(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 تیر 1390- شماره 19977

گزارش تحليلي از آخرين وضعيت حقوقي دانشگاه آزاد
روايتي مستند از عملكرد نشريات دانشجويي در دهه 80شمسي
حسن عباسي در جمع دانشجويان طرح ولايت: ليبراليزم فرهنگي، مهم ترين حربه جنگ نرم
معاون وزير كار: نرخ بيكاري دانشگاهيان 2 برابر بيكاران عادي است
حداد عادل: اساتيد بسيجي مسئول انتقال مفاهيم انقلاب هستند
رئيس دانشگاه بوعلي سينا: سازندگي نرم هدف اصلي اساتيد بسيجي باشد
جاسبي در واكنش به دانشجويان: «موظف به پاسخگويي نيستم»



گزارش تحليلي از آخرين وضعيت حقوقي دانشگاه آزاد

اين روزها ديگر خبري از دانشگاه آزاد و رئيس پرحاشيه آن نيست، با وجود آن كه مدت ها قبل، رفتن جاسبي بعد از حدود 3 دهه قطعي شده بود؛ اما گويا وي از معجزه حلقه وصل خود با حلقه تصميم ساز در دولت بهره مند شده و از تير بلا رسته كه بي سروصدا مشغول انجام كار خود است.
بحث اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي و تغيير رياست آن از موضوعات مهمي بود كه از ابتداي دولت نهم و توسط جنبش هاي دانشجويي و رئيس دولت پيگيري شد.
با پيگيري هاي احمدي نژاد به عنوان رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي و پس از كش و قوس هاي فراوان، اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به تصويب رسيد كه البته رهبر انقلاب بعد از تصويب آن، خواستار تغييراتي در ساختار آن شدند.
به نظر مي رسيد كه با تصويب اساسنامه دانشگاه آزاد دغدغه مردم و جنبش هاي دانشجويي درباره ادامه رياست جاسبي بر دانشگاه آزاد پايان يابد ولي با تعلل و فراموشي! شوراي انقلاب فرهنگي در پيگيري اين موضوع، هيئت مؤسس دانشگاه، تصميمات جديدي را گرفته اند و امكان از بين رفتن تلاش ها براي شفاف شدن مناسبات اين دانشگاه وجود دارد.
شنيده هاي موثق حاكي است كه هيئت مؤسس دانشگاه، با توجه به كوتاه آمدن احمدي نژاد از اين موضوع و عدم تغييرات لازم در اساسنامه تصميم به ادامه رياست عبدالله جاسبي در دانشگاه آزاد گرفته است.
چرا جاسبي ماندني شد؟
آخرين اقدامي كه درشوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت گرفته به حدود سه ماه قبل برمي گردد كه دكتر فرهاد دانشجو، دكتر بهمن يزدي صمدي و فريدون عزيزي به عنوان اعضاي هيئت امناي دانشگاه آزاد معرفي شدند و رأي لازم را كسب كردند.
19 ارديبهشت 89 هم دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به تكميل تركيب هيئت امناي جديد دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اين هيئت امنا بايد به زودي تشكيل جلسه بدهد و رئيس پيشنهادي دانشگاه را در مدت يك ماه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تصويب معرفي كند.
اما براي پاسخ به اين سؤال كه چرا يكباره تب دانشگاه آزاد فروكش كرد و چرا حكومت جاسبي همچنان ادامه دارد بايد برخي حوادث گذشته رامرور كنيم. سايت «آينده» در اين زمينه مي نويسد: اين موضوع به مشي جديد عبدالله جاسبي برمي گردد كه اخيرا از معجزه حلقه وصل خود با حلقه تصميم ساز بهره مند شده و از تير بلا رسته است. هرچند، سال گذشته با وساطت هاشمي رفسنجاني نزد رهبر انقلاب، بخشي از اساسنامه دانشگاه آزاد از تغيير مدنظر دولت مصون ماند، اما ظاهرا جاسبي اكنون دريافته كه هجمه به دانشگاه آزاد، بيش از آن كه به خاطر مشكلات و نابساماني هاي آن باشد، ناشي از انتساب به هاشمي رفسنجاني است و بر اين اساس چنين پرسشي مطرح مي شود كه آيا او قدر «ملك زاده» براي اتصال به حلقه مشايي را دانسته است؟
اگر پاسخ به اين پرسش مثبت باشد، مي توان علت عصبانيت برخي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را فهميد كه 3ماه قبل به 3عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد راي دادند، اما هنوز شاهد تغيير جاسبي نيستند.
اين درحالي است كه هرچند راي با اعضاي اين شوراست، اما دادن حكم از اختيارات احمدي نژاد، رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و طبعا تا او اعضاي جديد را منصوب نكند، تغيير رئيس دانشگاه آزاد محقق نخواهد شد.
دانشگاه آزاد كجاي معادله بود؟
دانشگاه آزاد بي شك طي اين سي سال توانسته است خود را به عنوان يك قطب علمي و آموزشي و البته تأثيرگذار بر معادلات سياسي در ايران مطرح كند كه بزرگ ترين ويژگي آن غير دولتي بودن آن است. طي اين سال ها خصوصا از دهه 80 تاكنون و از زمان روي كار آمدن دولت نهم و دهم حاشيه هاي دانشگاه آزاد روز به روز افزايش يافت تا جايي كه دولت با دست گذاشتن بر روي اساسنامه اين دانشگاه تلاش كرد با تغيير اساسنامه و همچنين تغيير مديريت، كنترل دانشگاه آزاد را تحت كنترل خود در بياورد.
ملك زاده و ايسكانيوز
فضاي انتخاباتي سال 84 موجب شد تا رسانه اي تحت نام «ايسكانيوز» با حمايت دانشگاه آزاد تحت مديرعاملي «ملك زاده» تأسيس شود.شايد ملك زاده بر اين تصور بود كه پيروزي هاشمي مي تواند وي را به پله هاي ترقي نزديك كند، اما پيروزي محمود احمدي نژاد همه چيز را دستخوش تغيير كرد، در اين شرايط ملك زاده توانسته بود در سيستم دانشگاه آزاد نامي براي خود دست و پا كند و به عنوان عضو علي البدل هيئت تجديدنظر رسيدگي به تخلفات انتظامي هيئت علمي، مشاور جاسبي، مدير مسئولي يك خبرگزاري و ماهنامه دركنار ديگر مناصب به فعاليت خود بپردازد.
اما ديري نپاييد كه مشايي به رياست سازمان ميراث فرهنگي منصوب شد و ملك زاده يك باره سر از دولت ضد هاشمي در آورد و به سمت معاونت گردشگري اين سازمان منصوب شد و عملا به يار و همراه مشايي تبديل شد.حاشيه هاي بين دولت و دانشگاه آزاد همواره اين دو گانگي را ايجاد كرده بود كه چگونه فردي همچون ملك زاده هم با دولت است و هم با دانشگاه آزاد؟! البته بعدها پاسخ اين سوال مشخص شد.
به هر تقدير شفاف شدن مواضع مشايي در دوره دوم فعاليت دولت احمدي نژاد موجب شد علاوه بر بالا رفتن حساسيت اصولگرايان به اقدامات رئيس جمهور درحمايت تمام قد از وي، تقابل بين جريان مشايي و اصولگرايان افزايش يابد.
تقويت شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور، در رأس قرارگرفتن مشايي و حضور ملك زاده در اين شورا سبب شد تا اين حاشيه ها روبه فزوني رود، برگزاري همايش شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور درتهران، دعوت از فردي جنجالي همچون «هوشنگ اميراحمدي» صرف هزينه هاي هنگفت و... تا جايي پيش رفت كه مجلس طرح تحقيق و تفحص از اين شورا را در دستور كار قرار داد و حتي در بررسي لايحه بودجه سال 90، رديف بودجه شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور توسط نمايندگان حذف شود.
اما انتصاب ملك زاده به عنوان معاون مالي اداري وزارت امور خارجه نشان داد جريان انحرافي علي رغم هشدارها و توصيه ها همچنان درحال رشد و نمو در بدنه دولت است؛ اين درحاليست كه پس از استعفاي ملك زاده از سمتش در وزارت امور خارجه بلافاصله وي با تفهيم اتهام توسط مراجع قضايي دستگير مي شود.
پل ارتباطي
ملك زاده كه در پست هاي خود رئيس هيئت مديره شركت نفت ايرانول را نيز يدك مي كشد، طي چند سال اخير به عنوان پل ارتباطي به خوبي عمل كرده است كه به نظر مي رسد رايزني هاي دو طرف براي آتش بس مديريت عبدالله جاسبي بر دانشگاه آزاد نتيجه داده وطي چند ماه اخير كمتر به موضوع تغيير مديريت دانشگاه آزاد پرداخته مي شود؛ ازطرفي رسانه هاي طرف مقابل نيز به طور نامحسوس درپوشش اخبار ضد ملك زاده مشايي و به طور كل جريان انحرافي و دولت با دقت بيشتري عمل مي كنند.
بازي تمام شد!
روند پيش آمده درسال جديد نشان مي دهد موضوع بركناري و تغيير مديريت دانشگاه آزاد به فراموشي سپرده شده و به نظر مي رسد رضايت از جاسبي به وجود آمده است. شرايط جديد، جاسبي را از سيبل حملات خارج ساخته است؛ آيا جاسبي در دوسال آينده نيز ماندني خواهد شد و در دولت هاي بعد هم رئيس دانشگاه آزاد خواهد بود يا بازي تمام شده از نيمه از سرگرفته خواهد شد؟

