(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 تیر 1390- شماره 19977

بازداشت 985 نفر در ناآرامي هاي ضد دولتي تونس
جلسه امروز فتح و حماس در اسلامبول براي بررسي توافقنامه آشتي ملي
اعتراض مردم تركيه عليه جنايات تروريست هاي پ ك ك
راهپيمايي حمايت از تشكيل شوراي انتقالي در چند شهر يمن
تروريست هاي طالبان 2 مقام دولتي افغانستان را كشتند
گفت وگوهاي نوري مالكي در پكن براي گسترش همكاري چين و عراق
حزب الله نسبت به بهره برداري اسرائيل از حوزه نفتي لبنان هشدار داد
تغييرات وسيع در كابينه مصر مردم : كافي نيست ، نظاميان بايد بروند
راهپيمايي گسترده مردم سوريه در حمايت از بشاراسد و سيدحسن نصرالله
مردم اردن: عاملان «جمعه سياه» بايد محاكمه و مجازات شوند
هزاران مغربي عليه پادشاه به خيابان ريختند
در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي دولت رانندگان تاكسي در يونان دست از كار كشيدند
زد و خورد با پليس هند در خيابان هاي سرينگر
جنگ تن به تن انقلابيون با ارتش قذافي در شرق ليبي



بازداشت 985 نفر در ناآرامي هاي ضد دولتي تونس

اعتراضات مردمي به رفتار پليس در جريان متفرق كردن تحصن مخالفان دولت در تونس وارد سومين روز خود شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، تظاهركنندگان در پايتخت تونس، توسل نيروهاي امنيتي به شيوه هاي رژيم سابق براي سركوب و مجازات مخالفان را محكوم كردند. در جريان اين درگيري 985 نفر بازداشت شدند. براساس اين گزارش، درگيري ها پس از آن آغاز شد كه مردم به توسل به خشونت نيروهاي پليس در متفرق كردن تظاهركنندگان در پايتخت، اعتراض كردند.
واكنش ها به اقدامات سركوبگرانه نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان محدود نشده است و گروهي از قضات، احزاب و انجمن هاي حقوقي و سنديكاي روزنامه نگاران، حوادث روز جمعه در پايتخت را محكوم كردند.

 



جلسه امروز فتح و حماس در اسلامبول براي بررسي توافقنامه آشتي ملي

گروه هاي فلسطيني فتح و حماس امروز به منظور بررسي موضوعات مربوط به آشتي ملي در اسلامبول گردهم مي آيند.
به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني «الجزيره»، گروه هاي فلسطيني در نشست خود در اسلامبول پنج محور مربوط به آشتي ملي اعم از برنامه سياسي، تشكيل دولت، انتخابات و حقوق بشر و امنيت را بررسي خواهند كرد.
«خليل شاهين» مدير پژوهش هاي مركز فلسطيني تحقيقات و مطالعات استراتژيك اعلام كرد كه گروه هاي فلسطيني قصد دارند در اين نشست به نتايجي درباره قضاياي توافق شده دست يابند و آن را به رهبران خود ابلاغ كنند.
به گفته وي اين نشست با نظارت غيررسمي فنلاند برگزار مي شود و طي آن افكار و انديشه هايي كه قبلا در مورد آن توافق شده است، بحث خواهد شد.

 



اعتراض مردم تركيه عليه جنايات تروريست هاي پ ك ك

هزاران نفر از مردم تركيه عليه جنايات گروه تروريستي پ.ك.ك تظاهرات كردند.
هزاران نفر از مردم «اسلامبول» تركيه يكشنبه با ريختن به خيابان ها عليه جنايات گروه تروريستي حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) در كشورشان تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با حمل تصاوير قربانيان جنايات اين گروه تروريستي از دولت خواستند انتقام آنها را بگيرند. مردم اسلامبول همچنين با حمل پرچم هاي بزرگ و كوچك كشورشان شعارهايي عليه اين گروه تروريستي سر دادند.
پنجشنبه گذشته در جريان وقوع يك درگيري بين نيروهاي ارتش تركيه و اعضاي مسلح پ.ك.ك. 13 سرباز جان باختند كه انتشار اين خبر، خشم مردم را برانگيخت.
در جريان اين درگيري هفت نفر از شبه نظاميان پ.ك.ك نيز به هلاكت رسيدند. گفتني است همه ساله شماري از نظاميان تركيه در جريان درگيري با تجزيه طلبان كرد كشته و مجروح مي شوند.

