(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2  تیر 1390- شماره 19957

نماينده فرانسه : مخالفت روسيه و چين تلاش هاي غرب عليه سوريه را ناكام گذاشته است
اعتراض فرماندار اوكيناوا به حضور نظاميان آمريكايي در ژاپن
توجه به چين ((قسمت اول))
هشدار يوشكا فيشر و جك استراو اتحاديه اروپا در حال فروپاشي است
فراسوي رويدادها
براي جلوگيري از پيشروي انقلابيون ارتش قذافي اطراف طرابلس را مين گذاري كرد
گفت وگوهاي جداگانه خالد مشعل و محمود عباس در تركيه
حبس ابد براي 10 معترض بحريني مردم : روزگار آل خليفه را سياه مي كنيم
تجمع مقابل دفتر صليب سرخ در غزه اسيران فلسطيني را آزاد كنيد
قرقيزستان براي ادامه حضورنظاميان آمريكايي همه پرسي برگزار مي كند
قرارداد امنيتي واشنگتن-كابل در نشست لويي جرگه بررسي مي شود
با وجود داشتن پرونده رسوايي اخلاقي سناي ايتاليا به دولت برلوسكني راي اعتماد داد
دمشق : اروپا مقصراست
وزير خارجه سوريه،اروپا را متهم اصلي ناآرمي هاي اخير اين كشور عنوان كرد.
حمايت 100 نماينده سناي آمريكا از رئيس جديد پنتاگون
چها رسوي پنج قاره
 



نماينده فرانسه : مخالفت روسيه و چين تلاش هاي غرب عليه سوريه را ناكام گذاشته است

نماينده دائم فرانسه در سازمان ملل اعتراف كرد كه تلاش هاي فرانسه، انگليس و آمريكا براي صدور قطعنامه عليه سوريه بي نتيجه مانده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «جراد آراد» نماينده دائم فرانسه در سازمان ملل اظهار داشت، روسيه تلاش هاي آمريكا، انگليس و فرانسه را براي صدور قطعنامه عليه سوريه با بن بست مواجه كرده است.
وي همچنين گفت، چين و برخي ديگر از كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل نيز با صدور قطعنامه عليه سوريه مخالف هستند.
از سوي ديگر، ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در فرانسه هرگونه دخالت خارجي در سوريه را رد كرد و گفت: دخالت در امور يك كشور مستقل چشم انداز خوبي به همراه ندارد.

 



اعتراض فرماندار اوكيناوا به حضور نظاميان آمريكايي در ژاپن

فرماندار جزيره اوكيناوا به ادامه حضور نظاميان آمريكايي

 



چشم انداز
توجه به چين ((قسمت اول))