 



روايتي مستند از عملكرد نشريات دانشجويي در دهه 80شمسي

بررسي پديده جنبش هاي اجتماعي در عصر حاضر يكي از موضوعات مورد علاقه جامعه شناسي سياسي را تشكيل مي دهد. باتوجه به اهميت موضوع و اين كه فعاليت جنبش هاي اجتماعي در جامعه ايراني طي دهه 80 فزوني يافته است؛ بررسي هاي موضوعي و جزيي در اين حوزه بسيار كاربردي و مهم ارزيابي مي گردد. دانشگاه و دانش جو، كه موتور محركه علمي- مديريتي و اجرايي هر جامعه را تشكيل مي دهند، همواره در تحولات اجتماعي، سياسي، فرهنگي و علمي هر جامعه اي نقش اساسي ايفا نموده تا آن جا كه امام راحل(ره) اصلاح دانشگاه را اصلاح كشور و جامعه دانسته اند.
از اين رو بررسي جنبش دانش جويي، شناخت و آسيب شناسي آن، به عنوان يكي از مهم ترين جنبش هاي اجتماعي جامعه ما، در چگونگي تحولات اجتماعي و سياسي آينده جامعه ايران كاملاً حياتي بوده و متأسفانه اين مهم آن گونه كه شايسته بوده مورد توجه قرار نگرفته است. در اين راستا بررسي نقش نشريات دانش جويي، به عنوان يكي از رسانه هاي دانش جويي و القاكننده خطوط فكري دانش جويان، طي دهه اخير كمتر مورد توجه مسئولين قرار گرفته و اين امر، عدم استفاده مناسب از كارآيي بالاي نشريات در حوزه دانشگاه را درپي داشته است. نگارش حاضر به بررسي رويكردهاي حاكم بر نشريات دانش جويي سه دانشگاه بزرگ كشور (اميركبير، تهران و علامه طباطبايي) طي سال هاي 81-86 (هـ.ش) مي پردازد.
باتوجه به اين مهم كه سه دانشگاه هدف، همواره بر تحولات و تحركات جنبش دانش جويي تأثيرگذار بوده و مي باشند؛ بررسي نشريات دانشجويي اين سه دانشگاه مهم و بزرگ كشور (كه فعالين جنبش دانشجويي از آن ها به عنوان قلب هاي تپنده جنبش ياد مي كنند) به صورت موضوعي و تحليل محتواي آن ها در آن بازه زماني به صورت دقيق، مسايل متعددي را در واكاوي و آسيب شناسي اين جنبش تأثيرگذار اجتماعي در ايران براي پژوهشگران حوزه جامعه شناسي و جامعه شناسي سياسي، آشكار مي نمايد.
سال هاي 81-86- كه همان سال هاي آغازين دهه80 شمسي هستند- از اين نظر پراهميت ارزيابي مي گردند كه در اين سال ها جامعه ايراني وارد دهه سوم پس از انقلاب اسلامي شده و دست خوش تحولات پيچيده اجتماعي و سياسي از قبيل تشكيل و رشد فعاليت جنبش هاي جديد اجتماعي و... بوده است. لذا نقش نشريات دانش جويي، به عنوان يكي از عوامل ساماندهي ذهني دانش جويان- به خصوص دانش جويان ورودي جديد به دانشگاه ها- در تحليل جنبش دانش جويي- به عنوان جنبش آوانگارد يا پيشرو جنبش هاي اجتماعي ايران- حايز اهميت مي باشد.
با رجوع كلي به عملكرد جنبش هاي اجتماعي فعال در دهه80 شمسي (جنبش هاي دانش جويي، كارگري، زنان، قوميتي/ مذهبي، معلمان و...) نقش اين جنبش ها را در شكل گيري فتنه88دريافته و با نگاه به برخي مطالب مندرج در نشريات دانش جويي مطرح شده- كه در انتهاي مقاله حاضر مي آيند- واقعيت اين موضوع به وضوح نمايان مي گردد.
تعريف و پيشينه نشريات دانشجويي:
در تعريفي ساده مي توان گفت نشريات دانشجويي «دانشگاهي» به تمامي نشرياتي گفته مي شود كه به صورت دوره اي يا گاهنامه با نام ثابت و تاريخ نشر در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، هنري، علمي، ادبي، ورزشي و... توسط گروهي از دانشگاهيان (دانشجويان يا اعضاي هيئت علمي) در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي منتشر شده و در محدوده دانشگاه ها توزيع مي شود. در مقطعي نشريات دانشجويي رشد بسيار سريع و جهش واري داشته است. طبق آمارهاي موجود تعداد اين نشريات از نيمه دوم دهه 70 تا سال هاي آغازين دهه 80 از 50نشريه به حدود 4هزار نشريه رسيده است. نشريات دانشجويي تقريباً عمري هم پاي حيات جامعه دانشگاهي ايران دارند.
قديمي ترين نسخه موجود از نشريات دانشجويي، نشريه اي است با نام «دانش جو» متعلق به دانشگاه تهران كه در 12ارديبهشت ماه سال1330 به قيمت دو ريال عرضه شده است. نشريات دانشجويي به لحاظ ارتقاي سطح كيفي و استقبال دانش جويان در محيط هاي آموزشي در چند سال گذشته به محوري ترين مرجع اطلاع رساني داخلي در دانشگاه ها و مراكز علمي و آموزشي بدل شده اند.
رويكردهاي حاكم بر نشريات دانشجويي: (نشريات دانش جويي دانشگاه هاي تهران، علامه طباطبايي(ره) و اميركبير طي سال هاي 81-86هـ.ش)
