(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2  تیر 1390- شماره 19957

پرخاشگري كلامي
ازدواج كنيد به اين دلايل...
دلم براي خودم تنگ شده
اولين لبخند فرشته هاي زندگي
آقايان بخوانند : روش هاي ابراز محبت به همسر
5 راهكار كليدي براي سلامت مواد غذايي
چرا سردرد مي گيريم؟
كودكان حساس
 
 
 
 
 
 
 
 



پرخاشگري كلامي

بيشتر افراد در هنگام بروز خشم، دو حالت پرخاشگري و يا مخفي كاري را از خود نشان مي دهند كه هيچ يك از اين روشها راه مناسبي براي بروز خشم محسوب نمي شود و هر يك عوارض خاص خود را دارد، بنابراين افراد بايد با روشي منطقي از طريق اعتراض كردن و يا صحبت كردن با طرف مقابل خشم خود را كنترل و بروز دهند.
معمولا براساس خصوصيات خانواده و فرد، افراد براي كنترل خشم خود يا دست به پرخاشگري مي زنند و يا آن را مخفي كرده و خشم خود را فرو مي خورند. با اين حال زنان بيشتر دچار پرخاشگري هاي كلامي، فرياد زدن، فحاشي و مردان بيشتر دچار پرخاشگري هاي فيزيكي مي شوند.
برخي از افراد بنا به علت هايي همچون ترس، شرم و مواردي از اين دست، اقدام به كنترل خشم خود مي كنند و با صحبت نكردن و حل مسئله، خشم خود را مخفي مي كنند كه اين راه كنترل خشم مي تواند عوارضي از جمله انواع سردردها، زخم معده و دستگاه گوارش، افسردگي و اضطراب ها را به دنبال داشته باشد.
افراد به هنگام بروز خشم بايد به شيوه اي سالم با آن برخورد كنند به طوري كه نه خشم خود را فرو ببرند و نه به صورت پرخاشگرانه آن را بروز دهند. بنابراين با استفاده از شيوه هاي كلامي و جملات معقول، بدون تحقير و متهم كردن فرد مقابل و با ذكر علت ناراحتي و خشم خود به گفت وگو و صحبت كردن منطقي بپردازند. در اين شرايط هم خود فرد آرام شده و هم فرد مقابل به راحتي پذيراي وي مي شود.
خشم به يكباره ظهور نمي كند به طوري كه وقتي فردي دچار عصبانيت و خشم مي شود، احساس برانگيختگي كرده و سپس اقدام به بروز آن مي كند. بنابراين احساس برانگيختي آغازگر مرحله پيش از خشم است كه افراد مي توانند با نوشيدن يك ليوان آب سرد، پياده روي، صحبت كردن و انجام فعاليت هاي لذت بخش، خشم خود را در همين مرحله كنترل كنند تا احساس برانگيختگي در اين مرحله به بروز خشم منجر نشود.
پس از مرحله پيش از خشم، مرحله خشم اتفاق مي افتد كه فرد به شدت عصباني است. در اين مرحله بايد به او آموزش داده شود تا از ميدان شرايط بد و بدتر، شرايط بد را انتخاب كند به طوريكه فرد اگر كنترل اعصاب خود را ندارد بهتر است فرياد بزند تا فحش بدهد. به بالشت و يا شي ضربه بزند تا به كسي آسيب برساند و يا اگر فرد اهل فرياد زدن نيست بهتر است صحنه را ترك كند تا به خود آسيبي نرساند.
پشيماني نشانه مرحله پس از خشم است. وقتي افراد، مرحله خشم را پشت سرگذاشته و وارد مرحله پس از خشم مي شوند نوعي احساس پشيماني به آنها دست مي دهد. با اين وجود افرادي هم هستند كه نه تنها احساس پشيماني نكرده، بلكه خوشحال نيز هستند. اين افراد در كوتاه مدت حس خوبي دارند اما پس ازمدتي به كرات عصباني مي شوند. در اين بين افرادي نيز هستند كه از روشهاي تنبيهي استفاده مي كنند به طوري كه مدام خود را سرزنش كرده و به سود و زيان و عواقب كار خود مي انديشند.
اين افراد دچار نوعي خودخوري و بروز احساسات منفي و فكر كردن به پيامدهاي منفي و غيراخلاقي بودن آن مي شوند. در اين بين براي جبران كردن و پايان دادن به اين شرايط راه هاي تشويقي و يا تنبيهي براي خود در نظر مي گيرند به طوري كه مي توانند پولي را به عنوان جريمه به صندوق هاي خيريه بپردازند و از فرد مقابل عذرخواهي كنند.
بهترين راه حل در اين شرايط، همدلي فرد با كسي است كه به او خشم كرده است. بنابراين خودش را به جاي فرد مقابل قرار داده تا از ادامه حالت خشم خود جلوگيري كند. در نهايت فرد بايد واقع بينانه عمل كند تا با رسيدن به يك نتيجه گيري اخلاقي از ادامه خشم خود دست بردارد.

