(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 تیر 1390- شماره 19974

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گاوهاي وحشي و قربانيان نيم ميليوني
 موضع غيرسازنده آژانس در مقابل ابتكار ايران
تحريم هاي غرب، ايران را به بزرگترين تامين كننده نفت تركيه تبديل كرد
دستيار ارشد رئيس جمهور: دور چهارم سفرهاي استاني بعد از ماه مبارك رمضان آغاز مي شود
پاتريك سيل: آمريكا فرسوده تر از آن است كه به ايران حمله كند
داوود اوغلو اعلام كرد آمادگي تركيه براي ميزباني مذاكرات ايران و 1+5
تبيين علمي ولايت فقيه (2)  قانون ومجري قانون
تحصيل 130 هزار طلبه در حوزه هاي علميه كشور
تاكيد شوراي نگهبان بر جلوگيري از نفوذ نامحرمان و منحرفان به نظام اسلامي
طرح جديد مجلس براي برخورد با مجرمين رايانه اي
فعالان سياسي: دستگاه قضايي با هتاكان به سپاه برخورد كند
معاون فرهنگي ستاد عالي كانونهاي فرهنگي- هنري مساجد:
5/1 ميليون نفر در برنامه هاي اوقات فراغت كانون هاي فرهنگي- هنري شركت دارند
تاكيد عدم تعهد و چين بر انهدام سلاح هاي كشتار جمعي تا 2012
اعضاي هفتمين دوره هيئت مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان انتخاب شدند



گاوهاي وحشي و قربانيان نيم ميليوني

سيدصاحب صادقي
ناآرامي هاي چند روز گذشته يمن و بمباران مناطق وسيعي از اين كشور توسط نيروهاي گارد ملي رياست جمهوري به فرماندهي پسر علي عبدالله صالح و در نتيجه قرباني شدن صدها تن از مردم بي گناه كه در پي ظهور مجدد ديكتاتور به وقوع پيوست، تحليل هاي متفاوتي را در زمينه آينده سياسي اين كشور رقم زده است.
برخي از كارشناسان معتقدند كه ظرف چند روز آينده طرح شوراي همكاري خليج فارس كه به دفعات از سوي عبدالله صالح رد شده بود به امضاي طرفين رسيده و قدرت انتقالي در اختيار «منصور هادي» معاون رئيس جمهور قرار خواهد گرفت.
عده اي ديگر معتقدند كه تحركات اخير عربستان و صالح نشان دهنده تلاش آنها براي به قدرت رساندن پسر ديكتاتور مي باشد و لذا در آينده اي نزديك شاهد سركوب هاي وحشيانه تر نيروهاي طرفدار عبدالله صالح به منظور تثبيت جايگاه پسر وي خواهيم بود.
تحليلگران ديگري ضمن رد هرگونه مصالحه مخالفان و معترضان يمني با دولت هاي مداخله گر و همچنين رژيم عبدالله صالح بر اين باورند كه مبارزه همه جانبه مردم مخالف تا شكست كامل نيروها و طرفداران ديكتاتور ادامه خواهد داشت.
خشم سراسري مردم در واكنش به ظهور مجدد صالح و شدت گرفتن اعتراضات، تظاهرات و اعتصابات عليه وي از يكسو و بمباران شديد مواضع انقلابيون توسط نيروهاي گارد رياست جمهوري تحت فرماندهي پسر ديكتاتور از سوي ديگر و همچنين تحركات و حملات نيروهاي القاعده در جنوب اين كشور و به نفع علي عبدالله صالح، همگي نشان دهنده شتاب گرفتن تحولات در روزهاي گذشته و تلاش طرف هاي درگير براي تسلط بر اوضاع بوده است.
همزمان ايالات متحده آمريكا دور جديدي از تلاش ها را براي هدايت تحولات در جهت منافع خود آغاز كرده است.
در اين راستا معاون رئيس جمهور آمريكا در امور مبارزه با تروريسم در ديدار با ديكتاتور يمن بر امضاي هرچه سريع تر طرح شوراي همكاري خليج فارس براي انتقال قدرت تاكيد كرد.
به نظر مي رسد اين اصرار آمريكا، اروپا و شوراي همكاري خليج فارس براي قانع نمودن صالح به پذيرش طرح مذكور، بيانگر ترس آنان از به قدرت رسيدن انقلابيون مي باشد و از اين رو اين كشورها تمام تلاش خود را به كار مي برند تا به بهانه انتقال آرام و مسالمت آميز قدرت، ضمن جلوگيري از تسلط انقلابيون بر اوضاع، زمينه روي كار آمدن نيروهاي وفادار به غرب را در جهت تضمين تامين منافع خود در سيستم سياسي آينده يمن فراهم كنند. فارغ از اينكه سناريوهاي احتمالي آينده سياسي يمن تا چه حد با واقعيت سازگار باشند و اينكه تحت چه شرايطي درگيري ها و التهابات خاتمه پيدا مي كنند، آنچه كه اذهان عمومي منطقه و دنيا را خدشه دار كرده است، قرباني شدن روزافزون مردم بي گناه اين كشور است.
در روزهاي گذشته انجمن ملي حقوق بشر (NFHR) اعلام كرد كه طي درگيري ها و تنش ها در ده استان صنعا، عدن، الحديده ، تعز، حجه، المحويت، ريمه، الضالع، ابين و عمران، تنها در ژوئن گذشته بيش از نيم ميليون نفر قرباني شده اند كه زنان و كودكان زيادي در ميان آنها به چشم مي خورند.
در طول 5 ماه ناآرامي ها در يمن رژيم ديكتاتور عبدالله صالح با سركوب وحشيانه قيام انقلابي مردم، جنايت هاي عظيمي مرتكب شد كه با سكوت و چشم پوشي عمده رسانه هاي غربي و همچنين مجامع حقوق بشري همراه بود.
در اين زمينه ذكر چند نكته ضروري است:
1- جداي از اينكه كدام سناريو درباره كناره گيري عبدالله صالح به واقعيت نزديك تر است، شواهد و قرائن حاكي از آن است كه ديكتاتور يمن و بازماندگانش به زودي از قدرت خلع شده و مغلوب خواست و اراده انقلابيون اين كشور خواهند شد.
اعتراضات و اعتصابات سراسري و همچنين اتحاد و يكدلي ميان همه گروهها و احزاب مخالف يمني به خصوص پس از ظهور مجدد عبدالله صالح اين ديدگاه را تصديق مي كند.
بديهي است با خلع خاندان صالح از قدرت، زمينه تشكيل دادگاهي عادلانه براي رسيدگي به جنايات وحشيانه ديكتاتور و وابستگانش فراهم شده و در محاكمه اي عادلانه به جرم قتل عام صدها هزار نفر از مردم، خيانت و به غارت بردن منابع ملي و مالي كشور به سزاي اعمال خود خواهند رسيد.
2- ايالات متحده آمريكا با سكوت چندماهه و تاييد تلويحي سركوب شديد و وحشيانه مردم يمن به طور قطع و يقين يكي از مهمترين مقصران و مسببان قرباني شدن بيش از نيم ميليون يمني است.
دولت آمريكا به مدت چند ماه نظاره گر صرف سركوب وحشيانه هزاران نفر از مردم يمن بوده و براي بقاي عبدالله صالح در جهت تامين منافع اساسي خود در اين كشور استراتژيك و مهم كه «پل خاورميانه و آفريقا» ناميده مي شود، تلاش هاي زيادي را انجام داد؛ اما پس از آنكه مشخص گرديد انقلابيون سراسر كشور در حال به دست گيري اوضاع و غلبه بر نيروهاي وفادار به ديكتاتور مي باشند و اميدي به بقاي صالح نيست، تلاش كرد كه جريان تحولات را در جهت مورد نظر خود هدايت كند.
بدين منظور در نهايت طرح شوراي همكاري خليج فارس كه به نوعي محدودكننده قدرت عمل انقلابيون مي باشد را مطلوب منافع خود يافته و تحركاتي را براي تحميل آن به طرفين انجام داده و مي دهد.
اين منفعت طلبي هاي آمريكا و سكوت در برابر سركوب هاي وحشيانه بدون شك در اذهان عمومي مردم يمن باقي خواهد ماند.
3- عربستان به طور قطع و يقين مهمترين شريك جنايت هاي رژيم صالح به شمار مي رود.
قطب ارتجاع و استبداد منطقه كه از اوان جنبش هاي ملي و خيزش هاي اسلامي خاورميانه مهمترين نقش را در سركوب و انحراف اين قيام ها به عهده داشت، در تلاش براي ابقاي رژيم مرتجع پادشاهي يمن به صورت مستقيم و غيرمستقيم با همراهي دولت هاي غربي فعاليت هاي زيادي را براي به شكست كشاندن انقلاب عظيم مردم و تثبيت رژيم ديكتاتور انجام داد.
عربستان از عبدالله صالح نااميد نشده و همزمان با ظهور مجدد وي به صحنه گردان اصلي توطئه بازگشت ديكتاتور تبديل شده است. تحركات روزهاي اخير اين كشور مويد اين نظر مي باشد.
مسلما عربستان يكي از بازندگان اصلي پيروزي انقلاب يمن خواهد بود. مردم يمن هيچگاه مواضع خصمانه اين كشور، نقش مستقيم و غيرمستقيم در سركوب هاي وحشيانه و حمايت هاي بي دريغ از رژيم عبدالله صالح را از ياد نخواهند برد و در تظاهرات ميليوني خود مرگ بر آل سعود را در كنار مرگ بر آمريكا تكرار مي كنند. بنابراين طبيعي است كه با به ثمر نشستن انقلاب يمن شاهد دگرگوني هاي اساسي در روابط اين كشور با عربستان خواهيم بود.
4- و بالاخره، در اين نكته ترديدي نيست كه جمهوري اسلامي ايران برنده اصلي انقلاب يمن خواهد بود. اين واقعيت به اندازه اي ملموس و محسوس است كه آمريكا و متحدان اروپايي و منطقه اي آن بارها بر آن تاكيد ورزيده و با تحليل شرايط از اين سرانجام ابراز نگراني شديد كرده اند.

