(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390- شماره 19923

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مهمانپرست خبر داد : مذاكرات رسمي ايران و مصر اوايل خرداد آغاز مي شود
پاسخ جليلي به اشتون
تحولات منطقه نشان داد بسته پيشنهادي ايران مبتني بر درك واقعيت ها بوده است
تازه ترين موفقيت هاي ايران در صنعت هوا فضا
آيت الله يزدي: در اطاعت از رهبري به دنبال سليقه شخصي نباشيم
باهدف محكوميت جنايات آل خليفه و آل سعود كاروان دريايي ايران 24 ارديبهشت به سوي بحرين مي رود
وزيرعلوم: حجاب در محيط دانشگاه بايد در تمام مناسبات رعايت شود
كتاب «مسابقه بين المللي كارتون و كاريكاتور شيطان در برابر كتاب هاي مقدس» منتشر شد
آغاز عمليات شكافت هسته اي در بوشهر
جانباز شيميايي به همرزمان شهيدش پيوست
حاجي بابايي:70 درصد مشكلات آموزش و پرورش كشور مديريتي است
در حمايت از مردم بحرين دانشجويان تبريزي خواستار قطع روابط با عربستان سعودي شدند
پسر شهرزاد؛ رونمايي از نامه ها و مقاله هاي مرحوم مهدي آذريزدي
نماينده قائم شهر در خانه ملت: 95 درصد مطالبات مردم از نمايندگان مجلس خارج از وظايف آنهاست
هشدار دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) نسبت به رواج بابيت جديد
كلنگ احداث نمايشگاه بين المللي در پرند به زمين زده شد
بزرگداشت استاد حسن زاده آملي در قزوين
اخبار ادبي و هنري



مهمانپرست خبر داد : مذاكرات رسمي ايران و مصر اوايل خرداد آغاز مي شود

سرويس سياسي-
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از آغاز مذاكرات رسمي وزراي خارجه ايران و مصر براي برقراري روابط سياسي در حاشيه نشست جنبش غيرمتعهدها خبر داد.
رامين مهمانپرست ديروز با اعلام اين مطلب در نشست هفتگي اش با خبرنگاران افزود: اراده براي برقراري روابط سياسي ميان تهران و قاهره در سطح مقامات عالي وجود دارد.
نشست جنبش غيرمتعهدها اوايل خردادماه در بالي اندونزي برگزار خواهد شد.
مهمانپرست اضافه كرد: قبل از نشست غيرمتعهدها و مذاكرات وزراي خارجه دو كشور نيز معاون وزير امور خارجه كشورمان براي انجام گفت وگوها به مصر سفر خواهد كرد.
گفتني است؛ در همين زمينه نبيل العربي وزير امور خارجه موقت مصر در گفت وگو با واشنگتن پست كه سعي داشت عبور كشتي هاي ايراني از كانال سوئز را غيرقانوني جلوه دهد تاكيد كرد: ايران دشمن ما نيست و نمي توانيم مانع عبور كشتي هاي اين كشور از سوئز شويم.
العربي گفت: ما نمي خواهيم به عقب بازگرديم، مي خواهيم به جلو بنگريم. تمامي كشورهاي جهان به جز اسرائيل، مصر و آمريكا با ايران رابطه دارند و من در رابطه با ايران مشكلي نمي بينم.
مهمانپرست در نشست خبري ديروز به موضوعات ديگري نيز پرداخت.
وي در مورد اظهارات رئيس جمهور كشورمان در تركيه در مورد از سرگيري گفت وگوها بين ايران و 1+5 گفت: آنچه كه اعلام شده همان بحث كلي است كه همواره اعلام كرده ايم. كشورهاي غربي بايد گوش شنوا داشته باشند و به كشورهاي مستقل و موثر دنيا اجازه داد تا در مديريت دنيا مشاركت كنند.
همچنين مهمانپرست با انتقاد از برخي اظهارات در مورد مداخله ايران در امور بحرين گفت: ما بارها اين مطالب را رد كرده ايم. ما از مطالبات مردم حمايت مي كنيم و به همه كشورهاي دنيا توصيه مي كنيم به خواسته هاي مردم توجه كنند و سعي كنند مردم را در كنار خود داشته باشند. وي گفت: اين كه در قبال خواسته هاي مردم از سركوب و برخورد خشونت آميز استفاده شود يا نيروهاي امنيتي ساير كشورها را براي سركوب مردمشان به كار بگيرند را اقدام درستي نمي دانيم و معتقديم تاثير منفي و معكوس خواهد داشت. بارها اعلام كرده ايم ما به هيچ وجه در امور داخلي هيچ كشوري دخالت نمي كنيم و اين جزو اصول اصلي سياست خارجي كشورمان است كه حاكميت ارضي كشورها را محترم مي شماريم اما بايد به مطالبات مردم پاسخ صحيح داده شود.

 



پاسخ جليلي به اشتون
تحولات منطقه نشان داد بسته پيشنهادي ايران مبتني بر درك واقعيت ها بوده است

