(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 خرداد 1390- شماره 19936

انتقاد نهادهاي بين المللي از نقض حقوق بشر در جمهوري آذربايجان
افشاي طرح موساد براي ترور چهره هاي سياسي در مصر
جامعه در حال تغيير آمريكا (قسمت اول)
سنگربندي در خيابان هاي صنعا درگيري هاي يمن خونين تر شد
ديدار نمايندگان فتح و حماس با وزير خارجه روسيه در مسكو
رئيس جمهور اندونزي در اجلاس وزيران خارجه عدم تعهد:
بحران هاي امروز جهان را بايد از راه مذاكره حل كرد
المنار از احتمال شروع اعتراض هاي گسترده در عربستان خبر داد
تظاهرات عليه اوباما مقابل دفتر نخست وزيري انگليس
اعتصاب در كره جنوبي با دخالت پليس به خشونت كشيده شد
تظاهرات در خيابان هاي دمشق عليه تحريم هاي اتحاديه اروپا
مردم بحرين : مبارزان را اعدام كنيد توده آتش مي شويم
همزمان با تشديد حملات هوايي ناتو روسيه و اردن شوراي انتقالي ليبي را به رسميت شناختند
واكنش فلسطيني ها به سخنان نخست وزير رژيم صهيونيستي در كنگره آمريكا
6 كشته و 23 مجروح در تازه ترين عمليات تروريستي پيشاور



انتقاد نهادهاي بين المللي از نقض حقوق بشر در جمهوري آذربايجان

برخي نهادهاي بين المللي از جمله اتحاديه اروپا از وضعيت حقوق بشر و نبود دموكراسي در جمهوري آذربايجان انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «كاترين اشتون»، مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپا، با انتقاد از وضعيت حقوق بشر و نبود دموكراسي در جمهوري آذربايجان، از دولت باكو خواست اين شرايط را بهبود بخشد. اشتون همچنين، از دولت باكو خواست زندانيان مخالف دولت را آزاد كند. گروهي از فعالان احزاب مخالف به همراه تعدادي خبرنگار، ماه گذشته و در پي تظاهرات در باكو و شهرهاي ديگر جمهوري آذربايجان، دستگير شدند. جمهوري آذربايجان كه روابط نزديكي با آمريكا دارد، طي ماه هاي گذشته شاهد تظاهرات ضد دولتي بود. مردم به موروثي بودن حكومت و ناديده گرفتن ارزش هاي اسلامي توسط حاكمان، اعتراض دارند.

 



افشاي طرح موساد براي ترور چهره هاي سياسي در مصر

توطئه سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) براي ترور شخصيت هاي سياسي مصر فاش شد.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) روزنامه مصري «روز اليوسف» با انتشار اطلاعات، اسناد و تصاوير محرمانه از پايگاه آموزشي موساد در جنگل هاي شمال نيويورك از توطئه سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي براي ترور عمروموسي دبيركل سابق اتحاديه عرب، محمد البرادعي مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي و حمد بن صباحي سه نامزد اصلي انتخابات آينده رياست جمهوري مصر و چند تن از اعضاي جماعت اخوان المسلمين پرده برداشت.روز اليوسف نوشت؛ موساد به دنبال ايجاد ناامني و آشوب در مصر است و قصد دارد براي رسيدن به اين هدف، شماري از چهره هاي سياسي مصر را ترور كند.

 



جامعه در حال تغيير آمريكا (قسمت اول)