 



با اعلام عدم پايبندي به مداليته صورت گرفت
 موضع غيرسازنده آژانس در مقابل ابتكار ايران

سرويس سياسي-
آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد مديركل اين آژانس آمادگي در نظر گرفتن مداليته سال 2007 در گفت وگو با ايران را ندارد.
اين بيانيه در اصل پاسخي است به سخنان دو روز پيش علي اكبر صالحي وزير خارجه و علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي كه گفته بودند ايران آماده است مذاكراتي براي تدوين يك مداليته جديد با آژانس را آغاز كند به اين شرط كه ابتدا آژانس عمل به مداليته توافق شده در 27 اوت 2007 را كامل نمايد. كامل شدن اجراي مداليته به اين معناست كه آژانس بايد اولا مختومه شدن تمام مسائل باقي مانده با ايران را اعلام كند و ثانيا پرونده ايران را در آژانس به حالت عادي (روتين) بازگرداند.
آمانو در بيانيه خود گفته است كه آژانس آماده چنين اقدامي نيست. در اين بيانيه آمده است: «وزيرامور خارجه ايران در اين ديدار اشاره كرد كه مايل است آژانس بين المللي انرژي اتمي با يك رويكرد جديد به مسائل باقي مانده بپردازد. مديركل آژانس نيز به نوبه خود موضع آژانس را مبني بر اين كه ايران به وظايفش عمل نمي كند، تكرار كرد، چيزي كه در گزارش ماه فوريه ارائه شده به شوراي حكام آژانس نيز بيان شد.» بيانيه ادامه مي دهد: «وزير امور خارجه ايران نيز اعلام كرد كه اگر آژانس اعلام كند كه طرح اقدام كه در سال 2007 مورد توافق دو طرف قرار گرفت، تكميل شده است، يك رويكرد جديد مي تواند به وجود آيد. مديركل آژانس گفت كه در موقعيتي قرار ندارد كه طرح اقدام را تكميل شده در نظر بگيرد.» در پايان بيانيه آژانس تاكيد شده است كه آمانو و صالحي علاقه خود به تداوم مذاكرات را ابراز كرده اند.
برخي كارشناسان در تهران به «ايران هسته اي» گفتند آژانس پيش از اين هم به ايران اعلام كرده بود كه حاضر نيست به برنامه كار سال 2007 با ايران بازگردد.
پرسشي كه در اينجا وجود دارد اين است كه چرا آژانس از بازگشت به مداليته 2007 و مبتني كردن مذاكرات بر آن هراسان است؟ چند پاسخ مهم براي اين سوال وجود دارد.
1- نخستين دليل اين است كه هرگونه بازگشت به مداليته اوت 2007 به وضوح نشان خواهد داد كه از بين ايران و آژانس كدام طرف در عمل به تعهدات خود ناتوان بوده است. ايران در مذاكرات مداليته به همه سؤال ها درباره 6 موضوع باقي مانده پاسخ گفت، بدون اين كه اسناد مطالعات ادعايي را دريافت كرده باشد به بحث محتوايي و جدي درباره آن پرداخت و نهايتا هم يك ارزيابي 117 صفحه اي مبسوط درباره مطالعات ادعايي به آژانس ارائه كرد كه به روشني ثابت مي كرد آنچه آمريكايي ها به عنوان سند به آژانس ارائه كرده اند، در واقع جعلياتي بيش نيست. اما آژانس در عمل به تعهدات اصلي خود در چارچوب مداليته ناكام ماند. آژانس برخلاف تعهد رسمي و مكتوب خود به ايران نتوانست اسناد مطالعات ادعايي را از آمريكا دريافت و به ايران ارائه كند، و مهم تر از آن با مختومه شدن رسيدگي به موضوعات باقي مانده، پرونده ايران در شوراي حكام به حالت عادي درنيامد و همچنان در دستور نوبه اي اين شورا قرار دارد. بنابراين، واضح است بازگشت به مداليته براي آژانس تعهدآور خواهد بود و اين چيزي است كه آمانو از آن مي گريزد.
2- دليل دوم مربوط به اين است كه مطابق رويه حقوقي پذيرفته شده در آژانس، حتي اگر بنا باشد ميان يك كشور عضو و دبيرخانه، توافق جديدي صورت بگيرد، هر دو طرف بايد تعهدات و توافقات قبلي را مدنظر داشته باشند. آژانس با فرار از در نظر گرفتن مداليته اوت 2007 به عنوان مبناي مذاكرات آتي، مي خواهد وارد مذاكراتي با ايران شود كه در آن كاملا در موضع مطالبه گر قرار بگيرد بي آن كه خود بدهي به ايران داشته باشد. در واقع فرار از مداليته، فرار از انجام تعهدات در مقابل ايران و تلاش براي كشاندن ايران به ورطه نوعي همكاري و اعتمادسازي يك طرفه است. يكي از مهمترين ويژگي هاي مداليته اوت 2007 اين بود كه به نحو پلكاني تنظيم شده بود به اين معنا كه در آن به ازاي هر گام ايران گامي هم براي آژانس تعريف شده بود و برداشته شدن هر گام مستلزم كامل شدن گام هاي قبلي بود. هوشمندي ايران در گنجاندن اين فرايند پلكاني درون مداليته بود كه موجب شد آژانس 6 موضوع باقي مانده را مختومه اعلام كند چرا كه به باور برخي تحليلگران تا اين موضوعات را مختومه اعلام نمي كرد نمي توانست به مسئله مطالعات ادعايي برسد.
3- سومين دليل، مربوط به مسئله سنتي استقلال حرفه اي آژانس است. تجربه مذاكرات مداليته سال 2007 به ايران نشان داد كه آژانس به وضوح مستقل نيست و به همين دليل هيچ تضميني وجود ندارد كه وقتي آژانس در قبال ايران تعهدي كرد بتواند به آن پايبند باشد و عمل نمايد. اكنون ايران به دنبال ضمانت هايي است كه مطمئن باشد اگر اين بار آژانس تعهداتي را بر عهده گرفت حتما به آن عمل خواهد كرد.
و نهايتا، يك نكته مهم اين است كه توجه شود مقام هاي ايراني در وين ديروز نگفتند كه ايران آماده پاسخگويي به سؤال هاي آژانس در مورد مطالعات ادعايي است. اين سؤال ها فراتر از پادمان و حتي پروتكل است و ايران هيچ الزامي براي پاسخگويي به آنها ندارد. آنچه ديروز گفته شد دقيقا اين است كه اگر و تنها اگر آژانس اجراي مداليته اوت 2007 را كامل كند، ايران آماده خواهد بود درباره تنظيم يك مداليته جديد به منظور تعيين نحوه پاسخگويي به سؤال هاي جديد آژانس مذاكره نمايد. پاسخگويي به سؤال ها زماني آغاز خواهد شد كه مداليته جديد تنظيم شده و مورد توافق قرار بگيرد و اين قطعا مستلزم مذاكراتي بسيار پيچيده خواهد بود. مسلما اين مداليته هم به نحو پلكاني تنظيم خواهد شد و به ازاي هر گام ايران، آژانس هم بايد گام هاي مشخصي بردارد.