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به نامه اخير كاترين اشتون مسئول سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا پاسخ داد.
دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ايران روز سه شنبه اعلام كرد پاسخ نامه اشتون كه بهمن ماه گذشته خطاب به دكتر جليلي نوشته شده بود تحويل دفتر وي در بروكسل شده است.
پس از آغاز خيزش هاي اسلامي در منطقه، اين نخستين اتفاق رسمي ديپلماتيك در پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران است.
دكتر سعيد جليلي در پاسخ به نامه كاترين اشتون، نوشت: «تحولات چند ماه اخير نشان داد كه بسته پيشنهادي سه سال پيش ايران مبتني بر درك صحيح از واقعيت ها بوده است».
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، جليلي در نامه خود به اشتون مسئول اتحاديه اروپا در امور سياست خارجي و امنيتي، اظهار داشت: «اراده ملت ها جايگزين مناسبات استبدادي در نظام بين الملل خواهد شد».
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در اين نامه تاكيد كرد كه اصرار بيهوده برخي دولت ها بر تداوم مناسبات نابرابر در جهان و مقابله با خواست ملت ها و حمايت آنها از حاكمان مستبد، ديگر نمي تواند ادامه داشته باشد.
جليلي در پاسخ به كاترين اشتون تصريح كرد: «از بازگشت شما به گفت وگو براي همكاري حول نقاط مشترك استقبال مي كنم».
وي در عين حال احترام به حقوق ملت ها و پرهيز از بكارگيري فشار را دو پايه اساسي براي همكاري ها دانست.
كاترين اشتون به همراه نمايندگان گروه 1+5، روزهاي اول و دوم بهمن 1389 در استانبول با تيم جمهوري اسلامي ايران كه دكتر سعيد جليلي آن را سرپرستي مي كرد به مذاكره پرداخت. در مذاكرات ژنو 3 كه پيش از آن در دسامبر 2010 برگزار شده بود دو طرف توافق كردند دستور كار مذاكرات بعدي «گفت وگو حول نقاط مشترك همكاري» باشد. بر همين مبنا، ايران در مذاكرات استانبول ابتكاري جدي عرضه كرد كه از غرب مي خواست غني سازي در ايران را بپذيرد و تحريم ها را به حال تعليق در بياورد تا متقابلا مذاكراتي دراز مدت درباره نقاط مشترك همكاري آغاز شود. طرف غربي اما در اين مذاكرات براي ورود به يك بحث سازنده در اين مورد آماده نبود و در عوض تنها روي يك فرمول بازنگري شده از مكانيسم مبادله تاكيد داشت. روزنامه نيويورك تايمز همان ايام نوشت فرمول پيشنهادي غرب اين است كه ذخيره اورانيوم كم غني شده ايران به ميزاني از كشور خارج شود كه تنها 300 كيلوگرم در ايران باقي بماند. دكتر جليلي در ديدار با نمايندگان گروه وين در استانبول اعلام كرد ايران تنها زماني موضوع مبادله را بررسي مي كند كه به عنوان «يك نقطه همكاري» مطرح شود و الا اگر نگاه غرب به مبادله صرفاً مكانيسمي براي تامين سوخت مورد نياز راكتور تهران باشد براي ايران به دليل توسعه توانمندي داخلي در اين زمينه، جذابيتي ندارد.
روز آخر گفت وگوهاي استانبول، كاترين اشتون در موضعي غيرقابل توجيه بيانيه اي قرائت كرد كه ايران را متهم به شرط گذاري و به بن بست كشاندن مذاكرات مي كرد. نامه 24 بهمن ماه اشتون به جليلي درست پس از مذاكرات استانبول نوشته شد و منابع غربي زمستان گذشته گفتند چيزي بيش از آنچه در بيانيه پاياني اشتون آمده بود، در آن نامه وجود ندارد.
جليلي اكنون به نامه اشتون پاسخ داده و روشن است كه از زمان مذاكرات استانبول به اين سو در ديدگاه هاي ايران هم تغييري حاصل نشده است الا اينكه ايران اكنون احساس مي كند تحولات منطقه بسته پيشنهادي آن را معنادارتر كرده است.
گفتني است، بنابر ارزيابي «ايران هسته اي»، با وجود اينكه اين نامه نگاري جديد يك تحول در اخبار مربوط به برنامه هسته اي ايران محسوب مي شود اما به نظر نمي رسد 1+5 به زودي آمادگي ورود به مذاكراتي جديد با ايران را داشته باشد چرا كه تقريباً تمامي تحليلگران غربي عقيده دارند خيزش هاي منطقه موقعيت سياسي و مذاكراتي ايران را به شدت رشد داده و تحت اين شرايط ايران با رد هرگونه مذاكره احتمالي به وضوح دست بالا را خواهد داشت.
اعلام آمادگي آمريكا
براي گفت وگو با ايران
وزارت خارجه آمريكا آمادگي خود را براي گفت وگو با ايران در خصوص موضوع هسته اي اعلام كرد؛ اما به زمان احتمالي ديدار با مقامات ايراني و مكان برگزاري آن اشاره نكرد.
«مارك تونر»، معاون سخنگوي رسمي وزارت خارجه آمريكا روز سه شنبه در واكنش به سخنان محمود احمدي نژاد مبني بر از سرگيري مذاكرات كميته 1+5 با ايران در اسلامبول در آينده نزديك گفت: نمي توانم چيزي را در اين خصوص تأييد كنم.
روسيا اليوم تصريح كرد: وزارت خارجه آمريكا امروز در واكنش به سخنان محمود احمدي نژاد آمادگي خود را براي اجراي مذاكره با ايران در خصوص برنامه هسته اي اعلام كرد بدون اينكه به زمان يامكان احتمالي آن اشاره اي كند.
تونر افزود: بالطبع از دور اخير مذاكرات 1+5 با ايران زمان گذشته است و ما اهداف خود را توضيح داديم اما مجدداً از گفت وگو حمايت مي كنيم.
اين مقام آمريكايي در جمع خبرنگاران ادامه داد: همان گونه كه پيشتر هم گفته بوديم در به روي مذاكره همچنان باز است و اگر خبر تأييد شده اي درباره مذاكره با ايران در اختيارم قرار گرفت آن را به اطلاع خواهم رساند.

 