پروفسور حميد مولانا
گرچه اروپا و آمريكا هنوز در صف كشورهاي بزرگ صنعتي و ثروتمند دنيا قرار دارند ولي قدرت سياسي و اقتصادي آنها بحران زده و در حال افول است. روسيه نيز پس از فروپاشي اتحاديه جماهير شوروي ابرقدرتي خود را از دست داده و امروز تنها بر منابع نفت و گاز و تسليحات اتمي خود تكيه دارد. اتحاديه اروپا نيز دوران ضعف و بحراني خود را طي مي كند.
فراموش نكنيد كه يكي از بزرگترين جريان هاي تجزيه طلبي، كشتار جمعي، نقض حقوق بشر بعد از پايان جنگ جهاني دوم در قاره اروپا اتفاق افتاده است. چندين دهه رقابت شوروي و غرب قاره اروپا را به دو قسمت شرق و غرب تقسيم كرد و پس از پايان جنگ سرد و فروپاشي شوروي، بلافاصله تجزيه چكسلواكي و يوگسلاوي سابق شروع گرديد و آمريكا و ناتو رسما وارد جنگ بالكان شدند. نسل كشي مسلمانان در بوسني-هرزگوين توسط صرب ها و سكوت اروپا و آمريكا در مقابل اين جنايات، فصل تاريكي از قساوت و بيرحمي در اين قاره است.
يكي از بزرگترين تغييرات پولي در 10سال اخير و به ويژه در ماه هاي گذشته اين است كه دلار آمريكا حاكميت خود را به عنوان واحد اصلي پول جهاني از دست داده است و يورو اتحاديه اروپا و ساير واحدهاي پولي نيز نتوانسته اند جايگزين رهبري و قدرت سابق دلار شوند. براي اولين بار در اقتصاد و رژيم پولي دنيا، از جنگ اول تا امروز كه ليره انگليس در راس اقتصاد بين الملل قرار داشت، امروز قدرت پولي در سطح جهاني به هيچ كس تعلق ندارد. بافت اجتماعي و نفوس و جمعيتي اروپا و آمريكا هم در حال دگرگوني است و بدون ترديد در چالش ها و مشكلاتي كه آنها در آينده خواهند داشت تاثير فوق العاده خواهد داشت. به مدت طولاني برتري اروپا و آمريكا زيرساخت ها و نيروي انساني علمي و فني اين دو قاره بوده است ولي آن انحصارات پيشين از بين رفته است و رقابت در سطح جهاني هر روز تنگ تر و شديدتر مي شود و دقيقا همين رهبري علمي، سياسي و اقتصادي غرب است كه امروز بيش از هر موقع ديگر زير سوال رفته است.
ولي با مشاهده شاخص ها و معيارهاي اقتصادي و سياسي و حتي نظامي در مي يابيم كه چين در چند دهه اخير قوس صعودي را طي كرده و از رقباي بين المللي خود جلوتر است، به طوري كه بسياري از دولتمردان آمريكا و اروپا پيشرفت هاي چين را يك نوع تهديد براي خود مي شمارند. طبق آمار صندوق بين المللي پول درآمد ملي ناخالص ايالات متحده در سال 2010 در حدود 7/14تريليون دلار بود در حالي كه براي چين اين رقم حدود 8/5 تريليون است. اگر اين آمار را بدون توجه به ارزش متوسط و حقيقي دلار در سطح جهاني حساب كنيم و ابعاد داخلي و ارزش توانائي اقتصادي كشورها را نسبت به پول و وضع اجتماعي و قوه خريد خود مقايسه نكنيم، آمريكائي ها 11بار ثروتمندتر از چيني ها هستند علاوه بر اين، آمريكايي ها با زيرساخت هاي تحقيقاتي و علمي و دانشگاه ها و رسانه ها تسلط بيشتري بر ساير قدرت هاي امروزي دارند. اما اين آمار مي تواند بسيار گمراه كننده باشد.
چين نه تنها از ژاپن جلو افتاده و اكنون دومين اقتصاد بزرگ دنيا پس از امريكا است بلكه طبق محاسباتي كه بعضي از اقتصاددان ها به عمل آورده اند و با در نظر گرفتن وضع اجتماعي و ارزش خدمات بومي انساني، توليدات ناخالص ملي چين با ملاحظه با شاخص ها تورم و غيره بيشتر از ايالات متحده آمريكا بوده و به 8/14تريليون دلار امروزي مي رسد. بدين ترتيب با ملاحظه و تطبيق جمعيت دو كشور، مي توان نتيجه گرفت كه ثروت متوسط يك آمريكائي چهار برابر يك فرد چيني است و نه 11برابر آن. يكي از اقتصاددانان «انستيتوي پيترسون» در آمريكا، آرويند سوبرامانيان مولف كتاب برتري اقتصادي چين، پيش بيني مي كند كه اقتصاد چين در سال 2030 ميلادي- يعني دو دهه ديگر- دو برابر آمريكا خواهد بود. هم اكنون چين بزرگترين كشور صادركننده دنياست و پيش بيني مي شود كه دو دهه ديگر تجارت چين دو برابر تجارت ايالات متحده آمريكا خواهد بود (واشنگتن پست، 1مه، 2011)
چگونه ايران مي تواند توجه به چين و روابط خود را با آن كشور تقويت كند؟ يك سياستگذاري پنج الي 10 ساله مي تواند شامل موارد ذيل گردد:
1) توجه به آموختن زبان چيني و تاريخ و فرهنگ و تمدن و زيرساخت هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و جغرافيائي آن؛
2)يك ديپلماسي سياسي، اقتصادي، بازرگاني، علمي و فرهنگي فعال، مدبرانه، پيشرو و ابتكارانه با اهداف بسيار مشخص در ارتقاي روابط بين دو كشور و دو تمدن بزرگ.
3)ايجاد و افتتاح كرسي هاي دانشگاهي در توسعه و ترويج آموزش زبان هاي دو كشور (فارسي و چيني) و تحقيق و مطالعه در زمينه هاي اقتصادي، بازرگاني، علمي، فني و هنري.
4) توسعه و تقويت ارتباطات مردم با مردم از طريق تسهيلات و تبليغات گردشگري، هنري، ورزش و تفريحات سالم.
5) همكاري هاي رسانه اي، خبري، سينمائي، مستندسازي و ارتباطي
6) ايجاد مراكز و اتاق هاي بازرگاني و تجاري و اطلاعاتي، و
7) دعوت از نخبگان چين براي شركت در كنفرانس ها، همايش ها در ايران و شركت متقابل در كنفرانس هاي علمي، فرهنگي و هنري، در چين و اعطاي بورس تحقيقاتي به دانشجويان براي اتمام پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكترا در روابط و مسائل مورد علاقه ايران و چين.

