(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 تیر 1390- شماره 19968

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تقديم به خانم ام البنين تاسوعاي ولادت - عاشوراي ولايت
آيت الله آملي لاريجاني: آنچه موجب ايجاد بحران در كشور شود حرام است
ابلاغ قانون ادغام 5 وزارتخانه از سوي لاريجاني براي اجرا به رئيس جمهور
از سوي رئيس جمهور لايحه عضويت ايران در طرح همكاري بازرسي دارويي تقديم مجلس شد
سيداحمد خاتمي: بدحجابي تجاوز به حقوق مردم است
جليلي در ديدار قائم مقام وزير خارجه هند: تحولات منطقه نشان داد اراده ملت ها قوي تر از آمريكاست
صالحي: برخي كشورهاي غربي با ارسال سلاح به ليبي مردم را با هم درگير مي كنند
6 سند همكاري بين ايران و عراق به امضا رسيد
موج دروغ پراكني رژيم صهيونيستي براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه
تقدير از برترين نويسندگان سال در جشنواره قلم زرين
از سوي قاضي پرونده دستور موقت رفع توقيف هفته نامه «9 دي » صادر شد
تبيين علمي ولايت فقيه (1)



تقديم به خانم ام البنين تاسوعاي ولادت - عاشوراي ولايت

حسين قدياني
چه اعياد قشنگي، و چه زيباست كه اين همه عيد، پشت سر هم آمده است تا شعبان را بدل به ماه معظم خدا كند. ماه رسول الله(ص). يك روز ميلاد سالار شهيدان است و بايد براي خون خدا جشن گرفت تولد شهادت را. «حسين»، عزيز «زهرا»ست كه سلام و درود خدا بر بي بي دو عالم باد. سلام و درود خدا بر «علي». اين روزها بهترين روزهاي فاطمه و علي است. حالا «حسن» با «حسين» شده اند «حسنين». شده اند سيد جوانان اهل بهشت. امروز اما ميلاد سيدالساجدين است. «امام بيدار» ما كه تا ابد براي هر خفته بيماري «نسخه صحيفه» تجويز كرد تا نشان دهد كه «دعا» نيز اسلحه مؤمن است. چند روز ديگر هم ميلاد علي اكبر حسين است. محرم يادش به خير! «جوانان بني هاشم بياييد، علي را بر در خيمه رسانيد». چند روز ديگر اشبه الناس به سيماي باطني و ظاهري رسول خدا ديده به جهان مي گشايد تا علي اكبر امام حسين باشد. منتقم خون حسين هم در راه است. لحظه شماري دارم مي كنم تا نيمه شعبان. تا روزي كه كامل شود ماه، چيزي نمانده. انتظار روزي به سر خواهد رسيد. دير نيست. دير نيست كه «مهدي» بيايد. دنيا معترض است به اين وضعيت. «انتظار»، حالا ديگر كارش به «اعتراض» كشيده است و اين همه قيام، خبر از نزديكي موعد انتقام مي دهد. خبر از شبي متصل به سحر. خبر از تبسم ماه. وه كه چه زيباست پيوند ماه و خورشيد. اين «ماه و خورشيد» ذكرش هم يك سر آدمي را مي برد به كربلا. آنجا كه دو برادر، دوشادوش هم جنگيدند. اين دو برادر، ميان شهادت شان و ميان ولادت شان، آنقدر فاصله اي نيست. اين روزها تاسوعا و عاشوراي ولادت است. تاسوعا و عاشوراي ولايت است. تاسوعا و عاشوراي جشن است. بايد به فاطمه اي ديگر تبريك گفت اين روزها را. «فاطمه»اي از ديار «كلابيه» خانم «ام البنين» كه سلام و درود خدا بر او باد. مبارك باشد بر تو اي مادر عباس، ميلاد فرزندت. اين اولين پسر توست. به زودي ام البنين مي شوي. مادر چهار شهيد، اما «عباس» حكايتش حكايت دگر است. اگر مي بيني علي دارد بوسه بر دستان عباس مي زند، بي حكمت نيست. گفت: «چهار امامي كه تو را ديده اند، دست علم گير تو بوسيده اند». دست عباس نبود، لب به كار نمي آمد. لب گيتي علي الدوام بوسه دارد بر اين دستان رويايي كه از آن پسر توست. افتخار كن كه مادر عباسي. اهل بيت به فرزند تو تعصب دارند. اگر براي خدا، بهانه خلقت، اهل بيت پيامبر است، ليكن براي اهل بيت، بهانه عباس توست. اين نوزاد به زودي تو را «مادر» صدا مي زند، اما به اين زودي زود، به زينب، خواهر نمي گويد و به حسين، برادر. آخر معدن صبر و بصيرت و ادب و معرفت است عباس تو. مگر مي توان دستان عباس را نبوسيد. «كف العباس» قلب كربلاست. خيمه شعبان المعظم زير نور ماه بني هاشم زده شده. فاطمه ثاني! ببين «حسنين» را چگونه دارند بوسه بر دستان عباس تو مي زنند. اين دو دست، دستگير دين خداست، در يوم العيار عاشورا. دست از اين بدن، زمين مي افتد، اما علم از اين دست، بر زمين نمي افتد. به طفلي كه دنيا آورده اي، افتخار كن. مي بيني! مثل ماه مي درخشد. بلندتر از قد و بالاي رعناي او، بصيرت اوست. بصيرت حد فاصل صبر و ادب است. بدون بصيرت، ولايت پذيري ممكن نيست. تو ياد مي دهي به فرزندت عباس كه در زندگي، همواره پشت سر حسين حركت كند، اما در جنگ، جلوي حسين بجنگد. تو ياد مي دهي به فرزندت عباس كه زودتر از حسين، به شهادت برسد. تو ياد مي دهي به فرزندت عباس كه حسين باشد و تو نباشي، مهم نيست؛ مهم اين است كه تو با ولايت، تا شهادت بروي. تو ياد مي دهي به فرزندت عباس كه حسن، مولاي توست، امام توست. تو ياد مي دهي به فرزندت عباس كه شجاعت و دلاوري در جنگ را همچون كرامت در زندگي، از حسن بياموزد. تو ياد مي دهي فرزندت عباس را كه زينب