(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 خرداد 1390- شماره 19945

كاركنان اداره پست در الجزاير دست از كار كشيدند
جنبش اخوان المسلمين مصر حزب سياسي تاسيس كرد
آل سعود در اولين عقب نشيني به زنان حق رأي داد
تظاهركنندگان در يمن : تا پيروزي كامل انقلاب در خيابان ها مي مانيم
حمايت حماس و جهاد اسلامي از خيزش مردمي عليه اسرائيل در جولان
هواپيماهاي ناتو روي 10 نقطه طرابلس بمب ريختند
جلسه امنيتي در كاخ سفيد براي بررسي جنگ افغانستان
افراد مسلح ناشناس در سوريه 120 نيروي امنيتي را به قتل رساندند
آغاز گفت و گوهاي صلح بين تفليس و مسكو
احتمال تغيير قانون اساسي در تركيه
طرح رياضت اقتصادي يونان در ميان اعتراض ها به پارلمان رفت
فرياد «انتقام، انتقام» در مراسم تشييع پيكر شهداي جولان
محاكمه 47 پزشك و پرستار در بحرين به تعويق افتاد



كاركنان اداره پست در الجزاير دست از كار كشيدند

كاركنان اداره پست الجزاير در اعتراض به پايين بودن دستمزد خود، دست از كار كشيدند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، كشور الجزاير كه همانند بسياري از كشورهاي عربي از ابتداي سال جاري تاكنون شاهد اعتصابات و اعتراضات روزانه براي دستيابي به خواسته هاي سياسي و اجتماعي است، روز دوشنبه با اعتصاب گسترده كاركنان اداره پست، مواجه شد.اين گزارش حاكي است كه اعتصاب كاركنان اداره پست الجزاير، باعث محروميت ميليونها كارمند و بازنشسته الجزايري از دريافت حقوق گرديد.
همچنين اعتصاب كنندگان ليستي از خواسته هاي خود را براي رئيس پارلمان اين كشور ارسال كرده اند كه در راس آن افزايش دستمزدها به ميزان 75 درصد، محاسبه اين تغيير در پرداخت از ژانويه 2008 و استخدام 60درصد از فرزندان كاركنان در حال بازنشستگي قرار دارد.

 



جنبش اخوان المسلمين مصر حزب سياسي تاسيس كرد

دولت جديد مصر با درخواست اخوان المسلمين براي تاسيس يك حزب سياسي موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، كميته امور احزاب به رياست «كمال نافع» روز دوشنبه با تاسيس حزب «آزادي و عدالت» وابسته به جماعت اخوان المسلمين موافقت و صدور مجوز فعاليت آن را رسما اعلام كرد.
براساس اين گزارش جماعت اخوان المسلمين كه از 83 سال پيش تاكنون در صحنه سياسي و مذهبي مصر نقش موثري را ايفا كرده است، با تاسيس حزب آزادي و عدالت خيز بلندي براي دستيابي به كرسي هاي پارلمان برداشته است.
اين در حالي است كه جماعت اخوان المسلمين سي ام آوريل اعلام كرد كه سرگرم تاسيس يك حزب سياسي است و «محمد مرسي» را به عنوان دبيركل آن برگزيده است.

 



