(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 تیر 1390- شماره 19975

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جنگ قدرت در عربستان
افتتاح 3 طرح بزرگ ملي در آذربايجان شرقي
انديشمند عربستاني: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر امت اسلامي و از زمينه سازان ظهور است
نقشه راه تقويت بخش خصوصي دي-8 با همكاري ايران تنظيم مي شود
المنار: بوش گفته بود جنگ 33روزه نسخه آزمايشي جنگ با ايران است
تكذيب مصاحبه آيت الله مصباح يزدي با خبرگزاري مهر
نخستين همايش نكوداشت آيت الله حاج سيد ميرزا آقاترابي در دامغان برگزار شد
دهقان: اعلام برائت از فتنه گران و جريان انحراف لازمه اصولگرايي است
ابوالحسن علوي طباطبايي نويسنده و منتقد متعهد سينما درگذشت
مجروح شدن سفير ايران در بغداد در يك حادثه مشكوك



جنگ قدرت در عربستان

احد كريم خاني
با سرنگوني رژيم هاي ديكتاتوري مصر و تونس، خاورميانه عربي شاهد تحولات كم نظيري است كه از چند ماه پيش چشم جهان را به خود خيره ساخته است. شعله ور شدن آتش نارضايتي عمومي و دروني ملت هاي عرب منطقه كه اكنون دامنگير دولت هايي مانند ليبي، اردن، يمن، بحرين، الجزاير و... شده، بسياري از حاكمان خودكامه كشورهاي منطقه را به وحشت انداخته است.
در اين ميان، با توجه به نقش و جايگاه محوري عربستان سعودي در ميان دولت هاي عربي، تحولات اين كشور زير ذره بين بسياري از كارشناسان و صاحب نظران مسائل سياسي و بين المللي قرار گرفته و در زمينه تاثير رخدادهاي اخير منطقه بر عربستان سعودي گمانه زني هاي متعددي صورت گرفته است . سوال مهمي كه همواره ذهن تحليلگران سياسي و افكار عمومي منطقه و جهان را به خود معطوف كرده است اينكه رژيم ديكتاتوري آل سعود نيز چه زماني دستخوش تغييرات اساسي و يا دچار سرنگوني خواهد شد ؟ يكي از روزنه هاي اميد درباره نقطه شروع سرنگوني اين رژيم ديكتاتوري «كشمكش هاي داخلي بر سر تصاحب قدرت » در بين خاندان آل سعود است . طي روزهاي گذشته با بحراني شدن شرايط جسماني وليعهد عربستان، كشمكش و جنگ قدرت بين فرزندان خاندان آل سعود براي تصاحب مسند شاهزاده سلطان بالا گرفته است.
در همين رابطه كارشناسان و تحليلگران سياسي با اشاره به رقابت تنگاتنگ و شديد ميان شاهزادگان بيشمار سعودي براي تصاحب قدرت، دورنماي مسئله جانشيني پادشاه كنوني عربستان ( ملك عبدالله) را در اين كشور مبهم ارزيابي مي كنند .
عربستان سعودي داراي يكي از عجيب ترين نظام هاي دنياست. جامعه اي متشكل از سنت و مدرنيته. يعني مظاهر و نمادهايي همچون ساختمان هاي بسيار مدرن چند ده طبقه در شهرهاي اين كشور ديده مي شود كه در آنها مغزهايي مربوط به دوران جاهليت اعراب زندگي مي كنند.
با اين وجود بحران حاكميت در كشور عربستان از ديرباز وجود داشته ، اما به دليل شرايط خفقان و تك صدايي كه حاكم است اين اختلافات همواره مخفي نگه داشته مي شد و همواره از بروز آن واهمه داشتند. اين اختلافات به زمان پيدايش و تسلط وهابيت بر شبه جزيره عربستان برمي گردد.
براي تسلط بر اين سرزمين پيمانها و توافقات پنهاني با انگليس در رويارويي با حكومت عثماني صورت گرفت. پس از آن توافقي بين دو جريان از بدو حاكميت بر عربستان بوجود آمد كه در آن، جريان وهابيت به رهبري خاندان « آل شيخ» سلطه ديني و جريان« آل سعود و فرزندانش» تا كنون سلطه سياسي را برعهده داشته اند .
آل شيخ هم اكنون نيز سلطه مذهبي را در شبه جزيره برعهده دارد كه شامل مساجد، حرمين شريفين، هيئت امر به معروف و نهي از منكر و سازمانهاي و موسسات فرهنگي و مذهبي مي شود.
مسائل سياسي هم در اختيار آل سعود است. اين دو جريان اگر چه درباره تقسيم قدرت توافق كردند اما يك تضاد و تعارض در بين آنها وجود داشته و دارد كه بحث بسيار مفصلي است. همچنين در درون خاندان آل سعود اختلافات حكومتي از گذشته وجود داشته است. در اين رابطه دو جريان وجود دارد؛ يك جريان شامل هفت پسر سديري ها مي شود.( السديريون السبعه يا عشيره السديري، اصطلاحاً به هفت برادر تني گفته مي شود كه همه از فرزندان ملك عبدالعزيز آل سعود، پادشاه عربستان و همسر او حصه سديري هستند.) اين هفت تن به نام آل فهد هم مشهورند. اين گروه با جريان دوم يعني نجدي ها در رقابت شديدي هستند و هم اكنون اين رقابت در جانشيني ملك عبدالله تجلي پيدا كرده است.