را خواهر نخواند؛ سيد و سرور بداند. تو ياد مي دهي فرزندت عباس را كه در كربلا... اما كربلا! جان من و جان عزيز زهرا. مادرم عباس! جان من و جان حسين. فرزندم عباس! مبادا او نباشد و تو باشي. در كربلا خوب بجنگ، زودتر از او شهيد شو. خوب بجنگ، دستت اگر بر زمين افتاد، مهم نيست؛ علم از دستت نبايد بيافتد. مادرم عباس! تشنگي تو مهم نيست؛ حسين تشنه نباشد. كودكان حسين تشنه نباشند. زينب تشنه نباشد. تو بايد جانباز اين خانواده شوي، كه نامش اهل بيت است. تو بايد فدايي باشي. فدايي ترين. از همه بيشتر تو بايد زخم برداري. مادرم عباس! جان من و جان حسين. تو در كربلا به آب مي رسي و صف دشمن را با شجاعت مي شكافي و به علقمه مي رسي. مبادا كام حسين تشنه باشد و تو جرعه اي آب بنوشي. آب را برگردان به همان علقمه. فرزندم عباس! تو آب را بنوشي يا نه، باز حسين تشنه لب است، اما عشق مي گويد تو بايد عقل كني و علقمه را علي الابد تشنه خود كني. فرزندم عباس! آب علقمه را درون مشك بريز و سعي كن مشك را به خيمه ها برساني. به حسين برساني. فرزندم عباس! من تاب العطش كودكان حسين را ندارم. من تاب گلوي خشك حسين را ندارم. حسين، عزيز زهراست. مرا پيش فاطمه روسفيد كن. خوب بجنگ. فرزندم عباس! مگر آنكه خدا در تقديرت مشق ديگري نوشته باشد؛ تو بايد چنان بجنگي كه تا زنده هستي، دست خصم به حسين نرسد. دست راستت را بده، آن يكي دستت را هم اصلاً قطيع اليمين شو، اما جان من و جان حسين. از شهادتت مطمئن شدي، آن وقت مي تواني حسين را فقط يك بار، فقط يك بار «برادر» صدا كني و بعد خيلي زود شهيد شوي. هنگام شهادت، گيرم كه بدون دست، گيرم كه با لب تشنه، چشمانت را مبادا به چشم حسين بدوزي. شايد كه حسين شرمنده شود. شايد دل حسين، زودتر از «الان انكسر ظهري» بشكند. مادرم عباس! دوست دارم قبل از شهادت، جانباز حسين باشي. دوست دارم ذره ذره آب شوي در برابر حسين. دوست دارم حسين شهادت تو را ببيند؛ شايد از من قبول كند اين هديه را. شايد خون خدا از من قبول كند اين هديه را. شايد خدا قبول كند از من اين هديه را. مادرم عباس! در كربلا خوب بجنگ. كاري با تقدير خدا نداشته باش. تو يك تنه بايد كار دشمن را تمام كني. تو از قبيله جنگ آوراني كه اسباب بازي شان در كودكي شمشير است. علي به خاطر تو، من را به همسري انتخاب كرد. تو در كربلا خوب بجنگ، با تقدير خدا كاري نداشته باش. من به شجاعت تو قسم خورده ام. اگر خدا نخواسته باشد، من اما به شهادت تو قسم خورده ام. شهادت تو بايد روسياه كند لشكر باطل را. اگر تقدير خدا به گونه ديگري بود، تو بايد با خون خود رسوا كني يزيديان را. تو بايد اسوه همه آزادگان باشي. الگوي همه احرار. با اينكه در كربلا مي تواني آب بنوشي، بگذار آب و علقمه و هستي تشنه تو باشد. مادرم عباس! در برابر دشمن حسين، عبوس باش و بگذار داغ يك لبخند بر دلش باقي بماند. از هر كه امان نامه ديدي، پاره كن امان نامه را. مادرم عباس! از همين امروز چشمم به شب عاشورا است. مراقب خيمه حسين باش. پشت و پناه كودكان حسين باش. هواي زينب را خيلي داشته باش. آنقدر در دل دشمن رخنه كن، كه زينب، تو را بي دست نبيند. خيلي تو را دوست دارد زينب. يك بار هم شب عاشورا، فقط يك بار زينب را «خواهر» صدا كن. مادرم عباس! چشم عالمي به دستان توست. باب الحوائج باش. دستگيري كن از اهل عالم. از دستان تو خيلي كار برمي آيد. در مدينه در بقيع به فكر مادرت هم باش! بعد از تو كار من سخت مي شود. چنان برايت اشك خواهم ريخت، كه همين قطرات اشك من تبديل به سلاح شود و رسوا كند جبهه ظلم و جور را. من كار مادري خود را خوب بلدم، اما جان من و جان حسين... حالا ببين! مي خواهد تو را از من بگيرد؛ انگار سير نمي شود هر چه بوسه مي زند بر دستان تو. اينقدر كه حسين، تو را دوست دارد، مادرم عباس!سخت است كه تو را در كربلا بي دست ببيند. سخت است... «الا يا ايهاالساقي ادر كاسا و ناول ها، كه عشق آسان نمود اول ولي افتاد مشكل ها».
¤¤¤
مادرم عباس! خوش آمدي به دنيا... «السلام عليك ايهاالعبد الصالح المطيع لله و لرسوله و لاميرالمؤمنين والحسن والحسين...» اما مادرم عباس! من به شجاعت تو ايمان دارم، همچنان كه به تقدير خدا و معتقدم: «لو كان سيفك في يديك، لمادني منه احدا». مادرم عباس! خدا خواست كه تو را در كربلا شهيد ببيند، و الا خوب مي دانم كسي حريف علمدار حسين نمي شود. خوشحالم كه اگر دستت بر زمين افتاد، اگر شمشير از دستت افتاد، اما همچنان علم دين خدا در دستان توست، كه تو افتادي، بي آنكه علم از دستت بيافتد... و در كنج بقيع، همان كساني كه تو را به شهادت رساندند، به من خبر دادند: «علم هرگز از دست ابالفضل نيافتاد. اولين فرزند تو علمدار باوفايي بود براي حسين. ناجوانمردانه به شهادت رسيد، اما باز هم علم از دستش نيافتاد».
¤¤¤
آري! دنيا اين را بداند؛ اين بيرق علمداره، هنوز رو زمين نيافتاده...

