(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 تیر 1390- شماره 19978

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خارج از دستور
هشدار جدي مجلس ؛ به اوباش رحم نكنيد
مديركل روابط عمومي قوه قضائيه: نظام جامع اطلاع رساني قوه قضائيه به زودي ابلاغ مي شود
سردار نقدي: دستگاه قضايي و انتظامي از غيرت طلبه بسيجي آمر به معروف درس بگيرند
6 مرداد زمان برگزاري آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته
وزير دفاع كويت : تجاوز به ايران خط قرمز ماست
مهمان پرست: نصب سانتريفيوژهاي جديد با اطلاع آژانس انجام مي شود
اميل لحود: نقش ايران در خنثي سازي توطئه ها در منطقه قابل تقدير است
مدير اجرايي دفتر سازمان ملل از مرز ايران و افغانستان بازديد كرد
نخستين جشنواره فصلي مطبوعات برگزار مي شود



خارج از دستور

انتقاد از هيئت رئيسه و پاسخ لاريجاني
نماينده مردم تهران از قرائت نشدن گزارش كميسيون اصل 90 در مورد تخلفات هيئت رئيسه در جريان بررسي طرح وقف اموال دانشگاه آزاد انتقاد كرد.
حجت الاسلام حميد رسايي صبح سه شنبه طي تذكري آئين نامه اي با استناد به ماده 23 آئين نامه داخلي مجلس گفت: تذكر بنده مربوط به دستور جلسات علني مجلس است كه در اختيار نمايندگان قرار گرفته و در آن قرائت گزارش كميسيون اصل 90 درباره شكايت 4 نماينده از رئيس جمهور لحاظ شده است.
وي افزود: بنده قبلا هم تذكر داده ام كه كميسيون اصل 90 از اهميت ويژه اي برخوردار است و قطعا شكايات نمايندگان از قوا بايد در اين كميسيو ن بررسي و گزارش آن نيز در صحن علني قرائت شود لذا بررسي شكايت 4 نماينده از رئيس جمهور توسط كميسيون اصل 90 طبق آئين نامه داخلي است و اين كميسيون براساس وظيفه ذاتي خود عمل كرده است.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: سؤال اينجاست كه قبلا تعدادي از نمايندگان نسبت به عملكرد هيئت رئيسه در مورد طرح وقف دانشگاه آزاد شكايت كرده بودند كه اين شكايت با وقفه بررسي و گزارش آن توسط كميسيون اصل 90 به هيئت رئيسه ارائه شد.
رسايي ادامه داد: پس از اين كه گزارش اين شكايت تقديم هيئت رئيسه شد، گفتند كه گزارش به دست ما نرسيده اما بنده از رئيس كميسيون اصل 90 سؤال كردم و آنها گفتند كه ما براي بار دوم هم گزارش را به هيئت مديره رسانده ايم. وي خاطرنشان كرد: اين گزارش مربوط به يك سال قبل است، چرا اجازه خوانده شدن آن گزارش داده نشده است و اين در حالي است كه شكايت نمايندگان از رئيس جمهور مربوط به سال جاري است.
نماينده مردم تهران در مجلس همچنين خاطرنشان كرد: چنين اقداماتي باعث مي شود كه برخي فكر كنند كه گزارش ها ابزار سياسي هستند لذا بايد اجازه دهيد كه گزارش كميسيون اصل 90 پيرامون عملكرد هيئت رئيسه در مورد طرح وقف اموال دانشگاه آزاد نيز قرائت شود تا اين تلقي به وجود نيايد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پاسخ به اين تذكر نماينده تهران گفت: در مورد اين بخش بهتر است كه با سوءظن به موضوع نگاه نشود. اين گزارش به صورت رسمي به هيئت رئيسه داده نشده بود و حتي گفتند كه ما گزارش را به تلفنچي آنجا داده ايم. اين در حالي است كه هيئت رئيسه مسئول دارد.
وي افزود: البته در گزارشي كه كميسيون اصل 90 در مورد شكايت نمايندگان از هيئت رئيسه تهيه كرده بود نيز نظرات حجت الاسلام ابوترابي فرد به عنوان نماينده هيئت رئيسه لحاظ نشده بود.
رئيس مجلس اضافه كرد: در مورد تشخيص هيئت رئيسه هم اگر يك موضوع خلاف قانون است يا نه، اين مسئله را هيئت رئيسه تشخيص مي دهد و كميسيون اصل 90 نمي تواند تصميم بگيرد بلكه اين هيئت رئيسه است كه براساس سوگندي كه خورده طبق قانون به تشخيص خود عمل مي كند.
مجلس ديجيتالي شدن سيستم
صدا و سيما را پيگيري مي كند
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس از پيگيري مجلس در بحث ديجيتالي شدن صدا و سيما خبر داد.
جواد آرين منش با اشاره به طرح صدا و سيما براي ديجيتالي كردن سيستم و افزايش شبكه هاي دريافتي به بيش از 50 شبكه، گفت: صدا و سيما در حال بررسي مسائل فني براي ادامه ديجيتالي كردن شبكه هاي تلويزيون است.
وي با بيان اينكه ديجيتالي كردن سيستم صدا و سيما مورد رضايت مجلس است، افزود: بخشي از شبكه هاي صدا و سيما ديجيتالي شده است به طوري كه اكنون چندين شبكه سالم ماهواره از طريق سيستم ديجيتالي قابل دريافت است و انشاالله اين اقدام صدا و سيما در آينده با سرعت بيشتري ادامه خواهد داشت.
آرين منش همچنين به فارس گفت كه در صورتي كه ديجيتالي شدن سيستم صدا و سيما به اتمام برسد، تمامي شبكه هاي استاني در سراسر كشور قابل دريافت خواهد شد.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در پايان تصريح كرد: كميسيون فرهنگي مجلس در جلسات آتي خود بحث ديجيتالي شدن صدا و سيما را پيگيري خواهد كرد.

