(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 اردیبهشت 1390- شماره 19925

كوتاه اقتصادي
پرداخت يارانه شير به مصرف كننده ادامه خواهد داشت
ايجاد «ميز خدمت» در ادارات دولتي
پيشنهاد افزايش قيمت مرغ در انتظار نتيجه نهايي
كاهش 75درصدي تعرفه برق جايگاه هاي سي ان جي
رئيس كل بانك مركزي: بازار ارز 60 تومان حباب دارد
عليرغم تصويب 2 سال پيش در مجلس مصوبه پرداخت حق بيمه قاليبافان اجرايي نشده است
برنامه هاي اصلاح نظام توزيع اعلام شد
برپايي نمايشگاه بين المللي مواد شوينده،پاك كننده و بهداشتي
نماينده دائم ايران در اوپك: ميركاظمي تا رفع ابهام موجود رئيس اوپك است
هزينه ايجاد هر شغل 35 تا 60 ميليون تومان
چشم انداز 20 ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي به عراق
ابلاغ تضمين سپرده هاي بانكي
تمركز بر جوايز ضعف سيستم بانكي كشور



كوتاه اقتصادي

¤ معاون بيمه و بانك وزير اقتصاد از كاهش 10 درصدي حجم مطالبات معوق بانك ها از 23 درصد به 2/13 درصد كل تسهيلات ارائه شده بانكها خبر داد. اصغر ابوالحسني هيستاني در مورد مطالبات معوق بانكها افزود: مسئول اصلي مطالبات معوق بانكي، خود بانك ها هستند كه بايد مطالبات را وصول كنند، اما در وزارت امور اقتصادي و دارايي كميته پيگيري وصول مطالبات معوق بانكي تشكيل شده است.
¤ رئيس سازمان دامپزشكي اعلام كرد: جوجه ريزي در چهار استان تهران، قزوين، قم و البرز متوقف نشده است، بلكه به منظور اعمال شرايط ويژه بهداشتي و قرنطينه اي فواصل دوره هاي جوجه ريزي در اين استان ها طولاني تر شده است.
¤روابط عمومي شركت پست استان تهران و روابط عمومي و امور رسانه اي شركت پست جمهوري اسلامي بعد از روزها پيگيري رسانه اي، سرانجام افزايش تعرفه خدمات پستي را تاييد كردند.
¤ معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: اين سازمان در سال 90 با مشاركت بخش خصوصي 62 پروژه صنعتي به ارزش 171هزار ميليارد ريال در دست اجرا دارد.عليرضا غلامي در گفت وگو با فارس افزود: براي تحقق توسعه فناوري هاي جديد، سرمايه گذاري در حوزه فناوري هاي پيشرفته و همچنين سرمايه گذاري در مناطق محروم، برنامه ريزي دقيقي در سازمان گسترش صورت گرفته است.
¤ دفتر آمار آمريكا اعلام كرد: مبادلات تجاري اين كشور با ايران در سه ماه نخست 2011 با 50 درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5/46 ميليون دلار رسيد.دفتر آمار آمريكا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: مبادلات تجاري ايران و آمريكا در سه ماه نخست سال 2011 ميلادي به 5/46 ميليون دلار رسيد. اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 50 درصد كاهش داشته است.
¤ اوپك اعلام كرد توليد نفت ايران در آوريل 2011 ميلادي (فروردين90) با 6 هزار بشكه در روز افزايش نسبت به ماه قبل از آن به 666/3 ميليون بشكه در روز رسيد.به گزارش ماهانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت خام (اوپك)، توليد 12 عضو اوپك به همراه عراق در آوريل 2011 با 68 هزار بشكه در روز افزايش نسبت به ماه قبل مواجه شد و به 985/28 ميليون بشكه در روز رسيد.
¤ رئيس انجمن صنفي دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي هاي كشور گفت: به منظور كاهش مشكلات موجود و نيز جلوگيري از تعطيلي برخي كاريابي ها، وزارت كار برخي امور خدماتي را به كاريابي ها واگذار كند.بابك هاشمي پور با اشاره به وضعيت كاريابي هاي داخلي، اظهار داشت: در حال حاضر كاريابي ها مشكلات زيادي دارند كه برخي از اين واحدها در شرف تعطيلي قرار دارند.
¤ سازمان توسعه و نوسازي و صنايع معدني ايران (ايميدرو) از افزايش 4/8 درصدي ميزان توليد فولاد خام در ماه فروردين ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال پيش خبر داد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، در اين مدت بيش از يك ميليون و 142 هزار تن فولاد خام در شركت هاي فولادسازي كشور توليد شد اين در حالي است كه در ماه نخست سال 1389 ميزان توليد فولادخام، يك ميليون و 53 هزار تن بود.
¤ دبير كانون انجمن هاي صنايع غذايي با اشاره به مصوبه دولت براي ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني، گفت: تغيير نگاه بدنه كارشناسي دولت نسبت به بخش توليد پيش نياز ادغام اين دو وزارتخانه است.