 



راهپيمايي حمايت از تشكيل شوراي انتقالي در چند شهر يمن

صدها هزار تن از يمني ها در حمايت از تشكيل شوراي انتقالي، دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، تظاهركنندگان در شهرهاي صنعا، تعز، الحديده، صعده، ابين و در حمايت از تشكيل شوراي انتقالي دست به تظاهرات زدند، اما با واكنش طرفداران علي عبدالله صالح مواجه شدند.
براساس اين گزارش، مزدوران طرفدار علي عبدالله صالح براي متفرق كردن تظاهركنندگان، از گاز اشك آور و گلوله هاي واقعي استفاده كردند كه طي آن ده ها تن كشته و چندين نفر ديگر زخمي شدند.
درگيري هاي مسلحانه ميان نيروهاي ارتش و افراد مسلح در استان «ابين» وارد هشتمين هفته خود شد و در شهر «زنگبار» مركز اين استان، درگيري هاي شديدي در جريان است.
درشهر تعز كه ا ز دو هفته پيش تاكنون توسط تانك هاي گارد رياست جمهوري يمن مورد تعرض قرار گرفته است، شليك هاي بي هدف و پياپي براي ارعاب مردم و انقلابيون در جريان است.
خبرنگار الجزيره از تظاهرات روز يكشنبه يمن به عنوان تظاهرات بي سابقه نام برده است كه طي آن مردم خشم و نفرت خود را از بقاياي رژيم صالح در روز خشم اعلام كردند.
در «عدن» و «صنعا» نيز جوانان انقلابي در پي تشكيل شوراي انتقالي، اين رخداد را جشن گرفته و از دخالت آمريكا و عربستان در امور داخلي كشورشان به شدت انتقاد كردند.
همچنين خبرهاي دريافتي حكايت از اين دارد كه ده ها تن از اعضاي نيروهاي ويژه و گارد رياست جمهوري يمن به انقلابيون پيوسته و از تشكيل شوراي انتقالي حمايت كردند.
«عسكر زعيل» سخنگوي رسمي ارتش يمن اعلام كرد: ارتش به خواست جوانان انقلابي احترام مي گذارد و با هر گامي كه اين جوانان در روند پيروزي انقلاب بردارند، همراه خواهد بود.
از سوي ديگر با اينكه اوضاع در يمن به كلي از دست طرفداران صالح خارج شده است، شبكه العربيه گزارش داد، صالح در ديدار با برخي مقامات يمني، از آمادگي خود براي عزيمت به يمن خبر داد.
به گفته صاحبنظران امور يمن، اين اقدام علي عبدالله صالح در راستاي روحيه دادن به طرفدارانش صورت مي گيرد و وي هرگز به كشورش باز نخواهد گشت و اعتراضات مردمي به زودي به سرنگوني رژيم وابسته به آمريكا و عربستان منجر خواهد شد.

 



