(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 تیر 1390- شماره 19979

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
200 امضا در مجلس براي طرح تحريم و تعقيب 26 مقام آمريكايي
رئيس مجلس خبرگان رهبري: رهبري حرف آخر را مي زند و بايد از آن اطاعت كرد
با حضور جمعي از دولتمردان سابق جبهه پايداري انقلاب اسلامي اعلام موجوديت كرد
فرمانده سپاه سردشت: درگيري با بقاياي پژاك تا پاكسازي كامل منطقه ادامه دارد
آيت الله مصباح يزدي: نگذاريم از شعارهاي انقلاب استفاده ابزاري شود
تبيين علمي ولايت فقيه(3)جايگزين حكومت معصوم
سلطانيه : ابتكار سه جانبه ايران ، پاكستان و افغانستان  در مبارزه با مواد مخدر به آسياي ميانه گسترش مي يابد



200 امضا در مجلس براي طرح تحريم و تعقيب 26 مقام آمريكايي

طرح يك فوريتي تحريم و تعقيب 26 مقام آمريكايي، با 200 امضا ديروز تقديم هيئت رييسه مجلس شد.
بالاخره پس روزها گمانه زني و طرح اخبار مختلف در خصوص تحريم 26 جنايتكار آمريكايي، اين طرح با 200 امضا، تقديم هيئت رييسه شد تا در اولين جلسه علني خانه ملت در دستور كار قرار گيرد.
اين طرح تحريم البته پيش از تصويب و تنها در زماني كه خبرهاي آن از سوي برخي نمايندگان اعلام مي شد، با واكنشهاي آمريكايي ها روبرو شده بود. در اين رابطه «ويكتوريا نولاند » سخنگوي وزارت خارجه آمريكا تهديدات ايران مبني بر محاكمه غيابي مقامات آمريكا به اتهامات حقوق بشري را رد كرد و مدعي شد: اين تلاشي نسنجيده براي منحرف كردن توجه جامعه بين المللي از سوابق حقوق بشري خود تهران است.
با اين همه كاظم جلالي در حاشيه جلسه علني چهارشنبه مجلس با اعلام خبرتقديم اين طرح به هيئت رييسه تصريح كرد: اين طرح شامل ممنوعيت و محروميت اين مقامات در مراودات با جمهوري اسلامي است؛ هم چنين پيش بيني شده كه رسانه ها خصوصاً رسانه هاي ملي با استفاده از شبكه هاي بين المللي اين چهره ها را افشا كنند، علاوه براين وزارت خارجه و دستگاه هاي مربوطه بايد در خصوص اين اشخاص در مجامع بين المللي اقامه دعوا كرده و گزارش هاي حقوق بشري تهيه كنند، چرا كه مشكلات حقوق بشري آمريكا بسيار وسيع است، اما آن ها توپ تبليغات شان را به سمت ما مي اندازند و اين طور تصور مي شود كه آن ها مبرا هستند.
وي ادامه داد: در اين طرح ما تعدادي از مقامات آمريكايي را تحريم مي كنيم، ممنوعيت هايي را براي آنها وضع مي كنيم و هم چنين تكاليفي را براي وزارت خارجه، صدا و سيما و ساير دستگاه ها پيش بيني مي كنيم؛ علاوه بر اين دست دولت براي تهيه ليست هاي ديگري از مقامات آمريكايي و اروپايي كه در تروريسم، كشتار مردم، قاچاق مواد مخدر و جنايت عليه بشريت دخيل هستند باز است.
اسامي مقامات مذكور به شرح زير است:
الف) مقامات ناقض حقوق بشر (در داخل و خارج از آمريكا):
1- «توماس جي پيكارد » (Thomas JPickard) رئيس اف .بي آي. در سال 1993 (نقض حقوق بشر در جريان حمله به فرقه داووديه در آوريل 1993 در شهر وبكو در ايالت تگزاس و كشتن بيش از 82 نفر از پيروان اين فرقه فرعي مسيحي و نقض حقوق بشر در زمان رياست وي بر سازمان سيا در سال 2003 در افغانستان و عراق)؛
2- ژنرال جئوفري دي. ميلر (Geoffrey D Miller) فرمانده زندان گوانتانامو از سال 2002 تا 2007 به اتهام نقض حقوق بشر، شكنجه و آزار زندانيان؛
3- دريادار جفري هربسون (Jeffrey Harbeson) فرمانده كنوني زندان گوانتانامو به دليل تداوم دخالت در شكنجه و آزار زندانيان و نقض حقوق بشر از سال 2010؛
4- ناخدا ويليام راجرز (William Rogers) فرمانده ناو وينسنس آمريكا در جريان حمله به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران در 3 ژوئيه 1983؛
ب) حاميان فعاليت هاي تروريستي، ناقضين حقوق بشر و دخالت در قاچاق مواد مخدر؛
5- فرانك جي. گاردنر نخستين فرماندار نظامي آمريكا در عراق در سال 2003 به اتهام دخالت در كشتار غيرنظاميان در مناطق مختلف عراق و نقض حقوق بشر؛
6- پل برمر فرماندار نظامي آمريكا در عراق از سال 2003 به اتهام دخالت در كشتار غيرنظاميان در مناطق مختلف عراق، نقض حقوق بشر و دست داشتن در فاجعه بازداشت و شكنجه زندانيان در زندان ابوغريب؛
7- دونالد رامسفيلد وزير دفاع آمريكا از سال 2001 تا 2006 به اتهام كشتار مردم غيرنظامي، شكنجه و آزار زندانيان ابوغريب، گوانتانامو و بگرام و همچنين كشتار هزاران انسان بي گناه در افغانستان و عراق؛
8- ريچارد پرل از مقام هاي نظامي وزارت دفاع آمريكا در سال 2003 از طراحان عمليات نظامي در افغانستان و عراق و دخالت در جنايات انجام شده از سوي نيروهاي آمريكايي در دو كشور افغانستان و عراق؛
9- پل ولفوويتز معاون وزير دفاع آمريكا در سال 2003 و از طراحان حمله به افغانستان و عراق به اتهام دخالت در جنايات انجام گرفته در افغانستان و عراق؛
10- ژنرال جان (مك) كين (John M keane) معاون رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در سال 2003 به اتهام مشاركت در كشتار غيرنظاميان و شكنجه و آزار زندانيان ابوغريب و گوانتانامو و نقض حقوق بشر در افغانستان و عراق؛
11- ژنرال ريچارد كدي (Richard ACody) معاون رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در سال 2004 به اتهام مشاركت در كشتار غيرنظاميان و نقض حقوق بشر در افغانستان و عراق؛
12- ژنرال جيمز ماتيوس فرمانده عمليات نظامي آمريكا در فاجعه كشتار غيرنظاميان در فلوجه در عراق در سال 2003 به دليل دخالت در ارتكاب جنايت عليه بشريت؛
13- ژنرال جرج كيستي معاون و سپس رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا از سال 2003 تا 2007 به اتهام كشتار غيرنظاميان در عراق و افغانستان، اشغال كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اربيل و زنداني نمودن و آزار 5 تن از ديپلمات هاي جمهوري اسلامي ايران به مدت بيش از دو سال و نيم و نقض حقوق بشر؛
14- ژنرال ريكاردو سانچز (Ricardo sanchez) فرمانده نيروهاي آمريكايي مسئول شكنجه زندانيان زندان ابوغريب و غيرنظاميان در عراق به اتهام نقض حقوق بشر و دخالت در تروريسم دولتي آمريكا؛
15- ژنرال تامي فرانكس فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق پس از اشغال نظامي به اتهام مشاركت در نقض گسترده حقوق بشر در طول دوره اشغال عراق؛
16- ژنرال ديويد پترائوس فرمانده وقت نيروهاي آمريكايي در عراق و فرمانده بعدي نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان (نامزد كنوني رياست سيا) به اتهام نقض گسترده حقوق بشر و كشتار غيرنظاميان در كشورهاي افغانستان و عراق و نيز دخالت در قاچاق مواد مخدر؛
17- ژنرال ريموند اوديرنو فرمانده وقت نيروهاي آمريكايي در عراق در سال هاي 2003 تا 2008 به اتهام مشاركت در نقض گسترده حقوق بشر در عراق؛
18- ژنرال جانس كاربينسكي مسئول زندان ابوغريب به اتهام شكنجه و آزار زندانيان و نقض گسترده حقوق بشر در عراق؛
19- ژنرال استيون كاسبون از مسئولين زندان ابوغريب به اتهام شكنجه زندانيان و نقض گسترده حقوق بشر در عراق؛
20- ژنرال استنلي مك كريستال فرمانده نيروهاي آمريكا در افغانستان به اتهام كشتار غيرنظاميان، شكنجه و آزار زندانيان در بگرام، نقض حقوق بشر و مشاركت در قاچاق مواد مخدر؛
