(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4 مرداد 1390- شماره 19983

جابه جايي وظيفه ها ( نكته )
اوقات فراغت مختص تابستان نيست
اخبار هفته
وقتي بي پولي دامن پژوهشكده ها را مي گيرد



جابه جايي وظيفه ها ( نكته )

روح الله امين آبادي
1- فرمانده انتظامي استان هاي تهران و البرز روز پنج شنبه در نشست خبري، درباره پرونده قتل قوي ترين مرد ايران گفت: پليس در لحظه لحظه اين ماجرا در كنار مردم و خانواده مرحوم داداشي بود و براي برگزاري آبرومند مراسم خاكسپاري تلاش بسياري كرد كه اين تلاش از نگاه مردم، قوه قضائيه، مجلس و دولت هم پنهان نماند.
2- چندي است كه در سطح جامعه شاهد ظهور و بروز حوادثي هستيم كه احساس امنيت در جامعه را خدشه دار كرده و فضاي رواني جامعه را ملتهب ساخته است.
قتل دختر دانشجو در روي پل مديريت، قتل قويترين مرد ايران با ضربات چاقو، حمله به روحانيان ناهي منكر و... ازجمله اين حوادث محسوب مي شود.
اين حوادث باعث پايين آمدن هزينه ارتكاب جرم در سطح جامعه و از سوي ديگر بالا رفتن هزينه مقابله با اراذل و اوباش و نيز امر به معروف و نهي از منكر شده است.
احساس ناامني در سطح جامعه اولين و خطرناك ترين نتيجه حوادث پيش گفته است.
در اين ميان سؤال اساسي اين است كه مسئول برخورد با ناامني هاي اجتماعي كيست؟
3- وظيفه يك غسال اين است كه بنا به ضوابط و قوانين موجود اموات را غسل و كفن داده و براي مراسم تدفين آماده سازد، وظيفه يك قبر كن اين است كه بتواند به خوبي مكاني را براي دفن يك مرده آماده كند و وظيفه نيروي انتظامي اين است كه جلوي ناامني در جامعه را بگيرد.
4- به بند اول اين نوشتار بازمي گرديم.سؤالي كه با خواندن اين خبر ايجاد مي شود اين است كه مگر وظيفه نيروي انتظامي برگزاري آبرومند مراسم يك خاكسپاري است؟! آيا پليس در شرح وظايف خود دچار نوعي اشتباه نشده است؟ وظيفه خاكسپاري مرحوم روح الله داداشي برعهده بستگان ايشان بوده و پليس فقط و فقط وظيفه تعقيب، دستگيري و تحويل متهمان به مراجع قضايي براي محاكمه و مجازات را برعهده دارد.
جابه جايي وظيفه ها در يك جامعه نه تنها كمكي به حل مشكلات نمي كند بلكه با ايجادفضاي هرج و مرج زمينه سوءاستفاده اراذل و اوباش را فراهم مي سازد.

 



اوقات فراغت مختص تابستان نيست

مريم لشيني
با آغاز فصل تابستان موضوع اوقات فراغت به بحث روز روزنامه ها، سايت ها و خبرگزاري ها تبديل مي شود.
در نوشتار حاضر مي كوشيم به معناي اوقات فراغت، گذران اوقات فراغت در فرهنگ هاي مختلف، كاركردهاي اوقات فراغت و... بپردازيم و نشان دهيم اوقات فراغت مختص به فصل تابستان نبوده و اين مسئله باور ناصحيحي است كه در ذهن مردم براي گذران اوقات فراغت جاي گرفته است.
معناي اوقات فراغت
حميد كمرزرين، روانشناس اوقات فراغت را اينگونه تعريف مي كند ومي گويد: زماني كه افراد از برنامه هاي عادي شان خارج مي شوند، برنامه هايي كه مجبور به انجام دادن آن هستند مانند كار يا تحصيل در اين مواقع به كارهايي مي پردازند كه به آن علاقه دارند.
اين روانشناس اضافه مي كند: اوقات فراغت رابطه نزديكي با سلامت فردي و روحي افراد جامعه دارد. همچنين گذران اوقات فراغت مي تواند رابطه تنگاتنگي با سلامت و فرهنگ دروني خانواده داشته باشد و افراد جامعه براي گذراندن اوقات فراغت با متغيرهاي محيطي مانند امكانات مالي، محروميت ها و نبود آن مواجه هستند.
مصطفي اشتهاردي، جامعه شناس معتقد است؛ اوقات فراغت پديده جديدي است كه در جامعه صنعتي پديد آمده است. به عبارت ديگر زماني كه كار و زندگي وجود داشته بين اين دو فاصله زماني وجود نداشت بلكه خانواده هر فعاليتي انجام مي داد براي خانواده و محصولاتشان بود. در واقع با پيدايش جامعه صنعتي كاركرد خانواده به بازار واگذار شد و بازار تمام سطح جامعه را فراگرفت ولي زماني كه اين بازار كار در اختيار كارفرما قرار نمي گرفت باقيمانده آن زمان اوقات فراغت گفته مي شود. به عبارت ديگر زماني كه افراد جامعه كار نمي كنند اوقات فراغتشان آغاز مي شود.
