(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 تیر 1390- شماره 19964

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امام جمعه يزد دارفاني را وداع گفت
رئيس جمهور وعده داد اجراي بسته هاي حمايتي بخش صنعت
در پيامي؛ رئيس جمهور درگذشت امام جمعه يزد را تسليت گفت
كعبه با گلاب ناب ايراني شستشو شد
بازخواني مواضع مرحوم حجت الاسلام صدوقي در نفي عملكرد جريان فتنه
ارسال محموله 40 تني اقلام دارويي و غذايي به ليبي و تونس
براي 5 سال ديگر حكم اعضاي شوراي مركزي كميته امداد تمديد شد
با ثبت 2 باغ ايراني تعداد آثار جهاني فارس به 4 اثر رسيد
جشنواره وبلاگ نويسي قرآني تا 25 تير تمديد شد
رويش نخستين خوشه هاي برنج در گيلان
باغ فين كاشان جهاني شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هنرمندان نبايد در آثار خود سياه نمايي كنند
وزير بازرگاني: 464كارخانه در هفته صنعت و معدن افتتاح مي شود
برگزاري كنگره آيت الله صدوقي و 146 شهيد طلبه يزد
اخبار ادبي و هنري



امام جمعه يزد دارفاني را وداع گفت

يزد-خبرنگار كيهان:
پيكر نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقيد يزد و فرزند چهارمين شهيد محراب روز يكشنبه در يزد تشييع خواهد شد.
فرزند امام جمعه يزد اظهار داشت: حجت الاسلام محمدعلي صدوقي به دنبال يك بيماري ناگهاني بامداد روز شنبه در سن 62 سالگي در بيمارستان لاله تهران دار فاني را وداع گفت و به ديار حق شتافت.
علي صدوقي افزود: پيكر ايشان عصر روز شنبه از تهران به يزد منتقل شده است و امروز مراسم تشييع ايشان در يزد برگزار خواهد شد.
بنابراين گزارش نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: در حوادث دو سه سال اخير و فتنه گري هايي كه توسط دشمنان رخ داد حجت الاسلام والمسلمين صدوقي با هدايت صحيح مردم، روح ولايت پذيري خود را به نمايش گذاشت.
حجت الاسلام والمسلمين سيد جلال يحيي زاده خاطرنشان كرد: عمر امام جمعه فقيد يزد و پدر بزرگوار ايشان، چهارمين شهيد محراب، همواره در راه تلاش براي خدا و تلاش براي حل مشكلات مردم صرف شد.
وي با اشاره به اينكه 30 سال پيش نيز دقيقا در 11 تيرماه شهيد صدوقي به دست منافقان در محراب نماز جمعه به شهادت رسيد، افزود: امروز پس از گذشت 30 سال، 11 تيرماه دوباره حادثه تلخي را براي مردم يزد رقم زد.
يحيي زاده با تسليت اين ضايعه تاسف بار به رهبر معظم انقلاب، مردم شهيد پرور و قدرشناس استان يزد، حوزه هاي علميه و خاندان آيت الله صدوقي، از مردم براي شركت در مراسم تشييع اين عالم نستوه دعوت كرد.
لازم به ذكر است؛ حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي صدوقي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد ساعت پنج بامداد 11 تيرماه در سالروز شهادت پدر بزرگوار خويش بر اثر بيماري در بيمارستان لاله تهران درگذشت.
گفتني است؛ حجت الاسلام والمسلمين صدوقي تنها فرزند ذكور شهيد محراب، آيت الله صدوقي است و پس از پدر به مدت 23 سال با تقوي و مردم داري امامت جمعه يزد را به عهده داشت.
حجت الاسلام صدوقي روز يازدهم تيرماه در سالروز شهادت پدر خود به سال شمسي و سالروز وفات مادر خود به تاريخ قمري دار فاني را وداع گفت.
پيام تسليت جامعه مدرسين حوزه علميه قم
در پي درگذشت نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد، جامعه مدرسين حوزه علميه قم پيام تسليتي به اين شرح صادر كرد.
در اين پيام آمده است؛ خبر درگذشت حضرت حجت الاسلام والمسلمين محمد علي صدوقي «ره» نماينده محترم ولي فقيه و امام جمعه يزد موجب تاسف و تاثر شد.
فرزند حضرت آيت الله صدوقي «ره» سومين شهيد محراب كه قبل از انقلاب همراه با والد گراميشان در مبارزات عليه رژيم و بعد از انقلاب در سنگرهاي گوناگون به خصوص در سنگر خطير امامت جمعه حضوري فعال داشتند و مردم را به تقوا و دين داري دعوت مي كردند؛ همزمان با سالگرد شهادت پدر بزرگوارشان نداي حق را لبيك گفته و به ديار باقي شتافتند.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم درگذشت آن فقيد سعيد را به محضر رهبر معظم انقلاب «مدظله العالي»، بيت شريف شهيد صدوقي، حوزه و عاملان و مردم شهيدپرور استان تسليت عرض نموده، از خداوند متعال علو درجات را براي آن مرحوم و صبر و اجر براي بازماندگان مسئلت مي كند.
يزد امروز تعطيل است
استاندار يزد به مناسبت درگذشت حجت الاسلام صدوقي امام جمعه فقيد يزد،امروز را تعطيل رسمي و تا پايان هفته را عزاي عمومي اعلام كرد.
محمدرضا فلاح زاده در حاشيه كنگره آيت الله صدوقي و شهداي طلبه و روحاني استان يزد در گفت وگو با فارس اظهار داشت: عصر شنبه پيكر مطهر حجت الاسلام صدوقي از تهران به يزد منتقل شده و صبح امروز مراسم تشييع پيكر ايشان در يزد برگزار مي شود.
وي افزود: مراسم تشييع پيكر مطهر حجت الاسلام صدوقي از هشت صبح امروز از مسجد ملااسماعيل، پايگاه نمازجمعه و جماعت و محل شهادت آيت الله صدوقي آغاز مي شود.
فلاح زاده همچنين خاطرنشان كرد: امروز، يكشنبه 12 تيرماه در استان يزد تعطيل رسمي و تا پايان هفته عزاي عمومي اعلام مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه از سرّ الهي همزماني درگذشت حجت الاسلام صدوقي و پدر بزرگوارشان آيت الله صدوقي بي اطلاع هستيم، افزود: صدوقي همواره همراه با پدر خويش در كنار امام خميني (ره) حضور داشت و براي جمهوري اسلامي ايران سر از پا نمي شناختند و حتي در جبهه ها نيز پدر بزرگوارشان را همراهي مي كردند.
فلاح زاده عنوان داشت: اين پدر و پسر بزرگوار در پرورش طلاب حوزه هاي علميه و دانشجويان دانشگاه امام صادق (ع) نقشي اساسي و تاثيرگذار داشتند.
وي بيان داشت: هرجا سيل و زلزله و حوادث طبيعي رخ مي داد، اين علماي شاخص شيعه پيشاپيش همه كمك رساني مي كردند.
استاندار يزد با تسليت اين ضايعه به مردم استان يزد، مقام معظم رهبري و خاندان صدوقي، از مردم دارالعباده يزد خواستند همچون هميشه در مراسم تشييع پيكر حجت الاسلام صدوقي نيز حضوري پرشكوه و منسجم داشته باشند.

