(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 خرداد 1390- شماره 19945

آنچه بايد از ديابت بدانيم
با بوي بد دهان چه كنيم؟
احساس جرقه علامت جداشدگي شبكيه است
به خاطر قلبتان فقط 7 ساعت بخوابيد
10 توصيه براي پيشگيري از سرطان
چگونه سرفه را متوقف كنيم؟
ته سيگار خطرناك تر از سيگار!
سير، پياز و نان سبوس دار ضامن سلامتي
خطرات پشت ميزنشيني



آنچه بايد از ديابت بدانيم

ترجمه : عليرضا سزاوار
ديابت با وجود اينكه بيماري شناخته شده اي است اما از جزئيات آن اطلاعات كافي در دست نيست و متأسفانه درمان قطعي هم ندارد.
اين بيماري درواقع يك اختلال در سوخت و ساز بدن است كه در آن يا انسولين به مقدار كافي در بدن وجود ندارد و يا انسولين موجود قادر نيست تا وظيفه خود را به درستي انجام دهد و در نتيجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا مي رود.
انسولين هورموني است كه توسط سلول هاي «بتا» واقع در پانكراس ترشح مي شود و وظيفه اصلي آن كاهش قند خون است. پانكراس نيز يكي از غدد دستگاه گوارش است كه در پشت معده قرار دارد بالا بودن قند خون در درازمدت باعث بروز عوارض در سيستم قلب و عروق، كليه ها، چشم و سلسله اعصاب مي شود.
تقسيم بندي ديابت
اين بيماري به چهار گروه ديابت نوع 1، ديابت نوع 2، ديابت حاملگي و ديابت به علل متفرقه تقسيم بندي مي شود.
در ديابت نوع 1 كه تقريبا 15 درصد كل موارد ديابت را تشكيل مي دهد توليد انسولين از پانكراس (لوزالمعده) به علت از بين رفتن سلول هاي سازنده انسولين، متوقف مي شود به همين خاطر افراد مبتلا به اين نوع ديابت بايد از بدو تشخيص، انسولين مورد نياز بدن را به صورت تزريقات روزانه تأمين كنند.
ديابت نوع 1 اغلب در سنين زير 30 سال به وجود مي آيد. در ديابت نوع 2 كه بيشتر در بالغين بالاي 30 سال و چاق ديده مي شود و تقريبا 85 كل موارد ديابت را شامل مي شود انسولين توليد شده از پانكراس به خوبي عمل نمي كند. درواقع پانكراس به اندازه كافي انسولين ترشح نمي كند و يا اينكه انسولين ترشح شده به علت وجود مقاومت به انسولين مخصوصا در افراد چاق، فاقد كارايي لازم است. ديابت حاملگي نيز به ديابتي گفته مي شود كه براي اولين بار در طول حاملگي تشخيص داده شود. اين نوع ديابت معمولا گذرا است و بعد از اتمام حاملگي بهبود مي يابد خانم هاي مبتلا به ديابت حاملگي بعد در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2 هستند. از علل متفرقه ديابت مي توان به جراحي، سوءتغذيه و عفونت اشاره كرد.
جديدترين تحقيقات هم نشان مي دهد كه هنوز درمان قطعي براي ديابت پيدا نشده است، حتي رو ش هاي جديدي مثل پيوند سلول هاي بتا به افراد مبتلا به ديابت نوع 1 نيز به علت ضرورت مصرف داروي ضد رد پيوند به صورت مادام العمر و عوارض احتمالي ناشي از آن ها براي اكثريت افراد مناسب نيست.
با اين وجود رعايت 5 اصل كنترل ديابت كه محققان توصيه مي كنند باعث مي شوند تا افراد ديابتي بتوانند يك زندگي سالم با افراد غيرديابتي داشته باشند و از پيدايش عوارض آن جلوگيري كنند. اين 5 اصل عبارتند از: آموزش، كنترل روزانه، تغذيه صحيح، فعاليت جسماني و مصرف منظم داروها (قرص يا انسولين) در صورتي كه هر يك از اين پايه ها سست باشد تعادل و درواقع كنترل ديابت برهم خواهد خورد.
تمامي افراد بالاي 40 سال در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2 هستند و بايد هر سه سال يك بار تحت آزمايش قند خون قرار بگيرند. افراد دچار اضافه وزني كه حداقل يكي از شرايط زير را داشته باشند نيز در معرض ابتلا به ديابت نوع 2 هستند و انجام آزمايشهاي مكرر قند خون در آن ها بايد در سنين زير 40 سال يا با فواصل كوتاه تر (هر 2-1 سال) انجام شود.