21- ژنرال جك بريگز فرمانده پايگاه هوايي بگرام در افغانستان به اتهام حمايت لجستيكي و آموزشي از اعضاي گروهك تروريستي موسوم به جندالله، حمايت از تروريسم در افغانستان، كشتار غيرنظاميان و نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان؛
22- لويس فري (Luis Freeh) رئيس سازمان پيشين اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) به اتهام نقض حقوق بشر و مشاركت در شكنجه و آزار زندانيان در افغانستان و عراق؛
23- رابرت مولر
(Robert Muller) رئيس پيشين سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) به اتهام مشاركت در كشتار غيرنظاميان، نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان و عراق؛
24- ژنرال جيمز جونز
(James Jons) مشاور پيشين امنيت ملي رئيس جمهوري آمريكا به اتهام حمايت از تروريسم (سازمان تروريستي منافقين) و كمك به گروه هاي تروريستي در افغانستان و عراق و عليه مردم ايران؛
25- ژنرال پيتر جي. شوميكر (Peter J Schoomaker) رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در سال 2007 به اتهام مشاركت در كشتار غيرنظاميان، شكنجه و آزار زندانيان در زندان هاي گوانتانامو و بگرام، نقض حقوق بشر در كشورهاي افغانستان و عراق؛
26- استوارت لوي معاون پيشين وزير خزانه داري آمريكا به اتهام نقض حقوق بشر در اعمال تحريم عليه مردم ايران.
ادامه بررسي لايحه
ديوان عدالت اداري
مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به لايحه تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري، روز گذشته به بررسي مواد باقي مانده از اين لايحه پرداخت.
نمايندگان مجلس مصوب كردند هرگاه شاكي ، جلب شخص حقيقي يا حقوقي ديگري غير از طرف شكايت را به دادرسي لازم بداند مي تواند ضمن دادخواست تقديمي يا دادخواست جداگانه حداكثر ظرف 30 روز پس از ثبت دادخواست اصلي تقاضاي خود را تسليم كند.
براساس ماده 63 اين لايحه ابلاغ آراي ديوان هم مي تواند به يكي از طرق زير انجام شود:
1- به طرفين شكايت يا وكيل يا قائم مقام يا نماينده قانوني آنان توسط دفتر شعبه
2- از طريق اداره ابلاغ، به موجب مقررات آيين دادرسي مدني
3- از طريق پست الكترونيك يا نمابر به ادارات دولتي يا شكات به تقاضاي قبلي آنان براي استفاده از اين روش ابلاغ
4- از طريق دفاتر اداري ديوان، موضوع ماده 6 اين قانون
5- به وسيله دادگستري محل اقامت
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به لايحه تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري تصويب كردند در صورتي كه رئيس قوه قضاييه يا رييس ديوان، راي قطعي شعب ديوان را خلاف بين شرع يا قانون تشخيص دهند، رييس ديوان فقط براي يك بار با ذكر دليل، پرونده را براي رسيدگي ماهوي و صدور راي به شعبه هم عرض ارجاع مي نمايد كه راي صادر شده نيز قطعي است.
با تصويب مجلس مقرر شد هرگاه شعبه رسيدگي كننده ديوان در مرحله رسيدگي به آرا و تصميمات مراجع مذكور در بند 2 ماده 10 اين قانون كه مربوط به صلاحيت و حدود اختيارات ديوان است، اشتباه يا نقصي را ملاحظه كند كه به اساس راي لطمه وارد نكند، آن را اصلاح و راي را ابرام مي نمايد و چنانچه راي واجد ايراد شكلي يا ماهوي موثر باشد شعبه مكلف است با ذكر همه موارد و تعيين آنها پرونده را به مرجع مربوط اعاده كند.
براساس اين مصوبه، مرجع مذكور موظف است مطابق دستور شعبه ديوان نسبت به رفع نقص يا ايرادهاي اعلامي اقدام و سپس مبادرت به اتخاذ تصميم يا صدور راي كند.
بنابر تاكيد نمايندگان در صورتي كه از تصميم متخذه يا راي صادره مجددا شكايت شود پرونده به همان شعبه رسيدگي كننده ارجاع خواهد شد. شعبه مذكور چنانچه تصميم و يا راي را مغاير قانون و مقررات تشخيص دهد مستند به قانون و مقررات مربوط آن را نقض و پس از اخذ نظر مشاورين موضوع ماده 7 اين قانون مبادرت به صدور راي ماهوي مي نمايد.
به موجب مصوبه مجلس، شعب ديوان پس از ابلاغ راي به محكوم عليه يك نسخه از آن را به انضمام پرونده به واحد اجراي احكام ديوان ارسال مي كنند. محكوم عليه مكلف است ظرف مدت يك ماه نسبت به اجراي كامل آن يا جلب رضايت محكوم له اقدام و نتيجه را به طور كتبي به واحد اجراي احكام ديوان گزارش كند.
هم چنين هرگاه پس از انتشار راي هيات عمومي ديوان در روزنامه رسمي كشور، مسوولان ذي ربط از اجراي آن استنكاف كنند، به تقاضاي ذي نفع يا رييس ديوان و با حكم يكي از شعب ديوان، مستنكف به انفصال موقت از خدمات دولتي به مدت سه ماه تا يك سال و جبران خسارت وارده محكوم مي شود.
تصويب فوريت طرح
اداره و نظارت بر صدا و سيما
يك فوريت طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران هم در جلسه علني ديروز پارلمان مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه نمايندگان مجلس با 103 رأي موافق، 49 رأي مخالف و 11 رأي ممتنع از 194 نماينده حاضر با فوريت طرح مذكور موافقت كردند.
اين طرح به امضاي 35 نفر از نمايندگان مجلس رسيده و شامل يك مقدمه توجيهي و 14 ماده است.
علي مطهري نماينده مردم تهران كه به عنوان طراح طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سيما در جلسه علني روز گذشته سخن مي گفت، با اشاره به دلايل ذكر شده براي فوريت طرح يا لايحه در آئين نامه داخلي مجلس گفت: آئين نامه مجلس تأكيد مي كند كه طرحي بايد فوريت داشته باشد كه نياز فوري جامعه باشد و نسبت به ساير مباحث در اولويت باشد.
وي با اشاره به اصل 175 قانون اساسي افزود: صدا و سيما قبل از بازنگري زيرنظر قواي سه گانه فعاليت مي كرد اما بعد از بازنگري رئيس صدا و سيما توسط مقام رهبري انتخاب مي شود.
مطهري با بيان اينكه صدا و سيما از قانوني كه نحوه اداره اين سازمان را تعيين كند، محروم است، افزود: قانون فعلي صدا و سيما مربوط به سال 1359 بوده و صدا و سيما نيازمند قانون اداره است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه خط و مشي كلي و اصول برنامه هاي صدا و سيما در سال 61 اصلاح شده است و نياز به تغيير ندارد، خاطرنشان كرد: لازم است قانون اداره صدا و سيما در مجلس تصويب شود تا اين سازمان سر و سامان بيشتري پيدا كند.
وي در پايان از نمايندگان مجلس خواست كه به فوريت طرح اداره صدا و سيما رأي مثبت دهد.
پس از آنكه علي مطهري نماينده تهران به عنوان يكي از طراحان طرح اداره صدا و سيما، اين طرح را در صحن علني مجلس تشريح كرد، مخالفان و موافقان فوريت طرح مذكور در صحن علني به سخنراني پرداختند.
در همين رابطه سيدرمضان شجاعي كياسري نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با فوريت اين طرح، گفت: كميسيون فرهنگي مدت هاست كه با كار كارشناسي مجموعه اي از نظرات را جمع آوري كرده اما علي مطهري خود اين طرح را تهيه و با تعدادي از نمايندگان به صحن مجلس آورده است.
وي افزود: اعضاي كميسيون فرهنگي اين طرح را امضا نكردند چرا كه كميسيون با تشكيل كميته اي كه خود علي مطهري عضو آن است، در حال تهيه طرحي جامع براي صدا و سيما است.
نماينده مردم ساري در مجلس تصريح كرد: براي اداره صدا و سيما و به روز رساني قوانين آن نياز به طرحي جامع است لذا خواهشمندم اين طرح در صحن علني مطرح نشود و طرحي كه با اخذ مجموعه نظرات مركز پژوهش ها و صدا و سيما توسط كميسيون فرهنگي در حال تهيه است، در آينده به صحن علني مجلس بيايد.
