(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 تیر 1390- شماره 19971

كشف سيستم جاسوسي موساد در جنوب لبنان
طالباني : تكليف نظاميان آمريكايي تا دو هفته ديگر مشخص مي شود
حزب اسلامي مالزي: اعتراض ها را تا رسيدن به خواسته ها ادامه مي دهيم
افشاي شكنجه دستگيرشدگان بحريني در سياهچال هاي آل خليفه
پيشروي انقلابيون ليبي از مصراته به سمت طرابلس
649 ميليارد دلار بودجه نظامي سال آينده آمريكا
راهپيمايي فلسطيني ها عليه انگليس و اسرائيل براي آزادي عضو برجسته حماس
دولت مصر با اخراج 846 افسر پليس به خواست معترضان تن داد
سفارت عربستان و قطر در سوريه براي آمريكا و فرانسه جاسوسي مي كنند
تنش در روابط آمريكا و پاكستان با قطع كمك هاي واشنگتن بالا گرفت
زد و خورد با پليس در پايتخت بنگلادش
نخستين رئيس جمهور سودان جنوبي مراسم تحليف به جاي آورد
يورش وحشيانه گارد علي عبدالله صالح به مخالفان در چند شهر يمن
موافقت حزب كاسترو با خريد و فروش خانه دركوبا



كشف سيستم جاسوسي موساد در جنوب لبنان

ارتش لبنان يك سيستم جاسوسي رژيم صهيونيستي را در جنوب لبنان كشف كرد.
ارتش لبنان اعلام كرد كه يك سيستم استراق سمع رژيم صهيونيستي در شهرك شقرا واقع در بنت جبيل در جنوب لبنان را كشف و ضبط كرده است. اين سيستم براي بررسي بيشتر به يكي از مراكز نظامي لبنان انتقال داده شده است.
منابع امنيتي اظهار داشتند، بر روي اين سيستم به خط عبري مطالبي نوشته شده است و اين سيستم دربردارنده دستگاه ضبط تصوير و پخش است كه اطلاعات و تصاويري كه هواپيماهاي جاسوسي اسرائيل در پروازهاي خود از حريم هوايي لبنان مي گرفتند ضبط مي كرد.
ارتش لبنان همچنين اعلام كرد كه لبنان با دقت هرگونه تحركات مشكوك رژيم صهيونيستي را زير نظر دارد.

 



طالباني : تكليف نظاميان آمريكايي تا دو هفته ديگر مشخص مي شود

رئيس جمهور عراق اعلام كرد، سرنوشت نيروهاي آمريكايي در خاك عراق، تا دو هفته ديگر مشخص مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جلال طالباني» ديروز طي نشست خبري در بغداد، به خبرنگاران گفت؛ گروه هاي عراقي توافق كردند موضع قطعي خود را در مورد تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق، تا دو هفته ديگر، به اطلاع دولت بغداد برسانند. در اين ميان، دولت بغداد نيز اعلام كرد، موضع قطعي و نهايي خود را پس از برگزاري نشست همه گروه هاي عراقي، اعلام مي كند.
گروه هاي عراقي قرار است طي روزهاي آينده، نشستي را به همين منظور در بغداد برگزار كنند. برخي گروه ها، بي ثباتي و حملات تروريستي را بهانه مي كنند و خواستار تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق هستند.

 



حزب اسلامي مالزي: اعتراض ها را تا رسيدن به خواسته ها ادامه مي دهيم

رهبر بزرگترين حزب اسلامي مالزي بر ادامه تظاهرات ضددولتي تا رسيدن به اهداف اعلام شده تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا، به نقل از پايگاه اطلاع رساني حزب اسلامي مالزي «عبدالهادي آونگ»، رهبر حزب اسلامي «پاس» ديروز به دولت مالزي هشدار داد كه راهپيمايي اعتراض آميز روز شنبه تنها آغازي براي اعتراضات گسترده بوده و اين حركت ادامه خواهد داشت. «آونگ» با اشاره به تظاهرات 50 هزار نفري كه براي اجراي اصلاحات سياسي و انتخاباتي برگزار شد، افزود؛ «اين فقط آغازي بر يك قيام بزرگ بود» كه در صورت تن ندادن دولت به خواسته هاي معترضان، به زودي تكرار خواهد شد.
از سوي ديگر «حسام الدين حسين» وزير كشور مالزي نيز در واكنش به فشارهاي بين المللي درباره دستگيري حدود 1700 تن از معترضان، با صدور بيانيه اي به اين اعتراض ها پاسخ داد.
وي گفت: تظاهركنندگان سعي داشتند كشور را به هرج ومرج و آشوب بكشند كه نيروهاي امنيتي آنها را جاي خود نشاندند.
سخنگوي پليس مالزي نيز اعلام كرد، تمام بازداشت شدگان شنبه شب آزاد شدند.