 



هشدار يوشكا فيشر و جك استراو اتحاديه اروپا در حال فروپاشي است

وزيران خارجه پيشين انگليس و آلمان با اشاره به بحران مالي رو به گسترش اروپا، نسبت به فروپاشي حوزه يورو هشدار دادند.
به گزارش «ديلي ميرر»، «جك استراو»، وزير خارجه سابق انگليس روز سه شنبه طي سخناني به تحليل اوضاع بحراني اقتصاد اروپا پرداخت. «استراو» گفت: حوزه «يورو در مسير افزايش بحران مالي يونان، محكوم به فروپاشي است.»
اين مقام پيشين انگليس تصريح كرد، اگر براي نجات از اوضاع وخيم اقتصادي برنامه درستي تدوين و اجرا نشود، بايد منتظر مرگ تدريجي حوزه يورو نشست.
«استراو» سپس از مقامات دولت انگليس خواست بدون فوت وقت و به جاي حرف هاي بي فايده اقدام به برنامه ريزي براي جلوگيري از ادامه اين بحران كنند.
وي وظيفه دولتمردان انگليسي را اين دانست كه با مردم انگليس در مورد چشم اندازهاي جايگزين به طور صريح به تعامل بپردازند.
به نظر مي رسد اين بخش از اظهارات «استراو» در واكنش به خبر اعتصاب گسترده اتحاديه هاي كارگري و كارمندي انگليس است كه قرار است از 9 تير ماه به طور سراسري در اين كشور برگزار شود.
«يوشكا فيشر»، وزير خارجه پيشين آلمان نيز با انتشار مقاله اي در روزنامه آلماني «زود دويچه سايتونگ» بحران حاكم بر منطقه يورو را «نه تنها يك بحران اقتصادي بلكه بحراني سياسي» دانست. «فيشر» نوشت: «منطقه يورو در معرض خطر شكست قرار دارد... اين بحران در اصل يك بحران سياسي نيز هست چرا كه رؤساي كشورهاي اروپايي قادر به انجام هيچ كاري نيستند.
وي با تاكيد بر اينكه «بحران حوزه يورو تشديد خواهد شد، هشدار داد، اگر اتحاديه اروپا و كشورهاي منطقه يورو نتوانند به يك اتحاد سياسي و منسجم برسند، يورو خواهد مرد.
«فيشر» سپس ادامه داد: اگر يورو نابود شود، اروپا همه دستاوردهاي نيم قرن خود را كه با اين اتحاديه به دست آورده است از دست خواهد داد. اين اظهارات يك روز پس از گزارش صندوق بين المللي پول منتشر مي شوند كه طي آن نسبت به سرايت قريب الوقوع بحران مالي حاكم بر اسپانيا و يونان به سرتاسر اروپا هشدار داده بود. چندي پيش رئيس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان نيز پس از ديدار با يكديگر طي اظهاراتي مشابه كمك به يونان و اسپانيا را به مثابه كمك به كل منطقه يورو دانسته و هرگونه كوتاهي در اين امر را خطري جدي به موجوديت يورو تعبير كرده بودند.
گفتني است، كشورهاي يونان، اسپانيا، پرتغال، جمهوري چك و ايرلند مدتهاست كه با بحران جدي اقتصادي و بعضاً شورش ها و ناآرامي هاي خياباني رو به رو هستند. از طرف ديگر «لوكزامبورگ» نيز از ديروز به جمع معترضان پيوست. به گزارش خبرگزاري «اتريش» هزاران نفر از مردم اين كشور به دعوت اتحاديه هاي كارگري اروپا در اعتراض به بحران مالي و سياسي به خيابان ها ريختند. تظاهركنندگان همزمان با اجلاس كنفدراسيون اتحاديه هاي كارگري اروپا خواستار حل بحران بيكاري و مالي شدند. خبرهايي نيز از وقوع درگيري هاي شديد بين نيروهاي پليس ضد شورش ايرلند و مردم منتشر شده است. به نوشته روزنامه «بلفاست تلگراف» صدها نفر از مردم بلفاست پايتخت ايرلند سه شنبه شب براي دومين شب پياپي با پرتاب بمب هاي آتش زا و سنگ به مقابله با پليس تا دندان مسلح رفتند.
براساس گزارش هاي دريافتي شماري از مردم مجروح و به بيما رستان منتقل شدند.
«بي بي سي» نيز با انتشار اين خبر نوشت، شمار زيادي از نيروهاي پليس با ماشين هاي آب پاش به مقابله با شورشيان پرداختند.گفته مي شود ناآرامي هاي ايرلند از روز دوشنبه بنا به اختلافات نژادي و از خيابان «شورت استرند» آغاز شده است.
درگيري هاي نژادپرستانه به عنوان يكي از نتايج بحران اقتصادي پيش از اين در اسپانيا و يونان نيز رخ داده است.
گفتني است، منطقه يورو به 17 كشور اروپايي گفته مي شود كه سياست هاي پولي شان توسط بانك مركزي اروپا تبيين مي شود.
بنابرگزارش سايت ويكي پديا، اين كشورها عبارتند از:
آلمان، اتريش، اسپانيا، استوني، اسلواكي، اسلووني، ايتاليا، ايرلند، بلژيك، پرتغال، فرانسه، فنلاند، قبرس، مالت، لوكزامبورگ، هلند و يونان.

