(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 خرداد 1390- شماره 19948

علت سردردهاي تابستاني چيست؟
مراقبت از پوست در تابستان
خشكي چشم را جدي بگيريد
جرم هاي دندان
ليزر انقلابي جديد در درمان واريس
سم سيانور در هسته ميوه هاي نوبرانه
همه چيز درباره آلرژي هاي فصلي
وزغ ؛ حريف جديد سلولهاي سرطاني
عسل بهترين آنتي بيوتيك براي بدن
تسكين دردهاي جراحي با مصرف گوجه فرنگي
ژن صورت گرگي براي درمان تاسي
مرزنجوش بخوريد تا درد نكشيد



علت سردردهاي تابستاني چيست؟

به گفته متخصصان طب سنتي عمده علت سردردهاي تابستاني، زيادي ترشح صفراست كه با خوردن تمر هندي و آب انار و شاه توت رفع مي شود.
براي مصرف شاه توت بايد اين ميوه را در ظرفي ريخته و مقداري شكر به آن اضافه كنيد، در آن را بگذاريد و تا صبح در يخچال نگه داري كنيد. پس از اين كار مشاهده مي كنيد كه شاه توت ها مقداري آب انداخته است و شما بايد آب آن را ناشتا ميل كنيد. به خاطر داشته باشيد كه آب اين ميوه كبد را پاكسازي مي كند و حرارت خون را نيز پايين مي آورد.
همچنين مصرف رب انار و زرشك به ويژه آب زرشك در طول روز به رفع سردرد صفرايي كمك مي كند. براي مصرف رب انار يك قاشق رب را با يك قاشق چاي خوري شكر و مقداري آب خنك مخلوط و ميل كنيد. توجه داشته باشيد كه شربت رب انار بهترين دارو براي صفرا است.
در تابستان كه گرماي كبد بالا مي رود، سردردهايي از اين قبيل زياد مي شود. علت آن هم اين است كه بر اثر گرماي كبد، صفراي اضافي در معده ترشح مي شود و بخارات آن ايجاد سردرد مي كند، بنابراين براي رفع آن بهتر است خوردني هاي خنك مصرف شود.
يك نشانه سردردهاي صفراوي اين است كه از بعدازظهر شروع شده و خورشيد هر چه به وسط آسمان نزديك مي شود افزايش مي يابد.

 



مراقبت از پوست در تابستان

پوست سالم كمي حالت اسيدي دارد كه اين وضعيت در نتيجه لايه اسيدي است كه آن را پوشانده است. اين پوشش اسيدي مخلوطي از تعريق و چربي يا سبوم است كه پوست را دربرابر عوارض مضر محيط خارجي محافظت مي كند. طبق گفته كارشناسان، پوست در هر روز 850 ميلي ليتر آب را ازدست مي دهد.
به همين دليل است كه متخصصان پوست توصيه مي كنند براي جبران از دست رفتن آب پوست بايد آب زيادي بنوشيد. اين توصيه در تابستان بيشتر است چون بدن دراين فصل آب بيشتري را از دست مي دهد. بدن براي خنك كردن خود ميزان زيادي آب از دست مي دهد. به همين دليل كارشناسان پوست توصيه مي كنند درتابستان آب بيشتري بنوشيد.
همچنين فرايند تعريق منجر به مسدودشدن روزنه هاي پوست مي شود، بنابراين بايد به طور منظم پوستتان را پاكسازي كنيد. همچنين كارشناسان توصيه مي كنند:
¤ با استفاده از صابون هاي گياهي يا طبيعي پوست خود را پاك كنيد.
¤ كارشناسان مراقبت از پوست توصيه مي كنند حداكثر يكي يا دوبار در هفته پوست لايه برداري شود.
¤ با آبرساني به پوست اجازه دهيد رطوبت آن حفظ شود. به همين دليل بايد از تونرهاي طبيعي استفاده كنيد كه عاري از الكل باشند. مي توانيد يك قوطي اسپري تميز و استريل شده را با آب تميز پر كنيد. بعد از پاكسازي يا لايه برداري كامل پوست، آن را روي پوستتان اسپري نماييد.
¤ با مرطوب كننده هاي طبيعي و سبك، پوست خود را مرطوب نگهداريد. از محصولاتي چون لوسيون ها و كرمهايي كه برمبناي مواد نفتي هستند، استفاده نكنيد زيرا موجب بسته شدن منافذ مي شوند.
¤ حين استفاده از مرطوب كننده ها يا روغن هاي مخصوص صورت، هنگام شب و قبل از خواب صورت خود را ماساژ دهيد. ماساژ براي پوست بسيار خوب است زيرا با افزايش جريان خونسازي، به فرآيند جوان سازي كمك مي كند.
¤ لب هاي خود را مرطوب نگه داريد و براي اين كار از روغن ها و مرطوب كننده هاي مخصوص لب استفاده نماييد. بهتر است از محصولاتي استفاده كنيد كه خواص محافظت در برابر نور خورشيد را داشته باشند، مثل دي اكسيد تيتانيوم.
¤ سعي كنيد براي محافظت از پوست در برابر نور خورشيد، آن را بپوشانيد. مي توانيد از يك كلاه با لبه پهن استفاده كنيد و لباس هايي بپوشيد كه بلند و گشاد باشند. بايد بدانيد كه اكثر سرطان هاي پوستي در نتيجه صدمه مزمن پوست ايجاد مي شوند، در حاليكه 80 درصد چين و چروك هاي صورت نتيجه مستقيم سالخوردگي است.