اين شرايط عبارتند از: وجود سابقه ابتلا به ديابت در بستگان درجه اول، سابقه ابتلاي فرد به ديابت پنهان (مرحله پيش از ديابت)، سابقه ابتلا به ديابت حاملگي، سابقه تولد نوزاد، وزن بيشتر از 4 كيلوگرم يا تولد نوزاد با ناهنجاري هاي مادرزادي، بالا بودن فشار خون (فشار خون ماكزيمم بيشتر از 140 يا مينيمم بيشتر از 90 ميلي متر)، وجود اختلالات چربي خون يعني تري گليسريد بالاتر از 250 و يا كلسترول با دانسيته كم (از 35 ميلي گرم در دسي ليتر)، سابقه ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي (تنگي رگ هاي قلب، حمله قلبي يا سكته مغزي)
راه حل چيست؟
در مورد ديابت نوع 1 با وجودي كه تحقيقات زيادي در مورد روش هاي مختلف پيشگيري از آن در حال انجام است، ولي هنوز راه حل قطعي براي پيشگيري از آن به دست نيامده است ولي در مورد ديابت نوع 2 تحقيقات به روشني نشان داده شده كه رعايت تغذيه صحيح و كاهش وزن به ميزان 10درصد وزن فعلي و نيز انجام مرتب فعاليت ورزشي (سه ساعت در طول هفته) در پيشگيري از ابتلاي به ديابت در افراد در معرض خطر بسيار موثر است.
ديابت پنهان هم از ديگر حالات اين بيماري است كه بايد به آن توجه كرد. اين وضعيت به حالتي گفته مي شود كه در آن قند خون بين حد طبيعي و ديابتي قرار دارد. در مورد قند قبل از غذا مقادير بين 125-100 و در مورد قند خون 2 ساعته در آزمون خوراكي تحمل گلوكز مقادير بين 199-140 به عنوان ديابت پنهان در نظر گرفته مي شوند.
ديابت پنهان يكي از مهم ترين عوامل خطرساز ابتلاي به ديابت مي باشد و اهميت آن در اين است كه با تشخيص به موقع و انجام اقدامات لازم به صورت تغيير در روش زندگي مي توان به نحو موثري از پيشرفت ديابت پنهان به سمت ديابت آشكار جلوگيري كرد.
درواقع تغذيه صحيح، ورزش، كنترل روزانه قند خون و مصرف داروها از اجزاي اصلي درمان ديابت هستند دستگاه هاي اندازه گيري قند خون يا گلوكومترها به ديابتي و پزشكان آن ها اين امكان را مي دهند تا بتوانند به تنظيم اين اجزا بپردازند شايد بتوان درمان ديابت بدون اندازه گيري مرتب قند خون را به رانندگي در جاده با چشمان بسته تشبيه كرد. اهميت استفاده از گلوكومتر در پيشگيري از عوارض ديابت مخصوصا در ديابت نوع 1 در تحقيقات متعددي به اثبات رسيده است. اين تحقيقات نشان داده اند كه در افراد ديابتي كه قند خونشان را به طور مرتب اندازه مي گيرند و از نتيجه اين آزمايشها براي تنظيم روش درماني خود استفاده مي كنند، عوارض ديابت به نحو قابل ملاحظه اي كمتر ديده مي شود.
وقتي انسولين ناتوان مي شود
در ديابت نوع2 انسولين نمي تواند وظيفه خود در بدن را به درستي انجام دهد و در واقع يك حالت مقاومت به انسولين در بدن به وجود مي آيد. بهترين عامل اين افزايش مقاومت، چربي هاي اضافي بدن هستند. بنابراين با رعايت رژيم غذايي و فعاليت ورزشي منظم كه هر دو منجر به كاهش وزن و كمتر شدن چربي هاي اضافي بدن مي شوند مي توان مقاومت به انسولين را كاهش داد و بدينوسيله قند خون را بهتر كنترل كرد. اهميت كاهش وزن در ديابتي هاي نوع2 به حدي است كه مي تواند در مواقعي كه قند خون بالا نيست (زير 200ميلي گرم در دسي ليتر) به تنهايي و بدون مصرف دارو قند خون را به حد طبيعي برساند. حتي در مواقعي كه به طور همزمان دارو نيز مصرف مي شود، كاهش وزن، اثر بخشي داروها را به نحو مؤثري بيشتر مي كند.
تمامي غذاهاي متعلق به گروه كربوهيدرات پس از گوارش و هضم در بدن به قند ساده (گلوكز) تبديل مي شوند. مثلاً اين امكان وجود دارد تا با كم كردن از مقدار برنج يا نان در يك وعده غذايي امكان خوردن ژله به عنوان دسر بعد از غذا را فراهم كرد. نكته قابل ذكر ديگر در اين مورد زياد بودن انرژي (كالري) موجود در غذاهاي شيرين است كه مي تواند درصورت رعايت نشدن تعادل در مصرف آن ها باعث اضافه وزن و چاقي گردد. از طرفي ديگر غذاهاي شيرين گروه كربوهيدرات ها برخلاف غذاهاي ديگر فاقد ويتامين ها و املاح لازم براي بدن مي باشند. بنابراين مصرف اين غذاها و جايگزين كردنشان با غذاهاي ديگر حتماً با مشاوره متخصص تغذيه كه در زمينه تغذيه ديابتي اطلاعات كافي دارد انجام بپذيرد. ولي بهتر اين است كه افراد ديابتي به طور كلي از مصرف كربوهيدرات هاي سريع الجذب مثل قند و شكر تا حد امكان پرهيز كنند.
