(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21 خرداد 1390- شماره 19947

تراكتور چيني ناسازگار با خاك ايران (يادداشت خبرنگار)
نخل هاي آبادان از بي توجهي مسئولان مي سوزند
بهره گيري از طلاب در مدارس
راه اندازي نخستين مزرعه فوق مكانيزه پرورش ماهي كشور در قزوين
فعاليت دانشكده علوم و معارف قرآني دامغان مهرماه امسال آغاز مي شود
انتقاد امام جمعه بندرعباس از ورود بي رويه كالاهاي خارجي به كشور
تقارن جشن هاي رمضان در چهاردهمين جشنواره تابستاني كيش
ساخت نيروگاه سيكل تركيبي شاهرود از سر گرفته مي شود
آغاز برداشت چاي از باغ هاي شمال كشور
برپايي نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان در مازندران
تاسيس پژوهشكده استادان بسيجي در گيلان
احداث بيمارستان ملي ايمني در استان البرز
پاكسازي تالاب سياه درويشان صومعه سرا از زباله
آغاز احداث دو كارخانه در بهاباد
صيدماهي حلوا سفيد در خوزستان ممنوع شد
اعلام نرخ انواع گلاب و عرقيات گياهي در كاشان



تراكتور چيني ناسازگار با خاك ايران (يادداشت خبرنگار)

ورود تراكتورهاي چيني به كشور مانند ساير كالاي چيني از جمله كاميون هاي چيني نگراني هاي جدي را در كارخانه ها و مراكز توليد تراكتور داخلي و نيز در ميان طبقه كشاورزان به وجود آورده است. در اين ميان هشدار اخير يك مسئول ارشد كارخانه تراكتورسازي كشور در تبريز نسبت به معايب موجود در تراكتورهاي وارداتي و ضرورت آگاهي كشاورزان كشورمان به اين نواقص و واقعيات كه مي تواند هزينه هاي سنگيني را در بخش سوخت، تعميرات و حتي آسيب هاي جاني احتمالي به همراه داشته باشد، كاملا حايز اهميت و قابل توجه است. كارشناسان معتقدند تراكتور وارداتي، ضمن آن كه با خاك كشاورزان كشورمان سازگاري ندارد از مصرف بالاي سوخت كه يكي از مسائل جدي در افزايش هزينه هاي كشاورزان به شمار مي رود نيز برخوردارند و اين موضوع با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها باعث فشار مضاعف به كشاورزان خواهد شد.
گرچه برخي بر اين باورند كه هشدار مسئولان كارخانه تراكتورسازي ايران در تبريز تنها ورود به حوزه رقابتي است، ولي كاملا واضح است كه در حوزه توليد تراكتور در داخل كشور به لحاظ تجربه و دانش بومي كه در اين حوزه وجود دارد ضرورتي در اين باره احساس نمي شود.
از ديگر سو اطلاع رساني در اين حوزه نيز به كارشناسان و صاحب نظران برمي گردد كه مي تواند از تأمين هزينه هاي كلان و بعضاً جبران ناپذير به جامعه جلوگيري كند.
هر چند آسيب پذيري صنعت داخلي در اثر واردات بي رويه محصولات بي كيفيت و فاقد استانداردهاي جهاني و كمك به ركود اقتصادي در اين بخش نيز قابل توجه است. انتظار مي رود مسئولان وزارت صنايع و معادن و مديران ذي ربط با نظارت جدي بر واردات تراكتورهاي چيني به كشور شرايطي را فراهم كنند كه ضمن حمايت از صنعت داخلي، اين محصول سرنوشت كاميون هاي چيني را كه به داستان تلخي در كشور تبديل شده است، پيدا نكند.
خبرنگار كيهان در تبريز

 



