(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 تیر 1390- شماره 19958

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حجت الاسلام مصلحي: جريان انحرافي نبايد موجب غفلت از فتنه 88 شود
خطيب نماز جمعه تهران: دشمن با سركوب ملت ها نمي تواند بيداري اسلامي منطقه را از بين ببرد
انتخاب ايران بعنوان معاون مجمع عمومي سازمان ملل متحد
چين و روسيه از انتشار گزارش ضد ايراني آمريكا در شوراي امنيت جلوگيري كردند
آيت الله حسيني بوشهري: قوه قضائيه نقاط قوت و ضعف خود را بررسي كند
ديدار محرمانه لاريجاني با اصلاح طلبان تكذيب شد
علي رغم تحريم ها شركت ويتول به سواپ نفت ايران ادامه مي دهد
با حضور معاون اول رئيس جمهور پل مرزي ايران و آذربايجان افتتاح شد
با حضور وزير مسكن و شهرسازي بهره برداري از 5 هزار واحد مسكن مهر در استان گلستان آغاز شد
توقف عمليات اجراي تونل هاي بهشت آباد و گلاب از امروز
اخبار ادبي و هنري



حجت الاسلام مصلحي: جريان انحرافي نبايد موجب غفلت از فتنه 88 شود

وزير اطلاعات تاكيد كرد كه موضوع جريان انحرافي نبايد موجب غفلت از فتنه پيچيده سال 1388 شود.
حجت الاسلام والمسلمين «حيدر مصلحي» روز پنجشنبه طي سخناني در سومين همايش انجمن دفاع از قربانيان ترور در حسينيه جماران به فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 اشاره كرد و گفت: اين فتنه پيچيده بود و امروز نيز بايد توجه داشته باشيم كه تحت عنوان گروه انحرافي يا مباحثي از اين قبيل از فتنه غافل نشويم.
وي تاكيد كرد: بايد حواس خود را جمع كنيم گروه هايي كه در فتنه 88 دوپهلو و سه پهلو حرف مي زدند، امروز نيز واضح حرف نمي زنند. درباره فتنه 88 هنوز هم مقام معظم رهبري در فرمايشات مختلف به نوعي به اهميت آن اشاره مي كنند.
وزير اطلاعات تصريح كرد: ديديم اصلاح طلبان آمريكايي كه در فتنه 88 فرار كرده بودند، امروز چگونه خود را نشان دادند و چگونه منافقين كه در هر مرحله اي متناسب با آن زمان عمل مي كنند، كنار آنها لانه كرده اند.
وي ادامه داد: در تجمع هايي كه در كشورهاي اروپايي برگزار مي شود به عنوان مثال « فاطمه حقيقت جو» كه نماينده مجلس ششم بود، كنار آنها قرار داشت و نفاق چگونه از آنها استفاده كرد.
هشدار به مسئولان
حجت الاسلام مصلحي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امروز گروهك منافقين مثل سال هاي 58 و 59 اقدام نمي كند و نبايد انتظار داشته باشيم همانند آن سال ها شاهد انفجاراتي شويم كه در آن دكتر بهشتي و 72 تن از يارانش به شهادت رسيد.
وي تاكيد كرد كه اين اقدامات ديگر صورت نمي گيرد زيرا آنها متناسب با شرايط امروز اقدام و از نيروها براي اهداف پليد خود استفاده مي كنند از اين رو به همه مسئولان در هر رده اي هشدار جدي دارم كه بايد هوشيار باشيم.
مصلحي در ادامه خاطر نشان كرد: برهمين اساس هوشياري و مراقبت از نكات مهم و قابل توجه است و وقتي در مسئوليت و جايگاه هاي مديريتي قرار مي گيريم نبايد اصول را فراموش كنيم. اين ملت عزيزترين هاي خود را پاي نظام گذاشته و تحريم ها و تحمل سختي هاي اقتصادي و معيشتي و تحريم ها براي او هيچ است و مردم ما اين را نشان داده اند.
لزوم شناساندن ماهيت
گروهك نفاق
وزير اطلاعات در بخش ديگري از اظهارات خود خواستار شناساندن ماهيت گروهك منافقين به نسل جوان شد و گفت: اين جوانان، اوايل انقلاب نبودند و از وضعيت منافقين خبر ندارند از اين رو بايد نسبت به گروهكي كه هم اكنون خود را در دامن استكبار جا داده و از حمايت آن برخوردار است، آشنا شوند.
مصلحي با اشاره به يكي از اسناد وزارت خارجه آمريكا در خصوص منافقين اظهار داشت: در اين سند تاكيد شده است كه منافقين در بين توده مردم ايران جايگاهي ندارند اما با اين وجود از گروهكي كه خودشان اعتراف مي كنند، منفورترين افراد در بين مردم ايران هستند، حمايت مي كنند.
اشراف كامل بر فعاليت
گروه هاي تروريستي
مصلحي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: دستگاه اطلاعاتي كشور با هماهنگي و همدلي خوبي كه امروز به بركت ولايت و تدابير مقام معظم رهبري در صحنه هاي مختلف اطلاعاتي وجود دارد، اشراف بسيار خوبي بر حركت هاي مختلف گروهك هاي ترور چه منافقين كه در حال اضمحلال و نابودي است و چه ديگر گروهك ها دارد.
راه مقابله با اينترنت چمداني را داريم
وزير اطلاعات همچنين در حاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران درباره مباحث سايبري گفت: اين اقدام اخير كه با عنوان اينترنت چمداني مطرح كردند بحث جديدي نيست يعني با بررسي هايي كه انجام داديم و نوع مقابله اي كه با تهديدات سايبري آمريكايي ها و اروپايي ها انجام مي دهيم در واقع بيشتر بخش عمده اي از جنگ رواني است.
وي تاكيد كرد كه اين موضوع با روش هايي كه استكبار طراحي كرده است تا بتواند از طريق جنگ نرم به نتيجه برسد تنها يك تغييرروش است و ما نيز راه مقابله با آن را داريم.

