(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 خرداد 1390- شماره 19939

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از «علم مناظره» تا «علم مبارزه»
 بحث جدي نمايندگان مجلس درباره لايحه وظايف وزارت امور زيربنايي
اعضاي جديد كميسيون هاي مجلس هشتم براي سال آخر فعاليت
درس «كرامت » از زبان امام باقر (ع)
سردار نقدي: صهيونيست ها شهرك سازي كنند آوارگان فلسطيني پس از بازگشت به مسكن نياز دارند
گزارش خبري از ماموريت جاسوس اسرائيلي دستگير شده در روسيه
بانك ايران - اروپا عليه تحريم هاي اروپا اقامه دعوا مي كند
سازماندهي گروه هاي سياسي انحرافي با هزينه ميلياردي براي انتخابات مجلس
مهمان پرست : تحريم شركت نفتي ونزوئلا ازسوي آمريكا تجربه اي شكست خورده است



از «علم مناظره» تا «علم مبارزه»

حسين قدياني
«تي كي تاكا» باز هم جام برد و قهرمان اروپا شد، اما جوان اسپانيايي همچنان معترض است. حالا حتي يك-دوهاي ژاوي و ايني يستا هم براي جنوب شهري هاي مادريد و بارسلون كار و اشتغال نمي شود. حالا براي جوانان ايالت هاي كاتالونيا و باسك، زيباتر از «ال كلاسيكو» و طلايي تر از دريبل هاي ريز مسي، حماسه جوانان مصري است و مقاومت مردان مصراته. يكي شان مي گفت: «فوتبال، بازي است؛ بازي را ول كن، بنغازي را بچسب» حالا ديگر مسلمانان آندلس فهميده اند كه شهوت و عروسكان برهنه برايشان، نه «نان» مي شود و نه «آزادي» و نه «برابري». فهميده اند كه فريب خورده بودند. حالا ديگر عصر، عصر «بيداري اسلامي» است. حالا ديگر همه اين را فهميده اند كه اگر روزي غربي ها با بهره از علم مسلمين، براي خود آبرويي و برو بيايي كسب كرده بودند، اينك بايد از مسلمين به جاي «علم مناظره»، «علم مبارزه» ياد بگيرند و پرچم جهاد بردارند و بر دروغ و تزوير و پول و پول و پول بشورند. اگر ديروز «قال الباقر(ع)» و «قال الصادق(ع)» به غرب رفت و «ابن سينا» و «ملاصدرا» و «درس و بحث» اتوبان يك طرفه شرق به غرب بود، حالا نوبت خدمت دگربار «بيداري اسلامي» به انساني است كه در غرب زائيده شده، اما با مفاهيم غربي، احساس غريبگي مي كند. يكي شان مي گفت: «ما علم مسلمين را گرفتيم، اما چون «ايمان» نداشتيم كارمان به سكس و خشونت رسيد». حالا همين جوانان آندلس آرام آرام، اما خيلي سريع دارند «ايمان» پيدا مي كنند و ايمان پيدا مي كنند به اينكه «مبارزه» را هم بايد از اسلام آموخت و از مسلمانان كسب كرد. تا در «قلب اروپا»، «بيداري اسلامي» تپيدن آغاز كند، راه دور و نزديكي است. مهم اين است كه همه فهميده اند اين راه به خوبي دارد خودش را نشان مي دهد.
¤¤¤
و باز هم اين «اسلام» است كه جلودار است.

 



ديروز در مجلس صورت گرفت
بحث جدي نمايندگان مجلس درباره لايحه وظايف وزارت امور زيربنايي

