(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 خرداد 1390- شماره 19944

رئيس جمهور چين به روسيه ، اوكراين و قزاقستان مي رود
حمله هواپيماهاي آمريكايي به وزيرستان 18 كشته برجاي گذاشت
تشكيل شوراي حكومت انتقالي در يمن ؛ خواست معترضان پس از فرار ديكتاتور
عبور خونين از مرزهاي جولان جبهه جديد مردم سوريه عليه اسرائيل
ده ها هزار نفر در مغرب به خيابان ها ريختند
ادامه موج بيداري در غرب شعار 500هزار تظاهركننده در يونان مردم اروپا! به پا خيزيد
يورش نيروهاي آل سعود و آل خليفه به تشييع كنندگان پيكر شهيد در بحرين
انقلابيون ليبي در 70 كيلومتري طرابلس سنگر گرفتند
هلاكت 6 تفنگدار آمريكايي در بغداد به دنبال موشكباران مقر اشغالگران
سفير عراق خطاب به سفير عربستان در دمشق آشوب هاي سوريه زير سر آل سعود است
پيروزي كانديداي چپگرا در انتخابات رياست جمهوري پرو
پرتاب لنگه كفش به تصاوير شيمون پرز در ايتاليا



رئيس جمهور چين به روسيه ، اوكراين و قزاقستان مي رود

رئيس جمهور چين به منظور شركت در نشست سران سازمان شانگهاي هفته آينده به كشورهاي روسيه، اوكراين و قزاقستان سفر مي كند.
به گزارش خبرگزاري «شينهوا»، «هوجين تائو» رئيس جمهور چين از دوازدهم تا 20 ژوئن (22 تا 30خرداد) به سه كشور قزاقستان، روسيه و اوكراين سفر خواهد كرد و در جريان آن در نشست سران سازمان همكاري هاي شانگهاي كه دهمين سالگرد خود را جشن مي گيرد، شركت خواهد كرد.هوجين تائو همچنين در همايش بين المللي همكاري هاي اقتصادي در «سن پترزبورگ» روسيه شركت خواهد كرد.
برپايه اين گزارش در همايش سن پترزبورگ بيش از 50 تن از سران و رهبران كشورهاي جهان و صدها تن از رؤساي شركت هاي بزرگ اقتصادي و مالي روسيه و بسياري از مديران شركت هاي غربي شركت خواهند كرد.

 



حمله هواپيماهاي آمريكايي به وزيرستان 18 كشته برجاي گذاشت

18 غيرنظامي در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به شمال غرب پاكستان كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا ديروز مناطقي را در وزيرستان جنوبي واقع در نوار قبايلي پاكستان، هدف قرار دادند. يك مقام محلي پاكستان گفت حملات ديروز در سه نوبت انجام شد و به مرگ18 تن انجاميد و احتمالاً شمار كشته ها افزايش مي يابد.منبع مذكور حمله فوق را خونين ترين حمله طي هفته هاي اخير دانست. اين حملات در حالي صورت گرفت كه هزاران نفر از مردم كراچي عليه حملات آمريكا دست به تظاهرات زده اند.
يكشنبه گذشته نيز شهر «نوشهره» و منطقه «ماتابي» شاهد دو حمله انتحاري بود. اين حملات جمعاً به مرگ 24 غيرنظامي و جراحت حداقل 18 تن ديگر انجاميد.

 



