(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4 مرداد 1390- شماره 19983

نگذاريد دستگا ه هاي خبري و مطبوعات منحرف شوند
صراط مستقيم -وصيت نامه امام خميني
نعمت داشتن رهبري بصير چيست ؟

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




نگذاريد دستگا ه هاي خبري و مطبوعات منحرف شوند
صراط مستقيم -وصيت نامه امام خميني

سيد علي بني لوحي
م - راديو و تلويزيون و مطبوعات و سينماها و تئاترها از ابزارهاي موثر تباهي و تخدير ملت ها، خصوصا نسل جوان بوده است . در اين صد سال اخير بويژه نيمه دوم آن ، چه نقشه هاي بزرگي از اين ابزار، چه در تبليغ ضد اسلام و ضدروحانيت خدمتگزار، و چه در تبليغ استعمارگران غرب و شرق ، كشيده شد و ازآنها براي درست كردن بازار كالاها خصوصا تجملي و تزئيني از هر قماش ، ازتقليد در ساختمان ها و تزئينات و تجملات آنها و تقليد در اجناس نوشيدني وپوشيدني و در فرم آنها استفاده كردند197، به طوري كه افتخار بزرگ فرنگي ماب بودن در تمام شئون زندگي از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن بويژه درخانمهاي مرفه يا نيمه مرفه بود، و در آداب معاشرت و كيفيت حرف زدن و به كار بردن لغات غربي در گفتار و نوشتار به صورتي بود كه فهم آن براي بيشترمردم غيرممكن ، و براي همرديفان نيز مشكل مي نمود! فيلم هاي تلويزيون ازفرآورده هاي غرب يا شرق بود كه طبقه جوان زن و مرد را از مسير عادي زندگي و كار و صنعت و توليد و دانش منحرف و به سوي بي خبري از خويش وشخصيت خود و يا بدبيني و بدگماني به همه چيز خود و كشور خود، حتي فرهنگ و ادب و ماثر پر ارزشي كه بسياري از آن با دست خيانتكار سودجويان ،به كتابخانه ها و موزه هاي غرب و شرق منتقل گرديده است 198. مجله ها با مقاله ها وعكس هاي افتضاح بار و اسف انگيز، و روزنامه ها با مسابقات در مقالات ضدفرهنگي خويش و ضداسلامي با افتخار، مردم بويژه طبقه جوان موثر را به سوي غرب يا شرق هدايت مي كردند199. اضافه كنيد بر آن تبليغ دامنه دار در ترويج مراكز فساد و عشرتكده ها و مراكز قمار و لاتار و مغازه هاي فروش كالاهاي تجملاتي و اسباب آرايش و بازي ها و مشروبات الكلي بويژه آنچه از غرب وارد مي شد. و در مقابل صدور نفت و گاز و مخازن ديگر، عروسك ها و اسباب بازي هاو كالاهاي تجملي وارد مي شد؛ و صدها چيزهايي كه امثال من از آنها بي اطلاع هستيم200 . و اگر خداي نخواسته عمر رژيم سرسپرده و خانمان برانداز پهلوي ادامه پيدا مي كرد، چيزي نمي گذشت كه جوانان برومند ما - اين فرزندان اسلام و ميهن كه چشم اميد ملت به آنها است - با انواع دسيسه ها و نقشه هاي شيطاني به دست رژيم فاسد و رسانه هاي گروهي و روشنفكران غرب و شرقگرا از دست ملت ودامن اسلام رخت برمي بستند: يا جواني خود را در مراكز فساد تباه مي كردند؛ ويا به خدمت قدرت هاي جهانخوار درآمده و كشور را به تباهي مي كشاندند.خداوند متعال به ما و آنان منت گذاشت و همه را از شر مفسدين و غارتگران نجات داد .
اكنون وصيت من به مجلس شوراي اسلامي در حال و آينده و رئيس جمهورو روساي جمهور مابعد و به شوراي نگهبان و شوراي قضايي و دولت در هرزمان ، آن است كه نگذارند اين دستگاه هاي خبري و مطبوعات و مجله ها ازاسلام و مصالح كشور منحرف شوند201. و بايد همه بدانيم كه آزادي به شكل غربي آن ، كه موجب تباهي جوانان و دختران و پسران مي شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است . و تبليغات و مقالات و سخنراني ها و كتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومي و مصالح كشور حرام است . و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگيري از آنها واجب است. و از آزادي هاي مخرب بايد جلوگيري شود. و ازآنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسير ملت و كشور اسلامي و مخالف با حيثيت جمهوري اسلامي است به طور قاطع اگر جلوگيري نشود، همه مسئول مي باشند. و مردم و جوانان حزب اللهي اگر برخورد به يكي از امور مذكورنمودند به دستگاه هاي مربوطه رجوع كنند و اگر آنان كوتاهي نمودند، خودشان مكلف به جلوگيري هستند202. خداوند تعالي مددكار همه باشد .