 



گزارش خبري
تحريم هاي غرب، ايران را به بزرگترين تامين كننده نفت تركيه تبديل كرد

يك هفته نامه تركيه اي در گزارشي با اشاره به تحريم هاي غرب عليه ايران اعلام كرد كه اين تحريم ها تاكنون هيچ تاثيري بر روابط آنكارا با تهران نداشته است.
هفته نامه «تركيش ويكي» در اين باره نوشت: فقط در سه ماهه اول سال جاري، جمهوري اسلامي 30درصد از حجم كل واردات نفت خام تركيه را تامين كرد.
بنابر اعلام مجمع تنظيم بازار انرژي تركيه ، پس از ايران، عراق (12درصد) و روسيه (11درصد) قرار دارند.
تركيه كه نزديك به 90درصد نياز خود به انرژي را با واردات تامين مي كند، قراردادهاي بلندمدتي با همسايگانش براي تامين نيازهايش دارد.
«مته گوكنل» مدير پيشين شركت دولتي Botas در اين باره گفت: اين وضع در حال خارج شدن از كنترل است. ايران واقعا در حال كسب موقعيتي مهم در واردات نفت و گاز تركيه است.
«غيب الله رمضان اوغلو» مشاور رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه نيز در اين باره گفت: ما ايران را شريكي در سياست مبني بر نداشتن مشكل (با همسايگان) درنظر مي گيريم و حاضريم با متحدان غربي در خصوص نگراني هايشان كار كنيم.
در همين رابطه، چند روز پيش يك پايگاه اينترنتي كه به طور تخصصي در زمينه مطالعات اوراسيا تحقيق مي كند با انتشار گزارشي تاكيد كرد تنها خاصيت اعمال تحريم ها عليه ايران اين بوده كه اين كشور رتبه اول را در ميان منابع تامين انرژي تركيه به خود اختصاص داده است.
پايگاه اينترنتي اوراسيا ريويو در يادداشتي به قلم اكبرافوغلو نوشت: «با وجود تشديد تحريم هاي آمريكا و اروپا بر ضد ايران، اين تحريم ها در جلوگيري از اينكه اين كشور به مهم ترين منبع واردات نفت تركيه در بخش نخست امسال تبديل شود تاثير چنداني نداشته است.»
اين پايگاه اينترنتي ادامه داد: «براساس اعلام سازمان تنظيم بازار انرژي تركيه ، جمهوري اسلامي تنها در 3 ماهه نخست امسال تامين 30درصد از 4 ميليون و300 هزار تن واردات نفت خام تركيه را به عهده داشته است. عراق و روسيه به ترتيب 12 و 11درصد از نيازهاي نفتي تركيه را تامين كرده اند.»
مطابق اعلام مرجع تنظيم بازار انرژي تركيه (EMRA) اين كشور در سه ماهه نخست سال جاري 6 ميليون تن نفت خام وارد كرده است و ايران كماكان بزرگترين فروشنده و صادركننده نفت خام به تركيه محسوب مي شود. طي فصل اول سال 2011 ايران منبع اصلي تهيه نفت خام مورد نياز تركيه بوده است. براساس گزارش EMRA، از بين 6 ميليون تن نفت خام وارداتي تركيه از ماه ژانويه تا مارس 2011 بيش از 4 ميليون و200 هزار تن از آن نفت خام، 135 هزار و 379 تن نفت كوره، 56 هزار و471 تن سوخت جت، 53 هزار و 225 تن بنزين با اكتان 95 و 2 هزار و 82 تن سوخت هواپيما بوده است. در اين ميان ايران با صادرات يك ميليون و800 هزار تن نفت خام به تركيه در سه ماهه نخست سال 2011 در صدر فهرست تامين كنندگان نفت خام تركيه قرار گرفت.

