(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 تیر 1390- شماره 19971

ضرورت بررسي معضل بدحجابي و راهكارهاي پيش رو- بخش نخست
داد مردم از بيداد بدحجابي!



ضرورت بررسي معضل بدحجابي و راهكارهاي پيش رو- بخش نخست
داد مردم از بيداد بدحجابي!

صديقه توانا
جوان خيلي آرام و متين به مرد نزديك شد و با لحن مؤدبانه اي گفت: ببخشيد آقا! من مي تونم يه كم به خانم شما نگاه كنم و لذت ببرم!
مرد كه اصلا توقع چنين حرفي را نداشت و حسابي جاخورده بود، مثل آتشفشان از جا در رفت و ميان بازار و جمعيت يقه جوان را گرفت و عصباني و در حالي كه رگهاي غيرتش به اصطلاح بيرون زده بود او را به گوشه اي پرتاب كرد و فرياد زد:
مگر خودت ناموس نداري... خجالت نمي كشي...
و جوان اما خيلي آرام بدون اينكه از رفتار خشن مرد عصبي شود و عكس العملي نشان دهد همان طور مؤدبانه ادامه داد... ببخشيد فكر نمي كردم اين قدر غيرتي و عصبي شويد، چون ديدم هر كسي از كنار شما رد مي شود، بدون اجازه به همسرتان نگاه مي اندازد و او را برانداز مي كند، من گفتم حداقل با اجازه خودتان اين كار را انجام دهم...
مرد خشكش زد... آب دهانش را قورت داد و زير چشمي زنش را برانداز كرد و...
متاسفانه در هر گوشه و كناري از شهر كه عبور مي كنيم شاهد حضور دختران و زناني هستيم كه با هفت قلم آرايش و هزار بزك و دوزك خود را مي آرايند و با لباسهاي اجق و وجق در كنار مادران و همسران خود در سطح شهر رفت و آمد مي كنند . متانت و ارزش واقعي زن بودن را به بهايي پوچ مي فروشند و زينتهاي خود را برابر چشمان نامحرمان به معرض نمايش درمي آورند. واقعاً غيرت برخي از مردان كجا رفته كه براحتي به زنان خود اجازه مي دهند چنين بي محابا و با پوشش هاي زننده در اجتماع حاضر شوند و رگ غيرتشان آنجا كه بايد بيرون بزند، نمي زند!
براستي چه شده كه وضعيت حجاب و پوشش بين زنان بخصوص در فصل تابستان به بهانه گرماي هوا، به اين وضع اسفناك رسيده است؟ چرا بايد بي حجابي به راحتي در ميان قشري از مردم جا باز كند؟ چرا برخي اماكن پيش از آنكه يك محيط عمومي باشند، تبديل به نمايشگاهي زنده از مد و آرايش شده اند؟
در حالي كه دين و آيين ما بر رعايت پوشش زنان تاكيد مي كند، چرا دختران امروز به راحتي آستين هاي خود را بالا مي زنند و مانتوهايي نازك و بدن نما را كه زيبنده جايگاه رفيع زنان نيست بر تن مي پوشند و موجبات تحريك جوانان را فراهم مي كنند؟ در حالي كه اسلام بر رعايت حجاب و پوشش زينت و آرايش تاكيد مي كند، چرا برخي زنان امروز موهاي خود را از پشت و جلو به راحتي به نمايش مي گذارند و چهره هاي آغشته به آرايش خود را در معرض ديد عموم قرار مي دهند؟
چرا كار به جايي مي رسد كه براي عده اي نگاه حرام به دختران و زنان به عنوان يك تفريح جا مي افتد؟ پاسخگويي به اين چراها، دلايل رسيدن به اين وضعيت نامطلوب و راهكارهاي پيشگيري از هنجارشكني هاي اجتماعي سوژه گزارش پيش روي ماست كه به مناسبت روز عفاف و حجاب به اين مقوله پرداخته ايم.
زن گوهري در صدف
اگر آن عده از كساني كه به خود اجازه مي دهند با هر نوع پوشش و آرايشي در جامعه حضور يابند، بر اين نكته واقف بودند كه زن گوهري است كه فقط در صدف مي درخشد هرگز از صدف حجاب و عفاف بيرون نمي آمدند.
به اعتقاد كارشناسان مسائل تربيتي، متاسفانه برخوردهاي قهري و اقدامات فرهنگي در مورد نوع پوشش و حجاب در جامعه، تاكنون خيلي موفق نبوده و نتيجه مطلوبي را در پي نداشته است و چه بسا در برخي مواقع شرايط را براي افراد فرصت طلب فراهم نموده است؛ هر چند كه مسئولان امور فرهنگي و ديگر دستگاه هاي ذي ربط، در حال برنامه ريزي، فعاليت و انجام كارهاي تربيتي در خصوص مسئله حجاب و فرهنگ سازي براي نوع پوشش مناسب هستند اما ظاهراً در اين ميان عده اي با اين توجيه بسيار غلط كه پوشش مناسب براي زنان تنها چادر و مقنعه نيست، سعي در ترويج فرهنگ بي بند و باري در جامعه دارند و آتش بيار معركه دشمن مي شوند.