اهالي خانه ملت، بخش اعظم جلسه 90 دقيقه اي ديروز را به بحث هاي داغي پيرامون لايحه شرح وظايف وزارت امور زيربنايي اختصاص دادند.
جلسه علني روز گذشته بهارستان در حالي آغاز به كار كرد كه فضاي عمومي مجلس به مناسبت سالروز تشكيل اين قوه، رنگ و بوي خاصي داشت و روي ميز نمايندگان به مناسبت اين روز گل قرار گرفته بود.
در ابتداي جلسه هم پس از تلاوت آياتي از قرآن كريم، به مناسبت سالروز تشكيل مجلس، گروه سرودي از شهرستان آباده به اجراي سرودي زنده در خصوص مجلس، شهيد مدرس و قانونگذاري پرداختند.
پس از اجراي برنامه گروه سرود آباده، چند تن از نمايندگان به استقبال هنرمندان اين گروه رفته و از آنان تشكر و قدرداني كردند.
ديروز البته بررسي يك فوريت لايحه تشكيل وزارت امور زيربنايي هم در دستور كار نمايندگان بود.
احمد توكلي نماينده تهران و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در همين ارتباط در اخطاري با استناد به اصل 133 قانون اساسي، اظهار داشت: در حال حاضر تصوير چاپ شده لايحه اي بين نمايندگان توزيع شده كه دولت در آن تقاضاي يك فوريت براي تشكيل وزارت امور زيربنايي داده است.
وي افزود: متن ماده اين لايحه به وضوح با تفسير شوراي نگهبان و با دستور رهبر معظم انقلاب در جلسه حل اختلاف براساس اصل 110 قانون اساسي مغاير است.
توكلي با بيان اينكه خدا دولت را از لجاجت نجات دهد، گفت: در اين لايحه نوشته شده كه ادغام وزارتخانه هاي راه و مسكن انجام شده و فقط شرح وظايف و اختيارات وزارت امور زيربنايي به مجلس ارائه شده است، در حالي كه درباره خود ادغام بايد اجازه گرفته شود.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بنده از هيئت رئيسه مجلس تعجب مي كنم كه چرا لايحه اي كه برخلاف قانون تنظيم مي شود را تحويل مي گيرد. خواهش مي كنم كه اين لايحه به دولت بازگردد و پس از اصلاح به مجلس ارائه شود.
وي بر همين اساس يادآور شد: بنده به فوريت اين لايحه راي مي دهم اما اين لايحه قابل اعلام وصول در صحن علني نيست و صريحا با لجاجت با نظر شوراي نگهبان و نظر حل اختلافي رهبر معظم انقلاب مخالفت كرده است.
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار توكلي گفت: اين متن وظايف و اختيارات در كلان است و سليقه دولت اين بوده كه لايحه را به اين صورت نوشته و به مجلس ارائه دهد و دست شما نمايندگان است و مي توانيد آن را تغيير دهيد.
وي افزود: تصميم گيري در مورد اين لايحه با مجلس است و شما اختيار داريد آن را همانطور كه لازم مي دانيد، اصلاح كنيد.
اقدامات وزارت نفت بدون سرپرست غيرقانوني است
عزيز اكبريان نماينده مردم كرج در مجلس هم طي تذكري آئين نامه اي اظهار داشت: تعيين سرپرست براي وزارت راه كه در حال حاضر بيشتر از 3 ماه از زمان آن گذشته، غيرقانوني است و تا كي مي خواهد اين روند ادامه يابد.
وي افزود: شايد بررسي و تصويب لايحه وظايف وزارت امور زيربنايي در مجلس به طول انجامد، بنابراين تاوان اين موضوع را چه كسي پس خواهد داد.
اين نماينده مجلس همچنين گفت: قانون براي مردم كوچه بازار نيست بلكه قانون براي رئيس مجلس، رئيس جمهور، وزرا و نمايندگان نيز هست و قانون براي آحاد ملت است.
نماينده كرج در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: بالاخره ما نمي دانيم تكليف وزارت نفت چه خواهد شد و مجلس تا چه زماني مي خواهد در مقابل اين موضوع سكوت كند.
اكبريان ادامه داد: بدعت در بي قانوني آينده خطرناكي را در پيش دارد و بايد اول رئيس جمهور و رئيس مجلس و نمايندگان و وزرا تابع قانون باشند و زماني كه اين افراد از قانون تبعيت كنند، قانون رعايت مي شود.
در ادامه محمدرضا باهنر در پاسخ به اين تذكر نماينده كرج گفت: تكليف اجراي قانون از نظر قانون روشن است و بنده به عنوان معاون نظارت مجلس نامه اي در خصوص معرفي سريع تر وزير ورزش و جوانان به مجلس و همچنين موضوع پايان زمان سرپرستي وزارت راه به دولت داده و گفتم كه اين فرصت 3 ماهه به پايان رسيده و ادامه كار آقايان در اين مجموعه ها خلاف قانون است.
نايب رئيس اول مجلس همچنين گفت: دولت از رهبر معظم انقلاب در خصوص سرپرستي وزارت راه خواسته تا فرصت بيشتري را براي اين موضوع ارائه دهد كه رهبر فرزانه انقلاب نيز تا 12 خردادماه فرصت داده كه نيكزاد در سرپرستي وزارت راه بماند.
باهنر با بيان اينكه فرصت 3 ماهه سرپرست وزارت راه به پايان رسيده اما رهبر معظم انقلاب مجددا فرصتي را ارائه داده اند، گفت: بايد كار ادغام وزارت راه با مسكن و يا راي اعتماد به وزير براي وزارت امور زيربنايي تا 12خرداد به اتمام برسد.
معاون نظارت مجلس در خاتمه گفت: دولت بايد به سرعت سرپرست وزارت نفت را تعيين كند و در اين فاصله هر اقدامي كه در اين وزارتخانه انجام شود، خلاف قانون است و بايد زودتر مقابل آن گرفته شود.
روش دولت در ادغام براي جلوگيري از طولاني شدن كارهاست
در ادامه حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور در صحن علني مجلس كه به عنوان نماينده دولت در دفاع از يك فوريت لايحه وظايف و اختيارات وزارت امور زيربنايي پشت تريبون قرار گرفت، در سخناني اظهار داشت: موضوع ادغام وزارتخانه ها از كارهاي مهمي بود كه در طول دوره هاي گذشته همواره مطرح بوده و خوشبختانه جرات و جسارت مجلس در اين دوره براي ايجاد كارهاي بزرگ قابل تقدير و تحسين است.
وي افزود: براي انجام تكليفي كه شما نمايندگان مجلس در قانون برنامه پنجم برعهده دولت گذاشتيد و تكليف كرديد كه تعداد وزارتخانه ها از 21 به 17 وزارتخانه كاهش يابد و وظايف و اختيارات وزارتخانه هاي جديد به مجلس ارائه شود، دولت بايد وظايف وزارتخانه هاي جديد را به مجلس براي بررسي و تصويب ارائه دهد كه اين گام اول است و انشاءالله در مدت مشخص آينده وظايف وزارتخانه هاي ديگر ادغام شده نيز به مجلس ارائه مي شود.
معاون پارلماني رئيس جمهور يكپارچه سازي و هماهنگ كردن ساخت و ساز راهها و كارهاي امور زيربنايي در كشور را از اهداف ادغام وزارت راه و مسكن خواند و تصريح كرد: بخشي از كارهاي زيربنايي در وزارت راه و حمل و نقل انجام مي شود و بخش ديگر در وزارت مسكن است كه بر اين اساس در دولت تصويب شد وزارتخانه اي تحت عنوان وزارت امور زيربنايي از ادغام اين دو وزارتخانه تشكيل شود كه در بسياري از كشورها نيز با همين عنوان وجود دارد.
معاون رئيس جمهور در امور مجلس در ادامه سخنانش تصريح كرد: شيوه و روشي كه دولت در نحوه ادغام وزارتخانه ها در پيش گرفته، اين است كه از تعطيلي و طولاني شدن كارها جلوگيري شود و ما اميدواريم موضوع ادغام وزارتخانه ها و بررسي و تصويب اين لايحه در مجلس خيلي طولاني نشود و سريع تر بررسي شود چرا كه همه اين هدف را قبول دارند.
وزارتخانه هاي راه و مسكن
