(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 تیر 1390- شماره 19958

كوتاه اقتصادي
پايان تيرماه آخرين مهلت بانك ها براي افزايش سرمايه
برخورد تعزيراتي با مالكان متخلف
بهره برداري از بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب خاورميانه
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي: استان تهران رتبه دهم كيفيت نان كشور را دارد
يك مقام مسئول: امكان افزايش بيش از 10 درصد حقوق كارمندان وجود نداشت
امضاي قرارداد صادرات گازوئيل به عراق
توقف فعاليت كارگاه هاي تبديل خودروهاي بنزيني به گازي
صادرات نخستين محموله پتروشيمي ايران به مصر پس از سقوط مبارك
وزارت بازرگاني: قيمت منطقي مرغ 3300 تومان است
اعزام 5 هزار نفر نيروي كار به خارج از كشور



كوتاه اقتصادي

¤ سازمان حفظ نباتات با اعلام خبر ورود سم تقلبي به كشور براي استفاده كنندگان آن هشدار داد.به گزارش روابط عمومي سازمان حفظ نباتات، اين سازمان از تاريخ اول مهر سال گذشته سم آندوسولفان از فهرست سموم مجاز كشور حذف نموده است.براساس اين گزارش سم آندوسولفان در اغلب كشورها نيز ممنوع و از مصرف آن جلوگيري بعمل مي آيد.در اين گزارش آمده است: اين سم كه از مبادي غير رسمي و به صورت قاچاق از كشورهايي مانند پاكستان، تركيه و اردن وارد كشور شده است تقلبي بوده و بديهي است كه مسئوليت بروز هر گونه خسارت ناشي از استفاده از اين سم متوجه وارد كننده، توزيع كننده، توصيه كننده و مصرف كننده خواهد بود.
¤ در حالي كه روز پنج شنبه قيمت فروش سكه يك بهار در بازار آزاد 441 هزار تومان بود بانك مركزي نرخ فروش اين سكه را 444 هزار و 80 تومان تعيين كرد.روز پنج شنبه هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با كاهش 25/2 درصدي با بهاي 09/1518 دلار فروخته شد.
¤ رويترز به نقل از فعالان بازار نفت اعلام كرد: شركت بين المللي ويتول در حال از سرگيري سواپ نفت درياي خزر با ايران پس از وقفه اي يك ساله است.يك منبع در اين زمينه گفت: شركت ويتول موافقت نامه اي را در خصوص سواپ نفت با شركت ملي نفت ايران امضا كرده است و به احتمال زياد اجراي اين موافقت نامه و عمليات سواپ نفت تا پايان سال جاري آغاز مي شود.
¤ منابع پاكستاني اعلام كردند: ايران با عقب نشيني از قيمت درخواستي خود براي افزايش صادرات برق به پاكستان قراردادي را در اين زمينه با نصف قيمت پيشنهادي اش امضا كرد.به گزارش پاكستان آبزرور، سناي پاكستان مذاكرات اخير هيئت پاكستاني با مقامات ايراني در تهران كه براي افزايش واردات برق از اين كشور برگزار شد را موفقيت آميز دانست.سناتور لاشكر راساني از سناي پاكستان و اسماعيل بالادي معاون وزير نيرو و آب پاكستان در سفر اخير خود به تهران با مقامهاي ايران در خصوص واردات برق با قيمت ارزان تر به توافق نهايي رسيدند.
¤ مدير برنامه ريزي شركت ملي پتروشيمي گفت: اگر منابع براي استفاده در همه اين طرح ها موجود بود، همه طرح ها مورد توجه قرار خواهد گرفت اما اگر منابع وجود نداشت، براساس مؤلفه هايي چون زنجيره ارزش، خوراك، منابع مالي طرح هاي نيمه تمام و امثال آنها روي پروژه ها متمركز خواهيم شد.
¤ يك مقام مسئول با اشاره به آخرين وضعيت مطالبات معوق بانك ها و نقش شركت ساماندهي وصول اين مطالبات گفت: گلايه اين شركت درحقيقت عدم همكاري بانك ها براي ارائه پرونده هاي معوقات كلان است.
¤ رئيس سازمان راهداري با بيان اينكه پيش بيني مي شود حدود 130 تا 140 ميليون مسافر از طريق سيستم حمل و نقل عمومي جاده اي در تابستان امسال جابجا شوند، از آمادگي 20 هزار اتوبوس و 40 هزار ميني بوس براي ارائه خدمات به مسافران تابستاني خبر داد.
¤ معاون شركت ارتباطات زير ساخت از امضاي قرارداد با شركتهاي تلفن اينترنتي براي تبادل ترافيك مكالبات بين الملل طي هفته جاري خبر داد و گفت: ما در بحث تغيير تعرفه تلفن اينترنتي دخالتي نداريم.