 



فراسوي رويدادها

وزارتخانه پرخرج!
دست اندركاران امور خبر مي گويند، دستگاه هاي خنك كننده اي كه براي رفاه حال سربازان آمريكايي در چادرها و اتاقك هاي پيش ساخته ارتش اين كشور در عراق و افغانستان كار گذاشته شده، بيشتر از «ناسا» هزينه دارد!
به اين ترتيب، وزارت دفاع آمريكا هر ساله 20 ميليارد دلار- يعني بيشتر از 130 هزار دلار به ازاي هر يك از 150 هزار سرباز آمريكايي- صرف تهويه هواي داخل چادرها و اتاقك هاي پيش ساخته ارتش اين كشور در عراق و افغانستان مي كند، كه مي شود يك ميليارد دلار بيشتر از بودجه سالانه سازمان فضايي آمريكا! اين را «استيو اندرسون»، ژنرال بازنشسته و مسئول سابق تداركات ژنرال «پترائوس» فاش كرده كه معتقد است، راه هاي ديگري هم براي خنك شدن وجود دارد كه هزينه كمتري مي برد! مثل، پوشاندن اين مكان ها با اسفنج هاي «پوليورتان» كه چادرها و اتاقك هاي پيش ساخته را بهتر ايزوله مي كند، ضمن اين كه 95 ميليون دلار بيشتر خرج برنمي دارد و باعث چندين ميليارد دلار صرفه جويي مي شود.
حالا، ناگفته نماند كه وزارت دفاع آمريكا اصولا بزرگترين مصرف كننده انرژي در آمريكاست، اگرچه كه اخيراً خيلي سعي كرده از مصرفش كم كند! به هر صورت، اين وزارتخانه به طور كلي آنقدر بدنام است كه خيلي ها معتقدند سفر زميني ها به مريخ براي مستعمره كردن اين سياره آنقدر خرج برنمي دارد كه جنگ هايي كه آمريكا به راه انداخته هزينه بر است! و اين كه، نظاميان آمريكايي بهتر است به جاي جنگيدن اين طرف و آن طرف، در كشور خودشان بمانند و باغچه خانه شان را بكارند...
¤سرويس خارجي كيهان

