(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 خرداد 1390- شماره 19941

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حضور وزير دفاع ايران در مراسم افتتاح مدرسه نظامي آمريكاي لاتين
فرمانده كل قوا با اشاره به خيزش هاي منطقه : آمريكا در مقابل انقلاب اسلامي به زانو درآمده است
شكل گيري ائتلاف جديد در منطقه با الگوبرداري از انقلاب اسلامي ايران
آيت الله خاتمي: جاسوسان دستگير شده ماموريت ويژه اقتصادي داشتند
سخنگوي وزير اسرائيلي اظهارات اين وزير عليه ايران را پس گرفت
صالحي در جمع خبرنگاران: نسبت به آينده روابط ايران و مصر خوشبين هستيم
ناوگروه ارتش ايران يك كشتي چند مليتي را از چنگ دزدان دريايي نجات داد
شهيد رودسري در زادگاهش آرام يافت
احداث 7 1 هزار كيلومتر راه اصلي در كشور
ركاب زني از گيلان تا حرم مطهر امام رضا(ع)
مدرن ترين كارخانه نان صنعتي خاورميانه در فريمان افتتاح شد
اخبار ادبي و هنري
افزايش 25 درصدي حقوق كارمندان مناطق مرزي كشور
بسيجيان كاشان حرم مطهر امام خميني (ره) را با گلاب ناب معطر مي كنند
ظرفيت صادرات 20 هزار تن كاغذ در سال



حضور وزير دفاع ايران در مراسم افتتاح مدرسه نظامي آمريكاي لاتين

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان كه در راس يك هيئت دفاعي به بوليوي سفر كرده است در مراسم افتتاح مدرسه نظامي دفاع از اتحاديه آلبا حضور مي يابد.
سردار احمد وحيدي ديروز در راس يك هيئت دفاعي به دعوت رسمي ماريا سسيليا چاكون رندون وزير دفاع بوليوي وارد سانتاكروز شد.
وحيدي در اين سفر رسمي دو روزه علاوه بر ديدار و گفت وگو با مقامات بلندپايه سياسي دفاعي كشور بوليوي، در مراسم افتتاح مدرسه نظامي دفاع از (اتحاديه) آلبا شامل كشورهاي كوبا، ونزوئلا، بوليوي، نيكاراگوئه و دومينيكن شركت و در جشن فارغ التحصيلي خلبانان كشورهاي ونزوئلا و بوليوي نيز حضور مي يابد.
سفر سردار وحيدي نخستين سفر وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به كشور بوليوي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود.
وحيدي در جريان اين سفر در نواكشوط پايتخت موريتاني با محمد ولد عبدالعزيز رئيس جمهور اين كشور، ديدار و پيرامون مسائل مورد علاقه دو كشور گفت وگو كرد.
رئيس جمهور موريتاني در اين ديدار، مناسبات با جمهوري اسلامي ايران را بسيار با اهميت توصيف كردو گفت: بايد همه ظرفيت هاي دو كشور براي تقويت و توسعه هرچه بيشتر روابط فعال شود.
وي با تقبيح سياست هاي دوگانه در قبال تروريسم خاطرنشان كرد: بايد تعريف مشخصي از تروريسم ارائه شود.
وحيدي نيز در اين ديدار با اشاره به مواضع مشترك ايران و موريتاني در موضوع تروريسم گفت: كشورهاي غربي خود مولد و اشاعه دهنده تروريسم در جهان هستند ولي با وقاحت به بهانه مبارزه با تروريسم به اشغال و تخريب كشورها و نقض حاكميت ملت ها اقدام كرده، ابتدايي ترين حقوق انسان ها را در راستاي تامين منافع نامشروعشان، پايمال مي كنند.

 



فرمانده كل قوا با اشاره به خيزش هاي منطقه : آمريكا در مقابل انقلاب اسلامي به زانو درآمده است