 



ازدواج كنيد به اين دلايل...

تفاوت زيادي ميان ازدواج و دوستي وجود دارد. كساني كه با يكديگر ازدواج مي كنند در برابر خداوند متعهد مي شوند كه نسبت به هم وفادار باشند.
به علاوه مردم عقيده دارند مرد و زن پس از ازدواج براي علايق همسر خود اهميت بيشتري قائل مي شوند ولي زوجين بايد چه انتظاري از ازدواج خود داشته باشند؟ به ده مورد زير توجه كنيد:
1- پيوند مستحكم تر: ترديدي وجود ندارد كه زن و مرد پس از ازدواج به يكديگر نزديك تر مي شوند. آنها شناخت جديدي از هم پيدا مي كنند و در نتيجه احترام و محبت بيشتري در رفتار آنها نسبت به يكديگر ديده مي شود. اين مسئله تقويت پيوند آنها را به همراه دارد.
2- عشق بيشتر: به علت تعهدي كه زوجين به يكديگر دارند عشق بيشتري نسبت به هم پيدا مي كنند. نزديك بودن به يك شخص باعث مي شود «من» و «تو» جاي خود را به «ما» بدهد و پيوند شما با او مستحكم تر شود. در اين شرايط است كه نوعي عشق تعهدآور و عميق شكل مي گيرد. برخلاف تصور برخي از مردم، بيشتر زوجين نيازهاي عاطفي خود را به خوبي برطرف مي كنند.
3- احساس امنيت بيشتر: وقتي بدانيد كه در سختي و راحتي، كسي در كنار شماست عميقا احساس امنيت مي كنيد. شما پس از ازدواج به اين نتيجه مي رسيد كه مي توانيد غم و شادي خود را با فرد ديگري تقسيم كنيد و روي كمك وي حساب نماييد.
4- خلوت كمتر: ترديدي وجود ندارد كه ازدواج به مفهوم خلوت كمتر است، نه تنها به خاطر تقسيم مسئوليت ها بلكه به خاطر حس تملكي كه مرد و زن نسبت به يكديگر پيدا مي كنند.
5- فرديت كمتر: وقتي شما ازدواج مي كنيد با همسرتان يك فرد واحد را تشكيل مي دهيد و ديگر كمتر خودتان هستيد. با تولد كودكان اين وضعيت بيشتر خود را نشان مي دهد.
6- تصميم گيري پيچيده تر: وقتي شما مجرد هستيد همواره مي توانيد در مورد كارهايتان به تنهايي تصميم گيري كنيد ولي پس از ازدواج اين امر كمتر امكان پذير است. با توجه به زندگي مشترك زوجين، هر دو بايد در تصميم گيري درباره امور مختلف دخالت داشته باشند و كاملا روشن است كه وقتي شما مردم را در تصميم گيري خود دخالت دهيد اين امر پيچيده تر مي شود.
7- مسئوليت بيشتر: پس از ازدواج شما تا پايان عمر نسبت به همسر خود متعهد مي شويد. تصميماتي كه شما مي گيريد بر زندگي او تأثير مي گذارد و برعكس. از اين پس شما مراقب، دلداري دهنده، سنگ صبور و دوست همسرتان خواهيد بود. پس از ازدواج شما نسبت به يكديگر احساس مسئوليت بيشتري خواهيد كرد.
8- ترس كمتر: بخشي از يك نيمه بودن احساس آرامش و امنيت را به همراه دارد. شما و همسرتان پس از ازدواج مي توانيد در برابر تمام مشكلات بايستيد و با كمك يكديگر راه حل مناسب را پيدا كنيد.
بيشتر مردم پس از ازدواج آرامش وصف ناپذيري احساس مي كنند زيرا مي دانند كه در زمان بروز مشكلات تنها نخواهند بود.
9- تنهايي كمتر: به علت زندگي كردن در كنار يكديگر شما پس از ازدواج به ندرت تنهايي را تجربه مي كنيد. دانستن اين مسئله كه همواره كسي در كنار شماست باعث مي شود كمتر احساس تنهايي كنيد (حتي زماني كه تنها هستيد و يا در كنار كساني به جز همسرتان مي باشيد)
10- آرامش بيشتر: ازدواج راه بسيار خوبي براي يافتن آرامش است. پس از ازدواج احساس مي كنيد مرحله اي از زندگي تان را با موفقيت پشت سر گذاشته ايد، مثل فارغ التحصيل شدن، يافتن شغل مناسب، خريد اتومبيل و...
پس از ازدواج به آرامش زيادي دست مي يابيد، زيرا مي دانيد كه اكنون مي توانيد با خيالي آسوده به دنبال اهداف ديگرتان باشيد.
اگر به فكر ازدواج هستيد خواندن اين مقاله مي تواند براي شما مفيد باشد. اميدواريم در گرفتن تصميمات درست موفق باشيد.
آذر شايان