تروريست هاي طالبان 2 مقام دولتي افغانستان را كشتند

شبه نظاميان طالبان يك مشاور ارشد رئيس جمهور افغانستان و يك عضو پارلمان اين كشور را به قتل رساندند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، گروهي از افراد مسلح وابسته به طالبان يكشنبه شب با حمله به خانه هاي «جان محمد»،مشاور ارشد «حامد كرزاي» و يك نماينده استان «ارزگان» افغانستان به نام «هاشم وطنوال»، اين دو مقام را به قتل رساندند. طالبان با صدور بيانيه اي مسئوليت اين دو عمليات را بر عهده گرفت.
«محمد ظاهر» مدير بخش تحقيقات جنايي پليس كابل به خبرنگاران گفت: نيروهاي امنيتي چندين ساعت با مهاجمان مسلح كه در منزل جان محمد پناه گرفته بودند، درگير شدند و بالاخره آنها را از پاي درآوردند. گروه طالبان اخيراً با هدف قرار دادن مهره هاي اصلي دولت افغانستان، مقامات اين كشور را سخت به وحشت انداخته است. سه شنبه هفته گذشته «احمدولي كرزاي» رئيس شوراي استان قندهار، و برادر ناتني رئيس جمهوري افغانستان توسط يك نگهبان مورد اعتماد خود كشته شد، كه گفته مي شود از عوامل طالبان بود. خودروي حامل «گلاب منگل» استاندار هلمند، كه به قصد شركت در آيين تشييع جنازه احمدولي، عازم قندهار بود، هدف حمله تروريستي قرار گرفت و دو محافظ وي جان باختند. همچنين پنجشنبه هفته گذشته در مراسم ترحيم احمدولي، در داخل مسجدي در شهر قندهار، كه همه مقام هاي دولتي از جمله رئيس جمهوري شركت داشتند، يك انتحاري خود را منفجر كرد كه طي آن چهار نفر از جمله رئيس شوراي علماي اين استان كشته شدند.
تغيير فرمانده ناتو
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ژنرال «ديويد پترائوس» ديروز رسماً فرماندهي نيروهاي ناتو و آمريكايي مستقر در افغانستان را به ژنرال «جان آلن» واگذار كرد. پترائوس ماه اوت (مرداد) بازنشسته خواهد شد و در ششم سپتامبر (15شهريور) به عنوان رئيس آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) آغاز به كار خواهد كرد.
پترائوس 58 ساله در جلسه تائيد سنا اظهار كرد: من خواهان فعاليت در اين شغل (رياست سيا) هستم و مي خواهم لباس نظامي خود را پس از 37 سال از تن درآورم.
وي در چهارم ژوئيه سال گذشته جانشين ژنرال «استنلي مك كريستال» فرمانده پيشين نيروهاي ناتو در افغانستان شده بود.
پترائوس در ادامه تصريح كرد: نكته جالب اين است كه من براي شركت در جلسه ماهانه شوراي امنيت ملي به كاخ سفيد رفتم و پس از ديدار با «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، با يك شغل جديد از آنجا خارج شدم.
«سيا»، بدنام ترين سازمان جاسوسي در جهان است و در عمر 60 ساله خود، در بسياري از ترورها و كودتاهاي ضد ملي، مثل كودتا عليه دولت «آلنده» در شيلي نقش داشته است.
خبر ديگر اينكه، 13 غيرنظامي در حملات هوايي ناتو در استان ننگرهاي كشته شدند.

 



گفت وگوهاي نوري مالكي در پكن براي گسترش همكاري چين و عراق

نخست وزير عراق در پكن با رئيس جمهور و همتاي چيني خود ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از پكن، ديروز «نوري مالكي» وارد پكن شد و با «ون جيابائو»، نخست وزير چين ديدار و گفت وگو كرد. دو نخست وزير در اين ديدار، راه هاي تقويت روابط دو جانبه، گسترش همكاري در عرصه هاي مختلف و مسائل منطقه اي و بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
مالكي در اين سفر خود، با «هو جين تائو»، رئيس جمهور چين نيز ديدار و گفت وگو كرد. «هونگ لي» سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين تصريح كرد: چين و عراق داراي روابط دوستانه سنتي هستند؛ دو كشور روابط رو به توسعه را تجربه مي كنند و همكاري هاي اقتصادي و تبادلات فرهنگي آنها فزاينده است. وي گفت: دولت چين به دوستي با عراق اهميت مي دهد و از بازسازي آن كشور حمايت مي كند. هونگ لي تاكيد كرد، كشورش آماده همكاري با جامعه بين المللي براي مساعدت به مردم عراق با هدف بهبود زندگي آنهاست. سفر نخست وزير عراق به چين، تا جمعه آينده ادامه مي يابد.
6 ميليون زائر در كربلا
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «آمال الدين الهر» استاندار كربلا، تعداد زائران نيمه شعبان (يكشنبه گذشته) در كربلا، به شش ميليون تن رسيد، كه 250 هزار تن از آنها خارجي بودند. الهر از نخست وزير عراق نيز خواست، براي حل بحران مالي كربلا، پنج ميليارد دينار به اين استان اختصاص دهد.
خبر ديگر اينكه، «طارق الهاشمي»، معاون رئيس جمهور عراق گفت كه به نفع عراق و آمريكا نيست كه قرارداد امنيتي را تمديد و يا آن را تجديد كنند. طبق اين قرارداد، نيروهاي آمريكايي بايد تا 11 دي عراق را ترك كنند و منظور الهاشمي، تمديد اين حضور در عراق است.
الهاشمي كه با «جيمز جفري»، سفير آمريكا در عراق گفت وگو مي كرد، افزود: تصميم گيري در اين زمينه (حضور در عراق) نيازمند توافق ملي است.
از سوي ديگر، وزارت كشور عراق نيز اعلام كرد، نيروهاي امنيتي عراق آماده به دست گرفتن كنترل امنيتي بعد از خروج نيروهاي آمريكايي در پايان سال جاري ميلادي هستند.