رهبر معظم انقلاب اسلامي خيزش هاي اسلامي در منطقه را باعث از دست رفتن روزافزون متحدان آمريكا دانستند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح ديروز در مراسم مشترك دانش آموختگي دانشجويان «دانشگاه افسري و تربيت پاسدار امام حسين(ع)»، با اشاره به نياز روزافزون كشور به نيروهاي «مؤمن، جهادگر، مبتكر، پرشور و بصير» افزودند: شكست سياست هاي شيطان بزرگ آمريكا در منطقه بسيار حساس خاورميانه، و احياي نويدبخش شعارهاي اسلامي در ميان ملتهاي به خروش آمده منطقه، تحقق بخشي از وعده هاي الهي به ملت ايران است كه ايستادگي و ثبات قدم در اين راه، تحقق كامل نصرت الهي را به همراه خواهد آورد.
فرمانده معظم كل قوا، با اشاره به درخشش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ميدانهاي مختلف 32 سال اخير، حضور فعال، موفق و موثر اين نهاد در روند عمومي حركت انقلاب و نظام را ناشي از «قاعده و زيربناي مستحكم» سپاه دانستند و خاطرنشان كردند: اين بنياد و پايه مستحكم را مردان مؤمن، مجاهد، و لبريز از شور انقلابي در حوادث دشوار سالهاي اول انقلاب بنا نهادند.
ايشان، ايمان و شور انقلابي شكل دهندگان سپاه را موجب جوشش روح ابتكار و دانايي روزافزون سپاه دانستند و افزودند: اين نهاد مردمي، در پرتو رهنمودهاي امام راحل عظيم الشان، هم در دفاع مقدس و ميدان رزم با دشمنان متجاوز خوش درخشيد و هم در رزم جهادي و انقلابي، در ميدانهاي به شدت مغشوش و مبهم حوادث درون كشور، امتحان بسيار خوبي داد.
حضرت آيت الله خامنه اي، پاسداران جوان امروز را، قاعده و پايه بناي مستحكم اين نهاد در سالها و دهه هاي آينده برشمردند و افزودند: انقلاب اسلامي در مقايسه با 30 سال پيش در موقعيتي بسيار بالاتر قرار دارد و جوانان امروز سپاه نيز بايد به همين نسبت، پيشروتر، مجاهدتر، بصيرتر، عالمتر و مهذبتر از نسل اول سپاه، خود را براي ادامه رسالت عظيم اين نهاد، آماده كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، شرايط امروز كشور و منطقه را تحقق برخي از وعده هاي الهي به ملت ايران دانستند و افزودند: شيطان بزرگ آمريكا از اول انقلاب، «امپراطوري نظامي- مالي- تبليغاتي و سياسي» خود را با همه توان به ميدان شكست انقلاب اسلامي و ملت ايران آورد اما واقعيات عرصه سياسي ايران و منطقه، نشان مي دهد كه آمريكا، امروز خود در مقابل انقلاب اسلامي به زانو درآمده است.
ايشان با اشاره به اذعان تحليلگران به شكست سياستهاي بسيار حساس و تعيين كننده آمريكا در خاورميانه، افزودند: 30 سال قبل شيطان بزرگ تنها يكي از وابستگان فاسدش يعني رژيم پهلوي را از دست داده بود اما امروز شاهد از دست رفتن گسترده رژيم هاي وابسته به خود است.
رهبر انقلاب اسلامي، انزواي آمريكا و احياي نويدبخش اسلام در ميان ملتهاي منطقه را از ديگر نشانه هاي تحقق وعده هاي الهي برشمردند و افزودند: امروز، با بي نتيجه ماندن تلاش هاي بي وقفه نظام سلطه، اسلام و قرآن حرف و سكه رايج جوانان و ملتهاي منطقه شده است و اين حقيقت، اهتزاز درخشان پرچمي است كه ملت ايران در سال 1357 در اين سرزمين برافراشت.
حضرت آيت الله خامنه اي، شكست آمريكا در مسئله فلسطين را از ديگر نشانه هاي درماندگي شيطان بزرگ خواندند و خاطرنشان كردند: در همين هفته هاي اخير جوانان فلسطيني در كشورهاي مختلف منطقه، بعد از گذشت 60 سال، در روز نكبت و در اقدامي بي سابقه، مرزهاي رژيم صهيونيستي را شكستند و اين حقيقت دلنشين، طلايه تحقق وعده پروردگار مبني بر پيروزي قطعي اسلام و مسلمانان است.
فرمانده كل قوا، ثابت قدمي و هوشياري ملت و مسئولان ايران را شرط لازم براي تحقق كامل وعده هاي الهي برشمردند و تاكيد كردند: همه بايد مراقب باشيم كه در اين حركت عظيم و پرشتاب، پا سست نكنيم و ضمن فراموش نكردن اهداف اصلي، حواسمان به مسائل ديگر پرت نشود.
ايشان در همين زمينه افزودند: گناه كساني كه در روند حركت همگاني ملت ايران، آرمانهاي انقلابي ملت را از ياد بردند و به مسائل فردي و قدرت طلبي مشغول شدند گناهي بزرگ و نابخشودني است كه البته به فضل الهي، ملت اينگونه كارها را از اين افراد ياد نمي گيرد و به آنان بي اعتناست.
فرمانده كل قوا در پايان سخنانشان، پاسداران جوان را به تهذيب نفس، آمادگي روزافزون و انضباط برخاسته از انگيزه هاي معنوي توصيه كردند و حضور جوانان مؤمن در ارتش، سپاه، نيروهاي انتظامي و بسيج را نويدبخش آينده اي روشن دانستند.
در ابتداي اين مراسم سرود جمهوري اسلامي ايران نواخته شد. فرمانده كل قوا سپس با حضور در مقبره الشهدا، علو درجات شهيدان سرافراز اسلام و انقلاب را از پروردگار مسئلت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس از يگانهاي حاضر در ميدان سان ديدند.
سردار سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب در اين مراسم در سخناني با اشاره به توانمندي سپاه پاسداران براي تحقق «اهداف انقلاب اسلامي، امام خميني و ولايت» تزكيه و تربيت اسلامي، بهره گيري از مربيان جوان و پرشور و افزايش آموزشهاي تخصصي را از اولويتهاي سپاه اعلام كرد.
دريادار پاسدار مرتضي صفاري فرمانده دانشگاه افسري و تربيت پاسداري امام حسين(ع) نيز در گزارشي طراحي مجدد الگوها، انتقال فرهنگ غني دفاع مقدس به جوانان، توسعه دانش هاي رزمي و تاكتيكي و تمركز خاص بر انضباط معنوي و اخلاقي را از برنامه هاي اين دانشگاه بيان كرد.
در ادامه مراسم پس از مراسم تحليف و قرائت دسته جمعي سوگندنامه دانشجويي، تعدادي از جانبازان، آزادگان، اساتيد، مديران، مربيان، فرماندهان نمونه و دانش آموختگان برگزيده، جوايز، درجه و سردوشي خود را از فرماندهي كل قوا دريافت كردند.
درپايان ضمن اجراي نمايش رزمي و برگزاري عمليات اعتماد به نفس، يگانهاي حاضر در ميدان از مقابل فرمانده كل قوا رژه رفتند.

