(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 تیر 1390- شماره 19971

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور: فعاليت هاي اقتصادي بايد شفاف شود
آب ، برق و تلفن گرانفروشان قطع مي شود
مديران شركت هاي دولتي 40 درصد حقوق فوق العاده بهره وري مي گيرند
اجراي 14 پروژه براي بهبود زير ساخت هاي تجاري
قيمت شير يارانه اي در تهران 600 تومان شد
تخفيف 35درصدي در 200 فروشگاه زنجيره اي
ايجاد يك ميليون شغل با اجراي پروژه هاي صنعتي ، خانگي و خود اشتغالي
كاهش 88 ريالي ماليات بر ارزش افزوده جايگاه داران سي ان جي
اختصاص 3 ميليارد دلار تسهيلات به مسكن مهر
واكنش تايدواتر به حذف از مزايده بندر شهيد رجايي
افتتاح بزرگترين طرح توليد واكسن دامي
كسري تراز بازرگاني 6 ميليون دلاري كشور طي 3 ماه



كوتاه اقتصادي

¤ ايران طي 29 سال دوره 1357 تا 1386 بيشترين نرخ رشد اقتصادي را در برنامه اول توسعه تجربه كرده است. كشورمان در اين دوره عدد 42/7 درصد را براي رشد اقتصادي تجربه كرده و اين در حالي است كه در سالهاي اول انقلاب و جنگ تحميلي كمترين ميزان رشد اقتصادي با منفي 91/1ثبت شده است.در دوره برنامه دوم توسعه نرخ رشد اقتصادي به نصف دوره قبل كاهش يافته، اما پس از آن با اوج گيري دوباره، نرخ رشد اقتصادي به 12/6 درصد در برنامه سوم و 74/6درصد در طول سه سال اول برنامه چهارم افزايش يافته است.
¤ ايران با صادرات 5/3ميليارد يورو و نفت خام به اتحاديه اروپا در 4 ماه نخست 2011 به عنوان هشتمين صادركننده نفت به اروپا طي اين مدت شناخته شد.به گزارش يورواستات وابسته به كميسيون اروپا در جديدترين گزارش ماهانه خود از افزايش 3درصدي واردات نفت خام اتحاديه اروپا از ايران طي 4 ماه نخست 2011 خبر داد.
¤ صندوق بين المللي پول با پيش بيني عبور درآمد نفتي اوپك از مرز يك تريليون دلار در سال جاري ميلادي اعلام كرد درآمد ايران از محل فروش نفت طي اين سال به 97 ميليارد دلار خواهد رسيد.
¤ رئيس شوراي اصناف كشور با بيان اينكه برون سپاري تنظيم بازار يكي از اقداماتي است كه در دستور كار وزارت بازرگاني قرار گرفته است، گفت: در صورت واگذاري كامل اين مهم به شوراي اصناف، تنظيم بازار با مشاركت اصناف و مردم به بهترين شكل ممكن صورت خواهد گرفت. قاسم نوده فراهاني افزود: اصناف، اتحاديه ها، توليدكنندگان و بخش خصوصي ثابت كرده اند كه به واسطه تجربه و شناخت كافي از بازار، توانايي پيشبرد برنامه هاي محوله را دارند.
¤ معاون وزير بازرگاني و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: بيش از 3 ميليون و500 هزار تن گندم، تاكنون از گندمكاران خريداري شده است.حميد عليخاني با اشاره به آخرين وضعيت خريد تضميني گندم از كشاورزان افزود: بيشترين حجم گندم خريداري شده به ترتيب متعلق به خوزستان با 915 هزار تن، فارس با 810 هزار تن و گلستان با بيش از 520 هزار تن است.
¤ بانك پاسارگاد با راه اندازي سامانه پرداخت امن پاسارگاد، اطمينان و آسودگي خاطر را هنگام انجام خريد و فروش اينترنتي به كاربران اين سيستم هديه داده است.خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي، در آيين گشايش شعبه سنايي كه با حضور جمعي از مديران بانك، مسئولين، فعالان اقتصادي، كسبه، تجار و اهالي محل برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب گفت: پرداخت امن پاسارگاد سامانه اي است كه امكان خريد و فروش اينترنتي امن را براي كاربران فراهم مي آورد. كاربر با بهره گيري از اين سامانه علاوه بر سهولتي كه در فرآيند خريد آنلاين كالا خواهد داشت، قادر خواهد بود خريد اينترنتي را با همان اطمينان خريد از بازار واقعي تجربه كند.
¤ وزارت نيرو اعلام كرد: به منظور توسعه مشاركت بخش خصوصي در اجراي طرح هاي آب و فاضلاب، امسال 10 هزار ميليارد ريال از طريق جذب منابع داخلي و خارجي در اين طرح ها سرمايه گذاري مي شود. اين ميزان سرمايه گذاري از طريق انتشار اوراق مشاركت ارزي و ريالي و دريافت تسهيلات از بانكهاي توسعه اي و تامين مالي داخلي و خارجي صورت مي گيرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7715 الي 7717، 7798، 2244 الي 2249، 2219، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7790 الي 7795، 7797 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