تشكيل شوراي حكومت انتقالي در يمن ؛ خواست معترضان پس از فرار ديكتاتور

انقلابيون يمني با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي صنعا فرياد مي زدند كه خواهان تشكيل شوراي حكومت انتقالي در كشور هستند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مردم يمن پس از فرار ديكتاتور يمن از كشور تظاهرات گسترده اي در شهرهاي مختلف برگزار و تاكيد كردند كه خواستار تشكيل شوراي حكومت انتقالي هستند.
مردم فرياد مي زدند ديكتاتور سقوط كرده و هرگز به يمن بازنمي گردد و هيچ جايگزيني را به جاي وي نمي پذيريم بلكه خواستار تشكيل شوراي حكومت انتقالي هستيم.
كميته سازماندهي انقلاب مسالمت آميز مردمي در يمن نيز با صدور بيانيه اي خواستار تلاش براي تشكيل يك شوراي موقت رياست جمهوري در كشور شد.
كميته سازماندهي انقلاب جوانان مردمي يمن از همه گروه هاي ملي و طيف هاي سياسي اين كشور خواست تشكيل شوراي موقت رياست جمهوري متشكل از نمايندگان همه گروه هاي ملي را آغاز كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس اين كميته در ميدان التغيير در صنعا با صدور بيانيه اي تاكيد كرد با توجه به اين كه «عبدالله صالح» رئيس جمهور از كشور فرار كرده است بايد شوراي موقت رياست جمهوري تشكيل شود و مسئوليت اداره دوره انتقالي به دولتي با صلاحيت و توانا واگذار شود. اين كميته همچنين تشكيل كميته ملي انتقالي متشكل از جوانان و نمايندگان همه احزاب و گروه هاي ملي و تلاش براي تدوين قانون اساسي جديد را خواستار شد.
در بيانيه اين كميته آمده است قانون اساسي جديد كشور بايد خواسته هاي مردم يمن را در رسيدن به آزادي، حفظ كرامت انساني و زندگي با عزت فراهم كند.
كميته سازماندهي انقلاب جوانان مردمي يمن در اين بيانيه همچنين بر تداوم مبارزه مسالمت آميز تا تحقق همه اهداف انقلاب يمن تاكيد كرد.
از سوي ديگر يكي از رهبران عالي رتبه احزاب مخالف «ديدار مشترك» از رايزني ها ميان فرماندهان نظامي، امنيتي و رهبران سياسي و حزبي در يمن و زمينه سازي براي تشكيل شوراي نظامي انتقالي در اين كشور خبر داد.
وي اظهار داشت: شوراي نظامي انتقالي در يمن شامل 9 شخصيت نظامي و مدني براي اداره كشور بطور يكجانبه در مرحله انتقالي خواهد بود. وي درباره يكجانبه بودن اداره كشور به دست اين شوراي نظامي گفت كه دليل اين اقدام آن است كه رژيم صالح اعلام كرده است قصد دارد جنگ و درگيري را در چند جبهه همچنان ادامه دهد و تشكيل اين مجلس براي جلوگيري از سوق داده شدن يمن به سوي يك جنگ داخلي است. اين در حالي است كه سخنگوي مخالفان دولت يمن اظهار داشت كه علي عبدالله صالح به كشور بازنمي گردد چرا كه مخالفان تمام نيروي خود را به كار خواهند گرفت تا از بازگشت وي به يمن جلوگيري كنند.
آخرين اخبار رسيده از يمن حاكي از اين است كه منابع آگاه نزديك به رژيم يمن اعلام كردند كه پسر علي عبدالله صالح زمام امور را به دست گرفته است. پيشتر اعلام شده بود كه «عبدربه منصورالهادي» معاون رئيس جمهور جانشين علي عبدالله صالح شده است.
اين منابع افزودند كه يك نشست با حضور پسران و برادرزاده هاي صالح، عبدربه فرماندهان نظامي و رهبران امنيتي در يمن برگزار شده و اين تصميم گرفته شده است.

 



با 23 شهيد و 350 مجروح اتفاق افتاد
عبور خونين از مرزهاي جولان جبهه جديد مردم سوريه عليه اسرائيل

