(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 خرداد 1390- شماره 19946

افشاي تشكيل ارتش سري آمريكا در خاك عراق
واشنگتن و رياض در رزمايش تركيه مشاركت مي كنند
جامعه در حال تغيير آمريكا - (قسمت آخر) (چشم انداز)
وزيران دفاع ناتو همزمان با بمباران طرابلس در بروكسل گردهم آمدند
سناريوي مشترك غرب، اسرائيل و عربستان براي براندازي نظام سوريه
عوامل موساد مراسم تشييع شهداي جولان را به خاك و خون كشيدند
پاسخ مردم به حمايت اوباما از حاكم بحرين آل خليفه ديگر مشروعيت ندارد
صهيونيست ها مسجد رام الله را آتش زدند
اعتراض هاي ضددولتي در يونان وارد هفته سوم شد
اجلاس سالانه بيلدربرگ امروز در سوئيس تشكيل مي شود
حمله هوايي آمريكا به وزيرستان23 كشته برجاي گذاشت
انتخابات پارلماني تركيه يك شنبه هفته آينده
تحليلگران يمن: ترور علي عبدالله صالح كار واشنگتن است



افشاي تشكيل ارتش سري آمريكا در خاك عراق

يك پايگاه اينترنتي آمريكايي از تشكيل ارتش سري توسط ايالات متحده در عراق پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري مهر، شبكه اينترنتي، «آنتي وار» از تشكيل ارتش سري توسط آمريكا در عراق خبر داد. طبق اين گزارش، «پاتريك كندي»، معاون وزيرخارجه آمريكا در كميسيون قراردادهاي زمان جنگ اين وزارتخانه اعلام كرد كه دولت آمريكا سه ميليارد دلار براي ارتش سري درنظر گرفته است و قصد دارد 5100 نيرو را جذب اين ارتش كند. اين نيروها قرار است ساليان سال در عراق بمانند. طبق قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن، كاخ سفيد موظف است تا پايان سال جاري همه نيروهاي آمريكايي را از عراق خارج كند. كارشناسان مي گويند آمريكايي ها به هيچ وجه به قراردادي كه خود با مقامات بغداد امضاء كرده اند، پايبند نخواهند بود.

 



واشنگتن و رياض در رزمايش تركيه مشاركت مي كنند

منابع خبري از مشاركت نيروي هوايي عربستان در رزمايش عقاب آناتولي در ماه آينده خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات، براساس موافقت «سلطان بن عبدالعزيز» معاون نخست وزير و وزير دفاع عربستان، جنگنده هاي «اف 15» نيروي هوايي اين كشور به منظور شركت در رزمايش عقاب آناتولي وارد پايگاه هوايي قونيه شده اند.
برپايه اين گزارش، مشاركت نيروي هوايي عربستان در اين رزمايش در حالي صورت مي گيرد كه اين كشور، سال گذشته در رزمايش عقاب آناتولي به عنوان عضو ناظر حضور داشت. همچنين اردن، پاكستان، اسپانيا، امارات، آمريكا و تركيه از ديگر شركت كنندگان در اين رزمايش كه از 13 تا 24 ژوئن (23 خرداد تا سوم تير) برگزار مي شود، هستند.

 