 



پرداخت يارانه شير به مصرف كننده ادامه خواهد داشت

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها از تداوم پرداخت يارانه شير به مصرف كننده خبر داد.
محمدرضا فرزين با اشاره به مصوبات جلسه اخير ستاد هدفمندي يارانه ها گفت: در اين جلسه تصويب شد كه يارانه شير همچنان در ماه آينده نيز به مصرف كننده پرداخت شود.
وي افزود:به آموزش و پرورش هم ابلاغ شده كه شير يارانه اي بيشتري در مدارس توزيع كند. همچنين يارانه ويژه اي به رقم 100 ميليارد تومان براي تأمين علوفه دامداران در نظر گرفته شد.
دبير ستاد هدفمندسازي يارانه ها گفت: در اين نشست همچنين گزارشي از وضعيت بازار و افزايش غيرمنطقي قيمت برخي اقلام ارائه و مقرر شد هفته آينده گزارش دقيق آن در جلسه ستاد هدفمند كردن يارانه ها مطرح و درباره آن تصميم گيري شود.
فرزين به گزارش وزير صنايع و معادن از اجراي بسته حمايتي صنعت و معدن اشاره كرد و گفت: مقرر شد به توليدكنندگاني كه براي اصلاح خط توليد و بهبود و نوسازي تجهيزات شان در سامانه وزارت صنايع ثبت نام كرده اند، از ماه آينده تسهيلات پرداخت شود.
وي درباره ميزان يارانه نقدي مردم هم گفت: اين رقم همچنان 45 هزار و 500 تومان براي هر نفر است كه تا پايان امسال بدون تغيير، ماهانه پرداخت مي شود.
وي درباره موضوع پرداخت يارانه به دو ميليون ايراني خارج از كشور گفت: اين موضوع از طريق دو وب سايت مركز آمار ايران و سازمان هدفمندسازي يارانه ها در دست بررسي است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: براساس آخرين رقم مركز آمار، تاكنون حدود 73 ميليون و 600 هزار نفر در سايت اطلاعات اقتصادي خانوارها ثبت نام كرده اند و آمار افرادي كه يارانه نقدي مي گيرند، 72 ميليون و 500 هزار نفر است.
فرزين همچنين درباره اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوارها گفت: بخشي از اين موارد مانند تولد، ازدواج، فوت و طلاق به طور خودكار اصلاح مي شود.
وي درباره رقمي كه پيش بيني شده از محل افزايش قيمت حامل هاي انرژي در سال 1390 كسب شود، گفت: اين رقم حداقل 36 هزار ميليارد تومان است و 4 هزار ميليارد توماني هم كه در مصوبه كميسيون تلفيق آمده، براي سهم ماليات و عوارض شهرداري ها در نظر گرفته شده است.
فرزين گفت: دولت پيش بيني كرده است در سال 1390 از محل حامل هاي انرژي رقم 36 هزار ميليارد تومان، 3 هزار و 500 ميليون تومان از نان و 4 هزار ميليارد تومان از برق و 20 درصد هم مجلس به دولت اجازه افزايش قيمت داده است، كه در همين چارچوب در كميسيون تلفيق بررسي و جمع بندي شد و رقم 54 هزار ميليارد تومان به تصويب رسيد.

 



براي پاسخگويي به ارباب رجوع صورت مي گيرد
ايجاد «ميز خدمت» در ادارات دولتي

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از تشكيل ميز خدمت در طبقه اول همه دستگاه هاي دولتي براي ارائه راحت تر خدمات به ارباب رجوع خبر داد.
لطف الله فروزنده دهكردي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: طي بخشنامه اي از سوي اين معاونت در همه دستگاه هاي اجرايي دولتي، به زودي ميز خدمت در طبقه اول تشكيل مي شود كه در آن افراد مطلع و داراي اختيار براي پاسخگويي سريع تر به ارباب رجوع حضور دارند و لازم نيست مردم براي انجام كارهاي خود در طبقات ادارات سرگردان شوند.
معاون رئيس جمهور افزود: مردم در ادارات دولتي با مراجعه به ميز خدمت تكليف خود را مي دانند و متوجه مي شوند تقاضاي آنها انجام خواهد شد و يا نه، با اين ميز خدمت انتظار مي رود، كار مردم در كمترين زمان انجام شود.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تاكيد كرد: بخشنامه تشكيل ميز خدمت به زودي به همه دستگاه هاي اداري صادر مي شود كه در طبقه همكف ميز خدمت تشكيل شود، افراد مطلع و مقام تصميم گير در آن حضور پيدا كنند و ارباب رجوع در همان طبقه به پاسخ خود برسد.
فروزنده گفت: ميز خدمت هم اكنون در وزارت كار و امور اجتماعي و معاونت توسعه انساني رئيس جمهور تشكيل شده است.
وي تاكيد كرد: براي آسان شدن خدمات دولتي به مردم و عدم نياز به مراجعه حضوري از طريق الكترونيكي كردن بسياري از خدمات دولتي به مردم و نيز واگذاري اختيارات به استانداران و استانها، شهرستان ها و پيشخوان هاي الكترونيكي روستايي و شهري اين ايده دنبال مي شود.
فروزنده تاكيد كرد: روستاييان هر خدمتي كه نياز دارند، از طريق دفاتر پيشخوان دولت الكترونيك در روستا دريافت خواهند كرد و نيازي به مراجعه حضوري به شهر ندارند.
فروزنده همچنين در مورد دوركاري نيز گفت: در جلسه اي كه در سال جاري با معاونان اداري مالي برگزار شد، مشاغل قابل دوركاري تعريف شده و در برخي از ادارات مشاغل تا 20 درصد و برخي از شغل ها تا 30 درصد قابليت انجام از طريق دوركاري دارند.
وي گفت: طرح دوركاري با قوت در سال جاري دنبال مي شود.

