(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 تیر 1390- شماره 19972

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بروجردي: انگليس به مركز ايجاد ناامني و آشوب در منطقه تبديل شده است
رايزني فشرده ايران و تركيه درباره تحولات منطقه
معاون كلينتون اذعان كرد هيچ مدركي درباره كمك تسليحاتي ايران به شبه نظاميان عراقي وجود ندارد
فرهنگي: نامه انصراف سؤال كنندگان از رئيس جمهوردر اختيار هيئت رئيسه است
مصلحي: گروهك ريگي در داخل كشور حضور ندارد
بيانيه بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران: دولت هرچه سريع تر اقدام براي اسلامي شدن دانشگاه ها را آغاز كند
تور اروپايي صالحي آغاز شد
گزارش خبري كيهان از واكنش فعالان سياسي به نامه اخير خاتمي
سپاهيان اهل قلم تجليل شدند
ماهنامه محافظه كار آمريكايي: واشنگتن براي ترورهاي بيشتر به منافقين كمك مي كند
نماينده اقليم كردستان عراق در تهران: هيچ گروهي در عراق حق واگذاري زمين به پژاك ندارد
معرفي شيخ الاسلامي به عنوان وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي به مجلس



بروجردي: انگليس به مركز ايجاد ناامني و آشوب در منطقه تبديل شده است

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به حضور انگليس در بحرين و كل خليج فارس اشاره كرد و افزود: انگليس با سابقه حضور استعمارگرانه خود در منطقه از طريق اين سابقه تاريخي و عواملي كه در اختيار دارد، به مركز ايجاد ناامني و آشوب تبديل شده است.
علاء الدين بروجردي با تاكيد بر آنكه اظهارات سفير انگليس در بحرين از همان سياست اختلاف افكنانه شناخته شده انگليس در منطقه نشات مي گيرد، گفت: با خروج نيروهاي عربستان از بحرين، ايران مذاكرات خود را با اين كشور آغاز مي كند.
وي با اشاره به تلاش هاي انگليس براي اتهام زني به ايران، گفت: با توجه به سابقه طولاني كه انگليسي ها در منطقه خاورميانه داشتند، همه مشكلات از خود انگليس بود.
بروجردي تصريح كرد: با خروج نيروهاي عربستان از بحرين، ايران مذاكرات خود با اين كشور را آغاز مي كند و وضعيت ايران و بحرين به طرف روابط عادي و دوستانه سوق مي يابد.
سفير انگليس در بحرين روز شنبه ادعا كرد كه دلايلي مبني بر تلاش مقام هاي تهران براي سوء استفاده از آشوب هاي سياسي در ماه هاي فوريه و مارس در بحرين وجود دارد.

 



با سفر داوود اوغلو به تهران صورت گرفت
رايزني فشرده ايران و تركيه درباره تحولات منطقه