جامعه در حال تغيير آمريكا - (قسمت آخر) (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا
باراك اوباما با شعار «تغيير» در سياست خارجي و داخلي آمريكا به رياست جمهوري رسيد ولي امروز اين تغيير در جوامع ديگر است كه جهت گيري و سياستگذاري دولت او را كنترل مي كند. در اواخر قرن هجدهم جورج واشنگتن اولين رئيس جمهور ايالات متحده يكي از فرمانداران خود را به فرانسه فرستاد تا بداند لوئي چهاردهم پادشاه فرانسه چه نوع حاكمي است. فرماندار اعزامي آمريكا وقتي كه از فرانسه مراجعت كرد به رئيس جمهور گفت «لوئي چهاردهم پادشاه خوبي است مثل همه پادشاهان مستبد، ولي او يك انقلاب بزرگ را به ارث برده است. در اوائل دهه 1960 رئيس جمهور ديگر آمريكا، ليندون جانسون، وقتي كه تظاهرات دانشجويان و استادان دانشگاه هاي آمريكا را عليه جنگ ويتنام ملاحظه كرد تلفني از وزير آموزش و پرورش خود پرسيد: «رؤساي دانشگاه ها و مديران مدارس آمريكا چه نوع افرادي هستند؟»؛ و وزير آموزش و پرورش پاسخ داد «به معيار رؤساي امروزي آنها مديران خوبي هستند ولي يك انقلاب سياسي- فرهنگي هم نصيب آنها شده است.»
در دهه 1960 بافت جامعه آمريكا در حال دگرگوني بود و سياه پوستان ايالات متحده 100سال پس از جنگ هاي داخلي براي اخذ آزادي هاي مدني عليه هيئت حاكمه قيام كرده بودند و پشتيباني و همدردي بسياري از دانشجويان و استادان را با خود داشتند. دهه 1960 در حقيقت براي آمريكا يك دهه خونين بود. در تظاهرات و اعتراضات داخلي در آمريكا عده اي از دانشجويان و سياه پوستان كشته شدند و چهار شخصيت سياسي- مذهبي ايالات متحده، جان اف كندي رئيس جمهور، برادر او رابرت كندي كه زماني وزير دادگستري بود، و مارتين لوتركينگ و مالكم ايكس رهبران روحاني و سياسي سياه پوستان هم ترور شده، و علاوه بر اينها 50هزار سرباز آمريكائي در جنگ ويتنام جان باختند.
در آن دهه تضاد جامعه آمريكا را فراگرفته بود؛ پيشرفت تكنولوژي هاي ماهواره اي و فضانوردي، آمريكا را به كره ماه رسانده بود ولي در همين دهه نيز مواد مخدر، اعتياد، گسيختگي خانواده در جامعه توسعه پيدا مي كرد. آگاهي آمريكائي ها از تاريخ خود و از ديگران و به طور كلي فرهنگ عمومي زير سؤال بود. اينها داستان نبود، همه حقيقت داشت و هر كس كه آن زمان در متن جامعه آمريكا بود اين تحولات و دگرگوني ها را مشاهده مي كرد.
بعد از جنگ جهاني دوم و از وقتي كه نظرسنجي درباره فرهنگ و دانش عمومي معمول گرديد، ناآگاهي مردم و افكار عمومي آمريكا درباره اطلاعات و واقعيات تاريخ و فرهنگ خود و ديگران مورد توجه قرارگرفت. عده اي انزواگرايي و جغرافياي وسيع آمريكا را علل پائين بودن سواد فرهنگي و عمومي آمريكا شمردند. ولي آنچه مهم است اينكه اين وضع اسف آور، علي رغم رشد تكنولوژي هاي اطلاعاتي و ارتباطي و توسعه مؤسسات فرهنگي و دانشگاهي همچنان يكسان مانده است.
در ژانويه 1961 ميلادي، دكتر ژوزف قرائي در گزارشي كه به انجمن پيشرفت علوم در آمريكا در شهر نيويورك ارائه داد پيشنهاد كرد كه براي كارشناسان علوم در آمريكا بايد دروسي در حوزه اطلاعات و امور عمومي فرهنگي داير گردد تا سطح دانش عمومي آنها را درباره مسائل داخلي و خارجي ارتقا دهد. او در نظرسنجي خود درباره اين گروه حرفه اي گزارش داد كه «فوق العاده باعث تعجب است يك درصد نمي دانستند چه كسي معاون رياست جمهوري كشور است، دو درصد اسم پايتخت آمريكا را نمي دانستند و 15درصد نمي توانستند اسم وزير خارجه كشور خود را ذكر كنند. 83درصد اسم وزير آموزش و پرورش را نمي دانستند و 87درصد نمي توانستند اسم پايتخت همسايه ايالات متحده يعني كانادا را نام ببرند.»
در آوريل 1967 در نظرسنجي عمومي كه از طرف خبرگزاري آسوشيتدپرس در آمريكا به عمل آمد اين ناآگاهي در سطح افكار عمومي و در طبقات مختلف بيشتر روشن بود. نظرسنجي هاي متعدد و مداوم در چند دهه گذشته نيز نشان مي دهد كه اين منحني سوادعمومي تغيير چنداني نكرده است.
چند هفته قبل مجله نيوزويك آمريكا دو مقاله حيرت انگيز، يكي تحت عنوان «چقدر ما نادان هستيم» و ديگري «چطور مي شود دوباره هوشمند شد» (نيوزويك 28 مارس و 4آوريل) منتشر كرد. طبق اين نظر سنجي 38 درصد آمريكائي ها در امتحان شهروندي و تابعيت رفوزه شدند؛ 29درصد نمي توانستند معاون رياست جمهوري را نام ببرند؛ و 73درصد نمي توانستند بگويند آمريكا در زمان «جنگ سرد» با چه كشوري سروكله مي زد. 40درصد نمي دانستند آمريكا در جنگ جهاني دوم عليه چه كشور و چه كسي وارد جنگ شده است و 70درصد اطلاع نداشتند كه قانون اساسي بالاترين قانون كشور است. نيوزويك در اين مقاله خطاب به خوانندگان خود مي نويسد «سوءتفاهم نشود. جهالت در امور مدني مطلب تازه اي نيست و هميشه با آمريكائي ها بوده است...»؛ و سپس نتيجه مي گيرد كه آينده مملكت با جهالت ما در خطر است.»
البته مشكل، نفهمي نيست، مشكل، ناداني است. بايد پرسيد اين جهالت از كجا سرچشمه مي گيرد و منابع آن چيست. اين ناآگاهي موقعي افزايش يافته است كه بسياري از مردم فكر مي كنند از گذشته ها هوشمندتر و زرنگ تر هستند و در دنياي پر از اطلاعات و دانش زندگي مي كنند ولي نمي دانند كه دنياي مجازي نيز مانند دنياي قبل از آن پر از پروپاگاندا، تبليغات ناقص و اغلب گمراه كننده و در بسياري موارد جعلي و مونتاژ شده است.