 



پيشنهاد افزايش قيمت مرغ در انتظار نتيجه نهايي

رئيس اتحاديه مرغداران گوشتي گفت: درخواستي به وزارت بازرگاني براي افزايش قيمت مرغ به كيلويي 3450تومان ارائه كرديم و قرار است جلسه اي با حضور سازمان حمايت، معاونت امور دام و اتحاديه تشكيل و نتيجه نهايي اعلام شود.
محمد يوسفي در گفت وگو با فارس، گفت: بعد از گذشت يك ماه هنوز در اين زمينه جوابي اعلام نكرده اند.
وي همچنين گفت: در حال حاضر مرغ زنده كيلويي 2 هزار و 100 تا 2 هزار و 200 تومان عرضه مي شود كه تقاضاي ما افزايش به 2 هزار و 400 تومان است.
يوسفي گفت: سازمان بازرگاني استان تهران اين قيمت را تاييد كرده اما منتظر نتيجه نهايي از جلسه اي كه قرار است تشكيل شود هستيم.
وي افزود: با توجه به ضرورت تنظيم بازار مرغ در ماه رمضان ضروري است تا به جهت تشويق توليدكنندگان به جوجه ريزي و تامين نياز مردم در آن زمان با افزايش قيمت مرغ موافقت شود زيرا در غير اين صورت تامين مرغ شب عيد با مشكل مواجه خواهد شد.
يوسفي گفت: در حال حاضر اگرچه مرغ گرم كيلويي 3هزار و 200 تا 3هزار و 300 تومان به دست مصرف كننده مي رسد اما توليدكنندگان آن ضرر مي كنند.
وي گفت: در حال حاضر استانهاي تهران، البرز، قزوين، بخشي از قم و مازندران قرنطينه اند و از سوي سازمان دامپزشكي مجوز جوجه ريزي داده نمي شود.
يوسفي گفت: چند روز پيش به بخشي از مرغداري ها در استان تهران مجوز جوجه ريزي داده شد اما به دليل عدم پاكسازي كامل از عوامل بيماري دوباره قرنطينه اعلام شد.
رئيس اتحاديه مرغداران گوشتي با انتقاد از مسئولان گفت: پيش بيني برخي مشكلات آينده امكان پذير است اما مسئولان زماني كه به مشكل مي خورند دنبال راه چاره مي گردند.

 



به دنبال موافقت رئيس جمهور با پيشنهاد وزير نفت صورت گرفت
كاهش 75درصدي تعرفه برق جايگاه هاي سي ان جي

