(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 تیر 1390- شماره 19971

دولتيان از ورود كالاهاي مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيري كنند
صراط مستقيم - وصيت نامه امام خميني
آثار فتنه هاي آخرالزمان در نهج البلاغه

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




دولتيان از ورود كالاهاي مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيري كنند
صراط مستقيم - وصيت نامه امام خميني

سيد علي بني لوحي
اينجانب نمي گويم ما خود همه چيز داريم ؛ معلوم است ما را در طول تاريخ نه چندان دور خصوصا، و در سده هاي اخير از هر پيشرفتي محروم كرده اند ودولتمردان خائن و دودمان پهلوي خصوصا، و مراكز تبليغاتي عليه دستاوردهاي خودي و نيز خود كوچك ديدن ها و يا ناچيزديدن ها، ما را از هر فعاليتي براي پيشرفت محروم كرد. وارد كردن كالاها از هر قماش و سرگرم كردن بانوان ومردان خصوصا طبقه جوان ، به اقسام اجناس وارداتي از قبيل ابزار آرايش وتزيينات و تجملات و بازي هاي كودكانه و به مسابقه كشاندن خانواده ها و مصرفي بار آوردن هر چه بيشتر، كه خود داستان هاي غم انگيز دارد، و سرگرم كردن و به تباهي كشاندن جوانها كه عضو فعال هستند با فراهم آوردن مراكز فحشا وعشرتكده ها، و دهها از اين مصائب حساب شده، براي عقب نگه داشتن كشورهاست . من وصيت دلسوزانه و خادمانه مي كنم به ملت عزيز كه اكنون كه تاحدود بسيار چشمگيري از بسياري از اين دامها نجات يافته و نسل محروم حاضربه فعاليت و ابتكار برخاسته و ديديم كه بسياري از كارخانه ها و وسايل پيشرفته مثل هواپيماها و ديگر چيزها كه گمان نمي رفت متخصصين ايران قادر به راه انداختن كارخانه ها و امثال آن باشند و همه دستها را به سوي غرب يا شرق درازكرده بوديم كه متخصصين آنان اينها را به راه اندازند121، در اثر محاصره اقتصادي و جنگ تحميلي ، خود جوانان عزيز ما قطعات محل احتياج را ساخته و با قيمت هاي ارزان تر عرضه كرده و رفع احتياج نمودند و ثابت كردندكه اگر بخواهيم مي توانيم .
بايد هوشيار و بيدار و مراقب باشيد كه سياست بازان پيوسته به غرب و شرق باوسوسه هاي شيطاني شما را به سوي اين چپاولگران بين المللي نكشند122؛ و با اراده مصمم و فعاليت و پشتكارخود به رفع وابستگي ها قيام كنيد .
و بدانيد كه نژاد آريا و عرب از نژاد اروپا و امريكا و شوروي كم ندارد و اگرخودي خود را بيابد و ياس را از خود دور كند و چشمداشت به غير خود نداشته باشد، در درازمدت قدرت همه كار و ساختن همه چيز را دارد. و آنچه انسان هاي شبيه به اينان به آن رسيده اند شما هم خواهيد رسيد به شرط اتكال به خداوندتعالي و اتكا به نفس ، و قطع وابستگي به ديگران و تحمل سختيها براي رسيدن به زندگي شرافتمندانه و خارج شدن از تحت سلطه اجانب123 .
و بر دولت ها و دست اندركاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل هاي آينده كه از متخصصين خود قدرداني كنند و آنان را با كمك هاي مادي و معنوي تشويق به كار نمايند و از ورود كالاهاي مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيري نمايند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چيز بسازند124 .