هيچ سنخيتي با هم ندارند
جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه در مجلس نيز در جريان بررسي لايحه شرح وظايف و اختيارات وزارت امور زيربنايي، به عنوان مخالف يك فوريت لايحه مذكور در صحن علني پارلمان گفت: آقاي ميرتاج الديني حرف هايي را مطرح كردند كه چون سابقه دو دوره نمايندگي دارند، بنده پيشنهاد مي كنم ايشان بروند و حرفهاي خودشان را دوباره بخوانند چرا كه بايد بداند به مجلس شوراي اسلامي گزارش مي دهد.
وي با طرح اين سؤال از دولت كه مگر بنا نبود قوه مجريه اختيارات وزارتخانه جديد را به مجلس بدهد، گفت: اين چه كاري است كه انجام مي دهيد و 4 خط لايحه آورده ايد، در حالي كه بنا بود اختيارات وزارتخانه جديد را به صورت مشروح به مجلس ارائه دهيد.
جهانگيرزاده همچنين گفت: وزارت راه با اين همه حجم مسئوليت مانند حوزه صنعت هوايي، چگونه شرح وظايف آن را در چند خط نوشته و به مجلس ارائه داده اند؟
وي با بيان اينكه دولت دو وزارتخانه را كنار هم گذاشته كه هيچ سنخيتي با هم ندارند، گفت: بنده نمي دانم كجاي اين دو وزارتخانه به هم مي خورند كه قوه مجريه مي خواهد آن دو را با هم ادغام كند.
جهانگيرزاده با بيان اينكه اين يك موضوع انفعالي است، گفت: دولت بايد يك لايحه مشخص و دقيق از وزارتخانه ها را به مجلس ارائه مي داد و موضوعي كه آقاي ميرتاج الديني تحت عنوان چابك سازي دولت با اين ادغام ها مطرح مي كند، در مغايرت با چابك سازي است.
وي ادامه داد: هوانوردي چه ربطي به طرح مسكن دارد؟ در حال حاضر مسكن مهر تبديل به يك مجموعه عظيم شده و به نظر مي رسد كار دولت در ادغام وزارت راه با مسكن كارشناسي نيست، در حالي كه مجلس دولت را مكلف كرد وزارتخانه ها را با هم ادغام كند اما دولت بدون انجام كار كارشناسي، اقدام به ادغام وزارتخانه ها كرده است.
موسي غضنفرآبادي عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز طي سخناني در موافقت با يك فوريت لايحه وظايف و اختيارات وزارت امور زيربنايي، با بيان اينكه واقعاً پيشنهاد دولت براي ادغام اين دو وزارتخانه بي نقص است، گفت: اگر به ماده 53 قانون برنامه پنجم نگاه كنيم، مي بينيم كه مجلس وظيفه اي به دوش دولت گذاشته كه يا بايد وزارتخانه ها را با يكديگر ادغام كند يا نكند و مجلس از دولت خواسته كه اين كار را انجام دهد.
غضنفرآبادي همچنين گفت: ما نمايندگان بايد شرح وظايف وزارت امور زيربنايي را با تدبير بررسي كنيم. در ماده واحده لايحه وظايف وزارت امور زيربنايي نيز اعلام شده كه تمام وظايف وزارت راه و وزارت مسكن بر عهده وزارتخانه جديد امور زيربنايي خواهد بود.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در بخش ديگري از سخنانش خطاب به نمايندگان مجلس گفت: شما مي خواهيد مشكلي را از جامعه حل كنيد و بايد بدانيد كه شرح وظايف تفصيلي وزارت امور زيربنايي به مجلس ارائه مي شود.
مخالفت مجلس با يك فوريت لايحه وزارت امور زيربنايي
نمايندگان مجلس در نهايت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، يك فوريت لايحه تشكيل وزارت امور زيربنايي را مورد بحث و بررسي قرار داده و با 92 راي موافق، 97 راي مخالف و 13 راي ممتنع از 214نماينده حاضر در صحن علني پارلمان، با يك فوريت اين لايحه مخالفت كردند كه بر اين اساس لايحه مذكور به صورت عادي در مجلس بررسي مي شود.
پس از مخالفت نمايندگان با يك فوريت لايحه مذكور، محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس گفت: اگر حتي دو فوريت لايحه وزارت امور زيربنايي نيز رأي مي آورد، بازهم مجلس نمي توانست تا قبل از 12خرداد به وزير معرفي شده براي تصدي وزارت امور زيربنايي راي اعتماد دهد و به هيچ وجه مجلس نمي توانست اين كار را انجام دهد.
وي افزود: با اين اوصاف، بازهم تخلف ديگري از سوي دولت در حال رخ دادن است و ما همه تلاشمان را براي سريع تر بررسي شدن اين موضوع انجام مي دهيم.
همچنين ديروز پس از بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط زيست كشور و ارائه توضيحاتي از سوي عيسي جعفري نماينده بهار و كبودرآهنگ به عنوان سخنگوي كميسيون كشاورزي و همچنين يونس اسدي نماينده مشكين شهر به عنوان نماينده درخواست كننده تحقيق و تفحص، اين درخواست به راي گذاشته شد.
براساس اين گزارش مجلس هشتمي ها تقاضاي تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط زيست كشور را با 143راي مثبت، 26 راي منفي و 16راي ممتنع از مجموع 232نماينده حاضر در صحن علني به تصويب رساندند.
همچنين صبح يكشنبه وقتي وكلاي ملت وارد پارلمان شدند، جمعي از معلمان حق التدريس وزارت آموزش و پرورش را ديدند كه مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كرده بودند.
به گفته يكي از تجمع كنندگان، اين معلمان نسبت به بلاتكليفي خود و عدم اجراي قانون استخدام معلمان حق التدريس اعتراض داشتند و خواهان حل مشكلات استخدامي خود با توجه به تصويب قانون تعيين تكليف معلمان حق التدريس بودند.
تمام فعاليت هاي اجرايي استان فارس تعطيل شده است
جعفر قادري نماينده مردم شيراز هم صبح يكشنبه طي تذكري با استناد به بند 11ماده 23 آئين نامه اي داخلي مجلس بر حفظ شأن و جايگاه مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد و گفت: متأسفانه در روزهاي گذشته در استان فارس حوادثي رخ داده كه همه چيز را لگدمال مي كند؛ حفظ شأن و جايگاه مجلس، حفظ اعتبار نظام و مردم امري ضروري است.
وي افزود: در هيچ دوره اي سابقه نداشته كه مردم درب استانداري، بخشداري و فرمانداري را قفل بزنند، اين چه وضعيتي است كه وزير كشور يك روز فردي را به عنوان سرپرست استانداري معرفي مي كند و سه روز بعد وي را عزل كرده و اعلام مي دارد كه جناب سرپرست استعفا داده است.
نماينده مردم شيراز در مجلس با بيان اينكه چرا در روز روشن به مردم دروغ مي گوييد، تصريح كرد: سرپرست استانداري كه استعفا نكرده است، مگر نمايندگان گفته بودند كه آن فرد را به عنوان سرپرست استانداري فارس منصوب كنيد كه حالا وي را عزل كرده ايد.
قادري در ادامه با طرح اين سؤال كه عزل و نصب ها چه ارتباطي با دفتر رياست جمهوري دارد، از معاون پارلماني رئيس جمهور خواست كه پاسخگوي اين اقدامات باشد.
نماينده مردم شيراز در مجلس خاطرنشان كرد: تا چه زماني بايد وضعيت كنوني در استان فارس ادامه داشته باشد چرا كه تمام فعاليت هاي اجرايي در استان تعطيل شده و صداي هيچ كس هم در اين باره شنيده نمي شود.
قادري در ادامه تأكيد كرد: 20 بخشدار هم عزل شده اند، كجاي قانون اعلام شده كه استاندار مي تواند بخشدار و فرماندار را عزل كند.
در نهايت جلسه علني يك ساعت و نيمه روز گذشته مجلس ساعت 10صبح، براي ديدار وكلاي ملت با رهبر معظم انقلاب، به مناسبت سالروز تشكيل مجلس پايان يافت.