رئيس جمهور: فعاليت هاي اقتصادي بايد شفاف شود

رئيس جمهور تاكيد كرد: فعاليت هاي اقتصادي كشور بايد شفاف شود.
محمود احمدي نژاد در ديدار با رايزنان مالياتي، شرط بزرگ شدن اقتصاد كشور را پرداخت درست ماليات اعلام كرد و گفت: برخي تصور مي كنند كه اگر ماليات پرداخت مي كنند متضرر مي شوند در حالي كه اين ماليات براي آباداني كشور و به نفع پرداخت كننده آن است و هر كسي حقوق اجتماعي را پرداخت كند خدا به آن بركت مي دهد.
وي پرداخت ماليات را كمك به سالم بودن درآمدها عنوان كرد و گفت: هدفمندي مالياتي يعني دريافت بيشتر از كساني كه بيشتر درآمد دارند و توزيع آن بين بقيه.
رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه مصرف انرژي در توليد، صنعت و كشاورزي افزايش يافته است، گفت: ماليات گامي در جهت عدالت است، فرار از ماليات افتخار نيست اما مردم نشان دادند كه در هر جايي كه از آنها درخواست شود با دولت همراهي مي كنند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: اگر لازم است كارگروهي در اين راستا تشكيل مي شود و در صورت نياز خود نيز در آن حضور مي يابم و در دولت نيز اين موضوع را يادآوري مي كنم تا اصلاح نظام مالياتي به سرعت تكميل شود.
وي خطاب به بانك ها، بانك مركزي و سازمان ها و بنگاه ها براي همراهي با سازمان امور مالياتي تاكيد كرد و گفت: فعاليت هاي اقتصادي بايد در كشور شفاف شود.
رئيس جمهور با اشاره به همراهي مردم در سهميه بندي بنزين گفت: مانند اجراي هدفمندي يارانه ها مي توانيد گروه به گروه از مردم دعوت و برنامه هاي مالياتي را تشريح كنند تا بتوانيد زمينه همراهي آنها را فراهم نماييد.
به گفته احمدي نژاد، بانك ها آمادگي ارائه تسهيلات را دارند در عين حال بنگاه ها و مراكز خدماتي نيز در اين زمينه همراهي خواهند كرد.
وي خطاب به مردم، خواستار كمك براي تكميل مراحل طرح تحول اقتصادي شد و افزود: دولت سه ابزار يارانه، ماليات و ضوابط و مقررات در اختيار دارد كه در هر سه نيز همكاري مردم اصل اول است.
احمدي نژاد ادامه داد: كارهاي عمراني از جمله جاده سازي، ساختمان سازي، تاسيس بندر، فرودگاه، شبكه هاي آب، سد و... نيازمند هزينه است كه جزو كارهاي عمراني محسوب مي شود بنابراين در مجموع 80 هزار ميليارد تومان كف خرج اقتصاد كشور است. اين رقم طبيعي است كه بايد توسط خانوارها و خود مردم تامين شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر همراهي مردم با برنامه هاي مالياتي دولت گفت: با اين كار تحول مالياتي كشور ظرف يك تا يك سال و نيم آينده تكميل مي شود و در مجموع يارانه ها، ماليات و سيستم بانكي با همراهي يكديگر قطار پيشرفت اقتصاد كشور را تشكيل مي دهند.
در اجراي تحول مالياتي جدي هستيم
وزير امور اقتصادي و دارايي هم در ديدار فوق با اشاره به اجراي هدفمندي يارانه ها در سال گذشته به عنوان يك جريان اقتصادي سياسي و پشت سر گذاشتن به ظاهر مقاومت هايي كه براي اجراي آن صورت مي گرفت اما در عمل همراهي و همدلي مردم در آن بود گفت: در اجراي طرح تحول مالياتي نيز مانند هدفمندي يارانه ها با تمام وجود كار خواهيم كرد.
حسيني افزود: از مهرماه سال 87 تا پايان سال 89 با اجراي ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور 5 هزار و 400 ميليارد تومان به شهرداري و وزارت كشور براي دهياري ها به عنوان عوارض پرداخت كرده است.
وي ماليات را بهترين وسيله و ابزار براي هدايت فعاليت هاي اقتصادي عنوان و بيان كرد: با سفته بازي و سوداگري و بدون موفقيت بخش مالياتي، موفقيت در بازارهاي مالي امكان ندارد.
سخنگوي اقتصادي دولت با اشاره به اين كه سفته بازي در بازار مسكن از بين رفته است، عنوان كرد: اگر در بازارهاي ارز و سكه نظام مالياتي مستقر شود به طور قطع جلوي سفته بازي گرفته مي شود و رشد و تورم هم از هم جدا خواهند شد.