 



دستيار ارشد رئيس جمهور: دور چهارم سفرهاي استاني بعد از ماه مبارك رمضان آغاز مي شود

دستيار ارشد رئيس جمهور از آغاز دور چهارم سفرهاي استاني پس از ماه مبارك رمضان خبر داد.
مجتبي ثمره هاشمي در گفت وگوي خود با خبرنگاران در حاشيه جلسه هيئت دولت با اشاره به فعاليت ها و خدمات دولت دهم گفت: در همه زمينه ها شاهد هستيم كه پروژه هاي بزرگي در حال افتتاح شدن است و كارها به نحوي پيش مي رود كه رئيس جمهور براي افتتاح پروژه ها وقت كم مي آورد و گاهي اوقات مجبور مي شود در هفته دو بار براي افتتاح پروژه ها به استان ها سفر داشته باشد.
دستيار ارشد رئيس جمهور خاطرنشان كرد: حجم پروژه هاي افتتاح شده نشان مي دهد كه كار عمراني و سازندگي و توليدي به صورت مطلوب در كشور در حال انجام است و ادامه دارد.
وي با اشاره به نامگذاري سال 90 از سوي مقام معظم رهبري به نام سال جهاد اقتصادي، ادامه داد؛ دولت پروژه هاي خود را در اين زمينه به خصوص در زمينه اصلاحات اقتصادي ادامه مي دهد؛ از جمله در مورد بحث بانك ها، گمرك و ساير بحث هاي مربوط به اصلاحات اقتصادي، دولت تلاش مي كند هفت طرح بزرگ اقتصادي را تا پايان سال 91 به مرحله اجرا درآورد.
ثمره هاشمي با بيان اين كه وقت دقيق آغاز دور چهارم سفرهاي استاني را نمي دانم، گفت: فكر مي كنم بعد از ماه مبارك رمضان دور چهارم سفرهاي استاني آغاز شود. البته سفرهاي پروژه اي پيش از آغاز ماه مبارك رمضان زياد است و تلقي بنده اين است كه دور چهارم سفرهاي استاني بعد از ماه مبارك رمضان آغاز مي شود.
دستيار ارشد رئيس جهور درباره اين كه آيا سفرهاي پروژه اي جايگزين سفرهاي استاني شده است يا نه؟ گفت: سفرهاي پروژه اي به منظور افتتاح پروژه ها انجام مي شود و با سفرهاي استاني تفاوت دارد و سفرهاي استاني بعد از ماه رمضان شروع خواهد شد.

 



پاتريك سيل: آمريكا فرسوده تر از آن است كه به ايران حمله كند

تحليلگر انگليسي با بيان راهبرد خروج آرام آمريكا از خاورميانه نوشت: آمريكا به قدري به دليل جنگ هاي مختلف خسته است كه حتي اگر ايران در آستانه ساخت سلاح اتمي هم قرار بگيرد، حمله نخواهد كرد و به اسرائيل نيز هرگز اين اجازه را نخواهد داد.
به گزارش گلف نيوز، «پاتريك سيل» در مقاله اي با اشاره به فرسايش شديد قدرت آمريكا، تصريح كرد كه اين كشور در حال خروج آرام اما مطمئن از منطقه است و ايران اگر در آستانه ساخت سلاح اتمي هم باشد نمي تواند به ايران حمله كند و اجازه چنين كاري را به اسرائيل نيز نمي دهد.
اين تحليلگر انگليسي امور خاورميانه در اين مقاله اشاره كرد: «به ندرت سران جهان عرب فعالان و حاكمان و روشنفكران و همقطاران آنان با اين حجم چالش روبه رو مي شوند كه امسال تابستان با آن روبه رو هستند. همه امور در داخل و خارج جهان عرب در حال تغيير است.»
به نوشته سيل، «دو مشكل اساسي اكنون وجود دارد كه چگونگي حل آن بر آينده جهان عرب موثر است.
مشكل نخست كه روشن تر است موج انقلابي است كه در همه جاي منطقه منتشر شده است. سوال اصلي اين است: چگونه مي توان مطمئن شد كه انرژي بزرگي كه نيروي مردمي آن را توليد كرد اثر مثبت خواهد گذاشت نه اثر منفي؛ بدين معنا كه آيا اين انرژي كه بهار عربي توليد كرد، سبب مي شود كه جهان عربي عادلانه، باثبات و شكوفا به جاي خشونت و آشوب خلق شود؟
پاتريك سيل تغيير سياست و راهبرد آمريكا و اروپا را مشكل دوم خواند و افزود: بي شك آمريكا و متحدان غربي آن نيروهاي نظامي خود را آرام ولي با گام هايي مطمئن از خاورميانه و آسياي ميانه خارج خواهند كرد. همچنان كه چتر امنيتي غرب كه ديرزماني است (از زمان جنگ جهاني دوم) مشخصه منطقه شده است، اندك اندك برچيده خواهد شد. اين روند عملا در عراق و افغانستان و پاكستان آغاز شده است؛ همچنان كه پايگاه هاي آمريكايي در خليج ]فارس[ امري استثناست كه ]وجود آن[ زياد دوام نخواهد داشت.
به گزارش فارس، اين تحليلگر انگليسي نوشت: به نظر مي رسد آمريكا به دليل چند جنگ خسته و درمانده شده است. مجموعه بدهي هاي آن 14 هزار و 500 ميليارد دلار است يعني معادل كل درآمد سرانه اين كشور، ظاهرا هزينه 900 ميليارد دلاري امسال آن براي عمليات دفاعي و نظامي ]در سالهاي بعد[ چندان دوام نخواهد آورد. آمريكا از جهان اسلام و جهان عرب عقب نشيني مي كند تا انرژي خود را روي چين كه آن را رقيب جهاني خود مي بيند متمركز كند. شكست باراك اوباما در تحميل راهكار دو كشور بر اسرائيل دليل ضعف آمريكاست و ميزان سيطره فعالان حامي اسرائيل بر سياست آمريكا به خصوص سياست خاورميانه اي آن را نشان مي دهد.

 



داوود اوغلو اعلام كرد آمادگي تركيه براي ميزباني مذاكرات ايران و 1+5

وزير امور خارجه تركيه اعلام كرد كه كشورش آماده است بار ديگر ميزباني مذاكرات 1+5 و ايران را برعهده بگيرد.
به نوشته روزنامه زمان، چاپ تركيه «احمد داوود اوغلو»، در اين باره گفت: اميد است كه مذاكرات ميان ايران و 1+5 بار ديگر از سر گرفته شود و تركيه حاضر است همه تلاش خود را انجام دهد و مسئوليت خود را به جاي آورد.
براساس اين گزارش روز سه شنبه علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران با يوكيا آمانو، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديدار وگفت گو كرد كه صالحي اين گفت وگو را سازنده و مثبت اعلام كرد.