كياسري در پايان سخنان خود طرح علي مطهري را كارشناسي نشده عنوان كرد و خواستار رأي منفي نمايندگان به فوريت اين طرح شد
كاظم دلخوش نماينده مردم صومعه سرا كه به عنوان موافق فوريت طرح اداره صدا و سيما سخن مي گفت، اظهار داشت: قانون اساسي نصب و عزل رئيس صدا و سيما را به عهده مقام رهبري گذاشته است و اين در حالي است كه قانوني براي اداره مطلوب صدا و سيما وجود ندارد.
وي در واكنش به برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه كميسيون فرهنگي مجلس طرحي را براي اداره صدا و سيما در دست بررسي دارد، افزود: بيش از يك سال است كه شنيده مي شود كميسيون فرهنگي مجلس طرحي را براي اداره صدا و سيما دارد اما سؤال اينجاست چرا اين طرح ها در صحن علني مطرح نمي شود.
ننگ سياسي
در پرونده اسراييل و آمريكا
ديروز لاريجاني هم با ايراد سخناني در صحن علني مجلس، خطاب به نمايندگان اظهار كرد: روز گذشته مطلع شديد كه رژيم صهيونيستي مجددا مانع كمك بين المللي به مردم مظلوم غزه گرديده و با شرارت دريايي، كشتي كرامت را ربود.
وي افزود: اين اقدام پس از يك سلسله دلالي ديپلماتيك براي جلوگيري از حركت كشتي هاي كمك رسان به مردم غزه يك ننگ سياسي در پرونده اين رژيم جعلي است.
لاريجاني با بيان اين كه تاسف عميق تر حمايت آمريكا و كشورهاي غربي از اين دزدي دريايي است، تصريح كرد: البته اين اقدام بيش از آن كه قدرت آنان را نشان دهد، اضطراب رژيم صهيونيستي و آمريكا را از تحولات منطقه به نمايش مي گذارد كه حتي از كمك رساني به مردم غزه جهت نيازهاي دارويي و غذا نيز مشوش مي شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: حقيقت اين است كه اين حادثه را بايد در متن بزرگتر منطقه اي مورد ارزيابي قرار داده كه آن نهضت هاي بيداري در كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه مي باشد، زيرا اينك پس از چند ماه آمريكا و غرب مشاهده كردند كه حكام مستبد برخي كشورها كه سال ها وابستگي خود به آمريكا را برگ برنده براي خود مي دانستند، دچار فروپاشي شده اند.
وي گفت: علي رغم دسائس و سنگ اندازي هاي آمريكا و غرب در مسير انقلاب هاي منطقه اي مخصوصا در ليبي، يمن و بحرين ملت هاي برخاسته خود مصرتر و مقاوم تر شده اند و بعضي سلاطين پولدار منطقه كه همچنان به پشت گرمي آمريكا كه آتش بيار معركه شده اند، كاري از پيش نبرده و دچار بن بست سياسي گرديده اند.
لاريجاني اذعان داشت: اكنون صحنه خاورميانه آمادگي فزاينده تري براي دفاع از ملت مظلوم فلسطين يافته و لذا رژيم صهيونيستي دچار توهمات دهشتناك در موجوديت خود گرديده و اين موضوع از اين جهت است كه از سايه خود نيز در هراس مي باشد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: از همه مهم تر رنگ باختن ابهت پوشالي آمريكا در صحنه گرداني سياسي منطقه است كه چه كشورهاي دست نشانده تجربه رفتار ناجوانمردانه آمريكا را درك نموده اند و چه موج بيداري مسلمانان با تاسي به استقامت انقلاب اسلامي منزلت تصنعي آمريكا را به هيچ گرفته است.
وي تصريح كرد: اين پديده يك دستاورد استراتژيك است كه نتايج آن به نفع امت اسلامي مستمرا تكاملي خواهد بود.
لاريجاني در بخش ديگري ازسخنانش يادآور شد: اشتباه آمريكا و رژيم صهيونيستي در اين است كه به جاي درك اهميت راهبردي موضوع، تلاش مي كنند با حركت هاي تاكتيكي ايذايي مقابل آن صف آرايي نمايند و تصور مي كنند با خطاب هاي كم اهميت سياسي اوباما در مساله فلسطين يا راهزني دريايي مي توانند زمان بخرند تا شرايط پرهيجان هويت يابي مسلمانان فروكش كند.
پس از پايان سخنان رئيس مجلس شوراي اسلامي نمايندگان شعارهاي «مرگ برآمريكا» و «مرگ بر اسراييل» در صحن علني مجلس سر دادند.
ناطقين ميان دستور
صحن علني بهارستان
اكبر رنجبر زاده نماينده مردم اسد آباد در مجلس اولين ناطق ميان دستور ديروز مجلس بود كه اظهار داشت: موج بيداري اسلامي و جوش و خروش جوانان مؤمن و مسلمان براي تحقق وعده الهي در راه است و اين موج در مسيري كه ملت ايران بيش از 3 دهه گذشته به رهبري امام خميني راحل(ره) و به بهترين شكل ممكن و منحصر به فرد با سربلندي آن را طي كرد، حركت مي كند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه امروز حفظ وحدت و همبستگي حول محور ولايت، مهمتر از دوران دفاع مقدس است، گفت: در آن زمان دشمن ملت ايران را نشناخته، عزت و افتخار آن را لمس نكرده و مسير رشد، بالندگي و خوداتكايي ملت ايران در سايه حكومت ولايت فقيه درك نكرده بود لذا براي آنها حكومت جمهوري اسلامي ايران ناپايدار جلوه مي كرد اما امروز دشمن تمام اينها را بهتر از همه ما مي داند و به باور و يقين رسيده است كه تنها راه اختلاف افكني، سست كردن باورها و آسيب زدن به چشمه ولايت فقيه به عنوان محور وحدت و همبستگي ملت ايران است.
در ادامه اسدالله عباسي نماينده مردم رودسر و املش نيز طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس، با بيان اينكه بر كسي پوشيده نيست كه اشتغال مهمترين دغدغه جوانان و خانواده آنها است، يادآور شد: مقام معظم رهبري سياست هاي كلي اشتغال را پس از مشورت با مجمع تشخيص نظام ابلاغ فرمودند و حالا نوبت مسئولين است كه با فراهم كردن زمينه كار و تلاش چشم انداز روشني را پيش روي جوانان آماده به كار و كشور قرار دهند همچنين كه سال جهاد اقتصادي بهترين فرصت براي بسترسازي و عملياتي كردن تحقق اين اهداف است.
سيدجواد زماني نماينده مردم كنگاور در مجلس ناطق بعدي مجلس بود كه خاطرنشان كرد :هدف دشمنان نظام مانع شدن براي تبديل ايران به قدرت اول منطقه است و در اين راه تنها حربه قدرت هاي پوشالي هدف قرار دادن وحدت و ايجاد اختلاف در بين مسئولين نظام است.
نماينده مردم كنگاور گفت: در چنين شرايطي اگر بخواهيم محور مشتركي براي وحدت و تمسك به آن پيدا كنيم، قطعا اين محور توجه به قانون و نيز تبعيت از ولايت فقيه است، چرا كه قانونمندي و توجه به فرمايشات رهبر انقلاب به عنوان استوانه نظام موجب خواهد شد كه منيت ها از افراد دور شود و مردم نيز در چنين نظام ولايي در سايه عمل به قانون به آرامش مي رسند.
همچنين جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه در مجلس نيز طي نطق ميان دستور خود در صحن علني مجلس اظهار داشت: بركسي پوشيده نيست كه حل مشكلات امروز جامعه ما مانند تورم و بيكاري نيازمند عزم ويژه براي جبران ناكامي هاي گذشته است.
وي افزود: پرسش اينجاست كه آيا طرح موضوعات غيركارشناسي مانند واگذاري زمين هاي هزار متري بدون در نظر گرفتن محل و ضرورت تأمين آب مورد نياز آن، موافقت و مخالفت با تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها و بازنشستگي زودرس اساتيد در روند ارائه خدمت به مردم تأثير منفي نخواهد گذاشت؟
نماينده اروميه با بيان اينكه دولت تعهد داده كه در سال جاري دو و نيم ميليون شغل ايجاد كند، ادامه داد: آيا پرداختن به موضوعات حاشيه اي توان نظام را در انجام مسئوليت هاي مهم انقلاب دچار اختلال نخواهد كرد و آيا طرح موضوعات مربوط به دانشگاه ها تلقي نامناسبي را در جامعه ايجاد نخواهد كرد؟
جهانگيرزاده تصريح كرد كه حوزه فرهنگ و نخبگان حوزه اي نيست كه بتوان به سادگي آن را مديريت كرد.