 



پايان تيرماه آخرين مهلت بانك ها براي افزايش سرمايه

رئيس كل بانك مركزي آخرين مهلت افزايش سرمايه بانكهاي خصوصي به
400 ميليارد تومان را پايان تيرماه جاري اعلام كرد و گفت: درجه بانكهايي كه به ابلاغيه بانك مركزي عمل نكنند، تنزل مي يابد.
محمود بهمني در گفتگو با مهر با تاكيد بر اينكه همچنين موسسات مالي و اعتباري نيز بايد سرمايه خود را حداقل به 300 ميليارد تومان برسانند، خاطرنشان كرد: در غير اينصورت درجه آنها هم تنزل خواهد يافت.
وي با بيان اينكه مصوبه افزايش توان اعتباري بانكها و موسسات اعتباري به آنها ابلاغ شده است، تصريح كرد: با توجه به اينكه برگزاري مجامع بانكها و موسسات اعتباري تا پايان تيرماه انجام مي شود، مهلت قبلي افزايش سرمايه تا پايان تيرماه تمديد شد.
به گفته بهمني پيش از اين با نك مركزي به بانكهاي خصوصي و موسسات اعتباري اعلام كرده بود كه موظف هستند سرمايه خود را تا پايان اسفندماه افزايش دهند كه با درخواستهايي كه مطرح كردند مهلت افزايش سرمايه تا پايان تيرماه تمديد شد.
وي با اشاره به اينكه تمام بانكهاي خصوصي افزايش سرمايه اوليه خود را در دستور كار دارند، افزود: بر اين اساس مجامع خود را تا پايان تيرماه امسال برگزار خواهند كرد اما براساس قانون تجارت تا 60 روز فرصت دارند كه دارايي هاي ريز را وارد افزايش سرمايه كنند در غير اين صورت حقوقشان از بين خواهد رفت.
براساس آخرين مصوبه شوراي پول و اعتبار سرمايه بانكهاي خصوصي از 200 ميليارد تومان به 400 ميليارد تومان افزايش يافته است.
11 بانك خصوصي دي، تات، سينا، شهر، رفاه، گردشگري، كارآفرين، سامان، انصار، سرمايه و حكمت كه ملزم به افزايش سرمايه هستند، گرچه اقداماتي از قبيل برگزاري مجمع به منظور افزايش سرمايه، انتشار آگهي افزايش سرمايه و غيره را انجام داده اند، اما هنوز تغييري در سرمايه ثبتي خود صورت نداده اند و آن را به بانك مركزي اعلام نكرده اند.
در همين حال هم اكنون سناريوهاي مختلفي براي افزايش سرمايه مجدد بانكهاي خصوصي در حال مطرح شدن در جلسات كارشناسي و سپس فرعي شوراي پول و اعتبار است كه در نهايت به شوراي پول و اعتبار ارائه خواهد شد.
طبق اين پيشنهاد سناريوهاي مختلفي براي افزايش سرمايه بانكهاي خصوصي به 500 ميليارد تومان، 600 ميليارد تومان و يا 800 ميليارد تومان مطرح است.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي خبر داد
برخورد تعزيراتي با مالكان متخلف

معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: با مالكاني كه اجاره بهاي واحد مسكوني خود را بيش از مقدار تعيين شده افزايش دهند برخورد تعزيراتي مي شود.
«ابوالفضل صومعلو» با بيان اينكه با مالكاني كه اجاره بهاي واحد مسكوني خود را بيش از مقدار تعيين شده افزايش دهند، با آنها برخورد تعزيراتي مي شود، اظهار داشت: از اول تيرماه مالكان حق افزايش بيش از 7 تا 9درصدي واحد مسكوني خود را براي عرضه به بازار اجاره بها ندارند.
وي با اشاره به اينكه پيشنهاد چنين طرحي توسط وزير مسكن به وزارت دادگستري داده شد و به تاييد آن وزارتخانه رسيد، افزود: در راستاي اجرايي شدن اين طرح چنانچه مالكان خارج از عرف منطقي كه از نظر وزارت مسكن و شهرسازي براي سال 90 بين 7 تا 9 درصد تعيين شده، اقدام به افزايش اجاره بهاي واحد مسكوني خود كنند از طريق سازمان تعزيرات با آنها برخورد قانوني خواهد شد.
معاون امور مسكن و ساختمان وزير مسكن و شهرسازي با بيان اينكه با تاكيد بر اينكه در حال حاضر دليلي براي افزايش نرخ هاي اجاره وجود ندارد، ادامه داد: از بنگاههاي معاملات املاك نيز درخواست شده است چنين مواردي را ثبت نكنند.
وي اجراي موفق اين طرح را در گرو همكاري مستاجران دانست و گفت: از آنجا كه مالكان براي اجاره واحد مسكوني خود از تاريخ فوق ملزم به ارائه قرارداد اجاره سال گذشته خود هستند، مستاجران در موقع عقد قرارداد بايد از مالكان بخواهند كه حتما اين قرارداد را نشان دهند.
صومعلو با تاكيد بر اينكه مالكان بايستي قرارداد اجاره سال قبل خود را ارائه كنند، تصريح كرد: مستاجران در شهرهاي تهران و كرج هم مي توانند با شماره تلفني كه از سوي سازمان تعزيرات حكومتي اعلام شده و هم با شماره هاي پيامگير 88779354 و 82932976 وزارت مسكن و شهرسازي تماس گرفته و موارد تخلف از قانون ياد شده را گزارش دهند.