سرويس سياسي-
با گذشت چند ماه از آغاز سيل خيزش هاي اسلامي در منطقه و شمال آفريقا رايزني هاي گسترده اي ميان ايران و تركيه به عنوان كشورهاي مهم و تاثيرگذار در معادلات جهاني جهت مديريت تحولات كنوني منطقه آغاز شده است.
احمد داوود اوغلو كه يكشنبه شب براي رايزني با مقامات كشورمان در محور تحولات منطقه، وارد تهران شده است براين موضوع تاكيد كرد.
براين اساس وزير خارجه تركيه صبح دوشنبه با سعيد جليلي، دبيرشوراي عالي امنيت ملي كشورمان و علي اكبر صالحي وزير خارجه ديدار كرد.
در ديدار داوود اوغلو و جليلي، دبير شوراي امنيت ملي ايران با اعلام اين كه باور ملت هاي منطقه آن است كه رژيم صهيونيستي دشمن صلح، ثبات و آرامش در منطقه است، تصريح كرد: پيكان حركت ملت هاي مسلمان در كشورهاي منطقه رژيم اشغال گر قدس و نيز سازش كاران منطقه اي و حاميان جهاني آن است.
وي با اشاره به پيامدهاي سقوط رژيم هاي ديكتاتوري مبارك و بن علي براي برخي قدرت ها هشدار داد: آمريكا و رژيم صهيونيستي تلاش مي كنند تا با به انحراف كشاندن جريان خيزش ملت هاي منطقه، ظرفيت ضداستكباري و ضدصهيونيستي اين ملت ها را مضمحل كرده و يا به انحراف بكشانند.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به سردرگمي چند ماهه برخي قدرت ها از ريشه ها، روندها و اهداف تحولات منطقه تصريح كرد: عمق بيداري ملت هاي منطقه و هوشياري آن ها نسبت به توطئه هاي نخ نما شده آمريكا اجازه نخواهد داد ديكتاتوري جهاني، سلطه خود بر منطقه را استمرار بخشد.
جليلي افزود: رهايي از وابستگي و برخورداري از استقلال سياسي و اقتصادي و نيز حاكميت مردم مسلمان بر سرنوشت خود خواست مشترك همه ملت هاي منطقه است.
وزير خارجه تركيه نيز در اين ديدار با اشاره به روند تحولات در منطقه و تاكيد بر رايزني و هماهنگي مستمر آنكارا و تهران تصريح كرد: منطقه نيازمند ساختارهاي جديدي است كه بيگانگان در آن هيچ جايي ندارند.
وزراي خارجه ايران و تركيه نيز يك شنبه شب گفت وگويي 3 ساعته را پيرامون تحولات اخير منطقه انجام دادند. احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه تركيه يكشنبه شب، پس از انجام اين ديدار 3 ساعته با علي اكبر صالحي، در نشست خبري مشترك با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار شبكه خبري TRT تركيه مبني بر اينكه آيا در مورد سوريه اختلاف نظري بين ايران و تركيه وجود دارد و آيا در مذاكراتي كه انجام داديد به نقطه نظرات مشتركي دراين باره دست يافتيد؟ گفت: سوريه دوست عزيز، خوب و برادر تركيه است كه با ايران نيز رابطه نزديك دارد. در مذاكراتي كه انجام شد در مورد سوريه رايزني كرديم نه تنها تحولات سوريه بلكه در مورد مسائل و مشكلات منطقه رايزني و مشورت كرديم از اين به بعد هم گفت وگوها ادامه پيدا خواهد كرد. ما در مورد ساير موضوعات نيز با ايران مشورت و تبادل نظر مي كنيم.
وي گفت: ما تاكيد داريم در منطقه نبايد هرگز درگيري هاي فرقه اي و مذهبي پيش آيد و بايد از آن جلوگيري كنيم. گفت وگوها و رايزني ها در مورد حل و فصل مسائل و مشكلات است. ما نگراني هاي خود را با برادران دوست و خوبمان از جمله ايران مطرح مي كنيم.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري در مورد اقدامات رژيم صهيونيستي درخصوص كشتي آزادي و همچنين موضوعات مطرح شده مبني بر عادي سازي روابط آنكارا و تل آويو گفت: تركيه در مورد عبور كشتي آزادي كه سال گذشته رخ داد موضع صريح و روشني داشت، ما خواسته هاي مشروعي را مطرح كرديم و به صراحت اعلام كرديم اسرائيل بايد در اين مورد غرامت بپردازد و رسما عذرخواهي كند هيچ تغييري در موضع تركيه رخ نداده است. اسرائيل بايد بپذيرد مانند هر كشوري در مورد اقدامات غيرقانوني خود پاسخگو باشد.
وزير خارجه تركيه همچنين گفت: ما نسبت به هرگونه اقدامات مغاير با حقوق بشر و مقاومت در برابر خواسته هاي مردمي در كشورهاي منطقه مخالف هستيم و مي خواهيم در اين لحظه تاريخي حكومت ها و دولت هاي منطقه نسبت به خواسته هاي مشروع مردم واكنش مثبتي نشان دهند و اين موضع مبنايي و زيربنايي تركيه است.
علي اكبر صالحي هم در اين نشست خبري با بيان اين كه حجم روابط اقتصادي ايران و تركيه در سال جاري به 14 ميليارد دلار مي رسد كه رقم بالايي است، گفت: اميدواريم اين ميزان در چند سال آينده به 30 ميليارد دلار افزايش يابد.
صالحي با بيان اين كه تبادلات سياسي، فرهنگي و اقتصادي دو كشور نشانگر وصلت ناگسستني آنها است، گفت: در جلسه طولاني امشب كه بيش از 3 ساعت به طول انجاميد به مسائل دو جانبه و تحولات منطقه اي و به خصوص حوادث اخير سوريه پرداختيم. آثار تحولات منطقه نه تنها در منطقه بلكه در كل جهان تاثيرگذار است. ما به عنوان كشورهاي بزرگ منطقه با رايزني هاي مستمر بايد به درستي اين تحولات را رصد كرده و به گونه اي با يكديگر رايزني كنيم كه در جهت صلح، ثبات و امنيت منطقه حركت كنيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان ادامه داد: ما بايد كمك كنيم تا به مطالبات مشروع مردم كه در حركت هاي مردمي در كشورهاي مختلف منطقه رخ داده پاسخ داده شود و مردم منطقه به مطالبات مشروع شان دست يابند.
وزير خارجه كشورمان تاكيد كرد: اين اصل اساسي است كه مطالبات مردمي مطالباتي به حق است كه بايد در جهت تامين آن گام برداشت.
صالحي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه خبري TRT تركيه درباره اينكه آيا تهران و آنكارا درباره سوريه اختلاف نظر دارند؟ گفت: ايران، سوريه و تركيه اعضاي يك خانواده هستند و ما متعلق به يك خانواده هستيم و اگر مشكلي براي يكي از اعضا پيش بيايد كل خانواده بايد در جهت حل مشكل اقدام كنند. سوريه براي تركيه كشوري همسايه و مهم است و بالعكس و ايران نيز دوست و برادر دو كشور است.
همگرايي تهران و آنكارا درباره تحولات منطقه
از زمان روي كار آمدن اسلام گرايان در تركيه جايگاه اين كشور و جمهوري اسلامي ايران از نظر روابط سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، ديپلماسي، تجارت، همكاري هاي امنيتي و حتي مسائل مربوط به هسته اي و عدم اشاعه به مرحله اي رسيده كه دو طرف بسيار به هم نزديك شده اند.
اما با آغاز قيام ملت هاي منطقه و شمال آفريقا عليه حاكمان ديكتاتور و تفكرات غربگرايانه آنها اين روابط تا حدودي پيچيده شد و كشورهاي غربي نيز از اين فرصت استفاده كرده و تلاش نمودند تا تركيه را وارد يك رقابت منفي منطقه اي با جمهوري اسلامي ايران كنند.
در خصوص تحولات ليبي دولت آنكارا ابتدا به حمايت از قذافي پرداخت اما پس از آغاز حملات ناتو به ليبي موضع خود را به حمايت از معترضان و دفاع از اقدامات ناتو تغيير داد. اين در حالي است كه سياست جمهوري اسلامي ايران از ابتدا حمايت از نهضت واقعي بيداري اسلامي نه تنها در ليبي بلكه ديگر كشورهاي مذكور بوده است.
راجع به قيام مردم مصر به رغم تلاش گسترده رسانه ها و محافل غربي دو كشور ايران و تركيه خواستار حاكم شدن ديدگاه اسلام گرايان به خصوص جريان اخوان المسلمين در اين كشور هستند هر چند آنكارا تلاش دارد اين زمينه پيرامون روابط خود با غرب نوعي بالانس ايجاد شود. البته مردم مصر به شدت مخالف روند گذشته سلطه غرب بر كشورشان هستند.
نقطه بارز اشتراك نظر ميان ايران و تركيه در خصوص تحولات منطقه، اتفاقات صورت گرفته در بحرين است، هر دو كشور ضمن محكوم كردن خشونت عليه خواسته هاي بحق مردم اين كشور خواستار خروج نيروهاي اشغالگر سعودي از بحرين شده اند. تنها جايي كه ميان دو كشور اختلاف نظر وجود داشت، «تحولات سوريه» بود.
اظهارات رهبران تركيه درباره اصلاحات در سوريه و برگزاري چند كنفرانس از سوي مخالفان حكومت دمشق در تركيه و به نوعي استفاده غرب از اين ديدگاه آنكارا نسبت به تحولات سوريه از جمله اختلاف ديدگاه هاي دو كشور بود. اما اكنون تركيه با مشخص شدن ماهيت معترضان مسلح سوري- بخوانيد اجيرشدگان آمريكا وعربستان- تا حدودي تغيير موضع داده و به اين واقعيت پي برده است كه دولت بشار اسد سقوط كردني نيست و بايد به اين كشور در حل مشكلاتش كمك كرد. در همين رابطه، رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه نيز قرار است در آينده نزديك به دمشق سفر كند.
نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كرد ديدگاه مشترك ايران و تركيه در خصوص محكوم كردن جنايت هاي ضد بشري رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين است. هر چند برخي رسانه هاي غربي وانمود كردند كه آنكارا در حال اصلاح روابط مخدوش شده خود با تل آويو پس از حمله نظاميان صهيونيست به كاروان آزادي است اما واقعيت اين است كه تركيه از شروط قبلي خود مبني بر دريافت غرامت و عذرخواهي رسمي مقامات صهيونيستي از اين كشور كوتاه نيامده است.
به هر حال تحكيم و گسترش روابط تجاري دو كشور ايران و تركيه در كنار تحولاتي كه به صورت روزانه در منطقه در حال وسعت يافتن است در شرايطي مورد توجه قرار مي گيرد كه به عقيده صاحب نظران سياسي گسترش روابط تهران و آنكارا طي سال هاي اخير و يكسان شدن مواضع دو كشور در موضوعات مختلف مي تواند در معادلات فعلي منطقه تأثيرگذار باشد.

