(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 خرداد 1390- شماره 19948

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش سازمان ملل درباره پيشرفت هاي دفاعي ايران
آيت الله خامنه اي قدرتمندترين رهبر جهان است
دعوت دبيركل مجمع جهاني اهل بيت از شيخ الازهر و مفتي مصر براي سفر به ايران
تشكيل كميته تسريع در اخراج منافقين از عراق
مقاله مشترك 6 ديپلمات سابق اروپايي در تهران: غرب چاره اي جز پذيرش غني سازي در ايران ندارد
در حاشيه اجلاس شانگهاي در قزاقستان احمدي نژاد با رؤساي جمهور روسيه و چين ديدار مي كند
رئيس جمهور در همايش تجليل از هنرمندان برتر صنايع دستي:
هزينه توليد كالاهاي هنري و صنايع دستي بايد كاهش يابد
سناتور پاكستاني:هشدار رئيس جمهور ايران درباره حفاظت از تأسيسات هسته اي پاكستان به موقع بود
عمرو موسي: اعراب و ايران به دليل منافع مشترك بايد با هم گفت وگو كنند
رئيس سازمان سنجش: سوالات كنكور خارج كشور متفاوت از داخل است
سردار وحيدي:سامانه هاي پدافندي كشور براي مقابله با هر تهديد كفايت مي كند
سفير ژاپن در تهران: تحريم ها تأثيري بر تجارت ايران و ژاپن نداشته است
توضيحات يك مقام ديوان عدالت درباره حكم انفصال از خدمت حميد بقايي
اذعان يك شركت انگليسي به زيان جبران ناپذير از تحريم ايران
زريبافان خبر داد : امكان تحصيل دانش آموزان شاهد و ايثارگر در مدارس نمونه دولتي و هيئت امنايي
بزرگداشت چهل و يكمين سالگشت شهادت آيت الله سعيدي در قم
بررسي مجوز دانشگاه ايرانيان از سوي مجلس شوراي اسلامي
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي: ايران، سلطه اطلاعاتي غرب را شكسته است
مخالفت مجلس با افزايش 2 برابري نرخ ديه
طرح «هجرت سه» از اول تيرماه آغاز مي شود



گزارش سازمان ملل درباره پيشرفت هاي دفاعي ايران

سازمان ملل متحد در گزارشي با اشاره به پيشرفت هاي كشورمان در زمينه توسعه موشك هاي دوربرد اذعان كرد كه جمهوري اسلامي ايران در ظرف مدت كمتر از 6 ماه موشك هايي با برد دو هزار كيلومتر را آزمايش كرده است.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص در اين باره گزارش داد، براساس گزارش سازمان ملل متحد، جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته تلاش هاي خود را براي توسعه برد موشك هاي دوربرد را افزايش داده است.
اين گزارش كه براساس يافته آژانس هاي اطلاعاتي غرب است چندين ماه پيش گردآوري شد و غربي ها ادعا كردند كه كره شمالي فناوري موشكي خود را از طريق چين به ايران منتقل كرده است و پكن پيش از اين مانع انتشار اين گزارش شده بود.
در اين گزارش كه برد موشك «شهاب 3» 900 كيلومتر و «سجيل يك» دو هزار كيلومتر برآورد شده است، با بي اعتنايي به همكاري شفاف ايران با بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي و صلح آميز بودن برنامه هسته اي كشورمان ادعا شده است ايران با شركت در عمليات هاي مخفيانه به پيشبرد قابليت هاي موشكي خود پرداخته است.
براساس اين گزارش ايران به غني سازي اورانيوم و فعاليت هاي مرتبط با آب سنگين و توسعه موشكهاي بالستيك و آزمايش آنها پرداخته است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است كه ايراني ها در ظرف مدت كمتر از شش ماه موشكهاي سجيل و شهاب 3 را آزمايش كردند كه هركدام از آنها برد بيش از هزار كيلومتري را در سه موقعيت دارند.
اين گزارش در حالي منتشر مي شود كه آژانس بين المللي انرژي هسته اي اخيرا در گزارشي از پيشرفت در برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران با وجود حمله كرم رايانه اي «استاكس نت» و تحريم هاي غير قابل توجيه عليه ايران خبر داده است.




 