 



رئيس جمهور وعده داد اجراي بسته هاي حمايتي بخش صنعت

سرويس اقتصادي -
رئيس جمهور به صنعتگران وعده داد كه دولت هر آنچه تحت عنوان بسته هاي حمايتي براي بخش صنعت از محل قانون هدفمند كردن يارانه ها در نظر گرفته است را بدون كم و كاست اجرا خواهد كرد.
محمود احمدي نژاد در مراسم روز ملي صنعت و معدن كه ديروز در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شد، با تاكيد بر ساختن ايران گفت: پايه ساختن ايران توليد است و البته اين به معناي آن نيست كه تجارت و بازرگاني ارزش كمتري دارد زيرا يك توليد وقتي ماندگار مي شود كه به بازارها راه يابد.
وي افزود: در شرايط امروز جهان، اگر ملتي بهترين حرف ها و انديشه ها را داشته باشد و به دنيا معرفي كند اما خود در صنعت، علم و تجارت جايگاه مناسبي نداشته باشد آن انديشه و فرهنگ بي پشتوانه مي ماند.
رئيس جمهور تصريح كرد: امروز هر كسي در خط توليد است مجاهد خط مقدم اعتلاي ملت ايران به شمار مي رود زيرا بسياري از اوقات فرهنگ يك كشور و ملت در قالب مصنوعات بروز مي كند.
وي با بيان اين كه امروز بخش مهمي از مناسبات دنيا را مولفه هاي اقتصادي و توليدي رقم مي زند، گفت: ما بايد بتوانيم در بازارهاي جهاني جايگاه خود را به دست آوريم.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود كارهاي انجام شده در سال هاي اخير در بخش صنعت و معدن را چيزي شبيه به معجزه دانست و گفت: در سخت ترين شرايط بالاترين دستاوردها نصيب كشور شده است و البته آن كساني كه مي خواهند اين پيشرفت را زير سؤال ببرند به ساحت صنعتگران توهين مي كنند.
وي ادامه داد: امروز تقريبا هيچ قطعه اي نيست كه از صنعت بخواهيم و او قادر به تهيه آن نباشد.
رئيس جمهور خطاب به صنعتگران گفت: كاري كه شما انجام داديد در سخت ترين شرايط انجام شد.
وي افزود: هدف كساني كه ايران را تحريم كردند جلوگيري از رشد توليد و ساختن ايران بود و فكر مي كردند با اين تحريم ها كمر صنعتگران خم مي شود ولي در همين شرايط صادرات غيرنفتي كشور نزديك به 6 برابر رشد داشت.
احمدي نژاد اظهار اميدواري كرد كه با مشاهده ايستادگي مردم دشمنان نيز دست از بداخلاقي برداشته و تحريم ها را لغو كند.
وي گفت: اگر چنين شرايطي به وجود آيد توليد كشور ده ها برابر خواهد شد.
وي در ادامه به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و وضعيت توليد كشور اشاره كرد و گفت: طي چند ماه اخير بهترين رفتارها را از بخش توليد شاهد بوديم و در شرايطي كه بسياري فكر مي كردند توليد كشور از هدفمند كردن يارانه ها آسيب مي بيند آمارها چيز ديگري را نشان مي دهد. رئيس جمهور هدفمندي يارانه ها را فشار و آزمايش سنگين در توليد عنوان كرد و گفت: رشد قابل توجه در بخش توليد در همين شرايط به وقوع پيوست.
وي در ادامه به سيستم بانكي كشور و اعطاي تسهيلات به بخش صنعت اشاره كرد و گفت: سيستم بانكي با تمام مشكلاتي كه داشت سال گذشته يك كار نو انجام داد و 20 درصد از درآمد نفت را به اقتصاد تزريق كرد تا امسال جهت سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف تسهيلات ارايه كند.
