(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 تیر 1390- شماره 19973

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عضو حقوقدان شوراي نگهبان: امكان بروز نظرات جناحي در فضاي عمومي شوراي نگهبان وجود ندارد
براي حل مشكلات منطقه بايد از ظرفيت هاي تعيين كننده ايران استفاده شود
جليلي: دوران ژاندارمي و يكه تازي آمريكا به پايان رسيده است
كوثري : آمريكا راهي جز خروج فوري از عراق ندارد
حجت الاسلام سالك: اسامي منتشر شده نمايندگان گروه هاي اصولگرا گمانه زني است
سردار نقدي در مراسم تجليل از مادران داراي 5 شهيد: مهمترين خواسته مادران شهدا حفظ حجاب است
هاشمي رفسنجاني: بديلي براي نظام جمهوري اسلامي مبتني بر ولايت فقيه وجود ندارد
راه اندازي رشته «امنيت فناوري اطلاعات و ارتباطات» در سال تحصيلي جديد دانشگاه دفاع ملي
برگزاري راهپيمايي حجاب و عفاف در مشهد
دريادار سياري خبر داد ناوگروهي از سوريه به ايران سفر مي كند



عضو حقوقدان شوراي نگهبان: امكان بروز نظرات جناحي در فضاي عمومي شوراي نگهبان وجود ندارد