 



دود بمب هاي غرب در چشم مردم ليبي
وزيران دفاع ناتو همزمان با بمباران طرابلس در بروكسل گردهم آمدند

همزمان با تشديد حملات هوايي ناتو عليه ليبي، وزيران خارجه عضو ناتو در بروكسل اجلاس برگزار و در مورد نحوه سرنگوني «معمر قذافي» گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در حالي كه حملات هوايي ناتو عليه مواضع قذافي در ليبي به حدود 70 روز رسيده است، وزيران دفاع ناتو اجلاس دو روزه اي را در بروكسل در ارتباط با جنگ ليبي برگزار كردند. «آندر فوگ راسموسن» دبيركل ناتو، خواستار مشاركت گسترده تر ناتو در جنگ عليه قذافي است. در حال حاضر تنها هشت كشور از 28 كشور عضو ناتو در جنگ عليه ليبي شركت دارند.
مقامات اروپايي از اين بيم دارند كه جنگ عليه قذافي به درازا بكشد و مردم ليبي كم كم عليه حملات ناتو موضع بگيرند. ناتو به بهانه حمايت از مردم ليبي در برابر ديكتاتور، حملات هوايي خود را از 12فروردين عليه مواضع گردانهاي قذافي آغاز كرده است.
جنگنده هاي ناتو سه شنبه گذشته مركز طرابلس را با 25 بمب هدف قرار دادند كه منابع خبري آن را بي سابقه دانستند.
براساس گزارشات دولت ليبي، ناتو در اين حملات از اورانيوم ضعيف شده استفاده كرده است. در حمله سه شنبه 29 نفر جان خود را از دست داده اند.
«موسي ابراهيم» سخنگوي دولت ليبي، اعلام كرد جنگنده هاي ناتو سه شنبه شب در 60 نوبت طرابلس را هدف قرار دادند.
شمار تلفات مردمي از آغاز قيام مردم ليبي عليه قذافي تاكنون نيز 12هزار نفر اعلام شده است.
در همين حال، خبرنگار شبكه انگليسي «بي .بي .سي» استفاده ناتو از اورانيوم ضعيف شده در ليبي را توجيه كرد. خبرنگار بي بي سي گفت، بعيد نيست كه ناتو از اورانيوم ضعيف شده در ليبي استفاده كرده باشد. هيچ ممنوعيت واقعي نيز در اين باره وجود ندارد.
اظهارات قذافي
ديكتاتور ليبي، كه چند هفته اي ساكت بود، طي يك نوار صوتي اعلام كرد: در حال حاضر مرگ يا زندگي براي ما اهميتي ندارد. آنچه كه براي ما مهم است اين است كه در قبال تاريخ و نسل هاي آينده به وظيفه مان عمل كنيم.
قذافي كه صدايش بدون تصوير، از تلويزيون ليبي پخش مي شد، افزود: من به هيچ كس حمله نكرده ام و درگيري ها به ما تحميل شده است و ما تنها به وظيفه مان عمل كرديم و از مرگ نمي ترسيم.
قذافي همچنين، تاكيد كرد كه هرگز طرابلس را ترك نخواهد كرد و چه زنده باشد و چه مرده، در طرابلس باقي خواهد ماند.
ديكتاتور ليبي از طرفدارانش خواست كه به سوي مقر وي در «باب العزيزيه» حركت كنند.
وي تاكيد كرد: تاريخ هرگز به ما خيانت نخواهد كرد و ما را خوار نخواهد كرد. آزادسازي سرزمين از اشغال، مسئوليتي ملي است.
رهبر ليبي تاكيد كرد كه نيروهاي ائتلاف بين المللي هرگز نمي توانند ملت مسلح را شكست دهند و تمامي شهرهاي ليبي پر از فدائياني است كه از شرق و غرب پيشروي خواهند كرد.
به گزارش ايسنا، بعد از پخش نوار صوتي معمر قذافي، بار ديگر طرابلس هدف بمباران قرار گرفت.
همچنين تلويزيون ليبي تصويري از قذافي را در ديدار با سران قبايل در مكاني نامشخص پخش كرد كه قذافي عينك دودي به چشم داشت و عباي قديمي اش را پوشيده بود.
ساير رويدادها
¤ آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، در واشنگتن كشورش را بهترين دوست آمريكا و متحد اين كشور در جنگ هاي ليبي و افغانستان دانست.
¤ عايشه دختر قذافي، حملات ناتو به ليبي را جنايت جنگي دانست و عليه ناتو به دادستاني بلژيك شكايت كرد.
¤ وزير خارجه روسيه اعلام كرد، مسكو در جنگ ليبي ميان قذافي و انقلابيون ميانجيگري نمي كند.
¤ وزير خارجه آمريكا براي شركت در نشست گروه تماس ليبي، راهي امارات شد.
¤ استفان ليندمن، تحليلگر آمريكايي، اعلام كرد كه واشنگتن قصد دارد ليبي را مستعمره خود سازد.
¤ فرستادگان روسيه و چين به بنغازي، شوراي ملي انتقالي ليبي را به رسميت نشناختند.

