(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21 خرداد 1390- شماره 19947

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد : بيش از 50درصد آلودگي هاي محيط زيست توسط 2 تا 3 كشور ايجاد مي شود
دستگيري و هلاكت 7 تروريست در غرب كشور
وزير ارشاد از حسن شايانفر عيادت كرد
امام جمعه قم: فضاي جامعه بايد امر به معروف و نهي از منكر باشد
آيت الله جنتي درخطبه هاي نماز جمعه تهران: عربستان ، مجمع ديكتاتورها شده است
احضار كاردار سفارت انگليس در تهران به وزارت امور خارجه
تجليل از مقام علمي آيت الله حسن زاده آملي
سفير ايران در ايتاليا : ممنوعيت خروج معصومي نژاد و دميرچي لو از ايتاليا لغو شد
معاون وزير نيرو:18 سد امسال آبگيري مي شود
پيكر هنرمند سينما و تئاتر كشور در كرج به خاك سپرده شد
اطلاعيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم مبني بر احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر
محيط بان ها به نيروهاي مسلح ملحق مي شوند
آيت الله عبدالرسول شريعتمداري جهرمي دعوت حق را لبيك گفت
اخبار ادبي و هنري



در ديدار وزراي محيط زيست كشورهاي عضو اكو
احمدي نژاد : بيش از 50درصد آلودگي هاي محيط زيست توسط 2 تا 3 كشور ايجاد مي شود

رئيس جمهور توليد بيش از 50درصد آلودگي هاي محيط زيست را توسط 2 تا 3 كشور اعلام كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد عصر پنجشنبه در ديدار وزرا و مسئولان محيط زيست كشورهاي عضو سازمان اكو گفت: سرمايه داران جهاني با دامن زدن به مصرف بي حد و حصر و حتي ايجاد نيازهاي كاذب به قصد كسب سود حداكثري تعادل طبيعت را برهم مي زنند.
رئيس جمهور با اظهار خوشحالي از تدوين برنامه عمل و نقشه راه ميان مدت كشورهاي عضو اكو در موضوع محيط زيست خاطرنشان كرد: اكو سازمان مهمي است و كشورهاي اين سازمان با بيش از 400 ميليون نفر جمعيت، تمدن و فرهنگي غني و منابع انرژي با ارزش و برخورداري از مولفه هاي قدرت سياسي اگر اين ظرفيت ها را در كنار هم قرار دهند علاوه بر بهبود و ارتقاي سطح زندگي خود مي توانند در عرصه هاي بين المللي از جمله در مقابل كشورهايي كه جزو توليدكنندگان اصلي منابع آلودگي و تخريب محيط زيست هستند، موثرتر عمل كرده و آنها را وادار به تغيير رفتار كنند.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه علت اصلي تخريب هاي گسترده محيط زيست روح و انديشه سرمايه داري و سرمايه داران بزرگ جهاني هستند كه حاضرند به خاطر سود حداكثري، محيط زيست بشر را به نابودي بكشانند، اظهار داشت: نظام سرمايه داري و سرمايه داران بزرگ جهاني به ويژه آمريكا كه فقط به سود حداكثري مي انديشند با محور قرار دادن كاهش قيمت تمام شده محصول خود، خطوط توليدي ايجاد مي كنند كه با محيط زيست ناسازگار است و به هيچ وجه هم حاضر نيستند اين خطوط را براي سازگاري با محيط زيست اصلاح كنند تا مبادا قيمت تمام شده محصولاتشان افزايش يافته و سود آنها كاهش يابد.
دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه بيش از 50درصد آلودگي هاي محيط زيست توسط 2 تا 3 كشور ايجاد مي شود، تصريح كرد: امروز آلوده سازي محيط زيست از حد توليد گازهاي گلخانه اي فراتر رفته و برخي كشورها با اثرگذاري سوء بر جريان گردش ابرهايي كه از غرب به شرق حركت مي كنند و تخليه رطوبت آنها، باعث بروز خشكسالي، سرما يا گرماي شديد، بارشهاي خارج از فصل بارندگي و بارانهاي سيل آسا در كشورهاي منطقه ما شده اند.
تاكيد روساي جمهور. ايران
و بلاروس بر ايجاد روابط پايدار
محمود احمدي نژاد همچنين در تماس تلفني با همتاي بلاروسي خود با اشاره به اينكه روابط دو كشور در مسير رو به رشدي قرار گرفته است ايجاد روابط گسترده و پايدار بين دو كشور را به نفع دو ملت و منطقه دانست.
احمدي نژاد بر فعال كردن تمام ظرفيت هاي موجود و تسريع در تكميل پروژه هاي دوجانبه تاكيد كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار بلاروس خواهد ايستاد و افزايش سطح رايزني و هماهنگي دو كشور در خصوص مسائل منطقه اي و بين المللي به نفع صلح و امنيت جهاني است.
رئيس جمهور بلاروس نيز در اين تماس تلفني با اظهار خرسندي از افزايش سطح مناسبات و همكاريهاي دو كشور اظهار داشت: بلاروس اهميت ويژه اي براي گسترش روابط پايدار با ايران قايل است و شتاب بخشيدن به روند تكميل پروژه هاي دوجانبه مي تواند به نفع رفاه و پيشرفت دو ملت باشد.
رونمايي از سامانه هوشمند جراحي با حضور
رئيس جمهور
سامانه هوشمند جراحي با حضور رئيس جمهور و وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در بيمارستان امام خميني(ره) تهران رونمايي شد.
به گزارش مهر، دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو با تأكيد بر اينكه اين سامانه در جراحي هاي مغز و اعصاب و گوش، حلق و بيني به كار برده مي شود، گفت: در گذشته جراحان براي انجام اين نوع جراحي ها، ابزار جراحي را از راه بيني وارد مي كردند و عمل مورد نظر را انجام مي دادند كه با عرضه اين سامانه پزشكان با دقت بالاتري اعمال جراحي را انجام مي دهند.
دكتر سعيد سركار با اشاره به عملكرد اين سامانه اظهار داشت: اين سامانه با استفاده از فلشي موقعيت ابزار جراحي را با دقت 5/1 ميليمتر به پزشك اعلام مي كند كه ادامه مسير دهد يا در صورت ادامه مسير به بافت مغز آسيب مي رسد.
وي با بيان اينكه اين سامانه خطاهاي حين عمل جراحي را به حداقل مي رساند، خاطرنشان كرد: به دليل قيمت زياد اين سامانه (500 ميليون تومان به بالا) تاكنون در اتاقهاي جراحي به كار برده نمي شد از اين رو از 5 سال پيش تحقيقات بر روي اين سامانه آغاز شد و در نهايت موفق به توليد اين سامانه شديم.
سركار اضافه كرد: اين سامانه با همكاري متخصصاني از حوزه هاي مهندسي مكانيك، الكترونيك، كامپيوتر و جراحان مغز و اعصاب طراحي و ساخته شد.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به كاربردهاي اين سامانه ادامه داد: از اين سامانه تاكنون در 27 عمل جراحي گوش و حلق و بيني مورد استفاده قرار گرفته است كه نتايج مطلوبي داشته است.
وي همچنين به آغاز استفاده از اين سامانه در جراحي هاي مغز و اعصاب خبر داد و افزود: جراحي هاي مغز و اعصاب شرايط ويژه اي را مي طلبد كه با توجه به نتايج به دست آمده از نمونه ها به تدريج اين سامانه در جراحي هاي مغز و اعصاب به كار برده خواهد شد.
دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو از كاربردي شدن اين سامانه خبر داد و گفت: پس از انجام تستهاي اوليه و حصول اطمينان جراحان از كارايي هاي اين سامانه، موفق به دريافت 5 مورد تقاضا براي استفاده از اين دستگاه شديم كه ظرف سه ماه آينده در اختيار مراكز سفارش دهنده قرار مي گيرد.

