(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول  تیر 1390- شماره 19956

خوراكي هايي كه قدرت تمركز را زياد مي كنند
خودتان را اذيت نكنيد
12 تا 19 ماه قمري، بهترين زمان براي حجامت
كيف ها بيماري مي آورند
سوسكي كه قورباغه مي خورد
هشدار وزارت بهداشت بدون عينك بيرون نياييد
بهترين داروي گرمازدگي
پيش به سوي صرفه جويي
داروهاي نيروزا باعث تحليل استخوان مي شود



خوراكي هايي كه قدرت تمركز را زياد مي كنند

دربين موادغذايي مختلف و مكمل هاي گوناگون، گروهي از خوردني ها هستند كه مي تواند تمركز شما را بالا ببرند، توجه تان را افزايش دهند و ضمن تقويت ساير عملكردهاي مغزي به تقويت قدرت حافظه نيز كمك كنند.
به نظر شما كدام خوردني ها مي توانند واقعا اين تاثيرات سودمند داروي توان مغزي را داشته باشند.
بدون ترديد هرچه سن ما افزايش پيدا مي كند بدنمان نيز ناگزير پير و كهنه مي شود اما خبر خوب اين است كه اگر رژيم غذايي خود را صحيح و براساس غذاهايي انتخاب كنيد كه هوش را تقويت مي كنند، مي توانيد حتي در سنين بالاتر نيز از سلامت مغزي مطلوبي بهره مند باشيد.
در مقاله اي كه به تازگي در سايت اينترنتي «مدگورو» به چاپ رسيده متخصصان تغذيه فهرست از اين مواد غذايي مفيد براي مغز و حافظه را منتشر كرده اند كه آگاهي از آنها براي هر فردي درهر گروه سني مي تواند مفيد و موثر باشد.
- كافئين ميزان هوشياري شما را بالا مي برد: به خاطر داشته باشيدكه هيچ اسلحه سحرآميزي وجود ندارد كه ضريب هوشي شما را ناگهان بالا ببرد و شما را باهوش تر كند اما بدون شك مواد خاصي مثل كافئين در بين خوردني ها يافت مي شوند كه مي توانند توليد انرژي كرده و تمركز و توجه شما را افزايش بدهند.
كافئين در قهوه، شكلات، نوشابه هاي انرژي زا و برخي داروها يافت مي شود. كافئين هرچند در كوتاه مدت اما به هرحال بيداري و هوشياري را در شما افزايش مي دهد اما مانند خوردني هاي ديگر در مصرف اين ماده نيز نبايد افراط و زياده روي كرد.
- گلوكز سطح هوشياري را افزايش مي دهد: همان طور كه مي دانيد قند سوخت مغز است اما در اينجا منظور قند حبه اي يا شيريني نيست بلكه اشاره به گلوكز است كه بدن از متابوليسم موادقندي و كربوهيدرات هايي كه آنها را مي خوريد بدست مي آورد. اما با اين حال به ياد داشته باشيد كه زياده روي در مصرف اين مواد در طول روز نه تنها مفيد نبوده بلكه مي تواند به حافظه آسيب وارد كند. به علاوه اگر تلاش كنيد كه موادقندي و كربوهيدرات هاي سالم را به عنوان منبع گلوكز مصرف كنيد از عوارض جانبي مصرف شيريني زياد مثل چاقي نيز در امان خواهيد بود.
- يكي ديگر از اقداماتي كه موجب افزايش تمركز مي شود خوردن صبحانه است. اگر هر روز در موقع مناسب صبحانه بخوريد، سوخت مغز شما تامين مي شود. مطالعات نشان مي دهد كه خوردن صبحانه در تقويت تمركز و حافظه كوتاه مدت نقش قابل توجهي دارد.
- ماهي نيز واقعا غذاي مغز است. ماهي يك منبع پروتئيني مفيد است كه بدليل غني بودن از اسيدهاي چرب امگا 3 و ضروري براي رشد و عملكرد مغز مصرف آن بسيار توصيه مي شود. اين چربي هاي سالم قدرت مغز را بالا مي برند و از زوال عقل و آلزايمر جلوگيري مي كنند. مصرف ماهي در كاهش خطر بروز اختلالات و مشكلات رواني و نيز در تقويت حافظه بسيار موثر است.
- براي تقويت تمركز و حافظه، شكلات و مغز خشكبار را نيز به رژيم غذايي خود بيفزاييد. مغزها و دانه ها منابع غني از آنتي اكسيدان ويتامين E هستند كه از ضعف و ناتواني ذهني مربوط به بالا رفتن سن تا حد زيادي جلوگيري مي كند. همچنين شكلات تلخ نيز خواص آنتي اكسيداني فوق العاده اي دارد و حاوي محرك هاي طبيعي مثل كافئين است كه مي تواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.
- افزودن آووكادو و غلات سبوس دار به رژيم غذايي خود را نيز فراموش نكنيد. هر عضوي در بدن به جريان خون وابسته است و قلب و مغز به عنوان دو عضو اصلي بدن از اين جنبه بيشتر حائز اهميت هستند.
مصرف رژيم غذايي حاوي غلات سبوس دار و ميوه ها از جمله آووكادو خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي و كلسترول بد را كاهش مي دهد كه نتيجه آن بهبود جريان خون و در نهايت بهبود عملكرد سلول هاي مغزي است. آووكادو هرچند چربي دارد اما چربي آن مفيد بوده و به جريان سالم خون كمك مي كند.
- توت نيز يك سوپر ماده مغذي براي مغز محسوب مي شود چون از اين عضو در برابر فشار اكسيديته محافظت كرده و در نتيجه مشكلات مغزي ناشي از افزايش سن مثل آلزايمر و زوال عقل را تا حد زيادي كاهش مي دهد. اين ميوه ظرفيت هاي يادگيري و مهارت هاي حركتي را در موش هاي سالخورده افزايش مي دهد.
دراين مقاله همچنين تاكيد شده است كه در اين ميان نقش مكمل ها و ويتامين ها و مواد معدني را نيز نبايد ناديده گرفت. اين منابع سرشار از ويتامين هاي ب، ث، اي، بتاكاروتن و منيزيم هستند كه همگي مكمل هاي قوي براي تقويت مغز به شمار مي روند. اما با اين حال متخصصان تاكيد دارند كه براي احتياط بيشتر مصرف اين مكمل ها و ويتامين ها بايد حتما با مشورت و تحت نظارت پزشك متخصص صورت گيرد.