 



دلم براي خودم تنگ شده

مليكا بهزادي
تا به حال به جملاتي مثل اين برخورد كرده ايد؟
من كه هيچ علاقه اي به ازدواج كردن ندارم. خودم خواستم تركش كنم، مطمئنم اين روزها هرگز نمي توان رابطه عاطفي خوبي داشت.
شما در جواب اين جملات چه گفته ايد؟
خوب اگر دوست نداري، بهتر است ازدواج نكني. اگر در زندگي مجردي خوشبخت تري، همين طوري به زندگي ادامه بده.
فكر مي كنيد اگر كسي تصميم قطعي گرفته باشد تا آخر عمر مجرد بماند مرتب اين موضوع را به ديگران گوشزد مي كند و از ديگران نظر مي خواهد؟
آيا مي دانيد در حالي كه آن جوان اين جمله را مي گويد كودك درونش فرياد مي زند كه چقدر تنهاست و از اينكه كسي را نيافته كه حرفش را بفهمد در رنج است.
همه ما در فيلم ها افرادي را ديده ايم كه ديگران را تهديد مي كنند، خودكشي خواهند كرد. ديده ايد وقتي ديگران به كودك درون آن فرد توجه مي كنند و آن را نوازش مي كنند، شخص كه براي گرفتن توجه اين كار را انجام داده به تهديدهاي خود ادامه مي دهد در حاليكه كودك درونش از خوشحالي در حال جيغ كشيدن است. اما اگر ديگران به او توجه نكنند چه مي شود؟ شخص كه به هدف خود نرسيده زود از خودكشي كردن انصراف مي دهد. چون او از اول چنين هدفي نداشته است. فكر مي كنيد اگر كسي تصميم گرفته باشد خودكشي كند در ملأ عام و در خيابان، در حاليكه ديگران مزاحمش هستند به اين كار اقدام مي كند؟
مي دانيد كودكي كه در بدو خروج مادرش از خانه يك ظرف را به زمين مي اندازد و مي شكند، نوجواني كه مرتب بهانه هاي بي مورد مي گيرد، جواني كه لباس هاي عجيب و غريب مي پوشد و خانواده اش را به اعتراض وامي دارد و از طرفي به نظر پدر و مادرش اهميتي نمي دهد و دائماً با آن ها در قهر است مي خواهد با اين رفتارها چه بگويد؟
«به من توجه كن!»
همه ما نيازمند توجه هستيم. كودك درون همه ما نياز به نوازش دارد. همه ما تظاهر مي كنيم كه قوانين جامعه شهري را مي فهميم. اما واقعيت اين است كه كودك درون ما نمي تواند بفهمد چرا بايد در مقابل رفتارهاي توهين آميز بي دليل استادش سكوت كند و چون استاد است فقط به او احترام بگذارد. چرا بايد براي دوست داشته شدن تا گرفتن فوق ليسانس صبر كند. چرا بايد به خاطر خواسته دل رئيسش بدون هيچ اعتراضي از مهماني اش بگذرد و فقط چشم بگويد و چند ساعت اضافه سركار بايستد؟ ما هر قدر هم ماسك آدم بزرگ ها را روي صورتمان بكشيم و تظاهر كنيم كه اين چيزها را مي فهميم، خودمان را گول زده ايم. چون اين مسائل قابل فهم نيستند.
وقتي مي بينيد شخصي مايوس، عصبي، بهانه گير و... شده سعي كنيد ماسك «آدم بزرگ »ها را از روي چهره خود برداريد، خود واقعي تان بشويد و با كودك درون طرف مقابل به گفت وگو بنشينيد. در اين صورت عكس العمل هاي شگفت انگيزي از او خواهيد ديد. مي بينيد كه او به يكباره تغيير چهره مي دهد، با صداي بلند شروع به گريه مي كند يا حرف ها و احساساتش را پشت سر هم بيرون مي ريزد.
همه ما نيازمند توجه هستيم، اگر وقت كرديم گاهي هم سري به خودمان بزنيم!

 