از زمان به پادشاهي رسيدن ملك فهد در سال 1982، هفت سديري تبديل به نيرومندترين ائتلاف در خاندان حاكم سعودي ها شده اند.
در عربستان جابجايي قدرت هميشه بر موازين قانوني نبوده است و همين مسئله باعث شد اين اختلافات زمينه بروز پيدا كند. بر همين اساس بود كه ملك عبدالله براي جبران خلأ قدرت پس از مرگش شورايي به نام« شوراي بيعت« تعيين كرد. اين شورا خود محل اختلاف است. چون ملك عبدالله رياست آن را بر عهده برادر ناتني خود يعني «شاهزاده مشعل» نهاد. مشعل فردي تاجرمنش است و از فهم و درك سياسي برخوردار نيست به همين دليل بسياري از شاهزادگان به اين مسئله اعتراض دارند.
براساس برآوردها تعداد شاهزاده ها در عربستان به علت تكاثر نسل ها به 6 هزار شاهزاده رسيده است كه از سه نسل مختلف هستند. و اين 6 هزار شاهزاده هر كدام در يك ائتلافي در برابر يك ائتلاف ديگر قرار گرفته اند. در واقع اين شاهزاده ها همه مدعي هستند كه اگر قدرت اول را نگيرند، قدرت دوم و سوم را در دست داشته باشند.
انتخاب شاهزاده «متعب» (فرزند سوم ملك عبدالله) توسط ملك عبدالله به عنوان رئيس گارد ملي و عضو ارشد حكومتي سبب شد ناظران سياسي تاكيد كنند كه همچنان رقابت بر سر قدرت در عربستان وجود دارد و وي مي خواهد «متعب» را به جاي خودش بنشاند .
دراين ميان بايد يادآور شد كه مسئله انتخاب شاهزاده متعب به عنوان رئيس گارد ملي كه نهادي حكومتي نظامي و بسيار تاثيرگذاري است سبب ايجاد شبهاتي شد. لازم به ذكر است كه اين گارد مسئوليتش حفظ رژيم است و انتخاب متعب نشان مي دهد ملك عبدالله يك اقدام پيشگيرانه اي را انجام داد كه قدرت در نسلش باقي بماند.
اما بازگشت ناگهاني چندي پيش «بندر بن سلطان» به رياض اوراق بازي جانشيني ملك عبد الله را در عربستان به هم ريخت. اين مسئله سبب شد كمي تحليل ها و برداشت هاي سياسي تغيير كند . البته درون هيئت حاكمه عربستان رقابتهاي مختلفي وجود دارد. «بندر» فرزند «سلطان» (وليعهد فعلي) است. وي 22 سال در دستگاه ديپلماسي عربستان مشغول به كار بود كه بيشتر اين مدت را در آمريكا به عنوان سفير مشغول به فعاليت بوده است. وي ارتباطات تنگاتنگي با سرويسهاي اطلاعاتي غرب به ويژه سازمان سيا دارد. بندر مدتي پيش، پس از پايان ماموريتش به عنوان سفير در آمريكا به عربستان بازگشت در آن زمان اعلام شد كه وي قصد كودتا داشته است. پس از آن مورد غضب قرار گرفت و دور رانده شد.
بندر پس از سفر سال گذشته ملك عبدالله به آمريكا براي درمان، دوباره به رياض بازگشت. اين مسائل سبب شده بحث و ابهامات درباره مسئله جابجايي قدرت در عربستان جدي شود. آمريكا روي بندر براي پادشاهي در عربستان نظر مثبتي دارد تا پس از ملك عبدالله به تخت حكومت تكيه زند.
در حال حاضر مي توان گفت عربستان كشوري با چهار پادشاه است؛ يكي از آنها «ملك عبدالله» است، ديگري وليعهد وي «سلطان»، سومي شاهزاده «سلمان» (امير رياض) و چهارمي« بندر» است. بنابراين همانطور كه ذكر شد اختلافي طايفه اي ميان سديري ها و نجدي ها در مسئله قدرت در عربستان وجود دارد، علاوه بر اين اختلاف گرايشي ديگري نيز بين محافظه كاران سنتي و غرب زده هاي اصلاح طلب و مدرن وجود دارد كه مسئله قابل توجهي است. در اين ميان بندر بن سلطان سردسته غرب زده هاي اصلاح طلب است و در مقابل، نوادگان ملك فهد (پادشاه قبلي) از محافظه كاران سنتي محسوب مي شوند. اين رقابت ميان اين دو جريان هم اكنون شديد شده كه آن را از چندجهت مي توان تحليل كرد.
با وجود اينكه بندر مهره سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) به شمار مي رود، اما بر اساس عرف حاكم چون فرزند يك زن برده بوده است هرگز شانسي براي پادشاه شدن ندارد. در بين اعراب جاهلي اين رسم وجود داشته است كه اگر زني چند بار پي در پي دختر به دنيا مي آورده، شوهر وي يكي از كنيزان را به همسري مي گرفته تا پسر داشته باشد. بندر نيز به اين شيوه متولد شده است. بر اين اساس، خاندان پادشاهي آل سعود بندر را شاهزاده حقيقي نمي دانند و روي او به عنوان پادشاه نمي شود حسابي باز كرد.
مجموع اين مسائل باعث شده كه اولا غرب و آمريكا در قبال خلأ احتمالي قدرت در عربستان دچار نگراني شوند و ثانيا يكي از مهم ترين آسيب ها و به عنوان پاشنه آشيل سقوط رژيم سعودي براي همگان روشن شود .