تازه ترين موفقيت هاي ايران در صنعت هوا فضا

رئيس گروه صنايع فضايي صا ايران تازه ترين جزييات از برنامه هاي فضايي كشورمان را تشريح كرد.
دكتر اصغر ابراهيمي در سخناني در دانشگاه صنعتي اميركبير با اعلام ساخت 9 ايستگاه زميني در نقاط مختلف كشور و سوريه براي پرتاب ماهواره ملي اميد به فضا اظهار اميدواري كرد كه ماهواره بر زمين مانده «مصباح1» با ماهواره بر «سيمرغ» تا سال 92 به فضا پرتاب شود.
وي با اشاره به طراحي و ساخت ماهواره ملي اميد به عنوان يكي از پروژه هاي سنگين فضايي كشور خاطرنشان كرد: در ساخت اين ماهواره ايستگاههاي زميني و تعيين موقعيت ماهواره شامل ايستگاه كنترل مركزي واقع در چرمشهر ورامين، ايستگاه ارسال فرمان و دريافت اطلاعات شماره يك واقع در چرمشهر، ايستگاه ارسال فرامين و دريافت اطلاعات شماره دو در كشور سوريه و ايستگاه شماره سه واقع در چابهار، ايستگاه تعيين موقعيت مركزي و كنترل پرتاب واقع در سمنان، چهار ايستگاه تعيين موقعيت در استان سيستان و بلوچستان و ايستگاه ارسال فرامين و دريافت اطلاعات در آبادان ساخته شده اند.
ابراهيمي در خصوص جزييات ماهواره ملي اميد كه 14 بهمن ماه سال 87 به فضا پرتاب شد، گفت: اين ماهواره كه در مدار بيضوي شكل به دور زمين گردش مي كرد داراي اوج 378 كيلومتر و حضيض 244 كيلومتر و شيب 55 درجه بود. پريود گردش ماهواره ملي اميد به دور زمين 90 دقيقه بود و در شبانه روز 15 مرتبه به دور زمين گردش مي كرد.
رئيس گروه علوم فضايي صا ايران تصريح كرد: ماهواره ملي اميد با طول عمر دو ماه، 27 كيلوگرم وزن داشت. ماموريت اين ماهواره ارسال پيام رياست جمهوري و ارسال سيگنال به زمين بود. در همين رابطه سازمان فضايي آمريكا (ناسا)، انگلستان و روسيه اين پيام را دريافت و بر روي سايت خود قرار دادند كه تمامي آنها نشان دهنده صحت عملكرد ماهواره ملي اميد بود.
وي خاطرنشان كرد: لحظه جدايش ماهواره از ماهواره بر در منطقه چابهار استان سيستان و بلوچستان رخ داد و دومين ارتباط با ماهواره در سواحل شرقي مديترانه گزارش شد.
تحويل ماهواره ملي «طلوع»
تا بهمن ماه
رئيس گروه علوم فضايي صاايران با اشاره به طراحي و ساخت ماهواره هاي طلوع گفت: ماهواره طلوع نخستين ماهواره ايراني است كه مي تواند تصاويري با وضوح 50 متر تهيه كند كه تا بهمن امسال براي پرتاب تحويل داده خواهد شد كه اميدواريم تا آن زمان، ميزان وضوح تصاوير دريافتي ماهواره را به 30 متر نيز كاهش دهيم. اين ماهواره 80 كيلوگرم وزن دارد و در مدار 400 كيلومتري قرار مي گيرد كه به احتمال زياد با ماهواره بر «سفيرA2» و يا «سيمرغ» به فضا پرتاب خواهد شد. اين ماهواره حداقل يك و نيم سال در فضا خواهد ماند.
پرتاب ماهواره «فجر»
تا پايان شهريورماه
رئيس گروه علوم فضايي صا ايران با اشاره به پرتاب ماهواره فجر در نيمه اول امسال گفت: اين ماهواره در كمتر از يك سال به دست محققان كشور و با همكاري تمامي مراكز فعال در حوزه هوافضا ساخته شده است. ماهواره فجر نخستين ماهواره اي است كه ماموريت مانور مداري دارد و از زير سامانه پيش رانش كاغذ سرد براي انتقال مداري استفاده مي كند. علاوه بر اين زير سامانه از رانشگر پالس پلاسمايي كه يك رانشگر الكترونيكي است به عنوان محموله فرعي بهره گيري مي كند. اين رانشگر جديد باعث دوران ماهواره حول مركز خود خواهد شد.
وي افزود: اين ماهواره كه به منظور اهداف نقشه برداري از يك دوربين بسيار پيشرفته استفاده مي كند به عنوان ماهواره بومي سنجشي كشور به ثبت خواهد رسيد.
ابراهيمي خاطرنشان كرد: ماموريت اصلي ماهواره فجر، مانور مدار، ماموريت دوم آزمايش عملكرد براي گيرنده جي.پي.اس، ماموريت سوم، سنجش از دور و ماموريت چهارم آزمايش پيشرانه پالس پلاسما است.
پرتاب موجود زنده
با راكت «كاوشگر 4»
وي با اشاره به پروژه كاوشگرها در پژوهشگاه هوافضا گفت: كاوشگرها راكت هاي كاوشي هستند كه در ارتفاعي بسيار پايين تر از ماهواره ها زير سامانه هاي مختلفي را مورد آزمايش قرار مي دهند كه در آينده نزديك كاوشگر چهار يك سامانه موجود زنده را به فضا پرتاب خواهد كرد.
به گفته ابراهيمي كاوشگر 3 كه حاوي يك موش، دو لاك پشت و چند كرم و سلول هاي انساني بود اولين تصوير ايران از فضا را تهيه كرد.
ابراهيمي با اشاره به رونمايي از ماهواره هاي طلوع، علم و صنعت و مصباح دو در سال 88 و ماهواره هاي فجر، رصد، ظفر دانشگاه علم و صنعت و اميركبير در سال گذشته گفت: در حال حاضر فهرست قابل توجهي از ماهواره ها براي پرتاب به فضا در كشور وجود دارد.
پرتاب ماهواره «سپهر»
با ماهواره بر «سيمرغ»
رئيس گروه صنايع فضايي صا ايران با اشاره به ماهواره بر سيمرغ گفت: اين ماهواره بر ماهواره هاي بالاي وزن 80 كيلوگرم را در مدار خواهد داد. اين ماهواره بر مي تواند، ماهواره سپهر را در مدار قرار بدهد.
وي خاطرنشان كرد: موتور ماهواره بر سفير B1 ماهواره هاي طلوع و فجر را در مدار قرار خواهند داد.
پروژه رديابي و شناسايي الكترواپتيكي فضايي
به گزارش ايسنا، ابراهيمي با اشاره به پروژه رديابي و شناسايي الكترواپتيكي فضايي گفت: هدف اين پروژه جست وجو و شناسايي اجسام فضايي بسيار كم نور با حداقل قدر 15 با زاويه ديد حدود 4 درجه در مدارهاي مختلف و استخراج و پيش بيني مدار حركت آنهاست كه اين ماموريت توسط چهار تلسكوپ جستجوگر و همچنين رديابي، تصويربرداري و استخراج جزييات بيشتر ماهواره توسط يك تلسكوپ ردياب با حداقل قدر 16 با زاويه ديد حدود 2 درجه مي باشد. ماموريت اصلي اين سامانه جست وجو و رديابي اجسام در مدارهاي لئو، مئو و جئو است.
وي با اشاره به ماهواره هاي سينا، مصباح يك و زهره گفت: ماهواره مصباح 1 كه با همكاري يك شركت خارجي ساخته شد در مسئله پرتاب دچار مشكل شد. ماموريت اصلي اين ماهواره انتقال داده بين ايستگاه هاي زميني به صورت ذخيره و ارسال مجدد است. كاربرد اين ماهواره جمع آوري اطلاعات جوي و اطلاعات شرايط محيطي و ايستگاه هاي زميني است. اين ماهواره داراي 63 و نيم كيلوگرم وزن بوده و زمان پرتاب آن تا 92 تعيين شده است. طول عمر ماهواره مصباح يك بين سه تا پنج سال خواهد بود. اين ماهواره توسط موشك ساخت داخل به فضا پرتاب مي شود كه احتمالا ماهواره بر سيمرغ خواهد بود.
همچنين رئيس گروه صنايع فضايي صا ايران از همكاري كشورمان با سازمان فضايي آسيا و اقيانوسيه در زمينه ساخت ماهواره مشترك خبر داد.
به گفته ابراهيمي همچنين پژوهشكده رصد تكنولوژي در مركز صا ايران تاسيس شده كه بتواند تكنولوژي هاي روز دنيا را رصد كرده و آينده فضايي كشور را نيز تعيين كند.

 



آيت الله يزدي: در اطاعت از رهبري به دنبال سليقه شخصي نباشيم

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با بيان اين كه پيروي و تبعيت از ولايت به صورت زباني كافي نيست، گفت: در اطاعت از دستورات رهبري و اجراي آن به دنبال سليقه و سياست شخصي نباشيم.
آيت الله محمد يزدي ديروز در ديدار مسئولان، اساتيد و طلاب مدرسه علميه شهيد صدوقي قم، اظهار كرد: ما بايد به دنبال اطاعت از اوامر و دستورات مقام معظم رهبري باشيم، هرچند با سليقه يا سياستهاي شخصي ما همسو نباشد.
وي با اشاره به برخي مباحث درباره ارشادي و مولوي بودن دستورات رهبري، اظهار كرد: در اطاعت از رهبر معظم انقلاب، نياز به دستور ايشان نيست، همين كه اشارتي داشته باشند، براي ما كافي است. دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه با بيان اين كه ولايي بودن زباني كافي نيست، بيان كرد: اگر انسان بگويد كه مطيع امر رهبري هستم، ولي رفتار و سخن او خلاف اين امر را نشان دهد، نمي تواند ادعاي پيروي از ولايت فقيه را داشته باشد.
وي در ادامه سخنان خود، تبيين آموزه هاي اسلامي در جامعه را داراي اهميت فراوان معرفي كرد اما حاكم شدن و اجراي احكام اسلامي در جامعه را مهمتر دانست و اظهار كرد: ائمه(ع)، بزرگان و مراجع ديني بيش از آن كه به دنبال تبيين آموزه هاي اسلامي باشند، به دنبال حاكم نمودن اسلام و اجراي احكام اسلامي در جامعه بودند.
يزدي، پيروزي انقلاب اسلامي و حضور در جامعه اي كه احكام اسلامي در آن حاكم شده است را از مهم ترين نعمت هاي خداوند برشمرد و گفت: امروز ما در جامعه اي هستيم كه احكام الهي در آن اجرا مي شود و در راس آن فقيه والامقام، مدير و مدبر كه ذخيره خداوند براي عصر حاضر است، قرار دارد.
رئيس جامعه مدرسين حوزه، با تاكيد بر رسالت سنگين حوزه هاي علميه در حفظ نظام اسلامي، اظهار كرد: در جريان انقلاب، حوزه سرمايه هاي خود را به انقلاب تقديم كرد و آنها توانستند معجزه اي را در تاريخ ايجاد نمايند؛ امروز نيز طلاب بايد خود را نسبت به حاكميت اسلامي مسئول بدانند و اسلام را تنها در نماز خواندن و برخي عبادات خلاصه نكنند.
نايب رئيس خبرگان رهبري، حوزه را يكي از مهمترين اركان حكومت اسلامي و طلاب را ريشه هاي اين ركن اساسي معرفي كرد و گفت: پيروزي انقلاب اسلامي مساله اي نبود كه به سادگي به دست آمده باشد. طلاب در زمان انقلاب اسلامي كارهاي بسيار ارزشمندي انجام دادند و خطرات زيادي را به جان خريدند تا اين انقلاب به پيروزي رسيد؛ امروز هم بايد همچون گذشته در صحنه حضور فعال و موثر داشته باشند. وي با تاكيد بر اين كه دشمنان همواره براي نابودي اسلام تلاش مي كنند، خاطرنشان كرد: مبارزه اسلام و كفر همواره در تاريخ اسلام وجود داشته و در هر زماني، اين مقابله شكل هاي مختلفي داشته است؛ از اين رو بايد مراقب روشهاي جديد دشمن بود و نسبت به آن هوشيارانه عمل كرد.
يزدي افزود: دشمن همواره به دنبال اين است كه ضربه اي هرچند كوچك به بدنه نظام اسلامي وارد آورد؛ حال اين مساله ممكن است به شكل دشمني و گاه نيز با نام دوستي مطرح شود.
دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه همچنين با اشاره به شرايط حوزه پس از انقلاب نسبت به گذشته، اظهار كرد: مطالعه زندگي گذشتگان و بزرگان به ما نشان مي دهد آنها در گذشته چه دشواري ها را براي حفظ تعاليم اسلامي متحمل شدند؛ بنابراين لازم است طلاب قدر امكانات و شرايط را بدانند و براي حفظ نظام اسلامي، ناملايمات را تحمل كنند.
يزدي در بخش ديگري از سخنان خود در توصيه هايي به طلاب، با تاكيد بر ضرورت بصيرت افزايي طلاب، اظهار كرد: دينداري در ميان مردم به ويژه طلاب ارزش زيادي دارد، ولي مهم تر از آن، داشتن بصيرت ديني است؛ زيرا علم، اخلاق و بصيرت سه ركني است كه انسانها هرچه در اين عرصه ها رشد و كمال داشته باشند، توفيقات بيشتري را به دست مي آورند.
وي، داشتن علم به تنهايي را براي رسيدن به سعادت ناكافي دانست و گفت: علم بدون تزكيه و تربيت بيش از آن كه انسان را نجات دهد، خطرناك است؛ به گونه اي كه بدعت گذاراني در تاريخ اسلام وجود داشتند كه عالم بودند، اما تزكيه و خودسازي نداشتند و تا مرحله اي پيش رفتند كه بدعت هايي را در ميان مسلمانان ايجاد نمودند.