 



آب ، برق و تلفن گرانفروشان قطع مي شود

مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، جزئيات جرايم متخلفان گرانفروشي را اعلام كرد.
سيدمحمدحسين مولاخواه در گفت وگو با مهر اظهار داشت: مجازات واحدهايي كه داراي سابقه محكوميت و تكرار جرم با فاصله كمتر از دو سال هستند، طبق قانون تعزيرات حكومتي 5 تا 8 برابر ميزان گرانفروشي، قطع تمام يا برخي خدمات دولتي مانند آب و برق و تلفن از يك تا شش ماه و ممهور نمودن پروانه واحد به مهر تخلف دوم تعيين شده است.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: بر اين اساس به تمامي واحدهاي اقتصادي توصيه مي شود كه از هرگونه افزايش قيمت خودسرانه خودداري و با توجه به ضوابط و اختياراتي كه به سازمان بازرگاني استانها ابلاغ شده، مي توانند درخواست خود را به سازمان بازرگاني در محدوده استقرار محل توليد تسليم كنند تا مورد بررسي قرار گيرد.
وي اظهار داشت: استفاده از تكنيك هاي كاهش قيمت تمام شده و بهره وري و عدم دريافت تسهيلات دولتي از شروط اوليه پذيرش افزايش قيمت است.
مولاخواه با اشاره به اصرار يك واحد توليدكننده بستني به ادامه تخلفات خود افزود: در نتيجه تحقيقات بازرسان و ناظران سازمان و كسب شواهد و قرائن دال بر تاييد تداوم تخلف و عليرغم جلسات و تذكرات متعدد و اصرار شركت بر فروش محصولات توليدي با قيمت هاي غيرمجاز، اقدامات قانوني لازم صورت گرفته و پس از بررسي هاي تكميلي، پرونده تخلف واحد مذكور براي مرتبه دوم به اتهام گرانفروشي، افزايش قيمت غيرمجاز و عدم رعايت سودهاي فروش، به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
وي تصريح كرد: ارزش اين پرونده 54 ميليارد و 993 ميليون و 203 هزار و 233 ريال برآورد شده و براي رسيدگي و صدور راي مقتضي به تعزيرات حكومتي منعكس شده است.

 



با تصويب وزيران عضو كميسيون اجتماعي
مديران شركت هاي دولتي 40 درصد حقوق فوق العاده بهره وري مي گيرند