آل سعود در اولين عقب نشيني به زنان حق رأي داد

مجلس شوراي عربستان با طرح شركت زنان در انتخابات شوراهاي محلي موافقت كرد.
به گزارش روزنامه «الرياض»، طرح شركت زنان در انتخابات شوراهاي محلي و شهرداري ها پس از يك هفته بررسي در مجلس شوراي عربستان به تصويب رسيد.
براساس اين طرح، مجلس شوراي عربستان توصيه كرد كه دولت براي تهيه مقدمات اين كار بايد موازين شرعي را رعايت و ترتيب شركت زنان را در انتخابات موسوم به مجالس شهرداري فراهم كند.
اتخاذ اين تصميم كه در تاريخ سياسي عربستان بي سابقه است، پس از آن صورت مي گيرد كه زنان عربستاني از چند ماه پيش تاكنون به مناسبت هاي مختلف خواستار مشاركت در امور سياسي كشورشان و به دست آوردن امتيازات سياسي و اجتماعي همچون مردان در عربستان شده اند.
برپايه گزارش، درخواست آزاد شدن رانندگي براي زنان كه به صورت يك حركت اجتماعي درآمده در اين راستا ارزيابي مي شود و قرار است تظاهراتي به همين مناسبت از سوي فعالان زن در روز 17 ژوئن (27 خرداد) برپا شود.
همچنين رژيم سنتي عربستان كه در راس آن خاندان آل سعود قرار دارند، از ترس فراگير شدن موج انقلاب هاي عربي در كشور، دست به تدابير پيشگيرانه اي از جمله افزايش حقوق كارمندان، آزادي برخي از زندانيان و وبلاگ نويسان زده است.
در اين راستا نيز يك استاد دانشگاه آمريكايي بيروت گفت: رژيم عربستان نگران سرايت انقلاب هاي مردمي در منطقه است.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: انقلاب يمن و مصر ترس و نگراني زيادي را در بين حكام عربستان به وجود آورده است و آنها را به اتخاذ تدابيري همانند دعوت از اردن و مغرب براي عضويت در شوراي همكاري خليج فارس واداشته است.
«علي الاحمد» مدير مؤسسه «اي جي اي» در واشنگتن در گفت وگو با شبكه خبري «پرس تي وي» متذكر شد: حاكمان عربستان نگران اين هستند كه تخت سلطنت آنها نيز سرنگون شود و با سرنگوني دوستانشان، نفوذ خود را در برخي از كشورهاي عربي از دست بدهند.
وي علت ديگر مخالفت عربستان با انقلاب هاي مردمي را بر گرفته از همكاري و ائتلاف رياض با واشنگتن عنوان كرد.

 