 



معاون كلينتون اذعان كرد هيچ مدركي درباره كمك تسليحاتي ايران به شبه نظاميان عراقي وجود ندارد

معاون وزير امور خارجه آمريكا در مقابل اين سوال كه چرا مدركي درباره ادعاي كمك تسليحاتي ايران به شبه نظاميان عراقي ارائه نمي كنيد مدعي شد كه ما در اين رابطه فقط اطلاعات داريم.
«توماس نايدس» معاون وزير امور خارجه آمريكا كه دو روز پيش به منظور افتتاح كنسولگري اين كشور به اربيل مركز منطقه كردستان عراق سفر كرده بود در گفت وگو با فارس در منطقه كردستان عراق درباره اتهامات آمريكا عليه ايران و تمديد توافقنامه امنيتي پاسخ داد.
وي در پاسخ به اين سوال كه مقامات آمريكايي در سال هاي گذشته همواره جمهوري اسلامي ايران را متهم به كمك به شورشيان و شبه نظاميان مسلح در عراق كرده اند. آيا دليل قاطعي در اين باره وجود دارد؟ مدعي شد: ما كاملا از كمك ايران به گروه هاي شبه نظامي آگاه هستيم و مي دانيم كه ايران به روشهاي گوناگون به مخالفان آمريكا در عراق كمك نظامي و مادي مي كند.
وي سپس در مقابل اين سوال كه چرا اين مدارك را براي افكار عمومي و جامعه جهاني منتشر نمي كنيد؟ اذعان كرد: چون مدرك قاطع و ملموسي وجود ندارد.
معاون وزير خارجه آمريكا سپس در اين باره كه چطور مي توانيد بدون داشتن مدرك چنين ادعايي را مطرح كنيد؟ گفت: ببينيد، ما از طريق اطلاعاتي كه به دست ما مي رسد، كاملا مطمئن هستيم كه ايران به شبه نظاميان كمك مي كند اما اين اطلاعات، چيزي نيست كه بشود آن را ارائه و منتشر كرد؛ يعني مدركي وجود ندارد و تنها اطلاعات است.