 



با هدف محكوميت جنايات آل خليفه و آل سعود كاروان دريايي ايران 24 ارديبهشت به سوي بحرين مي رود

اولين كاروان دريايي همبستگي با مردم مظلوم بحرين در محكوميت جنايات آل خليفه و آل سعود 24 ارديبهشت ماه راهي بحرين مي شود.
مهدي اقراريان- دبيركل جمعيت ياوران انقلاب اسلامي ديروز در نشستي خبري با بيان اين كه اتفاقاتي كه امروز در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در حال روي دادن است، اتفاقات بسيار مهمي است اظهار كرد: در اين زمينه نحوه ورود و حضور ملت ايران نسبت به اين تحولات بسيار اساسي به نظر مي ر سد و اين در حالي است كه جريان سلطه بين المللي تلاش مي كند ايران را نسبت به اين اتفاقات بي تفاوت نشان دهد و مديريت تحولات منطقه را به دست گيرد.
وي درباره نحوه ورود اين تشكل به اين موضوع اظهار كرد: حضور ما در راهپيمايي 22 بهمن بود و در همان ايام جرقه انقلاب ها در منطقه زده شده و ما معتقد بوديم كه بايد از ظرفيت مردمي در 22 بهمن استفاده كنيم زيرا مردم حامل پيامي بودند كه اين پيام بايد به مردم منطقه منتقل مي شد. در عين حال بايد اين را نيز مورد توجه قرار داد كه در سال هاي پس از جنگ جهاني دوم آمريكايي ها و غربي ها سعي كرده اند يك هژموني رسانه اي ايجاد كنند. هر چند كه با ورود كشورهاي اسلامي شاهد شكسته شدن فضاي يك سويه رسانه اي بوديم اما آن ها همچنان بيشترين ميزان اطلاع رساني را در دست خود دارند.
اقراريان تحولات كشور بحرين را مورد اشاره قرار داد و گفت: اتفاقاتي كه در بحرين شكل گرفت از جنس درخواست هاي مسالمت آميز مردم بود اما واكنش متفاوتي را به دنبال داشت و يك لشكركشي اتفاق افتاد و فضاي سركوب دنبال شد. از ابتداي اين اتفاقات ملت ايران به طور جدي سعي كردند همبستگي خود را با مردم بحرين اعلام كنند اما جاي يك اقدام جريان ساز خالي بود كه ما سعي كرديم اين كاروان را شكل دهيم.
دبيركل جمعيت ياوران انقلاب اسلامي در تشريح برنامه هاي اولين كاروان دريايي همبستگي با مردم مظلوم بحرين اظهار كرد: روز شنبه 24 ارديبهشت ماه زمان حركت اين كاروان است كه قبل از حركت تجمعي در تالار اسوه واقع در خيابان انقلاب خواهيم داشت و در اين روز 14 نامه از نامه هاي ملت ايران به مردم بحرين را انتخاب مي كنيم و به 14 نفر نماد مقاومت مردم بحرين اهدا خواهد شد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا گارد ساحلي ايران مجوزي براي حركت شما به سمت بحرين صادر كرده است؟ گفت: ما رايزني هاي خود را با مقامات مرزي ايران انجام داده ايم، ورود كشتي به آب هاي سرزميني مشكلي ندارد تلاش ما اين است كه آن ها اجازه دهند كشتي وارد بحرين شود تا ما بتوانيم نامه هاي ملت ايران را به مردم بحرين بدهيم يا در غير اين صورت نمايندگاني از مردم بحرين به كشتي وارد شوند و پيام و نامه هاي ملت ايران را دريافت كنند.
دبيركل جمعيت ياوران انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در اين كاروان ملت هاي ديگر نيز همراه مي شوند؟ گفت: ما از حضور ملت هاي گوناگو ن و مذاهب گوناگون استقبال مي كنيم. از دانشجويان و طلاب غيرايراني نيز براي همراهي با اين كاروان دعوت مي كنيم و آمادگي داريم كه شرايط را براي آن ها مهيا كنيم.