 



حزب الله نسبت به بهره برداري اسرائيل از حوزه نفتي لبنان هشدار داد

حزب الله درباره هرگونه اقدام يكجانبه رژيم صهيونيستي براي حفاري در حوزه نفتي- گازي مناطق آبي لبنان هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري «المنار»، «محمد رعد»، نماينده حزب الله لبنان در پارلمان اين كشور اعلام كرد، رژيم صهيونيستي اجازه ندارد در حوزه نفتي و گازي واقع ميان لبنان و فلسطين اشغالي حفاري انجام دهد در حالي كه اين منطقه محل نزاع طرفين است.
رئيس فراكسيون وفاداري به مقاومت همچنين گفت: دولت لبنان حاكميت كامل لبنان بر آب هاي خود را باز خواهد گرداند چرا كه دشمن اسرائيلي نمي تواند در محلي كه مورد نزاع است حتي يك متر براي استخراج نفت وگاز حفاري كند.
گفتني است، از زماني كه شركت آمريكايي «نوبل انرژي» اوايل ماه ژوئن سال گذشته از كشف يك ميدان گازي و نفتي در شرق درياي مديترانه خبر داده رژيم صهيونيستي دندان طمع خود را براي اشغالگري جديد در آب هاي لبنان تيز كرده است.
در پي اعلام اين خبر، لبنان اعلام كرد كه بخش وسيعي از اين ميدان گازي و نفتي در آب هاي لبنان قرار دارد.
يادآور مي شود «عوزي لانداو» وزير وقت زيرساخت هاي رژيم صهيونيستي (24 ژوئن سال گذشته)، لبنان را تهديد و ادعا كرد كه اسرائيل در صورت لزوم براي سيطره بر اين منابع از قدرت نظامي استفاده خواهد كرد.
كابينه رژيم صهيونيستي در جلسه هفته گذشته خود نقشه اي براي مرز آبي فلسطين اشغالي با لبنان تصويب كرد كه به موجب آن منابع گازي و نفتي كشف شده تحت سيطره تل آويو باقي مي ماند.
اين در حالي بود كه لبنان در نامه اي به سازمان ملل خواستار حفظ حقوق خود در اين منطقه شده است.

 



تغييرات وسيع در كابينه مصر مردم : كافي نيست ، نظاميان بايد بروند

مردم مصر در واكنش به تغييرات در كابينه اين كشور، خواستار سرنگوني نظاميان حاكم شدند.
به گزارش خبرگزاري «شرق الاوسط»، «عصام شرف» نخست وزير مصر، دولت جديد خود را كه دست كم چهار پنجم آن (20 وزير) تغيير كرده است را رسما اعلام كرد و در مقام رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح سوگند خورد.
برساس تغييرات صورت گرفته «محمد كامل عمرو» به عنوان وزير خارجه جانشين محمد العرابي شد.
همچنين نخست وزير مصر، «حارام البيلاوي» را به عنوان معاون خود درباره پرونده اقتصادي و وزارت دارايي و «علي السلمي» از حزب «وفد» را به عنوان معاون خود در زمينه توسعه سياسي تعيين كرد.
براساس گزارش خبرگزاري رسمي مصر، اين تغييرات وسيع در پاسخ به مطالبه مردمي است كه حدود 10 روز است در ميدان التحرير قاهره و همچنين در شهر سوئز و اسكندريه تجمع كرده اند و خواستار كنار گذاشتن افراد نزديك به رژيم سابق و اجراي خواسته هاي انقلابي خود هستند، صورت مي گيرد.
اما گزارش هاي دريافتي حكايت از اين دارد كه مردم مصر، اصلاحات جديد سياسي را نپذيرفته و خواستار كناره گيري عصام شرف نخست وزير و «محمد حسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر شدند.
«احمد ماهر» از اعضاي جنبش ششم آوريل (برپاكنندگان تحصن) در واكنش به تغييرات در كابينه مصر اظهار داشت: مشكل ما اشخاص نيستند، بلكه ما با نحوه تعامل نيروهاي پليس به تظاهركنندگان مخالفيم.
همچنين به گفته شخصيت هاي انقلابي مصر، اگرچه يكي از خواسته هاي مردم انقلابي مصر، كنار زدن عناصر وابسته به رژيم سابق از كابينه است، اما اين موضوع به تحقق اهداف انقلاب 25 ژانويه كمكي نخواهد كرد.
از سوي ديگر، خبرهاي ضد و نقيضي در مورد وضعيت جسماني «حسني مبارك» به گوش مي رسد مبني بر اينكه وي در حالت كما به سر مي برد، اما تلويزيون مصر يكشنبه شب اعلام كرد: حسني مبارك در وضعيت مناسبي به سر مي برد و به زودي مقدمات محاكمه وي فراهم و به زندان مركزي طره در نزديكي قاهره انتقال داده خواهد شد.