احمدي نژاد افزود: اين اقدام در شرايطي انجام شد كه بودجه سال گذشته بدون كسري و متمم بود و بيشترين تخصيص به بودجه هاي عمراني داده شد. وي در ادامه با اعلام اين كه تلاش خواهيم كرد منابع بانكي را بيشتر در مسير توليد ساماندهي كنيم، گفت: امسال با وجود مقاومت هايي كه صورت مي گيرد ساختار بانكي كشور را اصلاح خواهيم كرد تا در خدمت توليد باشد و همچنين از صندوق توسعه ملي براي تقويت بخش هاي توليدي استفاده خواهيم كرد.
رئيس جمهور بخش تخصيص يافته به صنعت كشور را معادل 30 درصد به طور مستقيم از ذخيره صندوق توسعه ملي عنوان كرد و گفت: نزديك به 70 درصد از اين صندوق به طور غيرمستقيم به صنعت كشور تخصيص مي يابد.
وي سود تسهيلات اعطايي به اين بخش از صندوق توسعه ملي را 2 درصد اعلام كرد و گفت: تلاش خواهيم كرد بخش قابل توجهي از منابع بانك ها نيز با سود پايين به صنعت داده شود.
احمدي نژاد به بسته هاي حمايتي تعيين شده براي بخش صنعت از محل اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اشاره كرد و گفت: گرچه هم اكنون نيز براساس اين بسته ها عمل مي شود ولي هر آنچه كه دولت وعده داده است بدون كم و كاست اجرا خواهد شد و اگر شاهد برخي نوسانات هستيم به خاطر نوسانات بودجه اي است كه از دست ما خارج است.
وي همت بسيج شده از سوي صنعتگران براي ساختن ايران را مسئله اي بسيار مهم دانست و گفت: زماني كه كار صنعتگران در زمينه ايجاد اشتغال در سال گذشته را برخي زير سؤال بردند دل من سوخت.
رئيس جمهور ادامه داد: وقتي وزير كار اعلام كرد حاضر است تمامي شغل هاي ايجاد شده را به ريز اطلاعات در اختيار همگان قرار دهد عده اي اصرار دارند كه شما خلاف واقع مي گوييد و اين ناديده گرفتن زحمات تلاشگران اقتصادي است.
وي در پايان با اعلام اين كه ما در كنار صنعتگران خواهيم بود، گفت: قانون بودجه فرصت هاي خوبي را در اختيار قرار داده است. علاوه بر آن ادغام وزارتخانه هاي صنعت و بازرگاني نيز فرصت مناسبي است كه توليدات سريعا بازار خود را پيدا كنند.
تخفيف 30 هزار ميليارد توماني به صنعت
مهدي غضنفري سرپرست وزارت صنايع از تخفيف 30 هزار ميليارد تومان به بخش صنعت جهت اجراي بسته هاي حمايتي، طرح هاي زير ساخت و حمايت از بخش خصوصي خبر داد و گفت: 10 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي حمايت از بخش صنعت و معدن به صورت وام ارزان قيمت ارزي اختصاص مي يابد، راه اندازي دوسوم اين رقم نيز از منابع بانكي و به صورت ريالي تامين خواهد شد.
وي تصريح كرد: استفاده از فاينانس هاي داخلي و خارجي نيز فراهم شده و سازمان گسترش مسئوليت تامين مالي از خارج را بر عهده دارد كه به اين ترتيب سبدي از تامين منابع مالي را براي بخش صنعت و معدن در اختيار خواهيم داشت.
وي با بيان اين كه با تشكيل وزارتخانه جديد تعامل بيشتري براي جذب سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي صورت خواهد گرفت تصريح كرد: در تشكيل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت موضوع توليد مبناي كار خواهد بود و در اين راستا به مديريت واردات و قيمت تمام شده توليد در داخل نيز بيش از گذشته توجه مي شود.