 



با حضور رئيس جمهور انجام شد
 افتتاح 3 طرح بزرگ ملي در آذربايجان شرقي

سرويس شهرستان ها -
با حضور رئيس جمهوري، سه طرح بزرگ ملي شامل طرح توسعه فولاد بناب، مجتمع فولاد سهند عجب شير و مجتمع كشت و صنعت آذربايجان شرقي افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار كيهان در بناب مجتمع فولاد بناب كه روز پنج شنبه توسط رئيس جمهور افتتاح شد با راه اندازي خط نورد قادر است سالانه 550 هزار تن شمش 12 متري توليد كند كه 700 نفر با آغاز به كار اين واحد توليدي مشغول به كار شدند.
توليد پيوسته شمش هاي فولادي، كاهش 30 درصدي مصرف انرژي و پنج درصد ضايعات از ويژگي هاي اين خط توليد است. براي راه اندازي خط نورد فولاد گستر بناب 800 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است.
مجتمع فولاد سهند عجب شير نيز توسط رئيس جمهور صبح روز پنج شنبه افتتاح شد، اين طرح دربرگيرنده تمام مراحل توليد فولاد بوده و سهم استان آذربايجان شرقي را در توليد فولاد كشور تا پنج درصد افزايش مي دهد.
به گزارش فارس، واحد ذوب و ريخته گري فولاد سهند در عجب شير ظرفيت توليد سالانه 500 هزار تن شمش فولادي از آهن قراضه را دارد، همچنين با راه اندازي اين مجتمع سالانه 300 هزار تن فولاد صنعتي هم توليد مي شود. با افتتاح اين طرح براي 800 نفر در سه شيفت كاري شغل ايجاد مي شود.
براي بهره برداري از اين طرح، 1600 ميليارد ريال سرمايه گذاري از سوي بخش خصوصي صورت گرفته است.
مجتمع كشت و صنعت آذربايجان خاوري نيز با دو پروژه مهم در زمينه توليد شير و توليد پوره انواع ميوه با حضور دكتر احمدي نژاد در شهرستان شبستر به بهره برداري رسيد.
اين مجتمع 2 هزار و 13 هكتار وسعت دارد و شامل بخش هاي مختلف است.
فاز نخست گاو داري 15 هزار راسي مجتمع كشت و صنعت آذربايجان خاوري با ارزش 450 ميليارد ريال و 7 هزار و 500 راس گاو شيري پنج شنبه افتتاح شد.
در حال حاضر 2 هزار گاو شيري اصيل در آن نگهداري شده و 5 هزار گاو از آلمان طي 2 ماه آينده وارد مي شود. توليد پوره انواع ميوه، به ظرفيت 25 تن در ساعت و با اشتغالزايي 160نفر از ديگر پروژه هايي است كه با اعتبار 60 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
واحد بسته بندي و پوشش شير و انواع آب ميوه با ظرفيت روزانه 600 تن نيز براي تكميل پروژه فوق به بهره برداري رسيد.
350 هكتار اراضي زير كشت گوجه فرنگي، چغندر قند و ذرت با اشتغالزايي 100 نفر از ديگر طرح هاي مجتمع كشت و صنعت خاوري است.
واحد توليد كنستانتره دام و طيور، فرآورده هاي لبني، كارخانه رب گوجه فرنگي و واحد توليد محصولات گلخانه اي از طرح هاي در حال اجرا در اين مجتمع است.
همچنين ساخت واحد مرغداري تخمگذار با ظرفيت 2 ميليون قطعه در مجتمع كشت و صنعت خاوري آغاز شد.
سخنراني رئيس جمهوري در مراسم افتتاح كارخانه فولاد
دكتر محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاح 2 واحد توليد فولاد در عجب شير و بناب گفت: من تا قطع دست هاي متجاوزان به بيت المال، ايستاده ام و حتي اگر حنجره هايشان را هم پاره كنند، عقب نشيني نخواهم كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان در تبريز رئيس جمهور افزود: دولت هاي قبلي نيز تلاش كردند ولي در دولت نهم و دهم، از ريخت و پاش جلوگيري شده است. بيت المال مال مردم است و كساني كه هوچي گري كرده و به بهانه هاي مختلف مقاومت مي كنند، بايد بدانند با آنان سازش نخواهد شد.
وي تاكيد كرد: هنگامي كه جلوي ريخت و پاش ها گرفته مي شود، جيغ و فرياد مي كشند و به بهانه هاي مختلف، به دولت، حمله مي شود. علي رغم اين و با وجود تمامي ناملايمات، پاي ولايت و امامت ايستاده ايم و حتي اگر حنجره ها را پاره كنند، از راه نوراني خود دست نمي كشيم.
رئيس شوراي عالي اقتصاد افزود: هنوز ريخت و پاش و تعدي به بيت المال، كاملا رفع نشده و اجازه نمي دهيم اين موضوع و روال، ادامه داشته باشد.
رئيس جمهور گفت: درست است كه مي گويند قيمت نفت بالا رفته ولي به همراه آن، قيمت كالاها در جهان، نيز افزايش يافته است. زماني صدور كالاهاي غيرنفتي و مشتقات آن، يك آرزو بود ولي اكنون اين آرزو تحقق يافته است.
رئيس جمهور گفت: بايد به جايي برسيم كه اقتصاد كشور شفاف، روشن و روان باشد، فعاليت دستگاه هاي نظارتي در مقابل حركت سازندگي در كشور نيست بلكه فعاليت هايشان همراهي، مساعدت و رفع موانع است.
احمدي نژاد همچنين درباره صادرات غيرنفتي كشور گفت: صادرات غيرنفتي در سال گذشته به 32 ميليارد و 600 ميليون دلار رسيد كه نسبت صادرات به واردات 50 درصد شده است.
وي افزود: آمار سه ماهه اول امسال نيز نشان مي دهد حدود 48 درصد صادرات غيرنفتي داشته ايم.
احمدي نژاد گفت: امسال قرار گذاشته ايم ميزان صادرات غيرنفتي را به بالاي 45 ميليارد دلار برسانيم.
وي با اشاره به صادرات غيرنفتي آذربايجان كه دو و نيم ميليارد دلار در سال است، افزود: هم اكنون آذربايجان در رتبه دوم صادرات غيرنفتي در ميان استان هاي كشور قرار دارد كه مي توان آن را به 5 ميليارد دلار رساند.
گفتني است رئيس جمهور روز پنج شنبه به ايرنا گفت براي شركت در چند برنامه و افتتاح طرح، دو هفته ديگر به تبريز و آذربايجان شرقي سفر خواهد كرد.

 



انديشمند عربستاني: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر امت اسلامي و از زمينه سازان ظهور است

يك انديشمند عربستان سعودي با تبيين فرهنگ مهدويت و انتظار تاكيد كرد كه حضرت آيت الله خامنه اي رهبر امت اسلامي و از زمينه سازان ظهور حضرت حجت است.
به گزارش رسا، «هدي الصالح»، از انديشمندان عربستاني شركت كننده در هفتمين همايش دكترين مهدويت، با اشاره به اهميت زمينه سازي براي ظهور امام زمان(عج) ابراز داشت: براي ظهور بايد تلاش كنيم و روح و جان خود را پرورش دهيم تا آماده پذيرش اين مسئله مهم شود.
وي با بيان اينكه جامعه براي ظهور امام زمان بايد آمادگي لازم را پيدا كند، گفت: براي تحقق اين اصل مهم بايد ابزارهاي عملي وجود داشته باشد و منتظران وظايف خود را به نحو احسن انجام دهند.
اين انديشمند عربستاني با اشاره به نقش علما در عصر غيبت تاكيد كرد: علما به ويژه ولي فقيه حاملان و وارثان انبيا هستند.
وي با بيان اينكه مبارزه با مفاسد محيطي زمينه ساز ظهور امام عصر(عج) است، بيان داشت: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبري امت اسلامي را به عهده گرفته اند، ايشان بر تمامي امور نظارت دارند و تمامي ايده هاي خوب را هم مدنظر دارند.
هدي الصالح به نقش ولايت فقيه در زمينه سازي ظهور اشاره كرد و با برجسته خواندن اين نقش گفت: در عصر غيبت ولي فقيه نائب امام زمان است و فقها نيز نائبان عام امام زمان(عج) به شمار مي روند.
وي با اشاره به نقش حوزه هاي علميه و دانشگاه در زمينه سازي براي ظهور گفت: بايد در ايجاد ايده مهدويت در دل هاي مومنان و دوري از مسائل شعاري از تمامي ظرفيت ها از جمله ظرفيت حوزه علميه قم، نجف و ساير مراكز علمي بهره بگيريم.