 



خطيب نماز جمعه تهران: دشمن با سركوب ملت ها نمي تواند بيداري اسلامي منطقه را از بين ببرد

آيت الله امامي كاشاني با اشاره به بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه گفت: دشمنان گمان مي كنند با سركوب مي توانند اين بيداري ها را از ميان ببرند اما اين جنايت ها جز خسارت چيزي براي ديكتاتورها نخواهد داشت
به گزارش فارس آيت الله امامي كاشاني در خطبه دوم نماز عبادي- سياسي جمعه تهران با گراميداشت شهداي هفتم تير، گفت: شهيد آيت الله دكتر بهشتي خدمات بسياري را براي انقلاب انجام داد، او بنا به فرمايش امام(ره) يك ملت بود؛ شهيد بهشتي و 72 تن از ياران او شاهد و حاضر در آفرينش و خلقت هستند.
وي با گراميداشت هفته قوه قضائيه، اين قوه را پشتيبان نظام و حقوق جامعه دانست و با اشاره به آيه اي از قرآن كريم خاطرنشان كرد: ما بايد در قسط و عدالت الگو باشيم، مخصوصاً فرهيختگان استادان، دانشمندان و شخصيت هاي جامعه اسلامي بايد الگو باشند، اعتدال را در نظر بگيرند و علاوه بر اعتدال در قضا در همه امور اعتدال را رعايت كنند.
آيت الله امامي كاشاني گفت: فرق اعتدال و عدل اين است كه در اعتدال، استقامت وجود دارد؛ يعني فردي كه در مسند قضاوت است، مبادا در اظهارنظر و عمل، تأثير از ديگري داشته باشد و لذا همواره بر مبناي عدالت بايد عمل كند.
وي افزود: اگر يك نفر متهم و يا حتي مجرم است نبايد به او حتي يك سيلي زد، فحش داد و توهين كرد؛ چرا كه در قانون مجازات، حقوق او روشن است و لذا اگر كسي اين كار را كرد از دين بيرون است و اين همان اعتدال است كه بايد در آن استقامت داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: فهم نقطه اعتدال، مشكل و ثبات و استقامت بر آن مشكل تر است. هر چه افراط و تفريط باشد فسادآور و مخرب است و لذا بايد اعتدال داشته باشيم.
آيت الله امامي كاشاني در بخش ديگر سخنان خود به بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه اشاره كرد و گفت: دشمنان گمان مي كنند با سركوب مي توانند اين بيداري ها را از ميان ببرند اما اين جنايت ها جز خسارت چيزي براي ديكتاتورها نخواهد داشت و كارنامه آنها را سياه تر مي كند.
وي ادامه داد: شعارهاي اسلامي كه در اين خيزش ها سر داده مي شود، موجب مي شود كه خداوند آنها را ياري دهد چون كه هر ملتي بر خدا توكل كند سرانجام به پيروزي مي رسد.
خطيب موقت نماز جمعه تهران در پايان خطبه دوم با اشاره به سالگرد شهادت امام موسي بن جعفر(ع) در سخناني كوتاه به بيان ويژگي ها و نحوه زندگي و عبادت ايشان در زندان پرداخت.
آيت الله امامي كاشاني همچنين در خطبه اول نماز عبادي- سياسي جمعه تهران با تبريك مبعث پيامبر گرامي اسلام و با يادآوري مباحث مطرح در خطبه هاي قبلي به موضوع نكاح و ازدواج پرداخت و با اشاره به آيه اي از قرآن كريم اظهار داشت: همسر شما بايد از جنس، شكل و ذات خودتان باشد، يعني اينكه شما زن و مرد از يك جنس هستيد، مرد و زن يك حقيقت، روح و ذات هستند.
وي گفت: انسان بدون همسر ناقص است، يعني نفس و ذاتش تمام نيست، هويتش و روحش تمام نيست. لذا وقتي تمام هستند كه با هم باشند، بنابراين بايد دانست كه ازدواج از آيات خداست و بايد به نظامي كه خدا قرار داده است توجه كرد. قرآن كريم اين نظام را تبيين كرده است و پيامبر اسلام نيز اين طرح الهي را ابلاغ فرمود.
خطيب موقت نماز جمعه تهران در ادامه ضمن تشبيه نظام عالم به بدن انسان و با بيان اينكه نظام عالم مانند نظام بدن نبايد مشكل پيدا كند، خطاب به دختران و پسران گفت: رفيق بودن به معناي خراب كردن هويت انساني است و تمام زندگي عليل و تباه مي شود. بنابراين نبايد از اقيانوس سنت ها، قانون ها و نظام عالم فاصله گرفت.
آيت الله امامي كاشاني بيان داشت: در ازدواج، مودت ايجاد مي شود، عاشق هم مي شويد، دل بسته شده و از نگاه به هم لذت مي بريد، چرا كه براساس آيات و نظام الهي است كه اين نگاه باقي مي ماند؛ در برزخ و قيامت هم باقي مي ماند كه در روايات از اين تعابير بسيار است.
وي با هشدار به اين كه پشت رابطه ناصحيح دختر و پسر، تباه شدن و جهنم است، گفت: بنابراين اگر رابطه نامشروع بود نصف خودتان را هم از دست مي دهيد چرا كه عيش و تفريح زودگذر در روابط دختر و پسر، جز پشيماني هيچ ثمري ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: روال زندگي و جواني را قرآن، پيامبر و خداوند بايد بگويد، نه غرب و نه فيلم هاي شهوت انگيز؛ امروز دانشمندان غرب از وضع زندگي و خانواده در غرب مي نالند و لذا بايد با زن و شوهر شدن معيارها را سنجيد و فهميد.