رويكردهاي حاكم بر نشريات دانشجويي كه به نوعي منشعب و الهام گرفته از گرايش هاي موجود در جنبش هاي دانشجويي مي باشند به شرح زير دسته بندي مي گردند:
1- رويكرد ماركسيستي
محورهاي اصلي رويكرد ماركسيستي:
- حمايت، تبليغ و تبيين افكار و نظريات الحادي- التقاطي چهره ها و احزاب ماركسيست و سوسياليست؛
- استفاده از عكس هاي ماركس، انگلس، برتولت برشت، لنين، چگوآرا و ديگر بزرگان ماركسيست به عنوان طرح روي جلد نشريات و يا چهره هاي داخلي چون خسرو گلسرخي، صمد بهرنگي، غلام حسين ساعدي، احمد شاملو و... كه از چهره هاي ماركسيست در عرصه فرهنگ مي باشند.
- پي گيري ايجاد اتحاد ميان گروه هاي دانشجويي و كارگري- كشاورزي براي ايجاد آشوب، اعتراض و نافرماني مدني در كشور؛
- پوشش اخبار اعتراض هاي كارگري در ايران و جهان و سعي در مصادره به مطلوب اين اعتراض ها؛
- القاي عدم رعايت حقوق توده ها، سرمايه داري و ديكتاتوري خواندن نظام اسلامي.
لازم به توضيح است كه بيش تر فعالين چپ دانشجويي هم اكنون در خارج از كشور فعاليت خود را ادامه داده و با رسانه هاي اپوزيسيون همكاري هاي بسيار نزديكي دارند. هم چنين بررسي هاي آماري در سه دانشگاه مورد بحث و طي بازه زماني ياد شده نشان از بالا بودن تعداد كمي و نيز سطح كيفي نشريات دانشجويي با مضامين ماركسيستي در مقايسه با ديگر رويكردهاست.
2- رويكرد ليبراليستي
محورهاي اصلي رويكرد ليبرال
جريان نوانديشي ديني با توسل به نظريه تعدد قرائت ها از دين، درصدد است تا در مباني و مبادي تفكر ديني ترديد نمايد و فهمي عصري از دين به دست دهد. تشعشعات اين جريان التقاطي به جريان هاي دانشجويي نيز سرايت كرده و در بسياري از موارد، تحليل ها و دريافت هاي دانشجويان از موضوعات ديني، براساس اين نظريات شكل گرفته است:
- تاريخ مند بودن اسلام و متعلق بودن احكام و معارف آن به انسان سنتي؛
- منافي بودن برخي از احكام اسلامي باحقوق قطعي بشر، هم چون برده داري، تفاوت هاي حقوقي ميان مسلمان و غيرمسلمان، تفاوت هاي حقوقي و اجتماعي ميان مرد و زن، عدم آزادي در زمينه تغيير دين؛
- تقدم آزادي بر دين و در نتيجه، بيش تر بودن ارزش آزادي از ارزش دين؛
- نفي يا تضعيف حجاب اسلامي و متغير دانستن اصل يا حدود آن؛
- اولويت دموكراسي بر دين و محدود بودن دين از جانب قواعد دموكراسي؛
- لزوم آزادي عقيده، بيان و قلم به طور مطلق و منهاي احكام ديني؛
- بي اهميت بودن شريعت و احكام ظاهري دين در مقابل ايمان و معنويت كه گوهر دين است؛
- حاكميت هرمنوتيك و تعدد قرائت ها بر فهم از دين؛
- لزوم ارايه فهم عصري و منطبق بر مدرنيته از اسلام؛
- ترويج پلوراليسم ديني و حقانيت همه اديان، چه الهي و چه بشري؛
- بي ارتباط بودن دين به فرهنگ، سياست و اجتماع و محدود دانستن آن به قلمرو شخصي، خصوصي و عبادي افراد؛
- لزوم ايجاد پروتستانتيسم در اسلام؛
- تضعيف جمهوري اسلامي؛
- تفكيك دين از سياست و نفي حكومت ديني؛
- استفاده ابزاري از دين در نظام جمهوري اسلامي؛
- تضييع حقوق بشر در نظام جمهوري اسلامي؛
- نفي ولايت فقيه و انديشه حكومت اسلامي.
3- رويكرد فمينيستي
موارد زير محورهاي مشترك مورد علاقه نشريات دانشجويي فمينيستي مي باشد:
-وجود تبعيض هاي حقوقي ميان زن و مرد در ايران، هم چون نصف بودن ديه زن نسبت به مرد؛
- عدم امكان فعاليت هاي ورزشي، فرهنگي و اجتماعي براي زنان در ايران؛
- لزوم پيوستن به كنوانسيون بين المللي رفع هرگونه تبعيض عليه زنان؛
- خشونت عليه زنان؛
- نفي مسأله اساسي خانواده.
لازم به توضيح است كه در اين نشريات اخبار جنبش زنان در ايران و جهان پوشش خبري داده شده و هم چنين وضعيت حقوق بشر و تضييع حقوق زنان در ايران مورد توجه خاص قرار مي گيرد هم چنين درج مقالات، سخنراني ها و بيانيه هاي فعالين زنان در كل جهان نيز از حجم نسبتا بالايي در اين نشريات برخوردار است. در يك ديدگاه كلي، نشريات دانش جويي فمينيست نيز يك طيف بوده و خود شامل نحله هاي مختلفي مي باشند؛ برخي از اين نشريات داراي افكار بسيار راديكال و برخي معتدل تر به نظر مي رسند.
4- رويكرد قوميت گرايانه
- موارد مورد علاقه نشريات دانش جويي قوم گرا به شرح زير مي باشند:
- پوشش خبري فعاليت گروه هاي پان كرد و پان ترك در ديگر دانشگاه ها؛
- پوشش خبري فعاليت گروه هاي پان كرد و پان ترك در مناطق كرد و يا ترك نشين؛