121 - يكي از متخصصان فني نيروي هوايي خاطره خود مربوط به سال 1356 را اين گونه بيان مي كند: «در داخل رادار اورليكن قطعه بسيار گران قيمت و ارزبري وجود دارد به نام اسليپ رينگ كه تعمير و راه اندازي آن قسمت بدون كسب اجازه از خارجي هاي مقيم دپوي اورليكن امكان پذير نبود. هر بار كه عيبي در آن قسمت مشاهده مي شد، مستشار مربوطه بدون فوت وقت و بدون هيچگونه تلاشي از خارج درخواست قطعه مي نمود. براي كليه متخصصان ايران همواره اين سؤال مطرح بود كه شايد اشكالاتي جزئي و قابل رفع مشاهده شود و نيازي به درخواست كامل قطعه ياد شده نباشد چرا كه مستلزم پرداخت هزينه سنگيني از بيت المال به كشور سازنده است. يكي از روزهايي كه مقارن با زمستان 56 بود و به خاطر جشن سال نو مسيحي كليه مستشاران خارجي در قسمت نبودند با چند تن از همكاران اقدام به باز كردن قطعه مربوطه كه قبلاً خريد آن را از خارج درخواست كرده بودند كرديم. پس از كلي تلاش متوجه يك عيب جزئي شديم. بلافاصله آن را مرمت و راه اندازي و روي دستگاه نصب كرديم و بعد از آن روشن كردن رادار و تعقيب هدف و كليه آزمايش هاي لازم را انجام داديم. فرداي آن روز كه كارشناس نظامي خارجي كه فردي از كشور ايتاليا بود متوجه موضوع شد بي درنگ دست از كار كشيد و با اداي جملات توهين آميز مراتب را به مسئولان ما و ضد اطلاعات گزارش كرد. ضد اطلاعات هم چند نفر از ما را احضار كرد و برچسب خرابكار چسباند و به ما گوشزد كرد كه شما حق نداشتيد در كارهاي مستشاران محترم كه ميهمان ما هستند دخالت كنيد. با ناباوري ديديم كه هموطن خودمان حافظ منافع اجنبي است. خلاصه حرف آن مستشار به كرسي نشست و قطعه كامل از خارج با پرداخت هزينه هنگفتي درخواست شد و آنچه را ما تعمير كرده بوديم به انبار قطعات فرسوده سپردند. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به سراغ همان قطعه تعمير شده رفتيم و روي يك رادار به سريال ديگري نصب كرديم. اين رادار ساليان متمادي حتي در دوران دفاع مقدس خوب كار كرد. در اينجا نكته بسيار ظريفي كه اتفاق افتاد. يكي از همان مستشارها كه در سال 58 براي بردن اسباب و اثاثيه كاركنان خارجي از كشور سوئيس به دپوي اورليكن آمده بود همان خاطره معروف درخواست قطعه و گزارش به ضد اطلاعات را يادآوري كرديم. او لبخندي به ما زد و گفت: «قدر اين آزادي را بدانيد كه الان تمام تجهيزات از آن خودتان است. آزاديد كه هر كاري و هر ابتكاري را انجام دهيد.» كيهان، شماره 17301، ص 5
122 - «سياست بازان»، وابسته هاي مزدوري هستند كه با دريافت مستمري از طريق رابطين سازمان هاي جاسوسي آمريكا و غرب، نقش دلالي را بازي مي كنند، و اگر وابسته به خارج نباشند، از آن دسته آدم هاي «نان را به نرخ روز بخور»مي باشند كه هر روز به سمت و سويي كه منافع آنها ايجاب كند مردم را هدايت مي كنند. بنگريد به اين سخن مقام معظم رهبري كه خطاب به دانشجويان و جوانان بيان شده است: «فهم سياسي غير از سياسي كاري و سياست بازي و دستخوش جريان هاي سياسي شدن است. فهم سياسي مانع از آن مي شود كه انسان بازيچه جريان ها و گروههاي سياسي شود. من خواستار آن هستم كه دانشجو به مرتبه اي از رشد سياسي برسد كه بتواند حقيقت را از ميان شعارهاي اين و آن تشخيص دهد، فريب نخورد و به وسيله اي در خدمت كساني كه فقط به دنبال قدرت هستند تبديل نشود. و اين فهم جز با سياسي شدن دانشجو و دانشگاه ممكن نخواهد شد.» روزنامه جمهوري اسلامي، 30/6/1378 .
