(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 تیر 1390- شماره 19967

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب در جمع قاريان و حافظان قرآن كريم:
قيام ملت هاي منطقه تحقق قطعي وعده هاي قرآني است
با ثبت ركورد ماموريت 66 روزه زير دريايي «يونس» به كشور بازگشت
با حضور رئيس قوه قضائيه و مسئولين فرهنگي كشور:
مراسم اختتاميه مسابقات بين المللي قرآن كريم برگزار شد
وزير خارجه مصر:قاهره به دنبال ايجاد روابط درست با تهران است
برگزاري جشن خودكفايي در صنعت سدسازي
توزيع بسته هاي غذايي در طرح هماي رحمت
درخشش 4 دانش آموز گنبدي در مسابقات بين المللي كاراته مالزي
آغاز ويرايش رشته محل هاي آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي
ساخت روپوش بارگاه ملكوتي حرم مطهرامام رضا(ع) در قشم به پايان رسيد
يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان در سنندج آغاز به كار كرد
وزير علوم:هيچ برنامه مدوني درباره تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها وجود ندارد
احداث 400 كيلومتر خط قطار شهري در كشور
اخبار ادبي و هنري



رهبر معظم انقلاب در جمع قاريان و حافظان قرآن كريم:
قيام ملت هاي منطقه تحقق قطعي وعده هاي قرآني است

حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار اساتيد، داوران، حفاظ و قاريان شركت كننده در بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم و جمعي از جامعه قرآني كشور، قرآن را «مهمترين وسيله و عامل وحدت، عزت و اقتدار امت اسلامي» و «قيام ملتهاي منطقه را از نشانه هاي روشن تحقق قطعي وعده هاي قرآني پروردگار» خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي، مسابقات بين المللي قرآن كريم را نشان دهنده ظرفيت عظيم و بي پايان اين كتاب آسماني براي اجتماع و وحدت مسلمانان دانستند و خاطرنشان كردند: همه ملت هاي مسلمان در مقابل اين هديه بي نظير الهي خاضع و درس آموزند و اين حقيقت، فرصت بسيار مهمي را براي وحدت مسلمانان ايجاد مي كند.
ايشان، بي توجهي به ظرفيت وحدت بخش قرآن مجيد را غفلت بزرگ ملتهاي مسلمان برشمردند و افزودند: «باور نداشتن به مفاهم قرآني و وعده هاي پروردگار»، غفلت ديگري است كه عملا مانع وحدت، عزت و اقتدار امت اسلامي شده است.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين تحقق قطعي وعده هاي قرآني خداوند، به تغيير سرنوشت ملت ايران اشاره و خاطرنشان كردند: ما ملت ايران، آيه شريفه ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم را در عمل آزموده ايم و با قيام لله و ياري دين خدا، نصرت الهي را كاملا درك كرده ايم.
حضرت آيت الله خامنه اي ايران دوران طاغوت را «ايران آمريكا» و ايران وابسته به صهيونيست ها خواندند و خاطرنشان كردند: تبديل ايران به قطب قدرتمند مقابله با استكبار و صهيونيسم، معجزه اي عيني و تحقق وعده نصرت الهي است كه خداوند كريم آن را در قرآن، بشارت داده است.
ايشان قيام ملتهاي منطقه از جمله ملت مصر را از ديگر نشانه هاي بارز حتمي بودن وعده هاي قرآن برشمردند و افزودند: «آمريكا، جبهه خبيث صهيونيست ها و وابستگان سياسي آنها در منطقه»، حتي حاضر نبودند فكر قيام ملت مصر را به ذهنشان راه دهند، اما اين ملت، با شعار الله اكبر و «نمازجمعه و جماعت» به ميدان ياري دين خدا آمد و خداوند نيز با نصرت آن ملت، بار ديگر ثابت كرد كه اگر پروردگار كسي را ياري كند هيچ قدرتي نمي تواند بر او غلبه كند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، حفظ قرآن را، باعث ايجاد فرصت بيشتر براي تدبر و تفكر در اين كتاب الهي دانستند و با توصيه به نوجوانان و جوانان به حفظ قرآن مجيد افزودند: تدبر، كليد اصلي درك مفاهيم و معاني عميق قرآن است و حفظ آيات شريف، اين فرصت را بهتر و بيشتر فراهم مي كند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمدي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، در گزارشي از برپايي بيست و هشتمين دوره مسابقات قرآن كريم در تهران گفت: در اين دوره از مسابقات كه به مدت 5 روز برگزار شد، 96 نفر قاري و حافظ قرآن و 13 نفر داور از 61 كشور جهان حضور داشتند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي پژوهش هاي قرآني در قالب مقاله نويسي، برپايي همايش بانوان فعال در عرصه قرآني، كارگاههاي آموزشي تخصصي در رشته قرائت و حفظ، برگزاري نمايشگاه محصولات قرآني و محافل انس با قرآن را از ديگر برنامه هاي اين دوره از مسابقات بين المللي قرآن كريم اعلام كرد.