 



خشكي چشم را جدي بگيريد

يك فوق تخصص قرنيه با اشاره به اين كه سطح قرنيه اولين سطح انكساري چشم است و با وجود اشك منظم مي شود و تصوير بهتري را براي ديدن ايجاد مي كند، گفت: وجود اشك در سطح چشم براي حركت خوب و نرم پلك ها، منظم بودن سطح انكساري قرنيه و جلوگيري از عفونت هاي احتمالي ضروري است.
دكتر فيروزه رحيمي با بيان اين كه كمبود اشك با بالا رفتن سن رابطه مستقيم دارد و در زنان با شروع دوران يائسگي بيشتر مي شود، اظهار داشت: خشكي چشم از بيماري هاي التهابي است كه غدد اشكي را از بين مي برند و همچنين از بعضي بيماري ها مانند رماتيسم مفصلي كه ميزان اشك را پايين مي آورند نيز ناشي مي شود.
وي افزود: گاهي اوقات بيمار حركات پلك روي چشم را احساس مي كند و مجبور مي شود پلك زدن هاي مكرر انجام دهد يا با احساس وجود جسم خارجي در چشم مانند شن ريزه به طور مرتب چشم ها را مي مالد.
اين فوق تخصص قرنيه با اشاره به اين كه در موارد خفيف خشكي چشم، پزشك اشك مصنوعي تجويز مي كند، گفت: به دليل وجود مواد نگهدارنده در اشك هاي مصنوعي تنها 4 تا 5 بار در روز بايد از آنها استفاده كرد و براساس توصيه شركت هاي سازنده به دليل امكان ايجاد عفونت در بطري ها بهتر است 20 تا 30 روز بعد از باز شدن در آنها محتويات دور ريخته شود.
دكتر رحيمي ادامه داد: در صورتي كه بيمار نياز به دفعات بالاي دريافت اشك مصنوعي داشته باشد قطره اشك روزانه كه فاقد مواد نگهدارنده است تجويز مي شود همچنين استفاده پماد و ژل نرم كننده چشم در ساعات خواب از ديگر درمان هاي دارويي اين عارضه هستند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان كرد: بعضي افراد هنگام صبح احساس خشكي چشم دارند و تعدادي نيز در اواخر روز و در هواي آزاد همراه با گرد و غبار علائم خشكي چشم آنها تشديد مي شود. بدين منظور به اين افراد توصيه مي شود از محيط هاي آلوده اي كه براي چشم آنها آزاردهنده است دور باشند.
وي استفاده از كمپرس هاي مرطوب و عينك هاي آفتابي بزرگ كه تماس هوا را با چشم كمتر مي كند مفيد دانست و افزود: در مواردي كه درمان دارويي جواب ندهد ممكن است پزشك مجاري خروجي اشك به سمت بيني را ببندد تا ميزان خارج شدن اشك از چشم را كاهش دهد.
دكتر رحيمي در ادامه گفت: كارهايي كه دقت زيادي مي طلبند و تعداد پلك زدن را كم مي كنند مانند كار با رايانه و مطالعه، خشكي چشم را افزايش مي دهد و به افراد توصيه مي شود تعداد پلك زدن خود را به صورت ارادي افزايش دهند و همچنين مقررات استفاده از رايانه را براي سلامت چشم ها رعايت كنند.
وي اظهار داشت: گرماي هوا با وزش باد، خشكي چشم را بيشتر مي كند و تعداد زيادي از بيماران در هواي خنك يا در شهرهاي مرطوب احساس بهتري دارند.
اين چشم پزشك در پايان با بيان اينكه خشكي شديد چشم مي تواند عوارض تهديدكننده اي براي قرنيه داشته باشد، ادامه داد: مصرف بعضي داروها مانند داروهاي آرام بخش و داروهاي مخصوص مشكلات گوارشي ميزان ترشح اشك را كم مي كنند و با مصرف آنها ممكن است علائم تشديد و خشكي چشم خود را نشان دهد.