- مسأله حقوق بشر و ادعاي تضييع حقوق ديگر اقوام توسط قوميت فارس (شوونيسم) در طول تاريخ به خصوص در نظام اسلامي؛
- تشكيل جبهه واحد كردي يا تركي؛
- تشكيل كشور مستقل با برقراري اتحاد ميان اقوام ديگر كشورها؛
- تاكيد بر تحصيل به زبان مادري با توسل به برخي اصول قانون اساسي؛ در اين اصول حق آموختن به زبان مادري در كنار زبان فارسي در مناطق مختلف تصريح شده اما فعالين قوم گرا به نحوي خاص در پي جايگزيني زبان مادري به جاي زبان فارسي هستند!!!
نشريه «رايحه كوير» دانشگاه تهران، دانشكده الهيات، شماره اول، اسفند 82:
«روحاني را ساختند كه هم دست قزلباش بود و نعلينش لنگه ديگر چكمه، هر دو يك جفت كفش در پاي شاه حسين و پيداست درچنين نظامي كه جهل و جور هم داستان مي شوند، عالم عدالت خواه و امامت شناس -يعني عالم شيعه- چگونه كم كم از صحنه كنار مي رود و روحاني بر صحنه مسلط مي شود؛ روحاني براي دفاع از خودش درپشت سر عالم مخفي مي شود...»
نشريه «طفيلي خيزران» مركز آموزش عالي قم (وابسته به دانشگاه تهران)، سال 82 شماره 14:
«اگر يك فقيه جامع الشرايط به جاي شورا در رأس حكومت قرارگيرد باز آن حكومت غير شرعي خواهد بود.»
نشريه «سكوت»، دانشگاه تهران، شماره 15، (13/2/83):
« و حاكم شرع نه نماينده مردم بلكه برگزيده خداوند بوده و بنابر اين اختيارات خداوندي به وي تفويض شده است. آشكار است كه شخصي كه چنين اختياراتي دارد نه يك انسان ساده، بلكه امام، وكيل،ولي، وصي و صاحب اختيار تمام امتش است. به علاوه تقديس دين موجب تقديس چهره حاكم شده و وي را از گزند هرگونه انتقاداتي مصون مي دارد.»
«دراين حالت دين شمشيري خواهد شد در دست جلادان كه در آن ها قدرت و اجازه بريدن سر آزادي خواهان و مخالفان و ريختن خون مردم بي گناه را مي دهد.»
نشريه «نقاب»، دانشگاه تهران، سال 82:
«همگرايي روحانيون با ساواك در مخالفت با شريعتي وكمين نشيني براي ضربه زدن به وي نكته قابل توجهي مي باشد البته امروزه نيز به گفته دكتر سروش از غرائب است كه روحانيون و طايفه سنتي هاي ديني با طايفه روشنفكران لاييك در ضديت با روشنفكري ديني هم داستان شده اند.»
«تفاوت بزرگ دوران شريعتي با امروز آن است كه اكنون روحانيت برمسند قدرت نشسته و ابزارهاي قدرت فراواني براي سركوب مخالفين خود دراختيار دارد.»
نشريات «كيميا وسحر» دانشگاه اميركبير، مهر ماه 82، بيانيه انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير:
«درشرايط كنوني يگانه تاكتيك صحيح افزودن بر فشارهاي سياسي با بهره گيري از تمامي امكانات ملي و بين المللي درجهت استيفاي حقوق ملت است.»
نشريه «سحر» دانشگاه اميركبير، شماره 1، سال 82:
«فشار خارجي به ويژه ازسوي اتحاديه اروپا مهم ترين برگ برنده تحصن كنندگان [ نمايندگان مجلس ششم] مي باشد كه مشابه روند پذيرش پروتكل الحاقي به داد آن ها برسد.»
نشريه «سحر» دانشگاه اميركبير، شماره 3، سال (27 بهمن 82):
«ما نيز به دليل استحاله جمهوري به سلطنت در انتخابات فرمايشي مجلس هفتم شركت نمي كنيم.»
«ولي فقيه هرگز نمي تواند درتقابل با نظر مردم حكومت كند يا حكمي را اعمال كند. حكم حكومتي به هيچ عنوان وقتي در تقابل با اراده مردم باشد، مشروع نيست. اين انتخابات وقت نه گفتن به استبداد و مستبدين است.»«مي خواهند جمهوري اسلامي را به سلطنت فقيه تبديل كنند. رهبر حق دخالت در اختلافات مجلس و شوراي نگهبان به صورت حكم حكومتي را ندارد. عمر كساني كه مي خواهند ننگ تنها حكومت كردن را با خود داشته باشند، بسيار كوتاه خواهد بود.»«25سال است كه مرسوم است سالگرد انقلاب را تبريك مي گويند اما نظامي كه جمهوريتش ذبح شده، بايد براي آن تسليت گفت نه تبريك. شش فقيه شوراي نگهبان درحدي نيستند كه جرأت حذف جمهوريت را بدون هماهنگي رهبري داشته باشند. ديگر زمان پرده پوشي نيست. ستاد ضد اصلاحات در دفتر رهبري خيمه زده و از آن جا در تمام امور كشور دخالت مي كند. رسانه مكتوب عصر (كيهان) كه زيرنظر مستقيم رهبري كار مي كند، به طور رسمي خشونت را تئوريزه مي كند. تصميم هاي رهبري، چند روز قبل از اعلام رسمي از زبان فرماندهان سپاه و در روزنامه كيهان بيان مي شود. من از مقام رهبري سؤال مي كنم، آيا جمهوري اسلامي كه مردم به آن رأي دادند اين بود؟ آيا مدنظر مردم اين بود؟!»