يك عضو حقوقدان شوراي نگهبان فضاي عمومي اين شورا را غير جناحي دانست و گفت: اساساً امكان بروز نظرات جناحي در اين مجموعه وجود ندارد.
دكتر سيامك ره پيك طي گفت وگويي به مناسبت سالگرد تأسيس شوراي نگهبان در خصوص برخي ادعاها در مورد جناحي عمل كردن شوراي نگهبان اظهار كرد: ممكن است شوراي نگهبان يك نظري را بدهد كه اين نظر با نظر يك جناح سياسي منطبق باشد و بعد گفته شود كه شوراي نگهبان جناحي عمل كرده است ولي واقعيت اين است كه اصلاً فضاي عمومي شوراي نگهبان فضاي جناحي نيست و در مورد افرادي كه در آنجا حضور دارند، به دليل استقلال رايي كه دارند نمي توان تفسير جناحي از رأي آنان كرد. اينكه علايق شخصي افراد چيست، بحث ديگري است اما در فضاي عمومي شوراي نگهبان اصولاً امكان بروز نظرات جناحي وجود ندارد زيرا نوع كار در شوراي نگهبان، فراتر از آن است كه اعضا بخواهند بحث جناحي داشته باشند.
وي درباره تفاوت ماهوي عضويت در شوراي نگهبان با ساير مسئوليت ها خاطرنشان كرد: اولاً نوع احساس مسئوليت در اينجا فرق مي كند. مسئوليت در دانشگاه ها و محيط هاي ديگر، به نوعي بخشي است اما مسئوليت در شوراي نگهبان واقعاً بخشي نيست. فراگيري مسئوليت شوراي نگهبان به گونه اي است كه انسان احساس مي كند يك قانوني كه رأي ما در آن تأثير دارد، مي تواند وضعيت بسياري از افراد را در كشور تحت تأثير قرار بدهد، بنابراين احساس مسئوليت در اينجا تفاوت زيادي با مسئوليت هاي ديگر دارد.
ره پيك افزود: قالب موضوعات مطرح شده در شوراي نگهبان، مباحث جدي است كه با كار اجرايي تفاوت دارد. يعني مباحث كاملاً علمي، فني، حقوقي و فقهي در اينجا مطرح مي شود و از جهاتي شبيه به فعاليت يك مركز علمي است و با كارهاي اجرايي كه تصميم گيري در موضوعات جاري است، تفاوت دارد.
ره پيك در پاسخ به اين سؤال كه «برخي مدعي هستند بعضي افراد حاضر در شوراي نگهبان، به دليل شخصيت حقيقي و حقوقي شان، تأثيرگذاري بيشتري در مباحث دارند. آيا اينگونه است؟»، تصريح كرد: اولاً اصل اين تصور، صحيح نيست. اصلاً چنين حالتي در شوراي نگهبان وجود ندارد. دليلش هم بحث هاي خود شوراست. يعني اگر قرار باشد مستندي از مباحث شورا تهيه شود، به خوبي مي توان ديد كه در يك موضوعي كه بحث مي شود، يك تعدادي از آقايان با همديگر يك نظري دارند ولي بحث بعدي كه مطرح مي شود، نظرشان مخالف يكديگر است.
اين عضو شوراي نگهبان گفت: در مباحث مطروحه هيچ توافق قبلي وجود ندارد. حتي آيت الله جنتي هم با وجود آنكه واقعاً شخصيتي محترم، علمي و با سابقه در شورا هستند ولي انصافاً در اين مدت كه ما در شورا بوده ايم، خود ايشان در مباحث، اظهارنظر مي كنند و توضيح مي دهند ولي هيچ كجا نديده ام كه ايشان تحميل نظر داشته باشند. يعني هم خود ايشان توجه دارند كه چنين نشود و هم فضا اصلاً طوري نيست كه اين گونه بشود. در مواردي اتفاق افتاده كه ايشان يك نظري داشتند و اعلام هم كردند ولي وقتي رأي نياورد، خيلي راحت از آن عبور كردند.
اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال كه «مصلحت انديشي چه جايگاهي در آراي شوراي نگهبان دارد و اينكه شوراي نگهبان مي تواند در نظراتش مصلحت انديشي كند؟ و يك جمله اي نيز منتسب به حضرت امام(ره) است كه ايشان خطاب به اعضاي شوراي نگهبان مي فرمايند در اعلام نظرات خود مصلحت را هم در نظر داشته باشند» گفت: اگر مقصود حضرت امام(ره) مفهوم مصلحت به معناي مصلحت نظام فعلي بوده، ممكن است شأن نزول اين جمله براي قبل از تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام باشد و بعد از تشكيل اين مجمع، تشخيص مصلحت برعهده اين نهاد است. در قانون اساسي براي بررسي مصوبات مجلس از سوي شوراي نگهبان، به مصلحتي كه به صورت موقت، اصول اوليه را تحت تأثير قرار بدهد، اشاره نشده است.
ره پيك خاطرنشان كرد: معيارهايي كه در قانون اساسي براي بررسي مصوبات از سوي شوراي نگهبان آمده است، «شرع مقدس» و «قانون اساسي» است. بنابراين علي القاعده شوراي نگهبان در تطبيق مصوبات، به عدم مغايرت قوانين با احكام شرع و قانون اساسي توجه مي كند. اگر بحث مصلحت نظام مطرح بشود، شوراي نگهبان وارد بحث نمي شود و آن را به رويه اي كه در قانون اساسي پيش بيني شده است واگذار مي كند. به اين صورت كه اگر مجلس به دليل مصلحت روي مصوبه اي كه شوراي نگهبان آن را مغاير با شرع يا قانون اساسي شناخته است، اصرار كند، تشخيص اين مصلحت، به مجمع تشخيص مصلحت، واگذار شده است. براي در نظر گرفتن مصلحت به معناي مصلحت كلي نظام در محدوده قانون گذاري، يك مرجعي در قانون اساسي پيش بيني شده است.
وي افزود: البته طبيعتاً در بررسي موضوعات، مصلحت نوعي به طور كلي مورد توجه است كه اين مصلحت غير از آن مصلحتي است كه در قانون اساسي به معناي مصلحت نظام به صورت موردي آمده و معارض با اصول اوليه است. چون در درجه اول، فرض بر اين است كه مصالح نظام از طريق همين اصول قانون اساسي تامين مي شود. بنابراين يك قانون نبايد تفكيك قوا را به هم بزند چون قانون اساسي مصلحت را در تفكيك قوا ديده است و در واقع به نوعي تأمين مصالح نظام است اما در جايي كه اين مصالح موردي با اصول اوليه معارض مي شود، در آنجا طبق نص قانون اساسي، شوراي نگهبان وارد نمي شود؛ البته در تطبيق مصوبات با شرع، احكام شرع عناوين متعددي مانند اوليه، ثانويه، حكم حكومتي و... دارند كه از يكديگر تفكيك مي شوند. ممكن است بعضي از عناوين ثانويه را خود فقهاي شوراي نگهبان اعمال كنند. منتها آنجايي كه بحث مصلحت نظام مطرح مي شود، خارج از اين موضوع است.
وي در مورد رابطه فقها و حقوقدانان در شوراي نگهبان نيز تصريح كرد: بين فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان يك رابطه رسمي وجود دارد كه تابع قانون است. مثلاً طبق قانون، آنجايي كه بحث فقهي و شرعي مطرح مي شود، نظررسمي مربوط به فقهاست و آنجايي كه بحث قانون اساسي مطرح مي شود، همه نظر مي دهند. اگرچه ممكن است حقوقدانان هم بعضاً نظري و توضيحي در زمينه موضوعات فقهي بدهند اما به طور كلي بحث هاي شوراي نگهبان مشابه بحث هاي طلبگي در فضايي علمي است. بعضي از اوقات ممكن است بحث هاي ميان فقها و حقوقدانان خيلي تند بشود ولي مثل فضاي طلبگي بلافاصله پس از پايان بحث، فضا كاملاً عادي مي شود. فقها واقعاً از لحاظ علمي، شخصيتي و اخلاقي برجسته هستند و رابطه بين اعضا هم واقعاً رابطه خوبي است.

