(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2  تیر 1390- شماره 19957

آيا جنگ داخلي، يمن را تهديد مي كند؟
بحران يمن پس از فرار ديكتاتور
بازگشايي خانه شهيد شيخ احمد ياسين



آيا جنگ داخلي، يمن را تهديد مي كند؟
بحران يمن پس از فرار ديكتاتور

منبع: خبرگزاري ها
مترجم: محمد معرفي
اشاره : ديكتاتور يمن كه بيش از سه دهه با مشت آهنين بر قديمي ترين كشور مسلمان حكومت كرد عاقبت بر اثر يك انفجار مشكوك زخمي شد و براي معالجه به عربستان گريخت.
علي عبدالله صالح رئيس جمهور غربگراي يمن پس از 32 سال حكومت بر اين كشور، راضي نشد به صورت قانوني قدرت را به مخالفان خود واگذار كند و پس از اينكه كشورش را تا آستانه جنگ داخلي پيش برد، سرانجام مجبور شد از كشور فرار كند.
وي كه به عنوان يك مهره كليدي براي آمريكا و عربستان در كشورش ايفاي نقش مي كرد، تا آخرين لحظه اميدوار بود كه بتواند با سركوب مردم و تبديل يمن به كشوري شبيه ليبي خود را از گرداب سقوط رهايي بخشد.
اما گستردگي قيام مردمي در يمن به قدري بود كه علي عبدالله صالح و حاميانش راهي جز خروج او نديدند و در ماه ژوئيه و در اوج تظاهرات مردمي به ناگهان اعلام شد كه ديكتاتور بر اثر حمله مخالفان به كاخ رياست جمهوري به شدت مجروح شده است.
پس از اين حادثه كه جزئيات آن هرگز فاش نشد، علي عبدالله صالح با يك هواپيماي مخصوص به رياض فرار كرد و اكنون در كنار ديكتاتورهايي نظير زين العابدين بن علي زندگي مي كند.
سرويس خارجي
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از مقام هاي آمريكايي، اعلام كرد كه با خروج علي عبدالله صالح، كشور يمن به سوي سرنوشتي نامعلوم گام برمي دارد، در حالي كه مردم آن با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز، استقلال و آزادي كشورشان از سلطه عربستان و آمريكا را فرياد مي زدند.
همچنين روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله اي با عنوان آيا صالح به يمن برمي گردد، از اميدواري سردمداران كاخ سفيد براي بازگشت ديكتاتور به كشورش پس از تكميل معالجات خبر داد.
به نوشته اين روزنامه، با ترك يمن از سوي علي عبدالله صالح، آمريكا يكي از متحدان خود را در منطقه سوق الجيشي يمن و در مبارزه با القاعده از دست داد.
اين اظهارنظر آمريكايي ها و سردرگمي آنها در اتخاذ يك استراتژي مشخص در مورد يمن، نشان داد كه كاخ سفيد از يافتن جانشيني مناسب براي علي عبدالله صالح ناتوان است.
بر همين اساس، «جان برينان» مشاور رئيس جمهور آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم به دنبال يافتن راه حلي، اقدام به تماس تلفني با «عبدربه منصور هادي» (كه سمت معاونت ديكتاتور سابق يمن را به عهده داشت) كرد.
البته اين موضوع را نبايد پنهان داشت كه در آخرين روزهاي حكومت صالح، سفير آمريكا در يمن تلاش هاي فراواني در موازات ميانجي گري شوراي همكاري خليج فارس در بحران اين كشور انجام داد.
به هر جهت، «احمدعلي عبدالله صالح» فرزند بزرگ ديكتاتور به همراه معاون پدرش با هماهنگي عربستان و آمريكا، زمام امور را به دست گرفت و در اين زمينه پسرعموها كه هر كدام، رياست بخشي از نيروهاي امنيتي، پليس و گارد رياست جمهوري را در دست دارند، به كمك وي شتافتند. با وجود اين در طرف ديگر قضيه «شيخ صادق الاحمر» رهبر قبايل «حاشد» با ميانجي گري عربستان تن به توقف حملات خود داد و برخي از مقرهاي دولتي را كه به تصرف درآورده بود، پس داد.