 



وزيرعلوم: حجاب در محيط دانشگاه بايد در تمام مناسبات رعايت شود

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: به كوري چشم دشمنان، اسلامي شدن دانشگاه ها را به طور زيربنايي اجرايي خواهيم كرد.
كامران دانشجو در اولين كنگره ملي دوسالانه دانشجويي »دانشگاه اسلامي« در دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) قزوين با اشاره به اينكه دانشگاه اسلامي را بايد تعريف كنيم، گفت: بايد وضع موجود و وضع مطلوب را براي رسيدن به دانشگاه اسلامي تعريف كنيم و اگر نتوانيم دانشگاه اسلامي را تعريف كنيم دوباره بعد از چند سال به پله اول بر مي گرديم.
وي افزود: ما طالب اين هستيم كه در كنار تدريس نظريات غربي نظريات اسلامي در علوم انساني هم مطرح شود و نظريات غربي ها مطابق نظريات اسلامي علوم انساني نقد شده و خود نظريات علوم انساني اسلامي هم به وسيله نظريات ديگر نقد شود.
دانشجو با اشاره به سخنان امام راحل در سال 59، گفت: ايشان آن زمان فرمودند كه بايد انقلاب اساسي در تمام دانشگاه هاي ايران بوجود آيد و دانشگاه ها بايد از اساتيدي كه در ارتباط با غرب و شرق اند تصفيه گردند ولي همه ما شاهد بوديم كه اين انقلاب صورت نگرفت.
وي ادامه داد: امام خميني (ره) در سال 59 فرمودند دانشگاه بايد محيطي براي تدريس علوم عالي اسلامي شود واگر ما تربيت اصولي در دانشگاه داشتيم هرگز طبقه روشنفكر دانشگاهي اين چنيني نداشتيم و امام در بحبوحه دفاع مقدس اين سخنان را فرمودند.
وزير علوم همچنين به سخنان مقام معظم رهبري در سال 84 اشاره كرد و گفت: از سخنان مقام معظم رهبري استنباط مي شود كه عده اي در خارج از كشور نشسته اند و حرف هايي را به افراد داخلي ديكته مي كنند و عده اي هم عين همين حرف ها را انجام مي دهند، ايشان همچنين در سال 88 نيز در سخناني اظهاركردند علوم انساني بر مبادي و مباني متعارض با مباني برهاني اسلامي بنا شده است.
وي با اشاره به بحث حجاب در دانشگاه ها، گفت: حجاب در پوشش، بخشي از حجاب يك دانشجوست و يك فرد دانشجو بايد در گفتار، كردار و نوع نگاه خود هم داراي حجاب باشد، بنابراين محيط دانشگاه بايد طوري باشد كه حجاب در تمام مناسبات بين استاد و دانشجو، دانشجو با دانشجو و بين دانشجو و ساير كاركنان دانشگاه رعايت شود.
دانشجو با اشاره به مخالفت هايي كه در مورد اسلامي شدن دانشگاه مي شود، گفت: مخالفت با اين قضيه به روابط دانشجويان و طرز پوشش آنها برنمي گردد؛ بلكه مخالفان اصلي اين طرح نگران عوض شدن محتواي دروس علوم انساني و بقيه علوم بر مبناي ارزش ها وعلوم اسلامي است.
وي افزود: اين افراد دقيقا مي دانند كه هدف ما از طرح اسلامي كردن دانشگاه ها چيست و چون با اصول اساسي اين طرح كه برگرفته از ارزش هاي اسلامي است مخالف هستند؛ بنابراين به مخالفت با آن مي پردازند.
وزيرعلوم با اشاره به برنامه هاي در حال انجام در طرح اسلامي كردن دانشگاه ها، گفت: در بحث حركت به سوي اسلامي شدن دانشگاه ها، نگاه ما حداكثري است و اصولا انجام هر كاري با مخالفت هايي همراه است؛ اما ما مطابق با اصول اصلي و ارزشي اسلامي اين مسير را طي خواهيم كرد.

 



كتاب «مسابقه بين المللي كارتون و كاريكاتور شيطان در برابر كتاب هاي مقدس» منتشر شد

ادب و هنر:
كتاب «مسابقه بين المللي كارتون و كاريكاتور شيطان در برابر كتاب هاي مقدس» منتشر شد.
اين كتاب شامل برگزيده اي از كاريكاتورهاي شركت كننده در مسابقه ياد شده است.
در ابتداي كتاب، دبير مسابقه- سيد مسعود شجاعي طباطبايي- مطلبي نوشته است كه مي خوانيم:
در جهان امروز هيچ تفكري جز اسلام، دنياي استكبار را اين چنين دچار هراس نكرده است. اسلام يك نظام ارزشي است مبتني بر دوستي، صلح و انسانيت كه دامنه آن هر روز گسترده تر مي شود.در اين ميان تمامي كفر و در رأس آن آمريكا كه مظهر شيطان بزرگ است، براي جلوگيري از بسط و گسترش اين نظام ديني، دست به كارهاي ابلهانه اي مي زند كه جز لغزيدن در گرداب هاي شني و باتلاق هاي عفن راه ديگري نمي يابد. سابقه اقدامات توهين آميز عليه اسلام و قرآن به انتشار طرح هاي توهين آميز يك كاريكاتوريست دانماركي در يكي از نشريات دانمارك بازمي گردد كه از آن تاريخ به بعد اين 12 طرح توهين آميز كه به غلط عنوان كاريكاتور رابر آن گذاشته اند در نشريات ديگري در سطح اروپا و آمريكا به چاپ رسيد و عجيب تر اين كه آنجلا مركل، صدراعظم آلمان از كاريكاتوريست اين طرح ها قدرداني كرد و اين در حالي است كه انتشار اين طرح هاي توهين آميز دل ميليون ها مسلمان را در سراسر جهان به درد آورد و آن ها را آزرده خاطر كرد اخيراً نيز در سپتامبر سال 2010 يك كشيش نما به نام «تري جونز» اعلام كرد كه قصد دارد قرآن كتاب آسماني مسلمانان را بسوزاند و روز 29 اسفند ماه را روز محاكمه قرآن ناميد و طي مراسمي اين كتاب مقدس را به آتش كشيد كه بازتاب بسياري در رسانه هاي جهان داشت. اين اقدام، واكنش هاي متعددي را در سراسر كشورهاي مسلمان جهان به همراه داشت.
بنياد رودكي و خانه كاريكاتور در واكنش به اين عمل شيطاني، مسابقه بين المللي كارتون و كاريكاتور با مضامين «شيطان در مقابله با كتاب هاي آسماني» و «فطرت انساني» و كاريكاتور چهره «تري جونز» به عنوان سمبل اين اتفاق زشت را برپا نمود. اين نمايشگاه ضرورتي بود تا با نشان دادن واكنش هنرمندان فرهيخته از 52 كشور جهان ثابت كنيم هيچ گاه هيچ هجمه اي نمي تواند ارزش هاي ديني را مورد چالش قرار دهد.
در دي ماه سال 1389 فراخوان اين مسابقه روي سايت ايران كارتون قرار گرفت و براي آن كه بتوانيم مشاركت هنرمندان كشورهاي غيرمسلمان را نيز همراه داشته باشيم، موضوعي با عنوان «شيطان در مقابله با فطرت انسان» را هم در نظر گرفتيم تا هنرمندان غير مسلمان نيز بتوانند در اين بخش شركت كنند، چرا كه معتقديم خداوند فطرت پاكي را در وجود انسان به وديعه گذاشته است كه هر كسي را متوجه خير و شر مي كند و اين انگيزه اي بود كه هنرمندان غيرمسلمان نيز در اين مسابقه مشاركتي گسترده داشتند.
از اين ميان 403 اثر به شكل آنلاين در سايت اينترنتي wwwirancartoonir قرار گرفت. داوران اين مسابقه مركب از دو تيم ايراني و خارجي به ترتيب آقايان جوآئوبوسكو (ملقب به جي بوسكو) از برزيل و ناجي بناجي از مراكش داوران و اساتيد بهمن عبدي، حسين صافي و عليرضا ذاكري تشكيل دادند.
لازم به ذكر است در اين مسابقه 634 هنرمند از 25 كشور جهان با 0183 اثر شركت نمودند.

