(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 تیر 1390- شماره 19959

اجلاس سران روسيه ، جمهوري آذربايجان و ارمنستان براي حل بحران قره باغ
كاروان آزادي - 2 پس فردا عازم غزه مي شود
تماس هاي پنهان با مقامات اروپايي براي كنار گذاشتن قذافي
سيدحسن نصرالله : سفارت آمريكا در لبنان لانه جاسوسي است
تظاهركنندگان در شهرهاي اردن خواستار بركناري نخست وزير شدند
شيخ عيسي قاسم از رهبران شيعه: رژيم آل خليفه سركوبگر است ملت مذاكره نمي كند
عزيمت هزاران شيعه عراق به كاظمين
اعتراض مردم مصر به آزاد كردن افسران جنايتكار مبارك
فرياد ميليوني در صنعا و شهرهاي يمن نمي گذاريم خون شهدا پايمال شود
تيري ميسان روزنامه نگار فرانسوي: تلاش غرب براي ناآرام كردن سوريه نتيجه عكس داد
70 كشته و 144 مجروح در انفجارهاي دو استان افغانستان
چها رسوي پنج قاره



اجلاس سران روسيه ، جمهوري آذربايجان و ارمنستان براي حل بحران قره باغ

نشست سران روسيه، جمهوري آذربايجان و ارمنستان براي دستيابي به راه حلي براي برون رفت از بحران قره باغ با صدور بيانيه اي بي نتيجه خاتمه يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از «اينترفاكس»، دراين نشست كه ديميتري مدودف، الهام علي اف و سركيسيان روساي جمهور روسيه، جمهوري آذربايجان و ارمنستان حضور داشتند، بر لزوم يافتن راه حلي براي خروج از بحران قره باغ تاكيد شد.
براساس اين گزارش، در بيانيه اي كه پس از نشست سران منتشر شد، شركت كنندگان در آن اعلام كردند كه در زمينه برخي از مسائلي كه حل آنها به ايجاد بستري براي تاييد اصول اساسي كمك خواهد كرد، به توافق رسيدند.
اين نشست كه در تازان (پايتخت تاتارستان) برگزار شد، نهمين ديدار سه جانبه اين كشورها به شمار مي رود.


 



كاروان آزادي - 2 پس فردا عازم غزه مي شود

كاروان آزادي - 2 پس فردا از چندين بندر در درياي مديترانه به سمت نوار غزه حركت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، يكي از سازمان دهندگان كاروان آزادي - 2 اظهار داشت، كاروان آزادي-2 شامل 10 كشتي مسافربري و دو كشتي باربري است.در اين كاروان بيش از 1500 حامي خارجي آرمان فلسطين حضور دارند.
رژيم صهيونيستي اوايل تابستان سال گذشته با حمله به كاروان آزادي-1 ،9 شهروند تركيه را شهيد و ده ها تن ديگر را زخمي كرد كه اين اقدام خشم و انزجار كشورهاي عربي و اسلامي و بين المللي را برانگيخت.اين در حالي است كه فرمانده نيروي دريايي رژيم صهيونيستي نيز چند روز پيش به سازمان دهندگان كاروان آزادي-2 هشدار داد كه نيروي دريايي اسرائيل مانع از رسيدن كشتي هاي اين كاروان به غزه خواهد شد.

 



