(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 خرداد 1390- شماره 19949

كوتاه اقتصادي
واكنش متفاوت فعالان اقتصادي به افزايش نرخ ارز
كمك 10 هزار ميليارد توماني دولت به بخش تعاون
با آغاز توليد از ميدان يادآوران 20 هزار بشكه نفت به توليدات ايران افزوده شد
خروج 20 هزار كاميون فرسودهاز ناوگان حمل و نقل كشور
بانك مركزي اعلام كرد: افزايش قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراكي
معاون وزير مسكن و شهرسازي: تكميل مصلاي تهران 800 ميليارد تومان ديگر مي خواهد
يك مقام مسئول: طرح دولت الكترونيك با ادغام وزارت ارتباطات دچار وقفه مي شود
وزارت بازرگاني مسئول ميوه وارداتي است
بازار دلالي وام مسكن داغ شد!



كوتاه اقتصادي

¤ دولت در راستاي ارتقا جايگاه ايران در بانك جهاني، با تعيين سهم ايران در موسسه توسعه بين المللي وابسته به گروه بانك جهاني موافقت كرد.هيأت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارايي، به اين وزارتخانه اجازه داد به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي ايران مبلغ هيجده ميليون و چهارصدهزار (000/400/18) دلار آمريكا يا معادل حق برداشت ويژه آن به ميزان دوازده ميليون و دويست و چهل و هشت هزار (000/248/12) اس.دي.آر (SDR) را به منظور تامين سهام ايران در موسسه توسعه بين المللي وابسته به گروه بانك جهاني بر اساس برنامه زماني تعيين شده از سال 1391 الي 1399 تعهد كند، وزارت امور اقتصاد و دارايي معادل ريالي مبالغ ياد شده، تضمين كتبي در اختيار بانك مركزي قرار مي دهد.
¤ فائو اعلام كرد ايران با توليد 5/13 ميليون تن گندم به عنوان دوازدهمين توليدكننده بزرگ اين محصول در جهان طي سال گذشته شناخته شد.جديدترين گزارش چشم انداز غذايي سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي سازمان ملل (فائو) نشان مي دهد ايران در سال 2010 دوازدهمين توليدكننده بزرگ گندم در سطح جهان شناخته شده است.
¤ با موافقت دولت، وزارت نيرو به منظور تكميل عمليات اجرايي 9 طرح نيروگاهي، 21 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر مي كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2293 الي 2298، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631 2270 الي 2275، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7729، 7790 الي 7795، 7797، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 8807 الي 8809، 8836 الي 8838، 8856 الي 8859، 3369 الي 3373، 3300، 2284 الي 2289، 6600 الي 6608، 6650 الي 6656، 660 الي 666 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ تفاهم نامه پايش و كنترل سرويس هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات با حضور نمايندگاني از سازمان تعزيرات حكومتي، پليس اطلاعات و امنيت عمومي ناجا، سازمان فناوري اطلاعات، شركت ارتباطات زير ساخت و سازمان نظام شناسي رايانه اي امضا شد.
¤ مهلت اعتبار سيم كارت هاي عيدانه همراه اول كه 10 تيرماه در نظر گرفته شده بود، تا 9 شهريورماه تمديد شد. روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: به منظور بهره مندي تعداد بيشتري از هموطنان از مزاياي سيم كارت هاي عيدانه همراه اول (سيم كارت اعتباري) زمان فروش و مهلت اعتبار اين سيم كارت ها تا عيدفطر (9شهريورماه) سال جاري تمديد شد. همچنين همراه اول به مناسبت روز پدر به آقايان 20 درصد تخفيف مكالمه و 50 درصد تخفيف ارسال پيام چند رسانه اي مي دهد.
¤ مديرعامل هلدينگ سيماني غدير با اعلام لزوم افزايش قيمت سيمان براي تداوم توسعه و حفظ موقعيت موجود گفت: هر چند بايد تا زمان نهايي شدن تصميم مسئولان صبر كرد اما با توجه به سپري شدن سه ماه از سال و در پيش رو بودن زمستان، افزايش قيمت احتمالي سيمان حداكثر محدود به 6 ماه از سال خواهد بود.
¤ ايرانسل به مناسبت سالروز ميلاد حضرت علي(ع) و امام محمد تقي(ع) و روز پدر، مكالمه رايگان و مودم نيم بها ارائه مي كند.براساس گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين اپراتور به مناسبت روز پدر، مودم هاي USB و Wi-Fi وايمكس خود را به صورت نيم بها عرضه مي كند.اين تخفيف مشمول آن دسته از مشتركاني مي شود كه در بازه زماني 23 تا 26 خردادماه 1390 نسبت به ثبت نام سرويس وايمكس با مودم Wi-Fi يا USB اقدام و از زمان ثبت نام، مراحل مربوط به آن و عمليات پرداخت خود را حداكثر ظرف مدت سه روز انجام دهند.