نخل هاي آبادان از بي توجهي مسئولان مي سوزند

گزارش از: فرحناز فرج زاده
خبرنگار كيهان در اهواز

شور شدن آب رودخانه هاي مشرب نخل هاي خوزستان به ويژه آبادان از 2 سال پيش تاكنون خسارت هاي جبران ناپذيري را به نخلستان هاي استان وارد كرده است.
نخلداران آبادان در گفت وگو با كيهان مي گويند: بيش از 2 سال است آب اروند كه 90درصد آن از كارون است به دليل سدهاي متعدد و كم آبي كارون شور شده و نخل ها از شوري آب مي ميرند. در سال گذشته نهال هاي كاشته شده از پاجوش نخل ها به كلي خشك شدند و نخل هاي جوان نيز از شوري آب در حال مرگ هستند.
يكي از نخلداران كهنه كار آبادان كه بيش از 70 سال سن دارد با گلايه از بي تفاوتي مسئولان نسبت به نابودي ثروت گرانبهاي نخلستان هاي خوزستان مي گويد: محصول اين نخلستان ها همپاي نفت خوزستان ارز به كشور سرازير مي كنند، اما متأسفانه براي آبياري زمين هايي كه محصولات مهم و ضروري نمي دهند آب را بر روي نخلستان هاي ما بسته اند.
وي مي افزايد: تا 2 سال پيش علي رغم خشكسالي و كم آبي در نخلستان ها محصول انار، زردآلو، انگور، باميه و انواع صيفي جات را كشت مي كرديم و محصولاتمان را به بازار عرضه مي كرديم كه از 2 سال پيش تاكنون نه تنها اين درختان خشك شدند بلكه نخل ها كه به شوري آب مقاوم هستند نيز سوختند.
نخلداران با انتقاد از بي توجهي و بي مسئوليتي جهاد كشاورزي آبادان مي گويند: شبكه آبرساني از 10 سال پيش شروع شده و تكميل نشده است، زهكشي نخلستان ها از سال گذشته تاكنون به حال خود رها شده است. جاده روستايي و مسير دسترسي به مراكز فروش محصولاتمان را نداريم، بانك هاي كشاورزي براي پرداخت وام از ما وثيقه ملكي در شهر مي خواهند و اسناد زمين را معتبر نمي دانند، وقتي مي گوييم خانه ما در كنار نخلستانمان است و در شهر ملك نداريم مي گويند 2 ضامن شاغل در شركت نفت معرفي كنيد.
هيچ كس پاسخگوي مشكلات ما نيست، نمايندگان هر 4 سال يك بار به ما سر مي زنند وعده مي دهند و مي روند و بعد از گذشت 4 سال باز با وعده هاي انجام نشده بازمي گردند.
از سويي ديگر، نخلداران آبادان با انتقاد از عملكرد جهاد كشاورزي آبادان از آفت زدگي نخلستان هاي آبادان خبر داده و اظهار داشتند: امسال به دليل توزيع نشدن سهميه سموم دفع آفات محصول خرماي آبادان دچار آفت زدگي شد، به طوري كه از هر خوشه اي كه 5 تا 6 كيلو خرما محصول مي دهد تنها نيم كيلو برداشت خواهد شد.
همچنين هجوم گرازها به نخلستان ها هر روزه خساراتي را براي نهال ها و محصول خرما به بار مي آورد.
مسئولان در پاسخ به درخواست هاي مكرر نخلداران از جهاد كشاورزي مبني بر فنس كشي نخلستان ها، مي گويند گرازها را با سلاح بكشيد كه اين براي ما مقدور نيست.
اين درحالي است كه كشورهايي مانند امارات با ديواركشي و خيابان بندي نخلستان هايشان، از رهگذر گردشگري نيز درآمد كسب مي كنند.
آنها ضمن انتقاد از عملكرد جهاد كشاورزي در عدم رسيدگي به مشكلات كشاورزان و سركشي به نخلستان ها مي گويند: متأسفانه كارشناساني كه جهاد معرفي مي كند خرما و نخل را نمي شناسند و به مسائل نخلداران واقف نيستند، علاوه بر اين هيچ گونه تعهد و مسئوليتي را نسبت به نخلستان ها ندارند و سالي يك بار نيز به نخلستان ها سركشي نمي كنند.
يكي از نخلداران جانباز و پدر شهيد در آبادان كه بيش از
2 هزار و 300 نخل دارد با گلايه از بي تفاوتي و عدم تعهد مسئولان به سرمايه هاي طبيعي خوزستان مي گويد: ديگر انگيزه اي براي كار كردن نداريم، در زمان جنگ هنگامي كه آبادان محاصره بود و نفت ما تحريم شده بود ما در نخلستان ها مانديم و خرماي آبادان را به جهان صادر كرديم و ارز به كشور وارد كرديم و هم جنگيديم، بعد از جنگ نيز همت كرديم و شهرمان را ساختيم و زمين هايمان را آباد كرديم و نخلستان ها دوباره سبز شدند و ثمر دادند. اما هم اكنون مسئولان گوشي براي شنيدن اعتراضات ما ندارند. ديگر انگيزه اي براي ماندن و كار كردن نداريم. در آن زمان نخل ها از آتش جنگ نسوختند، اما حالا از سردي و بي مهري مسئولان مي سوزند.