 



با حضور رئيس جمهور در جنوب تهران صورت گرفت
بهره برداري از بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب خاورميانه

رئيس جمهوري اسلامي ايران ميزان مصرف كنوني آب در كشور را بسيار زياد اعلام كرد و گفت: براي اصلاح الگوي مصرف آب نياز به عزم ملي داريم.
محمود احمدي نژاد اين موضوع را روز پنج شنبه در آيين افتتاح بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب خاورميانه در جنوب تهران عنوان كرد.
وي ارزشمندترين ماده حياتي در عالم بعد از وجود انسان را آب دانست و افزود: صرف نظر از اين كه برخي كشورها در خصوص طبيعت و بارش باران براي برخي ملت ها مشكلاتي را ايجاد كرده اند و همچنان نيز ايجاد خواهند كرد بايد در نظر داشت كه كشور ما نيز در منطقه كم آب قرار دارد.
وي متوسط بارش باران در دنيا را بيش از 700 ميلي متر در سال ذكر كرد و گفت: اين ميزان در مناسبترين شرايط در كشور ما 250 ميلي متر است كه اين ميزان هم در 40 سال اخير كاهش قابل ملاحظه اي داشته و احتمالا در آينده باز هم كاهش خواهد يافت.
احمدي نژاد يادآور شد: «جنگ آب» كه برخي سلطه گران به آن متوسل شده اند قبل از اين كه روي زمين باشد در آسمان است، طوري كه نمي گذارند بارش ها طبق روال طبيعي انجام شود.
وي با تاكيد بر ضرورت اعمال مديريت صحيح و اصولي مصرف آب خاطرنشان كرد: اگر الگوهاي صحيحي در اين زمينه در پيش گرفته شود از متوسط 250 ميلي متري باران در كشور نيز مي توان استفاده بهتري كرد.
رئيس جمهوري در ادامه سخنانش ميزان مصرف كنوني آب در شهر تهران را حدود يك ميليارد متر مكعب ذكر كرد و گفت: 70 درصد اين ميزان از آب سدها و 30 درصد از چاه ها تامين مي شود.
وي اين ميزان مصرف آب در شهر تهران را بسيار بالا دانست و افزود: در حال حاضر بطور متوسط هر فرد در شبانه روز 250 ليتر آب مصرف مي كند در حالي كه مي توان با مصرف كمتر و اصولي تر هم سلامت و پاكيزگي را حفظ و هم به صيانت از منابع آبي كشور كمك كرد.
رئيس جمهوري در ادامه با اشاره به ميزان مصرف كنوني آب در كشور به ويژه شهروندان تهراني خواستار صرفه جويي 30 درصدي در مصرف آب شرب شد و گفت: اين ميزان صرفه جويي سبب افزايش اشتغال، توليد و ثروت ملي مي شود.
به گفته احمدي نژاد، در حال حاضر ميزان مصرف آب در بخش صنعت 5/2 ميليارد متر مكعب، آب شرب 6/6 ميليارد متر مكعب و در بخش كشاورزي 90 ميليارد متر مكعب در سال است.
وي خاطرنشان كرد: در صورت صرفه جويي 30 درصدي در بخش آب شرب مي توان ميزان توليد در بخش صنعتي را به 2 برابر افزايش داد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در ادامه سخنانش به مقايسه روش هاي آبياري در ايران و ديگر كشورها پرداخت و گفت: هم اكنون با توجه به بكارگيري روش هاي عادي و ابتدايي آبياري در كشور، اين ميزان مصرف در حوزه كشاورزي 3 برابر استاندارد جهاني است.
وي تصريح كرد: در صورت استفاده از روش هاي فني و فناوري بالا در آبياري كشاورزي، مصرف آب در اين حوزه به يك دهم كاهش خواهد يافت.
احمدي نژاد سپس با يادآوري اين كه كل توليد محصولات كشاورزي در كشور 117 ميليون تن است افزود: با اصلاح در شيوه هاي آبياري اين ميزان به 3 برابر افزايش خواهد يافت.
رئيس جمهوري همچنين مصرف زياد آب در بخش كشاورزي را منجر به كاهش كميت و كيفيت محصولات كشاورزي دانست.
رئيس جمهوري همچنين به مصرف پسآب تصفيه خانه فاضلاب شهر تهران در 2 دشت «شهرري» و «ورامين» اشاره و به كشاورزان اين منطقه توصيه كرد كه از اين آب براي افزايش توليد محصولات خود به خوبي استفاده كنند.
وي در اين زمينه از استاندار تهران و فرماندار منطقه نيز خواست با دعوت از كشاورزان و برگزاري جلسات مختلف در جهت بهره برداري بهتر از دشت ها و آب ها گام بردارند.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: در صورت استفاده از شيوه هاي درست كشاورزي، كل محصولات غذايي شهر تهران از 2 دشت ياد شده تامين خواهد شد. شايان ذكر است: بهره برداري از واحدهاي 2 و 3 و 4 تصفيه خانه جنوب تهران 5/1 ميليون نفر را تحت پوشش خود قرار مي دهد.
تاكنون 38 درصد جمعيت تهران تحت پوشش شبكه جمع آوري فاضلاب بوده كه با بهره برداري از اين 3 تصفيه خانه حدود 50 درصد جمعيت تهران تا پايان امسال تحت پوشش قرار مي گيرند.
در كنار بهره برداري از واحدهاي اين تصفيه خانه، 4 واحد نيروگاهي با بهره گيري از گاز حاصله اين واحدها با ظرفيت 8/4 مگاوات و با سرمايه گذاري معادل 170 ميليارد تومان به بهره برداري مي ر سد.