سرويس خارجي -
هزاران تن از مردم سوريه و فلسطين در اعتراض به يورش سربازان اسرائيلي به تظاهركنندگان در بلندي هاي جولان دست به تحصن زدند و اعلام كردند تا زمان پيروزي بر اسرائيل به تحصن خود ادامه خواهند داد.
تلويزيون دولتي سوريه با اعلام اين خبر افزود، هزاران نفر از مردم سوريه به سوي گذرگاه قنيطره در حركتند تا به تحصن كنندگان بپيوندند و در تحصن اعتراض آميزي كه به مدت نامعلومي در بلندي هاي جولان برگزار شده است شركت كنند.
تظاهركنندگان با اعلام اينكه از گلوله و توپ هراسي ندارند اظهار داشتند همچنان به مقاومت ادامه خواهند داد.
نظاميان رژيم اسرائيل روز يكشنبه به روي تظاهركنندگان سوري حامي مردم فلسطين و فلسطيني هاي شركت كننده در مراسم روز نكسه در بلندي هاي جولان آتش گشودند كه بر اثر آن دست كم 23 نفر شهيد و 350 تن ديگر زخمي شدند.
اين كشتارها در پي آن رخ داد كه صدها تن از مردم سوريه و مردم فلسطين به مناسب چهل وچهارمين سالگرد روز نكسه در مرز جولان اقدام به برگزاري تظاهرات كرده بودند.
نخستين روز جنگ شش روزه اسرائيل عليه اعراب در سال 1967 كه به اشغال بخش شرقي بيت المقدس، كرانه باختري و نوارغزه منجر شد روز نكسه نامگذاري شده است.
اين حادثه سه هفته پس از برگزاري اعتراضات گسترده مردمي در روز 15 مه (25 ارديبهشت) به مناسبت روز نكبت در نواحي فلسطيني و مناطق مختلف خاورميانه و جهان رخ داد.
در تظاهرات روز نكبت در مرزهاي لبنان، سوريه و كرانه باختري با رژيم صهيونيستي نيز بر اثر تيراندازي نظاميان اسرائيلي چندين نفر شهيد و صدها تن مجروح شدند.
علي كنعان رئيس بيمارستان شهر قنيطره كه زخمي ها به آنجا منتقل شدند اعلام كرد، بيشتر جراحت ها در سينه و جلوي بدن مجروحان بود كه اين امر نشان مي دهد حملات نظاميان اشغالگر اسرائيلي كاملا عمدي بوده است.
شبكه العالم نيز در گزارشي از وضعيت مجروحان حادثه خونين روز يكشنبه اعلام كرد كه بسياري از زخمي ها با گلوله هاي جنگي مجروح شدند كه با توجه به شدت جراحات امكان دارد شمار شهدا افزايش يابد.
رژيم صهيونيستي پس از اين حادثه بر تعداد نيروهاي نظامي خود در نواحي مرزي افزوده است و تمامي منطقه را مين گذاري كرده اند تا كساني كه قصد عبور دارند به صورت مستقيم هدف قرار گيرند.
علاوه بر اين، تك تيراندازان ارتش صهيونيستي نيز در نوار مرزي سرزمين هاي اشغالي با سوريه در منطقه بلندي هاي اشغالي جولان مستقر شده و به منظور ممانعت از نزديك شدن تظاهركنندگان به اين منطقه در آنجا آتش روشن كردند.
در همين رابطه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) جنايت روز يكشنبه ارتش صهيونيستي عليه فلسطينيان و مردم سوريه را محكوم كرد.
حماس با انتشار بيانيه اي ضمن تمجيد از خيزش عظيم مردمي در سالروز اشغال قدس خواستار تداوم و افزايش حجم اين فعاليت ها براي باز پس گيري حقوق غصب شده ملت فلسطين و تحقق آزادي و حق بازگشت شد.
در اين بيانيه آمده است جوانان با ايمان خود ماشين جنگي رژيم صهيونيستي را به مبارزه دعوت كردند و بر ثبات و پايداري و مقاومت خود تا آزادسازي سرزمين فلسطين و تحقق حق بازگشت تاكيد كردند.
حماس از جامعه بين المللي خواست كه به مسئوليت هاي خود در زمينه حمايت از ملت فلسطين در مقابل ماشين جنگي رژيم صهيونيستي و جنايت هاي مكرر آن عمل كند.
خبرگزاري رسمي سوريه نيز اعلام كرد كه مردم در يكشنبه خونين شهيد شدند و مجروح دادند تا مسئله فلسطين پايدار بماند و به مردم دنيا اعلام كنند كه جولان و فلسطين سرزمين ماست و ما آن را ترك نخواهيم كرد و از دادن خونمان نيز براي آزادي آن دريغ نمي كنيم.
اين در حالي است كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي طي جلسه اي كه پشت درهاي بسته با ايهود باراك وزير جنگ اين رژيم برگزار كرد ادعا كرد كه فلسطيني ها قصد دارند اسرائيل را مملو از آواره كنند و ما نمي خواهيم اين كار انجام شود.
ليكن روزنامه صهيونيستي هاآرتص با ارائه گزارشي درباره درگيري هاي روز يكشنبه نوشت، اين خشونت ها اسرائيل را در وضعيتي قرار داد كه هيچ شانسي را نمي توان براي آن متصور شد.
هاآرتص افزود: كشته و زخمي شدن معترضان سوري اين فرصت را براي دمشق فراهم كرد تا با انجام تبليغات گسترده اقدامات اسرائيل را زير سوال برده و بار ديگر خشونت اسرائيل را در معرض ديد جهانيان قرار دهد.
گفتني است آنچه كه در سوريه جريان دارد با بقيه قيام هاي مردمي متفاوت است. غربي ها و اسرائيلي ها مي كوشند ناآرامي در سوريه را مشابه قيام هاي منطقه قلمداد كنند و خبرهاي داخلي سوريه را در جهت ضديت با دولت بشار اسد پوشش مي دهند.
در حالي كه اسرائيلي ها خود را به ظاهر مدافع مردم سوريه در مبارزه عليه بشار اسد نشان مي دهند. در تازه ترين جنايات خود در جولان 23 نفر از مردم سوريه را شهيد و 350 نفر ديگر را مجروح كردند.
به گفته ناظران سياسي با اين جنايت دست خود را رو كردند و نشان دادند كه در برخورد با سوريه صادق نيستند.
اين اعتراض ها عليه صهيونيست ها در واقع ادامه مبارزات ضداسرائيلي مردم منطقه در سالگرد روز نكبت (روز اشغال فلسطين در سال 1948) و اين اتفاق مرزهاي اسرائيل را ناامن كرده كه اين مسئله موجبات نگراني روزافزون رژيم صهيونيستي را فراهم كرده است.