 



با ثبت ركورد ماموريت 66 روزه زير دريايي «يونس» به كشور بازگشت

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
زيردريايي «يونس» پس از ركورد جهاني ماموريت هاي بين المللي با استقبال فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و ساير مسئولان نظامي و سياسي به كشور بازگشت.
اين زيرسطحي از نوع زيردريايي كلاس طارق است كه به همراه دو ناو ديگر ارتش در قالب ناو گروه اعزامي چهاردهم در آبهاي دور حضور يافته است.
زيردريايي «يونس» از ارديبهشت سال جاري در نخستين تجربه سفر خود براي حضور در آب هاي دوردست بين المللي به منظور شناسايي شناورهاي كشورهاي مختلف دنيا و همچنين جمع آوري اطلاعاتي مربوط به آب هاي آزاد بين المللي به منطقه خليج عدن اعزام شد.
در اين ماموريت 400 نفر حضور داشتند كه علاوه بر نشان دادن توانايي هاي دفاعي ايران در اين ماموريت امنيت خطوط كشتيراني در آب هاي ناامن را نيز تامين كرده اند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش در مراسم استقبال از چهاردهمين ناو گروه اعزامي ارتش گفت: نيروي دريايي ارتش به دنبال دفاع از مرزهاي آبي، منافع كشور در آب هاي آزاد و همچنين به دنبال برقراري امنيت در آبراه هاي مهم دنيا است.
حبيب الله سياري افزود: هدف از اعزام اين ناو گروه، تامين امنيت خطوط كشتيراني در راستاي تداوم چرخه اقتصادي و همچنين مبارزه با تروريسم دريايي بوده و سفر اين زيرسطحي به آب هاي دور بين المللي صلح آميز است و تهديد عليه هيچ كشوري به شمار نمي آيد.
وي در ادامه اين مراسم اظهار كرد: ايران اسلامي جزو نخستين كشورهايي است كه براي پاسخ به سازمان دريانوردي بين المللي در خصوص مبارزه با تروريسم هاي دريايي به آب هاي دور دست بين المللي ناو گروه اعزام كرده است.
سياري با بيان اينكه هدف ما از برقراري امنيت فقط براي ناو گروه هاي آمريكا نيست بلكه براي تمامي ناو گروه هاي دريايي دنياست افزود: ما مي توانيم با تمامي كشورهاي همسايه روابط مشترك و نزديكي داشته باشيم هر چند كه اين برقراري امنيت توسط كشورهاي منطقه مي تواند باعث فتنه هاي هرچه بيشتر كشورهاي منطقه شود. فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در حاشيه اين مراسم به خبرنگاران گفت: زيردريايي يونس توانست نسبت به ساير ناو گروهاي مختلف ركورد ماموريتي خود را بشكند و با 66 روز ماندگاري در زيردريا از زير سطحي هايي از جمله «هانس شوفر» آلماني نيز جلودار باشد. امير دريادار دوم فريبرز قادرپناه افزود: زيرسطحي يونس با وجود ماموريت 66 روزه خود توانست رد 40 فروند انواع شناورهاي زيردريايي و همچنين يگان پروازي كشورهاي مختلف دنيا را در محدوده عمليات خود شناسايي و ثبت و ضبط كند. وي اظهار كرد: با توجه به ارزيابي هايي كه از سفر اين ناو گروه به دست مي آيد در صورت لزوم اعزام زيردريايي ها به آب هاي دور بار ديگر نيز تكرار خواهد شد.
فرمانده زيردريايي يونس در ادامه به خبرنگار ما گفت: چهاردهمين ناوگروه براي صيانت از دريا و حفظ منافع كشور به آبهاي دوردست بين المللي اعزام شدند.
حسين حريري افزود: هدف از اين ماموريت آزمايش سامانه هاي بهينه سازي شده توسط متخصصان كشور بوده كه اين ماموريت با رسيدن به هدف نهايي خود با موفقيت بالايي انجام شد.

 



با حضور رئيس قوه قضائيه و مسئولين فرهنگي كشور:
مراسم اختتاميه مسابقات بين المللي قرآن كريم برگزار شد

