(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30  خرداد 1390- شماره 19954

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ديدار شوراي مركزي اتحاديه اسلامي انجمن هاي دانشجويان ايراني مالزي با نماينده مقام معظم رهبري
رئيسي : پرونده هاي امنيت اخلاقي و اجتماعي خارج از نوبت رسيدگي مي شود
دريافت اولين تصاوير و اطلاعات «تله متري» از ماهواره رصد
در واكنش به مصاحبه ناشيانه اشتون ديپلمات ها : آيا رئيس سياسي اتحاديه اروپا NPT را خوانده است ؟
مجلس از ورود گزارشگر ويژه سازمان ملل به كشور جلوگيري مي كند
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه:
نخبگان قرآني 53 كشور جهان در مسابقات بين المللي قرآن كريم شركت مي كنند
تحليلگران غربي: تشكيل دولت در لبنان قدرت ايران در منطقه را افزايش مي دهد
صفار هرندي: فتنه و جريان انحرافي در نفي حاكميت ديني به يك نقطه رسيده اند
رئيس شوراي سياسي حزب الله: دولت هاي ديگري در منطقه سقوط خواهد كرد
آغاز مرحله جديد تفحص پيكر شهدا در جنوب عراق از تيرماه
سردار وحيدي در ديدار با كرزاي: ناامني موجود در منطقه ناشي از حضور نيروهاي فرامنطقه اي است
حمايت از نويسندگان خلاق در حوزه كودك و نوجوان
برگزاري مراسم كلنگ زني پروژه احداث خط توليد واكسن آنتروتوكسمي
تراكتور ايران بازار آمريكاي لاتين را شخم مي زند
راه اندازي بانك اطلاعات 3100 خوشنويس كشور
صدور كارت هوشمند ملي در دهه فجر امسال
معاون وزير امور خارجه: ايران آماده لغو رواديد با عراق است
توليد برق از نخستين نيروگاه زمين گرمايي كشور در مشكين شهر
وزير مسكن و شهرسازي: قطع اعتبارات مسكن مهر شايعه است
اخبار ادبي و هنري



ديدار شوراي مركزي اتحاديه اسلامي انجمن هاي دانشجويان ايراني مالزي با نماينده مقام معظم رهبري

اعضاي شوراي مركزي اتحاديه اسلامي انجمن هاي دانشجويان ايراني مالزي با نماينده مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه ديدار كردند.
دبير، مسئولان اجرايي و بازرس اتحاديه اسلامي انجمن هاي دانشجويان ايراني دانشگاه هاي مالزي صبح يكشنبه 29 خرداد 1390 در ديدار با حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي نظام زاده (نماينده مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه) و حجت الاسلام والمسلمين عين الله عابدي (معاون فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج كشور) در كوالالامپور در خصوص مسائل مختلف دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي در مالزي گفتگو كردند.
در ابتداي اين نشست حجت الاسلام نظام زاده از زحمات دانشجوياني كه براي شكل گيري و تداوم فعاليت هاي اتحاديه تلاش كرده اند، تقدير كرده و ابراز اميدواري كرد كه اين تلاش ها با جديت بيشتري در آينده نيز پيگيري شود.
در اين نشست پيشنهاد نمايندگان دانشجويان جهت انجام يك تحقيق علمي جامع براي بررسي وضعيت دانشجويان ايراني در مالزي و آسيب شناسي وضعيت فعلي و پيش بيني آينده ارائه شد كه مورد توجه مسئولان حاضر در جلسه قرار گرفت و مقرر شد اين موضوع با طرح و برنامه مشخص و با همكاري اتحاديه اجرا گردد. همچنين بر تلاش جهت تقويت ارتباط بين اتحاديه و تشكل هاي دانشجويي با ارگان هاي رسمي جمهوري اسلامي ايران در مالزي نيز تأكيد شد. پيشنهاد ايجاد امكان برقراري ارتباط بين مسئولان اتحاديه هاي مختلف دانشجويي خارج كشور توسط نهاد نمايندگي و نيز بررسي مقدمات توسعه اتحاديه دانشجويان مالزي و تشكيل اتحاديه اسلامي دانشجويان جنوب شرق آسيا نيز از ديگر پيشنهادهايي بود كه در اين نشست مطرح شد و كليات آن مورد توافق قرار گرفت.

 