رئيس جمهور با پيشنهاد وزير نفت براي افزايش توجيه اقتصادي فعاليت جايگاه هاي CNG موافقت كرد كه براساس آن، تعرفه برق اين جايگاه ها از ابتداي خرداد ماه سال جاري تا سقف 75 درصد كاهش مي يابد.
پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، افزايش تعرفه برق و گاز طبيعي جايگاه هاي CNG و پايين بودن نرخ كارمزد فروش CNG منجر به كاهش توجيه اقتصادي فعاليت اين بنگاه هاي اقتصادي شده است.
براين اساس اخيرا سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت با ارائه پيشنهادي به ستاد هدفمندي يارانه ها خواستار تعديل تعرفه برق جايگاه هاي CNG شده بود كه اين پيشنهاد با موافقت رئيس جمهور مواجه شده است.
از اين رو، با دستور رئيس جمهور به منظور مرتفع شدن بخشي از مشكلات مالي جايگاه هاي CNG بهاي برق جايگاه هاي گاز به حدود 20 تومان كاهش يافته است.
پيش بيني مي شود از ابتداي خرداد ماه سال جاري بهاي برق جايگاه هاي CNG كاهش يابد، به طوري كه از خرداد گاز بهاي جايگاه هاي CNG يك چهارم بهاي گذشته محاسبه خواهد شد. در حال حاضر بهاي برق براي جايگاه داران CNG هر كيلو وات ساعت بيش از 80 تومان است.ضيغمي در گفت وگو با مهر درباره ادعاي برخي از جايگاه داران CNG مبني بر اختلاف بين گاز تحويلي و هزينه گاز بهاي جايگاه هاي CNG، گفت: شركت ملي گاز همواره كنتورهاي ورودي جايگاه هاي CNG را آزمايش و اندازه گيري مي كند.مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با تأكيد بر اينكه در صورت هرگونه اشكال، شركت ملي گاز براي برطرف كردن آن اقدام مي كند، تصريح كرد: در صورتي كه جايگاه داران CNG براي با زنگري كنتورها تقاضا كنند، وزارت نفت در اسرع وقت براي برطرف كردن اشكالات فني اقدام مي كند.
اين عضو ستاد تدابير ويژه اقتصادي وزارت نفت با يادآوري اينكه دولت براي ساخت و توسعه جايگاه هاي CNG يارانه و تسهيلات بلاعوض در اختيار بخش خصوصي قرار مي دهد، تأكيد كرد: بنابراين نگهداري و حفظ اين تأسيسات برعهده جايگاه دار است، زيرا از منافع آن منتفع مي شود.
حذف ماليات
بر ارزش افزوده
از سوي ديگر رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت گفت: ماليات بر ارزش افزوده، براي جايگاه داران سي ان جي حذف مي شود و اين جزو بسته حمايتي از جايگاه داران سي ان جي است.
محمد رويانيان افزود: شركت گاز، زمان اجراي حذف ماليات بر ارزش افزوده را اعلام خواهد كرد. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به اينكه درحال حاضر، چند جايگاه عرضه گاز سي ان جي به شركت گاز بدهي دارند، گفت: شركت گاز با هماهنگي شركت پخش فرآورده هاي نفتي، مي تواند از اين مشكل جلوگيري كند.
رويانيان افزود: به هر حال، جايگاه داران سي ان جي بدهكار بايد بدهي خود را پرداخت كنند، اما نحوه پرداخت مي تواند زمان دار باشد و يا استمهال شود.رئيس ستاد مديريت سوخت گفت: اينكه جايگاهي بخواهد بدهي خود را ندهد، پيگرد قانوني دارد.

 



رئيس كل بانك مركزي: بازار ارز 60 تومان حباب دارد

رئيس كل بانك مركزي از آغاز سير نزولي نرخ سكه از امروز خبر داد و گفت: ارز مورد نياز متقاضيان به اندازه كافي ارائه مي شود.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس ضمن ارائه گزارشي پيرامون وضعيت روزهاي اخير بازار سكه و دلار، اظهار داشت: اتفاقات چند روز قبل بازار دلار و ارز به دليل واسطه گري و دلالي بوده است.
وي تاكيد كرد: در اين شرايط بارها به مردم هشدار داده ايم كه تحث تاثير جريانات رواني قرار نگيرند و وارد بازار سفته بازي دلار و سكه نشوند.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به حباب در بازار ارز طي روزهاي اخير خطاب به خريداران ارز در اين ايام گفت: كساني كه دنبال خريد دلار و ارز در بازار آزاد هستند بايد به قيمت هاي جهاني توجه داشته باشند؛ اين افراد بايد دقت كنند كه در بازار ارز 60 تومان حباب وجود دارد.
بهمني با تاكيد بر اين كه بانك مركزي بازار دلار و ساير ارزها را كنترل مي كند، افزود: ما اصلا اجازه نمي دهيم كه قيمت ها با واسطه گري و سفته بازي افزايش پيدا كند ولي اگر سودجويان دلشان مي خواهد قيمت ها را در بازار بالا ببرند بايد بدانند كه بانك مركزي بازار را در كنترل كامل دارد.
وي ادامه داد: يك بار ديگر هم اعلام مي كنم كه سفته بازان سراغ مسائل و بازارهايي كه مربوط به بانك مركزي و دولت است، نروند.
رئيس كل بانك مركزي ضمن بيان اين كه تمهيدات لازم براي مديريت بازار ارز از قبل در اين بانك فراهم شده است، گفت: عده اي واسطه و دلال وارد بازار شده و قيمت ها را بالا مي برند و نمي خواهند قيمت ها را كاهش دهند تا خودشان سود ببرند.
بهمني اضافه كرد: اين افراد عده اي از مردم ناآگاه را نيز وارد بازار مي كنند كه موجب زيان آنها نيز مي شود.

 