123 - در انقلاب كه پيروز شديم، فشار دشمن روز به روز بيشتر شد و در تمام آن لحظه ها، تأكيد امام راحل (رحمه الله عليه) بر اتكال به خداوند بود. يكي از صدها مورد دشمني آمريكا با مردم ايران، مسدود كردن و در حقيقت غارت سرمايه هاي نقدي ما بود. آمريكا براي در فشار قرار دادن ايران اسلامي در آذر ماه 1358 دارايي هاي ايران را مسدود كرد. كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا در ابلاغي به وزير خزانه داري نوشت: «براساس اختياراتي كه به عنوان رئيس جمهور آمريكا به من واگذار شده است از جمله قانون اختيارات «اقتصادي اضطراري بين المللي» و قانون «وضعيت فوق العاده ملي»، من جيمي كارتر، رئيس جمهور آمريكا وضعيت ايران را يك تهديد غيرعادي و فوق العاده بر امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد آمريكا مي دانم و بدين وسيله به منظور مقابله با مخاطره مذكور حالت فوق العاده اعلام مي كنم. بدين وسيله دستور مي دهم كه كليه اموال و منافع مربوط به آن .... مسدود شوند.» با صدور اين دستور العمل اجرايي رئيس جمهور آمريكا براي اولين بار از اختيارات خود در قانون اختيارات اقتصادي اضطراري بين المللي استفاده كرد. دارايي هاي ايران به بيش از 12 ميليارد دلار بالغ مي شد.» رجوع كنيد به تحريم ايران، شكست يك سياست، ص 85 . دقت در كلمات و ابلاغيه رئيس جمهور آمريكا عظمت انقلاب اسلامي ايران و ترس دشمن از «بيداري اسلامي» را در ذهن هر انسان عاقل و باطن با حسن نيتي روشن مي كند. براساس تورم و قيمت هاي جهاني 12 ميليارد دلار مسدود شده در آمريكا، در اين زمان بيش از 150 ميليارد دلار قدرت خريد دارد.
124 - دولت هاي اسلامي در سي سال گذشته تلاش كردند سياست هاي خود را براساس قطع وابستگي از شرق و غرب اجرا نمايند به گونه اي كه در دوران جنگ تحميلي و با اينكه در تحريم كامل بوديم توانستيم بزرگ ترين كارخانه توليد انواع گلوله هاي خمپاره و توپخانه را بسازيم و در توليد انواع فشنگ ها و گلوله آرپي جي و سلاح هاي انفرادي متعارف آن زمان خودكفا شويم. به اين صورت و تداوم تلاش ها، با اتكال به خدا، اراده جوانان و دانشگاهي ها و حاكميت اين باور كه «ما مي توانيم» و همچنين در نظر گرفتن بودجه هاي تحقيقاتي و صنعتي، در زمره چند كشوري قرار گرفتيم كه به فضا راه پيدا كرده اند و به بزرگ ترين پيروزي ها علمي رسيديم. گري سيك مشاور رئيس جمهور آمريكا با بيان اين مطلب كه مهم ترين اثر تحريم هاي اقتصادي، خودكفاتر شدن ايران است مي گويد: «تحريم آمريكا كه بزرگ ترين قدرت اقتصادي جهاني است روي تلاش ايران براي بهره برداري از منابع نفت و گاز تأثير گذاشته است ولي هزينه آن نه تنها بر دوش مردم ايران، بلكه بر روي آمريكا نيز سنگيني مي كند حتي در صورت تغيير سياست هاي ايران نيز هزينه اين تحريم ها بسيار بالاست. در هر حال، اثر اصلي اين تحريم ها تاكنون، خود كفاتر شدن ايران و جايگزيني توليدات آمريكايي با توليدات ژاپني و اروپايي است.» كيهان، شماره 17233، ص 8 .