 



جرم هاي دندان

20 تا 40درصد جرم دندان ها را ميكروب ها تشكيل مي دهند كه بافت نگهدارنده حياتي لثه را تخريب كرده و باعث سست شدن پايه هاي دندان و لق شدن آنها مي شوند.
معمولاً افراد هر تغيير رنگي كه در دندان ها ايجاد مي شود را جرم مي نامند و براي رفع آن دندان هاي خود را جرم گيري مي كنند درحالي كه يكسري از تغيير رنگ ها برروي دندان در واقع پوسيدگي هايي هستند كه معمولاً به صورت سياه رنگ مشاهده مي شود و در مراحل پيشرفته به صورت حفره درمي آيند و در نهايت موجب پوسيدگي دندان مي شوند.
يكسري از تغيير رنگ ها در ساختمان خود دندان وجود دارند و معمولاً اين تغيير رنگ ها دائمي بوده و با جرم گيري از بين نمي رود و با تراش آن معمولاً باز هم لكه ها وجود دارد و اين تغيير رنگ ها يا ناشي از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان بوده و يا ناشي از نقص تكاملي دندان ها و كمبود املاح مختلف در زمان تشكيل دندان و يا ناشي از افزايش فلورايد آب مصرفي و... است.
نوع سوم تغيير رنگ ها ناشي از موادي است كه به طور معمول مصرف مي كنيم و رسوباتي كه برروي دندان تشكيل مي شود. اين رسوبات يا به صورت رنگدانه و يا به صورت جرم هستند كه لثه را تخريب كرده و در نهايت باعث لق شدن دندان ها مي شود بدون اينكه خود دندان مشكلي داشته باشد. اين جرم ها به خوبي با جرم گيري از بين مي روند.
بزاق ما به طور معمول داراي املاح زيادي است كه قدرت رسوب كردن را دارند. اين املاح معمولاً در جاهايي كه با غذا و مسواك كمتر در تماس است رسوب مي كنند. رسوب اين املاح همراه است با ايجاد بستر مناسب براي جايگزيني ميكروب هايي كه به طور طبيعي در دهان وجود دارد و رشد و تكثير آن. اضافه شدن پروتئين هاي موجود در غذا و بزاق و همچنين لاشه سلول هاي مرده بافت هاي مختلف دهان در مجموع باعث افزايش حجم اين رسوبات شده و به مرور جرم تشكيل مي شود كه قابل مشاهده است.
آن چه كه مهم است اين است كه ما معمولاً مقدار كمي از جرم تشكيل شده را مي توانيم مشاهده كنيم و قسمت عمده اين جرم با تخريب لثه در زير لثه تخريب شده جايگزين و از ديد مستقيم ما پنهان مي ماند. مسئله مهمتر اينكه اين جرم هاي تشكيل شده پر از ميكروب هاي مختلف است و با مسواك زدن هم تميز نمي شود. اين ميكروب ها بين 20 تا 40درصد جرم را تشكيل مي دهد و افت چسبنده لثه را كه محكم به دندان چسبيده و بافت نگهدارنده حياتي لثه را تخريب كرده باعث سست شدن پايه هاي دندان مي شود كه با جرم گيري و تميز كردن اين جرم هاي تشكيل شده برروي دندان مي توان از روند تخريب لثه جلوگيري كرد.
جرم هاي تشكيل شده برروي دندان ها به مرور باعث آزردگي لثه شده اين امر چون به مرور اتفاق مي افتد و بيمار متوجه عقب نشيني لثه نمي شود و لثه اي كه عقب نشيني كرده با جرم گيري جايگزين مي شود و فضاي خالي كه بين دندان ها در اثر عقب نشيني لثه هم كه ايجاد مي شود از ديد بيمار پنهان مي ماند. هنگامي كه بيمار براي جرم گيري مراجعه مي كند لثه تحليل رفته در معرض ديد بيمار قرار مي گيرد و بيمار احساس مي كند كه جرم گيري باعث از بين رفتن لثه شده است درحالي كه قبلاً اين اتفاق صورت گرفته بود اما از ديد بيمار پنهان بود.
موضوع ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه موقع جرم گيري در هر صورت خونريزي اتفاق مي افتد اين امري طبيعي است ولي بيمار آن را دليل صدمه ديدن لثه هايش مي داند و فكر مي كند همين خونريزي ها به علت كنده شدن لثه ها از روي دندان است.
هم چنين هنگامي كه جرم به ضخامت كافي روي دندان مي نشيند مانع رسيدن سرما و گرما به دندان مي شود چون به طور طبيعي دندان هاي ما در معرض سرما و گرماي متعادلي در محيط دهان واقع است اما با وجود اين جرم ها، دندان به مرور حساسيت خود را از دست داده و هنگامي كه با جرم گيري، جرم هاي دندان را پاك مي كنيم ناگهان دندان در معرض سرما و گرما قرار مي گيرد و بيمار تفسير غلط خود را تكميل مي كند كه چون دندانم تراشيده شده به آب سرد و گرم هم حساس شده و جرم گيري باعث تخريب دندان و لثه ها شده است.
بنابراين دندانپزشكان توصيه مي كنند مراجعه منظم و سالي يكبار براي جرم گيري ضروري است و نكته مهم اين است كه با دقت در نحوه مسواك زدن، تشكيل جرم به حداقل خواهد رسيد. هم چنين حساس شدن دندان ها بعد از جرم گيري به مرور رفع مي شود.
لازم است، بعد از جرم گيري حتماً از دهانشويه مناسب استفاده شود تا باعث بهبود زخم هاي به جا مانده از جرم شود. استفاده مداوم از دهانشويه ها زياد توصيه نمي شود و يك هفته بعد از جرم گيري مي توان استفاده از دهانشويه را قطع كرد.