 



انتخاب ايران بعنوان معاون مجمع عمومي سازمان ملل متحد

جمهوري اسلامي ايران به عنوان معاون شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد انتخاب شد.
به فاصله يك روز پس از انتخاب مجدد بان كي مون بعنوان دبيركل سازمان ملل متحد، مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي انتخاب رئيس و معاونين شصت و ششمين مجمع عمومي تشكيل جلسه داد و محمد خزاعي، سفير و نماينده دائم ايران بعنوان يكي از معاونين مجمع آتي سازمان ملل متحد انتخاب شد.
اجلاس آتي مجمع عمومي از آن جهت داراي اهميت مضاعف است كه علاوه بر برنامه هاي معمول اجلاس مجمع، چهار مناسبت مهم و بين المللي با حضور مقامات عالي رتبه كشورهاي عضو برگزار خواهد شد. اين مناسبت ها عبارتند از: نشست عالي امنيت و ايمني هسته اي، نشست عالي بزرگداشت دهمين سالگرد اجلاس دوربان عليه نژادپرستي و تبعيض نژادي، نشست عالي بيابان زدايي و نشست عالي پيشگيري از بيماري هاي غير واگير.
دوره مسئوليت آتي رئيس و معاونان مجمع شصت و ششم از هفته چهارم سپتامبر سال جاري آغاز و به مدت يكسال ادامه خواهد يافت.
چند هفته قبل هم جمهوري اسلامي ايران به عضويت مجدد در كميسيون جمعيت و توسعه سازمان ملل متحد انتخاب شده بود.

 



گزارش خبري تشديد اختلاف در 1+5 بر سر تحولات منطقه
چين و روسيه از انتشار گزارش ضد ايراني آمريكا در شوراي امنيت جلوگيري كردند