پاورقي

 



آثار فتنه هاي آخرالزمان در نهج البلاغه

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
لزوم آمادگي براي مقابله با فتنه ها
بحث ما پيرامون موضوع فتنه بود. در جلسه اخير اين سؤال را مطرح كرديم كه با تصديق به اين كه در آخرالزمان فتنه هائي واقع خواهد شد. تكليف ما در قبال آن ها چه خواهد بود؟ اگر كسي تصور كند كه چون اين ها قضاي الهي است، حتماً واقع خواهند شد و ما وظيفه اي نداريم، مثل دانش آموزي است كه فكر كند شب امتحان تكليفي ندارد. پيداست كه نتيجه چنين امتحاني چه خواهد شد. هر كسي شب امتحان بيشتر از زمانهاي ديگر احساس مسئوليت مي كند، و سعي مي كند از وقت خود بهتر استفاده كند تا در امتحان موفق شود و به هدفش نائل شود. اگر كسي بداند دزد وارد خانه اش شده يا دشمن به پشت دروازه هاي شهرش رسيده و بگويد: «دشمن آمده و ديگر چاره اي نيست، بايد تسليم شويم»! مسلماً سخن بسيار جاهلانه اي بر زبان رانده است. اگر كسي بخواهد با اين توجيهات، تنبلي خود را توجيه كند، نه عقل و نه شرع چنين چيزي را نمي پسندد؛ به عكس، آنچه از روايات ائمه اطهار- عليهم السلام- فهميده مي شود و همچنين تا حدودي عقل آن را درك مي كند، اين است كه نه تنها ما در مقابل فتنه ها بي تكليف نيستيم، بلكه تكليفي مضاعف داريم.
آثار فتنه هاي آخرالزمان در نهج البلاغه
فتنه خواه ناخواه آثار و تبعاتي دارد و در روايات هم به آن ها اشاره شده است. اگر كسي تاكنون آثار و تبعات يك فتنه سخت را نديده بود، در حوادث اخير به طور واضح چنين آثاري را مشاهده كرديم. اگر مروري بر خطبه هاي نهج البلاغه داشته باشيم، اهميت وظيفه انسان در قبال فتنه ها براي ما روشن مي شود. اميرالمؤمنين در خطبه معروفي مي فرمايند:
«... لتبلبلن بلبله و لتغربلن غربله و لتساطن سوط القدر....»1: شما حتماً دچار آشفتگي خواهيد شد و شما را غربال مي كنند و سره از ناسره جدا خواهد شد. مثل حبوباتي خواهيد شد كه داخل ديگ مي ريزند و آن را حرارت مي دهند. اين حبوبات و محتويات ديگ، دائماً زير و رو مي شود. بسياري از افرادي كه داراي پست هاي بالائي هستند و موقعيت هاي مطلوبي دارند و مردم به آنها احترام مي گذارند، در فتنه سرنگون مي شوند. در مقابل، كساني هستند كه مورد توجه نيستند، ولي در فتنه بالا مي آيند. اين كه نهايتاً چه خواهد شد، بستگي به قدرت مقاومت انسان دارد و اين كه بفهمد در جريان فتنه چه بايد انجام دهد و چگونه دين خود را حفظ كند. حضرت در تعبير ديگري مي فرمايد: «... ايها الناس سياتي عليكم زمان يكفاء فيه الاسلام كما يكفاء الاناء بما فيه...»2: فتنه هائي پيش خواهد آمد كه اسلام مانند ظرفي خواهد شد كه محتوياتي دارد و آن را وارونه مي كنند و همه محتويات آن مي ريزد؛ به طوري كه از اسلام جز يك ظرف خالي چيزي باقي نمي ماند. در عبارت ديگري مي فرمايند: «... و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوباً»3: روزگاري خواهد آمد كه اسلام را مثل پوستيني كه وارونه پوشيده شود، وارونه مي پوشند. آنچه را كه زير است به رو مي آورند و آنچه را در رو قرار دارد، به زير مي برند. اين ها نمونه هائي از آثار فتنه است كه اميرالمؤمنين ذكر مي فرمايند و بعد مي فرمايند: «... فلا تكونوا أنصاب الفتن و أعلام البدع...»4: مبادا خود شما تابلوي فتنه و عامل بدعت گذاري شويد.