 



وزير اطلاعات خبر داد
دستگيري و هلاكت 7 تروريست در غرب كشور

وزير اطلاعات از دستگيري و هلاكت هفت نفر از اعضاي گروه هاي تروريستي كه به دنبال تحركات ايذايي در داخل كشور بودند، خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي در اين باره گفت: با هماهنگي نيروهاي نظامي، انتظامي و اطلاعات در 2 شب گذشته در منطقه كردستان و آذربايجان غربي چهار نفر از اعضاي گروهك هاي تروريستي دستگير و سه نفر كشته شدند.
وي افزود: اعضاي اين گروه ها، كارگران مشغول به كار در جاده ها را مورد تعرض قرار داده بودند كه برخي از كارگران دچار نقص عضو شده اند.
وزير اطلاعات مقوله تروريست را مقوله اي وارداتي از كشورهاي ديگر ا زجمله غرب و شرق كشور خواند و افزود: با مهندسي طراحي شده در زمينه تسلط و كنترل اطلاعاتي توسط دستگاه هاي نظامي، انتظامي و اطلاعات، موفقيت هاي چشمگيري در زمينه برخورد با تروريسم به دست آمده است.
مصلحي تاكيد كرد: با وجود سرمايه گذاري هاي سنگين سرويس هاي اطلاعاتي استكبار براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران، با تسلط اطلاعاتي مانع دستيابي آنها به اهدافشان شده ايم و امنيت خوبي در كشور حاكم شده است.

 



وزير ارشاد از حسن شايانفر عيادت كرد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در بيمارستان از محمدحسن شايان فر پيشكسوت عرصه مطبوعات كشور، عيادت كرد.
به گزارش ايرنا، سيد محمد حسيني روز جمعه با حضور در بيمارستان بقيه الله الاعظم (عج) تهران ضمن عيادت از اين پيشكسوت عرصه مطبوعات، از نزديك در جريان وضعيت فعلي و روند درماني وي قرار گرفت.
در اين ملاقات كه در فضاي صميمانه با حضور محمدتقي اميني معاون اداري مالي دانشگاه پيام نور و محمد مهدي فداكار معاون اداري و مالي وزير ارشاد و خانواده شايان فر برگزار شد، همگان براي بهبودي و شفاي كامل اين پيشكسوت مطبوعاتي دعا كردند.
حسيني در ادامه ضمن عذرخواهي از اينكه بايد زودتر براي ملاقات شايان فر مي آمده است، براي بهبودي و سلامتي كامل ايشان دعا كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين اظهار داشت: كارهاي زيادي در عرصه مطبوعات كشور وجود دارد كه بايد به دست توانمند و حرفه اي پيشكسوتاني چون شما (شايان فر) انجام شود.
وي به برخي برنامه ها و كارهاي مهم انجام گرفته در ايام ارتحال ملكوتي امام راحل كه از سوي وزارت ارشاد در سراسر كشور انجام گرفت اشاره كرد و گفت: در صدد هستيم برخي جشنواره هاي فرهنگي - هنري از جمله جشنواره فرهنگي - هنري بين المللي امام خميني (ره) در ايام ولادت اين بزرگان را در سطح وسيع و گسترده اي برگزار كنيم.
محمد حسن شايان فر نيز با قدرداني از حضور وزير ارشاد در بيمارستان برغم مشغله كاري فراوان، ضمن ارايه توضيحاتي در خصوص بيماري و روند درماني اش، براي وزير ارشاد در مسئوليت خطير فرهنگي كه در كشور بر عهده دارد، آرزوي توفيق و سربلندي كرد.
يادآور مي شود، محمد حسن شايان فر از پيشكسوتان عرصه مطبوعات كشور در موسسه مطبوعاتي كيهان، نزديك به دودهه فعاليت مطبوعاتي، در سمت هاي مسئول دفتر پژوهش ها و مشاور فرهنگي مدير مسئول اين موسسه مشغول فعاليت بوده است.
اين پيشكسوت علاوه بر فعاليت هاي گسترده مطبوعاتي مدتي را نيز در دفتر سياسي سپاه مشغول به كار بوده است.
همچنين افزون بر 30 جلد كتاب تحت نظارت شايان فر چاپ و منتشر شده است.
محمد حسن شايان فر به علت بيماري مشكل بافت هاي عصبي چندي پيش در بيمارستان بقيه الله الاعظم (عج) تهران بستري شده و در حال حاضر نيز دوره درمان را سپري مي كند.