197 - تهاجم فرهنگي دشمن، مخصوصاً با رشد رسانه اي جهان و نفوذ ماهواره و اينترنت به خانه ها با گذشته قابل مقايسه نيست. مقام معظم رهبري در دو دهه گذشته با تأكيد بر اينكه دشمن با ايمان ديني مردم مقابله مي كند، تذكرات بسيار مهمي، مخصوصاً به مسئولان فرهنگي داشته اند: «بنده بارها گفته بودم كه دشمنان ملت ايران، بيش از آنچه به توپ و تفنگ و اين چيزها احتياج داشته باشند، به اشاعه بنيان هاي فرهنگي فاسدساز نياز دارند. در خبرها خواندم كه يكي از مسئولان يك مركز مهم سياسي در امريكا گفته به جاي انداختن بمب، دامن هاي كوتاه برايشان بفرستيد! راست مي گويد؛ اگر براي كشوري شهوات جنسي و آميزش بي رويه زن و مرد و دختر و پسر را ترويج كردند و جوان را به راه هايي كشاندند كه غريزه او هم به طور طبيعي متمايل به آن است، ديگر احتياج به استفاده از توپ و تفنگ عليه يك ملت نيست. فساد، يك ملت را به خودي خود، ضايع و باطل مي كند و آينده او را تباه مي سازد.» بيانات در ديدار رؤساي دانشگاه ها، 17/10/1383 .
198 - مقام معظم رهبري با تأكيد بر اينكه دشمن مي خواهد نسل نوي ايراني، يك نسل تحقير شده باشد مي فرمايند: « امروزه رسانه هاي غربي با برنامه ريزي هاي ميلياردي، در تبليغات رسانه اي خود- چه در تلويزيونشان، چه در راديوشان، چه در مصاحبه هايي كه دايماً مي كنند و متأسفانه بعضي از عناصر داخلي هم فريب آنها را مي خوردند و اسير و نوكر آنها مي شوند؛ حرف هايي كه آنها مايلند، اينها بر زبان جاري مي كنند- مي كوشند تا به شما جوانان ايراني تفهيم كنند كه يك ظرف خالي هستيد و مظروف نداريد؛ مظروف شما را ما بايد بدهيم؛ ما بايد اين ظرف را پر كنيم؛ شما امروز اين مايه را نداريد، ديروز هم نداشتيد، طبعاً فردا هم نخواهيد داشت! تاريخ شما را هم منكر مي شوند؛ مي خواهند گذشته شما را هم زير پا لگد كنند؛ نه فقط تاريخ قديم چند صد ساله را، بلكه تاريخ بيست ساله اخير را هم مي خواهند زير پا لگد كنند و آن را انكار نمايند. آنها مي خواهند فرهنگ سازي و الگوسازي كنند؛ آنها مي خواهند جوان ايراني و نسل نوي ايراني، يك نسل تحقير شده توسري خور باشد تا بتوانند روي او سوار شوند و به او ديكته كنند و آن كاري را كه آنها مي خواهند، انجام دهد. براي اين كه كسي را به زير مهميز بكشند، بهترين راه اين است كه بگويند تو چيزي نيستي، تو كسي نيستي و گذشته اي نداري. مفاخر يك ملت را انكار مي كنند، براي اين كه او احساس كند چيزي نيست.» مقام معظم رهبري، 12/2/1380 .