تماس هاي پنهان با مقامات اروپايي براي كنار گذاشتن قذافي

همزمان با افزايش رايزني هاي سياسي پشت پرده در مورد سرنوشت ديكتاتور ليبي، احتمال كناره گيري «معمر قذافي» از قدرت و يا ترك پايتخت، قوت گرفته است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «محمود شمام»، مسئول امور رسانه ها در شوراي ملي انتقالي ليبي، اعلام كرد، فرستاده قذافي به پاريس رفت و مسئله كناره گيري وي از قدرت را با مقامات فرانسوي در ميان گذاشت. شمام كه با رسانه ها سخن مي گفت، افزود: يك كشور اروپايي از طريق يك كشور عربي، به ما پيشنهاد كرد كه قذافي تحت حمايت شديد بين المللي، در جايي در ليبي تحت بازداشت قرار گيرد و از وي محافظت شود. شمام پاسخ شوراي ملي انتقالي را به اين پيشنهاد، مطرح نكرد و فقط گفت كه شورا تاكنون جلسه اي را در مورد آينده قذافي برگزار نكرده است و تنها خواسته شورا، كناره گيري قذافي از قدرت بوده است و اين، خط قرمز ماست و به هيچ عنوان از آن عبور نمي كنيم.
در همين حال، روزنامه «وال استريت ژورنال» نوشت: قذافي قصد ترك طرابلس را دارد . به گفته منابع امنيتي آمريكايي، قذافي ديگر در پايتخت احساس امنيت نمي كند. از سوي ديگر، ژنرال «كارتر هام» ارشدترين مسئول نظامي آمريكا در آفريقا، به روزنامه فرانسوي «لوفيگارو» گفت: قذافي ممكن است به سرعت سقوط كند و به همين دليل، پس از آن، حضور نيروهاي زميني ناتو براي حفظ نظام در ليبي، ضروري است.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه در درون ناتو در مورد جنگ در ليبي اختلاف وجود دارد؛ در پي اظهارات «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا، مبني بر ضعف توان نظامي اروپا در ساختار ناتو، «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه، به اين اظهارات واكنش نشان داد و گفت: چنين اظهاراتي از سوي گيتس كاملا نادرست است. به گفته ساركوزي، اروپا در جنگ ليبي، شجاعانه عمل كرده است و انگليس، فرانسه و ديگر متحدان، بيشترين سهم را در اين عمليات دارند.
خبرگزاري فارس نيز گزارش داد، در پي حملات توپخانه اي و موشكي مداوم گردان هاي قذافي به شهر مصراته، كارشناسان دفاعي، ناتو را فاقد قدرت آتش كافي براي سرنگوني قذافي دانستند. شبكه الجزيره گزارش داد، مردم شهر مصراته اكنون در شرايط مرگ و زندگي قرار گرفته اند.
بمباران البريقه
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هواپيماهاي ناتو با بمباران شديد مناطق غيرنظامي شهر «البريقه» درشمال ليبي، 15 غيرنظامي را كشتند و بيش از 20 نفر ديگر را مجروح كردند. تلويزيون دولتي ليبي در اين مورد گزارش داد: هواپيماهاي ناتو امروز شنبه (ديروز) برخي از مراكز خدمات شهري را در منطقه البريقه هدف قرار دادند كه بعضي از اين مراكز رستوران و نانوايي بوده اند. تلويزيون ليبي قبلا گزارش داده بود كه هواپيماهاي ناتو جمعه گذشته 35 نقطه در البريقه را هدف قرار دادند.
ساير رويدادها
¤كنگره آمريكا به رئيس جمهور اين كشور در مورد ادامه جنگ در ليبي، مجوز نداد.
¤17 عضو تيم ملي فوتبال ليبي به انقلابيون اين كشور پيوستند.
¤دادگاه بين المللي لاهه فردا در مورد متهم كردن قذافي به جنايت عليه بشريت تصميم مي گيرد.

 