اولين لبخند فرشته هاي زندگي

از نخستين روزهاي تولد نوزاد، اطرافيان و خصوصا پدر و مادر منتظر شكوفا شدن لبخند نوگل زيبا هستند. اما بهتر است خيلي بي صبر نباشيد؛ چرا كه از پنجمين هفته است كه نوزاد با خنديدن توجه شما را به خود جلب مي كند.
علاوه بر شور و شعفي كه ايجاد مي شود، لبخندهاي نوزاد در واقع زبان ارتباط او با ديگران نيز محسوب مي شود.
به نظر مي رسد كه نوزاد از 3 يا 4هفتگي، با شيفتگي به سخنان مادر گوش مي دهد، خيره خيره به او نگاه مي كند، دهانش را باز و بسته مي كند و گويا علاقمند است كه با او صحبت شود. با شنيدن كلام و آواز مادر، او هم براي سخن گفتن تقلا مي كند و آغون آغون مي كند.
از شش هفتگي، وقتي به كارهاي كودك رسيدگي مي شود، او هم لبخند مي زند. اين خنده هاي واقعي با افزايش نگاه و بيان آواها، دوبرابر مي شود. در واقع خنده هاي كودك به اين دليل واقعي گفته مي شود كه با «لبخندهاي فرشته گونه» كه نمايانگر انگيزش هاي دروني نوزاد است و معمولا زماني كه چشمانش بسته است ديده مي شود، فرق دارد. گفته مي شود كه نيمي از بچه هايي كه به موقع دنيا آمده اند، بين يك تا دو ماهگي به محرك هاي اطراف با لبخند پاسخ مي دهند. لبخندها با ديدن، تماس بدني و احساس تنفس مادر بروز مي كند.
خنده هاي كودك نمايانگر يك سري احساسات از خوشحالي تا نگراني، سلام تا تشكر و ... است. در اين مرحله، رفتارهاي مادر مي تواند تاثيرگذار و تغييردهنده باشد و مادر خود را با برداشت هاي خاصي كه از فرزند خود دارد، وفق مي دهد. به عنوان مثال صداي بلند و تيز، آرام مي شود و حركات صورت جاي خود را به حالاتي پايدارتر مي دهد. در نتيجه كودك نيز رفتار و عكس العمل خود در نگاه كردن، حركات سر و... را تغيير مي دهد.
مريم سادات كاظمي

 



