(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 اردیبهشت 1390- شماره 19925

تأثير محبت اهل بيت بر پاكي روح
محورهاي تبليغي رسانه هاي غربي برضد ايران

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




تأثير محبت اهل بيت بر پاكي روح

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
نسيم هاي ديار دوست
گاهي انسان حس مي كند نسيمي به روحش مي وزد. در روايات هم آمده كه: «ان لبركم في ايام دهركم تفحات الا فتعرضوا لها؛1 گاهي خدا نسيم هايي براي شما مي وزاند؛ خودتان را در معرض آن نسيم ها قرار دهيد!» گاهي انسان احساس مي كند كه دوست دارد عبادت كند، نماز بخواند و به ياد خدا باشد. گاهي هم برعكس، از عبادت اشمئزاز پيدا مي كند. تفسير اين موضوع در فرهنگ اسلامي و به خصوص فرهنگ شيعي ما اين است كه آن نسيم ها نسيم هاي رحمتي است كه به واسطه ملائكه رحمت مي وزد، و حالت اشمئزاز از خوبي ها، وساوس شيطاني است كه از انفاس رذيله و پليد شياطين پخش مي شود. اگر در اين جمله دقت كنيم كه فرمود: «فما من شيء الا و انتم له السبب، هيچ خيري از ما سر نمي زند مگر اين كه سبب آن شماييد.» معلوم مي شود كه همه خوبي ها از بركت توجهات صاحب الامر عجل الله تعالي فرجه است. او اين انوار پاك را در عالم پخش مي كند؛ ولي همه ظرفيت دريافت آن را ندارند. هر وقت دل پاكي داشته باشيم
آن نور را مي گيريم؛ آنگاه انگيزه كار خير پيدا مي كنيم. در زيارت جامعه مي خوانيم كه: و جعل صلاتنا عليكم و ما خصنا به من ولايتكم طيبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزكيه لنا و كفاره لذنوبنا؛ همين كه مي گوييم: اللهم صل علي محمد و آل محمد، و همين كه در دلمان نسبت به اهل بيت عليهم السلام احساس محبت مي كنيم باعث مي شود كه آفرينش ما به وسيله اين ولايت پاك شود. آن كسي كه اين ولايت را ندارد اين پاكيزگي وجود را ندارد. گويا نفس ما آلوده و پليد است و با ارتباط با اهل بيت عليهم السلام آن آلودگي ها برطرف و پاك مي شود (طهاره لا نفسنا و تزكيه لنا) و اين باعث رشد و بالندگي ما مي شود و نهايتاً كفاره گناهان ما قرار مي گيرد (و كفاره لذنوبنا). وقتي ميلياردها انسان در اثر محبت به اهل بيت عليهم السلام تا روز قيامت از آلودگي ها پاك مي شوند و اين محبت، كفاره گناهانشان قرارمي گيرد، خود آن بزرگواران بايد چه عظمتي داشته باشند كه صلوات بر آن ها اين قدر اثر دارد. «و بلغ الله بكم اشرف محل المكرمين و اعلي منازل المقربين و ارفع درجات المرسلين حيث لا يلحقه لاحق و يا يفوقه فائق و لا يطمع في ادراكه طامع؛ خدا شما را در مرتبه و درجه اي قرار داده است كه از همه انبيا و مرسلين بالاتريد. از همه ملائكه مقربين بالاتريد. جايي كه هيچ كس از آن جا بالاتر نمي تواند برود. نه تنها بالاتر نمي تواند برود، بلكه طمعي هم به رسيدن به آن جا ندارد!»