 



داوود اوغلو در ديدار با رئيس جمهور كشورمان تأكيد كرد
براي حل مشكلات منطقه بايد از ظرفيت هاي تعيين كننده ايران استفاده شود

احمدي نژاد و داوود اوغلو طي ديداري بر گسترش روابط و همكاري هاي دو كشور در راستاي حل مسائل منطقه تأكيد كردند.
«محمود احمدي نژاد» دوشنبه شب در ديدار «احمد داوود اوغلو»، وزير امور خارجه تركيه گفت: آمريكايي ها به دنبال آن هستند تا با فريبكاري و به راه انداختن دعواي شيعه و سني، علوي و غيرعلوي، ترك و كرد به هدف اصلي خود يعني نجات رژيم صهيونيستي و بهبود اوضاع اقتصادي خود دست پيدا كنند.
وي تأكيد كرد: كشورهاي منطقه بايد مراقب باشند تا در نقشه آمريكا براي نجات رژيم صهيونيستي و بهبود اوضاع اقتصادي خود بازي نكنند.
رئيس جمهور درباره تحولات اخير در منطقه نيز گفت: امروز ملت هاي منطقه بايد از حقوق برابر، حق رأي، امنيت و عزت برخوردار باشند و ديگر هيچ دولتي نمي تواند آزادي و عدالت را از مردم خود سلب كند و در برابر مطالبات آنها پاسخگو نباشد.
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران معتقد است امروز تمامي دولت هاي منطقه مي توانند با ايجاد اصلاحات و برآورده كردن خواسته هاي مردم، كشورشان را اداره كنند.
وي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي بزرگترين خطر براي كشورهاي منطقه است، خاطرنشان كرد: بايد تلاش شود تا همه اقدامات در راستاي محدود كردن اين رژيم جعلي صورت بگيرد و هرگونه اقدامي در راستاي اهداف اين رژيم به معناي خودكشي است.
احمدي نژاد با بيان اينكه كشورهاي منطقه بايد در مقابل طراحي هاي بيگانگان هوشيار باشند و اجازه ندهند كه آنان در امور داخلي كشورشان دخالت كنند، گفت: اگر پاي بيگانگان به امور داخلي كشورهاي منطقه باز شود مطمئناً همه كشورهاي منطقه ضرر خواهند كرد، زيرا در اين صورت بيگانگان با ورود به مسائل داخلي يك كشور به طور غيررسمي در امور ساير كشورها نيز دخالت خواهند كرد.
رئيس جمهور همچنين نقش ايران و تركيه را در تحولات منطقه بسيار حساس و تأثيرگذار دانست و گفت: دو كشور در كنار يكديگر مي توانند اقدامات بزرگي را به نفع دو ملت و ملت هاي منطقه انجام دهند.
وي نقش مثبت و تأثيرگذار دو كشور در تحولات منطقه را يادآور شد و گفت: دشمنان از نزديكي روابط بين ايران و تركيه ناراحت و نگران هستند، چرا كه آن را برخلاف منافع خود و به نفع ملت هاي منطقه ارزيابي مي كنند.
احمدي نژاد يادآور شد: دشمنان از پيشرفت هاي كشورهاي منطقه به خصوص ايران و تركيه خوشحال نيستند.
وزيرامورخارجه تركيه نيز در اين ديدار ضمن مثبت ارزيابي كردن روابط تهران- آنكارا، درباره شرايط كنوني منطقه گفت: امروز جهان اسلام در حال عبور از بحران خاصي مي باشد و در اين شرايط ايران و تركيه از مسئوليت سنگيني برخوردار هستند.
احمد داوود اوغلو، نقش و تأثيرگذاري جمهوري اسلامي ايران در منطقه را يادآور شد و اظهار داشت: امروز براي حل مشكلات منطقه خاورميانه بايد از ظرفيت هاي جمهوري اسلامي ايران كه تعيين كننده است، استفاده شود.
وزيرامور خارجه تركيه همچنين با تأكيد بر اهميت گسترش روابط ايران و تركيه براي مقابله با بحران هاي موجود در منطقه اظهار داشت: همكاري تهران- آنكارا مي تواند مشكلات موجود در منطقه را حل و فصل كند و در برقراري امنيت پايدار در منطقه مؤثر باشد، لذا افزايش روابط دو كشور علاوه بر اينكه به نفع دو كشور مي باشد به نفع تمامي ملت هاي منطقه خاورميانه نيز خواهد بود.
بايد فرآيند تغيير در منطقه
با مؤلفه هاي داخلي
مديريت شود
وزيرخارجه تركيه همچنين نتايج سفرش به تهران و رايزني ها با مقامات كشورمان را در گفت وگو با خبرگزاري آناتولي تشريح كرد.
داوود اوغلو در تهران به خبرنگاران آناتولي گفت: تحولات منطقه بسيار پوياست و تركيه به ويژه با كشورهاي دوست و برادر كه قدرت تأثيرگذاري در تحولات منطقه را دارند، بطورفشرده رايزني مي كند و در ايران هم اين تحولات با مقامات ايراني مورد بررسي قرار گرفت. وي پيرامون تحولات سوريه نيز گفت: سوريه كشوري است كه هم با ايران و هم با تركيه داراي روابط نزديكي است و تركيه معتقد است هدايت فرآيند تغيير در منطقه با مؤلفه هاي داخلي بسيار بااهميت مي باشد.
او با اشاره به اينكه بعد از انتخابات عمومي 22 خرداد در تركيه سفرهاي دوره اي به ليبي، مصر و عربستان در دستور كار قرار گرفت و در ادامه اين سفرها به تهران سفر كردم افزود: مصر يك دوره انتقالي مهم را پشت سرمي گذارند و كنفرانس شوراي ملي انتقالي ليبي نيز قرار است هفته آينده در استانبول برگزار شود.
وزيرخارجه تركيه گفت: آنكارا مي خواهد فرآيند اصلاحات در كشورهاي دوست منطقه بدون خدشه وارد شدن به شرايط امنيتي در اين كشورها و بدون تهديد امنيتي با روشهاي مسالمت آميز دنبال شود. به همين علت نيز درصدد انجام مشورتهاي فشرده با كشورهاي منطقه است.