 



مديرعامل شركت بازرگاني دولتي: استان تهران رتبه دهم كيفيت نان كشور را دارد

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با اشاره به ميزان رضايت مندي 83 درصدي مردم كشور از كيفيت نان گفت: استان تهران در زمينه كيفيت نان در رتبه دهم قرار دارد.
حميد عليخاني در گفت وگو با فارس با اشاره به اطلاعات سامانه وزارت بازرگاني درباره كيفيت نان گفت: از 16 اسفندماه تا پايان ارديبهشت ماه رضايت از وضعيت كيفيت نان در كشور
7/82 درصد است.
وي درباره كيفيت نان به صورت جزئي تر آمار داد كه رضايت مندي از نان سنگك 5/77 درصد، نان بربري 5/86، نان تافتون 78 درصد و نان لواش 85 درصد است.
عليخاني استان هايي كه بالاترين كيفيت نان را داشته اند به ترتيب كيفيت سمنان، فارس، ايلام، كردستان و آذربايجان غربي اعلام كرد و گفت: در 31 استان رتبه تهران 10 است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه ميزان مصرف نان با وجود هدفمندي چقدر كاهش داشته است؟ گفت: در 5 ماه گذشته ميزان مصرف گندم 44/3 ميليون تن بوده است، نسبت به مدت مشابه سال قبل 86/3 ميليون تن يعني بيش از 24 درصد كاهش مصرف گندم داشته ايم، يعني 295 ميليارد تومان صرفه جويي كرده ايم كه اگر به 12 ماه تعميم دهيم بيش از 850 ميليارد تومان صرفه جويي محاسبه مي شود، يعني 4/2 ميليون تن صرفه جويي خواهيم داشت.
عليخاني همچنين در گفت وگو با ايسنا در مورد آخرين وضعيت خريد تضميني گندم گفت: ميزان خريد تضميني گندم از مرز دو ميليون و 600 هزار تن گذشته است.
وي در مورد ميزان پرداختي به كشاورزان بابت خريد گندم آن ها نيز عنوان كرد: تا 25 خردادماه امسال تسويه شده بود اما اكنون چند روزي هست كه عقب هستيم.
طبق اعلام معاون وزير بازرگاني، تاكنون حدود 800 ميليارد تومان به كشاورزان پرداخت شده است و 100 ميليارد تا 150 ميليارد تومان هم پرداخت نشده است.
عليخاني با بيان اين كه اين ميزان بدهي به گندم كاران تا پايان هفته جاري پرداخت مي شود، افزود: به دلايل بروكراسي هاي اداري چند روزي پرداخت به كشاورزان عقب افتاده است.