مراسم اختتاميه بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم با حضور رئيس قوه قضاييه و نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در شامگاه 13تيرماه برگزار شد.
به گزارش ايكنا، اين مراسم با حضور آيت الله صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه قضاييه، آيت الله گركاني، رئيس ديوان عالي كشور، سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بختياري، وزير دادگستري، جامعه قرآني كشور، قراء و حفاظ و پژوهشگران قرآني، خانواده شهدا و جانبازان و ديگر علاقه مندان به برنامه هاي قرآني در سالن اجلاس سران برگزار شد.
در اين مراسم محمداحسان السيدحسن، داور سوري اين دوره از مسابقات به عنوان نماينده هيئت داوران بيانيه اين هيئت را قرائت كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: «با عنايت خداي منان و به بركت قرآن عظيم، بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم به ميزباني جمهوري اسلامي ايران همزمان با عيد سعيد مبعث پيامبراكرم(ص) در پايتخت ايران برگزار گرديد. هيئت داوران اين دوره از مسابقات، مفتخر است كه در اين ايام مبارك در محضر قرآن كريم و قرآن دوستان و قاريان و حافظان سراسر جهان اسلام به قضاوت پرداخته است.
بالندگي هنر قرائت قرآن و انس با اين كتاب در ايران اسلامي مرهون انقلاب شكوهمند اسلامي و عنايت خاص رهبر فرزانه انقلاب (دام ظله العالي) است كه ما در ايام حضورمان در اين سرزمين شاهد شكوفايي قرآن و اقبال مردم و جوانان به قرآن بوديم.
در ادامه اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي، ضمن ارائه گزارشي از حضور نمايندگان كشورهاي مختلف در اين دوره مسابقات، يادآور شد: در بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن، نمايندگان 61 كشور حضور يافتند كه از اين بين، 45 حافظ قرآن و 51 قاري قرآن و در مجموع 96 حافظ و قاري در اين دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.
حجت الاسلام محمدي تاكيد كرد: علاوه بر برپايي اين مسابقات، برنامه هاي جنبي همچون بخش مقاله نويسي در چهار رشته شامل علل عقب ماندگي مسلمانان و بيداري اسلامي با محوريت قرآن كريم، كار و تلاش از منظر قرآن كريم، شناخت فتنه از ديدگاه قرآن كريم و انس با قرآن كريم همزمان با مسابقات برگزار شد.
وي ادامه داد: فراخوان ارسال مقالات اين بخش از دو ماه پيش اعلام شده بود و 521 مقاله داخلي و خارجي به دبيرخانه اين بخش ارسال شده و صاحبان 15 مقاله برتر به عنوان نفرات برتر شناخته شدند و در مراسم اختتاميه از پنج نفر آنها با اهداي جوايزي تجليل به عمل مي آيد.
حجت الاسلام محمدي خاطرنشان كرد: برپايي دومين همايش تجليل از بانوان فعال قرآني، از ديگر برنامه هاي جانبي اين دوره از مسابقات قرآن بوده است كه طي آن 25 نفر از بانوان مورد تجليل قرار گرفتند.
وي همچنين بيان كرد: برپايي همزمان 25 محفل انس با قرآن كريم با حضور قاريان ممتاز و بين المللي در استان تهران و استان البرز، بازديد مهمانان و متسابقان از حسينيه جماران، حرم مطهر امام خميني(ره)، بازديد از موزه دفاع مقدس، و برگزاري كارگاههاي آموزشي براي 1200 نفر از جوانان، از ديگر برنامه هاي جنبي بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن بود.
همچنين آيت الله صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه قضاييه در ادامه مراسم اختتاميه بيست و هشمين دوره مسابقات بين المللي قرآن در سخناني اظهار كرد: كساني كه به چالش هاي زمان تسلط دارند، مي دانند جريان هاي قوي در كشورهاي اسلامي با پشتيباني برخي صاحب نظران غربي به راه افتاده است تا رجوع به قرآن را به عنوان كتاب هدايت و برنامه زندگي زير سؤال ببرند.
آملي لاريجاني با بيان اينكه در قرآن آمده است كه قرآن، كتاب هدايت است، گفت: در سوره اسراء به اين نكته اشاره شده است كه قرآن به چيزي كه اقوم است، يعني به بهترين شيوه زندگي، راه و برنامه است، هدايت مي كند.
رئيس قوه قضاييه در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به مباحثي كه مطرح شد، قرآن يك حقيقت ذومراتب است كه باطن آن عالي است؛ اگر اين معنا را بپذيريم، ابقاي عمومي قرآني در تبيان لكل شيء كاملا قابل ترسيم و قبول است كه همه حقايق در قرآن ثابت است، چون كتاب عيني حق تعالي است و حقيقت آن محل تجلي تمام حقايق هستي است.
در پايان مراسم اختتاميه بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن از نفرات برتر حفظ، قرائت و پژوهش تجليل شد.
براساس اين گزارش، در رشته قرائت، عباس هاشمي از ايران رتبه نخست را كسب كرد و در ادامه نيز داروين حسيبوان بن سوحيبدين از اندونزي، احمد بن يوسف از بنگلادش، محمد الطاروطي از مصر و سيدثمرالدين صمداف از تاجيكستان به ترتيب به عنوان مقام هاي دوم تا پنجم معرفي شده و هداياي خود را دريافت كردند.
مرتضي محمدنژاد از ايران، مقداد مظفر جاسم از عراق، فرهاد يونس حسن از كردستان عراق، قاسم سوكونا از مالي و ابراهيم رمضان شبان از تانزانيا به ترتيب مقام هاي اول تا پنجم رشته حفظ كل قرآن كريم را به خود اختصاص دادند و جوايز و لوح سپاس خود را دريافت كردند.
همچنين در بخش پژوهش هاي قرآني نيز دكتر مهدي اكبرنژاد- سارا ساكي- نانسي ساكي نويسنده مقاله معناشناسي فتنه در قرآن كريم از ايران رتبه نخست را به خود اختصاص دادند، رتبه دوم نيز توسط محمود كريمي- وحيد خاصيان نويسنده مقاله وجوه معنايي واژه سعي در قرآن كريم از ايران كسب شد و محمد تقي دياري بيدگلي- عليرضا كوهي نويسنده مقاله مراتب و مراحل انس با قرآن در آيات و روايات با تاكيد بر انديشه امام خميني(ره) از ايران نيز رتبه سوم را كسب كرد. جايگاه چهارم به محمدرضا مطرالشريفي نويسنده مقاله تمييز معنايي الفتنه و معرفه فلسفتها و اسبابها و سبل دفعها من منظارالقرآن كريم از عراق رسيد؛ همچنين احمد عبدالرحيم السايح نويسنده مقاله مفهوم النهضه و تخلف المسلمين من منظورالقرآن كريم از مصر توانست رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد.