 



آيت الله آملي لاريجاني: آنچه موجب ايجاد بحران در كشور شود حرام است

آيت الله آملي لاريجاني ، با انتقاد از تلاش عده اي در «تنگ كردن فضاي كار مسئولان»گفت: ترديدي نيست آنچه كه موجب ايجاد بحران در كشور شود حرام است.
رئيس قوه قضاييه در جلسه مسئولان عالي قضايي، با تبريك روز پاسدار، از پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان حافظان مكتب اسلام ياد كرد و گفت: جوانان برومندي كه در سپاه پاسداران رشد كردند و به كمال رسيدند بازوان توانمند اين نظام هستند و در واقع پاسداران انقلاب اسلامي از ابتداي انقلاب بازوي قوي انقلاب بودند كه در همه مقاطع ياور نظام بودند.
آيت الله لاريجاني سپاه پاسداران را تنها يك نيروي نظامي ندانست و تأكيد كرد: به لحاظ مسئوليتي كه در قانون اساسي بر عهده سپاه پاسداران نهاده شده، اين نهاد فقط يك نيروي نظامي نيست و جنجالي كه برخي در دوران اصلاحات مطرح كردند كه اينها نيروهاي نظامي صرف هستند، بر خلاف قانون اساسي است. تعابيري كه در قانون اساسي براي پاسداران انقلاب اسلامي آمده، تعابيري است كه در آن، دفاع از اسلام و مكتب اسلام هم هست و اين يك مبناي بسيار مهم در عملكرد سپاه است.
آيت الله لاريجاني با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري به مناسبت روز پاسدار توجه به بالندگي دروني و بيروني سپاه را مهم ارزيابي كرد و افزود: اميدواريم اين نهال انقلاب اسلامي كه در حال حاضر درخت تنومندي شده است، نشاطش را همچنان حفظ و در دفاع از ارزش هاي انقلاب اسلامي و در تكامل نظام اسلامي سهم خودرا ايفا كند.
رئيس قوه قضاييه پرهيز از دامن زدن به اختلاف سليقه ها در ميان مديران و مسئولان نظام و هشياري در عدم تبديل آن به بحران را ضرورت امروز نظام دانست و گفت: گاه اختلاف سليقه هايي در عمل پيش مي آيد كه گمان مي شود اينها اختلافات مهم درون نظام است و متأسفانه دشمنان هم مترصدند كه آنها را بزرگ جلوه دهند در حالي كه چنين نيست.
آيت الله لاريجاني لزوم حفظ وحدت و انسجام ميان مسئولان را در مقابل هجمه هاي استكباري ضروري خواند و اظهار داشت: همه طيف ها مخصوصاً مسئولين عالي نظام تا سطوح پايين تر بايد امر مقام معظم رهبري به عدم اختلاف را يك امر عقلي و شرعي بدانند و از آن تبعيت كنند.
رئيس قوه قضاييه تأكيد كرد: با توجه به شرايط حساس كشور و در حالي كه مورد هجوم انواع توطئه ها و ترفندهاي دشمنان هستيم آيا اين اختلاف افكني ها به مصلحت است آن هم اختلاف افكني هايي كه توسط دشمن بزرگنمايي مي شود؟
آيت الله لاريجاني رويكرد دستگاه قضايي را «پاسخ نگفتن به انتقادات و هجمه هاي ناروايي» دانست كه از سوي برخي ها عليه قوه قضاييه مطرح مي شود.
رئيس قوه قضاييه تأكيد كرد: متأسفانه گاهي با انتقادهاي تندي مواجهيم كه از دستگاه قضايي مي شود و يا نسبت هاي ناروايي كه داده مي شود اما ما پاسخي نمي دهيم و معتقديم همه ما كه در قواي مختلف مسئول هستيم بايد وظيفه خودمان را انجام دهيم و بنايمان پاسخ دادن به نسبت هاي ناروا نيست، چرا كه اين كار ما را از مسير واقعي خودمان منحرف مي كند و من خوشحالم كه قوه قضاييه تلاش خود را انجام داده و در كل در مسير قانوني خودش حركت مي كند و حتي اگر گاهي مسائلي در كشور پيش مي آيد، دستگاه قضايي به نحو طبيعي كار خود را انجام مي دهد.
آيت الله لاريجاني تلاش براي ايجاد فضاي همدلي، همفكري و وحدت را وظيفه همگاني برشمرد و با انتقاد از تلاش عده اي در «تنگ كردن فضاي كار مسئولان» گفت: ترديدي نيست آنچه كه موجب ايجاد بحران در كشور شود حرام است و اميدواريم كشور اسلامي ايران با نشاط و همدلي مردم و مسئولان رو به جلو حركت كند و با تدبير مسئولان به موفقيتهاي بالاتر دست يابد.

 



ابلاغ قانون ادغام 5 وزارتخانه از سوي لاريجاني براي اجرا به رئيس جمهور

رئيس مجلس قانون تشكيل دو وزارتخانه «كار، تعاون و رفاه اجتماعي» و «صنعت، معدن و تجارت» را براي اجرا به رئيس جمهور ابلاغ كرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي قانون ادغام پنج وزارتخانه رفاه و تامين اجتماعي، كار و امور اجتماعي و تعاون و نيز صنايع و معادن و بازرگاني و تشكيل دو وزارتخانه «كار، تعاون و رفاه اجتماعي» و «صنعت، معدن و تجارت» را براي اجرا به محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان ابلاغ كرد.
برپايه اين گزارش، شوراي نگهبان در جلسه گذشته خود، مصوبه مجلس مبني بر ادغام پنج وزارتخانه مذكور و تشكيل دو وزارتخانه جديد را مغاير با قانون اساسي و شرع مقدس اسلامي ندانست و آن را تاييد كرد.
مجلسيان در جلسه علني چهارشنبه هفته گذشته 8 تيرماه با 174 راي موافق، 5 راي مخالف و 5 راي ممتنع از 194 نماينده حاضر در صحن علني با تشكيل دو وزارتخانه «تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و «صنعت، معدن و تجارت» موافقت كردند.
گفتني است طبق قانون «مصوبات مجلس شوراي اسلامي و نتيجه همه پرسي پس از طي مراحل قانوني به رئيس جمهور ابلاغ مي شود. رئيس جمهور بايد ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجريان ابلاغ نمايد و دستور انتشار آن را صادر كند و روزنامه رسمي موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ منتشر نمايد.»