 



در پيامي؛ رئيس جمهور درگذشت امام جمعه يزد را تسليت گفت

رئيس جمهور در پيامي درگذشت حجت الاسلام صدوقي نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد را به رهبر معظم انقلاب، مردم يزد و خانواده آن مرحوم تسليت گفت.
به گزارش مهر، متن پيام محمود احمدي نژاد به مناسبت درگذشت حجت الاسلام صدوقي بدين شرح است : خبر درگذشت جناب حجت الاسلام والمسلمين شيخ محمد علي صدوقي نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد موجب تاثر و تالم شد.
آن مرحوم در آستانه سالگرد شهادت جانسوز پدر گرامي اش ، شهيد محراب حضرت آيت الله صدوقي ، دعوت حق را لبيك گفت .
مردم شريف دارالعباده يزد هرگز كلام حق و سداد را كه جمعه هر هفته از زبان اين پدر و فرزند بزرگوار مي شنيدند، فراموش نخواهند كرد.
اين ضايعه را به محضر رهبر معظم انقلاب ، روحانيت معزز ، مردم شريف يزد و بيت ارجمند صدوقي تسليت و تعزيت عرض مي كنم و براي بازماندگان آن خاندان عزيز صبر جميل واجر جزيل آرزومندم.

 



كعبه با گلاب ناب ايراني شستشو شد

خانه خدا با بيش از 80 ليتر گلاب ناب ايراني و آب زمزم، پس از نماز صبح شستشو داده شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، مراسم شستشوي كعبه معظمه با گلاب ناب ايراني صبح ديروز با حضور شخصيت هاي جهان اسلام شستشو داده شد.
شخصيت هاي اسلامي، كعبه معظمه را از داخل با تكه هاي پارچه خيس شده با آب زمزم و آميخته با گلاب شستشو دادند.
مراسم شستشوي كعبه مشرفه، شيخ صالح بن عبدالرحمن الحصين مدير اداره امور مسجدالحرام و مسجدالنبي(ص) و جمعي از وزيران كابينه عربستان و علما و پرده داران كعبه و همچنين ديپلمات هاي كشورهاي اسلامي در عربستان و زائران بيت الله الحرام حضور داشتند.
شستشوي خانه خدا در مراسم و مراحل ويژه اي انجام مي شود و ديوارهاي خانه خدا با ظروفي از آب زمزم مخلوط با گلاب كاشان با پارچه هاي سفيد شسته مي شوند.
همچنين زمين خانه خدا كه با سنگ مرمر مفروش است، با پارچه هاي سفيد معطر با بهترين عطرها، گلاب كاشان، عود و مشك شسته و خشك مي شود.
بيش از 80 ليتر گلاب مورد نياز براي شستشوي خانه خدا هفته گذشته وارد مكه مكرمه شد كه با حضور مسئولين بعثه مقام معظم رهبري تحويل اداره امور مسجدالحرام داده شد.

 



بازخواني مواضع مرحوم حجت الاسلام صدوقي در نفي عملكرد جريان فتنه

سرويس سياسي-
بازخواني مواضع حجت الاسلام صدوقي نماينده رهبر معظم انقلاب در يزد، در جريان فتنه 88 نشان مي دهد كه ايشان مرزبندي جدي و غيرقابل انكاري با اين جريان داشته است.
در پي درگذشت حجت الاسلام محمدعلي صدوقي مرور بخش هايي از سخنان ايشان در جريان فتنه 88 آموزنده خواهد بود بويژه از آن رو كه اصلاح طلبان در ايران همواره تلاش كرده اند حجت الاسلام صدوقي را به جبهه خود منتسب نمايند.
حجت الاسلام صدوقي فرزند سومين شهيد محراب در بهمن سال 89 و در زماني كه جريان فتنه در داخل كشور و اپوزيسيون در خارج، چشم طمع به دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران دوخته بود در واكنش به اغتشاشات 25 بهمن در خطبه هاي نماز جمعه عنوان كرد: اگر واقعا فتنه گران قصد حمايت از مردم مصر و تونس را داشتند بايد در روز 22 بهمن كه تمام ملت ايران به خيابان ها آمده و با مقام معظم رهبري، انقلاب، دستاوردهاي نظام و مسئولان پيمان مجددي بستند، به ميدان مي آمدند.
وي همچنين خطاب به فتنه گران افزود: وقتي درخواستي براي راهپيمايي به وزارت كشور داده مي شود مسئولين مرتبط تمام جوانب كار را در نظر مي گيرند و آن وقت اجازه يا عدم اجازه خود را اعلام مي كنند، حال اگر اين فتنه گران واقعا در حرف هاي خود صادق هستند، وقتي مجوزي صادر نشد ديگر بر حرف خود تاكيد نمي كردند.
صدوقي با اشاره به اين كه فتنه گران بايد در برابر قانون سر تعظيم فرود مي آوردند اظهار داشت: متاسفانه بعضي افراد فتنه گر بر خواسته هاي تفرقه انگيز خود اصرار و به نظام و قانون جمهوري اسلامي ايران دهن كجي كردند و خواسته شوم خود را در 25 بهمن اجرا و قصد داشتند وحدتي كه 22 بهمن در بين مردم ايران ايجاد شده بود را از بين ببرند.
وي با بيان اين كه بازگو كردن آن حوادث شوم در آستانه هفته وحدت باعث ناراحتي مردم و همچنين باعث اشاعه فحشا مي شود گفت: مردم و مسئولين از قوه قضائيه كه فردي مجتهد بر سكان آن است خواهان محاكمه سران فتنه بدون لحظه اي تامل مي باشند و اميدواريم به زودي اين خواسته اجرايي شود.
صدوقي تاكيد كرد: فتنه گران بدانند شجره تنومند انقلاب جمهوري اسلامي پس از گذشت سه دهه محكم و استوار شده و مردم هميشه در صحنه نيز گوش به فرمان فرامين مقام معظم رهبري هستند و نخواهند گذاشت خدشه اي بر اين نظام و دستاوردهاي آن وارد شود.
حجت الاسلام صدوقي با اشاره به توهين يك فرد در روزنامه اطلاعات در سال 56 به مرجعيت گفت: در آن زمان مردم، روحانيان، طلاب و ديگر اقشار مردم چنان برآشفتند كه نظام دچار ترس شده و مردم را به خاك و خون كشاند، آيا حالا كه سه دهه از عمر انقلاب اسلامي گذشته و فرامين دين مبين اسلام پياده شده است آيا كوچكترين توهيني را به مرجعيت و بويژه شخص مقام معظم رهبري برخواهند تافت كه جواب آن مسلما نه خواهد بود.