 



حسن عباسي در جمع دانشجويان طرح ولايت: ليبراليزم فرهنگي، مهم ترين حربه جنگ نرم

رئيس مركز بررسي دكترينال امنيت بدون مرز ، شيوع ليبراليزم در جامعه را پرده ديگري از عرصه تهاجم نرم دشمن دانست كه امروزه بسيار مخفي تر است.
حسن عباسي در جلسه طرح ولايت بسيج دانشجويي گفت: نگراني هايي كه امروز ما در جامعه از شيطان پرستي، عرفان هاي نوظهور، جريان هاي ادبي مثل پائولوكوئيلو و نحله هاي شرقي مثل بودائيسم داريم، جزء كوچكي از درگيري هاي جنگ نرم است و شيوع ليبراليزم در جامعه پرده ديگري از عرصه تهاجم است كه امروزه بسيار مخفي تر است.
وي با بيان اينكه مباحث پايه و نظري جنگ نرم تمام شده است، بيان داشت: ما در اين عرصه، بايد نسبت خودمان را با اين جنگ كه به مراتب پيچيده تر از جنگ سخت است روشن كنيم.
رئيس مركز دكترينال امنيت بدون مرز خاكريزهاي جنگ نرم را ذهن و قلب تك تك افراد دانست و گفت: جنگ نرم، نبرد ذهن ها و قلب هاست و تسخير قلب با حب و بغض و تسخير ذهن با شك و يقين صورت مي گيرد.
عباسي مديريت حب، بغض، عشق، نفرت، شك و يقين افراد را در معركه جنگ نرم قرار گرفتن دانست و گفت: امروزه پس از مدت ها بحث نظري در مورد جنگ نرم بايد با استراتژي هاي عيني و اجرايي و خود جنگ نرم را با ذكر مصاديق تاريخي و آسيب هاي آن دنبال كنيم.
وي تأثيرات و نشانه هاي عرفان هاي نوظهور و شيطان پرستي را در سطح جامعه بسيار كم دانست و گفت: خطر شيوع ليبراليزم به مثابه 99درصد است و همه تهاجمات ديگر مثل عرفان هاي نوظهور و غيره كمتر از يك درصد است.
رئيس مركز بررسي دكترينال امنيت بدون مرز با طرح اين پرسش كه چگونه اين اتفاق در جامعه ما روي مي دهد و اين روند موفق مي شود و استراتژي ها و روند تاريخي اش چگونه است؟ گفت: بايد يك دوره 100 ساله را در ايالات متحده از سال 1910 تا 2010 بررسي كنيم؛ چرا كه دقيقا اتفاقي كه در اين كشور رخ داده، در جامعه ما درحال تكرار است.
عباسي با اشاره به پياده شدن شيوه هاي مختلف جنگ نرم در دانشگاه ها، نظام مديريتي، رسانه و در سطوح مختلف جامعه، در تعريف استراتژي هاي جنگ نرم گفت: همان طور كه دشمن جامعه خود را ساخته است، در حال ساختن جامعه ماست تا درواقع به سبك و سياق دشمن درآييم، بنابراين امروزه روشن كردن اين نكته تبيين استراتژي هاي جنگ نرم است؛ يعني اينكه چگونه قانع شديم كه حب كاري كه دشمن مي كند، در دل ما بيفتد.
عباسي مباني نظري را كه در حوزه علوم انساني در دانشگاه ها تدريس مي شود، مغاير با قرآن دانست و گفت: به طور كلي آنجايي كه ما قانع شديم؛ آن طور ي كه دشمن مي خواهد، عمل كنيم چه در اقتصاد، علم، رسانه و غيره، پس عملا قانع شديم كه آن كار درست است و اين يعني مديريت شك و يقين.
رئيس مركز بررسي هاي دكترينال امنيت بدون مرز افزود: قرن خود؛ يعني قرني كه انسان به اصالت خود رسيد و خودمحور شد و اين بلايي است كه امروز در جامعه ما و براي جوانان رخ مي دهد؛ آنها امروزه به سرعت درحال خودمحور شدن هستند.
عباسي اين اصالت خود را زمينه فروپاشي غرب دانست و گفت: اصالت خود در برابر اصالت خداست و اين همان راهي است كه ما درحال دنبال كردنش هستيم، بنابراين ما بايد استراتژي هاي قدرت نرم را كه طي 100 سال گذشته در ايالات متحده جواب داده است، بشناسيم.
وي گفت: «آدام كورتيس»، مستندساز برنامه «قرن خود» با بررسي روانشناسانه جريان هاي داخل آمريكا، اين 100 سال را به دو دوره عصر سلطه نگاه «فرويد» و عصر سلطه نگاه «وليام ريچ» تقسيم كرده است.
رئيس مركز بررسي هاي دكترينال امنيت بدون مرز جامعه امروزي ما را در دوره فرويد دانست و گفت: مهم ترين سريالي كه از تلويزيون جمهوري اسلامي پخش مي شود، «ساختمان پزشكان» مروج افكار فرويد روانشناس يهودي است و پشت سر شخصيت هاي اصلي اين سريال عكس فرويد است.