 



با احضار مقام هاي امنيتي و قضايي صورت گرفت
هشدار جدي مجلس ؛ به اوباش رحم نكنيد

به منظور بررسي علل ناامني هاي اخير در كشور و برخورد جدي با اراذل، مقامات امنيتي و قضايي كشور به مجلس فراخوانده شدند.
اولين جلسه علني بهارستان پس از تعطيلات تابستاني نمايندگان، متأثر از حوادث ناگواري بود كه اين روزها امنيت اجتماعي را با مخاطره روبرو ساخته است. وكلاي ملت ديروز، در راستاي اجراي ماده 64 آيين نامه داخلي مصوب كردند، موضوع امنيت اجتماعي و برخورد با اشرار متعرض به جان و ناموس مردم با حضور دادستان كل كشور، وزير دادگستري و فرمانده نيروي انتظامي در صحن علني مجلس بررسي شود.
از سوي ديگر رييس كميسيون امنيت ملي هم از حضور مسئولان قوه قضائيه، نيروي انتظامي و اطلاعات در جلسه عصر چهارشنبه اين كميسيون خبر داد.
علاءالدين بروجردي با اعلام اين خبر اظهار داشت: كميسيون امنيت ملي به طور جدي اتفاقات اخير و راهكارهاي جلوگيري از تكرار آن در سطح كشور را پيگيري خواهد كرد.
وي به حوادث رخ داده در سطح كشور در هفته هاي اخير و ايجاد ناامني از سوي عده اي از اشرار اشاره كرد وگفت: در جلسه چهارشنبه كميسيون امنيت ملي مسئولاني از قوه قضائيه، ناجا و اطلاعات حضور خواهند داشت و در صورتيكه در اظهارات آنها مشخص شود كه نقص قانون وجود دارد مجلس آمادگي آن را دارد كه قانون در اين زمينه وضع كند.
ديروز همچنين كميته امنيت داخلي كميسيون سياست داخلي مجلس شوراي اسلامي براي بررسي ابعاد قتل مرحوم روح الله داداشي قهرمان ملي كشورمان، هيئتي را به محل حادثه اعزام كرد.
بر اساس اين گزارش، قرار است اين هيئت كه متشكل از خليلي دبير كميسيون، اسماعيلي نماينده مردم گرمي و رضا عليزاده نماينده ورزقان است با حضور در محل اين حادثه با مسئولان امنيتي و انتظامي استان البرز گفت وگو كنند.
ولي اسماعيلي در اين باره گفت: بعد از ديدار و گفت وگو با مقامات امنيتي و انتظامي كرج، گزارش كاملي از محل حادثه تهيه و به اطلاع افكار عمومي مي رسانيم.
لاريجاني برخورد جدي با اراذل را خواستار شد
رئيس مجلس نيز روز گذشته در صحن علني اظهار داشت: نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي به خوبي واقف هستند كه حكمت ملك داري به ايجاد امنيت، آبادي و عدالت محقق مي شود و چنانچه تمام تلاش هاي دستگاه هاي ديواني يكسره در اين امور مصروف گردد، گامي در جهت وصول به جامعه مهدوي برداشته شده است.
لاريجاني خاطرنشان كرد: اين روزها گاه اخباري از اقدامات شرورانه برخي از افراد لاابالي به دست مي آيد كه واقعاً تأسف آور است، چندي پيش عده اي در اصفهان آن صحنه هاي ناگوار و خلاف شرع را به وجود آوردند و يا در جاي ديگر قهرمان ملي كشور را با ضرب چاقو به قتل رسانده و يا دومين روحاني كه براي دفاع از نواميس مردم نهي از منكر نمود مضروب كردند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اين نمونه ها نشانگر آن است كه بايد براي ايجاد امنيت رواني جامعه با اين افراد شرور برخورد قاطعانه صورت گيرد و در اين رابطه تمام بخش هاي كشور اعم از قوه قضاييه و نيروي انتظامي بايد با جديت برخورد كنند و اگر نيازمند قانون متناسب هستند قوه مقننه آماده است با سرعت اين نقص را مرتفع كند.
وي با بيان اين كه مردم در پناه امنيت و آباداني مي توانند گام هاي رشد اخلاقي را بردارند، اذعان كرد: مؤلفه هاي عدالت نيز در اين امور خود را نشان مي دهد، لذا بايد پذيرفت كه ارزيابي ملت از نحوه تحقق خواسته هاي خود در بدو امر به امنيت و آباداني مربوط مي شود نه نزاع در دسته بندي هاي سياسي در انتخابات و يا طرح هاي خامي كه در حوزه اقتصادي و فرهنگي هر از چند گاهي مطرح مي شود و معلوم نيست كدام يك از دردهاي مردم را مي توانند برطرف كنند؛ چرا كه بيشتر به پروژه سرگرم سازي تصنعي شباهت دارد تا نيازهاي واقعي مردم.
لاريجاني ادامه داد: از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و نيز كميسيون قضايي و حقوقي مي خواهم كه در برخورد با پديده رفتار شرورانه اراذل، با همكاري دستگاه هاي اجرايي و قضايي فعالانه برخورد كنند و اگر نقص در اجراست با پيگيري اشكالات مرتفع شود و با افراد لاابالي كه آسايش مردم را برهم مي زنند برخورد قاطع صورت گيرد.
رئيس مجلس تأكيد كرد: در اين راستا چنان كه نياز به تدوين قانون باشد با فوريت طرح آن را در مجلس مطرح كنند.
محمدكريم عابدي عضو كميسيون امنيت ملي هم با بيان اينكه حقوق مردم است و مسئولان امنيتي بايد امنيت عمومي مردم را تامين كنند، تصريح كرد: مجلس قطعا مطالبه مردم را براي امنيت عمومي پيگيري خواهد كرد؛ مسئولان امنيتي و انتظامي بايد با سلب كنندگان امنيت مردم كه تعدادي اراذل و اوباش هستند برخورد قاطع كند.