انتشار گزارش بنياد آمريكايي كارنگي
 آيت الله خامنه اي قدرتمندترين رهبر جهان است

سرويس سياسي-
موسسه آمريكايي كارنگي در گزارشي آيت الله خامنه اي را قدرتمندترين رهبر جهان دانست.
در سال 2008 مقاله اي تحقيقي تحت عنوان «بازخواني آيت الله خامنه اي، نگاه جهان به قدرتمندترين رهبر ايران» از طرف موسسه آمريكايي «كارنگي» به قلم نويسنده ايراني اين موسسه، كريم سجادپور، منتشر شد كه در دسامبر 2009 با اعمال ويرايش هايي، مجددا منتشر و روي وب سايت اين موسسه قرار گرفت. نويسنده اين مقاله گرچه خواسته آراي رهبر معظم انقلاب را از ميان سه دهه سخنراني ها و اقدامات ايشان استخراج و به زغم خود بطور دقيق و جزءجزء آنها را بررسي كند اما در خلال متن نتوانسته بغضش را از انقلاب اسلامي و رهبر مقتدر انقلاب مخفي كند و تحليل هاي خود را به نحوي كينه توزانه ارائه داده است.
نويسنده اين مقاله سخن خود را به اين شكل آغاز كرده: «شايد در دنيا هيچ رهبري نباشد كه به اندازه آيت الله خامنه اي براي مسائل جاري جهان اهميت داشته باشد اما در عين حال تا اين حد هم براي جهانيان ناشناخته باشد» و در ابتدا سعي در تبيين چرايي اهميت بررسي افكار و انديشه هاي ايشان كرده و در عباراتي به اينكه ايشان پيش از تصدي رهبري، يك چهره «ميانه رو ناشناخته» بوده است تاكيد مي كند نويسنده در ادامه به نفود ايران در منطقه و برخي كشورها از جمله عراق، لبنان و فلسطين اشاره كرد و بالا رفتن قيمت نفت را به افزايش توان ايران تعبير كرده است! وي اشاره مي كند كه مسير حركت جمهوري اسلامي در نوشته ها و سخنان امام خميني(ره) موجود است و بر همان مبنا نيز آيت الله خامنه اي چهار هدف انقلاب را عدالت، استقلال، خودكفايي و معنويت ديني مي داند كه از اينجا به بعد نويسنده سعي مي كند ديدگاههاي ايشان را در اين چهار زمينه استخراج و بيان كند. او همچنين نواب صفوي(ره) و امام خميني(ره) را دو شخصيت موثر بر حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مي داند كه رفتار سياسي ايشان را شكل و جهت داده اند و سپس به ذكر تاريخچه اي مخدوش از دوران رياست جمهوري و پيش از رهبري ايشان مي پردازد و ادامه و تاكيد مي كند از آنجا كه رهبري در ايران سياستهاي كلي را تعيين مي كند و نفوذ فراواني دارد، مهمترين شخصيت در ايران است.
نويسنده، آيت الله خامنه اي را در سياست خارجي، كه بخش مهم اين مقاله است، پيرو امام خميني(ره) مي داند و تاكيد مي كند كه ايشان در طول اين سه دهه همواره بر شيطان بزرگ بودن آمريكا تاكيد داشته و دشمني خود با آن را به صراحت ابراز كرده اند و ريشه دشمني آمريكا با ايران را در واقع نه بخاطر مسئله هسته اي يا نفي اسرائيل و دفاع از حزب الله بلكه بخاطر موقعيت استراتژيك ايران و ذخاير انرژي آن مي دانند كه اينك در اختيار يك كشور اسلامي قرار گرفته است.
راهبرد مقابله در برابر فشارهاي شوراي امنيت و آمريكا نيز در بيان ايشان «مقاومت» معرفي شده چرا كه ايشان معتقدند هرچقدر در برابر ابرقدرتها كرنش كني و كوتاه بيايي به همان اندازه فشارهاي آنها بيشتر خواهد شد. او ضمن اشاره به توجه بسيار زياد آيت الله خامنه اي در ترسيم «نقشه هاي آمريكا عليه انقلاب» براي مردم ايران، به تبيين ايشان درباره نحوه فروپاشي شوروي و انقلابهاي رنگي نيز توجه داشته و با تعجب بسيار از اين توجه زياد، تاكيد ايشان بر تهاجمات فرهنگي ضد اسلامي توسط غرب و آمريكا و بيدارگري درباره عوامل داخلي فروپاشي يك كشور را نيز مورد بررسي قرار داده است.
نكته قابل توجه اين است كه نويسنده مقاله در بخشي از اين نوشته، دستورالعمل هايي را براي سران دولت آمريكا ذكر كرده است اما اشاره مي كند كه با وجود آيت الله خامنه اي، اميد ايجاد شرايط مطلوب آمريكا دور از تصور است. وي با بيان برخي از اين موانع مي نويسد:
1. آيت الله خامنه اي بايد متقاعد شود كه آمريكا رويه خود در قبال ايران را تغيير داده و با احترام با ايران برخورد خواهد كرد.
2. آيت الله خامنه اي هيچ گونه عقب نشيني يا شكست را براي ايران نخواهد پذيرفت و هيچ نوع فشاري نيز بر ايشان موثر نمي افتد.
3. هر نوع برنامه اي بايد در ارتباط با خود ايشان مطرح شود، نه مقامي ديگر وگرنه مانند تلاشهاي قبلي كه در دوره اصلاح طلبان صورت پذيرفت بي نتيجه خواهد ماند!
آخرين جملات اين مقاله نيز تاكيد مي كند كه تا زماني كه آيت الله خامنه اي رهبر ايران است، دستيابي به روابط ديپلماتيك ميان ايران و آمريكا ميسر نخواهد شد و همچنان با وجود گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب، فرهنگ «مرگ بر آمريكا» در ايران حاكم است وگرچه مدارا با رهبر ايران بسيار سخت است، اما بايد دانست كه اجراي هر برنامه اي براي دور زدن ايشان نتيجه نخواهد داد.

 



دعوت دبيركل مجمع جهاني اهل بيت از شيخ الازهر و مفتي مصر براي سفر به ايران

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت از شيخ الازهر و مفتي مصر براي سفر به ايران دعوت كرد.
«محمدحسن اختري» در گفت وگو با روزنامه مصري الاهرام از «احمد الطيب» شيخ الازهر و «علي جمعه» مفتي مصر خواست تا به ايران سفر كنند.
وي گفت: من به واسطه اين مصاحبه تمايل خود را براي انجام اين سفر اعلام داشته و مي گويم از اين سفر خرسند خواهيم شد.
اختري افزود: ما پيش از اين هم اين خواسته خود را مطرح كرديم اما تاكنون پاسخي به آن داده نشده است.
وي همچنين بر آمادگي كشورش و به ويژه حوزه علميه قم براي همكاري فرهنگي ديني و تبادل اساتيد و دانشجويان با الازهر تأكيد كرد و افزود: قلب هايمان و دروازه هاي كشورمان به روي الازهر و علماي آن به منظور ادامه ارتباطات در تمامي زمينه ها باز است.