گذران اوقات فراغت در فرهنگ هاي مختلف
كمرزرين، روانشناس باليني مي گويد: گذران اوقات فراغت در كشورهاي مختلف با توجه به امكانات و سطح پيشرفتشان متفاوت است، همانطور كه مي دانيم در هر فرهنگي زمان هاي مختلف مختص به اوقات فراغت است به طور مثال در ايران عيد و تابستان براي گذران اوقات فراغت درنظر گرفته مي شود.
گفتني است؛ اوقات فراغت بستگي به جامعه، فرهنگ و باورهاي فردي و خانوادگي دارد. به طوري كه فرهنگها وجوامعي كه اوقات فراغتشان و زمان مصرف اين اوقات بيشتر است در نهايت اوقات فراغت زيادي دارند.
وي خاطرنشان مي كند: هريك از افراد جامعه براساس استعدادها و هوش خود اوقات فراغت را تنظيم مي كنند برهمين مبنا فاكتورهاي خصوصي خانواده براي تنظيم اوقات فراغت متفاوت است. همچنين گذران اوقات فراغت متناسب با رديف سني مختلف است مانند رده هاي سني كودك، نوجوان، جوان، ميانسال و سالمندان بنابراين علاوه بر ويژگي هاي سني، جنسيت هم در گذران فراغت موثر است. به عبارت ديگر يك خانم با يك آقا براي گذران اوقات فراغت امكانات، محدوديت ها و فرصت هاي يكساني ندارند. البته فرهنگ، جامعه و تاريخ و عوامل محيطي مانند استعداد، هوش و سلامت رواني در گذران اوقات فراغت تأثيرگذار است.
وي در ادامه بيان مي كند: افراد افسرده اي كه با بيماريهاي رواني دست و پنجه نرم مي كنند و دچار وسواس و بيماري هاي فكري مي شوند اوقات فراغتشان متفاوت است به عبارت ديگر فردي كه از نظر رواني دچار مشكل است سلامت رواني ندارد.
خديجه مقدم خواه، كارشناس ورزش مي گويد: فرد در اين اوقات مي خواهد كه به علايقي بپردازد كه به آنها علاقه نشان مي دهد خواه به منظور استراحت خواه براي ايجاد تنوع.
اين كارشناس ورزش ادامه مي دهد: ورزش مي تواند تأثير شگرفي در افراد داشته باشد به طوري كه سبب آرامش بعد از كار و شغل مي شود، در نهايت روحيه شادي و نشاط در افراد جامعه افزايش پيدا مي كند.
سيدعلي منيري، معاون دانش آموزي و پيش دبستاني سازمان جوانان هلال احمر دراين باره معتقد است؛ اوقات فراغت فرصتي براي خدمتگزاري، يادگيري بيشتر است.
وي خاطرنشان مي كند: كليه برنامه ها در سازمان جوانان هلال احمر براساس اين دو هدف برنامه ريزي و طراحي شده است.
وي اضافه مي كند: فردي كه عضو جمعيت هلال احمر مي شود بعد از طي كردن اوقات فراغت در تابستان تغيير سازنده اي در وجودش احساس مي كند كه براي زندگي آينده اش بسيار موثر است.
معاون دانش آموزي و پيش دبستاني سازمان جوانان هلال احمر دراين باره ادامه مي دهد: همچنين تجربه اي كه جوانان دراين سازمان بدست مي آورند از خدمت به مردم در روستا يا منطقه محروم و يا فعاليت بشردوستانه كه سودش به عموم مردم مي رسد شروع مي شود و مي تواند تأثير بسزايي در زندگي اين جوانان داشته باشد.
مصطفي اشتهاردي، جامعه شناس مي گويد: فرزندان بعداز فراغت از تحصيل مي توانند با برنامه ريزي اوقات فراغت را تنظيم كنند.
كاركردهاي اوقات فراغت
معاون دانش آموزي و پيش دبستاني سازمان جوانان هلال احمر در اين باره مي افزايد: البته حضور پررنگ دانش آموزان در برنامه هاي سازمان جوانان هلال احمر بيشتر به چشم مي خورد. چون سازمان جوانان هلال احمر با برنامه ريزي هاي فرهنگي از جمله مسابقه روزنامه ديواري كه تركيبي از خطاطي، صفحه آرايي، نقاشي و تحليل اتفاقات، اخبار و داستان نويسي است درجهت تقويت حضور اعضا براي پركردن اوقات فراغت و كارگروهي گام برمي دارد.
وي ابراز خرسندي مي كند و مي گويد: سال گذشته اين سازمان از جميع فعاليت ها درخصوص گذران اوقات فراغت رتبه اول را بدست آورده است.