 



واكنش متفاوت فعالان اقتصادي به افزايش نرخ ارز

فعالان اقتصادي كشور نسبت به تصميم بانك مركزي در افزايش 12 درصدي نرخ ارز واكنش هاي متفاوتي نشان داده اند.
برخي اين تصميم را منجر به تك نرخي شدن ارز دانسته و گروهي نيز آن را ضربه به بخش توليد و واردكنندگان كالا مي دانند.
در عين حال رئيس سازمان توسعه تجارت ايران معتقد است افزايش نرخ دلار در توسعه صادرات موثر است.
حميد صافدل در گفت وگو با ايسنا در مورد تاثير افزايش نرخ دلار بر صادرات كشور گفت: جمع بندي كه ما دراين باره داريم نشان مي دهد در توسعه صادرات موثر است اما اثر آن را در يك دوره چند ماهه بايد بررسي كنيم و شايد خيلي زود باشد كه حتما امروز تاثير آن را بگوييم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به حجم عمده مواد اوليه از واردات كشورمان اين افزايش نرخ دلار موجب افزايش قيمت ها در كشور نمي شود؟ افزود: يك نگاه دو طرفه نسبت به افزايش نرخ ارز وجود دارد. نگاهي كه تاثير آن در صادرات است با نگاهي كه اثر آن را در واردات موثر مي داند، متفاوت است.
معاون وزير بازرگاني تصريح كرد: به هر حال اين تصميمي است كه توسط دولت گرفته شده و ما هم فكر مي كنيم تاثير آن بر صادرات مثبت است.
از سوي ديگر حسين خزلي خرازي كارشناس بازار سرمايه درخصوص تاثير افزايش نرخ ارز بر بازار سرمايه كشور به ايرنا، گفت: از آنجا كه حجم قابل توجهي از شركت هاي بورسي صادركننده هستند و محصولاتشان با قيمت هاي جهاني سنجيده مي شود افزايش نرخ ارز آثار مثبتي را براي بازار سرمايه كشور به دنبال دارد.
وي پيش بيني كرد: تك نرخي شدن ارز در نهايت به افزايش درآمد شركت هاي بورسي و در نتيجه ارزش جاري بورس منجر شود.
وي با بيان آنكه، اين امكان وجود دارد كه افزايش نرخ ارز و تك نرخي شدن آن نرخ مواد اوليه و محصولات وارداتي را افزايش دهد، گفت: اين امر در نهايت منجر به افزايش قيمت ها در كل اقتصاد كشور مي شود.
نصرالله برزني يكي ديگر از كارشناسان بازار سرمايه هم در اين خصوص به ايرنا، گفت: در صورتي كه تك نرخي شدن نرخ ارز با قيمت هزار و 170 تومان ادامه يابد تاثير چنداني بر بازار سرمايه كشور نخواهد داشت.
وي با اشاره به افزايش يكباره نرخ مرجع ارز توسط بانك مركزي از روز چهارشنبه گذشته اظهار داشت: بازار سرمايه با افزايش نرخ ارز اقبال مناسبي را به شركت هايي كه داراي محصولات صادراتي بوده و ارز آور هستند، نشان داد.
همچنين بهزاد روحي مديرعامل كارگزاري آريا بورس گفت: سهامداران با توجه به يكسان سازي نرخ ارز بايد سهام ارزنده خود را نگه دارند تا بتوانند سود مناسبي را از بازار سرمايه به دست آورند.
وي افزود: افزايش نرخ ارز براي شركت هاي واردكننده مطلوب نخواهد بود اما براي شركت هايي كه محصولات خود را صادر مي كنند، شرايط نسبت به گذشته بهبود خواهد يافت.
وي اظهار داشت: با توجه به بحث تورم و حركت اقتصاد جهاني، فعالان بازار سرمايه بايد از رفتار احساسي پرهيز كنند و هوشيارانه تر معاملات خود را انجام دهند.
حسين اسدي نيا يكي ديگر از كارشناسان بازار سرمايه هم با بيان اينكه اين اتفاق موجب از بين رفتن اختلاف موجود بين قيمت بانكي دلار و قيمت آزاد آن مي شود، افزود: با اين اتفاق رانت حدود 12 درصدي موجود در اين بازار از بين مي رود.
نامه صنعتگران
به رئيس جمهور
در همين حال جمعي از صنعتگران كشور در نامه اي به رئيس جمهور از افزايش نرخ ارز انتقاد كرده و خواستار حل مشكل صنعتگران شدند. در اين نامه آمده است: بخش عمده اي از مواد اوليه و واسطه اي صنايع كشور از طريق واردات تامين مي شود كه هرگونه افزايش نرخ ارز سبب افزايش قيمت تمام شده مواد اوليه مي شود.
به ياد داشته باشيم كه در هياهوي انتقاد فراوان از واردات كشور همواره مسئولان نظام بر مديريت بر واردات و واردات كالاهاي واسطه اي و مواد اوليه تاكيد داشته و هرگونه واردات كالاهاي نهايي را منكر مي شدند.
همچنين تصميم افزايش نرخ ارز به هر دليلي كه اخذ شده باشد، خواه به جهت حمايت از توسعه صادرات، خواه تامين نقدينگي براي دولت از اثرات وضعي آن بر بخش خصوصي و بنگاه هاي توليدي در كوتاه مدت نمي توان گذشت.
در ادامه اين نامه تصريح شده است كه پيش بيني مي شود افزايش قيمت ارز حداقل نزديك به 10 هزار ميلياردريال صرفا در بخش صنايع غذايي و واردات كالاهاي اساسي براي بخش خصوصي زيان به همراه داشته است.
در پايان نامه فوق پيشنهاد شده كه بخشنامه بانك مركزي، گشايش اعتبارات صورت گرفته تا قبل از 19 خرداد امسال را شامل نگردد و صرفا مشمول گشايش اعتبارات اسنادي بعد از اين تاريخ باشد.