 



تبيين علمي ولايت فقيه (2) قانون ومجري قانون

درباره معاني واژه ولايت يك كار اين است كه بگوييم همه اينها به يك اصل برمي گردد و آن اصل ولي، ماده واو، لام و ياء است بدين معنا كه دو چيز چنان در كنار هم و نزديك هم قرار بگيرند كه چيز اجنبي اي بين آنها حايل نباشد. «ولي، يلي» هم كه به كار مي بريم «هذا يلي ذلك» يعني اين بلافاصله پشت سر آن واقع مي شود. مي گويند اين وارد شد و «وليه فلان» يا «يليه فلان» يعني بلافاصله بعدش آن يكي مي آيد. «موالاه» هم از همين معناست. موالات كه در عبادات، شرط است و گفته اند اجزاي وضو بايد موالات داشته باشد يعني اينكه پشت سر هم بيايد و چيزي بين آنها فاصله نشود. گفته اند اصل واژه ولايت به اين معناست. دو نفر هم كه خيلي با هم دوست هستند، خيلي به هم نزديك مي شوند، اين همان نزديك بودن است كه چيزي بينشان فاصله نمي اندازد. كسي هم كه ديگري را نصرت مي كند همين طور. بعضي سعي كرده اند كه همه اين واژه ها را برگردانند به يك معنا؛ يعني دو چيز با هم نزديك باشند، پشت سر هم قرار بگيرند وچيزي بين شان حايل نشود. در تفسير الميزان هم مرحوم علامه طباطبايي (رض) در مواردي روي همين مطلب تكيه كرده است كه اصل ولايت يعني اتصال دو شيء به صورتي كه اجنبي بين شان قرار نگيرد. اين كار اديبانه و لغت شناسانه اي است كه بسيار هم ارزشمند است، اما آيا اين معنا مي تواند به ما بگويد وقتي مي گويند «ولايتنا اهل البيت» بفهميم يعني چه؟ يعني ما با اهل بيت آن چنان كنار هم قرار بگيريم كه بين ما حايلي نباشد! همه جا همين گونه است؟ مثلا در قرآن كلمه «وال» از مشتقات همين ماده والي و ولي است. آيا «و ما لهم من دونه من وال» (1) يعني كسي ندارند كه به او بچسبند و بينشان فاصله اي نباشد؟!
ولايت گاهي يك طرفي است؛ مي گويد: «الله ولي الذين آمنوا...»(2) گاهي هم مي گوييم انسانهايي ولي خدا هستند؛ «أشهد أن عليا ولي الله». گاهي خدا، ولي انسان است، گاهي انسان ولي خداست. اين يك معناست يا دو معناست يا به همان معناي نزديكي است؟ وقتي دو چيز نزديك هم هستند هم اين، نزديك آن است، هم آن نزديك اين است. اين يعني چه؟ در كتابهاي رجال مثلا درباره فلان كس مي گويند «مولي بني فلان» اين مولي يعني چه؟ در قرآن آمده: «ذلك بان الله مولي الذين آمنوا و أن الكافرين لامولي لهم»(3) اين مولي يعني چه؟ يعني خدا دوست مؤمنان است و كافران دوستي ندارند؟ مولي يعني دوست يا به معناي ديگري است؟ خدا مولاي انسان است يا انسان مولاي خداست؟ هر دو را مي شود گفت يا نه؟ اگر هر دو را گفتيم به يك معناست يا دو معناي متباين است؟ اين خصوصيات را با آن ريشه واحد كلمات نمي شود حل كرد. تقريباً حكم مشترك لفظي را پيدا مي كند. يعني همين طور كه در مشترك لفظي قرينه معينه مي خواهيم كه اين جا كدام يك از معاني اراده شده است در اين جا هم اين خصوصيات را بايد كشف كنيم. قرينه اي بايد باشد تا بفهميم اين كلمه ولايتي كه در آيه «هنالك الولايه لله الحق...»(4) آمده به چه معناست. براي فهم اين معنا كافي نيست كه بگوييم ولايت يعني نزديك بودن، يعني چيزي فاصله نشود. دوباره تاكيد مي كنم كه نمي خواهيم بگوييم آن تحقيقات واژه شناسي و لغت شناسي ارزش ندارد. آنها سر جاي خودش بسيار ارزشمند است اما همه جا مشكل ما را حل نمي كند. نه تنها حل نمي كند كه گاهي حتي بدآموزي هم دارد و آدم را به اشتباه مي اندازد. از جمله در همين حديث معروف كه «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» مي دانيد كه گاهي بعضي از شيعه ها هم روي جهاتي گفته اند كه مولا يعني دوست. حالا واقعا اين «من كنت مولاه» در آن موقعيت غدير، يعني اينكه پيغمبر اكرم(ص) فرمود: علي را دوست بداريد، با او رفيق باشيد، فقط همين؟! يا به اين معناست كه علي با شما نزديك است و بين شما و علي فاصله اي نيست؟ چه چيزي با اين اثبات مي شود؟ در اين باره بايد خصوصيت مورد را كشف كرد كه اين «من كنت مولاه» اين مولا يعني چه؟ چه خصوصيتي در اين واژه و در اين مورد لحاظ شده است؟ اين از موارد استعمال و قرائن به دست مي آيد. صرف همين كه چند تا معني دارد يا اصل آن يك معناي مشتركي است و يك نقطه مشترك بين آنها وجود دارد، مسأله را حل نمي كند.
درباره مسئله ولايت فقيه نيز وقتي كه مي خواهيم ولايت را معنا كنيم آيا بايد اين راههاي پرپيچ و خم را طي كنيم تا بفهميم كلمه ولايت در اين جا يعني چه يا راه ديگري وجود دارد؟ همه اين مشكلات براي كشف معنا در جايي است كه ما از خود معنا آگاه نباشيم و فقط بخواهيم از راه لفظ، معناي آن را بدانيم، اما اگر عكس آن باشد كه معنا را مي فهميم؛ ولي مي خواهيم ببينيم به كارگيري اين لفظ در اين معنا به چه عنايتي بوده است؟ اگر اين دليل و اين عنايت را كشف هم نكرديم هيچ مشكلي پديد نمي آيد چون مي دانيم معنا و منظور چيست. بنده «ميكروفن» را مثال مي زنم. وقتي مي پرسم «ميكروفن» يعني چه؟ اصل آن چه بوده است؟ كلمه ميكرو اين جا چه معنايي دارد؟ فن يعني چه؟ اين تركيب چه معنايي را مي رساند؟ اما وقتي معني ميكروفن را مي دانم، ديگر آن چنان لزومي ندارد كه درباره لفظ آن تحقيق كنم. معناي ولايت فقيه را همه ما مي دانيم يعني چه. در ولايت فقيه نه صحبت از محبت است و اينكه فقيه را بايد دوست داشت و نه صحبت از نصرت؛ يعني فقيه شما را نصرت مي كند، در آيه «مالكم من دون الله من ولي و لانصير»(5) آيا مي توان گفت ولي يعني محب يا ناصر؟ آيا تحقيق در اصل اين واژه مشكلي را براي ما حل مي كند؟
