(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 اردیبهشت 1390- شماره 19925

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
4 ادغام و چند ابهام ! (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
ابر -گفت و شنود
توافق دولت و مجلس درباره چگونگي ادغام وزارتخانه ها
روسيه: گزارش كميته تحريم و موضع اشتون را قبول نداريم
سفير آلمان در ايران: مبادلات علمي و دانشگاهي تهران- برلين افزايش مي يابد
تو كه لالايي مي داني ، چرا...؟! (خبر ويژه)
آزمايش پرهزينه موش هاي آزمايشگاهي (خبر ويژه)
مارك كرك: مصر به ايران دوم تبديل مي شود (خبر ويژه)
شين بت: حمله سايبري ايران به درهاي اسرائيل رسيده است (خبر ويژه)
بي بخارتر از ما خودمانيم (خبر ويژه)



4 ادغام و چند ابهام ! (يادداشت روز)

خبر تصويب ادغام 8 وزارتخانه و به نوعي بسته شدن پرونده ادغام هاي تكليف شده در برنامه پنجم از سوي دولت در حالي به صدر اخبار رسانه هاي داخلي و خارجي تبديل شده بود كه رصد اخبار پيراموني از ادامه اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر اين موضوع حكايت داشت. اين موضوع در حالي به مناقشه اي چند روزه ميان دولت و مجلس تبديل شد كه با درگير كردن چند وزارتخانه مهم اقتصادي كشور و چالش هاي ساختاري آنها در فرآيند ادغام، عملاً اين وزارتخانه ها از وظيفه خطير و جهادي خود آن هم در سال جهاد اقتصادي دور شده بودند.
اگرچه با برگزاري نشست مشترك ميان رئيس جمهور و رئيس مجلس، دو طرف به توافقي مشترك در اين خصوص رسيده اند، اما بايد گفت صرفنظر از برخي ابهامات قانوني و حقوقي موجود، به نظر مي رسد كم و كيف اين ادغام ها، بنا به دلايلي چند، همچنان با برخي ابهامات اساسي مواجه باشد:
1- براساس ماده 53 قانون برنامه پنجم، «دولت مكلف است يك يا چند وزارتخانه را به نحوي در وزارتخانه هاي ديگر ادغام نمايد كه تا پايان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانه ها از بيست و يك وزارتخانه به هفده وزارتخانه كاهش يابد. وظايف و اختيارات وزارتخانه هاي جديد با پيشنهاد دولت به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي رسد.»
عمل به اين تكليف قانوني، علاوه بر آنكه با كوچك سازي حجم دولت، كاهش هزينه ها و از ميان بردن برخي موازي كاري ها، دولت را در مديريت بهينه در تصميم گيري ها ياري مي كند، نقش غيرقابل انكاري در تحقق اهداف بالادستي نظام خواهد داشت. بنابراين در اجراي اين تكليف قانوني و كوچك سازي حجم دولت، جاي هيچ ترديد نيست.
پس از استيضاح «حميد بهبهاني» وزير راه توسط مجلس، دولت تصميم گرفت تا وزارت راه و ترابري را در وزارت مسكن و شهرسازي ادغام كند. همچنين دولت اخيراً در مصوبه اي مقرر كرد وزارت نفت در وزارت نيرو، وزارت صنايع و معادن در وزارت بازرگاني و وزارت رفاه و تامين اجتماعي در وزارت كار و امور اجتماعي ادغام شود. بدين ترتيب با اين ادغام ها، تعداد وزارتخانه ها صرف نظر از وزارتخانه ورزش و جوانان كه تكليف آن هنوز مشخص نيست از 21 به 17 كاهش مي يابد.
نخستين ابهام به چرايي ادغام برخي وزارتخانه ها در برخي ديگر برمي گردد. همانقدر كه ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع، ايده اي خوب و ضرورتي اجتناب ناپذير محسوب مي شود، ادغام وزارت نفت در نيرو اقدامي غيركارشناسي ارزيابي مي شود. اين سوال مطرح است كه چرا وزارت نفت، با حجم بالا و قابل اعتناي سرمايه ثابت ناخالص بخش نفت در GDP كشور و در حاليكه وزير نفت هم اكنون رئيس سازمان مهم و تاثيرگذاري چون اوپك است، بايد در وزارت نيرو ادغام شود؟
بايد پذيرفت كه هدف از كاهش تعداد وزارتخانه ها و مصوب كردن آن در قانون برنامه پنجم، حذف و ادغام وزارتخانه هاي كم تحرك و گاه زائدي است كه نيازي به فعاليت آنها تحت عنوان يك وزارتخانه نمي باشد، نه آنكه وزارت نفت به عنوان مهمترين و اساسي ترين پشتوانه اقتصادي كشور در وزارتخانه اي چون نيرو ادغام شود.
اين موضوع و برخي اخبار پيراموني، اين شائبه را ايجاد كرده است كه لحاظ كردن برخي مسايل حاشيه اي نظير زاويه داشتن برخي وزرا با جريان انحرافي مستقر در دولت، از نقشي بيشتر نسبت به مطالعات كارشناسي در حذف وزرا نقش داشته است و متاسفانه دولت تحت تاثير جريان انحرافي حاضر است براي جابجا كردن برخي افراد، سيستم را نيز برخلاف مصلحت ها برهم بزند. بايد گفت كه اين تفكر كه جريان انحرافي و بخشي از بدنه دولت، وزارتخانه هاي جديد را همانند لباسي مي داند كه بايد بر تن افراد مدنظر خود دوخته شود، تفكري اشتباه، انحرافي و بسيار خطرناك است كه از رئيس جمهور محترم انتظار مي رود به دغدغه هاي دلسوزان نظام در اين خصوص بيشتر توجه كند.
البته در اينجا بايد به نكته اي ديگر نيز اشاره كرد و آن نقش مجلس شوراي اسلامي است. مجلس مي توانست پس از بررسي هاي كارشناسي، صريحاً به دولت بگويد كه چه وزارتخانه هايي مي بايست منحل و وظايف آنها در كدامين وزارتخانه ها ادغام شود و حتي عنوان اين وزارتخانه ها چه باشد. بنابراين مشخص مي شود كه كلي گويي ماده 53 قانون برنامه پنجم و شفاف نبودن قانون، خود نقش عمده اي در بروز اين اتفاقات و ادغام وزارتخانه اي چون نفت در نيرو داشته است كه اميدواريم مورد توجه قانون گذاران قرار گيرد.