 



براي ايجاد اشتغال صورت مي گيرد
كمك 10 هزار ميليارد توماني دولت به بخش تعاون

وزير تعاون گفت: دولت از طريق صندوق ذخيره ملي
10 هزار ميليارد تومان براي ايجاد اشتغال در بخش تعاون كمك خواهد كرد.
محمد عباسي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: اين كمك ها در صورت تحقق از طريق بانك توسعه تعاون به اين بخش تزريق خواهد شد.
وي با بيان اينكه هدفگذاري دولت ايجاد اشتغال 5/2 ميليون نفري در سال جاري است،گفت: وزارت تعاون نيز متعهد شده تا در صورت تامين امكانات و منابع لازم يك ميليون شغل را ايجاد كند كه طبق بررسي هاي انجام شده انجام اين امر به سرمايه اي حداقل 20 هزار ميليارد توماني يعني هر نفر 20 ميليون تومان نياز دارد.
وي پيش بيني كرد: 140 هزار نفري كه به عنوان سرگروه هاي كارآفريني در بخش تعاون تعيين شدند بتوانند به همين تعداد گروه هاي كارآفريني تشكيل دهند كه تعداد افراد و سرمايه مورد نياز هر گروه نيز به نوع طرح و ميزان ظرفيت آن در اشتغالزايي بستگي دارد.
عباسي ادامه داد: البته جريان اشتغال يك جريان مقطعي نيست و ما تنها بسته هاي لازم را پيشنهاد مي كنيم و ممكن است اين بسته ها به مرور زمان و بنا به نياز تغيير كند.
وزير تعاون همچنين متذكر شد وزارت تعاون تنها بستر كارآفريني را فراهم مي كند و با اتمام انجام كار ساماندهي كارجويان ثبت نامي و تشكيل گروه هاي كارآفريني، ظرفيت هاي جديدي ايجاد مي شود كه لازم است براي پايداري اين مشاغل افراد كارجو همكاري بيشتري با يكديگر داشته باشند.
وي تعداد تعاوني هاي دانش بنياني را كه قرار است تاسيس شود نامحدود خواند و گفت: بدنبال جهت دهي فارغ التحصيلان دانشگاهي براي تشكيل تعاوني هاي دانش بنيان هستيم.
عباسي، همچنين در مورد زمان تاسيس نخستين بيمه تعاوني اظهار داشت: زمان انجام اين كار نزديك است و آن بخشي كه مربوط به بخش تعاون است انجام شده و بقيه كار به شوراي عالي بيمه مربوط است كه در صورت تسريع در روند آن اميدواريم در اين هفته تشكيل اين بيمه مورد تصويب قرار گيرد.
وي در مورد تاسيس نخستين بانك غيردولتي تعاون نيز خاطرنشان كرد: تشكيل اين بانك به طور كاملا جدي مورد پيگيري است اما از آنجا كه قبل از ابلاغ سياست هاي اصل 44 قانون اساسي ساز و كار تشكيل بانك ها و بيمه هاي تعاوني و خصوصي در كشور وجود نداشت ورود مردم به اين عرصه ها مستلزم طي زمان بيشتري است.
وزير تعاون متذكر شد تاكنون نيز درخواست هايي براي تشكيل بانك هاي غيردولتي تعاوني به بانك مركزي ارائه شده و بدنبال آن هستيم تا راهكار مديريت مردم بر منابع خود فراهم شود.