عباسي حضور مديران صداوسيما كه داراي دكتراي روانشناسي هستند، در تيتراژ اين سريال نشانه اين دانست كه سريال كاملا حساب شده و با تأييد اين مديران ساخته شده است.
وي در مورد محوريت اين سريال گفت: نظريه فرويد اين است كه انگيزه انسان ها عامل حركتشان است و بايد انگيزه هاي آنها را كشف كرد؛ اين انگيزه ها از قسمت ناخودآگاه انسان ها نشأت مي گيرد؛ ناخودآگاه انسان بخشي است كه خشم و شهوت انسان را رقم مي زند و به تعبير فرويد قابل كنترل نيست و كاري كه ساختمان پزشكان مي كند، نشان دادن اين انگيزه ها و تبيين آنها به مردم است.
رئيس مركز بررسي هاي دكترينال امنيت بدون مرز ، دوره فرويد را به دو قسمت انسان حيواني غيرقابل اعتماد و قابل اعتماد تقسيم كرد و خاطرنشان كرد: «ادوارد برنايتز» اعتقاد داشت انسان ها غيرقابل اعتمادند و همانند گله هاي انساني بايد مديريت شوند؛ ادوارد برنايتز به دنبال اين بود كه با اين مدل از احساسات مردم كسب پول و ثروت كند، او بعد از آشنايي با «والتر ليپمن» اين نظريه را وارد علوم سياسي كرد. آنها معتقد بودند كه بايد به رأي مردم خط داده شود و آنها را مديريت كرد.
عباسي با بيان تعريف دموكراسي از منظر ما و غرب گفت: 15 سال پيش روشنفكران جامعه ايران روش خرد جمعي را دموكراسي مي دانستند؛ درحالي كه غربي ها دموكراسي را خرد جمعي نمي دانند، بلكه نفسانيات جمعي را دموكراسي مي دانند.
وي در ادامه گفت: از مدل روابط عمومي، مبحث «مهندسي رضايت» مطرح مي شود؛ در مهندسي رضايت به دنبال اين بودند كه چه چيز مردم را سامان مي دهد و آنها را به قليان مي آورد؟
بنا به گفته وي مهندسي رضايت 80 سال است كه بر جهان حاكم است.
رئيس مركز بررسي هاي دكترينال امنيت بدون مرز با اشاره به آيه 111 سوره توبه گفت: موضوع رضايت، موضوع جديدي نيست و در دين نيز آمده است، اما در مهندسي رضايت، مراد رضايتي است كه برخلاف مصالح مردم به هر نحو است و اين يكي از ابعاد جنگ نرم است.
عباسي با اشاره به جامعه ايران گفت: بسياري در زمان انتخابات خواستند به مردم نزديك شوند و رأي مردم را به دست بياورند بدون اينكه به مصلحت آنها باشد.
وي بيان داشت كه اردوارد كنزي با طراحي مهندسي «مناسبات جنسي» به همراهي مهندسي رضايت، زمينه ساز انقلاب جنسي 1950 در آمريكا شد، در جامعه ما نيز، شاهد يك انقلاب جنسي هستيم.
عباسي نظريه مطرح دراين دوره را «انسان، حيوان قابل اعتماد است» دانست و بيان كرد: دراين دوره «جرج گالوپ» در مقابل نظريه روابط عمومي، نظريه سنجش افكار عمومي را مطرح كرد؛ او نيازسازي براي مردم را محركه موتور اقتصادي دانست و نتيجه اين ركود روي كارآمدن جريان چپ با نظرات محدوديت و ماركسيستي بود.
وي با طرح اين سؤال كه چگونه مي توان با افكار مريض و منحرف، جامعه ديني را اصلاح كرد؟ افزود: در مدل شك و يقين مردم به اين يقين رسيده اند كه روانشناسان از روحانيون كه از منابع قرآني و ائمه(ع) و حديث و بزرگاني همچون آيت الله بهجت استفاده مي كنند، بهتر هستند و اين يعني جنگ نرم.
رئيس مركز بررسي هاي دكترينال امنيت بدون مرز نتيجه اين دوره را ظهور نظريه رهاسازي و تخليه روحي دانست و گفت: دوره دوم از 100 سال تاريخ فرهنگي آمريكا با اين نظريه به دوره ريچيسم معروف شده است.
عباسي اين دوره را دوره «انسان به عنوان حيوان خودشكوفا» دانست كه كسي حق كنترل وي را ندارد و نتيجه اين نظريه، انقلاب جنسي اواخر دهه60 بود كه انسان خشم و شهوت را هرگونه كه مي خواهد به بيرون بريزد.وي نتيجه نظريه رهاسازي را ظهور جنبش هاي اجتماعي مختلفي همانند هيپي ها، رپ ها و... دانست و بيان داشت: طي اين سالها ظهور اين جنبش ها تأثير فراواني برجامعه ايران داشته، بدون آنكه مردم از هويت و انگيزه واقعي اين جنبش ها آگاه باشند.
عباسي ليبراليزم فرهنگي را مسئله مهم جنگ نرم دانست و گفت: راه حل اين مسئله همانند كلمه «لااله الاالله» است كه ابتدا نفي وضعيت موجود و سپس اثبات وضعيت مطلوب است.