اما با اين حال، ناآرامي و اعتراضات مردمي براي دستيابي به خواسته هايشان ادامه دارد و مردم يمن با وجود جشن گرفتن خروج ديكتاتور از كشورشان، باز هم بر اين باورند كه اهداف انقلاب تحقق نيافته است و تا سرنگوني وابستگان صالح به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
دولت فاقد مشروعيت و غيرقانوني حاكم بر يمن با راه انداختن اين شايعه كه علي عبدالله صالح پس از پايان معالجات خود به كشور باز خواهد گشت، تلاش مي كند كه همچنان اين سرزمين را در بحران نگه دارد و با ادامه سياست سركوب معترضان را خسته و از سر راه بردارد.
مخالفان ديكتاتور يمن، خروج او را از كشور بهانه اي براي نجات جان وي عنوان كردند و بر اين باورند كه صالح ديگر هرگز به صنعا باز نخواهد گشت و آنها هر آنچه كه در توان دارند براي پيروزي انقلاب و دستيابي به خواسته هاي انقلابيون انجام خواهند داد.
تجربيات گذشته نيز درستي نظر مخالفان را در مورد عدم بازگشت صالح به اثبات مي رساند، چرا كه تاريخ نشان داده است كه رئيس جمهور يك كشور كه با يك انقلاب فراگير و يا كودتا مواجه شده است، پس از نجات جان خود، دوباره خود را به خطر نخواهد انداخت و در مورد صالح نيز اين موضوع صدق مي كند.
در دوران معاصر مي توان به ديكتاتورهايي نظير جعفر نوميري، شيخ خليفه بن حمد آل ثاني (پدر كنوني امير قطر) و موارد مشابه ديگري در تاريخ سياسي جهان معاصر اشاره كرد. رئيس جمهوري سابق يمن نيز اگرچه بارها بر اين موضوع تاكيد كرده بود كه از قدرت كناره گيري نخواهد كرد و پس از آنكه ميانجي گري شوراي خليج فارس را تحت فشارهاي متحدانش (آمريكا و عربستان) پذيرفت و قول داد پس از 60 روز از قدرت كنار خواهد رفت، اما وقوع حادثه زخمي شدنش به دادش رسيد و با اين بهانه كه براي معالجه و مداواي جراحات خود به عربستان خواهد رفت، در واقع به صورت محترمانه قدرت را ترك كرد و ديگر نيز بازنخواهد گشت، چرا كه او دريافته بود كه پايگاه مردمي و قبيله اي خود را از دست داده و نمي تواند بر يمن حكومت كند.
همچنين بروز اختلاف با شيخ صادق الاحمد رهبر قبيله حاشد به عنوان ضربه بزرگي براي او در صحنه سياسي به شمار مي رود و بنابراين تنها راه حل اين بود كه به بهانه اي كشور را ترك كند تا يمن دچار جنگ داخلي نشود و حمام خون در آن راه نيفتد.
شوراي انتقالي يمن
اعلام خبر خروج علي عبدالله صالح از يمن، به مثابه بمبي بود كه صداي آن در تمام اين كشور شنيده شد و مخالفان ديكتاتور با سرازير شدن به خيابان ها و تجمع در ميادين به خصوص در ميدان التغيير صنعا، فرار او را جشن گرفتند.
به اعتقاد معترضان يمني، فرار ديكتاتور از كشور، نخستين گام در پيروزي انقلاب خونين اين كشور است و پس از آن بايد به فكر تشكيل حكومت جديد بود.