 



وزير خارجه مصر:قاهره به دنبال ايجاد روابط درست با تهران است

وزير امور خارجه مصر گفت: مصر به دنبال ايجاد روابط درست با ايران است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد العرابي كه به همراه هيئتي به رياست عصام شرف، نخست وزير كشورش در امارات به سر مي برد در جمع رسانه هاي مصري همسفر خود درباره روابط تهران- قاهره با بيان اين كه برقراري روابط با ايران هرگز به ضرر ديگر كشورهاي منطقه نخواهد بود، گفت: آنچه اكنون در سطح روابط دو كشور انجام مي شود را مي توان ايجاد يك ساختار درست در روابط دانست.
العرابي ادامه داد: نمي توان با اقدامات حماسي در اين روابط پرشي را انجام داد و سپس از آن برگشت چرا كه دولت و ملت مصر خواهان ايجاد روابط درست با ايران است و اين مسئله در سفر هيئت مردمي مصر به تهران منعكس شده است. برخي تحليلگران عقيده دارند العرابي زياده از حد به سعودي نزديك است و به همين دليل احتمالاً دوره وزارت او چندان طولاني نخواهد شد.

 



برگزاري جشن خودكفايي در صنعت سدسازي

سرويس اقتصادي ـ
مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران با اشاره به وجود 289 سد در حال بهره برداري در كشور، در عين حال گفت: 123 سد در حال ساخت و 342 سد ديگر در دست مطالعه است.
محمدرضا رضازاده ديروز در نشست خبري خود با اشاره به افتتاح سد و نيروگاه كارون 4 گفت: علي رغم اينكه تا 50 سال قبل طراحي و اجراي بسياري از سدهاي ايران از سوي خارجي ها انجام مي شد اما هم اكنون ايران جزو چند كشور اول دنيا در صنعت سدسازي است و در مجموع 754 سد در دست بهره برداري، مطالعه و اجرا دارد.
وي افزود: در اجراي طرحهاي مختلف با توجه به تنوع و پيچيدگي صنعت سدسازي، ايران توانسته طيف متنوعي از پروژه هاي سدسازي را در كشور به اجرا رساند كه دامنه آن از سدهاي خاكي، بتني وزني، بتني دو قطبي است حاصل تجارب سالهاي افتخارآميز فعاليت مهندسان ايراني مي باشد.
وي تصريح كرد: در اين ميان احداث سد و نيروگاه كارون 4 با 230 متر ارتفاع در يك ساختگاه پيچيده به عنوان بلندترين سد ايران از جمله اين افتخارات است و هم اكنون كه يك سال از آبگيري كارون 4 مي گذرد 2 ميليارد متر مكعب آب پشت مخزن اين سد جمع شده است.
رضازاده تصريح كرد: تا قبل از انقلاب مجموع ظرفيت برق آبي در كشور 1780 مگاوات بوده كه بعد از پيروزي انقلاب 1250 مگاوات ديگر نيز به ظرفيت برقابي هاي كشور اضافه شده است.
وي اظهار داشت: در طول دوره فعاليت شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، 5 هزار و 520 مگاوات به بهره برداري رسيده، 6 هزار و 500 مگاوات در دست اجراست و 16 تا 17 هزار مگاوات در دست مطالعه است.
رضازاده خاطرنشان كرد: در حال حاضر ميزان برق توليدي از نيروگاههاي برق آبي 43 ميليارد كيلووات ساعت بدون آلايندگي است كه اين عدد حكايت از ارزش و اهميت احداث نيروگاههاي برق آبي دارد.
وي همچنين با اشاره به برگزاري جشن خودكفايي سدسازي با حضور وزير نيرو، خاطرنشان كرد: همچنين همزمان با برگزاري اين جشن مراسم رسمي افتتاح سد و نيروگاه كارون 4 برگزار مي شود.
وي در خصوص زمانبندي طرح سد و نيروگاه كارون 4 اظهار داشت: مطالعات مرحله اول اين طرح در سال 74، مرحله دوم در سال 76، عمليات اجرايي انحراف آب در سال 76، آغاز بتن ريزي سد در سال 85 و عمليات ساخت نيروگاه كارون 4 در سال 80 شروع شد.
رضازاده با بيان اينكه سد كارون 4 به عنوان بلندترين سد بتني كشور فروردين 89 آبگيري شد خاطرنشان كرد: تمامي مراحل مطالعه، طراحي و اجراي اين سد توسط متخصصان داخلي انجام شده و از اين منظر در بين ساير پروژه هاي سدسازي كشور شاخص و حائز اهميت است.
وي تصريح كرد: با آب ذخيره شده در مخزن سد و استفاده از 4 واحد نيروگاهي مجموعه سد و نيروگاه كارون 4، در تابستان و بهره برداري كامل، حداكثر انرژي را به شبكه سراسري تزريق مي كند.
مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران افزود: سد كارون 4 كه بلندترين سد بتني دو قطبي كشور محسوب مي شود با هدف تنظيم آب رودخانه كارون به ميزان 7/3 ميليارد متر مكعب در سال و نيروگاه هزار مگاواتي آن با هدف توليد انرژي برق آبي به ميزان 2 هزار و 107 گيگاوات ساعت ساخته شده است.
رضازاده خاطرنشان كرد: كل اعتبار مصوب كارون 4 معادل 8/12 هزار ميليارد ريال، مبلغ هزينه كرد تاكنون 7/9 هزار ميليارد ريال و اعتبار مانده مورد نياز 1/3 هزار ميليارد ريال بوده، ضمن اينكه هزينه كل تملك اين طرح حدود 110 ميليارد ريال است.
نقش كلمات جلاله «الله اكبر» و اسامي 14 معصوم«س» بر روي بلندترين سد ايران
براي نخستين بار در طرح هاي سدسازي كشور، كلمات جلاله «الله اكبر» به همراه اسامي 14 معصوم(س) روي تاج بلندترين سد بتني ايران نقش بست. به گزارش خبرنگار كيهان در شهركرد معاون اجرايي سد و نيروگاه كارون 4 با اعلام اين مطلب افزود: كلمه جلاله «الله اكبر» به همراه اسامي 14معصوم (سلام الله عليهم)، با خط كوفي كه منصوب به امام علي(ع) است در ابعاد 3 متر در 2/1متر به روي بدنه سد كارون 4 حك شد. علي اصغر خوشنويسان با اشاره به اينكه اين اسامي مقدس به صورت فرو رفته در بتن و به رنگ فيروزه اي هستند؛ افزود: اين اسامي با نورپردازي ويژه ليزري و به رنگ سبز تا ارتفاع دو كيلومتري به سمت آسمان هدايت مي شوند. وي اين طراحي را برگرفته از اعتقاد شيعه مبني بر اينكه اين بزرگواران مايه اتصال زمين و زمينيان به آسمان و عرشيان هستند؛ دانست و گفت: سد كارون 4 به عنوان بزرگترين و بومي ترين سد كشور نمادي از تلاش هاي شبانه روزي مهندسان مسلمان ايراني در مركزيت شيعه از ميان كشورهاي جهان است. خوشنويسان يادآور شد: اين نورپردازي از جاده ساحل سمت چپ (جاده شهركرد) كه 6 كيلومتر در حاشيه درياچه سد كارون 4 امتداد دارد تا فاصله 10 كيلومتري در شب قابل مشاهده است.

 



توزيع بسته هاي غذايي در طرح هماي رحمت

رئيس سازمان داوطلبان هلال احمر از توزيع بسته هاي غذايي بين خانواده هاي نيازمند، افطاري بين دانش آموزان بي بضاعت و خانواده هاي زندانيان نيازمند در ماه رمضان خبر داد.
ماشاءالله پورطلوعي افزود: برنامه هماي رحمت كه ضيافت سخاوت داوطلبان جمعيت در ماه مبارك رمضان به حساب مي آيد در پايگاه هاي داوطلبان مساجد و خانه هاي داوطلب سراسر كشور براي ياوري ضعفا، دردمندان و ايتام صورت مي پذيرد.
رئيس سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر اظهار داشت: امسال نيز سازمان داوطلبان هلال احمر همانند ساليان گذشته به منظور زنده نگه داشتن سنت حسنه مولي الموحدين در دستگيري از مستمندان و هم سفره شدن با نيازمندان كه از خواسته هاي مولاي متقيان بوده است و همچنين تأمين امنيت غذايي آنها دست روي تلاشي گذاشته كه بتواند در جهت توسعه مشاركت و فعاليت چند صد هزار نفر داوطلب كه ماهانه وقت و سرمايه اي معادل ميلياردها تومان را صرف فعاليت هاي عام المنفعه و خيرخواهانه مي كنند برنامه هماي رحمت را در ماه رمضان اجرا كند.
وي بيان داشت: پايگاه هاي داوطلبان مساجد موظفند با استقرار چادر در اطراف مساجد، ميادين و مراكز پرتردد شهر نسبت به دريافت كمك هاي مردمي و ارائه قلك به عموم مردم اقدام كنند و پيش بيني من نيز اين است كه در سال جاري با توجه به گستردگي پايگاه ها و صبغه معنوي فضاي مساجد در اين ايام شاهد افزايش چشمگير مشاركت هاي مردمي در اين طرح باشيم به علاوه اينكه امسال سعي بر اين است تا حد امكان ميزان و ارزش ريالي سبدهاي غذايي توزيعي را افزايش دهيم.
پورطلوعي خاطرنشان كرد: براساس طرح هماي رحمت خيرين و داوطلبان در هر استان نيز شناسايي شده اند و هر كدام از اين افراد در پايگاه هاي داوطلبان مساجد، خانه هاي داوطلب و منازل خود يك سفره افطار براي افراد نيازمند، ايتام و مددجويان تدارك مي بينند.