رئيسي : پرونده هاي امنيت اخلاقي و اجتماعي خارج از نوبت رسيدگي مي شود

معاون اول دستگاه قضايي در نشستي خبري بر رسيدگي خارج از نوبت نسبت به پرونده هاي امنيت اخلاقي و اجتماعي تاكيد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم رئيسي در نشست خبري كه به منظور اعلام برنامه هاي هفته قوه قضاييه برگزار شد، گفت: در هفته قوه قضاييه مانند سال گذشته، همايش سراسري دستگاه قضايي را با شركت تمام مسئولان دادگستري ها، دادستاني ها و مسئولان سازمانهاي وابسته به قوه قضاييه خواهيم داشت؛ اين نشست برنامه اي كاري است به اين معنا كه علاوه بر اينكه شركت كنندگان به سخنراني ها گوش فرا مي دهند، نقطه نظرات سخنرانان، شنيده خواهد شد چرا كه شنيدن نقطه نظر و ديدگاه آنها در ارتقا دستگاه قضايي موثر است.
معاون اول قوه قضاييه بيان كرد: 10 كارگروه براي هفته قوه قضاييه تعريف كرده ايم كه عمده مسائل آن شامل مشكلات دادگستري ها و مشكلات مربوط به ابلاغ و اجراي احكام، بررسي راهكارهاي لازم براي پيشگيري از وقوع جرم با اولويت كلان فساد اقتصادي و مواد مخدر، بررسي و ارتقاي امنيت عمومي، مقابله با جرائم سازمان يافته و ساماندهي ضابطان قضايي است كه با قوه قضاييه همكاري دارند.
وي افزود: بررسي راهكارهاي ارتقا نظارت بر اجراي صحيح قوانين در محاكم و دادسراها، بررسي راهكارهاي جذب و گزينش، آموزش و تامين نيروي انساني در دستگاه قضا، بررسي راهكارهاي رفع مشكلات زندانيان، بررسي راهكارهاي توسعه، آمار، فن آوري ارتباطات و اطلاعات، بررسي راهكارهاي توسعه دسترسي مردم به دستگاه قضايي و حفظ منزلت و شأن افراد در دستگاه قضا، پيگيري لوايح قضايي از طريق دولت و مجلس و بررسي راهكارهاي ارتقاي اطلاع رساني در دستگاه قضا نيز از ديگر كارگروههايي است كه براي هفته قوه قضاييه درنظر گرفته ايم.
رسيدگي بدون نوبت
به پرونده هاي امنيت اخلاقي و اجتماعي
معاون اول دستگاه قضايي گفت: مسئله ضرورت ارتقاي امنيت اخلاقي و اجتماعي در جامعه ضروري است كه سال گذشته و امسال بر آن تاكيد شد تا مسئولان اين موضوع را با حساسيت دنبال كنند و پرونده هاي اين موضوع را خارج از نوبت رسيدگي كرده و مردم را در جريان قرار دهند كه بعضي افراد در امنيت اجتماعي اخلال ايجاد مي كنند.
حجت الاسلام رئيسي افزود: دستگاه قضايي از هر طرحي كه براي ارتقاي امنيت اخلاقي و اجتماعي باشد، حمايت خواهد كرد كه اميدواريم با تلاش دست اندركاران شاهد امنيت بيشتر در جامعه شويم.
وي در مورد پرونده خميني شهر و كاشمر عنوان كرد: در خصوص اين دو پرونده تاكيد شده كه با سرعت و دقت رسيدگي شوند زيرا در پرونده هاي امنيتي خاص كه قلوب مردم را جريحه دار مي كند دستگاه قضا به سرعت رسيدگي مي كند؛ در اين پرونده ها موارد با پيك مخصوص به ديوان منتقل شده و در شعبه خاصي با سرعت رسيدگي مي شود و مطمئن باشيد كه در زمان بسيار كوتاهي احكام آن اجرا مي شود.
رسيدگي به پرونده بيمه ايران بدون اغماض
حجت الاسلام رئيسي در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص تعلل دستگاه قضا در اتمام رسيدگي به پرونده بيمه ايران، افزود: اين پرونده در دست رسيدگي است و دو هفته يك بار نتايج رسيدگي به مسئولان عالي قضايي اعلام مي شود و رسانه ها و مردم مطمئن باشند كه دستگاه قضا در اين پرونده اغماض نمي كند.
برنامه هاي قوه قضاييه
در سال جهاد اقتصادي
حجت الاسلام رئيسي در خصوص شعار امسال به عنوان جهاد اقتصادي، اظهار داشت: دستگاه قضايي در ارتباط با اين شعار در جايگاهي قرار دارد كه مي تواند موثر واقع شود؛ در واقع هيچ جهاد اقتصادي بدون اجراي عدالت پا نخواهد گرفت؛ جهاد اقتصادي در گرو امنيت اقتصادي و مبارزه با مفاسد اقتصادي است و مبارزه با مفاسد اقتصادي راهكاري دارد كه در پيام جامع و كامل 8 ماده اي مقام معظم رهبري يادآوري شده است و اجراي اين پيام جامع در قوه قضاييه مي تواند راهكاري براي مبارزه با مفاسد اقتصادي باشد.
حجت الاسلام رئيسي گفت: در سال جاري در دادسراها و دادگاهها بايد موضوع بحث مفاسد اقتصادي در اولويت قرار گيرد تا سريع و دقيق پرونده ها مورد رسيدگي قرار گرفته و به مردم اطلاع داده شود.
معاون اول قوه قضاييه با اشاره به اينكه به هر ميزان كه به قانون عمل شود، عدالت اجرا مي شود و اگر نقض شود اجراي عدالت نيز نقض شده است، افزود: هيچ مسئولي در هيچ رده اي نبايد به خود اجازه دهد كه قانون را نقض كند؛ هر جريان و گروهي با هر سليقه سياسي كه كار را به دست مي گيرند، بايد خود را موظف به اجراي قانون دانسته تا اين امر تضمين كننده اجراي عدالت باشد.
حجت الاسلام رئيسي بيان كرد: پرونده هاي مربوط به زمين خواري و جرائم اقتصادي به صورت كلان در اولويت رسيدگي در دستگاه قضاست كه بايد با سرعت و دقت به آنها رسيدگي شده و مردم را در جريان رسيدگي قراردهند؛ در واقع هر چقدر مردم در جريان رسيدگي قرار گيرند، باعث پيشگيري از وقوع جرم مي شود.
توليد 40 برابري مواد مخدر با حضور آمريكا در منطقه
حجت الاسلام رئيسي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا قوه قضاييه مقدار وقوع جرم و جرايم را بررسي كرده است و به چه ميزاني است، گفت: جرايم مربوط به مواد مخدر بالاترين آمار را دارد چرا كه كشور ما در همسايگي افغانستان قرار داشته و با وجود ناتو و آمريكايي ها و مسلط شدن آنها بر اين كشور، مواد مخدر سنتي تبديل به مواد مخدر صنعتي شده است و نيروهاي آمريكايي لابراتواري در نقطه مرزي مستقر كرده اند كه اين تبديل را انجام مي دهد و شرايط بسيار نامناسب و تهديدكننده اي براي حقوق بشر ايجاد شده است، در حقيقت اين يك نوع مصداق جنايت عليه بشريت است.
معاون اول قوه قضاييه در ادامه بيان كرد: وضعيت توليد مواد مخدر بعد از حضور ناتو و آمريكا در افغانستان تا 40درصد اعلام شده است؛ اين پرسش مطرح مي شود كه با وجود اينكه اين امر مصداق جنايتي بزرگ عليه بشريت است چرا تعصب و خشم را برنمي انگيزد، در حقيقت اين آماري است كه خود سازمان ملل اعلام كرده و دليل آن نيز حضور ناتو و آمريكا در اين كشور است.

 



دريافت اولين تصاوير و اطلاعات «تله متري» از ماهواره رصد

رئيس دانشگاه صنعتي مالك اشتر اعلام كرد كه اولين تصاوير ماهواره اي و اطلاعات تله متري سحرگاه يكشنبه (ديروز) از ماهواره رصد دريافت شد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، «رضا مظفري نيا» رئيس دانشگاه صنعتي مالك اشتر وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اعلام اين خبر گفت: ماموريت ماهواره رصد كه برقراري ارتباط و دريافت فرامين از ايستگاه هاي زميني، تصويربرداري از زمين و ارسال تصاوير به همراه اطلاعات تله متري به ايستگاه هاي زميني است، اولين اطلاعات خود را كه حاوي وضعيت زيرسيستم هاي ماهواره رصد است، به اين ايستگاه ها ارسال كرده است.
وي افزود: دريافت اطلاعات نشان مي دهد كه زيرسيستم ها در بهترين شرايط كاري مشغول به كار بوده و شرايط ماهواره بهتر از شرايط پيش بيني شده است.
رئيس دانشگاه صنعتي مالك اشتر در ادامه تصريح كرد: فرمان دريافت تصاوير بعدي نيز به ماهواره رصد داده شده است و تصاوير جديد در گذرهاي آتي از اين ماهواره دريافت خواهد شد.
ماهواره رصد با وزن 3/15 كيلوگرم كه توسط متخصصان دانشگاه صنعتي مالك اشتر طراحي و ساخته شده است بعدازظهر روز چهارشنبه 25 خرداد در مدار زمين و در ارتفاع 260 كيلومتري قرار گرفت و از لحظه پرتاب تاكنون 59 بار دور زمين چرخيده است.