سيدحسن نصرالله : سفارت آمريكا در لبنان لانه جاسوسي است

سرويس خارجي-
دبيركل حزب الله لبنان گفت، سفارت آمريكا در لبنان لانه جاسوسي است.
سيدحسن نصرالله در سخناني درباره تشكيل دولت لبنان و آخرين تحولات منطقه اظهار داشت: حزب الله با شبكه جاسوسي اسرائيل (موساد) تنها رو به رو نيست بلكه سه مورد جاسوسي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) را نيز داشته ايم و اين جاسوسان در چارچوب ديپلمات در سفارت آمريكا در بيروت فعاليت مي كردند.
وي افزود: جاسوسان دستگير شده اعتراف كردند كه با سيا همكاري مي كردند.
دبيركل حزب الله دستگيري شبكه هاي جاسوسي را يك دستاورد عظيم براي مقاومت دانست. سيدحسن نصرالله گفت: هيچ يك از اين جاسوسان نتوانستند به اطلاعات دقيق در مورد حزب الله دست پيدا كنند و به زيرساخت هاي مقاومت ضربه بزنند.
وي تأكيد كرد، كه اسرائيل از نفوذ در حزب الله ناتوان است و سيستم هاي امنيتي اسرائيل ضربات سختي را متحمل شده اند و به همين دليل به سيا پناه برده اند
دبيركل حزب الله گفت: مقاومت از هر زمان ديگري قدرتمندتر است و تلاش هاي امنيتي آمريكا و اسرائيل را خنثي مي كند.
سيدحسن نصرالله با اشاره به برگزاري مانور رژيم صهيونيستي گفت،مقاومت آنچنان جايگاه قدرتمندي دارد كه باعث شده اسرائيل براي هرگونه تصميم گيري براي شروع جنگ عليه لبنان 1000 بار فكر كند.
وي تأكيد كرد: اين رزمايش نشان داد كه اسرائيل نمي تواند از خود حفاظت كند و تمامي بخش هاي آن با تهديد رو به رو است.
دبيركل حزب الله لبنان گفت: دولت جديد لبنان كاملاً لبناني و بدون دخالت بيگانگان تشكيل شده است و يكي از دلايل تاخير در تشكيل دولت فشارهاي خارجي بود.
وي اتهامات وارده به ايران و سوريه درباره دخالت در امور داخلي لبنان درباره تشكيل دولت ميقاتي را رد كرد و گفت، اين اتهامات بي پايه و اساس است.
سيدحسن نصرالله افزود: آنها سوريه و ايران را متهم مي كنند چون هر دوي اين كشورها خواستار تشكيل دولتي مردمي در لبنان بودند.
دبيركل حزب الله لبنان گفت: ايران از نظر اسرائيل يك نگراني واقعي است و همواره موجب رعب و وحشت موجوديت اسرائيل است و از اين رو افرادي در جهان عرب و اسلام هستند كه عليه ايران در خدمت اسرائيل و دفاع از منافع آن دست به شيطنت مي زنند. سيدحسن نصرالله با اشاره به هدف جريان 14 مارس براي كارشكني در راه تشكيل دولت و تهمت زدن به اين دولت گفت، برخي چنين وانمود مي كنند كه دولت جديد دولت حزب الله است اما هدف اين افراد ايجاد فتنه و اختلافات داخلي است و حزب الله هرگز خواستار اختلاف و بروز جنگ داخلي نيست بلكه همه را به لزوم پرهيز از تنش و اختلاف فرا مي خواند.
وي تأكيد كرد، هدف اصلي دولت كار و تلاش براي لبنان است و همه بايد با دولت جديد همكاري كنند تا اين دولت موفق عمل كند.
سيدحسن نصرالله درباره قيام مردمي بحرين نيز گفت: ما از شيعيان بحرين حمايت مي كنيم و در سايه سكوت بين المللي هيچ چشم اندازي را در قبال مسئله بحرين نمي بينيم.وي همچنين درباره سوريه نيز تأكيد كرد، كساني كه براي براندازي نظام سوريه تلاش مي كنند در خدمت به منافع اسرائيل عمل مي كنند و مي خواهند سيطره آمريكايي- صهيونيستي بر منطقه تسلط داشته باشد.
گفتني است سفارت آمريكا در بيروت در واكنش به اظهارات سيدحسن نصرالله در اقدامي منفعلانه و شتاب زده گفت، اظهارات سيدحسن نصرالله در مورد فعاليت اين سفارتخانه در بيروت و اقدام براي عضوگيري جاسوسان صحت ندارد.