سرويس سياسي-
افزايش دامنه اختلافات اعضاي گروه 1+5 بويژه ميان آمريكا و روسيه بر سر تحولات منطقه به موضوع گزارش كميته تحريم هاي سازمان ملل متحد درباره ايران كشيده شده است.
خبرگزاري «ريا نووستي» در اين باره گزارش داد: روسيه و چين از تلاش آمريكا براي انتشار گزارش كارشناسان درباره موارد احتمالي نقض رژيم تحريم هاي سازمان ملل متحد بخاطر كمبود «اطلاعات موثق» در اين گزارش جلوگيري كردند. اين مطلب را خبرگزاري «رويتر» روز جمعه با استناد به ديپلمات هاي معروف غربي گزارش مي دهد.
در گزارش ارائه شده به كميته تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد گفته مي شود بخش اعظم موارد ادعايي نقض تحريم هاي سازمان ملل متحد از سوي ايران در رابطه با صادرات تسليحات به سوريه است و طبق ادعاي كشور هاي غربي اين تسليحات سپس از آنجا براي جنگجويان لبناني و فلسطيني ارسال مي شود.
تهيه كنندگان گزارش همچنين ايران را به امتناع از قطع برنامه غني سازي اورانيوم متهم مي سازند.
براساس اين گزارش، «الكساندر پانكين» معاون نماينده دايمي روسيه در سازمان ملل متحد اعلام كرد «اطلاعات بررسي نشده يا در رابطه با اغراض سياسي نبايد باعث مطرح شدن يا پيشبرد برخي از ابتكارات در شوراي امنيت يا كميته (تحريم ها) شوند.» خبرگزاري فرانسه نيز در اين باره گزارش داد، كشورهاي غربي ايران را به نقض تحريم هاي هسته اي سازمان ملل و اغلب نيز از طريق كمك به سوريه متهم كردند.
بنابراين گزارش، آمريكا، فرانسه و انگليس علاوه بر مطرح كردن اين اتهامات عليه ايران همچنين درخواست ها براي انتشار گزارش كارشناسي شوراي امنيت سازمان ملل درباره تحريم هاي ايران كه در حال حاضر توسط روسيه متوقف شده است، شدت بخشيدند.
«سوزان رايس» نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد مدعي شده است: گزارش كارشناسان شوراي امنيت درباره تحريم هاي ايران شامل نتايج نگران كننده اي درباره نقض تحريم ها است.
«مارتن برايان» معاون نماينده فرانسه در سازمان ملل نيز اعلام كرد: كارشناسان شوراي امنيت تصويري كامل و هشداردهنده را از نقض تحريم ها توسط ايران ترسيم كرده اند.
برايان در نشست شوراي امنيت اخير درباره تحريم هاي ايران مدعي شد، نقض تحريم ها توسط ايران در زمينه هاي تسليحات بالستيك و هسته اي و همچنين ديگر زمينه هاي در نظر گرفته شده در تحريم هاي تصويب شده عليه اين كشور بوده است.
روزنامه «ديلي تلگراف» نيز در گزارشي نوشت: انگليس با پشتيباني فرانسه، ايران را به فراهم كردن تجهيزات نظامي و حمايت از دولت سوريه براي سركوب تظاهركنندگان متهم كرده است.
خبرگزاري شينهوا نيز كه مخالفت نماينده چين در سازمان ملل با انتشار گزارش ضد ايراني غرب را گزارش داد، اعلام كرد: «يانگ تائو»، گفت كه كشورش اميدوار است كارشناسان ذي ربط براساس اصول بي طرفي و استقلال و براساس اطلاعات قابل اعتماد، به تهيه گزارش درباره موضوع هسته اي ايران اقدام كنند.
ديپلمات ها مي گويند چين همچنان بر مخالفت خود با انتشار گزارش كميته تحريم سازمان ملل درباره كره شمالي كه در آن اتهاماتي به ايران نسبت داده شده بود، تاكيد دارد.
يك منبع آگاه در تهران گفت با وجود گذشت بيش از يك ماه از ارائه گزارش كميته تحريم هاي سازمان ملل به اعضاي شوراي امنيت چين هنوز با انتشار آن موافقت نكرده است.
كميته تحريم هاي سازمان ملل در روز سه شنبه 7 2 ارديبهشت 1390 (17 مه 2011) گزارشي منتشر كرد كه در آن ادعا شده بود فناوري موشكي و هسته اي از كره شمالي با واسطه گري يك كشور ثالث به ايران منتقل مي شود. اگرچه در گزارش كميته تحريم از چين نام برده نشده ولي ديپلمات ها اعلام كردند منظور از كشور واسطه چين است. چين به همين دليل با انتشار اين گزارش به عنوان يك سند رسمي از جانب شوراي امنيت مخالفت كرد. چين در بيان علت مخالفت خود گفته بود «ادعاهاي منابع بي نام و نشان» نمي تواند به عنوان سند شوراي امنيت منتشر شود.
كميته تحريم هاي سازمان ملل كه پس از قطعنامه 1929 با هدف نظارت بر چگونگي اجراي تحريم ها عليه ايران تشكيل شده، روز چهارشنبه 21 ارديبهشت 1390 (11 مه 2011) با انتشار گزارشي ايران را متهم كرد در حال دور زدن تحريم هاست و بويژه صادرات سلاح به سوريه را افزايش داده است. اين گزارش همچنين در اعترافي بي سابقه تاكيد كرده بود از 192 كشور عضو سازمان ملل تنها 66 كشور گزارش هايي درباره نحوه اجراي تحريم ها عليه ايران به اين كميته ارائه كرده اند. با وجود اينكه اين گزارش هنوز به طور رسمي و علني منتشر نشده تا بتوان درباره محتواي آن قضاوت كرد، منابع خبري هر روز جزئيات تازه اي درباره آن منتشر مي كنند.كارشناسان سياسي معتقدند كه اختلاف نظر شديد ميان روسيه و آمريكا بر سر تحولات منطقه بويژه اتفاقات اخير ليبي و سوريه باعث شده است كه دامنه اين اختلافات به موضوع هسته اي ايران در سازمان ملل كشيده شود.

 