2- ادغام يكباره 8 وزارتخانه مهم اقتصادي در مقطعي كه جدي ترين طرح اقتصادي تاريخ ايران (طرح تحول اقتصادي) در حال انجام است، نيز در جاي خود بسيار قابل اعتناست. اين موضوع زماني از اهميتي بيشتر برخوردار مي شود كه درمي يابيم با عملياتي شدن قانون هدفمندسازي يارانه ها از 28 آذرماه سال گذشته، عملاً 6 وزارتخانه «اقتصاد و دارايي»، «رفاه و تأمين اجتماعي»، «بازرگاني»، «صنايع و معادن»، «نفت» و وزارت «نيرو»، داراي نقشي راهبردي در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها شدند.
حال براساس مصوبه دولت، 5 وزارتخانه از اين 6 وزارتخانه اي كه نقشي راهبردي در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها دارند، دستخوش تغيير و ادغام با 3 وزارتخانه مهم اقتصادي ديگر (مسكن و شهرسازي، راه و ترابري و كار و امور اجتماعي) مي شوند. نتيجه اوليه اين ادغام طي روزهاي گذشته، ايجاد نوعي بي ثباتي در تصميم گيري و مديريت اين وزارتخانه ها بوده كه علاوه بر ملتهب كردن فضاي رسانه اي كشور، افكار عمومي جامعه را با برخي نگراني ها در ايجاد وقفه در حسن اجراي سياست هاي مرتبط با قانون هدفمندسازي يارانه ها مواجه كرده است.
ناگفته پيداست كه نتيجه قطعي طرح ادغام وزارتخانه ها، درگير شدن مديريت ارشد و مياني اين 8 وزارتخانه با ساختارها و دستورالعمل هاي جديد ظرف حداقل 6 ماه آينده است كه مي تواند اجراي موفقيت آميز قانون هدفمندسازي طي ماههاي اخير را با برخي مشكلات مواجه كند.
3- پيام نوروزي رهبري بايد به عنوان يك فصل الخطاب مورد توجه همه قرار گيرد. آقا در پيام نوروزي خود خطاب به ملت ايران فرمودند: «... اين سال جاري را كه از اين لحظه آغاز مي شود، بايستي توجه كنيم به اساسي ترين مسائل كشور، و محور همه اينها به نظر من مسائل اقتصادي است. لذا من اين سال را «سال جهاد اقتصادي» نامگذاري مي كنم و از مسئولان كشور،چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش هاي ديگري كه مربوط به مسائل اقتصادي مي شوند و همچنين از ملت عزيزمان انتظار دارم كه در عرصه اقتصادي با حركت جهادگونه كار كنند، مجاهدت كنند. حركت طبيعي كافي نيست؛ بايد در اين ميدان، حركت جهشي و مجاهدانه داشته باشيم.»
سال 1390 به دليل نقش برجسته و غيرقابل انكاري كه در صفحه تقويم اقتصادي ايران و تحقق سند چشم انداز و ديگر اسناد بالادستي نظام ايفا مي كند، از نقشي راهبردي در پيشرفت و خيز بلند اقتصادي كشورمان برخوردار است. به همين دليل، رهبر بصير انقلاب اسلامي، سالجاري را تحت عنوان سال «جهاد اقتصادي» نامگذاري كرده اند. از سوي ديگر اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به عنوان مهمترين بخش طرح تحول اقتصادي و برنامه هاي دولت براي اصلاح نظام بانكي و مالياتي بر اهميت تلاش جهادي در اين سال افزوده است.
متأسفانه در اين سال شاهد بوده ايم كه پروژه اي تحت عنوان پروژه «مشغول سازي و ايجاد تعارض بين دستگاهها» با نقش غير قابل انكار جريان انحرافي كليد خورده است كه با شادي دشمنان قسم خورده انقلاب همراه شده است. بنابراين شايسته است تا با فصل الخطاب قراردادن كلام رهبري، كه علاوه بر حجت شرعي، برخاسته از متن قانون است، مسئولان با پرهيز از رسانه اي كردن اختلافات، مسائل اقتصادي را به عنوان مهمترين مسأله روز كشور مد نظر قرار دهند تا نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، سومين سال از دهه پيشرفت و عدالت را نيز با پيروزي و پيشرفت پشت سربگذارد.
4- پس از توافق رئيس جمهور با رئيس مجلس در نشست مشترك، مقرر شده است كه دولت طبق نظر مجلس شوراي اسلامي در زمينه ادغام وزارتخانه ها عمل كند. براين اساس دولت بايد ابتدا لايحه اي را براي ادغام به مجلس ارائه كند و پس از بررسي و تصويب مجلس براي ادغام، وزيران مربوطه براي وزارتخانه هاي جديد به منظور اخذ رأي اعتماد منتخبان ملت به مجلس معرفي شوند. در آخرين مرحله نيز پس از كسب راي اعتماد و عملاً تعيين وزير مربوطه، ادغام وزارتخانه ها انجام خواهد شد.
با اين توافق، اگرچه جنجال رسانه اي و برخي مسائل حاشيه اي پيش آمده طي چند روز اخير، به پايان رسيد، اما بايد گفت كه كار جدي تازه آغاز شده است كه رفع دو ابهام فني و اقتصادي كه بدان اشاره شد و رفع برخي ديگر از ابهامات قانوني و حقوقي موجود- كه در اين نوشتار نمي گنجد- مي تواند نگراني هاي موجود جامعه پيرامون ادغام وزارتخانه ها را كاهش دهد.
بابك اسماعيلي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ با توجه به اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي اولين بار است كه جمهوري اسلامي رياست اوپك را برعهده گرفته است چگونه با اين ادغام هاي عجولانه (وزارتخانه ها) رياست خود را بر اوپك زير سوال مي بريم. جا دارد مسئولين محترم در اين مورد تأمل بيشتري نمايند.