 



تظاهركنندگان در شهرهاي اردن خواستار بركناري نخست وزير شدند

مخالفان دولت اردن با برگزاري تحصن و تظاهرات در مقابل مقر نخست وزيري اين كشور خواستار بركناري دولت و انحلال پارلمان و اصلاح نظام شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، تظاهركنندگان علاوه بر امان پايتخت اردن در شهرهاي ديگر نيز تظاهرات كردند و خواستار اجراي اصلاحات سياسي ، اصلاح قانون اساسي و مبارزه با مفسدان شدند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: فرصت دادن به دولت كافي است و اصلاحات بايد هرچه سريع تر به مرحله اجرا درآيد.
يكي از شركت كنندگان در تظاهرات گفت، صبر و تحمل مردم نيز حد و اندازه اي دارد و اكنون ماه هاست كه مردم به دولت فرصت داده اند و هنوز اقدام مثبتي از سوي دولت مشاهده نكرده اند.
زكي بني ارشيد رئيس اداره سياسي حزب جبهه عمل اسلامي در اردن نيز اظهار داشت: مخاطب ما دولت نيست زيرا دولت از اجراي اصلاحات ناتوان مانده و نتوانسته است كاري براي اجراي اصلاحات انجام دهد بنابراين كوچك تر از آن است كه ما آن را مخاطب قرار دهيم.
مخاطب امروز ما شخص پادشاه است و به وي مي گوييم خواستار اصلاحات سياسي واقعي هستيم نه اين كه فقط اسامي و اشخاص تغيير كنند سياست ها بايد متناسب با خواست مردم تغيير كنند.
در شهر معان در جنوب امان نيز صدها تن از مسجد بزرگ اين شهر خارج شده، در تظاهرات فعالان و خانواده هاي زندانيان اردني حضور يافته و خواهان آزادي زندانيان شدند.
تظاهركنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه در آن از ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن خواسته بودند به وعده اش در مورد آزادي زندانيان اين شهر عمل كند.
در طفيله در جنوب امان نيز صدها تن براي ششمين جمعه متوالي تظاهرات كرده و براندازي دولت و تحقق اصلاحات را خواستار شدند.
همچنين تظاهرات ديگري از مسجد الهاشمي در «اربد» در شمال امان آغاز شد. تظاهركنندگان منحل شدن دولت و پارلمان و تشكيل دولت نجات ملي را خواستار شدند.

 