 



افشاي شكنجه دستگيرشدگان بحريني در سياهچال هاي آل خليفه

سرويس خارجي-
بازيكنان فوتبال بحرين كه در جريان تظاهرات ضد دولتي دستگير شده بودند پس از آزادي از زندان شكنجه مأموران بحريني را افشا كردند.
دوستان و خويشاوندان فوتباليست هاي بحريني اظهار داشتند، اين فوتباليست ها در زندان هاي آل خليفه با انواع شكنجه هاي غير انساني مواجه شده بودند.
يكي از خويشاوندان بازيكن دستگير شده به شرط افشا نشدن نامش گفت، پس از دو هفته دستگيري اين بازيكن وقتي كه آزاد شد آثار ضرب و شتم و شكنجه كاملاً روي بدن او نمايان بود.
وي افزود، اين فوتباليست به دليل شكنجه هاي روحي و جسمي نمي توانست با كسي صحبت كند و به دليل ترس از دستگيري دوباره، مايل نبود از شكنجه هاي خود در دوران دستگيري اش سخني به ميان آورد.
اين شهروند بحريني تصريح كرد، مأموران آل خليفه به اين فوتباليست بحريني هشدار داده بودند در صورت افشاي شكنجه ها دوباره دستگير و شكنجه خواهد شد. هنوز هم فوتباليست هاي دستگير شده از زندان آل خليفه آزاد نشده اند.
گفتني است در جريان تظاهرات مردمي در بحرين كه از ماه فوريه (بهمن ماه) در كشور بحرين آغاز شد نظاميان آل خليفه بسياري از شهروندان عادي و همچنين فوتباليست ها، خبرنگاران، استادان، نويسندگان و شخصيت هاي علمي و هنري را به زندان انداختند.
همچنين بسياري از پزشكان، كارمندان و كارگران به دليل شركت در تظاهرات از كار اخراج شدند.
در همين رابطه 150 تن از ملي پوشان اين كشور به همراه تعداد زيادي از مربيان و داوران به دليل حمايت از تظاهرات ضد دولتي از ادامه كار محروم شدند. اين دستگيري ها و محروميت ها به دستور مستقيم پادشاه بحرين، شيخ ناصر بن حمد آل خليفه انجام شد.
از سوي ديگر، فدراسيون فوتبال (فيفا) به رژيم آل بحرين هشدار داد كه اگر شكنجه فوتباليست هاي بحريني ثابت شود اين كشور را با محروميت هاي زيادي رو به رو خواهد كرد.
همچنين هوشيار زيباري وزير خارجه عراق درباره دستگيري بازيكن عراقي كه سه ماه پيش در تظاهرات ضد دولتي در بحرين دستگير شده بود از سران اين كشور توضيح خواست.
ذوالفقار ناجي بازيكن شيعه و 16 ساله اي كه عضو تيم المحرك بحرين است، در آوريل گذشته (فروردين ماه) و در حالي كه در منزلش به سر مي برد دستگير شد. اين خبر را پدر ذوالفقار كه مربي اين تيم نيز هست به خبرنگاران اعلام كرد. عبدوالامير ناجي هرگونه حضور فرزندش در تظاهرات ضد دولتي را نيز به شدت رد كرده است.
ناجي كه عضوي از هيئت رئيسه باشگاه الزورا عراق است در اين باره گفت: پسرم هيچ گونه ارتباطي با سياست ندارد و علاقه اي هم به اين كار نداشته است. او تنها به فوتبال و موسيقي علاقه مند است. من از سران باشگاه خواسته ام براي پيگيري ماجرا اقدام كند ولي آنها تاكنون هيچ كاري انجام نداده اند. به واقع نمي دانم چرا اين اتفاق افتاده است چون ما روابط خوبي با بحريني ها داشتيم.
پس از صحبت هاي ناجي، محمد جعفر وزير ورزش عراق در اين باره گفت: ما براي پيگيري ماجرا درخواستي را به وزارت خارجه بحرين فرستاده ايم و از آنها انتظار داريم كه موضوع را پيگيري كرده و به سرعت پاسخ بدهند. اين در حالي است كه رژيم آل خليفه مدعي شده كه هيچ بازيكن فوتبال را دستگير و شكنجه نكرده است.