حكومت، لازمه زندگي اجتماعي
يك موضوع پيش همه اقوام و عقلاي عالم مطرح بوده و هست و خواهد بود و آن اين كه وقتي جامعه تشكيل شد، مردمي دور هم زندگي كردند، نيازي ايجاد مي شود كه يك نهادي بايد آن را برطرف كند. شخص يا اشخاص و يا هيئتي بايد باشد كه اين نيازها را برطرف كند. انسانها وقتي تنها زندگي مي كنند اين نيازها را ندارند. اگر بنا بود يك انسان باشد؛ يك انسان غارنشين كه احتياجي به تشكيل حكومت، دستگاه قضايي و دستگاه مقننه و مجري احكام و اين حرفها نداشت. اين يك نفر، حداكثر بايد ببيند خدا چه گفته است. حتي راست و دروغ گفتن برايش مطرح نيست. يكي نيست با او حرف بزند تا راست بگويد يا دروغ بگويد. كسي نيست به او ظلم كند يا او به آن فرد ظلم كند؛ زندگي فردي است، اما وقتي چند نفر با هم زندگي مي كنند روابطي ميان اينها به وجود مي آيد كه اين روابط، نيازهايي را ايجاب مي كند. اين نيازها غير از خوردن و آشاميدن فردي يا غير از آن نيازي است كه انسان به خدا دارد و يا بايد خدا را عبادت كند. در زندگي اجتماعي نيازهاي ديگري بين انسانها با همديگر پديد مي آيد و تزاحماتي برايشان اتفاق مي افتد، حتي در اين كه ميوه اي را از درختي بخورند؛ اين مي خواهد بگيرد آن هم مي خواهد بگيرد، دعوا بينشان اتفاق مي افتد. زميني را كسي تصرف كرده و در آن نشسته، ديگري مي گويد بلند شو من مي خواهم بنشينم. اين براي يك زندگي دو نفره است چه برسد به روابط پيچيده اي كه امروز مي بينيد. هر روز هم يك نوع رابطه جديدي پديد مي آيد، قرارداد مي شود و قانون برايش جعل مي كنند، كنوانسيون درست مي كنند. اين در روابط اجتماعي و لازمه زندگي اجتماعي است. اين روابط، نيازهايي را ايجاب مي كند؛ پس غير از خود افراد ـ از آن جهتي كه يك فرد است ـ بايد كسي باشد كه اين نياز را تأمين كند. اول اين كه اگر اختلافي بين اينها پيدا شد بتواند حل كند. بدين معنا كه هرچه اين گفت براي هر دو اعتبار داشته باشد؛ مقيد باشند كه قضاوت او را بپذيرند. مقرراتي براي زندگي شان لازم است. اينكه دو نفر را مي گوييم، دو نفر فرضي است والا اجتماعات، معمولا از ميليون هم تجاوز مي كند. ميليون ها انسان وقتي با هم زندگي مي كنند طبعا اختلافاتي ميان شان پديد مي آيد. هيچ جامعه اي نيست كه اختلافي بينشان نباشد. چنين جامعه اي در عالم وجود نداشته است و نمي شود پيش بيني كرد كه روزي هم چنين جامعه اي به وجود بيايد. ان شاءالله همه ما زنده باشيم و زمان ظهور حضرت ولي عصر عجل الله فرجه الشريف را ببينيم؛ چون بي ترديد زمان حكومت ايشان حق كسي پايمال نمي شود. اگر كسي ظلم كرد مجازاتش مي كنند، اما اين كه اصلا هيچ ظلمي به هيچ كس نشود، هيچ اختلافي بين دو نفر پيدا نشود چنين چيزي معلوم نيست در اين عالم اتفاق بيفتد. اصلاً زندگي آدميزاد همين است. اين تزاحمات هست و ناچار منشأ اختلافاتي مي شود.
قانون و مجري قانون
براي اينكه اين نياز برطرف بشود دو چيز لازم است: اول اين كه مقرراتي باشد كه براي رفع اختلافات، آن مقررات را معتبر بدانند، ولي وجود خود اين مقررات هميشه كارساز نيست؛ فرض كنيد اگر اموالتان با هم مخلوط شد و نمي دانيد چقدر مال اين بود و چقدر مال آن، مثلا قرعه بيندازند. اين قانون، اما عملا ممكن است كه طرفين راضي نشوند و حتي با اين كه قانون را قبول دارند خودشان به آن عمل نكنند. نبايد آدم به همسايه اش تجاوز كند، اما در عمل با اينكه اين قانون را هم پذيرفته است، چنين مي كند. غير از كسي كه اين قانون و مقررات را وضع مي كند كسي هم نياز است كه آن قانون را تحميل كند يعني متخلف را وادار كند كه بپذيرد؛ والا مشكل حل نمي شود. شما يك كتاب قانون بزرگ بنويسيد همه جزئيات هم در آن باشد، اما كساني عمل نمي كنند. تجربه نشان داده است كه هميشه عمل به قانون نخواهد شد؛ پس براي اين كه در جامعه نظم باشد، هرج و مرج نشود و فساد پديد نيايد و به تعبير خودمان، اختلال نظام لازم نيايد، لازم است غير از قانون، يك مجري قانون با قدرت اجرايي هم وجود داشته باشد. اسم اين، حكومت است؛ چيزي كه دو عنصر در آن باشد يكي وضع قانون يكي اجراي قانون. اين را امروز در فرهنگ عمومي ما حكومت مي گويند. در كتابهاي فلسفه سياست و كتابهاي سياست هم اسم آن را حكومت مي گويند؛ مثلا مي گويند حكومت يا جمهوري است يا مثلا سلطنتي. اما در زمانهاي مختلف، جاهاي مختلف، واژه هاي متفاوتي در اين باره به كار رفته است. گاهي كلمه «ملك» به كار رفته است :«وجعلكم مّلوكًا...»(6) يا «... أن آتاه اللّه الملك...»(7). گاهي هم كلمه سلطان به كار رفته است. در كتابهاي فقهي ما «سلطان عادل» آمده است. كلمه حاكم هم ذكر شده است. اصلاً واژه «حاكم شرع» از مسائل ارتكازي همه ما ايراني هاست. كلمه حاكم كه از حكومت است. ملك كه مل ك از آن گرفته مي شود و جمع آن ملوك است. در روايات «سلطان حق» و «سلطان جائر» داريم؛ »من رأي سلطانا جائرا« يعني همين، يعني حاكم جائر. واژه ولي و والي هم به كار رفته است.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه- قم مدرسه فيضيه، 23/1/89
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-رعد، 11 2- بقره، 752 3- محمد، 11 4- كهف، 44.
5- عنكبوت، 2.2 6- مائده، 20 7- بقره، 258
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