 



فرهنگي: نامه انصراف سؤال كنندگان از رئيس جمهوردر اختيار هيئت رئيسه است

عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه تنها در يك نيم روز 12 نماينده براي پس گرفتن امضا به هيئت رئيسه مراجعه كردند، نگارش نامه نمايندگان براي پس گرفتن امضا از طرح سؤال از رئيس جمهور را تأييد كرد.
محمد حسين فرهنگي نگارش نامه برخي نمايندگان را به هيئت رئيسه مجلس براي پس گرفتن امضا از طرح سؤال از رئيس جمهور تأييد كرد. وي همچنين گفت: در آخرين روز كاري مجلس، نامه هايي از سوي نمايندگان براي پس گرفتن امضاء از طرح سؤال از رئيس جمهور به هيئت رئيسه مجلس رسيد به طوري كه بنده شاهد حداقل 12 نامه در يك نيم روز بودم و البته بعد از آن اطلاعي ندارم چرا كه آقاي باهنر در جريان ديگر نامه هاي نمايندگان است.
فرهنگي در گفت وگو با فارس، تصريح كرد: البته با جناب آقاي دكتر مطهري تماسي نداشتم كه از آخرين جمع بندي ايشان مطلع باشم.
روز گذشته، خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، خبر پس گرفتن 30 امضا از طرح سؤال از رئيس جمهور و منتفي شدن آن را منتشر كرد اما اين خبر كه گويا موجب ناخرسندي رسانه هاي بيگانه شده بود به سرعت از سوي برخي نمايندگان اصلاح طلب تكذيب شد و در رأس اخبار رسانه هاي اصلاح طلب و ضد انقلاب قرار گرفت.

 



مصلحي: گروهك ريگي در داخل كشور حضور ندارد

وزير اطلاعات اعلام كرد كه اعضاي گروهك تروريستي ريگي در ايران حضور ندارند اما در ترددهايي كه به كشور مي كنند، دستگير مي شوند.
حجت الاسلام حيدر مصلحي در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در توضيح اين كه چرا گروهك ريگي منهدم نمي شوند افزود: اين گروهك در داخل كشور حضور ندارد.
وي گفت: اين گروهك از سوي سرويس هاي امنيتي غرب و ناتو مورد حمايت قرار مي گيرند كه اين مسئله را ما در اعترافات ريگي متوجه شديم.

 



بيانيه بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران: دولت هرچه سريع تر اقدام براي اسلامي شدن دانشگاه ها را آغاز كند

بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران با صدور بيانيه اي تأكيد كردند كه دولت بايد هرچه سريع تر اجراي عالمانه و كارشناسانه «اسلامي شدن دانشگاه ها» را آغاز كند.
در بخشي از بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران، صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، خواجه نصيرالدين طوسي، علم و صنعت، امام صادق عليه السلام، علامه طباطبايي و شهيد بهشتي آمده است: «يكي از آسيب هاي جدي ساليان گذشته كه البته از يك منظر هم مسير تجربه اندوزي اصحاب انقلاب بوده است همين است كه با اسلامي شدن دانشگاه ها بسيار سطحي برخورد شده و تلاش براي آن محدود شده است به جابه جا كردن يك سري بودجه و ايجاد يك سري نهاد و محكوم كردن يك سري حركت و انجام طرح هاي فرهنگي كليشه اي مانند همايش هاي عريض و طويل و بي فايده و البته برخي از اقدامات صورت گرفته در اين سال ها خوب اما ناكافي و درمان هاي غيرريشه اي اين مسئله بوده است.»
در ادامه اين بيانيه تأكيد شده است: امروز ديگر بهانه آوردن براي طفره از انجام وظيفه امري نابخشودني است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: «بي ترديد برآورده كردن اهداف انقلاب فرهنگي بدون اسلامي شدن هر چهار بعد دانشگاه يعني متون، اساتيد، قوانين و دانشجويان ممكن نخواهد شد كه براي هر كدام از اين موارد نيز برنامه هايي اعلام و اجرا شده است كه علي رغم صداقت مسئولان كافي نبوده و نيست. يكي از اجزاي بعد فرهنگي آن ضرورت ايجاد فضاي آموزشي غيرمختلط است. اين ضرورت به قدري آشكار است كه نيازي به برهان و استدلال ندارد و از فتاواي مراجع معظم تقليد نيز برمي آيد كه اين موضوع از مسلمات ديني است.»
در پايان اين بيانيه تصريح شده است: بسيج دانشجويي اين فرصت تاريخي براي حركت به سوي اسلامي شدن دانشگاه را غنيمت مي شمرد و آمادگي خود را براي ايجاد عقبه كارشناسي اين مقوله مهم اعلام مي دارد. دانشجويان بسيجي اين ضرورت تاريخي و تمدني و وظيفه خويش را به خوبي شناخته اند، اكنون نوبت نخبگان و مسئولان است كه بر ترس ها شجاعانه غلبه كنند و با رفع شبهات موجود از خويش و در پاي اين رسالت تمدني خود محكم بايستند و با عزمي راسخ و توكل بر خدا براي اجرايي شدن اين مهم، گام هايي جدي و كارشناسانه بردارند.