 



با توافق پارلمان و نخست وزيري عراق صورت گرفت
تشكيل كميته تسريع در اخراج منافقين از عراق

رئيس كميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق از توافق اين كميسيون با نخست وزير كشورش براي تشكيل كميته اي به منظور پيگيري پرونده گروهك منافقين و تسريع در آغاز عمليات اخراج اين گروهك از خاك عراق خبر داد.
حسن السنيد رئيس كميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق در گفت وگو با خبرگزاري كردستان عراق گفت: كميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق با نخست وزير نوري المالكي فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق نشستي داشته است و با او سه پرونده اصلي مربوط به امنيت كشور را مورد بحث و بررسي قرار داده است.
سنيد افزود: اين كميسيون با نوري المالكي در تشكيل كميته اي براي پيگيري پرونده منافقين براي اخراج هرچه سريع تر منافقين به توافق رسيده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني هابيليان (خانواده شهداي ترور كشور) وي گفت: اين كميته فعاليت خود را با هماهنگي ميان دو دولت ايران و عراق و سران پادگان منافقين در استان ديالي انجام مي دهد.

 



مقاله مشترك 6 ديپلمات سابق اروپايي در تهران: غرب چاره اي جز پذيرش غني سازي در ايران ندارد

6 ديپلمات اروپايي كه در يك دهه گذشته در ايران سفير بوده اند طي مقاله اي مشترك تأكيد كردند كه غرب بايد اصل غني سازي در ايران را بپذيرد و فقط روي تقويت بازرسي ها با محوريت آژانس تمركز كند.
ريچارد دالتون سفير سابق انگليس در ايران به همراه 5 ديپلمات اروپايي ديگر كه پيش از اين در ايران سفير بوده اند با انتشار مقاله اي در روزنامه گاردين (19 خرداد 1390/9 ژوئن 2011) تأكيد كردندكه بن بست ديپلماتيك درباره برنامه هسته اي ايران نبايد بيش از اين ادامه پيدا كند و بايد به دنبال راه حلي براي آن بود.
در اين مقاله آمده است: «به عنوان سفيران كشورهاي اروپايي در ايران در طول يك دهه گذشته، همه ما از نزديك توسعه بحران ديپلماتيك بر سر برنامه هسته اي ايران را تعقيب كرده ايم و به نظر ما اين غيرقابل قبول است كه مذاكرات با ايران در اين باره يك چنين مدت طولاني دچار بن بست بوده است».
اين 6 سفير با اشاره به اينكه از لحاظ حقوق بين الملل ممكن است موضع اروپا و آمريكا در مقابل ايران ضعيف تر از آن چيزي باشد كه عموماً به نظر مي رسد، نوشته اند: «در قوانين بين المللي و بويژه در معاهده عدم اشاعه هيچ چيزي وجود ندارد كه ايران را از غني سازي اورانيوم منع كند».
در ادامه اين مقاله آمده است: «چندين كشور جهان كه برخي از آنها عضو ان پي تي هستند و برخي نيستند به غني سازي اورانيوم مشغولند بي آنكه كسي آنها را متهم به تهديد صلح و امنيت بين المللي كند. در ايران اين فعاليت حساس زيرنظر بازرسان بين المللي انجام مي شود و آژانس بين المللي انرژي اتمي تا امروز هرگز علامتي از اينكه ايران از مواد غني شده اش براي مقاصد نظامي استفاده مي كند نيافته است».
دالتون و همكارانش سپس اين سؤال را مطرح كرده اند كه آيا ايران در حال ساخت سلاح هسته اي است؟ سفراي اروپايي به اين سؤال اينگونه پاسخ داده اند: «در طول 3 سال گذشته جامعه اطلاعاتي آمريكا برآوردخود در اين باره را دائماً تغيير داده است. جيمز كلاپر مدير اطلاعات ملي آمريكا در فوريه گذشته به سنا گفت كه ما همچنان اين ارزيابي را داريم كه ايران گزينه ساخت سلاح هسته اي را براي خود بازگذاشته است اما در هر حال ما نمي دانيم آيا ايران در نهايت تصميم به ساخت سلاح هسته اي خواهد گرفت يا نه».
در ادامه اين يادداشت آمده است: «اكثر كارشناسان حتي در اسراييل عقيده دارند ايران مايل است تبديل به كشوري شود كه در وضعيت آستانه اي ايستاده است. معناي وضعيت آستانه اي اين است كه به لحاظ فني توان ساخت سلاح هسته اي را داشته باشد اما آن را فعلا نسازد. باز هم، هيچ چيز در مقررات بين المللي اين موضوع را ممنوع نمي كند. چندين كشور ديگر هم يا در اين وضعيت قرار دارند با اينكه به آن نزديك هستند و هيچ كس از بابت آنها نگران نيست».
دالتون و همكارانش ادامه مي دهند: «ما اغلب مي شنويم كه عدم تمايل ايران به مذاكره براي كشورها راهي جز ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در سال 2006 باقي نگذاشت. اما اينجا هم همه چيز كاملا روشن نيست. ايران در سال 2005 آماده بود درباره محدود كردن تعداد سانتريفيوژهاي خود و همچنين محدود كردن سطح غني سازي به درصدهاي بسيار پايين تر از درصد لازم براي ساخت سلاح هسته اي بحث كند. همچنين ايران در آن مقطع بر آمادگي خود براي بازرسي از سايت هاي هسته اي اعلام آمادگي كرد ولي آمريكا و اروپا خواستار توقف كامل غني سازي در ايران شدند».
در ادامه اين مقاله آمده است: «فرض ايراني ها همچنان اين است كه غرب در شوراي امنيت به دنبال تعليق غني سازي ايران است. اما هدف گذاري صفر كردن سانتريفيوژهاي فعال در ايران به طور دائم يا موقت، غير واقعي است و به طور مؤثري به بن بست موجود كمك كرده است».
در بخش پاياني اين مقاله آمده است: شكست مذاكرات در استانبول نشان داد كه خروج از بن بست آسان نخواهد بود. ما در حال حاضر مي دانيم كه هرگونه راه حل را بايد بر روي موضوع بالا بردن كيفيت بازرسي ها متمركز ساخت (نه اصل غني سازي). يا ما به توانايي آژانس در نظارت بر برنامه هسته اي كشورها اطمينان داريم يا نداريم. اگر نداريم بايد اين سؤال را از خود بپرسيم كه چرا بايد سازماني را حفظ كرد كه قادر به انجام وظيفه اوليه خود نيست!
نويسندگان نتيجه مي گيرند: «گام بعدي اين خواهد بود كه دو طرف از آژانس بپرسند براي نظارت بيشتر و مؤثر بر برنامه ايران و تضمين صلح آميز بودن آن به چه ابزاري نياز دارد. پاسخ آژانس به اين سؤال مبناي مذاكرات بعدي خواهد بود».
ريچارد دالتون، سفير پيشين انگليس؛ استين كريستينسن، سفير پيشين سوئد؛ پائول مالتزان، سفير اسبق آلمان؛ گيليوم متن، سفير پيشين بلژيك؛ فرانسيس نيكولاد، سفير پيشين فرانسه؛ و روبرتو توسكانو، سفير اسبق ايتاليا در ايران نويسندگان اين مقاله هستند.