عابدي همچنين گفت: طرح امنيت اجتماعي كه توسط ناجا انجام مي شد، مورد رضايت مردم و مجلس قرار گرفته بود، اما بعد از برخي اهمال كاري ها در اين باره، شاهد برخي ناامني ها هستيم.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت كه در جلسه روز چهارشنبه اعضاي كميسيون امنيت ملي با مسئولان انتظامي، مجلس اجراي قاطع طرح امنيت اجتماعي را از ناجا مطالبه خواهد كرد.
بررسي لايحه تشكيلات
و آيين دادرسي
ديوان عدالت اداري
اهالي بهارستان ديروز با 129 راي موافق، با كليات لايحه تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري موافقت كردند.
اين لايحه پيش از اين نيز مورد رسيدگي قرار گرفته بود كه پس از تصويب نهايي، مورد ايراد شوراي نگهبان واقع شد؛ به همين دليل لايحه ياد شده براي رفع ايراد در جلسات متعدد با حضور نماينده شوراي نگهبان و كارشناسان مربوطه در كميسيون قضايي مجلس بررسي شد، تا اينكه در نهايت روز گذشته در صحن علني در معرض راي نمايندگان قرار گرفت.
اهالي خانه ملت صبح روز گذشته، بررسي جزييات اين لايحه را هم آغاز كردند.
بهارستان نشينان مصوب كردند كه قضات ديوان بايد داراي 10 سال سابقه كار قضايي باشند و به پيشنهاد رئيس ديوان با حكم رئيس قوه قضائيه منصوب شوند. در مورد قضات داراي مدرك كارشناسي ارشد يا دكترا در يكي از گرايش هاي رشته حقوق يا مدارك حوزوي معادل، داشتن 5 سال سابقه كار قضايي كافي است.
همچنين خانه ملتي ها مقرر كردند كه به منظور تسهيل در دسترسي مردم به خدمات ديوان، دفاتر اداري ديوان در محل دادگستري يا دفاتر بازرسي كل كشور در هر يك از مراكز استان ها تاسيس شود.
راهنمايي و ارشاد مراجعان، پذيرش و ثبت دادخواست ها و درخواست هاي شاكيان، ابلاغ نسخه دوم شكايات يا آراء صادر شده از سوي ديوان در حوزه آن دفتر كه از طريق نمابر يا پست الكترونيكي يا به هر طريق ديگري از ديوان دريافت كرده است و انجام دستورات واحد اجراي احكام ديوان در حوزه مربوط به آن دفتر از وظايفي است كه اين دفاتر برعهده دارند.
وكلاي ملت در ماده 19 اين لايحه هم تصويب كردند كه هزينه دادرسي در شعب بدوي ديوان عدالت اداري 100 هزار ريال و در شعب تجديد نظر 200 هزار ريال باشد.
همچنين خانه ملتي ها مقرر كردند، طرف شكايت موظف است ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ، نسبت به ارسال پاسخ اقدام كنند. عدم وصول پاسخ، مانع رسيدگي نبوده و شعبه با توجه به مدارك موجود به پرونده رسيدگي و مبادرت به صدور راي مي كنند.
در تبصره اين ماده آمده است در صورتي كه طرف شكايت بدون عذر موجه از دادن پاسخ در موعد مقرر در اين ماده خودداري كند، شعبه رسيدگي كننده متخلف را به سه ماه تا يك سال انفصال از خدمت محكوم مي كند. اين حكم ظرف 20 روز قابل تجديدنظر در شعب تجديد نظر است.
به موجب مصوبه مجلس در صورت درخواست رئيس ديوان عدالت اداري و يا هر يك از شعب ديوان، همه واحدهاي دولتي، شهرداري ها و ساير موسسات عمومي و ماموران آنها مكلف اند ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ نسبت به ارسال اسناد و پرونده هاي مورد مطالبه اقدام كنند و در صورتي كه ارسال اسناد ممكن نباشد، دلايل آن را به ديوان اعلام كنند.
طبق مصوبه مجلس مقرر شد در صورت موجه ندانستن دلايل توسط ديوان عدالت اداري و مطالبه مجدد و امتناع از ارسال ظرف يك ماه، مستنكف به حكم شعبه به انفصال موقت از خدمات دولتي از يك ماه تا يكسال با كسر يك سوم حقوق و مزايا به مدت 3 ماه تا يكسال محكوم مي شود.
در جلسه صبح سه شنبه مجلس همچنين جعفر قادري عضو كميسيون جهاد اقتصادي، اولين گزارش كميسيون متبوعش را در راستاي اجراي ماده 59 آيين نامه داخلي قرائت كرد.
كميسيون ويژه جهاد اقتصادي در اولين گزارش خود به بررسي موضوعات مرتبط با جهاد اقتصادي و اصول راهبردي ناظر به اقدامات اين كميسيون پرداخته و تاكيد كرد: جهاد اقتصادي بدون هماهنگي سه قوه به ويژه هماهنگي كامل مجلس و دولت امكان پذير نيست.
حجت الاسلام سبحاني نيا، عضو هيات رئيسه مجلس نيز، سوال ملي عزيز اكبريان، مصطفي رضاحسيني، سلمان خدادادي، علي مطهري و فرهاد بشيري از وزير امور خارجه درخصوص فعال نبودن اين وزارتخانه در قبال بيداري اسلامي در كشورهاي خاورميانه را در پايان جلسه علني ديروز اعلام وصول كرد.
در پايان جلسه هم چنين سوال علي اكبر اوليا نماينده يزد و صدوق از وزير ارتباطات درخصوص اعلام استاندارد ارايه خدمات تلفن همراه و چگونگي نظارت بر اعمال آن اعلام وصول شد.