 



در واكنش به مصاحبه ناشيانه اشتون ديپلمات ها : آيا رئيس سياسي اتحاديه اروپا NPT را خوانده است ؟

اظهارات به شدت ناشيانه كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه سرپرست گروه مذاكره كننده 1+5 با ايران هم هست، اين ترديد بسيار جدي را در ايران بوجود آورده است كه آيا اشتون طرف مناسبي براي مذاكره است؟
همچنين اين سؤال مطرح است كه آيا نفوذ فوق العاده و بيش از حد لابي انگليسي بر اشتون، ديگر جايي براي استناد به موازين حقوقي در مذاكره با وي باقي مي گذارد؟
كاترين اشتون كه حدود دو سال از انتصاب وي به عنوان مسئول امور سياست خارجي و امنيتي آمريكا مي گذرد اما همچنان نتوانسته بر ضعف هاي مزمن خود در عرصه سياست خارجي فائق آيد، روز سه شنبه 24 خرداد 1390 (14 ژوئن 2011) در مصاحبه با راشاتودي به صراحت و بي آنكه هيچ ضرورتي به ارائه شاهد و دليل ببيند گفت كه عقيده دارد برنامه هسته اي ايران به سمت نظامي شدن حركت مي كند.
اشتون در اين مصاحبه گفت: «علائمي كه برنامه هسته اي ايران دارد نشان مي دهد كه آنها به سمت برنامه هسته اي نظامي پيش مي روند. آنها هم اكنون 3400كيلوگرم اورانيوم غني شده با غلظت پايين دارند كه اگر نخواهند براي اين منظور استفاده كنند، استفاده ديگري نمي تواند داشته باشد.»
اشتون ادامه داد: «البته آنها مي گويند كه در اين مسير حركت نمي كنند اما دليل آن بسيار ساده است. اگر ايران اجازه دهد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به اين كشور بروند و كار خود را به درستي انجام دهند، پاسخ اين سؤال را خواهند داد. اما ايران با اين مسئله مخالفت مي كند و اين مسئله باعث شك و ترديدها مي شود.»
مذاكره كننده ارشد 1+5 همچنين گفت:«وقتي كسي توافقنامه اي را امضا مي كند همانطور كه آنها و ما و بسياري از كشورها امضا كرده ايم، امضا كنندگان بايد پاسداران اين توافقنامه باشند و اگر امضاكنندگان به توافقنامه عمل نكنند بقيه مسئولند تا در قبال آنها اقدام كنند. به همين علت است كه رويكرد دوگانه ادامه فشار و تحريم ها در قبال ايران دنبال مي شود و هدف از اين تحريم ها اين است كه رژيم ايران متوجه شود كه جامعه بين المللي بر اين باور است آنها مسئول هستند و در همان حال اين فشارها را به گفت وگوها ارتباط دهيم، گفت وگوهايي كه اميدواريم مسئله را به شكلي مناسب حل كند.»
يك ديپلمات بلندپايه در تهران كه سايت «ايران هسته اي» با وي گفت وگو كرده عقيده دارد اين اظهارات نشان دهنده آن است كه اشتون به شدت تحت تأثير رابرت كوپر مشاور انگليسي خود- كه مواضع وي عليه ايران گاهي از مواضع آمريكايي ها تندتر است- قرار دارد و همين موضوع وي را به ورطه اظهارنظرهايي كشانده كه عدم تسلط وي بر مسائل فني و حقوقي را هرچه بيشتر آشكار مي كند.
اين ديپلمات آگاه در پاسخ به آن بخش از سخنان اشتون كه برنامه ايران را نظامي مي خواند، گفت: «مطابق طراحي هاي اعلام شده به آژانس در پرسش نامه هاي DIQ تأسيسات نطنز فقط به توليد اورانيوم با غناي پايين اختصاص دارد و آژانس هم در گزارش 24 مه 2011 خود اعلام كرده است كه تاسيسات نطنز دقيقاً به همان نحو كه ايران اعلام كرده فعاليت مي كند.»
اين ديپلمات سپس با اشاره به اينكه احتمالاً منظور خانم اشتون غني سازي 20درصد در ايران است، گفت: «خانم اشتون بايد متوجه اين نكته باشد كه ايران غني سازي 20درصد را فقط به اين دليل آغاز كرد كه گروه وين با شرط گذاري هاي نامعقول مذاكرات مبادله براي تامين سوخت راكتور بوشهر را به بن بست كشاند». وي ادامه داد: «ايران از همان ابتدا و قبل از آغاز غني سازي 20درصد آژانس را از چيدمان جديد ماشين هاي سانتريفيوژ مطلع نمود و به اين دليل مورد تقدير دبيرخانه هم قرار گرفت.»
اين ديپلمات آگاه در ادامه تأكيد كرد: «ايران همچنين با بازرسي هاي تقويت شده آژانس در مورد تأسيسات غني سازي 20درصد موافقت كرد و گزارش 24 مه هم نشان مي دهد آژانس هيچ شكايتي از بابت ترتيبات پادمان در آن بخش از نطنز كه غني سازي 20درصد انجام مي دهد، ندارد.»
اين ديپلمات كه از نزديك با پرونده هسته اي ايران در ارتباط است در ادامه سخنان اشتون را ناشي از «دريافت مستمر» اطلاعات غلط ارزيابي و تأكيد كرد اشتون به لحاظ دانش فني و حقوقي در موقعيتي نيست كه بتواند درباره اطلاعاتي كه دريافت مي كند قضاوت صحيحي بكند.

 



در جلسه كميته حقوق بشر مجلس تاكيد شد
مجلس از ورود گزارشگر ويژه سازمان ملل به كشور جلوگيري مي كند

سرويس سياسي-
يك نماينده مجلس گفت در جلسه كميته حقوق بشر مجلس تاكيد شد كه اجازه ورود به گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد داده نشود.
معاون كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي از بررسي موضوع انتخاب گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه با ايران در جلسه اين كميته خبر داد و گفت: در اين جلسه تاكيد شد كه اجازه ورود اين فرد به داخل كشور داده نشود.
«محمد كريم عابدي» روز يكشنبه در رابطه با اينكه آيا اتهام نقض حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران درست است يا اهدافي سياسي را دنبال مي كند، گفت: آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي بزرگترين نقض كنندگان حقوق بشر در جهان هستند و شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد به جاي ايران بايد به نقض حقوق بشر در آنها رسيدگي كند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تحقق امنيت و صلح و ثبات در جهان را در گروي برخورد و مجازات با مثلث آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي دانست و افزود: اتهام نقض حقوق بشر در ايران و كشورهاي مخالف اين مثلث شوم، نوعي فرافكني و فرار رو به جلوست.
عابدي با بيان اينكه باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا قدرت اجرايي كردن وعده هاي خود را ندارد و قدرت در اين كشور در دست افراد پشت پرده قرار دارد، خاطرنشان كرد: اوباما وعده تعطيلي زندان گوانتانامو را داده بود اما قدرت هايي در اين كشور اين اجازه را به او ندادند.
معاون كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي گفت: در حالي كه اوباما اعلام كرد رژيم صهيونيستي بايد به مرزهاي 1967 در فلسطين اشغالي بازگردد اما نتانياهو در داخل آمريكا و در نزد نمايندگان كنگره اين كشور رئيس جمهوري آمريكا را تحقير و اين مسئله را رد كرد.
وي آغاز رسيدگي به نقض حقوق بشر در جهان از آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي را خواستار شد و افزود: آمريكا و عربستان سعودي در داخل خاك بحرين زندان هايي مخوف ايجاد كرده و در آنها جوانان معترض مسلمان را تحت شديدترين شكنجه ها قرار مي دهند اما صدايي از سازمان هاي بين المللي برنمي خيزد.
عابدي با يادآوري انتشار چهار كتاب در مورد نقض حقوق بشر در آمريكا، انگليس، فرانسه و كانادا از سوي وزارت امور خارجه، از انتشار كتاب هايي در رابطه با نقض حقوق بشر در ديگر كشورها از جمله برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي خبر داد.
گفتني است؛ شوراي حقوق بشر سازمان ملل روز شنبه «احمد شهير» وزير خارجه سابق مالديو را به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران انتخاب كرد.
فروردين ماه امسال ، شركت كنندگان در نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با صدور قطعنامه اي به تعيين گزارشگر ويژه اي براي بررسي وضعيت حقوق بشر در ايران راي دادند.
پيش نويس اين قطعنامه توسط آمريكا و سوئد ارائه شده بود.
كارشناسان حقوقي معتقدند تعيين گزارشگر ويژه براي ايران از سوي شوراي حقوق بشر سازمان ملل در راستاي سياست هاي مداخله جويانه آمريكا و هم پيمانانش عليه جمهوري اسلامي است.
همچنين خاطرنشان مي شود بيانيه ها و قطعنامه هاي شوراي حقوق بشر فاقد ضمانت اجرا است و جنبه توصيه اي دارد.