آقايان بخوانند : روش هاي ابراز محبت به همسر

در دو شماره گذشته راه هاي ابراز محبت به همسر مواردي را به خانم هاي خانه دار يادآوري كرديم كه مي تواند نقش مهمي در شيرين شدن زندگي مشترك داشته باشد. اكنون خطاب ما به آقايان است و اينكه چگونه با شريك زندگي شان رفتار كنند.
1- براي او شكلات بخريد. يك بسته شكلات بخريد و آن را در مكاني كه مطمئن هستيد آنها را پيدا مي كند، قرار دهيد. براي تاثيرگذاري بيشتر روي آن بنويسيد «دوستت دارم».
2- به خاطر آراستگي و مرتب بودن ، او را مسخره نكنيد. همسر شما دوست دارد از نظر شما زني زيبا جلوه كند. در صورتي كه گاه و بيگاه در مورد اين كه چقدر وقتش را صرف درست كردن موها يا ظاهرش مي كند، به او گير بدهيد، ممكن است وي فكر كند كه شما به ظرافت زنانه يا تلاشش براي زيباتر شدن احترام نمي گذاريد. بگذاريد بداند كه وقتي به خودش مي رسد، چقدر زيباتر مي شود.
3- اولين ديدارتان را دوباره يادآوري كنيد. به همسرتان بگوييد مي خواهيد او را بيرون ببريد. نظرش را درباره اجراي همه چيز درست مانند اولين باري كه مي خواستيد با هم بيرون برويد و زنده كردن دوباره آن، بپرسيد. تنها تفاوت اين كار اين است كه به جاي آن كه او را از خانه پدرش برداريد، مي توانيد به خانه خودتان برويد و او را برداريد.
4- با او گفت وگو كنيد. همسر شما دوست دارد از كار روزانه تان با خبر شود. با او در مورد اين كه روزتان را چگونه سپري كرده ايد يا حتي آمال و آرزوهايتان براي آينده، صحبت كنيد. همچنين درباره فرزندانتان يا هر آنچه كه در ذهن شما مي گذرد، با همسرتان حرف بزنيد. فقط گفت وگو كنيد!
5- براي او گل بخريد. گاهي از يك گل فروشي براي همسرتان گل بخريد.
6- در مقابل ديگران از او تعريف كنيد. اجازه دهيد تا وقتي جلوي ديگران با غرور و تكبر از او تعريف و تمجيد مي كنيد، بشنود. ممكن است خجالت بكشد و پشت سرتان چيزي بگويد، اما در دل از اين كه شما مرد او هستيد، افتخار مي كند.
7- جلوي رويش او را ستايش كنيد. به همسرتان بگوييد كه به همه كارهايي كه انجام مي دهيد و عشقي كه به شما ابراز مي كند، احترام مي گذاريد.
8- از او معذرت خواهي كنيد. هنگامي كه مرتكب اشتباهي شديد، نبايد براي اين كه عذرخواهي كنيد زياد تعصب مردانه به خرج بدهيد. در حقيقت با انجام اين كار تبديل به مردي بزرگ خواهيد شد.
9- استرس هاي كاري را براي محل كار بگذاريد. اين بدان معني نيست كه با همسر خود درباره شغلتان يا آنچه شما را آزار مي دهد صحبت نكنيد. اگر روز بدي را در محل كار خود گذرانده ايد، آن را با خود نزد همسر و فرزندانتان نياوريد. بداخلاقي پس از يك روز كار طولاني بسيار ساده است. ناراحتي هاي خود را بر سر كساني كه دوستشان داريد، خالي نكنيد. اگر احتياج به بيرون ريختن عصبانيت خود داريد، در مورد آن با همسرتان صحبت كنيد. او خوشحال خواهد شد كه به حرفهاي شما گوش بدهد.
01- هيچ چيز را از همسرتان مخفي نكنيد. در مورد همه مسائل با همسرتان صادق و روراست باشيد. بين خود ارتباطي صريح و دو طرفه برقرار كنيد. مخفي كردن مسائل، هرچند هم جزيي، مي تواند به رابطه شما آسيب وارد كند. اگر او از جاي ديگري متوجه موضوع گردد، امكان دارد از اين كه شما تمايلي به مطرح كردن آن مسئله با او نداشته ايد، آزرده و مايوس گردد. در نهايت اين عمل به اطمينان او به شما هم زيان مي رساند.
11- از ماشين خود مراقبت كنيد. هميشه ماشين خود را در بهترين وضعيت نگاه داريد، چون همسرتان نيز هيچ گاه لنگ نمي ماند. از همسر خود انتظار نداشته باشيد كه براي تعويض روغن و تعميرات ماشين به گاراژهاي كثيف برود. اين كارها را خودتان به عهده بگيريد.
21- از او تعريف كنيد. هر فردي گاهي به تعريف كردن نياز دارد، اما بسياري از خانم ها كمي بيشتر به اطمينان يافتن به اين كه آيا هنوز هم از ديد شوهرشان زني خاص هستند، نياز دارند. تعريف كردن از همسرتان هيچ خرجي براي شما ندارد، اما از نظر همسر شما بسيار ارزشمند است.
31- براي او هديه اي زنانه بخريد. براي همسر خود هديه اي، مانند عطر مورد علاقه اش يا يك لباس مهماني زيبا بخريد تا به او حس زن بودن بدهد.
41- مناسبت هاي خاص را فراموش نكنيد. اين مناسبت ها را در تقويم روميزي يا در تقويم تلفن همراه خود يادداشت كنيد. هر كاري كه مي توانيد انجام دهيد تا سالگرد ازدواج تان و تولد همسرتان را فراموش نكنيد.
51- تعميرات خانه را انجام دهيد. بيشتر اوقات آقايان آن قدر تمام طول هفته را سخت مشغول كار هستند كه از تعميرات خانه بي خبر مي مانند. اين مسئله قابل درك است، اما به خاطر داشته باشيد كه همسرتان هم اغلب در خانه سخت كار مي كند. اگر مي توانيد تنها براي چند ساعت هم كه شده، يكي از كارهاي تعميرات را حداقل يك بار در ماه، برعهده بگيريد و به آن رسيدگي كنيد و آن را به اتمام برسانيد. اين كار باعث مي شود تا تمامي كارهاي خانه هموار گردد.
61- منفي گرا نباشيد. از كارهايي كه همسرتان انجام مي دهد يا كارهايي كه انجام نمي دهد شكايت و موشكافي نكنيد. سعي كنيد خوش رفتارتر باشيد. به نيمه پر ليوان بنگريد. وقتي منفي گرا باشيد، همه كارها دشوارتر و بدتر از آنچه هستند، به نظر خواهند رسيد.
71- اشتباه خود را قبول كنيد. وقتي كار خطايي انجام مي دهيد، آن را بپذيريد. به راحتي از آن نگذريد انگار كه مشكل خاصي نبوده. بهانه هم نياوريد.
81- براي او فداكاري كنيد. گاهي از نيازهاي خود به خاطر چيزي كه همسرتان مي خواهد، صرفنظر كنيد. اين كار را اغلب خانم ها هم انجام مي دهند و از احتياجات خود به خاطر اولويت دادن به نيازهاي اعضاي خانواده چشم پوشي مي كنند. مراقب سلامتي همسرتان باشيد.
91- با هم بازي كنيد. بازي هايي مانند مارپله، شطرنج يا حتي تنيس انجام دهيد. با هم بازي كردن سبب مي شود تا بيشتر با يكديگر احساس صميميت كنيد. اگر او شما را شكست داد، بپذيريد. نگوييد كه «اين بار اجازه دادم تو ببري!»
02- اگر مي خواهيد دير به خانه برويد، به او اطلاع دهيد. همسر خود را نگران نكنيد. نگذاريد شامتان سرد شود. اگر مي بينيد رفتن شما به خانه به تاخير مي افتد، 5 دقيقه وقت بگذاريد و با او تماس بگيريد.
12- ظرفها را بشوييد. اگر قادر به نظافت كل خانه نيستيد، حداقل هراز چند گاهي يكي از كارهاي خانه را مانند شستن ظرفها يا مرتب كردن وسايل خود را به عهده بگيريد. با اين كار كمك زيادي به همسر خود خواهيد كرد.
ادامه دارد

 