 



رئيس مجلس خبرگان رهبري: رهبري حرف آخر را مي زند و بايد از آن اطاعت كرد

آيت الله مهدوي كني گفت: بايد جايگاه و شئون ولايت را در برابر تهاجم هاي داخلي و خارجي حفظ كنيم و پاسدار آن باشيم.
رئيس مجلس خبرگان رهبري كه در نشست هيات رييسه و روساي مجلس خبرگان رهبري سخن مي گفت،افزود: مجلس خبرگان با توجه به هدفي كه به منظور آن تاسيس شده است، يكي از اركان نظام جمهوري اسلامي است.
وي افزود: همان طور كه مقام معظم رهبري ركن اول نظام است، مجلس خبرگان نيز ارزشمند مي باشد و اعضاي مجلس خبرگان هستند كه بايد ارزش آن را حفظ كنند.
مهدوي كني با بيان اين كه دو وظيفه بر عهده ي مجلس خبرگان وجود دارد، ادامه داد: همين دو وظيفه يعني تعيين و كشف رهبري و بعد نظارت بر آن بسيار مهم است كه البته به نظر بنده نظارت به معناي تحصين و پاسداري و براي حفظ جايگاه رهبري مي باشد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت:مسووليتي از طرف مردم بر عهده ما گذاشته شده است و نيز به تعبيري از طرف شرع مقدس وظيفه ي بزرگي بر عهده ي ماست و آن اين كه بايد جايگاه و شئون ولايت را در برابر تهاجم هاي داخلي و خارجي حفظ و از آن پاسداري كنيم و بايد هميشه پشت سنگر براي دفاع از اين جايگاه بزرگ آماده باشيم.
مهدوي كني خاطرنشان كرد: كساني كه در جايگاه ائمه جمعه و غيره هستند، مي توانند از موقعيت هاي ديني و اجتماعي خود براي حفظ اين جايگاه استفاده كنند تا از آفات دشمنان داخلي و خارجي در امان بماند.
وي با تاكيد بر حفظ جايگاه ولايت، تصريح كرد: در اين جهت ثبات قدم لازم است و بايد از حرف هاي دوپهلو و موضع گيري هايي كه باعث استفاده دشمنان مي شود، پرهيز شود و به عنوان آزادي فكر و انديشه در مورد اين جايگاه بحث هاي دوپهلو صورت نگيرد، بلكه بايد موضع مشخص باشد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري هم چنين با اشاره به نقش كميسيون هاي مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: اين كميسيون ها نبايد جنبه ي تشريفاتي داشته باشند، بلكه بايد به وظايفي كه بر عهده آنها گذاشته شده عمل كنند.
مهدوي كني در ادامه با تاكيد بر ضرورت وحدت براي حفظ نظام، با اشاره به روايتي گفت: مردم در مقام رهبري و امامت سه تكليف بر عهده دارند كه اولي تشخيص امام و معرفت اساسي نسبت به آن است. دوم، وقتي امام شناخته شد بايد تسليم آن شد. و سوم اين كه اگر اختلاف سليقه اي پيش آمد نبايد بر سر يكديگر بزنيم.
وي با بيان اين كه در يك نظام اسلامي تكليف مشخص است، ادامه داد: در نظامي كه امام پيشنهاد داده اند و مردم نيز به آن راي داده اند، مقام رهبري در راس امور و بعد از آن قواي سه گانه قرار دارند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به قانون اساسي گفت: اين طور نيست كه مقام معظم رهبري تنهايي بنشينند و تصميم بگيرند. حتي در زمان امام نيز اگر اختلافي پيش مي آمد، امام بلافاصله اظهارنظر نمي كرد، بلكه مي گفت برويد با كارشناسان اين مسائل مشورت كنيد و تنها در موارد بحراني وارد مي شد.
مهدوي كني خاطرشان كرد: سه قوه محترم جزو اركان نظام هستند، اما بايد طوري رفتار كنند كه اختلافي پيش نيايد و اگر پيش آمد نيز هماهنگي آن با رهبري است، ولي جايگاه رهبري نيز اين است كه حرف آخر را مي زند و بايد تسليم آن شد.
وي افزود: فلان رييس جمهور گفت كه من قانون را قبول ندارم؛ يادم مي آيد كه امام پاسخ داد كه قانون تو را قبول ندارد. امام تاكيد داشت كه حفظ نظام از اوجب واجبات است.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه تاكيد كرد: آن چه دشمنان ما را اميدوار مي كند كه عليه ما تهاجم و تحريم كنند، اختلافات است و اگر ما با هم باشيم دشمن نمي تواند كاري انجام دهد. امام نيز تاكيد داشت كه دشمنان شما شايد كارهايي انجام بدهند، اما موفق نمي شوند به شرط ها و شروط ها و آن اين كه با هم باشيد.
مهدوي كني در پايان بر حفظ جايگاه ولايت تاكيد كرد و گفت: بايد از اين جايگاه قولا و عملا دفاع شود و مبادا كسي طوري رفتار يا سكوت كند كه دشمنان اميدوار شوند. اگر با هم باشيم آنها نمي توانند كاري بكنند.