آيت الله حسيني بوشهري: قوه قضائيه نقاط قوت و ضعف خود را بررسي كند

امام جمعه قم با بيان اينكه قوه قضائيه در احقاق حقوق مردم نبايد مماشات كند، تصريح كرد: مردم بايد با تمام وجود احساس كنند حقوقشان دست يافتني است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري ظهر ديروز در خطبه هاي نمازجمعه كه در شبستان امام خميني حرم حضرت معصومه«س» برگزار شد، در سخناني اظهار داشت: انسان گمشده اي دارد و به دنبال خوبي است و بايد براي دستيابي به آن دو شاخصه تقوا و يقين را مورد توجه قرار دهد.
وي با اشاره به مباحثي پيرامون بعثت نبي اسلام«ص» و شرايط تحقق بعثت ادامه داد: در عصر بعثت جهان و منطقه جزيره العرب داراي شرايط ويژه فرهنگي، اخلاقي، سياسي، و.... بود و در آيات قرآن از فضاي آن روز به عنوان جامعه اي شرك آلود غرق در زشتي و فساد ياد شده است و با وجود اين شاخص ها در اين عصر نبي مكرم اسلام به رسالت مبعوث شدند.
امام جمعه قم بيان داشت: اقدامات پيامبر«ص» بر مبناي پايه گذاري حركت جديد در عصر بعثت بود و اين حركت توسط ساير ائمه«ع» دنبال شد.
آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به ايجاد انقلاب در ارزش هاي دوران جاهلي توسط نبي اسلام گفت: سخن پيامبر(ص) براي جامعه امروز نيز صدق مي كند، اگر آرام آرام ارزش هاي ديني و الهي به حاشيه مي رود و ارزش هاي دوران زرتشت وارد جامعه مي شود و جوانان به آن مانوس مي شوند زنگ خطري است كه بايد روحانيان آگاهي سازي كنند.
امام جمعه قم اذعان داشت: پيامبر اسلام در مسير هدايت و ارشاد جامعه زحمات بسياري را متحمل شده و فضا را براي انقلاب ارزش ها آماده كردند.
آيت الله حسيني بوشهري تصريح كرد: امروز نياز جامعه است تا بررسي شود كه ارزش هاي الهي در كدام قسمت دستخوش تغييرات شده است بايد ارزش هاي اصيل و الهي را به جامعه بازگردانيم.
وي در ادامه افزود: افتخار پيامبر«ص» اين است كه قبل از آنكه رسول الله باشند، عبدالله هستند چرا كه تمام نعمت هاي الهي كه در اختيار انسان قرار دارد براي طي كردن مسير عبوديت است.
امام جمعه قم دعوت جامعه به سوي عدالت اجتماعي را از ديگر اقدامات پيامبر(ص) در دوران بعثت عنوان كرد و گفت: جامعه اي كه از عدالت برخوردار نباشد جامعه اي زنده نخواهد بود و بايد فضا به گونه اي باشد كه جامعه به سمت قسط و عدالت پيش رود.
آيت الله حسيني بوشهري با بيان اينكه ياران و نزديكان نبي اسلام محرومان و مستضعفان جامعه بودند، اضافه كرد: اين افراد پاي كار هستند و نبايد از جامعه مطرود شوند، افراد اهل عبادت و نمازجمعه بايد هواي آنها را داشت. وي در ايراد سخناني در خطبه دوم نمازجمعه با اشاره به وقايع تاريخي هفته در پيش رو خاطرنشان كرد: 25 ماه رجب مصادف با شهادت امام موسي كاظم(ع) است، امامان معصوم در طول دوران زندگي براي هدايت جامعه مشكلات بسياري را متحمل شده اند لذا به عنوان الگوهاي صبر و پايداري براي مسلمانان هستند.
وي با اشاره به سالگرد شهادت آيت الله بهشتي و ياران ايشان اظهار داشت: در شرايطي كه دشمن جنگ رواني به راه انداخته و دست به ترور شخصيت هاي مختلف مي زد تصور مي كرد با شهادت اين شهيد بزرگوار و ياران ايشان نه مجلس و نه شوراي قضايي وجود خواهد داشت اما اين حادثه به عنوان انقلاب سوم در جمهوري اسلامي نامگذاري شد و خون تازه اي در جريان انقلاب جاري شد.
امام جمعه قم در خطاب به مسئولان قوه قضائيه تصريح كرد: قوه قضائيه نقش مهمي در نظام جمهوري اسلامي ايفا مي كند، بخش بسياري از كارايي نظام بستگي به عملكرد قوه قضائيه دارد.
به گفته آيت الله حسيني بوشهري اجراي عدالت، احقاق حقوق مردم، قانون گرايي و دادن احساس امنيت و آرامش به جامعه انتظارات ما از قوه قضائيه است.
وي تصريح كرد: مردم در پرتو وجود قوه قضائيه بايد احساس آرامش و امنيت داشته باشند، عرصه دادگاه ها بايد محل اجراي عدالت باشد و مردم امنيت اجتماعي، اخلاقي و حيثيتي را احساس كنند و اينگونه نباشد هركس به بهانه سخني با حيثيت ديگران بازي كند.
امام جمعه قم عنوان كرد: انتظار مردم از قوه قضائيه اين است كه اگر ناهنجاري در جامعه رخ مي دهد، سريع و دقيق رسيدگي و اطلاع رساني شود تا مردم متوجه شوند و عبرتي براي ديگران باشد.
آيت الله حسيني بوشهري با بيان اينكه قوه قضائيه در احقاق حقوق مردم نبايد مماشات كند، ابراز داشت: قدرت و ثروت نبايد حرف اول باشد و مردم بايد با تمام وجود احساس كنند حقوقشان دست يافتني است.
به گفته امام جمعه قم، در هفته قوه قضائيه مسئولان اين قوه بايد نقاط ضعف و قوت اين دستگاه را بررسي و آسيب شناسي كنند.
آيت الله حسيني بوشهري ابراز داشت: دستگاه قضايي به عنوان ناظر است اما براي اينكه اين دستگاه مظهر عدالت باشد نياز به يك نظارت قوي بر خود قوه قضائيه است يعني قوه قضائيه بايد در اين زمينه تمهيدي بيانديشد.
وي با اشاره به برگزاري اجلاس مبارزه با تروريسم در تهران تصريح كرد: جمهوري اسلامي خود قرباني تروريسم است اما علت ريشه كن نشدن اين پديده آن است كه ريشه آن استكباري است.
امام جمعه قم خاطرنشان كرد: تا زماني كه اسرائيل اعلام مي دارد مخالفان خود را ترور مي كند و چتر حمايتي آمريكا بالاي سر او قرار دارد اين پديده ريشه كن نمي شود.
آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به حركت هايي كه در منطقه آغاز شده و در حال انجام است، بيان داشت: رژيم آل خليفه هشت نفر از مبارزان را به حبس ابد محكوم كرده است اما اين را بايد بداند ملت بحرين راه خود را شناخته و از مسير مبارزه عقب نشيني نخواهد كرد.
وي گفت: مردم مراكش نيز در 70 شهر اين كشور حركت هايي را آغاز كرده اند و در برابر پيشنهاد شاه اين كشور كه 47 سال از حكومت مستبدانه آن مي گذرد، ايستادگي كرده اند.