 



مديركل روابط عمومي قوه قضائيه: نظام جامع اطلاع رساني قوه قضائيه به زودي ابلاغ مي شود

حسن رحيمي از تدوين و ابلاغ قريب الوقوع آيين نامه نظام جامع اطلاع رساني قوه قضائيه خبر داد.
مديركل روابط عمومي قوه قضائيه كه در اردبيل سخن مي گفت، تاكيد كرد كه آئين نامه نظام جديد اطلاع رساني قوه قضائيه تهيه شده و در آينده نزديك ابلاغ خواهد شد.
وي گفت: وجود 72 سايت اينترنتي در داخل قوه قضائيه در شرايط كنوني، نويد خوبي براي آينده اطلاع رساني دستگاه قضايي مي باشد.
وي همچنين توطئه ها و سرمايه گذاري هاي سنگين دشمنان قسم خورده نظام در بحث جنگ نرم به ويژه استفاده در فضاي اينترنتي را تشريح كرد و افزود: رسيدگي به جرائم رايانه اي و اينترنتي از دغدغه هاي اساسي قوه قضائيه بوده و به طور جد در حال پيگيري است.

 



سردار نقدي: دستگاه قضايي و انتظامي از غيرت طلبه بسيجي آمر به معروف درس بگيرند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به ايثار و از خودگذشتگي طلبه بسيجي، گفت: اين روحيه مسئوليت پذيري و غيرت كه نشان از بيداري و روح انقلابي نسل جوان و مؤمن كشور دارد، بايد سرمشق مسئولان باشد.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين ضمن محكوميت جنايت فجيع اشرار در حق طلبه بسيجي آمر به معروف، گفت: وقتي يك جوان مؤمن با دست خالي براي نهي از منكر اين طور خود را به خطر مي اندازد، تكليف دستگاهها و مسئولاني كه ابزارهاي حكومتي فراوان را در اختيار دارند، بسيار سنگين مي شود.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با انتقاد از عدم اهتمام شايسته دستگاههاي فرهنگي و اجرايي به احكام متعالي اسلام اظهار داشت: امروز خواست مردم اين است كه دستگاههاي تبليغي و فرهنگي اعم از ادارات و صداوسيما بدون واهمه از جوسازي رسانه هاي غربي، مروج احكام و فرهنگ ناب اسلامي باشند و دستگاههاي اجرايي، انتظامي و قضايي بدون ملاحظه احكام اسلام را پياده كنند.
نقدي در ادامه خاطرنشان كرد: غيرت طلبه جوان بسيجي كه در حال بازگشت از مراسم معنوي نيمه شعبان با وجود همه مخاطرات و سوابق تلخ قبلي، در يك خيابان تاريك و با دست خالي مقابل هفت نفر از اراذل و اوباش به دفاع از نواميس مردم مي پردازد بايد الهام بخش دستگاه اجرايي و قضايي كشور باشد.
وي ادامه داد: اگر همه ما مسئولين، مسئوليت پذيري و بيداري وجدان را از جوانان مؤمن بسيجي مانند بسيجي جانباز علي خليلي بياموزيم، ديگر در جامعه شاهد چنين حوادث تلخي نخواهيم بود.
نقدي وادادگي دستگاههاي فرهنگي در برابر فرهنگ منحط غربي و عدم برخورد قاطع دستگاههاي قضايي و انتظامي با اشرار را از عوامل اصلي بروز جنايات تلخ در جامعه دانست و تاكيد كرد: نتيجه حاكم شدن فرهنگ غربي و وادادگي در برابر نفوذ فرهنگ بيگانه، چيزي جز وضعيت تالم بار و به هم ريخته اي كه هم اكنون كشورهاي غربي با آن مواجه اند، نيست. ميدان دادن به ترويج فساد و بي بند و باري و تنها گذاشتن مردم در برابر عناصر هرچند اندك و حقير اشرار براي گرفتن ژست به اصطلاح آزادي خواهانه يا از ترس غوغاسالاران و مدعيان دروغين حقوق بشر ظلم بزرگي است كه نتيجه اين مسير هماني است كه در كشورهاي غربي مي بينيم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين افزود: براي داشتن يك جامعه امن و آرام راهي جز اجراي اسلام براي بشر باقي نمانده است و بايد با تبعيت از مشي امام راحل(ره) كه ارزشي براي نظرات بيگانگان قائل نبودند، به طور جد در پي اجراي احكام اسلام باشيم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در پايان تصريح كرد: تحمل خسارت و حتي دادن جان براي دفاع از امنيت و ناموس مردم در مرام بسيجيان كار دشواري نيست اما اي كاش مسئولان اجرايي، فرهنگي و قضايي هم قدر اين حضور فداكارانه مردم در صحنه را بدانند و از اين ظرفيت مردمي و امكانات و اختيارات فراواني كه دارند براي مبارزه با نفوذ فرهنگ غربي و نتايج شوم آن كه نمونه بارزش همين گونه تعديات است، قاطعانه استفاده كنند و نگذارند كار به آنجا برسد كه مردم احساس كنند خودشان بايد وارد عمل شوند.