تحصيل 130 هزار طلبه در حوزه هاي علميه كشور

معاون شهرستان هاي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران كشور گفت: بيش از 130 هزار نفر طلبه خواهر و برادر در حوزه هاي علميه مناطق مختلف كشور به تحصيل مشغول هستند.
حجت الاسلام والمسلمين «رسول ابراهيميان» در سفر به يزد در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: از اين تعداد 100 هزار نفر از برادران و بقيه هم خواهران هستند.
وي اضافه كرد: استقبال خواهران براي ادامه تحصيل در حوزه هاي علميه بسيار چشمگير است و اين روند رو به افزايش است.
وي اضافه كرد: خوشبختانه اكثر حوزه هاي علميه در دو سطح دو و سه كه شامل مدارك كارشناسي و كارشناسي ارشد مي باشد، فعاليت دارند.
معاون شهرستان هاي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران كشور با بيان اينكه 280 مدرسه علميه مخصوص خواهران در كشور فعال است تاكيد كرد: توجه به كيفيت در برنامه ها و فعاليت هاي علمي و فرهنگي بر كميت در اين حوزه ها اولويت دارد.
ابراهيميان خاطرنشان كرد: تحقق اهداف عاليه نظام مقدس جمهوري اسلامي و مقابله با تهديد نرم و اهداف فرهنگي دشمن يكي از برنامه هاي اين حوزه ها مي باشد. وي گفت: خواهران طلبه با تحصيل علم و اخلاق در اين حوزه ها مي توانند در تربيت نسل جوان و آينده سازان كشور بسيار نقش آفرين باشند.
وي افزود: هم اكنون حوزه هاي علميه خواهران در هشت منطقه در سطح كشور فعاليت دارند و استان هايي كه مدرسه علميه زيادي داشته باشند خودشان به صورت مستقل يك منطقه تلقي مي شوند.

 



با صدور بيانيه اي صورت گرفت
تاكيد شوراي نگهبان بر جلوگيري از نفوذ نامحرمان و منحرفان به نظام اسلامي

شوراي نگهبان با صدور بيانيه اي بر تداوم نقش آفريني اين نهاد در دفاع از اسلام و قانون اساسي و انسداد راه نفوذ نامحرمان و تفكرات التقاطي به جمهوري اسلامي تاكيد كرد.
در بخشي از اين بيانيه كه به مناسبت 26 تيرماه سالروز تشكيل شوراي نگهبان منتشر شده آمده است: اين نهاد مقدس كه تاسيس آن ثمره مجاهدت ها و رشادت هاي علماي فرهيخته و انديشمندان ايران اسلامي در دوران معاصر است، اگرچه از منظر حراست از قانون اساسي داراي نمونه هايي در ساير نظام هاي حقوقي جهان است اما به لحاظ حراست از تعاليم و احكام الهي، نهادي بي نظير است كه آرزوي ديرينه مبارزان راه اسلام را تحقق بخشيده است. در پايان اين بيانيه تاكيد شده است: اين نهاد كارآمد و موثر، به تعبير رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به عنوان عماد دين و ملت، راه هرگونه نفوذ را براي نامحرمان و تفكرات التقاطي و ضداسلامي به جمهوري اسلامي ايران سد كرده است.

 



طرح جديد مجلس براي برخورد با مجرمين رايانه اي

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد كه كميسيون متبوعش براي رفع خلأ قانوني برخورد با مجرمين جرايم رايانه اي طرح هاي ويژه اي را در دستور كار دارد.
«سيدحسين نقوي حسيني» نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران در رابطه با وضع قانون مجازات براي متخلفين در بخش مجازي با اشاره به قانون مجازات جرائم رايانه اي افزود: مجلس و كميسيون امنيت ملي براي رفع ابهامات يا پر كردن خلاهاي قانوني در خصوص جرايم رايانه اي تصويب طرح هاي لازم را در دستور كار خود دارد و لوايح مربوط به اين بخش را مورد بررسي و تصويب قرار خواهد داد.
وي در ادامه اظهار داشت: مشكلات دنياي مجازي محدود به ايران نبوده و كشورهاي پيشرفته جهان نيز مورد تهاجم هكرها و به سرقت رفتن اطلاعاتشان توسط اين افراد قرار دارند.
نقوي حسيني در ادامه اظهار داشت: امروزه جمهوري اسلامي ايران نيز در بخش جنگ سايبري توانمندي هاي خود را نشان داده و ضمن دفاع از سايت هاي هسته اي خود در برابر حملات دشمن سايت هاي موشكي و هسته اي رژيم صهيونيستي را مورد تهاجم قرار داده است.

 



فعالان سياسي: دستگاه قضايي با هتاكان به سپاه برخورد كند

با گذشت يك هفته از نامه گستاخانه برادر رئيس جمهور سابق كشورمان به فرمانده سپاه، برخي از فعالان سياسي و اعضاي كميسيون حقوقي مجلس خواستار برخورد قاطع دستگاه قضايي با هتاكان به سپاه شدند.
حجت الاسلام «سيدمصطفي طباطبايي نژاد» عضو كميسيون قضايي مجلس در گفت وگو با فارس با اشاره به نامه اخير محمدرضا خاتمي عضو حزب منحله مشاركت خطاب به فرمانده سپاه اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يكي از دستاوردهاي بسيار پربركت انقلاب و بازوي توانمند نظام است.
طباطبايي نژاد با بيان اينكه هتاكان به سپاه در حدي نيستند كه سخن آنها به حساب آيد، گفت: يك سري افراد كه پيشينه و اقدامات آنها مشخص است، موضعي را در مقابل سپاه و فرمانده آن گرفته اند و از آنجا كه اين افراد در حدي نيستند كه بخواهيم صحبت هاي آنها را به حساب آوريم، مطمئنا با اين سخنان خللي در روند كار سپاه و انجام وظيفه اين نهاد در قبال انقلاب به وجود نخواهد آمد.
طباطبايي نژاد با بيان اينكه دستگاه قضا وظيفه خود مي داند كه با هتاكان سپاه پاسداران برخورد كند، خاطر نشان كرد: مطمئنا خود فرمانده سپاه پاسخ اين سخنان را خواهد داد اما اگر اين افراد بخواهند با اين مواضع سپاه را زير سوال ببرند، دستگاه قضا نيز با آنها برخورد مي كند.
حجت الاسلام سيدمحمد موحد عضو كميسيون اصل 90 مجلس نيز دراين باره با ذكر اين نكته كه «تحت هيچ شرايطي نبايد اجازه دهيم كه سپاه در راستاي اهدافش تضعيف شود و همه بايد از حضور سپاه به تمام معنا حمايت كنيم»، از وظيفه دستگاه قضايي در برابر هتاكان جايگاه سپاه پاسداران سخن به ميان آورد و گفت كه دستگاه قضايي كشورمان موظف است هر جا كه احساس كرد به هر يك از اركان نظام از جمله «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» جسارتي شده و جايگاه اين نهاد تضعيف شد و يا مقابله اي صورت گرفت، به تمام معنا ورود كرده و برخورد قانوني و لازم را انجام دهد.
«حسين فدايي» نماينده مردم تهران و دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي نيز دراين باره گفت: يكي از وظايف سپاه اين است كه عناصر فاسد، منحرف و مسئله دار را شناسايي كرده امنيت فكري را براي جامعه به وجود آورد؛ كساني كه انحراف فكري داشته و دست در دست دشمنان ملت ايران دارند، بايد توسط سپاه و دستگاه هاي امنيتي شناسايي و به مردم معرفي شوند.
وي اظهار داشت: سپاه وظيفه دارد كه توطئه ها و ترفندهاي منحرفان و عناصر مسئله دار را شناسايي و به مردم معرفي كند.
كاظم جلالي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با محكوم كردن هتاكي اخير عليه سپاه تاكيد كرد كه نبايد جايگاه سپاه مخدوش و نسبت به اين نهاد هتاكي شود و دستگاه قضايي نيز بي ترديد بايد در برابر هتاكي نسبت به سپاه به وظيفه خود عمل و با آنان برخورد كند.