 



در همايش بيداري اسلامي مطرح شد
شكل گيري ائتلاف جديد در منطقه با الگوبرداري از انقلاب اسلامي ايران

سرويس سياسي-
نخبگان و انديشمندان داخلي و خارجي در همايش بين المللي «بيداري اسلامي؛ تحول جغرافيايي سياسي فرهنگي خاورميانه» بيداري مردم منطقه را ناشي از پيام جمهوري اسلامي و امام خميني دانسته و با تاكيد بر مختصات انقلاب اسلامي تاكيد كردند كه با شكل گيري خاورميانه با مختصات اسلامي، ائتلاف جديدي در منطقه بوجود خواهد آمد. در اين همايش كه در سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما برپا شده است علاوه بر شخصيت هاي سياسي و فرهنگي داخلي، انديشمندان و تحليلگران از 20 كشور حضور دارند.
از جمله كساني كه در اين همايش بين المللي به ايراد سخنراني پرداخت، شيخ همام حمودي رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس عراق بود.
شيخ همام حمودي كه از عوامل آغاز حركات بيداري در كشورهاي منطقه را روح مقاومت، اسلام و بيداري دانست كه با پيام جمهوري اسلامي ايران و امام(ره) آغاز شده است.
وي با طرح اين سوال كه مردم منطقه در اين اتفاقات اخير چه مي خواهند؟ اظهار داشت: عامل اول اين است كه ملت هاي منطقه از حكام دروغگوي خود بيزارند و اين حكام براي مدت 30 الي 40 سال است كه حكومت مي كنند و حتي مي خواهند حكومت را به خانواده خود به ارث بگذارند.
رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس عراق تصريح كرد: حاكمان در كشورهاي منطقه افرادي سارق، شكست خورده و داراي قساوت هستند كه كرامت ملت خود را زيرپا مي گذارند.
وي اسلام را داراي ريشه اي عميق در ملت هاي منطقه دانست و گفت: اسلام در ملت هاي منطقه رسوخ كرده است. اسلام در اين ملت ها عميق است و اگر بخواهيم ماهيت و موضع اين انقلاب ها را بدانيم، بايد موضع آنها نسبت به مسائل منطقه اي نظير فلسطين و اسرائيل را جويا شويم.
در همين حال، امين السيد استاد دانشگاه الازهر نيز طي سخناني در اين همايش با اشاره به قيام مردم ايران به رهبري امام خميني گفت: امام به مردم دنيا ياد داد كه نبايد از هيچ ستمكاري بترسند.
استاد دانشگاه الازهر افزود: برخي مي گويند ايران در انقلاب مصر دخالتي نداشته اما من مي گويم دخالت داشته است. مقام معظم رهبري در خطبه روز جمعه خود تمام مصريان را به قيام ترغيب كرد و از آنها خواست فرياد بكشند و نترسند و اين خطبه تاثير زيادي بر پيروزي انقلاب مصر داشت و باعث تسريع در سقوط نظام طاغوتي مبارك شد.
السيد انقلاب مصر را تكميل كننده انقلاب اسلامي ايران دانست كه باعث اتحاد و يكپارچگي مسلمانان منطقه خواهد شد و گفت: ما اجازه نمي دهيم فتنه شيعه و سني در منطقه و مصر شكل بگيرد.
قطار تندرو بيداري اسلامي متوقف نمي شود
وزير امور خارجه كشورمان در همايش بيداري اسلامي تاكيد كرد كه جريان هوشياري اسلامي همچون قطاري تندرو به مسير خود ادامه مي دهد.
علي اكبر صالحي در اين همايش تحولات اخير در منطقه را برآيند همان مطالبات و خواسته هاي آرماني خواند كه در انديشه ها، گفتار و بيانات امام راحل مطرح شده است. وي با بيان اينكه اين خيزش ها در خلأ رخ نداده افزود: يقيناً بايد پيشينه اي از بيداري، هوشياري و آگاهي داشته باشد.
صالحي همچنين در پاسخ به سوال يكي از شركت كنندگان در همايش بيداري اسلامي با بيان اينكه با پول نمي توان ملتي را كه قيام كرده و خون داده اغوا كرد گفت: يك ميليارد دلار اوباما نمي تواند انگيزه مردم 80 ميليوني مصر را نسبت به خواسته هاي اصلي و مشروعشان تضعيف كند.
انقلاب اسلامي
الگوي ملت هاي منطقه
از سوي ديگر؛ صلاح الدين الزين محمد مدير اداره پژوهش هاي شبكه الجزيره قطر در سخناني در اين همايش انقلاب اسلامي را الگوي ملت هاي منطقه دانست.
وي افزود: در منطقه موازنه قوا به هم خورده است و حاكمان منطقه از انقلاب هاي مردم خود وحشت كرده اند. امروز چهره منطقه عوض شده است تغييرات شروع ولي كامل نشده است. لذا در برخي كشورهاي منطقه نياز به زمان بلندتري براي رسيدن به پيروزي لازم است.
مدير اداره پژوهش هاي شبكه الجزيره قطر تاكيد كرد: تماس با همسايگان و به خصوص ايران بسيار مهم است چرا كه اهداف مشترك و منافع استراتژيك در اين بين وجود دارد بنابراين بايد گفتمان ها ادامه داشته باشد.
صلاح الدين خاطر نشان كرد: انقلاب اسلامي ايران الگويي را به همه ملت هاي منطقه نشان داد كه مهمترين آن رهبري بوده است كه ما امروز در منطقه فاقد آن هستيم.
عمرحسيني معاون حزب نهضت اسلامي تاجيكستان هم در سخناني خواستار اين شد كه جمهوري اسلامي ايران ملت هاي منطقه را از تجربيات انقلابي خود محروم نگذارد.
ائتلاف جديد در منطقه شكل خواهد گرفت
مديركل خليج فارس و خاورميانه وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات اخير در منطقه خاطر نشان كرد كه با اين تحولات ائتلاف جديدي در منطقه شكل خواهد گرفت. حسين اميرعبداللهيان با بيان اينكه مخالفان بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه درك درستي از خواسته هاي مردم ندارند و نمي توانند اين خواسته ها را تحمل كنند، تصريح كرد: رفتارشناسي آمريكا در قبال رويدادهاي منطقه نشان مي دهد كه آنها از اين تحولات درك درستي ندارند، البته معتقدم تحولات اخير باعث ائتلاف جديدي در منطقه خواهد شد و نظام سلطه اين تحولات را در منطقه نمي تواند تحمل كند.
وي ويژگي هاي خاورميانه اسلامي را مثبت ارزيابي كرد و اذعان داشت: محصول خيزش خاورميانه جديد برگرفته از مردم سالاري و مخالفت جدي با رژيم صهيونيستي است از اين رو بايد از تشكيل خاورميانه اسلامي استقبال كرد و آن را به فال نيك گرفت.
حجت الاسلام علي اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي هم با قرائت برخي از آيات و روايات، تحولات منطقه را تجلي اراده الهي درباره پيروزي مستضعفين دانست.
از ديگر سخنرانان اين همايش حجت الاسلام حسن اختري رئيس مجمع جهاني اهل بيت بود كه گفت: ملت هاي انقلابي بايد از تجربيات جمهوري اسلامي در تمامي زمينه ها از جمله قانون اساسي درس بگيرند.