 



بهره گيري از طلاب در مدارس

اراك- خبرنگار كيهان: رئيس ستاد اقامه نماز كشور در ديدار با طلاب حوزه علميه امام خميني(ره) اراك گفت: تربيت بدني 14 ميليون دانش آموز و استفاده از طلاب و فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه بايد در دستور كار مسئولان قرار بگيرد. حجت الاسلام والمسلمين قرائتي افزود: مبلغين ديني بايد با تبليغ چهره به چهره بستر لازم را براي گسترش مباني ديني در جامعه فراهم كنند.


كاهش 7درصدي مصرف آب

¤ مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي از كاهش هفت درصدي مصرف آب پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در اين استان خبر داد. خليلي گفت: اين ميزان كاهش در سه ماه آخر سال گذشته با وجود اضافه شدن بر تعداد مشتركان اتفاق افتاد.


برخورد پليس با جرائم اينترنتي

¤ رئيس پليس «فتا» استان مركزي از برخورد جدي با جرائم اينترنتي و سايبري خبر داد. سرهنگ گودرزي گفت: پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات (فتا) با هدف پيشگيري، مقابله و برخورد با جرائم اينترنتي و فضاي مجازي تشكيل شده است. وي از مردم استان مركزي خواست در صورت اخلال در حساب هاي بانكي، هك سايت يا ايميل سرقت اطلاعات شخصي و مزاحمت هاي اينترنتي مراتب را به پليس فتا اعلام كنند.


اختصاص اعتبار به برنامه هاي قرآني

¤ كميته ساماندهي فعاليت هاي قرآني زرنديه از توابع استان مركزي تشكيل جلسه داد. در اين نشست 11 ميليون تومان به برنامه هاي قرآني اين شهرستان در نيمه اول سال جاري اختصاص يافت. در زرنديه يك موسسه و 9 خانه قرآن روستايي فعاليت مي كند.


تكثير ماهيان گرمابي

زاهدان- خبرنگار كيهان: مديركل شيلات استان سيستان و بلوچستان گفت: كار تكثير ماهيان گرمابي در مركز تكثير ماهي بومي زهك شروع شد. مهندس حسن خمر افزود: در اين مرحله ابتدا عمليات تكثير ماهي آمور و فيتوفاگ شروع كه در مرحله نخست تعداد 8 ميليون لارو توليد خواهد شد.
وي گفت: اين عمليات ادامه خواهد داشت تا در مجموع 20 ميليون لارو به دست آيد كه از اين تعداد لارو تعداد 2 ميليون و 700 هزار قطعه بچه ماهي گرمابي توليد و در اختيار پرورش دهندگان و منابع آبي استان قرار خواهد گرفت.


برگزاري يادواره شهدا

رودهن- خبرنگار كيهان: با حضور استاندار تهران و مسئولان شهرهاي رودهن و آبعلي و خانواده معظم شهدا و ايثارگران نوزدهمين يادواره شهداي آبعلي و حومه در حسينيه سيدالشهدا(ع) اين شهرستان برگزار شد.


صدور 29 هزار تن كالا

قزوين- خبرنگار كيهان: مديركل گمرك استان قزوين گفت: طي ارديبهشت ماه گذشته 29 هزار تن كالا از اين استان به 23 كشور جهان صادر شده است. حسن عليدوست افزود: ارزش اقتصادي اين ميزان صادرات 17 ميليون دلار است.
به گفته مديركل گمرك استان قزوين، كولر آبي، پروپيلن، كاشي و سراميك، ورق گالوانيزه، شيشه و آيينه از جمله كالاهايي است كه در ماه گذشته صادر شده است.