انقلابيون يمني درنخستين واكنش خود با انتشار بيانيه اي، خواستار تشكيل شوراي انتقالي و واگذاري قدرت از سوي معاون علي عبدالله صالح به اين شورا شدند. برپايه اين درخواست، شورايي با حضور همه نمايندگان مخالفان رئيس جمهور يمن در سراسر اين كشور تشكيل و اداره امور را به دست خواهدگرفت.
پس از آن نيز، زمينه براي تهيه قانون اساسي جديد در يمن و تشكيل يك حكومت تكنوكرات كه سرپرستي وزارتخانه ها را به عهده خواهد داشت، فراهم شود تا درمرحله بعد از آن انتخابات پارلماني و رياست جمهوري را در كشور انجام دهد.
انقلابيون يمني، افق ديد سياسي خود را از اين هم فراتر برده و اعلام كردند كه قصد دارند يك دولت مدرن كه فارغ از عيوب گذشته رژيم علي عبدالله صالح باشد را تشكيل دهند.
جالب اينكه مردم يمن در روز فرار ديكتاتور در خيابان هاي اين كشور شعار حريه، حريه، اليوم عيدالحريه (آزادي، آزادي امروز عيد آزادي است) و خلاص، سقط النظام (پايان، رژيم صالح سقوط كرد) و اليوم يمن جديد (امروز روز يمن جديد است) را سر دادند.
صالح در عربستان
اما در طرف ديگر، قضيه علي عبدالله صالح در بيمارستاني در عربستان كه به شدت محافظت مي شد، بستري و در وضعيت نامعلومي قرارداشت. خبرهاي ضدو نقيضي از وضعيت جسماني وي به جهان خارج مخابره و حتي خبر مرگ وي نيز منتشر شد، اما هيچ كدام از آنها مورد تأييد مقام هاي عربستاني و يمني قرار نگرفت.
ولي قدر مسلم اين است كه علي عبدالله صالح بر اثر انفجار شي نامعلومي در كاخ رياست جمهوري زخمي و دچار سوختگي شديد شده بود و چون احتمال كشته شدن وي توسط مخالفانش در صفا وجود داشت، براي مداوا به عربستان رفت.
دربار عربستان پس از چند روز سكوت خبر ورود علي عبدالله صالح به پايگاه هوايي ملك خالد را تأييد و اعلام كرد: به خاطر مسائل انساندوستانه و به دليل وخامت حال صالح، با بستري شدن وي در بيمارستان رياض موافقت كرده است.
دراين زمينه يك مسئول عربستاني به خبرگزاري رويتر گفت: صالح درحالي كه جراحت هاي عميقي در سر وگردن و صورت خود داشت از هواپيماي خود پياده شد و به خاك عربستان قدم گذاشت.
موضوع جالبي كه در اين مورد مسئولان عربستاني فاش ساختند، اين بود كه علاوه بر ديكتاتور يمن بيش از 35 تن از مقامات و مسئولان بلندپايه يمني نيز وي را همراهي مي كرد.
مسئولان يمني طرفدار علي عبدالله صالح كه با انتشار خبر حضور وي در عربستان مواجه شدند، مجبور به تأييد آن شده و پاي خود را فراتر از آن گذاشته و اعلام كردند كه ديكتاتور به شدت مجروح شده و يك تركش در نزديكي قلب وي قرار گرفته است كه ممكن است به قيمت تمام شدن جان وي منجر شود.
مطلب ديگري كه عدم بازگشت صالح به يمن را به اثبات مي رساند، همراهي افرادي همچون «علي محمد مجور» (نخست وزير)، يحيي الراعي (رئيس سنا) عبدالعزيز عبدالغني (رئيس مجلس شورا) و وزيران دفاع و كشور با وي است كه ظاهراً به دليل وجود دستگاههاي پيشرفته پزشكي براي تكميل معالجات خود به عربستان رفته اند.
اين منابع عربستاني، اين موضوع را يادآور شدند كه علي عبدالله صالح پس از زخمي شدن خود، در يك گفت وگوي تلفني با ملك عبدالله شاه عربستان از وي خواسته بود كه به همراه پنج تن از مقامات بلندپايه يمني اجازه ورود به رياض را به او بدهد.