 



معاون فرهنگي ستاد عالي كانونهاي فرهنگي- هنري مساجد:
5/1 ميليون نفر در برنامه هاي اوقات فراغت كانون هاي فرهنگي- هنري شركت دارند

در تابستان سال جاري 5/1ميليون نفر از جوانان در برنامه هاي اوقات فراغت كانونهاي فرهنگي هنري مساجد شركت مي كنند.
به گزارش خبرنگاركيهان مرتضي طاهري در يك نشست خبري ضمن اعلام اين خبر به تشريح برنامه هاي ستاد عالي كانونهاي فرهنگي- هنري مساجد براي اوقات فراغت جوانان پرداخت. وي افزود: شيوه هاي نوين آموزش در حوزه معارف دين، انتشار نشريات تجربي و شعر از برنامه هاي شاخص اين ستاد در سال جاري است.
ظاهري افزود: مرحله كشوري جشنواره نشريات تخصصي، تجربي و وبلاگ نويسي در رشته هاي خبر، گزارش، مقاله، سرمقاله، گفتگو، عكس، صفحه آرايي، طنز و كاريكاتور با مشاركت فعالان بيش از 800 نشريه تجربي در سطح مساجد در هفته آينده برگزار مي شود.
معاون فرهنگي ستاد عالي كانونهاي فرهنگي مساجد در ادامه اظهار داشت: امسال بيش از 50 نوع فعاليت فرهنگي- هنري در سطح كشور انجام خواهد شد كه براي اين فعاليتها حدود 15 ميليارد تومان هزينه مي شود.
طاهري در ادامه افزود: مرحله استاني جشنواره قرآني «مدها متان» در رشته هاي حفظ، قرائت، ترتيل، تفسير، اذان، مفاهيم قرآن و نهج البلاغه و صحيح خواني حمد و سوره و اذكار نماز نيز با مشاركت حدود 20 هزار نفر در تابستان امسال اجرا مي شود. وي اظهار داشت: در نظر داريم كه كانونهاي موفق را به عنوان كانون برتر معرفي كنيم تا ساير كانونها از برنامه ها و تجربيات آنها استفاده نمايند. طاهري در پاسخ به سؤال خبرنگار كيهان كه پرسيد ملاك انتخاب كانونهاي برتر چيست گفت: ميزان جذب مخاطب، تنوع برنامه هاي ابتكاري و نوع اثرگذاري از عوامل موثر در انتخاب كانونهاي برتر است.
وي همچنين در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ما كه پرسيد: چه تمهيداتي براي نظارت مناسب بر كار كانونها و نيز ادارات استانها و شهرستانها انديشيده ايد كه كارها به روال بهتر پيش رود و حلقه مفقوده اطلاعاتي بين شما و كانونها از بين برود گفت: در نظر داريم با انتشار نشريه اي سراسري و نيز سايت مركز ستاد عالي كانونهاي فرهنگي هنري، مشكلاتي را كه در اين زمينه وجود دارد، برطرف كنيم.

 



در نشست سازمان منع سلاح هاي شيميايي صورت گرفت
تاكيد عدم تعهد و چين بر انهدام سلاح هاي كشتار جمعي تا 2012

گروه عدم تعهد و چين با اذعان به اين كه مسئله سلاح هاي كشتار جمعي همچنان يكي از تهديدات اصلي براي صلح و امنيت بين المللي به شمار مي آيد، پايبندي كشورهاي دارنده براي نابودي اين سلاح ها تا آوريل 2012 را خواستار شدند.
گروه كشورهاي عدم تعهد و چين در بيانيه اي مشترك در اولين روز برگزاري شصت و پنجمين نشست شوراي اجرايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي در لاهه هلند، مواضع مشترك خود را در ارتباط با مهمترين تحولات و مسائل بين المللي مرتبط با اين سازمان تشريح كردند.
در اين بيانيه، گروه عدم تعهد و چين ضمن اذعان به اين موضوع كه مسئله سلاحهاي كشتارجمعي همچنان يكي از تهديدهاي اصلي براي صلح و امنيت بين المللي به شمار مي آيد، پايبندي و تعهد خود مبني بر خلع سلاح كامل و همه جانبه را اعلام كرده و بر اجراي غير تبعيض آميز تمام مفاد كنوانسيون منع سلاحهاي شيميايي تاكيد كردند.
اين بيانيه با تاكيد بر اينكه امحاء سلاحهاي شيميايي از ستونهاي اساسي كنوانسيون منع سلاحهاي شيميايي است و با اشاره به نگراني اعضاي اين سازمان، از تلاش برخي كشورها براي عدم رعايت مهلت قانوني كنوانسيون براي نابودي كامل سلاحهاي شيميايي، از كشورهاي دارنده اين گونه سلاح ها خواستند بر تعهد خود در چارچوب اين كنوانسيون براي عمل به ضرب الاجل قانوني كنوانسيون براي نابودي كامل اين سلاحها تا پايان آوريل 2012 پايبند باشند.

 



اعضاي هفتمين دوره هيئت مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان انتخاب شدند

با تشكيل مجمع عمومي نوبت دوم انجمن روزنامه نگاران مسلمان اعضاي هيئت مديره هفتمين دوره اين انجمن انتخاب شدند.
صبح ديروز با تشكيل مجمع عمومي انجمن روزنامه نگاران مسلمان و برگزاري انتخابات اين انجمن، اعضاي هفتمين دوره هيئت مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان انتخاب شدند.
در اين انتخابات كه با حضور نماينده وزارت كشور برگزار شد به ترتيب آقايان و خانم ها سيدنظام الدين موسوي با 234راي، حسن كربلايي با 204 راي، وحيد جليلي با 184 رأي، پژمان كريمي با 144رأي، علي اكبر روح نواز با 130رأي، پرستو سيفي ناجي با 130رأي، مريم پوريامين با 126رأي، اعظم ناصري با 120رأي، حسن اشجعي با 112 رأي به عنوان اعضاي اصلي هيئت مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان انتخاب شدند.
همچنين عنايت الله سالاريان با 109رأي، صادق مهدي غفراني با 109 رأي و رضا طالب با 99 رأي به عنوان اعضاي علي البدل هيئت مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان انتخاب شدند.
در اين انتخابات آقايان نعمت الله شهبازي با 157رأي و عباس كليايي با 70 رأي به عنوان بازرسين انجمن انتخاب شدند و مهدي يوسفي نيز با 9 رأي به عنوان بازرس علي البدل انجمن روزنامه نگاران مسلمان انتخاب شد.
اعضايي كه در انتخابات امروز حائز بيشترين آرا شدند، پس از تأييد نهايي كميسيون احزاب وزارت كشور به صورت رسمي به عنوان اعضاي هيئت مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان معرفي خواهند شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14