 



براي جلوگيري از پيشروي انقلابيون ارتش قذافي اطراف طرابلس را مين گذاري كرد

گردان هاي قذافي براي جلوگيري از ورود نيروهاي انقلابي به پايتخت ليبي، برخي از ورودي هاي طرابلس را مين گذاري كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، گردان هاي وابسته به «معمر قذافي» براي مقابله با نيروهاي انقلابي، اقدام به كاشت مين در جنوب طرابلس كردند. به گفته «استيو جاس»، عضو سازمان ديدبان حقوق بشر، تاكنون پنج نوع مين دركوه هاي «نفوسه»، واقع در جنوب طرابلس كشف شده است كه مين هاي ضد نفر و ضد خودرو، از جمله آنهاست.
كشتار غيرنظاميان
ناتو در حملات سه شنبه خود به طرابلس، غيرنظاميان را هدف قرار داد. رژيم «معمر قذافي» اعلام كرد، در اين حملات، 9 تن، از جمله سه كودك، جان خود را از دست دادند. اجساد اين قربانيان به خبرنگاران نشان داده شد.جنگنده هاي ناتو دو مركز، غيرنظامي را نيز در شهرهاي «خمس» و «نالوت» هدف قرار دادند. در همين حال، «فرانكو فراتيني» وزير خارجه ايتاليا، طي سخناني در مجلس اين كشور، خواستار توفق فوري عمليات جنگي ناتو در ليبي شد. علت اين اظهارات، نگراني از وقوع فاجعه انساني اعلام شده است.
در غرب شهر جنگزده «مصراته» نيز ديروز درگيري شديد ميان نيروهاي قذافي و انقلابيون جريان داشت. نيروهاي وابسته به قذافي مدعي شدند يك فروند هواپيماي ناتو را در اين منطقه سرنگون كردند. اين در حالي است كه منابع وابسته به ناتو اعلام كردند يك فروند هواپيماي بدون سرنشين متعلق به ناتو در ليبي مفقود شده است.
خبر ديگر اينكه نيروهاي قذافي براي ممانعت از پيشروي نيروهاي انقلابي به سمت پايتخت، دو شهر «ككله» و «قلعه» را گلوله باران كردند.

 



گفت وگوهاي جداگانه خالد مشعل و محمود عباس در تركيه

سرويس خارجي-
رئيس دفتر سياسي حماس در ديدار با وزير خارجه تركيه به بررسي آخرين تحولات فلسطين و منطقه پرداخت.
خالد مشعل در سفر به تركيه كه سه شنبه شب صورت گرفت با داود اوغلو وزير خارجه تركيه ديدار كرد.
در اين ديدار مسئله آشتي ملي بين گروه هاي فلسطيني و روند صلح فلسطين مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
مشعل روز گذشته تركيه را ترك كرد، در حالي كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز براي ديدار با مقامات تركيه وارد آنكارا شده است.
وي قرار است امروز با عبدالله گل رئيس جمهور، نخست وزير و وزير خارجه اين كشور ديدار و گفت وگو كند.
روابط تركيه با فلسطين، گفت وگوهاي آشتي ملي رئوس اصلي تماس هاي محمود عباس با مسئولين تركيه را تشكيل خواهد داد.

 