 



اعضاي جديد كميسيون هاي مجلس هشتم براي سال آخر فعاليت

انتخابات تعيين اعضاي جديد كميسيون هاي مجلس هشتم براي سال آخر فعاليت ديروز برگزار شد.
نتايج اين انتخابات به شرح ذيل است :
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي: علاءالدين بروجردي به عنوان رئيس و اسماعيل كوثري و حجت الاسلام حسين ابراهيمي به عنوان نواب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس انتخاب شدند.
كميسيون سياست داخلي و امور شوراها : حجت الاسلام روح الله حسينيان به عنوان رئيس، زارعي و خدادادي به عنوان نواب رئيس
كميسيون آموزش و تحقيقات: علي عباسپور مجدداً به عنوان رئيس ، محمود حسيني دولت آبادي به عنوان نايب رئيس اول و غلامحسين مسعودي ريحاني به عنوان نايب رئيس دوم
كميسيون صنايع و معادن: سيد حسين هاشمي به عنوان رئيس، رحماني و مهدوي به عنوان نواب رئيس.
كميسيون انرژي: كاتوزيان به عنوان رئيس ، كعبي و سوداني به عنوان نواب رئيس.
كميسيون اقتصادي: ارسلان فتحي پور رئيس، صمد مرعشي و مصطفي مطورزاده به عنوان نواب اول و دوم.