 



از سوي جمعيت هلال احمر انجام شد
ارسال محموله 40 تني اقلام دارويي و غذايي به ليبي و تونس

رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر از ارسال سومين محموله امدادي و كمك هاي بشردوستانه ايران به مرز ليبي و تونس خبر داد.
محمود مظفر با اعلام خبر ارسال سومين محموله كمك هاي امدادي جمعيت هلال احمر ايران به آوارگان ليبي حاضر در مرز تونس و ليبي گفت: محموله اي به وزن 40 تن شامل اقلام دارويي و بهداشتي به همراه يك تيم امدادي و درماني روز دوشنبه براي آوارگان ليبي ارسال مي شود.
مظفر افزود: 200 تخته چادر امدادي، يك هزار و 500 تخته پتو، 35هزار كنسرو پروتئين و غلات و 10تن اقلام دارويي، بهداشتي و زيستي و غيره براي آوارگان در مرزهاي ليبي ارسال خواهد شد.

 



براي 5 سال ديگر حكم اعضاي شوراي مركزي كميته امداد تمديد شد

احكام اعضاي شوراي مركزي كميته امداد امام خميني(ره) براي يك دوره پنج ساله ديگر تمديد شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني اين نهاد، براساس موافقت حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله العالي) رهبر فرزانه انقلاب اسلامي ايران، آقايان حبيب الله عسگراولادي، حسين انواري، ابوالفضل حاجي حيدري و حميدرضا ترقي، به عنوان اعضاي شوراي مركزي كميته امداد امام خميني(ره) براي يك دوره پنج ساله ديگر تعيين شدند.

 



با ثبت 2 باغ ايراني تعداد آثار جهاني فارس به 4 اثر رسيد

در سي وپنجمين نشست كميته ميراث جهاني در پاريس پرونده باغ هاي پاسارگاد و ارم فارس با اختصاص پنج معيار از شش معيار مورد نظر يونسكو به ثبت جهاني رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس با بيان اين مطلب اظهار داشت: پرونده باغ هاي ايراني، معرف 9 باغ منحصر به فرد كشورمان است كه باغ هاي پاسارگاد و ارم از استان فارس در اين پرونده به فهرست ميراث جهاني پيوستند.
فريدون فعالي با بيان اينكه ثبت پرونده باغ هاي ايراني افتخاري بزرگ براي نشان دادن و معرفي بيش از پيش تاريخ و فرهنگ ايران به جهانيان است گفت: باغ هاي ايراني سابقه اي طولاني از زمان هخامنشيان دارند كه باغ پاسارگاد به عنوان نخستين الگوي چهار باغ در جهان تاثيرات شگرفي در ادوار پس از خود در سراسر جهان گذاشته است و از اين حيث در جايگاه ويژه اي قرار دارد.
فعالي با اشاره به اينكه قرار گرفتن اين دو باغ در فهرست جهاني مي تواند حمايت هاي مادي و معنوي جهاني را براي مجموعه ها در برداشته باشد بيان داشت: ثبت اين دو باغ در فهرست آثار يونسكو در معرفي هرچه بيشتر اين مكان ها و جذب گردشگران خارجي و داخلي تاثير به سزايي دارد و اين امر بر لزوم توسعه برنامه ريزي ها براي حفاظت بيشتر از اين مكان ها مي افزايد.
طبق مطالعات و پژوهش هاي انجام گرفته با توجه به طراحي باغ پاسارگاد توسط كوروش مي توان وي را به عنوان نخستين ابداع كننده طرح چهار باغ در جهان پذيرفت.
اعتباري كه پاسارگاد بر مبناي طرح چهار باغ به دست آورد به حدي بود كه الگوي بصري چهارباغ تا قرن ها پس از وي نيز به عنوان مبناي طرح هاي باغ هاي ايراني به كار گرفته شد.
با توجه به تناسب و توازني كه كوروش كبير با ساخت چهارباغ سلطنتي پاسارگاد به وجود آورد، مسير تازه اي در طرح باغ مطابق با ذوق و سليقه ايرانيان آغاز شد، مسيري كه با دستور وي آغاز و سال ها پس از وي نيز به عنوان الگوي باغ ايرانيان مورد قبول نسل هاي پس از او قرار گرفت.