 



خودتان را اذيت نكنيد

استفاده از رژيم هاي سخت، طاقت فرسا و طولاني به منظور كاهش وزن مي تواند باعث به وجودآمدن اختلال در سيستم گوارش و خطرات جدي در سلامتي شما شود و بيماري هاي جسمي و روحي شديدي را بوجود آورد.
مهم ترين اختلال مربوط به خوردن، پرخوري و بي اشتهايي عصبي است كه هردو از تأثير رواني وسوسه داشتن وزن كم نشأت مي گيرد و صدمات زيانباري را براي افراد به دنبال دارد كه گاهي غيرقابل جبران است. شيوع اين اختلال در دختران و زنان جوان يا بعضي ورزشكاران كه به وزن بدنشان توجه بيش از حد دارند، بيشتر از ساير افراد است.
نگرش و فرهنگ در يك جامعه هم در به وجودآمدن اين اختلال بي تأثير نيست. زماني كه لاغربودن بيش از حد به عنوان زيبايي به شمار مي رود، اين افراد براي رسيدن به اين هدف سعي در كاهش وزن، بيش از حد مجاز مي كنند كه سلامتي آنها را به خطر مي اندازد.
در مورد ورزشكاران نيز در برخي رشته ها مانند ايروبيك، شنا، ژيمناستيك و... كاهش وزن در عملكرد ورزشي آنها تأثير دارد. در اين ورزشكاران نيز به نوعي اختلال خوردن درحال شيوع است. البته همان طور كه قبلا گفته شد اين مورد فقط در ورزشكاراني ديده مي شود كه توجه افراطي به وزن خود دارند.
احتمال اختلال در سيستم عصبي
بي اشتهايي عصبي در دختران و زنان جوان كمتر از 22 سال شايع تر است. افرادي كه دچار بي اشتهايي عصبي هستند با وجود اين كه وزن بسيار كمي دارند، ترس شديد از چاق شدن موجب مي شود از خوردن امتناع كنند. اين افراد معمولا تصور نادرستي از وزن و ظاهر خود دارند ومرتب خود را در آينه نگاه مي كنند و با وجود لاغري مفرط و وزن پايين فكر مي كنند كه چاق هستند و اضافه وزن دارند و بايد وزن خود را كم كنند. اگر اين افراد در سن رشد باشند افزايش وزن و قد آنها نسبت به همسالانشان كمتر است و رشد خوبي ندارند و در آينده دچار مشكلات جسمي و بيماري هاي سخت و بي علاج مي شوند.
اختلال درسيستم عصبي هم دراين افراد وجود دارد به شرط اين كه ورزش هاي سخت با شدت و زمان طولاني انجام دهند.
در پرخوري عصبي فرد كنترلي برخوردن ندارد و ممكن است در كوتاه مدت حجم زيادي از غذا را مصرف كند و بعد سعي در دفع غذاي مصرفي كند يا از خوردن چند وعده غذاي بعدي پرهيز كند و به خود گرسنگي طولاني مدت بدهد و براي جبران يك وعده پرخوري ورزش هاي شديد انجام دهد تا وزن اضافه شده را كم كند. افرادي كه دچاراين دو اختلال هستند، اعتماد به نفس پاييني دارند و افسردگي و اضطراب از شكل ظاهري خود، در آنها ديده مي شود. شيوع پرخوري عصبي بيشتر از بي اشتهايي عصبي است.
بي اشتهايي عصبي حدود يك درصد كل جمعيت را دربرمي گيرد. ولي 10 درصد جمعيت به پرخوري عصبي مبتلا هستند. دلايل مشتركي كه در هردو اختلال وجود دارد، اعتماد به نفس پايين و علاقه شديد به لاغري و مشكلات رواني در اين افراد است كه نياز به مشاوره روانشناسي دارند.
اما بايد به اين نكته مهم توجه داشت كه چربي ها همانند كربوهيدرات ها در رژيم غذايي مناسب، نقش بسزايي ايفا مي كنند و براي سلامتي شما و فرزندتان مفيدند و براي لاغري نبايد آنها را حذف كرد.
چربي ها يا ليپيدها مواد مغذي هستند كه براي ساخت هورمون ها و بافت هاي عصبي نظير مغز بسيار حياتي اند و اولين قرباني رژيم هاي طاقت فرسا هستند.
سوخت ضروري براي بدن