 



ليزر انقلابي جديد در درمان واريس

يك فوق تخصص جراحي قلب و عروق با بيان اين كه استفاده از ليزر در بيش از 95 درصد موارد درمان واريس موفقيت آميز است گفت: به كار نبردن داروي بيهوشي و نبود خونريزي از مزاياي استفاده از اين روش درماني است.
دكتر محمدرضا ظفرقندي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت وگو با ايسنا استفاده از ليزر را انقلابي جديد در درمان واريس دانست و گفت: واريس از شايع ترين بيماري هاي عروقي است كه در زنان به نسبت شايع تر از مردان است و ظاهر نازيبايي در اندام ايجاد مي كند.
وي افزود: اين بيماري اشكال مختلفي دارد كه طي آن وريدها يا سياه رگ هاي درشت اندام ها به ويژه پاها، برجسته و پيچ و خم دار مي شوند و نمايي آبي رنگ پيدا مي كنند.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: در صورت كنترل نشدن بيماري، واريس در وريدها افزايش قابل توجهي خواهد داشت كه در نهايت عضلات پا شروع به درد كرده و فرد احساس سنگيني مي كند.
به گفته اين فوق تخصص جراحي، با پيشرفت واريس، بيماري خود را به شكل تغيير رنگ (لكه هاي قهوه اي) و چرمي شكل شدن پوست نشان مي دهد كه در نهايت به ايجاد زخم هاي واريسي منجر مي شود كه خود به خود در قسمت هاي تحتاني ساق پا به وجود مي آيد و به راحتي قابل علاج نيستند.
وي افزود: جراحي با توجه به اينكه با برش دادن عضو و به تبع آن با بيهوش كردن و صرف هزينه توام است، عوارض مخصوص به خود را دارد.
اين فوق تخصص جراحي عروق اظهار داشت: در اين بيماري با گشاد كردن رگ ها مي شود موجب برگشت خون به داخل رگها شد.
وي با اشاره به استفاده از ليزر در درمان اين بيماري اظهار داشت: داشتن اطلاعات دقيق از نقشه وريدها ضروري است چرا كه پزشك را موفق تر خواهد كرد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: در روش ليزر ترماي چنداني به بيمار وارد نمي شود و پزشك را سريع تر به نتيجه مطلوب مي رساند. چرا كه در اين روش بيمار نياز به بستري ندارد و تنها تا يك هفته بايد از بانداژكشي استفاده كند و در 3هفته، 3ماه و 6ماه تحت پيگيري بعد از درمان قرار بگيرند.
دكتر ظفر قندي خاطر نشان كرد: تنها عارضه ليزر ممكن است قرمزي در ناحيه انجام شده باشد كه مزاياي اين روش تنها ايرادات كوچك آن را مستور مي كند.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه واريس، در هر مرحله درمان هاي مختلفي دارد، متذكر شد: در واريس هاي خفيف، مي توان با روش هاي تزريق موادي داخل رگ هاي واريسي (اسكلروتراپي) باعث بهبود و جمع شدن رگ هاي واريسي شد.