 



حمايت گروه «دي-8» از پيشنهاد تهران
 نقشه راه تقويت بخش خصوصي دي-8 با همكاري ايران تنظيم مي شود

هيئت هاي شركت كننده در اجلاس وزيران دي-8، در استقبال از پيشنهاد ايران بر تدوين نقشه راهي براي تقويت بخش خصوصي كشورهاي عضو تاكيد كردند.
چهاردهمين اجلاس شوراي وزيران گروه «دي-8»، با حضور مقاماتي از هشت كشور عضو، در ابوجا پايتخت نيجريه برگزار شد.
وزير خارجه كشورمان نيز پس از سفر به كشورهاي اسلووني و اتريش، بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلي و در راس هيئتي براي شركت در اين اجلاس وارد ابوجا شد.
وي در بدو ورود به ابوجا، با «گونبگو اشيرو» همتاي نيجريه اي خود ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه موضوع مناسبات و همكاري هاي دوجانبه و راههاي ارتقاي سطح همكاري ها محور اصلي رايزني طرفين بود، دو طرف بر ضرورت ارتقاي سطح همكاري ها به ويژه افزايش حجم مبادلات في مابين تاكيد و عزم دو كشور را براي افزايش و تقويت همكاريها در حوزه هاي صنعتي، انرژي، عمراني و زيرساختي خاطرنشان كردند.
وزراي خارجه ايران و نيجريه همچنين پيرامون انتقال تجربيات و فناوري ها در بخش هاي صنعتي، عمراني، خدمات فني و توسعه اي، انرژي و فعال تر شدن شركت ها، تجار و بخش هاي خصوصي از طريق مبادله هيئت هاي كارشناسي و يافتن ظرفيت ها و امكانات مكمل به رايزني پرداختند.
گسترش همكاري ها در زمينه هاي منطقه اي و بين المللي از جمله در سازمان ملل، اوپك، سازمان همكاري هاي اسلامي و گروه دي هشت از ديگر موضوعاتي بود كه مورد توجه وزراي خارجه دو كشور قرار گرفت و طرفين همكاري و فعال شدن گروه دي هشت را در راستاي تحكيم مناسبات هشت كشور اسلامي عضو، سازنده خواندند.
تاكيد صالحي بر نقش تعيين كننده گروه «دي-8»
علي اكبر صالحي روز پنجشنبه نيز در چهاردهمين اجلاس شوراي وزيران گروه دي-8، طي سخناني ابراز اميدواري كرد كه با تبادل نظرات سازنده در اين اجلاس، شاهد اعتلاي هرچه بيشتر كشورهاي عضو باشيم.
وزير خارجه كشورمان تجارت بين اعضا و سرمايه گذاري هاي مشترك في مابين را حائز اهميت برشمرد و آن را يكي از راههاي اساسي براي دستيابي به اهداف والاي گروه دي هشت و بنيانگذاران آن دانست و گفت: ايجاد همكاريهاي تجاري قوي ضمن كاهش نقاط ضعف و آسيب پذيري مي تواند فضاي همكاري و تعامل را بين اعضا به وجود آورده و باعث افزايش نقش آفريني گروه دي هشت در عرصه هاي بين المللي شود.
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه ايران از ابتداي تاسيس گروه دي هشت اهميت ويژه اي را براي همكاري در حوزه ها و عرصه هاي مختلف قائل بوده گفت: تهران همواره يكي از ميعادگاههاي مهم در ميزباني جلسات مختلف دي هشت بوده است. ايران اعتقاد راسخ دارد كه اهميت گروه دي هشت نه فقط در تقويت مناسبات درون گروهي بين اعضا بلكه مشاركت فعال در آباداني، ترويج اصل گفت وگو و همكاري، ايجاد عدالت و استقرار صلح و آرامش منطقه اي و بين المللي است.
صالحي با بيان اينكه در گروه دي هشت حوزه هاي همكاري متعدد و فراواني را مي توان تعريف كرد يادآور شد: مناسبت همكاري ها را معطوف به حوزه هايي نظير امنيت غذايي و كشاورزي، حمل و نقل، انرژي و صنايع كوچك و بزرگ كرد كه از ارزش افزوده بالاتري برخوردار هستند.
وي ادامه داد: ايران مفتخر است اعلام كند در خصوص موضوعات فوق الذكر نشست هاي مختلف تخصصي را در سطوح كارشناسي مقامات ارشد و وزرا در تهران برگزار كرده از جمله اولين اجلاس متوليان دولتي بنگاههاي صنايع كوچك و متوسط كشورهاي عضو دي هشت در سال 2010 در تهران، كارگاه آموزشي بهترين تجربه توسعه خوشه هاي صنعتي در 2011 و برگزاري دومين اجلاس وزراي كشاورزي گروه دي هشت درباره امنيت غذايي در سال 2011 در تهران است.
صالحي اضافه كرد: به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران و استقبال اعضاي دي هشت براي نخستين بار برنامه اي تحت عنوان ديپلمات هاي جوان در دستور كار وزارت خارجه قرار گرفته است.
وزير خارجه اضافه كرد: علاوه بر آن در قالب همكاري هاي مالي و پولي جمهوري اسلامي ايران پيشتر آمادگي خود را براي برگزاري اجلاس كارشناسي صندوق مشترك سرمايه گذاري گروه دي هشت در تاريخ 25 و 26 ژوئيه 2011 در تهران اعلام كرده است.
صالحي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از ايده تقويت دبيرخانه براي اين گروه حمايت مي كند گفت: با توجه به اينكه قرار است از 2013 ايران دبيركلي گروه دي هشت را عهده دار شود، ما به زودي و حداكثر تا اجلاس سران بعدي كه در اسلام آباد خواهد بود كانديداي اين پست مهم را معرفي مي كنيم.
براساس اين گزارش، شركت كنندگان در چهاردهمين اجلاس شوراي وزيران گروه دي-8 در پايان اين نشست از پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران درباره تقويت بخش خصوصي در كشورهاي عضو حمايت به عمل آوردند.
در پي پيشنهاد ايران براي تقويت بخش خصوصي مقرر شد كه دبيركل گروه دي-8 و دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نقشه راهي را براي تقويت بخش خصوصي دي-8 تهيه كنند.
به گزارش خبرنگار فارس، همچنين مقرر شد كه كارشناسان ارشد كشورهاي عضو درباره تنظيم نقشه راهي براي چشم انداز جديد گروه دي-8 فعاليت كنند و همچنين ساختار دبيرخانه دي-8 را مورد تجديدنظر قرار دهند.
تاكيد بر افزايش بودجه از ديگر موارد مورد توافق هيئت هاي شركت كننده در اين اجلاس بود.
جمهوري اسلامي ايران همچنين پيشنهاد داد كه به منظور بررسي موضوع تشكيل صندوق مشترك سرمايه گذاري اجلاسي در آينده نزديك در اين باره در تهران برگزار شود.
پيام كتبي احمدي نژاد تسليم رئيس جمهوري نيجريه شد
علي اكبر صالحي همچنين در ديدار با گودلاك جاناتان رئيس جمهور نيجريه پيام كتبي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان را تسليم وي كرد.
احمدي نژاد در اين پيام ضمن تبريك برگزاري موفقيت آميز انتخابات رياست جمهوري در نيجريه و انتخاب جاناتان به عنوان رئيس جمهور اين كشور از وي دعوت كرده تا به ايران سفر كند كه مورد پذيرش وي قرار گرفت.
احمدي نژاد در اين پيام به چشم انداز پيش روي دو كشور در عرصه هاي مختلف سياسي و فرهنگي اشاره و بر گسترش روابط تهران و ابوجا تاكيد كرده است.
وزير خارجه كشورمان در نهايت پيش ازظهر جمعه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و به سفر خود پايان داد.