 



درس «كرامت » از زبان امام باقر (ع)

امام پنجم (ع) در سنه 57 هجري به دنيا آمد ودرسال 114 هم رحلت كرد ؛ 57 سال عمر داشت . نه تنها از مهد امام سجاد به دنيا آمد ، در دامن مادري هم زندگي مي كرد كه از اولياي خدا بود . از امام ششم (ع) رسيده كه وقتي اسم جدّه اش ، مادر امام باقر به ميان آمد ، فرمود : لم يدرك ف ي آل الحسن م ثلها (1) ! در بني الحسن زني به عظمت جدّه ام نبود .
امام باقر (ع) فرمود : ما صداي ريزش يك ديواري را شنيديم كه در حال انهدام بود : فقالت ب يد ه لا و حقّ المصطفي (2) مادرم با دست اشاره كرد وگفت بحقّ پيغمبر حقّ ريزش نداري . اين ديوار در حال انهدام معوجّاً و معلّقاً در فضا ايستاد تا مادرم به سلامت عبور كرد ، بعد ديوار ريزش كرد . اين مقام زن است در اسلام ! بعد پدرم صد دينار صدقه داد. از آن زن اين مرد به بار مي آيد !!
ضرورت برخورد كريمانه با ديگران
امام باقر (ع) به شاگردانش روح مجد و عظمت مي دهد . بخش مهم تعليمات اسلامي، روح » كرامت » است . به تعبير سيّدنا الاستاد علامه طباطبائي (رض) مي فرمود : كرامت ،يك واژه عربي است كه معادل فارسي ندارد ! ( كريم ) غير از عظيم است ، غير از كبير است ، غير از محترم است ! ما اگر خواستيم كرامت را معنا كنيم ، ناچاريم چند كلمه فارسي را مركّب كنيم و از مركب،كار بسيط ساخته نيست ! كرامت باري دارد كه لغت عرب آن بار را مي كشد ! امام پنجم درس كرامت داد . فرمود : اگر ظاهرت خوب است ، باطنت را هم مثل ظاهرت بكن :من كان ظاه ره ارجح م ن باط ن ه خفّ م يزانه(3)، چون كسي كه ظاهرش بهتر از باطن بود ، اين در قيامت ،ترازويش سبك است !
بعد فرمود : فن استطعت ان لا تعام ل احداً لا و لك الفضل عليه م فافعل(4). در معامله ها ، در گفتگوها ، در نوشتن ها كسي اشكالي به شما كرد ، شما طوري اشكال را جواب بدهيد كه لك الفضل . نه لك الفضل يعني ثابت كني من با سواد ترم ، نه ! ثابت كني كريم تري. اگراشكالي كرد ، كريمانه حل كني . درتعاملات مالي و غير مالي كاري كني كه دستت بگير نباشد ، دست بخشنده داشته باشي ! مي خواهي مقالتي را رد كني ، كريمانه رد كن ؛ چيزي را از كسي گرفتي ، افضل ازآن را بده ؛ دست بگير نداشته باش ! در هر شرائطي با هر كسي معامله مي كني ؛ گاه معامله علمي ، گاه معامله اخلاقي ، گاه معامله مالي ؛ بكوش كه و لك الفضل !
بعد فرمود : لو عل م السّائ ل ما ف ي المسأله ما سأل احد احداً و لو يعلم المسئول ما ف ي المنع ما منع احد احداً (5). اگر كسي بداند سئوال چقدر بد است ، هيچ كسي از غير خدا سئوال نمي كند ! و اگر كسي بداند منع كردن وخودداري كردن چقدر بد است ، هيچ كسي هيچ سائلي را رد نمي كند ! امام باقر درس كرم مي دهد. شرح مبسوطش را در جوامع روائي ما در مناظراتشان آورده اند.
لزوم عنايت گنهكاران به حضور و تعقيب خداي سبحان
وجود مبارك امام باقربه ما هشدار داد ، فرمود : كسي كه خداي ناكرده دستش به گناه دراز مي شود: كأنّك لست ب ع ين الله و كأنّ الله ليس لك ب الم رصاد (6). كسي كه خلاف مي كند ، گويا در محضر خدا نيست ؛ گويا خدا او را نمي بيند ! اينچنين خيال مي كند و گويا خدا در كمين او نيست !اگر انسان خلافي مي كند در حضور ذات أقدس له است و اگر خدا در كمين است: نّ ربّك لب الم رصاد (7)، ممكن است همان لحظه آدم را بگيرد ؛ لذا انسان بايد تقوا را كه بهترين توشه آخرت است حفظ بكند.
زندگي 3 روزه انسان در بيان نوراني امام باقر (ع)
وجود مبارك امام باقر (ع) فرصتي به دستش آمد تا زمينه احياي علوم اهل بيت را فراهم بكند و تتمّه اش به عهده فرزند برومندش امام صادق (ع) بود كه اينها مكتب جعفري را احياء كرده اند .
امام باقر به انسانها فرمود : يابن الايّام الثّلاثه . اي انسان ! تو بيش از 3 روز نداشتي و نداري ، مواظب اين 3 روز باش ! روزي كه ول د ف يه ، و روزي كه ينز ل ف يه لي القبر ، و روزي كه يخرج ف يه م ن القبر . انسان 3 مقطع حساس دارد ، روزي كه به دنيا آمده ، روزي كه وارد برزخ مي شود ، روزي كه از برزخ بر مي خيزد ! در كلمات امام هشتم (ع) هست كه : مهم ترين ادوار تاريخ بشر همين 3 روز است و اين 3 روز را ذات أقدس له بر عيسي و يحيي (عليهما السّلام) درود فرستاد ! سلام عليه يوم ول د و يوم يموت و يوم يبعث حيّاً (8). يعني فرزند، سالم به دنيا بيايد ، حلال به دنيا بيايد ، حلال زندگي كند و بميرد و حلال سر از قبر بر دارد . آنكه پاك زاد و پاك مرد ، پاك هم سر از قبر بر مي دارد . وجود مبارك امام باقر طبق اين نقل فرمود :اي انسان ! مواظب اين 3 روز باش !! اگر روز اوّل در اختيار تو نبود ، لا أقل روز دوّم و سوّم را مواظب باش !
فرازهائي از بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي)
در خطبه دوّم نماز جمعه قم بتاريخ:
15 / 3 /1371 ـ 7/ 3 / 1372 ـ12 / 12 / 1379
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار / 46 / 215
(2) ر . ك: بحار الأنوار / 46 / 215
(3) من لا يحضره الفقيه / 4 / 404
(4) بحار الأنوار / 75 / 173 ـ وصايا الباقر (ع)
(5) همان، صفحه 180 ـ با تلخيص
(6) تحف العقول / 291 ـ ( موع ظه )
(7) فجر / 14
(8) مريم / 15
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