 



تور اروپايي صالحي آغاز شد

با سفر رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان به اسلووني و اتريش، فصلي نوين در روابط ايران و اروپا گشوده شد.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان صبح دوشنبه در راس هيئتي فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد لوبليانا پايتخت اسلووني ترك كرد.
صالحي در سفر يك روزه به اسلووني ضمن ديدار با «ساموئل اژبوگار» همتاي اسلوونيايي خود سفارت جمهوري اسلامي ايران در لوبليانا را نيز افتتاح خواهد كرد.
حسين سبحاني، نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي و تاجيك، مديركل غرب اروپاي وزارت امور خارجه صالحي را در اين سفر همراهي مي كنند.
صالحي در بدو ورود به فرودگاه لوبليانا در جمع خبرنگاران، اسلووني را يكي از كشورهاي تازه تاسيس خواند كه قبلا بخشي از يوگسلاوي سابق بوده و در سال 1991 استقلال يافته است و گفت: رابطه ايران و اسلووني از سال 1991 برقرار شد.
وي با بيان اينكه اسلووني چهار سفارت در كل آسيا دارد كه يكي از آنها در ايران است، افزود: با توجه به اهميتي كه اسلووني براي جمهوري اسلامي ايران قائل است، باعث شد كه در همان زمان سفارت خود را در تهران تاسيس كند.
رئيس دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه ما نيز براي اسلووني اهميت بسيار زيادي قائليم، اظهار داشت: اسلووني در موقعيتي قرار دارد كه با چهار كشور اروپايي از جمله اتريش، مجارستان و ايتاليا همجوار است و به آبهاي آزاد دسترسي دارد.
وزير خارجه با بيان اينكه اسلووني در بين كشورهاي استقلال يافته از يوگسلاوي از لحاظ علمي و صنعتي پيشرفته ترين كشور است، گفت: ايران و اسلووني در زمينه هاي مختلفي مي توانند با يكديگر همكاري كنند از جمله در زمينه صنعتي.
صالحي ادامه داد: متاسفانه حجم تبادلات تجاري و اقتصادي دو كشور در حال حاضر در حدود 100 ميليون دلار است كه در حد ظرفيت هاي موجود بين دو كشور نمي باشد و علاقه منديم اين ميزان را ارتقا بخشيم.
گفتني است صالحي در ادامه سفر خود بنا به دعوت «مايكل اشپيندل اگر» همتاي اتريشي به وين و پس از ديدار و گفت وگو با مقامات اتريش و همچنين ملاقات با يوكيو آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي از آنجا راهي ابوجا (نيجريه) مي شود تا در چهاردهمين اجلاس شوراي وزيران گروه دي هشت شركت كند.
بنگلادش، مصر، اندونزي، ايران، مالزي، نيجريه، تركيه و پاكستان اعضاي گروه دي هشت را تشكيل مي دهند.

 