البته اوقات فراغت كاركردهاي مختلفي دارد از جمله: رفع خستگي، نياز به تفريح و شكوفايي استعدادها.
خديجه مقدم خواه، كارشناس ورزش اوقات فراغت را اينگونه تعريف مي كند و مي گويد: اوقات فراغت رفع خستگي، تأمين استراحت و آرامش روحي و رواني و احساس آرامش براي افراد جامعه است. وي اضافه مي كند: براي دستيابي به آرامش افراد مي توانند از ورزش براي پركردن اوقات فراغت بهره گيرند.
مصطفي اشتهاردي، جامعه شناس مي افزايد: گذران اوقات فراغت به جامعه بازمي گردد كه چه اوقات فراغتي را به فرزندان ارائه مي دهد.
كاركردهاي اوقات فراغت نياز به تفريح
پس از انجام كار در طي ايامي، آدمي نياز دارد تا اوقاتي را صرف تفريح كند.
خديجه مقدم خواه، كارشناس ورزش ميزان استقبال مردم را براي پركردن اوقات فراغت اينگونه بيان مي كند: از آنجا كه يكي از كاركردهاي اوقات فراغت تفريح و استفاده مناسب از وقت است، ورزش مي تواند در تأمين سلامت افراد و ايجاد شادي و نشاط موثر باشد.
وي توصيه مي كند: درحال حاضر تعداد ورزشگاه ها بايد افزايش پيدا كند تا مردم بهتر بتوانند از اوقات فراغت بهره گيرند.
اين كارشناس ورزش خاطرنشان مي كند: ورزش در وضعيت روحي و جسمي و شادي، نشاط تأثيرگذار است.
كاركردهاي اوقات فراغت سبب رشد اجتماعي افراد جامعه
استعدادهاي انسان اگر در زمينه و شرايط مساعدي قرار گيرد به فعل تبديل مي شوند. از اين جهت شناسايي اين زمينه ها در زندگي فرد بسيار مهم است. اوقات فراغت يكي از اين موقعيتهاي بسيار مناسبي است كه فرد مي تواند با استفاده از آن به شناسايي و تقويت استعدادهاي خود بپردازد. مثلا كسي كه دراين اوقات به نقاشي و يا ديگر كارهايي مي پردازد كه استعداد دارد.
منيري دراين باره گفت: سازمان جوانان هلال احمر كلاس هاي آموزشي را از قالب كلاس تئوري خارج كرده و نيز آموزش ازطريق فعاليت هاي بشردوستانه نقش بسزايي را درخدمت به مردم ايجاد كرده است.
مقدم خواه درخصوص ساماندهي اوقات فراغت مي گويد: جوانان ايمان را درخود تقويت كنند و همچنين اين قشر با ورزش مي توانند اوقات فراغت مناسبي داشته باشند.
وي خاطرنشان مي كند: مي بايست در كنار مدارس، دانشگاه و مراكز آموزشي ورزشگاهها يا استخر تأسيس شود كه افراد جامعه در تمامي رده هاي سني بتوانند از امكانات ورزشي به نحو احسن بهره ببرند. همچنين دروس ورزش در مراكز آموزشي مانند مدارس و دانشگاهها گنجانده شود و همچنين ورزش مي تواند اثر مثبت در روحيه و جسم و روان افراد ايجاد كند.
البته اوقات فراغت علاوه بر تأثيرات فردي كه در شخصيت دروني افراد دارد به رشد اجتماعي او نيز كمك مي كند. شركت در شبكه هاي اجتماعي موجب بهبود روابط اجتماعي فردشده و به پيشرفت از لحاظ اجتماعي كمك مي كند. بسياري از پيشرفت هاي فرد با پيشرفت اجتماعي فرد پيوند تنگاتنگ دارد اگر فرد داراي بهترين و ارزنده ترين استعداد باشد تا زماني كه به ارائه آنها درسطح اجتماعي توانايي نداشته باشد، چندان موفق نخواهدبود.
معاون دانش آموزي و پيش دبستاني سازمان جوانان هلال احمر مي افزايد: البته اين تغييرات در تعالي رشد اخلاقي تأثيرگذار است. بنابراين سازمان جوانان هلال احمر مهارتهاي امداد و نجات را در جهت رشد مكارم اخلاقي به اعضايش مي آموزد.
تمديد ثبت نام دوره هاي نهضت پيشاهنگي هلال احمر تا 22 خرداد
معاون پيش دبستاني و دانش آموزي سازمان جوانان هلال احمر از تمديد ثبت نام براي فراگيري دوره هاي نهضت پيشاهنگي هلال احمر تا 22 خرداد براي تمام نوجوانان 9، 12 و 15 ساله در سراسر كشور خبر داد.