5 راهكار كليدي براي سلامت مواد غذايي

رعايت نظافت و پاكيزگي
- دستهاي خود را پيش از دست زدن به مواد غذايي و در طول آماده سازي آن به دقت بشوئيد.
- پس از استفاده از سرويس بهداشتي دستهاي خود را بشوئيد.
- تمامي سطوح آشپزخانه و وسائلي كه در تماس با مواد غذايي هستند را به دقت شسته و تميز نمائيد.
- آشپزخانه (و محل طبخ و آماده سازي غذا) را از دسترسي حشرات، حيوانات خانگي و ديگر حيوانات دور نگه داريد.
جدا نگه داشتن مواد غذايي خام و پخته شده
- گوشت خام، ماكيان و مواد غذايي دريايي خام را از ديگر مواد غذايي دور نگه داريد.
- وسائل آشپزي مانند چاقو و تخته گوشت بري كه در تماس با مواد غذايي خام مي باشد، را براي غذاهاي پخته استفاده نكنيد.
- مواد غذايي را در ظرف گذاشته و در داخل يخچال قرار دهيد، دقت كنيد كه مواد غذايي خام و پخته در يك ظرف قرار نگيرند.
پخت كامل غذا
- مواد غذايي به خصوص گوشت، ماكيان، تخم مرغ و مواد غذايي دريايي را به طور كامل بپزيد.
- غذاهايي مانند سوپ و خورشت را به طور كامل جوشانده و مطمئن شويد كه دماي آن از 70 درجه سانتيگراد گذشته است. از صورتي نبودن و شفاف بودن آب گوشت و مرغ اطمينان حاصل نماييد. براي تعيين دماي غذا از دماسنج استفاده كنيد.
- در صورت استفاده مجدد از غذاهاي پخته، آنها را به طور كامل دوباره گرم كنيد.
غذا را در درجه حرارت مناسب قرار دهيد.
- مواد غذايي پخته شده را در بيرون از يخچال براي بيش از 2 ساعت قرار ندهيد.
- در اسرع وقت مواد غذايي پخته شده و غذاهايي كه زود فاسد مي شوند، را در يخچال قرار دهيد.
- مواد غذايي پخته شده را پيش از مصرف كاملاً داغ (بيش از 60 درجه) كنيد.
- مواد غذايي را براي مدت طولاني حتي در فريزر نگهداري ننمائيد.
- مواد غذايي يخ زده (فريز شده) را در دماي اتاق گرم ننمائيد.
از آب آشاميدني و مواد غذايي خام سالم استفاده نمائيد.
- از آب آشاميدني سالم و لوله كشي استفاده نمائيد.
- از دستفروش هاي دوره گرد مواد غذايي را خريداري نكنيد.
- در هنگام استفاده از شير آن را خوب بجوشانيد.
- ميوه ها و سبزيجات به ويژه اگر به صورت خام مصرف مي شود را به دقت بشوييد
(4 مرحله رعايت شود).
- از مواد غذايي كه تاريخ مصرف آنها گذشته به هيچ وجه استفاده ننماييد.

 