شيخ عيسي قاسم از رهبران شيعه: رژيم آل خليفه سركوبگر است ملت مذاكره نمي كند

سرويس خارجي -
رهبر شيعيان بحرين تاكيد كرد، ملت بحرين با رژيمي كه به سركوب، بازداشت و شكنجه و كشتار مردم ادامه مي دهد وارد گفت وگو نمي شود.
شيخ «عيسي قاسم» در خطبه هاي نمازجمعه در روستاي الدار واقع در غرب منامه تاكيد كرد: دولت در حالي سخن از گفت وگو با مخالفان به ميان مي آورد كه همچنان به كشتار، بازداشت و اخراج از كار ادامه مي دهد و امنيت مردم را سلب كرده است.وي افزود: مردم و رهبران آنها گفت وگويي مي خواهند كه جدي باشد و نتيجه اي به همراه داشته باشد به گونه اي كه خواسته مردم براي ايجاد اصلاحات را برآورده كند.اصلاحاتي كه بتواند مردم را راضي كند و اختلافات و تنش ها درباره آن وجود نداشته باشد.
به گزارش فارس شيخ قاسم گفت، دولت اين گونه براي گفت وگو مقدمه چيني كرده است و رسانه ها نيز رفتار خصمانه اي در قبال مردم نشان مي دهند و همه اينها مردم را از گفت وگو نااميد مي سازد و از صحنه گفت وگو دور مي كند.
وي تاكيد كرد: ملت بحرين از احكام حبس بلند و كوتاه مدت صادر شده عليه فرزندان اين سرزمين از جمله علما و شخصيت هاي سياسي برجسته بسيار غمگين و متاثر شده است.
خطيب نمازجمعه بحرين خواستار غرامت به خسارت ديدگان و توقف هرگونه نقض حقوق بشر در بحرين شد.
يك دادگاه نظامي در بحرين چهارشنبه گذشته8 تن از رهبران بحرين و فعالان سياسي را به حبس ابد و ابراهيم شريف رهبر حزب سني معارض الوعد را به پنج سال زندان محكوم كرد كه با موج اعتراضات مردمي در اين كشور روبه رو شده است.
از سوي ديگر، به گزارش ايسنا، سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام كرد: كساني كه در دادگاه نظامي بحرين از جمله رهبران، فعالان سياسي، فعالان حقوقدان و وبلاگ نويسان محاكمه شده و حتي به حبس ابد محكوم شدند، تنها جرم شان اعلام نظر مخالف با دولت بحرين بوده است.
اين سازمان افزود، احكام صادره درباره اين افراد نقض حق دفاع آنها از خود در دادگاه به شمار مي آيد و اين مسئله بيانگر سرسختي و لجاجت دولت بحرين با كساني است كه نظر مخالفي با آن دارند.سازمان خبرنگاران بدون مرز همچنين تاكيد كرد: دولت بحرين مردم كشور خود را سركوب مي كند. ما از جامعه بين المللي مي خواهيم دولت اين كشور را به دليل در پيش گرفتن سياست سركوب و خاموش كردن صداي مخالفان محاكمه كند.


 



براي شركت در مراسم بزرگداشت شهادت امام موسي كاظم(ع) صورت گرفت
عزيمت هزاران شيعه عراق به كاظمين

ده ها هزار نفر از شيعيان عراق براي شركت در مراسم بزرگداشت شهادت امام موسي كاظم(ع)، راهي كاظمين شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ده ها هزار نفر از مردم عراق خصوصاً از استان هاي جنوبي اين كشور، ديروز در شكل دستجات جداگانه، راهي كاظمين شدند، تا در مراسم دوشنبه شب (فردا شب) بزرگداشت شهادت امام موسي كاظم(ع) شركت كنند. كاظمين در شمال بغداد قرار دارد. دولت بغداد نيز براي جلوگيري از هرگونه حمله تروريستي، برنامه هاي امنيتي ويژه اي را به اجرا گذاشته است. تا عصر ديروز هيچ گونه انفجار و يا حمله اي عليه شيعيان زائر، گزارش نشده است. امام موسي كاظم(ع) هفتمين امام شيعيان و فرزند امام «جعفر صادق»(ع) است، و در سن 55 سالگي در زندان «هارون الرشد» به شهادت رسيد.
آمادگي براي عمليات استشهادي
گروهي از طرفداران «مقتدا صدر»، روحاني جوان شيعه، براي انجام عمليات استشهادي پس از 11 دي عليه آمريكايي ها: اعلام آمادگي كردند. نيروهاي آمريكايي بايد تا 11 دي آينده عراق را ترك كنند. هم اكنون زمزمه هايي در مورد ماندن اين نيروها پس از 11 دي در عراق به گوش مي رسد.
در بيانيه اي كه در نجف اشرف توزيع شد و امضاي مقتدا صدر را داشت، خطاب به وي آمده است: ما گروهي از ياران شما هستيم و قصد ما پيروزي از فرمان شما است و مي خواهيم به فرمان شما، در دفاع از اسلام و عراق، به شهادت برسيم.
خبر ديگر از عراق اينكه، شوراي استانداري بصره در اعتراض به برخي نقل قول ها در مورد ماندن آمريكايي ها پس از 11 دي در عراق، از نيروهاي آمريكايي خواست فرودگاه بصره را ترك كنند و ديگر به استان بصره وارد نشوند.