 



آيت الله خاتمي: جاسوسان دستگير شده ماموريت ويژه اقتصادي داشتند

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري گفت: يكي از برنامه هاي جاسوسان دستگير شده اخير اين بود كه از راه زمينه سازي براي ايجاد نارضايتي در مردم در حوزه اقتصادي تلاش كنند.
آيت الله سيداحمد خاتمي عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد فرموده رهبرمعظم انقلاب مبني بر اراده دشمن براي ضربه زدن از راه اقتصادي، واقعيتي است كه از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي، دشمن دست به آن زده است و هم اكنون در اوج اين طراحي ها و توطئه هاست.
وي گفت: هرچه از عمر انقلاب گذشت و انقلاب توانست سنگرهاي تعالي و پيشرفت را فتح كند، كينه هاي دشمن نيز به تبع آن بيشتر و توطئه هاي آن عميق تر شد.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: دشمن اميدوار است از طريق فشارهاي اقتصادي مردم را دلسرد كرده و به نظام ضربه بزند، لذا يكي از برنامه هاي جاسوسان دستگير شده اخير اين بود كه از راه زمينه سازي براي ايجاد نارضايتي در مردم در حوزه اقتصادي تلاش كنند.
وي اضافه كرد: در عرصه سياسي آنچه كه سبب مي شود جامعه به سمت تفرقه نرود، در وهله اول «تبعيت كامل از قانون» است، بنابراين هيچ كس نبايد از عمل به قانون سرباز زند. عدالت در همه ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي در سايه عمل به قانون تحقق مي يابد.
آيت الله خاتمي دومين عامل جلوگيري كننده از تفرقه را «مداراي سازنده» عنوان كرد و گفت: ما يك مداراي نامطلوب داريم كه كوتاه آمدن از اصول است كه اين نوع مدارا به هيچ نحوي مورد قبول نيست و يك مداراي مطلوب داريم كه كنار آمدن دوستان با يكديگر است، لذا پيامبر(ص) در اين خصوص فرمودند: همانگونه كه خدايم مرا مأمور به واجبات كرده است همانگونه نيز مرا مأمور به مدارا كرده است، كه اين مثبت است.

 



سخنگوي وزير اسرائيلي اظهارات اين وزير عليه ايران را پس گرفت

سخنگوي وزير امور استراتژيك اسرائيل اظهارات ضد ايراني اين وزير را پس گرفت.
موشه يعالون كه رژيم متبوعش تنها دارنده تسليحات هسته اي در منطقه خاورميانه محسوب مي شود، در مصاحبه اي با خبرگزاري اينترفكس روسيه كه روز دوشنبه در آستانه سفرش به مسكو منتشر شد، در راستاي پروژه ايران هراسي گفت: عميقا اميدواريم كه كل جهان متمدن براي جلوگيري از تهديد هسته اي ايران به اقدامي مشترك دست بزند و حتي اگر لازم باشد به حمله پيشدستانه متوسل شود.
مقامات رژيم صهيونيستي كه هيچ بازرسي تاكنون نتوانسته است؛ از تاسيسات هسته اي اش ديدن كند، همواره كوشيده اند برنامه هسته اي صلح آميز ايران را تهديد براي منطقه و جامعه بين المللي نشان دهند تا با دامن زدن به سياست ايران هراسي مانع از پيشرفت اين فناوري در ايران شوند.
ايران بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي اش تاكيد دارد و در گزارشات آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز سندي دال بر انحراف در برنامه ايران ارايه نشده است.
تلاش يعالون براي ترغيب جامعه جهاني در اقدام عليه ايران با وجودي صورت مي گيرد كه مئيرداگان رئيس پيشين موساد، چند هفته قبل حمله موثر به تاسيسات هسته اي ايران را اقدامي دشوار و «احمقانه» خواند.
با اين همه اوفر هارل سخنگوي يعالون در گفت وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس كه اواخر دوشنبه انجام شد اظهارات يعالون را توجيه كرد و گفت كه يعالون از كسي براي حمله به ايران درخواست نكرده است بلكه فقط قصد تاكيد بر موضع تل آويو را داشته است مبني بر اين كه همه گزينه ها در قبال ايران روي ميز است.
تهديد به اقدام نظامي عليه ايران هر از گاهي از سوي مقامات رژيم صهيونيستي مطرح مي شود و تاكنون هيچ مقام بين المللي به چنين تهديدهايي كه برخلاف منشور سازمان ملل و حقوق بين الملل مطرح مي شود واكنش نشان نداده است. اين در حالي است كه محمد خزايي، نماينده ايران در سازمان ملل با ارسال نامه هايي به دبيركل سازمان ملل خواستار واكنش سازمان به تهديدهايي كه با چنين صراحتي عليه تماميت ارضي جمهوري اسلامي مطرح مي شود، شده است.