 



امام جمعه قم: فضاي جامعه بايد امر به معروف و نهي از منكر باشد

امام جمعه قم با اشاره به اعلام اسامي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سوي رهبرمعظم انقلاب، خواستار تغيير رويكرد اين شورا نسبت به مسائل فرهنگي شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري، با بيان اين كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي يك مركز سياست گذاري فرهنگي در كشور است به هجمه هاي فراوان دشمن اشاره كرد و گفت: امروز جنگ نرم دشمن بيداد مي كند و فضاسازي دشمنان براي اين كه جامعه به سمت زندگي غربي برود فراوان است كه شاهد نمودهاي آن در شهرهاي ايران همچون تهران هستيم.
وي با اشاره به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره عفاف و حجاب، آن را ستود و با بيان اين كه جماعت مردم ضمانت اجراي اين طرح است، اما خطاب به اعضاي اين شورا گفت: آماده كردن ده تا بيست صفحه بيانيه ضمانت خوبي براي قانع كردن ملت شريف ايران نيست.
وي همچنين با اشاره به زخمي شدن حجت الاسلام فروزش كه چندي پيش در اثر امر به معروف و نهي از منكر در تهران مورد ضرب و شتم اشرار قرار گرفت و نزديك بود بينايي خود را از دست بدهد، از مسئولان خواست تا فضاي جامعه را فضاي امر به معروف و نهي از منكر قرار دهند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين كه اگر كسي كار زشتي را در جامعه تشويق كند، در آن كار شريك خواهد بود، اظهار داشت: اگر آمر به معروف و ناهي از منكر نيستيد، تشويق كننده منكر در يك جامعه نباشيد كه تشويق كننده منكر در انجام آن منكر شريك است.
آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به دو حادثه اي كه اسرائيل را دچار شوك عجيبي كرد يعني حادثه يوم النكبه و يوم النكسه، اظهار داشت: مردم فلسطين در اين دو روز جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند تا به رژيم اشغالگر قدس اعلام كنند نخواهند گذاشت تا در سرزمين فلسطين احساس آرامش و امنيت كند.
وي ماجراي يمن و خروج علي عبدالله صالح از اين كشور را وعده تحقق يافته الهي دانست و گفت: اگرچه علي عبدالله صالح به اصطلاح براي مداوا به عربستان سفر كرده است، اما همان گونه كه مردم انقلابي يمن انتظار دارند، اين رفتني به بازگشت خواهد بود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به جنايت هايي كه در بحرين رخ مي دهد، آن را همچون تاكيدهاي ديگر مسئولان، با چراغ سبز آمريكا دانست و تصريح كرد: آمريكاي جنايتكار بداند و آگاه باشد كه ظلم باقي نمي ماند و روزي شاهد متلاشي شدن ايالات متحده آمريكا مانند بلوك شرق خواهيم بود.
وي همچنين با اشاره به 14 خردادماه، سالروز رحلت امام خميني(ره) از احساس، عشق و ارادت ملت ايران نسبت به امام راحل قدرداني كرد و گفت: علاقه اي كه مردم نسبت به امام دارند، تنها ابراز ارادت به شخص تاريخي نيست، بلكه ابراز ارادت به راه امام، خط امام و مكتب امام است.
امام جمعه قم تمام مقاومت ها و ايستادگي هاي مردم در برابر استعمار را در پرتو رهبري هاي رهبر عزيز انقلاب دانست و تصريح كرد: شرايط پس از رحلت امام خميني(ره) به گونه اي بود كه اگر راهنمايي هاي رهبر معظم انقلاب نبود، معلوم نبود دشمنان در اين 22 سال چه بلايي را بر سر مردم ايران مي آوردند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به مناسبت هاي ماه مبارك رجب اشاره كرد و با بيان اين كه ماه رجب، ماه رحمت الهي، استغفار، روزه، دعا و نيايش است، گفت: در اين ماه براساس يك سنت ديرينه اسلامي، كساني كه مي توانند و شرايط براي آنان فراهم است به اعتكاف مي پردازند.
آيت الله حسيني بوشهري از همت بلند مسئولان ستاد اعتكاف در سراسر كشور قدرداني كرد و گفت: رهبرمعظم انقلاب در اين باره تاكيد دارند كه اگر در برخي جاها، ريزش داشتيم، به سبب حضور گسترده جوانان در مراسم اعتكاف، شاهد رويش در اين مراسم بوده ايم.
وي با بيان اين كه ماه رجب شروع ماه هاي تهذيب و خودباوري است، با تبريك سيزدهم اين ماه، روز ميلاد امام علي(ع)، به سيره نوراني آن حضرت اشاره كرد و اظهار داشت: از برترين امتيازات امام علي(ع) عبادت و بندگي آن حضرت است.
امام جمعه قم با اشاره به هجمه هاي فراوان دشمنان، خنثي شدن اين هجمه ها را تنها با معنويت دانست و تصريح كرد: هجمه هاي دشمنان فراوان است و مي خواهند محيط جامعه را از بندگي خدا تهي كنند كه بايد فضاي سه ماه رجب، شعبان و رمضان را كه فضاي بندگي، عبوديت، راز و نياز و مناجات با خداوند متعال است، غنيمت شماريم.
وي همچنين با بيان اين كه امروز 20 خردادماه سالروز شهادت آيت الله سعيدي است، اظهار داشت: هرچه درباره اين شخصيت بزرگوار سخن بگوييم، كم است آيت الله سعيدي به تمام معنا مقلد امام(ره)، مطيع ولي فقيه و شيعه دلباخته به خاندان عصمت و طهارت(ع) بود.
يادآور مي شود كه امام جمعه قم در خطبه اول اين هفته نماز جمعه با تاكيد بر رعايت تقوا، گفت: دامنه تقوا در زندگي انسان چنان گسترده است كه نه تنها نسبت به خود، آحاد جامعه و محيط زندگي دراين باره مسئول است. بلكه بايد نسبت به بهايم هم رعايت تقواي الهي داشته باشد.