 



راهپيمايي گسترده مردم سوريه در حمايت از بشاراسد و سيدحسن نصرالله

ده ها هزار تن از مردم سوريه با راهپيمايي در خيابان هاي پايتخت، نسبت به حفظ ميهن و نظام حاكم بر اين كشور، سوگند خوردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز ده ها هزار نفر از شهروندان سوري در حالي كه تصاوير «بشاراسد» رئيس جمهور و پرچم هاي سوريه و حزب الله لبنان را در دست داشتند، نسبت به نظام و ميهن خود، سوگند وفاداري ياد كردند. مردم سوريه شعار حمايت از سيدحسن نصرالله سر دادند.
مردم در راهپيمايي عظيم خود، در حمايت از رئيس جمهور و برنامه هاي اصلاحات وي و وحدت ملي شعار دادند. هرچند خبرنگاران و عكاسان زيادي از كشورهاي خارجي، اين تظاهرات را پوشش دادند، ولي انعكاس اين گردهمايي ملي در رسانه هاي اصلي غربي، بسيار كمرنگ بود.
در شهر بانياس در غرب سوريه نيز شمار زيادي از مردم اين شهر ديروز با برگزاري راهپيمايي، ضمن حمايت از اصلاحات به رهبري اسد، پرچم 1000 متري اين كشور را بالا بردند. در دو هفته گذشته شهرهاي مختلف سوريه شاهد برگزاري راهپيمايي و تجمع هاي مردمي همراه با بالا بردن پرچم هاي بزرگ اين كشور براي حمايت از اصلاحات و وحدت ملي بوده است. بزرگ ترين پرچم ها تاكنون در شهرهاي دمشق، حلب و لاذقيه به نمايش در آمده است؛ پرچم هاي به نمايش درآمده در دمشق و حلب 2300 متر طول و 18 متر عرض داشت و پرچم به نمايش درآمده در لاذقيه، 16 كيلومتر طول داشت.
خبر ديگر اينكه، در سفر «ديميتري مدودوف» رئيس جمهو روسيه به آلمان، وي مسئله سوريه را با «آنگلا مركل»، صدراعظم آلمان مورد بررسي قرار داد.
كمك آمريكا به مخالفان
به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه خبري «المنار» لبنان اعلام كرد، دولت واشنگتن پس از شكست طرح فعال سازي مخالفان نظام سوريه در خارج، ميليون ها دلار را به عناصري در داخل اين كشور اعطا كرده است تا براي خود، پايگاهي مردمي دست و پا كنند. اين گزارش در حالي منتشر مي شود كه «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا نيز اعلام كرد، نمي توان از خارج بر سوريه تاثير گذاشت.سفير آمريكا در سوريه نيز مدتي است براي تحريك مخالفان نظام در داخل سوريه دست به كار شده است.

 