 



صالحي در جمع خبرنگاران: نسبت به آينده روابط ايران و مصر خوشبين هستيم

وزير امور خارجه كشورمان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران آينده تحولات منطقه را درخشان و اميدواركننده خواند و تاكيد كرد نسبت به روابط قاهره و تهران خوشبين است.
علي اكبر صالحي كه در حاشيه همايش بين المللي بيداري اسلامي در ميان خبرنگاران حضور يافته بود گفت: ما آينده را بسيار درخشان و اميدواركننده مي دانيم جايي كه مردم قيام كرده باشند يقينا دست تقدير همراه آنهاست و خواسته هاي مشروعي كه مردم بيان كردند اجابت خواهد شد.
وي با بيان اينكه اين حركت ها مديريت شده نبود، خاطرنشان كرد: اين حركت ها به لحاظ ريشه اي مردمي و ناشي از بيداري و هوشياري مردم از تراكم نارضايتي ها بود.
صالحي با يادآوري اين نكته كه استكبار در حال تغيير دادن شيوه برخورد خود با اين تحولات است، گفت: استكبار قبلا از ديكتاتورها حمايت مي كرد و الان از حمايت از مردم سخن مي گويد و اين شيوه اي فريبكارانه است كه مي خواهد اين حركات مشروع مردم و خيزش هاي اسلامي را مصادره به مطلوب كند.
وزير خارجه كشورمان درباره آينده روابط ايران و مصر نيز گفت: ما نسبت به روابط دو كشور خوشبين هستيم و اميدواريم بعد از رفع برخي محدوديت ها در مصر، اين روابط ارتقاء يابد.
وزير خارجه درباره سفرش به اروپا نيز اظهار داشت: سفرهايي را پيش بيني كرده ايم كه انشاءالله در زمان مقرر، نام كشورها و زمان آن را اعلام مي كنيم.
صالحي درخصوص پاسخ رسمي گروه 1+5 به نامه جليلي نيز خاطرنشان كرد: اين موضوع را بايد از شوراي عالي امنيت ملي بپرسيد.
وي درباره نيروگاه بوشهر گفت: الحمدلله اين نيروگاه حالت بحراني خود را مي گذراند، فعل و انفعالات هسته اي در حال انجام است و آرام آرام به مرحله توليد بخار مي رسد، اميدواريم در يك ماه آينده مرحله توليد بخار به حدي برسد كه وارد توربين شود، توربين را بگرداند و به صورت آزمايشي به شبكه وصل شود.
وزير خارجه افزود: دوستان در سازمان انرژي اتمي قصد دارند پس از عبور از مراحل آزمايشي كه چند بار به شبكه وصل و برق دهي شد و بعد از آن، مراحل تست ها و آزمايشات را طي كردند، در زماني كه اعلام مي كنند جشن بزرگي را با حضور برخي مهمانان خارجي برگزار خواهند كرد.
موافقت رئيس جمهور
با تغيير ساختار وزارت خارجه
وزير امور خارجه كشورمان از موافقت رئيس جمهور با تغيير ساختار وزارت خارجه خبر داد.
علي اكبر صالحي در گفت وگو با فارس، درباره تغيير ساختار وزارت خارجه گفت: آقاي احمدي نژاد موافقت كردند و ما درصدد پياده كردن نظر آقاي رئيس جمهور هستيم.
وي با بيان اينكه اين تغيير ساختار در آينده نزديك انجام خواهد شد، درباره جزييات آن اظهار داشت: تعداد معاونت ها و ادارات كل كاهش مي يابد و وزارت خارجه يك مقدار چابك تر و كار كارشناسي آن بيشتر مي شود.
وزير خارجه اضافه كرد: در حال حاضر تعداد مديران وزارت خارجه بيش از كارشناسان است و هدف ما اين است كه تعداد كارشناسان بيشتر از مديران شود.
در حال حاضر وزارت خارجه شامل 10 معاونت است. گفته مي شود قرار است تعدادي از معاونت هاي وزارت خارجه در همديگر ادغام و برخي نيز حذف و 10 معاونت كنوني به 6 معاونت شامل 4 معاونت سياسي و دو معاونت اداري كاهش يابد.

 



ناوگروه ارتش ايران يك كشتي چند مليتي را از چنگ دزدان دريايي نجات داد

ناوگروه اعزامي ارتش جمهوري اسلامي به آب هاي بين المللي در دوازدهمين درگيري با دزدان دريايي در سال 90، كشتي كانتينربر «فراست اوشن» متعلق به يك شركت چند مليتي را از چنگ آنان نجات داد.
ناوگروه اعزامي ارتش به آب هاي بين المللي، با هوشياري و حضور به موقع خود، در دوازدهمين رويارويي با دزدان دريايي در سال جاري، كشتي كانتينربر فرست اوشن (First Ocean) متعلق به شركت چند مليتي V-ships را از چنگ دزدان دريايي نجات داد. بنابراين گزارش، كشتي كانتينربر 80 هزار تني فرست اوشن كه در موقعيت 1327 شمالي و 07229 شرقي در محدوده شرق اقيانوس هند در حال دريانوردي بود، مورد تهاجم سه فروند قايق دزدان دريايي قرار گرفت. دزدان دريايي علي رغم هشدار دريادلان نيروي دريايي ارتش، حركت خود را به سمت كشتي مذكور ادامه دادند كه با اجراي آتش سنگين و به موقع تكاوران نيروي دريايي مواجه شده و مجبور به فرار شدند. تكاوران نيروي دريايي ارتش در پايان اين درگيري طولاني، كشتي فرست اوشن را تا منطقه امن اسكورت كرده و به مسير اصلي خود سوق دادند.

