(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 23 تیر 1390- شماره 19974

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ظرفيت جذب دانشجوي دكترا در كشور به 10هزار نفر افزايش يافت
پاسخ وزراي اطلاعات و دفاع كشورمان به اظهارات وزير دفاع تازه كار آمريكا
تعداد نمايندگان مجلس به 310 نفر افزايش مي يابد
چشم به راه سپيده
سردار فروتن: تمامي پايگاه هاي آمريكا در منطقه در تيررس توپخانه سپاه قرار دارد
نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن با شعار كتاب بيداري برگزار مي شود
صالحي: ذره اي از حقوق هسته اي خود عقب نشيني نمي كنيم
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: فعاليت هاي فرهنگي فعلي، مناسب با پيشرفت انقلاب نيست
معاون وزير آموزش و پرورش: مشكل استخدامي دانشجويان تربيت معلم در سال 90 حل مي شود
اختصاص درآمد نمايشگاه مدرسه كالو براي ساخت مدرسه
معاون سازمان شهرداري ها: سربازان وظيفه در شهرداري ها مشغول خدمت مي شوند
معاون اول قوه قضائيه: اسامي متهمان مفاسد اقتصادي پس از صدور حكم تجديدنظر اعلام مي شود
يازدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست افتتاح شد
استخدام 850 نفر در سازمان تامين اجتماعي
اخبار ادبي و هنري



با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي
 ظرفيت جذب دانشجوي دكترا در كشور به 10هزار نفر افزايش يافت

با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره دكترا از 5600نفر به 10هزار نفر افزايش يافت.
محمود احمدي نژاد عصر سه شنبه در جلسه فوق العاده شوراي عالي انقلاب فرهنگي پس از ارائه گزارشي درباره آزمون دوره دكترا- كه امسال براي اولين بار به صورت نيمه متمركز برگزار شده بود- و بحث و تبادل نظر درباره آن براي رفع اشكالات، خواستار افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان دوره دكترا شد و اعضاي شورا نيز اين پيشنهاد را تصويب كردند.
بنابراين مصوبه كه قرار است از امسال اجرا شود، 14هزار و500داوطلب دوره دكترا كه پس از آزمون فراگير براي مصاحبه به دانشگاه هاي كشور معرفي شده بودند به 20 هزار نفر افزايش يافته و ظرفيت نهايي پذيرش دانشگاه ها نيز براي امسال 10 هزار نفر تعيين شد و نيز مقرر شد پذيرفته شدگان آزمون عمومي كه در حال حاضر به پنج دانشگاه مرتبط با انتخاب تحصيلي خود معرفي شده اند به تعداد بيشتري از دانشگاه ها معرفي شوند تا امكان پذيرش براي هر داوطلب افزايش يابد.
همچنين در اين جلسه مقرر شد كه ظرفيت پذيرش دانشجوي دوره دكترا در دانشگاه هاي كشور از بين استعدادهاي درخشان جداي از افزايش سهميه مصوب شده حفظ شود.
رئيس جمهور در اين جلسه با اشاره به اينكه تراكم جمعيتي آزمون هاي تحصيلات دانشگاهي از دوره كارشناسي به دوره كارشناسي ارشد انتقال يافته و در حال انتقال به آزمون دوره دكترا نيز هست، گفت: بايد از حالا به فكر چاره اي براي افزايش شتابان داوطلبان تحصيل در دوره دكترا بود و امكانات و بسترهاي لازم براي شكوفايي استعداد جوانان كشور را در داخل فراهم كرد.
احمدي نژاد تعدادي از ايراداتي را كه كارشناسان و برخي از روسا و اساتيد دانشگاه ها به برگزاري آزمون نيمه متمركز دوره دكترا وارد كردند، صحيح دانست و اظهار كرد: قطعا نمي توان روشي را اعمال كرد كه هيچ اشكال و ضعفي نداشته باشد اما اين طرح با هدف ارتقاي كيفيت پذيرش دانشجو در دوره دكترا طراحي و اجرا شده و لازم است آقاي دكتر دانشجو و همكارانشان در رفع ضعف ها و ايرادات احتمالي آن تلاش كنند و با پيشنهادي كه تصويب شد برخي اشكالات را همين امسال رفع كرده و اشكالات باقيمانده را نيز براي سال تحصيلي آينده مرتفع كنند.
رئيس جمهور تصريح كرد: براي فراهم كردن امكانات مادي و هزينه هاي افزايش پذيرش دانشجو در دوره دكترا حتما مساله در جلسه هيات دولت مطرح شده و تدابير لازم اتخاذ خواهد شد.