به هرحال پس از كش و قوس هاي فراوان خبري در عربستان و يمن، عاقبت در روز هفدهم ژوئن (27 خرداد) يك مقام بلندپايه آل سعود در رياض اعلام كرد: علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن ديگر به كشورش باز نخواهدگشت. اين مقام بلندپايه عربستاني كه از افشاي محل اقامت صالح به دليل امنيتي خودداري كرد، دليل واضحي براي ادعاي خود بيان نكرد.
در واكنش به اين ادعاي عربستان، «عبدوالجندي» معاون وزير تبليغات يمن كه رئيس آن جزو ملازمان صالح در رياض است به خبرگزاري فرانسه گفت: صالح طي روزهاي آينده به كشورش بازخواهدگشت!
اين مقام يمني همچون همتاي سعودي خود، از بيان دليلي واضح براي صحت گفته هاي خود طفره رفت و اطلاعات تفضيلي را موكول به چند روز آينده كرد.
توافقات پشت پرده
كلاف سردرگم سياسي يمن كه گفته مي شود راه حلي در كوتاه مدت بر آن متصور نيست، رفته رفته با اراده مردم و خارج از وعده وعيدهاي سياسيون و دخالت خارجي ها، مسلماً در آينده بسيار نزديك از هم بازخواهدشد.
دراين راستا، اگرچه ديدارها و توافقات پشت پرده اي در روزهاي اخير بين سياسيون صورت گرفته ، اما تاكنون نتيجه اي از آن حاصل نشده است.
گفته مي شود كه در يكي از پايتخت هاي اروپايي ملاقاتي بين «ياسين سعيدالنعمان» رئيس گروه موسوم به لقاء مشترك بزرگترين تشكل مخالف صالح و «عبدالكريم الارياني» مشاور صالح براي خروج اين كشور فقير از بحران پنج ماهه صورت گرفته است.
براساس اطلاعات به دست آمده، دوطرف پس از اين ديدار در مورد تشكيل يك حكومت «آشتي ملي» براي اتخاذ تدابير لازم در يمن به توافق رسيده اند.
اين در حالي است كه مخالفان علي عبدالله صالح شامل طيف گسترده اي هستند كه جمع كردن آنها در زير يك سقف براي اتخاذ موضع مشترك سخت به نظر مي آيد.
در كنار اين موضوع بعيد به نظر مي رسد كه عبدربه منصور هادي معاون رئيس جمهور يمن بتواند در مقابل اعتراضات داخلي و فشارهاي خارجي براي مدت زيادي دوام بياورد و عاقبت به انتقال قدرت به شوراي انتقالي تن درخواهد داد.
مسلماً با هر بار تظاهرات مخالفان دولت در مقابل خيابان «سبعين» در مجاورت كاخ رياست جمهوري و ساحه التغيير (ميدان اصلاحات) اين شعار معترضان به گوش منصور هادي خواهد رسيد كه الشعب يريداسقاط النظام (مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند) و الشعب يريد مجلسا انتقاليا (مردم خواهان شوراي انتقالي هستند.)
همچنين نمايندگاني از «جوانان انقلاب» (شباب الثوره) به عنوان گروهي از مخالفان صالح طي روزهاي اخير با منصور هادي ديدار و گفت وگو كرده اند. به گفته منابع نزديك به مخالفان دولت، معاون صالح در اين ديدار قول داده است هر آنچه كه در توان دارد براي ايجاد تغييرات عميق در كشور به كاربرد و آن را به سوي پيشرفت و توسعه سوق دهد.
منصور هادي همچنين به مخالفان دولت قول داده است تا پايان هفته نظر قطعي خود را در مورد انقلاب مردم يمن و پيشنهاد تشكيل شوراي انتقالي اعلام كند.
