(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 اردیبهشت 1390- شماره 19925

همكاري ازبكستان و ناتو گسترش مي يابد
فشارهاي كاخ سفيد به دولت مالكي براي تمديد حضور تفنگداران در عراق
قتل عام معترضان بي دفاع در يمن مردم : انتقام مي گيريم
فرياد ميليوني در خيابان هاي مصر براي قطع رابطه با اسرائيل
انتقاد عفو بين الملل از نقض حقوق بشر در عربستان
نظرسنجي از ساكنان فلسطين اشغالي حكومت آينده مصر اسلامي خواهد بود
عذرخواهي خبرگزاري رويتر از دمشق عكس تظاهرات لبنان را به جاي سوريه منتشر كرديم
80 كشته و 100 مجروح حاصل خونين ترين عمليات تروريستي طالبان در پاكستان
يورش مزدوران مسلح آل خليفه به نمازگزاران در مسجد منامه
رايزني مخالفان قذافي در واشنگتن و لندن همزمان با تشديد حملات ناتو به طرابلس
اعتراض عفو بين الملل به اعدام هاي مكرر و خشونت پليس در آمريكا



همكاري ازبكستان و ناتو گسترش مي يابد

نماينده ويژه دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در كشورهاي قفقاز و آسياي مركزي در ديدار با مسئولان ازبكستان زمينه هاي گسترش همكاري ها ميان دو طرف را بررسي كرد.
به گزارش ايرنا؛ بخش مطبوعاتي وزارت امور خارجه ازبكستان روز جمعه اعلام كرد: فرستاده ناتو در سفر به تاشكند با مقامات مجالس عالي و سناي ازبكستان و همچنين مسئولان وزارتخانه هاي خارجه و دفاع اين كشور ديدار و گفت وگو كرده است. در اين ديدارها چگونگي و چشم اندازهاي توسعه روابط ازبكستان و ناتو، موضوعات سياست منطقه اي و بين المللي مورد علاقه طرفين نيز مورد تبادل نظر قرار گرفته است. طرفين در اين ديدار تأكيد كرده اند كه در ديدار اسلام كريم اف رئيس جمهوري ازبكستان با آندرس فاگ راسموسن دبير كل ناتو در دي ماه سال گذشته از جهش تازه در همكاري هاي متقابل ازبكستان با سازمان ناتو خبر داده شده بود.

 



فشارهاي كاخ سفيد به دولت مالكي براي تمديد حضور تفنگداران در عراق

آمريكا به خاطر نقض قرارداد امنيتي و ادامه حضور نظاميان آمريكايي در عراق پس از پايان سال 2011، دولت بغداد را تحت فشار قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك منبع آگاه اعلام كرد، آمريكا براي ابقاي 9 پايگاه نظامي خود در عراق پس از پايان سال 2011 (10 دي) بغداد را تحت فشار قرار داده است.
آخرين هيئتي كه آمريكا با اين هدف به عراق اعزام كرد، تحت رياست «جان مك كين»، سناتور جمهوريخواه كنگره آمريكا بود.
طبق قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن كه در سال 2008 ميان طرفين امضا شد، آمريكا متعهد شده بود كه همه نظاميان خود (چه رزمي و چه ستادي) را از خاك عراق خارج كند.
9 پايگاه فوق در شهرهاي بغداد، بصره، موصل، كركوك و اربيل قرار خواهند داشت.

 