 



با حضور جمعي از دولتمردان سابق جبهه پايداري انقلاب اسلامي اعلام موجوديت كرد

سرويس سياسي-
جبهه پايداري انقلاب اسلامي به زودي با صدور بيانيه اي اعلام موجوديت مي كند و همايش سراسري آن نيز هفته آينده برگزار خواهد شد.
در اين جبهه افرادي از همكاران قبلي دولت هاي نهم و دهم، برخي اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس، برخي اعضاي قرارگاه عمار و برخي از شخصيت هاي مطرح سياسي كشور حضور دارند.
موسسين اين جبهه چندي پيش با آيت الله مصباح يزدي، آيت الله خوشوقت و آيت الله يزدي ديدار كرده اند. همچنين اعضاي اين جبهه پيشنهاد كرده اند كه دو نفر از ميان آنها به عنوان نماينده اين جبهه به كميته 3 نفره اضافه شود.
«رابطه با خدا براساس اخلاص، رابطه با ولي خدا براساس تبعيت و رابطه با مردم براساس صداقت و خدمتگذاري، مرزبندي با فتنه 88، مرزبندي با گروه انحرافي و مرزبندي با خواص مردود جزء شاخصه هاي اصلي موسسين جبهه پايداري است.»
جبهه پايداري انقلاب اسلامي به زودي با صدور بيانيه اي اعلام موجوديت مي كند و همايش سراسري آن هفته آينده برگزار خواهد شد.
بنابه اطلاعات موجود اين جبهه بنا دارد در چارچوب گروه 8+7 فعاليت كند، اما ناظران سياسي مي گويند وزن اجتماعي اين جبهه از ديگر گروه هاي حاضر در 8+7 بسيار بيشتر است.
به زودي ليست 15 نفره اصولگرايان انتشار مي يابد
در همين حال، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفت، در جلسه شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز موضوع وحدت اصولگرايان مطرح شد و اعضا بار ديگر بر وحدت و همدلي اصولگرايان تاكيد كردند.
حجت الاسلام احمد سالك افزود، البته جرياناتي تلاش خود را به كار بسته اند تا بين اصولگرايان تفرقه ايجاد شود از اين رو جامعه روحانيت مبارز به تمامي نيروهاي انقلاب هشدار مي دهد تا مراقب اين تفرقه ها باشند.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز درباره اعلام رسمي گروه هشت نفره اصولگرايان گفت: تاكنون اعضاي كميته هفت نفره مشخص شده است اما به دليل اينكه ممكن است نوسانات در افراد و تعداد اين كميته پيش بيايد تصميم نهايي براي مشخص شدن تركيب نهايي گرفته نشد از اين رو با مشخص شدن افراد كميته هشت نفره به زودي ليست نهايي گروه 15 نفره اصولگرايان اعلام مي شود.
مجتبي شاكري ، عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران هم اعلام كرد كه مدل 8+7 در انتخابات آينده موفقيت هاي چشمگيري خواهد داشت. وي همچنين درباره تلاش اصلاح طلبان براي بازگشت به قدرت نيز گفت: دوم خردادي ها تلاش مي كنند تا يك لايه كم مسئله دار را براي انتخابات وارد كنند؛ چرا كه سرمايه هاي آن ها در فتنه 88 سوخت و مجبورند از سرمايه هاي جديد استفاده كنند، ولي اين لايه به خاطر نبود شناخت كافي در جامعه نسبت به آن ها با مقبوليت كمي مواجه خواهد شد.
«محمدكاظم انبار لويي» رئيس سياسي حزب موتلفه نيز با بيان اين كه در همين دوره انتخابات مجلس نهم شرايط براي برگزاري يك انتخابات باشكوه فراهم است، گفت: در يك نگاه كلي، جرياني كه مربوط به دوم خرداد است رقيب اصلي اصولگرايان قلمداد مي شود. وي گفت: البته برخي از اصلاح طلبان به خاطر بي انضباطي هاي سياسي و حمايت خارجي صلاحيت هاي خود را از دست دادند و مشروعيت سياسي خود را زيرسوال بردند در نتيجه شوراي نگهبان بايد در بحث احراز صلاحيت، اين مسايل را لحاظ كند و نامزدها را با مرزبندي جريان فتنه مورد توجه قرار دهد.