 



با آغاز توليد از ميدان يادآوران 20 هزار بشكه نفت به توليدات ايران افزوده شد

معاون وزير نفت با اشاره به آغاز توليد زودهنگام نفت از يكي از ميادين مشترك گفت: ايران 5/1 ميليارد دلار در 28 ساختار مشترك هيدروكربوري با عراق سرمايه گذاري اكتشافي مي كند.
محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر درباره آخرين اقدامات انجام شده براي تعيين تكليف وضعيت توسعه ميادين مشترك نفتي ايران - عراق، گفت: از سال 1385 تاكنون 8 دور مذاكره با عراق براي بررسي وضعيت توسعه ميدانهاي مشترك نفتي انجام شده است.
معاون برنامه ريزي وزير نفت با اعلام اينكه به زودي دور جديد مذاكرات نفتي 2 كشور به ميزباني بغداد برگزار مي شود، تصريح كرد: پيش بيني مي شود در اين نشست 2 جانبه تمامي فعاليتهاي مربوط به بخشهاي بالادستي و پايين دستي نفت و گاز مورد بررسي قرار بگيرد.
معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدرو كربوري وزارت نفت با يادآوري اينكه در حال حاضر ايران و عراق داراي 8 ميدان مشترك نفتي هستند، تاكيد كرد: از اين تعداد 5 ميدان مشترك نفتي در حال توليد و يا داراي برنامه افزايش توليد نفت هستند ضمن آنكه 2 ميدان نيز در حال توسعه قرار دارند.
خجسته مهر با اشاره به اينكه از ابتداي سال گذشته توسعه ميدانهاي مشترك نفت و گاز در اولويت اول برنامه هاي كاري وزارت نفت قرار گرفت، بيان كرد: هم اكنون تمامي ميادين مشترك نفت وگاز كشور تعيين تكليف شده اند.خجسته مهر در ادامه از آغاز توليد زودهنگام نفت از ميدان يادآوران با ظرفيت روزانه 20 هزار بشكه تا پايان سال 1390 خبر داد و افزود: روزآوري مطالعات ميادين مشترك با عراق پس از كسب اطلاعات توليد و اطلاعات مربوط به چاههاي توصيفي جديد نشان دهنده بالا رفتن حجم ذخيره هيدروكربوري و افزايش ضريب بازيافت اين ميدانها بوده است.
وي با بيان اينكه در مجموع حدود 59 ميليارد بشكه نفت درجا با عراق مشترك وجود دارد، بيان كرد: در شرايط فعلي در حال برداشت سهم خود مطابق با الگوي صيانتي بين المللي هستيم.
اين مقام مسئول، ادامه داد: به گونه اي كه در قراردادهاي جديد توسعه ميدانهاي مشترك همچون طرح توسعه ميدان مشترك نفتي آزادگان جنوبي توان توليد حدود 2 برابر قبل در نظر گرفته شده است.
وي با تاكيد بر اينكه در مقايسه با قبل وضعيت برداشت از ميدانهاي مشترك، ايران در توسعه ميادين مشترك نفتي از عراقيها جلو افتاده است، تبيين كرد: در توسعه ميدان آزادگان به عنوان يكي از بزرگترين ميادين جهان در اولويت برنامه هاي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب بوده و هم اكنون توليد از آن منطبق با برنامه انجام مي گيرد.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه در ميدان آزادگان جنوبي با قيد فوريت و اولويت بايد ظرفيتهاي لازم را براي انتقال و فرآورش نفت اين ميدان مطابق توان واقعي و شرايطي كه دارد، انجام مي گيرد، افزود: از مجموعه فعاليتهاي اكتشافي و زمين شناسي در كشور بيش از 50 درصد آن در محدوده مرزي متمركز شده است.
به گفته وي، در اين خصوص فعاليتهاي اكتشافي در راستاي شناسايي 28 ساختار زمين شناسي در نوار مرزي در خشكي در حال انجام است.
به گفته اين مقام مسئول براي انجام مجموعه عمليات اكتشافي، ژئوفيزيك، زمين شناسي و حفر دهها حلقه چاه توصيفي و توسعه اي مورد نظر در اين 28 ساختار به 5/1 ميليارد دلار بودجه نياز است.