وقتي قند خون پائين مي آيد
درمان مناسب حملات هيپوگليسمي يا كاهش قند خون در افراد ديابتي مصرف كربوهيدرات هاي ساده و با جذب سريع است كه به سرعت تبديل به قند (گلوكز) شده و جذب خون مي شوند. از جمله اين انتخاب هاي مناسب مي توان به حبه قند، آب ميوه و نوشابه گازدار اشاره كرد. مصرف شكلات يا بيسكويت مناسب نيست چون اين غذاها حاوي چربي فراوان هستند كه باعث دير جذب شدن قند خون موجود در آن ها مي شود. نكته قابل ذكر ديگر رعايت تعادل در مصرف غذاهاي شيرين هنگام هيپوگليسمي است زيرا مصرف بيش از حد و پشت سر هم اين غذاها باعث بالا رفتن قند خون مي شود.
اهميت كنترل فشار خون
تحقيقات جديد نشان داده اند كه اهميت كنترل فشار خون بالا در افراد ديابتي به منظور پيشگيري از عوارض ديابت به اندازه اهميت كنترل قند خون است. به همين خاطر ديابتي ها بايد فشار خون خود را به دقت كنترل كنند (فشار خون ايده آل براي اين افراد فشار ماكزيمم كمتر از 13 و مينيمم كمتر از 8ميلي متر جيوه است). عوامل ديگري به كنترل بهتر فشار خون كمك مي كنند عبارتند از: كاهش وزن (در صورت وجود چاقي)، كاهش مصرف نمك، ورزش و ترك سيگار.
قرص هاي ديابت
قرص هاي ديابت شامل 3گروه اصلي هستند يك گروه ترشح انسولين از لوز المعده را افزايش مي دهند. گروه ديگر توليد گاز در كبد را كاهش مي دهند. گروه سوم موجب كاهش جذب گلوكز از روده ها مي شوند كه يكي از مهمترين علل افزايش قند خون در ديابت نوع 2 است.
قرص ها در ديابت نوع2 استفاده مي شوند. اما انسولين ماده اي است كه در بدن توسط لوزالمعده توليد و باعث مي شود قند يا به عبارتي مهم ترين منبع انرژي بدن مورد استفاده قرار گيرد. ديابت نوع1 وابسته به انسولين است و ديابت نوع2 نياز به قرص دارد.
چه زماني قرص بخوريم؟
رعايت رژيم غذايي، كاهش وزن و همچنين انجام فعاليت بدني اساسي ترين اصول درمان در بيماران ديابتي نوع2 هستند و درصورتي كه قند خون پس از چند هفته كنترل نشود، نياز به درمان با قرص هاي خوراكي پديد مي آيد. به خاطر داشته باشيد كه مصرف قرص به هيچ عنوان جاي رژيم غذايي را نمي گيرد و شما با وجود مصرف قرص قند هم چنان به يك رژيم غذايي خوب و فعاليت بدني منظم نياز داريد.
قرص هايي كه به طور معمول براي درمان ديابت مورد استفاده قرار مي گيرند، عبارتند از: گلي بن كلاميد يا گليبورايد كه نام ديگر آن دائونيل است. و متفورمين البته به تازگي قرص هاي متعدد ديگري نيز براي درمان ديابت نوع2 به بازار عرضه شده اند كه هنوز استفاده از آن ها خيلي رايج نشده است.
در واقع قرص هاي خوراكي همان انسولين نيستند و محتوي انسولين هم نيستند. اين قرص ها در افراد ديابتي كه بدن شان هنوز انسولين مي سازد، مصرف مي شوند و از راه هاي زير سبب كاهش غلظت قند خون مي گردند:
كمك به بدن براي آزاد شدن بيشتر انسولين در خون
تسهيل ورود قند به داخل سلول
كاهش ميزان توليد قند در كبد
به طور كلي قرص هاي خوراكي فقط در ديابتي هاي نوع2 كه قند خون شان با رژيم غذايي و فعاليت بدني كنترل نشده است، مورد استفاده قرار مي گيرند.
بهترين نتيجه درماني از مصرف قرص هاي خوراكي پايين آورنده قند خون، تنها هنگام انجام هم زمان فعاليت بدني منظم، رعايت برنامه غذايي صحيح و درصورت لزوم كاهش وزن به دست مي آيد. مصرف قرص هاي خوراكي به معناي ترك انجام فعاليت بدني منظم و رعايت نكردن برنامه غذايي صحيح نيست چراكه در اين صورت، استفاده از اين قرص ها به تنهايي كمك كننده نخواهد بود.