 



آغاز عمليات شكافت هسته اي در بوشهر

شركت روسي سازنده نيروگاه بوشهر اعلام كرد عمليات شكافت هسته اي در اين نيروگاه در سطح «حداقلي» و «قابل كنترل» آغاز شده است.
بنابرگزارش خبرگزاري رويترز از مسكو در روز سه شنبه 20 ارديبهشت 1390(10 مه 2011) شركت اتم اكستروي اكسپورت اعلام كرده است كه «عمليات راه اندازي نيروگاه بوشهر در سطح پاييني آغاز شده است و اين اقدام گامي مهم در جهت راه اندازي كامل اين نيروگاه است».
اين شركت روس در ادامه گفته است كه عمليات اين راكتور در سطح حداقلي و قابل كنترل آغاز شده است.
اتم اكستروي اكسپورت گزارش داده است كه روند خودجوش شكافت هسته اي در رآكتور بوشهر در حال انجام است.
در بيانيه اتم اكستروي اكسپورت كه خبرگزاري ريانووستي هم آن را منتشر كرده اعلام شده اين اتفاق از روز 8 مه(دوشنبه، 18 ارديبهشت) آغاز شده است.
بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، اولگا تسيلوا، سخنگوي گروه اتم استروي اكسپورت اين آزمايش ها را يكي از مراحل مهم قبل از توليد انرژي در نيروگاه بوشهر توصيف كرده است. در بيانيه اتم اكستروي اكسپورت خاطرنشان شده است كه اين آزمايش زمينه را براي تست عملكرد سامانه كنترل ايمني و آموزش كاركنان نيروگاه فراهم كرده است.
اين اتفاق پس از آن روي مي دهد كه سوخت خارج شده از قلب راكتور بوشهر دوباره در راكتور جايگذاري شد و اكنون بيانيه پيمانكار روس نشان مي دهد عمليات شكافت هسته اي در راكتور در سطح مينيمم آغاز شده است.
بر پايه اين گزارش نيروگاه بوشهر راكتوري است كه از طريق شكافت هسته اي برق توليد مي كند.

 



جانباز شيميايي به همرزمان شهيدش پيوست

ساري- خبرنگاركيهان:
پيكر پاك جانباز شيميايي دوران دفاع مقدس در شهر سورك تشييع شد.
مراسم تشييع پيكر شهيد سيدهادي كاظمي با حضور مردم شهيدپرور و مسئولان سورك از منزل شهيد تا گلزار شهداي اين شهر انجام و به خاك سپرده شد.
وي از نيروهاي اعزامي لشكر 30 گرگان بوده و در دوران دفاع مقدس در مناطق عملياتي پنجوين (هزار قله) كردستان 28 ماه حضور موثر داشت. بنابراين گزارش زادگاه شهيد كاظمي روستاي سيكاي هزار جريب نكا است.از اين شهيد بزرگوار چهار فرزند دختر به يادگار مانده است.گفتني است مازندران در دفاع مقدس بيش از 10 هزار شهيد تقديم اسلام و انقلاب كرده است.

 



حاجي بابايي:70 درصد مشكلات آموزش و پرورش كشور مديريتي است

وزير آموزش و پرورش گفت: 70 درصد مشكلات فراروي آموزش و پرورش كشور مديريتي است.
به گزارش خبرنگار مهر از اراك، حميدرضا حاجي بابايي با بيان اين مطلب در همايش فرهنگيان شهرستان دليجان افزود: بايد با بكارگيري مديران صاحب نظر، جسور و فعال در راس مراكز آموزشي بستر رشد و گسترش فضاهاي آموزشي كشور را فراهم كرد.
وي در ادامه با اشاره به اجراي طرح تحول بنيادين در وزارت آموزش و پرورش از 17 ماه گذشته اظهار داشت: طرح تحول بنيادين يكي از اقدامات لازم و ضروري در بدنه وزارت آموزش و پرورش بوده كه بايد در راستاي تبيين جايگاه آن در حوزه آموزش و پرورش كشور تلاش كرد.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به تهيه و تدوين كتاب فلسفه تعليم و تربيت در قالب طرح تحول بنيادين اظهار داشت: اين كتاب كه به عنوان يك سند راهبردي در آموزش و پرورش كشور مطرح است براساس مباني تعليم و تربيت اسلامي، مبناي قرآني برگرفته از سخنان حضرت امام خميني(ره) و صاحبنظران تعليم و تربيت در ايران در حال تهيه است.
وي از آغاز 70 پروژه علمي، تحقيقاتي و كارشناسي در وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته خبر داد و افزود: امسال نيز 70 طرح ديگر در دست اقدام است.

 



در حمايت از مردم بحرين دانشجويان تبريزي خواستار قطع روابط با عربستان سعودي شدند

تبريز- خبرنگار كيهان:
دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تبريز خواستار قطع روابط با عربستان سعودي، در حمايت از مردم مظلوم بحرين شدند.
دكتر عليرضا يعقوبي سرپرست دانشگاه علوم پزشكي تبريز در اين تجمع كه در مقابل درب ورودي دانشكده دندانپزشكي تبريز انجام شد گفت: انديشه و ايدئولوژي فكري كه در پشت انقلاب اسلامي بود، باعث بيداري ملت هاي مظلوم منطقه شده است و اگر اين ملت ها، داراي رهبري قاطع و هوشمندي مانند امام خميني و رهبر معظم انقلاب بودند، مي توانستند سريع تر به نتيجه برسند. وي خواستار توجه مجامع جهاني به جنايات نظام سلطه در بحرين شد.
دانشجويان نيز شعارهايي عليه آل خليفه سر دادند و جنايات در بحرين را محكوم كردند و در بيانيه اي تاكيد كردند. توطئه گران آمريكايي و صهيونيستي تلاش مي كنند با منحرف كردن موج بيداري اسلامي در ملت هاي منطقه، آن را به يك جنگ تمام عيار شيعه و سني تبديل كنند.
اين بيانيه، خواستار قطع روابط سياسي و اقتصادي با عربستان سعودي و هم پيمانان رياض و توقف اعزام حجاج به بيت الله الحرام شد.

 



جمعه در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران صورت مي گيرد
پسر شهرزاد؛ رونمايي از نامه ها و مقاله هاي مرحوم مهدي آذريزدي

يزد- خبرنگار كيهان:
كتاب «پسر شهرزاد» شامل مجموعه زندگينامه خود نوشت، مقاله ها و نامه هاي مرحوم آذريزدي روز جمعه در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران رونمايي مي شود.
كتاب «پسر شهرزاد» نوشته اميركاووس بالازاده شامل مجموعه زندگينامه خود نوشت، مقاله ها و نامه هاي مهدي آذريزدي، روز جمعه 23 ارديبهشت ساعت 17، در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران رونمايي مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با اعلام اين خبرگفت: اين كتاب شامل سه بخش است كه در بخش نخست آن، دو زندگينامه خود نوشت از مهدي آذريزدي، نويسنده فقيد كودكان و نوجوانان به چاپ رسيده است.
محمود عاليشوندي افزود: بخش دوم اين كتاب نيز به نامه هاي آذريزدي به نويسنده (بالازاده) اختصاص دارد كه اين چهره ادبيات كودك در اين نامه ها با بالازاده درباره نحوه انتشار آثارش درد دل كرده است.
به گفته وي، بخش سوم اين كتاب به بازنشر مقاله هاي آذريزدي در مطبوعات اختصاص دارد كه در سال هاي عمر خود آنها را در مجلات و نشريات آن زمان به چاپ رسانده است.
گفتني است، كتاب «پسر شهرزاد» را انتشارات يزدا منتشر كرده است.