چرا سردرد مي گيريم؟

اكثر مردم مي دانند كه سرماخوردگي مي تواند موجب بروز سردرد شود اما آيا مي دانيد چه عوامل ديگري در بروز آن نقش دارند؟
پزشكان مي گويند پنج عامل جالب و تاثيرگذار وجود دارند كه مي توانند عامل بروز سردردهاي جدي و آزار دهنده باشند درحالي كه ممكن است شما هرگز تصور هم نكنيد اين عوامل باعث سردردتان شده اند.
به گزارش پايگاه اينترنتي هلت لايف استايل، يكي از اين عوامل موثر دندان درد است. اگر به هنگام برخاستن از خواب دچار سردردهاي صبحگاهي مي شويد ممكن است علت آن مشكلات دنداني باشد. كساني كه در خواب دندان قروچه مي كنند يعني دندان هاي خود را روي هم مي سايند تقريبا سه برابر بيشتر از ديگران دچار سردرد مي شوند. در بسياري از افراد چون دندان قروچه به هنگام خواب رخ مي دهد، فرد معمولا از آن بي اطلاع است.
اگر دندان قروچه به طور مداوم اتفاق بيفتد حتي مي تواند موجب بروز درد و كشيدگي در ماهيچه هاي صورت و گردن شود و در نتيجه احتمال سردرد تشديد مي شد.
ساير نشانه ها و علائم دندان قروچه شامل درد آرواره ها در هنگام صبح، درد صورت و گردن، از بين رفتن ميناي دندان ها و حساس و آسيب پذير شدن دندانها براثر آسيب ديدگي ريشه هاي آنها در داخل لثه ها هستند.
به گفته متخصصان علوم پزشكي و بهداشت عمومي در انگليس يكي ديگر از فاكتورهاي بروز سردرد خواب زياد و بي موقع در تعطيلات آخر هفته است. كساني كه در تمام روزهاي هفته كار مي كنند و به دليل شغل خود ساعت مشخصي از خواب بيدار مي شوند، اگر روز تعطيل آخر هفته دير از خواب بيدار شوند دچار سردرد صبحگاهي مي شوند. بروز سردرد به اين خاطر است كه هورمون استرس كه در خون درحال گردش است وقتي بدن ناگهان در حالت استراحت قرار مي گيرد، افت شديد پيدا مي كند. اين وضعيت موجب آزاد شدن سريع انتقال دهنده هاي عصبي مي شود.اين انتقال دهنده ها، پيام رسان هاي شيميايي مغزي هستند كه باعث مي شوند عروق خوني به سرعت منقبض شوند و اين حالت موجب بروز سردرد مي شود.
بنابراين سعي كنيد به جاي اينكه منتظر استراحت آخر هفته بمانيد به نوعي خود را دربين ساعات كاري روزانه به يك فعاليت ورزشي و يا آرام سازي نيز مشغول نماييد. همچنين خواب خود را محدود كنيد به طوري كه بيش از هشت ساعت نخوابيد. خواب زياد قطعا موجب سردرد مي شود.
عامل سوم سردرد رايانه شما است. وقتي به شكل نادرست و غيرسالم پشت رايانه مي نشينيد روي عضلات بالاي گردن، كمر و شانه ها تاثير نامطلوبي مي گذارد و اين تغييرات موجب بروز سردرد مي شود.
بنابراين توصيه مي شود كه از نشستن در ساعات طولاني مدت به شكل خميده يا با سرخم شده به طرف جلو در پشت ميز رايانه پرهيز كنيد، بعلاوه نگاه مستقيم به صفحه رايانه به اين معني است كه چشم ها بايد در يك فاصله كوتاه متمركز شوند و اين امر باعث مي شود ماهيچه هاي چشم ما بيشتر تلاش كنند و كشيدگي عضلات چشمي نيز مي توانند موجب سردرد شود.
بنابراين در فواصل زماني مشخص و منظم از پشت رايانه بلند شويد و كمي در اطراف بگرديد. صفحه رايانه را نيز طوري تنظيم كنيد كه 20 تا 30 اينچ از چشم شما فاصله داشته باشد در سطح نگاه شما قرار بگيرد. رايانه را نيز طوري قرار دهيد كه نور مستقيم خورشيد يا چراغ روي آن نيافتد.
همچنين اگر مجبور هستيد كه پشت رايانه با تلفن حرف بزنيد حتما از گوشي هدفون استفاده كنيد چون قرار دادن گوشي تلفن بين سر و شانه كشيدگي ماهيچه ها را تشديد كرده و سردرد را نيز افزايش مي دهد.
عامل چهارم كه مي تواند در شما موجب ايجاد سردرد شود، عطرتان است. عطرها به گونه اي توليد مي شوند كه بتوانند مغز را تحريك كنند. عطر وقتي در تماس با هوا قرار مي گيرد تبخير مي شود و مواد شيميايي فوق در بين سلول هاي عصبي فعال دربيني قرار مي گيرند تا سيگنال هايي را به مغز بفرستند.
متاسفانه در برخي از افراد اين سيگنال ها به قدري قوي هستند كه مي تواند موجب سردرد يا ميگرن شوند. شامپوها، صابون ها و برخي از مواد شوينده نيز مي توانند تاثير مشابه داشته باشند.
يكي از راه هاي مقابله با بوهاي آزاد دهنده استفاده از دستگاه مناسب تهويه هوا است. راه كار موثر ديگر نيز آغشته كردن پيشاني با يك قطره كوچك روغن نعناع است كه مثل يك داروي مسكن براي كاهش سردرد اثر مي گذارد.
عامل پنجم در بروز سردردها داروهاي مسكن هستند. هرچند اين داروها براي تسكين سردرد استفاده مي شوند اما اگر زياد استفاده شوند مي توانند عاملي در ايجاد سردردها باشند. مصرف بي رويه مسكن ها مثل ايبوپروفن، آسپرين و كدئين مي تواند موجب بروز سردردهاي دوره اي شود. اگر با مصرف زياد مسكن ها دچار سردرد مي شويد حتما موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد و راه حل مناسب را از وي بجوييد.