عليرغم تصويب 2 سال پيش در مجلس مصوبه پرداخت حق بيمه قاليبافان اجرايي نشده است

مديرعامل اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي گفت: به رغم تصويب مصوبه 2 سال پيش رفع مشكل بيمه قاليبافان و تخصيص رديف بودجه اي 350 ميليارد توماني متاسفانه پيگيري ها در اين خصوص به نتيجه نرسيده و اجرايي نشده است.
محمد بهاروند در گفت وگو با فارس درخصوص انتظارات بخش غيردولتي در تخصيص واقعي بودجه هاي حمايتي مصوب، اظهار داشت: توليدكنندگان فرش دستباف اعم از خصوصي و تعاوني، براي توليد، بازاريابي و عرضه فرش كه عموماً هم در بازارهاي خارجي عرضه مي شود متحمل هزينه هاي سنگيني مي شوند و لذا اگر بناست مجموعه هاي غيردولتي متحمل هزينه هاي سنگين شوند و دولت به رغم مصوبات مجلس، اعتبارات را تخصيص ندهد نبايد به دنبال بهره وري از ظرفيت هاي اقتصادي كشور باشيم.
وي با اشاره به اينكه بافنده و توليدكننده در گام نخست و فروشنده و صادركننده فرش در گام دوم ولي نعمتان صنعت فرش دستباف محسوب مي شوند، خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي اگر فرش دستباف ايران به لحاظ جايگاهي كوه دماوند هم باشد به سادگي دچار فرسايش شده و نابود مي شود.
وي ضمن تاكيد بر اينكه طي سال هاي گذشته، مشكل گشايش «LCس» ثابت نگهداشتن نرخ ارز و بالا بودن هزينه هاي سربار توليد بزرگ ترين ضربه ها را به صنعت فرش دستباف وارد كرده است، افزود: متاسفانه به رغم پيگيري هاي مستمر در مجلس و دولت، مصوبه دو فوريتي دو سال قبل نمايندگان مجلس مبني بر رفع مشكل بيمه قاليبافان و تخصيص يك رديف بودجه اي 350 ميليارد توماني هنوز اجرايي نشده است.
مديرعامل اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي كشور، گفت: تصويب 200 ميليارد ريال جهت ارتقاي كيفيت و 120 ميليارد تومان در حمايت از صنعت فرش دستباف زماني مي تواند گرهي از كار بافندگان و توليدكننده باز كند كه مطابق مصوبات اين اعتبارات به مجموعه تخصيص داده شود.

 



برنامه هاي اصلاح نظام توزيع اعلام شد

رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني گفت: ساماندهي نظام پخش كالا، ايجاد پايگاه اطلاعاتي اصناف و بازرگانان، ايجاد شبكه كارت اصناف، توسعه اتحاديه هاي كشوري و شبكه هاي زنجيره اي خرده فروشي اصناف (ايران كد) از برنامه هاي اصلاح نظام توزيع هستند.
حسن رادمرد افزود: همچنين استقرار نظام طبقه بندي و خدمات شناسه كالا، ساماندهي نظام حمايت از حقوق مصرف كنندگان، ثبت مكانيزه نقل و انتقالات املاك و مستغلات، توسعه خدمات بازرگاني براي محصولات كشاورزي و طرح ساماندهي و ايجاد اعتماد سايت هاي فروش اينترنتي از جمله اين برنامه ها است.
وي خاطرنشان كرد: طرح بيمه اصناف كم درآمد آغاز شده است و براين اساس 800 هزار نفر از اصناف كم درآمد مي توانند با پرداخت 17درصد از حق بيمه كارفرمايي، زيرپوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار گيرند.
رئيس مركز امور اصناف گفت: 200 هزار نفر از رانندگان آژانس ها نيز مي توانند با پرداخت 5/13 درصد از حق بيمه كارفرمايي تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار گيرند.
رادمرد افزود: تعداد زياد واحدهاي صنفي در سطح خرده فروشي، بالا بودن هزينه هاي شبكه توزيع كالا، فقر اطلاعات درباره فعاليت حلقه ها، آمار توزيع كالا و نامطمئن و سازمان نايافته بودن بخش قابل توجهي از حمل و پخش كالا در شبكه توزيع از مشكلات نظام توزيع در كشور هستند.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان ادامه داد: همچنين فقر تعامل كشوري بين اصناف مختلف براي استفاده از توانايي ها و ظرفيت هاي صنفي براي توسعه صادرات و تنظيم بازار، نبود اتحاديه كشوري در رسته هاي مختلف صنفي حوزه اصناف كشور، وجود انحصار در بازار بسياري از كالاها و خدمات و توسعه نيافتگي زيرساخت هاي فني و نهادي از ديگر مشكلات نظام توزيع در كشور به شمار مي روند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رادمرد برگزاري نمايشگاه هاي ثابت و فروش هاي فوق العاده، الكترونيكي كردن پروانه كسب، توسعه شبكه تخصصي ميوه و تره بار و محصولات كشاورزي، توسعه فروشگاه هاي مجازي، ساماندهي كسب و كار الكترونيكي، ايجاد زيرگروه هاي واردكنندگان كالا براي 14 رسته و زيرگروه كالايي را از جمله برنامه هايي اعلام كرد كه در دستور كار قرار دارند.
وي افزود: همچنين تجهيز كردن تمام واحدهاي صنفي به سامانه هاي پايانه هاي فروش Pos، تشكيل اتحاديه هاي استاني صادراتي، تقويت و ترويج برندهاي ايراني، ايجاد پنجره واحد الكترونيكي پروانه كسب، گسترش ايران كد، توسعه آموزش اصناف، ايجاد و توسعه بانك هاي اطلاعاتي اصناف براي اصلاح نظام توزيع در دستور كار هستند.
گفتني است اصلاح نظام توزيع يكي از هفت محور طرح تحول اقتصادي است.