قرباني
¤ از سازمان ملل و شوراي امنيت ملي كه آلت دست نظام هاي سلطه جهاني شده اند انتظار موضع گيري عليه خيانت هاي عربستان در بحرين نداريم. چرا سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي در حمايت از مردم مسلمان و مظلوم بحرين حركت و اقدامي نمي كند.
عليمرداني
¤ سخنراني آقاي رحيم پور ازغدي استاد حوزه و دانشگاه پيرامون ولايت فقيه كه روزهاي جمعه و شنبه 16 و 17/2/90 از شبكه سه سيما پخش شد به تمام معنا جامع و اقناع كننده بود.
محمدي
¤ نمايندگان محترم مجلس با تصويب دارا بودن مدرك كارشناسي ارشد بعنوان يكي از شرايط نامزدي مردم در مجلس شوراي اسلامي در حقيقت جلو خبرگان كار بلد سد ايجاد كردند. با اين حساب بعيد است كه در هيچ دوره اي از مجلس نماينده اي مثل مدرس داشته باشيم.
يك شهروند تهراني
¤ امت شهيدپرور و پيروان حضرت زهرا(س) با تأسي از ولايتمداري آن بانو به منحرفين ريزي كه تازه شال و كلاه كرده و توهم قدرت آنها را برداشته اجازه جولان در عرصه نظام اسلامي نخواهند داد. چه خوب است از گذشته انقلاب عبرت بگيرند و متوجه بشوند كه چه منحرفين بزرگتر از آنها در مقابله با خط اصيل انقلاب راه بجايي نبردند. تا منشور خط نبوت و ولايت در ميان مردم وجود دارد با منشور سازمان مصنوعي و تقلبي آب در هاون مي كوبند.
محمودي
¤ از خيانت هاي قطعي و مسلم جريان انحرافي در دولت همين است كه اذهان عمومي را از تحولات منطقه به سوي مسائل حاشيه اي داخلي سوق داده است. چه خسارتي بالاتر از اين.
6752---0911
¤ دربازديدي كه از نمايشگاه كتاب داشتم متوجه شدم كه با اجرا شدن طرح هدفمند كردن يارانه ها قيمت كتاب افزايش چشمگيري پيدا كرده لطفا بنويسيد اين وضعيت يعني افزايش قيمت كتاب با ترويج فرهنگ كتابخواني كاملا منافات دارد و بايد فكري بشود.
8335---0935
¤ از مديريت محترم مترو سوال شود با توجه به توهين خانم تهمينه ميلاني كارگردان سينما به مردم ايران كه ما ايرانيان را عقده اي خواند چرا بايد فيلم ساخته ايشان در ايستگاههاي مترو تبليغ بشود.
3082---0912
¤ عمل ارزشمند آقاي حميد علي عسگري بازيكن تيم پيروزي بعد از گل زني به تيم عربستان كه اقدام به گذاشتن دست روي عبارت يا فاطمه الزهراء بر روي سينه خود كرد واقعا از هر حيث قابل تقدير است. درخواست تشويق ايشان را از سوي مسئولين فدراسيون فوتبال داريم.
8911---0915
¤ بستني نسكاله محصول كارخانه كاله از هزارتومان به 1700 تومان افزايش قيمت پيدا كرده است. مردم چگونه به گفته مسئولين اعتماد كنند كه در مصاحبه هاي خود اعلام مي كنند قيمت ها تغيير پيدا نمي كند.
0639---0912
¤ در مجتمع قضايي ارشاد تهران واقع در خيابان شهيد مطهري تا ساعت 9 صبح ارباب رجوع را به داخل راه نمي دهند. براي برابر اصل كردن يك رونوشت چند ساعت وقت صرف شد و خلاصه يك روز مرخصي گرفتم. مسئولين محترم دستگاه قضايي روشن كنند در سال جهاد اقتصادي چه نقشي مي توانند ايفاء بكنند.
8853---0912
¤ در محوطه امام زاده عبدالرحمن شهرستان اقليد با حضور معاون عمراني استاندار فارس براي چندمين مرتبه كلنگ به زمين زده شد مع الوصف كار ادامه پيدا نمي كند. چرا؟
4387---0917
¤ ورودي و خروجي جاده آبيك به هشتگرد به دليل اينكه تخريب شده جوابگو نيست و خودروها همه از يك سمت عبور مي كنند و مشكلات زيادي را بوجود مي آورند. چرا براي اصلاح اساسي اين جاده اقدامي صورت نمي گيرد؟
8911---0915
¤ گاز بهاء بنده كه ساكن شهرستان تبريز هستم با داشتن چهار نفر عائله براي 62 روز مبلغ 16 هزار و 600 تومان شده است دليل آن هم اين است كه اسراف نمي كنم. هر كس صرفه جويي نمي كند بايد هزينه آن را بپردازد.
2984---0914
¤ اگر با رانت خواران و مفسدين اقتصادي از جمله بدهكار يك ميلياردي به بانك مركزي برخورد قاطعي نشود بايد منتظر عواقب سوء اين كار مانند بي اعتمادي ملت و ترديدشان نسبت به سلامت كارگزاران بود.
8387---0914
¤ هر سال به نام درختكاري هزاران درخت كاشته مي شود ولي افسوس كه به دليل عدم برنامه ريزي صحيح در آبياري و نگهداري اين نهال ها كمتر به ثمر مي رسند و زحمت هاي كشيده شده هدر مي رود.
8858---0919
¤ لطفاً نوسانات كاذب قيمت آهن را پي گيري كنيد. هفته قبل كيلويي 850 تومان و اين هفته كيلويي هزار تومان.
0790--0915
¤ جاده شهر خاكعلي در استان قزوين از زمين شخم زده هم بدتر شده است معلوم نيست چرا مسئولين محلي براي بهبود اين جاده هيچ اقدامي نمي كنند. درخواست داريم بعد از گذشت 32 سال از انقلاب يك دستي روي اين جاده بكشند.
8095---0919
¤ مدت 8-7 ماه پيش سارقان كابل تلفن كتابخانه پارك بنفشه در شهرك مشيريه را سرقت نموده اند و تلفن كتابخانه قطع مي باشد و مسئولين پارك و شوراياري نتوانسته اند اين مشكل را حل نمايند از شهردار منطقه 15درخواست مي شود مشكل ياد شده را رفع نمايند.
يك شهروند تهراني