قتل عام معترضان بي دفاع در يمن مردم : انتقام مي گيريم

سرويس خارجي -
انقلابيون يمني با برگزاري تظاهرات ميليوني با نام جمعه سرنوشت ساز اعلام كردند كه كار علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن را يكسره خواهند كرد.
معترضان يمني روز گذشته با برگزاري تظاهرات در خيابان ها و ميادين شهرهاي مختلف يمن اظهار داشتند كه خواستار يكسره كردن كار رژيم صالح و محاكمه ديكتاتور و همدستانش هستند.
انقلابيون يمني اعلام كردند كه تا سرنگوني رئيس جمهور خيابان ها را ترك نخواهند كرد و با تمام قدرت و توان از مواضع خود پشتيباني خواهند كرد.
مردم يمن همچنين كشتار مردم بي گناه يمن توسط نيروهاي امنيتي و مزدوران علي عبدالله صالح را محكوم و تاكيد كردند انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
تظاهركنندگان با توجه به شدت گرفتن موج سركوب هاي دولتي خاطرنشان كردند كه اين سركوب ها موجب قوي شدن اراده آنان براي ادامه اعتراض ها عليه علي عبدالله صالح مي شود.
زنان تظاهركننده يمني نيز گفتند كه سركوب ها و كشتارها هرگز موجب نخواهد شد كه مردم به خانه هايشان بازگردند بلكه برعكس باعث خواهد شد مردم براي تامين خواسته هاي خود بيشتر مقاومت كنند.
گفتني است بر اثر تيراندازي نيروهاي دولتي به تظاهركنندگان در شهرهاي مختلف يمن در روز پنجشنبه دست كم 20 نفر كشته و ده ها تن ديگر زخمي شدند.
تظاهركنندگان با دسته گل در خيابان ها حضور يافتند اما نيروهاي امنيتي و پليس به سوي تظاهركنندگان به صورت مستقيم آتش گشودند.
احزاب مخالف يمني از جامعه بين الملل خواستند فورا براي توقف كشتار در يمن مداخله كنند.
اين در حالي است كه دبيركل جنبش دولت نوين يمن اعلام كرد كه عربستان عامل تمامي مشكلات بزرگ و كوچك يمن است.
وي افزود، عربستان سعودي به هيچ وجه به فكر مردم يمن نيست بلكه درصدد به راه انداختن توطئه اي ديگر عليه انقلاب يمن است.
اين فعال يمني همچنين گفت: من از اين موضوع تعجب مي كنم كه اگر عربستان درباره رويكرد خود در قبال انقلاب هاي منطقه راستگو است چرا راه حلي براي بحرين ارائه نمي دهد.
وي تاكيد كرد كه تمام مردم اين كشور از قبيل تمامي احزاب و طايفه ها، دخالت هاي عربستان سعودي در يمن را رد كرده و آن را محكوم مي كنند اين عربستان سعودي بود كه يمن را به اين مرحله و تشديد سركوب انقلابيون كشاند.
گفتني است منابع پزشكي يمن اعلام كردند كه علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن به دليل زياده روي در مصرف موادمخدر و فشار عصبي شديد راهي بيمارستان شده و برخي منابع از سومين سكته مغزي او خبر داده اند.

 