 



با اعتبار يك ميليارد دلار انجام مي شود
خروج 20 هزار كاميون فرسودهاز ناوگان حمل و نقل كشور

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از دستور ويژه رئيس جمهور براي اسقاط خودروهاي فرسوده خبر داد و اعلام كرد: امسال يك ميليارد دلار براي خروج خودروهاي فرسوده از صندوق توسعه ملي اختصاص مي يابد.
محمد رويانيان ديروز در مراسم اختتاميه جشن خروج يك ميليون دستگاه خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل با بيان اينكه با موافقت دولت يك ميليارد دلار به منظور نوسازي 20هزار دستگاه كاميون فرسوده از صندوق توسعه ملي برداشت مي شود، گفت: همچنين براي اسقاط اين تعداد خودرو 25 درصد منابع مالي توسط شركت هاي خودروساز و 25 درصد باقي مانده توسط مالكان خودروهاي فرسوده تامين خواهد شد.
رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور با اعلام اينكه با دستور رئيس جمهور قرار است اسقاط اين تعداد خودرو در ستاد هدفمندي يارانه ها مصوب و ابلاغ شود، تصريح كرد: همچنين جايگزيني 160 هزار دستگاه وانت و سواري و 60 هزار تاكسي فرسوده در كل كشور تا پايان امسال در دستور كار دولت قرار گرفته است.
وي با تاكيد بر اينكه هم اكنون 11 هزار تاكسي با عمر بالاي 10 سال در تهران تردد مي كنند، يادآور شد: رئيس جمهور شخصاً دستوري براي نوسازي و بهسازي ناوگان تاكسيراني كشور صادر كرده است.
وي همچنين از توافق با وزارت راه و ساير دستگاه هاي دولتي براي خروج و جايگزيني حدود 4 هزار دستگاه ميني بوس فرسوده خبر داد و يادآور شد: در مجموع پيش بيني مي شود امسال با خروج 400 هزار دستگاه خودروي فرسوده ركوردهاي جديد در بخش اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده به ثبت برسد.
رويانيان در پايان با بيان اينكه با خروج يك ميليون خودروي فرسوده آلايندگي هاي زيست محيطي به ميزان 6 ميليون تن در روز كاهش پيدا كرده خاطر نشان كرد: در برنامه اسقاط خودروهاي فرسوده در سال جاري 50 درصد خودروها بدون ورود خودروي جايگزين از چرخه حمل و نقل كشور حذف مي شوند. وي همچنين در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران با بيان اينكه با خروج اين تعداد خودروي فرسوده در مجموع به طور متوسط روزانه 5 تا 6 ميليون ليتر مصرف بنزين كشور كاهش پيدا كرده است، گفت: روند اسقاط و خروج خودروهاي فرسوده در سه سال گذشته در سطح كشور شتاب گرفت به طوري كه در اين مدت بيش از 70 درصد خودروها اسقاط و از رده خارج شده اند.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با بيان اينكه هم اكنون 120 مركز اسقاط در سراسر كشور راه اندازي شده است، تصريح كرد: با اسقاط و خروج خودروهاي فرسوده و انجام پايش هاي دايم در مجموع كارت هوشمند سوخت يك ميليون خودرو باطل شد.اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه به زودي طرح اسقاط يك ميليون دستگاه خودروي جديد فرسوده در سطح كشور اجرايي مي شود، اظهار داشت: مذاكراتي با برخي از شركت هاي خودروساز براي ورود به صنعت اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده انجام شده است.
رويانيان با يادآوري اينكه از مشاركت بخش خصوصي براي ورود به صنعت اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده استقبال مي شود، خاطر نشان كرد: در حال حاضر برنامه دولت خروج خودروهاي سواري با عمر بالاي 25 سال، تاكسي هاي با عمر بالاي 10 سال، اتوبوس هاي با عمر بالاي 15 سال است.
نوسازي ميني بوس ها
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور نيز اعلام كرد: امسال 2 هزار و 500 ميني بوس فرسوده نوسازي مي شود.
شهريار افندي زاده در مراسم جشن خروج يك ميليون خودروي فرسوده اعلام كرد: سواري هاي برون شهري حدود 33 هزار دستگاه هستند كه عمر متوسط شان 7 سال است كه در زمينه نوسازي آنها موفقيت خوبي را به دست آورده ايم.
وي در ادامه گفت: قيمت اتوبوس هاي برون شهري از 135 ميليون تومان تا 240 ميليون تومان است در اين زمينه ايجاد شركت محوري در اتوبوس راني بسيار حائز اهميت است.
افندي زاده بيان كرد: سال جاري حدود يك هزار و 500 دستگاه اتوبوس نوسازي مي شود. همچنين به ازاي هر اتوبوس 150 ميليون ريال كمك بلاعوض پرداخت مي شود و شركت ها نيز به صورت ليزينگ و اقساط تسهيلاتي را ارائه مي دهند.
رئيس سازمان راهداري بيان كرد: اميدواريم در پايان سال 90 عمر ناوگان اتوبوسراني به 12 سال و در برنامه پنجم توسعه به 10 سال برسد.
وي در ادامه افزود: نوسازي ناوگان باري يكي از دغدغه هاي چند سال اخير بوده است. در سال 87 مقدمات طرح آماده شد و در سال 88 به تصويب رسيد تا طي 5 سال عمر ناوگان را به 10 سال برسانيم اما در اين ميان يكي از مشكلات در بخش حمل و نقل كالاها اين است كه بيش از 90 درصد كاميون ها مالكيت فردي دارد.
افندي زاده ادامه داد: با توجه به اين شرايط ارائه تسهيلات بيشتر براي در اختيار قرار دادن به صاحبان خودروهاي فرسوده ضروري است تا امكانات فراهم نشود كاري صورت نمي گيرد.
حذف فرآورده هاي نفتي غيراستاندارد
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به بهره برداري از طرحهاي جديد پالايشگاهي از حذف كامل فرآورده هاي نفتي غيراستاندارد از سبد سوخت ايران تا پايان اسفندماه امسال خبر داد و گفت: تا 2 سال آينده توليد خودروهاي ساخت داخل با استاندارد يورو 5 آغاز مي شود.
محمدجواد محمدي زاده نيز در اين مراسم با بيان اينكه دولت برنامه هاي كلاني براي كاهش آلايندگي ها به ويژه در كلانشهرهاي كشور تعيين كرده است، گفت: با توافق سازمان محيط زيست و وزارت نفت، تا پايان سال جاري سوخت و ساير فرآورده هاي نفتي غيراستاندارد از چرخه سوخت كشور حذف مي شود.
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با بيان اينكه علاوه بر حذف سوخت هاي غيراستاندارد، تدوين طرح جامع استانداردسازي خودروهاي ساخت داخل نيز در دستور كار دولت قرار گرفته است، اظهار داشت: براساس توافق انجام شده با وزارت صنايع و خودروسازان داخلي تا دو سال آينده امكان توليد خودروهايي با استاندارد يورو 5 در داخل كشور فراهم مي شود.