 



ابر -گفت و شنود

گفت: سايت ضد انقلابي بالاترين كشف كرده است كه چرا در روزهاي اعلام شده براي هواداري از فتنه، هيچكس به خيابان نمي آيد؟
گفتم: چرا؟! چي كشف كرده؟!
گفت: نوشته است، در آن روزها، جمهوري اسلامي، ابرها را باردار مي كند تا باران ببارد و هواداران جنبش سبز به خيابان نيايند!!
گفتم: حيوونكي ها!... يارو كه از بيكاري حوصله اش سر رفته بود، محكم مي زد پس كله خودش بعد، به همسرش مي گفت؛ برو ببين كيه داره در مي زنه!

 



در نشست مشترك لاريجاني و احمدي نژاد صورت گرفت
توافق دولت و مجلس درباره چگونگي ادغام وزارتخانه ها

سرويس سياسي -
به دنبال نظر صريح شوراي نگهبان در خصوص تفسير اصل 133 قانون اساسي، دولت و مجلس طي نشستي مشترك درباره نحوه ادغام وزارتخانه ها به توافق رسيدند.
اختلاف نظر دولت و مجلس نسبت به نحوه اجراي ماده 53 قانون برنامه پنجم، درخصوص كاهش تعداد وزارتخانه ها، بالاخره با اعلام نظر شوراي نگهبان به پايان رسيد و تكليف كليه ابهام ها در برداشت از قانون روشن شد.
نقش مجلس در ادغام وزارتخانه ها و اينكه آيا راي نمايندگان در اين رابطه ضروري است يا خير؛ يكي از اين اختلافات بود، كه بر مبناي آن دولت با ابلاغ مصوبه خود پيش از تصويب مجلس، واكنش هاي اعتراضي نمايندگان را برانگيخته بود. همچنين نياز وزراي جديد به ا خذ راي اعتماد مجدد از صحن بهارستان، يكي ديگر از اين تفاوت برداشت ها بود كه اين موضوع نيز در تفسير شوراي نگهبان به صراحت مورد بررسي قرار گرفت.
در نهايت به گفته رئيس مركز پژوهش هاي مجلس، روساي قواي مجريه و مقننه طي نشستي مشترك و بر مبناي نظر شوراي نگهبان، نحوه اجراي قانون برنامه پنجم را مورد بررسي قرار داده و به توافق رسيدند.
احمد توكلي نماينده مردم تهران در اين رابطه در گفت وگو با فارس با اشاره به لغو برنامه پنجشنبه شب خود با فاطمه بداغي معاون حقوقي رئيس جمهور كه قرار بود در خصوص ادغام وزارتخانه ها انجام شود، اظهار داشت: دليل لغو اين برنامه برگزاري نشست مشترك بين محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي براي بررسي اختلاف قوا در زمينه ادغام وزارتخانه ها بود كه اين نشست انجام شده است و روساي قواي مقننه و مجريه اختلافات قوا در اين موضوع را مورد بررسي قرار داده اند.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در ادامه گفت: با توجه به صراحت نظر شوراي نگهبان كه موضع مجلس را كاملا تاييد مي كرد، رئيس جمهور در اين نشست پذيرفته كه طبق نظر مجلس شوراي اسلامي در زمينه ادغام وزارتخانه ها عمل كند و تصميم گرفته كه در ابتدا لايحه اي را براي ادغام وزارتخانه ها به مجلس ارائه دهد و پس از بررسي و تصويب مجلس براي ادغام، سپس وزير مربوطه را براي وزارتخانه جديد به منظور اخذ راي اعتماد از وكلاي ملت به قوه مقننه معرفي كرده و پس از تعيين وزير مربوطه از سوي مجلس ادغام وزارتخانه ها انجام شود، به همين دليل انجام مناظره پنجشنبه شب ضرورتي نداشت.
نظر شوراي نگهبان
در پاسخ به نامه لاريجاني
نظر شوراي نگهبان هم چهارشنبه شب از سوي دبير اين شورا و در پاسخ به نامه رئيس مجلس اعلام شد.
آيت الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان قانون اساسي در پاسخ به نامه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي مبني بر تفسير اصل 133 قانون اساسي، تاكيد كرد: وزير وزارتخانه هاي جديد يا ادغام شده در هر صورت وزير جديد منسوب شده و نياز به اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي دارند.
متن كامل نامه آيت الله جنتي به علي لاريجاني رئيس مجلس بدين شرح است:
آقاي دكتر لاريجاني
رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي
سلام عليكم
عطف به نامه شماره 9687/10/د مورخ 19/2/1390 در خصوص درخواست تفسير اصل يكصد و سي و سوم قانون اساسي در جلسه مورخ 21/2/1390 شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت، نظر شورا به اتفاق آرا به شرح زير اعلام مي شود:
با توجه به وضوح اصول قانون اساسي خصوصا اصل 133 هرگونه تغيير در وظايف و اختيارات قانوني و نيز ادغام دو يا چند وزارتخانه بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد و تا قبل از تصويب مجلس تغييري در مسئوليت و اختيارات وزيران و وزارتخانه هاي قبلي به وجود نخواهد آمد.
وزير وزارتخانه هاي جديد يا ادغام شده در هر صورت وزير جديد محسوب شده و نياز به اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي دارد.
ارائه لايحه ادغام وزارتخانه هاي مسكن و راه به مجلس
معاون پارلماني رئيس جمهور هم از ارائه لايحه مربوط به وظايف وزارتخانه هاي مسكن و راه به مجلس طي روزهاي آينده خبر داد.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور در گفت وگو با فارس با اشاره به ارائه لايحه مربوط به وظايف وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري با عنوان «وزارت امور زيربنايي» به مجلس در هفته آينده گفت كه جزئيات اين لايحه به زودي اعلام مي شود.
وي افزود: اصل ادغام ها يك هدف بسيار عالي و مشترك و مورد توافق مجلس و دولت است كه آن هدف كوچك سازي دولت و كاهش تعداد وزارتخانه هاست كه در ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه كشور آمده است.
معاون رئيس جمهور در امور مجلس همچنين ابراز اميدواري كرد كه مجلس و دولت در زمينه ادغام وزارتخانه ها با توافق و تفاهم پيش روند تا به آن هدف اصلي كه كوچك سازي دولت است، برسند.
وي اضافه كرد: قانون مصوب مجلس در ماده 53 برنامه پنجم توسعه كشور كه در آن مقرر شده تعداد وزارتخانه از 21 به 17 وزارتخانه كاهش يابد، يك هدف عالي و بلند در كوچك سازي دولت است كه اين حكم با توافق نمايندگان مجلس و دولت براي رسيدن به اصلي ترين هدف كه ادغام وزارتخانه هاست، انجام مي شود.
حجت الاسلام ميرتاج الديني همچنين يادآور شد: اين موضوع نبايد فداي حاشيه هاي ايجاد شده در اطراف ادغام ها باشد و نبايد ما را از رسيدن به اصلي باز دارد، چرا كه اين هدف بعد از 10 سال به اجرا نزديك شده است و هم اكنون زمينه براي اجراي آن و رسيدن به اين هدف كاملا مهياست.
وي با تاكيد بر اينكه اصل موضوع كه «كوچك سازي دولت» است، مورد توافق مجلس و دولت است، گفت: مجلس و دولت درباره نحوه و شكل ادغام وزارتخانه ها با تفاهم، همفكري و در چارچوب قانون اساسي و قوانين پيش خواهد رفت.
معاون پارلماني رئيس جمهور بر همين اساس متذكر شد: دولت طي روزهاي آينده لايحه شرح وظايف وزارتخانه هاي مسكن و راه را به عنوان «وزارت امور زيربنايي» با قيد فوريت به مجلس ارائه مي دهد و هر زمان كه مجلس كار خود را شروع كرد، مي تواند بررسي اين لايحه را در اولويت كار خود قرار دهد.
به گفته وي، با توجه به محدوديت زمان در موضوع وزارت راه، به همين دليل ابتدا اين لايحه از وزارتخانه هاي ادغام شده به مجلس ارائه مي شود و وزارتخانه هايي نيز كه موضوع ادغام آنها مطرح است، طي 3 ماه آتي اقدامات لازم براي آنها انجام مي شود.
 