 



ديدار محرمانه لاريجاني با اصلاح طلبان تكذيب شد

روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي، خبر ديدار محرمانه علي لاريجاني رئيس مجلس با برخي اصلاح طلبان در باره بحث و تبادل نظر براي انتخابات آينده مجلس را تكذيب كرد.
در اطلاعيه اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي با تكذيب خبر ديدار محرمانه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با برخي اصلاح طلبان و جعلي خواندن آن آمده است: هرگز چنين ديداري انجام نشده و انتشار اين خبر بدون ذكر منبع و تنها با استناد و نقل از منابع به اصطلاح آگاه، خود علتي بر نادرستي آن است.
اين اطلاعيه همچنين درباره انجام اين گونه اقدام هاي انحرافي در روزهاي گذشته از سوي برخي عوامل مشكوك در كشور كه براي رسيدن به اهداف بي ارزش خود دست به هر اقدامي مي زنند، مي افزايد: آنان اين بار به دنبال انجام تسويه حساب هاي سياسي، تلاش مي كنند با انتشار اخبار كذب اين گونه، موجبات خدشه به ساحت مقدس خانه ملت را فراهم كنند. در اين اطلاعيه همچنين تأكيد شده است: با توجه به شخصيت ممتاز و جايگاه حقوقي رياست مجلس شوراي اسلامي، به طور معمول همه افراد، نخبگان و نمايندگان سليقه هاي مختلف سياسي با توجه به مسئوليت هاي خود با ايشان ديدار مي كنند و اصولا اين برنامه ها امري مرسوم و رايج است، اما بايد متذكر شد ايشان در چند هفته گذشته، هيچ گونه ملاقات و يا گفت وگويي با موضوع خبر جعلي ياد شده نداشته اند. همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي به عنوان رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم همواره بر حضور تمامي جريان هاي درون نظام در صحنه هاي سياسي كشور از جمله انتخابات آتي تأكيد كرده اند و اتخاذ وحدت نظر از سوي اصولگرايان در عرصه هاي سياسي را نيز يك ضرورت مي دانند. در اين اطلاعيه با تأكيد بر اهميت وحدت ميان تمامي آحاد جامعه و به ويژه جناح هاي سياسي، ضرورت هوشياري، دقت نظر رسانه ها و پرهيز از انتشار اخباري كه خداي ناكرده شائبه تشويش افكار عمومي دارد، يادآوري شده است.

 



علي رغم تحريم ها شركت ويتول به سواپ نفت ايران ادامه مي دهد

شركت بين المللي ويتول اعلام داشت كه كار سواپ نفت درياي خزر با ايران را ادامه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، مقامات شركت بين المللي ويتول اعلام داشتند كه بعد ازيك سال وقفه، اين شركت در حال از سرگيري سواپ نفت درياي خزر با ايران مي باشد. براساس اين گزارش، اين شركت مستقر در مديترانه انجام عمليات فوق را درآمدزا اعلام داشته است. گفته مي شود كه ويتول اخيراً با شركت نفت ملي ايران قراردادي را امضا كرده است و براساس آن ضمن انتقال نفت ايران در درياي خزر، كار بارگيري و انتقال نفت ايران در خليج فارس را انجام مي دهد.

 



با حضور معاون اول رئيس جمهور پل مرزي ايران و آذربايجان افتتاح شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
پل مرزي ايران و آذربايجان در مرز جلفا، با حضور معاون اول رئيس جمهور، افتتاح شد.
در مراسم بهره برداري از اين پل كه ديروز صورت گرفت، تني چند از مقامات آذربايجان، حضور داشتند.
همچنين با حضور محمدرضا رحيمي و هيئت همراه فاز اول طرح توسعه و بهره برداري از «ارس» در پاياب سد گل فرج افتتاح و محدوده 20 هزار هكتاري منطقه آزاد تجاري ارس در جلفا، عملياتي شد.
امروز نيز، با حضور معاون اول رئيس جمهور سد شهيد مدني تبريز، آبگيري مي شود.
گنجايش اين سد 36 ميليون متر مكعب بوده و 25هزار هكتار از اراضي دشت تبريز را آبياري خواهد كرد. فاز اول طرح بهره برداري از آب ارس 650 ميليارد ريال هزينه دربر داشته است.

