(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 خرداد 1390- شماره 19949

مشكل دوست يابي درميان كودكان
به بهانه ميلاد حضرت علي(ع) و روز مرد
سرپرستي و حاكميت حق مرد است اما تحكم هرگز
زمان را در دست بگير
خانم ها بخوانند:روش هاي ابراز محبت به همسر
سبزيجات را ضدعفوني كنيد



مشكل دوست يابي درميان كودكان

فرض كنيد فرزندتان گريه كنان نزد شما مي آيد و مي گويد: «من هيچ دوستي ندارم. هيچ كس مرا دوست ندارد!»
هيچ پدر و مادري تحمل شنيدن چنين جملات تلخي را ندارد، همه ما مي خواهيم فرزند خود را از خطرات جهان اطرافمان حفاظت كرده و به او اطمينان دهيم كه دوستان زيادي دارد ولي يادتان باشد شما نمي توانيد براي فرزند خود دوست پيدا كنيد هر چند مي توانيد مهارت هاي لازم را براي يافتن دوست به او بياموزيد.
تمام انسان ها به طور غريزي مايل به يافتن دوست هستند ولي موفقيت آنها در اين راه به رفتار خودشان بستگي دارد.
كودكان از 4 يا 5 سالگي مي توانند دوست پيدا كنند.
برخي از كودكان به خصوص كم سن و سال ها براي كسب مهارت هاي اجتماعي نظير حل مشكلات، مذاكره، همكاري و برقراري ارتباط نياز به كمك دارند.
اگر كودك شما علاقه اي به يافتن دوست نشان نمي دهد از شيوه هاي زير استفاده كنيد:
¤ موقعيت هاي متعددي براي فرزندتان ايجاد كنيد. هر از گاهي دوستان كودك خود را به ناهار دعوت كنيد و در ضمن نام او را در كلاس هاي مختلف بنويسيد. بدين ترتيب او اجتماعي بودن را ياد مي گيرد. به بازي فرزندتان اهميت دهيد. به علاوه وقتي با دوستان خود صحبت مي كنيد فرزندتان را نيز وارد بحث كنيد. او را به ديدن همسايه ها و خريد ببريد. هر چه بيشتر او با شخصيت هاي مختلف سر و كار داشته باشد موفق تر خواهد بود.
¤ از فرزند خود حمايت كنيد. شايد اين كار آسان به نظر برسد ولي چند بار حقيقتا به اظهارات او گوش داده ايد؟
به حرف هاي فرزندتان در مورد اتفاقاتي كه در مدرسه مي افتد گوش دهيد. به انتخاب فرزندتان احترام بگذاريد و دوستان وي را به خانه دعوت كنيد. سعي كنيد با دوستان فرزندتان و والدين آنها آشنا شويد.
¤ خود را نبازيد. به همدردي با فرزندتان بپردازيد ولي سخت نگيريد. يافتن دوست فرآيندي طولاني مدت است و فراز و نشيب زيادي دارد و متأسفانه نااميدي بخشي از روند دوست يابي محسوب مي شود.
تمام كودكان در رابطه دوستي خود نوعي نااميدي «طبيعي» را تجربه مي كنند.
والدين مي توانند با گوش دادن و به رسميت شناختن احساسات كودكان خود به حمايت از آنها بپردازند. در مورد نگراني هاي خود با افرادي مثل آموزگار، دوست يا ساير اعضاي خانواده مشورت كنيد.
شما هرگز نمي خواهيد فرزندتان نگران شود و بنابراين براي حل مشكلات خود از افراد خبره كمك بگيريد.
¤ مهم ترين مسئله اين است كه به فرزندتان نشان دهيد چگونه دوست خوبي باشد و دوست پيدا كند.
بهترين راه اين است كه براي او يك الگو باشيد. براي رسيدن به اين هدف به موارد زير توجه كنيد:
-به كودكتان براي شناسايي نقاط قوت خود كمك كنيد.
-از گفتن كمبودهاي خودتان هراس نداشته باشيد.
- بدون اينكه به انتقاد از فرزندتان بپردازيد، سخنان وي گوش دهيد.
- مهربان باشيد، به تمجيد از ديگران بپردازيد و به مردم كمك كنيد.
- با ديگران همدردي نشان دهيد.
- از روزگار گله و شكايت نكنيد و به جاي اين كار به فرزندتان ياد دهيد كه مسائلي را كه نمي توان تغيير داد بپذيرد و براي تغيير ساير مسائل تلاش كند.
آموختن طريقه دوست يابي در زندگي آينده كودكان ما نقش مهمي ايفا مي كند. حتما در اطراف خود افرادي را ديده ايد كه علي رغم موفقيت هاي تحصيلي، شغلي، مالي و... احساس خوشبختي نمي كنند؛ زيرا در برقراري يك رابطه مناسب با ديگران مشكل دارند. وقتي فرزند شما مهارت هاي لازم را بياموزد ديگران را به سوي خود جذب خواهد كرد و حضور دوستان به زندگي او مفهوم تازه اي خواهد بخشيد.
ترجمه از آذر شايان