روسيه: گزارش كميته تحريم و موضع اشتون را قبول نداريم

ابتكار عمل دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در قالب ارسال پاسخي هوشمندانه به نامه كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، به سرعت اختلافات دروني 1+5 درباره ايران را آشكار كرد.
در حالي كه بيشتر از 4 روز از ارسال نامه جديد مسئول پرونده هسته اي ايران به كاترين اشتون نمي گذرد، روسيه اعلام كرد مخالف پاسخي است كه اشتون به اين نامه داده است.
دكتر سعيد جليلي روز 20ارديبهشت 1390 به نامه 24 بهمن 1389اشتون پاسخ داد و در جواب خود بي آنكه ذكري از مسئله هسته اي ايران به ميان بياورد تاكيد كرد ايران حول مجموعه اي از نگراني هاي مشترك آماده مذاكره با 1+5 است. جليلي همچنين نوشته بود كه تحولات منطقه نشان داد كه بسته هاي پيشنهادي ايران مبتني بر درك دقيق از واقعيات بوده است.
يك روز بعد از وصول اين نامه به بروكسل، سخنگوي كاترين اشتون پاسخي سطحي به اين نامه ارائه كرد و گفت اشتون اين نامه را «آغازكننده يك دور مذاكره جديد» نمي داند.
بنابر گزارش خبرگزاري رويترز از بروكسل در 21 ارديبهشت 1390 (11مه 2011) مايا كاسيانسيچ، سخنگوي كاترين اشتون مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا در واكنش به نامه 20 ارديبهشت دكتر جليلي گفت: «ما از اين كه مي شنويم ايراني ها درباره ملاقات هاي جديد سخن مي گويند يكه خورديم. آنها در مورد هيچ طرح پيشنهادي با ما تماس نداشته اند. از سوي ديگر نامه جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاكره كننده اصلي هسته اي ايران حاوي مطلب جديدي نيست و برگزاري نشست هاي بيشتر را در اين زمينه تاييد نمي كند.»
بلافاصله پس از اين واكنش، سرگي لاوروف وزير خارجه روسيه بي آنكه نگران حفظ ظاهري اجماع عليه ايران- كه دغدغه هميشگي آمريكاست باشد- گفت كه روسيه پاسخ اشتون به ايران را قبول ندارد.
بنابر گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، ديروز (13مه 2011) وزير امور خارجه روسيه گفته است: «پاسخ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به نامه رئيس گروه مذاكره كننده هسته اي ايران با راهبرد روسيه مطابقت ندارد.»
سرگئي لاوروف كه در جمع خبرنگاران در الماتي صحبت مي كرد، ادامه داده است: «راهبرد روسيه ترغيب جمهوري اسلامي ايران به ادامه مذاكرات است. اينكه خانم اشتون گفته كه در نامه ايران چيز جديدي نيست با موضع روسيه مخالف است. وزير امور خارجه روسيه تصريح كرد ما طرفدار اين هستيم تا با گفت وگوي با ايران همه مسائل با رعايت حقوق كامل اين كشور بررسي شود.»
از سوي ديگر، سرگي ريابكوف معاون وزير خارجه و نماينده روسيه در 1+5 هم اعلام كرد اعضاي اين گروه در حال تماس و رايزني براي « يافتن يك فرمول واحد به منظور پاسخگويي به نامه جليلي» و همچنين تعيين تاريخ نشست بعدي با ايران هستند. خبرگزاري روسي ريانووستي روز پنجشنبه 22 ارديبهشت 1390 گزارش داد كه ريابكوف گفته است 1+5 انتظار داشت نامه جليلي حاوي جزئيات بيشتري باشد. وي تاكيد كرده است: «اين حقيقت كه طرف ايراني آمادگي خود را براي مذاكره اعلام كرده علامت بسيار مهمي است و ضروري است كه 1+5 هم آمادگي خود را براي تماسها اعلام كند.»
علاوه بر اين، خبرگزاري رويترز روز پنجشنبه 22 ارديبهشت 1390 گزارش داد كه روسيه با انتشار گزارش جديد كميته تحريم ها عليه ايران به عنوان سند رسمي شوراي امنيت مخالفت كرده است. كميته تحريم هاي 1737 در تازه ترين گزارش خود اذعان كرده بود كه ايران با موفقيت قادر به دور زدن تحريم ها بوده است.
اين موضع گيري صريح و سريع لاوروف كه كمي هم غيرمعمول است، نشان مي دهد روابط دروني 1+5 با يكديگر بويژه رابطه روسيه و چين با اعضاي غربي اين گروه در شرايطي بحراني قرار دارد و مهم ترين عامل بوجود آورنده اين وضعيت هم خيزش هاي منطقه بويژه مداخله غرب در ليبي است كه جزو متحدان نزديك مسكو محسوب مي شد. كارشناسان در تهران مي گويند ابتكار عمل دكتر جليلي در ارائه پاسخ نامه اشتون در مقطع فعلي، تدبيري هوشمندانه براي روشن شدن ميزان اختلاف هاي موجود در اردوگاه غرب بوده است.

 



سفير آلمان در ايران: مبادلات علمي و دانشگاهي تهران- برلين افزايش مي يابد

سفير آلمان در ايران اعلام كرد، ده ها دانشگاه در هر دو كشور به كار تبادل اطلاعات علمي و تحقيقاتي و ارائه فرصت هاي مطالعاتي مشغول هستند.
برند اربل سفير آلمان در تهران در گفت وگو با «مهر» با اشاره به روابط دو كشور گفت: دو كشور به ويژه در تاريخ معاصر روابط بسيار نزديكي داشته اند، در دهه هاي اخير آلمان نقش بارزي در توسعه صنعت ايران ايفا كرده و در نقطه مقابل نيز متخصصان ايراني سبب پيشرفت هاي علمي و تحقيقاتي آلمان شده اند. نمونه آن فعاليت بيش از 700 پزشك متخصص در آلمان است كه جزو بهترين ها در رشته خود هستند. همچنين مبادلات علمي و دانشگاهي دو كشور بسيار قابل توجه است، ده ها دانشگاه در هر دو كشور به كار تبادل اطلاعات علمي و تحقيقاتي و ارائه فرصت هاي مطالعاتي مشغول هستند كه اين امر به گسترش روابط دوستانه كمك كرده است.
وي روابط تاريخي ايران و آلمان را گنجي واقعي ناميد و ابراز اميدواري كرد با گسترش هرچه بيشتر مناسبات، دو كشور مسائل به وجود آمده در سال هاي اخير در روابط دوجانبه را به دست فراموشي بسپارند.
وي در بخش ديگري از سخنانش درباره خبر كشته شدن «اسامه بن لادن» گفت: اين خبر از طرف مقام هاي آمريكايي و شبكه تروريستي القاعده تاييد شده و به همين دليل ترديدي درباره صحت آن وجود ندارد، با اين حال در حال حاضر بيش از هر چيز بايد به پيامدهاي اين اقدام و واكنش هاي القاعده انديشيد.
وي افزود: اكثر تحليلگران بر اين نكته تاكيد دارند كه كشته شدن رهبر القاعده به معناي پايان فعاليت اين شبكه تروريستي نيست.