 



سناريوي مشترك غرب، اسرائيل و عربستان براي براندازي نظام سوريه

سرويس خارجي-
آمريكا، انگليس، فرانسه، عربستان و رژيم صهيونيستي در سناريويي مشترك درصدد به آشوب كشاندن سوريه و براندازي نظام اين كشور هستند.
جفري فلتمن معاون وزير خارجه آمريكا طي نامه اي خطاب به مسئولان لبناني فاش كرد كه آمريكا در تلاش است براساس طرحي مشترك با هم پيمانانش سوريه را تحت محاصره شديد اقتصادي قرار دهد.
به گزارش خبرگزاري ايران، فلتمن كه پيشتر سفير آمريكا در بيروت بوده در اين نامه خاطرنشان كرده كه آمريكا و هم پيمانانش درصددند سوريه را از لحاظ بين المللي تحت محاصره قرار دهند و اين كشور را به كره شمالي ديگري تبديل كنند. وزراي خارجه انگليس و فرانسه نيز طي اظهاراتي تند اعلام كردند كه بشار اسد بايد كناره گيري كند.
يك پايگاه خبري نزديك به محافل امنيتي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت كه عربستان سعودي در حوادث و ناآرامي هاي سوريه نقش دارد.
اين پايگاه خبري افزود، عربستان با تحريك قبيله «شمر» كه در اردن، عراق، سوريه و عربستان ساكن است ناآرامي هاي سوريه را مديريت مي كند.
در همين رابطه نماينده پارلمان سوريه با اشاره به اينكه سوريه سربلند از توطئه بيرون خواهد آمد تلاش غرب و عربستان و رژيم صهيونيستي براي سرنگون كردن نظام سوريه را محكوم به شكست دانست.
وي اظهار داشت، ناآرامي هاي اخير توطئه اي است كه از سوي غرب و عربستان سعودي طراحي و به اجرا گذاشته شده، اما اين توطئه وهابي- صهيونيستي اصلا امكان موفقيت در سوريه را ندارد.
رئيس شوراي اجرايي حزب الله لبنان نيز با هشدار نسبت به طرح غربي ها براي مصادره جنبش هاي منطقه و محاصره سوريه دخالت جويي هاي آمريكا را مانعي بر سر راه اصلاحات در سوريه دانست.
اين درحالي است كه داوود اوغلو وزير خارجه تركيه كه بر حمايت كشورش از نظام كنوني سوريه تأكيد و اعلام كرد كه تركيه رابطه اي با مخالفان اسد ندارد.