وقتي انسان بفهمد چنين جرياناتي در پيش است، آيا بايد برود و آسوده بخوابد، يا اينكه بايد بيشتر حواسش را جمع كند؟
وظايف ما در فتنه ها
ما در مقابل فتنه ها حداقل سه نوع وظيفه داريم كه هر كدام ممكن است اصناف متعددي داشته باشد.
در دام فتنه نيفتادن
اولين وظيفه مربوط به خود ماست؛ يعني وقتي فتنه اي در جامعه واقع مي شود بايد بدانيم كه ما نسبت به خودمان چه وظيفه اي داريم. اين وظيفه به دو دسته تقسيم مي شود:
1-دين خود و مصالح خود را از گزند دزدان حفظ كنيم. نگذاريم فتنه گران عقايد، دستاوردهاي انقلاب و ارزش هايمان را نابود كنند.
2-مراقب باشيم مركب سواري براي فتنه گران نشويم؛ چرا كه در فتنه فقط اين مسئله مطرح نيست كه انسان مصلحتي را تامين كند يا مصلحتي از دست او برود. يكي ازمشكلات فتنه اين است كه گاهي از انسان ناخواسته سوءاستفاده مي كنند. روايت مشهوري از اميرالمؤمنين نقل شده كه مقام معظم رهبري هم در ديدار خبرگان مطرح فرمودند- كه مي فرمايند: «كن في الفتنه كابن اللبون لاظهر فيركب و لاضرع فيحلب»5: در زمان فتنه مثل شتر دو ساله باش كه نه در حدي است كه سوار آن شوند و نه پستاني براي شير دوشيدن دارد. برخي از اين سخن سوءاستفاده مي كنند و مي گويند: «در فتنه نبايد در كاري دخالت كرد؛ بلكه بايد به كناري رفت و بي طرف بود»! اين برداشت، برداشت اشتباهي است. اين روايت مي گويد: مواظب باش سواري ندهي. مراقب باش از تو سوءاستفاده نشود. موضع گيري صحيح داشته باش. اين امر در فتنه زياد اتفاق مي افتد كه كساني بدون اين كه فكر و طرحي براي اين كار داشته باشند، ناخواسته ابزار ديگران مي شوند و ديگران از رفتار، گفتار، نشست و برخاست و حتي از سكوت آن ها سوءاستفاده مي كنند. اگر انسان آن جايي كه بايد سخني بگويد، سكوت كند، يك نحوه سواري دادن به فتنه جويان است. ممكن است كسي مال و ثروتي داشته باشد و فتنه جويان از آن استفاده كنند، و يا آبرو و موقعيت اجتماعي داشته باشد و از آن بهره ببرند؛ در اين صورت مصداق «له ضرع فيحلب» خواهد شد. پستان شيردهي مي شود كه از شير آن استفاده مي كنند، هر چند ممكن است خودش هم چنين چيزي را نخواهد.
نجات در دام افتادگان
وظيفه ديگر در قبال كساني است كه در معرض فتنه اند يا آتش فتنه دامن شان را گرفته است؛ چون در فتنه لااقل سه عنصر وجود دارد.
1-فتنه انگيز؛ 2-كساني كه از فتنه خسارت مي بينند و فتنه دامن آن ها را مي گيرد و منافع و مصالحي را از دست مي دهند؛ 3-فردي كه نه فتنه گر است و نه در دام افتاده. در اينجا ما خودمان را شخص ثالثي فرض كرديم كه نه فتنه گر است و نه فريب خورده. وظيفه ما در قبال فريب خوردگان يا كساني كه در معرض فريب و طعمه شدن قرار دارند، اين است كه از آن ها دستگيري كنيم. اگر آتش فتنه دامن شان را گرفته، وظيفه ما سنگين تر است و اگر در معرض فتنه هستند، نگذاريم به دام بيفتند.
1-نهج البلاغه، خطبه .16
2-همان، خطبه .103
3-همان، خطبه .108
4-همان، خطبه .151
5-همان، حكمت 1.
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14