 



بانك مركزي اعلام كرد: افزايش قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراكي

بانك مركزي با اعلام متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران در هفته منتهي به بيستم خردادماه جاري از افزايش قيمت گوشت گوسفند، تخم مرغ و برنج در اين هفته خبر داد.
بانك مركزي گزارش داد: در هفته منتهي به بيستم خرداد ماه، در گروه لبنيات بهاي پنير غير پاستوريزه نسبت به هفته قبل افزايش جزئي ولي قيمت كره پاستوريزه كاهش داشت. بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بود. قيمت تخم مرغ افزايش يافت و شانه اي 53000 الي 60800 ريال فروش مي رفت. در گروه برنج، بهاي تمام اقلام اين گروه افزايش داشت. در گروه حبوب قيمت عدس اندكي افزايش يافت. بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بود.
در اين هفته قيمت گوشت گوسفند اندكي افزايش داشت. بهاي گوشت گاو و گوساله و گوشت مرغ بدون تغيير بود. در هفته مورد بررسي قيمت قند كاهش جزئي ولي بهاي شكر و روغن نباتي مايع اندكي افزايش يافت. قيمت چاي خارجي و روغن نباتي جامد ثابت بود.
در هفته منتهي به بيستم خردادماه، در گروه لبنيات بهاي پنير غير پاستوريزه معادل 1/0 درصد نسبت به هفته قبل افزايش ولي قيمت كره پاستوريزه 4/1 درصد كاهش داشت. بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بود. قيمت تخم مرغ معادل 9/3 درصد افزايش يافت.
در هفته مورد بررسي، در گروه برنج بهاي برنج وارداتي غير تايلندي و برنج داخله درجه يك هر يك معادل 2/0 درصد و برنج داخله درجه 2 0/1 درصد نسبت به هفته قبل افزايش داشت. در گروه حبوب قيمت عدس معادل 2/0 درصد افزايش يافت. بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بود.
در هفته منتهي به بيستم خردادماه، در گروه ميوه هاي تازه قيمت سيب تخم لبنان معادل
2/5 درصد، سيب زرد تخم لبنان 8/4 درصد، پرتقال درجه يك
9/2 درصد و ليمو شيرين 4/6 درصد افزايش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين 2/0 درصد تا 2/30 درصد كاهش داشت.
در گروه سبزي هاي تازه قيمت خيار معادل 4/0 درصد، گوجه فرنگي 5/1 درصد و كدو سبز 1/1 درصد افزايش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين
3/0 درصد تا 5/7 درصد كاهش يافت.
در هفته مورد بررسي، قيمت گوشت گوسفند معادل 4/0 درصد افزايش داشت. بهاي گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ بدون تغيير بود.در هفته منتهي به بيستم خردادماه، قيمت قند معادل 3/0 درصد كاهش ولي بهاي شكر 7/0 درصد و روغن نباتي مايع 8/0 درصد افزايش يافت. قيمت چاي خارجي و روغن نباتي جامد ثابت بود.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: تكميل مصلاي تهران 800 ميليارد تومان ديگر مي خواهد