 



ده ها هزار نفر در مغرب به خيابان ها ريختند

ده ها هزار تن از جوانان طرفدار جنبش 20 فوريه با برپايي تظاهرات در شهرهاي مغرب خواستار اصلاحات سياسي در اين كشور شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «ايلاف»، تظاهرات روز يكشنبه جنبش 20 فوريه در اعتراض به كشته شدن «كمال العمري» در اعتراضات هفته گذشته در دار البيضاء و بسياري از شهرهاي مغرب برگزار شد.
به گفته «احمد مدياني» از رهبران جنبش 20 فوريه، در تظاهرات روز يكشنبه، برخلاف روال گذشته، پليس و نيروهاي امنيتي به مقابله با تظاهركنندگان نپرداختند و اعتراضات بدون درگيري برگزار شد.
وزارت كشور مغرب گرچه تعداد تظاهركنندگان را 2500 نفر برآورد كرده است، اما برگزاركنندگان مراسم از حضور ده ها هزار نفر در آن خبر دادند.
تظاهركنندگان شعارهايي مانند «ما دموكراسي واقعي را خواستاريم، ما مراكشي هستيم نه بيگانه» سر داده و محاكمه عاملان تيراندازي به تظاهركنندگان را خواستار شدند. از سوي ديگر، هزاران تن از معترضان مغربي با برپايي تظاهرات در شهر «صافي» (350 كيلومتري دار البيضاء) از پادشاه اين كشور خواستند كه مسببان مرگ كمال العمري را به دستگاه قضايي معرفي كند.
كمال العمري جوان مغربي در تظاهرات روز پنج شنبه هفته گذشته پس از اصابت گلوله از سوي نيروهاي امنيتي كشته شد و به اولين شهيد اعتراضات مردمي در اين كشور عربي ملقب شد.
در همين حال، نزديك به 1000 نفر در شهر رباط (پايتخت) در روز يكشنبه با برپايي تجمع اعتراض آميزي، خواستار تغييرات سياسي و محدود شدن اختيارات محمد ششم شاه مراكش شدند.
اين تظاهرات 10 روز پيش از دريافت گزارش كميته پيشنهادي براي اصلاح قانون اساسي كه از سوي محمد ششم تشكيل شده است صورت مي گيرد.
محمد ششم در ماه مارس قول داد كه در آينده نزديك اقدام به اصلاح قانون اساسي كند، اما با وجود تظاهرات و اعتراضات مردمي كه بسياري از شهرهاي اين كشور را طي هفته هاي اخير، فرا گرفته است، هنوز وعده شاه مغرب تحقق نيافته است.