صدور پلاسماي خون

بابل- خبرنگار كيهان: مدير پايگاه انتقال خون شهرستان گفت: اين پايگاه موفق شد تا تأييديه شركت CSL آلمان را براي صدور پلاسماي خون به اين كشور اخذ كند. دكتر سيداسدالله ترابي افزود: صدور پلاسماي خون جهت فرآوري و تهيه دارو صورت مي گيرد. اين مسئله، سودآوري اقتصادي براي كشور به همراه خواهد داشت.


افزايش كانون هاي فرهنگي مساجد

يزد- خبرنگار كيهان: مسئول كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان يزد با تأكيد بر توجه ويژه به مناطق محروم در برنامه هاي فرهنگي و مذهبي گفت: هم اكنون 40درصد كانون هاي مساجد يزد در مناطق محروم و روستاها ايجاد شده اند. كه اين رقم تا پايان سال به 60درصد افزايش خواهد يافت.
علي حكيميان در ادامه گفت: در حال حاضر 13 كانون تخصصي در استان يزد وجود دارد كه درصدد هستيم تا پايان سال جاري 9 كانون ديگر به اين كانون ها تخصصي اضافه شود.


برگزيدگان مسابقه معجزه طبس

طبس- خبرنگار كيهان: مراسم قرعه كشي مسابقه اينترنتي معجزه طبس در محل فرمانداري اين شهرستان برگزار شد كه درنهايت 14 نفر به قيد قرعه برگزيده شدند و جوايزي به آنان اهدا شد در اين مسابقه بيش از يك هزار نفر از سراسر كشور شركت كرده كه از اين تعداد 684 نفر به سؤالات مسابقه پاسخ صحيح داده بودند. گفتني است مسابقه معجزه طبس به مناسبت شكست مفتضحانه در صحراي طبس برگزار شده بود.

 



راه اندازي نخستين مزرعه فوق مكانيزه پرورش ماهي كشور در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين گفت: نخستين مزرعه فوق مكانيزه كشور در شهرستان البرز اجرايي شد.
يوسف جلوخاني با اعلام اين خبر افزود: نخستين مزرعه فوق مكانيزه كشور در شهرستان البرز اجرا شد كه اين مزرعه فوق مكانيزه در زميني به مساحت 300 متر مربع در فاز اول به انجام خواهد رسيد.
وي ادامه داد: نوع استخرهاي پرورشي اين مزرعه فوق مكانيزه از نوع تركيبي آبراهه اي و هشت وجهي است.
مديرشيلات سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين با اشاره به آزمايشي بودن اجراي اين طرح توضيح داد: اين طرح به عنوان يكي از طرح هاي آزمايشي استاني و كشوري است كه در شهرستان البرز اجرا شده و اين مزرعه با ظرفيت توليد حداقل 30 تن در سال در مرحله اول برنامه ريزي شده است.
وي اعلام كرد: ادوات مورد استفاده در اين طرح شامل فيلترهاي فيزيكي و سيستم برگشت آب و دستگاه پروتئين اسكيمر است و از نظر هيدروليك جريان آب در مخازن، تمام استانداردهاي لازم پرورشي رعايت شده است.
جلوخاني سبك طراحي اين مزرعه را براساس استانداردهاي شركت sinteef نروژ عنوان كرد و افزود: به ازاي هر يك ليتر در ثانيه جريان آب ورودي سه تن ماهيان سردابي در اين مزرعه توليد مي شود.
وي اضافه كرد: تمام طراحي، تجهيزات و ادوات مورد استفاده در اين طرح در سطح استان تهيه شده و مجموعه فوق نسبت به طرح هاي متداول شيلات از نرخ بازگشت سرمايه بهتري برخوردار است.

 