 



اعتراض مردم مصر به آزاد كردن افسران جنايتكار مبارك

صدها تن از معترضان مصري در اعتراض به آزادي افسران طرفدار مبارك دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه صدها نفر از اهالي و خانواده هاي شهداي انقلاب 25 ژانويه مصر حضور داشتند، تظاهركنندگان به شدت نسبت به آزادي افسراني كه در كشتار مردم دست داشتند، اعتراض كردند.
معترضان مصري كه تحصن خود را در مقابل ساختمان راديو و تلويزيون مصر آغاز كرده اند، با صدور بيانيه اي خواستار محاكمه حسني مبارك و وزير كشور سابق مصر در يك دادگاه ويژه شدند.
به گفته «فتحي ابوالحسني»، وكيل مدافع قربانيان انقلاب مصر، تحصن كنندگان خواستار مجازات اعدام براي قاتلين فرزندان خود هستند و از خواسته هاي خود كوتاه نخواهند آمد.
تظاهركنندگان مصري تاكيد كردند كه دادگاه هاي نظامي بايد لغو شود و قانون اساسي جديد قبل از برگزاري انتخابات پارلماني تدوين و به همه پرسي مردم گذاشته شود.
از سوي ديگر، صدها تن از هواداران حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر با تجمع در محله مرفه نشين المهندسين تهديد كردند در صورتي كه شوراي عالي نيروهاي مسلح وي را از زندان طره آزاد نكند، آنجا را به آتش خواهند كشيد. پايگاه اينترنتي «المنار» نيز گزارش داد كه به دنبال وقوع درگيري ميان هواداران حسني مبارك و مخالفان وي، ده ها تن زخمي شدند.برپايه اين گزارش، پليس و نيروهاي امنيتي با دخالت در اين تظاهرات، طرفداران و مخالفان رئيس جمهور را متفرق و تعدادي را نيز بازداشت كردند.

 



فرياد ميليوني در صنعا و شهرهاي يمن نمي گذاريم خون شهدا پايمال شود

سرويس خارجي-
مردم انقلابي يمن با برپايي تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور خواستار سرنگوني كامل رژيم حاكم و جلوگيري از دخالت هاي آمريكا و عربستان شدند.
مردم انقلابي يمن با برگزاري تظاهرات ميليوني در شهرهاي مختلف تحت عنوان «اراده انقلابي» بر تداوم انقلاب مسالمت آميز خود تا تحقق مطالباتشان تأكيد كردند.
تظاهركنندگان خواستار توقف مداخلات آشكار آمريكا و عربستان در امور داخلي كشورشان شدند و فرياد زدند: «خون شهدا امانتي بر دوش ماست» «نمي گذاريم خون شهدا پايمال شود».
جوانان انقلابي يمن نيز از احزاب سياسي خواستند به منظور ايجاد همگرايي بيشتر شوراي جوانان انقلابي را پايه ريزي كنند تا هر چه سريع تر اهداف انقلاب مسالمت آميز مردم يمن محقق شود.
انقلابيون همچنين از احزاب مخالف خواستند كه از تشكيل دولت توافقي با بقاياي رژيم سابق يمن پرهيز كنند و اين اقدام را خروج از صفوف انقلابيون و خيانت به انقلاب مسالمت آميز يمن توصيف كردند.گفتني است جفري فلتمن معاون وزير خارجه آمريكا در سفر به يمن و ديدار با جانشين ديكتاتور يمن و نمايندگان احزاب مخالف پيشنهاد كرده بود كه تا سال 2013 عبدر به منصور هادي معاون صالح قدرت را در دست بگيرد و در اين سال انتخابات رياست جمهوري برگزار شود.
انقلابيون اين اقدام آمريكا را دخالت در امور داخلي يمن و مصادره انقلاب به نفع بيگانگان عنوان و به شدت با آن مخالفت كردند.
از سوي ديگر، مشاور ارشد علي عبدالله صالح نيز در سفر به عربستان و ديدار با ديكتاتور يمن درباره انتقال مسالمت آميز قدرت به منصور هادي رايزني كرده بود. اين در حالي است كه منابع آگاه اعلام كردند كه علي عبدالله صالح به اين زودي به يمن باز نمي گردد و حاميان منطقه اي و فرامنطقه اي او در تلاشند كه مسير انقلاب مردمي يمن را به سوي اهداف و خواسته هاي خود تغيير دهند.