 



سازمان سنجش اعلام كرد
6 مرداد زمان برگزاري آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته

آزمون پذيرش دانشجو در دوره كارداني به دوره كارشناسي ناپيوسته 6 مرداد در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار مي شود.
آزمون داوطلبان گروه هاي آموزشي فني و مهندسي و علوم پايه در صبح روز پنجشنبه 6 مردادماه و آزمون داوطلبان گروه هاي آموزشي پزشكي، كشاورزي، علوم انساني، هنر و دامپزشكي در بعدازظهر اين روز برگزار مي شود.
كارت هاي شركت در آزمون تمام داوطلبان از روز يكشنبه 2 مردادماه براي مشاهده و پرينت روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني wwwsanjeshorg قرار مي گيرد.
چنانچه هر يك از داوطلبان موفق به پرينت كارت شركت در آزمون نمي شوند و يا اطلاعات كارت اعتباري خود را در اختيار ندارند لازم است با همراه داشتن كارت ملي و يا شناسنامه عكسدار شخصا به باجه رفع نقص حوزه ذيربط مراجعه كنند.
تمام داوطلبان متقاضي استفاده از سهميه هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران بايد جهت اعلام مغايرت حداكثر تا تاريخ 31 مردادماه به سايت اينترنتي ايثار به نشاني wwwisaarir مراجعه كنند در غير اين صورت با سهميه آزاد گزينش خواهند شد.
ساير داوطلبان متقاضي استفاده از سهميه، براي روشن شدن وضعيت سهميه خود به ارگان مربوطه مراجعه كنند تا در صورت دارا بودن سهميه، مشخصات اين دسته از داوطلبان از طريق ارگان مربوطه حداكثر تا تاريخ 31 مردادماه در اختيار سازمان سنجش آموزش كشور قرار گيرد در غير اين صورت، با سهميه آزاد گزينش خواهند شد.

 



وزير دفاع كويت : تجاوز به ايران خط قرمز ماست

وزير دفاع كويت درگيري نظامي با ايران را خط قرمز كشورش خواند.
شيخ جابر المبارك الصباح معاون اول نخست وزير و وزير دفاع كويت اين موضوع را در ديدار با سفير ايران اعلام كرد.
در اين ديدار كه با حضور وابسته نظامي سفارت كشورمان در كويت انجام شد، روح الله قهرماني چابك ضمن ابلاغ سلام وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان به سخنان رييس جمهور مبني بر اين كه هيچ محدوديتي براي گسترش همكاري با كويت در زمينه هاي سياسي، نظامي و اقتصادي وجود ندارد اشاره كرد و افزود: منافع دو كشور ايران و كويت با يكديگر گره خورده و اميدوارم در آينده هم چنان ارتقاء يابد زيرا دوستي ايران و كويت ريشه تاريخي چند صد ساله دارد و دولت ايران مايل است كه با همه كشورهاي حاشيه خليج فارس اين دوستي و همكاري ادامه يابد.
او ضمن اعلام دعوت مجدد وزير دفاع كشورمان از مقام كويتي براي بازديد از جمهوري اسلامي و اطلاع از دستاوردهاي عظيم كشورمان در زمينه صنايع نظامي، خواهان مشاركت فرماندهان نظامي كويتي در رزمايش هاي نظامي كشورمان، برگزاري نشست هاي دفاعي مشترك، مبادله اساتيد و دانشجويان دانشكده فرماندهي و ستاد و تشكيل كميته هاي دفاعي مشترك شد.
شيخ جابر المبارك الصباح نيز با خوشامدگويي به سفير كشورمان و آرزوي موفقيت در مأموريت جديد وي بر اهميت حفظ ثبات و صلح در منطقه و تشريك مساعي دو طرف براي برپايي روابط جديد همكاري براساس اعتماد، حسن هم جواري و احترام به حاكميت دو طرف تاكيد كرد.
وي افزود: ايران تجربيات نظامي ارزشمندي دارد كه برايمان مفيد و سازنده است و بر اين باوريم كه توسعـه روابـط با جمهوري اسلامي موجب تقويت جايگاه منطقه اي كويت است.
شيخ جابر المبارك تاكيد كرد: همسايگي دو كشور ناشي از دين مشترك و مجاورت جغرافيايي و ايجاب مي كند كه روابط در سطح عالي داشته باشيم. ما به هيچ وجه تجاوز به ايران را نمي پذيريم و اين موضوع خط قرمز ما است، و مطمئن باشيد كه ضرري از طرف ما به ايران نمي رسد.