پروفسور حميد مولانا
بافت جمعيتي جامعه آمريكا به سرعت در حال تغيير است و اين دگرگوني تأثير فوق العاده اي در سياست، اقتصاد و فرهنگ ايالات متحده به جاي خواهد گذاشت. طبق آمار جديدي كه از سرشماري جمعيت سال گذشته (2010 ميلادي) از طرف دولت فدرال (مركزي) اخيراً (24 مارس 2011) منتشر شده است، به علت افزايش جمعيت لاتين و آسيايي نژاد و اسپانيايي زبان، جمعيت سفيدپوست آمريكا در 30 سال آينده يك اقليت جديد در ايالات متحده خواهد بود. آمريكا كه تا چند سال قبل به يك كشور سفيدپوست و يك اقليت نژادي سياهپوست شناخته مي شد، اكنون از جنبه هويت، زبان و نژاد به اكثريتي تبديل مي شود كه خود را چند مليتي و چند فرهنگي مي شناسند.
هم اكنون در برخي از ايالات آمريكا مانند كاليفرنيا و نيومكزيكو عده كودكان لاتين و اسپانيايي زبان آمريكايي در مدارس بيش از كودكان سفيدپوست هستند. زاد و ولد سفيدپوستان پائين و نژادهاي ديگر نظير لاتيني و آسيايي تبارها بالاست. امروز 50 ميليون از جمعيت 309 ميليوني آمريكا، اسپانيايي زبان و لاتين تبار هستند. به عبارت ديگر، از هر شش نفر آمريكايي يك نفر لاتين تبار و اسپانيايي زبان است. جمعيت آسيايي تبار آمريكا پنج درصد و جمعيت آفريقايي نژاد اين كشور 12درصد جمعيت كل آمريكا را تشكيل مي دهند.
تغيير بافت جامعه آمريكا تنها جمعيتي، نژادي و زباني و جغرافيايي نيست. در 10 سال اخير مطابق آمارهاي منتشر شده از طرف وزارت كار، خزانه داري و مؤسسات و سازمان هاي دولتي و خصوصي، فاصله طبقاتي و اقتصادي بين جمعيت آمريكا به بالاترين درجه خود در تاريخ اين كشور رسيده است و بحران اقتصادي و ورشكستگي هاي چند سال اخير مسئله فقر و گرسنگي و بي خانماني در آمريكا را بارزتر كرده است. مثلا تعداد افراد بي خانمان در واشنگتن پايتخت آمريكا در سه سال اخير 10درصد افزايش يافته است. از 700 هزار جمعيت شهر واشنگتن اكنون 20هزار نفر بي خانمان هستند و يك سوم اين عده را كودكان تشكيل مي دهند (واشنگتن پست، 14 آوريل 2011) در حومه واشنگتن 400هزار نفر در حال گرسنگي يا «بي امنيتي غذايي» به سر مي برند (واشنگتن پست، 25 مارس 2011).
پروژه تحقيقاتي و مطالعاتي «تغذيه آمريكا» كه توسط يكي از ميلياردرهاي آمريكا به نام هوارد بافت (و يكي از هيئت مديران روزنامه واشنگتن پست) انجام يافته نشان مي دهد كه 50 ميليون آمريكايي (تقريباً يك ششم جمعيت آمريكا) پول كافي براي رفع گرسنگي روزانه خود را ندارند و در شهر واشنگتن و بخشداري هاي حومه آن كه پردرآمدترين نقاط آمريكا به شمار مي روند بين 6 تا 8/15 درصد شهروندان گرسنه به خواب مي روند. به طور متوسط 6/16 درصد جمعيت تمام ايالات آمريكا هميشه در حال گرسنگي و بي امنيتي غذايي هستند. بحران اقتصادي، كسر بودجه دولت مركزي و دولتهاي ايالتي، بيكاري و ورشكستگي كه به علت ولخرجي دهه هاي گذشته به وجود آمده است، باعث شده است كه در بسياري از شهرهاي آمريكا، بويژه ايالت كاليفرنيا نصف كارمندان دولتي حذف شده و مزاياي رفاه و بازنشستگي بقيه نيز تعليق يابد (واشنگتن پست 10 مارس 2011) و اين باعث اعتراض و تظاهرات در ايالات ويسكانسين، كاليفرنيا، اوهايو و اينديانا شده است.
در حالي كه فشار مالي و اقتصادي بر طبقات متوسط و پايين آمريكا افزايش يافته است، مؤسسات و شركت هاي بزرگ توانسته اند با كمك و يارانه هنگفت دولت فدرال وضع خود را بهبود بخشيده و از طريق قوانين و مقررات حقوقي نسبت به درآمد و سود خود ماليات كمتري بپردازند. دو ماه قبل روزنامه نيويورك تايمز اطلاع داد كه كمپاني عظيم «جنرال الكتريك» با درآمدي بالغ بر 2/14 ميليارد دلار در سال و سودي بالغ بر 1/5 ميليارد دلار هيچ مالياتي نپرداخته است (واشنگتن پست، مارس 30/2011). فشار خون بسياري از شهروندان با شنيدن اين خبر بالا رفت. شبكه تلويزيوني ان.بي سي متعلق به شركت جنرال الكتريك اين خبر را پخش نكرد.
اين روزها خبر خوب در رسانه هاي آمريكا خيلي كمتر پيدا مي شود. بيكاري، بحران و ركود اقتصادي، ورشكستگي هاي سازماني و فردي، افول قدرت سياسي و اقتصادي آمريكا، تنزل دلار، افزايش قيمت نفت و بنزين، اخبار مربوط به زلزله و سونامي و خسارات وارده به ژاپن، بي ثباتي و ناآرامي در كشورهاي عربي كه مورد حمايت واشنگتن بودند، تداوم دخالت هاي نظامي و جنگي در افغانستان، عراق، پاكستان و اكنون در ليبي و دعواي قدرت بين جناح هاي سياسي، يك حالت نگراني در بين قشر عظيم مردم ايجاد كرده است.
تغيير بافت جمعيتي و اجتماعي جامعه آمريكا يك واقعيت و يك حقيقت تاريخي است. سؤال اصلي اين است كه آيا اين تغييرات بومي با تغييرات فكري، نظري و رفتاري و سياستگذاري نخبگان حاكم و سياست گذاران كشوري همراه خواهد بود يا نه؟ اولين تغيير عظيم در بافت جامعه آمريكا و در جمعيت و اقتصاد آن كشور در نيمه قرن نوزدهم، تقريباً يك دهه قبل از آغاز تجزيه طلبي و جنگ هاي داخلي آمريكا صورت گرفت و به علت غفلت ايالات متحده آمريكا و اختلافات موجود بين ايالات شمالي و جنوبي به فاجعه بزرگي منجر گرديد كه به مدت چهار سال (1861 الي 1865 ميلادي) ادامه يافت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
براي شناخت جامعه و تاريخ آمريكا به كتاب جديدالانتشار پروفسور مولانا، «آمريكا شناسي: فراز و فرود يك امپراطوري»، انتشارات مؤسسه اميركبير، تهران، 1390، مراجعه شود.