سردار نقدي: صهيونيست ها شهرك سازي كنند آوارگان فلسطيني پس از بازگشت به مسكن نياز دارند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين به صهيونيست ها توصيه كرد كه بدون توجه به سخنان اوباما به شهرك سازي در سرزمين هاي اشغالي ادامه دهند تا آوارگان فلسطيني كه به زودي به وطن خود باز مي گردند، با مشكل مسكن مواجه نشوند.
سرتيپ بسيجي «محمدرضا نقدي» در مراسم يادواره شهداي فاو با تاكيد بر نزديك بودن تحقق وعده امام راحل(ره) مبني بر آزادي قدس شريف، گفت: توصيه ما به صهيونيست ها اين است كه بدون توجه به سخنان رئيس جمهور آمريكا، شهرك سازي در سرزمين هاي اشغالي را با قدرت ادامه دهند تا آوارگان فلسطيني كه به زودي به وطن خود باز مي گردند، با مشكل مسكن مواجه نباشند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادامه داد: ملت هاي جهان، جمهوري اسلامي را به عنوان رهبر خود برگزيده اند و مسلمانان منطقه در اولين گام خود به زودي مرزهاي خاورميانه را به مرزهاي قبل از سال 1919 باز مي گردانند.
در اين ميان ما حق ارتكاب هيچ گونه اشتباه و سستي را نداشته و بايد مراقبت كنيم مبادا ملت هاي مسلمان بر اثر برخي اقدامات ناصحيح ما دچار ياس و دلسردي شوند.
وي گسترش روزافزون ارتباطات را فرصت تاريخي براي انقلاب اسلامي برشمرد و افزود: آمريكا با گسترش روزافزون ارتباطات در حال آماده كردن زيرساخت هاي حكومت جهاني اسلام است. گسترش ارتباطات در جهان فرصتي تاريخي براي انتشار هر چه سريعتر و گسترده تر انقلاب اسلامي و انديشه هاي امام راحل(ره) در سراسر جهان است كه بايد به خوبي از آن بهره برد.
به گزارش روابط عمومي بسيج، نقدي خطاب به كساني كه بعضا در داخل كشور سعي در ايستادگي در برابر نظام اسلامي را دارند، گفت: اينكه كساني در برابر نظامي كه 32 سال است از جانب تمام ابرقدرت هاي شرور مورد محاصره قرار گرفته و آماج حملات گوناگون صهيونيست هاست بخواهند قد علم كنند، هنر ومايه افتخار نيست، افتخار حقيقي از آن جمهوري اسلامي است كه 32سال است در برابر تمام قدرت هاي شيطاني جهان ايستاده و امروز به بركت خون شهدا و بيداري اسلامي همه آنها را به زانو درآورده است.

 