 



آيت الله جنتي درخطبه هاي نماز جمعه تهران: عربستان ، مجمع ديكتاتورها شده است

آيت الله جنتي گفت: الحمدلله ديكتاتور يمن فرار كرده و پيش ديكتاتور عربستان رفته و در آنجا مجمع ديكتاتورها تشكيل شده است.حركت مردم منطقه سركوب شدني نيست.
به گزارش فارس آيت الله احمد جنتي خطيب موقت نماز عبادي سياسي جمعه تهران در خطبه دوم ضمن تشكر از برگزاركنندگان مراسم ارتحال حضرت امام(ره) اظهار داشت: بعد از رحلت امام(ره) عده اي منتظر بودند تيرخلاص خود را به انقلاب اسلامي بزنند. آنها رحلت امام را مرگ انقلاب تصور مي كردند، اما خداوند معجزه اي ديگر در انقلاب رقم زد و ثبات و امنيت كشور تثبيت شد و تشييع باشكوه امام (ره) عاملي براي خنثي شدن توطئه ها شد.
وي اسلام، قرآن، جهاد، ايثارگري و عدالت خواهي را جزو مباني انقلاب اسلامي برشمرد و افزود: با رحلت امام(ره) مباني انقلاب اسلامي هيچ تغييري نكرد و شاخصه امام خميني از جمله استكبارستيزي، مقابله با سلطه گران و خدمت به مستضعفان با قوت ادامه پيدا كرد و مردم پاي اين مباني مستحكم ايستادند.
خطيب موقت نماز عبادي سياسي جمعه تهران با اشاره به دهه پيشرفت و عدالت و چشم انداز 20 ساله كشور گفت: خدمات به مردم و پيشرفت همواره ادامه پيدا كرده است. همچنين مساله اصل 44 قانون اساسي مبني بر توليد ثروت مشروع و توزيع عادلانه نيز از اصولي است كه ادامه پيدا مي كند.
آيت الله جنتي تأكيد كرد: بدون تعارف مقام معظم رهبري پا جاي پاي امام خميني(ره) گذاشته اند و همان راه را با قوت و قدرت ادامه مي دهند.
وي شاخصه ديگر انقلاب را مبارزه با فقر، فساد و تبعيض عنوان كرد و افزود كه رهبر معظم انقلاب نيز همواره به شدت بر اين موضوع تأكيد دارند.
خطيب موقت نماز عبادي سياسي جمعه تهران در ادامه سخنان خود به حمايت جمهوري اسلامي ايران از آرمان فلسطين اشاره و اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران هم در زمان امام(ره) و هم در زمان رهبر معظم انقلاب عليرغم همه فشارها، تحريم ها و تهديدات، از فلسطين و همه حركتهاي اسلامي و مردمي حمايت كرده و خواهد كرد. پيش بيني هاي امام(ره) محقق شده و در آينده نيز محقق خواهد شد و اين اول كار است.
آيت الله جنتي با اشاره به تحولات منطقه گفت: الحمدلله ديكتاتور يمن فرار كرده و پيش ديكتاتور عربستان رفته و در آنجا مجمع ديكتاتورها تشكيل شده است. حال ان شاءالله در عربستان حركتي شود و لابد اين ديكتاتورها راهي آمريكا مي شوند. حركت مردم منطقه سركوب شدني نيست، اين مظلومان كه خونشان به دليل زير بار ظلم نرفتن ريخته مي شود، شكست نخواهند خورد. اين مظلومان سرانجام حكومت ظالمان را برخواهند انداخت و اوضاعشان بهبود خواهد يافت.
وي در ادامه به سالروز حماسه 22 خرداد اشاره و يادآور شد: 22 خرداد شهد شيريني بود كه به كام مردم ريخته شد و مردم با رأي 40 ميليوني يك روز بزرگ را در تاريخ انقلاب رقم زدند، اما خدا بر ذلت افرادي كه اين شيريني را به كام مردم تلخ كردند و فتنه 88 راه انداختند، بيفزايد و آنها را نيامرزد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در فتنه بزرگ 88در نهايت مردم، اسلام و انقلاب پيروز شدند و ذلت دنيا و آخرت نصيب فتنه گران شد وآنان از چشم مردم افتادند و جز ضرر چيزي نصيبشان نشد. آنها مدام مي گويند مردم، در حالي كه مردم ما كساني هستند كه 9 دي و 22 بهمن به خيابان ها آمدند.
آيت الله جنتي در خطبه اول نمازبا اشاره به فرارسيدن ماه رجب اظهار داشت: ماه رجب مقدمه ماه شعبان، رمضان، استغفار و تطهير قلب است.
وي با اشاره به روايتي از رسول اكرم درباره ماه مبارك رجب گفت: اين ماه، ماه استجابت دعاست. خداوند مطيع آن كسي است كه او را اطاعت كند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران درباره خصوصيات ماه رجب ادامه داد: هركس در اين ماه دعاكند، خداوند اجابتش كرده و درخواستهاي سائلين را اعطا مي كند؛ اين ماه، ماه خودسازي است و من به عموم جوانان توصيه مي كنم باتوجه به رهنمودهاي انبياء و اولياء بدانند افضل عبادت، ترك معصيت و گناه است، بنابراين قبل از پرداختن به عبادت بايد از گناهان و آلودگي ها پاك شد.
آيت الله جنتي با انتقاد شديد از رواج گناه غيبت در برخي مجامع و محافل تأكيد كرد: بايد به ترك اين گناه زشت توجه و اهميت جدي نشان داد و اين ماهها بهترين زمان براي ترك اين گناه بزرگ است. افراد بايد از بدگويي در پشت سر مؤمنان ديگر پرهيزكنند و اگر عيبي دارد آن را خيرخواهانه به او بگويند.
وي يادآور شد: يكي از دوستان خودم به نزد من آمد و برخي از عيوب من را به من گوشزد كرد كه خود از آن مطلع بودم، اما با گفتن او بسيار آن را مورد توجه قرار دادم و امروز از او ممنون هستم.
خطيب موقت نماز جمعه تهران، گناه بزرگ ديگر را «تهمت» عنوان كرد و افزود: تهمت ممكن است به شخص، به يك شهر، به كشور و يا به نظام جمهوري اسلامي باشد، مانند تهمت هايي كه در فتنه 88 نظام را متهم به تقلب كردند كه بسيار گناه بزرگي مرتكب شدند.
آيت الله جنتي «اخلاص» را شرط استجابت دعا دانست و گفت: بايد در اين ماه با خلوص نيت و با خضوع به پيشگاه خداوند رفت و با اعتراف به خطاهاي گذشته تصميم به برگشت و توبه به رحمت الهي گرفت.
وي با تمجيد و تقدير از جواناني كه در اين ماه در مراسم اعتكاف شركت مي كنند، گفت: جوانان بايد حداكثر استفاده را از اين زمان اعتكاف ببرند و در اين سه روز اعتكاف از پرداختن به امور غيرضروري خودداري كرده و با خلوت با خداوند رابطه خود را با پروردگار مستحكم كنند.