 



تيري ميسان روزنامه نگار فرانسوي: تلاش غرب براي ناآرام كردن سوريه نتيجه عكس داد

نويسنده و روزنامه نگار فرانسوي ناآرامي هاي سوريه را برنامه طراحي شده غرب دانست كه در سه محور عمليات نظامي، اقتصادي و رسانه اي دنبال مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «ولترنت»، تيري ميسان طي مقاله اي اظهار داشت، غرب با اتكا به سه محور عمليات نظامي، اقتصادي و رسانه اي به دنبال ايجاد آشوب و ناآرامي در سوريه است ولي اين عمليات نتيجه عكس داده و باعث شده كه حمايت مردم سوريه از حكومتشان بيشتر شود.
وي افزود، تلاش غرب بر اين بود كه همانند ليبي در سوريه هم حمله نظامي صورت بگيرد اما به زودي مشخص شد كه سوريه مانند ليبي نيست و مردم خواستار تجزيه كشور نيستند بلكه خواستار يكپارچگي و حمايت از نظام كشورشان هستند.
تيري مسيان تصريح كرد، بشاراسد بدون شك محبوب ترين رهبر سياسي در خاورميانه است و تنها رهبري است كه بدون گارد تردد مي كند.
وي همچنين گفت، تلاش هاي غرب براي ناآرام كردن سوريه از طريق برخي متحدان منطقه اي از جمله عربستان صورت مي گيرد چرا كه منافع هر دو كشور مشترك است.
تيري مسيان از شاهزاده سعودي بندر بن سلطان به عنوان واسطه اي كه براي تحريك كشورها دست به دامان اين و آن مي شود نام برد و گفت، اين شاهزاده سعودي با تسلط بر منابع تبليغاتي، رسانه اي و اشخاص صاحب نفوذ مي كوشد اهداف آمريكا و عربستان را در منطقه محقق سازد.
وي تصريح كرد، واشنگتن وقتي ديد كه از طريق راهبرد نظامي نمي تواند در كوتاه مدت سوريه را به هرج و مرج بكشاند تصميم گرفت جامعه سوريه را در ميان مدت از پا بيندازد و طبقه متوسط را تحريك و با حكومت درگير كند.
تيري ميسان گفت، تلاش براي مسدود كردن دارايي هاي سوريه و جنگ رسانه اي عليه اين كشور از ديگر اقدامات آمريكا براي ناآرام كردن سوريه است.
از سوي ديگر، ده ها هزار نفر از شهروندان سوريه روز جمعه با برپايي راهپيمايي گسترده در استان دمشق حمايت خود را از بشار اسد و تلاش هاي وي براي انجام اصلاحات در كشور اعلام كردند.هزاران نفر در بيروت جنوب لبنان و امان پايتخت اردن در حمايت از سوريه و برنامه اصلاحات سياسي آن راهپيمايي كردند.
تظاهركنندگان با رد دخالت هاي خارجي در كشور سوريه بر وحدت ملي و ثبات سوريه تاكيد كردند.
اين در حالي است كه وزيرخارجه تركيه نيز روابط كشورش با سوريه را بسيار عميق و فراتر از روابط همسايگي دانست.