حبس ابد براي 10 معترض بحريني مردم : روزگار آل خليفه را سياه مي كنيم

سرويس خارجي -
دادستان نظامي بحرين 10 شخصيت سياسي شيعه را به اتهام تلاش براي سرنگوني رژيم آل خليفه به حبس ابد محكوم كرد.
منابع خبري بحرين اعلام كردند دادستان نظامي بحرين روز گذشته 10 تن از شيعيان مخالف آل خليفه را به اتهام توطئه چيني براي سرنگوني رژيم به حبس ابد محكوم كرد.
محاكمه بقيه افراد دستگير شده به روزهاي آينده موكول شد.اين در حالي است كه مردم شهرها و روستاهاي مختلف بحرين سه شنبه شب در اعتراض به محاكمه نظامي 21 نفر از رهبران مخالف و شخصيت هاي برجسته تظاهرات كردند.
تظاهرات گسترده مردم بحرين در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور در شرايطي برگزار شد كه هنوز حكم نهايي اين افراد صادر نشده بود.
از جمله شخصيت هاي برجسته در بين اين متهمان دبيركل جمعيت الوعد بحرين و بسياري از فعالان حقوقي و سياسي بحرين هستند.
تظاهركنندگان در حالي كه تصاوير دستگيرشدگان را در دست داشتند اعلام كردند اگر اين 21 نفر آزاد نشوند روزهاي آينده براي رژيم آل خليفه روزهاي سختي خواهد بود چرا كه مردم تظاهرات خود را گسترش خواهند داد و بر دامنه اعتراضات خواهند افزود.
مردم بحرين همچنين شعارهايي عليه نيروهاي اشغالگر سعودي واماراتي مي دادند و خواستار اخراج آنها از كشورشان شدند.
يك فعال سياسي بحريني در اين باره گفت، بازداشت، شكنجه و محاكمه انقلابيون بحريني آل خليفه را به سرنگوني نزديك تر مي سازد و مخالفان عزمشان براي سقوط نظام راسخ تر خواهد شد.
وي افزود، محاكمه انقلابيون مردم را از مطالبه حقوق مشروعشان منصرف نخواهد كرد.
گفتني است نيروهاي آل خليفه و آل سعود با يورش به تظاهركنندگان و استفاده از گاز اشك آور و باتوم سعي در متفرق كردن آنان كردند كه همين مسئله باعث مجروح شدن تعدادي از زنان و كودكان شد.

 



تجمع مقابل دفتر صليب سرخ در غزه اسيران فلسطيني را آزاد كنيد

خانواده هاي اسيران فلسطيني با تجمع در برابر ساختمان صليب سرخ در غزه خواستار آزادي فرزندانشان از زندان هاي رژيم صهيونيستي شدند.
فلسطيني ها در حالي كه بر دستانشان زنجير بسته بودند فرياد مي زدند: «آزادي، آزادي»، «فرزندان ما بي گناه هستند»، «جنايت و بي رحمي كافي است». در حال حاضر 6000فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي هستند.

 



قرقيزستان براي ادامه حضورنظاميان آمريكايي همه پرسي برگزار مي كند

وزير امور خارجه سابق قرقيزستان با تاكيد بر اين كه 10 سال حضور نظامي آمريكا در قرقيزستان هيچ ثمري براي مردم نداشته خواستار برگزاري همه پرسي درباره ادامه كار اين پايگاه شد.
به گزارش فارس وزير خارجه سابق قرقيزستان كه اكنون رياست كنگره ملي احزاب سياسي اين كشور را بر عهده دارد در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري فارس تاكيد كرد كه 10 سال حضور نظامي آمريكا در قرقيزستان نه تنها براي مردم سودي نداشته بلكه آنان را با مشكلات فراواني مواجه كرده است.
رئيس كنگره ملي احزاب سياسي قرقيزستان با بيان اين كه، پاييز سال جاري و همزمان با انتخابات رياست جمهوري، اين كنگره خواستار برگزاري همه پرسي براي تصميم درباره تداوم حضور پايگاه نظامي آمريكا در اين كشور است، خاطرنشان كرد كه منافع ملي قرقيزستان ايجاب مي كند كه سرنوشت اين پايگاه به دست مردم مشخص شود.
وزير امور خارجه سابق قرقيزستان با انتقاد از اين موضوع كه حضور نظامي آمريكا در سال هاي گذشته از سوي مقامات عالي قرقيزستان با پوشش منافع ملي ولي در اصل با هدف ثروت اندوزي خصوصي صورت گرفته خاطرنشان كرد: اكنون بايد اين امكان را فراهم كرد تا خود مردم قرقيزستان تصميم بگيرند كه آيا با تداوم حضور آمريكايي ها در كشورشان موافقند يا نه.
رئيس كنگره ملي احزاب سياسي قرقيزستان با بيان اين كه آمريكا از طريق اين پايگاه از كشورهاي آسياي مركزي، مناطق شمالي چين و جنوب روسيه از طريق هواپيماهاي آواكس، اطلاعات جاسوسي جمع آوري مي كند، متذكر شد: دستگيري «عبدالمالك ريگي» و كشته شدن «الكساندر ايوانف» تبعه قرقيزي توسط سربازان آمريكايي و چندين مسئله ديگر شرايط اين پايگاه را حساس تر كرده است.
وي با متفاوت دانستن وضعيت منطقه تاكيد كرد: كنگره ملي احزاب سياسي قرقيزستان، تداوم حضور پايگاه آمريكا در ماناس را به هيچ وجه، ضروري نمي داند.