با تصويب وزيران عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت الكترونيك، مديران عامل شركتهاي دولتي 40 درصد حقوق، فوق العاده بهره وري مي گيرند.
به گزارش فارس، وزيران عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت الكترونيك بنا به پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و به استناد ماده (73) قانون مديريت خدمات كشوري، مصوب 1386، آيين نامه اجرايي ماده (73) قانون مديريت خدمات كشوري را به شرح زير تصويب نمودند.
شركت هاي دولتي: شركت هاي دولتي كه براساس سياست هاي مصوب مقام معظم رهبري در مورد اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بايد در اختيار دولت بمانند.
شركت هاي دولتي به منظور افزايش سود حاصل، اثرگذاري در توسعه اقتصادي كشور و عملكرد و بهره وري، مي توانند به شرح زير نسبت به پرداخت فوق العاده بهره وري به طور غيرمستمر به كارمندان خود اقدام نمايند:
الف- مديرعامل حداكثر به ميزان 40 درصد حقوق ثابت با تصويب مجمع عمومي
ب- اعضاي هيئت مديره و معاونان شركت ها حداكثر به ميزان 35 درصد حقوق ثابت با تصويب مجمع عمومي
پ- ساير مديران حداكثر به ميزان 30 درصد حقوق ثابت با تصويب هيئت مديره
ت- كارمندان حداكثر به ميزان 20 درصد حقوق ثابت با تصويب هيئت مديره
ميزان سود حاصل، ميزان اثرگذاري در توسعه اقتصادي كشور و عملكرد و بهره وري شركت هاي دولتي، هر ساله براساس گزارش هاي قانوني ارايه شده توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت هاي توسعه مديريت و سرمايه انساني و برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ارزيابي مي شود.
فوق العاده بهره وري موضوع اين آيين نامه صرفاً به 70 درصد از كارمندان شركت هاي دولتي قابل پرداخت مي باشد.

 



اجراي 14 پروژه براي بهبود زير ساخت هاي تجاري

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير بازرگاني از ارسال جزئيات 14 پروژه در راه بهبود توسعه زيرساختهاي تجاري و ايجاد اشتغال به شوراي عالي اشتغال خبر داد و گفت: پياده سازي اين طرحها مي تواند به صورت مستقيم 290 هزار فرصت شغلي را فراهم كند.
محمود دودانگه در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران با اشاره به اهداف برنامه پنجم توسعه در راستاي فراهم سازي و بهبود زيرساختهاي تجاري، گفت: در طول برنامه پنجم بايد 2 ميليون و 222 هزار تن سردخانه، 2 ميليون و 878 هزار تن ظرفيت نگهداري غلات، 4 هزار و 632 تن ظرفيت انبار، 310 مجتمع و شهرك صنفي و 300 مركز بسته بندي كالا راه اندازي شود.
وي افزود: همچنين ايجاد 118 شعبه فروشگاه زنجيره اي، 553 دفتر نمايندگي پخش كالا، 13 هزار و 600 تن ظرفيت كارخانجات صنعتي، 10 هزار واحد توليدي فرش دستباف، 75 نمايشگاه عرضه كالا، 20 پايانه صادراتي، 30 مركز لجستيكي، 35 پايانه حمل و نقل كالا، 200 هزار واحد صنفي توليدي توزيعي و 220 ميدان بزرگ ميوه و تره بار از جمله زيرساختهاي تجاري است كه راه اندازي آنها در برنامه پنجم توسعه ديده شده است.
وي تصريح كرد: براي اجراي اين پروژه ها لازم است 4 هزار و 480 ميليارد تومان منابع مالي تامين شود كه بر اين اساس 290 هزار فرصت شغلي مستقيم ايجاد خواهد شد.
دودانگه ادامه داد: امسال عملا اين پروژه ها شروع شده و قرار بر اين است كه در شوراي عالي اشتغال مطرح و جمع بندي هاي لازم براي آن صورت گيرد.
به گفته وي براي اجراي اين پروژه ها از منابع صندوق توسعه ملي، فروش اموال و دارايي هاي وزارت بازرگاني و ظرفيت هاي بودجه اي استفاده خواهد شد.
دودانگه اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادي 10 هدف و 44 استراتژي و راهبرد براي بخش هاي مختلف بازرگاني تدوين شده كه 219 برنامه در حوزه بازرگاني داخلي، 147 برنامه در حوزه بازرگاني خارجي و 186 برنامه در حوزه زيرساختهاي بازرگاني تدوين شده است.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير بازرگاني اظهار داشت: در كل كشور با احتساب برنامه هاي عمومي و اختصاصي سازمان هاي بازرگاني استانها هزار و 916 برنامه مهم تدوين و در سال 90 عملياتي خواهد شد.
دودانگه، تراز تجاري كشور را در دو ماهه ابتداي امسال مناسب تر از سال هاي گذشته عنوان كرد و گفت: مديريت موثر واردات، كاهش قيمت تمام شده و بهبود بهره وري از جمله اهداف تعيين شده در سال جهاد اقتصادي است ضمن اينكه طرح آمايش تجاري براي استفاده از ظرفيت هاي توليدي و تجاري كشور تعيين شده كه بايد در قالب آنها زيرساختهاي سخت افزاري و نرم افزاري كشور توسعه يابد.
وي از تشكيل سند جامع اشتغال در وزارت بازرگاني خبر داد و گفت: اين وزارتخانه نيز از هدف گذاري دولت در راستاي توسعه اشتغال سهم خواهد داشت.