 



عوامل موساد مراسم تشييع شهداي جولان را به خاك و خون كشيدند

جبهه خلق براي آزادي فلسطين با صدور بيانيه اي درباره رويدادهاي اردوگاه فلسطيني يرموك در دمشق اعلام كرد كه مزدوران موساد مي كوشند وحدت فلسطيني ها و حاميان آنان را خدشه دار كنند و از مسير انقلاب مردمي دور سازند.
جبهه خلق براي آزادي فلسطين، فرماندهي كل در اين بيانيه تأكيد كرد، مزدوران موساد كه مي كوشند عليه مقاومت توطئه كنند حادثه خونين يرموك را آفريدند.
در اين بيانيه آمده است، مخالفان حمايت سوريه از مقاومت كوشيدند تا اردوگاه هاي فلسطيني را در دور باطل توطئه خارجي عليه سوريه بيندازند اما آگاهي مردم فلسطين و نقش گروه هاي فلسطيني اين توطئه را خنثي كرد.
براساس اين بيانيه، حمله به مراسم تشييع پيكر شهداي جولان و به آتش كشيدن درمانگاه نشانه ماهيت جنايتكارانه رژيم صهيونيستي و حاميان اين رژيم براي ضربه زدن به امنيت مردم است.
جبهه خلق براي آزادي فلسطين مزدوران دشمن صهيونيستي را مسئول اقدام هاي خرابكارانه، قتل و تخريب دانسته و از ملت فلسطين خواست، طاغياني كه عليه اراده مردم فلسطين توطئه به راه مي اندازند مجازات كنند.
كميته عالي پيگيري كنگره ملي فلسطين نيز با صدور بيانيه اي حمله به تشييع كنندگان پيكر شهداي فلسطيني در اردوگاه يرموك را محكوم كرد و آن را در چارچوب توطئه عليه سوريه و نيروهاي مقاومت فلسطيني دانست. براساس اين بيانيه، اين اقدام به نفع دشمن صهيونيستي و مزدوران آنان در منطقه و در راستاي بي حرمتي به راه مقاومت و اتحاد مردم فلسطين اعلام شد.
گفتني است در جريان تيراندازي عده اي از افراد مسلح به سمت شركت كنندگان در مراسم تشييع شهداي تظاهرات سالروز اشغال قدس در اردوگاه يرموك در دمشق 20 نفر به شهادت رسيدند و 44 نفر مجروح شدند. افراد مسلح همچنين درمانگاهي را كه افراد مجروح را براي مداوا به آنجا برده بودند به آتش كشيدند.
اردوگاه يرموك يكي از بزرگ ترين اردوگاه هاي آوارگان فلسطيني در سوريه است كه ميزبان ده ها هزار تن از آوارگان فلسطيني است.

 



پاسخ مردم به حمايت اوباما از حاكم بحرين آل خليفه ديگر مشروعيت ندارد

سرويس خارجي-
رئيس جمهور آمريكا در ديدار با وليعهد بحرين حمايت خود را از سركوب شيعيان بحرين اعلام كرد.
باراك اوباما در ديدار با شاهزاده سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين برپايبندي شديد آمريكا در حمايت از رژيم بحرين تأكيد كرد.
در اين ديدار كه در كاخ سفيد صورت گرفت رئيس جمهور آمريكا بر پشتيباني قاطع واشنگتن از رژيم سركوبگر آل خليفه تأكيد كرد و افزود، بحرين شريكي بسيار با اهميت براي آمريكا است.
باراك اوباما در عين حال از وليعهد بحرين خواست تا شرايط گفت وگو با مخالفان را فراهم آورد.
خبرگزاري فرانسه در اين باره اظهار داشت، ديدار اوباما با وليعهد بحرين در شرايطي صورت گرفت كه اين ديدار در برنامه رسمي ديدارها و جدول كاري باراك اوباما نبود و به صورت غير منتظره و خارج از برنامه صورت گرفت.
تحليلگران سياسي معتقدند اين ديدار پس از سركوب حركت هاي اعتراضي در بحرين صورت گرفته است و خاندان آل خليفه در تلاش است كه از حمايت واشنگتن براي اين سركوب ها اطمينان پيدا كند.
به گفته اين تحليلگران بحرين ميزبان ناوگان پنجم دريايي آمريكاست و از اين حيث براي آمريكا و متحدان منطقه اي آن مانند عربستان سعودي اهميت بسيار دارد.
وليعهد بحرين با هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا نيز ديدار كرد، در اين ديدار هم وزير خارجه آمريكا حمايت كاخ سفيد از نظام بحرين را اعلام كرد. از سوي ديگر، انقلابيون بحرين تأكيد كردند گفت وگو با رژيمي كه مشروعيت خود را از دست داده است معنايي ندارد و اين رژيم محكوم به زوال است.
دبير كل جنبش آزادگان بحرين در اين باره گفت، گفت وگو با رژيمي كه رهبري بحرين را به اشغالگران سپرده مردود است و انقلابيون به چيز ديگري به غير از سرنگوني خاندان آل خليفه راضي نخواهند شد.
وي افزود، انگليس و رژيم صهيونيستي با رژيم آل خليفه در سركوب مردم بحرين همدست هستند.