 



شهيد رودسري در زادگاهش آرام يافت

رودسر - خبرنگار كيهان:
در مراسمي با حضور اقشار مختلف مردم، پيكر پاك سرگرد شهيد احمد كريم نيا در شهرستان رودسر تشييع و در گلزار شهداي روستاي چيني جان زادگاهش به خاك سپرده شد.
شهيد كريم نيا از نظاميان بازنشسته ارتش بود كه به منظور خنثي سازي مين هاي بجا مانده از جنگ در منطقه دهلران بر آن منطقه اعزام شده بود. وي روز پنجم خردادماه جاري به هنگام پاكسازي مين به دليل انفجار به شهادت رسيد.
در مراسم تشييع و بخاك سپاري آن شهيد، فرماندار، امام جمعه و جمعي از مسئولان ادارات و نهادها، اقشار مختلف مردم و خانواده هاي شهدا و ايثارگران حضور داشتند.از شهيد كريم نيا 4 فرزند دختر و پسر بجا مانده است.

 



احداث 7 1 هزار كيلومتر راه اصلي در كشور

مديرعامل شركت ساخت گفت: حدود 17 هزار كيلومتر راه شامل 2800 كيلومتر آزادراه، 5500 كيلومتر بزرگراه و حدود 9000 كيلومتر راه اصلي در راستاي ايجاد تردد سريع، روان و ايمن در محورهاي كشور احداث مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، احمد صادقي با اشاره به افتتاح محور قم-گرمسار گفت: افتتاح اين محور يكي از افتخارات دولت است كه با تلاش و كوشش شبانه روزي مسئولان، به ويژه وزارت راه و ترابري و شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور محقق شده است.
صادقي افزود: اين محور راه زائراني كه قصد زيارت امام رضا(ع) از جنوب كشور و قم را دارند، حدود 116 كيلومتر كوتاه مي كند و با در نظر گرفتن كاهش تصادفات و كم شدن طول مسير، به ميزان 8800 ميليارد ريال صرفه جويي در بخش سوخت به همراه خواهد داشت.
معاون وزير راه و ترابري گفت: محور قم-گرمسار بخشي از آزادراه حرم تا حرم خواهد بود و از باندي كه به تازگي احداث شده به عنوان بخشي از باند آزادراه استفاده و در كنار آن آزادراه حرم تا حرم ساخته خواهد شد.

 



ركاب زني از گيلان تا حرم مطهر امام رضا(ع)

رشت - خبرنگار كيهان:
به مناسبت گراميداشت سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر، دوچرخه سوار گيلاني مسير رشت تا حرم مطهر رضوي را ركاب زد.
سرباز وظيفه ميلاد نيك قلب جمعي اداره تربيت بدني فرماندهي انتظامي گيلان به همراه يك گروه 3 نفره مسافت بيش از يك هزار كيلومتري گيلان تا حرم مطهر امام رضا«ع» را ركاب زدند.
حركت اين گروه از مقابل مسجد آفخراي رشت آغاز شد كه پس از 9 روز ركاب زني با دوچرخه وارد استان خراسان و مشهد مقدس شدند.
ركاب زنان
مرواريد خليج فارس
در راه مرقد امام خميني(ره)
جزيره كيش- خبرنگار كيهان:
بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي جزيره كيش هيئتي شامل دو دوچرخه سوار از طريق مسير دريايي و زميني سفر معنوي خود را به سوي مرقد امام خميني(ره) آغاز كردند.
بنابراين گزارش، گروهي از بسيجيان و مردم سخاوتمند جزيره كيش نيز همزمان براي حضور در مراسم پرفيض و معنوي در سالگرد رحلت جانگداز امام خميني سفر خود را آغاز كردند.
شور و شوق حضور در آرامگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي از جزاير و بنادر استان هرمزگان امسال از هر سال ديگري باشكوهتر و چشمگيرتر بود. در اين سفر شورانگيز حضور نوجوانان و جوانان دختر و پسر كم سابقه بود.

 



مدرن ترين كارخانه نان صنعتي خاورميانه در فريمان افتتاح شد

فريمان- خبرنگار كيهان:
مدرن ترين كارخانه نان صنعتي خاورميانه با ظرفيت 50 تن در روز، با حضور معاون وزير بازرگاني و تني چند از مسئولان استاني و شهرستان افتتاح شد.
معاون وزير بازرگاني در مراسم افتتاح اين كارخانه با اعلام اين مطلب كه تا پايان سال 90، اتفاقات مهمي در زمينه كيفيت نان در كل كشور رخ خواهد داد گفت: در حال حاضر 675 مجوز احداث نان صنعتي در كشور صادر شده و تاكنون 5 واحد به بهره برداري رسيده است.
حميد عليخاني همچنين خطاب به مديران اين كارخانه پيشنهاد كرد: با توجه به اين كه محصولات توليدي شما از فريمان به ديگر كشورهاي جهان و بازارهاي هدف عرضه مي شود، بهتر است يك نماد، تصوير و يا يك گفتار از استاد شهيد مرتضي مطهري كه اهل اينجا بود بر روي محصولات خود طراحي و درج كنيد.
در ادامه رئيس هيئت مديره كارخانه نان صنعتي فريمان پيرامون اين پروژه افزود: اين پروژه در 10 هزار متر مربع و 3500 متر زيربنا در سه فاز افتتاح مي شود كه روز گذشته فاز اول و دوم آن افتتاح شد.
وي همچنين توليد روزانه 50 تن نان صنعتي به روش تمام خودكار و بسيار بهداشتي را از مزيت هاي اين پروژه اعلام كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