 



جليلي: دوران ژاندارمي و يكه تازي آمريكا به پايان رسيده است

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار هيأت اوكرايني با اشاره به تحولات اخير منطقه و جهان اظهار داشت: امروز دوران ژاندارمي و يكه تازي آمريكا به پايان رسيده است و كشورهاي مستقل مي بايست مناسبات خود را براساس منافع مشترك و مصالح واقعي جامعه جهاني تنظيم كنند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار يك هيأت اوكرايني با اشاره به ظرفيت هاي دو كشور بر اهميت گسترش روابط تهران و كيف تأكيد كرد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به تحولات اخير منطقه و جهان اظهار داشت: امروز دوران ژاندارمي و يكه تازي آمريكا به پايان رسيده است و كشورهاي مستقل مي بايست مناسبات خود را براساس منافع مشترك و مصالح واقعي جامعه جهاني تنظيم كنند.
جليلي همچنين از تبادل تجارب و گسترش مناسبات در زمينه هاي مختلف سياسي- امنيتي، اقتصادي، علمي و فرهنگي با اوكراين استقبال كرد.
نيكلاي ولاديميرويچ تمنگو نائب رئيس شوراي عالي اوكراين با اشاره به سياست كلان كشورش در مقطع جديد براي تقويت مناسبات با كشورهاي مستقل همچون ايران، از آشنايي بيشتر با قابليت هاي چشمگير جمهوري اسلامي و روند رو به گسترش روابط كيف و تهران ابراز خرسندي كرد.
در اين ديدار رئيس كميسيون امور امنيت جهاني و همكاري هاي بين المللي و معاون كميسيون امور خارجي مجلس اوكراين نيز حضور داشتند.

 



كوثري : آمريكا راهي جز خروج فوري از عراق ندارد

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس اظهارات اخير وزير دفاع آمريكا عليه ايران را فرافكني خواند و در واكنش به ادعاي اين فرد مبني بر اقدام يك جانبه آمريكا براي برون رفت از مشكلات، گفت: تنها اقدام يك جانبه اي كه آمريكا توانش را دارد، خروج فوري از خاك عراق است.
«محمد كوثري» در گفت وگو با فارس در واكنش به ادعاي «ليون پانه تا» وزير دفاع آمريكا مبني بر نگراني از تجهيز گروه هاي شيعه عراقي توسط ايران، اين اظهارات را غيرمسئولانه و اقدامي در راستاي فرافكني توصيف كرد و گفت: آمريكايي ها زماني كه به افغانستان حمله كردند، ادعاي نجات خاورميانه را در بوق و كرنا كردند. در آن دوران آقاي بوش براي عملياتي كردن پروژه ايران هراسي، ايران را محور شرارت خواند تا زمينه حمله نظامي به كشور دوم مسلمانان را فراهم كند.
وي با بيان اينكه آمريكايي ها متعهد شده بودند كه در سال 2001 از خاك عراق بيرون بروند، افزود: علت اينكه آنها امروز بهانه گروه هاي شيعه را مطرح مي كنند، اين است كه آمريكا حاضر به خروج از عراق نيست. آنها مي خواهند به بهانه مقابله با شيعيان عراق به حضور نظامي خود در اين كشور ادامه دهند.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه وزير دفاع آمريكا خوب مي داند كه ملت هاي منطقه از جمله ملت مسلمان عراق اعم از شيعه و سني از نيروهاي آمريكايي منتفر هستند، گفت كه در صورت عدم خروج آمريكايي ها از عراق، عواقب حضور آنها در خاك اين كشور به عهده مقامات آمريكايي خواهد بود.
كوثري با بيان اينكه ايران از عراق مستقل و آزاد حمايت مي كند، تصريح كرد: ايران بارها اعلام كرده است كه آمريكا بايد و بايد عراق را ترك كند و اداره اين كشور را به مردم اين كشور واگذار كند. حضور نظامي آنها در عراق براي ملت مسلمان اين كشور قابل تحمل نيست. وي در پاسخ به اين گفته وزير دفاع آمريكا كه «ما اجازه نمي دهيم چنين وضعيتي (در عراق) ادامه يابد و در صورت لزوم براي مقابله با تهديدات، دست به اقدام يكجانبه مي زنيم»، خطاب به وي گفت: تنها اقدام يكجانبه اي كه شما مي توانيد انجام دهيد ترك فوري خاك عراق است.