 



يك مقام مسئول: امكان افزايش بيش از 10 درصد حقوق كارمندان وجود نداشت

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري تاكيد كرد كه براساس اقتضائات بودجه سال جاري، امكان افزايش حقوق كارمندان بيش از 10 درصد وجود نداشته است.
رحيم ممبيني در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه دولت حداكثر امكان براي افزايش حقوق كارمندان را در نظر گرفته است، افزود: از نظر اعتبارات ديده شده در بودجه و امكانات موجود، افزايش بيش از 10 درصد حقوق كارمندان وجود نداشت.
او ادامه داد: دولت حداكثر توان بودجه را براي افزايش حقوق كارمندان اعمال كرد.
پيش از اين نيز ممبيني تاكيد كرده بود: اعتبارات در مصارف هزينه اي بودجه اين اجازه را خواهد داد تا حقوق كارمندان تا سقف 10 درصد افزايش يابد، اما اگر دولت رقمي بيش از اين را در نظر بگيرد بايد براي آن تامين اعتبار كند.
به گزارش ايسنا، در حالي كه نرخ تورم در سال 1389 نسبت به سال 1388 (12 ماه منتهي به اسفند ماه 1389 نسبت به 12 ماه منتهي به اسفند ماه 1388) معادل
4/12 درصد اعلام شد، ميزان افزايش حقوق كارمندان و كارگران كمتر از اين بود.
سال گذشته نيز دولت افزايش حقوق كارمندان را فقط 6 درصد معين كرد، در حالي كه براساس اعلام بانك مركزي در اسفند ماه 1388 تورم به
8/10 درصد رسيده بود.
براساس ماده 125 قانون مديريت خدمات كشوري، ضرايب حقوق بايد حداقل به اندازه نرخ تورم كه هر ساله از سوي بانك مركزي اعلام مي شود، افزايش يابد، اما دست كم در 2 سال اخير اين اتفاق رخ نداده است.

 



با وجود حمله تروريستي به هيئت ايراني صورت گرفت
امضاي قرارداد صادرات گازوئيل به عراق

با وجود حمله تروريستي به هيئت ايراني در بغداد، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران از امضاي قرارداد صادرات روزانه
5/1 ميليون ليتر گازوئيل به عراق خبر داد.
عليرضا ضيغمي با بيان اينكه براي صادرات سوخت به افغانستان، ارمنستان و ديگر كشورهاي همسايه نيز آمادگي داريم گفت: براساس قرارداد امضا شده با وزارت برق عراق، روزانه حدود يك ميليون و 500 هزار ليتر نفت گاز از ايران به مدت يك سال با هدف تامين سوخت نيروگاه هاي عراق صادر مي شود.
ضيغمي افزود: با توجه به بهره برداري از نيروگاه هاي جديد در عراق، تامين سوخت مايع اين نيروگاه ها تا زمان اتصال آنها به شبكه گاز سراسري براي اين كشور اهميت ويژه اي دارد و آمادگي داريم فرآورده هاي مورد نياز آنها را تامين كنيم.
وي تصريح كرد: براساس اعلام نياز طرف عراقي، تا پايان سال 2011 ميلادي، روزانه يك ميليون و 500 هزار ليتر نفت گاز از ايران به اين كشور صادر و در صورت نياز اين ميزان تا روزانه سه ميليون ليتر قابل افزايش است.
ضيغمي با بيان اينكه گازوئيل مورد نياز عراق با نفتكش هاي جاده پيما تحويل داده مي شود، افزود: مذاكرات با مسئولان دولت عراق براي افزايش همكاري هاي اقتصادي به ويژه صنايع نفت ادامه دارد.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش از انجام مذاكره براي امضاي قرارداد ديگري ميان وزارت نفت ايران و وزارت نفت عراق خبر داد و گفت: همكاران وزارت نفت ايران هم اكنون در وزارت نفت عراق در شهر بغداد براي ارسال روزانه يك ميليون ليتر گازوئيل از ايران به اين كشور در حال مذاكره هستند كه اميدواريم در آينده نزديك نيز نهايي شود.
ضيغمي تصريح كرد: وزارت نفت عراق براي امضاي اين قرارداد با ايران بايد مجوزهاي لازم را از هيئت وزيران اين كشور دريافت كند و پس از انجام اين هماهنگي ها هيئت عراقي براي امضاي قرارداد به ايران دعوت خواهند شد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: در جريان اين ديدار آمادگي خود را براي تعمير و نگهداري پالايشگاه هاي عراق از سوي بخش خصوصي و پيمانكاران ايراني اعلام كرديم.
خاطرنشان مي شود هيئت جمهوري اسلامي ايران روز چهارشنبه به سرپرستي عليرضا ضيغمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي پس از ديدار با وزير نفت عراق عازم وزارت نيرو اين كشور بودند كه از آپارتمان هاي ميدان اندلس در مركز بغداد به خودروي حامل آنان تيراندازي شد. اين درگيري 15 دقيقه طول كشيد و در جريان آن دو محافظ عراقي هيئت زخمي شدند.