 



به بهانه ميلاد حضرت علي(ع) و روز مرد
سرپرستي و حاكميت حق مرد است اما تحكم هرگز

منيره غلامي توكلي
13رجب ميلاد حضرت علي بن ابي طالب(ع) است. روزي كه ما براي سپاس از زحمات پدرانمان آن روز را روز «پدر» مي ناميم.
پدر؛ همان مرد خانواده كه به نوعي مديريت خانواده را برعهده دارد. حكمي كه اگرچه در طول تاريخ دامنه قدرتش كمي دستخوش تغيير و تحولات شده است اما هنوز به قوت خود باقي است.
اگر كتاب قطور فرهنگ ايرانيان را ورق بزنيم در روزگاراني نه چندان دور، زمان پدربزرگ هاي ما نوعي فرهنگ مديريتي برخانواده و جامعه حكمفرما بود كه امروزه از آن به عنوان «مردسالاري» ياد مي شود. مديريتي كه در دل خود حق بسياري از تصميم گيري ها را به مردان واگذار كرده بود؛ بسياري از حقوق زنان و دختران را ناديده مي گرفت و آنها را در رده عناصر دست نشانده در خانواده مطرح مي كرد.
اما خوشبختانه با رشد فرهنگي جامعه و بالارفتن سطح شعور اجتماعي؛ كم كم اين استبداد خانوادگي و سلطه جويانه جاي خود را به تقسيم وظايف و احترام به حقوق ديگران داد كه اين توديع و معارفه ثمره ورود اسلام به فلات ايران و ارزش گذاري اين دين براي زنان و كودكان و تعيين درست جايگاه مديريتي مرد در خانه بود.
در ايران اسلامي برخلاف ساير كشورهاي غربي كه خانواده و جامعه از هم منفك هستند و افراد بيشتر وقت خود را درجامعه مي گذرانند؛ خانواده همان جامعه و جامعه همان خانواده است. جامعه و خانواده در ايران با هم مساوي هستند و اين امر فرهنگ و مناسبات اجتماعي خاصي را بوجود مي آورد.
يكي از اين مناسبات منحصر به فرد اين است كه در جامعه ما خانواده، محل توليد فرهنگ است. استعداد و مشخصه اي كه خانواده هاي غربي از آن بي بهره هستند، توليد فرهنگ به معنايي كه ما در فهم ديني هم بدان نياز داريم، مقوله اي است كه به انسان، شيوه مديريت زندگي، احساس زندگي كردن، درك زندگي و توانايي براي ساختن زندگي را القا مي كند.
بديهي است كه چنين خانواده اي مثل هر اجتماع ديگري نياز به يك مدير دارد. مديري كه مدبر باشد. اما شيوه هاي مديريتي در خانواده با مكان ها و گروه هاي ديگر موجود در جامعه متفاوت است و هنرخاص خود را مي طلبد. از ويژگي هاي مدير خانواده مي توان به اقتدار توأم با تفاهم و همدلي و همچنين مشورت با ساير اعضاء خانواده نام برد. اقتدار و همدلي بين اعضاي خانواده مي تواند در موفقيت نهاد خانواده و تك تك اعضاي آن موثر باشد و اين معناي موفقيت و ترقي جامعه است. وجود نظم يا قدرتي براي ايجاد و بسط آن در خانواده؛ يكي ديگر از وظايف و ويژگي هاي مديريت است. همچنين اگر بپذيريم كه خانواده يك واحد اجتماعي است پس بايد مثل هر سيستم ديگري هدفمند و منظم باشد. رعايت اصل انضباط در مديريت به معني احترام و ارزش گذاري به قوانين، مقررات و توافق هايي است كه به منظور سرعت و صحت گردش كار سازمان و پيشرفت آن تعيين شده است.
در جامعه ايران اسلامي، پدر در خانواده و مادر در اداره امور خانه مدير است. رابطه اين دو مثل رابطه يك مدير و معاون است. بچه ها بايد از هردو، حرف شنوي داشته باشند ضمن اين كه مادر نيز بايد با پدر همسو و هم هدف حركت كند و هردو بايد نگاه سيستمي داشته باشند نه فردي. بچه ها در رتبه سوم قرارمي گيرند.