 



با بوي بد دهان چه كنيم؟

بوي بد دهان، از مشكلاتي است كه گاه ممكن است علت خطرناكي نداشته باشد، اما مي تواند آن چنان باعث آزار انسان بشود كه روابط اجتماعي فرد را مختل كند و حتي باعث گوشه نشيني و انزواي وي شود.
بايد دانست كه تنفس بدبو، نوعي بيماري است و نبايد با بوي بدي كه از مصرف مواد غذايي خاص مثل سير و پياز ناشي مي شود، اشتباه گرفت.
در اغلب موارد منشاء تنفس بدبو از دهان است كه به دليل اثرات متابوليك باكتري هاي دهان روي خرده غذا و پلاك هاي دندان، بزاق و خون به وجود مي آيد كه گازهاي فراسولفيدي، استون و اتانول و ساير گازها را ايجاد كرده و باعث بوي زننده و ناخوشايند مي شود.
افرادي كه بهداشت دهان و دندان را رعايت نمي كنند، مسلما گرفتار بوي بد دهان خواهند شد. عفونت لثه و بيماري هاي التهابي نيز از مهم ترين عوامل به شمار مي روند.
از ديگر عوامل ايجاد بوي بد دهان: سينوزيت، جسم خارجي در بيني، عفونت هاي ريه، معده و روده، ديابت، نارسايي شديد كليه و كبد، بيماري هاي بدخيم مثل سرطان ريه و بيماري هاي عصبي مثل اسنيكرفرني يا صرع است.
همچنين استفاده از داروهاي ضدفشارخون، ضدافسردگي و آنتي هيستامين ها كه باعث خشكي دهان مي شوند نيز در بوي بد دهان موثرند.
براساس گزارش دانشگاه علوم پزشكي تهران، اگر اين مشكل به دليل نوعي بيماري ايجاد شده باشد، بايد در ابتدا عامل بيماري زا را رفع كرد، ولي در كل رعايت بهداشت دهان و دندان در كاهش بوي بددهان بسيار موثر است. بايد دقت داشت كه حين مسواك زدن نه تنها دندان ها، بلكه لثه ها نيز پاكيزه شود.
در اين بين شستن زبان، سقف دهان و لب ها نيز مهم است، چرا كه بخش كثيري از باكتري ها در اين بخش رشد مي كنند.
در ضمن كشيدن نخ دندان نه تنها خرده هاي غذا را از لابلاي دندان ها پاك مي كند بلكه به تحكيم لثه ها و جلوگيري از بروز بيماري هاي مختلف دندان كمك مي كند.
جويدن آدامس بدون قند به دليل ترشح بيشتر بزاق، نوشيدن 6 تا 8 ليوان آب در روز، استفاده از دهان شويه هاي آنتي پلاك مثل كلرهگزيدين، غرغره كردن آب و نمك و دقت در مصرف غذاهايي كه در ايجاد بوي بد دهان دخيل هستند، در كاستن بوي بد دهان موثرند.
اما بايد به خاطر داشت كه راحت ترين روش برطرف كردن بوي بد دهان مسواك زدن مرتب و نخ كشيدن است.

 



احساس جرقه علامت جداشدگي شبكيه است

متخصص چشم پزشكي و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي گفت: ديدن جرقه و نيز برق زدن و مگس پران چشم، نشانه جداشدگي شبكيه- دكلمان- چشم است.
«مسعود سهيليان» درگفت وگو با ايرنا افزود: اين علائم حاكي از ايجاد سوراخي در شبكيه چشم است كه اگر فرد مبتلا به موقع به متخصص مراجعه كند پزشك مي تواند با استفاده از روش ليزردرماني، آن را بهبود بخشد.
وي خاطرنشان كرد، تاخير درمعالجه منجر به نابينايي فرد خواهدشد بنابراين افراد بايد براي درمان اين عارضه به موقع به پزشك متخصص مراجعه كنند.
اين عضو جامعه جراحان شبكيه ايران ادامه داد: جداشدگي شبكيه بر اثر عوامل مادرزادي، ژنتيكي و همچنين بيماري هاي مختلف چشمي مانند بيماري ماكولا- لكه زرد- و نيز ضربه، ايجاد مي شود.
سهيليان به علت هاي ديگر بروز اين عارضه در افراد اشاره كرد و گفت: با افزايش سن، محيط زجاجيه چشم، ژلاتيني شده و از جاي خود جدا مي شود و فرد مبتلا به اين عارضه مي شود.
وي يادآورشد، به طور متوسط از هر10هزارنفر، يك نفر به جداشدگي شبكيه مبتلا مي شوند و بيشترين آسيب ها به شبكيه چشم نيز درسنين رشد و انجام فعاليت هاي مختلف از جمله ورزش رخ مي دهد.