تظاهركنندگان در يمن : تا پيروزي كامل انقلاب در خيابان ها مي مانيم

صدها هزار تظاهركننده يمني با برپايي تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف يمن خواستار تداوم انقلاب مردمي تا سرنگوني تمامي ايادي ديكتاتور يمني شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صدها هزار معترض يمني با برپايي تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف يمن در روز گذشته بر ضرورت تداوم انقلاب مسالمت آميز در يمن تاكيد كردند و خواستار رفتن تمام وابستگان و مزدوران علي عبدالله صالح شدند.
تظاهركنندگان شعار مي دادند: «مردم سرنگوني تمام ظالمان را مي خواهند»، «ما در ميدان ها باقي مي مانيم تا همه مزدوران كنار روند»، «به آمريكا بگوييد كه بازي اش در يمن تمام شده است».
شركت كنندگان در تظاهرات همچنين اظهار داشتند كه وارد بازي خشونت و جنگ داخلي نمي شوند و همچنان بر تداوم انقلاب به صورت مسالمت آميز تاكيد دارند.
اين درحالي است كه براثر درگيري ارتش يمن با افراد مسلح در شهرهاي جنوبي يمن دست كم 20 نفر كشته و ده ها نفر زخمي شدند.
منابع امنيتي اعلام كردند كه اين افراد مسلح مرتبط با القاعده هستند و كنترل شهر زنگبار و ديگر شهرهاي جنوب يمن را در دست داشتند به همين دليل ارتش تلاش كرد كنترل اين شهرها را به دست بگيرد كه موفق به اين كار نشد.
زنگبار مركز استان ابين در جنوب يمن است كه پيش از خروج عبدالله صالح از كشور از سوي حكومت به نيروهاي مسلح وابسته به القاعده تحويل داده شده بود.
از سوي ديگر، مخالفان يمني اعلام كردند كه آمريكا و عربستان در تلاشند با استفاده از غيبت علي عبدالله صالح مسير انقلاب يمن را منحرف سازند.
سيف الوشلي مخالف يمن دراين باره گفت: آمريكا و عربستان در صددند از فرصت غيبت ديكتاتور يمن استفاده و روند انتقال مسالمت آميز قدرت در يمن را آغاز كنند.
درهمين رابطه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه به نفع يمن است كه اكنون هرچه سريع تر زمينه انتقال قدرت را فراهم كند.
دولت هاي فرانسه، آلمان، انگليس، ايتاليا و اسپانيا نيز از تمام طرف ها در يمن خواستند كه روند انتقال مسالمت آميز و دموكراتيك قدرت در يمن آغاز شود.
از سوي ديگر عربستان سعودي نيز ابراز اميدواري كرد كه صالح سرانجام طرح ابتكاري شوراي همكاري خليج فارس را براي حل و فصل بحران يمن امضا كند.
شوراي همكاري خليج فارس نيز طرف هاي درگير يمن را به آرامش و خويشتنداري دعوت كرد.دبيركل شوراي همكاري خليج فارس خاطرنشان كرد كه طرح پيشنهادي اين شورا همچنان به عنوان بهترين راه حل بوده و در صورت اعلام موافقت تمامي طرف هاي يمني، اين شورا مي تواند اجراي آن را پيگيري كند.
اولتيماتوم جوانان
سخنگوي كميته سازماندهي انقلاب مسالمت آميز جوانان يمن تاكيد كرد چنانچه شوراي حكومت انتقالي در طول يك هفته تشكيل نشود جوانان انقلابي اعضاي شوراي مذكور را از ميان خودشان انتخاب مي كنند.
به گزارش ايرنا، وسيم القرشي سخنگوي كميته سازماندهي انقلاب جوانان يمن گفت: در صورتي كه پس از يك هفته شوراي حكومت انتقالي تشكيل نشود آنان عليه معاون رئيس جمهوري و همه باقي مانده هاي نظام علي صالح و همدستان آنها تظاهرات اعتراض آميز برگزار خواهند كرد تا بر همه مواضع حاكميتي در كشور و در راس آن فرودگاه صنعا براي جلوگيري از ورود صالح به كشور مسلط خواهند شد.
علي عبدالله صالح روز جمعه گذشته زماني كه يك موشك به كاخ رياست جمهوري اصابت كرد مجروح شد و به همراه چند تن از مقامات و مسئولان يمني كه در اين حادثه زخمي شده بودند براي مداوا به رياض رفت. در اين حادثه هفت تن كشته شدند. سخنگوي كميته سازماندهي جوانان انقلابي يمن گفت: جوانان انقلابي با حاكميت نظاميان در اين زمان و آينده مخالفند. وي گفت: ما خواهان يك حاكم غيرنظامي هستيم و نه نظامي و حتي اگر يكي از نظاميان نيز براي رسيدن به حاكميت از مقام خود استعفا كند باز هم با اين مساله مخالفت خواهيم كرد. اين سخنگو افزود: اما خاندان آل الاحمر همچون شيخ صادق الاحمر (رئيس قبيله بزرگ حاشد) و برادرانش هم اگر به همين روش خود كه تبعيت از انقلاب و حمايت از جوانان انقلابي است ادامه دهند و به تحصن كنندگان در ميدان ها بپيوندند و دست از تشكل هاي قبيله اي و سلاح بردارند در اين صورت بخشي از مردم يمن خواهند بود و حق نامزدي براي هر مقامي را دارند اما اگر بخواهند غير از اين مسايل كاري كنند از نظر ما پذيرفته نيست. سخنگوي كميته سازماندهي جوانان انقلابي يمن درباره هرگونه مذاكرات در آينده در مورد انتقال قدرت و يا تقسيم آن در يمن گفت: ائتلاف ها و هماهنگي هايي در سطح استاني انجام گرفته كه در راس آن كميته اجرايي و سازماندهي است كه من نماينده آن هستم ولي هيچ حزب خاصي از سوي جوانان انقلابي تاكنون تشكيل نشده است. القرشي در مورد حضور فرزند علي عبدالله صالح كه به عنوان فرمانده گارد رياست جمهوري در كاخ رياست جمهوري حضور دارد گفت: آنان نمي توانند در مقابل جوانان انقلابي كه قرار است به سوي كاخ رياست جمهوري راهي شوند مقاومت كنند. وي گفت: توانايي هاي نظامي آنان بسيار ضعيف شده و با اينكه برخي از واحدهاي نظامي كه در داخل كاخ رياست جمهوري متمركز هستند ولي واحدهايي از گارد رياست جمهوري كه به خصوص در صنعا متمركز هستند حمايت خود را از انقلاب اعلام كرده اند و ديگر نيروهاي گارد رياست جمهوري نيز كه در خارج از صنعا مستقرند آن قدر توانايي ندارند كه بتوانند جلو قبايلي كه مي خواهند به پايتخت بيايند را بگيرند.





 