 



نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه:
نخبگان قرآني 53 كشور جهان در مسابقات بين المللي قرآن كريم شركت مي كنند

حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، ديروز در نشست خبري بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم گفت: مسابقات بين المللي قرآن جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از مهمترين رويدادهاي مهم جهاني در دو رشته حفظ و قرائت قرآن كريم طي روزهاي هشتم تا 13 تيرماه سال جاري همزمان با عيد مبعث رسول گرامي اسلام(ص) در تهران برگزار مي شود.
وي از حضور سران سه قوه در حين برگزاري مسابقات خبر داد و گفت: رئيس جمهور كشورمان در مراسم افتتاحيه مسابقات حضور خواهد يافت و آيت الله آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه، نيز در مراسم پاياني شركت خواهد داشت. همچنين در بخش همايش مقالات و پژوهش هاي قرآني كه از همايش هاي جانبي اين مسابقات به شمار مي رورد، رئيس قوه مقننه حضور دارد.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه عنوان كرد: براي 90 كشور اسلامي و غيراسلامي دعوت نامه براي حضور در مسابقات ارسال شده است كه تاكنون 53 كشور اسامي نمايندگان خود را در رشته قرائت قرآن و حفظ قرآن معرفي كردند و ممكن است تا زمان برپايي مسابقات اين تعداد افزايش يابد، همچنين 16 داور كه هشت نفر آن ها از كشورمان و هشت نفر از ديگر كشورهاي اسلامي هستند، اين مسابقات را به قضاوت مي نشينند.
محمدي از برپايي دومين همايش تجليل از بانوان فعال در عرصه قرآني روز 11 تيرماه سال جاري خبر داد و عنوان كرد: 450 مقاله از كشورمان و 20 مقاله و پژوهش قرآني از ديگر كشورها نيز به همايش مقالات قرآني ارسال شده است كه به هنگام فراخوان مقالات چهار موضوع معرفي شد كه يكي از اين موضوعات كه در اين دوره از برپايي همايش مقالات به آن توجه مي شود، موضوع رويدادهاي كشورهاي منطقه و بيداري اسلامي است.
وي تاكيد كرد: متسابقان در حاشيه برپايي رقابت ها، سفر زيارتي و سياحتي مشهد مقدس و قم و نيز اماكن علمي و فرهنگي كشور را خواهند داشت و مهمترين برنامه اين مسابقات 14 تير ماه خواهد بود كه جمع متسابقان به همراه قرآنيان كشورمان ديداري با مقام معظم رهبري دارند.
وي در ادامه در جمع خبرنگاران توصيه كرد كه با مطالعه بيانات مقام معظم رهبري به دنبال پي گيري مطالبات ايشان از جامعه قرآني حتي سازمان اوقاف و امور خيريه باشند، بيان كرد: رهبر معظم انقلاب وقت زيادي را براي حضور و ديدار قرآنيان اختصاص داده كه اين نشان دهنده اهميت ويژه اي است كه ايشان به اين قشر و توسعه فرهنگ قرآني در جامعه مي دهند. توسعه فرهنگ قرائت صحيح قرآن از جمله مطالبات ايشان از جامعه قرآني كشور است كه هنوز اين امر به طور جدي از سوي مسئولان قرآني محقق نشده است، گرچه به بركت پيروزي انقلاب اسلامي شاهد پيشرفت خوبي در ميان جوانان طي سال هاي اخير بوديم.
رئيس شوراي عالي مسابقات قرآن گفت: يكي از اهداف برپايي مسابقات قرآن در سطح ملي و بين المللي معرفي نخبگان و قله هاي قرآني كشورمان به نوجوانان و جوانان و ديگر مسلمانان جهان است، معرفي اين قله ها عاملي مي شود تا عموم مردم در راه رسيدن به دامنه كار تلاش كنند.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه تدبر در قرآن كريم را از ديگر مطالبات مقام معظم رهبري برشمرد و تصريح كرد: قرائت قرآن زماني كامل به حساب مي آيد كه قاري به مفهوم آيات نيز توجه كند كه تلاوت بدون تدبر مطلوب نخواهد بود، همچنين در روايات معصومين(ع) و رهبر معظم انقلاب بارها تاكيد بر حفظ قرآن داشتند و آن را براي نوجوانان و جوانان موضوعي مهم ارزيابي كردند.

 



تحليلگران غربي: تشكيل دولت در لبنان قدرت ايران در منطقه را افزايش مي دهد

به دنبال تشكيل دولت جديد در لبنان و پيروزي محور مقاومت در اين كشور رسانه هاي غربي اذعان كردند كه اين مسئله باعث افزايش قدرت ايران در منطقه خواهد شد.
روزنامه فرانسوي زبان اكونوميست در اين باره نوشت، ايران و متحد ديرينه اش سوريه، برتري خود را در لبنان تقويت كردند.
براساس اين گزارش، پس از 5ماه مذاكره بالاخره دولت جديد لبنان تشكيل شد. با وجودي كه عنوان شده اين دولت اتحاد ملي است، اعضاي حزب الله در آن در اكثريت هستند. به نظر مي رسد نجيب ميقاتي نخست وزير سني كه در بيست و پنجم ژانويه مسئول تشكيل كابينه شد، كار دشواري در پيش رو داشته باشد. نوزده وزير از سي و نه وزير اين كابينه از اعضاي حزب الله يا از متحدان آن هستند. ساير وزارتخانه ها بين طرفداران ميشل سليمان رئيس جمهور، ميقاتي و وليد جنبلاط رهبر دروزيهاي لبنان تقسيم شده است. حزب الله و متحدانش موضعي برتر و بي سابقه در دولت لبنان پيدا كرده اند كه اين مسئله موجب افزايش نفوذ ايران و سوريه در لبنان خواهد شد.
نشريه آمريكايي فارين پاليسي نيز تشكيل كابينه جديد در لبنان را ضربه اي سخت به منافع آمريكا در منطقه توصيف كرد و نوشت: غرب و آمريكا نبايد به نتايج قيام هاي كنوني در منطقه و شمال آفريقا خوش بين باشند.
روزنامه الراي كويت هم در تحليلي با اشاره به شكست متحدان آمريكا در منطقه نوشت: تشكيل دولت جديد در لبنان سيلي محكمي بر عربستان است كه تا چندي پيش طرفدارانش قدرت را در اين كشور در اختيار داشتند.