 



سنگربندي در خيابان هاي صنعا درگيري هاي يمن خونين تر شد

سرويس خارجي-
نيروهاي طرفدار علي عبدالله صالح با هدف ايجاد جنگ داخلي در يمن به هواداران يك قبيله يورش بردند و 40 نفر را كشته و ده ها نفر ديگر را زخمي كردند.
در درگيري هايي كه در نزديكي منزل شيخ صادق احمر يكي از رهبران قبايل يمن بين نيروهاي امنيتي يمن و هواداران قبيله «حاشد» به وقوع پيوست دست كم 40 نفر كشته و ده ها نفر زخمي شدند.
شاهدان اين درگيري ها را بسيار شديد توصيف كردند و گفتند كه صداي شليك و تيراندازي سلاح هاي سبك و سنگين در هر مكاني شنيده مي شد و ستون هاي دود و آتش از فاصله دور قابل مشاهده بود. نيروهاي رژيم علي عبدالله صالح به بهانه تلاش براي كودتا از سوي هواداران شيخ صادق احمر به اين افراد حمله كردند و آنان را به خاك و خون كشيدند.
شيخ صادق احمر از رهبران قبايل بزرگ يمن است كه چندي پيش به انقلابيون پيوسته بود وي بارها علي عبدالله صالح را به كناره گيري از قدرت فراخوانده بود كه با مخالفت وي روبه رو شده بود. شاهدان عيني اعلام كردند در زمان درگيري عده اي از شيوخ بلندپايه يمن و رئيس دستگاه امنيت سياسي يمن در منزل شيخ صادق احمر حضور داشتند كه به شدت زخمي شدند.
«غالب القمش» رئيس دستگاه امنيت يمن نيز در منزل احمر حضور داشت.
علي عبدالله صالح القمش را براي گفت وگو درباره تخليه ساختمان هاي دولتي كه طي چند روز اخير به تصرف انقلابيون درآمده به منزل احمر فرستاده بود.
طرفداران احمر چند ساختمان دولتي از جمله مقر خبرگزاري رسمي يمن(سبا) را به دست گرفته اند.
ساختمان وزارت كشور در همجواري منزل احمر نيز آتش گرفت. مخالفان حكومت علي عبدالله صالح هشدار دادند كه هدف علي عبدالله صالح از حمله جنون آميز به قبايل يمن ايجاد جنگ داخلي در كشور است و با اين اقدام ديكتاتور يمن مي خواهد پاي بيگانگان را به كشور باز كند.
شاهدان درگيري ها نيز اعلام كردند كه خيابان هاي صنعا تبديل به سنگرهاي خياباني و ميدان جنگ شده و تمام مغازه ها تعطيل و فقط صداي شليك گلوله و تبادل آتش ميان طرفداران عبدالله صالح با مخالفان به گوش مي رسد.
اين در حالي است كه رئيس جمهور ديكتاتور يمن پس از مشاهده اين درگيري هاي شديد اعلام كرده كه حاضر است طرح شوراي همكاري خليج فارس را امضا كند.
در همين رابطه «عبدالطيف الزياني» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس با شروع درگيري هاي داخلي در يمن از طرف هاي يمني خواست خويشتنداري كنند و منافع ملي را بر هر چيز ديگر مقدم بدارند. وي تاكيد كرد، استفاده از خشونت و حاكميت با سلاح چيزي جز افزايش خشونت و از دست رفتن زندگي بي گناهان دربر ندارد. وي بار ديگر از علي عبدالله صالح خواست با امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس بحران داخلي را كه روز به روز پيچيده تر مي شود خاتمه دهد.
گفتني است مخالفان يمن بارها اعلام كردند كه خواسته هاي خود را از طريق مسالمت آميز پيگيري خواهند كرد و قصد ندارند دست به سلاح ببرند.
انقلابيون بارها به علي عبدالله صالح هشدار دادند كه درصدد وقت كشي و اتلاف وقت نباشد و هر چه سريع تر به خواسته هاي انقلابيون كه همانا كناره گيري از قدرت باشد جامه عمل بپوشانند. با اين حال اهمال كاري ها و بهانه گيري هاي ديكتاتور يمن براي امتناع از كناره گيري از قدرت باعث شد كه انقلابيون قيام مردمي خود را به مسير جديدي هدايت كنند.
ذكر اين نكته نيز ضروري است كه تمامي قبايل يمن مسلح هستند و در صورت وقوع جنگ داخلي اتفاقات در اين كشور قابل پيش بيني نخواهد بود.