 



حجت الاسلام سالك: اسامي منتشر شده نمايندگان گروه هاي اصولگرا گمانه زني است

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ضمن اظهار بي اطلاعي از اسامي افرادي كه به عنوان نماينده احزاب و تشكل هاي سياسي در سايت هاي خبري از آنها نام برده مي شود، گفت: اين اسامي فعلا گمانه زني است.
حجت الاسلام «احمد سالك» سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در گفت وگو با فارس، ضمن اظهار بي اطلاعي از اسامي افرادي كه به عنوان نماينده احزاب و تشكل هاي سياسي اصولگرا در سايت هاي خبري از آنها نام برده مي شود، اظهار داشت: اين اسامي غيرموثق است و مورد تاييد نهايي جامعه روحانيت مبارز نيست.
وي در پاسخ به اين سوال كه اسامي قطعي و نهايي چه زماني اعلام خواهد شد، گفت: براي مشخص كردن اسامي تاييد شده نهايي بايد تا جلسه آينده جامعه روحانيت مبارز صبر كنيد تا اسامي و نفرات در آنجا نهايي شود.
وي در خاتمه متذكر شد: اسامي اي كه اين روزها از سايت ها و محافل مختلف رسانه اي مطرح شده است، گمانه زني است.
كميته وحدت اصولگرايان تركيبي از دو كميته 7 و 8 نفره (7+8) است كه كميته 7 نفره متشكل از نمايندگان جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم (4 نفر) و اعضاي كميته شامل آقايان عسگراولادي، حداد عادل و ولايتي است.
كميته 8 نفره را نيز نمايندگان گروه هاي اصولگرا تشكيل مي دهند كه در اين راستا جبهه پيروان خط امام و رهبري با توجه به درخواست كميته 7نفره، 4 نماينده را معرفي كرده تا از بين آنها دو نماينده توسط جامعتين انتخاب شود.
هدف 8+7 ايجاد
يكپارچگي است
يك عضو جامعه روحانيت مبارز گفت: كميته هاي 8+7 براي ايجاد يكپارچگي بين تمامي اصولگرايان تشكيل شده است.
حجت الاسلام «سيدرضا تقوي» در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار كرد: تلاش تركيب 8+7 براي ايجاد يكپارچگي و وحدت ميان تمام اصولگرايان است و سياست جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين اين است كه همه اصولگرايان را از هر حزب و گروهي كه باشند يكپارچه كنند.
وي با بيان اين كه «هر كسي كه در چارچوب نظام و مورد تاييد شوراي نگهبان باشد مي تواند در انتخابات حضور پيدا كند» افزود: هر كسي همراه نظام باشد مي تواند وارد صحنه هاي مختلف شود، تركيب مجلس نيز نشانگر آن است كه زمينه براي كساني كه اصول نظام را قبول داشته باشند فراهم است و مي توانند در انتخابات شركت كنند.
ضرورت مرزبندي اصلاح طلبان با فتنه گران
محمدنبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه در گفت وگو با مهر، با اشاره به فعاليت كميته واحد اصولگرايان گفت: شاهد تعامل مثبت و سازنده اي بين اعضاي اين كميته با جامعتين (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) هستيم ضمن آنكه ساز وكار فعلي در جهت وحدت و همدلي اصولگرايان تدوين شده است بنابراين به اتحاد اصولگرايان اميدوارم.
وي در ادامه درخصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم، گفت: اصلاح طلباني كه با فتنه گران مرزبندي كردند و به ولايت و قانون اساسي اعتقاد كامل دارند مي توانند در انتخابات شركت كنند.
دبيركل حزب موتلفه اسلامي همچنين ضمن استقبال از حضور اصلاح طلبان در انتخابات تصريح كرد: به طور طبيعي حضور اصلاح طلبان مي تواند در فضاي انتخابات موثر واقع شود اما اصلاح طلبان درون نظام مي توانند در انتخابات آينده با اصولگرايان رقابت كنند.