 



پيشروي انقلابيون ليبي از مصراته به سمت طرابلس

نيروهاي مخالف ديكتاتور ليبي پيشروي خود را از «مصراته» به سمت پايتخت از سر گرفتند.
به گزارش واحد مركزي خبر، انقلابيون ليبي پس از چند هفته ركود در جبهه مصراته، بار ديگر پيشروي خود را از اين محور از سر گرفتند. به گفته خبرنگار «بي.بي.سي»، درگيري ها در اين منطقه ميان طرفين شديد است و اين مسئله، نشانگر سختي كار انقلابيون است. اواخر هفته قبل هم خبر رسيده بود، انقلابيون از محورهاي جنوب و شرق طرابلس، پيشروي خود را به سمت پايتخت آغاز كرده اند. ولي پس از آن، ديگر خبري در اين مورد گزارش نشده است. همين خبرهاي جسته و گريخته، نشان مي دهد كه «معمر قذافي» در طرابلس دست بالا را دارد و حملات هوايي ناتو نتوانسته است گردان هاي وي را متفرق كند.
در همين حال، ناتو اعلام كرد يك سكوي پرتاب موشك كه به نيروهاي قذافي تعلق داشت را منهدم كرده است. اين سكو در جنوب شرق مصراته قرار داشت.
اين در حالي است كه حملات موشكي و توپخانه اي نيروهاي قدافي به شهر مصراته همچنان ادامه دارد.
تظاهرات در آمريكا
صدها نفر از مخالفان جنگ ليبي، با تظاهرات مقابل كاخ سفيد در واشنگتن، خواستار پايان مداخله نظامي آمريكا در ليبي شدند. يك معترض به خبرنگار شبكه پرس تي وي گفت، مداخله نظامي و بمباران مناطق، هيچوقت صلح و دموكراسي به همراه نمي آورد و فقط باعث كشته شدن افراد بي گناه مي گردد. معترضان با نقل گزارشي از وزارت بهداشت ليبي، اعلام كردند، حملات ناتو به ليبي تاكنون به مرگ 700 غيرنظامي و جراحت بيش از 4000 نفر ديگر انجاميده است.
ساير رويدادها
¤ شبكه الجزيره با اعلام اينكه همه مردم شهر بنغازي مسلح به سلاح گرم هستند، آن را يك چالش امنيتي دانست.
¤ جنگ ليبي تنها براي فرانسه تاكنون 228 ميليون و 900 هزار دلار هزينه داشته است.

 