 



در واكنش به اتهامات واهي وزير خارجه بريتانيا صورت گرفت
احضار كاردار سفارت انگليس در تهران به وزارت امور خارجه

سرويس سياسي-
در پاسخ به اظهارات غيرواقعي وزير امور خارجه انگليس در مورد دخالت ايران در تحولات سوريه، كاردار سفارت اين كشور در تهران روز پنجشنبه به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد كشورمان به وي ابلاغ شد.
در اين ملاقات رئيس اداره اول غرب اروپاي وزارت امور خارجه با اشاره به اتهامات وارد شده از سوي وزير خارجه انگليس و تكرار آن توسط يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه اين كشور كه بدون هيچ گونه مدرك و دليلي بيان شده است، تاكيد كرد: اين اظهارات كاملا بي پايه و اساس بوده و بر مبناي يك سلسله دروغ پردازي صورت گرفته است.
وي افزود: دولت انگليس به دليل اقدامات مداخله آميز و ايفاي نقش مخرب در تحولات منطقه به خصوص آموزش نيروهاي نظامي برخي كشورها براي سركوب مردم، صلاحيت طرح اين گونه مطالب و اظهارنظرها در مورد ساير كشورها را ندارد.
در اين ملاقات همچنين اظهارات مداخله جويانه مقامات انگليس در امور داخلي كشورمان تقبيح و از رويكرد دوگانه و متناقض اين كشور در قبال تحولات منطقه انتقاد شد.
كاردار انگليس در پاسخ گفت: اعتراض وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران را به اظهارات مقامات انگليسي در اولين فرصت به اطلاع مقامات كشور متبوع خود خواهد رساند.
«ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس هفته گذشته در جمع نمايندگان پارلمان اين كشور مدعي شده بود كه ايران در سركوب معترضان سوري به حكومت بشار اسد، كمك مي كند.
وي افزوده بود: جمهوري اسلامي ايران كمك هاي كارشناسي و همچنين ابزارهاي سركوب را در اختيار سوريه قرار مي دهد.
در همين رابطه، «باري مارستون» سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس نيز در گفت وگو با راديو فردا مدعي شده بود كه شواهد نشان مي دهد سپاه پاسداران ايران در سركوب اعتراضات در سوريه دست دارد.
به دنبال احضار كاردار سفارت انگليس در تهران به وزارت امور خارجه، دولت انگليس با تاييد اين خبر بار ديگر مدعي شد: «بريتانيا پاي گفته هاي خود ايستاده است ما شديدا نگران اقدامات حكومت ايران در سركوب شهروندان خود و همچنين حمايت از عناصر خشونت در منطقه هستيم.»
ادعاهاي ضد ايراني مقامات انگليسي در حالي مطرح مي شود كه اين كشور در راستاي پيروي از سياست هاي ضد حقوق بشري آمريكا در منطقه و جهان بخصوص در جريان اشغال كشورهاي عراق و افغانستان و همچنين سركوب قيام مردم بحرين خود متهم رديف اول نقض حقوق بشر در جهان و همپيمان گروههاي تروريستي در منطقه است.