 



توقف فعاليت كارگاه هاي تبديل خودروهاي بنزيني به گازي

قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت از توقف فعاليت كارگاه هاي تبديل CNG و توقف توليد خودروهاي گازسوز كارگاهي خبر داد.
عبدالله جلالي در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه دولت براي ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاي CNG، گفت: بر اين اساس همزمان با ساخت وتوسعه جايگاههاي CNG، تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز در كارگاههاي تبديل به طور كامل متوقف شده است.
قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور با تاكيد بر اينكه سياست فعلي دولت براي توليد خودروي 2 گانه سوز صرفا خودروهاي پايه گازسوز است، تصريح كرد: از اين رو توليد خودروهاي گازسوز فقط در صنايع و كارخانجات خودروساز انجام مي شود.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه هم اكنون 276 كارگاه تبديل مجاز در سطح كشور فعاليت مي كند، بيان كرد: اين كارگاهها از سالهاي گذشته تاكنون در قالب 6 قرارداد فعاليت مي كردند كه در شرايط فعلي تمامي قراردادهاي فعاليت اين كارگاهها به پايان رسيده است.
وي با يادآوري اينكه با اتمام اين قراردادها تبديل خودروهاي گازسوز در كارگاههاي مجاز متوقف شده است، اظهار داشت: با تدوين يك بسته پيشنهادي با مشاركت ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت و وزارت نفت، در اين كارگاهها تنها امكان معاينه فني خودروهاي گازسوز وجود دارد.
جلالي با تاكيد بر ضرورت انجام تستهاي دوره اي و ادواري خودروهاي گازسوز، تبيين كرد: هدف از توقف تبديل كارگاهي ايجاد تعادل و توازن بين خودروها و جايگاههاي CNG است.
قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور در پاسخ به سوالي مبني بر برنامه دولت براي مقابله با فعاليت كارگاههاي غيرمجاز و به اصطلاح «زيرپله اي»، توضيح داد: توليد خودروهاي گازسوز در كارگاههاي زير پله اي با توجه به امكانات اين كارگاهها اختلالات و مشكلات متعدد فني در خودروهاي گازسوز ايجاد مي كند.
وي از وجود مشكل در كمك فنرها و مشكلات فني موتور خودروها به ويژه در جاده به عنوان برخي از مشكلات تبديل كارگاهي خودروهاي گازسوز ياد كرد و افزود: هم اكنون مشكلات فعاليت كارگاههاي زيرپله اي به وزارت بازرگاني اعلام شده و اين دستگاه دولتي بايد با مشاركت تعزيرات حكومتي وضعيت فعاليت كارگاههاي غيرمجاز را ساماندهي كند.
اين مقام مسئول در پايان با اعلام اينكه فرهنگ سازي و اطلاع رساني منجر به كاهش مراجعه مردم به كارگاههاي غيرمجاز CNG مي شود، خاطرنشان كرد: دولت برنامه هاي ويژه اي براي توقف فعاليت كارگاههاي تبديل در دستور كار دارد.
بنا به همين گزارش در حال حاضر تعداد حدود يكهزار و 700 جايگاه CNG در سراسر كشور راه اندازي شده است كه با فعاليت اين تعداد جايگاه روزانه 15 تا 17 ميليون متر مكعب گاز طبيعي در اين بخشها مورد استفاه قرار مي گيرد.
اين در حالي است كه ساخت 500 جايگاه جديد CNG در سطح كشور در دستور كار وزارت نفت قرار دارد ضمن آنكه در شرايط فعلي نزديك به 9 هزار و 500 نازل عرضه سي.ان.جي در سطح كشور فعال است.
با ساخت اين تعداد جايگاه ظرفيت سوخت رساني به خودروهاي 2 گانه سوز به يك ميليون و 700 هزار متر مكعب در ساعت افزايش يافته است.

 