 



كودكان حساس

فرزند خانم «الف» رفتار خاصي دارد. هر زمان كه اسباب بازي هاي او به زمين مي افتد فرياد مي زند و وقتي مادرش با صداي بلند با وي صحبت مي كند در خود فرو مي رود.
در واقع فرزند خانم «الف» از يك احساس قوي ذاتي برخوردار است. تحقيقات نشان مي دهد كه درصد بالايي از حساسيت ها ريشه فيزيولوژيك دارند و ذاتي هستند. نگران حرف مردم نباشيد! اين مساله ربطي به كمبود اعتماد به نفس يا مهارت هاي اجتماعي فرزندتان ندارد و شما در اين زمينه به هيچ وجه مقصر نيستيد.
كودكان حساس واكنش هاي متفاوت- و شايد اغراق آميزي- به مسائل نشان مي دهند و در بسياري از موارد مطابق انتظار شما رفتار نمي كنند. متاسفانه در جامعه اين مساله يك نقطه ضعف تلقي مي شود در حالي كه يك نقطه قوت مي باشد!
واقعيت اين است كه كودكان حساس از يك موهبت برخوردارند و مي توانند بهتر از كودكان معمولي جهان را بشناسند.
ولي به چه كودكاني «بسيار حساس» اطلاق مي شود؟
كودكان مزبور يك يا تمام نشانه هاي زير را دارا هستند:
1-آيا فرزند شما داراي احساسات قوي است؟ آيا از حس بويايي و شنوايي بسيار نيرومندي برخوردار مي باشد؟ آيا نسبت به درد حساسيت زيادي نشان مي دهد؟
2- آيا فرزند شما به آساني هيجان زده مي شود؟ آيا احساسات شديدي بروز مي دهد؟ آيا گاهي آن قدر به هيجان مي آيد كه به گوشه عزلت پناه مي برد؟
3-آيا قدرت درك فرزند شما بيشتر از همسالان خود- و يا حتي بزرگسالان- است؟ آيا سوالات هوشمندانه اي مي پرسد و زياد فكر مي كند؟
4-آيا نسبت به مسائل پيرامون خود هوشيارانه برخورد مي كند؟ آيا متوجه مسائل و تغييرات كوچك- مانند جابجايي جزئي اثاثيه يا تغييرات ظاهري ديگران مي شود؟
5-آيا به احساسات مردم حساسيت زيادي نشان مي دهد؟ آيا متوجه اندوه ديگران شده و براي كمك كردن به آنها تلاش مي كند؟ آيا به حيوانات اهميت زيادي مي دهد؟
وقتي والدين متوجه مي شوند كه فرزند حساسي دارند دوران دشواري را سپري مي كنند؟
فهميدن اين موضوع دشوار نيست، بلكه هضم كردن آن است كه سخت مي باشد.
در هر حال هرچه زودتر متوجه اين مساله شويد بهتر است آيا مي خواهيد كودكان حساس تان بدون اينكه خود را متفاوت با سايرين بدانند اعتماد به نفس شان را حفظ كنند؟
اگر جواب شما مثبت است به دو توصيه زير توجه كنيد؟
رفتار خود را با فرزندتان هماهنگ كنيد نه بالعكس! فرزندتان را وادار به هماهنگ شدن با جامعه نكنيد بلكه بدون قيد و شرط او را دوست داشته باشيد. يادتان باشد شما نمي توانيد خميره فرزندتان را تغيير دهيد ولي او بايد از علاقه شما مطمئن شود.
شريك فرزند خود باشيد، به منظور يافتن راه هايي براي تعامل با جهان به فرزندتان كمك كنيد. به عنوان مثال اگر كودك شما ترجيح مي دهد با گروه خاصي از كودكان سروكار داشته باشد به او در اين زمينه كمك كنيد.
بر روي نقاط قوت فرزندتان تمركز كنيد. هرگز به فرزند خود برچسب نزنيد. كودك شما بايد اين موضوع را بداند كه درك او از جهان اطرافش عميق تر از ساير كودكان است. به او كمك كنيد نقاط قوت خود را تشخيص دهد. ممكن است او متوجه مسائلي شود كه بيشتر مردم درك نمي كنند قوه تخيل و تمركز بهتري داشته باشد، براي مردم دلسوزي كند، دانش آموز بااستعدادي باشد،...
تغييرات كوچكي در زندگي فرزندتان بدهيد: اگر انجام تغييرات در زندگي او ضروري است گام به گام پيش برويد تا كمتر مضطرب شود.
به جاي هل دادن، سقلمه بزنيد:
بيشتر كودكان حساس، هنگام تصميم گيري دچار پريشاني مي شوند و به علت ترس غالبا از فرصت ها استفاده نمي كنند. گاهي بهترين كاري كه شما مي توانيد انجام دهيد اين است كه او را در گرفتن تصميمات جديد تشويق كنيد. در مورد تنبيه هم همين طور.
بهتر است به جاي فرياد كشيدن بر سر فرزندتان، با ملايمت به تصحيح رفتار او بپردازيد. اگر فرزندتان بداند كه تحت هر شرايطي همچنان او را دوست خواهيد داشت هنگام تصميم گيري كمتر دچار ترديد مي شود و از تغييرات نمي هراسد. او بايد بداند كه شما سعي نمي كنيد شخصيت ديگري از وي بسازيد.
شما مي توانيد فرزند خود را در تعامل با جهان اطراف ياري كنيد. يادتان باشد تمام كودكان- چه حساس و چه معمولي- هميشه نيازمند چتر حمايتي والدين خود هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14