 



از سوي رئيس جمهور لايحه عضويت ايران در طرح همكاري بازرسي دارويي تقديم مجلس شد

لايحه عضويت ايران در طرح همكاري بازرسي دارويي با هدف بهره گيري از آخرين دستاوردهاي علمي و تكنولوژيكي و تحقق هر چه بيشتر همگرايي منطقه اي و بين المللي از سوي رئيس جمهور تقديم مجلس شد.
لايحه عضويت ايران در طرح همكاري بازرسي دارويي كه بنا به پيشنهاد معاونت حقوقي رئيس جمهور به تصويب هيئت وزيران رسيده است، براي طي تشريفات قانوني از سوي رئيس جمهور تقديم مجلس شد.
اين لايحه كه بنا به پيشنهاد معاونت حقوقي رئيس جمهور به تصويب هيئت وزيران رسيده است، با هدف بهره گيري از آخرين دستاوردهاي علمي و تكنولوژيكي و تحقق هر چه بيشتر همگرايي منطقه اي و بين المللي از سوي رئيس جمهور براي طي تشريفات قانوني تقديم مجلس شد.
در مقدمه توجيهي اين لايحه آمده است: به منظور گسترش حضور فعال جمهوري اسلامي ايران در سازمان ها و مجامع بين المللي و بهره گيري از آن در جهت تامين منافع ملي و تحقق هر چه بيشتر همگرايي منطقه اي و بين المللي در راستاي اصول و اهداف استراتژيك سياست خارجي كشور و بهره گيري از آخرين دستاوردهاي علمي و تكنولوژيكي، لايحه عضويت ايران در طرح همكاري بازرسي دارويي براي طي تشريفات قانوني تقديم مجلس مي شود.
براساس ماده واحده اين لايحه، به دولت اجازه داده مي شود در «طرح همكاري بازرسي دارويي» عضويت يابد و نسبت به پرداخت حق عضويت مربوط اقدام كند.
تعيين و تغيير دستگاه اجرايي طرف عضويت برعهده دولت است.

 



سيداحمد خاتمي: بدحجابي تجاوز به حقوق مردم است

يك عضو مجلس خبرگان بدحجابي را تجاوز به حقوق مردم دانست و تصريح كرد كه نظام مقدس جمهوري اسلامي نمي تواند در مقابل تجاوز به حقوق ديگران آرام بنشيند.
آيت الله سيداحمد خاتمي در همايش بزرگ عفاف و حجاب، مسئله عفاف و حجاب را مسئله اي غريب و گمنام و در عين حال ضروري براي جامعه دانست و گفت: لازمه تدين و دين باوري توجه به مقوله عفاف و حجاب است. عفاف از ويژگي هاي انساني، انسان است. در عالم حيوانات مقوله اي به نام حجاب وجود ندارد، افرادي كه به حريم آن تعرض مي كنند و آن را ناديده مي انگارند، در اصل هويت انساني شان مسخ شده با حيوانات فرقي ندارند.
امام جمعه موقت تهران حجاب و عفاف را مبحث گسترده اي عنوان كرد و افزود: در اين بحث بايد به تمام ابعاد موضوع توجه كرده از زواياي مختلف آن را مورد بررسي قرار داد. پاك پوشي، پاك نگاهي، عفاف در كلام و پاك بطني از مصاديق بارز حجاب است كه بايد در جاي خود به آن پرداخته شود. طبق احاديث و روايات ائمه معصوم همانقدر كه زنان در حفظ پاك پوشي توصيه شده اند مردان به داشتن پوشش مناسب سفارش شده اند.
خاتمي فلسفه حجاب را مسئله شخصي افراد ندانست بلكه آن را موضوعي اجتماعي تلقي كرد و گفت: رعايت موازين عفاف و حجاب در جامعه براي افراد آن جامعه آرامش و امنيت رواني به ارمغان مي آورد. اين در حالي است كه برخي از افراد، حجاب را مرگ شخصي مي دانند.
وي ادامه داد: واقعيت اين است كه حفظ حجاب موضوعي است، اجتماعي كه تاثير مثبت و منفي آن به همه آحاد جامعه باز مي گردد، بي حجابي و بدحجابي تجاوز به حقوق مردم است و نظام مقدس جمهوري اسلامي، نمي تواند در مقابل تجاوز به حقوق ديگران آرام بنشيند.
به گزارش ايسنا، امام جمعه موقت تهران اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جامعه را بهترين راه حل براي مساله حجاب عنوان كرد و افزود: طبق مصوبات اين شورا 26 دستگاه اجرايي در كشور هستند كه مي توانند با اقدامات تاثيرگذار خود موضوع حجاب را حل كرده و آن را در جامعه نهادينه كنند.

 



جليلي در ديدار قائم مقام وزير خارجه هند: تحولات منطقه نشان داد اراده ملت ها قوي تر از آمريكاست

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه تحولات منطقه نشان داد كه اراده ملت ها قو ي تر از آمريكاست، بر ضرورت شكل گيري همكاري هاي جديد منطقه اي تأكيد كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، رائو قائم مقام وزير امور خارجه هند چهارشنبه با سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار اظهار داشت: دوره تحميل اراده آمريكا به ملت ها براي دستيابي به خواسته هاي نامشروعش به پايان رسيده است و تجربه عراق و افغانستان ناظر بر آن است.
وي با اشاره به اين كه اعمال تحريم نشان دهنده ناتواني و استيصال آمريكا در تحميل سياست هاي غيرقانوني و نامشروع خود در قبال ملت ايران است، تصريح كرد: هوشمندي جمهوري اسلامي ايران محدوديت هاي اقتصادي را به فرصتي براي شكوفايي توانمندي هاي ذاتي ملت برومند ايران تبديل كرد و در عمل نشان داد كه جاده تحريم براي آمريكايي ها بن بست است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر ضرورت شكل گيري همكاري هاي جديد منطقه اي تصريح كرد: تجميع مؤلفه هاي قدرت كشورهاي منطقه ضمن اين كه آينده اي باثبات و توام با پيشرفت و رفاه را براي ملت هاي منطقه به دنبال خواهد داشت، بهانه هاي حضور، دخالت و نفوذ قدرت هاي بيگانه را نيز از بين خواهد برد.
جليلي با اشاره به نقش اساسي و ظرفيت هاي دو كشور ايران و هند در شكل دهي نظم و فضاي جديد در منطقه، افزود: لازمه اين امر داشتن درك روشن از ماهيت و سمت و سوي تحولات جاري است.
قائم مقام وزير امور خارجه هند نيز در اين ديدار با اشاره به سابقه تاريخي پيوندهاي دو ملت بزرگ ايران و هند تأكيد كرد: تمدن مشترك تاريخي دو ملت اقتضاء مي كند كه ايران و هند همكاري هاي راهبردي را بنا كنند.
رائو با تأكيد بر نقش مستقل هند در سياست خارجي، بر توسعه بيش از پيش روابط با ايران تأكيد كرد.