 



صهيونيست ها مسجد رام الله را آتش زدند

جنبش حماس با صدور بيانيه اي اقدام شهرك نشينان صهيونيست در به آتش كشيدن مسجدي در رام الله و هتك حرمت به مسجدالاقصي را محكوم كرد.
جنبش حماس در اين بيانيه اظهار داشت كه به آتش كشيدن مسجد و نوشتن شعارهاي نژادپرستانه بر روي ديوارهاي مسجد به مثابه هتك حرمت به اديان آسماني و محكوم است.
اين جنبش تأكيد كرد، ما هرگز از جنايات ارتش صهيونيستي و شهرك نشينان صهيونيست هراسي به دل راه نخواهيم داد، بلكه اين تجاوزات موجب پايبندي هرچه بيشتر ما به حقوق حقه و اصول آرمان ملي ما خواهد شد.
حماس از سازمان هاي حقوقي و بشردوست خواست تا در راستاي حمايت از ملت فلسطين و مقدسات آنان در مقابل جنايات و عربده كشي هاي شهرك نشينان صهيونيست دست به تحركات فوري بزنند.
فلسطينيان ساكن روستاي «المغير» در نزديكي رام الله گزارش دادند كه شهرك نشينان صهيونيست بامداد روز (سه شنبه) مسجد اين روستا را به آتش كشيدند.
يكي از اهالي روستاي «المغير» گفت كه اهالي روستا صبح وقتي از خواب بيدار شدند متوجه شدند كه دود و آتش از پنجره هاي مسجد زبانه مي كشد.
وي افزود: اهالي روستا موفق شدند پيش از آنكه آتش همه جاي مسجد را فرا بگيرد، آن را خاموش كنند.
وي تصريح كرد: شهرك نشينان لاستيك هاي خودرو را در داخل مسجد قرار داده و با آتش زدن آنها مسجد را به آتش كشيدند و آتش تقريباً نيمي از مسجد را فرا گرفته بود.

 



اعتراض هاي ضددولتي در يونان وارد هفته سوم شد

تظاهركنندگان يوناني با چادر زدن در ميادين اصلي شهرها، وارد سومين هفته از اعتراضات ضددولتي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم آتن، و چند شهر ديگر يونان سه شنبه در چهاردهمين روز از تظاهرات ضددولتي عليه سياست هاي اقتصادي دولت شعار دادند. گزارش هاي دريافتي حاكي است، در اين تظاهرات سراسري كه از تمام اقشار مختلف جامعه يونان در آن شركت داشتند، مردم بار ديگر خواستار توقف همكاري دولت با صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا براي حل بحران اقتصادي كشورشان شدند. ميدان «سينداگما» در آتن كه نزديك پارلمان يونان قرار دارد نيز سه شنبه شب همچون شب هاي گذشته شاهد تظاهرات ضددولتي گسترده اي بود. چندي پيش دولت يونان لايحه مربوط به رياضت اقتصادي را براي تصويب به پارلمان فرستاد لذا تظاهركنندگان با تجمع مقابل ساختمان پارلمان خواستار توقف تصويب و اجراي اين طرح هستند.
برخي گزارش ها حاكي است، تظاهرات سه شنبه يونان نسبت به روزهاي گذشته پرالتهاب تر و گسترده تر برگزار شد و براي نخستين بار مردم اقدام به زدن چادر در برخي ميادين شهر كردند. مردم خشمگين با اين اقدام اعلام كردند، قصد حضور شبانه روزي در خيابان ها را دارند. از سوي ديگر، رئيس جمهور آمريكا نيز نسبت به سرايت بحران يونان به ساير كشورهاي غربي هشدار داد. گفتني است يونان به دليل بحران بدهي و اقتصادي مصمم به دريافت كمك هاي چند ميليارد دلاري از صندوق بين المللي پول و بانك جهاني است و اتحاديه اروپا موافقت خود را براي پرداخت اين وام مشروط به اجراي طرح رياضت اقتصادي سنگيني كرده كه نهايتا موجب فشار آمدن بر مردم يونان مي شود.
از سوي ديگر خبر مي رسد، مردم اسپانيا كه از 15 ماه مه تظاهرات و اعتصاب هاي سراسري را عليه سياست هاي اقتصادي دولت برپا كرده اند، با جمع آوري چادرها از ميادين اصلي شهرها به خصوص ميدان اصلي شهر «مادريد» موافقت كردند. به گزارش شبكه خبري «الجزيره» نمايندگان جنبش جوانان خشمگين اسپانيا سه شنبه پس از برگزاري جلسه اي چهار ساعته با مقامات دولتي با جمع آوري اين چادرها موافقت كردند.
اين چادرها به عنوان سمبل اعتراضات مردمي به نحوه تعامل دولت با بحران اقتصادي تبديل شده بود.
به گفته مسئولان كميته هاي 17گانه جنبش جوانان خشمگين اسپانيا، برپا كردن چادرها تنها يك نماد براي نشان دادن اعتراض بود و هدف اصلي آنها هنوز محقق نشده است. اين كميته احتمال برگزاري اعتراضات مجدد ضددولتي را رد نكرد.