پدر در خانواده ايراني به لحاظ وظيفه تأمين معاش، نقش فرمانده را دارد و مادر به خاطر اينكه بيشترين حضور و رابطه را با فرزندان دارد مهم ترين و بيشترين نقش را ايفا مي كند. زن ايراني، محور عاطفي خانواده است و در تصميم گيري هاي اجتماعي و درون خانواده، تنظيم رابطه خانواده با بيرون و انتخاب همسر براي دختران و پسران، مناسبات با همسايه ها و خويشان و نيز سامان دادن به مراسم خانواده نقش مهمي ايفا مي كند. زن خانه در نوع مصرف و اقتصاد خانواده و يا در تداوم داشتن يا نداشتن آن، نقش اصلي را دارد. دراين ميان مرد خانه به عنوان مدير بنابر اصل نظارت و آگاهي از نحوه عمل و تهيه ابزار و وسايل مورد نياز خانه؛ كنترل كننده اوضاع و سامان بخش امور است.
لزوم مديريت مرد در خانواده از ديدگاه قرآني
در دين اسلام خانواده به عنوان مهم ترين و اصلي ترين نهاد اجتماعي كه هسته اصلي جامعه را تشكيل مي دهد و در تعيين سرنوشت انسان ها و بالطبع جوامع، نقش منحصر به فردي ايفا مي كند، نمي تواند بدون برنامه، رها شود. از اين رو براي ساده ترين نيازهاي خانواده مقرراتي را تعيين كرده است. از مهم ترين نيازهاي يك سازمان براي حركت پويا و تأثيربرانگيز داشتن مديري مدبر و متعهد است. به همين جهت اسلام در نگاه به خانواده برخلاف ساير مدل هاي رايج در جهان غرب، درباره مسئله مديريت، موضع گيري دقيق و روشني دارد.
در دين اسلام با در نظر گرفتن فطرت زن و مرد، تفاوت ها و استعدادهايشان و سپردن زحمات سنگين و تحميل مخارج خانواده بر دوش مرد، امتياز مديريت خانواده به مرد داده شده است و از مردان به عنوان «قوامون» يعني سرپرست ياد شده است. الرجال قوامون علي النساء بما فضل الله بعضهم علي بعض و بما أنفقوا من أموالهم...» (نساء/ 34) «مردان نگهبان زنانند به خاطر فضيلتي كه خدا بعضي از آنها را نسبت به برخي ديگر داده است و به دليل انفاق كه از اموال شان مي كنند.» دين ضمن توصيه به بردباري زن و مرد در مقابل رفتار همديگر، مرد را كه عنوان «قيم» و نگهبان دارد، مسئول اصلي بهسازي روابط خانوادگي مي شناسد، قرآن هجده بار او را مخاطب قرار داده است. ابن عباس ذيل آيه: ««ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف و للرجال عليهن درجه ...» (بقره/ 228) در رابطه با «درجه»اي كه براي مرد اثبات شده، مي گويد: «مقصود اين است كه مرد بخشي از حقوق خود را ببخشد ولي تمام حقوق همسرش را رعايت نمايد؛ زيرا خداوند، اول فرموده زن و مرد حقوق همانند دارند و سپس مردان را دعوت نموده كه فضيلت خود را با چشم پوشي از بعضي حقوق خود، بر زنان اثبات كند.» از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «من سعاده الرجل أن يكون القيم علي عياله» «از سعادت مرد آن است كه سرپرست خانواده اش باشد» با كمي دقت متوجه مي شويم كه اين مسئوليت به خاطر صلاحيت بيشتر مرد به زن در مديريت تأمين نفقه و دفاع از خانواده و نيروي جسماني و قواي فكري قوي و تأمين معاش خانواده است.
با تمام اين واقعيت ها نكته اي بسيار ريز اما مهم در اينجا مطرح است كه خداوند به مرد حق سرپرستي و حاكميت داده نه تحكم. در آيات الهي مي خوانيم «كونوا قوامين بالقسط» و يا «قل امر ربي بالقسط» يعني اين مديريت و سرپرستي را با عدالت و نيكويي همراه كرده است تا دلنشين تر و قابل قبول تر باشد. برخي از مفسران، بر همين مبنا، حتي خوش رويي و خوش زباني را نيز از مصاديق معروف و قسط قلمداد كرده اند. بر اين اساس كليد سلامت خانواده در دست مرد است، علاقه و محبت اصيل و پايدار زن، چيزي است كه به صورت واكنش علاقه و احترام مرد، به وجود مي آيد. مرد هر اندازه موجبات آرامش و آسودگي خاطر همسر خود را فراهم كند، غيرمستقيم، به همان ميزان به سعادت خود، خدمت كرده است و كانون خانواده خود را، رونق بخشيده است. زماني كه زن احساس كند مورد توجه و احترام است؛ همچنان به ايثار خود ادامه مي دهد و اين يعني درك متقابل مرد و زن. عنصري كه فقدانش دليل بسياري از جدايي ها است.