مجيدي: سينماي ايران مديون خون شهداست
مجيد مجيدي با انتقاد از افرادي كه ارزش هاي انقلاب اسلامي را كتمان مي كنند گفت: سينماي ايران مديون خون شهداست.
اين كارگردان، در چهارمين شب كارگردانان سينماي ايران گفت: كتمان ارزش هاي انقلاب اسلامي به بهانه انتقاد از برخي مسايل در سينماي ايران از سوي شماري از كارگردانان سينما بي انصافي است.
وي با تأكيد بر اينكه مخالفت كردن هميشه يك فضيلت نيست تصريح كرد: سينماي ايران 100 سال قدمت دارد و در 70 سال ابتدايي ورود اين صنعت به كشورمان، به تعداد انگشتان دو دست فيلم خوب در كشور ساخته نشد.
كارگردان فيلم «بچه هاي آسمان» افزود: بسياري از آثار برتر سينماي ايران با وقوع انقلاب اسلامي توليد شد و بسياري از سينماگران مطرح با وقوع انقلاب اسلامي خود را به جهانيان معرفي كردند.
مجيدي با اشاره به هشت سال دوران دفاع مقدس گفت: استقلال كشور مديون صدها هزار شهيدي است كه در هشت سال از اين مرز و بوم دفاع كردند و ما نبايد براحتي اين ارزش ها را زير پاي بگذاريم و بهتر است بي انصافي نكنيم.
تجديد بيعت وزارت ارشاد با امام خميني(ره)
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونان و مديران اين وزارتخانه روز گذشته با حضور در حسينيه جماران با آرمان هاي امام خميني(ره) تجديد بيعت كردند.
سيد محمد حسيني وزير ارشاد در اين مراسم گفت: بايد اذعان كنيم كه نتوانسته ايم امام را به خوبي به مردم معرفي كنيم و در اين راه كم كاري كرده ايم و هنوز يك اثر بسيار فاخري در اين باره نداشته ايم و يا يك فيلم سينمايي خوب، يك موسيقي خوب و يا يك اثر هنري عالي درباره ايشان نداشته ايم. بايد بعد از سال ها تلاش بيشتري داشته باشيم تا بتوانيم از منويات امام در هر زمينه اي و در هر موضوعي الهام بگيريم. بايد بتوانيم مانند امام در جهت خدمت به مردم حركت كنيم.
هنرمندان زندگي امام راحل را به تصوير مي كشند
مدير مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري گفت: هنرمندان حوزه هنري به مناسبت سالگرد رحلت امام خميني(ره) با حضور در مرقد مطهر، زندگي امام راحل را از زواياي مختلف به تصوير مي كشند.
مرتضي گودرزي ديباج با بيان اين مطلب افزود: اين مركز بنا دارد در سالگرد ارتحال ملكوتي با حضور 40 نفر از هنرمندان در مرقد مطهر در روزهاي 14 و 15 خرداد كارگاه نقاشي برپا كند.
اتحاديه هنرمندان جهان اسلام تشكيل مي شود
رئيس سازمان بسيج هنرمندان كشور از راه اندازي اتحاديه هنرمندان جهان اسلام خبر داد.
دكتر حسين قناديان در ديدار با موسوي زاده رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سوريه در تشريح نتايج اولين اردوي راهيان نور مقاومت گفت: هنرمندان متعهد ايران اسلامي با سفر به دو كشور لبنان و سوريه در كنار شركت در جشن هاي يازدهمين سالگرد آزادي اراضي اشغالي لبنان و بازديد از مواضع رژيم اشغالگر در بلندي هاي جولان توانستيم با هنرمندان و شخصيت هاي فرهنگي هنري دو كشور برادر گفتگوهاي خوبي داشته باشيم كه اميدواريم به تشكيل اتحاديه و جبهه هنرمندان جهان اسلام منجر شود.
وي اين اتحاديه را، تشكل غير دولتي و غيرسياسي برشمرد و افزود: به زودي شاهد شروع به كار اين اتحاديه در تهران و سپس ساير كشورهاي اسلامي خواهيم بود. به علاوه اين كه اميدواريم اين اتحاديه بتواند از امكانات ارتباطي سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان فرهنگ و ارتباطات نيز بهره ببرد.
اتكاي روزافزون بي بي سي فارسي به شو و سريال
بي بي سي فارسي به منظور جلب مخاطب، اتكاي بيشتري به پخش شو و سريال پيدا كرده است.
به گزارش خبرنگار كيهان، پخش شو و سريال در حالي صورت مي گيرد كه اساساً بي بي سي، يك شبكه خبري تعريف شده است.
پس از دوران فتنه سال 88، به دليل اثبات رويكرد استعماري، ماهيت ضد ايراني و دروغ محوري بي بي سي، بسياري از مخاطبان بي بي سي فارسي، از اين به اصطلاح رسانه، رويگردان شدند. به همين دليل، مسئولان اين شبكه، تصميم گرفتند با پخش شو و سريال، براي خود مخاطب دست و پا كنند.
ايجاد شبكه مبتذل «من و تو» با مديريت اسمي يك آوازه خوان فاسد نيز، گامي در جهت جبران ناكارآمدي بي بي سي بود كه به دست وزارت خارجه انگليس برداشته شد.