حمايت حماس و جهاد اسلامي از خيزش مردمي عليه اسرائيل در جولان

سرويس خارجي-
جنبش حماس حمايت خود را از خيزش عظيم مردمي براي بازپس گيري حقوق غصب شده ملت فلسطين اعلام كرد.
جنبش حماس حمايت خود را از خيزش عظيم مردمي در سالروز اشغال قدس براي تحقق آزادي و بازپس گيري حقوق غصب شده ملت فلسطين اعلام كرد.
يك مقام مسئول در جنبش حماس اظهار داشت، ظهور انتفاضه سوم را به فال نيك مي گيريم و از درگاه خداوند متعال مسئلت داريم كه اين انتفاضه را مقبول درگاه خود قرار دهد.
حماس از جامعه بين المللي خواست كه به مسئوليت هاي خود در زمينه حمايت از ملت فلسطين و محكوم كردن رژيم صهيونيستي به دليل ارتكاب جنايت هاي مكرر عمل كند.
اين جنبش همچنين از مردم فلسطين خواست تا همچنان بر مقاومت و پايداري خود تا آزادي سرزمين فلسطين تاكيد كنند.
شخصيت هاي سياسي و ملي فلسطين نيز خيزش مردمي در سالروز اشغال قدس را ستودند و تاكيد كردند كه اين حادثه صهيونيست هاي ياغي را به وحشت انداخته است.
يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين در اين باره گفت، جمعيتي كه از خاك سوريه به سمت مرزهاي فلسطين اشغالي سرازير شدند يك پيام روشن براي رژيم صهيونيستي داشتند و پيام اين است كه زوال و نابودي اين رژيم نزديك است و زمان بازپس گيري اراضي اشغالي و بازگشت آوارگان به سرزمين مادري شان نزديك است.
وي افزود، همين پيام آشكار بود كه صهيونيست ها را به وحشت انداخت و آنها ديوانه وار مردم را به خاك و خون كشيدند.
عضو كميته مركزي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز گفت پيام آوارگان فلسطيني در تظاهرات بلندي هاي جولان اين بود كه با همگامي ملت هاي عربي مي توان رژيم صهيونيستي را به زانو درآورد.
وي افزود، جمعيت آوارگان فلسطيني تاكيد كردند كه هرقدر هم زمان طول بكشد هرگز يك لحظه از فلسطين غافل نمي شوند و در راه آن همه چيز را فدا خواهند كرد.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز به اظهارنظر صريح درباره جنايات اخير رژيم صهيونيستي در بلندي هاي جولان پرداخت و گفت، من همواره اسرائيل را به دليل نقض قوانين بين المللي محكوم كرده ام. وي افزود، تاكنون چندين بيانيه درباره محكوميت جنايات اسرائيل صادر شده است كه در آنها همواره از اقدامات ضد انساني رژيم تل آويو انتقاد شده است.
وزير خارجه اردن نيز تيراندازي ارتش رژيم صهيونيستي به تجمع كنندگان در منطقه اشغالي جولان را به شدت محكوم كرد.
گفتني است دولت منتخب مردم فلسطين (حماس) با صدور اطلاعيه اي به مناسبت گراميداشت ياد شهداي فلسطين در مرزهاي جولان در فلسطين عزاي عمومي اعلام كرد.
از ديگر اخبار فلسطين اينكه منابع آگاه فلسطيني اعلام كردند كه رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در نامه اي به دولت آمريكا موافقت خود را با استقرار نيروهاي بين المللي در مرز با اردن اعلام كرده است.
به گفته منابع فلسطيني در اين نامه موافقت طرف فلسطيني با از سرگيري مذاكرات با طرف اسرائيلي بر اساس مرزهاي 67 حتي اگر شهرك سازي نيز به طور نهايي متوقف نشود، اعلام شده است.


 



هواپيماهاي ناتو روي 10 نقطه طرابلس بمب ريختند

جنگنده هاي ناتو 10 نقطه پايتخت ليبي را بمباران كردند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جنگنده هاي ناتو ديروز در حالي كه در ارتفاع پايين پرواز مي كردند، 10 نقطه را در مركز طرابلس بمباران كردند. قبل از آن نيز ساختمان راديو تلويزيون و ساختمان كنگره خلق ليبي هدف بمباران ناتو قرار گرفته بود. ايرنا نيز به نقل از «آندرس فوگ راسموسن» گزارش داد، حملات هوايي ناتو عليه مراكز دولتي و نظامي ليبي افزايش مي يابد. به گفته راسموسن، طي 67 روز اخير ناتو 1800 اهداف نظامي از جمله 700 انبار مهمات، 500 دستگاه تانك و خودروي زرهي و 100 مركز فرماندهي را از بين برده است.
تنها 9 كشور از 28 كشور عضو ناتو در حملات هوايي عليه ليبي شركت دارند.
از داخل ليبي خبر مي رسد كه انقلابيون بر شهر «يفرن» مسلط شدند و پيشروي آنها به سمت طرابلس نيز ادامه دارد.
مناطق و شهرهاي «بئر عباد»، «اجدابيا»، «البريقه» و «الاربعين» نيز ناآرام گزارش شد؛ در اين مناطق علاوه بر درگيري ميان انقلابيون و گردان هاي قذافي، هواپيماهاي ناتو نيز مواضع ارتش قذافي را بمباران كردند.
ساير رويدادها
¤ وزيرخارجه ليبي براي ديدار و گفت وگو با همتاي چيني خود، به پكن رفت.
¤ نشريه آلماني «دي سايت» طي تحليلي نوشت: جنگ ليبي، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا را در تنگنا قرار داده است.
¤ دولت ليبي از شوراي امنيت سازمان ملل خواست براي بررسي جنايات ناتو در ليبي، نشست فوق العاده تشكيل دهد.