سؤال اين بود كه آن نور با آن عظمت، با وجود جسماني چه نسبتي دارد؟ اولاً بايد بدانيم كه اطاعت، عبادت، رشد و كمال، و متقابلاً عصيان، سقوط، عذاب و... همه مربوط به اين عالمي است كه ما در آن زندگي مي كنيم. تحولات، تغييرات، تكاملات و حركات، همه از آن اين جاست. اگر مي گوييم پيغمبر اكرم بر اثر عبادت تكامل پيدا كرد و در سن چهل سالگي استعداد رسالت پيدا كرد اين ها مربوط به اين عالم است. در عالم نور- به حسب فرضيه اي كه قبلا عرض كردم- اصلاً تقدم و تأخر زماني نيست كه بگوييم: «آن نور اول خلق شد. پس بعد چه طور نطفه و جنين شد؟» آن نور وجودي است كه بر همه اين وجودها احاطه دارد. آن چه در اين عالم واقع مي شود يك شعاعي از اوست. نمود آن نور در اين عالم كه عالم حركات و تحولات است، اين خواص را دارد. همه مراتبي كه در اثر عبادت و غيرعبادت پيدا مي شود، براي اين وجود مادي و اين جهاني است. آن وجودي كه در عالم نور است تكليفي مثل تكليف ما ندارد. آن وجود آيينه نور خداست. اگر گفتيم آن وجود، نور، علم و احاطه دارد، معنايش اين نيست كه اين بدن مادي و وجود جسماني اين جهاني او هم همين طور است. اين وجودش در ظاهر مثل ديگر وجودات اين جهاني است. مثل بقيه ابتدا به صورت نطفه اي است. بعد جنيني تشكيل مي شود و متولد مي شود، رشد مي كند و بالاخره از دنيا مي رود. كل اين مراحل پرتويي از آن وجود نوراني است؛ به همين دليل است كه ما موظف ايم بر پيغمبر اكرم صلوات بفرستيم. اين صلوات دعاست؛ دعا مي كنيم كه خدا رحمت خاصش را بر پيغمبر نازل كند. آيا پيغمبر آن رحمت را دارد يا ندارد؟ اگر منظور وجود جسماني حضرتش باشد، هنوز آن رحمتي كه ما طلب مي كنيم به او نرسيده است و در اثر دعاي ما مي رسد. اين مطلب يك لايه پنهان هم دارد و آن اين كه دعا كردن ما توفيقي است كه خداي متعال به ما مي دهد و خداوند آن توفيق را به بركت آن انوار مقدس به ما عطا مي كند. اما به حسب عوامل اين عالم، دعاي ما در حق رسول الله مستجاب مي شود. اين كه صلوات بهترين ذكر است به خاطر اين است كه از طرف هر كسي كه باشد قطعاً مستجاب مي شود و يكي از بركاتش هم اين است كه موجب تزكيه و كفاره ذنوب ما مي شود.
قبولي نماز؛ به بركت صلوات
در تشهد مستحب است كه بگوييم: و تقبل شفاعته وارفع درجته. ما از خدا مي خواهيم كه درجه پيغمبر را عالي تر كند. اگر ايشان به همه خيرات رسيده است، چرا از خدا مي خواهيم كه درجه اش بالاتر برود؟ در اين صورت دعا لغو است. منظور اين دعا، درجاتي است كه در اين عالم حاصل مي شود. ما حقيقت صلوات را نمي دانيم؛ اما همين اندازه مي دانيم كه هديه اي است كه خدا به پيغمبر مي دهد، و اين براي ما شرف و افتخار است. اگر درك كنيم، بالاترين توفيقي كه نصيب ما مي شود توفيق فرستادن صلوات است. اگر نماز ما هم به بركت صلوات در تشهد پذيرفته مي شود تعجب نكنيد؛ چرا كه در زيارت جامعه مي خوانيم: جعل صلاتنا عليكم و ما خصنا به من ولايتكم طيبا لخلقنا و طهاره لا نفسنا و تزكيه لنا و كفاره لذنوبنا.
ممكن است سؤال شود كه: چگونه اين ها اين قدر عظمت دارند؟ جواب اين است كه: آيا خدا بايد موجودي را كه از هر جهت اشرف از همه مخلوقات باشد خلق كند يا نكند؟ اگر بخواهد خلق كند، نتيجه اش اين عظمت خواهد بود، و اگر نخواهد خلق كند، مگر بخيل است كه اين كار را نكند؟ وقتي چنين توانايي داشته باشد، چه انگيزه اي مي تواند داشته باشد و چه وجه عقلايي دارد كه اين كار را نكند؟ حال كه مي تواند چنين مخلوقي خلق كند، اگر خلق كند كار خوبي كرده است.
فلسفه نبوت (71)
... و اصطفاه قبل أن ابتعثه، اذا الخلائق بالغيب مكنونه ، و بستر الأهاويل مصونه ، و بنهايه العدم مقرونه ، علما من الله تعالي بمآيل الأمور، و احاطه بحوادث الدهور، و معرفه بمواقع المقدور، ابتعثه الله تعالي اتماما لأمره، و عزيمه علي امضاء حكمه و انفاذا لمقادير حتمه؛
ترجمه تحت اللفظي اين چند جمله اين است كه خداي متعال پيغمبر اكرم را برگزيد پيش از آن كه او را مبعوث به رسالت كند، در آن هنگام كه خلايق در غيب عالم پوشيده بودند و پرده هاي حيرت انگيز آن ها را دربر گرفته بود و مقرون به نهايت عدم بودند؛ چون خداوند سرانجام كارها را مي دانست و بر حوادث روزگار احاطه داشت و به جايگاه مقدرات آگاه بود، در اين عالم او را مبعوث كرد؛ به خاطر اين كه كارش را به پايان برساند، و به خاطر اين كه تصميم داشت حكمش را اجرا كند، و براي اين كه آن مقدرات حتمي را نافذ و اجرا كند.