 



درخشش 4 دانش آموز گنبدي در مسابقات بين المللي كاراته مالزي

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
چهار دانش آموز گنبدي با كسب چهار مدال از مسابقات قهرماني دوازدهمين تورنمنت بين المللي كاراته كشور «مالزي» خوش درخشيدند.
به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش گنبد كاووس، اين دانش آموزان گنبدي كه به صورت آزاد در اين مسابقات شركت كرده بودند، يك مدال طلا، دو مدال نقره و يك مدال برنز، براي كشور به ارمغان آوردند.
در دوازدهمين تورنمنت بين المللي كاراته كشور مالزي كه از اوايل تير ماه جاري و در گروه هاي مختلف سني در اين كشور برگزار شد، «سروش ارزاني» در گروه سني 13 سال مقام اول و «احسان مغربي قوجق» و «عليرضا هاشم زاده» در گروه سني 14 و 15 سال به ترتيب مقام دوم و سوم و نيز «شهريار ابراهيم زاده» در گروه سني 11 و 12 سال مقام دوم اين مسابقات را كسب كردند.

 



آغاز ويرايش رشته محل هاي آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي

رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت از آغاز مهلت ويرايش رشته محل هاي آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي از امروز بعدازظهر خبر داد.
دكتر جبرائيل نسل سراجي با بيان اينكه داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي مي توانند از ساعت 18 امروز چهارشنبه 15 تيرماه نسبت به ويرايش رشته محل هاي انتخابي خود اقدام كنند، اظهار كرد: اين دسته از داوطلبان بايد تا 19 تير ماه به سايت مركز سنجش آموزش پزشكي به نشاني wwwsanjeshpir مراجعه كنند.
وي با اشاره به افزايش ظرفيت پذيرش آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي، گفت: با توجه به ايجاد رشته محل هاي جديد اين فرصت براي داوطلبان در نظر گرفته شده است. نسل سراجي با تأكيد بر اينكه اين مهلت به هيچ عنوان تمديد نخواهد شد، اظهار كرد: داوطلبان مي توانند هر تعدادي كد محل كه وجود دارد در رشته خود انتخاب كنند و توجه داشته باشند كه براساس علاقمندي خود رشته محل ها را اولويت بندي كنند.
رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي در خاتمه از اعلام نتايج آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي در شهريور ماه خبر داد.

 



توسط بانوان قشمي
ساخت روپوش بارگاه ملكوتي حرم مطهرامام رضا(ع) در قشم به پايان رسيد

قشم-خبرنگار كيهان:
شانزده نفر از زنان قشمي در مدت 12 روز در شيفت هاي صبح و بعدازظهر كار ساخت روپوش بارگاه حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) را به پايان رساندند.
جعفري از فرماندهان بسيج خواهران گفت: اين روپوش در ابعاد سه و نيم در چهارمتر با حمايت مالي خيرين به دست تواناي بانوان بسيجي پيروان عترت هيئت رزمندگان اسلام شهرستان قشم ساخته شده است.
وي اظهار داشت: از آغاز ساخت اين روپوش تمامي 12 نفر خواهران با وضو بوده اند و درهنگام ساخت آن هزاران سوره توحيد و صلوات گفته شده و در طول اين مدت دعاي ندبه در روز جمعه و زيارت عاشورا و دعاي كميل و دعاي توسل و دعاي سماء و با ختم قرآن توسط خواهران پيروان عترت متبرك شده است.
جعفري افزود: بيش از هزاران سنگ تزئيني و منجاق و مليله و نوار تزئيني و نوار پولكي و نوار قيطان پولكي بر روي پارچه مخملي به كار رفته است.
وي در پايان گفت: در روز 12 تيرماه به مناسبت شهادت خواهران و برادران مان در هواپيماي ايرباس جانبازان 30 تا 70 درصد اين روپوش زيبا و منحصر به فرد را رونمايي كردند و به مناسبت ميلاد امام حسين(ع) اين روپوش در تاريخ 12/4/90 به مشهد منتقل شد.