 



پاسخ وزراي اطلاعات و دفاع كشورمان به اظهارات وزير دفاع تازه كار آمريكا

سرويس سياسي-
وزراي اطلاعات و دفاع جمهوري اسلامي ايران به ادعاهاي اخير وزير دفاع جديد آمريكا پاسخ دادند.
حجت الاسلام حيدر مصلحي وزير اطلاعات در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تهديدات وزارت دفاع آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران توخالي است، اظهار داشت: آمريكا 32 سال است اين تهديدات را عليه جمهوري اسلامي اعمال كرده اما راه به جايي نمي برد.
وي تصريح كرد: در اعترافات خود آمريكايي ها نيز اين مسئله وجود دارد و كمك ها و حمايت هاي سران اين كشور به مجموعه معاند بانظام، گواه اين موضوع است.
وزير اطلاعات با بيان اينكه آمريكايي ها خود مطرح مي كنند كه تا چه اندازه پول در شبكه مجازي هزينه كرده اند، يادآور شد: اين نوع اقدامات و تهديدات براي ملت ما عادي بوده و تو خالي است. آمريكايي ها هرگاه در عرصه هاي مختلف در مقابل افكار عمومي دنيا كم مي آورند، دست به چنين اقداماتي مي زنند.
سردار احمد وحيدي نيز بعدازظهر سه شنبه در مراسم اختتاميه اولين همايش نيروي دريايي راهبردي كه در محل دانشگاه جنگ برگزار شد، ادعاي اخير وزير دفاع آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران مبني بر ارسال سلاح به شبه نظاميان عراق را نوعي فرافكني دانست و گفت: هژموني آمريكا در منطقه از هم پاشيده و اظهارات وزير دفاع اين كشور عليه ايران نيزناشي از ضربات اين شكست سياسي است.
وزير دفاع همچنين نظام امنيتي درياي سرخ، اقيانوس هند و درياي مديترانه را براي ايران مهم توصيف كرد و افزود: درياي سرخ بخشي از محيط پيراموني امنيتي ايران محسوب مي شود و حضور نيروهاي ايراني در اين منطقه نيز ناشي از اين موضوع است.
وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران با حضور در درياي سرخ گام بلندي را برداشته كه به مفهوم آغازين گام هاي ما در شكل دادن به نظام امنيتي در منطقه است.
گفتني است «لئون پانه تا» وزير دفاع جديد آمريكا روز دوشنبه در بغداد و پس از آنكه تعداد تلفات نظاميان آمريكايي در عراق بار ديگر افزايش يافت، گفت كه نيروهاي آمريكايي در حال تعقيب شورشيان مورد حمايت ايران در عراق هستند.
وي گفت: ما بايد به طور يكجانبه قادر باشيم كه تهديدات را برطرف كنيم. ما در حال انجام اين كار هستيم.
وزير دفاع جديد آمريكا در ادامه سخنان خود كه در اردوگاه ويكتوري در نزديكي فرودگاه بغداد صحبت مي كرد، مدعي شد كه ايران به ارسال سلاح به داخل عراق مي پردازد و بسياري از آمريكايي ها به همين دليل در عراق كشته شدند.

 



در صورت تصويب لايحه پيشنهادي دولت
تعداد نمايندگان مجلس به 310 نفر افزايش مي يابد

وزير كشور از تصويب پيشنهاد افزايش 20 نماينده به 20 استان كشور در جلسه هيئت دولت خبر داد.
مصطفي محمدنجار وزير كشور ظهر چهارشنبه كه با خبرنگاران در حاشيه جلسه هيات دولت گفت وگو مي كرد، با اشاره به مصوبه دولت گفت: در جلسه هيات دولت بحث لايحه اصل 64 قانون اساسي مطرح و به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: براساس اصل 64 قانون اساسي هر ده سال يك بار مي توانيم 20 نماينده به تعداد كل نمايندگان اضافه كنيم كه با توجه به اين اصل از قانون اساسي و از مجموع 31 استان كشور در مورد 20 استان، افزايش 20 نماينده به تصويب هيئت دولت رسيد كه لايحه افزايش نمايندگان 20 استان به مجلس مي رود و اميدواريم هر چه سريع تر مورد رسيدگي قرار گيرند.
وزير كشور با بيان اين كه اين لايحه علاوه بر افزودن 20 نماينده به تعداد نمايندگان مجلس بحث اصلاح حوزه هاي انتخابيه و تقسيمات كشوري را نيز شامل مي شود خاطرنشان كرد: براي اين لايحه به مدت يك سال كار كارشناسي انجام شده كه امروز مطرح شد و به تصويب رسيد.
نجار يادآور شد: بر اساس لايحه افزايش تعداد نمايندگان حوزه هاي انتخابيه از 207 به 223 حوزه ارتقاء پيدا مي كند و تعداد نمايندگان نيز از 290 به 310 نفر افزايش پيدا مي كنند.
ميرتاج الديني: نامه 4 وزير پيشنهادي دوم مرداد
به مجلس ارسال مي شود
معاون پارلماني رئيس جمهور از ارسال نامه 4 وزيرپيشنهادي دولت در دوم مردادماه به مجلس خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين ميرتاج الديني در حاشيه جلسه هيات دولت گفت: انشاءالله نامه 4 وزير پيشنهادي دولت در دوم مرداد از سوي رئيس جمهور به مجلس ارائه مي شود و سپس در مجلس نيز اين امر روند خود را طي خواهد كرد.
ميرتاج الديني با بيان اين كه چهار وزير براي وزارتخانه هاي ورزش و جوانان، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت نفت به مجلس معرفي خواهند شد، گفت: اين چهار وزارتخانه در حال حاضر با سرپرست اداره مي شود. وي با بيان اين كه در مورد اسامي قطعي كساني كه براي اين 4 وزارتخانه معرفي مي شوند، بايد منتظر ماند گفت: من در مورد اسامي قطعي چيزي اعلام نمي كنم ، ولي علي القاعده وقتي ادغام صورت گرفت، وزيرهايي كه قرار است بمانند سرپرست شدند. ميرتاج الديني در بخش ديگري از صحبت هاي خود در پاسخ به سوالي در مورد روند تعامل بين دولت و مجلس گفت: اكنون تعامل خوبي بين دولت و مجلس وجود دارد كه نمونه هاي آن را مي توان در بحث ادغام وزارتخانه ها مشاهده كرد كه تعامل خوبي بود. وي گفت: البته بايد مواظب برخي از حاشيه ها و كساني كه بعضا باعث تنش بين دولت و مجلس هستند و دنبال تنش هستند بود. بايد مواظب چنين تفكراتي بود. وگرنه كليت دولت و مجلس با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري همكاري خوبي دارند و هدف آنها رفع همه مشكلات جامعه و مردم است.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر و در آستانه ميلادت اي مراد غايب از نظر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