 



جشنواره وبلاگ نويسي قرآني تا 25 تير تمديد شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
به دليل استقبال گسترده مخاطبان، ثبت نام در جشنواره بين المللي وبلاگ نويسي قرآني آيات تا 25 تيرماه تمديد شد.
تاكنون بيش از هزار و 200 وبلاگ ايراني و خارجي در جشنواره بين المللي وبلاگ نويسي قرآني آيات در تبريز ثبت نام كرده اند.
موضوعات برگزاري جشنواره شامل اشعار قرآني، قرآن در گفتار بزرگان، قرآن و عدالت اجتماعي، موسسات و تشكل هاي قرآني، آموزش هاي قرآني، قرآن و خانواده، پيام هاي قرآني شامل (وحدت و همبستگي، محبت و مهرباني، احترام به والدين، همت و تلاش، نماز، انفاق، عفاف و حجاب)، قرآن و اجتماع و قرآن و زندگي است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي جشنواره فوق در دو بخش «اصلي» و «ويژه بين المللي» ترتيب مي يابد كه بخش اصلي شامل وبلاگ متني با محوريت مقاله، پژوهش داستان و شعر گزارش و خبر، خاطره نويسي احاديث، آموزش، تاويل، تفسير و تدبير و تلاوت ها و فتو وبلاگ است.

 



رويش نخستين خوشه هاي برنج در گيلان

رشت-خبرنگاركيهان:
نخستين خوشه هاي برنج در استان گيلان در سال زراعي جاري در شهرستان شفت ظاهر شد.
به گفته احمد پادياب مديرجهاد كشاورزي شهرستان شفت نخستين خوشه هاي برنج از نوع هاشمي در سطحي معادل 5/1 هكتار از اراضي جهانگير دائمي كشاورز گيلاني در روستاي ليشاوندان شفت روييد.
شهرستان شفت داراي يك هزار و 433 هكتار اراضي شاليزاري است كه 60 درصد آن به ارقام محلي اختصاص دارد.

 



باغ فين كاشان جهاني شد

كاشان-خبرنگاركيهان:
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از ثبت باغ تاريخي فين در فهرست آثار جهاني خبر داد.
حسين يزدان مهر گفت: 9 باغ ايراني از جمله باغ فين كاشان براي ثبت جهاني درسي و پنجمين اجلاس اخير كميته ميراث جهاني پيشنهاد شد.
وي افزود: پس از سفر كارشناسان يونسكو و بازديد آنها در دي ماه سال گذشته از مجموعه تاريخي باغ فين كاشان، مرحله اول ثبت آن در فهرست آثارجهاني تأييد شد.
وي يادآور شد: بيش از يك سال بود كه تمامي فعاليت هاي ميراث فرهنگي شهرستان كاشان و استان اصفهان معطوف به ثبت جهاني اين باغ تاريخي شده بود.
وي، نظارت مستقيم يونسكو بر باغ تاريخي فين، ايجاد پايگاه با استفاده از بهترين كارشناسان و معرفي باغ به جهانيان را از جمله فوايد ثبت جهاني اين اثر دانست و گفت: تخصيص اعتبارات و رديف هاي اعتباري قابل توجه به آثار ثبت جهاني توسط يونسكو مي تواند در راستاي ساماندهي، آزادسازي، كاربري ها و عرصه و حريم هاي اين آثار موثر باشد.
يزدان مهر بيان داشت: باغ تاريخي فين كاشان با مساحتي حدود 24 هزار مترمربع، يكي از زيباترين باغ هاي ايراني و معروف به عروس باغ هاي ايران است كه توسط چشمه اي به نام چشمه سليمانيه فين كاشان تغذيه مي شود.
وي افزود: علاوه بر فضاي سر سبز و مصفاي آن داراي ابنيه تاريخي عمارت سردار، كوشك صفويه (شترگلوي صفوي)، كوشك قاجاريه، حمام هاي صفويه و قاجاريه، موزه ملي و خلوت كريم خاني است.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: هنرمندان نبايد در آثار خود سياه نمايي كنند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به جنگ نرم دشمنان عليه اسلام و انقلاب اسلامي گفت: راه موفقيت هنرمندان در اين نوع جنگ، شناسايي اهداف و طرح هاي دشمن است.
به گزارش ايرنا، «سيدمحمد حسيني» روز جمعه در ديدار با هنرمندان شهرستان انار در مجتمع شهيد اسماعيلي نيا اين شهر افزود: اصحاب فرهنگ و هنر بايد در خط مقدم مقابله با جنگ نرم، جنگ تبليغاتي و جنگ فرهنگي دشمنان حضور داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه هنرمندان نبايد سياه نمايي كنند و مطالبي بيان كنند كه تلخ و ناگوار باشد و افراد دچار ياس و نااميدي و سرخوردگي شوند تاكيد كرد: بايد توليدات و محصولات فرهنگي خوب، فاخر و ارزنده ارائه دهيم تا جوانان و نوجوانان جامعه سراغ محصولات غربي كه با هدف نيز توليد مي شوند، نروند.
حسيني افزود: دشمنان در كنار ساخت فيلم هاي سينمايي، توليدات هنري و در كنار هر مركزي كه محصول فرهنگي را توليد مي كند، اتاق فكري را تشكيل داده اند كه آن محصول فرهنگي را حساب شده طراحي كنند. وي گفت: تنها كشوري كه مقابل آنان ايستاده و تنها فرهنگي كه پيام و حرف دارد و مي تواند در مقابل آنها در صحنه جهاني عرض اندام كرده و ديگران را به سوي خودش جلب كند، فرهنگ انقلاب اسلامي و فرهنگ ناب اسلامي است كه در ايران وجود دارد. وي در ادامه با اشاره به اختصاص اعتبارات خوب سال جاري در زمينه هاي هنري، اظهاراميدواري كرد: با اين اعتبارات و همچنين توليدات فرهنگي كه در اين زمينه صورت مي گيرد شاهد تحولات در جامعه باشيم.