سيدعلي منيري اظهارداشت: نظر به استقبال در ثبت نام براي فراگيري دوره هاي نهضت پيشاهنگي هلال احمر تاريخ ثبت نام اين دوره ها كه از تاريخ 6تا 20 خرداد معين شده بود تا 22خرداد درسراسر كشور تمديد شد. تاكنون بيش از 80 هزار نفر براي ثبت نام براي فراگيري دوره هاي نهضت پيشاهنگي هلال احمر ثبت نام كرده اند و پيش بيني سازمان جوانان هلال احمر براي ثبت نام در اين دوره ها تا بيش از صدهزار نفر است كه در اين راستا ثبت نام براي فراگيري اين دوره ها تا 22 خرداد تمديد شد.
منيري تصريح كرد: سازمان جوانان هلال احمر در پايان ثبت نام ها بالغ بر 37 هزارنفر را پس از آزمون تست آمادگي جسماني و هوش و همچنين مفاد آموزشي مخصوص دوره هاي نهضت پيشاهنگي انتخاب مي كند تا در اين راستا نوجوانان كشور براساس تراز انقلاب اسلامي آموزش و تربيت شوند.
وي خاطرنشان مي كند: نوجوانان9، 12 و 15 ساله مي توانند براي ثبت نام فراگيري دوره هاي نهضت پيشاهنگي هلال احمر به خانه هاي پيشاهنگي در تمام شعب هلال احمر درسراسر كشور مراجعه كنند.
وي توصيه مي كند: اعضاي سازمان جوانان با گام برداشتن به سوي هدفهاي بشردوستانه و كمك به انسانها مي توانند به سوي مكارم اخلاقي گام بردارند. گرچه سازمان جوانان با ايجاد اردوهاي جهادي و با كمك اردوهاي جهادي پيشرو مي تواند به افراد مسني كه در روستاها هستند بخصوص در زمينه كشاورزي كمك شايان توجهي كند. البته آموزش كمك هاي اوليه در روستاها به اعضاي سازمان جوانان هلال احمر مي تواند تأثير بسزايي در رشد تعالي اجتماعي و دروني اعضاي اين سازمان داشته باشد.
اين جامعه شناس مي افزايد: مراكز آموزشي مانند مدارس و دانشگاهها مي توانند غير ازمسائل درسي به ورزش، هنر به صورت عملي بپردازند، در واقع زماني كه فرزندان از كلاس درس جدا شدند، مي توانند اوقات فراغتشان را در مدرسه با يادگيري هنر و ورزش در جهت ارتقاي استعداد و هوش ادامه دهند. درمدارس اوقات فراغت بايد مطرح شود و مسئله وقت در ميان فرزندان ما اهميت داده نشده است.
اين روانشناس درخصوص گذران اوقات فراغت در كشورهاي مختلف بيان مي كند: كشور فرانسه درسال 2003، 13ميليارد يورو صرف برنامه هاي فرهنگي مي كند و همچنين بيشترين اوقات فراغت در كشورهاي مختلف صرف تماشاي تلويزيون و كامپيوتر مي شود و ميانگين زماني كه براي گذران اوقات فراغت در كشورهاي مختلف بيان شده است، عبارتند از: درايران 5 ساعت و 23دقيقه، آلمان 5 ساعت و فرانسه3 ساعت . گرچه ميانگين گذران اوقات فراغت در دنيا 5 ساعت است و اين ميانگين نشان مي دهد در كشورمان اوقات فراغت زياد است و درنهايت جوانان، فرزندانمان زمان بيشتري براي گذران اوقات فراغت دارند.
كمرزرين مي گويد: بنابراين قبل از اينكه جامعه بودجه هايي را براي اوقات فراغت درنظر بگيرد مي بايست زمينه هاي فراغت از كار در روستاها و شهرهاي كشورمان فراهم شود.
وي اشاره مي كند: اكثر خانواده ها نمي دانند كه اوقات فراغت فرزندانشان را چگونه تنظيم كنند. پس ساعت بيكاري را به تماشاي تلويزيون و استفاده از كامپيوتر مي پردازند.
اين جامعه شناس ادامه مي دهد: گذران اوقات فراغت با عادت هاي خانواده ارتباط تنگاتنگي دارد و البته برخي از خانواده ها اوقات فراغتشان را تماشاي تلويزيون و گذران وقت با اينترنت مي گذرانند.
كمرزرين، روانشناس در ادامه مي افزايد:بايد فرهنگ كمك به همنوع و محتاجان درجامعه گسترش يابد تا كليه قشرهاي جامعه بخصوص جوانان به كارهاي خير ترغيب شوند و فرهنگ كمك به ديگران افزايش يابد.
البته خوشبختانه بعضي از دستگاههاي متولي با كمك جوانان و دانشجويان به روستاهاي محروم مي روند و به كمك هموطنان خود مي شتابند پس فرهنگ خانواده از همان دوران طفوليت در گذران اوقات فراغت موثر است.
اين جامعه شناس مي افزايد: دانش آموز و دانشجو هدف و انگيزه هاي مناسب براي تنظيم اوقات فراغت داشته باشد.