 



المنار: بوش گفته بود جنگ 33روزه نسخه آزمايشي جنگ با ايران است

شبكه خبري المنار وابسته به حزب الله لبنان، به مناسبت فرا رسيدن سالگرد جنگ 33 روزه و شكست اسرائيل توسط حزب الله در گزارشي با عنوان، خاطرات من از جنگ، به بازخواني روند جنگ 33 روزه از آغاز تا انجام پرداخت.
آنچه كه در اين گزارش مي خوانيد، متن كامل گزارش ياد شده است.
« در سال 2000، صهيونيست هاي اشغالگر، نيروهاي خود را از بخش اعظمي از سرزمين لبنان بيرون بردند و اين مسئله نگاه جهان به اسرائيل را از اساس تغيير داد.
و رژيم صهيونيستي خودش درك كرده بود كه اين اقدام چگونه به واسطه ايفاي نقش گروهي از مبارزان لبناني عليه اسرائيل صورت گرفته است.
براي بازسازي اين تصوير شكسته شده، شش سال بعد اقدام ديگري با قتل عام بيشتر و كشتار بيشتر توسط اسرائيل صورت گرفت اما در نهايت به شكستي ديگر براي اسرائيل انجاميد.
اسرائيل در سال 2004، طرح مبادله اسرا و اجساد را با مقاومت اسلامي لبنان مطرح كرد اما در طول اجراي اين فرآيند مشغول انجام كارهاي ديگري بود تا تحقير سال 2000 خود را جبران كند.
در سال 2006، اين سيمور هرش (روزنامه نگار آمريكايي) بود كه در گفت وگو با نشريه نيويوركر، تاكيد كرده بود كه سفر تابستاني امسال مقامات اسرائيلي به آمريكا براي گرفتن چراغ سبز كاخ سفيد در جهت حمله اسرائيل به لبنان است.
دولت بوش نيز اين اقدام را تأييد كرد تا در واقع حزب الله حذف شود و ظرفيت حملات آمريكا از هر نوعي عليه ايران افزايش يابد.
در همين زمينه يكي از مقامات دولت آمريكا نيز گفته بود: دولت بوش معتقد است كه حمله به لبنان، نسخه آزمايشي است از آنچه كه ما از رويارويي با جمهوري اسلامي ايران انتظار آن را داريم.
در ادامه اين روند و پس از ماجراي مبادله اسرا ميان مقاومت اسلامي و رژيم اشغالگر، اين ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل بود كه آغاز جنگ عليه لبنان را اعلام كرد و قول داد كه اين جنگ مي تواند بسيار دردناك و وسيع باشد.
و تهاجمي گسترده عليه لبنان طي 33 روز آغاز شد. اسرائيل و رسانه هاي غربي گزارش مي دادند كه برنامه ريزي ها براي پايان جنگ در مدت دو هفته است.
و اين در حالي بود كه واشنگتن، برخي از طرف هاي لبناني و برخي حاكمان عربي نيز به صورتي همه جانبه به حزب الله فشار مي آورند تا مقاومت را يك بار براي هميشه خرد كنند.
اولمرت نيز يك ليست از اهداف اسرائيل در اين جنگ آماده كرده و گفته بود كه اسرائيل تا به اين اهداف نرسد، به جنگ پايان نخواهد داد.
در اين ليست آمده بود: از بين بردن پايگاه هاي نظامي حزب الله، در هم شكستن مقاومت، پياده سازي قطعنامه 1559 سازمان ملل كه بر خلع سلاح حزب الله تاكيد دارد، غيرنظامي شدن منطقه جنوبي رودخانه ليتاني و تغيير معادلات سياسي داخل لبنان عليه حزب الله و به نفع گروه 14 مارس از جمله اهداف هستند.
اما روزهاي جنگ در حال سپري شدن بود و تعداد اهداف اولمرت نيز همينطور در حال كم شدن بودند تا اينكه بكلي از بين رفتند.
و اسرائيل كه خيال مي كرد دست برتر را در جنگ دارد اين دست را از دست داد و براي پايان دادن به جنگ به جامعه جهاني متوسل شد.
حزب الله نيز حمله به شهرهاي رژيم اشغالگر قدس را آغاز كرده و شهرهاي مختلف اسرائيل توسط موشك هاي مقاومت هدف قرار گرفته بود و تلاويو نيز در معرض خطر قرار داشت.
در روزهاي پاياني، جنگ بسيار شديد شد و اسرائيل همچنان نتوانسته بود به هيچ يك از اهداف تعيين شده خود برسد. اين در حالي بود كه واشنگتن و متحدان عرب او تمايل داشتند كه اسرائيل به جنگ ادامه دهد اما اسرائيل توان شكستن مقاومت را نداشت.
اسرائيل نيز در حالي كه ديوانه شده بود به صورت تصادفي، مناطق مختلف لبنان را موشك باران و مردم و كودكان را قتل عام مي كرد.
بايد گفت كه در سال 2000 هيبت پوشالي رژيم صهيونيستي سقوط كرد و اين واقعيت بر همه آشكار شد كه اسرائيل قويترين ارتش خاورميانه را ندارد.
و در سال 2006 نيز باز هم اين رژيم اشغالگر بود كه ضربه شديدي را از مقاومت اسلامي متحمل شد و نشان داد كه حتي از حفظ امنيت سرزمين هايي كه اشغال كرده نيز عاجز است.