صادرات نخستين محموله پتروشيمي ايران به مصر پس از سقوط مبارك

مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي از آغاز بازاريابي براي صادرات برخي از محصولات پتروشيمي ايران به كشورهاي آمريكاي جنوبي خبر داد و افزود: به زودي محموله هاي جديد پتروشيمي ايران به مصر و تونس ارسال مي شود.
رضا حمزه لو در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت صادرات محصولات پتروشيمي ايران به كشورهاي آمريكاي جنوبي همچون برزيل و آرژانتين، گفت: در حال حاضر فعال سازي بازار صادراتي پتروشيمي در منطقه آمريكاي جنوبي در دستور كار قرار دارد.
مديرعامل بازرگاني پتروشيمي با تاكيد بر اينكه حضور در بازار جديد پتروشيمي كشورهاي منطقه آمريكاي جنوبي حاشيه سود صادرات محصولات پتروشيمي را دستخوش تغييراتي مي كند، اظهار داشت: در حال حاضر بازاريابي براي فروش محصولات مختلف پتروشيميايي به كشورهاي اين منطقه آغاز شده است.
وي همچنين درخصوص صادرات محصولات پليمري و پتروشيمي به كشورهاي شمال آفريقا، تصريح كرد: پس از وقوع انقلابهاي مردمي در كشورهاي مصر و تونس، وضعيت اقتصادي اين كشورها با كمي ركود و نوسان مواجه شد.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه با ايجاد مجدد ثبات اقتصادي مذاكره براي صادرات پتروشيمي از سر گرفته شده است، تاكيد كرد: اين كشورها براي خريد برخي از محصولات پتروشيمي همچون پليمرها و فرآورده هاي شيميايي اعلام آمادگي كرده اند.
بنابه همين گزارش، در بين بازارهاي صادارت محصولات پتروشيميايي ايران، كشورهاي آفريقايي از سهمي كمتر از يك درصد برخوردار هستند و از اين رو در يكسال گذشته مذاكراتي با برخي از كشورهاي قاره سياه همچون تونس، مصر، مراكش و آفريقاي جنوبي براي صادرات محصولات پتروشيمي آغاز شده است.
بر اين اساس با وجود وقوع انقلابهاي مردمي در برخي از كشورهاي شمال آفريقا همچون مصر و تونس و پس از تثبيت نظام اقتصادي در اين كشورها، صادرات محصولات پتروشيمي ايران هم به كشورهاي اين منطقه افزايش يافته است.
سال گذشته مذا كراتي بين ايران و برخي از شركتهايي از كشور مصر براي صادرات محصولات پتروشيمي انجام شد و با توافق 2 طرف قرار بود 5 محصول عمده پتروشيمي شامل پلي پروپيلن، كود اوره، متانول، گريدهاي پليمر و پارازايلين به اين كشور آفريقايي صادر شود.
با سقوط دولت حسني مبارك، صادرات محصولات پتروشيمي ايران به مصر با وقفه اي مواجه شد اما اخيرا نخستين محموله محصولات پتروشيمي ايران به مصر شامل پليمرهاي پتروشيمي و به وزن تقريبي 25 هزار تن صادر شده است.

 



وزارت بازرگاني: قيمت منطقي مرغ 3300 تومان است

مدير كل تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني با تشريح جزئيات تنظيم بازار اقلام پروئتيني گفت: وزارت بازرگاني قيمت منطقي مرغ را 3300 تومان مي داند.
يدالله صادقي در گفتگو با مهر از راهكارهاي جديد تنظيم بازار اقلام پروئتيني خبر داد و گفت: تغييرات قيمت اقلام پروتئيني به خصوص گوشت قرمز در هفته گذشته خوشبختانه جزئي بوده است؛ اين در حالي است كه در مورد قيمت مرغ درصد بالايي كاهش قيمت را شاهد بوده ايم.
وي تصريح كرد: مهمترين عاملي كه در تغييرات قيمت گوشت قرمز مربوط مؤثر بوده به عامل افزايش قيمت علوفه برمي گردد كه در اين راستا وزارت بازرگاني با استفاده از ذخاير استراتژيك علوفه سعي در كنترل قيمت دارد؛ به نحوي كه هم اكنون آزادسازي ذخاير استراتژيك علوفه آغاز شده است.
به گفته صادقي، براي ايجاد تعادل در قيمت گوشت قرمز، علوفه مورد نياز دامداران را تأمين كرده ايم تا قيمت متعادل و از افسارگسيختگي قيمت جلوگيري شود. البته بايد توجه داشت افزايش قيمت علوفه به افزايش قيمت در بازارهاي جهاني ارتباط دارد؛ چرا كه نيمي از علوفه مورد نياز كشور از طريق واردات تأمين مي شود.
وي اظهار داشت: در مورد مرغ اولين قدم اين است كه نهاده هاي مربوط به مرغ كه از قاعده مربوط به نهاده هاي دامي تبعيت مي كند را كنترل كنيم. در اين ميان البته به دليل برنامه ريزي مناسبي كه در گذشته در توليد مرغ صورت گرفته و با توزيع نهاده ها با قيمت ارزانتر نسبت به شرايط فعلي، جوجه ريزي ها انجام شده است، فعلاً افزايش قيمتي در بازار مشاهده نمي شود؛ اما در آينده قيمت تمام شده مرغ نيز براساس نهاده هايي كه هم اكنون مصرف مي شود تعيين خواهد شد.
وي در ادامه تأكيد كرد: توليدكنندگان به دنبال توليد بالاتر هستند و وزارت جهاد به عنوان دستگاه متولي بخش نيز، براي حمايت از توليد قيمت بالاتري را پيشنهاد مي دهد، اما ما به عنوان وزارت بازرگاني و يك دستگاه فرابخشي، بايد هم به توليد و هم به مصرف نگاه كرده و سعي كند تعادل قيمتي را برقرار سازد.
صادقي گفت: قيمت 3300 توماني مرغ گرم در بازار مناسب است؛ اما مد نظر توليدكنندگان در حدود 3500 تومان است. در عين حال اگرچه وزارت جهاد قيمت منطقي مرغ را 3500 تومان مي داند؛ اما وزارت بازرگاني به عنوان حامي توليد و مصرف، قيمت منطقي را 3300 تومان مي داند.
6 اقدام وزارت بازرگاني
براي ماه رمضان
از سوي ديگر ضيغمي معاون بازرگاني داخلي وزير بازرگاني گفت: اين وزارتخانه براي تنظيم بازار ماه رمضان طرح ضيافت از اجرا خواهد كرد كه در آن ششم اقدام مد نظر است؛ برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا از ابتداي مردادماه تا بيستم اين ماه، عرضه كالاهايي در فروشگاه هاي بزرگ با تخفيف تا 15 درصد، عرضه نقطه اي كالا در واحدهاي صنفي منتخب، برپايي غرف ويژه فروش مستقيم در ميادين ميوه و تره بار، عرضه گسترده مواد پروتئيني و اختصاص غرف ويژه عرضه مستقيم خرما در ميادين شش اقدام وزارت بازرگاني است.