بدن در واقع از چربي به عنوان سوخت استفاده مي كند. اگراين چربي براي مصرف انرژي يا ساخت بافت ها مصرف نشود، در سلول هاي چربي ذخيره مي شود، با ذخيره كردن چربي، بدن در مواقعي كه به غذا احتياج دارد، مي تواند به جاي غذا از چربي نيز استفاده كند. چربي، باعث طعم خوش غذا نيز مي شود ولي بايد اين نكته را در خاطر داشت كه منابع غذايي همچون چيپس هاي پرچرب، سرشار از كالري هستند و ممكن است سلامت فرد را به خطر بيندازند. سيب زميني، شكلات، كيك و نان هاي شيرين نيز چربي هاي زيادي دارند.
چربي ها عامل اصلي رشد و نمو هستند، كودكان، به خصوص به خوردن مقدار معيني از چربي ها براي رشد سيستم عصبي و مغز نياز دارند و به اين خاطر است كه نوزادان به خوردن شير كامل كه همه مواد معدني را دارد و داراي چربي است، احتياج دارند. در حالي كه كودكان بزرگ تر مي توانند از شيرهاي كم چرب نيز استفاده كنند.
چربي ها در بدن ساخته نمي شوند، پس بايد از مواد غذايي كه مصرف مي كنيم تامين شوند. چربي ها در واقع سوخت بدن هستند و باعث ساخت هورمون هاي مختلف بدن مي شوند همچنين براي ساخت رشته هاي عصبي بسيار لازم اند. گونه اي ديگر از چربي وجود دارند كه به آن چربي هاي اشباع نشده مي گويند و به عنوان چربي هاي مغذي و مورد احتياج سلامت قلب شناخته مي شوند كه در زيتون، بادام زميني، روغن هاي گياهي و روغن هاي ماهي كه حاوي امگا3 هستند يافت مي شوند.
فرزندتان را محدود نكنيد
اگرچه تمايل و علاقه بعضي خانواده ها براي محدود كردن و كاهش دادن مصرف چربي براي كودكان بعضا زياد است، با اين وجود چربي ها دشمن ما نيستند. در واقع استفاده از رژيم هاي غذايي كه فاقد چربي هستند، براي كودكان پيشنهاد نمي شود. چربي و كلسترول نقش بسيار مهمي در تقويت و رشد حافظه كودكان دارد و براي كودكان كمتر از 2 سال چربي نبايد از رژيم غذايي آنها حذف شود. در 2سالگي، كودكان بايد از غذاهاي مختلفي كه حدود 30 تا 35درصد كالري دارد استفاده كنند. براي سنين 4 تا 18سالگي نيز مقدار 25 تا 30 درصد كالري پيشنهاد مي شود.
اگرچه مقدار مناسب و به اندازه استفاده از چربي در سلامتي ما بسيار مهم است، اما اكثر كودكان امروزي زيادتر از نياز بدن چربي مصرف مي كنند و اين زياده روي در استفاده از چربي باعث اضافه وزن آنها مي شود. ريسك حملات قلبي در كودكاني كه چاقي مفرط را تا سنين بلوغ به همراه دارند، بيشتر از سايرين است كه منجر به فشارخون بالا، مرگ هاي زودرس و افسردگي خواهد شد.
از مهم ترين روش هاي حفظ تعادل چربي در كودكان عبارتند از:
استفاده از غذاهايي كه به طور طبيعي چربي كمتري دارند مانند ميوه ها، سبزيجات و حبوبات و گوشت هاي سفيد، به جاي سرخ كردن گوشت مي توانيد آنها را آب پز و يا بخارپز كنيد. اين روش چربي غذا و كالري آن را كاهش مي دهد. سرخ كردن غذا، باعث مي شود تا مقدار چربي نه تنها كاهش نيابد، بلكه چربي هاي زائد نيز افزايش يابند از خوراكي هايي مانند نان هاي شيريني و خامه دار و غيره كه اغلب كودكان به عنوان پيش غذا از آنان استفاده مي كنند بپرهيزيد.
به جاي اين كه كودكان غذاهاي آماده مصرف كنند، مي توانند از غذاهاي سالم خانگي استفاده كنند استفاده از برنامه غذايي مناسب و ورزش و تحرك از عوامل حفظ تعادل بدن است و مي تواند در حفظ سلامتي به فرد كمك كند.
اينها نكاتي كوچك ولي بسيار مهم اند كه با رعايت آن مي توان جلوي چاقي و اضافه وزن كودكان را تا حد زياد گرفت.