199 - هدف اصلي تيرهاي زهرآلود شبكه هاي وابسته به استكبار جهاني كه موضوع شبيخون فرهنگي را دنبال مي كنند جوانان دختر و پسر ايران اسلامي هستند. آغشته كردن فكر معصوم اين طبقه از جامعه با فحشاء و همچنين گسترش غيرقابل كنترل استفاده از انواع مواد مخدر صنعتي، موضوع مهمي است كه مي تواند هر جامعه اي را به نابودي سوق دهد. بنگريد به اين هشدار مقام معظم رهبري كه مي فرمايند: «آقايان! نسل جوان در حال تباه شدن تدريجي به وسيله دشمن است، ما بايد نگذاريم.ما بايد نسل جوان را حفظ كنيم كه اگر جنگ بود، دفاع كند؛ اگر حادثه اي در داخل بود، حضور پيدا كند... روي اين نسل جوان كه مايه تكيه و اميد انقلاب است، دارد به تدريج با شكل ها و شيوه هاي گوناگون كار مي شود. اين تلاش ها بيشتر فرهنگي است.... آنچه بيش از همه خطرناك است، ذهن و فكر و روحيه جوان است. اين را بايد دريافت.» حديث ولايت، ج 8، ص 24 .
200 - نفوذ فرهنگي غرب در جوامع اسلامي مخصوصاً ايران پس از انقلاب، شبيخوني ناجوانمردانه به تمام طبقات جامعه و در سنين مختلف بوده است، حالا و در زماني كه دشمن تقابل با جمهوري اسلامي ايران را علني تر از گذشته كرده و صدها ميليون دلار هزينه مي كند، خبري كه مي خوانيد، قطره اي است از هزاران، تا يادمان نرود كه آن پير عارف وقتي از عروسك ها و اسباب بازي ها صحبت مي كرد و نصيحت مان مي نمود، كدام سوي از جبهه دشمن غدار را مي ديد. اين خبر را بخوانيد: «در ماه هاي گذشته عروسك هايي در برخي فروشگاه ها و اسباب بازي فروشي هاي سطح شهر خريد و فروش مي شود كه به نظر مي رسد اين عروسك ها با آنچه در تعريف كاربري وسيله بازي عروسك مشخص شده تفاوت چشم گيري دارد و سرآغازي براي نوعي هجمه فرهنگي خطرناك عليه سلامت اخلاقي جامعه به ويژه سلامت اخلاقي كودكان است! اين وسيله بازي به صورتي ساخته شده كه دو عروسك اصلي دختر و پسر در مقابل يكديگر قرار گرفته و از ناحيه پا و كمر به هم متصل شده اند. ما بين اين دو عروسك سنسور صوتي قلب مانندي قرار گرفته و زماني كه صورت هاي اين دو عروسك روي هم قرار مي گيرد، سنسور عروسك ها فعال شده و صداي ضبط شده نازك و تحريك آميز يك زن از بلندگوي تعبيه شده در داخل قلب اين دو عروسك به گوش مي رسد. اين صداي ضبط شده چندين بار جمله «دوستت دارم» را تكرار مي كند! اين در حالي است كه در طراحي اين عروسك ها از جذابيت ها و زيبايي هاي خاصي استفاده شده كه به راحتي مورد پسند كودكان قرار مي گيرند. «رنگ، صداي نازك زنانه و لباس دخترانه» اين عروسك ها در حال حاضر با قيمت 20 تا 40 هزار تومان به فروش مي رسد. » هفته نامه جام، شماره 670، ص 3 .
201 - حضرت امام (رحمه الله عليه) در جاي ديگري با تأكيد بر اينكه عمال اجانب مي خواهند مملكت ما را باز به خرابي بكشانند، مي فرمايند: وقتي ما ديديم كه در يك روزنامه اي از يك اشخاصي مطالب نوشته مي شود كه اينها عمّال اجانب هستند و مي خواهند مملكت ما را باز به خرابي بكشانند، از آن طرف مقالاتي و مطالبي كه راجع به مسائل نهضت است، راجع به مسائل اسلام است يا تحريف مي شود يا نوشته نمي شود، اين طور مطبوعات را ما نمي توانيم برايش احترام قائل بشويم براي مطبوعاتي ما احترام قائل هستيم كه بفهمد آزادي بيان و آزادي قلم يعني چه.» صحيفه نور، ج 6، ص 192 .
203 - مقام معظم رهبري با بيان اين مطلب كه ميان نظر مخالف و توطئه و دشمني، تفاوتي اساسي وجود دارد، مي فرمايند: «بارها گفته ايم و اكنون نيز بر آن تأكيد مي كنيم كه هر كس در هر زمينه اي و مسئله اي نظر مخالف دارد، مي تواند نظر خود را بنويسد، بگويد، چاپ و منتشر كند و هيچ كس نيز معترض او نخواهد بود اما ميان نظر مخالف و توطئه و دشمني، تفاوتي اساسي وجود دارد و بر اين اساس اگر كسي از لحاظ اقتصادي در كار دولت خدمتگزار اخلال كند و در عرصه نظامي، امنيتي و فرهنگي خصومت بورزد، او دشمن است و بايد با او مقابله كرد.» مقام معظم رهبري، 16/7/1377 .