 



ديدار نمايندگان فتح و حماس با وزير خارجه روسيه در مسكو

گروه هاي فلسطيني در مسكو نشستي برگزار كردند و در اين نشست بر تعامل جدي جامعه بين المللي با آشتي ملي فلسطين و كمك به تشكيل كشور مستقل فلسطين و پايان شهرك سازي و برچيده شدن شهرك هاي صهيونيستي تاكيد كردند.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز در اين اجلاس از توافق هاي صورت گرفته گروه هاي فلسطيني حمايت و اعلام كرد كه انتخابات سراسري در فلسطين در ماه اكتبر سال جاري(مهرماه) برگزار خواهد شد.
رياست هيئت نمايندگي فتح را عزام الاحمد و رياست هيئت حماس را موسي ابومرزوق برعهده داشتند.

 



رئيس جمهور اندونزي در اجلاس وزيران خارجه عدم تعهد:
بحران هاي امروز جهان را بايد از راه مذاكره حل كرد

شانزدهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو غيرمتعهدها با سخنراني رئيس جمهورمالزي در «بالي» آغاز شد.
به گزارش خبرگزاريها، شانزدهمين اجلاس وزراي خارجه غيرمتعهدها ديروز با سخنراني «بامبانگ يودهويونو»، رئيس جمهور مالزي در شهر «بالي» اندونزي رسما آغاز شد.
رئيس جمهور اندونزي در سخنراني خود گفت: بايد قدرتهاي بزرگ را به ايجاد ثبات و برقراري رابطه با كشورها براساس اصل همكاري ترغيب كرد.
وي همچنين خواستار خلع سلاح هسته اي همه كشورها و حل مناقشات و درگيري ها از طريق مذاكره و گفت وگو شد.
وي در ادامه با اشاره به برخي چالشهاي پيش روي جامعه جهاني اعلام كرد: دنيا با چالش هاي مهمي همچون نبود توازن اقتصادي، مناقشات منطقه اي، مناقشه فلسطين، تروريسم و اسلام هراسي روبه روست كه بايد براي حل آنها تلاش كرد.
گفتني است جنبش كشورهاي غيرمتعهدها با 118كشور عضو، بزرگترين «جنبش براي صلح» تاريخ به شمار مي رود.
اجلاس سران قرار است دو روز پس از وزراي خارجه برگزار شود.