فرياد ميليوني در خيابان هاي مصر براي قطع رابطه با اسرائيل

ميليون ها مصري همزمان با روز نكبت در حمايت از مردم فلسطين به خيابان ها ريختند و خواستار لغو پيمان كمپ ديويد و قطع رابطه با اسرائيل شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، بيش از يك ميليون نفر از مردم قاهره روز جمعه با تجمع در «ميدان التحرير» بر حمايت از ملت فلسطين تأكيد كردند.
براساس اين گزارش، اين تجمع با مشاركت صدها هزار نفر در نماز صبح روز جمعه در ميدان التحرير آغاز و رفته رفته گسترده تر شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، تجمع كنندگان كه پرچم هاي فلسطين را در دست داشتند، اخراج سفير اسرائيل از قاهره و لغو پيمان كمپ ديويد را خواستار شدند.
تظاهرات مردم مصر كه در آستانه روز نكبت برگزار شده است امروز و فردا نيز ادامه خواهد داشت.
بر پايه اين گزارش دولت مصر در استان سينا، حالت آماده باش اعلام كرده است، تا در مقابل تهديد تظاهركنندگان براي راهپيمايي به سوي غزه مقابله كند.
وزارت كشور مصر نيز از برگزاركنندگان تظاهرات ضد اسرائيلي درخواست كرد كه با توجه به شرايط حساس كشور، راهپيمايي آزادي غزه را لغو كنند.
همچنين تظاهركنندگان مصري با سر دادن شعارها و پارچه نوشته هايي در ميدان التحرير مصر، خوشحالي خود را از توافقنامه اخير وحدت بين حماس و فتح ابراز كردند.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است، در تجمع ميليوني مردم مصر، همچنين شعارهايي بر ضد توطئه گران اختلافات مذهبي در كشور سر داده و ياد قربانيان گرامي داشته شد.
در اين گزارش آمده است: ده ها هزار تن از مردم در شهر اسكندريه با تجمع در مقابل كنسولگري اسرائيل، عزم خود را براي شكستن محاصره غزه اعلام كردند.
براساس اين گزارش، چندين دستگاه اتوبوس حامل مردم اسكندريه از برابر «مسجد القائد» به سوي بندر «العريش» مصر در مجاورت نوار غزه به حركت درآمدند تا بتوانند از فاصله نزديك با غزه، با مردم تحت محاصره فلسطين ابراز همبستگي كنند.
رسانه هاي خبري همچنين از اقدام صهيونيست ها در برقراري حالت آماده باش و تدابير شديد امنيتي در قدس و شمال فلسطين اشغالي از ترس خشم فلسطيني ها در سالروز اشغال سرزمين فلسطين خبر دادند.
تظاهرات ميليوني موسوم به «وحدت ملي و حمايت از فلسطين» با حضور همه گروه هاي سياسي مصر تا روز يكشنبه ادامه خواهد داشت.
از سوي ديگر در تازه ترين دور از تحولات داخلي در مصر، حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع و همسرش سوزان به اتهام ثروت اندوزي نامشروع و حيف و ميل اموال عمومي در محل سكونت خود در «شرم الشيخ» مورد بازجويي قرار گرفتند.
حسني مبارك كه به علت وضع جسماني نامطلوب در بيمارستاني در شرم الشيخ تحت نظر قرار دارد، پيش از اين در ارتباط با اتهاماتي چون صدور فرمان تيراندازي به معترضان ضد رژيم توسط دفتر دادستاني مورد بازجويي قرار گرفته بود.
اما بازجويي در مورد اتهامات مالي مبارك و همسرش توسط اداره بازپرسي براي نخستين بار صورت مي گيرد و همچنان نيز ادامه دارد.
مبارك 83 ساله در تاريخ 12 آوريل پس از يك سكته قلبي در بيمارستان بستري و روز بعد از آن بازداشت شد.

 



انتقاد عفو بين الملل از نقض حقوق بشر در عربستان

سازمان عفو بين الملل دولت عربستان را به نقض حقوق بشر و بازداشت بيش از 100 نفر به دلايل امنيتي متهم كرد.
به گزارش ايرنا، سازمان عفو بين الملل در گزارش سالانه خود درباره وضعيت حقوق بشر در خاورميانه اعلام كرد: عربستان سعودي در سال 2010 بيش از 100 نفر از مخالفان را به دلايل امنيتي بازداشت و روانه زندان كرده است.در اين گزارش آمده است: وضعيت قضايي و شرايط بازداشت، اين افراد و همچنين هزاران نفري كه در سال هاي گذشته به دلايل امنيتي در عربستان بازداشت شده اند، همچنان نامعلوم است.
سازمان عفو بين الملل كه مقر آن در لندن است در اين گزارش يادآور شده است: در سال گذشته ميلادي حداقل دو نفر از بازداشت شدگان در زندان جان باختند كه مرگ آنها در نتيجه شكنجه بوده است.
در اين گزارش خاطرنشان شده است: زنان و دختران همچنان در عربستان هدف انواع تبعيض و خشونت قرار مي گيرند و مسيحيان و شيعيان به دليل بيان اعتقاداتشان دستگير و به زندان فرستاده مي شوند.
در اين گزارش با اشاره به اعتراضات مردمي در سه ماهه اخير سال جاري ميلادي، دولت عربستان به نقض حقوق بشر متهم شده است. در همين حال زنان عربستاني خود را براي تظاهرات گسترده براي كسب حق رانندگي در ماه آينده آماده مي كنند.

 