 



فرمانده سپاه سردشت: درگيري با بقاياي پژاك تا پاكسازي كامل منطقه ادامه دارد

فرمانده سپاه سردشت با اشاره به عمليات گسترده و موفقيت آميز قرارگاه حمزه(ع) عليه گروهك تروريستي پژاك اعلام كرد كه اين عمليات تا پاكسازي كامل منطقه از وجود اشرار و تروريست ها ادامه دارد.
به گزارش سپاه نيوز سرهنگ دلاور رنجبرزاده در اين باره گفت: در درگيري نيروهاي جان بر كف سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با عوامل ضدانقلاب و گروهك تروريستي پژاك تعداد زيادي از عوامل آنها كشته شدند.
وي افزود در بين كشته شدگان جانشين فرماندهي مقر مروان، مهمترين و اصلي ترين رهبر استقرار عوامل پژاك نيز ديده مي شود.
رنجبرزاده همچنين به دستگيري يكي از عوامل پژاك توسط نيروهاي سپاه اشاره و اظهار كرد: درگيري ها همچنان با اقتدار و صلابت نيروهاي سپاه ادامه دارد و منطقه كاملا در تسلط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران است.
فرمانده سپاه سردشت گفت: تمام مناطق مرزي ايران با اقليم كردستان عراق در منطقه سردشت در سيطره نيروهاي سپاه بوده و آنچه را كه پژاك و يا رسانه هاي وابسته به تروريست ها مدعي هستند، كذب محض است.
رنجبرزاده افزود: مقادير زيادي ادوات و تجهيزات نظامي اعم از دوشكا، تيربار و بي سيم به همراه اسناد و مدارك مهم از عوامل پژاك به دست نيروهاي سپاه اسلام افتاده است.
وي، از اين شكست به عنوان يك شكست سنگين و تاريخي براي پژاك نام برد و گفت: 30 نفر از عوامل پژاك از چهار سال پيش در مقر مروان استقرار داشتند و با وجود سرمايه گذاري هاي فراوان تصور نمي كردند كه متحمل چنين شكست سنگيني شوند. وي خاطرنشان كرد: از سه مقر همجوار در خاك عراق نيز به تروريست هاي مستقر در مقر مروان كمك رساني مي شد كه با تلاش نيروهاي عمل كننده تمام مقرها به دست نيروهاي نظامي ايران افتاده و آنها بر منطقه تسلط كامل دارند.
شايان ذكر است مقر «مروان» در 50 كيلومتري سردشت و در نقطه صفر مرزي قرار دارد.

 



آيت الله مصباح يزدي: نگذاريم از شعارهاي انقلاب استفاده ابزاري شود

عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد كه بايد بكوشيم تابع ارزش ها و اهداف انقلاب باشيم و از شعارهاي انقلاب و نمادهاي آن استفاده ابزاري نكنيم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار آيت الله مصباح يزدي، اين استاد حوزه در ديدار با جمعي از بسيجيان شهرستان نوشهر و تعدادي از اعضاي كانون بسيج سيدالشهداء(ع) اهواز بسيج را يكي از نمادهايي خواند كه انسان را به ياد امام(ره) مي اندازد و اظهار داشت: علاقه حضرت امام(ره) به اين نهاد، دعاهاي ايشان در حق بسيجيان و آرزوي پيشرفت و تكامل بسيج، نشان از جايگاه بلند آن دارد.
وي بيان داشت: انتساب به اين نهاد مردمي از يك سو منزلت و جايگاه انسان را مي افزايد و از سوي ديگر وظيفه و تكليف انسان را نسبت به آن سنگين تر مي كند.
مصباح يزدي با اشاره به توصيه هاي قرآن كريم نسبت به همسران پيامبر و مهم خواندن جايگاه ايشان خاطرنشان كرد: همان طور كه انتساب به پيامبر تكليف انسان را سنگين مي كند، انتساب به بسيج و هر نهادي كه براي مسلمين الگو به شمار مي رود، تكليف ساز و مسئوليت آور است.
وي در ادامه به سفارش ائمه اطهار به شيعيان اشاره كرد و اظهار داشت: ائمه اطهار همه شيعيان را به صورت ويژه به راستگويي و درستكاري توصيه مي كردند و به كارگيري اين دو سفارش راهكار مناسبي براي شناختن تكليف و وظيفه هر مسلمان است.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني عنوان داشت: بكوشيم اين دو ويژگي را در خود زنده كنيم، تابع ارزش ها و اهداف انقلاب باشيم و از شعارهاي انقلاب و نمادهاي آن استفاده ابزاري نكنيم؛ ابتدا خودمان را بسازيم و بعد با كساني ارتباط برقرار كنيم كه مزين به اين دو ويژگي باشند.

 