 



برپايي نمايشگاه بين المللي مواد شوينده،پاك كننده و بهداشتي

هجدهمين نمايشگاه بين المللي مواد شوينده، پاك كننده، بهداشتي، سلولزي و ماشين آلات وابسته از 26 لغايت 29 ارديبهشت ماه جاري در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران گشايش مي يابد.
علي مرادي مجري و مدير اجرايي اين نمايشگاه با اعلام مطلب فوق طي گفتگويي با ستاد خبري تصريح كرد: اين نمايشگاه امسال در حالي آغاز بكار مي كند كه تعداد 115 شركت داخلي و 14 شركت خارجي از كشورهاي چين، امارات، اسپانيا، اتريش و تركيه آخرين توانمنديهاي خود را در معرض ديد قرار داده و با يكديگر به رقابت مي پردازند.
به گفته وي نمايشگاه در فضايي به وسعت 8300 متر مربع برگزار و در آن كالاهايي نظير:
انواع مواد شوينده، پاك كننده، محصولات سلولزي و بهداشتي، محصولات محافظتي پوست، مو و رنگ مو، عطر، ادكلن، اسپري، محصولات بهداشتي منزل، مواد اوليه واسطه اي، خدمات بازرگاني و مشاوره اي و همچنين ماشين آلات و صنايع وابسته به آن، به نمايش گذاشته مي شود.
مرادي، شناساندن و معرفي محصولات جديد را اولويت برپايي نمايشگاه عنوان كرد و گفت: جذب سرمايه و مشاركت، تحقيقات در مورد ذائقه مصرف كنندگان، رقبا و محصولات جديد آنها، پيش فروش كردن محصولات، شناسايي و انتخاب نمايندگان فروش جديد، اطلاع از آخرين استانداردهاي علمي و پژوهشي خارجي، ايجاد فرصت براي سرمايه گذاري مشترك، كشف استانداردهاي بالقوه در داخل كشور و ... نيز مهمترين اهداف برگزاري مي باشد.
مدير اجرايي هجدهمين نمايشگاه بين المللي مواد شوينده، پاك كننده، بهداشتي، سلولزي و ماشين آلات وابسته همچنين تاكيد كرد: اين نمايشگاه با همكاري شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران، سازمان توسعه تجارت ايران و با نظارت انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران وانجمن صنايع سلولزي و بهداشتي ايران برپا مي گردد.
وي در پايان با اشاره به اينكه نمايشگاه امسال از رشد كمي و كيفي 30 درصدي نسبت به دوره قبل برخوردار شده است، اين رشد را حاكي از بي اثر بودن نقش تحريم ها و تحريكات دشمنان خارجي دانست و اعلام كرد اين نمايشگاه در طول مدت چهار روز برگزاري هر روز از ساعت 9 صبح الي 16 پذيراي حضور علاقه مندان و متخصصان خواهد بود.

 



نماينده دائم ايران در اوپك: ميركاظمي تا رفع ابهام موجود رئيس اوپك است

نماينده دائم ايران در اوپك گفت: آقاي ميركاظمي وزير نفت كشورمان تا رفع ابهام موجود رئيس اوپك است.
محمدعلي خطيبي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: هركس در كسوت وزير نفت ايران باشد رئيس اوپك است چنان كه سال گذشته وزير نفت اكوادور عوض شد وزير نفت جديد اين كشور رياست بر اوپك را برعهده گرفته و ادامه داد.
وي با تأكيد بر اينكه اينگونه نيست كه هر كسي را از ايران بتوان به عنوان رئيس اوپك معرفي كرد، تصريح كرد: رياست اوپك نمي تواند به جز وزير يا سرپرست وزارت نفت سپرده شود.
عضو دائمي ايران در اوپك تأكيد كرد: رياست اوپك به فرد تعلق نگرفته است و هركس در هر شرايطي وزير نفت جمهوري اسلامي ايران باشد رئيس اوپك است.
وي افزود: اگر در شرايط فعلي ابهام به وجود آمده برطرف شود و به عنوان مثال مجلس و دولت بپذيرند كه وزير نيروي فعلي درحال حاضر هم وزير نيرو و هم سرپرست وزارت نفت است، وزير نيرو رياست اوپك را برعهده خواهد گرفت.
خطيبي تصريح كرد: تا زماني كه ابهام برطرف نشده، در شرايط فعلي رئيس اوپك آقاي ميركاظمي هستند تا زماني كه فرد جديدي به جاي ايشان منصوب شود.
نماينده ايران در اوپك اضافه كرد: هركس به عنوان وزير در رأس وزارت نفت ايران قرار بگيرد رئيس اوپك است چرا كه كساني كه در اوپك حضور دارند همه وزير هستند و كسي با مقامي پايين تر از وزير نفت نمي تواند آنها را اداره كند.