 



المنار از احتمال شروع اعتراض هاي گسترده در عربستان خبر داد

يك هفته نامه عربي از افزايش نارضايتي ها و احتمال بروز خشونت ها و ناآرامي در عربستان خبر داد.
به نوشته هفته نامه فلسطيني «المنار» به نقل از يكي از كارمندان عالي رتبه وزارت خارجه انگليس، ترس عربستان از فوران آتشفشان خشم مردمي عليه خاندان آل سعود، باعث شد كه عربستان بحران خود را به سوريه صادر كند.
براساس اين گزارش، نرخ بيكاري و روند سركوب معترضان افزايش يافته است و تاكنون بسياري از عربستاني ها كه خواهان اصلاحات هستند، به دست پليس و نيروهاي امنيتي بازداشت يا مفقود شده اند.
اين گزارش حاكي است، وزيدن نسيم تغييرات در كشورهاي عربي، خاندان آل سعود را نگران و به چاره جويي واداشته است به طوري كه اين نگراني ها پس از حوادث بحرين و تظاهرات مردمي در عمان دو چندان شده است.
به نوشته هفته نامه فلسطيني «المنار»، نگراني هاي آل سعود از خيزش هاي اسلامي در منطقه باعث شده است كه دولت عربستان، يگان هاي نظامي خود را براي سركوب تظاهركنندگان و معترضان در بحرين اعزام كند و از سوي ديگر بيش از پيش به قطر نزديك شده و براي ضربه زدن به امنيت و ثبات سوريه توافق كند.
به نوشته المنار، عربستان سعودي از عمليات خرابكارانه گروه هاي تروريستي، حمايت مالي مي كند تا با استفاده از آنها، به آرامش و ثبات سوريه ضربه بزند و با تضعيف دمشق، آن كشور را زير سلطه آمريكا و غرب درآورد.
عربستان
در رزمايش هوايي تركيه
دولت عربستان اعلام كرد: در رزمايش موسوم به عقاب آناتولي كه از 14 تا 25 ژوئن (24 خرداد تا 4 تير) در تركيه برگزار مي شود، شركت خواهد كرد.
به گزارش رسانه هاي خبري عربستان، نيروي هوايي عربستان براي نخستين بار در اين رزمايش شركت و جنگنده ها و چترباز هاي خود را به تركيه اعزام خواهد كرد.
اين رزمايش هوايي كه همه ساله با حضور آمريكا و رژيم صهيونيستي در تركيه برگزار مي شود، امسال به دليل تيرگي روابط آنكارا - تل آويو بدون حضور رژيم صهيونيستي برگزار خواهد شد.
اين در حالي است كه تنها يك روز پس از اعلام موافقت عربستان براي شركت در رزمايش هوايي سالانه تركيه، يك جنگنده «اف 15» سعودي در جريان تمرين سقوط كرد و خلبان آن در دم كشته شد.
در همين حال روزنامه «شرق الاوسط» به نقل از معاون وزير دفاع عربستان نوشت: رياض در درگيري كشورهاي ديگر در منطقه دخالت نمي كند.
«شاهزاده خالد بن سلطان بن عبدالعزيز» در بازديد از عمليات واحد چتربازان و نيروهاي ويژه در منطقه «تبوك» گفت: عربستان به تعهدات بين المللي پايبند است و به خود اجازه نمي دهد وارد درگيري هاي منطقه اي شود.
اين سخنان در حالي عنوان مي شود كه عربستان تحت عنوان نيروهاي «سپر جزيره» وارد خاك بحرين شده و به قلع و قمع مخالفان آل خليفه مبادرت كرده است.

 



تظاهرات عليه اوباما مقابل دفتر نخست وزيري انگليس

گروهي از مسلمانان انگليس در اعتراض به سفر رئيس جمهوري آمريكا به لندن درمقابل دفتر نخست وزيري انگليس دست به تظاهرات زدند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي ديلي تلگراف، گروهي از مسلمانان مقيم انگليس ديروز مقابل دفتر نخست وزيري انگليس تجمع كرده و عليه سفر «باراك اوباما » به لندن شعار سر دادند.
اين گروه از مسلمانان انگليسي دستنوشته هايي داشتند كه روي آنها نوشته شده بود «اوباما تحت تعقيب ترين تروريست دنياست زيرا عليه مسلمانان جنايت مي كند ».
گفته مي شود گروه افراطي و نژاد پرست انگليسي كه به »ليگ دفاع انگليس » معروف است و فعاليت هاي ضد اسلامي فراواني انجام مي دهد ديروز نيز با حضور در مقابل دفتر نخست وزيري انگليس با مسلمانان معترض به سفر اوباما درگير شدند.