 



سردار نقدي در مراسم تجليل از مادران داراي 5 شهيد: مهمترين خواسته مادران شهدا حفظ حجاب است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد كه اولين و مهمترين خواسته مادران شهدا از ما حفظ حجاب است .
سرتيپ بسيجي محمد رضا نقدي در همايش سروهاي استقامت، طلايه داران حريم عفاف و حجاب كه ديروز به منظور تجليل از مادراني كه 5 شهيد در راه اسلام فدا كرده اند، در محل سازمان بسيج مستضعفين برگزار شد، اظهار داشت: اين همايش را نبايد سروها يا كوه هاي استقامت ناميد چرا كه كوه هم در مقابل عظمت چنين انسان هاي بزرگي كوچك است؛ مادري كه با دست خود فرزندانش را راهي جبهه مي كند تا عشق خود را به خالق هستي اثبات كند، در هيچ مكتبي جز اسلام نمي تواند پرورش يابد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به اينكه نخستين خواسته مادران شهدا حفظ حجاب است، عنوان كرد: بنده خود بارها از مادران شهدا شنيده ام كه خواستار حفظ حجاب در جامعه بوده اند؛ آنها فرزندان خود را در راه اسلام و حفظ ارزش هاي آن تقديم كرده اند.
وي افزود: امروز 70 شبكه تلويزيوني ضدانقلاب و چند هزار شبكه ماهواره اي ضداخلاقي براي جوانان برنامه ريزي مي كنند و مواد مخدر را به قيمت ارزان وارد كشور و بين جوانان تقسيم مي كنند. دشمن تهاجم گسترده اي را عليه ملت ايران و حجاب زن ايراني انجام مي دهد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين عنوان كرد: امروز دشمن بنيان هاي اخلاقي جامعه را مي كوبد و نارسايي هايي كه در برخي از مواقع مشاهده مي شود، حاصل تهاجم گسترده آنهاست.
سردار نقدي اظهار داشت: از تمام مسئولان كشور مي خواهيم كه محافظه كاري نكنند و به اميد كسب رأي تعدادي از افراد ناخلف در انتخابات، به ارزش هاي اسلام بي توجهي نكنند و دين خود را به خون شهيدان و مادران آنها با اجراي احكام اسلام ادا كنند.
تشنجات اخير تاثيري بر مسير سازندگي كشور ندارد
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه دستگاه هاي اجرايي در حال خدمت صادقانه به مردم هستند، تاكيد كرد كه حركتهاي سياسي و تشنجات اخير تنها ميان چند نفر مي گذرد و اثر چنداني در تحقق جهاد اقتصادي ندارد.
سرتيپ بسيجي «محمدرضا نقدي» در گفت وگو با مهر در خصوص عملكرد دستگاههاي اجرايي در سال جهاد اقتصادي گفت: استكبار جهاني و دشمنان مردم ايران تلاش دارند با حاشيه سازي محور اصلي سال جاري كه جهاد اقتصادي است را تحت الشعاع قرار دهند و با جريان سازي و ايجاد حركتهاي انحرافي ما را از اهداف بزرگ دور كنند كه بايد بسيار هوشيار باشيم.
وي تصريح كرد: بسيجيان و مسئولان كشور تحولات را به صورت كامل رصد مي كنند و حواس خود را به اقدامات دشمن معطوف كرده اند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد: دستگاههاي كشورمان به صورت جدي به دنبال تحقق جهاد اقتصادي هستند و مسائل سياسي كه عده قليلي در آن دخيل هستند را نبايد به دستگاههاي كشور تعميم داد.
سردار نقدي با بيان اينكه دستگاه هاي اجرايي در حال خدمت صادقانه به مردم هستند و هر روز پيشرفت هاي عظيمي در ايران اتفاق مي افتد، گفت: حركتهاي سياسي و تشنجات اخير تنها ميان چند نفر مي گذرد و اثر چنداني در مسير سازندگي كشور ندارد و اين حاشيه سازي ها نمي تواند خللي در اراده مردم ايران ايفا كند.
وي به راهكار مقابله با حاشيه سازي برخي جريانها در سال جهاد اقتصادي اشاره و تاكيد كرد: مردم ايران با وحدت و همدلي بايد در مقابل اين جريان سازي ها ايستادگي كنند.

 