 



از سوي مراجع و آيات عظام صورت گرفت
تجليل از مقام علمي آيت الله حسن زاده آملي

از سوي بزرگان حوزه طي مراسمي از تلاش ها و خدمات علمي آيت الله حسن زاده آملي تجليل شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، در مراسم تجليل و بزرگداشت علامه حسن زاده آملي كه چهارشنبه شب در مجمع عالي حكمت اسلامي برگزار شد، از سال ها تلاش و مجاهدت علمي آيت الله حسن زاده آملي تجليل به عمل آمد.
در اين مراسم لوح تقديري كه با امضاي آيت الله جعفر سبحاني، آيت الله عبدالله جوادي آملي و آيت الله مصباح يزدي رسيده بود، تقديم فرزند آيت الله حسن زاده آملي شد.
آيت الله حسن زاده آملي به علت كسالت نتوانستند در اين مراسم حضور داشته باشند.
آيت الله عبدالله جوادي آملي، شامگاه چهارشنبه در مراسم تجليل از مقام علمي و شخصيت آيت الله حسن زاده آملي كه به همت مجمع عالي حكمت اسلامي در سالن اجتماعات اين مجمع برگزار شد، اظهار داشت: علامه حسن زاده آملي از مفاخر جهان اسلام و از بزرگان حكمت و معرفت است. وي با اشاره به اساتيد اين عالم بزرگ و كتابخانه علمي ايشان افزود: شخصيت اين عالم بزرگ ستودني است و به خوبي در آثار، تاليفات و بيان وي براي همه مشهود است و البته كمتر كسي مي تواند به اين توفيقات دست پيدا كند.
استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: وي از حجره خوب، استاد و همدرس خوب بهره برده است و با كتاب دل بستگي داشته و انسان خودساخته اي است.
حجت الاسلام حسن رمضاني يكي از شاگردان آيت الله حسن زاده آملي نيز شامگاه چهارشنبه در مراسم تجليل از اين عالم فرهيخته از استاد خود با عنوان محي خدا تعبير كرد و اظهار داشت: وي همه هستي خود را در راه كسب علم و معرفت و ترويج آن و تربيت نيروهاي مستعد صرف كرد.
وي ادامه داد: سخن گفتن در مورد شخصيت آيت الله حسن زاده آملي در حقيقت مدح و وصف خورشيد است و كسي كه عليه خورشيد حرف بزند در حقيقت خودش را رسوا مي كند.

 



سفير ايران در ايتاليا : ممنوعيت خروج معصومي نژاد و دميرچي لو از ايتاليا لغو شد

دادستاني شهر ميلان ايتاليا حكم ممنوعيت خروج از كشور حميد معصومي نژاد خبرنگار واحد مركزي خبر و علي دميرچي لو شهروند ايراني را لغو كرد.
«سيدمحمدعلي حسيني» سفير جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا در اين رابطه اظهار داشت: با تلاش ها و پيگيري هاي مستمر به عمل آمده، براساس درخواست دادستاني كل ميلان، دادسراي اين شهر طي حكمي ممنوعيت خروج از كشور (ايتاليا) اين دو شهروند ايراني را لغو كرده است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا با تقدير از تعامل خوب دادستاني ميلان با اين پرونده، ابراز اميدواري كرد با توجه به اين كه مرحله تحقيقات مقدماتي در شرف خاتمه مي باشد، به زودي اين پرونده مختومه اعلام شود.
به گفته حسيني براساس اين حكم، معصومي نژاد خبرنگار واحد مركزي خبر و علي دميرچي لو مي توانند همانند ديگر شهروندان ايراني از كشور ايتاليا خارج و براساس موازين قانوني به اين كشور بازگردند.
پليس ايتاليا 12 اسفند 1388 حميد معصومي نژاد خبرنگار صدا و سيما و علي دميرچي لو را به اتهام واهي قاچاق اسلحه دستگير و روانه زندان كرد.
براساس حكم مورخ نهم ارديبهشت ماه 1389 (28 آوريل 2010) حكم زنداني اين افراد به حبس خانگي مبدل گشت و براساس حكم مورخ چهارم تيرماه 1389 (26 جولاي 2010) اين حكم نيز به ممنوعيت خروج از كشور تقليل يافت.

 



معاون وزير نيرو:18 سد امسال آبگيري مي شود

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با اشاره به آبگيري 18 سد كشور در سال جاري گفت: سد شهر «بيجار» در استان گيلان امسال آبگيري مي شود و عمليات تكميل دو سد «شفارود» و «پلرود» نيز كه سال گذشته كلنگ زني شد، سرعت بيشتري مي گيرد.
«محمدرضا عطارزاده» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در رشت افزود: در زمان حاضر 25 ميليارد مترمكعب ذخاير آبي در كشور وجود دارد و پيش بيني مي شود امسال ميزان افزايش ذخاير آبي به سه و نيم ميليارد مترمكعب برسد.
وي با بيان اين كه سالانه سه ميليارد مترمكعب به مخازن ذخيره آبي كشور اضافه مي شود، با اشاره به آبرساني به دو منطقه بحراني شازن و قم و شهرهاي مسير خط آبي، از آغاز عمليات ساخت سد «ديلمان» در گيلان خبر داد و گفت: يكي از كارهاي اصلي در اين استان؛ توسعه مخازن آبي و سدهاي لاستيكي است كه بايد با جديت دنبال شود.
عطارزاده تامين آب شرب و سالم شهرها و روستاهاي تابعه، تامين آب كشاورزي مزارع پايين دست، برطرف شدن هميشگي خطر خشكسالي در اين مناطق و توليد برق آبي را از جمله مزاياي احداث سد ديلمان عنوان كرد.