 



قرارداد امنيتي واشنگتن-كابل در نشست لويي جرگه بررسي مي شود

000 2 نفر از نمايندگان مردم افغانستان طي نشست سنتي «لويي جرگه»، قرارداد امنيتي كابل-واشنگتن را بررسي مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «صبغت الله مجددي»، رئيس كميسيون برگزاري نشست سنتي «لويه جرگه» افغانستان اعلام كرد؛ 2000 تن از نمايندگان مردم سراسر افغانستان با برگزاري اجلاسي، قرارداد امنيتي كابل-واشنگتن را مورد بررسي قرار مي دهند. به گفته برخي منابع، اين اجلاس پس از ماه مبارك رمضان (شهريور) برگزار مي شود. هنوز كسي از محتواي پيش نويس قرارداد امنيتي كابل-واشنگتن خبر ندارد. آمريكا بسيار مايل است در خاك افغانستان پايگاه هاي نظامي و اطلاعاتي دائمي داشته باشد.
براساس اظهارات رسمي در افغانستان، قرار است اعضاي پارلمان و مجلس سناي افغانستان نيز در نشست آتي لويه جرگه حضور داشته باشند.
قبلا «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، وعده داده بود كه همه نظاميان آمريكايي را تا تابستان جاري از افغانستان خارج كند.
اما، اكنون اوباما براي فرار از اين وعده خود، قصد دارد كاهش مرحله اي شمار نظاميان آمريكايي از افغانستان را جا بيندازد. به گفته آگاهان، رئيس جمهوري آمريكا طي روزهاي جاري خواهد گفت كه مسئوليت برقراري امنيت طي سه سال آينده (تا سال 2014) از نيروهاي آمريكايي به تدريج به نيروهاي افغان منتقل خواهد شد.
در همين حال، «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان، گفت: حفاظت از افغانستان وظيفه خود افغان هاست.
انتقاد از صندوق
بين المللي پول
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزير اقتصاد افغانستان صندوق بين المللي پول را متهم به ايجاد بحران اقتصادي در افغانستان كرد. اين مقام افغان گفت، صندوق بين المللي پول در فعاليت بانك كابل، اخلال مي كند. در پي انتشار خبري مبني بر امتناع صندوق از حمايت برنامه هاي افغانستان، ساير كشورها نيز از پرداخت كمك هاي مالي به افغانستان خودداري كرده اند. صندوق مذكور بانك كابل را متهم به مديريت نادرست و فساد مالي كرده بود.

 



با وجود داشتن پرونده رسوايي اخلاقي سناي ايتاليا به دولت برلوسكني راي اعتماد داد

سرويس خارجي -
نمايندگان سناي ايتاليا با 317 راي موافق در مقابل 293 رأي مخالف به دولت برلوسكني رأي اعتماد دادند.
نمايندگان سناي ايتاليا با 317 راي موافق به دولت برلوسكني راي اعتماد دادند اما به نظر مي رسد كه دولت وي تا دو سال ديگر همچنان با چالش هاي زيادي روبه رو خواهد بود.حزب نخست وزير ايتاليا در چند هفته اخير شاهد از دست دادن شهرهاي بزرگي چون ميلان در انتخابات شهرداري ها و همچنين راي منفي 95 درصد شركت كنندگان در همه پرسي به ادامه برنامه هاي هسته اي و افزايش قيمت آب بوده است.نماينده حزب اتحاد شمال كه حزب راست متحد برلوسكني به شمار مي رود گفت، برلوسكني اگر عملكرد رضايت بخشي از خود نشان دهد قطعا در نظر گرفته خواهد شد در غير اين صورت ممكن است شرايط تغيير كند.
دولت ايتاليا وعده داده است كه به تعهد خود در قبال اتحاديه اروپا براي كاهش40 ميليارد يورويي بودجه دولتي تا سال 2014 پايبند باشد.برلوسكني در حالي راي اعتماد گرفت كه به دليل داشتن پرونده رسوايي اخلاقي بارها به دادگاه احضار شده است.