 



با حضور وزير مسكن و شهرسازي بهره برداري از 5 هزار واحد مسكن مهر در استان گلستان آغاز شد

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
بهره برداري از 5 هزار و 60 واحد مسكن مهر استان گلستان با حضور وزير مسكن و شهرسازي آغاز شد.
«علي نيكزاد» در مراسم بهره برداري از اين واحدها سياست اصلي دولت را حل اصولي مسكن دانست و گفت: با آغاز اجراي طرح هاي مسكن مهر نوآوري هاي وسيعي در اين بخش رخ داده است. به طوري كه امروزه 30 درصد ساخت و سازها صنعتي است.
وي درباره تخت هاي بيمارستاني كشور نيز گفت: هم اكنون 18 هزار تخت بيمارستاني در كشور در حال ساخت است كه حدود 1000 تخت مربوط به استان گلستان است.
وي همچنين بر توسعه راههاي كشور تاكيد كرد و گفت: اقدامات خوبي در كشور انجام شده و برنامه هاي وسيعي نيز دردست اجراست.
سرپرست وزارت راه و ترابري به آغاز عمليات اجرايي راه آهن گرگان به اينچه برون اشاره كرد و گفت: ساخت اين راه آهن يكي از دغدغه هاي بزرگ مسئولان و نيز يكي از خواسته هاي قديمي مردم استان گلستان است.
نيكزاد گفت: مقرر شده در كشور 14 هزار كيلومتر راه روستايي معادل 48 درصد راههاي روستايي كشور امسال ساخته شود.
وي همچنين به تكميل جاده سراسري در محور پارك ملي گلستان نيز اشاره كرد و گفت: اين جاده تاكنون 85 درصد رشد فيزيكي داشته است كه تلاش خواهد شد مابقي آن نيز امسال به اتمام برسد.

 



معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو اعلام كرد
توقف عمليات اجراي تونل هاي بهشت آباد و گلاب از امروز

شهركرد- خبرنگار كيهان:
معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: عمليات اجراي تونل هاي بهشت آباد و گلاب با تاييد معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو متوقف شد.
محمدرضا عطارزاده كه در اجتماع مردم، استاندار، مديران و مسئولان دستگاه هاي اجرايي، متخصصان و محققان حوزه منابع آبي و كشاورزان سخن مي گفت؛ اظهار داشت: از روز شنبه چهارم تيرماه عمليات اجرايي تونل بهشت آباد در استان چهارمحال و بختياري و تونل «گلاب» در نقطه صفر مرزي روستاي حجت آباد استان، متوقف مي شوند.
وي اظهار داشت: براي انجام تحقيقات بيشتر كميته اي متشكل از نمايندگان مردم در خانه ملت، استاندار و همچنين نخبگان و دانشگاهيان و متخصصان استان و خارج از استان به منظور حفظ بي طرفي تشكيل خواهد شد.
عطارزاده افزود: در اين كميته كه در محيطي كاملا علمي و دانشگاهي برگزار خواهد شد؛ اين موضوع دقيقا مورد بررسي قرار خواهد گرفت كه آيا مطالعات و اجراي تونل هاي بهشت آباد و گلاب 1 و 2 بر اساس كار كارشناسي صورت گرفته است يا خير.
وي با بيان اين كه ادامه عمليات احداث تونل هاي مذكور منوط به تاييد آنها از نظر علمي و كارشناسي خواهد بود؛ افزود: در غير اين صورت پروژه ها تعطيل و براي جايگزيني آنها بايد چاره اي ديگر انديشيد.
عطارزاده اظهار داشت: كميته بررسي پروژه هاي مذكور به لحاظ علمي و كارشناسي طي 15 روز آينده تشكيل و نتايج حاصل از آن نيز متعاقبا اعلام خواهد شد.
در اين مراسم استاندار چهارمحال و بختياري نيز افزود: در جلسه شوراي تامين استان دستور توقف عمليات اجرايي احداث تونل بهشت آباد در شهرستان اردل از روز (شنبه) صادر و ابلاغ مي شود.
به گزارش خبرنگار ما معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو با تاييد سخنان علي اصغر عنابستاني استاندار چهارمحال و بختياري، اظهار داشت: مطالبي كه آقاي استاندار گفتند درست است. گفتني است طي چند روز گذشته مردم استان، مجمع نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، استاندار و برخي از نخبگان و نيز كشاورزان و باغداران منطقه با برپايي تجمع هايي خواستار توقف عمليات اجرايي تونل هاي بهشت آباد و گلاب شدند.
در همين رابطه استاندار چهارمحال و بختياري درباره علل مخالفت مردم اين استان با اجراي اين پروژه ها كه با هدف انتقال آب به اصفهان كليد خورده است؛ گفت: علت مخالفت كارشناسان، مردم و مسئولان استان با اجراي اين پروژه ها اين است كه چرا بايد انتقال آب از اين استان به شيوه هاي غيركارشناسي، غيرمنطقي و غيرعلمي صورت گيرد؟
عنابستاني در ادامه افزود: اصولا براساس چه معيار و منطقي مسئولان استان اصفهان حق تصميم گيري درباره منابع آبي استان چهارمحال و بختياري را به خود داده اند؟
بنا به اين گزارش تونل گلاب دو فاز دارد؛ به طوري كه تونل اول به طول ده كيلومتر با هدف انتقال آب آشاميدني به كاشان اجرايي شده و فاز دوم تونل گلاب نيز به طول 17 كيلومتر به منظور انتقال آب با هدف تامين آب آشاميدني و فضاي سبز اصفهان در شرف راه اندازي است.
گفتني است؛ اين جلسه كه مدت 6 ساعت طول كشيد با استقبال گسترده مردم روبرو شد.