 



صالحي: برخي كشورهاي غربي با ارسال سلاح به ليبي مردم را با هم درگير مي كنند

وزيرامور خارجه كشورمان با بيان اينكه برخي كشورهاي غربي به داخل ليبي سلاح مي فرستند گفت: آنها به جاي اينكه روي صلح و آرامش كار كنند اقداماتي مي كنند كه مردم را به جان هم بياندازند.
علي اكبر صالحي در گفت وگو با «مهر» موضع ايران در قبال تحولات منطقه را بسيار شفاف دانست و گفت: ما يك موضع اصولي داريم و معتقديم در هر جاي جهان چه بحرين، چه ليبي و هر كشور ديگر كه مردم قيام كرده و آن قيام اكثريت بوده و بدنبال مطالبات مشروع باشند، بايد اين مطالبات پاسخ داده شود.
وي افزود: البته بايد فرقي بين اين حركتها و تحركات عده اي كه ممكن است در برخي كشورها با حمايت برخي ها از وضعيت پيش آمده از انقلابهاي مردمي در منطقه سوءاستفاده كنند، قائل بود مثل وضعيت سوريه كه بايد حساب آن را جدا كرد.
صالحي يادآور شد: اگر در سوريه اكثريت مردم مطالبات مشروع دارند، بر دولت بشاراسد است كه به اين مطالبات پاسخ دهد، همانطور كه اين كار را نيز انجام داده و با طرح وعده بهبود اوضاع به اين وعده عمل نيز كرده است، دولت سوريه حتي قول داده كه بيش از اين در ارتباط با تامين خواسته هاي مردم اقدام كند، اما در ضمن عده اي نيز هستند كه ممكن است بخواهند از اين وضعيت بحراني كه بوجود آمده استفاده نابجايي داشته باشند كه ما اينها را از هم جدا مي كنيم.
وزيرخارجه جمهوري اسلامي ايران با محكوم كردن مواضع غرب در مورد ليبي تاكيد كرد: برخي كشورهاي غربي برخلاف قطعنامه شوراي امنيت به داخل ليبي سلاح مي فرستند و با اين كار به آشفتگي ليبي مي افزايند، آنها به جاي اينكه روي صلح و آرامش كار كنند، اقداماتي مي كنند كه مردم را به جان هم بياندازند در حالي كه هدف نبايد اين باشد.
وي افزود: در حال حاضر ليبي در حال تبديل شدن به كشوري ويرانه است، از طرفي درگيري بين گروههاي داخلي و از طرف ديگر حملات ناتو و كشتار مردم بيگناه و از بين بردن تاسيسات زيربنايي ادامه دارد، ما قطعا با مداخله ناتو به اين صورت موافق نيستيم، ما انتظار داشتيم آنهايي كه مدعي حقوق بشر هستند و با اين شعار وارد ليبي شدند، به گونه اي كمك كنند كه جلو كشتار بيشتر مردم گرفته شود.
صالحي يادآور شد كه اين چه كمكي است كه هر روز دامنه جنگ و كشتار مردم بيشتر مي شود و در پايان از وجود پيشنهادهايي در مورد ليبي خبر داد و گفت: با چند كشور همفكر اين پيشنهادها را بررسي مي كنيم و انشاءالله در آينده اگر به نتايج مورد نظر رسيد اعلام مي كنيم، درصدد هستيم كه ليبي وضعيت آرامي پيدا كند و در ضمن مطالبات مشروع مردم آن نيز تامين شود.

 



6 سند همكاري بين ايران و عراق به امضا رسيد

شش سند و يادداشت تفاهم همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق در حضور معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير عراق به امضاي مقامات دو كشور رسيد.
محمدرضا رحيمي ظهر ديروز به همراه نوري المالكي پس از برگزاري نشست مشترك عالي همكاريهاي اقتصادي ايران و عراق در مراسم امضا اسناد حاضر شد و شش سند و يادداشت تفاهم همكاري در حضور آنان از سوي مقامات عالي رتبه دو كشور به امضا رسيد.
در اين مراسم موافقت نامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف از سوي وزير اقتصاد و دارايي ايران و وزير دارايي عراق، يادداشت تفاهم فرهنگي توسط وزير علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران و وزير فرهنگ عراق، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه علوم و تكنولوژي توسط وزير علوم تحقيقات و فناروي از ايران و وزير علوم و تكنولوژي عراق، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه ارتباطات و فناوري از سوي وزراي ارتباطات دو كشور و يادداشت تفاهم همكاري در زمينه دارويي و تجهيزات پزشكي توسط معاونين وزراي بهداشت دو كشور امضا شد.
برگزاري همايش بزرگ اقتصادي
همايش بزرگ اقتصادي ايران و عراق با حضور فعالان و مديران اقتصادي، سرمايه گذاران، مديران بنگاه هاي اقتصادي بخش دولتي و خصوصي ايران و عراق در بغداد آغاز به كار كرد.
حسن كاظمي قمي، دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه در اين همايش بيش از 400 فعال اقتصادي و مديران بنگاه هاي اقتصادي حضور دارند، اظهار كرد: با توجه به بهبود نسبي شرايط امنيتي و اولويت دولت عراق در مساله سازندگي و توجه به زيرساخت هاي اقتصادي و با توجه به آمادگي ايران براي ورود به بازار عراق در 2 بخش دولتي و خصوصي شرايط براي افزايش مناسبات اقتصادي 2 كشور افزايش يافته است.
وي گفت: بيش از 100 شركت ايراني برگزيده و فعال ايراني با شركت در اين همايش آمادگي خود را براي تامين 5000 مگاوات برق در قالب احداث نيروگاه، ساخت واحدهاي مسكوني، سرمايه گذاري در بخش هاي صنعتي از جمله فولاد، پتروشيمي، دارو، تجهيزات پزشكي، مصالح ساختماني، توليد خودرو و مواد غذايي اعلام خواهند كرد.
كاظمي قمي تصريح كرد: نمايندگان شركت هاي ايران در 11 گروه تخصصي با همتايان عراقي خود رايزني خواهند كرد.
وي تاكيد كرد: چشم انداز مناسبات اقتصادي در زمينه تامين برق، نفت و گاز، صنعت پتروشيمي، مسكن و مواد غذايي بسيار روشن و مثبت است.