 



عضو شوراي عالي كار خبر داد
هزينه ايجاد هر شغل 35 تا 60 ميليون تومان

عضو شوراي عالي كار هزينه ايجاد هر شغل را 35 تا 60 ميليون تومان اعلام كرد و گفت: در زماني كه زودبازده ها اجرا مي شد به استفاده از ظرفيت بنگاه هاي بزرگ و آنهايي كه در حال ورشكستگي بودند، توجهي صورت نگرفت.
ولي الله صالحي در گفت وگو با مهر با بيان اين كه در خصوصي سازي بايد به آزادسازي توجه شود، گفت: در مقطعي صنعت و اقتصاد در اختيار دولت قرار گرفت و حال طبق اصل 44 تصميم گيري شد كه در اين بخش آزادسازي صورت گيرد.
عضو شوراي عالي كار اظهار داشت: براي اين كه كشور بتواند ظرفيت ايجاد مشاغل جديد و از جمله برنامه 5/2 ميليوني دولت را داشته باشد لازم است تا فرصت ها در اختيار بخش خصوصي قرار داده شود.
صالحي خاطرنشان كرد: از سويي نيز بايد مراقب بود تا ايجاد شبه دولتي ها به گسترش بخش خصوصي تعبير نشود چرا كه امكان نظارت بر عملكرد شبه دولتي ها وجود نخواهد داشت و گسترش اينگونه فعاليت ها نه تنها اشتغال زا نخواهد بود بلكه هدف اصل 44 را نيز محقق نمي كند.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه اگر منابع و توانمندي هاي مردم وارد عرصه شوند مي توان به مشاغل جديد و از جمله 2 ميليون و 500 هزار شغل دست يافت گفت: البته به نظر نمي رسد كه در بخش نقدينگي و منابع لازم براي ايجاد 5/2 ميليون شغل مشكلي به وجود بيايد، اما نكته مهم اين است كه بايد زمينه هاي استفاده از منابع نيز فراهم شود.
عضو شوراي عالي كار تاكيد كرد: اقتصاد مانند يك موجود زنده است كه مراحل مختلف جواني تا پيري را طي مي كند، متاسفانه امروز بسياري از واحدهاي بزرگ صنعتي هستند كه يا توليد ندارند و يا توليد آنها زير ظرفيت است و يا اين كه تعطيل شده اند.
وي افزود: براي ايجاد فرصت هاي جديد شغلي مي توان از اين فضاها براي دستيابي به اهداف اشتغال زايي استفاده كرد، البته بايد اين نكته را هم بيان داشت كه اگر دولت هم هيچ كاري نكند خود افراد براي اشتغال به كار از خود حركتي خواهند داشت.

 



چشم انداز 20 ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي به عراق

معاون دبير كل اتاق تعاون مركزي ايران گفت: سال 89 تراز تجاري ايران باعراق 5 ميليارد دلار بود كه جا دارد اين سهم تا 2 سال آتي به 20 ميليارد دلار افزايش يابد.
ابراهيم تهراني در گفت وگو با فارس، ضمن تأكيد بر اينكه استمرار فعاليت فعالان اقتصادي در بازارهاي رقابتي ارتباط مستقيم با كيفيت كالا و اقلام صادراتي دارد، ادامه داد: در كشورهايي كه به لحاظ ارتباط هاي اقتصادي محور فعاليت هاي تجاري منوط به كيفيت كالاهاي مورد مبادله مي شود، موضوع تأثيرپذيري حيات تجاري كشورهاي صادركننده كالا و محصولات با كيفيت اقلام صادراتي نمود عيني تري دارد.
وي افزود: يكي از مشكلاتي كه در بحث صادرات كالا و محصولات ايراني به عراق به دغدغه طرفين تبديل شده بود موضوع كيفيت برخي از اقلام و كالاهاي صادراتي توسط تجار و بازرگانان ايراني بود كه اسباب گله مندي طرف عراقي شده بود.
معاون دبير كل اتاق تعاون مركزي ايران گفت: پيرو طرح اين مشكل از سوي مسئولان تجاري عراق، كارگروه كنترل كيفيت با همت سازمان توسعه تجارت متشكل از اتاق تعاون و اتاق بازرگاني ايران، سازمان استاندارد، وزارت صنايع و گمرك كشور در محل سازمان توسعه تجارت تشكيل شد.
وي با اشاره به اينكه بررسي راهكارهاي منتهي به يك برنامه منظم كنترل كيفيت كالاهاي صادراتي به عراق رويكرد اين كارگروه تعريف شده بود، خاطرنشان كرد: خوشبختانه پيرو جلسات تشكيل شده به اين منظور با سازمان استاندارد ايران و عراق و سازمان هاي ذي ربط، دستورالعملي امضاء شد كه براساس آن نظارت هاي كنترل و كيفيت بر كالاهاي صادراتي به عراق از ماه جاري بايد اعمال مي شد.
وي تصريح كرد: مطابق اين دستورالعمل قرار شد در ايستگاه هاي مرزي در صورت ضرورت ايستگاه هاي كنترل كيفيت توسط غيردولتي با سازمان توسعه تجارت داير شود كه وظيفه كنترل كيفيت را عهده دار است.
تهراني ضمن تأكيد بر اينكه مطابق سياست هاي شوراي عالي صادرات ميزان صادرات غير نفتي ايران در سال 90 بايد تا 45 ميليارد دلار افزايش يابد، گفت: تحقق اين روند افزايشي سهم ايران از صادراتي غير نفتي به عراق در گرو بهبود كيفيت كالا و محصولات صادراتي است كه بالطبع نيازمند كنترل كيفيت و افزايش مزيت هاي تشويقي از جمله خدمات پس از فروش و رعايت بسته بندي است.