مردم اردن: عاملان «جمعه سياه» بايد محاكمه و مجازات شوند

سركوب انقلابيون اردن توسط نيروهاي دولتي در جمعه سياه، واكنش مردم، احزاب و خبرنگاران را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي حمله نيروهاي امنيتي اردن به راهپيمايي مسالمت آميز مردم پس از نماز جمعه در امان، شهروندان، احزاب و خبرنگاران اردني، به اين سركوب واكنش نشان دادند و آن را شديدا محكوم كردند. سركوب تظاهركنندگان در جمعه گذشته، 55 مجروح بر جاي گذاشت و به همين خاطر، انقلابيون اين روز را «جمعه سياه» نام نهادند. خبرنگاران اردني تهديد كردند كه از افشاي جنايات رژيم حاكم بر اين كشور كوتاهي نخواهند كرد. 16 نفر از مجروحان جمعه سياه، خبرنگار و عكاس هستند.
«جبهه عمل اسلامي اردن» نيز با صدور بيانيه اي، اعلام كرد: خيزش مردمي اردن، نشانه اين است كه مردم خواستار اصلاحات هستند و دولت بايد به جاي سركوب معترضان، به فكر تحقق خواسته هاي آنها باشد. اين حزب، دولت و دستگاه هاي وابسته به آن را مسئول حوادث جمعه سياه دانست و خواستار محاكمه عوامل اين حمله شد.
اتحاديه مهندسان اردن نيز حمله به تحصن كنندگان و خبرنگاران را زيرپا نهادن طرح اصلاحات در كشور دانست.
اين اتحاديه با صدور بيانيه اي تصريح كرد: آيا دولت اردن تا اين حد از منتقدين خشمگين شده كه به جاي مبارزه با فساد، حمايت از وطن و انجام اصلاحات، به سركوب آنان مي پردازد؟
اتحاديه مهندسان اردن از دولت خواست، دست از خشونت بردارد و خواسته هاي شهروندان از شمال تا جنوب اردن را جامه عمل بپوشاند.
اين بيانيه مي افزايد: اصلاحات در كشور امري اجتناب ناپذير است و سردمداران بايد عاقلانه عمل كنند و خواسته هاي مشروع ملت را محقق سازند.
«جبهه متحد اردن» نيز ضمن تاكيد بر ضرورت همبستگي شهروندان در راستاي تحقق اصلاحات در كشور، اقدام دولت در سركوب معترضان را به شدت محكوم كرد.
اين حزب مخالف دولت اردن افزود: شكي نيست كه برخي در كشور به دنبال ايجاد فتنه هستند و به طرق مختلف مي خواهند جنبش سياسي و اصلاح طلبانه كشور را سركوب كنند.
حزب جبهه متحد اردن از دولت اين كشور خواست تا به جاي سركوب يا ترساندن شهروندان، در راستاي پاسخ دادن به خواسته هاي آنان اقدام فوري و جدي كند.
در همين راستا، شخصيت هاي برجسته اردني نيز با صدور بيانيه اي، حمله نيروهاي امنيتي به تحصن كنندگان و ضرب و شتم انقلابيون و خبرنگاران مستقر در محل را به شدت محكوم كردند.
علاوه بر احزاب و شهروندان، سازمان هاي حقوقي اردن نيز با محكوم كردن اقدام نيروهاي امنيتي در سركوب انقلابيون اين كشور، خواستار محاكمه عاملان اين فاجعه شدند.

 



هزاران مغربي عليه پادشاه به خيابان ريختند

هزاران تن از مردم مغرب با برپايي تظاهرات در سه شهر بزرگ اين كشور، خواستار كاهش اختيارات پادشاه و اصلاحات بيشتر شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران مغربي در پاسخ به فراخوان «جنبش جوانان 20 فوريه» در شهرهاي «رباط، كازابلانكا و طنجه» دست به تظاهرات زدند.
برپايه اين گزارش، مردم مغرب به تبعيت از ديگر كشورهاي عربي از 20 فوريه تاكنون، اعتراضات خود را عليه رژيم پادشاهي محمد ششم آغاز كرده اند، اما درخواست هاي آنها تاكنون بي پاسخ مانده است.
گزارش رويتر حكايت از اين دارد كه 20 هزار نفر نيز با برپايي تظاهراتي در شهر دارالبيضا، اصلاحات در كشور را تأييد و خواستار افزايش آن شدند.
در شهر طنجه نيز 12 هزار نفر از شهروندان مغرب با سردادن شعار از محمد ششم پادشاه اين كشور خواستند كه زمينه اصلاحات بيشتر در مغرب را فراهم كند.
گزارش خبرگزاري فرانسه نيز حاكي است در شهر رباط (پايتخت) هواداران جنبش 20 فوريه با سرازير شدن به خيابان هاي مركزي، اصلاحات پيشنهاد شده از سوي پادشاه در مورد قانون اساسي جديد مغرب را رد كردند.
برپايه اين گزارش، شركت كنندگان در اين تظاهرات توسط نيروهاي امنيتي و پليس كه به طور گسترده در شهرها مستقر شده بودند، پراكنده شدند.
در تظاهرات روز يكشنبه علاوه بر جنبش 20 فوريه، اسلامگرايان جنبش «عمل و احسان» فعالان چپگرا و افراد مستقل حضور داشتند كه برخي از آنها از سوي پليس بازداشت شدند.
مخالفان محمد ششم پادشاه مغرب با اينكه نتايج انتخابات همه پرسي اصلاح قانون اساسي به نفع دولت بوده است، آن را برنمي تابند و خواستار اصلاحات عميق سياسي در كشور هستند.