تبيين علمي ولايت فقيه(3)جايگزين حكومت معصوم

در فرهنگ شيعي آنچه در كلمات اهل بيت شايع تر است اين ماده ولايت است. چرا اين واژه را انتخاب كرده اند؟ گفته اند نكته هايي در خود اين مفهوم هست كه اين واژه را مناسب تر قرار داده است. بعضي گفته اند براي اينكه لازمه اش يك نوع محبت است يعني مي خواهد بگويد حكومت اسلامي حكومتي است توأم با محبت. اين نكته اگرچه نادرست نيست اما معناي ولايت يعني حكومت وبس. ولايت معاني ديگر هم دارد اما اين جا و در بحث هاي سياسي و كتاب هاي فقهي وقتي از «ولايه الفقيه» سخن مي گوييم يعني حكومت. عيناً يعني حكومت و معاني ديگري كه دارد در اين كاربرد مورد توجه نيست. مثلا ما در فرهنگ ديني مان واژه «ولايت تكويني» داريم. آيا ولايت تكويني يعني حكومت؟! خير، هيچ ربطي به حكومت ندارد؛ قدرت تصرف تكويني در امور عالم بر خلاف مجاري طبيعي آن را ولايت تكويني مي گويند. چيزي كه لازمه اش كرامت و معجزات و اين دست امور است. پس ولايت به اين معنا هم هست اما اين محل بحث ما نيست. ولايت تكويني يك مساله اي است تقريباً عرفاني. نه جاي بحث آن در فقه است و نه با اين بحث ها ارتباطي دارد. ولايه الفقيه يعني حكومه الفقيه. ولايت در موارد ديگري كه استعمال مي شود و به هر معنايي كه بيايد، ارتباطي با اين بحث ندارد، اما كساني كه مي خواهند مغالطه كنند يا به هر حال قصور دارند يا معلوماتشان كم است، قاطي مي كنند. مي گويند وقتي شما مي گوييد فقيه ولايت دارد يعني ولايت تكويني دارد؛ در حالي كه ولايت تكويني يك قدرت نفساني روحاني است و اصلا ربطي به تشريعيات و به قانون ندارد. حكومت يعني چه كسي حق قانون گذاري و حق اجراي قانون دارد و رأي چه كسي قانوناً معتبر است. حالا يك نفر باشد يا يك نهاد هزار نفري يا ميليوني باشد. بحث ما در اصل واژه ولايت است؛ بنابراين شبهه هايي كه دارند درباره اينكه شما وقتي مي گوييد هرچه امام معصوم دارد ولي فقيه هم دارد، پس يعني فقيه ولايت تكويني هم دارد، اصلا مساله تكوينيات در اين جا مطرح نيست؛ بلكه فضاي تشريع و اعتباريات است. يعني چه كسي قانوناً حق دارد فرمان بدهد و قانوناً مردم بايد فرمان او را اطاعت كنند. صحبت مسايل تكويني نيست. هر معناي ديگري هم ولايت داشته باشد، ربطي به اين معنا ندارد.
فرض كنيد يكي از معاني ولايت اهل بيت، محبت است، آيا عشق به رهبر نيز واجب شرعي است؟ اينكه بايد او را به عنوان يك مؤمن يا افضل مؤمنين دوست بداريم، حرف ديگري است و ربطي به ولايت فقيه كه در فقه و مسائل اجتماعي و سياسي مطرح مي شود، ندارد. بله او را بايد دوست بداريم چون افضل مومنين است و بيشترين حق را بر همه مؤمنين دارد. درست است اما اين مساله، مساله اخلاقي است.
ولايه الفقيه يعني فقيه اين حق را دارد كه حكم حكومتي صادر كند، حكم ولايي صادر كند و اطاعت آن حكمش براي مردم واجب است. حالا دليلش چيست؟ علت اينكه اين حق براي او و اين تكليف بر مردم ثابت مي شود، چيست؟ آن را بعد بايد بحث بكنيم كه منشا ولايت فقيه از كجاست و اعتبارش از كجاست و چه لوازمي دارد. پس نكته اول اين است كه ولايت يعني حكومت. حكومت يعني چه؟ يعني همان نهادي كه براي زندگي اجتماعي و براي پرهيز از هرج ومرج و حفظ امنيت جامعه لازم است. به كسي هم كه متصدي اين نهاد باشد ولي مي گوييم: «الله ولي الذين آمنوا»، «انما وليكم الله و رسوله والذين آمنوا» البته من نمي خواهم بگويم اين ولي حتما به همين معناست و موردش اين است. «اولي الامر» كه در قرآن اطلاق شده است يكي از اصطلاحات است. سلطان هم هست. ملك هم هست و استعمال اينها در اين باره هيچ گونه اشكال شرعي و قانوني ندارد. در قرآن آمده است: «أم يحسدون الناس علي ما آتاهم الله من فضله فقد آتينا آل ابراهيم الكتاب و الحكمه و آتيناهم ملكا عظيما»(1) مل ك يعني «من له الملك»(به ضم ميم) مالك يعني «من له الم لك» (به كسر ميم) هيچ اشكالي در به كار بردن اين ها نيست، ولي واژه اي كه در فرهنگ ديني ما به جاي حاكم شايع شده است، ولي است. ولايت يعني حكومت.
معناي فقيه
«فقيه» يعني چه؟ منظور از فقاهت اين است كه كسي در فهم مسائل شرعي و احكام الهي تخصص داشته باشد. اين را از كجا مي فهميم؟ غير از همه جهات ديگر، واژه مشبهه كه در اينجا دلالت بر ثبوت مي كند اين معنا را مي رساند، ولي صرفا يك اصطلاح است مثل اين كه ما به كسي طبيب مي گوييم كه تخصص در طبابت دارد. به كسي مهندس مي گوييم كه تخصص در مسائل هندسه دارد و همه اوصاف ديگري را كه مي گوييم مشتقاتي است كه در كفايه و اصول فقه هم مطرح شده است كه گاهي مشتقات را درباره حرفه و ملكه به كار مي بريم. يكي از مواردش هم همين جاست. فقيه يعني «من له ملكه الفقاهه » فقاهت هم يعني درك مسائل شرعي از راه ادله معتبر آن.
اما اين كه فقيه، ولايت دارد يعني چه؟ آيا اين مسئله در اسلام به عنوان يك حكم اصلي مثل وجوب نماز و ساير مسائل يا احكام عبادي يا احكام غيرعبادي آمده است و ما چيزي هم به نام ولايه الفقيه داريم يا نه؟ آيا معنايش اين است كه هر فقيهي ولايت دارد؟ آيا بدين معنا است كه فقاهت شرط لازم است و معنايش اين نيست كه شرط كافي هم باشد؟ يعني غير از فقيه كسي ولايت ندارد؟ اين سؤالات وقتي پاسخ داده مي شود كه ما لسان روايات را درباره ولايت فقيه و از آنچه دلالت اعتباريه مي كنند مثل مقبوله عمربن حنظله و مرفوعه ابوخديجه و امثال اين ها را بررسي كنيم آن وقت مي توانيم بفهميم كه اين يعني چه. اجمالا به عنوان مصادره و به عنوان يك تعريف ابتدايي مطرح مي كنيم تا بعد ان شاءالله اثباتش كنيم.
معناي ولايت فقيه
ولايت فقيه يعني اين كه در شرايطي كه حكومت امام معصوم عملا ميسر نيست و مردم دسترسي به امام معصوم ندارند و نمي توانند نيازهاي حكومتي شان را به وسيله او مرتفع كنند خدا يك بدلي برايش قرار داده است. اگر اشكالي به نظر نرسد بگوييد بدل اضطراري. منتها بدلي كه خود شارع تعيين كرده است. مثل اين كه فرموده است وضو و غسل بر شما لازم است اما اگر نتوانستيد، تيمم كنيد. تيمم، حكم شرعي است اما بدل از يك حكم اصلي ديگر است. آن چه از اول شارع مقدس براي حفظ نظام تشريع فرموده، جلوگيري از اختلال نظام، جلوگيري از هرج ومرج و ساير مسائلي است كه بر حكومت حق، مترتب مي شود. اما خداوند متعال مي دانسته است كه انسان ها هميشه تن به حكومت معصوم نمي دهند. همان هايي كه سال ها پاي منبر پيغمبر بودند با اين كه هفتاد روز قبل از وفاتش جانشين اش را معين كرد و فرمود: «هذا علي مولاه» بعد از هفتاد روز يادشان رفت. حالا يا ذهنا يادشان رفت يا عملا يادشان رفت و به فراموشي سپردند. چه كساني؟ همين اصحاب بدر و حنين، نه كفار. آدميزاد اين گونه است. خدا مي دانست بناست اين گونه بشود. با اينكه دوازده معصومي كه يك موي سر هر كدام شان به عالمي مي ارزد، خدا اينها را براي حكومت مردم تعيين كرد، اما مي دانست كه مردم زير بار نمي روند. حالا كه اين چنين مي شود، قهر كند و بفرمايد من چند سالي برايتان، حكومت علي را قراردادم بعدش ديگر هيچ! ول كنيد برويد گم شويد؟ اين از رحمت خدا به دور است؛ البته من در مقام اثبات نيستم و فقط مي خواهم آن تعريف را اجمالا عرض كنم. اينها زمينه است براي بيان اين تعريف.
ولايت فقيه يعني يك حكم دست دوم؛ بدل اضطراري از حكم ديگري كه شارع آن را ابتدا براي تنظيم امور جامعه و حفظ نظام جامعه و تأمين مصالح اجتماعي تعيين فرموده بود. تكوينا هم مصداق آن را خلق كرده بود تا دوازده نفر پشت سر هم يكي پس از ديگري بتوانند متصدي اين حكومت بشوند. اينها را آفريده بود. حكم شرعي اش را هم تعيين كرده بود اما مي دانست كه عمل نمي شود. باز هم خداي متعال از فضل و رحمت خودش آمد يك حكم بدلي هم قرار داد. فرمود حالا كه معصوم زنداني مي شود تبعيد مي شود يا در حالت تقيه است، مردم نمي توانند از او استفاده كنند. مي دانيد بهترين زمان هايي كه مردم از ائمه استفاده كردند زمان امام باقر و امام صادق سلام الله عليهما بود، اما مي دانيد چه طور بود؟ بسياري از اوقات شيعه ها وقتي مي خواستند سؤالي از امام بپرسند بايد به عنوان يك دست فروش بروند در كوچه داد بزنند. به بهانه تخم مرغ فروختن، سبزي فروختن، خيار فروختن بروند در خانه امام صادق(ع) و از ايشان مسئله بپرسند. تازه عصر اين دو امام بهترين زمانها بود. حتي در چنين زماني كه امام زنده است، ظاهراً زندان هم نيست، كرسي درس هم دارد و هزاران نفر از شهرهاي اطراف مي آيند از محضرش استفاده مي كنند، آن كسي كه در شهرهاي دور زندگي مي كند، فرض كنيد در خراسان آن روز، فاصله را نسبت به مدينه حساب كنيد كه بايد با شتر اين مسافت را طي كنند شايد يك سال طول مي كشيد كه از خراسان به مدينه بروند. براي اين فرد اگر مشكلي پيش مي آمد بايد چه كار كند؟ مسائل اجتماعي، سياسي را كه ايجاب مي كرد به حكومت مراجعه كند نزد چه كسي برود؟ در ميان مردم اگر اختلافي پيدا شد چه كنند؟ اين جا فرمودند ولايت فقيه معتبر است؛ يعني كسي كه جاي امام باشد به عنوان يك بدل اضطراري. چنين فردي همه مصالح امام را نمي تواند تأمين كند چون امام معصوم است و اشتباه نمي كند، از چيزي غفلت نمي كند؛ او نبايد بگويد فيه تردد، الاشبه كذا، الا قوي كذا؛ او حكم واقعي خدا را مي داند. تحت تأثير عوامل ديگري هم واقع نمي شود، اما همه مردم كه به او دسترسي ندارند و نمي توانند نيازشان را به وسيله او تأمين كنند. پس اسلام دست از حكومتش بكشد؟! يعني اين شأن از زندگي اجتماعي مردم را كه شايد بدون شبهه بشود گفت قوي ترين بعد زندگي انسان است، رها بشود؟ چون اگر زندگي اجتماعي نباشد معلوم نيست انسان به چه معناي ديگري وجود دارد. يك موجود فردي كه در جنگل يا غاري زندگي مي كند ديگر تحصيل علم يا تعليم و تعلم، نمازجماعت، جهاد يا... هيچ كدام از اينها موضوعيت پيدا نمي كند. همه اينها به بركت زندگي اجتماعي است و زندگي اجتماعي نياز به حكومت دارد. آيا امكان دارد شارع بگويد حالا كه شما امام معصوم را نپذيرفتيد پس رهايتان مي كنم تا هر كاري كه خودتان مي خواهيد، انجام دهيد؟ امام فرمود اين جور نيست. حتي در زمان حضور امام معصوم اگر دسترسي به امام معصوم نداشتيد به فقيه مراجعه كنيد. فقيه، بدل اضطراري ماست؛ «والرد عليه كالرد علينا» بعد از آن هم يك جمله اي دارد كه خيلي تكان دهنده است: «و هو علي حدالشرك بالله» ببين چقدر براي امام معصوم مسئله وجود حكومت اهميت دارد كه اين قدر پايه ولايت فقيه را محكم مي كند و نمي گويد انكارش، مي گويد ردش- كه ظاهراً رد عملي منظور است «...[فاذا حكم بحكمنا فلم يقبله منه فانما استخف بحكم الله] و علينا رد و الراد علينا الراد علي الله و هو علي حد الشرك بالله»(2). ولايت فقيه يعني اين. اما آيا غير از فقاهت شرط ديگري هم دارد يا نه؟ اين مسئله اي است كه بعداً بايد به ادله آن مراجعه كنيم. ببينيم آن ادله اي كه چنين ولايتي را اثبات مي كند آيا شرط ديگري هم دارد يا نه، اين بستگي به آن ادله دارد.
ادله تعبدي اين موضوع را بزرگاني مثل امام و ساير بزرگان، زياد بحث كرده اند. دلايل عقلي در بحثهاي بعدي خواهد آمد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه- قم- مدرسه فيضيه، 32/1/98
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نساء، 45 2- كافي، ج1، ص26