 



مهمان پرست: نصب سانتريفيوژهاي جديد با اطلاع آژانس انجام مي شود

سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد نصب سانتريفيوژهاي جديد در تاسيسات هسته اي ايران با اطلاع كامل آژانس و طبق مقررات انجام مي شود.
رامين مهمانپرست صبح سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: ما همه فعاليت هاي خود را با همكاري آژانس ادامه مي دهيم و همه جزئيات آن به اطلاع مسئولان آژانس رسيده است.
وي ادامه داد: آن ها به خوبي اطلاع دارند كه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز كشور ما پيشرفت خود را ادامه مي دهد. با نصب سانتريفيوژهاي جديد با كيفيت و سرعت بهتري اين كار انجام مي شود و ما خودمان اين موضوع را اعلام كرده ايم و آن ها نيز بر آن نظارت كامل دارند و اين تاييدي بر حركت موفق ايران در ادامه فعاليت هاي هسته اي صلح آميزش است.
روسيه طرح خود را رسما ارائه كند
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در مورد طرح گام به گام وزير امور خارجه روسيه براي حل موضوع هسته اي كشورمان، گفت: طرحي كه آقاي لاوروف ارايه كرده، هنوز به دست ما نرسيده است. پس از دريافت، آن را بررسي خواهيم كرد.
مهمان پرست، افزود: فعاليت هاي هسته اي صلح آميز كشورمان در چارچوب فعاليت هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و بندهاي مربوط به معاهده ان پي تي كاملا قانوني است و پيگيري آن حق ملت ماست. اين فعاليت ها با همكاري آژانس و تحت نظارت آن صورت مي گيرد و هر نوع فعاليتي كه انجام مي شود به آژانس اطلاع رساني مي شود. اگر كشورهاي مختلف به دنبال حل اين مساله هستند بايد به سمتي گرايش پيدا كنند كه حقوق ملت ما را به رسميت بشناسد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم چنين در مورد اظهارات داوود اوغلو مبني بر اين كه تركيه مي تواند محل مذاكرات ايران و 1+5 باشد، گفت: هنوز در مورد اين مذاكرات اتفاق جديدي نيفتاده است، هر زمان تصميم گيري جديدي انجام شود در مورد آن اطلاع رساني خواهيم كرد.
در ديدار آمانو و صالحي
چه گذشت؟
وي همچنين با اشاره به ديدار وزير خارجه كشورمان و آمانو گفت: بحث جديدي از سوي آژانس اعلام نشده، آن چه اخيرا در مورد فعاليت هاي هسته اي كشورمان مطرح شده مذاكرات آقاي صالحي با آقاي آمانو بود. در اين ملاقات، مروري بر توافقات قبلي ميان ايران و آژانس شد.
مهمان پرست ادامه داد: طبق توافق قبلي كه با آژانس داشتيم قرار بود ابهاماتي كه آژانس نسبت به فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشور ما داشت در شش دسته مطرح شود. ايران تك تك اين سوالات و ابهامات را پاسخ گفت و آژانس هم آن را تاييد كرد و طبق توافق مكتوب قبلي، آژانس موظف بود پس از رفع ابهامات اين موضوع را اطلاع رساني كند. آن چه در ملاقات آقاي صالحي و آمانو بحث شد يادآوري تعهد آژانس نسبت به توافقي بود كه قبلا داشتيم و اين كه اگر رفع ابهام در مورد اين شش موضوع توسط آژانس اعلام شود ما پس از آن مي توانيم در چارچوب كاري جديد نسبت به ابهامات و ادعاهايي كه پس از آن مطرح مي شود، مجددا گفت وگو كنيم.
ايران مي خواهد
حقيقت پرونده آميا روشن شود
وي همچنين در مورد اظهارات وزير خارجه آرژانتين مبني بر استقبال از بيانيه تهران در خصوص بررسي پرونده آميا گفت: اين حادثه از طرف دولت و ملت ما محكوم است و ما اين موضوع را قبلاً به اطلاع مقامات آن ها رسانده ايم. اين حادثه تروريستي را مثل همه فعاليت هاي تروريستي محكوم مي كنيم و خود را بزرگ ترين قرباني تروريست مي دانيم. معتقديم اگر در شرايط عادلانه و به صورت گروهي تلاشي جدي صورت گيرد تا حقايق روشن شود حتماً رد پاي اشتباهي كه در اين پرونده وجود دارد و بيگناهي برخي از اتباع كشور ما كه متهم به دخالت در اين حادثه شدند، مشخص خواهد شد و معلوم مي شود چه جريانات، كشورها و رژيم هاي نامشروعي به دنبال ايجاد ابهام در اين پرونده هستند و منافع خود را در روشن نشدن حقايق دنبال مي كنند. ما آمادگي خود را براي روشن شدن حقايق اعلام كرده ايم و مي توانيم طبق شرايطي كه گفته ايم كار را ادامه دهيم.
آخرين خبرها
از رژيم حقوقي درياي خزر
مهمان پرست در مورد سفر مهدي آخوندزاده، نماينده ويژه رئيس جمهور كشورمان به مسكو براي شركت در بيست و نهمين اجلاس گروه كاري تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر گفت: اين اجلاس كارشناسان ارشد طبق توافقي كه ميان كشورها صورت گرفته است، برگزار شد. موضوعاتي كه در مورد رژيم حقوقي درياي خزر وجود دارد بررسي مي شود و اميدواريم هر چه سريع تر نتيجه اين نشست ها مشخص شود و به توافق نهايي برسيم كه همه كشورهاي ساحلي اين دريا بتوانند از همه مزاياي اين درياي صلح و ثبات بهره مند شوند.
دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه آيا ايران برنامه خاصي براي تدوين اين رژيم حقوقي دارد؟ گفت: آنچه كه اهميت دارد توافق پنج كشور ساحلي است كه بتوانند نسبت به موضوعات مختلف اين دريا به توافق برسند تا هر چه سريعتر همه كشورها از منافع آن بهره مند شوند. عزم و اراده اي كه در بين سران كشورها براي تدوين نهايي رژيم حقوقي وجود دارد مي تواند كمك بسياري براي به نتيجه رساندن آن باشد. بايد اجلاس هاي سران و نشست هاي وزيران خارجه با فاصله كمتري برگزار شود تا با اختياراتي كه وزيران و روساي كشورها دارند توان حل برخي از موضوعات بيشتر فراهم شود.
وي تاكيد كرد: تلاش ايران براي تدوين نهايي رژيم حقوقي درياي خزر نشان دهنده اين است كه ما در موضوعات مختلف پيشنهادات خود را ارائه داده ايم و پيگيري ها را انجام مي دهيم اما نهايتاً بايد هر پنج كشور به توافق برسند. بعضي از موضوعات بين كشور مورد اختلاف است كه بايد با روش هاي علمي و اصل انصاف به نتيجه نهايي برسد.
احتمال تجديد نظر
در فروش نفت به هند
خبرنگاري در مورد اظهارات انتقادآميز رئيس كميته نفت و گاز مجلس در مورد عملكرد دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره مبادلات نفتي ايران و هند و اختلاف ايجاد شده درباره دريافت هاي مالي از هند پرسيد كه مهمان پرست گفت: اين معاملات در چهارچوب قواعد تجاري پيگيري مي شود. اگر مشكلي ايجاد شود و شرايطي براي پرداخت وجه كالاي فروخته شده آماده نباشد طبيعتاً بر معامله تاثير منفي خواهد گذاشت. بايد اين مسئله را در چهارچوب تجاري بررسي كرد اگر طرف ايراني احساس كند نمي تواند وجه نفت صادراتي را به موقع دريافت كند در فروش خود تجديد نظر خواهد كرد.