649 ميليارد دلار بودجه نظامي سال آينده آمريكا

مجلس نمايندگان آمريكا بودجه نظامي 649 ميليارد دلاري اين كشور را تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در حالي كه جامعه آمريكا با مشكلات معيشتي، بيكاري و برنامه هاي رياضت اقتصادي روبروست، مجلس نمايندگان اين كشور بودجه وزارت دفاع (پنتاگون) را افزايش داد و لايحه بودجه 649 ميليارد دلاري را تصويب كرد. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، اين لايحه جمعه با 336 راي موافق در مقابل 87 راي مخالف، تصويب شد.
بدين ترتيب، بودجه لشكركشي هاي پنتاگون طي سالي مالي 2012 كه از اكتبر (مهر) آغاز مي شود، فراهم شد. اين بودجه در مقايسه با سال مالي گذشته، 17 ميليارد دلار افزايش يافت، با اين حال، از بودجه درخواستي «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، هشت ميليارد دلار كمتر است. طبق گفته اوباما، 119 ميليارد دلار از بودجه مذكور به جنگ هاي افغانستان و عراق اختصاص خواهد يافت.
بودجه مذكور شامل برنامه هاي هسته اي آمريكا نمي شود و دولت كاخ سفيد قرار است بودجه 33 ميليارد دلاري ديگر را نيز طي لوايح آتي، براي هزينه هاي نظامي در حوزه اتمي، به كنگره ارائه كند.
افزايش هزينه هاي نظامي در شرايطي صورت مي گيرد كه دولت مجبور است از بودجه در بخش مدني و معيشتي مردم و بهداشت و تحقيقات درماني بكاهد.
سران كاخ سفيد و نمايندگان كنگره 13 مرداد آينده با يكديگر در مورد افزايش بدهي هاي دولت فدرال گفت وگو مي كنند.
«بارني فرانك» از دموكرات هاي مجلس نمايندگان آمريكا، كه در مخالفت با تصويب بودجه مذكور سخنراني مي كرد، به طعنه گفت، ارتش آمريكا اكنون در حال خوردن ناهار بقيه ارگان هاي اين كشور است!
فرانك قصد داشت 5/8 ميليارد دلار از بودجه مذكور بكاهد، كه تلاش وي با شكست مواجه شد.طي سال هاي اخير، بسياري از نهادهاي دولتي، دست به اخراج كاركنان خود زده اند و حتي شمار زيادي از نيروهاي پليس از كار اخراج شده اند و مدارس دولتي بسياري نيز تعطيل شده است.
به اعتقاد دانشمندان علوم سياسي، هزينه هاي نظامي گري، بزرگ ترين آفت امپرياليست هاست و نهايتا آنها را به زانو در مي آورد و دچار فروپاشي مي كند.


 



راهپيمايي فلسطيني ها عليه انگليس و اسرائيل براي آزادي عضو برجسته حماس

هزاران تن از فلسطيني هاي ساكن اراضي اشغالي با برپايي تظاهرات ضد اسرائيلي درشهر ناصره اعتراض خود را به بازداشت شيخ رائد صلاح رئيس جنبش اسلامي در اراضي اشغالي ابراز كردند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي از جمله «همه مارائد صلاح هستيم»، «رائد صلاح را آزاد كنيد»، «انگليس در جنايات اسرائيل شريك است» اقدام دولت انگليس در بازداشت شيخ رائد صلاح را محكوم كردند.
شيخ رائد صلاح دو هفته پيش درجريان سفر به لندن از سوي مقامات انگليس دستگير شد و وزارت كشور انگليس رئيس جنبش اسلامي اراضي اشغالي را به يهود ستيزي متهم كرد.
اين درحالي است كه يك دادگاه انگليس جمعه گذشته با آزادي شيخ رائد صلاح به قيد وثيقه مخالفت و مسئله را به حكم دادگاه عالي اين كشور منوط كرد.
اقدام دولت انگليس در زنداني كردن شيخ رائد صلاح با مخالفت افكار عمومي در بسياري از كشورهاي جهان همراه شده و عده اي ازفعالان صلح بين المللي و حاميان فلسطين دركشورهاي تركيه، انگليس، آلمان، نوار غزه كرانه باختري به برگزاري تظاهرات پرداخته و خواستار آزادي وي شدند.
از سوي ديگر ده ها تن از فعالان صلح طلب خارجي كه براي اعلام همبستگي با فلسطينيان در ايست بازرسي «قلنديا» واقع درحد فاصل شهرهاي رام الله و قدس تجمع كرده بودند، درجريان برخورد نظاميان صهيونيست با آنها مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس،صدها صلح طلب خارجي به همراه شماري از فعالان نيروهاي مقاومت مردمي از مناطق مختلف كرانه باختري درهفتمين سالروز صدور حكم ديوان بين المللي كيفري لاهه درباره غيرقانوني بودن احداث ديوار حائل، عليه ادامه اشغالگري و احداث شهرك هاي صهيونيست نشين درمناطق اشغالي راهپيمايي كردند.
نظاميان رژيم صهيونيستي با حمله به شركت كنندگان دراين راهپيمايي و شليك گاز اشك آور و گاز فلفل به راهپيمايان، شماري از روزنامه نگاران و خبرنگاران را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
همچنين گروه هاي مقاومت فلسطين درپاسخ به تجاوزات ارتش رژيم صهيونيستي سه موشك قسام به مواضع صهيونيست ها در شهرك صهيونيست نشين عسقلان پرتاب كردند.
نظاميان صهيونيست درحمله هوايي و زميني به نوار غزه يك كارخانه و چندين منزل را ويران كردند كه درجريان آن چند فلسطيني مجروح شدند.