با درك متقابل زن و مرد از همديگر و مسئوليت پذيري بيشتر مرد، الگوي پيشنهادي روان شناسان در رابطه با خانواده موفق، تحقق پيدا مي كند كه براساس آن «زن و شوهر بايد الگوهايي به وجود آورند كه در آن هر كدام، عملكرد ديگري را در بسياري زمينه ها حمايت كند، بايد الگوي تكميلي به وجود آورند كه به هر يك از آنها، اين امكان را بدهد كه تسليم شود، بي آن كه احساس كند تسليم شده است. هم زن و هم شوهر بايد بخشي از مجزا بودن خود را براي كسب تعلق از دست بدهند.
اين سفارشها در جهت ايجاد تعادل در حقوق و حفظ اخلاق حسنه و كرامت انساني در خانواده است. ركن اساسي محكم شدن پايه هاي يك زندگي است. براي تحقق اين امر به زنان دستور داده است كه «قانتات» باشند يعني خاضع و مطيع امر همسران خود باشند.
لزوم مديريت مرد در خانه از منظر روان شناسي
اگر در جامعه اي حكم مديريتي مرد از او سلب يا با رفتار زنان دچار تزلزل شود- چون جوامع غيراسلامي و غربي- نه تنها زنان به آن قدرت خيالي و فرمانروايي نخواهند رسيد بلكه با گذشت زمان بار مسئوليت مرد بر شانه هاشان چنان سنگيني مي كند كه دچار بيماري هاي روحي و عصبي شده و با انزواي پدر خانواده به عنوان كسي كه بايد تمام دغدغه هاي فرزندان از معاش و تحصيل آنها را مرتفع سازد؛ نه تنها بايد هر لحظه يك مرد تسليم شده و رها شده از مسئوليت ها را رها كند بايد گرفتاري هاي ناشي از ناهنجاري رفتاري از سوي فرزندان را كه فقط رابطه اي يك طرفه با مادر خانواده داشته اند را تحمل كند. طاعت در حكم سلب اختيار زن نيست بلكه در معناي تصميم گيري نهايي مردان در مسائل خانواده است.
باري كه حتي براي دوش زنان مسئوليت پذير هم سنگين تر از قدرت روحي شان است. در اين خانواده ها ديگر نيرويي قدرتمند براي حمايت از خانواده و كنترل فرزندان وجود ندارد. اگر مادر بخواهد در كنار مديريت عاطفي فرزندان، مديريت كلان خانواده را هم برعهده بگيرد و قاطعيت و اقتدار پدرانه را از خود در برابر رفتارهاي فرزندان و جوانان نشان دهد با مشكل جديدي تحت عنوان از بين رفتن عاطفه بين مادر و فرزند روبرو مي شود. ضمن آن كه قاطعيت و اقتدار او مانند قاطعيت و اقتدار مردان كارساز نخواهد بود. در چنين خانواده اي فرزندان نيز دچار مشكلاتي خواهند شد كه در رفتارهاي اجتماعي و آينده آنها تأثيرات بدي خواهد گذاشت. فرزندان پسر چنين خانواده اي به علت عدم استقلال، قدرت و روحيه مديريتي قوي در اداره امور زندگي نخواهند داشت. دختران اين خانواده ها نيز مدلي جهت يادگيري نقش پرعاطفه مادري ندارند و به مشكلاتي مانند افسردگي، عصبي بودن، خيره سري و... مبتلا خواهند شد.
اين يك واقعيت است كه كودكان خواهان مديريت و نظارت پدر در خانواده هستند. گويي توانمندي هاي والدين متناسب با نيازهاي فطري آنها است. كودك هم نياز به عشق بي قيد و شرط مادر دارد و هم طالب مديريت و حكم فرمايي با ضابطه پدر است.
با توجه به مطالب فوق و رعايت و پذيرش مسئوليت هاي هر يك از اعضاي خانواده كه براساس توانمندي ها و شئونات وي بر عهده اش گذاشته شده است ما با خانواده اي سالم و مستحكم با روابطي براساس عاطفه و منطق روبرو هستيم و اين چنين خانواده هايي كه از سلامت رواني كافي برخوردار هستند خود سازنده جامعه اي سالم و مترقي خواهند بود.