پايان سفر
شب حرمان دل ما به سحر نزديك است
روز برگشتن جانان ز سفر نزديك است
در فراقش چه جگرها كه نشد خون و نسوخت
چيدن حاصل خونهاي جگر نزديك است
اي به جان آمده از طول شب و سختي راه
قدمي پيش كه پايان سفر نزديك است
دور اي خار مغيلان كه حرم شد پيدا
مرگ بر شام تباهي كه سحر نزديك است
دل هر جايي من قدر بدان امشب را
شب قدر است و دعايت به اثر نزديك است
آفرينش همه را چشم به راه مهدي است
فجر تابيدن آن طرفه قمر نزديك است
مهدي منتظر آمد كه ز فيض نظرش
به نظر آمدن اهل نظر نزديك است
جنبشي در همه ذرات جهان افتاده است
آن قيامت كه خدا گفته مگر نزديك است؟
دشمن از تيره دلي آمدن مهدي را
گر خطر خواند بگو وقت خطر نزديك است
ياد آن شاعر عارف كه «مؤيد» فرمود
كه ز شب هر چه برآيد به سحر نزديك است
سيد رضا مؤيد
¤¤¤
ترجمان دلتنگي
مائيم و دلي زعشق رويت سرشار
اي مرد خدا، سوار آيينه تبار
هر فاصله ترجمان دلتنگي ماست
بازآ و همه فاصله ها را بردار
¤¤¤
پيغام سپيده
آهوي رميده اي كه برمي گردي
پيغام سپيده اي كه برمي گردي
گفتيم شبي سياه از غم داريم
انگار شنيده اي كه برمي گردي
¤¤¤
نسل بهار
از نسل گل و بهار و آيينه توئي
منظومه انتظار ديرينه توئي
ما منتظران وعده ديداريم
خورشيد زلال روز آدينه توئي
¤¤¤
زلال نور
ما زمزمه حضور را مي فهميم
معناي زلال نور را مي فهميم
از بس كه به داغ انتظارت مانديم
اي باور دل! ظهور را مي فهميم
¤¤¤
دل تنها
اي معطر ز عطر روي شما
باغ سبز بهار باور ما
با شما، ما و يك جهان شادي
بي شما، ما و يك دل تنها

 



سردار فروتن: تمامي پايگاه هاي آمريكا در منطقه در تيررس توپخانه سپاه قرار دارد

معاون هماهنگ كننده نيروي زميني سپاه تاكيد كرد كه توپخانه اين نيرو آمادگي كامل براي مقابله با پايگاه هاي نظامي آمريكا در منطقه را دارد.
سرتيپ پاسدار «ابوالقاسم فروتن» در گفت وگو با فارس، با اشاره به تهديدات دشمنان عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت: زماني كه دشمنان به يك ملت چنگ و دندان نشان مي دهند در حالي كه آن ملت در جغرافياي سياسي خود زندگي آرامي را تدارك مي بيند، ما وظيفه دفاع را داريم.
وي افزود، زماني كه تهديدات در حوزه رواني باشد، در حوزه رواني جواب دشمن را مي دهيم و زماني هم كه تهديدات در حوزه عمل باشد آنها خواهند ديد كه چه قابليت هايي در مجموعه سپاه و به خصوص نيروي زميني وجود دارد و همان طور كه عراق در جنگ تحميلي از ايران ضربه خورد، آمريكا هم در صورت مقابله با ايران آينده عراق را خواهد داشت زيرا سپاه قابليت ها و دانش بالاتر و تجربه بيشتري نسبت به گذشته دارد.
فروتن ادامه داد: اگر ما در دوران دفاع مقدس براي تهيه يك سلاح محدود مشكل داشتيم ولي الان جزو صادركنندگان تجهيزات نظامي هستيم و در صورت تهديد از تمام توان نظامي و دفاعي خود استفاده مي كنيم و با اقتدار مقابل متجاوزان مي ايستيم. معاون فرمانده نيروي زميني سپاه تاكيد كرد: در حوزه بازدارندگي همان طور كه فرماندهي معظم كل قوا فرمودند كه دستمان بايد روي ماشه باشد، طبيعي است كه مجموعه توپخانه نيروي زميني سپاه نيز در آمادگي كامل براي مقابله با پايگاه هاي نظامي آمريكا در منطقه به سر مي برد.