به هر صورت معاون رئيس جمهور سابق يمن در بد مخمصه اي گير افتاده است، از يك طرف قدرت آن را ندارد كه همانند سلف خود مخالفان را سركوب و بر سر جاي خود بنشاند از طرف ديگر، اگر وي خواسته هاي انقلابيون را بپذيرد كه خواهد پذيرفت، بايد فاتحه بازگشت صالح به يمن را براي هميشه بخواند.
شباب الثوره كه به عنوان عامل اصلي سازماندهي اعتراضات مردمي در يمن به شمار مي رود، اين راه حل را در پيش پاي منصور هادي (معاون صالح) قرارداده است كه در صورت همگام شدن با خواسته هاي مردم، مقدمات كار را براي انتقال مسالمت آميز قدرت طي نه ماه آينده فراهم كند.
انحلال پارلمان، تشكيل يك كميته قانون اساسي و همه پرسي قانون اساسي جديد و برگزاري انتخابات مجلس شورا از جمله درخواست هاي مخالفان دولت به منصور هادي در ديدار اخير بوده است.
به نظر مي رسد، آمريكا همانند سناريوي مصر و تونس، تلاش مي كند با به دست آوردن زمان لازم، قدرت را به هم پيمانان خود بازگرداند.
از سوي ديگر با به درازا كشيدن معالجات علي عبدالله صالح، مخالفان وي در كشور بيكار ننشسته و از وزيران خارجه كشورهاي حاشيه خليج فارس كه به عنوان ميانجي در حل بحران پنج ماهه يمن دخالت كرده بودند، خواسته اند در جهت انتقال مسالمت آميز قدرت در اين كشور تلاش مضاعفي را انجام دهند.
«محمد قحطان» سخنگوي گروه «لقاء مشترك» در بيان اين موضوع گفت: برادران عرب، ما از شما درخواست مي كنيم كه در اتخاذ مواضع موثر و مفيد در انتقال فوري قدرت به معاون رئيس جمهور (عبدربه منصور هادي) عجله كنيد.
قحطان اين را هم به وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس يادآور شد كه زمان به نفع امنيت و استقلال يمن نيست و بايد زودتر دست به كار شد، اگر چه اين شورا قرار است به زودي جلسه خود را در رياض برگزار كند.
شوراي همكاري خليج فارس در 23 ماه مه، طرح خود را مبني بر كناره گيري صالح از قدرت، پس از اينكه ديكتاتور يمن از امضاي آن خودداري كرد، لغو كرده بودند، اما با وجود اين پيشنهاد آنها همچنان پا بر جا بود تا اينكه در سوم ژوئيه وي به دليل انفجار مشكوكي به عربستان رفت.
اين را هم بايد گفت كه صالح نزديك به يك ماه، اعضاي شوراي همكاري خليج فارس را براي امضاي طرح پيشنهادي آنها بر سر كار گذاشته بود و چندين بار تا پاي امضاي طرح پيش رفت، ولي در آخرين لحظات از اين كار خودداري كرد.
آخرين مورد نيز مربوط به ماه گذشته است كه با وجود اينكه نماينده مخالفان صالح، رسماً اين طرح را امضا كرد، اما هنگامي كه طرح براي امضاي علي عبدالله صالح به كاخ رياست جمهوري برده شد، وي از امضاي آن طفره رفت.
موضوع پيچيده جراحات صالح
مجروح شدن علي عبدالله صالح در بحبوحه تظاهرات مردمي و درگيري اعضاي قبيله حاشد با گارد رياست جمهوري از جمله موضوعاتي است كه در جريان حوادث يمن، تحولي اساسي محسوب مي شود.
مقامات دولت وابسته به صالح پس از اين حادثه گفتند كه اصابت راكت به نمازخانه كاخ رياست جمهوري باعث مجروح شدن رئيس جمهور در هنگام اداي نماز جمعه شده است.