نظرسنجي از ساكنان فلسطين اشغالي حكومت آينده مصر اسلامي خواهد بود

ساكنان اراضي اشغالي فلسطين، دولت آينده مصر را حكومتي مبتني بر تعاليم اسلام مي دانند.
به گزارش واحد مركزي خبر، نتايج نظرسنجي از ساكنان فلسطين اشغالي نشان مي دهد كه از نظر بيشتر فلسطيني ها، حكومت آينده مصر، اسلام گرا است.
براساس اين نظر سنجي كه از سوي مؤسسه آلماني «ماگرموشت» در آوريل سال جاري ميلادي به عمل آمد، 59درصد پاسخ دهندگان، نظام سياسي آينده مصر را مبتني بر اسلام گرايي دانستند.
اين نظرسنجي نشان مي دهد،21درصد پرسش شوندگان احتمال تشكيل يك حكومت سكولار در مصر را دور از ذهن نمي دانند و 16درصد ديگر نيز نظر خاصي از خود بروز ندادند.از سوي ديگر شبكه خبري روسيه (راشا تودي) در گزارشي از وضعيت جديد منطقه و به خصوص كشور مصر اعلام كرد: 54درصد از مصري ها مي خواهند پيمان صلح «كمپ ديويد» لغو شود.
به گزارش راشا تودي، اسرائيلي ها از وضعيت جديد مصر نگران و خشمگين هستند و مي گويند در صورتي كه مبارك بر سر قدرت بود، هرگز توافق آشتي بين حماس و فتح به امضا نمي رسيد.

 



عذرخواهي خبرگزاري رويتر از دمشق عكس تظاهرات لبنان را به جاي سوريه منتشر كرديم

خبرگزاري انگليسي رويتر با اعتراف به استفاده از تصاوير تظاهرات در لبنان به عنوان تصاوير تظاهرات در سوريه به طور رسمي از دولت سوريه عذرخواهي كرد.
به گزارش شبكه خبري العالم، خبرگزاري رويتر با اعلام اينكه تصاوير تظاهرات در لبنان را به عنوان تظاهرات سوريه به شبكه هاي خبري متعدد ارائه كرده بود از دولت سوريه عذرخواهي كرد.
يكي از اين شبكه هاي خبري، شبكه 2 تلويزيون فرانسه بود كه پس از دريافت اين تصاوير اعلام كرده بود كه اين تصاوير مبهم است و از خبرگزاري رويتر توضيح خواسته بود.
خبرگزاري رويتر نيز پس از بررسي اعلام كرد كه اين تصاوير از آرشيو تهيه شده و منبع آن تظاهرات گذشته در لبنان بوده است.
يكي از منابع خبرگزاري رويتر كه خواست نامش فاش نشود اظهار داشت؛ منبع اين تصاوير دفتر رويتر در امان پايتخت اردن است و «خالد يعقوب العويس» روزنامه نگار اردني رياست اين دفتر را برعهده دارد.
العويس اخيرا به علت پوشش غيرحرفه اي و انتشار اخبار نادرست و اغراق آميز درباره تحولات اخير سوريه به خصوص شهر درعا در جنوب اين كشور، از سوريه اخراج شده است.
ناظران و روزنامه نگاران فرانسوي معتقدند از زماني كه العويس به دفتر رويتر در امان پيوسته، گزارش هايي كه اين خبرگزاري از امان درباره تحولات سوريه منتشر مي كند در رسانه هاي فرانسه و به طور كلي اروپا مورد بحث و جدل و شك و ترديد قرار گرفته است.
روزنامه نگاران فرانسوي گفته اند كه العويس با ذهنيت گرفتن انتقام از مقامات سوريه به علت اخراج از اين كشور فعاليت مي كند.
خبر ديگر اينكه رئيس جمهور سوريه به نيروهاي امنيتي دستور داد به هيچ تظاهركننده اي شليك نكنند.
«لؤي حسن» از فعالان حقوق بشر سوريه اعلام كرد كه بشاراسد اعلام كرده است كه مردم معترض سوريه نبايد آسيبي ببينند.
وي افزود، رئيس جمهور سوريه به نيروهاي امنيتي دستور اكيد صادر كرده است كه به سوي هيچ تظاهركننده اي شليك نكنند و متخلفان مسئوليت كامل اقدام خود را بايد به عهده بگيرند.
وي تصريح كرد: اين دستور از طريق «بثنيه شعبان» مشاور بشار اسد و در تماس تلفني به اطلاع وي رسيده است.
اين فعال حقوق بشري يكي از چهار فعالي است كه اين ماه با مشاور بشار اسد ديدار كردند و در آن ديدار خواسته هاي خود را از جمله اجراي اصلاحات در اين كشور مطرح كرده بودند.
بشار اسد در ديدار جمعي از جوانان شهر لاذقيه با وي، تاكيد كرده بود كه اصلاحات در سطوح مختلف كشور در حال اجراست و بحران نيز در اين كشور به پايان خواهد رسيد.
از سوي ديگر «عادل صفر» نخست وزير سوريه اعلام كرد كه هرگونه اهانت عمومي به شهروندان را نمي پذيرد و مسئولان بدرفتاري با مردم به شدت مواخذه خواهند شد.
وي اظهار داشت به زودي به همراه وزيران كابينه اش با شهروندان سوري مستقيما گفت وگو خواهد كرد.
عادل صفر تاكيد كرد، روند اصلاحات اجرا شدني است و قانون اداره محلي و انتخابات تصويب خواهد شد.
نخست وزير سوريه همچنين گفت، بررسي هاي عميقي درباره اجرايي شدن اصلاحات صورت گرفته كه هرچه زودتر به اطلاع مردم خواهد رسيد.