 



اعتصاب در كره جنوبي با دخالت پليس به خشونت كشيده شد

اعتصاب كارگران در كره جنوبي با دخالت پليس به خشونت كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، هزاران پليس ضد شورش به كارگران بزرگترين كارخانه خودروسازي اين كشور در شهر «آسان»، واقع در جنوب سئول حمله ور شده و اعتصاب يك هفته اي آنان را شكستند. به گفته سخنگوي اين كارخانه، اعتصاب گسترده كارگران به ايجاد اختلال در روند توليد و صادرات اين كارخانه منجر شده است. اين مقام مسئول همچنين تصريح كرد، كارگران با دست كشيدن از كار علاوه بر اين كارخانه به دو كارخانه مهم خودروسازي ديگر با نام هاي «كياموتورز» و «هيوندا» كه اقدام به تهيه قطعات از آنها مي كردند نيز خساراتي وارد كردند.
خبرگزاري «يونهاپ» تصميم مديران كارخانه براي كاهش دستمزد كارگران را دليل اصلي اعتصاب كارگران كره اي عنوان كرد.

 



تظاهرات در خيابان هاي دمشق عليه تحريم هاي اتحاديه اروپا

سرويس خارجي-
شمار زيادي از اهالي دمشق با برگزاري تظاهرات، صدور قطعنامه اخير اتحاديه اروپا عليه سوريه را محكوم كردند.
عده زيادي از مردم سوريه كه بخش اعظمي از آنان را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دادند در دمشق تظاهرات كردند و با سر دادن شعارهايي صدور قطعنامه از سوي اتحاديه اروپا عليه سوريه را محكوم كردند.
تظاهركنندگان در حالي كه پرچم سوريه و عكس هاي بشار اسد رئيس جمهور سوريه را در دست داشتند از دخالت غرب در امور داخلي كشورشان انتقاد و اظهار داشتند، اين تحريم ها و قطعنامه ها هرگز نخواهد توانست بر حال و آينده ملت سوريه تاثير بگذارد.
گفتني است اتحاديه اروپا نيز اخيرا در هماهنگي با آمريكا قطعنامه اي عليه سوريه صادر و اين كشور را تحريم كرد.
كانادا و سوئيس نيز با دنباله روي از سياست هاي خصمانه آمريكا و ديگر كشورهاي اروپايي عليه سوريه به بهانه حوادث اخير تحريم هايي را عليه اين كشور اعمال كردند كه با واكنش شديد دمشق روبه رو شده است.
دولت سوريه تحريم هاي غرب عليه دمشق را محكوم كرد و آن را دخالت آشكار در امور داخلي و تلاش براي برهم زدن اوضاع امنيتي سوريه دانست.
اين در حالي است كه ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه در تماس تلفني با همتاي سوري اش تاكيد كرد، با صدور هرگونه قطعنامه عليه سوريه مخالفيم.
وي افزود، روسيه از قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در قبال سوريه يا اتحاديه اروپا حمايت نخواهد كرد. بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در اين گفت وگوي تلفني به رئيس جمهور روسيه اطمينان داد كه مقامات دمشق تمام تلاش خود را براي تامين آزادي شهروندان در ابراز عقيده و انجام اصلاحات در اين كشور به كار خواهند بست.
از سوي ديگر، همزمان با فشارهاي سياسي اقتصادي اروپا و آمريكا بر سوريه، آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز وارد بازي غرب عليه سوريه شد و ادعا كرد فعاليت هاي هسته اي سوريه غيرقانوني است.

 