 



ادامه موج بيداري در غرب شعار 500هزار تظاهركننده در يونان مردم اروپا! به پا خيزيد

صدها هزار نفر از مردم يونان در دوازدهمين روز از تظاهرات ضد دولتي خود در مركز آتن تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري «شين هوا»، جمعيت كثيري از مردم يونان يكشنبه شب در دوازدهمين روز از تجمعات ضد دولتي خود مقابل ساختمان پارلمان در ميدان «سينتاگما»ي «آتن» و چندين شهر ديگر تظاهرات ضد دولتي برپا كردند.
تظاهركنندگان كه برخي منابع شمار آنها را حتي تا 500 هزار نفر نيز اعلام كرده اند، شعارهايي همچون مردم اروپا به پا خيزيد» سر دادند. و با كف و سوت زدن هاي ممتد عليه تصميم دولت براي اجراي طرح رياضت هاي اقتصادي اعتراض كردند. بر روي دست نوشته هاي برخي تظاهركنندگان نيز نوشته شده بود: «از ميدان التحرير مصر تا ميدان سينتاگماي يونان» بر پايه اين گزارش، جوانان يوناني در حالي كه پرچم هاي يونان، اسپانيا، ايتاليا و مصر را در دست داشتند، همصدا با مردم اين كشورها درخواست خود براي داشتن «دموكراسي واقعي و زندگي بهتر» را فرياد زدند. در اين چند كشور تجمعات مشابهي صورت گرفته كه در برخي از آنها همچون اسپانيا اين تجمعات به شكل زدن چادر در ميادين اصلي شهر همچنان ادامه دارد.
دولت يونان قرار است هفته جاري در راستاي اجراي دستورات صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا، دور جديد رياضت هاي اقتصادي را به اجرا بگذاردتا بدين ترتيب بتواند كمك هاي مالي آنها را دريافت كند.
به گزارش رويتر دولت يونان دوشنبه «ديروز» جلسه اي غيررسمي براي بررسي يك طرح ميان مدت اقتصادي را برگزار كرد كه در صورت تصويب آن تنها براي سال جاري، طرح رياضت اقتصادي به مبلغ 4/6 ميليارد يورو بر مردم يونان تحميل مي شود. گفته مي شود اين اقدام نخستين گام در اجراي طرحي است كه روز جمعه بين اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول بر روي آن توافق حاصل شد. «جرج پاپاندرئو» رهبر حزب حاكم «پاسوك» سه شنبه (امروز) با شركت در جلسه سياسي اين حزب به بررسي مجدد طرح پرداخته پس از آن طي چند روز آينده آن را براي تصويب به پارلمان خواهد فرستاد.