 



موج دروغ پراكني رژيم صهيونيستي براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه

رژيم صهيونيستي با ابراز نگراني نسبت به نفوذ ايران در كشورهاي انقلابي منطقه، موج جديدي از دروغ و اتهام را ايجاد كرد.
رئيس اطلاعات جاسوسي نظامي رژيم صهيونيستي در اين راستا مدعي شد ايران از ناآرامي هاي اخير در منطقه براي گسترش نفوذش استفاده مي كند. در همين زمينه، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: ژنرال آويو كوچاوي، رئيس اطلاعات جاسوسي نظامي اسرائيل گفت كه ايران از ناآرامي هاي اخير خاورميانه براي تعميق نفوذش در سراسر منطقه استفاده كرده است و مدعي شد كه جمهوري اسلامي به شكلي فعال در مصر، سوريه، لبنان و فراتر از آن مداخله كرده است.
كوچاوي اتهامات ديگري را نيز عليه ايران مطرح كرد اما هيچگونه مدركي كه از ادعايش حمايت كند، ارايه نكرد. تهران هرگونه مشاركت و مداخله در ناآرامي هاي جهان عرب را تكذيب كرده است.
اين گزارش حاكي است كه ادعاهاي كوچاوي در جلسه غيرعلني پارلمان مطرح شد و يكي از حاضران در جلسه كه به دليل محرمانه بودن آن از افشاي نامش خودداري كرد، اين سخنان را به نقل از وي بيان كرد.
وي در عين حال با ذكر اينكه ايران در تلاش است روابطش با اخوان المسلمين در مصر را تقويت كند، ادعا كرد كه ايران اين حزب را به لحاظ مالي تأمين مي كند.
اما محمود غزلان، سخنگوي اخوان المسلمين گفت كه اين گروه ايران را يك كشور اسلامي با نفوذ در نظر مي گيرد اما از ايران يا هيچ كشور ديگري پولي دريافت نمي كند. وي افزود كه اين گروه همچنين به بهبود روابط با همه كشورها از جمله ايران تمايل دارد.

 



تقدير از برترين نويسندگان سال در جشنواره قلم زرين

گروه ادب و هنر-
با برگزاري مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره قلم زرين، شهريار زرشناس، منصور انوري و حجت الاسلام محمدرضا واحدي به عنوان برگزيده معرفي شدند.
مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره قلم زرين با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن مومني رئيس حوزه هنري، بهمن دري معاون فرهنگي وزير ارشاد، محمدرضا سرشار نايب رئيس هيات مديره انجمن قلم، محسن پرويز رئيس هيات موسس انجمن قلم ايران، احمد شاكري دبير هشتمين دوره جشنواره قلم زرين و جمعي از نويسندگان و اعضاي انجمن قلم ايران در محل اين انجمن برگزار شد.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني با اشاره به تحولات اخير منطقه خاورميانه، اظهار كرد: بي شك، قلم و توليدات فكري و انديشه در تحولات جهان اسلام و بيداري فراگير اين منطقه تاثير بسياري گذاشته است و ما شاهد گسترش موج بيداري اسلامي در منطقه هستيم. البته در مقابل، استفاده هاي منفي و غيراخلاقي هم از قلم صورت مي گيرد. ولي آن چه روشن است، اين است كه نتايج مثبت قلم به مراتب بسيار بيش تر است و ما امروزه بسياري از ثمرات آن را شاهد هستيم.
وزير ارشاد در ادامه خاطرنشان كرد: دوستي از تونس آمده بود و در توضيح وضعيت شرايط اين كشور بعد از انقلاب متذكر مي شد كه عطش زيادي نسبت به آشنايي با مسائل اسلامي در بين بسياري از جريان هاي فكري شكل گرفته است و درست يادآور انقلاب اسلامي خودمان است كه بعد از پيروزي، توجه بسياري از جريان هاي مختلف به اسلام جلب شده بود. البته در فضاي امروز تونس، اسلام گرايي و غرب گرايي وجود دارد و مطمئنا هركدام بهتر مسائل شان را عرضه كنند، در پيش برد اهداف شان موفق تر خواهند بود.
او با تاكيد بر اهميت قلم در فرهنگ اسلامي متذكر شد: البته در فرهنگ عظيم اسلامي بر مساله جهاد و مبارزه با باطل نيز تاكيد مي شود.
وي افزود: ضرورت دارد در راستاي تكريم نويسندگان، نهادها و وزارتخانه هاي مختلف به نويسندگان مختلفي كه در مجموعه خود دارند، توجه بيشتري كنند، البته اين مسئله آغاز شده است و ضرورت دارد با حمايت بيشتري دنبال شود.
وزير ارشاد در پايان با انتقاد از مسئله كتاب سازي، گفت: ضرورت دارد به طور جدي مباحث مربوط به اين حوزه بررسي و با نگاهي انتقادي آسيب شناسي شود. محسن مومني، رئيس حوزه هنري هم در اختتاميه هشتمين جشنواره قلم زرين با اشاره به اينكه ادبيات انقلاب اسلامي ادبياتي بالنده است، گفت: با وجود عدم اقبال ساير جريانات ادبي، عده اي هنوز نمي خواهند ادبيات انقلاب را ببينند.
وي با اشاره به آرمان گرايي و نگاه اميدوارانه به زندگي و جهان گفت: برعكس داستان هاي غربي كه سرشار از ياس و نااميدي هستند نويسنده متعهد شخصيت هاي داستاني اش را براساس زندگي ديني بايد نگارش كند. انسان در داستان انقلاب تكليف مدار است و با انسان اومانيستي متفاوت است.
بهمن دري، معاون فرهنگي وزارت ارشاد هم اظهار داشت: نقش ادبيات، شعر و داستان در جنگ نرم به شدت مهم و تاثيرگذار است و مي تواند با مسائل ذكر شده مقابله كند. وادادگي در برابر محصولات غربي و عنايت به توصيه ها به ترويج آثار داخلي نكته مهمي است كه مي تواند در ادبيات ما مورد توجه قرار بگيرد.
احمد شاكري دبير جشنواره قلم زرين نيز در سخنانش گفت: متاسفانه در طول دهه اخير رقابت جشنواره ها سالم نيست زيرا رقابت در زمينه هاي رقابت فراهم نشده است زيرا در اين جشنواره ها ملاك فقط داوري محض است.
وي ادامه داد: اگر بتوان فضايي براي رقابت سالم و علمي جشنواره ها فراهم كرد جشنواره ها مجبور مي شوند ملاك خود را براي برگزيدن آثار انتخاب كنند و از تبديل شدن به جشنواره هاي محفلي و انتخاب آثار براساس سلايق پرهيز كنند.
در اين مراسم همچنين علي شجاعي صائين-مديرعامل خانه كتاب-پيشنهاد تدوين منشوري اخلاقي براي نويسندگان را مطرح كرد و گفت: جاي اخلاق نويسندگي و اخلاق نقد در فضاي فرهنگي ما خالي است.
در اين مراسم كتاب هاي برگزيده هشتمين جشنواره قلم زرين به اين شرح معرفي شدند: در بخش داستان كتاب «جاده جنگ» تاليف منصور انوري، در بخش شعر مجموعه «ادامه دلواپسي» سروده حجت الاسلام محمدرضا واحدي و در بخش پژوهش و نقد ادبي «پيش درآمدي بر رويكردها و مكتب هاي ادبي» تاليف شهريار زرشناس.