حضرت زهرا سلام الله عليها در اين عبارات به دو مرحله اشاره مي فرمايند؛ يك مرحله، مرحله اي است كه هنوز مخلوقات خلق نشده بودند و هنوز انساني در كار نبود. در چنين موقعيتي خداي متعال پيغمبر اكرم را برگزيد و معين كرد كه بايد او خاتم انبياء باشد. مرحله ديگر در اين عالم بود. بعد از اين كه آسمان ها، كهكشان ها، منظومه شمسي و زمين پديد آمد و زمين مستعد شد كه موجود زنده اي در آن به وجود آيد، هزاران سال گذشت تا خداي متعال پيغمبر اكرم را مبعوث به رسالت كرد. در اين مرحله مي فرمايد خدا او را مبعوث كرد تا آنچه را كه تقدير فرموده بود به مرحله عمل درآورد. امشب كه شبي از شب هاي قدر است بي مناسبت نيست كه توضيح دهيم آن تقديرات در كجا بود، براي چه بود و چگونه خداوند تقديرات را به مرحله امضا مي رساند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- بحارالانوار، ج 86 ص 122.
پاورقي
 



محورهاي تبليغي رسانه هاي غربي برضد ايران

حميد رضا اسماعيلي
در ميان مقامات فرانسوي نيز ساركوزي كه نسبت به روساي جمهور پيشين فرانسوي همخواني بيشتري با سياست هاي ايالات متحده از خود نشان مي دهد، به صورت تندتري درباره مسايل ايران اظهارنظر كرده است. وي حتي به صورت بي ادبانه اي با توهين به مقامات ايراني و به شيوه اي مداخله جويانه كه بتواند ميان حكومت و ملت ايران شكاف ايجاد كند مدعي شد لياقت مردم ايران بيش از حاكمان فعلي آنهاست. نكته رمزگشا در بيانات ساركوزي اظهارات وي در پيش از انتخابات و ديدار وي با برخي تجديدنظرطلبان ايراني مقيم خارج بود. ساركوزي طي يك سفر رسمي به كويت در پيش از انتخابات ايران در اواخر سال 87، به اوباما توصيه كرد كه گفت وگوهاي آمريكا با ايران و به ويژه در مسئله هسته اي را «در يك فضاي قاطع آغاز كند.» وي افزود كه او انتظار ندارد هرگونه مذاكره اي ميان اين دو كشور تا قبل از انتخابات رياست جمهوري ايران برگزار شود. كشورهاي غربي اميدوارند كه در اين انتخابات رئيس جمهور ديگري جانشين محمود احمدي نژاد شود. ساركوزي ادامه داد: «من فكر مي كنم كه عاقلانه است تا برگزاري اين انتخابات صبر كرد براي اين كه مذاكرات وارد فاز جديدي شود. فرانسه و بريتانيا از جمله كشورهاي اروپايي هستند كه در قبال برنامه هسته اي تهران مواضع سرسختانه تري را اتخاذ كرده و خواستار دست كشيدن ايران از برنامه غني سازي اورانيوم هستند.»408
اما ساركوزي در روزهاي پيش و پس از انتخابات 22 خرداد ديدارهايي با برخي افراد وابسته با اپوزيسيون و تجديدنظر طلب ايراني داشت. به طور نمونه محسن مخملباف كه خود را سخنگوي ستاد موسوي در خارج از ايران مي دانست در اين باره مي گويد: «با استفاده از ارتباطات دوستانه اي كه با آقاي ساركوزي داشتيم، موفق شديم ايشان را راضي كنيم كه به صداي مردم ايران گوش كند. خوشبختانه، ايشان امروز موضع قاطع خود را گرفت و گفت كه نگران مردم ايران است و بايد به صداي آنان گوش داده شود. همه ايرانيان خارج از ايران سفيرند و همه آنان توانايي هايي براي ارتباط دارند. ما از اين ارتباط ها استفاده كرديم و ديروز، سه شنبه 16 ژوئن 2009، رسماً در نشست پارلمان اروپا در بروكسل، به عنوان سفراي مردم ايران حاضر شديم و در حضور نمايندگان پارلمان به فراكسيون سبزها به طور كامل گزارش داديم. پس از آن نيز جداگانه، با رؤساي فراكسيون هاي ديگر پارلمان گفت وگو كرديم. ما از آنها خواستيم كمي صبر كنند تا مردم ايران بتوانند رئيس جمهور واقعي خودشان را به آنها معرفي كنند. مردم ايران بمب اتمي نمي خواهند. آنها صلح و دموكراسي مي خواهند.»409