گزارش خبري از ماموريت جاسوس اسرائيلي دستگير شده در روسيه

منابع روسي اعلام كردند كه مهم ترين مأموريت جاسوس تازه اسرائيل در روسيه جمع آوري اطلاعات درباره ايران بوده است.
منابع صهيونيستي چند روز پيش خبر دادند كه مسكو، «واديم ليندرمان» كاردار نظامي سفارت اسرائيل در اين كشور را به جرم جاسوسي اخراج كرده است. اين منابع اما اطلاعات بيشتري در اين مورد منتشر نكردند و خصوصا معلوم نشد كه ليندرمان به طور مشخص به چه چيز متهم شده است.
روز شنبه 7 خرداد 1390
28مه 2011 روزنامه روسي «نيزاويسيمايا گازيه تا» در گزارشي اعلام كرد كه مهم ترين ماموريت اين جاسوس اسرائيلي جمع آوري اطلاعات درباره همكاري هسته اي و نظامي روسيه درباره ايران و تلاش براي مختل كردن آن بوده است. اين روزنامه روس نوشت: «از قرار معلوم اين سرهنگ اسرائيلي بيشترين توجه را به همكاري هاي روسيه با ايران نشان مي داده كه اسرائيل آن را تهديد واقعي به حساب مي آورد».
روسيه و ايران با وجود همه فشارهايي كه غرب بر روابط ميان آنها تحميل مي كند همچنان شركاي تجاري مهمي در زمينه تسليحات هستند و قراردادهاي مهمي ميان دو كشور از جمله در زمينه موشكي و پدافند هوايي وجود دارد. اين روابط البته تحت فشار غرب داراي نوسان هايي گاه جدي بوده و تعداد مواردي كه در آن روس ها تسليم غرب شده اند كم نيست. از جمله روسيه با استناد به قطعنامه 1929 از تحويل سامانه دفاع موشكي اس-300 به ايران خودداري كرد اما به سرعت اطلاعاتي در اسناد ويكي ليكس منتشر شد كه نشان مي داد مسئله اصلي نه قطعنامه شوراي امنيت- كه عرضه سامانه هاي دفاعي به ايران را ممنوع نمي كند- بلكه معامله پس پرده اي بوده كه روسيه با اسرائيل كرده است.
اكنون اما با علني شدن ماجراي جاسوسي ليندرمان، روابط روسيه و اسرائيل در وضعي قرار گرفته كه بعيد به نظر مي رسد ديگر چنان معامله هاي پس پرده اي امكان پذير باشد.
«نيزاويسيمايا گازيه تا» مي نويسد: «اداره امنيت فدرال روسيه اعلام كرده ليندرمان قصد دريافت اطلاعاتي در مورد همكاري هاي آتي نظامي و فني روسيه و اسرائيل و نيز همكاري هاي نظامي و كمك روسيه به چند كشور عربي و جمهوري هاي شوروي سابق داشته است. علاوه بر اين فعاليت غيرقانوني وي جذب تعدادي از شهروندان روسي را هم به عنوان مخبر شامل مي شده است».
يك منبع آگاه به اين روزنامه گفته است: «ليندرمان توانسته بود عواملي در چند سازمان مهم دست و پا كند و آشنايان خوبي داشته كه مي توانسته اند از پيش نيات و برنامه هاي مقامات بلندپايه روسيه از جمله مسئولان وزارت حوادث غيرمترقبه، وزارتخانه هاي حمل و نقل، دفاع، ستاد كل ارتش، اداره فدرال همكاري هاي فني و نظامي، نهادهاي دوماي دولتي و شوراي فدراسيون روسيه، و شركت روس ابارون اكسپورت را به وي اطلاع دهند. ليندرمان همچنين توانسته بوده دوستاني در شركت دولتي فرودگاه هاي مسكو، شركت هاي تحت نظر صنايع نظامي و حتي سازمان المپيك روسيه پيدا كند».
اين گزارش همچنين نشان مي دهد ليندرمان نسب به اطلاعات مربوط به صادرات تسليحاتي روسيه به اعراب بسيار علاقمند بوده است. در گزارش روزنامه روس آمده است: «در مورد همكاري هاي فني و نظامي با كشورهاي عربي بايد گفت تل آويو به شدت نگران تماس هاي روسيه و سوريه است كه يكي از بزرگترين واردكنندگان تسليحات و تجهيزات فني روسي محسوب مي شود و حجم قراردادهاي نظامي در حال اجرا بين دو طرف 5/3 ميليارد دلار است. از جمله مهمترين آنها مي توان به قرارداد تحويل 36 موشك دوربرد پانت سيراس، مدرنيزه سازي ناوگان تانك هاي تي72 و ميگ هاي 29سوريه، تحويل 24 فروند ميگ 29 ام ام2، موشك هاي باستيون و ياخونت اشاره كرد كه مي تواند اهدافي را در فاصله 300 كيلومتري نابود كند و در نتيجه اگر به دست حزب الله بيفتد تهديد جدي براي كشتي هاي اسرائيل به شمار مي رود».

 



بانك ايران - اروپا عليه تحريم هاي اروپا اقامه دعوا مي كند

هارالد هوهمان وكيل آلماني بانك ايراني-آلماني EIH از طرح دعوي عليه تحريم هاي اتحاديه اروپا در ديوان دادگستري اروپا در لوكزامبورگ خبر داد.
بانك EIH مستقر در هامبورگ اعلام كرد كه با وجود تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا (عليه ايران) اين بانك مجبور به قطع عمليات هايش نيست.
روزنامه «فاينشيال تايمز دويچلند» گزارش داد كه بانك اروپايي ايراني EIH كه در هامبورگ مستقر است، قصد دارد تصميم اتحاديه اروپا مبني بر تحريم عمليات هاي اين بانك به دليل آن چه مشاركت در برنامه هسته اي ايران خوانده شده است را به لحاظ حقوقي به چالش بكشد.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه افزود كه اين اولين موردي است كه يك موسسه اروپايي تحريم شده در صدد اتخاذ تدابير حقوقي براي جلوگيري از تعطيلي فعاليت هايش برآمده است.
بنابر گزارش «اورشليم پست»، هارالد هوهمان، يك وكيل آلماني امور صادرات كه نماينده بانك EIH است به فاينشيال تايمز گفت كه دلايل ارايه شده با استانداردهاي تعطيل شدن مطابقت ندارد و او اين موضوع را در ديوان دادگستري اروپا در لوكزامبورگ مطرح خواهد كرد.
دوشنبه گذشته، اتحاديه اروپا EIH را در فهرست موسسات تحت تحريم اين اتحاديه قرار داد و حساب هايش را مسدود كرد. در نتيجه اين تحريم 27 كشور عضو اتحاديه اروپا از تبادلات مالي با اين بانك منع مي شوند.
اتحاديه اروپا اعلام كرده است كه EIH با ديگر بانك هاي ايراني كه تحت تحريم هستند، مبادله داشته است.
EIH در بيانيه اي كه بر روي وب سايت خود قرار داد تاكيد كرد كه «همواره به قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل و مقررات اتحاديه اروپا پايبند بوده است».