 



به خاطر قلبتان فقط 7 ساعت بخوابيد

مطالعه جديد محققان علوم پزشكي نشان مي دهد كساني كه بيشتر يا كمتر از 7 ساعت در شبانه روز مي خوابند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را در خود افزايش مي دهند.
براساس اعلام دانشمندان، خواب كمتر از 5 ساعت در شبانه روز، خطر ابتلا به حملات قلبي، بيماري هاي قلبي، آنژين و سكته مغزي را به بيش از دو برابر افزايش مي دهد.
همچنين خواب بيشتر از 7 ساعت در شبانه روز نيز خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را افزايش مي دهد.
محققان همچنين دريافتند زناني كه خوابشان در شبانه روز، كمتر از 5 ساعت است به ميزان دو و نيم برابر زناني كه 7 ساعت مي خوابند به بيماري هاي قلبي عروقي مبتلا مي شوند.
كوتاهي ميزان خواب شبانه روزي، با افزايش خطر آنژين صدري همراه مي شود و از سوي ديگر نيز بلند بودن طول خواب شبانه روزي، با افزايش خطر حملات قلبي و سكته مغزي همراه است.
محققان همچنين در مطالعه ديگري كه نتايج آن در شماره اخير نشريه خواب sleep منتشر شد اعلام كردند. چرت زدن هاي كوتاه و گاه به گاه، براي كساني كه خواب كمي در شبانه روز دارند مفيد است.
دكتر ديويد دينگز و همكارانش در دانشكده پزشكي دانشگاه پنسيلوانيا و در واحد خواب و زمان زيست شناسي اين دانشگاه دريافتند از بين 142 فرد بالغي كه در مطالعه آنان حضور داشتند آناني كه كمتر از 5 ساعت در شبانه روز مي خوابيدند دفعات واكنش آهسته تري داشتند و در تمركز مشكلات جدي پيدا مي كردند.
ولي بعداز يك شب استراحت كامل، كساني كه خواب ناكافي داشتند، به طور بارزي از نظر آگاهي و تسلط به محيط، وضع بهتري پيدا مي كردند و به خصوص 10 ساعت خواب آنان، نتايج مناسبي در برداشت.
اين محققان همچنين در مطالعه خود درباره خواب و بيماري هاي قلبي عروقي، اطلاعات حاصل از پرونده 30 هزار نفر را در سال 2005 ميلادي مورد بررسي قرار دادند. آنان مي گويند: 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز كافي است.

 