 



تو كه لالايي مي داني ، چرا...؟! (خبر ويژه)

اسفنديار مشايي طي يك مصاحبه كه به وضوح سفارشي و تصنعي به نظر مي رسد تلاش كرد ثابت كند به ولايت فقيه پاي بند است و بدان باور دارد. در اين مصاحبه كه خبرگزاري ايرنا- كه متاسفانه اين روزها به جاي آنكه تريبون دولت خدمتگزار باشد به تريبون جريان انحرافي تبديل شده- مشايي به عنوان سخنگوي احمدي نژاد و دولت ظاهر شده و گفته است كه دولت زندگي در سايه ولايت فقيه را تمرين زندگي در حكومت جهاني امام عصر(عج) مي داند و عقيده دارد تبعيت از ولايت فقيه از لوازم اعتقاد به امام عصر(عج) است.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه با بيان اينكه «القاء حاكميت دوگانه حركتي ضدانقلابي است» گفته است كه عقيده دارد هيچ فردي در ايران پاي بند تر از احمدي نژاد به ولايت فقيه نيست.
مشايي در اين گفت وگو همچنين با به كار بردن تعابيري اهانت آميز نسبت به خيل مردم و مسئولاني كه در دوران خانه نشيني آقاي احمدي نژاد خواهان ولايت پذيري وي بوده اند، گفته است: «برخي خواص به علت برداشت غلط از سكوت چند روزه رئيس جمهور به صورتي شتابزده واكنش نشان دادند و منويات دروني خود را بروز دادند».
اين در حالي است كه دقيقا برخلاف اظهارات مشايي آنچه در آن چند روز اتفاق افتاد اين بود كه نفوذي هاي جريان انحرافي درون دولت سكوت و احتياط را كنار گذاشتند و سخناني بر زبان آوردند كه، ماهيت آنها را به طور كامل براي تمامي مردم و دلسوزان برملا كرد و اساسا به همين دليل است كه امثال مشايي اين روزها ناچار شده اند رويه ثابت چند ساله خود را كنار بگذارند و پي در پي دم از ولايت فقيه بزنند.
مشايي همچنين در بخش ديگري از اين گفت وگو بهترين روش دفاع از رهبري را اثبات كارآمدي نظام اسلامي دانسته است. اگرچه اين سخن تا حدودي حقيقت دارد ولي مغالطه اي كه در آن نهفته اين است كه «خدمت» هرگز نمي تواند جانشين «تبعيت از ولايت» شود و اگر خدمتي انجام پذيرفته كه پذيرفته است در سايه تبعيت از ولي فقيه بوده است.
در عين حال اين نكته گفتني است كه آنچه مردم و نخبگان توقع دارند اين است كه مقام هاي دولت به جاي سخنراني هاي عموما كم مايه درباره ولايت فقيه - كه در اصل شأن عالمان است- بهتر است با تبعيت به موقع و كامل از اوامر ولي امر مسلمين كه علاوه بر وظيفه ديني، تكليف قانوني آنهاست، از ايجاد شبهه و اميدوار شدن دشمن جلوگيري كنند كه در آن صورت ديگر حاجتي به «مصاحبه هاي جبراني» هم نخواهد بود.

 



آزمايش پرهزينه موش هاي آزمايشگاهي (خبر ويژه)

وزارت خارجه آمريكا در مصرف بودجه 30 ميليون دلاري حمايت اينترنتي از مخالفان در ايران دچار مشكل شده است.
برخي اعضاي كنگره از اينكه بخشي از اين بودجه هنوز مصرف نشده، معترضند. مايكل پازنر معاون وزير خارجه در واكنش به اين انتقادها در كميته فرعي روابط خارجي سنا گفت: قرار است 19 ميليون دلار از اين بودجه را براي پيشبرد آزادي اينترنت و مقابله با فيلترينگ در كشورهايي چون ايران و چين هزينه كنيم.
پازنر گفت: ما در يك سال و نيم گذشته 22 ميليون دلار در چارچوب برنامه آزادي اينترنت هزينه كرديم و مي كوشيم در همين يكي دو ماه آينده نيز 28 ميليون دلار ديگر را سريعاً خرج كنيم.
وي اضافه كرد: اين يك بازي موش و گربه است و ما سعي مي كنيم يك قدم از گربه جلوتر باشيم. ما داريم ابزارهاي جديدي را وارد عرصه مي كنيم.
وي همچنين گفت: آمريكا در حال حاضر 5 هزار نفر را در جهان و از جمله شماري از مخالفان ايراني را براي مقابله با حملات سايبري آموزش مي دهد.
اين سخنان كه براي بستن دهان اعضاي كنگره عنوان شده در حالي است كه يك سال پيش نيز وزارت خارجه آمريكا با تبليغات فراوان از نرم افزاري به نام هي استك (انباركاه) خبر داد و اعلام كرد با اين نرم افزار، ردگيري يك كاربر مانند پيدا كردن سوزن در انبار پر از كاه است. اما چند ماه بعد متوليان امر در وزارت خارجه بدون سر و صدا نرم افزار مذكور را جمع آوري كردند و اين خبر در برخي رسانه ها درز پيدا كرد كه گروهي از كاربران وابسته به اپوزيسيون در ايران كه از نرم افزار مذكور براي ارتباط با خارج و تبادل اطلاعات استفاده مي كرده اند، بازداشت شده اند.
رسانه هاي متعدد آمريكايي و انگليسي بارها گزارش هايي را منتشر كرده اند كه تصريح مي كند سيستم امنيتي ايران از فرصت فضاي مجازي براي شناسايي ارتباطات شبكه اي اپوزيسيون استفاده كرده و به اطلاعات بي سابقه از اين طريق دست يافته است. آنها مي گويند بايد احتياط بيشتري در توصيه اپوزيسيون به استفاده از مبادلات اينترنتي و فضاي مجازي به خرج داد چرا كه حلقه هاي پايين تر اپوزيسيون موش آزمايشگاهي نيستند.
چند رسانه آمريكايي به هنگام لو رفتن ابعاد مخرب نرم افزار هي استك فاش كردند كه تهيه كنندگان اين نرم افزار سود كلاني به جيب زده و وزارت خارجه را سركيسه كرده اند.