تبعات عدم برنامه ريزي براي اوقات فراغت
اين روانشناس خاطرنشان مي كند: در صورتي كه اوقات فراغت براي افراد جامعه برنامه ريزي نشود جامعه را با تبعاتي مواجه مي كند زماني كه فرد در خانواده آموزشهاي لازم براي تنظيم اوقات فراغت نداشته باشد درنهايت فرد از نظر رواني و هيجاني آمادگي لازم را ندارد و درنتيجه افراد جامعه رفتارهايي برخلاف عرف جامعه انجام مي دهند از جمله در خيابان ها قوانين رانندگي را رعايت نمي كنند و آلودگي صوتي براي شهروندان ايجاد مي كنند و سراغ موادمخدر و اعتيادزا مي روند تا اوقات بيكاري را پر كنند.
كنترل اوقات فراغت توسط والدين
كمرزرين، روانشناس مي گويد: البته فرزندان يك خانواده مي بايست به طور غيرمستقيم كنترل شوند به طوري كه ارتباطي كه با همسالانشان دارند به طور غيرمستقيم توسط خانواده كنترل شود همچنين خانواده ها در بيرون از منزل رفتارهاي فرزندانشان را تحت نظارت قرار دهند.
وي ادامه مي دهد: عدم ساماندهي اوقات فراغت با فرهنگ خانواده نيز ارتباط تنگاتنگي دارد چون زماني كه فرزندان در سنين نوجواني و جواني قرار دارند اوقات فراغتشان توسط والدين كنترل نمي شود درنهايت باعث ايجاد ناهنجاريها و نابساماني هاي اجتماعي مي شود. به طوري كه تعطيلات خود را به تماشاي تلويزيون و كامپيوتر (اينترنت) مي گذرانند كه در برخي از موارد به دليل عدم نظارت والدين به اوقات فراغت فرزندانشان و استفاده ناصحيح از اينترنت انحرافات اخلاقي را برايشان ايجاد مي كند. مانند حضور در پارتي هاي شبانه، خيابان گردي بدون هدف و انواع انحرافات اخلاقي.
وي اضافه مي كند: ولي گروه ديگري هستند كه امكانات و شرايط روحي مناسبي ندارند، اين دسته از افراد توسط خانواده ها تشويق مي شوند كه اوقات فراغتشان را بخوابند ولي والدين نمي دانند خواب زياد فرزندانشان را با چه مشكلات روحي و جسمي مانند چاقي هاي مفرط، كاهش ارتباط اجتماعي و اشتهاي غذايي زياد مواجه مي كند.
مصطفي اشتهاردي، جامعه شناس مي افزايد: زماني كه اوقات فراغت تنظيم شود، روحيه جسمي و رواني جوانان افزايش مي يابد و فرد توانمندي براي جامعه خواهدشد.
وي از پيامدهاي مثبت اوقات فراغت مي گويد: آنها در سنين كودكي و دبستاني مي توانند به بازي بگذرانند. در عين اينكه بازي مفرح را انتخاب مي كنند مي بايست جنبه ارتباطي و آموزشي را ارتقا دهند.
موانع اوقات فراغت
اين روانشناس بيان مي كند: عدم گذران اوقات فراغت فرد را با موانعي روبرو مي كند از جمله: اضطراب يعني اينكه هميشه نگران كارهاي خود باشيم و يا آرزوهاي بلندمدت داشته باشيم و عوامل اجتماعي و اقتصادي مانند بيكاري و دغدغه هاي اجتماعي در افراد مي تواند موانعي براي گذران اوقات فراغت ايجاد كند. البته واژه اوقات فراغت را زماني بكار مي بريم كه افراد در زندگي يك برنامه نظام مند داشته باشند. البته افرادي كه بيكار هستند يا حجم ارتباطات سنگين كاري داشته باشند، چند شغل داشته باشند و همچنين افرادي كه در زمان تحصيل در دانشگاه و مدرسه اوقات فراغت براي خود درنظر نگيرند مي بايست زماني را براي اوقات فراغتشان برنامه ريزي كنند.
وي ادامه مي دهد: برخي از خانواده ها افراد را براي اوقات فراغت كنترل شده اي براي فرزندان درنظر مي گيرند كه فرزندانشان را به سمت كارهاي هيجاني مي كشاند. البته برخي از خانواده ها اوقات فراغت خاصي را براي فرزندانشان پيش بيني نمي كنند، حتي برخي ديگر اوقات فراغت را در چارچوب كلاس هاي محدود و كارهاي تحقيقي درنظر مي گيرند كه دراين صورت هم فرزندان به اين اوقات به چشم اوقات فراغتشان نمي نگرند.
كمرزرين، روانشناس مي افزايد: دراين اوقات جسم و روان نيز مي بايست به صورت آزاد حركت كند تا افراد بتوانند سلامت جسمي، رفتاري، اجتماعي و معنوي داشته باشند.