 



با پيام معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان در سنندج آغاز به كار كرد

سنندج- خبرنگار كيهان:
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به جشنواره «كوسالان» جشنواره هاي منطقه اي سينماي جوان را محل كشف سينماگراني خواند كه با خلق آثار ماندگار، دريچه اي جديد به باغ زيباي معارف الهي و هويت ملي مي گشايند.
يازدهمين دوره جشنواره منطقه اي سينماي جوان- فصل دو (تابستان) با عنوان «كوسالان»، با پيام «جواد شمقدري» معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران در مجتمع فرهنگي و هنري فجر شهرستان سنندج آغاز به كار كرد.
در پيام معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با قدرداني از همه فرهيختگان عرصه فرهنگ و هنر كه در پرتو سينما با خلق فضايي لطيف و شريف باعث اتحاد، همدلي و قرابت هرچه بيشتر نفوس بشري مي شوند، آمده است: هنرمندان عزيز! نيك مي دانيد كه سينما اين قابليت را دارد كه با نگاه و پردازش فهيم و فرهنگي خود به تنهايي بار عمده اي از رسالت تعليم و تربيت را به دوش بكشد و با تاثير جدي خود، چراغ علم و دانش و معنويت را در دل ها بيفروزد. در عصر حاضر ما با دنيايي از هجوم اطلاعات و پيام ها مواجه هستيم و هر لحظه با فناوري هاي جديدتر بر اين برهه افزوده مي شود و در اين ميان حفظ بنيان هاي قومي، فرهنگي، انساني و اجتماعي با چالش هاي فراواني روبه روست، استفاده از علم و فناوري رسانه اي به همراه درك دقيق و فهم روشن از فرهنگ و هويت ايراني اسلامي و رسالت تاريخي خود، از ضروري ترين امور به شمار مي رود.
در پيام شمقدري ضمن آرزوي توفيق براي همه هنرمندان شركت كننده و برگزار كننده يازدهمين جشنواره منطقه اي كوسالان تصريح شده است: جشنواره منطقه اي سينماي جوان زمينه و بستر مناسبي است براي عرضه و تبادل انديشه ها و تجربه هاي هنرمندان، فيلمسازان، عكاسان و فيلمنامه نويسان جوان. چه بسا از اين طريق استعدادهاي فراواني كشف شود و شاهد معرفي و شكوفايي هنرمندان ارزشمندي در عرصه سينما باشيم. سينماگراني كه با خلق آثار ماندگار دريچه اي جديد به باغ زيباي معارف الهي و هويت ملي بگشايند و در زدودن زشتي ها و ناپاكي ها از جامعه، سهمي داشته باشند.
يازدهمين دوره جشنواره منطقه اي سينماي جوانان ايران با عنوان «كوسالان» با حضور سينماگران جوان استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، همدان، مركزي، كردستان و كرمانشاه در چهار بخش فيلم كوتاه، فيلمنامه، عكس و پوستر فيلم به مدت سه روز در مجتمع فرهنگي و هنري فجر سنندج برگزار مي شود.

 



وزير علوم:هيچ برنامه مدوني درباره تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها وجود ندارد

وزير علوم با تاكيد مجدد بر اين كه هيچ برنامه مدوني درباره تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها و وزارت علوم نداريم گفت: اين به آن معنا نيست كه بر اسلامي شدن دانشگاه ها مصر نيستيم.
دكتر كامران دانشجو ديروز در جمع رئيسان دانشگاه ها در سازمان مركزي دانشگاه پيام نور ضمن انتقاد از كساني كه در اين خصوص جوسازي مي كنند تصريح كرد: از حركت به سمت اسلامي تر شدن دانشگاه ها عقب نشيني نخواهيم كرد، حال هرچه مي خواهند جو بسازند.
دانشجو تاكيد كرد: حركت به سمت اسلامي تر شدن دانشگاه ها ركن اصلي سياست ملي وزارت علوم است.
وي تاكيد كرد: برخي جوسازي در اين خصوص را به جايي رسانده اند كه مي گويند ما مي خواهيم بين زن و مرد ديوار بكشيم ولي ما ضمن تكذيب اين ادعا مي گوييم جدا كردن دختران و پسران در كلاس هاي عمومي در كلاس هايي كه تعداد دختران و پسران به حدي است كه بتوان جدايشان كرد به نحوي كه در دو رديف جداگانه بنشينند، چه اشكالي دارد.
وزير علوم پيگيري و اصرار بر اسلامي شدن دانشگاه ها را براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آيين نامه حدود شئونات اسلامي دانست و افزود: واژه تفكيك جنسيتي، نه از ما است و نه در وزارت علوم مدون شده است.