 



تكذيب مصاحبه آيت الله مصباح يزدي با خبرگزاري مهر

سرويس سياسي -
اظهارات منتسب به آيت الله مصباح يزدي در خصوص مواضع ايشان نسبت به جريان انحراف تكذيب شد.
روز پنجشنبه سخناني منسوب به آيت الله مصباح يزدي به طور گسترده در رسانه هاي داخلي و خارجي منتشر شد كه خبرگزاري مهر آن را گفت وگويي اختصاصي با خود عنوان كرده بود.
اين خبرگزاري مدعي شده بود كه آيت الله مصباح يزدي مواضع خود را نسبت به جريان انحراف پس گرفته و البته حمايتش از احمدي نژاد نيز براساس مصلحت و در برابر رقباي وي بوده است.
اين خبر البته به سرعت از سوي دفتر آيت الله مصباح و نزديكان ايشان تكذيب شد.
حجت الاسلام جلالي، مسئول دفتر حضرت علامه مصباح يزدي و حجت الاسلام روانبخش عضو هيئت علمي موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) هر كدام بصورت جداگانه در گفتگو با بي باك ادعاي خبرگزاري مهر را تكذيب كردند.
حجت الاسلام جلالي گفت: انتساب چنين اظهاراتي به حضرت علامه مصباح يزدي كذب محض است و ايشان با هيچ خبرگزاري در اين زمينه مصاحبه نكرده است از همين رو اعتراض خود را به مسئولين خبرگزاري مهر اعلام كرديم و آنها نيز به حذف اين خبر اقدام نمودند.
همچنين حجت الاسلام روانبخش در اين باره گفت: اصولا حضرت علامه مصباح يزدي اهل مصاحبه نيستند مگر در مواقع شاذ و ضرورت، بدين جهت ما نيز بعد از انتشار چنين خبري تعجب كرديم كه ايشان چگونه به چنين مصاحبه اي تن داده اند. بعد از صحبت با حضرت علامه، ايشان تصريح كرده اند كه بنده با هيچ خبرنگاري مصاحبه نكرده ام.
گفتني است انتشار چنين خبري در شرايط فعلي كافي بود تا برخي رسانه هاي داخلي و خارجي خشم خود را نسبت به آيت الله مصباح بيش از گذشته بروز داده و در جستجوي كشف تناقض در اظهارات ايشان باشند. اين رسانه ها همچنين تلاش كردند تا با ترسيم سناريوهايي، ايشان را به بي صداقتي متهم كنند.
خبرگزاري مهر البته چندي پيش نيز گزارشي از مطالب مطرح شده در ديدار دكتر لاريجاني و آيت الله مصباح منتشر كرد كه كذب محض بود و توسط روابط عمومي موسسه امام خميني(ره) تكذيب شد.

 



با پيام آيات عظام صافي گلپايگاني و جوادي آملي
نخستين همايش نكوداشت آيت الله حاج سيد ميرزا آقاترابي در دامغان برگزار شد