 



نماينده قائم شهر در خانه ملت: 95 درصد مطالبات مردم از نمايندگان مجلس خارج از وظايف آنهاست

قائم شهر-خبرنگاركيهان:
نماينده مردم قائم شهر، سوادكوه و جويبار در خانه ملت گفت: 95 درصد مطالبات مردم از نمايندگان مجلس خارج از وظايف نمايندگي است.
سيدعلي ادياني در همايش تكريم از معلمان و پيشكسوتان تعليم و تربيت شهرستان قائم شهر افزود: قانون گذاري، اعمال نظارت و حمايت از دستگاه ها، سازمان ها و وزارتخانه ها در جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم از وظايف نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به شمار مي رود.
وي در ادامه اظهار داشت: برخلاف انتظار 95 درصد مراجعان و مطالبات مردم و موكلان از نمايندگان مجلس هيچ سنخيتي با وظايف نمايندگان ندارد و اين در حالي است كه كمتر از نمايندگان در ارتباط با فعاليت آنها در طول دوره نمايندگي و كارنامه عملكردي آنها در مجلس شوراي اسلامي سوال مي شود.
ادياني در ادامه افزود: اين طرز تفكر و درخواست مطالبه يك آسيب جدي در حوزه فرهنگ سياسي كشور به شمار مي رود كه انتظار مي رود با فرهنگ سازي اصلاح شود.
وي اظهار داشت: حضور فعال نمايندگان در صحن مجلس، ميزان فعاليت آنان در كميسيون هاي مربوطه، سهم آنان در فرآيند تدوين قوانين و گره گشايي از مشكلات مردم و تحقيق و تفحص و بحث در فعاليت اعضاي كابينه و وزرا از جمله مواردي است كه مي بايست در ارزيابي عملكرد نمايندگان مورد توجه مردم قرار گيرد.
ادياني با اشاره به جايگاه رفيع مجلس تصريح نمود مردم و قشرهاي فرهيخته نبايد اجازه بدهند كه ديگران آدرس را عوضي بدهند و 290 نماينده مجلس همه بايد با معدل بالا و در تراز ملي باشند تا حقي از مردم و ارزشها و منافع ملي در سطح و حوزه منطقه اي، استاني و كشوري تضييع نشود.
نماينده مردم قائم شهر، سوادكوه و جويبار در مجلس، وظايف نخبگان و كارشناسان و صاحبنظران و دستگاههاي مسئول و رسانه ها را براي تنوير افكارعمومي و آشنايي عامه مردم به جايگاه و منزلت مجلس بسيار خطير و مهم دانست.

 



هشدار دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) نسبت به رواج بابيت جديد

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) نسبت به پيدايش بابيت جديد در ايران اسلامي به منظور به انحراف كشاندن مكتب تشيع هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از مركز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن اختري، شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمين محمدشريف مهدوي شاهرودي معاون فقيد بين الملل مؤسسه دارالحديث كه در مسجد رفعت قم برگزار شد، با هشدار نسبت به تلاش دشمن در به انحراف كشيدن مكتب حقه تشيع، اظهار داشت: امروز دشمن تلاش دارد از درون، تشيع را به انحراف بكشد؛ از اين رو گذر از مرجعيت را مطرح مي كند.
وي افزود: دشمن تلاش دارد با رواج اين تفكر در جامعه اين گونه در ميان مردم و جوانان القا كند كه براي شناخت دين به ولي فقيه و مراجع نياز نداريم و مي توانيم دستورات خود را بگيريم كه اين همان تفكر بابيت است كه به شكل ديگري پرورانده مي شود.
دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با تأكيد بر هوشياري مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد نسبت به اين نقشه پليد، اظهار داشت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام هوشمندانه نسبت به اين نقشه پليد دشمن آگاه هستند و در مقابل آن ايستاده اند.
وي با اشاره به حركت بيداري در بحرين و جنايات آل سعود و استكبار جهاني، با تأكيد بر اينكه تمامي توطئه ها عليه مكتب تشيع است، اظهار داشت: امروز آل سعود وقيحانه نيروهاي نظامي خود را به اين كشور آورده است و جنايت هاي فراواني را انجام مي دهد، اين در حالي است كه تمامي مراكز بين المللي و حقوق بشري در جهان ساكت نشسته اند.
حجت الاسلام والمسلمين اختري با بيان اينكه دليل اين جنايت و سكوت جهانيان، ترس از رشد مكتب اهل بيت(ع) است، اظهار داشت: آل سعود و استكبار جهاني روح انقلاب اسلامي و روح امام خميني را در حركت مردم مسلمان و مظلوم بحرين مشاهده مي كنند، بر اين اساس تمام توان خود را عليه اين بيداري به كار گرفته اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ضرورت حضور فعال مبلغان شيعي در سراسر جهان، اظهار داشت: با توجه به تشنگي جهانيان به دين و آموزه هاي مكتب اهل بيت(ع) ،شيعه نيازمند مبلغاني است كه در سراسر دنيا حضور يافته و با زبان آنها آموزه هاي تشيع را ارائه نمايد.
دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با بيان اينكه جهان امروز داراي شرايط و نيازهاي متفاوتي نسبت به گذشته است، تصريح كرد: با توجه به نيازي كه در جامعه جهاني وجود دارد، محتوا و مطالبي كه به كار گرفته مي شود، ناكافي است؛ از اين رو بايد در اين عرصه گام هاي بزرگي برداشت.
وي امكانات روز جهان را وسيله مهمي در راستاي نشر مكتب اهل بيت(ع) معرفي كرده و گفت: امروز هيچ مانعي بر سر راه حوزه و روحانيت و تشيع وجود ندارد و شيعه مي تواند با بكارگيري اين امكانات، بهره هاي فراواني در ارائه مكتب اهل بيت(ع) ببرد.
حجت الاسلام والمسلمين اختري همچنين با اشاره به شخصيت و خدمات ارزشمند حجت الاسلام والمسلمين محمدشريف مهدوي شاهرودي به مكتب تشيع، خاطرنشان كرد: حوزه نيازمند حضور چنين افرادي در سطح بين الملل است تا بتوانند معارف اهل بيت(ع) را در دنيا ترويج دهند.

 



كلنگ احداث نمايشگاه بين المللي در پرند به زمين زده شد

مراسم كلنگ زني احداث نمايشگاه بين المللي تهران با حضور قائم مقام وزير بازرگاني در مجاورت شهر جديد پرند برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از جنوب تهران، در اين مراسم قائم مقام وزير بازرگاني با اشاره به مشكلات محل فعلي نمايشگاه بين المللي تهران براي شهروندان گفت: در سال هاي گذشته يك مكان براي برگزاري نمايشگاه هاي تهران درنظر گرفته شده بود كه اين نمايشگاه مشكلاتي همچون عبور و مرور، ترافيك هاي سنگين و... را براي شهروندان در پي داشت و در همين راستا وزارت بازرگاني بر آن شد تا محل جديدي را براي برپايي بعضي از نمايشگاه هاي سنتي همچون كتاب، خودرو، پوشاك و... درنظر بگيرد تا اين نمايشگاه ها در آن محل برپا شوند و سال گذشته بر اساس توافق صورت گرفته مابين وزارت مسكن و مسئولان شهر جديد پرند مكاني در اين شهر براي احداث نمايشگاه بين المللي تهران تعيين شد.
مسعود موحدي در خاتمه ابراز اميدواري كرد: با توجه به مطرح شدن بحث تجارت جهاني و همچنين در حال توسعه بودن شهر جديد پرند عمليات اين مكان به زودي آغاز و نمايشگاه بين المللي تهران احداث شود.
اين گزارش حاكي است، طبق تفاهمنامه مابين وزراي بازرگاني و مسكن و شهرسازي زميني به وسعت 130 هكتار به منظور ساخت نمايشگاه در شهر پرند، در اختيار وزارت بازرگاني قرار گرفت و بر اساس برنامه اين نمايشگاه به سه قسمت مركز اقامتي و تفريحي مركز پشتيباني و خدماتي و مركز نمايشگاهي، مركز خدمات، نمايشگاهي و پشتيباني تقسيم شده است.