 



قيمت شير يارانه اي در تهران 600 تومان شد

معاون برنامه ريزي استاندار تهران از تعيين تكليف قيمت شير يارانه اي در پايتخت خبر داد و اعلام كرد: قيمت شير يارانه اي درجه يك با بار ميكروبي 500 هزار و با وزن 900 گرم 600 تومان تعيين شد.
نعمت اله تركي در گفتگو با مهر با اشاره به تعيين قيمت شير در جلسه اخير كميته تعيين قيمت شير نيمه يارانه اي در تهران گفت: اين كميته در جلسه شنبه شب خود به اين نتيجه رسيد، به منظور حمايت از توليد، قيمت شير با پيشنهاد اتحاديه دامداران و توافق با اتحاديه فرآوري كنندگان شير به ازاي هر ليتر 520 تومان در اختيار كارخانجات فرآوري كننده قرار گيرد.
وي تصريح كرد: كارخانجات صاحب نام و داراي برند مطرح نيز با دريافت شير 520 توماني، هر كيسه 900 گرمي شير نيمه يارانه اي را با قيمت 600 تومان در اختيار مصرف كنندگان درتهران قرار مي دهند.
به گفته تركي، توزيع شير نيمه يارانه اي 600 توماني به صورت گسترده از ديروز آغاز شده، كما اينكه توزيع شير با قيمت غير يارانه اي نيز از 15 تيرماه در تهران صورت مي گرفت.
بنابراين گزارش: پيش از اين قيمت شير يارانه اي 350 تومان بود كه با تصميمات جديد، با رشد بيش از 71 درصدي مواجه شده است.

 



تخفيف 35درصدي در 200 فروشگاه زنجيره اي

رئيس مركز اصناف و بازرگانان از عرضه 212 قلم كالا تا 35 درصد تخفيف در 200 فروشگاه زنجيره اي خبر داد.
حسن رادمرد در گفت وگو با فارس اظهار داشت: از 5 مردادماه 300 نمايشگاه به عنوان طرح ضيافت توسط اصناف در كل كشور برگزار مي شود و كالاهاي مورد مصرف مردم در اين ماه را با تخفيف 5 تا 15درصد عرضه مي كنند.
وي افزود: براساس برنامه ريزي صورت گرفته سبد خانوار شامل: لبنيات، گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن، شكر، خرما و زولبيا و باميه در فروشگاههاي عرضه مستقيم طرح ضيافت در اختيار مردم قرار مي گيرد.
رئيس مركز اصناف و بازرگانان گفت: 212 قلم كالا در 200 فروشگاه زنجيره اي در سطح كشور تا تخفيف 35درصد اقدام به عرضه مايحتاج عمومي مردم مي كند و همچنين طبق هماهنگي به عمل آمده فروشگاههاي زنجيره اي، رفاه، شهروند، سپه و اتكا نيز در ايام ماه مبارك رمضان اقدام به فروش فوق العاده مي كنند.
رادمرد گفت: استقبال خوبي براي برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم توسط توليدكنندگان، انجمن هاي توزيعي و اتحاديه ها صورت گرفته است.
وي افزود: با توجه به ثبات قيمت ها پيش بيني ما اين است كه در ايام ماه مبارك رمضان بازار كالاهاي اساسي از رونق مناسبي برخوردار باشد و تمام تلاش وزارت بازرگاني اين است كه با افزايش عرضه در آن مقطع از هرگونه افزايش قيمت جلوگيري كند.

 