 



در حاشيه اجلاس شانگهاي در قزاقستان احمدي نژاد با رؤساي جمهور روسيه و چين ديدار مي كند

رئيس جمهور در حاشيه اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي در قزاقستان با همتايان روسي و چيني خود ديدار مي كند.
«محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري اسلامي ايران اواسط هفته جاري براي شركت در اجلاس سازمان همكاري شانگهاي به قزاقستان سفر مي كند.
در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران عضو ناظر اجلاس همكاري شانگهاي است كه پيش از اين تقاضاي عضويت دائم در اين اجلاس را ارائه كرده و در صورت بررسي تقاضاي اعضاي جديد و پذيرش آنها از سوي اعضا، به عضويت دائمي اين اجلاس درخواهيم آمد.
قرار است احمدي نژاد در اين سفر ضمن شركت در اجلاس همكاري شانگهاي با مقامات قزاق و تعدادي از مقامات شركت كننده در اين اجلاس از جمله ديميتري مدودف و هوجين تائو رؤساي جمهور روسيه و چين ديدار كند.
اجلاس اين دوره سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي 25 خرداد ماه در قزاقستان برگزار مي شود.

 



رئيس جمهور در همايش تجليل از هنرمندان برتر صنايع دستي:
هزينه توليد كالاهاي هنري و صنايع دستي بايد كاهش يابد

رئيس جمهوري اسلامي ايران در جمع هنرمندان صنايع دستي كشور بر اهتمام بيشتر براي صادرات صنايع دستي كشور همچنين پايين آوردن هزينه توليد كالاهاي هنري و صنايع دستي تاكيد كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در همايش تجليل از هنرمندان صنايع دستي كشور كه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد، گفت: خداوند انسان را خلق كرد تا در متن زندگيش زيبايي باشد و خود نيز زيبايي را خلق كند.
وي افزود: بايد دو عنصر بر تمام شئون زندگي انسان غلبه كند، اول محبت كه اگر نباشد انسان بدتر از حيوانات و درندگان خواهد شد و دوم هنر، كه انسان بدون آن كمتر از روبات است.
رئيس جمهور با اشاره به برخي القائات دنياپرستان براي چپاول انسانها گفت: نظام سرمايه داري تلاش مي كند براي ترويج مصرف گرايي اين دو را زير پاي خود له كند.
احمدي نژاد ادامه داد: دنياپرستان مي خواهند انسان را به كارگر 24 ساعته تبديل كنند ولي به واقع نقطه مقابل تعامل ايستادگي در مقابل سرمايه داري، محبت و هنر است.
وي صنايع دستي را دارنده محبت و هنر دانست و گفت: ما مي توانيم با سنجش ميزان صنايع دستي هر كشوري گرايش آنها را به مهرورزي اندازه گيري كنيم و كشوري مانند ايران با بيش از 250 رشته صنايع دستي ركورددار آن به شمار مي رود.
رئيس جمهور در ادامه صنايع دستي را يك وسيله دكوري ندانست و گفت: صنايع دستي بايد در متن زندگي مردم جريان يابد. البته تلاش هايي صورت گرفته است كه آن را از متن زندگي مردم خارج كنند.
احمدي نژاد در ادامه چند توصيه به هنرمندان صنايع دستي در كشور كرد و گفت: ابتدا بايد روح انساني در صنايع دستي را حفظ كنيم.
وي افزود: البته نگاه اقتصادي نيز در زمينه فعاليت هنري لازم است اما مبادا اين نگاه شما را به مسيري بيندازدكه زيبايي هاي اصيل و برآمده از عشق و محبت را فراموش كنيد.
رئيس قوه مجريه در ادامه به تداوم روند آموزش در زمينه صنايع دستي تاكيد كرد و در عين حال افزود: بايد كاري كنيم كه صنايع دستي به جريان زندگي مردم برود در غير اين صورت از بين خواهد رفت.
احمدي نژاد در توصيه اي ديگر خواستار اهتمام بيشتر براي صادرات صنايع دستي به اقصي نقاط جهان شد و گفت: در طول تاريخ بحث اصلي در مواجهه كشورها فرهنگ بوده است و البته آينده دنيا را نيز فرهنگ متعالي و برتر خواهد ساخت.
وي در ادامه فرهنگ ايراني را يك فرهنگ متعالي خواند و گفت: بايد صنايع دستي كشور را نه فقط به عنوان يك كالاي اقتصادي بلكه به عنوان يك كالاي فرهنگي به ديگر كشورها صادر كنيم.
احمدي نژاد در پايان خواستار پايين آمدن قيمت تمام شده صنايع دستي در كشور شد و گفت: زندگي ايراني همواره سرشار از كالاهاي هنرمندان بوده و امروز نيز براي اينكه مردم بتوانند در زندگي روزمره خود از اقلام هنري بهره ببرند بايد حتي الامكان هزينه توليد كالاهاي هنري و صنايع دستي را پايين بياوريم.
تقدير از 10 هنرمند برتر صنايع دستي
رئيس جمهوري در اين همايش با اهداي لوح تقدير به 10 نفر از هنرمندان برتر و پيشكسوت كشور در عرصه صنايع دستي تجليل كرد.
همچنين لوح تقدير نفيسي نيز از سوي هنرمندان و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به پاس حمايت هاي رئيس جمهوري از صنايع دستي كشور به وي تقديم شد.
گفتني است، همايش تجليل از هنرمندان برتر صنايع دستي كشور به مناسبت 20 خرداد (10ژوئن) روز جهاني صنايع دستي با حضور رئيس جمهوري، وزير تعاون، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، تعدادي از استانداران و شماري از مهمانان خارجي از كشورهاي مختلف در سالن اجلاس سران برگزار شد.