 



22 ارديبهشت جاري برگزار مي شود
بزرگداشت استاد حسن زاده آملي در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
مراسم بزرگداشت استاد حسن زاده آملي در قزوين 22 ارديبهشت جاري برگزار مي شود.
دبير همايش نكوداشت علامه حسن زاده آملي در نشست خبري با خبرنگاران اظهار داشت: حوزه علميه قزوين سلسله نشست هايي را هر ساله در راستاي تجليل و بزرگذاشت از مقامات علمي، روحاني و معنوي علما برگزار مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين علي عباسي ادامه داد: در سال گذشته نشستي براي تجليل و بزرگداشت آيت الله بهجت در قزوين برگزار شد كه مورد استقبال مردم قرار گرفت و 22 ارديبهشت ماه امسال نيز مراسم نكوداشت عالم رباني، علامه آيت الله حسن حسن زاده آملي در سالن مركزي دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين برگزار مي شود.
وي با اشاره به اهداف و فوايد برگزاري اين مراسم توضيح داد: تجليل از علما در واقع تجليل از علم، معرفت، فرهنگ و خط هدايت به سوي آخرت است و علامه حسن زاده آملي از علماي بزرگ و برجسته اي هستند كه در زمينه خروج از اين دنيا به سوي آخرت و دنيا را مقدمه آخرت قراردادن ويژگي هاي خاصي دارند و خداوند متعال به ايشان نبوغ خاصي را داده است.
معاون تهذيب و تبليغ حوزه هاي علميه قزوين افزود: اهميت برگزاري چنين نشست هايي مرور كردن دعوت ثقلين، قرآن و روايات است، همانطور كه قرآن و روايات ما را به سوي آخرت دعوت مي كند، علماي رباني و الهي نيز ما را به سوي آخرت دعوت كرده و مي خواهند از اين دنياي محدود و تاريك بيرون آمده و به سوي نور حركت كنيم.
وي اعلام كرد: علامه حسن زاده آملي در نزد اساتيد برجسته اي كسب فيض كردند كه آيت الله رفيعي قزويني، آيت الله مهدي الهي قمشه اي، آيت الله علامه طباطبايي، آيت الله محمد حسن الهي طباطبايي و آيت الله سيد محمد قاضي طباطبايي از جمله اساتيد وي بوده اند.
عباسي گفت: علامه حسن زاده آملي داراي بيش از 180 اثر است كه البته برخي از اين آثار چاپ نشده اند و آثار ايشان در رشته هاي مختلف عرفان و اخلاق، فلسفه و منطق، ادبيات و فقه است و در واقع ايشان ذوالفنون هستند به اين معنا كه در رشته هاي مختلف تخصص دارند و از شاگردان ايشان نيز مي توان به استاد صمدي آملي، آيت الله نائيجي، حسن رمضاني و شيخ محمد قائمي اشاره كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

دروغ پراكني العربيه عليه نمايشگاه كتاب تهران
شبكه العربيه در تلاش براي بحراني نشان دادن اوضاع ايران و نمايشگاه كتاب تهران با اشاره به حذف كتابي از مجموعه كتاب هاي انتشارات «جهان سوم كمبريج» خبري را تحريف كرد.
به گزارش فارس، پس از انتشار خبر جمع آوري كتابي از انتشارات «جهان سوم كمبريج» در خبرگزاري فارس با عنوان «توقيف كتاب ناشر انگليسي به دليل تحريف نام خليج فارس»، پايگاه خبري العربيه در تلاش براي بحراني نشان دادن اوضاع ايران در خبري جنجالي جمع آوري اين كتاب را بحراني در نمايشگاه كتاب تهران قلمداد كرد.
تجليل كارگردان فلسطيني از ايران
رياض شاهين كارگردان و مستندساز برجسته فلسطيني حمايت هاي همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از مردم مظلوم فلسطين به خصوص در زمينه هاي فرهنگي و هنري را ستود.
وي در حاشيه اجلاس فرهنگي مقامات ارشد مجمع گفت و گوي همكاري آسيا در تهران به ايرنا تأكيد كرد:حمايت نهادها و مسئولان جمهوري اسلامي ايران از صنعت فيلم فلسطين موجب دلگرمي هرچه بيشتر هنرمندان و كارگردانان فلسطيني شده است.
وي همچنين از وزارت فرهنگ و ارشاد ايران براي برگزاري دوره هاي آموزشي براي ارتقاي سطح كارگردانان فلسطيني تقدير كرد.
رونمايي از كتاب جديد محمدرضا سرشار
مراسم رونمايي از كتاب «درباره ادبيات داستاني» اثر محمدرضا سرشار در سراي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد.
در اين مراسم علاوه بر نويسنده كتاب، محسن پرويز نويسنده و رئيس هيئت مؤسس انجمن قلم، شهريار زرشناس عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، و محمد سرشار مديرعامل كانون انديشه جوان حضور داشتند و درباره اين كتاب سخنراني كردند.
سرشار درباره اهميت نگارش اين كتاب گفت: پژوهش هاي مستقل در بسياري از رشته ها نداريم و يا كم داريم. بنابراين ناچار هستيم از ترجمه شروع كنيم اما ترجمه صرف نتيجه همين محصولاتي مي شود كه از دانشكده هاي علوم انساني و ادبيات ما بيرون مي آيد. يعني اين آثار غرب زدگي صرف است كه افراد معتقد به دانشگاه وارد شده و سست عنصر خارج مي شوند. ما مجبور هستيم تاليفات دوره گذشته را داشته باشيم حداقل اين است كه اگر مكتب ادبي و رويكرد نقدي را تعريف مي كنيم در كنار آن نقدهاي وارد به آن را نيز بيان كنيم شايد مهمترين تفاوت اين آثار نسبت به آثار قبل و مشابه خود در اين مسئله است. نگاه اين اثر به مكاتب بيان ترجمه صرف و تكرار همان حرف ها نيست بلكه تحليلي بر آنهاست و دشواري كار نيز در اين بخش است.
2 فيلم درباره ارتباط آمريكا با القاعده ساخته مي شود
مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني، دو اثر سينمايي با موضوع رابطه آمريكا با گروه تروريستي القاعده توليد مي كند.
محمد قهرماني مديرعامل مؤسسه شهيد آويني در گفت وگو با ايرنا در تشريح برنامه هاي اين مؤسسه در سال جاري گفت: يكي از مهمترين برنامه هاي امسال ما توزيع انيميشن «مدافعان كربلا» است كه اين كار پس از حل اختلاف بين مجري و سرمايه گذار انجام مي شود.
وي در ادامه با ساخت دو اثر سينمايي با موضوع رابطه آمريكا با گروهك تروريستي القاعده خبر داد و يادآور شد: طرح و فيلمنامه اين دو فيلم نوشته شده و پس از نهايي شدن، شرايط ساخت اين طرح ها فراهم مي شود.
مدير عامل مؤسسه شهيد آويني تصريح كرد: در اين دو اثر سينمايي زواياي پنهان حمايت آمريكا از گروهك القاعده به تصوير كشيده مي شود.
قهرماني همچنين از ساخت دو انيميشن با موضوع انرژي هسته اي خبر داد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14