 



سم سيانور در هسته ميوه هاي نوبرانه

گوجه سبز از ميوه هاي نوبرانه اي است كه هسته آن ممكن است ناخودآگاه همراه آن خورده شود. در حالي كه هسته اين ميوه داراي تركيبات سيانيدريكي (تركيبي از سم خطرناك سيانور) است كه مي تواند بسيار خطرناك باشد.
نوبرانه هايي از جمله چاغاله بادام نيز اگر به مرحله تبديل شدن به بادام برسد از نظر تركيبات مغذي حاوي مواد بسيار ذي قيمتي مي شود كه مي تواند قسمتي از نيازهاي اساسي بدن انسان را تامين كند و اگر با شير تركيب و مصرف شود مي تواند در جهت افزايش سرعت رشد كودكان در حال رشد بسيار موثر باشد.
اغلب افراد از جمله كودكان و نوجوانان و خانم هاي باردار به مصرف نوبرانه ها علاقه بسياري دارند اما بايستي به اين نكته نيز توجه كرد كه اغلب اين ميوه ها به آفت كش ها آغشته اند. و بايستي زمان لازم از سم پاشي گذشته باشد اما وقتي اين ميوه ها نوبرانه و خارج از زمان تجزيه سموم چيده و مصرف مي شوند به علت نفوذي كه در ميوه دارند حتي با شسته شدن هم از بين نمي روند. از سوي ديگر برخي دستفروشها و ميوه فروشها براي جلب توجه مشتري و تر و تازه نشان دادن ميوه ها به روي آنها آب مي پاشند كه احتمال آلودگي آب ها وجود دارد و حتي ممكن است دست افرادي كه اين ميوه ها را براي مصرف كنندگان وزن مي كنند آلوده باشد. گاهي نيز پارچه هايي خيس بر روي اين ميوه ها مي اندازند كه يكي از منابع آلودگي محسوب مي شود و با خوردن اين ميوه ها ممكن است افرادي دچار سوءهضم و ناراحتي هاي گوارشي و اسهال بشوند.
همچنين به نوبرانه هايي مثل چاغاله بادام و يا گوجه سبز نمك اضافه مي كنند كه عاملي براي افزايش فشار خون است و نبايد تصور شود كه كودكان و نوجوانان دچار اين بيماري نمي شوند چرا كه در موارد متعددي كودكان به دليل مصرف بي رويه فست فودها و بي تحركي چاق هستند و مي توانند به اين نوع بيماري ها نيز دچار شوند. ناگفته نماند كه مصرف هر ميوه كال بار سنگيني بر معده و روده ايجاد مي كند و كساني كه دستگاه گوارش ضعيفي دارند دچار دل دردهاي شديدي مي شوند حتي بايستي از خوردن هسته هاي زردآلوهايي كه كال هستند نيز اجتناب كرد چرا كه تلخ بودن آن به معني وجود تركيبات سيانيدريكي در هسته است.
حسين يزداني

 