ايجاد يك ميليون شغل با اجراي پروژه هاي صنعتي ، خانگي و خود اشتغالي

مسئولان وزارت خانه هاي صنايع و كار وعده ايجاد بيش از يك ميليون فرصت شغلي در سال جاري را دادند.
سرپرست وزارت صنايع در همين باره تصريح كرد: طي گزارشي به شوراي عالي اشتغال تعداد شغلي را كه با اجراي پروژه هاي صنعتي و معدني تعريف و در يك پروسه دو يا سه ساله ايجاد مي شود را اعلام مي كنيم كه در اين زمينه سهم وزارت صنايع و معادن در ايجاد اشتغال طي سال جاري 300 هزار فرصت شغلي است.
مهدي غضنفري با اشاره به اجراي طرح عدالت صنعتي گفت: اين طرح با هدف توازن در سرمايه گذاري منطقه اي اجرا شده و به استان هايي كه كمتر در آنها سرمايه گذاري صورت گرفته است، كمك مي شود تا فاصله خود را با ديگر مناطق به حداقل برسانند.
از سوي ديگر معاون توسعه اشتغال و سرمايه انساني وزارت كار گفت: 3220 ميليارد تومان اعتبار براي مشاغل خانگي، خوداشتغالي و خرد به استان ها ابلاغ شده كه پيش بيني مي شود 770 هزار شغل از اين طريق ايجاد شود.
محمدحسين فروزان مهر در گفت وگو با فارس ادامه داد: سهم اشتغال استانها از سوي وزارت كار ابلاغ شده و هماهنگي از طريق بانك مركزي براي بانك هاي عامل صورت گرفته است.
معاون وزير كار با بيان اينكه 2 هزار ميليارد تومان براي مشاغل خانگي از محل منابع قرض الحسنه تخصيص يافته است، گفت: همچنين 1220 ميليارد تومان به منظور مشاغل خرد و خوداشتغالي اختصاص يافته است.
معاون توسعه اشتغال و منابع انساني وزارت كار افزود: سرانه اعتبار براي مشاغل خانگي و كوچك 5 ميليون تومان است و پيش بيني مي شود 770 هزار شغل از اين طريق ايجاد كرد.
به گفته فروزان مهر، براساس اسناد پشتيبان اشتغال قرار بود 4/19 درصد مشاغل يا يك پنجم 5/2 ميليون از طريق مشاغل خانگي باشد اما به نظر مي رسد كه استان ها به خصوص در حوزه مشاغل روستايي بهتر عمل كنند.

 



كاهش 88 ريالي ماليات بر ارزش افزوده جايگاه داران سي ان جي

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از كاهش ماليات بر ارزش افزوده جايگاه هاي سي ان جي از 104 ريال به 16 ريال، به ازاي هر مترمكعب خبر داد و گفت: اين مصوبه ديروز از طريق ستاد هدفمند كردن يارانه ها ابلاغ شد.
جواد اوجي در گفت وگو با فارس با اشاره به مصوبه جديد ستاد هدفمند كردن يارانه ها مبني بر كاهش ماليات بر ارزش افزوده جايگاه هاي سي ان جي گفت: اين مصوبه از ديروز به تمامي جايگاه ها ابلاغ شد.
وي ادامه داد: بر اين اساس در گذشته شركت ملي گاز ايران هر متر مكعب گاز را به قيمت 260 تومان مي فروخت و ماليات بر ارزش افزوده براساس اين قيمت تعيين و 104ريال از جايگاه داران ماليات گرفته مي شد اما در حال حاضر ماليات بر ارزش افزوده بر اساس كارمزد گرفته مي شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران تصريح كرد: جايگاه داران هر متر مكعب سي ان جي را به مبلغ 300 تومان به فروش مي رسانند يعني از اين پس ماليات بر اساس 40 تومان كارمزد گرفته خواهد شد بدين مفهوم كه ماليات بر ارزش افزوده 16 ريال محاسبه خواهد شد. بنابراين گزارش: يكي از مشكلاتي كه تاكنون منجر به تعطيلي برخي از جايگاه هاي سي ان جي در سطح كشور شده است بالا بودن ماليات بر ارزش افزوده دريافتي از جايگاه داران بود، بر اين اساس دولت اقدام به كاهش اين ماليات كرده است تا سود اين جايگاه ها افزايش يابد.

 



براي مقابله با سوداگري در بخش مسكن صورت گرفت
اختصاص 3 ميليارد دلار تسهيلات به مسكن مهر