بعضي از زنان با اين ادعاي واهي كه در قرآن كريم اشاره اي به نوع پوشش زنان نشده است، و با تكرار تبليغات ماهواره اي مي گويند حجاب زنان و نوع پوشش براي آنها، موضوعي است كه فقط از سوي روحانيون و مفسران مطرح مي شود و با چادر در اجتماع حاضر شدن به تفسير خود آنها برمي گردد و قرآن به چنين موضوعي نپرداخته است، حال آنكه اين ادعا را بايستي حمل بر عدم اطلاع گوينده آن كرد ، چرا كه طبق نص صريح قرآن در مورد نوع پوشش زنان، آياتي وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمين خليل منصوري محقق و پژوهشگر مسائل ديني در توضيحاتي در پاسخ به شبهه مطرح شده از سوي برخي افراد كه براي توجيه بدحجابي و بي حجابي خود دارند، به گزارشگر كيهان مي گويد: «احكام و قوانين اسلامي با مستقلات عقلاني ارتباط تنگاتنگي دارد. از اين رو هر آنچه عقل آن را زشت و قبيح مي شمارد و به عنوان نبايدهاي اخلاقي از آن ياد مي كند يا نيك و حسن مي داند و به عنوان بايدهاي اخلاقي بر آن تاكيد مي شود، به عنوان امضا و تاييد مطرح شده است.»
وي مي گويد: «در روايات بسياري كه در اصول كافي نيز نقل شده، بر هماهنگي و همراهي عقل و دين و حيا تاكيد شده و اين كه اين سه گانه از هم جدايي ندارد و هر جا يكي يافت شد آن دو ديگري هم در كنار آن است. حيا به معناي شرم و آزرم است كه انسان نسبت به زشتي ها و بدي ها از خود به نمايش مي گذارد و نابهنجاري ها را ناپسند داشته و از آن پرهيز مي كند. اين حكم فطرت و عقل را دين در قالب حجاب قانوني كرده است.»
وي با اشاره به اينكه حجاب در حقيقت، نماد عيني و بروز و ظهور حياي ذاتي انسان است خاطر نشان مي كند: «اگر بخواهيم حيا را تجسم بخشيم، در شكل حيا ظهور مي كند. حجاب به معناي پوشاندن ناپسندها و زشتي هاي ظاهري است. انسان به طور طبيعي و فطري از آشكار شدن، اندام خويش شرم مي ورزد. از اين روست كه پس از آشكار شدن برخي از آن ها در هنگام خوردن ميوه درخت ممنوع، در پي حجاب و پوشش آن با برگهاي درخت برآمدند.»
حجت الاسلام منصوري اضافه مي كند: «حجاب براي مرد و زن واجب است، هر چند كه به سبب تفاوتهاي فيزيكي و اندامي مرد و زن، اختلاف هايي نيز در حدود آن وجود دارد، اما از آيات قرآني به ويژه آيه 59 سوره احزاب برمي آيد كه پوشش زنان مي بايست سر تاسري باشد كه به گونه اي از سرتا پاي ايشان را بپوشاند.
خداوند مي فرمايد: « «اي پيغمبر با زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو كه خويشتن را به چادر فروپوشند كه اين كار براي اين است كه آنها به عفت شناخته شوند تا از تعريض و جسارت هوس رانان آزار نكشند...»
اين محقق مي گويد: «دراين آيه سخن از جلباب است كه به معني پوشش سراسري زن است كه در قديم مرسوم بوده است و اين واژه در قرآن خطاب به زنان امر شده كه جلابيب را به خود نزديك كنيد.
اما اين كه اين پوشش سرتاسري كه همانند چادر و عباي عربي مي باشد، آيا مي بايست صورت و چهره را نيز بپوشاند، با توجه به آيه 31 نور كه مي فرمايد: «لايبدين زينتهن الا ماظهر» اين معنا به دست مي آيد كه اين پوشش مي بايست همه زينت هاي طبيعي بدن زن و زينت ها و آرايه هاي مصنوعي مانند گوشواره، گردن بند و النگو و مانند آن را بپوشاند.
همچنين در روايات نيز برپوشش تمام بدن زن به جز كف و وجه يعني دست تا مچ و گردي صورت كه در نماز هم همين مقدار استثنا شده است، تاكيد شده است.»