 



اخبار ادبي و هنري

مجموعه «اشغال» از امروز در شبكه خبر
مجموعه مستند «اشغال» براي نخستين بار با نمايش و تفسير مدارك و شواهد معتبر داخلي و خارجي و بررسي پديده اشغال در تاريخ بشري از امروز روي آنتن شبكه خبر مي رود.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين مجموعه به نويسندگي و كارگرداني سعيد مستغاثي و تهيه كنندگي رضا جعفريان در 26 قسمت 15 دقيقه اي براي گروه سياسي شبكه خبر تهيه شده است و قرار است از شنبه چهارم تير روزهاي زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) در ساعت 45/19 روي آنتن شبكه خبر برود و روزهاي فرد (يكشنبه، سه شنبه و پنجشنبه) از همين شبكه بازپخش خواهد شد.
مجموعه مستند «اشغال» با تكيه بر اسناد و مدارك و شواهد مستند (از مراكز اسنادي داخل و خارج كشور از جمله اسناد وزارت امور خارجه آمريكا و انگليس و همچنين خاطرات افسران انگليسي و آمريكايي كه طي جنگ هاي اول و دوم در ايران حضور داشتند و همچنين برخي بازماندگان ايراني اين جنگ ها مانند بعضي افسران و سربازان ارتش رضاخان) براي نخستين بار تصوير تكان دهنده تاريخ اشغال اين سرزمين را در برابر چشمان نسل امروز و ديروز قرار مي دهد تا بخشي ديگر از جنگ رواني و تهديد نرم دشمن براي فريب اذهان ساده لوحان به خصوص در ميان نسل جوان خنثي شود.
هشدارهاي آمريكا به نويسنده حامي غزه
«آليس واكر»، شاعر و نويسنده رنگين پوست آفريقايي - آمريكايي اعلام كرد علي رغم هشدار دولت آمريكا، به همراه گروه عازم نوار غزه به فلسطين اشغالي خواهد رفت. به گزارش ايسنا، اين نويسنده در يادداشتي نوشت: ما نامه هايي حاوي احساس همبستگي و عشق را حمل مي كنيم. اين تمام چيزي است كه اين محموله را شامل مي شود. اگر رژيم اشغالگر قدس به ما حمله كند، مانند اين است كه به يك پستچي حمله كرده است.
وي در ادامه اين يادداشت خاطرنشان كرد: چه بر سر كودكان فلسطيني مي آيد كه در آخرين سخنراني رئيس جمهور ما درباره فلسطين و رژيم اشغالگر قدس ناديده گرفته شدند؟ آن هايي كه موجوديت مورد ظلم و محدوديت قرار گرفته شده شان در استقبال گرمي كه در آمريكا از نخست وزير اسرائيل غاصب به عمل آمد، به سخره گرفته شد.
اين زن نويسنده معروف در سال 2009 نيز به غزه رفته بود و با فرماندهان حماس از نواحي تخريب شده توسط رژيم اشغالگر قدس ديدن كرده بود.
انتقاد نويسنده انگليسي از بسته شدن كتابخانه ها در اين كشور
نويسنده كودك و نوجوان انگليسي از برنامه هاي دولت انگليس به منظور تعديل هزينه ها با كاهش تعداد كتابخانه ها و بسته شدن برخي از كتابخانه هاي عمومي انگليس انتقاد كرد.
به گزارش فارس، اين نويسنده و روزنامه نگار انگليسي درباره سياست متناقض دولت انگليس در حوزه آموزش و پرورش به رسانه ها گفت: بايد به اين موضوع دقت كرد كه با اجرا شدن طرح بسته شدن كتابخانه ها علاوه بر بسته شدن بسياري از كتابخانه هاي عمومي و اختصاصي در كشور نه تنها مخاطبان كتاب، دانش آموزان و علاقمندان به مطالعه آسيب مي بينند بلكه كتابداران و كارمندان اين كتابخانه ها نيز گروه بسيار بزرگي را تشكيل مي دهند كه زندگي شان تحت تاثير اين تصميم قرار مي گيرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14