گزارش خبري كيهان از واكنش فعالان سياسي به نامه اخير خاتمي

سرويس سياسي-
واكنش ها به نامه اخير برادر محمد خاتمي به فرمانده سپاه همچنان ادامه دارد.
«محمدحسن قديري ابيانه» كارشناس مسائل سياسي و سفير اسبق ايران در مكزيك در گفت وگو با فارس، به نامه محمدرضا خاتمي خطاب به سردار سرلشكر جعفري اشاره كرد و با طعنه به وي اظهار داشت: حق با سخنان محمدرضا خاتمي درباره عدم دخالت سپاه در مسائل كشور است! چرا كه از نظر آنها جورج سوروس صهيونيست، اسرائيل، آمريكا و انگليس بايد در مسائل جمهوري اسلامي ايران دخالت آشكار داشته باشند و منابع مالي اعضا و جريانات مورد نظر آنها را تامين كنند.
وي كه با كنايه سخن مي گفت، افزود: به ايرانيان و دلسوزان واقعي انقلاب چه ربطي دارد كه مي خواهند جلوي نفوذ فتنه گران، جنايتكاران و دشمنان ملت را به بدنه انقلاب بگيرند تا انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان نيافتد؟
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: محمدرضا خاتمي همان كسي است كه در مصاحبه خود با رسانه هاي خارجي نظام سلطنتي اسپانيا را الگوي حكومتي مناسب خود معرفي كرد و اطرافيان و هم حزبي هاي فراري او امروز به گرفتن عكس يادگاري با جورج بوش جنايتكار افتخار مي كنند و امروز در رسانه هاي دشمن مانند VOA و BBC به ياوه گويي عليه ملت ايران مشغولند و از سران استكبار مي خواهند كه ملت و نظام ايران را هرچه بيشتر تحريم كرده و حتي آنها را تشويق به حمله نظامي مي كنند.
قديري ابيانه با يادآوري اينكه محمدرضا خاتمي دبيركل حزب منحله مشاركت است كه از بازيگران اصلي فتنه 88 بود، خاطرنشان كرد: حزب منحله مشاركت همان حزبي است كه عليرغم شعار 8 ساله مردم سالاري جامعه مدني و جمهوريت با وجود علم به شكست قطعي خود در انتخابات 88، «شعار ننگين و دروغ تقلب» در انتخابات را همصدا با دشمن سر دادند؛ حال آنكه از قبل به شكست خود در مقابل رقيب آگاه بودند و اين عمل آنها به نوعي كودتا عليه جمهوريت، مدنيت و مردم سالاري در كشور بود.
آيت الله «سيداحمد علم الهدي»، نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد در اين باره گفت: افرادي نظير محمدرضا خاتمي از اول انقلاب همواره در مقاطع سياسي خود از امام(ره) مايه گذاشتند و در حال حاضر نيز به سجيه باطله خود ادامه داده و با فتنه گري از امام(ره) و منويات ايشان به نفع خود سوءاستفاده مي كنند.
وي ادامه داد: چگونه مي توان وارد سياست نشد اما جلوي نااهل ها را گرفت؟ رسالت سپاه و بسيج پاسداري از انقلاب است و نمي توان بدون ورود به عرصه سياست از نظام دفاع كرد؛ امام(ره) هيچ گاه نفرموده اند كه سپاه در عرصه سياست دخالت نكند بلكه ايشان فرمودند كه در احزاب سياسي و مقوله انتخابات وارد نشود و طرفدار كانديداي خاصي نباشد و اين موضوع در صحيفه امام(ره) موجود است.
حجت الاسلام مرتضي آقاتهراني، نماينده تهران و عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس نيز بي تعهدي به نظام اسلامي را عامل اصلي اهانت به فرمانده سپاه و نهادهاي اصيل انقلاب عنوان كرد و اظهار داشت: آقايان كي توانسته اند كه ارزش هاي والاي نظام اسلامي همانند قانون مند بودن را تحمل كنند، مشكل اصلي ما در جريان فتنه هم همين مسئله بود. زماني كه رهبر معظم انقلاب فرمودند كه همه بايد قانون مند باشند، چقدر آقايان به قانون تمكين كردند كه امروز مجدداً صداي خود را بلند مي كنند.
آقاتهراني در ادامه گفت: محمدرضا خاتمي زماني در دانشگاه صنعتي اصفهان سخنراني مي كرد و در مورد چگونگي پايان يافتن دولت اصلاحات به دانشجويان بشارت مي داد و مي گفت كه «ما دموكراسي را به جايي رسانده ايم كه شما مي توانيد امام حسين(ع) را هم به چالش بكشيد»؛ چنين بينش و ديدگاهي نهايتي غير از اهانت به نهادهاي اصيل انقلاب ندارند.
حجت الاسلام محمدعلي رضايي نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس نيز در اين باره گفت: فتنه گران به دليل انحرافات فكري اي كه دارند، مدافعان اصلي انقلاب را مورد حمله قرار مي دهند اما بايد بدانند كه رود خروشان ملت هرگز در مسيري كه فتنه گران رفته اند، جاري نخواهد شد.
واكنش به نامه گستاخانه خاتمي به فرمانده سپاه فقط به اصولگرايان ختم نمي شود بلكه برخي چهره هاي اصلاح طلب نيز محتواي اين نامه را مورد مذمت قرار داده اند.
در همين رابطه «امير طاهرخاني» عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هجمه به سپاه پاسداران مغاير با منافع و اقتدار ملي است، گفت كه اقدام رضا خاتمي براي هجمه به سرلشگر جعفري مورد حمايت اصلاح طلبان نيست.

 