 



70 كشته و 144 مجروح در انفجارهاي دو استان افغانستان

دو انفجار انتحاري در استان هاي «لوگار» و «قندوز»، 07 كشته و 144 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز يك عامل انتحاري خودروي مملو از مواد منفجره خود را در مجاورت يك بيمارستان استان «لوگار» واقع در جنوب كابل، منفجر كرد. حمله به بيمارستان مذكور كه در منطقه «عذرا» قرار دارد، مرگ 06 نفر و جراحت 120 تن ديگر را در پي داشت. به گفته «دين محمد درويش»، همه قربانيان حادثه مذكور، بيماران بستري در بيمارستان، اعضاي خانواده آنها و ساير ملاقات كنندگان بودند.
انفجار دوچرخه بمب گذاري شده در يك بازار شلوغ شمال افغانستان نيز 10 كشته و 24 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جمعه گذشته يك دوچرخه بمب گذاري شده در منطقه «خان آباد» استان «قندوز» منفجر شد. شماري از كشته شدگان نظامي هستند و در ميان مجروحان نيز سه كودك، چهار زن و يك افسر پليس ديده شده اند. براساس برخي گزارشات، اين انفجار انتحاري بوده و در نزديكي يك بستني فروشي وسط بازار رخ داده است. مقامات محلي، طالبان را مسئول اين انفجار دانستند. علي رغم حضور نيروهاي آمريكا و 50 كشور جهان در افغانستان، حملات شبه نظاميان در اين كشور همچنان ادامه دارد. اخيرا تماس هاي مستقيم آمريكا با طالبان و نيز كمك هاي مالي و تسليحاتي واشنگتن و لندن به اين گروه افشا شده است. دولت واشنگتن قصد دارد با فرق گذاشتن ميان طالبان و شبكه القاعده، گروه نخست را مورد حمايت قرار دهد و از طريق اين گروه، منافعش را در افغانستان و منطقه، تامين كند.

 



چها رسوي پنج قاره

تخريب ديوار حائل
تظاهركنندگان فلسطيني در تظاهرات هفتگي خود عليه ديوار حائل در روستاي بلعين واقع در كرانه باختري بخشي از اين ديوار نژادپرستانه را تخريب كردند.
اين اقدام تظاهركنندگان به درگيري با نظاميان صهيونيست منجر شد و صهيونيست ها هفت نفر از جمله يك فعال فرانسوي را زخمي كردند.
حركت در مسير آشتي ملي
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار با نخست وزير تركيه تاكيد كرد، ما در مسير آشتي ملي فلسطين حركت مي كنيم و هيچ بازگشتي از اين مسير وجود ندارد.
وي افزود، تمام تلاش خود را براي دستيابي به وحدت ملي و تشكيل دولت انتقالي به كار مي گيريم.
فاسدترين پليس جهان
رسانه هاي صهيونيستي اعتراف كردند عناصر پليس صهيونيستي در ميان ديگر نيروهاي پليس جهان رتبه اول را در فساد و رشوه خواري دارند.
روزنامه هاآرتص در اين باره نوشت، وزارت دادگستري اسرائيل طي سال گذشته 122 پرونده در رابطه با دريافت رشوه توسط افسران پليس رژيم صهيونيستي تشكيل داده است.
مانور مشترك آمريكا و فيليپين
آمريكا و فيليپين 28 ماه جاري ميلادي (هفتم تيرماه) يك مانور مشترك 11 روزه دريايي در منطقه مورد نزاع چين و فيليپين در درياي جنوبي چين برگزار مي كنند.
مبارزه با دزدي دريايي و قاچاق انسان از مهم ترين اهداف اين مانور نام برده شده است.
موفقيت هاي جديد حزب الله
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در مقاله اي نوشت، با وجود تمام فشارها و انتقادات فزاينده بين المللي حزب الله موفق شده با قدرت به راه خويش ادامه دهد.
اين روزنامه افزود، اقتدار نظامي و نفوذ در عرصه داخلي دو عامل كليدي موفقيت حزب الله است.
سفر امير قطر به تركيه
شيخ حمدبن خليفه آل ثاني امير قطر براي سفري رسمي و ديدار و گفت وگو با مقامات تركيه راهي آنكارا شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14