 



اميل لحود: نقش ايران در خنثي سازي توطئه ها در منطقه قابل تقدير است

غضنفر ركن آبادي سفير كشورمان در بيروت با ژنرال اميل لحود رئيس جمهور پيشين لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان در اين ديدار از مواضع اميل لحود در حمايت از مقاومت و مقابله با استكبار آمريكايي و صهيونيستي تشكر كرد و دعوت نامه علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي براي شركت در پنجمين كنفرانس بين المللي فلسطين را تسليم وي كرد.
ركن آبادي هم چنين بر عزم جمهوري اسلامي ايران در حمايت از دولت و ملت لبنان تاكيد و آمادگي مجدد ايران براي برداشتن گام هاي اساسي در گسترش روابط ايراني و لبناني در همه ابعاد را يادآور شد.
اميل لحود نيز در اين ديدار ضمن تشكر از مواضع برادرانه دولت و ملت ايران در قبال لبنان اظهار كرد: خوشبختانه همه تلاش ها و توطئه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي با ناكامي و شكست مواجه شده است و جبهه مقاومت در وضعيت خوبي در منطقه به سر مي برد. ايران در خنثي سازي اين توطئه ها نقش مهمي را ايفا كرده كه قابل تقدير است.
وي از فكر برگزاري كنفرانس بين المللي در تهران در حمايت از حقوق ملت فلسطين استقبال كرد و آن را ظرفيت مهمي براي برخورد با طرح هاي تفرقه افكنانه و مخرب آمريكا و اسراييل در منطقه دانست.