 



صفار هرندي: فتنه و جريان انحرافي در نفي حاكميت ديني به يك نقطه رسيده اند

صفار هرندي گفت: جريان فتنه و انحرافي در مقابله با حاكميت دين و تئوري ولايت فقيه به يك فصل مشترك رسيده اند.
اين كارشناس سياسي، در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني برهان با اشاره به نگاه ضدديني و ضدولايت جريان فتنه گر در ساليان گذشته گفت: در شرايط كنوني اگر جريان فتنه گر قصد يارگيري از ميان جريان اصولگراي فعلي را داشته باشد به حلقه هايي از اين ها متصل مي شود كه در مجموع به آن نگاه روشنفكرانه كه با مباني شيعه در تضاد است نزديك باشند.
وي با اشاره به اين كه دو جريان فتنه گر و انحرافي داراي برداشت هاي انحرافي نسبت به امام عصر(عج) هستند و به حذف مراجع و روحانيت از فضاي اجتماعي و سياسي مي انديشند گفت: جريان انحرافي كه به تازگي بروز يافته اگرچه حقيرتر از آن است كه نظريه پردازي نمايد تا جايي كه سركرده آن پايان عصر اسلام گرايي و آغاز عصر انسان گرايي را اعلام مي نمايد.
صفار هرندي افزود: در اين ميان بعضي شواهد و قرائن گواه اين است كه در خفا شاخه هايي از دو جريان انحرافي و فتنه در حوزه عملكردي با هم مرتبط مي شوند.
وي در ادامه گفت: فصل مشترك آن ها همان نگاهي است كه تاكيد مي كند بايد از حاكميت دين به صورت شناخته شده اش در تئوري ولايت فقيه فاصله گرفته و نبايد آن را محور جامعه قرار داد، يكي به اسم تقرب به امام عصر(عجل الله تعالي فرجه) و ديگري با اين توجيه كه عصر جديد، عصر سكولاريسم است در اين نقطه به هم مي رسند.

 



رئيس شوراي سياسي حزب الله: دولت هاي ديگري در منطقه سقوط خواهد كرد

رئيس شوراي سياسي حزب الله با بيان اين كه آنچه در منطقه مي گذرد در نهايت به نفع ايران خواهد بود تاكيد كرد كه دولت هاي ديگري در منطقه سقوط خواهد كرد.
«ابراهيم امين السيد» گفت: هيچيك از كشور جهان حتي كشورهاي بزرگ قادر به رويارويي با توطئه هايي كه عليه ايران شده، نيستند.
وي با اشاره به دست آوردهاي عظيم ايران در عرصه هاي مختلف افزود: كشورهاي بزرگ حتي قادر به كسب دستاوردهاي مشابه ايران هم نيستند؛ از اين رو ما مشاهده مي كنيم كه احساس رعب و ترس در جان دشمنان ايران، به صورت غيرطبيعي وجود دارد و آنچه كه ايران در عرصه هاي مختلف ارائه داده، امري باور نكردني است.
عضو مركزي شوراي حزب الله با اشاره به تحولات منطقه گفت: آنها ايمان پيدا كردند كه ماجراجويي نظامي عليه ايران منجر به كسب نتايج مورد نظر نمي شود.
ابراهيم امين السيد با اشاره به رويدادهاي عراق، افغانستان، لبنان و فلسطين تاكيد كرد: هدف از كليه اين رويدادها، ضربه زدن به ايران بوده است ولي ما مشاهده مي كنيم كه نتيجه اين رويدادها به نفع ايران تمام شده است و آنچه كه با راهنمايي امام خميني(ره) و حضرت آيت الله سيدعلي خامنه اي از پيروزي انقلاب و پيروزي مقاومت در لبنان و فلسطين به دست آورده ايم، سرآغازي براي مرحله جديد در منطقه است.
رئيس شوراي سياسي حزب الله با اشاره به اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي در باب انقلاب اسلامي ايران ادامه داد: رژيم صهيونيستي انقلاب ايران را به مثابه زلزله عليه اسرائيل مي داند و اين درست همان عبارتي است كه در مورد سقوط «حسني مبارك» از زبان رژيم صهيونيستي شنيده شد.
رئيس شوراي سياسي حزب الله كه با ايرنا گفت وگو كرده با اشاره به سير تحولات در كشورهاي عربي گفت: اين تحولات سير صعودي خواهند داشت و طي آن برخي ديگر از قدرت ها سقوط خواهند كرد و قدرت هاي جديدي نيز ظهور خواهند كرد.

 



آغاز مرحله جديد تفحص پيكر شهدا در جنوب عراق از تيرماه

يك مقام عراقي اعلام كرد كه مرحله جديد تفحص پيكر شهداي ايراني در جنوب اين كشور از تيرماه آغاز خواهد شد.
به گزارش روزنامه الصباح به نقل از وزارت حقوق بشر عراق، محمد شياع سوداني وزير حقوق بشر عراق در نشست ويژه با نمايندگان صليب سرخ و مسئولان عراقي پرونده هاي ناتمام جنگ اين كشور با ايران و كويت گفت: عراقي ها از اوايل ماه آينده ميلادي (تيرماه) جستجوي پيكر شهداي ايراني جنگ تحميلي را در دو منطقه فاو و خميسيه در جنوب عراق آغاز خواهند كرد.
اين روزنامه افزود: وي همچنين به طور رسمي از وزارتخانه هاي خارجه،كشور و همچنين رياست دستگاه اطلاعاتي عراق درخواست خواهد كرد تا ورود قانوني كارشناسان ايراني به اين كشور با هدف مشاركت در جستجوي پيكر شهداي ايراني را تسهيل كنند.

 



سردار وحيدي در ديدار با كرزاي: ناامني موجود در منطقه ناشي از حضور نيروهاي فرامنطقه اي است