سپاهيان اهل قلم تجليل شدند

طي مراسمي با حضور مسئولان ارشد سپاه پاسداران و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، برگزيدگان هفتمين همايش انتخاب كتاب سال سپاه و پاسداران اهل قلم معرفي و تجليل شدند.
به گزارش فارس، مراسم اختتاميه هفتمين همايش انتخاب كتاب سال سپاه و پاسداران اهل قلم دقايقي پيش با حضور سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت الاسلام علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سردار جزايري معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، سردار سلامي جانشين فرمانده كل سپاه و سردار محمدعلي آسودي معاون فرهنگي و تبليغات سپاه در سالن مركز فرماندهي سپاه پاسداران برگزار شد.
در اين مراسم كه به همت معاونت فرهنگي و تبليغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برگزار شد، از آثار برتر پاسداران اهل قلم در سال 1389 از ميان 406 عنوان اثر از 221 نويسنده معرفي شدند.
در گروه «ادبيات و دفاع مقدس» كتاب هاي «كاش چشم هايش دروغ گفته باشند» نوشته محمد محمود نورآبادي، «غبار عطش» اثر ايوب پرندآور و «پوتين هاي ساق بلند» به قلم قاسم عباسي را به ترتيب به عنوان رتبه هاي اول تا سوم اين گروه معرفي كردند. در گروه «اقتصادي و اجتماعي»، كتاب هاي «اصول الگوي مصرف اسلامي» نوشته عبدالله حاجي صادقي، «نفوذ اجتماعي» به قلم سام دليلي و «جامعه شناسي فرهنگي» نوشته علي باقر نصرآبادي، رتبه هاي اول تا سوم را كسب كردند. در گروه «فني، مهندسي» در بخش تاليف نيز به ترتيب كتاب هاي «نكاتي در خصوص اجراي شمع هاي درجاريز» نوشته امير منصور عبداللهي، «موج شكن هاي توده سنگي» اثر مجتبي قنبريان و «عوامل شيميايي» نوشته حسين فخراييان برتر شناخته شدند. در گروه «فني، مهندسي» در بخش ترجمه، «طراحي و مهندسي تونل و شفت در سنگ» نوشته حسين صالح زاده، «روشنايي و نورپردازي در معماري» از محمد طلوع و «استاتيك» اثر سعيد محبوب مقدس بودند. در گروه «سياسي-حقوقي» نيز كتاب هاي «دانشنامه صهيونيسم و اسرائيل» نوشته مجيد صفاتاج، «ديپلماسي رژيم حقوقي درياي خزر» اثر اميرعلي رعنايي و «پايگاه دشمن در ركن چهارم» نوشته الماس نصر دهزبري به ترتيب به عنوان برگزيدگان اول تا سوم معرفي شدند. در گروه «پزشكي و پيراپزشكي»، در
بخش تاليف، كتاب هاي
tourism medical information and guideline
نوشته مرتضي ايزدي، «راه تسخير علمي عالم» اثر مصطفي قانعي و «راهنماي پژوهشي دانشگاه» از سيدحسن سعادت را به عنوان رتبه هاي اول تا سوم و در بخش ترجمه، «اصول فيزيولوژي» نوشته سعادت الله هادي و «يوگادرماني» از رضا حشمت را به عنوان برگزيدگان اول و دوم معرفي كرد. در گروه نظامي امنيتي كتاب هاي «قدرت نرم - نبرد نامتقارن» نوشته ناصر شعباني، «اشرافيت اطلاعاتي» از هادي جمشيديان و «پدافند غيرعامل» از سيدجواد هاشمي فشاركي، رتبه هاي اول تا سوم را كسب كردند. گروه «فرهنگي، اعتقادي» نيز از كتاب «انسان مطلوب» اثر نويسندگان مركز تحقيقات اسلامي در قم تقدير شد و رتبه هاي دوم و سوم اين گروه را به ترتيب، كتاب هاي «نظام سياسي اسلام و رهبري ديني در عصر غيبت» از قدرت الله بهرامي و «درآمدي بر مديريت فرهنگي» نوشته علي محمد نائيني كسب كردند.

 



ماهنامه محافظه كار آمريكايي: واشنگتن براي ترورهاي بيشتر به منافقين كمك مي كند

يك ماهنامه آمريكايي نوشت خروج گروهك تروريستي منافقين از فهرست سازمانهاي تروريستي آمريكا، زمينه سازي براي انجام ترورهاي بيشتر از سوي آنها است.
تحليلگر ماهنامه آمريكايي American Conservative در گزارشي حمايت برخي از مقامات آمريكايي از گروهك تروريستي منافقين را احمقانه خواند و نوشت: اشتياق عجيب براي مجاهدين خلق در واشنگتن در حال افزايش است. از آغاز ژانويه 2011 مجاهدين خلق ميليون ها دلار براي لابي ها، عوامل روابط عمومي و شركت هاي ارتباطي اش صرف كرده است تا بتواند به هيلاري كلينتون فشار وارد كرده و مجاهدين خلق را از فهرست سازمان هاي تروريستي خارج كند. استدلال آنها اين است كه مجاهدين خلق در سال 2001 دست از تروريسم و خشونت برداشته و بنابراين بايد از فهرست سازمان هاي تروريستي حذف شوند.
اما براساس گزارش اف بي آي اين ادعا درست نيست. گزارش اخير اف بي آي نشان مي دهد كه مجاهدين خلق حداقل سه سال پس از ادعاي ترك تروريسم و خشونت طراحي برنامه هاي تروريستي را ادامه داده است.
براساس اين گزارش، البته با وجود حامياني كه مجاهدين خلق در كنگره آمريكا دارد و گزارش اف بي آي نيز به آنها اشاره كرده است، نبايد زياد هم تعجب كرد. وزارت امور خارجه آمريكا سوابق تروريستي اين گروه را مستند كرده است. از جمله اين اقدامات كشتن ايرانيان و آمريكايي ها در حملات تروريستي، جنگيدن براي صدام عليه ايران، كمك به مبارزه وحشيانه صدام عليه كردها و شيعيان عراق، رفتار فرقه گونه، سوءاستفاده و حتي شكنجه اعضاي خود و حمايت از تسخير سفارت آمريكا و درخواست اعدام گروگان ها است.
فراموش نكنيم كه مجاهدين خلق اعضاي خود را سركوب و زنداني مي كند. براساس گزارش موسسه رند بيش از 70درصد اعضاي مجاهدين خلق در كمپ اشرف عليرغم ميل خود در اشرف نگه داشته شده اند.
من از تمايل برخي از مقامات دولتي سابق آمريكا، افسران بازنشسته نظامي و نمايندگان منتخب آنها براي چنين استقبالي از مجاهدين خلق در شگفت هستم. شكي نيست كه اين افراد به خاطر دشمني شان با دولت ايران اين كار را انجام مي دهند اما اين دشمني با رژيم منجر به تاييد گروهي شده كه بسياري از ايرانيان از آن بيزار هستند.
مايكل روبين (تحليلگر موسسه اينترپرايز آمريكا) به شدت از حاميان مجاهدين خلق در آمريكا انتقاد كرده است. وي اخيرا حمايت احمقانه ميشل باكمن (از نمايندگان جمهوريخواه كنگره آمريكا و نامزد رياست جمهوري از طرف جمهوريخواهان آمريكا) را از اين گروه نيز مورد سرزنش قرار داده است. ميشل اين گروه را با عبارات «يكي از شجاع ترين گروههاي مخالف ايران» و «آزاديخواهان» خوانده بود.
در گذشته، آمريكا از گروههاي جدايي طلب قومي داخل ايران كه اعتراض مسلحانه اي را عليه ايران ترتيب مي دادند، حمايت كرده بود. برخي از اين گروهها به حملات عليه اهداف غيرنظامي متوسل شده بودند. زماني كه جندالله به فهرست گروههاي تروريستي اضافه شد، به نظر مي رسيد كه آمريكا از سياست براندازي و خرابكاري از طريق حمايت از تروريسم دست برداشته است. اما اگر تلاشها براي حذف مجاهدين از فهرست سازمان هاي تروريستي موفق شود، به احتمال زياد از اين گروه براي آغاز حملاتي عليه منافع ايران استفاده خواهد شد.
آنچنانكه يكي از مقامات سابق وزارت امور خارجه بيان مي كند تناقض در اينجاست كه ممكن است كه آنها را از فهرست سازمان هاي تروريستي خارج كنيم تا اينكه بتوانند ترورهاي بيشتري انجام دهند.