حجاب يك قانون اجتماعي است
حجت الاسلام منصوري تصريح مي كند: «اما اين كه گفته مي شود نمي بايست با اجبار مردم را به عملي وادار ساخت، اين درباره عمل فردي و شخصي در محيط و حريم خصوصي است؛ اما عنوان شهروندي و پذيرش آن مقتضياتي دارد كه از جمله آن ها عمل به قانون اجتماعي است. اگر در جامعه قانوني مانند قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي وضع شده است، هيچ يك از شهروندان چه رانندگان چه عابران پياده كه از خيابان مي گذرند نمي توانند اين قانون را ناديده بگيرند و بگويند كه قانون براي رانندگان است و عابران پياده مي توانند تخطي كنند. حجاب در حقيقت يك قانون اجتماعي است و همانند قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي الزامي و تخطي از آن افزون برگناه، مجازاتهايي را در پي دارد. درهرجامعه اي اگر قانون زيرپا گذاشته شود، امنيت اجتماعي و اخلاقي جامعه از ميان مي رود و نمي توان به صرف اين كه من مي خواهم تا خط عابر پياده، خودروي خود را در سر چهارراه جلو ببرم، در حقيقت تجاوز به حقوق ديگران است؛ بدحجابي همانند تجاوز از خط عابر پياده است كه مجازات خاص خود را دارد، زيرا اطمينان و اعتماد عابران پياده را سلب مي كند و عابر همواره در هنگام عبور از چهارراه ها در هراس است. جامعه اي كه افراد در آن احساس ناامني مي كنند، جامعه اي است كه قانون را زيرپا مي گذارد.»
وي اضافه مي كند: «بنابراين، حتي اگر شهروندان اعتقادي به حجاب نداشته باشند، مي بايست به قوانين مصوب تمكين كنند و آن را اجرا نمايند. از اين روست كه حجاب حتي بر شهروندان مسيحي در كشور اسلامي واجب است، زيرا قانون فراگير است و همگان مي بايست آن را مراعات كنند.»
رگه هايي از رواج بي حجابي در گروه انحرافي
«هر زمان و در هرجامعه اي وقتي ملتي به پاخاست تا پله هاي ترقي و پيشرفت را طي كند، استعمار از راه هاي گوناگون از جمله آزار و اذيت زنان، در امور داخلي مردم دخالت كرد و در انحراف جوامع تاثيرگذار بود.»
آيت الله حسن ممدوحي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نماينده كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با گزارشگر كيهان با بيان مقدمه فوق به موضوع حجاب و جريان انحرافي سازمان يافته در اين خصوص اشاره مي كند و مي گويد: «كساني كه با اين وضع ظاهري زننده و ناشايست در جامعه حضور مي يابند معمولا به سه دسته تقسيم مي شوند، عده اي حرفه اي و سازمان يافته اند، برخي در بي خبري مطلق به سر مي برند و نمي دانند كوركورانه تحت تاثير تبليغات ماهواره و رسانه هاي غربي قرار گرفته اند و بخش سوم هم هوي نفس بر آنها غالب شده و نمي گذارد، عفاف و حيا بر وجودش حاكم باشد، بنابراين دوست دارند به صورت بسيار فجيع خود را در معرض ديد نامحرمان قرار دهند كه اين عده از عهده نفس اماره برنمي آيند.»
آيت الله ممدوحي در توضيحات بيشتري اين طور مي گويد: «يك جرياني در جامعه وجود دارد كه مي خواهد بدحجابي و بعضا بي حجابي را در جامعه به صورت سازمان يافته رواج دهد كه رگه هايي از آن را هم در جريان انحرافي مشاهده مي كنيم، هديه دادن به بعضي از هنرپيشه هاي كذايي و ارتباطات ساده و آسان بين زن و مرد از جمله شكل هاي غيرمعمولي است كه به صورت سازمان يافته تبليغ مي شود و وظيفه مسئولان است تا با آن برخورد كنند، ضمن اينكه دراين مورد مبارزه فرهنگي كارساز نيست و چون موضوع سياسي است ، برخورد و مقابله سياسي هم لازم دارد.»
آيت الله ممدوحي با اشاره به اهميت فراوان حيا در دين مي گويد: «حيا يكي از مهم ترين هنجارها در جوامع و خميرمايه دينداري است».
اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم مي گويد: «جامعه ما جامعه اي ديني است آن هم دين كامل اسلام ما شاهد پيشرفتهاي خود براساس اسلام بوديم، چنين موضوعي براي استكبار پديده ناخوشايندي بوده است و به همين دليل مي خواهد جامعه اسلامي ما را برهم زند، براين اساس حيا را مورد هدف قرار داده است. بنابراين بايد با تمام توان از ضعف و سستي حيا و حجاب در جامعه جلوگيري كنيم و براي اين امر بايد كار فرهنگي و اطلاع رساني فرهنگي صورت گيرد، زنان ما مسلمان هستند و بسياري از آنها اگر دچار آسيب هاي بدحجابي مي شوند، به دليل بي اطلاعي است و سستي هايي كه برايشان پيش مي آيد قطعا با اقدامات فرهنگي برطرف مي شود.»