همه چيز درباره آلرژي هاي فصلي

اگر گرماي تابستان به حدي نباشد كه آسيبي به بدن شما وارد كند، ممكن است مشكل مهم ديگري دراين فصل باعث آزار شما شود كه آن آلرژي تابستاني است.
بروز آلرژي ها دراين فصل از سال، بسيار شايع است. تغيير ناگهاني و شديد دماي هوا از روزهاي سرد زمستاني به گرماي سوزان تابستان با خود حساسيت هاي مختلفي را به همراه مي آورد.
محققان در مقاله جديدي كه درسايت اينترنتي «تورنتو نيوزنت ورك» به چاپ رسيده دراين باره خاطرنشان كردند: تابستانها عموما سطح رطوبت هوا بسيار بالا است و به همين خاطر تعداد قارچهاي هاگي كه روي برگها و علف هاي مرده رشد مي كنند، افزايش مي يابد كه نتيجه آن بروز آلرژي هاي گوناگون است.
پژوهشگران مي گويند: تغييرات فصلي تابستان به شكل آزارهاي آلرژيك متداول مثل خارش و آبريزش از چشم ها و عطسه هاي مداوم بروز مي كند، ذرات الرژي زا درفصل تابستان معمولا خود را در بافت هاي بيني و مخاط فراوان بيني و گلو آشكار مي كنند.
يكي ديگراز مشكلات فصلي معمولي دراين دوره از سال، سرماخوردگي تابستاني است كه نتيجه واكنش بدن به ذرات هوازي، حشرات گرده افشان مثل زنبورها و بيدها و حشرات گزنده مثل پشه ها است. چون اين حشرات در طول ماههاي تابستان فعال تر هستند و مي توانند دربرخي افراد سبب بروز واكنش هاي آلرژيك بشوند.
اسهال هم يكي ديگر از آلرژي هاي معمول است، به دليل گرماي شديد، مصرف مايعات افزايش مي يابد. بنابراين توصيه مي شود كه حتما آب تميز و تصفيه شده استفاده شود. درغيراين صورت احتمال بروز آلرژي بيشتر مي شود.
همچنين مطمئن شويد كه براي رهايي از آلرژي، غذاهاي مناسبي را مصرف كنيد، چون بي دقتي در اين مورد حتي سبب بروز عفونت مي شود. موادغذايي را استفاده كنيد كه آب فراواني دارند. مصرف گوجه فرنگي، خيار و هندوانه ضروري است و بايد در رژيم غذايي گنجانده شود.
اگر احساس خستگي و كمبود آب بدن يا ابتلا به سرماخوردگي مي كنيد، اشتباه نكنيد، اين تاثير ابتلا به بيماري ناشي از شرايط آب و هوايي نيست بلكه اولين گام به سوي يك آلرژيك است. شايع ترين علائم آلرژي تابستاني عبارتند از سردردهاي مكرر، تنفس از راه دهان به جاي بيني، بسته شدن گوشها، خارش گلو و كمبود خواب، اگر از اين علائم رنج مي بريد توصيه مي شود با يك پزشك براي درمان مشورت كنيد. البته اين محققان راه هايي را براي پيشگيري توصيه مي كنند براي مثال آنها معتقدند كه ماسك هاي صورت به ميزان قابل توجهي از استنشاق آلرژي زاها درفضاي بيرون مي كاهد، با افزايش پلك زدن مي توان از تحريك پذيري چشم ها پيشگيري كرد. استفاده از عينك آفتابي نيز توصيه مي شود.
براي كاهش مشكلات پوستي نيز توصيه مي شود كه مقادير زيادي آب بنوشيد و ميوه هاي تازه و سالاد مصرف و بهداشت خود را رعايت كنيد. از كرم هاي نرم كننده هم مي توانيد استفاده كنيد و آنتي هيستامين هم به رفع آلرژي ها كمك مي كند.

 



وزغ ؛ حريف جديد سلولهاي سرطاني

دانشمندان ايرلندي موفق به شناسايي دو پروتئين در قورباغه درختي شدند كه مي توانند فرآيند رشد رگهاي خوني را تنظيم كنند.
به گزارش «ايسن» دانشمندان دانشگاه كوئين در بلفاست موفق به كسب لوح تقدير از جوايز ابتكارات آينده پزشكي براي كار بر روي پوست قورباغه و وزغ شدند كه ممكن است بتواند درماني براي 70 بيماري جدي تهديدكننده باشد. اين تيم تنها تيم از ايرلند شمالي است كه امسال موفق به كسب جايزه شده است.محققان اين تيم دريافتند پروتئين موجود در قورباغه هاي درختي مي تواند رشد رگهاي خوني را مهار كرده و همچنين در كشتن تومورهاي سرطاني مورد استفاده قرار گيرد.
به گفته اين دانشمندان، تومورهاي سرطاني پيش از نفوذ به رگهاي خوني براي دستيابي به اكسيژن و مواد معدني، تنها تا ميزان خاصي رشد مي كنند. توقف رشد رگهاي خوني مي تواند از انتشار تومور جلوگيري كرده و در نهايت آن را از بين ببرد.
اين تيم همچنين دريافتند كه وزغ سينه آتشي غول پيكر، نوعي پروتئين توليد مي كند كه مي تواند رگهاي خوني را تحريك كرده و به بيماران در بهبودي سريعتر جراحات و زخمهاي عمل جراحي كمك كند. به اعتقاد اين محققان از اين پروتئين ها همچنين مي توان براي درمان بسياري از بيماري ها و شرايطي مانند درمان زخمها، پيوند اعضا، زخمهاي ديابتي و جراحات مربوط به سكته يا بيماري هاي قلبي كه نيازمند ترميم سريع رگهاي خوني هستند استفاده كرد.