10 توصيه براي پيشگيري از سرطان

پژوهشگران مي گويند، ابتلا به سرطان در جهان روبه افزايش است؛ و اين درحاليست كه با اصلاح برخي عادات زيانبار مي توان از اين بيماري پيشگيري كرد.
اين جمله پيش درآمد مقاله اي در نشريه بين المللي سرطان است كه در آن 10 راهكار ساده براي پيشگيري از انواع سرطان كه در برخي كشورها به نخستين علت مرگ تبديل شده است، يادآوري مي شود.
دراين مقاله آمده است: راهكار نخست ترك سيگار است. سيگار نه تنها مي تواند احتمال ابتلا به سرطان ريه را افزايش دهد بلكه عامل مهمي در ابتلا به سرطان دهان، كليه و پانكراس است.
نويسندگان اين مقاله تاكيد مي كنند اگر آماده نيستيد كه سيگار را براي هميشه ترك كنيد، حداقل ميزان مصرف خود را در روز كاهش دهيدتا خطر ابتلا به انواع سرطان ها كمتر شود.
توصيه دوم: مصرف غلات را افزايش دهيد.
دراين مقاله نوشته شده است خوردن دو واحد يا بيشتر غلات كامل يعني حاوي سبوس در روز مي تواند تا 40 درصد احتمال ابتلا به سرطان پانكراس و 50 درصد احتمال ابتلا به سرطان سينه را كاهش دهد.
بررسي ها همچنين حاكي از اين موضوع است كه فيبر موجود در غلات مي تواند از شما در برابر ابتلا به سرطان كولوركتال (روده بزرگ و مقعد) حفاظت كند.
توصيه سوم براي پيشگيري از سرطان كم كردن وزن است.محققان مي گويند بين اضافه وزن و ابتلا به 6 نوع سرطان متفاوت از جمله سرطان پستان و كولون رابطه نزديكي وجود دارد. در ضمن جالب است بدانيد افراد چاقي كه به سرطان مبتلا مي شوند كمتر از ديگران به درمان ها جواب مي دهند.
راهكار پنجم در اين مقاله ورزش و در ادامه آمده است كه ورزش هم به كنترل وزن كمك و هم به پيشگيري از ابتلا به انواع سرطان ها، حتي ورزش در كساني هم كه نمي توانند سيگارشان را ترك كنند تا حدودي از عوارض سيگار جلوگيري مي كند.
خوردن آنتي اكسيدان ها را افزايش دهيد. اين توصيه ششم نويسندگان مقاله پيشگيري از سرطان است كه مي گويند خوردن ميوه و سبزي ها نه تنها به كنترل وزن كمك مي كند بلكه به دليل آنتي اكسيدان هايي كه دارد باعث از بين رفتن سمومي مي شود كه با غذا به بدن ما وارد مي شود. توصيه شده است كه در خوردن ميوه ها و سبزي ها تنوع را رعايت كنيم و ميوه و سبزيجات با رنگ هاي مختلف را مصرف كنيم.
بررسي ها نشان داده مصرف بروكلي و كلم مي تواند از ابتلا به سطان كولون پيشگيري كند. مصرف گوجه هم براي پيشگيري از ابتلا به سرطان معده و پانكراس مفيد است.
سير بخوريد گرچه مصرف سير و پياز سبب مي شود دهان شما بوي بد بدهد اما تحقيقات نشان داده سبزيجات اين خانواده مي تواند احتمال ابتلا به سرطان مغز استخوان، تخمدان و كليه را كاهش دهد.
از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت كنيد. اين راهكار مهم ديگري در پيشگيري از سرطان است كه محققان به عنوان هشتمين راهكار مبارزه با سرطان به ما يادآوري مي كنند.
ثابت شده است كه مواجهه طولاني مدت با نور آفتاب احتمال سرطان پوست را افزايش مي دهد.
پزشكان تاكيد مي كنند برخلاف تصورات عمومي برنزه كردن چه به روش طبيعي و چه سولاريوم خطرناك است.
آنان تاكيد مي كنند هر وقت در روز از منزل خارج مي شويد كرم ضدآفتاب استفاده كنيد و اگر براي طولاني مدت بيرون مي مانيد، زياد عرق مي كنيد يا به شنا مي رويد، هر سه ساعت يك بار كرم خود را تكرار كنيد.
توصيه نهم خوردن تخم مرغ است. در مقاله پيشگيري از سرطان نشريه بين المللي سرطان نوشته شده بررسي هاي تازه پژوهشگران نشان مي دهد خوردن روزانه يك عدد تخم مرغ مي تواند از ابتلا به سرطان پستان پيشگيري كند. محققان مي گويند زناني كه در هفته 6 عدد تخم مرغ مصرف مي كنند، 44درصد در مقايسه با زناني كه در هفته كمتر از دو عدد تخم مرغ مي خورند به سرطان سينه مبتلا مي شوند. دليل اين موضوع نيز وجود ماده اي به نام choline در زرده تخم مرغ است. البته اين توصيه براي كساني كه به بالا بودن ميزان چربي خون مبتلا هستند، مناسب نيست.
و بالاخره راهكار دهم محققان سرطان براي پيشگيري از اين بيماري ها رساندن مقدار كافي از ويتامينD به بدن است.
اين روزها برخي از مطالعه ها حكايت از كمبود ويتامين D در بدن مردم مي كند.
اين ويتامين در شير، غلات، ماهي و تخم مرغ وجود دارد.
نويسندگان اين مقاله معتقدند تامين ويتامينD موردنياز بدن از طريق خوراكي ها يا قرص هاي حاوي آن، مي تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان و كولون يا روده بزرگ را كاهش دهد.
پزشكان مي گويند قرار دادن دست ها و صورت به مدت يك ربع ساعت در مدت روز هم در مقابل آفتاب براي ساخته شدن اين ويتامين در بدن كافي است.
سرطان در كشور ما پس از بيماري هاي قلبي و عروقي و حوادث رانندگي سومين علت مرگ ومير محسوب مي شود.

 