نخستين همايش نكوداشت مقام فقهي و اخلاقي آيت الله حاج سيد ميرزا آقاترابي در دامغان با پيام آيت الله صافي گلپايگاني و آيت الله جوادي آملي و با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
آيت الله صافي گلپايگاني، از مراجع عظام تقليد در پيام خود به مراسم نكوداشت آيت الله حاج سيدميرزا آقا ترابي در دامغان آورده است:
آيت الله ترابي يكي از خدمتگزاران با اخلاص آقا امام زمان(عج) بوده اند و هرچه از اين شخصيت تجليل شود، حقشان ادا نمي شود.
اين مرجع تقليد با اشاره به اينكه بخشي از زندگي آن فقيد سعيد در شدت اختناق بوده و ايشان در شهري مانند دامغان مبارزه مي كرده است، افزوده است: مبارزه در آن زمان با آن موانع و شدت هايي كه رژيم داشت امثال اين علما واقعا جهاد كردند و در آن ايام خدمتگزاري به دين و موضع نگه داشتن خيلي مشكل بود و واقعا اين بزرگواران جهاد كردند.
اين مرجع تقليد تصريح كرده است: آيت الله ترابي از علمايي بزرگ بودند كه نگذاشتند مردم از راه ولايت اهل بيت منحرف شوند و با وجود تهاجم دشمنان عليه مذهب و رواج انديشه هاي لائيكي به ترويج دين مبين و شرع مقدس گذاشتند.
ايشان در پيام خود با اشاره به آثار و خدمات آيت الله ترابي آورده اند: همين آثار صالحه و بركات از قبيل احيا و تاسيس حوزه علميه، تحصيل، تدريس، ساخت و تعمير مدرسه براي ايشان بهترين اثر است و آن بزرگوار رسم دين و ولايت اهل بيت(ع) را حفظ كردند و تا زماني كه اين آثار باقي است آن مرحوم در ثواب آن شريك است.
همچنين آيت الله جوادي آملي، از مراجع عظام تقليد در پيامي به همايش نكوداشت آيت الله حاج سيدميرزا آقا ترابي در دامغان، ايشان را آيت بزرگ علم و عمل صالح توصيف كرد و وي را ذخيره سعادت دنيا و آخرت دانست.
اين مرجع تقليد، مودت دل هاي مردم نسبت به آيت الله ترابي را محصول اخلاص اين عالم فقيد خواند و از ايشان به عنوان آيت بزرگ علم و عمل صالح ياد كرده است.
در اين پيام، مودت دل هاي مردم نسبت به اين آيت بزرگ محصول اخلاص اين بزرگوار در مراحل فراگيري علم منقول و معقول از يك سو، عمل كردن به آنها از سوي دوم و نشر موثر و آثار اهل بيت(ع) از سوي سوم بيان شده است.
آيت الله جوادي آملي افزود: اين بزرگوار در عصر بنيانگذار حوزه علميه قم مرحوم آيت الله العظمي حائري حضور چشمگير داشت و علما و عملا به وظيفه فراگيري علوم اشتغال و هم بحث ها و معاصران گرانقدري را نيز تجربه كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم نكوداشت مرحوم آيت الله حاج سيدميرزا آقا ترابي با بيان اينكه برخي طوفان هاي فكري مي خواهند فقها را از مردم دور نگه دارند، گفت: آمريكايي ها قصد دارند با تربيت اسلام شناسان و ارسال آنها به نقاط مختلف جهان به ويژه ايران، ميان مردم و فقها فاصله بيندازند.
علي لاريجاني با اشاره به اينكه مرحوم آيت الله ترابي نقش تاثيرگذاري در زنده نگه داشتن اسلام و پايبند بودن به انقلاب ايفا كرد اظهار اميدواري كرد: سنت حسنه نكوداشت ياد علما كه باعث رونق فكري ديني مي شود، همواره پايدار باشد.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي افزود: وجود علما و فقهاي فرهيخته در ايران سبب تقويت تفكر ديني مردم شده است.
وي با بيان اينكه آيت الله ترابي شخصيتي نادر و صاحب نظر در زمينه فقه بود، اظهار كرد: ايشان با تاسيس مدرسه علميه در شهرستان دامغان نقش مرحوم حائري را در اين شهرستان ايفا كرد و امروز تحصيل صدها طلبه در حوزه علميه دامغان يكي از نعمت ها و بركت هاي وجود اسلام و حوزه هاي علميه است.
لاريجاني با بيان اين كه پرورش فقها در دين اسلام ويژگي است كه ساير تفكرات موجود در دنيا ندارند گفت: بسياري از تفكرات در دنيا به فكر طراحي مدلي براي ايجاد رفاه در جامعه هستند و به آينده مردم توجه نمي كنند.
وي با بيان اين كه علما و فقها در اسلام يك مسئله صنفي و حاشيه اي نيست گفت: وجود علما و فقها براي متن زندگي انساني امري ضروري است.
لاريجاني با بيان اين كه ولايت فقيه در راس علما و فقها قرار دارد ادامه داد: تا زماني كه ولايت فقيه و علما وجود داشته باشند خطري ايران اسلامي را تهديد نمي كند.
وي ادامه داد: در كنار هياهوي رسانه هاي غربي عليه ايران و تشيع گاهي عمله آمريكا در منطقه قصد دارد با در مقابل هم قرار دادن شيعه و سني فضاي موجود در كشورهاي اسلامي را غبارآلود كند.
وي ادامه داد: آمريكايي ها با اسلام بيگانه هستند و با توجه به وجود نخبه هاي فراوان در زمينه اسلام در ايران آمريكايي ها به هدفشان نمي رسند.
لاريجاني با بيان اين كه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي طوفان هاي فكري وجود داشت كه مي خواستند جايگاه روحانيت را تضعيف كنند افزود: منافقان قصد داشتند با به راه انداختن برخي بحث هاي سطحي ميان مردم و روحانيت فاصله بيندازند اما وجود حوزه هاي علميه باعث سالم ماندن اسلام شده است.
نماينده مردم قم در مجلس تاكيد كرد: حوزه هاي علميه بايد در راستاي تربيت علما و فقها و ارسال آنها به نقاط مختلف كشور گام بردارند.
وي افزود: حضرت امام(ره) همواره بر اين موضوع تاكيد داشتند كه مردم به اسلام ناب محمدي و حوزه هاي علميه توجه ويژه اي داشته باشند.
اين همايش با همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دامغان و انجمن آثار و مفاخر فرهنگي استان سمنان و به ميزباني شهرستان دامغان به مدت يك روز در تالار منوچهري دامغاني واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دامغان برگزار شد.
مقام معظم رهبري در جريان سفر به شهرستان دامغان در سال 85 بر شخصيت علمي، فرهنگي و مبارزاتي مرحوم حضرت آيت الله حاج سيدميرزا آقاترابي دامغان تاكيد فراوان داشتند.