فعاليت دانشكده علوم و معارف قرآني دامغان مهرماه امسال آغاز مي شود

دامغان- خبرنگاركيهان:
فرماندار دامغان گفت: دانشكده علوم و معارف قرآني دامغان مهرماه امسال با پذيرش 60 نفر دانشجو در رشته هاي علوم حديث و نهج البلاغه فعاليت خود را آغاز مي كند.
مرتضي علي آبادي درجلسه شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان افزود: براساس مصوبه دور دوم سفر هيئت دولت به استان سمنان ساخت 120 نمازخانه در مدارس استان سمنان احداث مي شود كه تعدادي از آن در دامغان ساخته مي شود و اعتبار و زمين اين امر تأمين شده است.
وي به راه اندازي مدرسه تيزهوشان و استعدادهاي درخشان در دامغان اشاره كرد.
محمد شادكام رئيس آموزش و پرورش دامغان نيز از فعاليت 22 پايگاه تابستاني براي اوقات فراغت دانش آموزان اين شهر در تابستان امسال خبر داد و افزود: 2 كانون فرهنگي هنري و 3 سالن ورزشي، دارالقرآن امام خميني و پژوهشسراي دانش آموزي نيز در ايام تابستان اوقات فراغت دانش آموزان را پر خواهندكرد.

 



انتقاد امام جمعه بندرعباس از ورود بي رويه كالاهاي خارجي به كشور

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
نماينده ولي فقيه در هرمزگان از ورود بي رويه كالاهاي چيني به كشور انتقاد كرد.
آيت الله غلامعلي نعيم آبادي در نشست شوراي فرهنگ عمومي هرمزگان گفت: ورود برخي اقلام مصرفي از كشور چين و ديگر كشورها خوشايند ما نيست زيرا در كشور منابع و امكانات و نيروي انساني سرشاري وجود دارد كه با برنامه ريزي مي توان در راستاي حمايت از توليدكنندگان داخلي گام برداشت. وي با اشاره به نام گذاري امسال به عنوان «سال جهاد اقتصادي» گفت: جهاد اقتصادي يعني بكارگيري كليه امكانات، توانمندي ها، ظرفيت ها و نيروهاي انساني درجهت حل معضلات و مشكلات كه دراين راستا مي بايست سهم و تكاليف دستگاههاي اجرايي در جهت اجرايي شدن اين شعار راهبردي روشن شود.

 



تقارن جشن هاي رمضان در چهاردهمين جشنواره تابستاني كيش

كيش- خبرنگار كيهان:
جشن هاي رمضان در چهاردهمين جشنواره تابستاني كيش همزمان با سالروز ولادت باسعادت امام علي(ع) از 26 خردادماه برگزار مي شود.
براساس اين گزارش، همزمان با ماه مبارك رمضان ويژه برنامه هاي رمضان در چهاردهمين جشنواره تابستاني كيش متنوع تر و باشكوه تر از سال هاي گذشته شامل جشن هاي رمضان، شبي با قرآن، برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري در فضايي مملو از معنويت در سراسر جزيره زيباي كيش برگزار مي شود.
علي فعله گري، رئيس ستاد چهاردهمين جشنواره تابستاني كيش با بيان مطلب فوق اظهار داشت: امسال چهاردهمين جشنواره تابستاني كيش همزمان با سالروز ولادت باسعادت امام علي(ع) از 26 خردادماه آغاز مي شود كه با اجراي جنگ شادي، برنامه هاي متنوع فرهنگي، هنري و تفريحي همراه با اهداي جوايز ويژه همراه خواهد بود.

 



ساخت نيروگاه سيكل تركيبي شاهرود از سر گرفته مي شود

شاهرود- خبرنگاركيهان:
نماينده مردم شاهرود در مجلس گفت: با اختصاص اعتبار ساخت و تكميل پروژه هاي معطل مانده نظير نيروگاه سيكل تركيبي شاهرود از سرگرفته مي شود.
كاظم جلالي افزود: مراحل ساخت تعدادي از پروژه هاي نيروگاهي دركشور به دليل بدهي وزارت نيرو به پيمانكاران متوقف شد كه دراين باره 5 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اين منظور اختصاص يافت.
وي گفت: با اختصاص اين ميزان اعتبار در بودجه درسال 90 كار ساخت پروژه هاي نيمه كاره وزارت نيرو ازسرگرفته مي شود.
نيروگاه سيكل تركيبي 500 مگاواتي شاهرود تاكنون بيش از 90 درصد پيشرفت داشته است كه به دليل مشكلات مالي كار احداث و تكميل آن متوقف شده بود.
ساخت اين نيروگاه ازسال 88 در زميني به مساحت 75 هكتار و با صرف 350 ميليارد تومان اعتبار مشتمل بر دو واحد گازي و يك واحد بخار آغاز شده است.