 



مارك كرك: مصر به ايران دوم تبديل مي شود (خبر ويژه)

يك سناتور آمريكايي گفت: ما نگرانيم كه روند انقلاب ايران در مصر هم تكرار شود.
مارك كرك در گفت وگو با VOA و درباره اين پرسش كه «نظر شما نسبت به عادي سازي روابط دولت مصر با ايران چيست؟»، اظهار داشت: نگرانم چرا كه انقلاب مصر ممكن است در يك روند چند مرحله اي به سرنوشت انقلاب ايران منجر شود. ما چند مرحله را در يك انقلاب شاهديم؛ ابتدا بركناري ديكتاتور، دوم تشكيل دولت موقت ضعيف و سوم تشكيل يك حكومت دايم. در ايران از شاه به دولت بسيار ضعيف بختيار و نهايت به حكومت آيت الله خميني رسيديم. نگرانم اين روند براي مصر هم دنبال شود و به سرعت يك نوع ديكتاتوري اسلامي جديد روي كار آيد.
اين سناتور نابغه! به روال همه مقامات آمريكايي ترجيح داد اشاره اي به اين حقيقت نكند كه كاخ سفيد به مدت بيش از 3 دهه از يك ديكتاتور سفاك به نام حسني مبارك در مصر دفاع كرده و حق اظهارنظر و مرزبندي درباره ديكتاتوري و مردم سالاري را ندارد. اين سناتور با وقاحت تمام و با وجود ايستادن كاخ سفيد در كنار تمام ديكتاتورهاي منطقه ادعا كرده است: ما بهترين كشور دنيا هستيم، اما نه به خاطر اقتصاد و ارتش بلكه به خاطر ارزش هايمان[!!] آمريكا قوي ترين نيروي تاريخ در حفظ كرامت انساني و آزادي است. اكنون هم مي بينيم در سراسر خاورميانه، مردم آرزوي آزادي و مردم سالاري دارند.
كرك در بخش ديگري از مصاحبه صداي آمريكا با اين پرسش مواجه شد كه «آيا خروج سريع نيروهاي ما از افغانستان باعث خواهد شد ايران جاي ما را بگيرد» وي در پاسخ گفت: بله فكر مي كنم اگر ما به سرعت افغانستان را ترك كنيم، ممكن است بخش اعظم غرب افغانستان تحت قدرت و اختيار ايران قرار گيرد و اين بد است.
اين سناتور جمهوري خواه درباره سياست هاي ضد ايراني باراك اوباما گفت: به طور قطع سياست هاي پرزيدنت اوباما درباره ايران خيلي خوب بوده است. او تحريم هاي همه جانبه عليه اين كشور را امضا كرد و خيلي سريع مواضعش را نسبت به تجهيز حماس و حزب الله و برنامه اتمي اعلام كرد اما من نگرانم كه در پشت صحنه به اندازه كافي عمل نشده است. او در وسط جنبش سبز به اندازه كافي از حسين [رونقي] و نويد [خانجاني] و نسرين [ستوده] و جعفر [پناهي] اسم نبرد [!] او بايد تحريم ها را با قدرت بيشتري اعمال كند.
فكر مي كنيد تحريم ها عليه ايران تاثيرگذارند؟ مارك كرك در پاسخ به اين سوال تاكيد كرد: نه فكر مي كنم تحريم ها به سرعت تضعيف شده اند.

 



شين بت: حمله سايبري ايران به درهاي اسرائيل رسيده است (خبر ويژه)

رئيس يك سازمان امنيت داخلي اسرائيل (شين بت) اعلام كرد اين رژيم هدف حملات سايبري گسترده قرار گرفته است.
يووال ديسكين گفته است صنايع كليدي ما هدف حملات سايبري بيگانگان قرار گرفته است. ميترا فرهمند خبرنگار راديو فردا در فلسطين اشغالي درباره اين اظهارات گزارش داد: «براي نخستين بار در دوره اي كه از «نبرد سايبري» ميان دو دشمن سرسخت خاورميانه؛ اسرائيل و ايران سخن مي رود، يك مقام ارشد امنيتي اسرائيل اعتراف كرده است كه صنايع كليدي كشورش هدف تلاش هايي در راستاي حمله سايبري بيگانگان بوده است.
هرچند آقاي ديسكين اشاره اي به نام عواملي كه درصدد حمله سايبري به صنايع اسرائيل بوده اند،نكرده است اما ارزيابي ها مي گويد كه ممكن است سخن از اقدام تلافي جويانه جمهوري اسلامي ايران باشد. ايران شهريور سال گذشته از حمله ويروس رايانه اي استاكس نت خبر داد اما تاكيد كرد كه به خوبي با اين حمله بيش از آن كه حالت مخرب به خود بگيرد مقابله كرده است.»
اين خبرنگار صهيونيست تصريح كرد: در 2 سال اخير همواره توجهات به حملات ويروس رايانه اي به تاسيسات ايران معطوف بوده اما تا به حال هيچ مقام اسرائيلي از اين امر كه اين كشور نيز مورد حمله متقابل بوده است، سخني مطرح نكرده بود. اكنون آقاي ديسكين، رئيس شين بت از وجود پاره اي تلاش ها و رد پاها جهت تلاش در حمله سايبري به تاسيسات كليدي اسرائيل سخن گفته و تاكيد كرده كه نياز به تقويت توان مقابله با چنين تلاش هايي، جدي است زيرا روز به روز بر دامنه آن افزوده خواهد شد، و به گفته او، «خطر به آستانه در رسيده است.»
اين گزارش مي افزايد: «پيش از اين ژنرال عاموس يادلين تاكيد كرده بود كه دكترين راهبردي اسرائيل بر اصل وارد كردن ضربه پيشاپيش و بازدارنده در عمق خاك دشمن استوار است تا خطر هرچه بيشتر از اسرائيل دور شود. افزايش توان سايبري در خاورميانه تنها مختص اسرائيل نيست و سپاه پاسداران ايران نيز در سال هاي اخير واحد نبرد سايبري خود را گسترش داده است.»