 



سناتور پاكستاني: هشدار رئيس جمهور ايران درباره حفاظت از تأسيسات هسته اي پاكستان به موقع بود

سناتور پاكستاني با درخواست از دولت اين كشور براي انجام اقدامات پيشگيرانه در راستاي حمايت از تأسيسات هسته اي پاكستان، از رئيس جمهور ايران بخاطر هشدارهاي به موقع تشكر كرد.
«خورشيد احمد» سناتور و نايب رئيس حزب «جماعت اسلامي» پاكستان در گفت وگو با خبرنگار فارس در اسلام آباد، خواستار انجام اقدامات پيشگيرانه توسط دولت پاكستان جهت محافظت از همه تأسيسات هسته اي پاكستان مقابل تهديدات آمريكا، هند و اسرائيل شد.
وي با اشاره به اينكه مطالعات و بررسي هاي وي در عمق اظهارات كارگزاران ارشد آمريكايي و گزارشاتي كه توسط اتاق هاي فكر و رسانه ها منتشر مي شود، نشان از در خطر بودن تأسيسات هسته اي پاكستان دارد، از رئيس جمهوري ايران براي هشدار به موقع در اين ارتباط تشكر كرد و گفت كه از سوي كشور سودان نيز پيام هاي مشابهي در اين ارتباط دريافت شده است.
خورشيد احمد در همين رابطه اظهار داشت: معتقد است كه پاكستان از فرماندهي و سيستم كنترل و نظارت موثري برخوردار است اما نبايد در هيچ زمينه اي گرفتار غرور كاذب شد.
وي با تأكيد بر اينكه سيستم امنيتي به منظور تقويت كامل بايد مورد بازبيني قرار گيرد، افزود: نيروهاي امنيتي براي اطمينان از اينكه هرگونه تهديدي قبل از وارد آمدن خسارت با قدرت پاسخ داده خواهد شد بايد در وضعيت هشدار و آماده باش قرار گيرند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان هفته گذشته گفت: خبري دقيق داريم كه آمريكا براي تسلط بر پاكستان و تضعيف ملت و دولت آن مي خواهد در تأسيسات هسته اي اين كشور خرابكاري كند.
وي تصريح كرد: آمريكايي ها با اين اقدام مي خواهند با استفاده از اهرم شوراي امنيت و نهادهاي بين المللي زمينه حضور گسترده خود را در منطقه و نيز تضعيف حاكميت ملي در پاكستان فراهم كنند.

 



عمرو موسي: اعراب و ايران به دليل منافع مشترك بايد با هم گفت وگو كنند

نامزد احتمالي رياست جمهوري آينده مصر كه دوره اش بر رياست اتحاديه عرب پايان يافته است بر گفت وگو ميان اعراب و ايران به دليل منافع مشترك تأكيد كرد.
عمروموسي كه با فارس در قاهره گفت وگو مي كرد در پاسخ به اين سؤال كه: «شما از جمله كساني بوديد كه خواستار گفت وگوي راهبردي عربي- ايراني براي پايان دادن به اختلاف نظرهاي موجود ميان ايران و عرب ها بوديد، آينده روابط مصر و ايران را در مرحله بعد چگونه ارزيابي مي كنيد؟» گفت: « در اين شك نيست كه ايران كشوري برادر و همسايه و مهم در منطقه است و من همواره خواستار گفت وگو با ايران بوده ام نه تنها هنگامي كه سمت دبيركلي اتحاديه عرب را احراز مي كردم، بلكه وقتي وزيري خارجه مصر را نيز به عهده داشتم تأكيد مي كردم نبايد روابط مصر با ايران قطع شود، همچنين خواستار حل اختلافات ميان اعراب و ايران از طريق گفت وگو و مذاكره بودم.
عمرو موسي با اشاره به ادعاهاي اعراب در برخي مسايل از قبيل جزاير سه گانه و عربي بودن خليج[فارس] و اختلاف نظرهاي شكل گرفته گفت: به همين دليل بايد براي نزديك كردن ديدگاه ها و مواضع و پايان دادن به اختلافات با يكديگر مذاكره كرد،به ويژه آنكه اعراب و ايران منافع مشتركي دارند كه بايد درباره آنها با يكديگر هماهنگي هاي لازم را به عمل آورند.
دبيركل اتحاديه عرب در بخش ديگري از اين مصاحبه با اشاره به اقدامات خشونت آميز رژيم صهيونيستي با تظاهركنندگان آوارگان فلسطين به مناسبت يوم النكبه و يوم النكسه و شليك مستقيم به سوي آنها كه منجر به شهيد و مجروح شدن ده ها نفر از آنها شد، گفت: اين خط مشي و سياست هميشگي اسرائيل بوده كه از خشونت و زور استفاده كند و قوانين را به خاطر اينكه شهروندان عرب نسبت به اقدامات نژادپرستانه اين رژيم اعتراض داشته اند، زير پا بگذارد و آشكار و روشن است كه اسرائيل در اين راه از تمام راه ها و سياست هاي خصمانه و انتقامجويانه استفاده كند كه بازتاب آن تشديد احساس خشم و شكست و ناكامي است كه از مدت ها پيش به اعراب دست داده و اين حس كينه و نفرت ملل عرب را از اسرائيل بيش از پيش تشديد خواهد كرد.