معاون وزير مسكن و شهرسازي با بيان اينكه مصلاي تهران تا پايان ساخت و ساز نياز به 800 ميليارد تومان اعتبار دارد، گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه ساخت اين پروژه به پايان مي رسد.
محمدجعفر عليزاده در گفتگو بامهر با بيان اينكه فاز اول مصلي تهران در سال 91 تحويل داده مي شود، گفت: پروژه مصلي 600 هزار متر مربع مساحت دارد كه فاز اول با مساحت 320 هزار متر مربع تا پايان سال آينده به اتمام مي رسد و اين فاز گنجايش 205 هزار نمازگزار را در خود دارد.
وي افزود: فاز اول قلب مصلي است و تمامي سازه هاي پيچيده و حساس هم در همين محدوده واقع است كه بزرگترين گنبد مساجد جهان به ارتفاع 63 متر و دهانه 55 متر و دومين گل دسته بزرگ جهان با ارتفاع 135 متر در اين فاز قرار دارند.
معاون وزير مسكن و شهرسازي به ايوان اين سازه اشاره كرد و گفت: يك ايوان كه اين پروژه را بين ديگر مساجد بزرگ جهان منحصر به فرد مي كند هم طراحي شده كه تركيبي از ايوان، گل دسته و گنبد را تشكيل مي دهد بنابراين، اين سازه پتانسيل اين را دارد كه تبديل به سمبل تهران شود.
عليزاده با بيان اينكه قبول داريم اين پروژه طولاني شده، افزود: ايده ساخت مصلي تهران از 30 سال پيش آغاز شده اما كلنگ احداث آن از سال 1372به زمين زده شد و از سال 1385 هم وزارت مسكن ساخت آن را برعهده گرفته است.
وي با اشاره به اينكه قبل از آن هيئت امناي مصلي، پروژه را در اختيار داشت، تصريح كرد: در 5 سال گذشته كه اين پروژه در اختيار وزارت مسكن است سرعت اجراي پروژه به 42 درصد رسيده و در طول اين مدت 170 ميليارد تومان اعتبار براي ساخت آن جذب شده است.
معاون وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اعتبارات مورد نياز اين پروژه، بيان كرد: براي تكميل فاز اول نياز به 350 ميليارد تومان اعتبار است و براي فاز دوم هم احتمالا 500 ميليارد تومان اعتبار بايد تامين شود.
وي افزود: در صورت تامين اعتبار، فاز دوم اين پروژه هم در پايان برنامه پنجم به پايان مي رسد و در واقع كل پروژه مصلي در آن سال پايان مي يابد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي افزود: در طول 5 سال گذشته پروژه ساخت مصلي تهران 43 درصد پيشرفت داشته است و بيش از 1200 نفر در آن مشغول بكار هستند كه با استفاده از معماري اسلامي ايراني و تركيبي از طاق ها، رواق ها، با بتن و آجر ساخته شده است.
عليزاده با بيان اينكه كاشي كاري، قوس كاري و معرق كاري هاي زيادي در مصلي انجام شده است، بيان كرد: اين معماري باعث پيچيده شدن سازه و زمان بر بودن آن شده است و همچنين اين مراحل در اصفهان انجام شده و سپس به تهران آورده مي شود.
وي با بيان اينكه سال آينده پس از 19 سال اين پروژه به بهره برداري مي رسد، تصريح كرد: يكي از دلايلي كه باعث شد وزارت مسكن اين پروژه را در دست بگيرد بازنگري در آيين نامه طراحي پروژه است.

 



يك مقام مسئول: طرح دولت الكترونيك با ادغام وزارت ارتباطات دچار وقفه مي شود

معاون نوسازي و تحول اداري معاونت مديريت توسعه و سرمايه انساني رياست جمهوري گفت: طرح دولت الكترونيك با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دچار وقفه مي شود.
احمد بزرگيان در گفت وگو با ايرنا، با اشاره به نو پا بودن موضوع فناوري اطلاعات در كشور و دنيا، اظهار داشت: حوزه فناوري اطلاعات در شرايط حساسي است و ادغام وزارت ارتباطات در ساير وزارتخانه به صلاح نيست.
وي افزود: كارهاي زيربنايي جديدي در رابطه با بخش فناوري اطلاعات در كشور شروع شده است، از جمله براي نخستين بار كارگروه فاوا (فناوري اطلاعات و ارتباطات)، كار خود را در قالب 18 كميته تخصصي شروع كرده و اين كارگروه وظيفه همه دستگاهها را براي تحقق اهداف فناوري اطلاعات مشخص كرده است، كه ادغام وزارت ارتباطات به اين فعاليت ها آسيب مي زد.
بزرگيان با اشاره به اهداف دولت دهم در زمينه تحقق دولت الكترونيك، گفت: توسعه فناوري اطلاعات در برنامه پنجم توسعه مورد تاكيد قرار گرفته و اگر اهداف اين برنامه تحقق پيدا كند، زمينه براي تحقق دولت الكترونيك و حاكميت الكترونيك فراهم مي شود.
وي افزود: اميدواريم مجلس با توجه به اين مسايل به گونه اي عمل كند كه فناوري اطلاعات تحت شعاع تصميمات ناپخته قرار نگيرد.