وزير دفاع كشورمان در ديدار با رئيس جمهور افغانستان تاكيد كرد كه بيگانگان براي تامين منافع نامشروع خود منطقه را ناامن ساخته اند.
سردار سرتيپ «احمد وحيدي» روز يكشنبه در ديدار با رئيس جمهوري افغانستان گفت: بخش عمده ناامني موجود در افغانستان و منطقه خاورميانه ناشي از حضور نيروهاي فرامنطقه اي است كه براي تامين منافع نامشروع خود آسايش مردم را به هم زده اند.
وحيدي در روز دوم سفر خود به افغانستان و در ملاقات با «حامد كرزاي» افزود: تحقق امنيت در منطقه تنها با خروج نيروهاي بيگانه و با همت كشورهاي منطقه ميسر خواهد بود.
وي با اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري و كمك به افغانستان در همه بخش ها گفت: ملت بزرگ افغانستان تنها نيستند بلكه ما و همه كشورهاي اسلامي در كنار آنان هستيم.
وزير دفاع ايران ايجاد امنيت و توسعه ملي در افغانستان را از اولويت هاي سياست خارجي ايران برشمرد و گفت: ما معتقديم راه حل هاي ملي و منطقه اي براي دفع ناامني و استقرار امنيت پايدار در منطقه راهكارهايي اصولي و دست يافتني است.
رئيس جمهوري افغانستان نيز در اين ديدار ضمن خير مقدم به وزير دفاع ايران بر گسترش همكاري هاي مشترك بين كابل و تهران تاكيد كرد و اظهار داشت: اين سفر بايد زودتر و مكرر انجام مي شد.
وي بيان كرد: زمينه هاي مشترك براي توسعه همكاري ها در همه بخش هاي دو كشور وجود دارد.
كرزي همچنين با قدرداني از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران طي 32 سال گذشته خواهان تداوم حمايت ها و كمك ها براي بازسازي افغانستان و تثبيت امنيت و ثبات در اين كشور شد.
نقش ممتاز ايران
در تحولات منطقه
در همين حال، معاون اول رئيس جمهور افغانستان نيز در ديدار با وزير دفاع كشورمان نقش جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه را ممتاز و سازنده دانست.
مارشال محمد قسيم فهيم در اين ديدار افزود: توسعه و تعميق روابط با كشور دوست و برادر ايران از جايگاه ويژه اي نزد ما برخوردار است.
وي تاكيد كرد: ايران و افغانستان برادر و همسنگر همديگر در بحران ها و چالش ها هستند و ملت ما هرگز احسان و جوانمردي برادران ايراني خود در دوره هاي سخت و پرمحنت افغانستان را فراموش نخواهند كرد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ملاقات با بيان اينكه فرهنگ كار و تلاش در بالاترين سطح بين مردم افغانستان وجود دارد و نهادينه شده است، گفت: بايد با دميدن روح اميد و اعتماد، پيشرفت و توسعه ملي اين كشور را رقم زد.
وزير دفاع كشورمان كه روز شنبه وارد كابل شده است در اين مدت همچنين با وزراي كشور و دفاع افغانستان، معاون دوم رئيس جمهور، دبير شوراي امنيت ملي و ديگر مقام هاي اين كشور ملاقات داشته است.

 



حمايت از نويسندگان خلاق در حوزه كودك و نوجوان

تبريز- خبرنگار كيهان:
حمايت از نويسندگان خلاق و فعال در عرصه كودك و نوجوان، مورد توجه و دقت نظر كانون فكري كودكان و نوجوانان است.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در معارفه مدير جديد اين كانون در تبريز با اعلام مطلب فوق افزود: به موازات آن، حمايت از شعرا و توليدكنندگان آثار كودك و نوجوان نيز، مدنظر است.
«صادق رضايي» تاكيد كرد: مديران كانون ها، مي بايست به طور جدي به دنبال مطالعه كتاب هاي جديد كودك و نوجوان باشند تا ذهنيت و تسلط آنان بر موضوعات مرتبط با حوزه كاري، تقويت شود.
وي در اين نشست كه طي آن حجت الاسلام والمسلمين «الياس ابراهيمي» به عنوان مديرجديد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي معرفي شد، گفت: كانون در بيش از 40 نوع فعاليت، حضور كامل دارد و تلاش مي شود استعدادهاي كودكان و نوجوانان كشف و پرورش يابد.

 



برگزاري مراسم كلنگ زني پروژه احداث خط توليد واكسن آنتروتوكسمي

اهواز- خبرنگار كيهان:
همزمان با ميلاد فرخنده امير مومنان علي(ع) و با حضور مسئولان موسسه واكسن و سرم سازي رازي كشور و استان، رياست سازمان جهاد كشاورزي خوزستان و تني چند از مسئولان محلي استان، كلنگ پروژه احداث خط توليد واكسن آنتروتوكسمي در شهرستان اهواز به زمين زده شد.
رئيس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي كشور با حضور در اين مراسم و با بيان اين كه اين پروژه از جمله پروژه هاي مصوب هيات دولت در سفرهاي استاني به خوزستان در سال 86 است، گفت: با بهره برداري از اين پروژه، واكسن آنتروتوكسمي به ظرفيت 30 ميليون دوز با اعتبار يكصد ميليارد ريال توليد مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان، دكتر عبدالحسين دليمي هدف از اجراي اين پروژه را رفع نياز منطقه به اين واكسن و آنتي سرم موردنياز براي درمان مبتلايان به عقرب زدگي در استان كه در سال 40 هزار نفر است اعلام كرد و افزود: با توجه به اقدامات انجام شده تا سال آينده به بهره برداري مي رسد.
در ادامه مراسم، سيد مجيد موسوي رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهار داشت: در استان خوزستان 9 ميليون و 800 هزار واحد دامي و طيور وجود دارد كه مي توان با توجه به پتانسيل هاي موجود، پروتئين منطقه را تامين كرد و با توجه به لزوم پيشگيري از طريق واكسيناسيون و توليد واكسن در موسسه رازي اهواز شاهد سلامت دام و طيور و افزايش توليد پروتئين در استان باشيم.

 



تراكتور ايران بازار آمريكاي لاتين را شخم مي زند

تبريز - خبرنگار كيهان:
هم اكنون بازار حوزه آمريكاي جنوبي و لاتين، در اختيار تراكتورسازي ايران است.
مديرعامل تراكتورسازي ايران (تبريز) با اعلام مطلب فوق گفت: تقاضا در اين دو منطقه براي محصولات ايراني، هر روز در حال افزايش مي باشد.
ابوالفتح ابراهيمي افزود: تقاضا براي راه اندازي خطوط توليد تراكتور تبريز در كشورها و از جمله روماني نيز وجود دارد.
به گفته وي، اين درحالي است كه روماني، پايه گذار تراكتورسازي ايران در تبريز است.
وي تصريح كرد: امسال 5 هزار دستگاه تراكتور صادر مي شود و در سال گذشته هزار و 396 دستگاه به 10 كشور جهان از جمله جيبوتي، عراق، اوگاندا، ونزوئلا، سيرالئون، سريلانكا، آذربايجان، تاجيكستان، افغانستان و اردن صادر شد كه ارزش آن 28 ميليون دلار بود.

