(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 تیر 1390- شماره 19959

8 توصيه براي افزايش قد
پوست را در برابرآفتاب محافظت كنيد
دلجويي به روش كلاغ ها
سرطاني ها را استرس مي كشد نه بيماري
چاق ها و لاغرها بخوانند



8 توصيه براي افزايش قد

دو عامل ژنتيك و محيط تعيين كننده ميزان قد هستند. از بين اين دو عامل، ژنتيك نقش مهم تري را ايفا مي كند. تغذيه مناسب، تمرينات ورزشي و سلامت عمومي فرد با ميزان رشد قد ارتباط مستقيم دارند.
به گزارش شبكه ايران، رشد قد فرايندي طبيعي و عمدتا موروثي است كه مي توان از طرق مختلف به پيشرفت اين روند كمك كرد اما اين را هم بايد به ياد داشت كه افزايش قد فرايندي يك شبه نيست. فرد بايد اين روش هاي طبيعي را روزانه و بطور مداوم به كار گيرد تا در درازمدت به نتيجه مطلوب برسد.
رشد قد از زمان تولد تا پايان دوران بلوغ ادامه دارد. در طول اين مدت از طريق رژيم هاي غذايي مناسب و تمرينات خاص ورزشي مي توان ميزان رشد را افزايش داد. در پسرها بيشترين ميزان افزايش قد از 13 تا 20 سالگي و در دختران از 11 تا 18 سالگي است.
از آنجا كه ميزان ترشح هورمون تستوسترون در پسرها بيشتر است، رشد استخوان ها در آنها بيشتر بوده و در نتيجه آنان در مقايسه با دختران قد بلندتر مي شوند.
تمرينات ورزشي
تمرينات ورزشي مخصوص افزايش قد بايد صبح زود انجام شود. اين تمرينات شامل حركات كششي، يوگا، آويزان شدن از بارفيكس، شنا و ... است.
يوگا
يوگا يكي از ورزش هايي است كه علاوه بر اينكه سلامت فرد را تقويت مي كند به رشد قد نيز كمك مي كند (در شرايطي كه فرد در مرحله رشد باشد) از طريق تمرينات يوگا ستون فقرات كشش پيدا مي كند و در نتيجه ماهيچه هاي ستون فقرات تقويت مي شود. اين حركات باعث مي شود مايع ميان ديسك هاي ستون فقرات افزايش يابد.
حركات كششي
يكي از موثرترين تمرينات براي افزايش قد حركات كششي است كه هركس بدون نياز به لوازم ورزشي مي تواند آنها را انجام دهد. به كمك اين حركات ماهيچه ها تقويت مي شوند، غضروف ستون فقرات صخيم تر شده و در نهايت باعث افزايش قد مي شود.
بارفيكس
فرد بايست روزانه چند مرتبه و هر بار 10 تا 20 ثانيه از بارفيكس آويزان شود. جاذبه زمين باعث به هم فشرده شدن ستون فقرات مي شود و بافت هاي اطراف آن را نازك تر مي كند و در نتيجه قد كوتاه تر مي شود.
آويزان شدن از بارفيكس برعكس جاذبه زمين عمل مي كند و باعث افزايش قد مي شود.
شنا از ميان انواع شنا، شناي قورباغه بيشتر از بقيه به كشش ستون فقرات كمك مي كند. از طرفي نيز شناور بودن در آب اثر جاذبه زمين را خنثي كرده و از اين رو در افزايش قد موثر است.
تغديه
در كنار ورزش، تغذيه مناسب نيز در رشد قد موثر است. يك رژيم غذايي مناسب بايد هر 6 گروه غذايي (ميوه جات، سبزيجات، پروتئين ها، حبوبات، چربي ها و غلات) را شامل شود. تحقيقات نشان داده ويتامين آ، پروتئين و روي بيشترين تاثير را در افزايش قد دارند.
ويتامين ها
ويتامين آ علاوه بر اينكه براي رشد بدن ضروري است، براي بينايي و دستگاه ايمني و پوست نيز مفيد است.
كمبود اين ويتامين جلوي رشد استخوان ها را مي گيرد. با اين حال بايد توجه داشت مصرف بيش از حد اين ويتامين عوارض جانبي به دنبال دارد.
موادغذايي نظير هويج، پرتقال، ليموترش، جگر، ماهي قزل آلا، گوجه فرنگي و ... سرشار از ويتامين آ است.
ويتامين دي نيز به رشد افراد كمك زيادي مي كند، از اين رو مصرف اين ويتامين براي كودكان ضروري است.
كمبود ويتامين دي در كودكان ميزان رشد را پايين مي آورد. ريزمغذي روي به رشد، سلول سازي و بازسازي بافت هاي بدن كمك مي كند.
كمبود روي مشكلاتي نظير مشكلات گوارشي را به دنبال دارد. اين ماده در شير، تخم مرغ، سبزيجات، غلات و غذاهاي دريايي موجود است. مصرف روزانه 15 ميلي گرم از اين ماده براي نوجوانان در حال رشد توصيه مي شود.
پروتئين ها
پروتئين ها به رشد بدن و بازسازي بافت هاي بدن كمك مي كند. مصرف روزانه 45 تا 55 گرم پروتئين در سن رشد توصيه مي شود.