 



زمان را در دست بگير

عليرضا سزوار
تا به حال بارها در مورد مديريت زمان شنيده ايم و ذهن بسياري از ما را درگير كرده است و حتي دوره هاي آموزشي و سمينارهاي مختلفي هم در رابطه با مديريت زمان برپا شده است اما اين سؤال مطرح است كه آيا واقعا ما توانسته ايم بر زمان احاطه پيدا كرده و آن را تحت كنترل خود درآوريم؟
مسئله مهمي كه در مديريت زمان همگان از آن غافل مانده اند اين است كه ما بايد خود را اداره كنيم نه زمان را. زيرا در حقيقت زمان اداره ناشدني است و در حال گذر است و اين ما هستيم كه بايد از زمان به درستي استفاده كرده و از آن بهره ببريم.
جالب است بدانيد كه مهارت هايي كه ما براي اداره كردن ديگران نياز داريم همان مهارت هايي است كه براي اداره كردن خود به آن نيازمنديم و از آنها بهره مي بريم مانند توانايي هاي مديريت و برنامه ريزي، رهبري كنترل، مديريت منابع و...
شناخت درست و به موقع عواملي كه وقت ما را هدر مي دهند بسيار مهم است چون بدين ترتيب راه درمان بيماري اتلاف وقت را كوتاه خواهيم كرد. بد نيست اندكي با خود تأمل كرده و از خود بپرسيم كه وقت روزانه ما صرف چه اموري مي شود؟در اين مقاله با ارائه جديدترين راهكارهاي تدوين شده در دانشگاه گلاسكو در مديريت زمان سعي داريم كه شما را بلافاصله به هدف نهايي خود كه همان از دست ندادن زمان و مديريت صحيح وقت است هدايت كنيم. پس با ما همراه شويد.
-اولين گام در مديريت زمان حذف كردن اوقاتي است كه به صورت بي رويه هدر مي رود. اگر شما موفق به حذف اين زمان ها شديد بدانيد كه اولين گام را در اين راه برداشته ايد.
-همواره سعي در الگوبرداري از يك برنامه مديريت زمان داشته باشيد و در طرح الگوبرداري شده اهداف و اولويت هاي خود را بنويسيد و آنها را مرتب كنيد و سپس اولويت هاي غيرضروري را حذف كنيد و سپس اهداف بلندمدت و ميان مدت خود را نيز شناسايي كرده و سعي در به انجام رساندن آن داشته باشيد. اين اهداف تعيين شده بايد دست يافتني و در عين حال آرماني باشد تا سبب تحريك شما براي تلاش و كوشش شود و اين نكته را فراموش نكنيد كه هيچ گاه سعي در كپي برداري از ساير طرح ها نداشته باشيد.
-همواره سعي در استفاده از تكنولوژي هاي روز در زمينه برنامه ريزي براي مديريت زمان خود داشته باشيد. استفاده از نرم تلفن همراه Reminder افزارهاي رايانه اي و نيز امكانات گوشي هاي همراه از اين نكات است. به عنوان نمونه آيا شما تا به حال از اين امكانات استفاده كرده ايد؟
-به صورت روزانه و هفتگي كارهاي خود را اولويت بندي كنيد تا در زمان شما صرفه جويي شود.
-از اصل تفويض اختيار در كارهاي غيرضروري همواره استفاده كنيد و هيچ گاه سعي در تك روي در انجام امور نداشته باشيد و بدانيد همواره كساني هستند كه توانايي انجام صحيح كارهاي مورد نظر شما را دارا مي باشند. پس بعضي از كارها را بر عهده آنها گذاشته و خودتان را مشغول امور كم اهميت نكرده و صرفا به امور كليدي بپردازيد.
-سعي در انجام امور تكراري نداشته باشيد و سعي كنيد كارهاي تكراري را مانند كارهاي كم اهميت به ديگران واگذار كنيد.
-براي كارهاي زمان بر يك حداكثر زمان را در نظر گرفته و پس از پايان زمان تعيين شده كار مورد نظر را تعطيل كرده و به هيچ وجه ديگر به آن نپردازيد و ادامه كار را به روز آينده و زمان تعيين شده بعدي موكول كنيد.
-در انجام امور روزانه از سيستم هاي موجود و كارا استفاده كنيد و سعي در تغيير سيستم ها از سيستم هاي سنتي به سيستم هاي جديد داشته باشيد، هرگز از يك سيستم قديمي به دليل عادت كردن به آن حمايت نكرده و همواره به دنبال سيستم هاي جديد و بهره ور باشيد و براي انجام كارهاي خود حتما از يك الگوريتم استفاده كنيد. يعني مراحل انجام كار را در لحظات بيكاري پيش خود مرور كرده و سعي كنيد حالات اتفاقات پيش بيني نشده را نيز پيش بيني كرده و از قبل براي آن راه حلي بينديشيد و نه در موقع بروز اين گونه از عوامل.
همواره در جلسات و قرار ملاقات ها به موقع حاضر شويد و از ديگران نيز چنين انتظاري داشته باشيد و مطمئن باشيد كه وقت اضافي براي هدر دادن نداريد و در صورت هدر رفتن اين گونه از وقت ها ديگر قابل جايگزيني نيستند و در انتها هيچ گاه فراموش نكنيد كه زمان ارزشمندترين سرمايه براي هر فرد، گروه و سازمان است كه با ديگر سرمايه ها به هيچ عنوان قابل مقايسه نيست، اين سرمايه غيرقابل خريداري و نيز غيرقابل توليد است. پس بايد به خوبي از آن مراقبت و محافظت كنيد.