چگونه سرفه را متوقف كنيم؟

سرفه پشت سر هم و آزاردهنده مي تواند شما را ناراحت و دست پاچه كند. داروهاي ضدسرفه موقتي علائم آن را كاهش مي دهند و خيلي كم روي عفونت، سوزش و توليد خلط در مجاري تنفسي كه باعث ايجاد سرفه مي شوند، تأثير مي گذارند.
بنابر اين توصيه مي شود
1- آب و مايعات فراواني بنوشيد.
اين كار باعث نرم شدن خلط قفسه سينه مي شود. اگر سرفه شما در اثر سرماخوردگي يا آنفلوآنزا، به وجود آمده باشد، مصرف زياد آب و مايعات بهترين راه براي كاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه 8 ليوان آب بنوشيد. مي توانيد كمي ليموترش نيز به آن اضافه كنيد.
2- محيط را مرطوب نگه داريد.
هواي خشك باعث خارش گلو و ايجاد سرفه خشك مي شود، لذا بوسيله يك دستگاه بخور هواي خانه را مرطوب نگه داريد. هواي گرم و مرطوب، خلط را نرم كرده و راه هاي تنفسي را باز مي كند. اگر كمي هم قطره اكاليپتوس به آب دستگاه اضافه كنيد، خلط ها سريع تر از بين مي رود زيرا ريه ها را تحريك كرده و راه هاي بيني را پاك مي كند.
اگر دستگاه بخور نداريد، روي سرتان يك حوله بيندازيد و صورت خود را بر روي بخارهاي ظرف آب جوش بگيريد. چند دقيقه به آرامي روي حوله نفس بكشيد (در اصطلاح بخور دهيد). چند بار در روز اين كار را تكرار كنيد.
3- عسل بخوريد.
در يك بررسي روي كودكان 2 سال به بالا كه مبتلا به عفونت دستگاه تنفسي فوقاني بودند، محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوري عسل به كودكان دادند. سپس دريافتند كه عسل به اندازه داروهاي ضدسرفه در كاهش سرفه هاي شبانه (در خواب) و بهبود كيفيت خواب كودكان مؤثر بوده است.
بهترين راه براي بهبود گلودرد و سرفه هاي آزاردهنده اين است كه عسل را در چاي كمرنگ يا آب گرم حل كنيد و بنوشيد.
اما به ياد داشته باشيد كه هرگز به كودكان زير يك سال، عسل ندهيد، زيرا باعث بروز مسموميت بوتوليسم خطرناك در آنها مي شود.
4- از مواد محرك دوري كنيد.
مواد شيميايي موجود در تميزكننده ها و ضدعفوني كننده هاي خانگي و نيز در خوشبوكننده هاي هوا مي توانند مخاط گلو را اذيت كنند، سرفه را بدتر كنند و باعث سوزش چشم ها، گلو و دهان شوند. اگر مي خواهيد سرفه هايتان بهبود يابد، نبايد از مواد شيميايي پاك كننده با بوي تند و زننده استفاده كنيد.
همچنين سيگار نكشيد و در جاهايي هم كه دود سيگار وجود دارد، توقف نكنيد.

 



ته سيگار خطرناك تر از سيگار!

از هر تكه آشغالي كه در سواحل دنيا جمع آوري مي شود يكي، ته سيگار است. كيسه هاي پلاستيكي در رتبه بعد قرار دارد. پارك هاي جنگلي و مسيرهاي كوهستاني هم گاه تفاوتي با سطل آشغال براي سيگاري ها ندارند. ته سيگارهايي كه در اين مكان ها روي زمين انداخته مي شوند بي شمارند!
مواد سمي و نيكوتين اين فيلترها با هر باران شسته مي شود و وارد آب هاي زيرزميني، چاه ها و قناتها مي شود. به همين دليل دورانداختن ته سيگار اشتباه بزرگي است. فيلتر سيگار حاوي فلزات سنگين و تركيبات بسيار سمي با غلظت بالاست. سيگاري هايي كه ته سيگار خود را دور مي اندازند سالانه بيش از يك تن آرسنيك وارد چرخه حيات مي كنند.
سالانه بيش از پنج هزار ميليارد نخ سيگار، در جهان دود مي شود. تخمين زده مي شود كه حدود چهارپنجم اين سيگارها، نيمه يا تمام دودشده، روي زمين يا درون آب انداخته مي شوند.
فيلتر ته سيگار حاوي صدها ماده شيميايي بسيار مضر است تا جايي كه يك فيلتر ته سيگار در هر يك ليتر آب، براي كشتن ماهي هاي درون آب كافي است. پژوهشگران دانشگاه سن ديه گو در آمريكا هشدار مي دهند كه انداختن ته سيگار درون آب و به خطر انداختن سلامت ماهي ها خطر بزرگي براي سلامت تمامي چرخه حيات به شمار مي آيد.
ماهي ها از حساس ترين جانداران چرخه حيات هستند. در دانش اكولوژي، سلامت ماهي ها شاخصي براي سلامت زيستي چرخه حيات محسوب مي شود. به عبارت ساده تر مي توان گفت: اگر سلامت ماهي ها به خطر افتد سلامت تمامي جانداران كره زمين در خطر خواهد بود.
پژوهشگران دانشگاه سن ديه گو كه در مورد مضرات فيلتر سيگار تحقيق مي كنند متوجه شدند كه يك فيلتر ته سيگار دوده شده در هر يك ليتر آب، در مدت چهار روز نيمي از ماهي هاي درون آب را مي كشد. اگر اين فيلتر بدون باقي مانده توتون باشد اثر آن اندكي كم مي شود.