 



12 تا 19 ماه قمري، بهترين زمان براي حجامت

با توجه به فعل و انفعالات سيستم بدن و طبق مستندات علمي و روايات اسلامي 12تا19هر ماه قمري، بهترين زمان براي حجامت است.
«غلامرضا كردافشار» درگفت وگو با ايرنا با بيان اينكه حجامت با دو هدف اصلاح كميت و اصلاح كيفيت خون انجام مي شود، افزود: در اصلاح كميت خون، افرادي كه داراي خون زياد و درمعرض بيماري هايي مانند سكته و فشارخون هستند اقدام به حجامت مي كنند.
وي ادامه داد: مناسب ترين زمان حجامت براي اين افراد براي اصلاح كميت خون 12 تا 15ماه قمري است چرا كه سيستم خون انسان به نيروي جاذبه ماه واكنش نشان مي دهد و در اين روزها خون رقيق تر در بدن جاري است و مي توان آن را از راه حجامت دفع كرد.
اين متخصص طب سنتي خاطرنشان كرد، اگر هدف از حجامت اصلاح كيفيت خون و دفع مواد زائد خون باشد، بهترين زمان براي حجامت 15تا19ماه قمري است چرا كه دراين زمان خون غليظ تر بدن به سطح پوست مي آيد و مي توان آن را دفع كرد.
كرد افشار اظهارداشت: 15هرماه قمري، اوج جوشش خون انسان است و پزشكان نيز تلاش مي كنند در اين روزها به دليل افزايش احتمال خطر، به جز موقعيت هاي اورژانسي از انجام عمل جراحي پرهيز كنند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه حجامت يك روش موثر براي حفظ سلامت بدن است، يادآورشد، حجامت بايد ازسوي متخصصان و با مواد يك بارمصرف و استريل انجام شود.
وي افزود: در روش حجامت، پوست بدن با ابزار مخصوصي خراشيده مي شود تا خون بيرون بيايد اما اين خراشيدگي به لايه هاي عميق پوست نمي رسد و به بخيه نيازي ندارد.

 