 



ابلاغ تضمين سپرده هاي بانكي

رئيس كل بيمه مركزي از ارايه ابلاغيه بيمه مركزي به بانك ها درخصوص تضمين سپرده هاي بانكي خبر داد و گفت: تضمين سپرده هاي بانكي به زودي در دستور كار قرار مي گيرد.
جواد فرشباف ماهريان در گفت وگو با ايرنا، با اشاره به اينكه بيمه سپرده گذاري بانكي داراي 2 وجه است، افزود: در صورتي كه بحث تضمين مطرح باشد نظام بانكي سپرده هاي مردم را تضمين مي كند و اگر پوشش بيمه اي مطرح شود بيمه ها اين كار را انجام مي دهند.
وي اظهار داشت: بر همين اساس بخشي از بيمه كه مربوط به مانده بدهكار يا بيمه كردن تسهيلات بانك هاست، با مجوزهايي كه به شركت هاي بيمه ارايه شده آغاز شده و رو به توسعه است.
رئيس كل بيمه مركزي با بيان اينكه شركت هاي بيمه اي كه به نوعي سهام بانكي دارند در اولويت قرار دارند، تصريح كرد: اين شركت ها، بيمه تسهيلات گيري را براي بانك مورد نظر راه اندازي كرده و مسير پيشرفت را هم ادامه مي دهند.
رئيس كل بيمه مركزي گفت: آيين نامه هاي مربوط به بيمه زندگي در بيمه مركزي بررسي و تصويب شده و اگر در شوراي عالي بيمه به تصويب برسد، در شش ماهه دوم سال جاري عملياتي خواهند شد.
فرشباف ماهريان از ارايه يارانه به بيمه هاي زندگي خبر داد و گفت: در صورتي كه دولت خواهان گسترش بيمه هاي عمر باشد، به اين بيمه نامه ها يارانه پرداخت خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين اگر دولت هم به دنبال گسترش اين نوع بيمه ها در كشور باشد، ممكن است در مسير اجراي كار، يارانه اي براي يك مدت محدود به اين نوع بيمه نامه اختصاص دهد.

 



تمركز بر جوايز ضعف سيستم بانكي كشور

تمركز بر جوايز به جاي فرهنگ سازي براي خدمت رساني به مردم يكي از ضعف هاي بانك هاست.
مجيد ابوالفتحي مديركل روابط عمومي بانك صادرات با اعلام اين مطلب در پاسخ به سؤالي مبني بر دليل اين حجم از تبليغات بانك ها و اثربخشي آن گفت:
قطعا يكي از دلايل اين امر فضاي رقابتي به وجود آمده در اين بازار است كه با تأسيس بانك هاي جديد در آينده اين فضاي رقابتي تشديد خواهد شد. تبليغات را در ذات خود نمي توان يك ضعف يا اقدامي نادرست تلقي كرد. امروزه تبليغات در جهان يكي از ابزارهاي خوب بازاريابي است. اما آنچه را مي توان به عنوان ضعف تبليغات بانكي در كشور نام برد تمركز آن بر روي جوايز است. يعني به جاي فرهنگ سازي و آشنا كردن مردم با خدمات بانكي و آموزش دادن آنها بيش تر تلاش شده تا با اعلام جوايز، مردم به سپرده گذاري در بانك ها ترغيب شوند. اين امر هم هزينه زيادي را دربر دارد و هم اينكه بسياري از مردم باور نمي كنند كه اين اتفاقات رخ دهد و اين جوايز داده شود درحالي كه اين تصور مردم نيز درست نيست.
وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر تغيير رويكرد تبليغات بانكي گفت:
در چند سال گذشته اين تغيير رويكرد تا حدودي اتفاق افتاده اما هنوز جاي كار دارد. يعني بايد بيش از اينها كار شود. امروزه وجه تمايز بانك ها در خدمت آنهاست نه در تبليغاتشان. اينكه اين خدمات را چگونه بتوانيم در تبليغات نشان بدهيم بسيار مهم است. بايد ببينيم هدف ما چيست. آيا مي خواهيم مردم را با خدمات بانك آشنا كنيم يا صرفا جرقه اي را در ذهن مردم بزنيم و آنها را به سمت پايگاه اطلاع رساني بانك و يا شعب هدايت كنيم و از آن طريق، توضيحات لازم را به آنها بدهيم. اين موارد را همكاران روابط عمومي در بانك ها ملاك قرار بدهند قطعا تبليغات بانكي بهتر از اين هم خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14