حجاب الزام اجتماعي
با توجه به اينكه مسئله حجاب موضوعي است كه از سالها قبل در دستور كار دشمنان نظام و برخي عناصر دگرانديش داخلي و ليبرال مسلكها قرار دارد، بنابراين مي طلبد مسئولان توجه ويژه اي به حجاب و پوشش اجتماعي داشته باشند.
دكتر زهره اللهيان نماينده مردم تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با گزارشگر كيهان با اشاره به اينكه دشمنان داخلي با طرح اين موضوع كه حجاب به عنوان يك الزام اجتماعي بايد حذف شود و به عنوان موضوعي فردي مدنظر قرار گيرد، مي گويد:
«زمزمه هاي اين موضوع در زمان دولت اصلاحات از سوي برخي از مسئولان به گوش مي رسيد كه حجاب نبايد به عنوان الزام اجتماعي مطرح شود، اساس طرح در كانادا تهيه شد و شرايط اجراي آن در ايران توسط عناصر فكري ليبرال مهيا گرديد كه اجرا نيز به زمان ديگري موكول شد.»
دكتر اللهيان مي گويد: «در قالب جنگ نرم هم ديديم كه هجمه فرهنگي بيگانگان بر روي مسئله عفاف و ارزش هاي اخلاقي بخصوص حجاب بود كه از نوع فيلم ها در ماهواره در كانال هاي فارسي وان، بي بي سي و... مشخص است كه به طور جدي حجاب يك نقطه اساسي هدف براي كساني است كه پس از انتخابات 88 و شركت در فتنه به اين رويكرد روي آوردند تا زنان را مقابل نظام قرار دهند و اين برنامه كاملا هدفمند از سوي شبكه هاي بيگانه به انحاء مختلف دنبال مي شود.»
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اضافه مي كند: «در شرايطي كه آنها با اشاعه فساد و طراحي سايتهاي ضداخلاقي در سطح اينترنت تلاش كردند بتوانند ارزشهاي اخلاقي و هنجارهاي جامعه را فرو ريزند، دستگاه هاي امنيتي در يك اقدام از سوي فضاي مجازي سپاه، 50 سرشبكه سايت مستهجن، فساد و فحشا را شناسايي و برخي از عناصر اصلي را دستگير كردند و ديديم كه مشخص شد اين عناصر از سوي آمريكا حمايت مي شوند. تا ارزش هاي اسلامي، اخلاقي ما را مورد هدف قرار دهند و باز شاهد يك اقدام سازماندهي شده از سوي دشمنان بوديم و ديديم كه در شرايط انتخابات، برخي ها حجاب خود را به نشانه اعتراض كنار گذاشتند و مي رفت كه اين روند براي ترويج بي حجابي در جامعه ادامه داشته باشد، اما با موضوع طرح حجاب و عفاف دشمنان ناكام ماندند.»
به دكتر اللهيان مي گويم اين طرح هم كه خيلي موفق نبود و ما همچنان شاهد يك نوع بي بندوباري در مسئله حجاب هستيم. وي پاسخ مي دهد : «با توجه به اينكه برنامه منسجم و مشخصي نداشتيم و دستگاه ها هم به موقع و درست وارد عمل نشدند، لذا اراده اي جدي براي اجراي طرح نبود و همين مسئله باعث شد به موضوع بدحجابي دامن زند.»
دكتر اللهيان مي گويد: «طرح حجاب و عفاف، طرحي كلان است و راهكار اجرايي دارد، اما شاهد عزم جدي براي اجرايي شدن طرح نبوده ايم. دراين طرح براي تمام دستگاه ها وظيفه معين مشخص شده بود، اگر هر دستگاهي طبق اين طرح عمل مي كرد امروز شاهد هنجارشكني نبوديم. مسئولان نبايد سليقه اي با موضوع برخورد نمايند، براي اجرايي شدن طرح حجاب و عفاف و بازگشت عفت و حيا به جامعه، نياز به عزم رئيس جمهور و هيئت دولت هستيم تا بزودي شاهد امنيت روحي و رواني و آرامش در خانواده ها و جامعه باشيم. چرا كه اشاعه بي حجابي و هنجارشكني امنيت خانواده و جامعه را به خطر مي اندازد.»
شايان ذكر است كه در روز جمعه گذشته نمازگزاران سراسر كشور پس از اقامه نماز عبادي - سياسي جمعه با برپايي راهپيمايي هاي گسترده و صدور قطعنامه اي حمايت خود را از اجراي طرح حجاب و عفاف درجامعه اعلام كردند و بر برخورد با هنجارشكنان و افراد بدحجاب در سطح شهرها تاكيد ورزيدند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14