كيف ها بيماري مي آورند

كيف دستي از محبوب ترين وسايل و همراه دائمي بسياري از خانم هاست. به ويژه خانم هاي شيك پوش آن را براي تكميل ظاهري مطابق با مد روز به كار مي برند. اما استفاده از اين وسيله مي تواند پي آمدهايي جدي براي سلامتي به بار آورد.
به گزارش دويچه وله، كيفي دستي گذشته از اندازه و گنجايش خود، جاي امني براي حمل و نقل انواع و اقسام لوازمي است كه خانم ها شايد در طول روز به آنها احتياج داشته باشند.
پيدا كردن شيئي كوچك در ميان بلبشويي كه معمولا در كيف دستي بسياري از خانم ها وجود دارد مي تواند چندين دقيقه طول بكشد. آمارهاي مختلف نشان مي دهند كه خانم ها به طور ميانگين 76 روز از زندگي خود را صرف گشتن اشيائي مي كنند كه در كيف دستي خود گنجانده اند.
اما اين تنها نكته منفي در مورد همراه داشتن كيف دستي نيست. كسي كه در جست وجوي كليد اتومبيل، كيف پول و تلفن همراه خود بلافاصله به نتيجه نمي رسد، دچار اضطراب مي شود. در اين مواقع ضربان قلب و گردش خون سريع تر مي شوند و ميزان قند خون بالا مي رود. در عين حال تنفس نيز نامنظم و سريع تر و فعاليت معده دچار اختلال مي شود.
كيف دستي فزاينده استرس
در مجموع دو نوع استرس وجود دارد: استرس مثبت كه نيروزا و شاداب كننده است و استرس منفي كه منجر به احساس خستگي و بي قراري مي شود. به نظر دكتر توماس اشتاين، متخصص قلب در هامبورگ در شرايط پرتنش، افزايش آدرنالين در بدن فعاليت مغز و توانايي بدن را به طور موقت و براي مدت زماني كوتاه بالا مي برد. اما در طولاني مدت افزايش آدرنالين اثرات ناگواري در بدن به جاي مي گذارد. سكته قلبي و اختلالات معده از جمله بيماري هايي هستند كه استرس و تنش در بدن ايجاد مي كند كه در طولاني مدت آسيب هاي جبران ناپذيري براي روح و جسم ايجاد مي كند. جست وجوي پراسترس در كيف دستي و ترس از گم شدن اشياي با ارزش از اين گونه موقعيت ها است. اما در مقابل استرس خوب، تأثير مثبتي بر جسم و روح بر جاي مي گذارد، مانند شرايطي كه در آن فرد در زندگي شخصي يا حرفه اي خود به موفقيتي دست مي يابد و تحت تاثير موفقيت كسب شده، انگيزه و هيجان بيشتري در زندگي پيدا مي كند.
تاثير منفي حمل كيف دستي بر روي كمر
هر قدر كه كيف دستي بزرگ تر و سنگين تر باشد، كمر كسي كه آن را حمل مي كند بيشتر در معرض آسيب قرار مي گيرد. خانم ها كيف شان را معمولا روي يكي از شانه ها يا به طور اريب روي بالاتنه حمل مي كنند. در اين شرايط هميشه نيمي از بدن بيشتر تحت فشار قرار مي گيرد.
براي جلوگيري از مشكلات احتمالي كمر و ستون فقرات مهم ترين توصيه متخصصان اين است كه هيچگاه كيف دستي، كوله پشتي و چمداني كه وزن آن بيشتر از 10 درصد وزن بدن است حمل نشود. در شرايطي كه بايد كيف يا چمداني سنگين جابه جا شود، بايد به اين توجه كرد كه وزن آن به طور يكسان ميان سمت چپ و راست بدن تقسيم شود.
كيف خانم ها؛ منبع باكتري
كيف دستي خانم ها در عين حال منبع انواع باكتري ها است. مواد غذايي و لوازم آرايشي از محتويات رايج كيف هاي دستي هستند. به ويژه لوازمي از قبيل رژلب و فرچه اي كه براي ماليدن پودر به صورت مورد استفاده قرار مي گيرد، به دليل تماس پيوسته با پوست يا استفاده مشترك برخي خانم ها از آن ها با دوستان، حامل تعداد بي شماري باكتري هستند. تنها كساني كه به طور مرتب كيف خود را خالي كرده و آن را با مواد ضدعفوني تميز مي كنند، مي توانند تا حدودي از حمله اين باكتري ها در امان باشند. در عين حال توصيه مي شود، خانم هايي كه به هيچ عنوان حاضر نيستند كيف دستي شان را از خود جدا كنند، در آن مواد غذايي باز نگه ندارند يا از حمل دستمال كاغذي استفاده شده در كيف خودداري كنند تا از ابتلا به بيماري پيشگيري كنند.

 



سوسكي كه قورباغه مي خورد

عادت غذايي سوسك هاي كوچكي به نام «اپوميز» براي بسياري از دوزيستان از قبيل قورباغه ها بسيار وحشتناك و دردآور است زيرا اين سوسك با حضور در كنار دوزيستان اعتماد آنها را جلب كرده و سپس آنها را به قتل مي رساند.
يكي از انواع سوسك هاي زميني عادت غذايي بسيار ترسناك و عجيبي دارد. اين سوسك كه «اپوميز» نام دارد بسياري از دوزيستان كه ابعاد بدن آنها چند برابر ابعاد بدن خودش است را كشته و مي خورد، درحالي كه معمولا دوزيستان از حشرات تغذيه مي كنند نه حشرات از دوزيستان!
غذاي معمول اين سوسك ها ديگر انواع بي مهرگان از قبيل پشه ها، كرم ها و حشرات مرده است اما محققان در نهايت ناباوري مشاهده كردند هر زمان اين سوسك در كنار يك دو زيست ما نند قورباغه قرار مي گيرد به راحتي آن را كشته و مي خورد.
اين سوسك ها ترجيح مي دهند پيش از شكار كردن يك دوزيست به خوبي شكار خود را شناسايي كنند. از اين رو در طول روز با به اشتراك گذاشتن پناهگاهشان با دوزيستان در نزديكي آنها زندگي مي كنند اما در شب همه چيز مرگبار شده و سوسك با حمله اي ناگهاني دوزيست را مي كشد.
اين سوسك ها براي تأمين غذاي خود چندان وسواس به خرج نمي دهند و همه انواع دوزيستان را مي خورند، از قورباغه ها گرفته تا وزغ، سمندر آبي و مارمولك.
نحوه به قتل رسيدن دوزيستان به اين شكل است كه سوسك ابتدا پشت دوزيست را مي گزد كه در نتيجه آن شكار از خود عكس العمل شديدي نشان مي دهد و تلاش مي كند سوسك را به گوشه اي پرتاب كند.
سپس سوسك در پشت دوزيست شكافي به وجود مي آورد كه جاندار را طي چند دقيقه فلج مي كند و در نهايت سوسك به آرامي خوردن غذايش را آغاز مي كند.