 



رويانيان خبر داد
احداث 400 كيلومتر خط قطار شهري در كشور

مديرعامل شركت مادرتخصصي قطارهاي شهري گفت: در سطح استان هاي كشور 400 كيلومتر خط قطار شهري در حال احداث است.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، محمد رويانيان ظهر ديروز در مراسم آغاز به كار عمليات حفاري مكانيزه خط 2 قطارشهري مشهد كه در محل كارگاه خط 2 قطار شهري مشهد برگزار شدافزود: توسعه شبكه خطوط ريلي درون شهري شهرهاي كشور از جمله موارد مهم به منظور حل مسئله ترافيكي شهرها است.
رئيس ستاد سوخت كشور با اشاره به اختصاص اعتبارات لازم از سوي دولت و مجلس شوراي اسلامي براي اجرايي شدن طرح هاي شبكه ريلي گفت: براين اساس اعتباري در حدود 300 ميليارد تومان براي توسعه و اجرايي شدن خطوط ريلي مشهد در نظر گرفته شده است.
مديرعامل شركت مادرتخصصي قطارهاي شهري كشور افزود: در حال حاضر براي توسعه خطوط ريلي در سطح استان هاي كشور 400 كيلومتر خط قطار شهري در حال احداث است.
رئيس ستاد سوخت كشور در رابطه با ميزان پيشرفت فيزيكي اجراي خطوط ريلي درون شهري كشور اظهار داشت: در اين راستا تاكنون توسعه شبكه خطوط ريلي درون شهري كشور در حدود 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي قطارهاي شهري كشور خاطرنشان كرد: عمر متوسط قطار شهري در ايران كمتر از 12 سال است اما با اين وجود پيشرفت شبكه ريلي در كشور روند مطلوبي داشته است.
رويانيان با اشاره به شبكه ريلي مسكو گفت: كل شبكه ريلي مسكو 140 كيلومتر است اين در حالي است كه سابقه مترو در اين شهر بيش از 100 سال است.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر در كشور تاكنون 170 كيلومتر مترو اجرا و به بهره برداري رسيده است كه بخش عمده آن مربوط به استان تهران و مشهد نيز پس از تهران در جايگاه دوم از نظر داشتن شبكه ريلي درون شهري قرار دارد.
مديرعامل شركت مادرتخصصي قطارهاي شهري افزود: بر اين اساس در كشور 110 رام قطار با بيش از 700 تا 800 واگن در حال جابه جايي مسافران هستند.
وي با اشاره به بهره برداري خط يك قطار شهري مشهد گفت: اميدواريم با پيگيري هاي استانداري و شهرداري مشهد تا اواخر اسفندماه سال جاري 60 واگن براي راه اندازي 20 رام قطار به خط يك مشهد افزوده شود.

 



اخبار ادبي و هنري

اعتراض دو نماينده مجلس به «ساختمان پزشكان»
اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس با انتقاد از برنامه تلويزيوني «ساختمان پزشكان»، تاكيد كردند كه آقاي ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما بايد در اين باره توضيحاتي به مجلس ارائه كند.
حجت الاسلام حسن ملك محمدي نماينده مردم دامغان و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به اعتراض خانواده ها و كارشناسان مسائل اجتماعي به پخش سريال ساختمان پزشكان از رسانه ملي، گفت: رسانه ملي نبايد به بهانه پخش برنامه طنز اقدام به عادي سازي روابط محرم و نامحرم كند، چرا كه اين روابط دختر و پسر در يك چارچوب ديني تعريف شده است و عادي سازي اين رابطه امنيت رواني جامعه را هدف قرار خواهد داد.
براساس اين گزارش، بهروز جعفري نماينده مردم سميرم و عضو ديگر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي دراين باره گفت: صداوسيما بايد برنامه هاي طنز خود را افزايش بدهد و اين مطالبه مجلس از رسانه ملي است وليكن برنامه طنز بايد در چارچوب آموزه هاي ديني باشد و امنيت رواني و اجتماعي جامعه را خدشه دار نكند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس در پايان گفت كه قطعا مجلس نسبت به پخش سريال ساختمان پزشكان به رئيس صداوسيما اعتراض خواهد كرد.
بازيگر هري پاتر: هاليوود مرا به اعتياد كشاند
«دنيل رادكليف»، بازيگر نقش «هري پاتر» گفت: شهرت در هاليوود باعث شد تا من به مشروبات الكلي معتاد شوم.
در آستانه اكران آخرين قسمت از مجموعه فيلم هاي «هري پاتر»، «دنيل رادكليف»، بازيگر نقش اول اين فيلم در يك جلسه مطبوعاتي اعتراف كرد كه او ظرفيت شهرت يك باره در هاليوود را نداشته و شهرتش باعث شده تا به مشروبات الكلي معتاد شود.
رادكليف گفت: من آنچنان شيفته شهرت شده بودم كه نمي دانستم دارم به سمت و سويي مي روم كه به هيچ وجه شايسته من نيست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي افزود: سال 2009 زماني كه داشتم در فيلم «هري پاتر و شاهزاده دورگه» بازي مي كردم، به اوج اعتياد خود رسيدم ولي از آگوست 2010 تاكنون در ترك كامل به سر مي برم و ديگر دست به مشروبات الكلي نزده ام.
ميرعلايي دبير جشنواره فيلم كودك و نوجوان شد
طي حكمي از سوي معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي «سيداحمد ميرعلايي» به عنوان دبير بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان معرفي شد. ميرعلايي تهيه كننده سينما بوده و هم اكنون مديرعامل بنياد سينمايي فارابي است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14