 



يورش نيروهاي آل سعود و آل خليفه به تشييع كنندگان پيكر شهيد در بحرين

سرويس خارجي-
نيروهاي اشغالگر سعودي و نيروهاي آل خليفه با يورش به شهروندان شيعه كه در حال تشييع پيكر شهيد حوادث اخير در بحرين بودند عده زيادي را مجروح كردند.
نيروهاي امنيتي بحرين با حمله به تشييع كنندگان پيكر شهيد منطقه «سنابس» مانع از عزيمت تظاهركنندگان به ميدان لولو در منامه شدند و با پرتاب گاز اشك آور و گلوله عده زيادي از تظاهركنندگان را مجروح كردند.
اين زن شهيد بحريني به دليل استنشاق گاز در جريان تظاهرات روز پنجشنبه به شهادت رسيد.
شركت كنندگان در تظاهرات شعارهايي در محكوميت دولت و نظام حاكم سر دادند و خواستار اخراج نيروهاي سپر جزيره از خاك كشورشان شدند.
تظاهركنندگان در تلاش بودند خود را به ميدان لولو كه دولت نام آن را به ميدان شوراي همكاري تغيير داده برسانند كه با حمله نيروهاي امنيتي آل سعود و آل خليفه روبه رو شدند. مردم نام ميدان لولو را به ميدان شهدا تغيير داده اند.در مناطق ديگري از بحرين از جمله در ستره، العكر، المعامير نيز درگيري هايي ميان تظاهركنندگان و نيروهاي آل سعود و آل خليفه به وقوع پيوست و عده ديگري بر اثر استنشاق گاز اشك آور و اصابت گلوله مجروح شدند.
در همين رابطه يك فعال سياسي بحريني گفت، حمله نيروهاي دولتي و نيروهاي اشغالگر آل سعود به تظاهركنندگاني كه به طور مسالمت آميز خواسته هاي خود را عنوان مي كنند يا شركت كنندگان در مراسم تشييع شهدا در حالي صورت مي گيرد كه يك هفته از لغو حالت فوق العاده مي گذرد و اين مسئله نشان مي دهد كه آل خليفه در وعده هاي خود صادق نيست و دروغ مي گويد.
وي افزود، ملت بحرين در راه رسيدن به اهداف خود آماده روبه رو شدن با هر مسئله اي هستند و از شهادت نمي ترسند و هرگونه دشواري را به جان و دل مي خرند.
اين فعال بحريني همچنين گفت، ملت بحرين مصمم است كه هر روز با برگزاري تظاهرات، خروج اشغالگران سعودي و برآورده شدن خواسته هاي خود را مطالبه كند.
از سوي ديگر نيروهاي امنيتي بحرين يكشنبه شب به يك مراسم مذهبي شيعيان كه در سوگواري امام دهم شيعيان برگزار شده بود حمله و عده اي از حاضران را مجروح و عده ديگر را بازداشت كردند.
اين حملات در حالي صورت گرفت كه مراسم مذكور كاملا جنبه مذهبي داشت و پس از يورش، برخي از حاضران شعار «مرگ بر پادشاه» سر دادند.
عضو گروه الوفاق شيعه در اين باره گفت، اين حملات وحشيانه اوضاع را بدتر و پيچيده تر مي كند.
وي افزود، مقامات بحرين ادعا مي كنند كه به مراسم مذهبي كاري ندارند ولي برخلاف گفته خود عمل مي كنند.
اين عضو گروه الوفاق با اشاره به محاكمه 47 پزشك و پرستار بحريني در دادگاه نظامي به اتهام مداواي مجروحان گفت، رژيم آل خليفه با اين اقدام ها خود را به ورطه سرنگوني نزديك تر مي كند.
اين در حالي است كه رژيم آل خليفه براي بقاي خود و آرام كردن اعتراضات مردمي به هر راه متوسل مي شود و در آخرين اقدام خود تلاش كرده تا با تزريق پول به مخالفان نظر آنان را تغيير دهد.
يك منبع مطلع در وزارت دارايي بحرين در اين باره گفت، بودجه بحرين افزايش زيادي داشته است كه اين كار براي فرونشاندن اعتراضات مردمي صورت گرفته است.
در همين رابطه تلاش هايي هم براي افزايش حمايت آمريكا از حكومت بحرين صورت گرفته و قرار است روزهاي آينده وليعهد بحرين با رئيس جمهور آمريكا ديدار و گفت وگو كند.
روزنامه الوطن عربستان در اين باره نوشت، در ديدار وليعهد بحرين با باراك اوباما قرار است جديدترين تحولات بحرين به اطلاع اوباما رسانده شود و مقامات بحريني از حمايت آمريكا براي سركوب معترضان مطمئن شوند.