 



جلسه امنيتي در كاخ سفيد براي بررسي جنگ افغانستان

رئيس جمهور آمريكا براي بررسي جنگ افغانستان و چگونگي مواجهه با حملات فزاينده طالبان در اين كشور، جلسه امنيتي تشكيل داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «باراك اوباما» براي چاره جويي درباره افغانستان، جلسه امنيتي تشكيل داد. در اين جلسه كه چهره هاي برجسته دولت و نظاميان آمريكا حضور داشتند، وضعيت پاكستان نيز مورد بحث قرار گرفت. اوباما علاوه بر چگونگي مواجهه با حملات شبه نظاميان طالبان، در نحوه حمايت لجستيكي از نيروهاي آمريكايي در افغانستان نيز با مشكلات زيادي مواجه است. كارشناسان مي گويند، اوباما با فشار افكارعمومي داخلي براي پايان دادن جنگ در افغانستان مواجه است. هم اكنون حدود 130 هزار نظامي خارجي در افغانستان حضور دارند كه بيش از دوسوم آنها آمريكايي هستند.
در همين حال، از داخل افغانستان خبر مي رسد كه نيروهاي خارجي پس از يكسال عمليات ناموفق در استان هلمند، خروج از اين استان را آغاز كردند. اين نيروها ابتدا قصد داشتند پس از هلمند، به استان قندهار لشكركشي كنند، اما در هلمند نتوانستند شبه نظاميان طالبان را قلع و قمع كنند.
طبق توافق ناتو و دولت كابل، نيروهاي خارجي موظف هستند مديريت امنيتي هفت شهر و استان افغانستان را به دولت افغانستان واگذار كنند كه استان هلمند يكي از آنهاست.
خبرگزاري ايسنا نيز در همين رابطه گزارش داد، ژنرال «ويليام كالدول» از فرماندهان آمريكايي در افغانستان مدعي شد، نيروهاي افغان توانايي لازم براي در دست گرفتن امور امنيتي را ندارند.
يكي از راه هاي پيش روي آمريكايي ها در افغانستان، مذاكره با رهبران طالبان است؛ آمريكايي ها كه تاكنون با نمايندگان «ملاعمر» رهبر طالبان، مذاكراتي را در قطر و آلمان داشته اند، اكنون مايل هستند با شخص ملاعمر مستقيماً مذاكره كنند. دوشنبه گذشته دو فرمانده مشهور طالبان به همراه 20 شبه نظامي تحت امر خود، به دولت كابل پيوستند. اين در حالي است كه «ملاحبيب مغل» يكي از فرماندهان ارشد گروه شورشي طالبان، در منطقه هرات در غرب افغانستان به دست نيروهاي دولتي كابل كشته شد و چهار نفر از جمله دو محافظ وي نيز زخمي شدند.
از استان «جوزجان» افغانستان نيز خبر رسيد كه رئيس شوراي استاني اين منطقه به دست شبه نظاميان طالبان كشته شد. يك نظامي استراليايي نيز در افغانستان به هلاكت رسيد.
تنفر از اشغالگران
به گزارش خبرگزاري فارس، «مولوي قيام الدين كثاف»، رئيس شوراي علماي افغانستان، در ديدار با يك هيئت سازمان ملل، از عملكرد نيروهاي خارجي در افغانستان انتقاد و تاكيد كرد: اگر به عمليات خودسرانه اين نيروها، كه به كشته شدن مردم بي گناه منجر مي شود، پايان داده نشود، مردم افغانستان با آنان به عنوان اشغالگر برخورد خواهند كرد.