 



تازه ترين خدمت طالبان به آمريكا
80 كشته و 100 مجروح حاصل خونين ترين عمليات تروريستي طالبان در پاكستان

دو عمليات انتحاري تروريست هاي طالبان در شمال غرب پاكستان، 80 كشته و بيش از 100 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، دو تن از شبه نظاميان طالبان يك مركز نظامي دولت پاكستان را در حومه شهر «چارسده» ديروز هدف دو انفجار مهيب قرار دادند. در اين عمليات، دو كاميون مملو از مواد منفجره در مجاورت مركز مذكور منفجر شدند.
از مجموع 80 قرباني اين حادثه، بيش از 65 نفر آنها نظامي بودند. شمار زخمي ها نيز بيش از 100 نفر اعلام شده. حمله مذكور خونين ترين حمله پس از مرگ «اسامه بن لادن»، سركرده شبكه «القاعده» (12 ارديبهشت) توسط نيروهاي آمريكايي در پاكستان، بوده است.
سخنگوي طالبان اين حمله را اقدامي تلافي جويانه در قبال مرگ بن لادن اعلام كرد.
مردم پاكستان در مورد همراهي اسلام آباد با سياست هاي آمريكا در منطقه، به شدت عصباني هستند. مردم مي گويند كه آنها قرباني سياست مبارزه با تروريسم آمريكا مي شوند.ناظران سياسي منطقه اين انفجار خونين را در راستاي هماهنگي تروريست هاي طالبان با آمريكا ارزيابي مي كنند.
اين ناظران مي گويند كه هيچ كس سراغ ندارد كه طالبان عليه آمريكا وارد عمل شده باشد.
به اعتقاد اين ناظران، هر موقع كه اتحاد مسلمانان عليه آمريكا شكل مي گيرد تروريست هاي طالبان براي برهم زدن اين اتحاد وارد عمل مي شوند.

 