 



خانم ها بخوانند:روش هاي ابراز محبت به همسر

ترجمه از: نسيبه رجبي
يكي از اشتباهات جبران ناپذير زوج ها بعد از آغاز زندگي مشترك، فراموش كردن ابراز علاقه و گذاشتن وقت براي يكديگر است. گويا همه چيز فداي روزمرگي ها مي شود. غافل از اينكه اين مساله باعث دور شدن و دلخوري زن و شوهر از يكديگر و ايجاد فاصله بين آن دو مي گردد.
در حاليكه با يك شاخه گل، يك كلمه محبت آميز و چند دقيقه صحبت صميمانه مي توان مشكلات و دلخوري ها را از سر راه برداشت و زندگي شيريني را در كنار همسر خود در پيش گرفت. شايد باور نكنيد ولي راه هاي ساده اي براي ابراز علاقه به همسرتان وجود دارد:
1- براي او پيام هاي محبت آميز بفرستيد. به تلفن همراه او پيامي صميمانه بفرستيد. مطمئن باشيد كه اين كار هم شيرين و هم جالب است.
2- يكي از كارهاي مشكل او را انجام دهيد. يكي از كارهاي روزمره كه او رغبتي به انجام آن ندارد، مانند چيدن علف هاي هرز، را انتخاب و براي او انجام دهيد و هنگامي كه او از انجام گرفتن آن توسط شما احساس راحتي مي كند، نظاره گر باشيد.
3- با هم يك كار سرگرم كننده انجام دهيد. يك سرگرمي مانند حل جدول، تكميل پروژه اي براي بهتر كردن محيط خانه، يا فروش اجناس غيرقابل مصرف منزل كه مي تواند شما را به هم نزديك كند را انتخاب و در انجام آن با يكديگر مشاركت كنيد.
4- با هم بازي كنيد. با انجام بازي هايي نظير شطرنج، لحظات خوبي را ايجاد كنيد. فقط به ياد داشته باشيد كه اگر شما را شكست داد، با او درگير نشده و تنها لبخند بزنيد.
5- حس قدرداني خود را ابراز كنيد. وقتي همسرتان سخت كار مي كند يا برايتان كاري انجام مي دهد، بگذاريد بداند كه شما قدردان زحمات او هستيد.
6- خانه را تبديل به پناهگاهي براي او كنيد. خانه را محل امني براي همسرتان كنيد تا بتواند از استرس هاي زندگي رهايي يابد. تمام تلاش خود را براي ساختن محيطي مطلوب در خانه، بنماييد.
7- به كارهاي عجيب و غريب او بخنديد. اجازه ندهيد كارهاي كوچكي كه همسرتان انجام مي دهد، اعصاب شما را درهم بريزد. اگر درباره آن بينديشيد، ممكن است برخي از آنها شما را بيشتر به همسرتان جذب كند. اگر او اين كارها را انجام نداده، فقط مي خواسته كه تكراري عمل نكند.
8- براي او دعا كنيد. از خداوند بخواهيد كه در درست انجام دادن همه كارها، او را ياري كند. همچنين گاهي اجازه دهيد همسرتان اين دعا را بشنود. اين كار سبب مي شود تا او دريابد كه وقتي او قادر به انجام كاري نيست، شما از شخصي توانا برايش درخواست كمك مي كنيد.
9- قبل از دور انداختن چيزي هماهنگ كنيد. اگر همسرتان وسايلي دارد كه به نظر شما غيرقابل استفاده است، پيش از آن كه مطمئن نشده ايد كه به آن احتياجي ندارد، آن را دور نيندازيد.
10- قبل از نظافت هماهنگ كنيد. پيش از جابه جايي يا مرتب كردن وسايل روي ميز كار همسرتان، از او اجازه بگيريد. شايد او وسايلي را طوري قرار داده كه دسترسي به آنها برايش راحت تر است و ممكن است در صورت جابه جا كردن آنها، براي او بي نظمي به وجود آيد.
11- با هم به پياده روي يا گردش برويد. بگذاريد طبيعت خلق و خوي شما را براي دوست داشتن تنظيم كند. صحبت كنيد، گوش دهيد.
12- انتظار نداشته باشيد آنچه را در ذهنتان مي گذرد را بخواند. اگر موضوعي هست كه مي خواهيد همسرتان بداند، به او بگوييد، از او انتظار نداشته باشيد كه از افكار و احتياجاتتان باخبر باشد.
13- با هم بخنديد. دوران بزرگسالي خود را براي لحظاتي فراموش كنيد و با هم كارهاي بچه گانه و شادي آور انجام دهيد. همچنين، اگر كار اشتباهي انجام شد، سعي كنيد با شوخي و خنده از آن بگذريد. اين كار سبب كاهش استرس در آن شرايط خواهد شد.
14- از جاسوسي كردن بپرهيزيد. از مخفيانه زير نظر گرفتن و بررسي همسرتان دوري كنيد. اگر مي خواهيد چيزي را بدانيد، بدون رودربايستي از او سؤال كنيد.
15- كارت پستال هاي عاشقانه به او بدهيد. منتظر يك مناسبت خاص نباشيد تا به او هديه اي بدهيد. عاشقانه ترين كارتي كه مي توانيد را پيدا كنيد و در ماشين او بگذاريد. فراموش نكنيد كه پيام عاشقانه خود را هم در آن بنويسيد.
16- خوراكي هاي مورد علاقه او را تهيه كنيد. شكلات يا هر خوراكي ديگري كه او دوست دارد را بخريد و در كنار ظرف غذاي او با يك جمله زيبا بسته بندي كنيد.
17- درباره آينده گفت وگو كنيد. آينده خيلي هم از آنچه كه به نظر مي رسد دور نيست. درباره جاهايي كه دوست داريد وقتي 50 سال از ازدواجتان گذشت برويد، با هم حرف بزنيد و سعي كنيد تا آن روياها به واقعيت تبديل شوند.