اما اين نظريه به قدري مضحك است كه حتي مسئولان دست اندركار در امور تروريستي در آمريكا، آن را رد كرده و عنوان كردند كه انفجار بمب دست ساز باعث به وجود آمدن اين حادثه شده است.
چندي پس از اين حادثه نيز، پايگاه اطلاع رساني «نيوزيمن»، اعلام كرد كه نيروهاي ضدتروريستي يمن، با محاصره منزل «يحيي النوفي»يكي از نزديكان موذن «مسجدالنهدين» در جنب كاخ رياست جمهوري در صنعا را بازداشت كرده اند.
علت اين اقدام از سوي نيروهاي وابسته به دولت اين بوده است كه «احمد الغادر» (موذن مسجد) از هنگام وقوع انفجار ناگهان ناپديد شده است.
يحيي النوفي كه پدرزن الغادر به شمار مي رود پس از بازداشت گفت: كه اطلاعي از محل اختفاي داماد خود ندارد و ممكن است به خارج از يمن گريخته باشد.
به گفته مقامات دولتي، برادر احمد الغادر از جمله افراد يمني است كه براي پيوستن به القاعده از سال ها قبل به پاكستان رفته است، اما تاكنون اطلاع دقيقي از سرنوشت وي در دست نيست.
به هر صورت اين انفجار باعث شد كه ملت يمن تا مدت ها از دست صالح خلاص شود و نفس راحتي بكشد.

 



بازگشايي خانه شهيد شيخ احمد ياسين

منبع: الجزيره نت
ترجمه: علي معرفي
شيخ احمدياسين بنيانگذار جنبش مقاومت اسلامي (حماس) درغزه كه در هنگام اداي نماز صبح درسال2004 ميلادي بوسيله هواپيماهاي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد، بي شك پرآوازه ترين رهبر فلسطيني است كه با وجود گذشت هفت سال از شهادتش، همچنان در قلب هاي فلسطيني ها و مسلمانان جاي دارد.
خانه اين رهبر مقاومت اسلامي كه به تازگي پس از بازسازي درهاي آن بر روي بازديدكنندگان گشوده شده است به خوبي بيانگر زندگي يك رهبر متواضع در برابر مجاهدان و سازش ناپذيري درمقابل دشمنان است.
شبكه خبري الجزيره در گزارشي از بازگشايي اين موزه به زوايايي زندگي بزرگ ترين رهبر جنبش مقاومت اسلامي (حماس) پرداخته است.
پس از گذشت هفت سال از بسته بودن منزل شهيد شيخ «احمدياسين» اين خانه كوچك در محله «الصبره» در غزه، دوباره درهاي خود را بر روي مشتاقان گشود.
هدف فرزندان شيخ ياسين از بازسازي منزل و تبديل آن به يك مكان تاريخي به كمك حماس، زنده نگاه داشتن ياد و خاطره شيخ شهيد در اذهان مردم جهان اسلام و انتقال خصوصيات زندگي اين سمبل مقاومت به نسل هاي آينده است.
دراين خانه شيخ احمدياسين- كه توسط شليك هواپيماهاي رژيم اشغالگراسراييل بعد از نماز صبح در روز 24 مارس به شهادت رسيد- همه آن چيزهايي كه مورد استفاده وي در زندگي روزمره بوده است به نمايش گذاشته شده است.
«عبدالحميد ياسين» يكي از سه فرزند شيخ هدف از برپايي اين موزه را به نمايش گذاشتن زواياي آشكار و پنهان بنيانگذار حماس در دوران زندگي وي عنوان كرد.
وي كه نقش فعالي در همراهي پدرش در تجمع ها، فعاليت هاي سياسي و مناسبت هاي مختلف داشت، گفت: ما دخالت زيادي در جابه جايي و چينش اسباب و اثاثيه منزل نداشتيم و فقط هدايا و مدال ها و تقديرنامه ها را به اين موزه اضافه كرديم.