 



پيكر هنرمند سينما و تئاتر كشور در كرج به خاك سپرده شد

پيكر «سيروس صابر» هنرمند نام آشناي سينما و تئاتر كشور روز پنجشنبه در كرج و توسط هنرمندان و شماري از مردم تشييع و در بهشت سكينه اين شهرستان به خاك سپرده شد.
معاون هنري سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز پنجشنبه در حاشيه مراسم تشييع اين هنرمند به خبرنگار ايرنا گفت: سال ها تلاش صادقانه در خدمت فرهنگ و هنر، تفكر مذهبي، سلامت، روحيه ولايت پذيري و آثار مثبت هنري، از خصوصيات بارز مرحوم صابر بود.
ابراهيم گله دارزاده خاطرنشان كرد: يوسف پيامبر، مردان آنجلس، مريم مقدس، پهلوانان نمي ميرند و ملك سليمان از جمله كارنامه درخشان هنري مرحوم سيروس صابر است.
وي اضافه كرد: صابر كه از بزرگان تئاتر كرج بود فعاليت حرفه اي خود را به عنوان بازيگر در سينما از اواخر دهه 60 با بازي در فيلم سينمايي «عروس حلبچه» به كارگرداني حسن كاربخش آغاز كرد.
گله دارزاده گفت: پرواز از اردوگاه، سرعت و دنياي وارونه از ديگر آثار سينمايي صابر طي مدت فعاليت هنري اش در سينما به شمار مي رود. «سيروس صابر» در سن 71 سالگي به علت سرطان خون هفدهم خردادماه جاري درگذشت.

 



اطلاعيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم مبني بر احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر

در پي حمله مزاحمان نواميس به امام جماعت خوابگاه 16آذر دانشگاه علوم پزشكي تهران، جامعه مدرسين حوزه علميه قم در دفاع از حركت ارزشي اين روحاني آسيب ديده، اطلاعيه اي صادر كرد.
به گزارش دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در ابتداي اين اطلاعيه آمده است:
خبر هتك حرمت، ضرب و شتم و سپس مجروح شدن روحاني مظلومي كه به دفاع از نواميس مردم و نهي از منكر پرداخته بود، موجب اندوه فراوان شد. بي ترديد اصل مترقي امر به معروف و نهي از منكر از احكام مهم اسلامي است كه بايد بيش از پيش سرلوحه رفتار همگان قرار گيرد و در قالبي فراگير، در جامعه اسلامي، نهادينه شود.
در ادامه اطلاعيه جامعه مدرسين در دفاع از حركت حجت الاسلام فرزاد فروزش آمده است:امر به معروف و نهي از منكر كه از آن با عبارت «بها تقام الفرائض» ياد شده، فريضه اي است كه اجراي ديگر فريضه ها به آن وابسته است و جامعه امروز ما بيش از گذشته به آن نياز دارد، احياي اين فريضه بزرگ الهي، زيبنده اين ملت عاشورايي است؛ چه آنكه اين فريضه مهم از اهداف نهضت سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام) بوده است.
در بخش پاياني اين اطلاعيه ضمن اشاره به رشادت حجت الاسلام فروزش آمده است: جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن دفاع از اقدام شجاعانه افتخارآفرين و تاريخي اين روحاني معظم، و نيز حمايت از اقدام بموقع دستگاه محترم قضايي در شناسايي و دستگيري عاملان اين حادثه فجيع، محاكمه قاطع و سريع آنان را خواستار است. همچنين از دستگاههاي مسئول انتظار مي رود با برنامه هاي حساب شده اجراي فرائض الهي را تضمين نمايند و امنيت لازم را براي آمران به معروف و ناهيان از منكر فراهم آورند.

 



محيط بان ها به نيروهاي مسلح ملحق مي شوند

خرم آباد-خبرنگار كيهان:
محيط بان ها از وضعيت شبه نظامي خارج و به نيروهاي مسلح ملحق مي شوند.
مدير كل سازمان محيط زيست لرستان درگفت وگو با خبرنگاران افزود: در راستاي افزايش كارآيي محيط بان ها در حفاظت از محيط زيست، در آينده نزديك محيط بان ها به عنوان بخشي از نيروهاي مسلح انجام وظيفه خواهند كرد.
محمدحسين بازگير گفت: با تلاش رئيس سازمان محيط زيست كشور و معاون رئيس جمهوري اقدامات لازم به منظور تصويب مصوبه اي در اين خصوص توسط دولت و مجلس به عمل آمده است.
وي افزود: با اجراي طرح جديد، چارت پاسگاه هاي محيط زيست نيز تغيير مي كند و كمبود نيروي مورد نياز اين پاسگاه ها هماند مراكز نظامي و انتظامي با استفاده از نيروهاي وظيفه تامين خواهد شد كه بخش عمده اي از مشكلات حفاظت از محيط زيست و حيات وحش كه از كمبود نيرو ناشي مي شود برطرف مي شود.
مدير كل سازمان محيط زيست لرستان از اجراي طرح پايش تصويري حفاظت شده خبر داد و گفت: به منظور جلوگيري از تخريب محيط زيست، با نصب دوربين هاي مخصوص در مناطق حفاظت شده از مركز استان، شهرستان ها و پاسگاه ها بر محيط زيست نظارت مي شود و با انجام عمليات پايش، اطلاعات لازم در اسرع وقت در اختيار محيط بان ها كه در محل حضور دارند قرار مي گيرد.
وي گفت: در قسمتي از درياچه گهر هم اكنون طرح پايش تصويري به اجرا درآمده است.