 



رئيس سازمان سنجش: سوالات كنكور خارج كشور متفاوت از داخل است

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور ضمن رد شائبه لو رفتن سوالات كنكور در حوزه هاي خارج كشور تاكيد كرد: به دليل اختلاف ساعت سوالات كنكور در خارج كشور متفاوت با داخل ايران است.
دكتر محمد حسين سرورالدين در گفت وگو با مهر افزود: گروه سوالات آزمون سراسري از ابتدا به دو گروه تقسيم شده است و سوالات متفاوتي براي حوزه هاي خارج از كشور طراحي مي شود و نگراني از اين بابت وجود ندارد.
وي گفت: آزمون سراسري كشور ما هر سال در نقاط ديگر جهان كه داراي رايزني علمي و سفارتخانه هستيم با حضور فرزندان ديپلمات ها و ديگر داوطلبان ايراني برگزار مي شود.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور افزود: علاوه بر اين، آزمون سراسري در بيش از 20 حوزه امتحاني خارج از كشور هم برگزار مي شود و با توجه به اينكه افق هر يك از كشورها متفاوت است، اين اختلاف ساعت ممكن است موجب مشكلاتي در فرآيند آزمون شود.
وي گفت: برخي از نمايندگان مجلس در اين باره اظهار نگراني كردند كه اين اختلاف ساعت ممكن است باعث لو رفتن سوالات شود.
سرورالدين گفت: سازمان سنجش در كشورهايي كه سفارت ايران وجود دارد و فرزندان ديپلمات ها و يا ايراني ها كه مايل به شركت در آزمون سراسري هستند كنكور برگزار مي كند.

 



سردار وحيدي:سامانه هاي پدافندي كشور براي مقابله با هر تهديد كفايت مي كند

وزير دفاع گفت: نيروهاي مسلح در آسمان مقتدر بوده و توانمندي هاي پدافندي ما براي دفاع از كشور كفايت مي كند.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در گفت وگو با فارس، در پاسخ به سؤالي در خصوص تهديدات دشمن عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت: دشمنان ديگر جرات تهديد ندارند چرا كه آنها در گذشته ادعاهاي زيادي مطرح كردند اما خودشان هم متوجه شدند كه تهديدهاي آنها از واقعيت هاي عملي خيلي دور است.
وزير دفاع ضمن رد اين ادعا كه «در صورت جنگ، مي شود از طريق آسمان به ايران ضربه زد»، تصريح كرد: پاسخ نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به هر تجاوزي قاطع و محكم خواهد بود. وحيدي با بيان اين كه تهديد ايران ديگر براي اين كشورها كارايي ندارد، در پاسخ به سؤالي درباره نحوه مقابله نيروهاي مسلح ايران با دشمن در آسمان، تاكيد كرد: ما در آسمان هم مقتدر هستيم و توانمندي هاي پدافندي نيروهاي مسلح ايران براي دفاع از كشور كفايت مي كند.

 



سفير ژاپن در تهران: تحريم ها تأثيري بر تجارت ايران و ژاپن نداشته است

سفير ژاپن در تهران اعلام كرد كه تاكنون تحريم هاي غرب تأثير چنداني بر روابط اقتصادي ژاپن با ايران نداشته است.
«كين ايچي كومانو» در گفت وگو با فارس در اين باره گفت: با وجود تحريم ها تاكنون از نظر ارقام، چندان در حجم صادرات و واردات ژاپن با ايران كاهش نداشتيم.
وي افزود: در حال حاضر مجموع مبادلات تجاري ايران و ژاپن تقريبا 13ميليارد دلار در سال است.

 



توضيحات يك مقام ديوان عدالت درباره حكم انفصال از خدمت حميد بقايي

مديركل حوزه رياست ديوان عدالت اداري اعلام كرد كه حكم انفصال از خدمت حميد بقايي به اشتباه نقض شد و بعد از اطلاع دادرسان اين شعبه، پرونده براي رسيدگي به اين اشتباه به شعبه ديگر تشخيص ارجاع شد.
علي اكبر بختياري، مدير كل حوزه رياست ديوان عدالت اداري در گفت وگو با فارس در خصوص اظهارات مطرح شده در خصوص نقض حكم انفصال از خدمت حميد بقايي اظهار داشت: اين شعبه تصميم به نقض حكم انفصال گرفته اما بلافاصله بعد از آن، دادرسان اين شعبه اعلام اشتباه كردند و اين پرونده براي رسيدگي به اين اشتباه به شعبه ديگر تشخيص ارسال شده است.
به گفته بختياري قضات اين شعبه ابتدا تصميم به نقض حكم انفصال بقايي گرفتند و بعد از اينكه متوجه اشتباه خود شدند، پرونده با نظر رئيس ديوان عدالت اداري، براي رسيدگي به شعبه ديگر ارجاع شد.
اميد غنمي؛ مديركل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ديروز اعلام كرده بود كه حكم انفصال «حميد بقايي» رئيس پيشين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري توسط شعبه تشخيص ديوان عدالت اداري نقض شده است.