 



دولت مصر با اخراج 846 افسر پليس به خواست معترضان تن داد

دولت مصر در يك عقب نشيني آشكار با بركناري 846 فرمانده و افسر پليس به اتهام كشتار تظاهركنندگان، به خواسته مخالفان تن داد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «عصام شرف»، نخست وزير مصر در بيانيه اي كه از تلويزيون اين كشور پخش شد، اعلام كرد: به «منصور عيسوي» وزير كشور دستور داده كه حكم انفصال و پايان خدمت تمامي فرماندهان و افسران متهم به پرونده هاي كشتار انقلابيون را صادر كند.
اين اقدام شرف در راستاي پاسخگويي به خواسته هاي هزاران معترض مصري است كه از روز جمعه در ميدان التحرير قاهره و ديگر شهرها تجمع كرده اند.
نخست وزير دولت موقت مصر اظهار داشت: حوزه هاي قضايي تنها در راستاي رسيدگي به پرونده قتل عام تظاهركنندگان و محاكمه فاسدان وارد عمل مي شوند و هر چه سريع تر نتيجه اين پرونده ها مشخص خواهد شد.
عصام شرف قول داد كه حق و حقوق خانواده هاي قربانيان به زودي از سوي دولت به آنها پرداخت شود و راهكاري مناسب نيز براي مذاكره با گروه هاي ملي و جوانان انقلابي براي بررسي خواسته هاي آنها اتخاذ مي شود. اين درحالي است كه تظاهركنندگان مصري ضمن رد اظهارات نخست وزير همچنان بر كناره گيري عصام شرف (نخست وزير) و حسين طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر اصرار مي ورزند.
در همين حال جنبش جوانان ششم آوريل به عنوان يكي از گروه هاي تأثيرگذار در تحولات مصر با صدور بيانيه اي محاكمه علني و عادلانه مبارك و تمامي افراد وابسته، مجازات افسران و نيروهاي امنيتي مجرم و پاكسازي وزارت كشور و ادارات دولتي از افراد فاسد و طرفدار ديكتاتور مصر را به عنوان اصلي ترين خواسته هاي مردم مصر و تحصن كنندگان در ميدان التحرير عنوان كرد.
همچنين تظاهركنندگان مصري كه از روز جمعه در ميدان التحرير قاهره مستقر شده اند، تهديد كرده اند، در صورتي كه شوراي نظامي و دولت مصر به خواسته هاي آنان تا چند روز آينده پاسخ ندهد، اقدامات جديدي را اتخاذ خواهند كرد.
ناآرامي هاي مصر از هفته گذشته تاكنون همچنان ادامه دارد و دولت موقت ناتواني خود را از كنترل اوضاع اعلام كرده است.

 