وي تأكيد مي كند: معمولا در زمان گذشته دختران و پسران درخصوص گذران اوقات فراغت با يكديگر فاصله داشتند به طوري كه پسرها بازي هاي محلي مي كردند و دختران طناب بازي ولي درحال حاضر ميان دختران و پسران فاصله جنسيتي كمي وجود دارد چون آسيبي كه در خصوص عدم گذران اوقات فراغت براي دختران و پسران وجود دارد، همسان است به طوري كه هردو در عدم برنامه ريزي اوقات فراغت ممكن است دچار انحرافات اخلاقي و موادمخدر شوند.
اوقات فراغت خوب براي كليه قشرهاي جامعه
اين روانشناس معتقد است كليه قشرهاي جامعه مي توانند از اوقات فراغت خود به نحو ا حسن استفاده كنند چون صرف هزينه هاي گزاف دليل به كارگيري اوقات فراغت مناسب نمي باشد.
وي تأكيد مي كند: گذران اوقات فراغت نه براي رقابت خانوادگي، چشم هم چشمي و مقايسه افراد با يكديگر بلكه براي زندگي سالم بايد تنظيم شود بنابراين بهتر است فرد در اين اوقات با خيالي آسوده و آزادي عمل كامل فعاليت مورد نظر را فقط به خاطر خود و دلخواه و حتي بدون توجه به نتايج مادي و غيره انجام دهد. بنابراين درمورد پركردن اوقات فراغت كودكان نيز بايد از تحميل فعاليت دلخواه و مورد علاقه خود به كودكان و نوجوانان پرهيز كنيم. از سرگرمي ها و فعاليت هاي متنوع استفاده شود و البته نه به صورت فشرده تا موجب خستگي و دلزدگي فرد نشود. حتي الامكان دراين اوقات بسته به علايق و تمايلات فرد از كارهاي هنري ورزشي نيز گنجانده شود.
مصطفي اشتهاردي، عضو هيئت علمي دانشگاه و جامعه شناس ادامه مي دهد: دستگاه هاي متولي با برنامه ريزي در مراكز آموزشي مي توانند اوقات فراغت را طراحي كنند و با بهره گيري از هنر ورزش و تلاوت قرآن مي توانند اوقات فراغتشان را برنامه ريزي كنند.
خديجه مقدم خواه، كارشناس ورزش مي گويد: افراد مي توانند حتي سه روز در هفته با شنا يا ورزش اوقات فراغتشان را پر كنند. ورزش مي تواند در تأمين سلامت افراد تأثيرگذار باشد. دانشجو و كارمند و اشخاصي سالمند هستند بتوانند از ورزش به صورت رايگان بهره گيرند مي تواند سبب شادي و نشاط درافراد شود. معاون دانش آموزي و پيش دبستاني سازمان جوانان هلال احمر مي افزايد: ما در سراسر كشور سالن ورزشي داريم كه با قيمت مناسب اعضاي ما مي توانند اوقات فراغتشان را پر كنند. گرچه درسطح شعب ما برو شورهاي مختلفي تهيه مي شود و نكات مختلفي در كتابچه هاي آموزشي سازمان جوانان هلال احمر گنجانده شده است. البته از آنجا كه برخي از افراد اوقات فراغت خود را با انواع فعاليت هاي رايانه اي مي گذرانند سازمان جوانان هلال احمر با ايجاد محيط امن، شبكه اجتماعي ماه نو را دارد كه اعضاي اين سازمان مي توانند دل نوشته ها و پيشنهادات خود را در اين سايت بگنجانند.
هرچند برخي افراد عمدتا اوقات فراغت را با كارهاي هنري پر مي كنند اما اين مسئله بستگي زيادي به علاقه و استعداد فرد دارد و چون هدف فراز برنامه ريزي براي اوقات فراغت اجبار نيست بهتر است با علاقه و استعدادهاي فرد مطابقت داشته باشد. معاون دانش آموزي و پيش دبستاني سازمان جوانان هلال احمر مي افزايد: سازمان جوانان هلال احمر اردوهاي فرهنگي، تربيتي و آموزشي، امدادي و جهادي ايجاد كند و چون اين سازمان گام هاي موثري در جهت تقويت دايره خدمات بشردوستانه برمي دارد و درنهايت مي تواند اوقات فراغت مناسبي را براي جوانان ايجاد كند.
منيري بيان مي كند: ما سعي مي كنيم در سازمان جوانان هلال احمر مربيان جوان را با ايجاد اردوهايي تربيت كنيم تا جوانان با علاقه و انگيزه با توجه به فرصت مناسبي كه دراختيارشان قرار داديم از مديريت بهره ببرند. گرچه سازمان جوانان هلال احمر مي تواند با تقويت روحيه اعتمادسازي و ايجاد فرصت مناسب دراين اردوها به جوانان كليه جنبه هاي مديريتي را در اين قشر پرورش دهد.