 



نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن با شعار كتاب بيداري برگزار مي شود

رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم از برگزاري اين نمايشگاه از ششم مرداد تا چهارم شهريور با شعار «قرآن؛ كتاب بيداري» خبر داد.
به گزارش فارس، نشست خبري نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، با حضور حجت الاسلام «حميد محمدي» قائم مقام قرآني وزير ارشاد و رئيس نمايشگاه و حجت الاسلام «سيدمهدي تقوي» سرپرست سازمان فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور در محل اين سازمان برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، تقوي در سخناني كوتاه، نمايشگاه قرآن را محل عرضه و نمايش هويت فرهنگي جمهوري اسلامي ايران دانست.
در ادامه اين نشست، حجت الاسلام محمدي به تبيين ويژگي هاي نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم تهران پرداخت و گفت: اين نمايشگاه محل عرضه فعاليت هاي مختلف قرآني در طول سال است و اگر بخواهيم تحليلي از دستاوردهاي قرآني كشور داشته باشيم، مي توانيم به اين نمايشگاه استناد كنيم. رئيس مركز توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني كشور با برشمردن كاركردهاي ديگر نمايشگاه قرآن گفت: معتقديم بازديدكنندگان نمايشگاه بايد پس از حضور در نمايشگاه تا حدودي رفتار و كردارشان به سمت قرآن كريم متمايل شده باشد و تحول خارجي آنان مشهود باشد.
محمدي درباره شعار نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم افزود: در نمايشگاه امسال به مقوله بيداري اسلامي نگاه ويژه اي داريم، ضمن اينكه بيداري اسلامي اوليه در خود مخاطبان و با كمك قرآن در افراد شكل مي گيرد. از اين رو شعار نمايشگاه را «قرآن؛ كتاب بيداري» تعيين كرديم.
وي افزود: با توجه به اهميت اين موضوع، نخستين غرفه اي كه بازديدكنندگان از نمايشگاه وارد آن مي شوند؛ غرفه «بيداري اسلامي» است و كنار آن نيز غرفه «دشمن شناسي» قرار دارد. اين غرفه ها بالاي پله هاي ورودي شبستان قرار دارد. رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در بخش ديگري از سخنان خود به «تولي» و «تبري» از فروعات دين اشاره كرد و گفت:در بحث «تولي» يعني محبت و دوست داشتن اهل بيت عليهم السلام مشكلي نداريم اما در تبري و مخاصمه فكري و روحي با جريانات معاند اسلام عملكرد مطلوبي نداريم. وي با بيان اينكه بخش بسيار ويژه اي در فضاي خارج از نمايشگاه در رابطه با ولايت فقيه در نظر گرفته شده است، گفت: اين بخش، بسيار ويژه طراحي شده است، به گونه اي كه در هر ساعت حداكثر 50 نفر مي توانند از آن بازديد كنند.
حجت الاسلام محمدي در بخش ديگري از سخنان خود به بخش هاي مختلف نمايشگاه اشاره كرد و گفت: يكي از نقاط قوت نمايشگاه امسال، بخش دانشگاهي است كه 72 غرفه و برگزاري 86 نشست را شامل خواهد شد.
رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم افزود: گرايش هنري نمايشگاه به شدت ارتقاء يافته است و نگاه ويژه اي به هنر ديني در نمايشگاه امسال داريم.

 



در ادامه تور اروپايي تأكيد شد
صالحي: ذره اي از حقوق هسته اي خود عقب نشيني نمي كنيم

وزير امورخارجه كشورمان بار ديگر با اعلام پايبندي جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود در معاهدهNPT تأكيد كرد كه تهران به هيچ وجه از حقوق هسته اي خود عقب نشيني نمي كند.
«علي اكبر صالحي» ديروز در ادامه سفر به برخي كشورهاي اروپايي و قبل از ترك اتريش به مقصد نيجريه، با وزير امورخارجه اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش فارس، وي پس از ديدار و گفت وگو با «اشپيندل اگر» همتاي اتريشي خود در نشست مطبوعاتي مشترك، بار ديگر با اعلام پايبندي جمهوري اسلامي ايران به تعهداتش بر اساس معاهدهNPT و اساسنامه آژانس تصريح كرد: ما به همان ميزان كه به تعهداتمان پايبند هستيم از حقوقمان نيز ذره اي عقب نشيني نمي كنيم.
وزيرخارجه با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر حرام بودن توليد، انباشت و به كارگيري سلاح هسته اي اظهار داشت اگر ايران مي خواست به دنبال سلاح هسته اي باشد روش ديگري را اتخاذ مي كرد.
صالحي سپس به روابط بسيار خوب ايران و اتريش در دهه هاي اخير اشاره كرد و گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اولين رئيس جمهوري كه به ايران سفر كرد، رئيس جمهور اتريش بود و او انقلاب مردم ايران را تبريك گفت كه اين به عنوان حركتي مردمي و دوستانه در اذهان ملت ما باقي است.
وزير خارجه اتريش نيز در اين نشست گفت: ما خواستار راه حلي براي موضوع هسته اي ايران هستيم و به همين خاطر نيازمند گفت وگوهاي دوجانبه مي باشيم. پيش از اين در ژنو با آقاي صالحي گفت وگو داشتم.
وي در پاسخ به سؤالي درباره برخورد دوگانه اروپا در زمينه حقوق بشر و خارج كردن نام گروهك تروريستي منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي گفت كه هرگونه فعاليت تروريستي با مخالفت شديد كشورش مواجه مي شود.
ديدار صالحي
با نمايندگان پارلمان اتريش
وزيرامورخارجه كشورمان همچنين عصر سه شنبه به وقت محلي با 10 نفر از نمايندگان پارلمان اتريش ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه در محل پارلمان اتريش و با حضور 10 نفر از اعضاي كميسيون سياست خارجي پارلمان اتريش از 5 حزب اصلي اين كشور برگزار شد، خانم اورزولا پلاسنيك معاون كميسيون سياست خارجي پارلمان اتريش ضمن ارائه گزارشي از فعاليت هاي پارلمان اين كشور خواستار آگاهي از ديدگاهها و مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات منطقه از جمله عراق، افغانستان، بحرين و سوريه شد.
در اين ديدار همچنين درباره مسائلي چون افراط گرايي، تروريسم، موضوع هسته اي، حقوق بشر و جايگاه زنان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
طرف اتريشي در اين ديدار با اشاره به روابط نزديك ايران و اتريش مذاكره و گفت وگو را ضروري و مهم برشمرد و تأكيد كرد: بايد تلاش شود موانع و مشكلات از طريق گفت وگو و ديالوگ برطرف شود.
پلاسنيك تأكيد كرد: ترديدي وجود ندارد كه جمهوري اسلامي ايران يك قدرت منطقه اي است و اقتصادش در حال ظهور مي باشد. وزير امورخارجه كشورمان ديروز به منظور شركت در چهاردهمين اجلاس شوراي وزيران گروه دي هشت، وين را به مقصد ابوجا، پايتخت اتريش ترك كرد.