 



اعزام 5 هزار نفر نيروي كار به خارج از كشور

معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزير كار با اشاره به اعزام حداقل 5 هزار نفر نيروي كار به خارج از كشور در سال جاري گفت: براي حمايت از كاريابي ها نيز تسهيلات ارزان قيمت و تفويض اختيار در نظر گرفته شده است.
محمد حسين فروزان مهر در گفت وگو با فارس درخصوص وضعيت كاريابي ها و چگونگي حمايت وزارت كار از آن ها اظهار داشت: طرحي براي حمايت از كاريابي ها و بهبود بهره وري آنها در وزارت كار با مشاركت كانون انجمن هاي كارفرمايي در حال تهيه است.معاون وزير كار خاطرنشان كرد: براي حمايت از كاريابي ها تسهيلات ارزان قيمت و تفويض اختيار صورت گرفته است.
فروزان مهر در مورد آخرين وضعيت كارت اشتغال تصريح كرد: طرح اوليه اين موضوع آماده است و اگر در شوراي عالي اشتغال مصوب شود، زمينه اجرايي شدن آن فراهم خواهد شد.وي ادامه داد: اين طرح الزامات خاصي دارد كه نياز به مصوبات خاصي دارد كه تصويب آن نيازمند زمان است.
معاون توسعه اشتغال وزارت كار با ارزيابي وضعيت اشتغال در 3 ماهه اول سال جاري خاطرنشان كرد: در 3 ماهه اول سال با توجه به تاخير در تصويب بودجه سال 90 و همچنين تعطيلات ابتدايي سال نمي توان انتظار تحرك زيادي داشت.
فروزان مهر اظهار داشت: تورم و بيكاري 2 روي يك سكه هستند و دولت بايد در تدوين سياست ها به گونه اي عمل كند كه تعادل بين بازار پولي و كالا و خدمات برقرار كند تا با كنترل تورم بيكاري تشديد نشود.
معاون وزير كار افزود: رشد اقتصادي الزاما با تورم همراه است و اگر سياست دولت صرفا مهار تورم باشد قطعا بر اشتغال تاثير منفي خواهد داشت.
وي در پاسخ به سوالي در مورد وضعيت طرح هاي كارورزي اظهار داشت: در 2 سال گذشته هيچ اعتباري در اين خصوص تخصيص داده نشده است.فروزان مهر ادامه داد: سال 89 حدود 369 ميليارد تومان براي اين موضوع در قانون بودجه پيش بيني شده بود كه علي رغم پيگيري ها اين رقم اختصاص پيدا نكرد و برنامه ها در اين زمينه را با مشكل مواجه كرد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در سال جاري هم پيشنهاد بودجه در اين زمينه داده شده تصريح كرد: موردي كه در قانون بودجه 90 موجب نگراني ما شده، تبصره 25 قانون بودجه است كه براساس آن بانك ها موظفند مانده تسهيلات مربوط به يارانه ها و وجوه اداره شده كه تا سال 89 نزد آنها بوده را به يك حساب درآمدي واريز نمايند.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه بسياري از وجوه ما كه براي يارانه بنگاه ها در نظر گرفته شده در حساب استان هاست و به مرور پس از تكميل پرونده متقاضيان به آنها اختصاص مي يابد، با اين اتفاق دچار مشكل خواهد شد.فروزان مهر تصريح كرد: سال هاي 88 و 89 هيچ رقمي به بنگاه ها تحت عنوان يارانه تسهيلات به ما داده نشده و تنها مبالغي از محل مانده تسهيلات يارانه اي پرداخت شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14