 



پوست را در برابرآفتاب محافظت كنيد

با رعايت نكته هاي مراقبت از پوست مي توانيد فشار و ناراحتي را كه در فصل تابستان بر شما وارد مي آيد، كاهش دهيد و بتوانيد راحت تر در هواي سوزان و داغ به كار خود بپردازيد. نكات مراقبت از پوست را كه در اين مقاله در مورد آن بحث مي كنيم، به كار گيريد و از تابش خورشيد لذت ببريد.
غلبه بر دماي گرم و سوزان نه تنها سخت و طاقت فرساست، بلكه آزاردهنده نيز هست. پوست ظريف در اثر اشعه هاي فرابنفش خورشيد دچار صدمه مي شود و بيشترين مشكلات پوستي در اين فصل ايجاد مي شوند. اين نكات به شما مي آموزند كه چگونه درفصل تابستان از التهاب، تورم و آلودگي پوست خود جلوگيري كنيد.
كرم ضدآفتاب، ضروري براي فصل تابستان
زماني كه در تابستان بيرون مي رويد، پوستتان در معرض اشعه فرابنفش قرار مي گيرد. به اين ترتيب بهترين كاري كه مي توانيد براي پيشگيري از هر نوع صدمه پوستي انجام دهيد، استفاده از كرم ضدآفتاب حداقل نيم ساعت قبل از بيرون رفتن از منزل و مواجهه با هواي داغ است. كرمي را انتخاب كنيد كه عامل ضدآفتاب آن بيشتر از 15 باشد (روي كرم با عنوان SPF درج شده است).
از يك شوينده گياهي استفاده كنيد
به جاي اينكه پوست خود را با آب سرد يا معمولي بشوييد، مي توانيد آن را با آب و شير بشوييد. روش ديگر مراقبت از پوست در تابستان، استفاده از دم كرده هاي گياهي است. مي توانيد يكي از اين دم كرده ها را به راحتي درمنزل تهيه كنيد: كمي گل زيرفون (lindon)، برگ رز، چند برگ نعناع و بابونه را مخلوط كنيد. به آن آب داغ اضافه كنيد تا بتوانيد آنها را با يكديگر مخلوط كنيد. سپس اجازه دهيد اين مخلوط يك ساعت بماند. از پنبه آغشته به اين مخلوط استفاده و صورت خود را مرطوب كنيد. سپس يك پارچه كتاني در اين مخلوط فرو ببريد و آن را به مدت 20 دقيقه روي پوستتان قرار دهيد. اين كار نتيجه فوق العاده اي دارد و حتي در طول روزهاي بسيار گرم تابستان هم به پوست تازگي و طراوت مي دهد.
مرطوب كردن پوست
بدون بحث در مورد استفاده از مرطوب كننده ها، نكات مراقبت از پوست كامل نخواهند بود. بدون توجه به اينكه پوست شما خشك، چرب يا معمولي است. استفاده از مرطوب كننده ضروري است. مرطوب كننده ها نه تنها از خشك شدن پوست جلوگيري مي كنند، بلكه درهر شرايط آب وهوايي پوست را التيام مي دهند. اما قبل از اينكه مرطوب كننده را خريداري كنيد، نوع پوست خود را بشناسيد و مرطوب كننده را مطابق آن انتخاب كنيد.
پوستتان را آبرساني كنيد
براي آبرساني به پوست مي توانيد از محصولات تجاري موجود استفاده كنيد. به ميزان كافي آب بنوشيد و حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشيد. اين ميزان استراحت موجب مي شود استرس شما كاهش يابد. غذاهاي سالم از جمله ميوه و سبزيجات بخوريد تا در روزهاي سوزان تابستان هم پوست با طراوتي داشته باشيد.
چتر يا كلاه لبه دار استفاده كنيد
زماني كه بيرون مي رويد، حتما از يك چتر يا كلاه لبه دار استفاده كنيد. اين كار از سوختن و قهوه اي شدن پوست جلوگيري مي كند (قهوه اي شدن پوست موجب كاهش توليد الاستيك و كلاژن زير پوست مي شود). سعي كنيد موارد ذكر شده را رعايت كنيد تا به راحتي و بدون بروز هيچ مشكل پوستي از فصل تابستان لذت ببريد.