در واقع، چنان كه بيانات مخملباف نيز نشان مي دهد، اميد و توكل جريان تجديدنظرطلب همواره به ايالات متحده و اتحاديه اروپا بوده است و جالب اينجاست كه اتحاديه اروپا نيز روز شنبه 23 خرداد و به دليل نتيجه به دست آمده در انتخابات از سوي مردم ايران، طي بيانيه اي از روند انتخابات در ايران ابراز نگراني مي كند.410
3. بررسي رسانه هاي وابسته به دولت هاي مداخله جو
سخن گفتن از موضوعاتي مانند «براندازي نرم»، «جنگ نرم» و «انقلاب مخملي» بدون در نظر گرفتن جايگاه رسانه ناممكن است. اصولاً جنگ نرم و انقلاب مخملي بدون حضور رسانه ها وجود خارجي ندارند. رسانه ها در حال حاضر بسيار متنوع شده اند و به جز رسانه هاي سنتي مانند سخنراني، انواع رسانه هاي مدرن را هم شامل مي شوند. در انتخابات دهم رياست جمهوري و مسايل پس از آن رسانه هاي متفاوتي اعم از نشريات، راديو، تلويزيون، شبكه هاي ماهواره اي، اينترنت، سي دي، بلوتوث و پيامك در جهت بخشي به امور و پيشبرد اهداف تعيين شده دخالت داشتند. هجمه تبليغاتي رسانه هاي مدرن به اندازه اي شديد و بي نظير بود كه تنها در حوزه اينترنت موضوع انتخابات ايران به مهمترين موضوع اينترنت در سال 2009 ميلادي تبديل شد. از انتخابات 88 ايران و حواشي آن همچنين با عنوان ده موضوع برتر در قرن 21 و شايد بتوان گفت سراسر تاريخ دنياي مجازي اينترنت ياد شده است. در واقع آكادمي بين المللي هنرهاي ديجيتالي، انتخابات رياست جمهوري ايران را به عنوان بزرگ ترين رويداد اينترنتي در سال 2009 و يكي از ده رخداد اينترنتي در قرن 21 معرفي كرده است.411
البته نبايد فراموش كرد كه پيگيري راهبرد براندازي نرم، چنان كه پيشتر در ارزيابي محافل استراتژيك و پژوهشي غرب ديديم، به سال هاي گذشته بازمي گردد و نبايد آن را تنها به فعاليت هاي چند ماه مقارن با انتخابات 22 خرداد تقليل داد. در اينجا براي دوري از اطاله كلام، تنها به فهرست برخي از آن اقدامات اشاره مي كنيم:
1. حركت در جهت نهادمندي جنبش هاي اجتماعي.412
2. گستراندن چتر سياسي و امنيتي بر جنبش هاي اجتماعي.413
3. تسرّي مباحث حقوق بشري به نهادهاي مدني.414
4. تلاش براي ايجاد گفتمان مقاومت مدني و اعتراض.415
5. بين المللي كردن مسئله جنبش هاي اجتماعي در ايران.416
6. تفرقه افكني و دامن زدن به اختلافات قومي و مذهبي در ايران.417
به هر طريق، محورهاي تبليغي بالا در رسانه هاي غربي نشان از آن دارند كه زمينه هاي اجتماعي و سياسي دستيابي به انقلاب مخملي در سال هاي پيش از 1388 به طور محسوسي پيگيري مي شده است، اما عدم آشنايي با تئوري هاي انقلاب مخملي در محافل عمومي و حتي در ميان برخي نهادهاي تخصصي مانع از درك سريع و به موقع آن شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
408 . «ساركوزي: براي گفت وگو با تهران بايد تا انتخابات ايران صبر كرد»؛ سايت راديو فردا؛ 25/11/1387.
409 . «گفتگو با محسن مخملباف؛ گزارش به پارلمان اروپا درباره انتخابات»؛سايت راديو زمانه؛ 28/3/1388.
410 . «بازتاب جهاني انتخابات...«؛ سايت راديو صداي آمريكا؛ 25/3/1388 .
411 . «انتخابات ايران بزرگ ترين رويداد اينترنتي سال 2009 و يكي از ده رخداد اينترنتي قرن شناخته شد»؛ سايت العربيه؛ 30/8/1388.
412 . راديوهاي فردا و فرانسه؛ 11/2/1386.
413 . «سعيد پيوندي، استاد دانشگاه در پاريس، در گفت وگو با راديو فردا»؛ 01/2/1386.
414 . «گزارش هاي راديو فردا»؛ 09/1/1386.
415 . راديو فردا،بي بي سي، اسرائيل و فرانسه؛ 11/2/1385 .
416 . راديو فرانسه و راديو فردا؛ 11/1/1386.
417 . راديو آمريكا؛ 19/1/1386.
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14