موزه بنيانگذار حماس
به گفته عبدالحميد، محتويات منزل شيخ احمدياسين به همان صورتي كه در هنگام حيات وي بود، قرار دارد و به جز يك اتاق بالادستي كه محتوي صدها كتاب كه شيخ در خلال سفر خارجي اش بعد از خروج از زندان درسال 1969 جمع آوري كرده بود، اما هرگز موفق به خواندن آن نشده بود، ديگر چيزي به آن اضافه نشده است.
خانه موزه شيخ ياسين از سه اتاق تشكيل شده است كه يكي از آنها به عنوان كتابخانه شيخ و اختصاص به پذيرايي از ميهمانان قرار دارد و در واقع ورودي آن به شمار مي رود. همچنين بر روي ديوارهاي آن تصاويري از شيخ به همراه شخصيت هاي فلسطيني مانند ياسرعرفات و ديگر مسئولان قرار داده شده است.
در وسط اين اتاق صندلي چرخدار شيخ ياسين قرار دارد كه در اطراف آن چند صندلي ديگر چيده شده است كه معمولا يادآور ميهمانان وي در هنگام حياتش بود كه رهبران و مسئولان فلسطيني به طور مستمر با وي در اين مكان ديدار و گفت وگو مي كردند.
اتاق ديگر اين موزه كه به محل خواب وي اختصاص داده شده است شامل يك تختخواب است كه در كنار آن بقاياي صندلي چرخدار كه شيخ ياسين بر روي آن به شهادت رسيد به چشم مي خورد.
همچنين يك رحل قرآن كه شيخ احمدياسين هر روز پس از نماز صبح آن را مورد استفاده قرار مي داد در اين اتاق مقابل چشم بازديدكنندگان است.
«عبدالغني ياسين» فرزند كوچك شيخ شهيد مي گويد: در اغلب اوقات پس از خواندن نمازصبح مشاهده مي كردم كه مشغول تلاوت قرآن است.
در جوار اتاق خواب شيخ، اتاق ديگري قرار گرفته است كه صدها كتاب مذهبي و فرهنگي را دربرگرفته است كه متعلق به شيخ دهه 80 ميلادي است كه تازه از زندان رژيم صهيونيستي آزاد شده بود.
يك راهروي كوچك در بين اين دو اتاق قرار دارد كه هدايا و مدال هاي يادبودي كه توسط مؤسسات و شخصيت هاي عرب و فلسطيني به شيخ احمدياسين هديه شده بود، به طرز زيبايي قرار داده شده است.
شيخ مقاومت
فرزندان شيخ احمدياسين مسئوليت خانه موزه پدرشان را به خوبي به عهده دارند و از بازديدكنندگان آن به همان نحوي كه شيخ شهيد از ميهمانانش استقبال مي كرد، پذيرايي مي كنند.
اين خانه در تمام ساعات روز بر روي بازديدكنندگاني كه مي خواهند از سيره عملي زندگي بنيانگذار حماس اطلاع داشته باشند، باز است.
يك جوان بازديدكننده از اين موزه به نام «موسي عبدالعال» به شبكه الجزيره گفت: علاقه فراواني به بازديد از خانه شيخ احمدياسين داشته و اين كار را براي اطلاع از زندگيش و الگو قراردادن آن انجام دادم.
اين جوان مي گويد پس از بازديد از اين مكان، اين احساس به وي دست داده است كه شيخ مقاومت هنوز هم زنده است و وجود او به خوبي احساس مي شود. موسي عبدالعال يادآورشد: به رغم كوچك و محقربودن خانه، محتويات آن، حكايت از مرد بزرگي مي كند، كه بذرهاي مقاومت و ايستادگي را درميان ميليون ها فلسطيني و مسلمان درجهان كاشت و مشاهده نحوه زندگي وي از نزديك مي تواند پيامي براي نسل هاي آينده باشد كه مي خواهند درمسير اين ر هبر بزرگ گام بردارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14