وي مي افزايد: البته به اوقات فراغت به عنوان يك فرصت بينديشند چون اوقات فراغت فرصت يادگيري بهتر را براي افراد ايجاد مي كند.
گفتني است، درسازمان جوانان هلال احمر اعضا با تقويت شادي و نشاط مي توانند اوقات فراغتشان را پر كنند.
وي اظهار خرسندي كرد: همچنين اعضاي سازمان جوانان هلال احمر انس به قرآن و نماز و نيايش توأم با معنويت زمينه هاي مذهبي برنامه هاي مهم خود قرارداده است.
كمرزرين، روانشناس مي گويد: مي بايست فيزيك جسمي و روحي خود را بشناسيم البته خانواده ها در گذران اوقات فراغت فرزندانشان تأثيرگذار هستند. به طوري كه آموزش و پرورش نيز مي تواند مدارس از مشاوره هاي روانشناسي بهره گيرد و مسئولان و دستگاههاي متولي برنامه ريزي اوقات فراغت و سازمان هاي مربوطه مي بايست بر روي برنامه هاي كاربردي براي تنظيم اوقات فراغت كار كنند.
اين جامعه شناس مي گويد: تنظيم اوقات فراغت در ايام فراغت ازتحصيل براي فرزندان افزايش يابد به طوري كه ورزش و اعزام به مناطق جنگي (راهيان نور) مي بايست بايد بيشتر عرضه شود.
اين جامعه شناس ادامه مي دهد: دستگاههاي متولي با برنامه ريزي در مراكز آموزشي مي توانند اوقات فراغت را طراحي كنند و با بهره گيري از هنر ورزش و تلاوت قرآن مي توانند اوقات فراغتشان را برنامه ريزي كنند.
قدرمسلم آن است كه ما هرساله در مورد اوقات فراغت صحبت مي كنيم ولي اين سوژه نخ نما شده است. درنهايت هميشه اين سؤال براي ما ايجاد مي شود كه اوقات فراغت چيست؟ و چرا سازمان ها و ارگان هاي مربوطه با توجه به اينكه برنامه ريزي هاي بلندمدتي در مورد اوقات فراغت كرده اند ولي افراد جامعه و گروه هاي سني مختلف نمي دانند كه اوقات فراغتشان را چگونه برنامه ريزي كنند و با پديده اي به عنوان عدم برنامه ريزي اوقات فراغت مواجه مي شوند و البته اكثريت خانواده هاي ايراني نمي دانند اوقات فراغتشان را چگونه بگذرانند، درنتيجه يا به تماشاي تلويزيون مي پردازند يا هميشه ساعت هاي طولاني را مي خوابند. ولي آنچه كه به چشم مي خورد اين است كه اوقات فراغت در كشور ما مختص به فصل خاصي است و اين مسئله باور ناصحيحي است كه در ذهن در مردم براي گذران فراغت جاي گرفته است.

 



اخبار هفته

شيوع سرطان مري از شرق درياي خزر تا مناطق كوهستاني زاگرس
رئيس ششمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي با اشاره به شيوع سرطان هاي دستگاه گوارشي از جمله سرطان مري، معده و كولون در ايران گفت: سرطان مري در خطه شمال كشور از شرق درياي خزر تا غرب آن و مناطق كوهستاني زاگرس شيوع فراواني دارد.
به گزارش دبيرخانه ششمين كنگره علمي جراحان عمومي، دكتر اسماعيل حاجي نصرالله، رئيس اين كنگره كه با موضوع نحوه مديريت عوارض و عود سرطان هاي شايع در ايران پس از درمان كه 11 تا 13 آبان 90 در مركز همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي شود، اظهار كرد: سرطان ريه در مردان و سرطان سينه در زنان ايراني شايع است.
وي ادامه داد: سرطان كولون (روده بزرگ) از سرطان هاي شايع دستگاه گوارش است كه ميزان خطر بروز آن به عوامل گوناگوني از جمله ژنتيك، سابقه خانوادگي و عوامل محيطي بستگي دارد، به نحوي كه چنانچه فرد در اقوام درجه يك خود نظير پدر، مادر، خواهر و برادر سابقه ابتلاء به يكي از سرطان ها را داشته باشد پيگيري هاي لازم براي وي بايد در سنين پايين تري آغاز شود.
حاجي نصرالله افزود:اين افراد بايستي آزمايش هاي لازم را از نظر وجود خون مخفي در مدفوع از 45 سالگي به بعد آغاز و هر 3 سال يك بار تكرار كنند و در صورت مثبت بودن از نظر وجود خون مخفي براي پيگيري هاي بيشتر كولوئوسكپي يا سيگموتيدسكوپي براي آنان توصيه مي شود.