 



نماينده اقليم كردستان عراق در تهران: هيچ گروهي در عراق حق واگذاري زمين به پژاك ندارد

نماينده اقليم كردستان عراق در تهران شايعه واگذاري زمين به گروه تروريستي پژاك در كردستان عراق را تكذيب و تاكيد كرد كه هيچ گروهي حتي دولت مركزي حق چنين كاري را ندارد.
«ناظم دباغ» در گفت وگو با ايسنا درباره انتشار اخباري مبني بر واگذار شدن سيصد هزار هكتار از كردستان عراق به گروهك تروريستي پژاك گفت: كساني دنبال بر هم زدن روابط بين جمهوري اسلامي ايران و اقليم كردستان و رهبران كرد هستند.
وي گفت: در مسايل ميان ايران وعراق و اقليم كردستان كميته مشتركي وجود دارد كه چنان چه مساله اي وجود داشته باشد مي تواند در اين كميته طرح شود.
دباغ تاكيد كرد: بارزاني خودش نسبت به واگذاري زمين به گروه پژاك حساس است و نمي پذيرد كه زمين هاي اقليم را اين گونه تقسيم كند.
وي افزود: نه دولت مركزي و نه اقليم كردستان حق واگذاري زمين به گروه هاي تروريستي را ندارند و چنين اتفاقي هم صورت نگرفته است.
دو روز پيش اداره ارتباطات و اطلاع رساني ستاد كل نيروهاي مسلح به نقل از يك مقام عالي رتبه نظام گزارش داد:
مسئولان و به خصوص رئيس اقليم كردستان به ملت هاي عراق و ايران خيانت كرده و بدون اطلاع دولت مركزي عراق در يك تباني با استكبار بخش هاي زيادي از سرزمين عراق را در اختيار گروهك تروريستي پژاك قرار داده است و دست اين گروهك جنايتكار را در اخاذي و باج گيري از مردم عراق بازگذاشته است و گروهك مزبور با حمايت دولت اقليم كردستان عراق عليه ملت ايران دست به عمليات هاي تروريستي مي زند.
وي افزود: رئيس اقليم كردستان، منطقه اي به وسعت حداقل سيصد هزار هكتار را بدون اطلاع دولت مركزي بغداد در اختيار اين گروهك تروريستي قرار داده است و اين سرزمين از نقاط مرزي دالامير داغ تا مرز مقابل قلعه ديزه در دا خل خاك عراق به طول 150 كيلومتر و به عمق حداقل 20 كيلومتر را شامل مي شود و گروهك تروريستي پژاك در اين سرزمين تشكيلات آموزشي و اداري و آمادگي جهت اقدامات تروريستي عليه ملت ايران داير كرده است و از مردم عراق ساكن در اين سرزمين باج گيري و اخاذي مي كند.

 



رحيمي خبر داد
معرفي شيخ الاسلامي به عنوان وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي به مجلس

معاون اول رئيس جمهور اعلام كرد كه به زودي شيخ الاسلامي به عنوان گزينه دولت براي تصدي وزارتخانه تازه تأسيس تعاون، كار و امور اجتماعي به مجلس معرفي مي شود.
«محمدرضا رحيمي» ديروز در جشنواره اشتغال و كارآفريني سازمان بهزيستي در اين باره از شيخ الاسلامي به عنوان يكي از گزينه هايي ياد كرد كه پس از ادغام وزارتخانه هاي كار، رفاه و تعاون براي برعهده گرفتن مسئوليت اين وزارتخانه جديد از سوي رئيس جمهور به مجلس معرفي خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14