 



معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: فعاليت هاي فرهنگي فعلي، مناسب با پيشرفت انقلاب نيست

همدان-خبرنگار كيهان:
فعاليت هاي زيادي در حوزه فرهنگ در كشور انجام شده است ولي متناسب با پيشرفت انقلاب، كارهاي زيادي نيز بر زمين مانده است.
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب در مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه كتاب استان همدان گفت: رهبر معظم انقلاب نظرات مختلفي را در حوزه مهندسي فرهنگي كشور بيان فرمودند و اخيرا نيز به تمركز فرهنگي عنايت ويژه اي را داشته اند و به اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوع خطر رواج «زندگي به سبك غربي» را گوشزد كرده اند و يقينا با كتاب مي توان به طور نسبي اين موضوع را مورد نقد و ارزيابي قرار داد.
بهمن دري به عناصر موثر در ترويج كتابخواني در بين مردم اشاره كرد و گفت: يكي از كارهايي كه مي تواند كتاب را در منظر آحاد مردم ببرد تعيين سير مطالعاتي است. امروز بايد مسير مطالعاتي براي جوانان تدوين شود و رهبر معظم انقلاب نيز در تربيت فرزندان خودشان به اهميت سير مطالعاتي كه برگرفته از نظرات مرحوم آذر يزدي بود اشاره فرمودند.
معاون فرهنگي وزير ارشاد افزود: دومين مولفه ترويج كتابخواني معرفي كتاب توسط بزرگان است. علما، دانشمندان، اساتيد و بزرگان بايد كتاب هاي مفيد را به مردم معرفي كنند.
گفتني است در مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه كتاب استاني همدان كه با حضور معاون وزير و مسئولان استان برگزار شد از كتاب «بهار 82» حاوي دلاوري هاي مردم همدان در 8 سال دفاع مقدس نوشته گل علي بابايي و «مشق ذوق» كه گزيده اي از آثار خوشنويسي استاد احمد تيموري است رونمايي شد.

 



معاون وزير آموزش و پرورش: مشكل استخدامي دانشجويان تربيت معلم در سال 90 حل مي شود

قزوين - خبر نگار كيهان :
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: مشكل استخدامي دانشجويان تربيت معلم در سال 90 حل مي شود..
«ابراهيم سحر خيز« در جمع خبرنگاران در قزوين با اعلام اين خبر اظهار داشت: دانشجويان دختر فارغ التحصيل مراكز تربيت معلم و دانشجويان پسر اين مراكز كه دوره سربازي را گذرانده اند مشمول اين استخدام هستند و با اخذ مجوز معاونت نظارت و راهبردي رياست جمهوري ، آنان به استخدام وزارت آموزش و پرورش در خواهند آمد.
وي اظهار داشت: دانشجويان فارغ التحصيل مراكز تربيت معلم كه دوره سربازي را نگذرانده اند به عنوان سرباز معلم به كار گرفته مي شوند.
سحر خيز ادامه داد: برگزيدگان مسابقات عملي فني و حرفه اي كشور بدون حضور در كنكور وارد دانشكده هاي فني و حرفه اي مي شوند.
وي افزود: نفرات اول تا سوم آزمون عملي فني و حرفه اي كه به ميزباني قزوين برگزار شد بدون حضور در كنكور وارد دانشكده هاي فني و حرفه اي مي شوند تا در رشته هاي خود ادامه تحصيل دهند.
اين مسئول گفت: آموزشكده هاي فني و حرفه اي با منفك شدن از آموزش و پرورش زير نظر وزارت علوم اداره مي شوند و اين امر موجب شده تا علاقه مندان به تحصيل به اين رشته ها در يك دانشگاه مجاز به نام دانشگاه فني و مهندسي به ادامه تحصيل بپردازند.
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: هيچ مانعي براي ادامه تحصيل دانش آموزان وجود ندارد و وزارت علوم به فارغ التحصيلان اين دانشگاه مدرك معتبر صادر مي كند.
سحرخيز با اشاره به اين كه راههاي متعددي براي ادامه تحصيل دانش آموزان و رشته هاي فني و حرفه اي وجود دارد افزود: حضور در دانشگاه جامع علمي و كاربردي آموزشكده هاي فني و حرفه اي و دانشگاه آزاد از جمله راههاي ادامه تحصيل هنرجويان است.
وي همچنين از تجهيز مراكز فني و حرفه اي سراسر كشور در سال جاري خبر داد و گفت: برنامه وزارتخانه مبني بر جذب 50 درصدي دانش آموزان در رشته هاي فني و حرفه اي است.
سحر خيز ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش نيز 100 ميليارد ريال به منظور تجهيز امكانات اين آموزشگاهها اختصاص داده است.