رئيس جمهور با هدف كنترل بازار مسكن دستور پرداخت فوري 3 ميليارد دلار تسهيلات به مسكن مهر از صندوق توسعه ملي را صادر كرد.
رئيس جمهور در جلسه شوراي عالي مسكن از اختصاص فوري 3 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي به بانك مسكن به عنوان پشتوانه اعطاي تسهيلات ساخت مسكن خبر داد و گفت: اين رقم كه تا پايان شهريور به 7 ميليارد دلار رسيده و روند اعطاي آن با سير صعودي ادامه خواهد داشت نه تنها مي تواند در كنترل قيمت مسكن بلكه در جلوگيري از هر گونه سوء استفاده و سوداگري در بخش مسكن مؤثر باشد.
محمود احمدي نژاد در جلسه شوراي عالي مسكن بر ضرورت تشكيل يك هفته در ميان جلسات اين شورا براي بررسي آخرين وضعيت مسكن تأكيد كرد و گفت: شوراي عالي مسكن بايد بطور روزمره بخش مسكن را تحت نظارت كارشناسي خود قرار داده و با اتخاذ تصميمات راهگشا، آرامش پايداري را در بخش مسكن كشور حاكم كند.
رئيس جمهور، ميزان پيشرفت پروژه هاي مسكن مهر در ا ستان ها را بسيار مثبت و اميدوار كننده دانست و گفت: مسئولان بنياد مسكن، وزارت مسكن و بانك هاي عامل عملكردي قابل قبول و درخور ستايش داشته اند و اين اميدواري وجود دارد كه امسال رقم ساخت يك و نيم ميليون واحد مسكوني در كشور تحقق يابد.
احمدي نژاد با تأكيد بر لزوم تسريع در تكميل واحدهاي مسكن مهر استان تهران تصريح كرد: بايد واحدهاي مسكن مهر استان تهران نيز همچون ساير استان ها تا شهريور ماه در اختيار صاحبان آنها قرار گيرد تا كساني كه قصد جابجايي دارند بتوانند با آسودگي خاطر قبل از آغاز فصل درس و مدرسه در واحدهاي مسكوني خود مستقر شوند.
رئيس جمهور مسئولان مسكن مهر استان تهران را به تسريع در روند تكميل واحدهاي مسكن مهر استان تهران مكلف كرد و گفت: واگذاري اين واحدهاي مسكوني ضمن جلوگيري از هرگونه افزايش قيمت مسكن و اجاره بها در تهران مي تواند تثبيت و كاهش قيمت ها را به همراه داشته باشد.
وي تصريح كرد: بايد تعداد قابل توجهي از واحدهاي مسكن مهر استان تهران تا هفته دولت آماده واگذاري شود. احمدي نژاد در بخش ديگري از اظهارات خود روند احداث مسكن در روستاها را بسيار پرشتاب و اميدواركننده توصيف و خاطرنشان كرد: چهره روستاها واقعاً تغيير كرده و عمده خانه هاي روستايي نوساز شده اند كه اين اميد را به روستاها برده است و اين شكوفايي اميد در روستاها انشاءالله بركات و ثمرات زيادي خواهد داشت.
احمدي نژاد همچنين خطاب به مسئولان مسكن مهر و بانك هاي عامل تأكيد كرد كه تسهيلات مسكن مهر استان هاي سردسير بايد سريع تر و قبل از فرا رسيدن فصل سرما تخصيص يابد.

 



واكنش تايدواتر به حذف از مزايده بندر شهيد رجايي

در پي اقدام سازمان بنادر و دريانوردي براي برگزاري مزايده انتخاب اپراتور دوم بندر شهيد رجايي و حذف شركت تايدواتر، اين شركت اقدام فوق را فروش مال غير دانست و اعلام كرد، با تمام توان خود از طريق مراجع قانوني ذيصلاح در مقابل اين اقدام خواهد ايستاد.
در اطلاعيه روابط عمومي و امور بين الملل تايدواتر در اين باره آمده است: شركت تايدواتر بعنوان اپراتور، سرمايه گذاري در بندر شهيد رجايي، را حق قانوني و انحصاري خود دانسته و وجود هر اپراتور ديگر در اين بندر را به لحاظ قانوني، خلاف اصل 44 قانون اساسي و سياست نظام در واگذاري شركت هاي دولتي و همچنين قرارداد واگذاري اين شركت با سازمان خصوصي سازي مي داند كه در آن عمليات كانتينري توسط تايدواتر جزء لاينفك واگذاري آن قيد شده است.
اين اطلاعيه مي افزايد: شركت تايدواتر مطابق مستندات ارائه شده به مراجع ذيربط، وجود يك اپراتور ديگر و حتي چند اپراتور در بندر شهيد رجايي را از بعد كيفري به دليل فروش اموال غير و از لحاظ حقوقي به دليل ايجاد يك سرقفلي و مالكيت براي تايدواتر قابل پيگيري مي داند.
شركت تايدواتر اعلام كرده كه تمام تلاش خود را براي جلوگيري از اقدام غيرقانوني سازمان بنادر و دريانوردي به كار خواهد بست و با عنايت به تحريم هاي اخير آمريكا و جهت حفظ منافع 6 ميليون هموطن سپرده گذار از دولت، شخص رئيس جمهور، وزير راه و شهرسازي و نمايندگان ملت تقاضا دارد هرچه سريع تر در مقابل اين اقدامات بايستند.