سفارت عربستان و قطر در سوريه براي آمريكا و فرانسه جاسوسي مي كنند

سفارت عربستان و قطر در سوريه به لانه جاسوسي آمريكا و فرانسه تبديل شده اند و براي آمريكا و فرانسه اطلاعات جمع آوري مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري المنار فلسطين، منابع ديپلماتيك اعلام كردند كه سفارتخانه ها و كنسولگري هاي آمريكا و فرانسه اكنون دو سفارتخانه عربستان و قطر را به خدمت گرفته اند و در آنجا مشغول جمع آوري اطلاعات داخلي سوريه هستند.
اين سفارتخانه ها براي تحريك آشوبگران و افراد مسلح در اختيار آنان انواع سلاح، دستگاه هاي ارتباطي پيشرفته و اطلاعات مختلف قرار مي دهند تا عليه نظام سوريه به كار گيرند.
به گفته اين منابع، ديپلمات هاي آمريكايي و فرانسوي در سوريه شخصا وارد عمل شده اند تا بار ديگر وضعيت سياسي سوريه را متشنج كنند.
منابع ديپلماتيك افزودند، آشوبگران و افراد مسلحي كه عليه نظام سوريه فعاليت مي كنند كمك هاي مالي خود را از عربستان و قطر مي گيرند و اكثر اين افراد در اسرائيل آموزش ديده اند و با كمك فريب خوردگان سوري به مخالفت عليه سوريه مي پردازند.
اين منابع تصريح كردند، به اين افراد گل و تابلوهاي دست نوشته داده مي شود تا به استقبال مقامات آمريكايي بروند و مخالفت خود را با رياست جمهوري بشار اسد اعلام كنند.
از سوي ديگر، نشست مشورتي گفت وگوي ملي در سوريه با هدف حل مشكلات و حركت به سمت ايجاد نظام مدني و دمكراتيك روز گذشته در مجتمع صحاري در نزديك دمشق پايتخت سوريه آغاز شد.
اين همايش دو روزه باحضور گروه ها و جريان هاي مختلف اين كشور با هدف خروج از بحران، اصلاحات داخلي و مقابله با مداخلات خارجي برگزار مي شود. اين گفت وگوها طبق اظهارات بشار اسد رئيس جمهور سوريه براي اجراي اصلاحات برگزار شده است.در اين نشست بيش از 180 نفر از شخصيت هاي مختلف سياسي، حزبي، مستقل، مخالف، دانشگاهي و جوانان فعال حضور دارند.
بررسي اصلاحات در قانون اساسي، قانون احزاب و انتخابات از مهم ترين محورهاي مورد بحث حاضران در اين نشست خواهد بود.

 



تنش در روابط آمريكا و پاكستان با قطع كمك هاي واشنگتن بالا گرفت

در پي افزايش تنش ميان ايالات متحده و پاكستان، واشنگتن كمك هاي مالي آمريكا به پاكستان را قطع كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، تنش ها ميان اسلام آباد و واشنگتن از آنجا بالا گرفت كه روزنامه «نيويورك تايمز» طي مقاله اي، ژنرال «احمد شجاع پاشا» رئيس سازمان اطلاعات ارتش پاكستان، را عنصري مرتبط با «اسامه بن لادن»، رهبر سابق شبكه «القاعده» دانسته، و خواستار بركناري فوري وي شده است. نيويورك تايمز در اين انتقاد بي سابقه، از دولت آمريكا نيز خواست پاكستان را تا بركناري احمد شجاع پاشا، تحت فشار قرار دهد.
ژنرال «اطهر عباس» سخنگوي ارتش پاكستان نيز در واكنش به اين مقاله نيويورك تايمز، اتهامات عليه پاشا را تكذيب و اعلام كرد كه نيويورك تايمز طي هفته هاي اخير نيز گزارش هاي بي اساس و خلاف واقع در مورد مقامات پاكستان منتشر كرده است.
به گفته اطهر عباس، اسلام آباد بايد منتظر عذرخواهي گردانندگان روزنامه نيويورك تايمز باشد، زيرا اين روزنامه بدون مدرك، اين مقاله را به چاپ رسانده است. اطهر عباس گفت: اين اقدام روزنامه، يك طرح حساب شده از سوي برخي مقامات نامشخص براي تضعيف پاكستان بوده است.
اين اظهارات سخنگوي ارتش پاكستان در حالي مطرح شده است كه قبلا در روابط آمريكا و پاكستان تنش هاي جدي ايجاد شده بود.
نيويورك تايمز طي گزارش ديگري، اعلام كرد «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، ميليون ها دلار كمك مالي اين كشور به ارتش پاكستان را به حالت تعليق در آورده است، تا از اين طريق، به اخراج مربيان آمريكايي توسط دولت اسلام آباد پاسخ داده باشد.
به گفته سه تن از مقامات بلندپايه آمريكا، اين كشور سالانه حدود دو ميليارد دلار به اسلام آباد كمك مي كرده است و با تصميم تازه اوباما، 800 ميليون دلار از مبلغ فوق، كسر گرديده است.
به اعتقاد برخي كارشناسان، اگر آمريكا روابطش را با پاكستان قطع كند، اسلام آباد بار ديگر، همانند دهه 1990، دست به توسعه تسليحات هسته اي خود خواهد زد.
اسلام آباد اخيرا شماري از مربيان آمريكايي و انگليسي را از پاكستان اخراج كرد. مردم پاكستان نيز به خاطر مداخلات آمريكا در امور داخلي پاكستان، شديدا عصباني هستند و تقريبا هر روزه تظاهرات ضد آمريكايي برگزار مي كنند.
روابط آمريكا و پاكستان طي ماه هاي اخير با مشكلات و تنش هاي زيادي روبه رو بوده و به سطح بسيار پاييني تنزل كرده است.
ساير رويدادها
¤ شمار كشته هاي ناآرامي هاي كراچي، به بيش از 120 نفر رسيد.
¤ شبه نظاميان طالبان يك كاميون حامل كانتينر براي نيروهاي ناتو در افغانستان را در ايالت بلوچستان پاكستان آتش زدند.