 



مدير اجرايي دفتر سازمان ملل از مرز ايران و افغانستان بازديد كرد

مدير اجرايي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرايم سازمان يافته سازمان ملل صبح ديروز از مرز ايران و افغانستان و اقدامات كشورمان در كنترل و نظارت بر مرز و مقابله با قاچاق مواد مخدر بازديد كرد.
علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي و نزد ساير سازمان هاي بين المللي در اين باره گفت: يوري فدوتف ـ مدير اجرايي دفتر مقابله با جرايم سازمان يافته و مواد مخدر سازمان ملل در وين ـ صبح سه شنبه در مرز ايران و افغانستان نزديك پل ابريشم از اقدامات و تلاش هاي ايران در مقابله با قاچاق مواد مخدر و ديگر جرايم سازمان يافته بازديد كرد.
او گفت: در اين بازديد تعدادي از سفيران مقيم تهران و مسوولان كشورمان حضور داشتند.
وي افزود: فدتوف از اقدام هاي ايران در ساخت ديوار 45 كيلومتري با ديدبان هاي متعدد و ديگر فعاليت هاي نظارتي بازديد كرد. هم چنين وي از گمرك مرزي و كانتينرهايي حامل هرويين كه از سوي مرزبانان ايراني كشف شده است، بازديد كرد.
به گزارش ايسنا، معاون دبيركل سازمان ملل در سخناني ضمن تقدير و درود به كساني كه جان خود را در زمينه مقابله با مواد مخدر و ديگر جرايم سازمان يافته از دست داده اند گفت: ايران بالاترين سطح همكاري را در زمينه مقابله با قاچاق مواد مخدر داشته است و بيش ترين كشفيات را نيز داشته است.
هم چنين وي نسبت به همكاري بيش تر و مطلوب تر با ايران در مقابله با قاچاق مواد مخدر و تامين تجهيزات مدرن براي كنترل در مرزها قول همكاري داد.
سلطانيه هم چنين از ديدار معاون دبيركل سازمان ملل با برخي ديگر از مقامات كشورمان از جمله وزير بهداشت و درمان در روز چهارشنبه خبر داد.
80 درصد ترياك جهان در ايران كشف مي شود
معاون دبيركل و مدير اجرايي دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل گفت: هم اكنون بيش از 80 درصد ترياك و 40 درصد هرويين و مرفين دنيا در ايران كشف مي شود.
«يوري فدوتف» درمراسم استقبال از اعضاي گروه «ميني دوبلين» سازمان ملل در زاهدان افزود: جمهوري اسلامي ايران در راه كشف اين مواد مخدر نيروهاي زيادي را از دست داده است.
وي كشفيات و اقدامات جمهوري اسلامي ايران را شايسته تقدير دانست و گفت: اميدواريم با ديداري كه از مرزها و اقدامات جمهوري اسلامي ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر به عمل مي آيد بتوانيم مدافع خوبي براي همكاري با ايران باشيم و آن را به گوش اعضاء سازمان ملل برسانيم.
فدوتف ايجاد برنامه منطقه اي با مشاركت ايران، افغانستان و پاكستان با هدف اقدامات مشترك در مبارزه با مواد مخدر را از اولويت هاي مهم دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل برشمرد.
مدير اجرايي دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل همچنين از فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران در بحث درمان و بازپروري معتادان كه در زمينه سلامت افراد معتاد اجرا مي شود، قدرداني كرد.
هيئتي از سازمان ملل و شماري از كشورهاي عضو گروه ميني دوبلين به سرپرستي علي اصغر سلطانيه نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي سه شنبه وارد زاهدان شد.
اين هيئت به همراه مدير اجرايي دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل و رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران به سيستان و بلوچستان سفر كرده است.
سفيران كشورهاي اتريش، بلژيك، دانمارك، فرانسه، آلمان، ژاپن، نيوزيلند، نروژ، فنلاند، روماني و روسيه در اين هيئت حضور دارند.

 



نخستين جشنواره فصلي مطبوعات برگزار مي شود

نخستين «جشنواره فصلي مطبوعات » با معرفي آثار برتر مطبوعات و نشريات كشور برگزار مي شود.
هدف اين جشنواره ارتقاي كيفيت توليدات رسانه اي مطبوعات سراسر كشور است كه در آن تمامي آثار توليدي مطبوعات بررسي و ارزيابي مي شود و آثار برتر در انتهاي هر فصل معرفي و تقدير خواهند شد.
نخستين جشنواره فصلي مطبوعات كه به معرفي آثار برتر مطبوعات در فصل بهار 90 اختصاص دارد امروز چهارشنبه 29 تير با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني، برگزيدگان اين جشنواره، اساتيد و فعالان مطبوعاتي كشور در سراي روزنامه نگاران ايران برگزار مي شود.
آثار برگزيده نخستين جشنواره فصلي مطبوعات در بخش هاي مقاله، سر مقاله، يادداشت، نقد، تيتر، عكس، صفحه آرايي، طرح، كاريكاتور، گفت وگو، گزارش و گزارش خبري معرفي و تقدير خواهند شد. همچنين در اين مراسم از كتاب ويژه جشنواره فصلي مطبوعات شامل آثار برتر و منتخب برگزيدگان اين جشنواره، ديد گاه هاي صاحب نظران و اساتيد در خصوص جشنواره فصلي و نحوه داوري آثار رونمايي مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14