 



سلطانيه : ابتكار سه جانبه ايران ، پاكستان و افغانستان در مبارزه با مواد مخدر به آسياي ميانه گسترش مي يابد

سفير و نماينده دايم كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي و ديگر سازمان هاي بين المللي در وين از طرحي به نام «ابتكار سه جانبه» در زمينه مبارزه با مواد مخدر با مشاركت ايران، پاكستان و افغانستان خبر داد.
علي اصغر سلطانيه گفت: از سال گذشته تاكنون طرحي به نام «ابتكار سه جانبه» در زمينه مبارزه با مواد مخدر با مشاركت سه كشور افغانستان، پاكستان و ايران در حال انجام و قرار است دامنه اجراي آن گسترده تر و كشورهاي آفريقا و آسياي ميانه را نيز شامل شود كه اين موضوع به طور جد در حال پيگيري است.
او افزود: جمهوري اسلامي ايران در واقع پيشتاز در اجراي اين پروژه خواهد بود و تجربيات خود را در اختيار كشورهاي ديگر خواهد گذاشت كه نه تنها در اين زمينه صدمه اي به مردم ايران وارد نشود بلكه يك اقدام جدي براي مبارزه با مواد مخدر در جهان صورت گيرد.
وي افزود: مديركل سابق سازمان ملل طي بازديدي كه از مرزهاي شرقي ايران داشت، اذعان كرد كه ايران در خط مقدم مبارزه جهاني با مواد مخدر است و معاون اجرايي دبيركل سازمان ملل متحد كه از مرز سيستان و بلوچستان بازديد كرد نيز بر اين مهم صحه گذاشت.
عضو دفتر اجرايي مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در بخش ديگري از سخنانش گفت: پروژه مشترك منطقه اي براي افزايش بازده كنترل كانتينرهاي حمل كالاي ترانزيتي در كشورهاي مختلف در دستور كار سازمان ملل قرار دارد كه بزودي در منطقه خاورميانه اجرايي مي شود.
وي در بازديد از مرز ميلك در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اكنون اين پروژه در پرو و برخي كشورهاي ديگر دنيا در حال اجرا و قرار است اين پروژه در ايران در قالب پروژه منطقه اي اجرا شود.
به گزارش ايرنا، سلطانيه همچنين با بيان اينكه ايران تاكنون براي اجراي طرح انسداد مرز بيش از 700 ميليون دلار هزينه كرده است، افزود: آنچه اهميت دارد، اين است كه به جهانيان نشان دهيم ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر در جهان پيشتاز است.
گفتني است؛ هيئتي متشكل از مدير دفتر اجرايي مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، سفرا و نمايندگان برخي كشورهاي عضو ميني دوبلين به سرپرستي سلطانيه و همراهي رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي جمهوري اسلامي روز سه شنبه از مرزهاي شرقي ايران در منطقه سيستان ديدن كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14