 



آغاز برداشت چاي از باغ هاي شمال كشور

رشت- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان چاي كشور از برداشت بيش از 45 درصد از چين اول برگ سبز چاي از باغ هاي شمال كشور خبر داد.
علي محرر در جلسه ستاد تلفيق چاي استان گيلان از كيفيت خوب برگ سبز چاي در سال جاري سخن گفت و علت آن را شرايط آب و هوايي مساعد و همراهي و همكاري چايكاران در چيدن برگ سبز اعلام كرد.
مهدي سعادتي استاندار گيلان نيز در نشست مذكور از رويكرد و نگاه ويژه رئيس جمهور و دولت هاي نهم و دهم به بخش چاي سخن گفت و نظارت بر نحوه خريد و كاهش فاصله قيمت خريد برگ سبز و چاي خشك از طريق واسطه ها را موجب شكوفايي صنعت چاي دانست.
وي با اعلام اينكه درحال حاضر بالغ بر 154 كارخانه چايسازي در شمال، كار خريد برگ سبز چاي از چايكاران را برعهده دارند افزود: امسال تاكنون بيش از 29 هزار و 400 تن برگ سبز چاي از چايكاران منطقه خريداري كه 66 درصد آن درجه يك است.
وي هم چنين از حل مشكلات سوخت بعضي از كارخانجات چاي در آينده نزديك خبر داد.

 



برپايي نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان در مازندران

قائم شهر- خبرنگار كيهان:
هشتمين نمايشگاه تخصصي صنعت ساختمان و صنايع وابسته در محل دائمي نمايشگاه بين المللي استان مازندران در قائم شهر گشايش يافت.
در اين نمايشگاه 120 شركت داخلي و 12 شركت خارجي جديدترين محصولات و توانمنديهاي خود را در حوزه صنعت ساختماني در فضايي حدود 8000مترمربع در دو سالن نمايشگاهي عرضه كردند.
دكتر هاشم پور، مديركل صنايع استان مازندران توليد محصولات استاندارد و بهينه سازي شده، ارتقاي كيفيت و مصرف انرژي كمتر را از ويژگي ها و ره آورد كالاهاي عرضه شده در هشتمين نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان در قائم شهر دانست كه با استقبال مسكن سازان و مهندسان و پيمانكاران صنعت ساختمان روبه رو شده است.

 



تاسيس پژوهشكده استادان بسيجي در گيلان

رشت-خبرنگار كيهان:
پژوهشكده استادان بسيجي در گيلان ايجاد مي شود.
اين مطلب در نشست هم انديشي شوراي بسيج اساتيد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي استان گيلان كه به رياست استاندار در رشت تشكيل شد اعلام شد.
صلاحي رئيس بسيج اساتيد كشور در اين گردهمايي گفت: در حال حاضر از 60 هزار عضو هيئت علمي دانشگاههاي سراسر كشور 20 هزارنفر عضو سازمان بسيج اساتيد هستند كه اين رقم در افق برنامه 20 ساله كشور در سال 1404 به 125 هزار نفر افزايش مي يابد.
وي از تشكيل مجمع اساتيد دانشگاههاي جهان اسلام خبر داد و گفت: در اين راستا شوراي بسيج اساتيد دانشگاهها در جهت تشكيل مجمع اساتيد دانشگاههاي جهان اسلام تلاش مي كند.

 



نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي خبر داد
احداث بيمارستان ملي ايمني در استان البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي از احداث بيمارستان ملي ايمني در گرمدره اين استان خبر داد.
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: اين پروژه هم اكنون در مرحله تحويل زمين است كه پس از طي اين مرحله عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
فاطمه آجرلو با اشاره به اينكه بيمارستان مزبور در خاورميانه بي نظير است، گفت: اين بيمارستان چهارطبقه در زيرزمين و دوطبقه در روي زمين ساخته خواهد شد كه اميد مي رود با آغاز به كار آن خدمات مختلف در بخش درماني به شهروندان ارائه شود.
وي اظهار داشت: اعتبار اين پروژه، بزرگ از طرف سازمان پدافند غيرعامل تامين شده و قرار است بيمارستان مزبور در گرمدره احداث شود.