 



زد و خورد با پليس در پايتخت بنگلادش

هزاران نفر از مسلمانان بنگلادش در اعتراض به اجراي تغييراتي در قانون اساسي اين كشور عليه دولت تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، هزاران نفر از مسلمانان بنگلادشي ديروز همزمان با آغاز اعتصاب 30 ساعته در «كاچپور» واقع در نزديكي «داكا» در خيابان هاي اين شهر تظاهرات كردند.پليس ضد شورش نيز با استفاده از باتوم و گاز اشك آور اقدام به سركوب و دستگيري تظاهركنندگان كرد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين اعتصاب پس از فراخوان ائتلافي از 12 حزب اسلامي براي اعتراض به حذف واژه «اعتقاد مطلق و ايمان به الله» از قانون اساسي اين كشور آغاز شد.
اعتصابيون و تظاهركنندگان با آتش زدن لاستيك و چوب و چماق به مقابله با پليس ضد شورش پرداختند. گزارشي از شمار احتمالي مجروحان و دستگيرشدگان منتشر نشده است.

 



نخستين رئيس جمهور سودان جنوبي مراسم تحليف به جاي آورد

مراسم تحليف نخستين رئيس جمهور سودان جنوبي در اين كشور تازه تاسيس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «سلواكرمياردين» كه پيش از اين معاون رئيس جمهور سودان در امور منطقه جنوب اين كشور بود، به عنوان اولين رئيس جمهور كشور جديدالتاسيس سودان جنوبي مراسم تحليف به جاي آورد.
در اين مراسم كه ده ها تن از رهبران كشورهاي آفريقايي از جمله عمرالبشير ، نمايندگاني از آمريكا و اروپا حضور داشتند سلواكر آينده بهتري را به مردم سودان جنوبي وعده داد.
براساس اين گزارش، نخستين قانون اساسي جمهوري جديدالتاسيس سودان جنوبي روز يكشنبه از سوي سلواكر به امضا رسيد.
از نكات مورد توجه رسانه هاي جهان در اين مراسم ملاقات سلواكر و عمرالبشير بود كه طي آن دو رئيس جمهور شمال و جنوب در مورد تقسيم عايدات نفت، بدهي هاي خارجي و مرزهاي مشترك به بحث و تبادل نظر پرداختند.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان مسائل آفريقا، تنش مرزي در ابيي مي تواند در آينده به منزله بمب ساعتي باشد كه منطقه را به جنگي جديد وا دارد.
عمر حسن البشير رئيس جمهور سودان با وجود اين در مراسم اعلام استقلال سودان جنوبي قول داد، هر آنچه در توان دارد براي موفقيت كشور جديد به كار گيرد.
در عين حال گزارش هاي دريافتي حكايت از اين دارد، ساعاتي پس از اعلام استقلال جنوب سودان، ساكنان برخي از مناطق خارطوم (پايتخت سودان) دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني «يورو نيوز»، تظاهركنندگان معترض به استقلال جنوب سودان با در درست داشتن پرچم هاي سودان از اين وضع جديد ابراز نارضايتي كردند.
همچنين جديدترين نظرسنجي نشان مي دهد كه اكثر قريب به اتفاق مردم منطقه، معتقدند، جدايي جنوب از شمال، بي ثباتي منطقه را در پي خواهد داشت.