 



انقلابيون ليبي در 70 كيلومتري طرابلس سنگر گرفتند

انقلابيون ليبي با تسخير شهرك هاي اطراف پايتخت، حلقه محاصره را عليه ديكتاتور اين كشور تنگ تر كردند.
به گزارش ايسنا، همزمان با بمباران مركز طرابلس توسط جنگنده هاي ناتو، انقلابيون ليبي پيشروي خود را به سمت پايتخت و منطقه «الجيل الغربي» آغاز كردند. طي اين پيشروي، انقلابيون توانستند چندين شهرك را در اطراف طرابلس تصرف كنند و در 70 كيلومتري پايتخت مستقر شوند.
نيروهاي «معمر قذافي» نيز در واكنش به شكست هاي پي درپي خود، شهر «الزنتان» را با موشك هاي گراد هدف قرار دادند كه آمار تلفات اين حمله مشخص نيست.
جنگنده هاي ناتو نيز علاوه بر منطقه «باب العزيزيه» در مركز طرابلس، منطقه «تاجورا» در شرق پايتخت را نيز هدف بمباران قرار دادند. در خصوص شمار تلفات اين حمله، خصوصا بمباران باب العزيزيه حداقل با پنج بمب قوي، گزارشي نرسيده است. طبق گزارشات تكميلي، غيرنظاميان و منازل آنها نيز در اين حملات، هدف قرار گرفت.
ساير رويدادها
¤ دولت روسيه نماينده ويژه خود را براي ميانجيگري ميان انقلابيون و سرهنگ قذافي، به ليبي اعزام كرد.
¤ ويليام هيگ، وزير خارجه انگليس كه اخيرا با انقلابيون در بنغازي ديدار داشته است، گفت كه احتمال دارد عمليات نيروهاي ناتو عليه قذافي تا بعد از كريسمس (11دي) هم ادامه يابد.
¤ روزنامه الشرق الاوسط طي گزارشي، سقوط قذافي را نزديك دانست.

 



هلاكت 6 تفنگدار آمريكايي در بغداد به دنبال موشكباران مقر اشغالگران

حمله موشكي به پايگاه نظامي اشغالگران در پايتخت عراق، به مرگ شش نظامي آمريكايي و جراحت پنج تن ديگر از آنها انجاميد.
به گزارش خبرگزاري مهر، افراد مسلح ناشناس ديروز يك پايگاه نظامي اشغالگران خارجي را در بغداد هدف حمله موشكي قرار دادند.بر اثر اين حمله دست كم شش نظامي آمريكايي به هلاكت رسيدند و پنج تن ديگر نيز زخمي شدند.
طي هفته هاي اخير مراكز استقرار نظاميان آمريكايي در عراق بارها هدف موشك هاي كاتيوشا قرار گرفته است. منابع وابسته به نظاميان آمريكايي معمولاً شمار تلفات خود را پوشش خبري نمي دهند.علاوه بر آن، ديروز بغداد و تكريت شاهد يك حمله مسلحانه تروريستي و يك انفجار انتحاري نيز بود كه بر اثر آن، جمعاً هفت غيرنظامي شهيد و حداقل 15نفر ديگر مجروح شدند. در بغداد، محل هاي ايست و بازرسي پليس عراق هدف تيراندازي تروريست ها قرار گرفته بود.