18- شك و ترديدها را روشن كنيد. اگر همسرتان گفتار يا رفتاري مشكوك داشت، زود نتيجه گيري نكنيد. به او فرصت دهيد تا پيش از آن كه شما قضاوت كنيد، آن را توضيح دهد.
19- بگذاريد او مرد خانه باشد. اگر چه اين مسئله هر روز كمتر در نظر گرفته مي شود، اما هنوز هم مفيد است. اما اين بدان معنا نيست كه چون فقط همسرتان خانه را اداره مي كند و چرخ زندگي را مي چرخاند، شما نبايد حق انتخاب داشته باشيد. اين يعني او رئيس تيم است.
20- بگوييد «معذرت مي خواهم». اگر چه شرايطي وجود دارد كه ممكن است شما نخواهيد بپذيريد كه اشتباه مي كنيد. شايد حرف آزاردهنده اي گفته باشيد يا كار بي اهميتي انجام داده باشيد. هيچ گاه براي اظهار تأسف و عذرخواهي از همسرتان غرور نداشته باشيد.
21- به قول هاي خود عمل كنيد. اگر به همسرتان قول انجام كاري را داده ايد، بايد تا پايان آن را دنبال كنيد.
22- گذشته ها، گذشته! چنانچه همسرتان با رفتار يا گفتارش باعث آزردگي شما شده است، او را ببخشيد. هرگاه اختلافي به وجود آمد، گذشته ها را به رخ او نكشيد، به خصوص اگر اظهار پشيماني كرده بود.
23- صادق باشيد. چيزي را از همسرتان مخفي نكنيد. روراست و شفاف باشيد. اين مورد به درستكاري بيشتر شما كمك خواهد كرد.
24- در برابر دوستانش به او افتخار كنيد. مردها به طور ذاتي روي بالا بردن خود حساب مي كنند. گاهي اوقات به منظور دلگرمي دادن به او بگذاريد تعريف هاي شما را در مورد رفتارها و كردارهاي خوبش بشنود.
25- ماشينش را بشوييد. او را با شستن و تميز كردن ماشينش غافلگير كنيد. اگر نمي توانيد خودتان كار را برعهده بگيريد، آن را به يك متخصص بسپاريد.
26- عكس او را در صفحه كامپيوتر قرار دهيد. با قرار دادن عكس او بر پس زمينه كامپيوتر خود، اجازه دهيد او بداند كه هنوز هم مردي خوش تيپ است.
27- با هم عبادت كنيد. زوجي كه با هم نماز مي خوانند، با يكديگر مي مانند. اينها لحظاتي لطيف و خاص هستند كه بين هر دو شما به يك ميزان تقسيم شده و به يك اندازه اهميت دارد.
28- غذايتان را زير نور شمع بخوريد. غذاي مورد علاقه او را بپزيد و شمعها را روشن كنيد. زماني را به تمركز و توجه به يكديگر و نگاه كردن در چشمان هم اختصاص دهيد.
29- در مقابل ديگران با او مخالفت نكنيد. اين كار سبب شرمنده شدن او خواهد شد و باعث مي شود تا احترام ديگران نسبت به او از بين برود. درنظر داشتن اين نكته به خصوص اگر داراي فرزند هستيد، بسيار اهميت دارد.
30- در برابر ديگران او را مورد انتقاد قرار ندهيد. اگر حس مي كنيد همسرتان نياز به كمي انتقاد سازنده دارد، به هيچ وجه آن را مطرح نكنيد مگر خصوصي و با لحني دوستانه مورد انتقاد قرار گرفتن در جمع، سبب پايين آمدن عزت نفس و جريحه دار شدن احساسات مي گردد.
31- از او حمايت كنيد. به ديگران اجازه ندهيد به همسرتان بي احترامي كنند. حتي نظريه اي كنايه آميز مي تواند آزار دهنده باشد. از او دفاع كنيد. نگذاريد شخصي، مهم ترين و با ارزش ترين فرد زندگيتان را به زمين بزند.
32- خودتان را دوست بداريد. خيلي وقتها ما به عنوان يك زن، به خاطر سستي خودمان، جلوي شوهرانمان را مي گيريم. ياد بگيريد كه آنها را آزاد بگذاريد. موضوعاتي كه شما را نگران مي كنند، اغلب حتي آنها را آزار هم نمي دهند. آنچه آنها را اذيت مي كند، زماني است كه ما مانع آنها مي شويم. به ياد داشته باشيد، گرچه ممكن است عجيب به نظر برسد، اما وقتي خودتان را دوست نداشته باشيد نمي توانيد واقعا شخص ديگري را دوست بداريد.
33- هنگام بيماري مراقبش باشيد. مردها نازپروردگي را دوست دارند، بخصوص هنگامي كه بيمارند. همه چيز را براي او فراهم كنيد و سوپ مخصوصي هم برايش بپزيد.
34- در چشمان او بنگريد. زماني كه همسرتان با شما صحبت مي كند، مستقيم به چشمان او نگاه كنيد. نه تنها اين كار نشانگر اين است كه شما به آنچه او مي گويد علاقه منديد، بلكه چيزي در نگاه كردن در چشمان او وجود دارد كه به شما والايي خواهد داد.
35- عكسهاي عروسي تان را قاب كنيد. پس از اين كه مدتي از ازدواجتان گذشت، عكسهاي عروسي تان را مخفي نكنيد. بلكه آنها را در قاب عكس بگذاريد. اين كار يادآوري خواهد كرد كه چگونه در ابتدا عاشق هم شديد و چقدر اين عشق افزايش يافته است.
36- سند ازدواجتان را به نمايش بگذاريد. سند مقدس ازدواجتان را قاب بگيريد. اين كار يك يادآوري شگفت انگيز و پايدار مبني بر اين خواهد بود كه عشق شما مهر و موم شده است و شما به طور قطع به يكديگر تعلق داريد.
37- به او اعتماد كنيد. بيشتر اوقات زنها نشسته اند و منتظرند تا همسرشان كار خطايي انجام دهد. تا مچشان را بگيرند. جرات داشته باشيد و او را باور كنيد.
ادامه دارد