 



معاون وزير كار: نرخ بيكاري دانشگاهيان 2 برابر بيكاران عادي است

معاون وزير كار و امور اجتماعي نرخ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي كشور را دو برابر بيكاران عادي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدرضا سپهري در ششمين جشنواره تجليل از كارآفرينان برتر مازندران با بيان اينكه كار آفريني مديريت و شكوفايي استعداد و شيوه نوين زندگي است، بيان داشت: انگيزه، خواستن، ريسك كردن، تشخيص فرصت و بهره برداري از فرصت ها مفاهيم اصلي كارآفريني است كه مورد توجه كارآفرينان قرار گيرد.معاون وزير كار با ارائه آماري از كشورهاي توسعه يافته در باره استفاده از فرصت هاي سرمايه اي گفت: 70 درصد سرمايه كشورهاي پيشرفته در بخش اجتماعي و انساني است ولي در كشورهاي جهان سوم بيشترين ثروت را از منابع طبيعي اخذ مي كنند.معاون وزير كار و امور اجتماعي با بيان اينكه برگزاري همايش هاي الگوسازي مي تواند خوداستقلالي را براي جوانان جامعه ايجاد كند، گفت: برگزاري اين همايش نمادسازي انتقال تجربيات و ايجاد انگيزه براي جوانان را فراهم مي آورد.
وي نرخ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي كشور را دو برابر بيكاران عادي اعلام كرد و افزود: درصدد رفع مشكل بيكاري كشور هستيم و در مازندران با تغيير نگرش مي توان با ايجاد انجمن هاي علمي و فارغ التحصيلان را به شبكه توليدي پيوند زد.

 



حداد عادل: اساتيد بسيجي مسئول انتقال مفاهيم انقلاب هستند

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: امروز اساتيد بسيجي مسئوليت انتقال مفاهيم انقلاب را به جوانان برعهده دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، غلامعلي حداد عادل در همايش بسيج اساتيد در بوشهر اظهار داشت: عوض كردن نقشه سياسي جهان يكي از كارهاي اساسي انقلاب اسلامي بود كه مردم دنيا به ما نگاه كردند كه چگونه اين ملت با رهبري خردمندانه امام راحل و همت مردم حكومت اسلامي تشكيل دادند و با نه گفتن به آمريكا و انگليس روي پاي خود ايستادند.
حدادعادل اظهار داشت: به همان اندازه اي كه انقلاب اسلامي بزرگترين دستاورد ملت ايران است به همان اندازه نيز توطئه و تبليغات منفي عليه اين انقلاب است كه بايد نسبت به دفع و خنثي كردن آنها هوشيار باشيم.
وي خاطرنشان كرد: هم اينك بيش از 120 شبكه مخالف ايراني در دنيا با پول بيگانگان براي تخريب نظام و انقلاب طراحي شده اند و براي خاموش كردن چراغ انقلاب برنامه تدوين مي كنند.
حدادعادل يادآور شد: اين افراد همانند جادوگران فرعوني تمام تلاش خود را براي نابودي و برچيده شدن انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي به كار بسته اند ولي با هوشياري ملت ايران و رهبري خردمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامي راه به جايي نمي برند.
وي با بيان اينكه امروز دشمن به دنبال غارت جوانان به عنوان مهم ترين سرمايه هاي اين نظام و كشور است گفت: هدف ملت ايران از انقلاب اسلامي تامين استقلال كشور و خروج بيگانگان بود و اين هدف را امام راحل از سال 41 دنبال مي كردند و امروز نيز رهبر معظم انقلاب در همين مسير حركت مي كنند.
وي افزود: بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي ايران اين بود كه اختيارش را به دست مردم داد و دست بيگانگان را از كشور كوتاه كرد.
وي گفت: ملت ايران به دنبال استقلال سياسي، فرهنگي و نظامي بودند و خوشبختانه در اين مدت 32 سال نيز هيچ وقت هيچ قدرت بيگانه اي در سرنوشت كشور ما دخالتي نداشته و به ما امر و نهي نكرده است.
وي تصريح كرد: دشمنان اين آب و خاك وقتي ديدند با سلاح گرم نمي توانند اين ملت را شكست دهند از سال 86 تا 88 متوسل به دسيسه و جنگ نرم شدند و آخرين حربه آنان انتخابات 88 بود كه وقتي ديدند نامزد مورد نظرشان رأي نياورد ادعاي تقلب در انتخابات را مطرح كردند ولي حاضر به بيان و ارائه استدلال نبودند.
حداد عادل گفت: رهبر معظم انقلاب با تدبير و صبر اين ماجرا و توطئه هاي دشمن را در سال 88 خنثي و ملت را با هوشياري هر چه تمامتر هدايت كردند.
وي خطاب به اساتيد بسيجي اظهار داشت: نسل امروز نسل گذشته را نديده و جنايات دشمنان نظام را تجربه نكرده است اين شما هستيد كه بايد به نحو مطلوبي به حوادث تاريخي اين مملكت بپردازيد و آنان را با حقايق آشنا كنيد.
حداد عادل با تاكيد بر اينكه امروز دانشگاه مورد هدف دشمن قرار گرفته است گفت: ملت ايران از همه قدرت هاي بزرگ طلبكارند و با عزت از انقلابمان دفاع مي كنيم.