 



سير، پياز و نان سبوس دار ضامن سلامتي

برنامه غذايي نامناسب يكي از عوامل مهم در بروز بيماري هاي قلبي- عروقي است كه تغييراتي در چربي خون را سبب مي شود و در ابتلا به تصلب شرايين و بيماري هاي قلبي- عروقي نقش بسيار مهمي دارد.
مطالعات نشان داده است در جوامعي كه از رژيم غذايي با كلسترول و چربي جامد كمتري برخوردارند، ميزان بروز بيماري هاي قلبي- عروقي كاهش يافته و به دنبال آن ميزان چربي خون آنها نيز كمتر مي شود.
رژيم غذايي نامناسب مي تواند در ايجاد چاقي، افزايش چربي خون، ديابت و افزايش فشار خون موثر باشد. اين عوامل زمينه ساز بروز بيماري هاي قلبي- عروقي هستند.
بيماري هاي قلبي- عروقي از مهم ترين عوامل مرگ و مير و از عمده ترين مشكلات بهداشتي در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه به شمار مي روند. در ايران نيز سالانه حدود 40 درصد مرگ و مير به بيماري هاي قلبي- عروقي مربوط مي شود.
برخي عوامل ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي را افزايش مي دهند كه از آنها به عنوان عوامل خطر نام برده مي شود. فردي كه حداقل داراي يكي از اين عوامل خطر باشد آمادگي بيشتري براي ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي خواهد داشت.
براساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور، تغذيه نامناسب، فشار خون بالا، چربي خون بالا (كلسترول و تري گليسريد)، كشيدن سيگار، فشار روحي رواني، بي تحركي، سن و جنس (مردان بالاي 45 سال، زنان بالاي 55 سال)، داشتن زمينه ارثي بيماري هاي قلبي- عروقي، چاقي و ديابت از جمله عوامل خطر بروز بيماري هاي قلبي به شمار مي روند.
براي پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي توجه به عواملي مانند كاهش مصرف گوشت هاي قرمز و تاكيد بر مصرف گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي لازم است. همچنين توصيه مي شود تا حد امكان از غذاهاي سرخ شده و مصرف روغن هاي جامد، حيواني و نباتي خودداري شود.
گنجاندن روغن هاي مايع مانند زيتون، كانولا، در برنامه غذايي روزانه، مصرف انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق و... به عنوان بخشي از چربي روزانه، كاهش مصرف نمك و فرآورده هاي غذايي شور، مصرف ماهي حداقل 2 بار در هفته، محدود كردن مصرف غذاهايي مانند مغز، قلوه، كله و پاچه، استفاده از سير و پياز به عنوان طعم دهنده غذاها، مصرف شير و فرآورده هاي كم چرب آن، استفاده از نان هاي سبوس دار و فرآورده هايي كه از غلات سبوس دار تهيه مي شوند نيز در پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي موثرند.
همچنين دست كشيدن از غذا قبل از سير شدن، افزايش مصرف سبزي و ميوه در برنامه غذايي روزانه، مراجعه به موقع به پزشك و متخصص تغذيه به منظور بررسي وضعيت سلامت و تغذيه و پيروي از يك برنامه غذايي صحيح با توجه به ويژگي هاي فردي هر شخص، ورزش منظم و فعاليت بدني روزانه و حفظ وزن بدن در حالت طبيعي در جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي بسيار موثر است.

 



خطرات پشت ميزنشيني

پزشكان هشدار دادند كه پشت ميزنشيني خطر ابتلا به سرطان روده را تا دو برابر افزايش مي دهد.
اگر جزو كساني هستيد كه تصميم داريد تا پايان عمر زندگي پشت ميزنشيني را انتخاب كنيد از همين لحظه دوباره به تصميم خود بينديشيد و اين تصميم جدي را بازنگري كنيد چون نتايج آزمايشهاي جديد نشان مي دهد كه 10سال يا بيشتر اشتغال به كار پشت ميزنشيني و شغل بي تحرك احتمال ابتلا به برخي از انواع سرطان روده را دو برابر مي كند.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، خبر بدتر اينكه حتي كارمنداني كه سعي مي كند تناسب اندام خود را حفظ كنند و به كلاسهاي ورزش بروند باز هم به دليل بي تحركي در ساعات كاري همين اندازه در معرض ابتلا به تومورهاي سرطاني روده هستند.
در اين مقاله كه در مجله آمريكايي «همه گيرشناسي» به چاپ رسيده پزشكان سعي كرده اند خطرات الگوي كاري در زندگي مدرن امروزي را بيشتر گوشزد كرده و مورد تأكيد قرار دهند.
آمارها نشان مي دهد سالانه بيش از 37 هزار و 500 مورد جديد ابتلا به اين سرطان در كشور انگليس تشخيص داده مي شود. اين آزمايشها همچنين يافته هاي قبلي را تأييد مي كند ، مرداني كه زياد در طول روز پشت ميز مي نشينند 30درصد بيشتر از مرداني كه مشاغل پرتحرك و فعال دارند در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. پزشكان استراليايي با مطالعه روي 918 بيمار مبتلا به سرطان روده به نتايج فوق دست يافتند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14