 



دمشق : اروپا مقصراست
وزير خارجه سوريه،اروپا را متهم اصلي ناآرمي هاي اخير اين كشور عنوان كرد.

به گزارش ايرنا و به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، وليد المعلم وزير خارجه سوريه اعلام كرد كه واكنش اتحاديه اروپا به سخنان بشار اسد رئيس جمهور سوريه كه روز دوشنبه ايراد شد، نشان داد كه اروپا قصد دارد بذر ناآرامي و درگيري را در اين كشور بپاشد.
وي همچنين در ادامه، تحريم هاي اروپا را به مثابه جنگي عليه كشورش دانست و از آن انتقاد كرد.
وليد المعلم در همين خصوص اعلام كرد كه كشورش هيچ تقاضايي را از خارج از اين كشور نخواهد پذيرفت.
وي اعلام كرد كه خارج سوريه ها هيچ كس حق دخالت در امور داخلي اين كشور و مطرح كردن درخواستي را ندارد.
وي هرگونه دخالت خارجي را در امور كشورش رد كرد و آن را غيرقابل قبول خواند.

 



حمايت 100 نماينده سناي آمريكا از رئيس جديد پنتاگون

100 نماينده مجلس سناي آمريكا از رياست «لئون پانتا» بر وزارت دفاع اين كشور حمايت كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، همه 00 1 عضو سناي آمريكا به «پانتا» به عنوان وزير دفاع جديد آمريكا به جاي گيتس راي مثبت دادند.
براساس اين گزارش، با تائيد سنا، پانتاي 72 ساله كه از اعضاي سابق كنگره آمريكا و رئيس كميته تخصيص بودجه مجلس نمايندگان و رئيس سابق اداره مديريت و بودجه و رئيس ستاد كاركنان كاخ سفيد در زمان كلينتون بود، جايگزين رابرت گيتس وزير دفاع فعلي آمريكا در روز 30 ژوئن (9 تير) خواهد شد.
اين گزارش حاكي است، گيتس در تاريخ 30 ژوئن سال جاري و پس از چهار سال و نيم فعاليت به عنوان وزير دفاع، از سمت خود در پنتاگون كناره گيري خواهد كرد.
به نظر مي رسد كه جنگ افغانستان و ليبي دو چالش مهم لئون پانتا در انتخاب وي به عنوان وزير دفاع باشد و قانونگذاران آمريكايي به ويژه از ايفاي نقش وي در تعقيب و شناسايي محل اختفاي اسامه بن لادن رهبر القاعده در زمان فعاليتش در سازمان سيا بسيار راضي باشند.
همچنين پانتا كه از اول ژوئيه (10 تير) جانشين رابرت گيتس مي شود، رياست مديريت روند خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان را به همراه عمليات ها دراين كشور برعهده خواهد گرفت.
وزير منتخب دفاع آمريكا همچنين پس از در دست گرفتن سكان هدايت وزارت دفاع، بر اقدامات نظامي كشورش در ليبي نظارت خواهد كرد.
اين در حالي است كه منابع مطلع از احتمال انتخاب «ديويد پترائوس» به جاي «پانتا» بر مسند رياست سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) خبر مي دهند.

 



چها رسوي پنج قاره

هشدار آكسفام
آژانس امدادرساني بين المللي (آكسفام) درباره فاجعه انساني در يمن هشدار داد و خواستار امدادرساني فوري به آوارگان اين كشور شد. خبر ديگر اينكه كره جنوبي سفر اتباع خود را به يمن ممنوع كرد. همچنين فرستاده آمريكا براي بررسي اوضاع اين كشور وارد صنعا شد.
اردن
وزير اطلاع رساني اردن در اعتراض به محدوديت هاي رسانه اي استعفا كرد.
كابينه اردن قرار است پيش نويس قانون مطبوعات را به پارلمان ارائه دهد. همزمان شبكه تلويزيوني فرانسه اعلام كرد كه نسيم اطلاعات به سوي اردن مي وزد.
هائيتي
پارلمان هائيتي به نخست وزير پيشنهادي رئيس جمهور راي اعتماد نداد.
علت مخالفت نمايندگان احتمال سوءاستفاده نخست وزير از سياست در امور تجارت است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14