يورش مزدوران مسلح آل خليفه به نمازگزاران در مسجد منامه

مزدوران وابسته به رژيم آل خليفه با حمله به نمازگزاران از برگزاري تظاهرات بزرگ دفاع مقدس جلوگيري كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري العالم، شاهدان عيني اعلام كردند كه روز گذشته نيروهاي مزدور رژيم آل خليفه پس از شكستن درهاي مسجد امام صادق(ع) كه در آن نمازگزاران مشغول نماز بودند با اعمال خشونت وارد شدند و نمازگزاران را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
مزدوران آل خليفه ضمن تعرض و اهانت به قرآن كريم و تربت امام حسين(ع) لوازم موجود در مسجد را تخريب و بمب هاي صوتي به سوي نمازگزاران پرتاب كردند.
اين در حالي است كه مخالفان بحريني با اعلام روز جمعه به نام «جمعه دفاع مقدس» از تمامي مردم اين كشور خواسته بودند كه در تظاهرات سرنوشت ساز شركت كنند.اين تظاهرات قرار بود در پاسخ به جنايات رژيم بحرين انجام شود.
نيروهاي امنيتي آل خليفه براي جلوگيري از تظاهرات مردم در تمامي خيابانهاي منامه و ديگر شهرهاي بحرين به حالت آماده باش كامل درآمده بودند و به سوي تظاهركنندگان گلوله و گازهاي اشك آور پرتاب مي كردند.
اين در حالي است كه مردم اعلام كردند اين اقدامات باعث مقاومت بيشتر انقلابيون در برابر رژيم آل خليفه خواهد شد.
تظاهركنندگان اظهار داشتند حمله به مساجد، نمازگزاران و هتك حرمت مقدسات اسلامي و همچنين ضرب و شتم مردم هيچ تاثيري در خواسته اصلي آنان كه سرنگوني نظام آل خليفه است ندارد و آنها همچنان بر خواسته خود اصرار مي ورزند.
عضو مركز حقوق بشر بحرين نيز گفت، كشتار انسان هاي بي گناه اقدامي ننگين است كه در مقابل آن نمي توان سكوت كرد.
وي افزود، رژيم بحرين خطوط قرمز را زير پا گذاشته و جوانان انقلابي بحرين معتقدند كه بايد اقدامات اعتراض آميز خود را افزايش دهند و عرصه را بر رژيم آل خليفه تنگ تر كنند.
دبيركل سازمان عفو بين الملل نيز گفت، سكوت جامعه بين الملل در برابر سركوب معترضان بحريني شرم آور است و بايد به اين تبعيض ها و بي عدالتي ها پايان داده شود.
وي افزود، آمريكا و دولت هاي غربي عليه رژيم قذافي در ليبي دست به اقدام نظامي مي زنند ولي در مقابل بحرين سكوت كرده و حتي رژيم آل خليفه را تشويق مي كنند.
از سوي ديگر، منابع خبري بحرين از بالا گرفتن اختلافات ميان اعضاي آل خليفه و درگيري ميان آنان خبر دادند.
به گفته اين منابع حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين درصدد اجراي طرحي براي امتياز دادن به مردم است اما خليفه بن سلمان آل خليفه نخست وزير اين كشور و عموي پادشاه كه به شدت از جانب عربستان حمايت مي شود با اين موضوع مخالفت مي كند.
مقامات سعودي به شاه بحرين درباره بركناري عمويش كه مهره وابسته به آنهاست هشدار داده اند و تهديد به حضور نظامي بيشتر كرده اند. اين اختلافات باعث درگيري مسلحانه شديد ميان هواداران دو طرف شده است.
منابع خبري در بحرين همچنين اعلام كردند كه نيروهاي امنيتي بحرين با يورش خانه به خانه و بازرسي آن، تجهيزات تصويربرداران از جمله دوربين ها و رايانه هاي دستي و هزاران عكس متعلق به انقلاب بحرين را مصادره مي كنند.
گفته مي شود كه بيش از 10 تصويربردار بازداشت شده و تاكنون فقط سه نفر آنان آزاد شده اند و هفت نفر آنان هنوز در بازداشت و در زندان هستند.
دولت بحرين همچنين 300 كارمند وزارت نفت اين كشور را به دليل حضور در اعتراضات مردمي در دو ماه گذشته اخراج كرد.
طي دو ماه گذشته بيش از 1000 نفر در بحرين به دليل اعتراض بازداشت شده و دهها تن نيز به شهادت رسيده اند.
هفت جوان بحريني نيز كه طي روزهاي گذشته بازداشت شده بودند از سوي حكومت آل خليفه محكوم به اعدام و حبس ابد شده اند.
روز گذشته دهها نفر از مردم تونس در برابر سفارت بحرين در تونس تجمع كرده و سركوب مردم به دست رژيم آل خليفه را محكوم كردند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه ما به اينجا آمده ايم تا به برادران بحريني خود بگوييم از آنان و مبارزه شان حمايت مي كنيم.
عمان
در عمان نيز بازداشت معترضان در شهرهاي مختلف همچنان ادامه دارد و شماري از جوانان معترض اين كشور روز گذشته بازداشت شدند.
عمان از روز 26 مارس شاهد تحركات اعتراضي مردم عليه دولت پادشاهي اين كشور در شهر صحار بود كه از آنجا به مسقط پايتخت اين كشور كشيده شد.
معترضان خواستار كاهش بيكاري، فساد و اصلاحات سياسي و اقتصادي هستند و سلطان قابوس مجبور شد 13 وزير خود را تغيير بدهد.