 



پاكسازي تالاب سياه درويشان صومعه سرا از زباله

صومعه سرا- خبرنگاركيهان:
135 نفر از اهالي شهرستان صومعه سرا زباله هاي منطقه حاشيه تالاب سياه درويشان را به طول 5كيلومتر جمع آوري و پاكسازي كردند.
اين برنامه با همكاري مشترك حوزه مقاومت بسيج تولمات و اداره محيط زيست شهرستان برگزار كه در پايان به 20 نفر از افراد حاضر كه بيشترين زباله ها را جمع آوري كرده بودند جوائزي اهدا شد.
دراين برنامه پاكسازي، تعدادي از مديران صومعه سرا حضور داشتند.

 



با حضور استاندار يزد
آغاز احداث دو كارخانه در بهاباد

بهاباد- خبرنگار كيهان:
استاندار يزد در سفري يكروزه به شهرستان بهاباد ضمن بازديد از طرح هاي عمراني، كلنگ احداث دو كارخانه را به زمين زد.
فلاح زاده و هيئت همراه در اين سفر يك روزه كه از گلزار شهداي شهرستان آغاز شد از محل احداث پست 132 به 20 كيلوولت بهاباد و همچنين اجراي طرح مسكن مهر در اين شهرستان بازديد كردند.
استاندار يزد در ادامه كلنگ احداث مجتمع كاشي، سراميك و چيني بهداشتي بهاباد با ظرفيت اشتغال 760 نفر و سرمايه گذاري 450 ميليارد ريال توسط بخش خصوصي را به زمين زد.
كارخانه آرايي معدن چاه مير ببروئيه نيز از ديگر برنامه هاي فلاح زاده در سفر به بهاباد بود كه با هزينه 30 ميليارد ريالي بخش خصوصي و اشتغالزايي 60 نفر كلنگ احداث آن توسط استاندار به زمين زده شد.

 



صيدماهي حلوا سفيد در خوزستان ممنوع شد

اهواز - خبرنگار كيهان :
صيد ماهي حلوا سفيد در تمام منابع آبي و صيدگاه هاي خوزستان ممنوع شد.
به گزارش روابط عمومي شيلات خوزستان، براساس نتايج تحقيقات به عمل آمده توسط كارشناسان پژوهشكده آبزي پروري جنوب كشور به منظور جلوگيري از وارد آمدن صدمات جبران ناپذير به ذخاير آبزيان خليج فارس و تضمين بهره برداري پايدار از دريا و تداوم اشتغال در حرفه صيادي، صيدماهي حلوا سفيد در تمام آب هاي صيدگاه هاي استان خوزستان از 15 خرداد ماه ممنوع اعلام شده است.
براساس اين گزارش، دوره ممنوعيت صيد اين گونه آبزي 45 روز است و از تاريخ ذكر شده مالكان شناورهاي صيادي موظفند نسبت به تخليه ادوات صيد اقدام كنند.
ماهي حلوا سفيد يكي از گونه هاي خاص و با ارزش اقتصادي بالايي است كه با توجه به محدوديت ذخيره موجود، ممنوعيت صيد در زمان تخم ريزي و توليد مثل، الزامي است.

 



اعلام نرخ انواع گلاب و عرقيات گياهي در كاشان

كاشان- خبرنگاركيهان:
مجامع امور صنفي كاشان با صدور اطلاعيه اي نرخ انواع گلاب و عرقيات گياهي را دراين شهرستان اعلام كرد.
دراين اطلاعيه نرخ هر واحد (ليتر) گلاب يكهزار و 150 ريال اعلام شده و هر ليتر گلاب بايد با اسانس 18 ميلي گرم در 100ميلي ليتر عرضه شود و فروش محصول با اسانس كمتر از 12ميلي گرم تخلف محسوب مي شود.
مجامع امور صنفي كاشان دراين اطلاعيه نرخ عرق دارچين، بهارنارنج، زيره سياه، بيدمشك و گل گاوزبان درجه يك درظرف يك ليتري را 17هزار ريال، عرق هل درجه يك هر ليتر 23 هزار ريال و ساير عرقيات گياهي درجه يك هر ليتر را 11هزار و 500 ريال اعلام كرده است.
در اطلاعيه فوق آمده است: در صورتي كه عرقيات گياهي با مشخصات ذكرشده درظروف شيشه اي عرضه شود، 500 ريال به مبلغ هاي فوق افزوده مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14