 



سفير عراق خطاب به سفير عربستان در دمشق آشوب هاي سوريه زير سر آل سعود است

سرويس خارجي-
سفير عراق در ضيافت شامي در دمشق سفير عربستان را به دخالت در امور داخلي سوريه متهم كرد.
«علاحسين الجوادي» سفير عراق در دمشق در ضيافت شامي در سوريه به همتاي سعودي خود حمله كرد و عربستان سعودي را عامل ايجاد ناآرامي و آشوب در اين كشور دانست.
درگيري لفظي سفير عراق با سفير عربستان بالا گرفت و وليد معلم وزير خارجه سوريه مجبور به دخالت شد و طرفين را به آرامش دعوت كرد.
روزنامه كويتي الراي با چاپ اين خبر افزود، سفير عراق در اين ميهماني خطاب به سفير عربستان سعودي گفت، همين توطئه اي كه الان از سوي برخي كشورهاي خليج فارس و در رأس آن عربستان سعودي عليه سوريه به راه انداخته شده دقيقاً مشابه توطئه اي بود كه عليه عراق به راه افتاد.
وي افزود، من فردي دموكرات هستم و مي توانم نظراتم را هرطور كه بخواهم بيان كنم.
سفير عربستان نيز در پاسخ به اظهارات سفير عراق درحالي كه به شدت عصباني شده بود گفت، تو اطلاعي از دموكراسي نداري و نمي تواني سخني درباره دموكراسي به زبان بياوري.

 



پيروزي كانديداي چپگرا در انتخابات رياست جمهوري پرو

رهبر چپگراي حزب سوسياليست پرو طي رقابتي بسيار فشرده در انتخابات رياست جمهوري اين كشور به پيروزي رسيد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، «اولانتا هومالا» افسر بازنشسته و 48 ساله پرو و نامزد چپگراي حزب سوسياليست اين كشور در دور دوم انتخابات رياست جمهوري با اختلاف پنج درصد بر رقيب سرسخت خود «كيكو فوجيموري» پيروز شد.
بنا به اعلام ستاد ملي انتخابات پرو، «هومالا» با كسب بيش از 50 درصد از آرا توانست بر خانم «فوجيموري»، دختر «آلبرتو» رئيس جمهور سابق و ژاپني الاصل اين كشور كه اكنون به اتهام فساد مالي زنداني است پيروز شود. «فوجيموري» 35 ساله كمتر از 49 درصد از آرا را از آن خود كرد. 20 ميليون نفر واجد شرايط شركت در انتخابات بودند.
پيروز انتخابات رياست جمهوري پرو، يكشنبه ساعاتي پس از اعلام نتايج نزديك به قطعي انتخابات در جمع طرفداران خود حاضر شد و گفت قول مي دهد پرو را به كشوري پرنفوذ با اقتصادي قوي تبديل كند.
پرو كشوري است در آمريكاي جنوبي كه از غرب به اقيانوس آرام جنوبي مي رسد. اين كشور با بيش از 29 ميليون نفر جمعيت، از شمال با اكوادور و كلمبيا، از شرق با برزيل و از غرب با شيلي و بوليوي هم مرز است.
ليما (پايتخت) و آركوئيپا به ترتيب با 9 ميليون نفر و 800 هزار نفر از شهرهاي اصلي اين كشور هستند.

 



پرتاب لنگه كفش به تصاوير شيمون پرز در ايتاليا

گروهي از فعالان طرفدار فلسطين و ضدصهيونيستي در ايتاليا در اعتراض به سفر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي به كشورشان، آدمك وي را در يكي از ميدان هاي شهر تورينوي ايتاليا و خيابان هاي اصلي نصب كردند و به سمت آن لنگه كفش پرتاب كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس به نوشته روزنامه صهيونيستي معاريو، فعالان ضدصهيونيست در ايتاليا در اعتراض به سياست هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان و اعتراض به سفر پرز به ايتاليا براي مشاركت در جشن هاي ملي اين كشور، آدمك هاي پرز را در ميدان ها و خيابان هاي مهم نصب كردند و از رهگذران خواستند لنگه كفشي را به سمت اين آدمك ها پرتاب كنند.
اين ابتكار مورد توجه شمار زيادي از طرفداران فلسطين قرار گرفت ولي شهردار تورينوي ايتاليا به دليل روابط نزديكي كه با رژيم صهيونيستي دارد دستور داد آدمك ها و تصاوير مربوط به پرز را از سطح شهر جمع آوري كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14