 



افراد مسلح ناشناس در سوريه 120 نيروي امنيتي را به قتل رساندند

تلويزيون سوريه اعلام كرد كه 120 مامور امنيتي در شهر «جسر الشغور» واقع در شمال اين كشور به دست يك گروه مسلح به قتل رسيدند.
تلويزيون دولتي سوريه روز گذشته اعلام كرد مردم شهر جسرالشغور اخيرا از ماموران امنيتي خواسته بودند كه براي حفاظت از آنها در برابر باندهاي مسلح به آن شهر بروند، اما هنگامي كه ماموران در راه بودند يك گروه مسلح به آنها حمله كرد.
براساس اين گزارش ابتدا 20 مامور به قتل رسيدند اما دقايقي بعد افراد مسلح يك مركز پست را منفجر كردند و در آنجا نيز 20 مامور ديگر كشته شدند.
افراد مسلح به ساختمان هاي دولتي و مراكز عمومي نيز يورش برده و به تخريب اموال عمومي پرداختند كه دراين مرحله نيز تعداد ديگري از ماموران امنيتي به قتل رسيدند.
تلويزيون سوريه اظهار داشت اين ماموران امنيتي به طرز فجيعي كشته شدند و هنوز ماهيت اين افراد شناسايي نشده است.
براساس اين گزارش افراد مسلح از شهروندان عادي به عنوان سپر بلا استفاده مي كردند و با زور به خانه هاي مردم يورش برده و در آنجا پناه گرفته بودند و به سوي ماموران و مردم عادي شليك مي كردند. تحليلگران منطقه معتقدند همزمان با كشتار رژيم صهيونيستي عليه شهروندان سوري كه براي دفاع از ملت فلسطين به سمت مرزهاي اين كشور با اسرائيل رفته بودند و صدها كشته و زخمي به جاي گذاشت، آمريكا، اسرائيل و عربستان تلاش همه جانبه اي را براي براندازي رژيم بشاراسد رئيس جمهور سوريه آغاز كرده اند و كشتار ماموران امنيتي دراين راستا قابل ارزيابي است.
از سوي ديگر، درحالي كه فرانسه و كشورهاي غربي در صدد ارائه پيش نويس قطعنامه اي عليه سوريه در شوراي امنيت سازمان ملل هستند روسيه هشدار داده است كه چنين سندي را امضا نخواهد كرد.وزير خارجه روسيه اخيرا اعلام كرده بود كه مسائل سوريه داخلي است و كشورهاي ديگر نبايد در اوضاع داخلي اين كشور دخالت كنند.

 



آغاز گفت و گوهاي صلح بين تفليس و مسكو

نخستين دور گفت و گوهاي صلح بين گرجستان و روسيه در ژنو برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي سازمان ملل متحد روز سه شنبه با اعلام اين خبر افزود: روسيه و گرجستان پس از 3 سال اختلاف سياسي، موافقت كردند كه بر سر ميز مذاكره بنشينند و در مورد مسائل مورد علاقه خود در ژنو گفت و گو كنند.
به گفته سخنگوي سازمان ملل متحد، اين دور از گفت و گوها زير نظر سازمان ملل و سازمان امنيت و همكاري اروپا براي اتخاذ تدابير امنيتي در مناطق مورد منازعه بين دو كشور از روز سه شنبه آغاز شده است.
سخنگوي سازمان ملل كه مذاكرات ژنو را ترتيب داده است ياد آور شد، توافق اوليه بين دو كشور براي گفت و گوهاي صلح روز چهارم مارس اتخاذ شد.
اين دور از گفت وگوها بين گرجستان و روسيه در حالي برگزار مي شود كه «ساكاشويلي»، رئيس جمهور گرجستان همچنان اتهاماتي را به مسكو وارد مي كند.
در جريان ناآرامي هاي اخير تفليس، رئيس جمهور گرجستان در نخستين واكنش هاي رسمي خود روسيه را عامل بروز اين ناآرامي ها عنوان كرد.
لازم به ذكر است منازعه دو كشور از اوت سال 2008 و هنگامي آغاز شد كه تفليس تلاش كرد اوستياي جنوبي را اشغال كند اما مسكو با پيشدستي كردن، اين منطقه را به تصرف خود درآورد.گفتني است درگيري هاي مرزي بين گرجستان و روسيه با وساطت اتحاديه اروپا منجر به آتش بس بين طرفين شد. روسيه و گرجستان چند سال پيش بر اثر اختلاف در مورد مناطق آبخازيا و اوستياي جنوبي وارد جنگ شده بودند.