 



اختصاص درآمد نمايشگاه مدرسه كالو براي ساخت مدرسه

معلم كوچكترين مدرسه دنيا گفت: بخشي از درآمد فروش عكس هاي مدرسه كالو براي ساخت مدرسه در كشور اختصاص مي يابد.
عبدالمحمد شعراني ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در بوشهر در ارتباط با نمايشگاه عكس مدرسه كالو در تهران اظهار داشت: هدفم در اين نمايشگاه اين است كه با فروش عكس هاي مدرسه ام، كمكي ناچيز به جشنواره خيرين مدرسه ساز كشور بكنم كه سهمي بزرگ در آباداني و ساختن ايران اسلامي عزيز دارد.
وي با تشكر از انتشارات علمي فرهنگي كه ميزبان اين نمايشگاه بود، گفت: تمام هزينه هاي نمايشگاه را خودم پرداخته ام و اين نمايشگاه هيچگونه وابستگي به نهاد و سازمان خاصي ندارد.
نمايشگاه عكس مدرسه كالو «كوچك ترين مدرسه دنيا» از 21 تيرماه تا 30 تيرماه در نگارخانه ايوان برپاست.
روستاي كالو در 150 كيلومتري بوشهر در بخش بردخون شهرستان دير قرار گرفته است.

 



معاون سازمان شهرداري ها: سربازان وظيفه در شهرداري ها مشغول خدمت مي شوند

خرم آباد-خبرنگار كيهان:
سربازان وظيفه در شهرداري ها مشغول خدمت مي شوند.
معاون سازمان شهرداري هاي كشور در همايش شهرداران لرستان افزود: براساس ماده 200 قانون برنامه پنجم توسعه كشور، همه شهرداري ها مي توانند در زمان صلح سربازان وظيفه را به كار بگيرند و اين نيروها دوران خدمت سربازي شان را به جاي پادگان ها در شهرداري ها سپري كنند.
مهندس حميدرضا صارمي گفت: دولت در راستاي حمايت از شبكه حمل و نقل روستاهاي اطراف شهرها و مناطق روستايي مبلغ 50 ميليارد تومان براي خريد ميني بوس مورد نياز اين مناطق به شهرداري هاي كشور اختصاص داده است.
وي گفت: 80درصد كل قيمت ميني بوس هاي خريداري شده مورد نياز اين مناطق را دولت تامين مي كند و 20درصد نيز توسط بخش خصوصي پرداخت مي شود.

 



معاون اول قوه قضائيه: اسامي متهمان مفاسد اقتصادي پس از صدور حكم تجديدنظر اعلام مي شود

سرويس شهرستان ها-
اسامي متهمان پرونده هاي مفاسد اقتصادي پس از صدور حكم تجديد نظر در مرحله بدوي، اعلام مي شود.
معاون اول قوه قضائيه سه شنبه شب در مشهد در گفت وگو با خبرنگاران افزود: هم اكنون پرونده هاي قضايي متهمان مفاسد اقتصادي در مجتمع رسيدگي به مفاسد اقتصادي در تهران در حال رسيدگي است و بعد از صدور راي دادگاه تجديدنظر، اسامي اين متهمان در سايت مجتمع ياد شده اعلام مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي ادامه داد: مهمترين سياست هاي دستگاه قضايي كشور در سال جاري تقويت نظارت بر دادسراها و دادگاههاي كل كشور است و بدين منظور معاونتي در قوه قضائيه به اين مهم مي پردازد.
وي گفت: تقويت پيشگيري از وقوع جرم نيز در سالجاري در دستور كار دستگاه قضايي كشور قرار دارد.
رئيسي در ادامه به نقش مساجد در كنترل جرائم اشاره كرد و اظهار داشت؛ مساجد و كانونهاي فرهنگي و هنري وابسته، در پيشگيري از وقوع بسياري از جرائم و همچنين درمان روحي و اخلاقي بسياري از افرادي كه دچار لغزش و ناهنجاري ها شدند، نقش مهمي دارند.
رئيسي همچنين در مراسم ميلاد حضرت علي اكبر(ع) در مشهد گفت: آنان كه زاويه بين خود با ولايت را برداشتند، عاقبت به خير شدند و كساني كه با ولايت زاويه داشتند، عاقبت خوشي نداشته و عاقبت به خير نشدند.
وي ادامه داد: مكتب انتظار به دنبال گسترش عدل و ياري مستضعفان در جهان است و درست در مقابل اين مكتب، نظام سلطه و استكبار جهاني قرار دارد كه درصدد القاي تفكر ظلم پذيري در بين جوامع بشري است.
معاون اول قوه قضائيه خاطرنشان كرد: جوانان مومن حزب الله لبنان در چندين سال پيش با پيروي از مكتب انتظار توانستند جنوب لبنان را آزاد كنند زيرا داراي يك اراده جدي و اميد به آينده بودند.
وي افزود: فلسطينيان نيز با پيروي از همين مكتب توانستند در جنگ غزه به پيروزي برسند و امروز نيز اين حركت در جوامع منطقه دنبال مي شود كه اين بيداري اسلامي از دستاوردهاي مقاومت در لبنان است.
وي اظهار داشت: امروز براي تمامي تحليلگران روشن شده است كه تنها مكتب پيروز در جهان، مكتب اسلامي در قالب تفكر مهدوي است.
حجت الاسلام رئيسي تصريح كرد: در اين راه مهم، اصل اساسي داشتن معرفت و اطاعت پذيري بدون چون و چرا از ولي است زيرا امروز هر كسي كه سيره و رفتارش به امام عصر(عج) نزديك تر باشد، ولايي تر است.
وي يكي ديگر از ويژگي هاي مكتب انتظار را بصيرت افزايي دانست و تصريح كرد: ملاك افراد اين مكتب ماديات نبوده بلكه با چشم دل راه را تشخيص داده و مسير صحيح را انتخاب مي كنند.
معاون اول قوه قضائيه مهم ترين ويژگي ياران امام حسين(ع) در روز عاشورا را غلبه بصيرت بر شمشير دانست و گفت: همين موضوع مهم باعث شد تا يك لشكر عاقبت به خير شده و طرف مقابل راه صد ساله را يك شبه طي كرده و براي هميشه تاريخ منفور شود.