 



افزايش 25 درصدي حقوق كارمندان مناطق مرزي كشور

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري هرمزگان گفت: پس از پيگيري هاي مستمر، مقرر شد مبلغي معادل 25 درصد حقوق ثابت كارمندان به دريافتي ماهانه كساني كه شاغل در مناطق مرزي كشور از جمله استان هرمزگان هستند اضافه شود.
پرويز سالاري اظهار داشت: تنها كارمندان رسمي و پيماني كه در دستگاه هاي اجرايي مناطق مرزي كشور كار مي كنند شامل اين افزايش حقوق هستند.
وي افزود: پس از پيگيري هاي مكرر و ملاقات حضوري اينجانب و استاندار هرمزگان با معاونت سرمايه انساني رياست جمهوري مقرر شد تا به استناد قانون 68 خدمات كشوري، حقوق كليه كارمندان شاغل در مناطق مرزي و جزاير جنوبي خليج فارس 25 درصد افزايش يابد.
به گفته اين مقام مسئول، افزايش حقوق كارمندان مناطق مرزي مي تواند انگيزه اي مضاعف باشد براي كار مضاعف و همت مضاعف كاركنان دستگاه هاي اجرايي كه در مناطق سخت و مرزي كشور تلاش و خدمت مي كنند.
سالاري خاطرنشان كرد: اين قانون همچنين مزيت و تشويقي ديگر براي كارمندان متقاضي انتقال از تهران به مناطق مرزي كشور از جمله هرمزگان است.
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري هرمزگان در خصوص تبديل وضعيت نيروهاي شركتي نيز يادآور شد: كليه دستگاه هاي اجرايي موظفند قانون ابلاغ شده در سال 89 در خصوص تبديل وضعيت نيروهاي شراكتي را اجرا و تكميل نمايند.
وي تصريح كرد: ساماندهي نيروي انساني و ساماندهي فضا و تجهيزات دو برنامه مهم دولت است كه مديران دستگاه هاي اجرايي استان بايد بدان توجه خاص داشته باشند.

 



بسيجيان كاشان حرم مطهر امام خميني (ره) را با گلاب ناب معطر مي كنند

كاشان - خبرنگار كيهان:
در آستانه بيست ودومين سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي، مرقد مطهر امام خميني(ره) توسط بسيجيان شهرستان كاشان با گلاب ناب قمصر عطرافشاني و غبارروبي مي شود.
سرهنگ پاسدار جواد نائيني فرمانده ناحيه مقاومت بسيج كاشان با اعلام اين خبر افزود: بسيجيان اين شهرستان به نمايندگي از همه دلدادگان آستان دوست اقدام به عطرافشاني و غبارروبي حرم مطهر امام خميني مي كنند.
وي از اعزام چهار هزار بسيجي از اين شهرستان به مرقد امام براي شركت در مراسم ارتحال آن عزيز سفر كرده خبر داد و گفت؛ اين افراد با 95 دستگاه اتوبوس اعزام مي شوند.
وي با اشاره به استقبال پيش از 20 درصد مردم شهرستان جهت شركت در مراسم ارتحال امام خميني(ره) اظهار داشت: اعزام اين افراد از شب چهاردهم خرداد آغاز و تا روز مراسم سالگرد ادامه خواهد داشت.

 



مديرعامل بزرگترين كارخانه كاغذ خاورميانه خبر داد
ظرفيت صادرات 20 هزار تن كاغذ در سال

ساري- خبرنگار كيهان:
مديرعامل بزرگترين كارخانه كاغذ خاورميانه از ظرفيت صادرات 20 هزار تن كاغذ در سال خبر داد.
ابوالفضل روغني گلپايگاني در نشستي خبري با رسانه ها در ساري افزود: سال 89 سال خوبي براي صنايع چوب و كاغذ مازندران بوده و اين شركت توانسته در تحقق برنامه هاي توليد، فروش و خدمات پس از فروش به توفيقاتي دست يابد.
وي گفت: ما توانستيم در سال 89 براي اولين بار كاغذ مازندران را به كشورهاي اروپايي و شمال آفريقا به ميزان 9 هزار تن صادر كنيم.
وي با اعلام اينكه براي تحقق اهداف شركت نيازمند همكاري بيشتر اصحاب رسانه با صنايع چوب و كاغذ مازندران هستيم، گفت: صنايع چوب و كاغذ مازندران قصد دارد در افق 1404 قطب توليد كاغذ خاورميانه شود.
مديرعامل بزرگترين كارخانه كاغذ خاورميانه با اشاره به اينكه اين شركت امكان صادرات كاغذ را تا سقف 20 هزار تن در سال دارد، بيان كرد: اين شركت توانسته در سال گذشته با رشد 103 درصدي، سه درصد بيشتر از ميانگين كشور كاغذ توليد كند.
مديرعامل شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران با اشاره به اينكه اين شركت در سال گذشته 19 درصد افزايش توليد داشته است گفت: چوب و كاغذ مازندران در سال گذشته 31 درصد افزايش ميزان فروش براساس برنامه داشته و 191 هزار تن محصولات انباري و توليدي خود را به فروش رسانده است.
وي اظهار داشت: سال گذشته صنايع چوب و كاغذ مازندران صاحب تنديس صنعت سبز شد و در راستاي كمك به اقتصاد ملي كشور طرح استفاده از كاغذهاي بازيافتي را در دستور كار خود قرار داده كه براي اجراي اين فعاليت صنعتي، كارخانه (occ) را در سال جاري مطرح كرده است.
روغني گلپايگاني استفاده از كاغذ آخال را در تهيه مواد اوليه موثر دانست و گفت: استفاده از كاغذهاي بازيافتي علاوه بر تاثير مثبت در محيط زيست تاثير مستقيمي بر كاهش قيمت تمام شده كاغذ دارد كه مي تواند فضاي مانور در بازار را فراهم كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14