خطاب به آل خليفه و آل سعود
مردم بحرين : مبارزان را اعدام كنيد توده آتش مي شويم

سرويس خارجي-
انقلابيون بحرين به رژيم آل خليفه هشدار دادند كه در صورت اعدام جوانان معترض ملت به توده آتشي عليه رژيم حاكم تبديل خواهد شد و كشور به ورطه بحران جديدي سوق خواهد يافت.
انقلابيون بحرين اعلام كردند كه احكام اعدام عليه معترضان سياسي غيرقانوني است و اعتبار ندارد زيرا در دادگاه نظامي و عليه افراد عادي و غيرنظامي صادر شده است.
معترضان همچنين تاكيد كردند در صورت اجراي اين احكام ملت انقلابي بحرين يكپارچه و يكصدا به خروش خواهند آمد و عليه ظلم و ستم نظام حاكم مقابله خواهند كرد.
يك فعال سياسي بحرين در اين باره گفت: دستگاه قضايي بحرين سالم و مستقل نيست و افراد بي گناه را به دليل تروريست بودن محاكمه و زنداني مي كند ولي كساني كه ملت را به خاك و خون كشيده و جنايات بي شماري مرتكب شده اند آزاد هستند.
وي افزود، در دادگاه نظامي بحرين افراد عادي محاكمه مي شوند و در اين دادگاه وكيلي هم وجود ندارد كه از حقوق افراد دستگير شده دفاع كند.
اين فعال سياسي بحرين گفت، يك گروه تندرو در بحرين بر اجراي اين احكام پافشاري مي كند و اين همان گروهي است كه طرح گفت وگو با مخالفان را با شكست مواجه كرده است.
وي همچنين تصريح كرد، مردم بحرين همچنان بر ادامه اعتراضات تاكيد دارند و اين مسئله حاوي اين پيام است كه سياست سركوب، قتل، شكنجه، بي حرمتي به مقدسات و سوزاندن قرآن ها نمي تواند مردم را از راه آنان بازدارد.
وي اظهار داشت، مردم همچنان با روحيه و مقاوم در صحنه حاضر هستند و زبان قتل و ترور عليه آنها كارساز نيست.
اين در حالي است كه حكومت بحرين با بي توجهي كامل به اعتراضات گسترده داخلي و خارجي همچنان به شكل دادگاه هاي غيرقانوني خود ادامه مي دهد و در عجيب ترين اقدام يك نوجوان 14 ساله را روز گذشته محاكمه كرد.
«محمد ابراهيم خاتم» به دليل حضوردر تجمع ميدان لؤلؤ از سوي نيروهاي امنيتي دستگير و روز گذشته محاكمه شد.
اين نوجوان بحريني كه بازيكن فوتبال باشگاه «التضامن» نيز هست كم سن ترين فردي است كه دولت آل خليفه به جرم اعتراض به دستگاه حكومتي دادگاهي اش مي كند.
دادگاه بحرين اين روزها بسيار پركار شده است و هر روز خبر اعدام يا حبس ابد يك معترض مخابره مي شود، اين حكم هاي سياسي تاكنون نتوانسته اعتراضات هيچ نهاد حقوق بشري را به شكل جدي برانگيزاند.
از سوي ديگر، همزمان با ادامه اعتراضات مردمي عليه رژيم آل خليفه در بحرين، در پاكستان نيز صدها تن از بانوان پاكستاني در نشستي در شهر كراچي با محكوم كردن كشتار زنان مظلوم بحريني حمايت خود را از مبارزه بانوان مسلمان اعلام داشتند.

 



همزمان با تشديد حملات هوايي ناتو روسيه و اردن شوراي انتقالي ليبي را به رسميت شناختند

شماري از كشورهاي جهان از شوراي ملي انتقالي ليبي حمايت كردند و اين شورا را نماينده واقعي ملت ليبي دانستند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «سرگئي لاوروف»، وزير خارجه روسيه رسما اعلام كرد، مسكو شوراي ملي انتقالي ليبي را به رسميت مي شناسد و اين شورا را شريك قانوني خود در مذاكره درباره آينده ليبي مي داند.
از سوي ديگر، «ناصر جوده» وزير خارجه اردن، اعلام كرد: اردن شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده قانوني ملت ليبي به رسميت مي شناسد. وزير خارجه اردن تصريح كرد: اردن همان ابتدا، حملات عليه ملت ليبي را شديدا محكوم كرده است.
در پاريس نيز «برنار واليرو»، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد؛ شوراي انتقالي ليبي دفتر خود را در پاريس افتتاح خواهد كرد و در آينده نزديك نماينده دائمي خود را به پاريس اعزام مي كند.
از سوي ديگر، «جفري فلتمن»، معاون وزير خارجه آمريكا كه به بنغازي سفر كرده است، اعلام كرد: ما رسما از شوراي ملي انتقالي ليبي خواستيم دفتر نمايندگي خود را در واشنگتن افتتاح كند. وي افزود: سفر من به بنغازي، دليل ديگري در زمينه حمايت آمريكا از شوراي انتقالي است.
حملات هوايي
حملات هوايي ناتو به مناطق مسكوني پايتخت ليبي، خشم مردم اين كشور را برانگيخت.
به گزارش واحد مركزي خبر، حملات گسترده ليبي به مناطق نظامي و غيرنظامي طرابلس، كه 20 كشته برجاي گذاشت، مردم اين كشور را به شدت خشمگين كرده است. به گزارش شبكه «بي.بي سي»، مردم به حملات سه شنبه شب هواپيماهاي ناتو، با خشم واكنش نشان دادند. طبق اين گزارش، مردم مي گويند، ناتو چطور مي تواند ادعا كند كه از غيرنظاميان محافظت مي كند، در حالي كه با حملات هوايي خود، ساكنان طرابلس را به وحشت مي اندازد.
موضعگيري ضد غربي
به گزارش خبرگزاري فارس، «اشرف القره بوللي» نماينده جنبش جوانان ليبي در طرابلس تاكيد كرد، كشورهاي غربي به دنبال كسب غنائم از ليبي هستند. وي گفت، تضاد منافع بين المللي در ليبي، از همان روز نخست انقلاب، آشكار بود.اين فعال ليبيايي اظهار داشت: ملت هاي عرب به ماهيت توطئه هاي آمريكا و اروپا براي انحراف انقلاب ها از آرمان هايشان واقف هستند و با اين توطئه ها مقابله خواهند كرد و تسليم فشارهاي آمريكا نمي شوند.