 



عسل بهترين آنتي بيوتيك براي بدن

تحقيقات حاكي از اين است كه هرچه عسل تيره تر باشد خاصيت آنتي اكسيداني آن بيشتر بوده و از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.
نبايد از قند و شيريني عسل طبيعي ترسيد و آن را به خاطر شيرين بودن مصرف نكرد.
عسل خاصيت آنتي بيوتيكي دارد و محتوي آنتي ميكروبيال است. سرشار از موادمعدني ازقبيل كلسيم، سولفور، آهن، روي، پتاسيم و منيزيم است و حاوي ويتامين هاي CAB1.B2.B3.B5 مي باشد. عسل يكي از بهترين مكمل هاي غذايي محسوب مي شود كه خواص دارويي زيادي دارد.
درحقيقت، عسل خواص شگفت انگيزي براي سلامتي اعضاي بدن دارد از جمله پيشگيري از حملات قلبي، التيام زخم ها و افزايش انرژي بدن.
1- افزايش انرژي طبيعي بدن
بسياري از ورزشكاران براي افزايش انرژي خود از عسل در رژيم غذايي خود به مقدار زياد مصرف مي كنند. همچنين عسل براي تقويت ماهيچه ها بسيار مفيد است.
2- پيشگيري از سرطان هاي خاص
بسياري از افراد از ابتلا به سرطان هراس دارند اما با استفاده عسل در رژيم غذايي روزانه مي توانند اين ترس و هراس را از دل بيرون كنند.
نتايج تحقيقات حاكي از آن است كه هرچه عسل تيره تر باشد خاصيت آنتي اكسيداني آن بيشتر بوده و از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.
3- افزايش ايمني بدن در برابر عفونت ها
عسل در برابر عفونت هاي بدن مثل يك آنتي بيوتيك عمل كرده و نقش مهمي در سيستم دفاعي بدن ايفا مي كند.به عنوان مثال اگر جايي از بدن عفونت داشته باشد مي توان به جاي استفاده از داروهاي شيميايي آنتي بيوتيك، از عسل استفاده كرد.
عسل محتوي آنتي ميكروبيال است پس در مبارزه با باكتري ها نيز نقش مهمي به عهده دارد.
مي توان عسل را به شيوه هاي مختلف استفاده كرد از جمله مخلوط با چاي يا آب گرم يا شير، استفاده در شيريني ها و دسرها و...
4- التيام زخم ها و جاي سوختگي
درمواردي كه جايي از اعضاي بدن زخم مي شود يا مي سوزد به جاي استفاده از داروهاي آرام بخش و شيميايي و... از عسل استفاده كنيد.
عسل در بدن، رطوبت هوا را به طرف خود مي كشد و با اين خاصيت خود در درمان زخم و سوختگي اثر مثبتي دارد.
5- غني از ويتامين ها و موادمعدني
عسل سرشار از ويتامين هاي A.B1.B2. B3.B5.c است. همچنين موادمعدني مفيدي از جمله كلسيم، سولفور، آهن، روي، پتاسيم، منيزيم و... در آن وجود دارد.

 



تسكين دردهاي جراحي با مصرف گوجه فرنگي

گوجه فرنگي حاوي آنتي اكسيداني است كه از بروز دردهاي شكمي پس از جراحي پيشگيري مي كند.
متخصصان تغديه مي گويند اين آنتي اكسيدان موسوم به ليكوپن كه موجب قرمزي رنگ گوجه فرنگي است، از ترشح دسته اي از پروتئين ها در تشكيل بافت هاي غيرطبيعي و چسبنده اي كه در داخل شكم نقش دارند، جلوگيري مي كند.
مطالعات نشان مي دهد رژيم غذايي كه در آن گوجه فرنگي يا محصولات تهيه شده از آن به مقدار زيادي گنجانده شده باشد، روش كارآمدي براي كنترل تشكيل اين بافت هاي مضر شكمي است.
به گفته پزشكان اين بافت ها باعث بروز دردهاي شكمي و حتي انسداد روده و مثانه و در زنان نيز سبب نازايي مي شوند.
به گزارش روزنامه سان، زماني كه اين بافت ها در داخل شكم تشكيل مي شوند بيشتر سبب اتصال غيرطبيعي دوعضو و يا بخش هايي از آنها به يكديگر مي شوند.
اين آنتي اكسيدان حتي در سس گوجه فرنگي و كچاپ ها هم به ميزان فراواني وجود داشته و اثرات خوبي هم در پيشگيري از بروز بيماريهاي قلبي عروقي و برخي از انواع سرطان ها دارد.