 



هشدار وزارت بهداشت بدون عينك بيرون نياييد

كارشناس بهداشت پرتوهاي مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، آسيب هاي جدي پوستي و چشمي را از عوارض تشعشعات پرتوي فرابنفش برشمرد و توصيه كرد در شرايطي كه اين شاخص درحد بسيار خطرناك قرار دارد تا حدامكان از منزل خارج نشويد.
مهندس علي گوراني در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه انسان به طور طبيعي در معرض حجم زيادي از تشعشعات قرار دارد، گفت: بيش از 80 درصد پرتوگيري هاي انسان از طبيعت اتفاق مي افتد. براين اساس عمده ترين آسيبي كه از تشعشعات انسان را تهديد مي كند، آسيب ناشي از محيط طبيعي است كه يكي از اصلي ترين آنها خورشيد است.
وي يكي از عمده ترين منابع پرتوگيري طبيعي انسان را خورشيد عنوان كرد و گفت: پرتوي فرابنفش (UV) يكي از عمده ترين تشعشعاتي است كه از نور خورشيد به انسان تابيده مي شود. در پرتوي فرابنفش نور خورشيد طيف گسترده اي فركانس شامل UVA UVB و UVC وجود دارد. انرژي UVC به سطح زمين نمي رسد و لايه ازن آن را حذف مي كند. انرژي UVB نيز تا حدود زيادي حذف مي شود اما انرژي UVA تقريبا حذف نشده به زمين مي رسد. بنابراين انسان حجم زيادي از UVA از خورشيد دريافت مي كند.
گوراني ادامه داد: زماني كه تشعشع UVA به مدت طولاني تابيده شود آسيب هاي جدي به بدن و عضوهاي سطحي مانند چشم، وارد مي كند. در ايران نيز از آنجا كه به اين موضوع پرداخته نشده و مردم آموزش هاي لازم را دريافت نكرده اند در نتيجه آسيب هاي جدي دراين خصوص متوجه مردم مي شود. براين اساس ايران جزو كشورهايي است كه سرطان پوست و آسيب هاي چشمي به آب مرواريد در آن به شدت بالاست.
وي افزود: به اين ترتيب يكي از هزينه هاي پنهاني كه به مردم تحميل مي شود پول هايي است كه صرف بيماري هاي پوستي مي شود. در مجموع بيش از 70 درصد مشكلاتي كه گفته شد مربوط به پرتو ماوراء بنفش است. از سوي ديگر ايران نيز از نظر جغرافيايي در منطقه اي قرار دارد كه در چهار نقطه كشور شدت پرتوگيري ماوراء بنفش بالاست.
گوراني ادامه داد: در دنيا نيز آسيب هاي ناشي از پرتوي ماوراء بنفش به همين شكل است اما بسياري از كشورها اقداماتي را در اين زمينه انجام داده اند از جمله آن كه جايگاه هاي سازماني و شرح وظايف را مشخص كرده اند و دستگاه هاي سنجش اين انرژي را از مدت ها پيش در كشورشان به كار گرفته اند، به اين ترتيب مردم با آموزش هاي ارايه شده از شدت پرتوگيري در مكان هاي مختلف اطلاع دارند و مسايل حفاظتي مورد لزوم را رعايت مي كنند.
وي با اشاره به استاندارد بين المللي شاخص هاي UV گفت: براساس استانداردهاي بين المللي از عدد 2 تا 11 براي پرتوي فرابنفش شاخص درنظر گرفته شده است به طوري كه عدد كمتر از 1 پرتوگيري كم، اعداد 3 تا 5 پرتوگيري متوسط، 6 تا 7 پرتوگيري زياد، 8 تا 10 پرتوگيري خيلي زياد و اعداد بزرگ تر از 11 پرتوگيري به شدت زياد عنوان مي شود.
كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت افزود: براساس اين اعداد يك سري حفاظت ها نيز تعريف شده است. در پرتوگيري كمتر از 2 بايد از عينك و كرم هاي ضدآفتاب استفاده شود. اين حداقل حفاظتي است كه مي توان داشت. در شاخص 3 تا 5 استفاده از عينك، كرم و كلاه ضروري است و هر كدام از وسايل بايد شرايط خاص خود را داشته باشند. در پرتوگيري هاي زياد، خيلي زياد و بيش از حد زياد بايد از عينك، كرم ضدآفتاب، كلاه و چتر استفاده شود. نكته قابل توجه آن است كه در پرتوگيري هاي بيش از حد زياد (بزرگ تر از 11) توصيه مي شود كه افراد تا حد امكان از منزل خارج نشوند؛ به ويژه از ساعت 10 صبح تا 16 بعدازظهر، در صورت خروج از منزل نيز بايد حفاظت هاي لازم را انجام دهند.
وي در پايان با بيان اين كه شاخص پرتوي فرابنفش درهر استان با استان ديگر متفاوت است، گفت: فاكتور محافظتي ماوراء بنفش در پارچه هاي مصرفي نيز موضوعي است كه جاي بحث دارد و تاكنون در كشور به آن پرداخته نشده است. به اين ترتيب فاكتور حفاظتي در پارچه اي نسبت به پارچه ديگر متفاوت است به همين دليل قيمت اين پارچه ها متفاوت است.