 



راه اندازي بانك اطلاعات 3100 خوشنويس كشور

يزد - خبرنگار كيهان:
مسئول دبيرخانه دائمي جشنواره خوشنويسي رضوي يزد از راه اندازي و به روز رساني بانك اطلاعات 3 هزار و 100 خوشنويس كشور خبر داد.
نيلوفر صالحي افزود: اطلاعات 3 هزار و 100 خوشنويس سراسر كشور در بانك اطلاعاتي خوشنويسان به روز رساني شده كه از اين تعداد يك هزار و 500 نفر در دوره هاي قبلي جشنواره رضوي شركت كرده اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتشار فراخوان نهمين جشنواره ملي خوشنويسي رضوي يزد بيان داشت: بيش از 4 هزار و 500 نسخه فراخوان جشنواره به مراكز فرهنگي و هنري سراسر كشور ارسال شده است.
صالحي افزود: فراخوان نهمين جشنواره ملي خوشنويسي رضوي يزد در 222 شعبه انجمن خوشنويسان، 150 آموزشگاه خوشنويسي، استانداري ها، فرمانداري ها و ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور توزيع شده است.
وي ادامه داد: فراخوان جشنواره به تعداد 7 هزار نسخه به چاپ رسيده كه تعدادي از اين فراخوان ها به مراكز دانشگاهي و مجموعه هاي فرهنگي و هنري كشور در حال ارسال است.
صالحي همچنين عنوان داشت: هنرمندان علاقه مند به حضور در جشنواره فرصت دارند تصوير آثار خود را تا تاريخ پنجم شهريورماه سال جاري و اصل آثار خود را در صورت پذيرفته شدن اثر در بخش نمايشگاه جشنواره از 16 تا 25 شهريورماه به دبيرخانه دائمي جشنواره ارسال كنند.
گفتني است؛ فراخوان نهمين جشنواره ملي خوشنويسي رضوي يزد از اواخر ارديبهشت ماه سال جاري بر روي پايگاه اينترنتي جشنواره قرار گرفته است و هنرمندان علاقه مند به شركت در جشنواره مي توانند براي دريافت فرم شركت در جشنواره به آدرس اينترنتي wwwyrkir مراجعه كنند.

 



رئيس سازمان ثبت احوال كشور خبر داد
صدور كارت هوشمند ملي در دهه فجر امسال

رئيس سازمان ثبت احوال گفت: صدور كارت هوشمند دروازه ورود به دولت الكترونيكي است.
محمد ناظمي اردكاني در گفت وگو با خبرنگار فارس در ايلام اظهار داشت: كارت هوشمند ملي به صورت آزمايشي در يكي از استان هاي كشور صادر شد و صدور اين كارت به صورت گسترده در كشور در دهه فجر امسال آغاز مي شود. وي اضافه كرد: كارت هوشمند ملي در واقع كليد ورود به دولت الكترونيك است و با صدور اين كارت افراد از خدمات دولت الكترونيك بهره مند مي شوند.
ناظمي اردكاني همچنين به طرح الكترونيكي كردن اسناد سجلي در كشور اشاره كرد و گفت: نرم افزار الكترونيكي كردن 120 ميليون سند سجلي تهيه شده و از سال گذشته تاكنون 3 ميليون سند در كشور الكترونيكي شده اند.
معاون وزير كشور و رئيس سازمان ثبت احوال همچنين به مكانيزه كردن شناسنامه هاي قديمي اشاره كرد و گفت: اكنون مكانيزه شدن شناسنامه در كشور در حال اجراست. وي خاطرنشان كرد: با اين رويداد امكان جعل كردن اسناد سجلي و شناسنامه به صفر مي رسد و شناسنامه ها از امنيت بالايي برخوردار مي شوند.

 



معاون وزير امور خارجه: ايران آماده لغو رواديد با عراق است

معاون كنسولي، پارلماني و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه گفت: ايران آمادگي لغو رواديد با عراق را دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، حسن قشقاوي در ديدار با نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع و معادن گيلان با بيان اينكه با نخجوان لغو رواديد به صورت دو طرفه صورت گرفته است، خاطرنشان كرد: براي لغو رواديد با عراق آمادگي داريم و به زودي براي يادداشت كنسولي با عراق راهي اين كشور مي شوم كه مي توانيم موضوع لغو رواديد را نيز مورد بررسي قرار دهيم.
وي افزود: با جمهوري آذربايجان لغو رواديد يك طرفه از طرف ما صورت گرفت و با گرجستان، سوريه و تركيه لغو رواديد داريم.
معاون وزير خارجه با اشاره به ايجاد دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در گيلان خاطرنشان كرد: اين دفتر از 21بهمن سال گذشته در بندرانزلي با هدف بين المللي كردن استان و شهرستان و هويت بخشي بين المللي و خارجي و هويت داخلي مناسب با ظرفيت اين استان تاسيس و راه اندازي شده است.
به گفته وي، اين دفتر مي تواند در زمينه افزايش توريسم و گردشگر خارجي و تبادل هيئت هاي استاني با اولويت كشورهاي همسايه در خزر در رونق اقتصادي منطقه نقش آفرين باشد.
وي از برگزاري همايش گيلانيان مقيم خارج از كشور در سال آينده خبر داد.

 



امسال انجام مي شود
توليد برق از نخستين نيروگاه زمين گرمايي كشور در مشكين شهر

اردبيل- خبرنگار كيهان:
نخستين برق توليدي كشور از نيروگاه زمين گرمايي در مشكين شهر امسال وارد شبكه توزيع مي شود.
رئيس سازمان انرژي هاي نو كشور در ديدار با كارشناسان و مجريان طرح نيروگاه زمين گرمايي مشكين شهر با اعلام مطلب بالا افزود: چهارمين چاه از 13 حلقه چاه اكتشافي با موفقيت تست شد و قرار است 9 چاه ديگر نيز تست شود.
يوسف آرمودلي گفت: چهارمين چاه اين نيروگاه در عمق 2 هزار و 700 متري توسط كارشناسان داخلي حفر شده و توان توليد پنج مگاوات انرژي برق را دارد.
وي با اشاره به ويژگي هاي چاه چهارم گفت اين چاه با 240 درجه سانتي گراد و خروجي 150 درجه سانتي گراد از چاه هاي پر بازده به شمار مي رود.
لازم به يادآوري است نيروگاه زمين گرمايي مشكين شهر كه عمليات احداث آن از سال 78 آغاز شده است در دامنه هاي كوه سبلان احداث مي شود و نخستين نيروگاه زمين گرمايي كشور است كه براي توليد 55 مگاوات جريان الكتريكي با استفاده از حرارت داخل زمين طراحي شده است.

 



وزير مسكن و شهرسازي: قطع اعتبارات مسكن مهر شايعه است

وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه قطع اعتبارات مسكن مهر شايعه اي بيش نيست، گفت: گام هاي دولت براي ارائه خدمات بيشتر در مسكن مهر سرعت مي گيرد.
به گزارش فارس از زنجان، علي نيكزاد در آئين كلنگ زني مجتمع مسكوني 600 واحدي مهر گلسار ابهر با بيان اينكه دشمنان درصدد ناكارآمد جلوه دادن نظام ديني هستند، اظهار داشت: همه تلاش مسئولان اين است كه كارآمدي نظام افزايش يابد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر جايگاه بين المللي نظام تثبيت شده است، افزود: اين نظام بايد به يك الگو در منطقه تبديل شود.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به نامي كه براي سال جاري انتخاب شده است، تصريح كرد: براي رسميت بخشيدن به اين نام بايد در حد بين المللي كار كرد.
وي با تأكيد بر اينكه قطع اعتبارات مسكن مهر شايعه اي بيش نيست، گفت: براساس گفته هاي رئيس جمهور خدمات انجام شده در مسكن گام هاي اوليه در اين بخش محسوب مي شود.
نيكزاد با اشاره به اينكه اعطاي تسهيلات براي مسكن دار شدن خانواده ها در راستاي حفظ كرامت و بنياد خانواده ها انجام مي شود، اضافه كرد: دولت در همين راستا موضوع مسكن مهر را با جديت پيگيري مي كند.
وي تغيير در نظام فني را از اهداف دولت اعلام و ادامه داد: مبادا پيمانكاري سه سال پس از انجام كار هنوز پولش را دريافت نكرده باشد، و پيمانكار ديگري چندين برابر پول، براي همان كار دريافت كند.
وزير مسكن و شهرسازي همچنين در اين مراسم هزينه ساخت يك مسجد را در 300 متر مربع براي مجتمع مسكوني 600 واحدي مهر گلسار ابهر تقبل كرد.
در اين آئين رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان زنجان با اشاره به پيشتازي استان در ساخت مسكن مهر گفت: سهميه استان زنجان مسكن مهر 19 هزار و 500 واحد است.
حافظ باباپور افزود: در استان زنجان براي ساخت بيش از 23 هزار واحد مسكن مهر قرارداد امضا شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