هاشمي رفسنجاني: بديلي براي نظام جمهوري اسلامي مبتني بر ولايت فقيه وجود ندارد

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت كه در وضعيت كنوني بديلي براي نظام جمهوري اسلامي مبتني بر ولايت فقيه وجود ندارد.
به گزارش فارس، آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني ديروز در ديدار اعضاي انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز، دوران دانشگاه و دانشجويي را فرصت سؤال و پرسش دانشجويان خواند و تأكيد كرد: دانشجو تا پرسش و شك نكند، به يقين نخواهد رسيد.
وي تصريح كرد: متأسفانه برخي جريان هاي افراطي در حوزه و دانشگاه، فضايي را به وجود آورده اند كه جسارت پرسش و سؤال از دانشجويان و طلاب سلب شده و اين امر نشاط علمي و سياسي را در جامعه تضعيف مي كند.
هاشمي رفسنجاني در ادامه جلسه، در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر طولاني شدن سكوت وي نسبت به تحولات كشور، اظهار داشت: بنده هيچ گاه به خصوص در تحولات و حوادث اخير كشور سكوت نكرده و همواره حرفم را زده و مي زنم اما بناي دعوا و تشديد اختلاف ندارم، چرا كه تشنج، اختلاف و درگيري را به خصوص در مقطع كنوني كه از همه سو تهديد مي شويم و نياز مبرم به وحدت داريم، مضر به حال نظام و كشور مي دانم.
وي در پاسخ به سؤال ديگري، ارتباط خود با مقام معظم رهبري را بسيار خوب و همدلانه توصيف كرد و گفت: اين به معناي اين نيست كه در مواردي هم اختلاف سليقه اي وجود ندارد اما همواره سعي كرده ام مسائل را تا حدّ توان با رايزني و گفت و گو با ايشان و تأثيرگذاران نظام حل كنم و بر فضاي التهاب و درگيري نيفزايم و البته در نهايت تابع نظر ايشان هستم.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به پرسشي درباره راه هاي خروج كشور از وضع سياسي كنوني، انزواي جريان هاي افراطي و تندرو و به حاشيه راندن آنان را گام نخست ايجاد تغيير و تحولات مثبت در جامعه خواند و تأكيد كرد: در وضعيت كنوني بديلي براي نظام جمهوري اسلامي مبتني بر ولايت فقيه و نيز شخص آيت الله خامنه اي به عنوان ولي فقيه در كشور نمي شناسم.
وي تصريح كرد: معتقدم اعتماد متقابل ميان مردم، فعالان سياسي و رسانه اي با نظام كارگشا و حلال مشكلات خواهد بود و در گام هاي بعدي برگزاري انتخابات آزاد مجلس و رياست جمهوري با حضور واقعي تمامي جناح ها و گروه هاي دلسوز و معتقد به نظام و قانون اساسي مي تواند به خروج از اوضاع كنوني كمك كند.
گفتني است رييس مجمع تشخيص مصلحت دوروز پيش در مصاحبه مفصلي با سايت ديپلماسي ايراني مسايل سياسي روز كشور را بهانه اي براي زير سؤال بردن سياست خارجي نظام در دوره كنوني بويژه در موضوع ادعاي تلاش دولت براي رابطه با آمريكا قرار داد .
وي در اين باره گفت : من فكر مي كنم الان كاملاً مي توان در شرايط مساوي و با رعايت احترام متقابل با آمريكا مذاكره كرد. اينها در حرف تابوي مذاكره با آمريكا را شكستند. در زمان آقاي خاتمي آن قدر فضا سنگين بود كه در يكي از سفرهاي به آمريكا و در يكي از مراسم، براي اينكه با مسئولان آمريكا رودررو نشود، مسير مستقيم خود را كج كرد. ولي الان كاملاً برعكس است. آن قدر برعكس است كه به هر بهانه اي نامه هاي بدون جواب به مسئولان آمريكا مي نويسند.
وي بدون توجه به علت اصلي خصومت برخي رژيم هاي ديكتاتوري منطقه از جمله آل سعود و آل خليفه با جمهوري اسلامي ايران كه به دليل ماهيت اسلامي متاثر از انقلاب ايران قيام ملت هاي منطقه است اظهار داشت كه سياست خارجي نظام اين وضعيت را بوجود آورده است .
هاشمي گفت : از نظر خودم، فكر مي كنم رويه فعلي مطلوب نيست... بالاخره بي جهت نيست كه روابط ما با كشورهاي همسايه در اين مقطع اين گونه تيره شده است.

 



راه اندازي رشته «امنيت فناوري اطلاعات و ارتباطات» در سال تحصيلي جديد دانشگاه دفاع ملي