 



بهترين داروي گرمازدگي

بهترين دارو براي رفع گرمازدگي دم كرده عناب و زرشك است كه همراه با مقداري شكر ميل مي شود.
صورت برافروخته، سردرد، بي حسي و قرمزي چشم ها، خشكي دهان و زبان، خشكي بيني، تب به ويژه در نواحي شكم، گر گرفتگي كف دست و پا، خشكي گلو، احساس كمبود اكسيژن و نفس نفس زدن و تپش قلب از جمله علائم گرمازدگي است.
هنگام گرمازدگي رگ هاي سطحي بدن باز مي شوند و تبخير آب از سطح بدن به چند برابر افزايش مي يابد. در نتيجه املاح خون تقليل يافته و قلب و مغز قدري ناراحت مي شوند! طوري كه گاهي ناراحتي هاي قلبي رواني عارض مي شود.
همچنين وقتي انسان از يك محيط سرد يا ملايم وارد منطقه گرمسير مي شود، تقريبا 10 روز زمان مي برد تا بدن بتواند با محيط جديد سازش كند و از همين رو براي جلوگيري از گرمازدگي ضمن اينكه لازم است در حد توان، خود را از گرما دور نگه دارد بايد از آبي كه حدود يك در هزار نمك طعام در آن موجود است ميل كند تا به كم آبي مبتلا نشود و مقدار نمك دفع شده از بدن نيز جبران شود. فرد تا زماني كه به هواي گرم عادت كند بايد فعاليت جسمي ملايمي داشته باشد و لباس هاي گشاد كتاني بپوشد تا عرق به خوبي از آن خارج شود.
همچنين بايد تغذيه كافي داشته باشد و سيگار نكشد.
خستگي زياد، گيجي، كم شدن آب بدن كه عطش مفرط از علائم آن است، قطع عمل تعريق در پوست بدن و بروز اختلال هاي رواني و حال اغما و حتي سنكوب نيز حاصل گرمازدگي است.
براي رفع گرمازدگي بهتر است عناب را جوشانده و با كمي شكر به صورت خنك ميل كنيد. همچنين خوردني هاي سرد و تر مانند گل بنفشه، خاكشير، هندوانه و تخم خيارين (خيار كدو هندوانه خربزه) نيز توصيه مي شود. البته بهترين دارو براي رفع گرمازدگي دم كرده عناب و زرشك است كه همراه با مقداري شكر ميل شود.

 