 



دلجويي به روش كلاغ ها

دعوا و درگيري ميان كلاغها امري عادي است، اما مطالعات جديد نشان مي دهد اين پرندگان كه برخي صفت بد يمني را به آنها نسبت مي دهند، پس از اينكه نزاعشان به پايان رسيد با يكديگر روبوسي كرده و پرهاي يكديگر را مرتب مي كنند.
دانشمندان دريافته اند پس از كشمكش و درگيري كه شامل تعقيب و گريز و نوك زدن به يكديگر است، اين پرنده ها متوقف شده و رفتار خود را به سرعت تغيير مي دهند و با ابراز محبت از يكديگر دلجويي مي كنند.
اين ابراز محبت شامل مرتب كردن پرها و زدن منقارها به يكديگر است و از اين رو قابل توجه است كه اين پرنده ها هرگز به استفاده از رفتارهاي محبت آميز شهرتي ندارند.
محققان دانشگاه وين با زير نظر گرفتن گروهي هفت تايي از كلاغها دريافتند در صورتي كه دو كلاغ طي 10 دقيقه گذشته با يكديگر درگير شده و نزاع داشته باشند پس از نزاع نسبت به هم رفتاري دوستانه تر نشان خواهند داد.
به گفته محققان، اين رفتار در ميان پستانداران كه از حس لامسه قوي تري برخوردارند و معمولاً پس از دعواها به راحتي با يكديگر آشتي مي كنند بسيار رايج تر است. اما پيش از اين هيچ پرنده اي شناسايي نشده بود كه چنين رفتاري از خود بروز دهد.
براساس گزارش نيوساينتيست، محققان مي گويند حيوانات زيادي از مكانيزمي براي حفظ روابط دوستانه طولاني مدت برخوردارند و حيوانات اجتماعي كه مي توانند ديگر حيوانات را شناسايي كرده و روابط طولاني مدتي را با آنها برقرار كنند از توانايي بيشتري براي آشتي كردن و در كنار هم ماندن برخوردارند.

 



سرطاني ها را استرس مي كشد نه بيماري

محققان به تازگي دريافته اند كه فشار و استرس ناشي از بيماري سرطان عامل اصلي مرگ افراد مبتلا به سرطان است.
به گزارش شبكه ايران به نقل از هلث دي، بر اين اساس بيماراني كه از استرس بيشتري نسبت به ساير افراد برخوردارند در مقابل اين بيماري بيش تر از سايرين آسيب پذيرند.
به بيان ديگر استرس روحي بيش تر از نوع سرطان باعث مرگ افراد مي شود و نوع سرطان برخلاف عقيده عمومي تاثير چنداني در روند مرگ ندارد.
براساس تحقيقات وقتي فرد در استرس به سر مي برد بدن وي نوعي هورمون از خود ترشح مي كند كه اين هورمون در تلفيق با رنج جسماني ناشي از سرطان نقش نابود كننده اي در فرد بيمار ايفا مي كند.
مركز تحقيقات دانشگاه اورلاندو اين نتيجه را در اثر بررسي بر روي 31 بيمار زن انجام داده و به اين نتيجه رسيده كه استرس زياد از حد در بيماران مبتلا به سرطان مهم ترين عامل در مرگ اين افراد محسوب مي شود.
از همين رو دادن روحيه به افراد سرطاني و كم اهميت شمردن اين بيماري براي آن ها نقش بسيار مهمي در بهبود و كنترل بيماري دارد زيرا به عقيده دانشمندان مقابله با سرطان در شرايط كنوني تنها از طريق روحي و رواني و انگيزه داشتن امكان پذير است.