 



از سوي قاضي پرونده دستور موقت رفع توقيف هفته نامه «9 دي » صادر شد

در پي رسيدگي به شكايت مديرمسئول هفته نامه «9 دي » از هيئت نظارت بر مطبوعات به دستگاه قضايي به دليل توقيف اين نشريه، قاضي پرونده دستور موقت رفع توقيف «9 دي » را صادر كرد.
دادگاه رسيدگي به شكايت حجت الاسلام حميد رسايي مديرمسئول هفته نامه «9 دي » از هيئت نظارت بر مطبوعات در روزهاي سه شنبه 31 خرداد و دوشنبه 13 تير ماه جاري در شعبه 34 مجتمع قضايي شهيد بهشتي تهران برگزار شد.
هيئت نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه بيست و سوم خرداد، هفته نامه «9 دي » را به دليل «انتشار مطالب اقتصادي بدون قيد زمينه آن در مجوز نشريه، انتشار كاريكاتوري از سيدمحمد خاتمي با لباس روحانيت و تغيير صاحب امتياز بدون اطلاع هيأت نظارت » توقيف كرد.
مديرمسئول هفته نامه «9 دي » در اعتراض به رأي مذكور بر اساس تبصره 2 ماده 10 قانون مطبوعات كه تصريح دارد: «تصميمات هيئت نظارت بر مطبوعات مانع از شكايت و اقامه دعواي ذي نفع در محاكم نخواهد بود»، از هيئت نظارت در مجتمع قضايي شهيد بهشتي تهران شكايت كرد و خواستار رفع توقيف موقت از نشريه متبوعش شد.
شكايت حجت الاسلام رسايي طي دو مرحله در شعبه 34 مجتمع مذكور مورد رسيدگي قرار گرفت و رئيس شعبه رسيدگي كننده، دستور موقت رفع توقيف از هفته نامه «9 دي » را صادر كرد كه به دليل موقت بودن اين دستور، دادگستري تهران بايد آن را براي اجرا تأييد كند.
پيش از اين روزنامه «همشهري » كه به دليل تبليغ بهائيت از طريق انتشار آگهي اين فرقه ضالّه توقيف شده بود و همچنين روزنامه «فرهنگ آشتي » كه از سوي هيئت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شده بود، با دستور موقت دستگاه قضايي رفع توقيف شدند اما رفع توقيف موقت «9 دي » دو هفته به طول انجاميده است.

 



تبيين علمي ولايت فقيه (1)