 



سبزيجات را ضدعفوني كنيد

با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال شيوع بيماري وبا، سبزيجات را قبل از مصرف حتما ضدعفوني كنند.
همانطور كه مي دانيد وبا بيماري عفوني و انگلي است كه از طريق آب آشاميدني ناسالم و سبزيجات آلوده به انسان وارد مي شود و واگيردار است.
وي با بيان اينكه وبا شايعترين بيماري فصل گرما است، تاكيد كرد: افراد بايد سبزيجات را قبل از مصرف در سه مرحله، پاكسازي، شستشو و ضدعفوني كنند.
كودهاي حيواني موجود در سبزيجات بزرگ ترين منبع انتقال عفونت هاي روده اي هستند كه نشستن اين كودها باعث ايجاد بيماري هايي از قبيل وبا و عفونت حاد روده اي مي شود.
سبزيجات با توجه به اينكه فوايد بسياري دارند، در عين حال داراي انگل ها و ميكروب هاي خطرناك بيماري زا هستند و در صورت كوتاهي در شستن صحيح، آلودگي روي آنها عوارض جبران ناپذيري را به وجود مي آورد.
بهترين روش شستن سبزيجات اين است كه ابتدا آنها را به مدت پنج دقيقه در محلولي حاوي يك يا دو قطره مايع ظرفشويي يا مواد ضدعفوني كننده قرارداد تا تخم انگل هاي چسبيده به سبزيجات لغزنده شود و سپس با انجام چندين بار آبكشي، آلودگي سطح سبزي را پاك و سپس مصرف شود.
وي تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه مرحله آبكشي سبزيجات به خوبي انجام شود و عاري از هرگونه مواد شوينده باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14