 



دهقان: اعلام برائت از فتنه گران و جريان انحراف لازمه اصولگرايي است

عضو هيئت رئيسه مجلس اعلام برائت از جريان فتنه و انحراف را لازمه حضور در جريان اصولگرايي دانست.
محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به شاخصه هاي اصولگرايي گفت: اصولگرايي شاخصه هاي بسيار مهمي دارد كه رهبر معظم انقلاب، آن را تبيين كرده اند اما در شرايط كنوني مرزبندي با جريان فتنه و موضع گيري عليه آن و اعلام برائت از جريان انحرافي مهمترين شاخصه جريان اصولگرايي است.
وي با بيان اينكه در فتنه 88، فتنه گران عليه انقلاب اسلامي و آرمان هاي امام راحل قيام كردند، تصريح كرد: كساني كه در برابر فتنه به طور صريح موضع گيري نكردند و با سكوت معنادار خود اقدام فتنه گران را تأييد كردند، از شاخصه هاي لازم براي حضور در جبهه اصولگرايان برخوردار نيستند.
عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه اصولگرايان برخي دوستان انقلاب كه در دوراني تحليل هاي غلطي داشتند، را از جبهه اصولگرايي خارج نمي كنند، افزود: ممكن است برخي دوستداران انقلاب مرتكب اشتباهاتي شده و بعد از آن به اشتباه خود پي برده باشند، اين گونه افراد در جبهه اصولگرايي حضور دارند و نبايد اين افراد را خارج از جبهه اصولگرايي تعريف كرد.
دهقان با تاكيد بر اينكه مقابله با جريان فتنه و موضع گيري صريح در مقابل آن لازمه اصولگرا بودن افراد است، گفت: ممكن است برخي دوستداران انقلاب كه در گذشته به خاطر سكوت در برابر فتنه و حمايت افراطي از جرياني كه امروز به عنوان جريان انحرافي شناخته مي شود، مرتكب خطاهايي شده باشند كه اگر اين افراد امروز با اعتقاد راسخ به ولايت فقيه و نظام جمهوري اسلامي با جريان هاي فتنه و انحرافي مرزبندي كنند، كفايت مي كند كه آنها در زمره اصولگرايي باشند.
وي به ظهور جريان انحرافي هم اشاره كرد و اظهار داشت: اصولگرايان با جريان انحرافي كه با سوءاستفاده از ارزش هاي اسلامي و گفتمان هاي مقدس از جمله بحث مهدويت قصد فريب افكار عمومي را داشت، خط و مرز مشخصي دارند.
عضو هيئت رئيسه مجلس ادامه داد: جريان انحرافي هيچ نزديكي خاصي به شاخصه هاي اصولگرايي ندارد و اصولگرايان نيز با اين جريان خط و مرز مشخصي دارند، لذا افراد براي قرار گرفتن در جبهه اصولگرايي بايد از جريان انحرافي اعلام برائت كنند.

 



ابوالحسن علوي طباطبايي نويسنده و منتقد متعهد سينما درگذشت

گروه ادب و هنر-
ابوالحسن علوي طباطبايي، مدرس و منتقد متعهد و پيشكسوت سينما درگذشت.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين نويسنده از مدت ها پيش با بيماري سرطان كبد دست و پنجه نرم مي كرد كه سرانجام روز چهارشنبه و در سن 66 سالگي به ديار باقي شتافت. وي حدود نيم قرن در عرصه نويسندگي، نقد، پژوهش و تدريس سينما و ترجمه فعاليت كرد كه ثمره آن هزاران مقاله و ده ها كتاب بوده است.
علوي طباطبايي در سال 1324 در بروجرد به دنيا آمد. وي داراي تحصيلات كارشناسي در رشته زبان و ادبيات انگليسي و كارشناسي ارشد علوم ارتباطات بود.
اين هنرمند فقيد كار خود را از سال 1344 با نوشتن نقد و مقاله سينمايي در روزنامه كيهان آغاز كرد. وي همچنين پژوهش هاي گسترده اي را در زمينه سينماي صهيونيستي انجام داد كه بخشي از اين تلاش ها در كتاب «افسانه سازان هلوكاست» توسط انتشارات كيهان منتشر شد. از ديگر كتاب هاي علوي طباطبايي مي توان به «هاليوود و فرجام جهان»، از «كابوس تا حماسه» (تصوير جنگ ويتنام در سينما)، «سينماي داستاني جنگ»، «ايدئولوژي سياسي و نيروي مقاومت تبليغاتي در سينما»، «فرهنگ فيلم نگاري»، «سينما يا سومر و اوزو»، «سينما و روح بشر»، «محمد رسول الله(ص) و مبارزان مسلمان بر پرده سينما»، و... اشاره كرد. از مرحوم علوي طباطبايي در سومين جشن منتقدان سينما نيز به خاطر يك عمر تلاش و خدمت در اين عرصه تجليل شد.
مراسم تشييع و خاكسپاري ابوالحسن علوي طباطبايي روز گذشته در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
بخش ادب و هنر روزنامه كيهان درگذشت اين نويسنده متعهد و پيشكسوت را به خانواده آن مرحوم و سينماي كشورمان تسليت مي گويد.

 



دولت عراق دستور پيگيري ويژه داد
مجروح شدن سفير ايران در بغداد در يك حادثه مشكوك

در پي برخورد نامشخص خودروي حامل سفير كشورمان در بغداد با ورودي ايست و بازرسي منطقه خضراء وي و همراهانش جراحاتي جزئي بر داشته كه حال عمومي آن ها مساعد است.
«حسن دانايي فر» سفير كشورمان در بغداد در گفت وگو با ايسنا ضمن اعلام صحت و سلامت خود و همكارانش گفت: اين حادثه و دلايل وقوعش در حال بررسي است و مسئولان عراقي سعي دارند دلايل اين مسئله را جويا شوند.
وي از بيان جزئيات حادثه خودداري كرد و تنها گفت: بنده و همكارانم جراحاتي برداشته و صدماتي ديده ايم اما به طور كلي حال عمومي مان خوب است.
خبرگزاري فرانسه از بغداد نيز در اين باره گزارش داد حسن دانايي فر سفير ايران در عراق روز سه شنبه به علت برخورد خودروي حامل وي با ورودي يك ايست بازرسي در ورودي منطقه خضراء در بغداد از ناحيه صورت زخمي شده است كه گفته مي شود جراحات وي سطحي است. يك منبع امنيتي در منطقه خضراء روز پنجشنبه گفت اين حادثه روز سه شنبه هنگام عبور خودروي سفير ايران از ورودي منطقه خضراء نزديك محله التشريع، يكي از ورودي هاي اصلي محله الصالحيه، در مركز بغداد روي داد.
اين خبرگزاري در عين حال مدعي شد كه دستگاه بازرسي خودروها علامتي را نشان داد كه ايجاب مي كرد خودروي سفير ايران بازرسي شود اما راننده آن بدون توجه به اين علامت حركت كرد كه در نتيجه آن خودرو به مانع امنيتي برخورد نمود و سفير زخمي شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14