 



احتمال تغيير قانون اساسي در تركيه

نخست وزير تركيه از احتمال تغيير در قانون اساسي اين كشور، در صورت پـيروزي در انتخابات پارلماني خبر داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي تلويزيون «تي آرتي» تركيه، «رجب طيب اردوغان» نخست وزير اين كشور روز يكشنبه در گفت وگوي راديو تلويزيوني اعلام كرد: اگر پس از انتخابات سراسري آينده تركيه، اكثريت كرسي ها را به دست آوريم، موضوع تغيير قانون اساسي در دستور كار ما قرار خواهد گرفت.
اردوغان، تهيه قانون اساسي جديد را براي تركيه، اولويت نخست حزب عدالت و توسعه پس از انتخابات پارلماني اين كشور عنوان كرد و گفت: تلاش حزب ما، حل مشكلات موجود در كشور براي دستيابي به جايگاه واقعي تركيه در معادلات منطقه اي است.
اين در حالي است كه نظرسنجي ها در تركيه نشان مي دهد، حزب عدالت و توسعه از شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات پارلماني دوازدهم ژوئن (22 خردادماه) برخوردار است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري «يورونيوز»، در حالي كه كمتر از يك هفته به انتخابات پارلماني تركيه باقي مانده است، نظرسنجي ها نشان مي دهد حزب عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان، نسبت به ساير احزاب از شانس بيشتري برخوردار است.
همچنين، رقابت اصلي در اين انتخابات، ميان دو حزب حاكم اين كشور و حزب خلق جمهوريخواه، (مهم ترين حزب مخالف دولت) در جريان خواهد بود.
طبق نظرسنجي ها، حزب عدالت و توسعه مي تواند به بيش از 45 درصد آرا دست يابد، در حالي كه سهم حزب رقيب در اين نظرسنجي 30 درصد بوده است.
به اعتقاد كارشناسان مسائل تركيه، حزب عدالت و توسعه در صورت به دست آوردن دو سوم كرسي هاي پارلمان مي تواند به راحتي قانون اساسي را اصلاح كند.
انتخابات دوازدهم ژوئن از اين جهت نيز حائز اهميت خواهد بود كه راه را براي تهيه نخستين قانون اساسي غيرنظامي در تركيه به دست حزب عدالت و توسعه هموار مي كند.
گفتني است در انتخابات پارلماني تركيه بيش از 50 ميليون راي دهنده براي انتخاب 550 نماينده مجلس به پاي صندوق هاي راي خواهند رفت.انتخابات مجلس تركيه دوازدهم ژوئن (22 خرداد) در سراسر اين كشور برگزار خواهد شد.

 



طرح رياضت اقتصادي يونان در ميان اعتراض ها به پارلمان رفت

طرح رياضت اقتصادي يونان در ميان تظاهرات گسترده مردمي، براي تصويب به پارلمان رفت.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، طرح رياضت اقتصادي تحميلي اتحاديه اروپا در ميان مخالفت هاي گسترده مردمي، ديروز به پارلمان يونان رفت. پيش از اين، دولت يونان با برگزاري جلسه اي آخرين بررسي هاي خود را براجراي اين طرح كه تنها شرط اتحاديه اروپا براي موافقت با پرداخت كمك هاي مالي است، به انجام رساند.
پارلمان يونان تا 11 تيرماه (پايان ژوئن) فرصت دارد نسبت به تصويب يا رد اين طرح اقدام كند.گفتني است، مردم آتن و ساير شهرهاي يونان همزمان با ارسال طرح به پارلمان و در سيزدهمين روز از اعتراضات خياباني خود مقابل ساختمان پارلمان تجمع كرده و نسبت به تصويب طرح رياضت اقتصادي هشدار دادند.
يادآور مي شود يونان براي نجات اقتصاد بحران زده خود تصميم به دريافت كمك هاي مالي از صندوق بين المللي پول و بانك جهاني دارد. موسسات مالي مذكور موافقت با پرداخت اين كمك ها را مشروط به اجراي طرح رياضت اقتصادي كرده اند. در صورت تصويب اين طرح آتن به ميزان 4/6 ميليارد يورو از هزينه هاي خود را خواهد كاست كه در نتيجه آن، ماليات هاي مردمي افزايش يافته و اموال و موسسات دولتي نيز به بخش خصوصي واگذار مي شود.
كارگران، معلمان، كارمندان، پرستاران، پزشكان و سنديكاهاي كارگري و كارمندي و قشر متوسط جامعه كه خود را قرباني اصلي فساد اقتصادي و سوء مديريت دولت مي دانند، به شدت با اين طرح مخالفند.
اسپانيا نيز بنا به دلايل مشابه از 15 ماه مه صحنه تجمعات ضد دولتي است كه اين تجمعات در برخي از ميادين اصلي شهرهاي اين كشور همچنان ادامه دارد.