 



در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي دولت رانندگان تاكسي در يونان دست از كار كشيدند

رانندگان تاكسي در يونان در اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي و طرح رياضت اقتصادي دولت، دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مالكان و رانندگان تاكسي در يونان از صبح ديروز براي نشان دادن نارضايتي خود از طرح هاي رياضت اقتصادي دولت، اعتصاب 48 ساعته اي را آغاز كردند.
دولت يونان براي حل بحران وخيم اقتصادي تصميم گرفته است بخش تاكسيراني اين كشور را به بخش خصوصي واگذار كند.
به گفته پليس يونان رانندگان تاكسي با ايجاد صفوف طويل در جاده هاي منتهي به فرودگاه «آتن» نارضايتي خود را به نمايش گذاشتند. اقدامي كه باعث ايجاد ترافيك سنگين در بخش هايي از خيابان ها شده است.
منابع و مقامات قضايي آتن اما در واكنش به اعتراض تاكسي داران به آنها هشدار دادند و گفتند: معترضان را به جرم «ايجاد اختلال در رفت و آمد خودروها» تحت پيگرد قضايي قرار مي دهند. در عين حال اين منابع اعلام كردند به اعتراض اعتصابيون از نزديك گوش مي دهند.
«آتن» ابتداي ژوئيه سال جاري در چارچوب اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي، به عنوان تنها شرط اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول براي ارائه كمك هاي مالي، تصميم به خصوصي سازي در بخش تاكسيراني كرد؛ تصميمي كه تاكنون چندين بار تاكسي داران را به اعتصاب واداشته است.

 



زد و خورد با پليس هند در خيابان هاي سرينگر

تظاهرات و اعتصاب كارمندان دولتي هند از سوي نيروهاي امنيتي اين كشور سركوب شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها نفر از كارمندان و كاركنان كشميري هند ديروز در اعتراض به پايين بودن دستمزد و حقوق خود دست از كار كشيدند.
گروهي از اعتصابيون نيز با ريختن به خيابان هاي شهر «سرينگر» با نيروهاي پليس هند درگير شدند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، پليس ضد شورش هند با استفاده از خودروهاي آب پاش، باتوم و گاز اشك آور اقدام به پراكندن اعتصابيون كرد. گروهي از تظاهركنندگان دستگير و روانه بازداشتگاه شدند.

 



جنگ تن به تن انقلابيون با ارتش قذافي در شرق ليبي

جنگ تن به تن انقلابيون و گردان هاي ديكتاتور ليبي در خيابان هاي شهر نفتي «البريقه»، 15 كشته و 127 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، انقلابيون ليبيايي كه براي تصرف شهر نفتي «البريقه»، وارد اين شهر شده بودند، با مقاومت نيروهاي «معمر قذافي» مواجه شدند و درگيري هاي خياباني و جنگ تن به تن در اين شهر همچنان ادامه دارد. شمار كشته ها در اين نبردها، 15نفر و مجروحان نيز 127تن اعلام شده است.
به گفته يك سخنگوي انقلابيون، حدود 400مين طي يكشنبه از شهر البريقه پاكسازي شده است. سرلشكر «عبدالفتاح يونس»، فرمانده اصلي انقلابيون نيز اعلام كرد: هزاران مين در البريقه توسط نيروهاي قذافي كار گذاشته شده است. وي احتمال داد، نيروهاي قذافي براي جلوگيري از سقوط شهر، از گاز خردل استفاده كنند.
از سوي ديگر، «ديميتري روگزين»، نماينده روسيه در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) اعلام كرد كه روسيه هيچ طرحي براي مسلح كردن گردان هاي قذافي ندارد.
وي گفت: قوانين روسيه هرگونه كمك تسليحاتي به طرف هاي درگير در منطقه اي كه شاهد درگيري هاي داخلي است را ممنوع كرده است.
روگزين از اقدامات ناتو در ليبي انتقاد كرد و گفت: دادن سلاح به انقلابيون از طريق هلي كوپترهاي فرانسوي، مسئله مذاكرات ما با ناتو است.
طي ديروز جنگنده هاي ناتو تعدادي از تأسيسات نظامي را در حومه شهر طرابلس منهدم كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14