 



رايزني مخالفان قذافي در واشنگتن و لندن همزمان با تشديد حملات ناتو به طرابلس

همزمان با شدت گرفتن حملات ناتو به ليبي، فرستادگان انقلابيون با مقامات آمريكايي و انگليسي در واشنگتن و لندن ديدار و رايزني كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمود جبريل» نخست وزيرشوراي ملي انتقالي ليبي»، ديروز در واشنگتن به نمايندگي از انقلابيون ليبيايي، با مقامات آمريكايي ديدار و در مورد شرايط كنوني ليبي با آنها گفت وگو كرد. جبريل قبل از ديدار، قصدش را دريافت دارايي هاي بلوكه شده قذافي از مقامات آمريكايي ذكر كرده بود. جبريل همچنين گفته بود كه از مقامات آمريكايي مي خواهد هيئتش را به عنوان نماينده مردم ليبي به رسميت بشناسند.
«مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي نيز ديروز در لندن با «ويليام هيگ» وزير خارجه و نخست وزير انگليس، ديدار و گفت وگو كرد. «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس، در ديدار با عبدالجليل، از شوراي ملي انتقالي ليبي خواست در لندن يك دفتر دائمي افتتاح كند. كامرون همچنين، اظهار داشت: ما درصدد انجام آخرين تلاش ها در خصوص تحويل دو ميليون يورو به پليس «بنغازي» هستيم. بنغازي در شرق ليبي قرار دارد و مركز استقرار مخالفان «معمر قذافي» است.
عبدالجليل نيز تأكيد كرد: از موضع دولت انگليس خوشحال هستيم و لندن هرگز به خاطر اين موضع، پشيمان نخواهد شد.
عبدالجليل كه قبلا وزير دادگستري قذافي بود، قصد دارد به جاي كشورهاي اسلامي، با آمريكا و انگليس روابط نزديكي برقرار كند.
همزمان با رايزني هاي مخالفان قذافي با رهبران آمريكا و انگليس، حملات ناتو به مركز استقرار نيروهاي دولتي ليبي و ساختمان هاي دولتي در طرابلس شديدتر شد. در ارتباط با وضعيت شخص قذافي، گزارشي نرسيد. قبل از بمباران هاي تازه، قذافي در تلويزيون دولتي ظاهر شده بود.

 



اعتراض عفو بين الملل به اعدام هاي مكرر و خشونت پليس در آمريكا

سازمان عفو بين الملل با انتشار گزارش سالانه خود از نقض گسترده حقوق بشر در آمريكا پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سازمان عفو بين الملل پنجشنبه شب با انتشار گزارش سالانه خود از وضعيت حقوق بشر كشورهاي مختلف، ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا را به نقض گسترده حقوق بشر متهم كرد.
در اين گزارش مي خوانيم، آمريكا تنها در سال 2010 ميلادي، 55 شهروند خود را به دست پليس و با سلاح هاي شوك الكتريكي به قتل رسانده است.
شمار قربانيان خشونت پليس آمريكا از سال 2001 تا 2010 نيز 450 نفر اعلام شده است. اكثر اين قربانيان هنگام حمله پليس غيرمسلح بوده اند.
در بخش آمريكاي اين گزارش كه 400 صفحه است همچنين آمده است، ايالات متحده در سال 2010 ميلادي نيز 46 نفر از جمله يك زن را اعدام كرده كه 44 نفر از آنها با تزريق سم، يك نفر با برق و يك نفر نيز تيرباران شده است.
در اين گزارش همچنين از اوضاع حاكم بر زندان هاي آمريكا نيز به شدت انتقاد شده است. به عنوان مثال در اين گزارش مي خوانيم: «شكايات زيادي در مورد شرايط ظالمانه به خصوص درباره زندانيان محكوم به حبس هاي طولاني مدت ارائه شده است. بدرفتاري با اين زندانيان به وفور گزارش شده است.
عفو بين الملل همچنين از ادامه فعاليت زندان مخوف «گوانتانامو» ابراز نگراني كرده و نوشته است. «در 22 ژانويه 2010 وعده اوباما براي تعطيلي اين زندان به پايان رسيد، اما اين زندان همچنان پابرجاست و دستكم با 174 زندان به فعاليت خود ادامه مي دهد...
انتقاد از اوضاع اسفبار زندان بگرام «افغانستان» دستگيري، زنداني و شكنجه غيرقانوني صدها نفر در آن، و ... از جمه مواردي است كه در اين گزارش به شدت نسبت به ادامه آن ابراز نگراني شده است.
يادآور مي شود در اين گزارش ضمن انتقاد از 157 كشور، خواستار توجهات بيشتر جهاني به مسئله حقوق بشر شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14