پاورقي

 



نعمت داشتن رهبري بصير چيست ؟

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
نعمت رهبري بصير
اگر در جريانات اخير، مقام معظم رهبري، و به دنبال ايشان مردم، سكوت كرده بودند و با تساهل و تسامح از كنار مسئله مي گذشتند، عاقبت اين انقلاب به كجا مي انجاميد؟ اگر كسي بگويد: اين تصميم قاطع رهبري، نمونه اي از آن تصميم قاطع علي براي جنگ با اصحاب جمل است، حرف بي جايي نزده است. اين يك بصيرت و فراست الهي است. اين مصداق «اتقوا فراسه المؤمن فانه ينظر بنورالله...»1 است. اگر انسان از استعداد كافي و خدادادي بهره مند بود و د رعمل هم با خدا پيمان بست كه آن چه مورد رضايت الهي است، عمل كند و بر سر اين پيمانش هم استقامت كرد. حاشا و كلا كه خدا او را كمك نكند. خدايي كه ما مي شناسيم. اين گونه نيست. از اين بايد در مورد عظمت اين نعمتي كه خدا به ما داده است و چنين رهبري به ما عطا فرموده، تفكر كنيم. اگر او را با همه رهبران دنيا مقايسه كنيم، چه نسبتي مي توانيم برقرار كنيم؟ آن ها چه مقدار از لياقت رهبر ما را دارا هستند؟ اگر به تعصب متهم نمي شدم صريح جواب مي دادم؛ اما اجمالا عرض مي كنم كه به عقيده بنده، قابل مقايسه نيستند، اگر اين نعمت را نداشتيم، مي فهميديم كه چه احتياجي به آن داريم. معمولا آدميزاد با مقايسه مي فهمد كه چه نعمتي دارد. وقتي قدر چشم سالم را مي داند و شكر خدا را به جا مي آورد كه به او نابينايي را نشان دهند. كشورمان را با كشور افغانستان مقايسه كنيم؛ چقدر مردم افغانستان با ارتش ماركسيستي شوروي و حكومت دست نشانده آنها مبارزه كردند. تقريبا هم زمان با انقلاب ايران، مبارزات آن ها هم شروع شد. سي سال از اين جريان گذشته و عاقبت دشمن در خانه آنها آمده و اختيار همه امورشان را به دست گرفته است؛ ولي خدا به ما عنايت كرد و رهبري به ما داد كه آن چنان پيروزي و عزتي نصيب ما شد كه ديگران به آن غبطه مي خورند. فرق ما با كشور افغانستان در چيست؟ آيا آن ها كم مبارزه كردند؟ من مي دانم كه بسياري از گروه هاي افغاني خيلي بيشتر و عميق تر از ما مبارزه كردند و سختي هاي شديدتري را تحمل كردند؛ ولي بعد از اين همه گرفتاري ها، ويراني ها، عقب افتادگي ها و... در خانه خودشان زير يوغ دشمن هستند؛ چرا؟ چون رهبري مثل امام نداشتند. اين نعمت با چه چيزي قابل مقايسه است. با اين حال يك عده افراد ناآگاه به خاطر خطاي يك مسئولي، يا به خاطر وجود يك گناهي در جامعه مي گويند: «خميني چه كار كرد؟ فقط يك عده را به كشتن داد!» آيا واقعيت امر اين است؟ در زمان حيات امام عده اي كه حواسشان به امور بود، وقتي به ذهنشان خطور مي كرد كه اگر روزي امام از دنيا برود چه خواهد شد، آن چنان وحشت مي كردند كه نمي توانستند آن فكر را ادامه دهند؛ اما خدا جانشين شايسته اي كه نسخه بدل امام بود را به ما عنايت كرد. آيا شايسته است كه بگوييم: «او براي ما چه كار كرد؟!» اين از سخنان همان دسته سوم است كه ناآگاه اند؛ خيال مي كنند چون در گوشه اي بي حجابي وجود دارد يا در اداره اي رشوه گرفته شده، پس هيچ كاري صورت نگرفته است؛ درحالي كه اين امور در زمان اميرالمؤمنين هم وجود داشته است. آيا ما حق داريم بگوييم: «اين چه حكومتي بود كه علي تشكيل داد؟» بايد توجه به اين نكته داشت كه اگر اين نعمت را نداشتيم چه مي شد و اگر مويي از سر رهبر معظم انقلاب كم شود، چه خاكي بر سر ما خواهد شد.