 



وزارت بازرگاني مسئول ميوه وارداتي است

هر مرجعي كه از وزارت جهاد كشاورزي مجوز واردات ميوه دريافت كرده، اعلام كند تا حكم انفصال خدمت براي آن مسئول ذيربط صادر شود.
عباس حاجيان مديركل دفتر حمايت از سرمايه گذاري، كارآفريني و توسعه تجارت كشاورزي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه مسئوليت ميوه هاي وارداتي در بازار برعهده وزارت بازرگاني است، گفت: همان وزارتخانه اي كه مجوز ورود سيب را به كشور مي دهد، مجوز ديگر ميوه ها را هم صادر مي كند، زيرا يك كشور در صادرات ميوه فقط يك نوع ميوه را نمي فروشد و بايد چند قلم ميوه ديگر را هم از آن كشور خريداري كرد.
وي افزود: بنابراين چندين نوع ميوه وارداتي در سطح وسيع توزيع شده اند كه مسئوليت آن هم برعهده وزارت بازرگاني است.
مديركل وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: اين وزارتخانه هيچ گونه مجوزي براي واردات ميوه صادر نكرده است، ضمن اينكه اگر هر مرجعي به وزارت جهاد كشاورزي آمده و از اين وزارتخانه مجوز واردات ميوه دريافت كرده، اعلام كند تا حكم انفصال خدمت براي آن مسئول ذي ربط در اين وزارتخانه صادر شود.
حاجيان با بيان اينكه وزارت جهاد كشاورزي در موضوع واردات براساس قانون عمل مي كند، افزود: ثبت سفارشهاي انجام گرفته در ماه هاي اسفند و بهمن ماه سال گذشته بوده و سيل واردات را روانه بازار كرده است در صورتي كه قبل از اين، وزير جهاد كشاورزي در نامه اي به وزير بازرگاني زمان واردات و شرايط تعرفه اي ميوه ها را اعلام كرده است.
وي تصريح كرد: وزارت بازرگاني بايد براي واردات هر ميوه اي شرايط ورودي و حقوق تعرفه اي را در نظر مي گرفت نه اينكه هر كسي هر كاري كه دلش مي خواهد انجام دهد.

 



بازار دلالي وام مسكن داغ شد!

با رونق گرفتن خريد و فروش وام مسكن در فصل نقل و انتقالات، بازار دلالي ضامن هاي وام 18 ميليون توماني هم داغ شده است .
با وجود گذشت 85 روز از ابتداي سال تاكنون و علي رغم اجرايي شدن مفاد بسته سياستي- نظارتي سال 90 بانك مركزي، هنوز پرداخت وام 20 ميليون توماني خريد مسكن توسط بانك مسكن اجرايي نشده است.
يك مقام آگاه در بانك مسكن در گفت وگو با مهر گفت: آئين نامه نحوه تسهيلات دهي وام 20 ميليون توماني خريد مسكن چندين بار بين بانك مسكن و بانك مركزي رد و بدل شده است اما هنوز بانك مركزي اين آئين نامه را به تاييد نرسانده و آن را به بانك مسكن عودت مي دهد. گزارش ميداني مهر نشان مي دهد كه قيمت خريد و فروش وام 18 ميليون توماني مسكن بدون ضامن يك ميليون و 900 هزار تومان و با ضامن دو ميليون و 100 تا دو ميليون و 200 هزار تومان است كه معمولا بنگاه هاي معاملات ملكي كه وام مسكن را خريد و فروش مي كنند، ضامنين آن را نيز معرفي مي كنند. در اين شرايط نكته جالب و با اهميت شرايطي است كه ضامنين دارند، بانك مسكن با اشراف به اين موضوع كه وجود ضامن با توجه به اينكه ملك و واحد موردنظر در رهن بانك است و به راحتي مي تواند واحد مربوطه را به عنوان وثيقه در صورت عدم بازپرداخت تسهيلات از سوي تسهيلات گيرنده، مصادره كند، سخت گيري چنداني در مورد شرايط ضامنين نمي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14