 



اجلاس سالانه بيلدربرگ امروز در سوئيس تشكيل مي شود

پنجاه و هفتمين اجلاس «بيلدربرگ» از امروز در «سن موريس» سوئيس برگزار مي شود.
به گزارش «گلوبال ريسرچ»، پنجاه وهفتمين اجلاس بيلدربرگ، از امروز تا 12 ژوئن (22 خرداد ماه) در هتل بزرگ شهر سن موريس سوئيس برگزار مي شود.
اين گزارش مي افزايد، طبق روال همه ساله، در اين اجلاس شخصيت هاي متنفذ و مهم سياسي، اقتصادي، نظامي، رسانه اي و تجاري جهان دور يكديگر جمع شده محور مسائل مختلف جاري جهان به گفت وگو مي نشينند. بسياري از رهبران و اعضاي سلطنتي كشورهاي غربي به عنوان اعضاي دائم در اين اجلاس شركت مي كنند.
بنا به نوشته «ويكي پديا»، نخستين اجلاس «بيلدربرگ» در سال 1954 در شهر «ليدن» هلند و در هتلي به نام «بيلدربرگ» برگزار شد. به طور متوسط در هر جلسه بيلدربرگ حدود 150 شخصيت متنفذ شركت مي كنند. گردانندگان اصلي جلسات بيلدربرگ ناشناخته هستند.
خبر ديگر اينكه، عضو برجسته بزرگترين حزب سياسي سوئيس از مقامات قضائي اين كشور خواست به محض ورود «هنري كسينجر»، وزير خارجه اسبق آمريكا به «سوئيس» براي شركت در اجلاس «بيلدربرگ» وي را به اتهام مشاركت در جنايات جنگي دستگير كند. به گزارش خبرگزاري ها، «دومينيك بيتينگ» از حزب خلق سوئيس با ارسال نامه اي به دادستان كل فدرال سوئيس از وي خواست «كسينجر»، از اعضاي ثابت اجلاس بيلدربرگ رابه اتهام مشاركت در جنايات جنگي كه در هند و چين، بنگلادش، شيلي، قبرس و تيمور شرقي روي داده دستگير كند. «بيتينگ» در اين نامه همچنين خواستار دستگيري «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا و «نيكلاساركوزي» رئيس جمهور فرانسه به اتهام انجام برخي جنايات جنگي شده است.

 



حمله هوايي آمريكا به وزيرستان23 كشته برجاي گذاشت

هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا طي دو حمله جداگانه به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان، 23 غيرنظامي را كشتند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا ديروز مناطقي را واقع در مرز بين دو ايالت وزيرستان شمالي و وزيرستان جنوبي هدف قرار دادند. طبق آمارهاي اوليه، 23 غيرنظامي طي اين حملات، جان خود را از دست دادند. دو ايالت مذكور تبديل به اهداف هميشگي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا شده است. سه روز پيش نيز حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به منطقه اي در وزيرستان شمالي، به مرگ 18 غيرنظامي انجاميد.
كارشناسان نظام دموكراسي حاكم بر پاكستان را كاملا وابسته به آمريكا مي دانند. دولت اسلام آباد پس از واقعه 11 سپتامبر سال 2001 تاكنون، همكاري نزديك همه جانبه اي را با آمريكا در به اصطلاح «جنگ عليه تروريسم» داشته است.