 



وزير بازرگاني: 464كارخانه در هفته صنعت و معدن افتتاح مي شود

كرج-خبرنگاركيهان:
464 كارخانه بزرگ، متوسط و كوچك طي هفته صنعت و معدن در كشور به بهره برداري مي رسد.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني در حاشيه افتتاح خطوط توليد يك كارخانه توليد ماكاروني در ساوجبلاغ در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: آمارهاي موجود نشان دهنده رشد شايسته صنعت در ايران است.
وي تصريح كرد: با توجه به اصل 44 قانون اساسي مبتني بر مشاركت بخش خصوصي بايد ميزان سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدن توسط سرمايه گذاران افزايش يابد.
وي بيان كرد: در حال حاضر كشور به سمتي مي رود كه همكاري بخش خصوصي در حال افزايش است و اين امر باعث افزايش انگيزه ديگر سرمايه گذاران مي شود.
اين مقام مسئول در پايان با اشاره به ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع گفت: اين اقدام تحقق اهداف مورد نظر براي رشد و توسعه صنايع كشور را تسريع مي بخشد.

 



برگزاري كنگره آيت الله صدوقي و 146 شهيد طلبه يزد

كنگره چهارمين شهيد محراب آيت الله صدوقي و 146 شهيد طلبه و روحاني استان يزد در حالي آغاز به كار كرد كه همزمان فرزند اين شهيدعزيز به ديدار پدر شتافت.
به گزارش مهر، كنگره چهارمين شهيد محراب، آيت الله صدوقي و 146 شهيد طلبه و روحاني استان يزد صبح شنبه با حضور خانواده هاي معظم شهدا، آيت الله حسيني بوشهري امام جمعه قم، ائمه جماعات و جمعه شهرهاي مختلف استان يزد، استاندار و اقشار مختلف مردم در مسجد حظيره در كنار تربت شهيد محراب، آيت الله صدوقي آغاز شد.
اين مراسم كه قرار بود با حضور نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد به عنوان تنها فرزند ذكور شهيد محراب برگزار شود؛ متاسفانه در حالي برگزار شد كه امروز خبر درگذشت وي در اين مراسم اعلام شد.
بنا به اين گزارش اعلام اين خبر فضاي خاصي را بر كنگره حاكم كرد ؛ طوري كه برگزاري مراسم و سخنراني مسئولان استان از جمله استاندار به دليل تالم از خبر درگذشت امام جمعه فقيد يزد، نيمه كاره ماند.
گفتني است؛ در حاشيه اين كنگره نمايشگاهي از آثار شهداي طلبه نيز برگزار شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