 



بي بخارتر از ما خودمانيم (خبر ويژه)

رفتار تلقيني طيفي از اپوزيسيون مقيم خارج براي ترميم روحيه بقاياي فتنه سبز همچنان مورد چالش اغلب محافل ضدانقلاب قرار دارد.
محافل پرسشگر با اشاره به وعده هاي گاه و بيگاه تجمع و تحصن و اعتراض از مبدأ خارج مي پرسند چرا معمولا برد اين ادعاها از فضاي مجازي فراتر نمي رود و چرا مدعيان «شوراي هماهنگي» به جاي هماهنگ كردن ديگر منتظرند تا گروهي در فضاي مجازي، حركتي را تلقين كنند و بعد آنها از حركت اعلام شده حمايت كنند؟
به تازگي و به دنبال تحركات تبليغاتي شماري از عناصر فراري آن هم تحت عنوان «شماري از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران»! سايت ضدانقلابي روزنت كه خود سابقه اي حرفه اي! در اين قبيل فريبكاري ها دارد، نوشت: چنين حركاتي اگر تنها باعث بازداشت تعدادي از افراد موثر شود، نشان دهنده عدم درك اهميت تقويت شبكه هاي اجتماعي است. اين شبكه ها تنها در فيس بوك و تويتر و كلاً فضاي مجازي خلاصه نمي شود. توجه بيش از حد به فضاي مجازي، فرو غلتيدن در دامي هولناك است چون به مرور نيروها را دچار فرسايش و نااميدي خواهد كرد. فرد وقتي بيش از حد به فضاي مجازي تكيه مي كند به مرور در تحليل ها و كنشهايش نيز مجازي عمل خواهد كرد و خود به خود از واقعيت دور مي گردد. چنين شخصي وقتي در فضاي مجازي و شبكه هايي مانند فيس بوك حضور دارد، مدام اين شعارها را مي شنود كه سحر نزديك است اما كافي است سرش را از مانيتور برگرداند آنگاه خواهد ديد كه آش همان آش است و كاسه همان كاسه. بايد قبول كرد كه تشكل فراگيري در دانشگاه نداريم. در اثبات اين مدعا همين بس كه بيانيه صادره با امضاي نامشخص جمعي از اعضاي انجمن اسلامي صورت گرفته و خود نمايانگر ناتواني انجمن مذكور است.
اسماعيل نوري از مروجان سكولاريسم در خارج كشور نيز كه به تازگي همايشي ناموفق براي سكولارها برگزار كرده، با انتقاد از وضعيت خارج گودنشيني و دعوت به «لنگش كن» مي نويسد: مي فرماييد شو خطر كن، زكام شير بجوي؟ بسيار خوب، اما باور بفرمائيد كه اين شو، كن، و بجوي شما براي انجام سفارش تان كافي نيست و حكم كنار گود نشستن را دارد و براي گرم كردن و فريب دادن آدم هاي زود تحريك پذير بكار مي آيد. آيا نبايد نتيجه بگيريم كه «سفارش بي فاعل» ناشي از ضعف گوينده و صرفا براي رفع تكليف يا مهم جلوه دادن گوينده است؟ بخصوص كه هيچ معلوم نيست حتي پس از ساختن و معين كردن «فاعل»، اين بيچاره مادر مرده چگونه بايد اين سفارشات را عملي كند. بعد هم طرف را متهم مي كنند به بي جربزگي و بي غيرتي.
عليرضا رضايي يكي از همين نويسندگان متواري نيز به شوراي هماهنگي پريده كه شما قراره هماهنگ بكنيد يا هماهنگ بشويد؟ وي در مطلبي طنزآلود مي نويسد: بار ديگر شوراي هماهنگي راه سبز با رشادت خاصي با بقيه هماهنگ شد و با صدور اطلاعيه نهم حرف هاي ديگران را به خود آنها گفت: ما ضمن تقدير از اين همه هماهنگي كه اگر نبود الان هيچكداممان دقيقا نمي دانستيم به چي بايد بخنديم از همينجا از شوراي مربوطه كه هنوز هيچكدامشان اسم ندارند و وقتي مي خواهند صدايشان بكنند مي گويند هوي! تقاضا مي نمائيم كه فقط يك كمي وقت برنامه را بيشتر بكنند و شش ماه شش ماه به تعطيلات نوروزي نروند تا بتوانند بموقع با بقيه هماهنگ بشوند و حوصله ما سر نرود. در اينجا متن اطلاعيه دهم اين شورا درخصوص شرايط هماهنگ شدن با كارهايي كه سبزها خودشان همينجوريش بدون نياز به سر خر دارند مي كنند پيشكي اينجا مي آيد. توضيحاً اينكه يكساعت پيش طائب دوباره براي ما پول فرستاد گفت اينكار را بكن گفتيم خب!
وي آنگاه از قول شورا مي نويسد: براي اينكه ما بهتر با شما هماهنگ بشويم اول شما خودتان را با ما هماهنگ بكنيد بعد جنبش راه بياندازيد. البته ما هنوز چون معلوم نيست كه كي هستيم خودمان هم نمي دانيم كه شما چه جوري با ما هماهنگ بشويد ولي شما به اين كارها كار نداشته باشيد. براي هماهنگي هر چه بيشتر ما با خودتان حتما هر ماه يك حركتي بكنيد چون اگر شما هيچ كاري نكنيد آنوقت ما ول معطل مي مانيم كه خب حالا دقيقاً با چي هماهنگ بشويم؟... شما هر حركتي كه خواستيد انجام بدهيد ما كه همه مان توي ايران هستيم اينجا در پاريس با حضور رسانه هاي جهاني مانند جرس و كلمه كنفرانس مطبوعاتي برگزار مي كنيم به همه مي گوئيم كه منظور شما از آن حركت چي بوده. براي اطلاعات بيشتر به تلويزيون رسا مراجعه فرمائيد.
اما بخوانيد از «بالاترين» كه يك مسئله مهم ديگر را نيز پيش كشيده است: چرا روزهاي اعتراض، بارون مياد؟ شنيده ها حاكي از آن است كه دولت در اين روزها ابرها رو باردار مي كنه تا نشه به خيابون اومد، تازگي ها هم دنباله زلزله راه انداختن هستن... اصلا ما اپوزيسيون خيلي بي بخاريم و فقط تونستيم براي طرح هدفمندي يارانه ها جوك بسازيم.
همزمان با اين تحليل هاي طنزآلود و اشك آور! گويانيوز در مطلبي تصريح كرده كه «اصلاح طلبان حكومتي دنبال خيانت به آرمان هاي جنبش سبز، توليد اپوزيسيون مجازي و نابودي اپوزيسيون واقعي است و با دادن آدرس عوضي درصدد است اپوزيسيون را به انحراف بكشاند و از طريق انتخابات به قدرت برگردد».

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14