 



انتخابات پارلماني تركيه يك شنبه هفته آينده

انتخابات پارلماني تركيه روز يك شنبه در سراسر اين كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها، نخستين انتخابات پارلماني تركيه پس از همه پرسي در مورد قانون اساسي روز يكشنبه 12 ژوئن (22خرداد) برگزار خواهد شد.براساس اين گزارش در صورتي كه حزب عدالت و توسعه در اين انتخابات موفق به كسب نتيجه دلخواه شود در اولين گام قانون اساسي را تغيير خواهد داد.
براساس آخرين نظرسنجي ها كه در تركيه انجام شده و نتايج آن قبل از ممنوعيت هاي انتخاباتي منتشر شده است، حزب عدالت و توسعه در انتخابات روز يكشنبه بيش از 40 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد.همچنين حزب «جمهوريخواه خلق» نزديك به 30درصد و حزب ملي گراي «حركت ملي» نيز دستكم 10 درصد آرا در كل تركيه را به دست خواهد آورد.
برپايه اين گزارش در انتخابات روز يكشنبه، مردم تركيه، علاوه بر تعيين حزب حاكم، براي تشكيل دولت جديد اين كشور، آينده خود را نيز رقم خواهند زد.
اين گزارش حاكي است، آنچه كه براي حزب عدالت و توسعه در انتخابات روز يكشنبه بيش از آنكه كسب اكثريت آرا در انتخابات براي تشكيل دولت جديد اهميت داشته باشد، تركيب نمايندگان و كسب اكثريت كرسي هاي مجلس است كه با اتكاي به آن بتواند قانون اساسي را تغيير دهد.

 



تحليلگران يمن: ترور علي عبدالله صالح كار واشنگتن است

سرويس خارجي-
رسانه هاي داخلي يمن اعلام كردند كه آمريكا در ترور علي عبدالله صالح دست داشته است.
احمد صوفي دبير اطلاع رساني رياست جمهوري يمن اظهار داشت، مقامات آمريكا در ترور علي عبدالله صالح و حمله خمپاره اي به كاخ رياست جمهوري دست داشته اند.
وي افزود، حمله خمپاره اي به كاخ رياست جمهوري بسيار مشكوك به نظر مي رسد به همين دليل كميته اي براي دست داشتن آمريكا در اين بمباران تشكيل شده و به زودي از دخالت آمريكا براي ترور عبدالله صالح پرده برمي دارد.
رسانه هاي يمن همچنين به نقل از تحليلگران نوشتند اين بهترين شيوه خروج صالح از كشور بوده چرا كه مقامات كاخ سفيد مي خواستند اوضاع را همچنان در كنترل خود نگه دارند و هدايت مسير انقلاب به سوي پيروزي به ضرر آنها تمام نشود.
شبكه خبري القدس العربي نيز در گزارشي نوشت، منابع نزديك به دولت يمن اعلام كردند كه آمريكا و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس طرح كودتاي نظامي عليه عبدالله صالح را تدارك ديده بودند.
اين شبكه خبري افزود: اين طرح توسط سفير آمريكا در صنعا و برخي طرف هاي اروپايي و عربي تدارك ديده شده بود.
اين درحالي است كه وزارت خارجه آمريكا در واكنش به اين اظهارات اتهامات رسمي يمن عليه آمريكا را نادرست خواند.
اين درحالي است كه انقلابيون يمن تشكيل فوري شوراي انتقالي و برگزاري سريع انتخابات رياست جمهوري را براي خلع يد رژيم عبدالله صالح از قدرت خواستار شدند.
تظاهركنندگان يمني با تجمع مقابل مقر «عبدربه منصور هادي» معاون صالح و جانشين كنوني وي خواستار تشكيل شوراي انتقالي شدند و با سردادن شعار مردم خواستار تشكيل شوراي انتقالي هستند اعلام كردند كه تا زمان تشكيل شورا همچنان به تحصن خود ادامه مي دهند.
خبرگزاري العالم نيز گزارش داد درگيري هاي اخير در يمن طي دو روز گذشته كاهش يافته و در سطحي نيست كه خطر بروز جنگ داخلي را تداعي كند.
خالد منصوب فعال سياسي يمن نيز از فتح شهر تعز دومين شهر بزرگ اين كشور به دست مردم و انقلابيون خبر داد.
وي به دست گرفتن كنترل اين شهر را دستاوردي ملي عنوان كرد و گفت، شهرها و استان هايي كه به دست انقلابيون افتاده اند به اماكني امن و باثبات تبديل شده اند.
از سوي ديگر انگليس دو ناو جنگي خود را به سوي آب هاي يمن فرستاد. وزارت دفاع انگليس هنوز مأموريت احتمالي دو ناو جنگي ارسال شده به خليج عدن را در انتقال اتباع اين كشور از يمن تأئيد نكرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14