رئيس دانشگاه دفاع ملي از راه اندازي رشته «امنيت فناوري اطلاعات و ارتباطات» در سال تحصيلي جديد خبر داد.
رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي گفت كه رشته «امنيت فناوري اطلاعات و ارتباطات» سال تحصيلي آينده در اين دانشگاه راه اندازي مي شود.
«ابراهيم حسن بيگي» در گفت وگو با ايرنا، ايجاد اين رشته تحصيلي را به پيشنهاد دانشگاه عالي دفاع ملي دانست و درباره هدف از تشكيل اين رشته گفت: بايد به موازات توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به امنيت آن نيز توجه داشت، چون در غير اين صورت، شكافي ايجاد و اين شكاف به نقطه آسيب پذيري تبديل مي شود.
وي تصريح كرد: متاسفانه برداشتي كه درباره موضوع امنيت فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور وجود دارد، يك برداشت وارداتي است كه اين موضوع آسيب پذيري مي شود و از اين رو تغيير رويكرد و فرهنگ سازي در اين زمينه ضروري است.
رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي در ادامه گفت: كساني كه در گرايش فناوري اطلاعات تخصص دارند مي توانند اين رشته را در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه هاي مختلف كشور با رويكرد بومي فرا بگيرند تا بتوانند مسايل و مشكلات اين حوزه را حل و فصل كنند.
حسن بيگي در بخش ديگري از اين گفت وگو خبر داد كه مقام معظم رهبري سياست هاي كلي امنيت فناوري اطلاعات و ارتباطات را ابلاغ كرده اند. وي افزود: دانشگاهها نقش بسيار زيادي در تدوين اين سياستها داشته اند، اين سياست ها پس از تصويب در مجمع تشخيص مصلحت نظام براي تصويب نهايي به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي تقديم شده بود.
رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي رويدادها و تحولات اخير حوزه سايبري را يادآور شد و گفت: تدوين سياستهاي كلي در اين حوزه موضوعي منحصر به كشور ما نيست بلكه ساير كشورهاي جهان نيز به اين مقوله توجه دارند.
رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي در ادامه تصريح كرد: اين دانشگاه سال تحصيلي جديد همچنين در رشته جديد ديگري با عنوان «حفاظت اطلاعات» دانشجو خواهد پذيرفت و مقدمات اوليه براي راه اندازي اين رشته فراهم شده است.
وي اظهار داشت: اين رشته بنا بر تقاضاي سازمان هاي حفاظت و اطلاعات قرار است در اين دانشگاه راه اندازي شود و ضرورت آن نيز همانند پدافند غيرعامل براي همگان روشن است.
حسن بيگي گفت: هدف از راه اندازي اين رشته از جمله همگرايي مديران در حوزه هاي راهبردي با نگاه به آينده و با توجه به ضرورتهايي است كه در اين حوزه ايجاد شده است.
رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي همچنين با بيان اين كه در سال جاري سه رشته راهبردي جديد ديگر نيز در اين دانشگاه راه اندازي شده است، گفت: اين رشته ها براساس مصوبات شوراي برنامه ريزي و گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري راه اندازي شد كه هم اينك ترم دوم اين رشته ها در حال تدريس است.
حسن بيگي افزود: «آينده پژوهي»، «مديريت دانش» و «پدافند غيرعامل» سه رشته جديدي است كه در سال جاري در دانشگاه عالي دفاع ملي راه اندازي و دانشجويان مورد نياز خود را پذيرش كرد.

 



برگزاري راهپيمايي حجاب و عفاف در مشهد

سرويس شهرستان ها -
مراسم راهپيمايي روز ملي حجاب و عفاف روز سه شنبه در مشهد برگزار شد.
اين راهپيمايي كه با محوريت عفاف از ميدان شهدا تا حرم مطهر رضوي برگزار شد، با استقبال گسترده اقشار مختلف مردم مشهد همراه بود.
همچنين به همين مناسبت نمايشگاه حجاب و عفاف با عنوان «مثل نيلوفر » در مجتمع فرهنگي و هنري امام رضا (ع) با موضوعات مختلف حجاب و عفاف با همكاري نهادهاي دولتي و خصوصي مرتبط داير گرديد.
70 مدل مانتو اسلامي ايراني، غرفه هاي نمايشگاهي عرضه چادر، حجاب برتر و عكس يادگاري با چادرهاي اسلامي، جديد و متنوع و حضور دانشجويان هنر رشته هاي طراحي و دوخت از جمله برنامه هاي اين نمايشگاه بود.

 



دريادار سياري خبر داد ناوگروهي از سوريه به ايران سفر مي كند

فرمانده نيروي دريايي ارتش تاكيد كرد كه حضور پرقدرت ايران در آب هاي بين المللي از جمله اقيانوس هند تا مهار كامل تروريسم دريايي تداوم خواهد داشت.
امير دريادار «حبيب الله سياري» ديروز در گفت وگو با ايرنا با اشاره به بازگشت موفقيت آميز زيرسطحي «يونس» از نخستين ماموريت خود در آب هاي بين المللي افزود: اعزام شناورهاي سطحي و زيرسطحي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در راستاي تامين امنيت خطوط مواصلاتي و شناورهاي تجاري كشورمان انجام مي شود.
اميردريادار سياري خاطرنشان كرد: در راستاي كمك به سازمان بين المللي دريانوردي در مبارزه با تروريسم دريايي، ماموريت نيروي دريايي ارتش در مقابله با دزدي دريايي در خليج عدن و همچنين شمال شرق اقيانوس هند ادامه خواهد داشت.
فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين با اشاره به سفر موفقيت آميز ناوگروه دوازدهم اين نيرو به درياي مديترانه و پهلوگيري در بنادر سوريه گفت: تصور مي كنم كه نيروي دريايي سوريه نيز اعزام ناوگروه به بنادر ايران را در برنامه هاي خود داشته باشد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14