بحث ولايت فقيه يك بحث اسلامي، فقهي و داراي بعد كلامي است و تحقيق درباره آن ارزش فوق العاده اي دارد بويژه اينكه اگر اين گونه بحثي نباشد تصور مي شود كه اسلام در بعد مسايل اجتماعي و سياسي و اداره جامعه حكمي ندارد. اثبات مسئله ولايت فقيه و اينكه يك حكم اسلامي است مي تواند جوابگوي اين شبهه ها باشد كه الحمدلله اين مسئله به بركت اهل بيت (صلوات الله عليهم اجمعين) براي ما ثابت شده و در دسترس ديگران نيز قرار گرفته است. افزون بر همه اين ها نكته ديگر اين است كه امروز در جهان فقط يك نظام اسلامي داريم؛ البته اسم اسلامي جاهاي ديگري هم هست حتي به عنوان جمهوري اسلامي چند كشور ديگر هم هستند مثل جمهوري اسلامي پاكستان، جمهوري اسلامي موريتاني، اما آنكه واقعا نظام اسلامي باشد و اقرب به اسلام، فقط ايران است و اين موهبتي است كه خداوند متعال در اين دوران به بركت خون صدها هزار شهيد و مجاهدات هزاران مجاهد في سبيل الله نصيب اين مردم كرده است و اهميت و عظمت و بركات آن براي كسي مخفي نيست. اين نظام با اين عظمتي كه دارد و با اين بركاتي كه خداي متعال در آن قرار داده است، با مسئله ولايت فقيه گره خورده است. دنيا هم اين نظام را به عنوان نظام ولايت فقيه مي شناسد و همه هم مي دانيم كه اگر ولايت فقيه از اين نظام و از اين قانون اساسي حذف شود چيزي به نام نظام اسلامي باقي نخواهد ماند؛ بنابراين، دوست دارم اين جمله را به خاطر بسپاريد كه تلاش براي تبيين مسئله ولايت فقيه و تقويت عملي آن، در واقع خدمت به حفظ و بقاي اسلام در عالم است و متقابلا هرگونه تلاشي كه به هر دليلي انجام بگيرد تا در نظريه ولايت فقيه خدشه كند يا عملا موجب تضعيف آن شود چنين كاري در حقيقت مثل تيشه زدن به پايه هاي بناي اسلام در اين عالم است. اين مسئله با ديگر مسايل تفاوت بسيار دارد؛ از همين رو خدا را شكر مي كنم كه توفيقم داد به اندازه ظرفيت ناچيز خودم آبي بر آتش اين فتنه ها بريزم؛ البته خدا خود حافظ اين نظام و ارزش هاي اسلام و انقلاب خواهد بود و طبعا بحث مستوفي درباره اين موضوع كار يكي دو جلسه نيست.
بحثي كه خود امام (رض) در نجف درباره ولايت فقيه داشتند، مدت ها مطرح بود. با اينكه به همه جوانب بحث هم نپرداختند و امروز مسايل زيادي درباره ولايت فقيه و شئون و مقدمات و ارتباطش با مردم و خبرگان و ساير چيزها مطرح است كه آن وقت ها هنوز اين بحث ها و سؤال ها مطرح نبود. طبعا بحث اشباع كننده در اين زمينه ها زمان متناسب خودش را مي طلبد كه علاوه بر اين كه بنده- با توجه به وضع مزاجم- انتظاري ندارم موفق بشوم، شرايط ديگر هم ايجاب نمي كند. به هر حال- اگر خدا حياتي بدهد و توفيقي- سعي مي كنم بحث هاي ساده اي كه به قول جناب آقاي قرائتي حفظه الله جنبه ساندويچي دارد و عملا در بحث هاي عمومي كاربرد دارد، مطرح كنم والا بحث هاي عميق فقهي و پرداختن به همه جوانب ديگر، كار بزرگاني است كه اميدواريم امثال حضرت آيت الله مؤمن و ديگران به آن بپردازند و ان شاءالله ما هم توفيق داشته باشيم كه از آن استفاده كنيم.
واژه شناسي ولايت فقيه
ولايت فقيه، تركيبي است از دو كلمه ولايت و فقيه، اول اين سؤال را طرح مي كنم كه ولايت يعني چه، و ثانيا اينكه مي گوييم اين ولايت براي فقيه است به چه معناست؟
كمابيش معناي آن روشن است اما در بحث هاي علمي، سؤالات دقيقي مطرح مي شود كه قبلا به ذهن نمي آمد. ولايت، يك كلمه عربي است و بايد معنايش را از كتب لغت عربي پيدا كرد، اما همان طور كه مي دانيد كتاب هاي لغت معمولا موارد استعمال را ذكر مي كنند و نمي گويند كه اين معناي حقيقي اش چيست، معناي مجازي اش چيست، مشترك لفظي است يا مشترك معنوي، منقول است يا مرتجل. اين مباحث معمولا در كتاب هاي لغت بيان نمي شود. وقتي هم يك لفظ چند تا كاربرد دارد آن را مثل مشترك لفظي بيان مي كنند كه اين چند تا معنا دارد. درباره ولايت هم در كتاب هاي لغت چند معنا ذكر شده است. كاربردهايش هم در قرآن كريم و در روايات بسيار متفاوت است. شما اگر آياتي را ببينيد كه كلمه ولايت و مشتقات آن مثل ولي، اولياء، مولي و والي در آن هست، پيدا كردن يك معناي جامع بين همه آنها كار مشكلي است. برخورد ادبا نيز با اين موارد كه براي يك واژه چند معنا در كتاب هاي لغت آمده، متفاوت است. بعضي ها دوست دارند همه اين معاني را تا آن جا كه ممكن است، به يك معنا برگردانند. مي گويند همه اينها از يك ريشه و يك معناست و مصاديق متفاوتي دارد. اين يك نوع نگرش است. كتاب «مقاييس» معمولا اين كار را مي كند يا حتي كتاب «التحقيق» مرحوم حاج حسن آقاي مصطفوي(رض) ايشان هم بيشتر موارد استعمال را به يك اصل برمي گردانند، اما بعضي ديگر، معاني متعدد را مثل مشتركات لفظي تلقي مي كنند مثل اينكه اينها اصلا چند معناي متباين است.
هر كدام از نگرش ها حسني دارد و احيانا ضعف هايي. حسن برگرداندن همه واژه ها به يك معنا اين است كه غالبا اين معاني يك نوع تحولاتي در طول زمان داشته است يعني ابتدا بر يك معنايي وضع شده است بعد كم كم به مناسبتي در معنايي نزديك به آن به كار رفته است؛ اخص از آن، اعم از آن، به اضافه يك قيدي كه اگر آدم بتواند ريشه را بيابد، مي تواند مناسبت بين اين معاني را هم كشف كند و به آن نكته اصلي كه در همه اينها پنهان شده، پي ببرد، اما در بعضي موارد اين كار باعث مي شود كه خصوصيات معنا- كه در بعضي موارد به آن تكيه شده و مورد توجه گوينده بوده مغفول عنه بماند. يعني توجه روي جهت مشترك متمركز بشود و آن خصوصيت مورد توجه، در يك واژه مغفول عنه قرار گيرد. شايد راه جمع، اين باشد كه هم به آن جهت مشترك بين معاني توجه شود و هم به اينكه اين معاني متعدد گاهي در طول زمان به يك وضع جديد درآمده و حكم مشترك لفظي را پيدا كرده است
در بسياري از واژه ها اگر ما بخواهيم معناي حقيقي مورد استعمال را درست بفهميم، كافي نيست كه ريشه لغت را بررسي كنيم و بگوييم همه اينها به يك چيز برمي گردد و اصل كلمه اين بوده است، پس يك مشترك معنوي است. همان اصل، معناست و اينها ديگر خصوصيت مورد است و جزو معنا نيست. با اين شيوه مشكل حل نمي شود و حتي خيلي جاها به اشتباه مي افتيم و روايت را اشتباه معنا مي كنيم يا آيه قرآن را غلط مي فهميم.
معناي ولايت
بحث ما سر كلمه ولايت بود. ولايت يعني چه؟ موارد استعمال را كه شما در كتاب لغت مي بينيد پنج يا شش معنا و گاهي بيشتر ذكر شده است:
1-ولايت به معناي محبت در مقابل عداوت؛ در دعاها و زيارت ها اين دو واژه در مقابل هم به كار رفته است: «... اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه...»(1) پيداست اين «موالاه » مقابل «معاداه » است؛ «ولي لمن والاكم و عدو لمن عاداكم» دوست در برابر دشمن، اين ولايت به معناي محبت است.
2-در بعضي جاها گفته اند «ولي به معناي ناصر است. بويژه در جاهايي كه عقد ولايت با قومي مي بندند كه اگر جنگي رخ داد، كمكشان كنند و آنها ولي اين قوم مي شوند يعني بايد نصرتشان كنند.
3-در موارد بسياري هم در معنايي كه تقريباً معادل حكومت است، به كار مي رود.
موارد زياد ديگري هم هست كه من الان نمي خواهم همه اش را بگويم. لزومي هم نداشت همه را نام ببريم. فقط بايد بدانيم كه ولايت، معاني متعددي دارد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه- قم مدرسه فيضيه، 23/1/98
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- الكافي، ج1، ص 392.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14