 



واكنش فلسطيني ها به سخنان نخست وزير رژيم صهيونيستي در كنگره آمريكا

سرويس خارجي-
گروه هاي فلسطيني در واكنش به اظهارات گستاخانه نخست وزير رژيم صهيونيستي تاكيد كردند اين اظهارات اعلام جنگ عليه فلسطينيان است و ملت فلسطين حتي از يك وجب خاك فلسطين چشم پوشي نخواهد كرد.
«نبيل ابوردينه» سخنگوي رسمي حماس گفت، هرگز از يك وجب خاك فلسطين و حق بازگشت آوارگان فلسطيني چشم پوشي نخواهيم كرد.
وي افزود، اظهارات نتانياهو در كنگره آمريكا نشان مي دهد كه وي به هيچ وجه خواستار صلح نيست و در راه صلح مانع تراشي مي كند. «نبيل شعث» عضو كميته مركزي فتح نيز تاكيد كرد، سخنراني نتانياهو سخنراني نبود بلكه اعلام جنگ عليه فلسطينيان بود.
بنيامين نتانياهو در سخنراني خود در كنگره آمريكا اظهار داشت، قدس پايتخت ابدي اسرائيل باقي خواهد ماند و بازگشت به مرزهاي 1967 غيرممكن است و مسئله آوارگان فلسطيني بايد در خارج از مرزهاي اسرائيل حل و فصل شود.
در همين رابطه نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با اشاره به سخنراني نتانياهو در كنگره گفت، يكه تازي نتانياهو در كنگره نشان داد كه آمريكا بر اثر مشكلات و ضعف در رهبري ناتوان شده و صلابت گذشته را ندارد. گفتني است به هنگام سخنراني نتانياهو در كنگره يك فعال ضد جنگ آمريكايي با شعار دادن عليه رژيم صهيونيستي و جنايتكار خواندن نتانياهو قصد برهم زدن سخنراني وي را داشت كه به سرعت از سوي نيروهاي امنيتي حاضر در كنگره بازداشت شد.وي به هنگام بيرون برده شدن از كنگره فرياد مي زد نمي توانم بيشتر از اين شاهد جنايات صهيونيست ها باشم.
اين در حالي است كه يك مقام امنيتي كاخ سفيد اظهار داشت سخنان نتانياهو در كنگره روابط اسرائيل و آمريكا را تحكيم كرد.

 



6 كشته و 23 مجروح در تازه ترين عمليات تروريستي پيشاور

عمليات انتحاري يك شبه نظامي طالبان در شمال غرب پاكستان، دست كم شش كشته و 23 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، يك فرد انتحاري ديروز با هدايت كاميون حامل مواد منفجره خود به محوطه يك پاسگاه پليس شهر پيشاور و انفجار آن، پنج پليس و يك سرباز را كشت و 23 نفر ديگر، از جمله 9 پليس و يك كودك را زخمي كرد. اين چهارمين حمله عناصر طالبان پس از مرگ «اسامه بن لادن»، رهبر شبكه القاعده در 12 ارديبهشت بود. شاهدان گفتند، در پي انفجار كاميون مذكور، شعله هاي آتش از ساختمان سه طبقه پليس به هوا برخاست، و دست كم سه خودرو ديگر نيز منهدم شدند. به گفته منابع خبري، كاميون مذكور حامل حدود 200 تا 250 كيلوگرم مواد منفجره بود. به گفته يك مقام پاكستاني، بازرسان يگان ضد تروريستي پليس پاكستان، در زمان حمله، در اين ساختمان حضور داشتند.
پيشاور يكي از ناآرام ترين شهرهاي پاكستان و مركز فعاليت تروريست هاي طالبان است.
خبر ديگر از پاكستان اينكه، دولت اسلام آباد لاشه هلي كوپتر آمريكايي ها را به اين كشور تحويل داد. اين هلي كوپتر در ماجراي عمليات عليه بن لادن در ابيت آباد سقوط كرده بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14