينطور است. اگر در مسير صحيح باشد، مي تواند به بهترين زباني انسان را به راه هدايت سوق بدهد. چيزي كه هيچ قلم نويسنده اي و هيچ بيان گوينده اي آن اثر را نمي تواند داشته باشد. يك فيلم مي تواند سرنوشت انساني را يا خانواده اي را عوض كند؛ بدون اينكه كلاسي ببيند، بدون اينكه درسي در اين زمينه خوانده باشد يا تخصصي ديده باشد. تماشاي يك فيلم مي تواند سرنوشت انساني را تغيير دهد و همينطور عكسش هم صادق است؛ يك فيلم مي تواند انساني را از اوج انسانيت به پست ترين مراتب حيوانيت سوق دهد. شايد شنيده باشيد كساني هستند كه يك فيلم را كه تماشا مي كنند، احساس مي كنند با حيوان تفاوتي ندارند. حالا من نمي خواهم اسم حيوان و حالاتش را عرض كنم. شما خودتان خوب درك مي كنيد كه من چه مي خواهم بگويم.
تماشاي يك صحنه از فيلمي مي تواند انسان را از قدسيت ملائكه به پست ترين حالات يك حيوان وحشي شهوتران تبديل كند كه ديگر عقلش كار نمي كند، اين يك هنر است. بنابراين، اين ابزارها همانطور كه كارآيي و بردش بيشتر است، هم ممكن است منافعش بيشتر باشد، هم ضررهايش.
لزوم مراقبت و احتياط
از اين جهت بايد توجه كرد كه آدم از مسير صحيح منحرف نشود، به لغزشها و لغزشگاه هايي كه در اين مسير است نيفتد و گرنه ممكن است ضررهايي كه از اين ناحيه به جامعه مي رسد خيلي بيشتر از منفعتش باشد. كساني كه وارد اين مسير مي شوند بايد با اراده اي قوي و همواره با تقويت ايمان و معارف ديني ،خودشان را تغذيه كنند و آماده شوند كه بتوانند با ويروسها و ميكروبها مقابله كنند و تحت تأثير آن عوامل سوء قرار نگيرند وگرنه ممكن است آدم به قصد خوبي هم وارد صحنه اي يا شغلي بشود، مهارتي را كسب كند، ابتكاراتي داشته باشد، از ذوقش استفاده كند، اما نتيجه معكوس بدهد. به قول سعدي:
شد غلامي كه آب جو آرد آب جو آمد و غلام ببرد
آدم وارد مهارتي مي شود براي اين كه از آن براي خدمت به جامعه و خدمت به ارزشهاي انساني و الهي استفاده كند، اما يك وقت مي بيند آن قدر قدرت آن جريان زياد است و محيط فاسد است كه همين شخص مصلح، با آن نيت پاك را غرق مي كند. بايد مواظب باشيم كه به اين آفت مبتلا نشويم. اين در همه جا هست؛ منتها ـ همين طور كه عرض كردم ـ چون هنر برد بيشتري دارد، ضرري هم كه ممكن است از آن ناشي شود، بيشتر است.
سخنراني حضرت آيه الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در جمع گروهي از هنرمندان بسيجي، اعضاي حزب مؤتلفه، و اعضاي نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها ـ قم ـ 21/5/88
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14