فتنه ها معمولاً به وسيله سه گروه انجام مي گيرد: يك گروه كساني كه به تعبير قرآن كريم از شياطين هستند و براي رسيدن به اغراض شوم خود يك سلسله پديده هاي اجتماعي را طراحي مي كنند. گروه دوم عامل مباشر در ايجاد فتنه در جامعه هستند كه از عوامل پشت پرده، الهام مي گيرند و پشتيباني مي شوند و براي رسيدن به آمال و آرزوهاي پست دنيوي، دينشان را مي فروشند. گروه سوم كساني هستند كه اهل اطاعت و عبادت اند و احياناً معلوماتي هم دارند؛ ولي نسبت به فعاليت هاي شياطين و نقشه هاي آن ها آگاهي ندارند؛ گاهي به گمان انجام وظيفه، كاري مي كنند كه در واقع عامل تأييد فتنه گران مي شود. گاهي تأثير ايشان در جامعه از هر دو گروه ديگر بيشتر است؛ ما نسبت به اين گروه بايد حساسيت بيشتري داشته باشيم. در اينجا نبايد اسلحه اي به كار برد، نبايد بي احترامي كرد؛ اما بايد از راه هاي عاقلانه آن ها را متوجه اشتباهشان كرد.
البته در مسائل انساني و اجتماعي كه اراده و اختيار افراد در تحقق آن ها نقش دارد، فرمولي كه صددرصد نتيجه بدهد، وجود ندارد. هيچ پيغمبري نتوانست تمام قومش را هدايت كند؛ هيچ امامي نبود كه بتواند جامعه خودش را صددرصد اصلاح كند. قرآن از قول ايشان مي فرمايد:
«... ان أريد الا الاصلاح ما استطعت و ما توفيقي الا بالله...»2 بالأخره موضوع هدايت، انسان است و انسان هم موجودي مختار است. تدبير انسان يك تدبير مكانيكي نيست، به طوري كه يك فردي را وارد كارخانه اي كنند و از آن طرف يك كالاي خاص خارج شود. هرچقدر روي يك انسان كار تربيتي شود، نهايتاً فكر و اراده خودش مؤثر است كه آن هم به مقدار معرفت و ايمانش بستگي دارد.
استراتژي و تاكتيك هاي شياطين در ايجاد فتنه اجتماعي
ما براي اين كه بتوانيم به سهم خودمان از وقوع فتنه ها در جامعه جلوگيري كنيم يا از شدت آن ها بكاهيم، بايد تلاشمان را بيشتر صرف گروه سوم كنيم. ولي اين كار ساده اي نيست؛ نقشه هاي آن شياطين، نقشه هايي است كه با كمك ابليس و اتباعش طرح مي شود و به خصوص در اين عصر و زمانه بعد از تجارب چند هزار ساله ابليس، آن قدر اين طرح ها پيچيده شده است كه افراد بسيار زيرك را هم به دام مي اندازد. البته با استفاده از بيانات قرآن معلوم مي شود كه وجود اين فتنه ها چيز تازه اي نيست؛ بلكه از روزي كه جامعه انساني تشكيل شده و شياطين هم در ميان انسان ها فعال شده اند، اين امور به صورت هاي مختلف وجود داشته، ولي پيچيدگي هاي آن به تدريج افزوده شده است. مواجه شدن با اين فتنه هاي پيچيده كار آساني نيست؛ ولي يك سري راه هاي كلي وجود دارد كه بايد آن ها را مدنظر قرار دهيم. يك دسته از اين راه ها- به اصطلاح امروزي- جنبه راهبردي و استراتژيك دارد؛ يعني يك خط مشي هاي كلي دنبال مي شود، و يك دسته جنبه تاكتيكي و كاربردي دارد؛ يعني در شرايط مختلف و در رابطه با اشخاص، گروه ها، احزاب و قشرهاي مختلف جامعه و جنسيت هاي مختلف، تفاوت مي كند و نسبت به هر گروه خاص، يك راه و شيوه متناسب با آن گروه انتخاب يا ابداع مي شود. به طور كلي نقشه هايي كه شياطين براي ايجاد فتنه طرح مي كنند، به اين دو دسته كلي تقسيم مي شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- الكافي، ج1، ص 218 2- هود/88
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14