 



رئيس دانشگاه بوعلي سينا: سازندگي نرم هدف اصلي اساتيد بسيجي باشد

رئيس دانشگاه بوعلي سينا گفت: سازندگي نرم بايد به عنوان هدف اصلي اساتيد بسيجي مورد توجه قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، محمدعلي زلفي گل در جمع اساتيد بسيجي دانشگاه هاي استان همدان اعتقاد راسخ شهدا به خداي متعال را عامل موفقيت آنها در كارها خواند و افزود: ما نيز بايد اين باور را در قلب و روح خود تقويت كنيم چرا كه اين دنيا فاني بوده و روزي همه ما به دنياي ابدي مي رويم.
وي تمسك به فرهنگ بسيجي را مايه پيشرفت و حركت رو به جلو قلمداد كرد و ابراز داشت: براي نزديكي به مفهوم و فرهنگ بسيجي، ضمن اينكه بايد خود را از هر نظر ارتقا بخشيم، بايد تابع فرامين ولي امر مسلمين باشيم.
وي با تأكيد بر اينكه فرهنگ و تفكر بسيجي بايد در رفتار و گفتار اساتيد بسيجي نمود عيني داشته باشد، تصريح كرد: به طور قطع توجه به اين مهم در جلب و جذب دانشجويان به سوي آنها مثمرثمر است.
زلفي گل در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به طراحي هاي عميق دشمنان براي مقابله با نظام از طريق جنگ نرم اظهار داشت: براي مقابله با اين امر، بايد استفاده از پتانسيل نرم افزاري به عنوان رسالت اساتيد بسيجي، در دستور كار قرار گيرد.

 



جاسبي در واكنش به دانشجويان: «موظف به پاسخگويي نيستم»

عبدالله جاسبي كه در دانشگاه آزاد واحد بروجرد حضور پيدا كرده بود، علي رغم كنسل شدن امتحانات پايان ترم اين دانشگاه، رئيس دانشگاه آزاد در جلسه اي از پاسخ گويي به دانشجويان سرباز زد.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس دانشگاه آزاد از يك تير براي افتتاح چند پروژه عمراني به دانشگاه آزاد واحد بروجرد عزيمت كرد كه سفر دوروزه جاسبي به اين شهر تاكنون حاشيه هاي بسياري در پي داشته و جو دانشگاه آزاد بروجرد را ملتهب كرده است.
دانشگاه آزاد بروجرد همان طور كه در سايت خود نيز درج كرده است كليه امتحانات روز پنج شنبه 2 تير اين دانشگاه را به روز چهارشنبه 15 تير و در همان ساعت مقرر تغيير داده تا حضور جاسبي در اين دانشگاه با فراغ بال انجام شود.
يكي از خبرگزاري ها خبر مربوط به لغو امتحانات دانشگاه آزاد واحد بروجرد به دليل حضور جاسبي در اين دانشگاه را منتشر كرد و يك روز بعد رئيس دانشگاه آزاد واحد بروجرد اين خبر را تكذيب كرد اما جالب اين است كه هنوز سايت اين دانشگاه موكول شدن امتحانات امروز را در صفحه خود دارد و هنوز حذف نكرده است.
پيش از اين دانشجويان دانشگاه آزاد واحد بروجرد از مسئولان اين دانشگاه درخواست كرده بودند تا به دليل حضور در مراسم معنوي اعتكاف يكي از امتحانات در روز شنبه هفته گذشته را به روز ديگري موكول كنند كه مسئولان دانشگاه مخالفت كردند اما با حضور جاسبي در اين دانشگاه امتحانات اين دانشگاه به راحتي به روز ديگري موكول شد.
در جلسه گزينشي كه با حضور جاسبي برگزار شد، يكي از دانشجويان با برخاستن از جاي خود اعلام داشت كه از جاسبي سؤالي دارد اما رئيس دانشگاه آزاد با برخورد تحكم آميز به اين دانشجو تأكيد كرد كه بر جاي خود بنشيند.
پس از اتمام سخنراني جاسبي، جمعي از دانشجويان به رئيس دانشگاه آزاد اعلام كردند كه از وي سؤالي دارند كه در نهايت جاسبي مجبور شد نماينده اين دانشجويان را به روي سن دعوت كند و پس از آن جاسبي اعلام كرد كه اين سؤالات نبايد ميان حاضران مطرح شود و وي را به گوشه اي از سن برد اما نماينده اين دانشجويان تأكيد داشت كه بايد سؤال وي ميان حاضران مطرح و جاسبي به آن پاسخ دهد كه جاسبي نيز اعلام كرد: «بنده موظف به پاسخ گويي شما نيستم» و در نهايت اين دانشجو در اعتراض به اين اقدام جاسبي سؤال خود را مطرح نكرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14