 



اذعان يك شركت انگليسي به زيان جبران ناپذير از تحريم ايران

يك شركت انگليسي با اشاره به اعمال تحريم ها عليه شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اذعان كرد در اثر اين تحريم ها زيان جبران ناپذيري را متحمل شده است.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، تحريم هاي يك جانبه دولت انگليس عليه شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران زيان زيادي را به يك شركت انگليسي وارد آورده است.
براساس اين گزارش آژانس جانسون استيونس در شرق انگليس پيش از اين نماينده رسمي شركت كشتيراني جمهوري اسلامي بوده است.
در ماههاي اخير شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با تحريم هاي اتحاديه اروپا و آمريكا روبرو شده است.
اين شركت اعلام كرد تحريم ها موجب متوقف شدن فعاليتهاي اين شركت نخواهد شد. در همين حال ديويد مري گلد يك مقام شركت جانسون استيونس دراين باره گفت: در نتيجه اعمال تحريمها بر ضد شركت كشتيراني ايران شركت متبوع وي براي ادامه همكاريهاي خود با ايران با مشكلات زيادي روبرو شده است. ما يك مشتري بزرگ را از دست داده ايم و در كوتاه مدت نمي توانيم مشتري بزرگي را جايگزين شركت كشتيراني جمهوري اسلامي كنيم.
وي افزود: پس از اعمال تحريمهاي آمريكا و اروپا بر ضد شركت كشتيراني ايران شركت جانسون استيونس از ارائه خدمات مالي به اين شركت منع شده است كه اين مساله شركت جانسون استيونس را با مشكلات نقدينگي زيادي روبرو كرده است.
وي گفت: از دست دادن شريك تجاري بزرگي مثل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي به ضرر ما خواهد بود و در كوتاه مدت و خيلي سريع نمي توان شركت ديگري را جايگزين اين شركت كرد. به مقامهاي جانسون استيونس يك شبه گفته شده است كه يك بانك جديد را براي ارائه تسهيلات مالي پيدا كنند.
ماه گذشته اتحاديه اروپا 30 شركت وابسته به شركت ملي كشتيراني ايران را با تحريم هاي جديدي روبرو كرده است. آمريكا نيز ماه گذشته شركتهاي خارجي را كه با شركت كشتيراني ايران همكاري داشتند با تحريم هايي روبرو كرده است.

 



زريبافان خبر داد : امكان تحصيل دانش آموزان شاهد و ايثارگر در مدارس نمونه دولتي و هيئت امنايي

زريبافان از ادامه تحصيل فرزندان شاهد و ايثارگر در مدارس نمونه دولتي و هيئت امنايي خبر داد.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در حاشيه نشست مشترك بنياد شهيد با وزارت آموزش و پرورش درباره آينده تحصيلي فرزندان شاهد و ايثارگران گفت: از اين پس اين دانش آموزان مي توانند بر حسب توانمندي هاي تحصيلي خود در 5500 مدرسه هيئت امنايي و نمونه دولتي تحصيل كنند.
زريبافان با اشاره به اينكه مدارس شاهد همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهند گفت: به اين ترتيب كيفيت تحصيلي در 900 مدرسه شاهد نيز ارتقا خواهد يافت.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران اضافه كرد: شرايط پذيرش فرزندان شاهد و ايثارگر براي سال تحصيلي جديد در مدارس مذكور به زودي اعلام مي شود.
وي با تشكر از همكاري خوب وزير آموزش و پرورش ابراز اميدواري كرد در آينده اي نزديك تمامي مدارس شاهد به شيوه مجتمع آموزشي اداره شود.

 



بزرگداشت چهل و يكمين سالگشت شهادت آيت الله سعيدي در قم

مراسم چهل و يكمين سالگرد شهادت آيت الله محمدرضا سعيدي عصر جمعه در قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، همزمان با فرارسيدن 20 خردادماه سالروز شهادت آيت الله سعيدي از مبارزان انقلابي مجلس بزرگداشتي در جوار مزار اين شهيد والامقام در قبرستان وادي السلام قم برگزار شد.
در اين مراسم فرزند آيت الله سعيدي در سخناني به نقش روحانيت در حفظ اسلام و همچنين نقش علما و مراجع در به ثمر نشستن انقلاب اسلامي اشاره كرد و افزود: علماي شيعه همواره مرزبان فرهنگ و عقيده مردم بوده و هستند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن سعيدي با اشاره به اينكه روحانيت همواره نقش تاثيرگذار و ارزنده اي در حفظ اسلام داشته است، تصريح كرد: روحانيت همواره در خط مقدم ترويج اسلام بوده است و در اين راه نيز بسياري از روحانيون شربت شهادت را نوشيده اند.
وي به نقش آيت الله سعيدي در انقلاب اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: آيت الله سعيدي پس از اينكه در راه دفاع از اسلام و انقلاب احساس وظيفه كرد وارد ميدان مبارزه شد و در نهايت در اين راه در روز چهارشنبه 20خرداد 1349 زير شديدترين شكنجه ها در زندان قزل قلعه شربت شهادت را نوشيد.

 



بررسي مجوز دانشگاه ايرانيان از سوي مجلس شوراي اسلامي

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از بررسي مجوز دانشگاه ايرانيان خبر داد.
سعدالله نصيري قيداري در گفت وگو با فارس در زنجان در مورد قانوني بودن يا نبودن مجوز دانشگاه بين المللي ايرانيان خارج از كشور اظهار داشت: موضوع دانشگاه در كميسيون آموزش مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه پس از پايان تعطيلات مجلس اين كار در برنامه كميسيون است، افزود: هر دانشگاهي براي تاسيس بايد يك هيئت موسس داشته باشد و اين هيئت مجوز را از وزارت علوم و شوراي گسترش علوم درخواست كند.
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: پس از اخذ مجوز و بعد از جذب هيئت علمي دانشگاه اقدام به جذب دانشجو مي كند.
وي در جواب اين سؤال كه آيا مراحل مورد نظر در مورد دانشگاه بين المللي ايرانيان خارج از كشور طي شده است يا خير، گفت: مراحل مورد نظر طي نشده و آقاي مشايي مجوز را از طريق شوراي عالي انقلاب فرهنگي گرفته است.
سخنگوي كميسيون آموزش مجلس افزود: موضوع قانوني و يا غيرقانوني بودن دانشگاه بين المللي ايرانيان خارج از كشور پس از تعطيلات از سوي كميسيون بررسي مي شود.
وي با بيان اينكه گفته مي شود دانشگاه بين المللي ايرانيان خارج از كشور در سطح كارشناسي ارشد و دكترا اقدام به پذيرش دانشجو خواهد كرد، گفت: روال اين است كه يك دانشگاه غيرانتفاعي ابتدا در مقاطع پايين تر مانند كارداني و كارشناسي دانشجو پذيرش و سپس اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا كند.
نصيري خاطرنشان كرد: اين نمي شود كه يك دانشگاه امروز مجوز بگيرد و هفته آينده اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا بكند.