استقبال غرب از فيلم هاي ايراني مدافع منافع دولت هاي غربي
مشاور اسبق وزير ارشاد معتقد است در صورتي اكران فيلم ايراني از سوي غرب و رئيس جمهورشان مورد استقبال قرار مي گيرد كه ايران را سياه نشان دهد و انتشار محتواي آن به نفع سياست هايشان باشد.
محمدحسين نيرومند در گفت وگو با مهر، درباره استقبال از برخي فيلم هاي خاص ايراني در غرب و عدم توجه به سينماي ملي-اسلامي ايران و ممانعت از اكران آنها گفت: حوزه فرهنگ حوزه اي نيست كه غرب به راحتي در اختيار ديگر كشورها قرار دهند، بخصوص اينكه انقلاب اسلامي ايران حرف تازه اي براي گفتن دارد و سينمايي كه در راستاي انقلاب باشد مورد توجه قرار نمي گيرد. معاون اسبق سازمان توسعه سينمايي سوره در اين زمينه ادامه داد: اما در صورتي كه فيلمي در ايران ساخته شود و در جهت منافع غرب و به نفع سياست هاي آنها باشد نه تنها اكران گسترده در آن كشور پيدا مي كند بلكه مورد توجه رئيس جمهور آنها هم قرار مي گيرد.
براساس گزارش خبرنگار كيهان، در حالي كه فيلم «جدايي نادر از سيمين» با حمايت گسترده اي از سوي دولت هاي غربي مواجه شده و حتي ساركوزي، رئيس جمهور صهيونيست فرانسه نيز به آن علاقه پيداكرده، فيلم «ملك سليمان» هنوز هم فرصتي براي اكران جهاني نيافته است.
نام خداوند؛ دليل حذف يك نويسنده از سوي شبه روشنفكران لائيك
يك نويسنده گفت: جريان }شبه{ روشنفكر لائيك اگر در يك داستان و اثر سخني از خداوند گفته شود بلافاصله به نويسنده انگ دولتي بودن مي زنند.
براساس گزارش فارس، مصطفي مستور گفت: نام خداوند در آثارم دليل حذف من از سوي }شبه{ روشنفكران لائيك است.
توهين به امام و حزب الله در سريال آمريكايي
در يك سريال آمريكايي كه از تلويزيون آمريكا پخش مي شود به امام خميني(ره) و حزب الله لبنان توهين شد. به گزارش مشرق، سريال آمريكايي آشوب كه از شبكه سي بي اس در حال پخش است، در داستان قسمت هاي اخير خود به امام خميني(ره) و حزب الله لبنان پرداخته و در جايگاهي از آنها ياد مي كند كه به عنوان مروجين و عاملان تروريسم شناخته شوند.
نخستين نمايشگاه جامع كتاب شهداي مبارزه با نفاق
نخستين نمايشگاه كتاب جامع شهداي مبارزه با نفاق روز گذشته افتتاح شد. نخستين نمايشگاه كتاب شهداي نفاق و ترور كه به همت سازمان بسيج مستضعفين، كانون هابيليان و سازمان حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس سپاه و بسيج در پارك دانشجو برپا شده است، تا چهارم تير در معرض بازديد عموم قرار خواهد داشت. در اين نمايشگاه بيش از 40 ناشر آثار خود را عرضه مي كنند.
دستگيري فيلمساز حامي فتنه به جرم اقدام غيرقانوني
به دنبال اطلاع نيروهاي امنيتي از تلاش يك فيلمساز براي فيلمبرداري از عبور و مرور عادي مردم و نمايش آن به عنوان «تظاهرات در سكوت»، وي در حال انجام اين ماموريت(!) دستگير شد.اين فيلمساز حامي فتنه كه اخيرا از صداوسيما مجال طرح فراواني يافته و از باقي مانده هاي نسل «فيلمفارسي»سازان به شمار مي آيد، پس از چند ساعت بازداشت، آزاد شد.
وي در حالي سعي مي كرد مردم عادي را به عنوان عمله فتنه معرفي كند كه آتش فتنه ماههاست با بصيرت مردمي، فرو نشسته و همين واقعيت، معاندان را با سرخوردگي و يأس روبرو كرده است.كارگردان مذكور، با حضور در برنامه «هفت»، به عنوان وكيل مدافع فتنه گراني چون جعفر پناهي ظاهر شد.
شمقدري: «ميلاد سرخ» رسالت گمشده سينماي ايران را به همه گوشزد كند
معاون امور سينمايي وزارت ارشاد گفت: جشنواره «ميلاد سرخ» بهترين فرصت براي پاسداشت مقام والاي ائمه اطهار(ع)، فرهنگ عاشورا و مفهوم شهادت است و اميدوارم تا اين جشنواره، رسالت گمشده سينماي ايران را به همه گوشزد كند و راه اصلاح را به روي ما بگشايد.
به گزارش ستاد خبري نخستين جشنواره سراسري «ميلاد سرخ» اردبيل، «جواد شمقدري» ضمن بيان اين مطلب، به نياز جامعه امروزي ايران اسلامي به ساخت آثاري با مضامين ائمه اطهار(ع) به ويژه حضرت امام حسين(ع) اشاره كرد و افزود: حضرت امام(ره) فرمودند: «اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است» و انقلاب اسلامي نيز به بركت محرم و عاشورا بود كه جان تازه اي گرفت.وي تاكيد كرد: اگر اصل انقلاب و نهضت، اين قدر به محرم و عاشورا متكي است، بديهي است سينماي انقلاب نيز بايد از آبشخور زلال و فرهنگ حسيني سيراب شود.
شمقدري پيرامون جريان توليد آثار ديني فاخر نيز تصريح كرد: هر فيلم ديني و مذهبي، چراغ هدايتي است براي مسير حركت سينماي ايران. چرا كه فرهنگ و معارف ديني اسلامي و سرگذشت انبياي الهي و ائمه معصومين، الهام بخش هر انسان آزاده اي است و مسير رشد و كمال آدمي را رقم مي زند.
نخستين دوره جشنواره سراسري «ميلاد سرخ» با هدف ترويج و تحكيم فرهنگ ديني و به منظور پاسداشت مقام شامخ ائمه اطهار(ع) بويژه حضرت امام حسين(ع)، در ايام شعبانيه و طي روزهاي 12 تا 15تير سال جديد، در استان دارالارشاد اردبيل برگزار خواهد شد.
«مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل، برگزاركننده اين رويداد بزرگ فرهنگي، هنري و مذهبي هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14