 



يازدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست افتتاح شد

يازدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست ديروز با حضور رئيس سازمان در محل دايمي نمايشگاه ها افتتاح شد.
محمدجواد محمدي زاده، در مراسم افتتاحيه يازدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست با اشاره به اينكه سازمان محيط زيست يك دستگاه فرابخشي است، گفت: راهبري، هدايت، نظارت و برنامه ريزي براي حفاظت از منابع بر عهده محيط زيست است اما اجرا در دست فعالان اقتصادي در بخش دولتي و خصوصي است.
وي با اشاره به درصدي از جرايم كه وارد خزانه مي شود از آن طريق به شهرداري ها واگذار مي شود، گفت: سازمان محيط زيست از عملكرد شهرداري ها كه از محل اين درآمدها براي كارهايي غير از بازسازي و حفاظت از محيط زيست استفاده مي كند گلايه دارد.
محمدي زاده با اشاره به اينكه درشهرداري برخي از استان ها مبالغ جرايم زيست محيطي كه توسط شهرداري دريافت مي شود چندين برابر مقدار بودجه اي است كه شهرداري در كل طول سال دارد، افزود: اين درآمدها صرفا بايد در طرحهاي حفاظت محيط زيست و بازسازي تخريب هاي زيست محيطي استفاده شود.

 



استخدام 850 نفر در سازمان تامين اجتماعي

مديرعامل صندوق سازمان تامين اجتماعي از استخدام 850 نفر در اين سازمان تا پايان سال جاري خبر داد.
به گزارش فارس از بيرجند، رحمت الله حافظي در نشست خبري در خراسان جنوبي به كمبود نيروي انساني تامين اجتماعي در سطح كشور اشاره كرد و اظهار داشت: طي چهار سال گذشته هيچگونه استخدامي از سوي اين سازمان صورت نگرفته است.
وي افزود: اين در حالي است كه تعدادي از نيروهاي سازمان بازنشسته شده و حجم كاري در اين مجموعه نيز افزايش يافته است.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور تصريح كرد: در اين راستا چهارم آذرماه سال جاري آزمون سراسري براي جذب 850 نفر نيروي انساني در سطح كشور برگزار مي شود.
حافظي با اشاره به عملكرد سازمان تامين اجتماعي در سال گذشته، گفت: اين سازمان با پرسنل 60 هزار نفر رشد و ارتقاي قابل توجهي در زمينه هاي مختلف داشته است.
وي در مورد دسترسي عادلانه مناطق محروم از خدمات تامين اجتماعي، يادآور شد: با اقدامات تكميلي و اصلاحي انجام شده در سازمان هم اكنون 20 درصد بيمه شدگان در سطح كشور به درمان مستقيم دسترسي دارند.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور از راه اندازي مركز داده هاي سازمان (ديتا سنتر) در بحث بخش زيرساخت ها و فناوري سازمان خبر داد و گفت: اين مركز براي ارائه خدمات غيرحضوري تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
حافظي ادامه داد: طي سال جاري ارائه خدمات براي كارفرمايان به سمت خدمات غيرحضوري از طريق اين مركز سوق داده مي شود و بيمه شدگان براي اخذ سوابق بيمه خود ازطريق مركز داده ها اقدام مي كنند.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور با بيان اين كه مطالبات اين سازمان از كارفرمايان 3 هزار و 500 ميليارد تومان است، گفت: ميزان مطالبات معوقه در خراسان جنوبي 14 ميليارد تومان است.
حافظي اضافه كرد: سازمان تامين اجتماعي استان مجوز دارد در اين راستا نسبت به تقسيط 36 ماهه معوقات براي رفع مشكل كارفرمايان اقدام كند.
وي ادامه داد: درمان مستقيم به معناي ارائه خدمات درماني در مراكز ملكي سازمان بوده كه افراد مي توانند با مراجعه به اين سازمان از خدمات رايگان تامين اجتماعي برخوردار شوند.