 



داوود احمدي نژاد هشدار داد
سازماندهي گروه هاي سياسي انحرافي با هزينه ميلياردي براي انتخابات مجلس

دبير كميته دائمي پدافند غير عامل كشور گفت: گروه انحرافي با سازماندهي همه گروه هاي سياسي منحرف به ويژه گروه هاي ضد انقلاب قصد پيروزي در انتخابات مجلس را دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، داوود احمدي نژاد صبح يكشنبه در سلسله جلسات بصيرت افزائي حزب الله مشهد اظهار داشت: گروه انحرافي با سازماندهي تمام گروه هاي سياسي از جمله گروه هاي مخالف نظام همچون نهضت آزادي، منافقان و كومله قصد پيروزي در انتخابات آتي مجلس را دارد.
دبير كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور تصريح كرد: از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون خيلي از افراد بودند كه مسئوليت هايي نيز در كشور داشته اند اما از مسير اصلي انقلاب منحرف و گمراه شده اند.
نماينده ويژه رئيس جمهور علت اصلي انحراف از مسير اصلي انقلاب اسلامي را سهم خواهي و كبر دانست.
وي خاطرنشان كرد: نقطه مشترك فتنه 88 با گروه انحرافي در سهم خواهي آنان است.
احمدي نژاد همچنين عامل ضعف و سستي در برابر جريانات ضدانقلاب را نبود وحدت و چند دستگي برشمرد و خواستار نزديكي بيش از پيش تمام گروه هاي ارزشي مدافع نظام اسلامي شد.
دبير كميته شوراي اسلامي غيرعامل كشور از قصد هزينه كردن ميلياردي گروه انحرافي، براي پيروزي در انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي پرده برداشت و تاكيد كرد: اگر دلسوختگان نظام مقدس جمهوري اسلامي بخواهند در انتخابات مجلس پيروز شوند راهي جز همدل بودن و اطاعت از فرامين رهبر معظم انقلاب را ندارند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود رستگاري دنيا و آخرت را در گرو ولايت پذيري خواند و تصريح كرد: ولايت پذيري شاخص سنجش اعمال ما است و يقين داشته باشيد اگر رضايت ولايت را جلب كرديد در يوم الحساب در پيشگاه حضرت فاطمه الزهرا(س) شرمسار نيستيد.
وي افزود: افرادي كه در گروه انحرافي غرق شده اند در پيروزي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و در هيچ يك از عرصه هاي دفاع از انقلاب اسلامي نقشي ايفا نكرده و كوچكترين سابقه اي نداشته و تنها افتخار اين افراد اين است كه روي پاي دلال آمريكائي هوشنگ امير احمدي بزرگ شده اند.
نماينده ويژه رئيس جمهور با بيان اينكه امروز گروه انحرافي مقابل ولايت فقيه ايستاده است، گفت: گروه انحرافي با تاكيد بر مكتب ايراني، نقد انبيا الهي و سر تعظيم فرود آوردن در مقابل آمريكا و رژيم اشغالگر قدس قصد ايجاد فتنه جديدي را دارد.
احمدي نژاد همچنين به تحولات اخير منطقه اشاره و اظهار داشت: بعد از گذشت 32 سال از عمر با بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي جهانيان شاهد الگوبرداري كشورهاي منطقه از ايران اسلامي هستند و عناصر انحرافي در يك حركت موزيانه به دنبال مخدوش كردن آن هستند.

 



مهمان پرست : تحريم شركت نفتي ونزوئلا ازسوي آمريكا تجربه اي شكست خورده است

سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان اقدام دولت آمريكا مبني بر تحريم شركت نفت دولتي ونزوئلا به اتهام رابطه با ايران را تكرار تجربه شكست خورده آمريكا دانست.
رامين مهمان پرست اقدام دولت آمريكا مبني بر تحريم شركت نفت دولتي ونزوئلا به اتهام رابطه با ايران را تكرار تجربه شكست خورده آمريكا دانست. مهمان پرست افزود: توسل آمريكا به ابزار منسوخ و مطرود تحريم يكجانبه نشان دهنده انزواي اين كشور در جامعه جهاني از يك سو و توهين به اراده ساير ملت ها در انتخاب شركاي سياسي و تجاري خود از سوي ديگر تلقي مي شود.
وي با اشاره به مواضع مقتدرانه اعلام شده از سوي رئيس جمهور و مقامات ارشد ونزوئلايي گفت: اين مواضع نشان مي دهد كه اقدامات نامشروع و استكباري آمريكا تاثيري در اراده مستقل و آزاديخواهانه ملت ها ندارد.
سخنگوي وزارت امورخارجه اظهار داشت: هويت مستقل آمريكاي لاتين واقعيتي است كه كشورهاي استعمارگر و به ويژه آمريكا ناچار از پذيرش و احترام به آن خواهند بود.
وي افزود: آمريكاي لاتين با برخورداري از اين هويت اكنون به واقعيتي تاثيرگذار در روابط بين الملل تبديل شده است.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، مهمان پرست گفت: اكنون سياست آمريكا در چارچوب اقداماتي مانند تحريم و تهديد حكومت هاي مستقل و حمايت از نظام هاي ديكتاتوري شناخته مي شود و چنين سياستي ويژگي هاي يك قدرت در حال افول را نشان مي دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14