 



فرياد «انتقام، انتقام» در مراسم تشييع پيكر شهداي جولان

صدها نفر از فلسطيني هاي ساكن اردوگاه يرموك و مردم سوريه در نزديكي دمشق در مراسم تشييع پيكر شهداي جولان اعلام كردند كه «انتقام شهدا را خواهند گرفت.»زوال اسرائيل و پيروزي ملت فلسطين نزديك است. در حادثه خونين روز يكشنبه جولان اشغالي 23 نفر به شهادت رسيدند و 350 نفر ديگر مجروح شدند.

 



محاكمه 47 پزشك و پرستار در بحرين به تعويق افتاد

دادگاه نظامي بحرين محاكمه پزشكان و پرستاران اين كشور كه متهم به معالجه مجروحان هستند را به تعويق انداخت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دادگاه نظامي بحرين كه ديروز قرار بود محاكمه 47 تن از كادر پزشكي اين كشور را آغاز كند، اين محاكمه را تا 23 خرداد به تعويق انداخت.
دادستان كل نظامي بحرين 12 اتهام را متوجه كادر پزشكي كرده است، كه براندازي نظام و داشتن سلاح و نشر اخبار دروغ در مورد مجروحان، از جمله اين اتهامات است. علت اصلي محاكمه اين افراد، مخالفت آنها با نظام استبدادي آل خليفه است. محاكمه پزشكان و پرستاران به اتهام معالجه مجروحان، پديده تازه اي است و نشان مي دهد كه سران نظام استبدادي بحرين به آخر خط رسيده اند. «جمعيت الوفاق» بحرين اين محاكمه را نمايشي خواند و آن را محكوم كرد. برخي از پزشكان مرد و زن ماه گذشته با قيد ضمانت آزاد شده بودند. اين در حالي است كه برخي از آنان نيز همچنان در زندان به سر مي برند. حكام بحرين براي مقابله با خواسته هاي به حق مردم اين كشور، نيروهاي سعودي و اماراتي را نيز وارد بحرين كرده اند.
خبر ديگر اينكه بسياري از فعالان حقوق بشر خارجي نسبت به ادامه جنايات آل خليفه در بحرين هشدار دادند و از جامعه جهاني خواستند تا نسبت به اين جنايات بي تفاوت نباشند.
يك فعال حقوق بشر بحريني نيز در اين باره گفت، رژيم آل خليفه با اين جنايات ضدبشري نسل كشي در بحرين را آغاز كرده و به ويژه شيعيان را مورد حمله قرار داده است.
راشد الراشد يكي از رهبران جريان عمل اسلامي بحرين نيز اقدامات نيروهاي امنيتي آل خليفه نسبت به هتك حرمت به مقدسات اسلامي را به منزله اعلام جنگ عليه دين و مقدسات اسلامي دانست و نسبت به آن هشدار داد.
وي افزود، حمله به هيئت هاي عزاداري در مناسب هاي ديني كه براي مردم بحرين سابقه اي چند صد ساله دارد، به منزله نقض آزادي اديان و همه قوانين بين المللي است كه حق آزادي مراسم ديني را براي انسان محترم مي شمارد.
الراشد تصريح كرد: اين گونه برخوردها به منزله اعلان جنگ عليه دين است و نشان دهنده حالت سردرگمي رژيم حاكم و از دست رفتن تعادل اين رژيم در كنترل اوضاع است.
وي همچنين تصريح كرد: روش تعامل رژيم بحرين با اوضاع همانند رويكردهاي دهه هاي سوم، چهارم و پنجم قرن گذشته است. اين رژيم هنوز تصور مي كند كه با گروهي رعيت روبه رو است كه مي تواند با تهديد و ارعاب بر آنها سلطه داشته باشد.
مسئول جريان عمل اسلامي بحرين گفت، رژيم بحرين غافل است كه تانك هايي كه در مناطق مختلف مستقر كرده است، نمي تواند از عزم و اراده مردم براي ادامه راه خود بكاهد.
وي اظهار داشت مردم بحرين بر كناره گيري خاندان حاكم از قدرت اصرار دارند و بر اين باورند كه آنها صلاحيت رهبري كشور را ندارند.
گفتني است نيروهاي امنيتي بحرين به مراسمي كه به مناسبت سالروز شهادت امام هادي(ع) در برخي روستاهاي اطراف منامه برگزار شده بود حمله كردند و يك دختر 9 ساله بحريني بر اثر استنشاق گاز اشك آور به شهادت رسيد.
ماه گذشته نيز يك كودك 6 ساله بحريني به دليل استنشاق گاز اشك آور به شهادت رسيده بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14