تبليغ بازيگر ممنوع از فعاليت در سيما، توسط سيما!
بازيگري كه چندي است به دليل فعاليت ضدانقلابي، حضورش در سيما منع شده است، توسط بخش هايي از سيما تبليغ مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، «ب.ك» كه به همراه مادرش، در برخي مراسم، با لباس هاي سراسر سبز ظاهر مي شد، به دليل فعاليت ضدانقلابي، اجازه حضور در برنامه هاي سيما را ندارد. با اين حال، آنونس فيلم هاي وي از شبكه هاي مختلف سيما پخش مي شود.
از سوي ديگر، در برنامه جمعه شب «هفت» نيز، به بهانه اكران فيلم مسئله دار «قصه پريا»، تصاوير بازيگر ياد شده پخش گرديد.
ائتلاف هنرمندان جهان اسلام براي بيداري اسلامي
جانشين سازمان بسيج هنرمندان از حضور هنرمندان سوري و لبناني در اتحاديه هنرمندان جهان اسلام خبر داد.
حسين حسن نژاد در جمع هنرمندان حاضر در دومين اردوي راهيان نور مقاومت، «اتحاديه هنرمندان جهان اسلام» را يك تشكل غيردولتي و مستقل معرفي كرده و افزود: سازمان بسيج هنرمندان سعي مي كند با زمينه سازي آشنايي هنرمندان با جبهه اصلي مقاومت اسلامي، زمينه سازي لازم را براي چنين پيوند مباركي فراهم آورد و براي اين كار نهايت تلاش خود را مصروف بنيان يك تشكل ماندگار مستقل و متعهد مي كند.
جانشين سازمان بسيج هنرمندان در اين زمينه تصريح كرد: مهمترين عنصر شكل گيري يك اراده جمعي شناخت مناسب از يكديگر است و به همين خاطر انتقال تجارب و شناساندن ظرفيت ها يك امر واجب و لازم است و در اين راستا در مرحله اول سعي در ايجاد همراهي هنرمندان متعهد ايران با هنرمندان جبهه فرهنگي مقاومت در سوريه و لبنان را داريم و بعد از آن نيز با هنرمنداني كه به لحاظ فرهنگي مشتركات بيشتري با آنان داريم تعامل خواهيم كرد.
به گزارش فارس، دو مين اردوي راهيان نور مقاومت با حضور هنرمنداني مانند نادر طالب زاده، صابر امامي، دكتر كافي، حسين اسرافيلي، دكتر بهزاد بيگلري و 32 نفر از هنرمندان و مديران هنري سراسر كشور هم اكنون در حال برگزاري است.
تكذيب ادعاهاي قائم مقام انتشارات نيستان
مديركل اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادعاهاي قائم مقام انتشارات نيستان را تكذيب كرد.
سيدعلي شجاعي، قائم مقام انتشارات نيستان چندي پيش مدعي شده بود: وزارت ارشاد از پدر من بابت انتقادها دلگير است و به همين خاطر صدور مجوز براي آثار ارائه شده از سوي نيستان فعلا انجام نمي پذيرد.
محمد اللهياري، مديركل اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اما در گفت وگو با خبر آنلاين با اشاره به اين كه ملاك عمل براي صدور مجوز، آيين نامه، اهداف، سياست ها و ضوابط نشر كتاب در كشور است، گفت: محتواي آثاري كه براي صدور مجوز به اداره كتاب ارسال مي شود با اين آيين نامه مطابقت داده مي شود و براي اعطاي مجوز جهت بررسي در اختيار كارشناسان قرار مي گيرد. در اين مسير تنها خود اثر و محتواي آن در نظر گرفته مي شود و توجهي به نام نويسنده، مترجم يا ناشر آن نمي شود.
اللهياري با تاكيد بر اين كه هرگز دستوري براي طولاني تر كردن زمان دريافت مجوز يا عدم صدور مجوز براي كتاب انتشاراتي خاصي از سوي مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت نگرفته است، در خصوص صحبت هاي قائم مقام انتشارات نيستان گفت: آخرين مجوز براي كتاب هاي اين انتشارات پنج تير 90 صادر شده است و كار اعطاي مجوز براي باقي كتاب هاي اين انتشارات هم طبق روال در حال انجام است.
هاليوود زندگي بازيگران را به نابودي مي كشاند
«اسپايك لي»، كارگردان سياهپوست سينماي آمريكا گفت: اين كه زندگي خصوصي بازيگران هاليوودي سراسر مشكل و فساد است چيز عجيبي نيست، چون هاليوود آنها را به نابودي مي كشاند.
به گزارش فارس به نقل از سايت سينمايي هافينگتون پست، اين كارگردان آمريكايي در مصاحبه اخير خود براي هاليوود اظهار تاسف كرد. وي گفت: اين كه در هاليوود بازيگران مرد و زن در زندگي شخصي شان مشكلات فراواني دارند چه از نظر ازدواج، چه ازنظر روحي رواني و چه از نظر مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلي به هيچ وجه چيز عجيبي نيست، چون هاليوود زندگي آنها را به نابودي مي كشاند.«اسپايك لي» همچنين از پروسه انتخاب برترين هاي اسكار انتقاد كرد و آن را كاملا ناعادلانه و پر از عيب و ايراد دانست. «لي» در اين باره گفت: بارها شاهد آن بوده ايم كه يك فيلم از هر لحاظ شايستگي برنده شدن در اين رقابت ها را دارد اما نه تنها برنده نمي شود بلكه حتي نامزد هم نمي شود و به جاي آن فيلمي برنده جايزه برتر اين رقابت ها مي شود كه نه تنها از نظر مردم كه از نظر منتقدان و كارشناسان سينمايي نيز به هيچ وجه شايستگي لازم را نداشته است. به همين خاطر به نظر من جوايز اسكار به هيچ وجه مهم و تعيين كننده نيستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14