 



چاق ها و لاغرها بخوانند

بدن انسان به دنبال عملكرد سيستم هاي پيچيده، تعادل ميان انرژي دريافتي و انرژي مصرفي را حفظ مي كند. برهم خوردن اين تعادل با بروز پديده هاي چاقي يا لاغري همراه است. به گفته متخصصان چاقي و لاغري هر دو نوعي بيماري محسوب شده و به عنوان عامل خطر بيماريهاي ديگر نيز محسوب مي شوند.
افزايش ميزان چربي بدن به صورت موضعي يا عمومي را چاقي مي گويند.همچنين مصرف بيش از نياز كالري غذايي به ويژه شيريني ها و چربي ها، كمي تحرك، برخي از اختلالات هورموني و زمينه هاي ارثي از علل عمده چاقي به شمار مي روند.بيماريهاي قلبي- عروقي، فشار خون بالا، ديابت، سرطان، سنگ هاي صفراوي، تغييرات نامطلوب چربي خون و پرخوري عصبي نيز از عوارض مهم چاقي است.
توصيه هايي براي مبتلايان چاقي
براساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور، كاهش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و پيروي از يك رژيم غذايي متعادل با توجه به شرايط جسماني (سن، جنس و فعاليت جسماني) براي افراد چاق توصيه مي شود. چاق ها بهتر است وعده هاي غذايي خود را به 6 وعده كوچك و منظم تقسيم كرده و به صبحانه به عنوان يك وعده غذايي مهم توجه كنند و هنگام شام غذايي سبك ميل كنند.همچنين مصرف كافي آب و مايعات به منظور دفع مواد زايد بدن و پرهيز از مصرف نوشابه هاي شيرين و گازدار در مبتلايان به چاقي ضروري است.افراد چاق بهتر است استفاده از سالاد و سبزي ها يا سوپ هاي رقيق قبل از غذا را براي كاهش اشتها در دستور كار داشته باشند. كاهش مصرف نمك، شيريني و شكلات، غذاهاي چرب و سرخ شده در مبتلايان به چاقي تاكيد مي شود. چاق ها بهتر است از مواد غذايي آب پز، بخارپز يا كبابي استفاده كنند.
افزايش فعاليت بدني و ورزش منظم، مصرف غذاهاي پروتئيني مانند گوشت كم چرب، ماهي، حبوبات، لبنيات كم چرب در هر وعده غذايي براي كمك به احساس سيري، جايگزين كردن نان هاي سبوس دار به جاي نان هاي سفيد، پرهيز از رژيم هاي خيلي سخت و كم كالري و خودسرانه، استفاده از چاشني هايي مانند آب ليمو يا آبغوره و سركه به جاي نمك و سس سالاد در مبتلايان به چاقي توصيه مي شود.
لاغري و توصيه هاي تغذيه اي
در عين حال كمبود وزن نيز مشكلي است كه 8 تا 9درصد جمعيت كشور به آن مبتلا هستند.عادت هاي غذايي غلط، مصرف ناكافي مواد غذايي و انرژي، فعاليت بدني بيش از حد، اختلال در جذب مواد مغذي، ابتلا به بيماريهاي تحليل رونده مانند پركاري تيروئيد يا سرطان، عفونت، استرس و... فشارهاي روحي و رواني و بي اشتهايي عصبي از جمله علل مهم لاغري هستند.افزايش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و استفاده از ادويه ها و افزودني هاي محرك اشتها مانند انواع ترشي ها در افراد لاغر توصيه مي شود. همچنين تهيه و سرو غذا به صورت دلپذير و مصرف گوشت و غلات براي بهبود اشتها مي تواند كمك موثري به اين افراد داشته باشد.
مصرف انواع ميوه و آب ميوه طبيعي و سبزيهاي تازه به عنوان منابع خوب ويتامين ها و املاح، مصرف مواد نشاسته اي بيشتر مانند نان، برنج، سيب زميني براي تامين انرژي، مصرف انواع مغزها و خشكبار در فواصل وعده هاي غذايي مانند پسته، فندق، بادام و... و مشاوره تغذيه جهت تنظيم يك برنامه مناسب براي افراد لاغر توصيه مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14