 



آيت الله عبدالرسول شريعتمداري جهرمي دعوت حق را لبيك گفت

آيت الله سيدعبدالرسول شريعتمداري جهرمي از نوادگان آيت الله نجفي لاري در قم دار فاني را وداع گفت.
به گزارش خبرگزاري فارس از جهرم، آيت الله سيدعبدالرسول شريعتمداري جهرمي از نوادگان بيت شريف آيت الله سيدعبدالحسين نجفي لاري در قم دار فاني را وداع گفت.
سيدعبدالرسول حسيني شريعتمداري جهرمي در 19 روز نخست آذر 1302 در شهر جهرم چشم به جهان گشود.
پدرش سيدمحمدعلي معروف به «جامي فاضل» از علماي معروف به تقوي در شهر جهرم بود كه در سال 1352 هجري قمري درگذشت.
وي درس را در ابتدا در جهرم نزد برادر بزرگوارش سيدحسن شروع كرد و از جهرم به لار و از لار به شيراز براي طلب علم سفر كرد و در شيراز نزد شيخ ابن الحسن الاصطهباني كه از اوتاد بود درس شرح لمعه و قوانين را شروع كرد و در سال 1366(ه.ق) به قم مهاجرت كرد و نزد شهيد صدوقي درس شرح لمعه و قوانين را به اتمام رساند.
وي با حضور در درس شهيد مطهري درس رسائل، شيخ مرتضي حائري يزدي مكاسب و شيخ عبدالجواد اصفهاني كفايه را فرا گرفت و بعد از آن در درس خارج اصول حضرت آيت الله بروجردي به مدت سه سال شركت كرد.
آيت الله شريعتمداري جهرمي همچنين با شركت در درس امام خميني «اصول فقه» و آيت الله طباطبايي «تفسير» را فرا گرفت و از محضر آيت الله خوئي، شيخ ميرزا باقر زنجاني، شيخ حسين حلي و شيخ ميرزا هاشم آملي دروس اجتهاد را آموخت.
وي در سال 1378(ه.ق) براي تكميل استفاده از اساتيد به قم بازگشت و در درس آيت الله بروجردي و آيت الله داماد و سيدمحمد كاظم تبريزي حاضر شد.
آيت الله شريعتمداري جهرمي در همان سال از شيخ آقابزرگ تهراني اجازه روايت حديث گرفت و نيز آيت الله شيخ ميرزا هاشم آملي در سال 1398(ه.ق) به وي اجازه اجتهاد و روايت حديث داد.

 



اخبار ادبي و هنري

ضرغامي: توليد فيلم هاي هاليوودي عليه ايران
نشانه قدرت جمهوري اسلامي است
رئيس سازمان صدا و سيما در ديدار با ايگور شوگولوف وزير مخابرات و ارتباطات روسيه گفت: سياست هاي تخريبي غرب از طريق توليدات سينمايي از جمله فيلم هاي هاليوودي نشانه قدرت ايران است.
عزت الله ضرغامي با اشاره به فعال بودن 110 شبكه تلويزيوني و راديويي جمهوري اسلامي ايران در همه نقاط دنيا گفت: ظرفيت هاي خوبي براي گسترش همكاري هاي رسانه اي در حوزه نرم افزار و سخت افزار بين دو كشور وجود دارد.
به گزارش مهر، در اين ديدار وزير مخابرات و ارتباطات روسيه با اشاره به سوابق تاريخي و مشتركات فرهنگي دو كشور ايران و روسيه از تمايل كشورش به ادامه توليد و پخش برنامه هاي راديويي به زبان فارسي خبر داد و گفت: روسيه آماده تبادل توليدات رسانه اي در حوزه فيلم و سريال با جمهوري اسلامي ايران است.
تنفر فرانسوي ها از ساركوزي ، فيلم زندگي او را كم فروش كرد
«پيروزي» ساخته خاوير دروينگر كه با حال و هواي شرح حال گونه خود قصه زندگي ساركوزي را تعريف مي كند، به دليل تنفر فرانسوي ها از ساركوزي با فروشي دو ميليون دلاري در رديف چهارم جدول فروش نشست.
به گزارش فارس، منتقدان سينمايي فيلم را كاري كم ارزش ارزيابي كرده اند و تحليل گران سياسي مي گويند عدم محبوبيت ساركوزي نقش بسيار مهمي در عدم استقبال مردم از فيلم «پيروزي» داشته است.
دنيس پوداليوس در اين فيلم در نقش ساركوزي بازي كرده است. فيلم زماني به روي پرده سينماهاي فرانسه رفته كه ساركوزي هنوز مسئول دولت كشور است.
ساركوزي يك صهيونيست است كه مردم فرانسه وي را به عنوان فردي بوالهوس مي شناسند.
ساخت انيميشن براي مقابله با اسلام گرايي
توسط دولت انگليس
دولت انگليس براي مقابله با اسلام گرايي در بين جوانان اين كشور و نشان دادن ريشه روحي- رواني داشتن خصومت مسلمانان با غرب دست به ساخت انيميشن زد.
به گزارش مشرق، «برات آرزوي وزيرستان مي كنم» نام انيميشني است كه به سفارش دولت كارگر انگليس ساخته شده است. هدف از ساخت اين انيميشن جلوگيري از افراط گرايي در بين مسلمانان جوان اعلام شده است.
براساس اين گزارش، آنچه به عنوان اسلام در اين انيميشن معرفي شده، رفتارهاي گروه هاي طالبان و القاعده است كه خود پرورده دستگاه هاي جاسوسي غرب اند.
نرم افزار خاطرات فتنه 88 منتشر مي شود
رحيم مخدومي از انتشار نرم افزار خاطرات فتنه 88 در آينده اي نزديك خبر داد.
دبير جشنواره داستان نويسي فتنه 88 در گفت وگو با توانا گفت: هم اكنون اين سي دي در مراحل تدوين قرار دارد و در قالب يك بسته با عنوان «ده افسر» كه منظور از انتخاب اين نام، افسران فرهنگي است، تا پايان اين هفته از سوي انتشارات رسول آفتاب منتشر و به علاقه مندان عرضه مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14