 



اخبار ادبي و هنري

انتشار مجموعه 270 خاطره رهبر انقلاب درباره شهيدان
270 خاطره مقام معظم رهبري درباره شهداي انقلاب و دفاع مقدس در كتاب «به آسمان نگاه كن» تدوين شده است. اين كتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ مي رسد.
هدي شيرازي تدوين گر اين كتاب به خبرگزاري كتاب، اظهار داشت: كتاب «به آسمان نگاه كن» در پنج فصل تدوين شده است. فصل اول اين اثر، خاطرات حضرت آيت الله خامنه اي درباره شهيدان مبارز انقلاب اسلامي مانند نواب صفوي، آيت الله سيدمحمد حسيني بهشتي و محمدعلي رجايي را دربر دارد.
وي در پايان يادآور شد: اين خاطرات از كتاب ها و روزنامه هاي منتشر شده در دهه 1360 و سخنراني ها و خطبه هاي مقام معظم رهبري در نماز جمعه گردآوري شده اند.
برنامه اي براي عصبانيت صهيونيست ها
سري جديد برنامه «پندار» جايگزين «به سوي ظهور» مي شود.
محمد تاجيك تهيه كننده اين برنامه گفت: سري جديد «پندار» با موضوعاتي نظير آخرالزمان، 2012، آرماگدون، بهائيت، جن، هولوكاست، فراماسونري، شيطان پرستي و ... به روي آنتن مي رود.
وي افزود: اگر «پندار» به روي آنتن برود شايد صهيونيست ها به شدت عصباني شوند.
به گزارش ايسنا، اولين قسمت از سري جديد برنامه تلويزيوني «پندار» جمعه-24 تير - ساعت 13و20 دقيقه به روي آنتن شبكه دو سيما مي رود.
گشايش نخستين نمايشگاه هنرهاي تجسمي مقاومت در غزه
نمايشگاهي از آثار منتخب دوره نخست دومين جشنواره جهاني هنر مقاومت در شهر غزه گشايش يافت.
به گزارش فارس، احسان خزعلي، مدير بخش بين الملل دومين جشنواره جهاني هنر مقاومت گفت: نخستين نمايشگاه هنرهاي تجسمي مقاومت، 21 تير در نوار غزه گشايش يافت كه در آن و از ميان 50 اثر شركت كننده، آثار برگزيده بخش بين الملل نخستين جشنواره مقاومت كه اغلب آنها با موضوع و محوريت حضرت امام خميني(ره) و فلسطين است، به مدت چهار روز در دانشگاه هاي مختلف اين شهر به نمايش گذاشته مي شود.
وي برگزاري اين نمايشگاه را ثمره تلاش و پيگيري هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي غزه دانست و افزود: اين نمايشگاه به همت هنرمندان علاقه مند نوار غزه و با حمايت «جزور للفن التشكيل» و«الراعي الرسمي شركه الاسلام للعالم» برگزار شده است.
دومين جشنواره جهاني هنر مقاومت از سوي بنياد فرهنگي روايت و با دبيركلي حبيب الله صادقي آذر ماه سال جاري همزمان در تهران و ساير استان هاي كشور برگزار مي شود.
همكاري خوانندگان ايراني با صهيونيست ها تكذيب شد
معاون مديركل دفتر موسيقي ارشاد، ادعاي يك سايت صهيونيستي مبني بر همكاري خوانندگان پاپ ايراني با اسرائيلي ها را كذب محض اعلام كرد.
علي ترابي معاون مديركل دفتر موسيقي ارشاد در خصوص انتشار خبري در يكي از سايت هاي صهيونيستي مبني بر همكاري خوانندگان اسرائيلي با خوانندگان ايراني به منظور ايجاد روابط فرهنگي گفت: اين اتفاق و انتشار خبري با اين مضمون صدردرصد كذب است و كوچكترين سنديتي ندارد.
به گزارش فارس، پايگاه صهيونيستي «عربيل» در خبري مدعي شد تعدادي از خوانندگان اسرائيلي و ايراني در پايان ماه جاري ميلادي براي ايجاد روابط فرهنگي بين دو كشور گفت وگو خواهند كرد.
تقاضاي پرويز پرستويي از مسئولان
براي توجه بيشتر به ارزش هاي دفاع مقدس
پرويز پرستويي، بازيگر سينما گفت: حفظ ارزش هاي دفاع مقدس بيشتر مورد توجه مسئولان و نهادها قرار گيرد.
وي تصريح كرد: بازي در فيلم هاي دفاع مقدسي را وظيفه خود مي دانم.
اين بازيگر سينما با بيان اينكه در شرايط فعلي جامعه، سينما است كه مي تواند حرف مهمي بزند، گفت: بسياري از جشنواره ها با هزينه هاي ميلياردي برگزار مي شود در صورتي كه اگر اين هزينه ها را بتوانيم در جهت اعتلاي سينما به كار بگيريم، مسلما موفق تر خواهيم بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14