پيش به سوي صرفه جويي

امروزه صرفه جويي در مصرف برق، در تمام كشورهاي جهان به يكي از مهم ترين نيازهاي بشري تبديل شده است. بودجه هاي زيادي صرف تحقيقات در زمينه كشف راه هاي موثرتر براي يافتن انرژي هاي ارزان تر و با ريسك كمتر مي شود. در اين بين، ابررسانايي، با نقشي كه ممكن است در زمينه صرفه جويي در توليد و انتقال انرژي الكتريكي بازي كند، در آينده بشر نقش اساسي خواهد داشت.
ابررسانايي خاصيتي است كه در آن وسايلي كه برق را از خود عبور مي دهند مي توانند حداكثر برق را به مصرف كننده برسانند.
با وجود اين كه پديده ابررسانايي در دهه اول قرن بيستم كشف شد، هنوز هم تحقيقات زيادي هم از لحاظ نظري، براي يافتن نظريه جامعي كه همه جنبه ها ابررسانايي را دربرداشته باشد و هم از لحاظ تجربي براي يافتن موادي كه در دماهاي بالاتر خاصيت ابررسانايي داشته باشند، ادامه دارد.
اما يافته جديد پژوهشگران كميسيون انرژي اتمي فرانسه در گرونوبل، نظريه هاي قبلي در مورد ابررسانايي را متزلزل كرده است. پيش از اين دو نوع ابررسانا در دنيا شناخته شده بود. كه با آنها مي توان صرفه جويي بسيار زيادي داشت.
يكي رساناهاي عادي كه معمولا در دماهايي نزديك به صفر مطلق، خاصيت ابررسانايي پيدا مي كنند و ديگري ابررساناهاي دماي بالا كه مواد سراميكي نارسانايي هستند كه در دماهايي حدود 100-درجه سانتي گراد ابررسانا مي شوند.
هرچند تاكنون هيچ نظريه فيزيكي نتوانسته است بگويد علت خاصيت ابر رساناهاي سراميكي چيست، در دهه 1950 سه فيزيكدان به نام هاي باردين، كوپر و شريفر نظريه اي دادند (نظريه BCS) كه تمام خواص ابررساناهاي معمولي را اين طور توضيح مي دهد.
الكترون هايي كه در رسانايي جريان نقش دارند، جفت هايي تشكيل مي دهند و متقابلا در مقابل عواملي كه باعث مقاومت الكتريكي مي شوند، مقاومت مي كنند.
اما اكنون پژوهشگران فرانسوي ادعا كرده اند كه خاصيت جديدي را در ابررساناها پيدا كرده اند كه قبلا در هيچ نظريه اي پيش بيني نشده بود. خواص ابررسانايي در مواد، علاوه بر دماي محيط به ميدان مغناطيسي و شدت جريان عبوري هم بستگي دارد.
يعني اگر حتي جسم در دمايي پايين تر از حد ابررسانايي باشد، وقتي ميدان مغناطيسي از ميزان مشخصي بيشتر باشد، خاصيت ابررسانايي از بين خواهد رفت.
اين محققان بلوري ساخته بودند كه در دماي 0/40 درجه كلوين ابررسانا مي شد، ولي وقتي شدت ميدان مغناطيسي از 2تسلا بيشتر مي شد، اين خاصيت از بين مي رفت. تا اين جا همه چيز را قبلا مي دانستيم، اما يكي از پژوهشگران اين گروه، از روي كنجكاوي، شدت ميدان مغناطيسي را باز هم بيشتر كرد. وقتي شدت ميدان به 12تسلا رسيد، بلور دوباره ابررسانا شد. وقتي ميدان باز هم بالاتر رفت، اين خاصيت دوباره از بين رفت.
اين گزارش كه در نشريه علمي ساينس چاپ شده، توجه بسياري از فيزيكدانان حالت جامد را برانگيخته است، زيرا هيچ توضيح خاصي براي اين پديده وجود ندارد. به نظر مي رسد ميدان مغناطيسي متغير باعث ايجاد رفتارهاي جالب پيش بيني نشده در ابررساناها مي شود.
بايد توجه داشت كه ابررسانايي يك خاصيت كاملا كوانتمي است و به سادگي نمي توان وضعيت پيش آمده در اين آزمايش را توصيف كرد.

 



داروهاي نيروزا باعث تحليل استخوان مي شود

مصرف داروهاي نيروزا باعث آتروفيي تحليل مفاصل و از جا رفتگي استخوان ها و انواع مشكلات ديگر مي شود.
دكتر شهرام علا متخصص داروسازي باليني گفت: مصرف داروهاي نيروزا در آقايان ممكن است باعث كاهش ميل جنسي، خطر ريزش مو، بزرگ شدن سينه، سرطان هاي كبد- كلون و در خانم ها تغييرات صدا، آكنه و ريزش مو شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مازندران افزود: مواد نيروزا مشتقات هورمون هاي جنسي آقايان مانند تستوسترون هستند كه باعث خصلت مردانگي و باروري مي شود و مصرف بي رويه آنها اثرات معكوس و مضري را به دنبال دارد و مصرف مداوم آنها علاوه بر اثرات مضري كه بر اندام هاي مردانه مي گذارد باعث افزايش تحريك پذيري، عصبانيت و وابستگي رواني به اين داروها مي شود.
دكتر علا تصريح كرد: برخي از اين مواد مصرفي مانند هورمون رشد در سنين بالاتر باعث رشد عرضي استخوان ها شده و چهره فرد را غيرطبيعي مي كنند. به علاوه منجر به افزايش قند خون و سرطان كبد نيز مي شود. وي در پايان خاطرنشان كرد: مواد مصرفي نيروزا حتما بايد تحت نظر متخصص و به ميزان لازم مصرف شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14