 



ژن صورت گرگي براي درمان تاسي

دانشمندان با كشف ژن نادري موسوم به «گرگ شد» (werewolf) به درمان تاسي اميدوار شدند.
ديلي ميل نوشت: اين ژن كه باعث توليد بي اندازه مو روي صورت و ساير اعضاي بدن انسان مي شود، بسيار نادر بوده و طي 300 سال گذشته فقط روي بدن 50 نفر در جهان گزارش شده است.دانشمندان از اين رو با كشف اين ژن ناياب از روي بدن صورت گرگي ها( افرادي كه به اين عارضه مبتلا هستند) مي خواهند دارويي بسازند كه باعث رشد موي سر افراد تاس شود.
اگر اين دارو جواب دهد در واقع مشكل تاسي براي هميشه حل خواهد شد. به همين دليل دانشمندان با پيدا كردن اين ژن تلاشهاي خود را دو چندان كرده اند تا بتوانند داروي رشد مو را از طريق اين ژن به توليد انبوه برسانند.
البته برخي كارشناسان نيز با ابراز ترديد در اين مورد گفته اند ممكن است داروي جديد باعث شود تا همه جاي بدن فرد تاس مو در بياورد و آنوقت فاجعه خواهد شد. از طرف ديگر كسي نمي تواند تضمين دهد كه قسمت تاس سر كه سالهاست رشد خود را از دست داده بتواند واكنش طبيعي به دارو نشان داده و مو توليد كند.
بهر حال كشف اين ژن و ابراز ايده ساخت داروي ضد كچلي خيلي ها را اميدوار كرده است.

 



مرزنجوش بخوريد تا درد نكشيد

روغن گياه مرزنجوش (origanum majorana) از انواع تركيبات مفيد دارويي است كه از ديرباز در طب سنتي مورد استفاده متخصصان قرار مي گرفته است. اين روغن كه از تقطير برگ و ساقه اين گياه به دست مي آيد براي درمان عفونت هاي قارچي و بيماري هاي ورزشكاران به كار مي رفته است.
به گزارش ايران، اين روغن طبيعي كه رايحه اي شيرين دارد در يونان باستان براي ساخت انواع دارو و لوازم آرايشي نيز مورد استفاده قرار مي گرفته و درطب امروز نيز در ساخت كرم هاي آرايشي وبهداشتي و داروها كاربرد دارد.
كاهش دردهاي روماتيسمي از خواص روغن گياه مرزنجوش است. اين روغن با گرمابخشيدن به ماهيچه ها و عضلات و افزايش گردش خون در بدن، درد را كاهش داده و در بهبود بيماري موثر است.
از اين روغن در رايحه درماني براي كنترل اختلالات پيش از قاعدگي مانند سردرد، دردهاي عصبي و گرگرفتگي استفاده مي شود.
عصاره روغني گياه مرزنجوش حاوي مقادير فراواني آنتي اكسيدان بوده و برخي افراد آن را تركيبي مفيد براي پيشگيري از ابتلا به پيري زودرس معرفي مي كنند.
تحقيقات نشان مي دهد، استشمام رايحه اين روغن، دركنترل دردهاي عصبي نقش دارد و مانع از گرفتگي رگ ها مي شود. از اين رو در درمان سردردهاي عصبي و ميگرن راهكار مناسبي به حساب مي آيد.
كمك به درمان آسم از ديگر خواص روغن گياه مرزنجوش محسوب مي شود. به عقيده متخصصان رايحه درماني و ماساژدرماني، استفاده از اين روغن آرامبخش بوده و براي افراد مبتلا به افسردگي و مشكلات عصبي مفيد است. كمك به بهبود زخم ها، درمان عفونت ها، پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي از ديگر فوايد روغن مرزنجوش به شمار مي آيد.
روغن مرزنجوش اكسپكتورانت طبيعي به شمار مي رود و دركنترل سرفه هاي مزمن نقش مهمي ايفا مي كند. همچنين اين روغن براي بيماران مبتلا به اختلالات قلبي، عروقي مفيد است.
اين روغن به هضم و جذب موادغذايي در بدن كمك كرده و در درمان اختلالات گوارشي مفيد است. استفاده از روغن مرزنجوش به زنان باردار توصيه نمي شود. همچنين اين روغن در برخي افراد ممكن است باعث شوك هاي حساسيتي شود، از اين رو افراد مبتلا به آلرژي قبل از مصرف بهتر است با پزشك معالج مشورت كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14