 



افتتاح بزرگترين طرح توليد واكسن دامي

معاون توسعه صنايع پيشرفته ايدرو گفت: طرح توليد واكسن تب برفكي با ظرفيت توليد سالانه 80 ميليون دز، كه بزرگترين طرح واكسن سازي در خاورميانه به شمار مي رود، امروز افتتاح مي شود.
مهرداد صباغي با بيان اين كه طرح توليد واكسن تب برفكي يكي از مهمترين طرح هاي زيست فناوري ايدرو به شمار مي آيد كه در منطقه كمتر توسعه يافته مهاباد اجرا شده است، افزود: ميزان سرمايه گذاري اين طرح 18 ميليارد تومان بوده و اشتغال 120 نفر را به طور مستقيم در پي داشته است.
به گفته وي، هدف از اجراي اين طرح، توليد و عرضه انواع واكسن ها از جمله واكسن تب برفكي به عنوان يكي از مهمترين واكسن هاي دامي موردنياز كشور است كه جهت كنترل بيماري تب برفكي مورد استفاده قرار مي گيرد.
گفتني است، بيماري تب برفكي يك بيماري عفوني واگيردار دام است كه براساس آمارهاي بين المللي بطور متوسط سبب تلف شدن 10 درصد دام ها و نيز كاهش 25 درصد توليد محصولات دامي مي شود.
ايران به علت در اختيار داشتن دانش فني توليد واكسن تب برفكي و اجراي برنامه هاي كنترل بيماري تب برفكي در قالب واكسيناسيون، موردتوجه سازمان هاي بين المللي بوده و در حال حاضر به عنوان راهبر منطقه آسيا در طرح ريشه كني تب برفكي انتخاب شده كه همين امر، امكان صادرات اين فرآورده را به كشورهاي منطقه فراهم مي كند.

 



كسري تراز بازرگاني 6 ميليون دلاري كشور طي 3 ماه

تراز بازرگاني خارجي جمهوري اسلامي ايران (بدون احتساب صادرات نفت خام) طي 3 ماهه نخست سال 1390 با كسري 401/4 ميليون يورو (معادل
271/6 ميليون دلار) مواجه بوده است.
طي اين مدت، تراز بازرگاني خارجي كشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با 98 كشور دنيا، منفي و با 72 كشور ديگر مثبت بوده است.
آمار گمرك از 3 ماه تجارت كشور نشان مي دهد كه ميزان صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي، بدون احتساب ميعانات گازي، طي 3 ماهه نخست سال جاري به مقدار
812/15 هزار تن و به ارزش
214/5 ميليون يورو (معادل
458/7 ميليون دلار) بوده است كه نسبت به سال قبل، از نظر وزن
42/8 درصد و از نظر ارزش 74/24 درصد، افزايش داشته است.در 3 ماهه نخست سال جاري، نزديك به 63 درصد از سهم ارزشي و 40 درصد از سهم وزني صادرات را سوخت هاي معدني، محصولات شيميايي آلي، مواد پلاستيكي، ميوه هاي خوراكي و كودها تشكيل داده اند.از ميان كشورهايي كه در 3 ماهه نخست سال گذشته در رده 20 كشور عمده مقصد صادرات قرار داشته اند، بلژيك، تايوان، فيليپين، هلند و ويتنام، خريد محصولات ايراني را كاهش داده اند.
در مقابل، در اين مدت، كشورهاي سنگاپور، جمهوري كره، تركيه، اندونزي و ژاپن، بيشترين افزايش را در بين 20 كشور عمده مقصد محصولات صادراتي داشته اند.
واردات كشور، طي 3 ماهه نخست سال 1390، به ميزان
182/8 هزار تن، به ارزش 615/9 ميليون يورو (معادل 729/13 ميليون دلار بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، از نظر وزن 01/26 درصد و از نظر ارزش 40/0 درصد كاهش داشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14