 



يورش وحشيانه گارد علي عبدالله صالح به مخالفان در چند شهر يمن

سرويس خارجي-
پس از ظاهر شدن علي عبدالله صالح بر صفحه تلويزيون يمن و وعده بازگشت به كشور، نيروهاي گارد رياست جمهوري طرفدار صالح بر شدت حملات خود به مردم يمن افزوده اند.
بر اثر حمله توپخانه اي بي هدف نيروهاي گارد رياست جمهوري در استان تعز دو تن كشته و پنج تن زخمي شدند.
اين نيروها با تعدادي از تانك ها و زرهپوش هاي لشكر 62 گارد رياست جمهوري روستاي «ارحب» را گلوله باران كردند.
بسياري از مردم روستاهاي اطراف صنعا به دليل اين يورش وحشيانه خانه هاي خود را ترك كردند و به مناطق ديگر رفتند.
اين گلوله باران بسياري از منازل را ويران و به مزارع خسارات كلي وارد كرد.افراد مسلح در منطقه ارحب در شمال صنعا دو تانك نيروهاي گارد رياست جمهوري وابسته به احمد علي صالح پسر علي عبدالله صالح را ربودند.اين حملات در شرايطي صورت مي گيرد كه شهرهاي مختلف يمن همچنان شاهد برگزاري تظاهرات عليه نظام حاكم است و تظاهركنندگان اعلام كردند كه علي عبدالله صالح نبايد به كشور بازگردد و حكومت وي بايد سرنگون شود.
تظاهركنندگان بر تشكيل شوراي انتقالي براي اداره كشور تاكيد كردند و از جامعه جهاني خواستند در راستاي توقف حملات نظامي نيروهاي صالح به دولت يمن فشار آورند.
منابع آگاه يمن اظهار داشتند كه علي عبدالله صالح اعلام كرده كه قصد دارد در تاريخ 17 ژوئيه(26 تير) كه مصادف با سي وسومين سالگرد انتصاب وي به عنوان رئيس جمهور يمن است به كشور بازگردد.
ليكن تحليلگران معتقدند علي عبدالله صالح به كشور بازنمي گردد و به سرنوشت ديگر حكام عرب منطقه همچون حسني مبارك و زين العابدين بن علي دچار خواهد شد.

 



موافقت حزب كاسترو با خريد و فروش خانه دركوبا

حزب كمونيست كوبا در راستاي اجراي اصلاحات اقتصادي با خريد و فروش خانه و خودرو توسط مردم موافقت كرد.
به گزارش بي بي سي، حزب حاكم كمونيست كوبا براي نخستين بار پس از انقلاب 1959 اين كشور اعلام كرد از اين پس مردم مي توانند آزادانه اقدام به خريد و فروش خانه و خودرو كنند.
اين تصميم به دنبال موافقت پارلمان كوبا با مالكيت خصوصي اتخاذ گرديد. فروردين سال جاري پس از سخنراني كم سابقه، «رائول كاسترو»، رئيس جمهور كوبا مبني بر لزوم اجراي برخي اصلاحات سياسي و اقتصادي، پـارلمان اين كشور مالكيت خصوصي را به رسميت شناخت.
محدود شدن زمامداري مقامات سياسي به حداكثر دو دوره پنج ساله و مشاركت جوانان در صحنه هاي سياسي از ديگر پيشنهادات «كاسترو» بود كه مورد توجه رسانه هاي بين المللي قرار گرفت.
بر اساس گزارش هاي دريافتي، كمبود خانه هاي مسكوني در كوبا به دليل نظام كمونيستي حاكم بر اين كشور، به حدي مشكل ساز بود كه حتي زوج هاي از هم جدا شده نيز مجبور به زندگي در يك خانه بودند. تاكنون راه قانوني براي تعويض خانه، جلب موافقت طرف مقابل بدون رد و بدل شدن پول، بود. اين اقدام نيز ميسر نبود جز پس از طي شدن مراحل بسيار پيچيده كاغذبازي و تشريفات كه سنگيني آن بيش از هر چيز بر دوش مردم بود.اين گزارش مي افزايد، از ابتداي سال آينده ميلادي مردم كوبا اجازه خواهند يافت آزادانه به خريد و فروش خانه و خودرو مبادرت ورزند اما هر شهروند حق مالكيت تنها يك خودرو يا خانه را خواهد داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14