 



نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي: ايران، سلطه اطلاعاتي غرب را شكسته است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: توانمندي سيستم هاي اطلاعاتي كشورهاي مستقل به ويژه ايران، سلطه سرويس هاي جاسوسي غرب در جهان را شكسته است.
اسماعيل كوثري ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اسلامشهر با اشاره به نقش سرويس هاي جاسوسي در جنگ سرد گفت سرويس هاي جاسوسي غربي، دولت هاي مردمي بسياري را ساقط و با استفاده از ابزارهاي اطلاعاتي خود، حكومت هاي ديكتاتوري متعددي را بر سركار گماردند.
وي افزود: با پيروزي انقلاب اسلامي و شكسته شدن هيمنه پوشالي غرب به ويژه آمريكا، سرويس هاي جاسوسي آنها براي اجراي تهاجم فرهنگي طراحي هاي جديد را در قالب جنگ نرم به اجرا درآوردند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وقايع ناگوار سال 88 كه توسط فتنه گران داخلي و خارجي طراحي و اجرا شد، اظهار داشت: نقش تاثيرگذار سرويس جاسوسي آمريكا و انگليس در اين وقايع به طور كامل ملموس بود و اسناد و مدارك موجود نشان مي دهد كه غرب با اجير كردن فتنه گران تنها به دنبال براندازي نظام بود.
كوثري افزود: استكبار جهاني در حالي اين فتنه را هدايت مي كرد كه از نفوذ سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي جمهوري اسلامي در قلب فتنه گران و حتي در مرزهاي خود غافل بوده و اسناد جديد منتشر شده نشان مي دهد كه سلطه اطلاعاتي آنها شكسته شده است.
وي با اشاره به انتشار مستند الماس فريب كه نشان دهنده نفوذ اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان(عج) در سيستم اطلاعاتي آمريكا است، اظهار داشت: اين مستند دو موضوع مهم را براي جهانيان افشا كرد كه عبارت است از توطئه هاي ريز و درشت آمريكا براي مقابله با خواست ملت ها و ديگري ضعف و پوسيدگي سيستم اطلاعاتي اين كشور.
كوثري در پايان تأكيد كرد: مستند فوق به صراحت اضمحلال و پوسيدگي نظام استكباري غرب را برملا و افشا كرد.

 



مخالفت مجلس با افزايش 2 برابري نرخ ديه

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس در روند بررسي تعيين نرخ ديه به دنبال افزايش 2 برابري نرخ ديه نيست.
ارسلان فتحي پور ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: به عقيده نمايندگان مجلس نرخ ديه نبايد يك باره به ميزان 2 برابر افزايش يابد چرا كه مردم قادر به پرداخت حق بيمه ها نخواهند بود و حتي شركت هاي بيمه نيز در ارايه خدمات بيمه اي به مشتريان خود با مشكل مواجه خواهند شد.
وي اظهار داشت: بررسي اجراي ديه 900 ميليون ريالي همچنان در دستور كار كميسيون اقتصادي مجلس قرار دارد و با به تعويق افتادن اجراي اين نرخ، هنوز تجديد نظري از سوي قوه قضاييه اعمال نشده و نمايندگان در تلاش هستند تا از طريق جلسه با مقامات قضايي تصميم كارآمدي را اتخاذ كنند.
نماينده مردم كليبر و هوراند در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: مجلس براي تعيين معقول نرخ ديه و مطابق با توانايي مردم، نامه هايي را براي رئيس قوه قضائيه ارسال كرده و مركز پژوهش هاي مجلس نيز با تحقيقات خود مساعدت هاي لازم را انجام مي دهد.
فتحي پور گفت: مجلس به دنبال اين است كه به جاي شتر مقياس هاي ديگر از جمله نقره، در تعيين نرخ ديه ملاك قرار گيرد.

 



در راستاي تاكيد رهبر معظم انقلاب بر استفاده از نيروي سازندگي جوانان
طرح «هجرت سه» از اول تيرماه آغاز مي شود

سرويس شهرستانها-
طرح «هجرت سه» در آستانه فرا رسيدن ايام تعطيلات تابستان به منظور بهبود گذران اوقات فراغت دانش آموزان با مشاركت اين قشر در فعاليت هاي عمراني، فضاهاي آموزشي و پرورشي اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج دانش آموزي، در آيين نامه اجرايي طرح مذكور آمده است: در راستاي تاكيد رهبر معظم انقلاب براي استفاده از نيروي نشاط جوانان در سازندگي كشور، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بسيج مستضعفان همكاري مشتركي را در عرصه هاي مرمت، بهسازي، زيباسازي و شاداب سازي مدارس به اجرا مي گذارند.
هدف كلي از اجراي طرح «هجرت سه» كه با مشاركت معاونت پرورشي و تربيت بدني، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان سازمان بسيج سازندگي، اوليا، مديران، مربيان و دبيران مراكز آموزشي و پرورشي در مناطق محروم و مورد نياز انجام مي شود، بهبود گذران اوقات فراغت دانش آموزان با استفاده از نشاط جواني موجود در آنها براي سازندگي كشور براساس مباني اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و اقتصادي است.
تربيت ديني و مسئوليت پذيري، مشاركت پذيري، تعاون، جامعه پذيري، كارآفريني و... نيز از جمله اهداف اختصاصي اين طرح است.
اين طرح از اول تيرماه تا 25 شهريور سال جاري در تمام فضاهاي آموزشي و پرورشي تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش اجرا مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14