وي گفت: متخصصان معتقدند رژيم هاي غذايي اروپايي و آمريكايي با مشخصه حجم كم و انرژي فراوان در بروز سرطان هاي كولون موثر هستند و اين در حالي است كه رژيم هاي سرشار از فيبر، حاوي ميوه و سبزيجات فراوان (رژيم غذايي نواحي آفريقايي) خطر بروز سرطان كولون (روده بزرگ) را كاهش مي دهد.
وي با تاكيد بر اهميت رعايت رژيم غذايي متعادل در پيشگيري از بروز انواع سرطان هاي دستگاه گوارش ادامه داد: ابتلاء به انواع بيماري هاي مقعد سبب تاخير در شناسايي و درمان سرطان كولون (روده بزرگ) مي شود.

شهرداري منطقه يك به جوامع جهاني
ايمني پيوست
با موافقت دانشگاه كارولينسكا سوئد و سازمان جهاني بهداشت، شهرداري منطقه يك به جامعه جهاني ايمني ملحق شد.
به گفته مهندس هادي زاده دبير كميته راهبردي جامعه ايمني ، منطقه يك فعاليت هاي خوبي در زمينه پيشگيري و سوانح و حوادث انجام داده و درك خوبي از فعاليت هاي جامعه ايمني داشته است.
برقي شدن پل هاي عابر پياده
در ميدان امام حسين(ع)
جانشين معاونت حمل و نقل و ترافيك منطقه 7 از اجراي پل هاي پياده و برقي كردن دو پل عابر پياده ميدان امام حسين(ع) تا پايان تابستان خبر داد.
مجيد يوسف زاده گفت: علاوه بر برقي كردن اين دو پل عابر پياده پل چوبي نيز براي سهولت دسترسي شهروندان به ايستگاه بي آرتي در دستور كار برقي شدن قرار دارد.
وي افزود: برنامه هاي ترافيكي منطقه با توجه به بودجه 2 ميليارد و 890 ميليون توماني در 10 بخش تقسيم بندي شده است.
آموزش شطرنج به شهروندان
در چهارمين جشنواره تفريحات ورزشي شهرداري منطقه 8 زير نظر مربي مجرب فدراسيون شطرنج به شهروندان آموزش رايگان داده مي شود.
محمدمهدي شادالويي شهردار منطقه گفت: برگزاري مسابقات مختلف ورزشي، ايستگاه دارت، فوتبال دستي و... از جمله برنامه هاي ورزشي در چهارمين جشنواره تفريحات ورزشي است.
اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 10 تا 22 در ضلع غرب بوستان آزادگان داير است.
رشد پروانه هاي ساختماني در غرب تهران
معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه 9 از رشد 213 درصدي تعداد پروانه هاي صادره در اين منطقه خبر داد.
حامد سليمي گفت: افزايش آمار پروانه هاي صادره بيانگر رشد ساخت و ساز و خروج از بافت فرسوده است.
وي افزود: اين منطقه دربين مناطق 22 گانه جزو سه منطقه اول تهران در موضوع صدور پروانه است.
مسكن معلولان مناسب سازي مي شود
بزرگترين طرح مناسب سازي منازل معلولان جسمي حركتي در شهرداري منطقه 14 اجرا مي شود.
كليه شهروندان منطقه 14 مي توانند نسبت به معرفي معلولان جسمي حركتي به اداره سلامت منطقه با شماره 11-33057510 تماس گرفته يا به آدرس ميدان احمديه، خيابان شكوري، كوچه معارفي، بن بست بابايي مركز رفاه و خدمات اجتماعي مراجعه كنند.
احداث 3 ميدان ميوه و تره بار در منطقه 15
معاون شهردار منطقه 15 از احداث سه ميدان جديد ميوه و تره بار در سطح منطقه خبر داد.
مهندس ساسان مسعودي گفت: اين سه بازار در محله هاي اتابك و الفجر و مظاهري راه اندازي خواهد شد.
جمع آوري 15هزارتن ضايعات از كانال هاي
جنوب تهران
رئيس اداره مسيل ها و قنوات شهرداري منطقه 20 گفت: سالانه بيش از 15 هزار تن نخاله و ضايعات از كانال هاي سرريزي به اين منطقه جمع آوري مي شود.
ابوالقاسم مرادي با اشاره به اينكه اين ضايعات از مخزن صالح آباد جمع آوري مي شود، افزود: اين محزن با دو حوضچه در مسير كانال هاي بزرگي چون فيروزآباد، صالح آباد، خروجي سوم و تونل سجاد قرار دارد.
مرادي با اشاره به اينكه مخزن 600 هزار مترمكعبي صالح آباد سالانه در 4 نوبت پاكسازي و لايروبي مي شود گفت: بيش از 75 درصد آبهاي سطحي شهر تهران وارد اين منطقه مي شود.

 



وقتي بي پولي دامن پژوهشكده ها را مي گيرد

فتانه راحمي پور
پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي ايران اولين پژوهشكده جهاد دانشگاهي است كه در سال 1377 با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وقت تأسيس شده است.
مزيت اصلي اين پژوهشكده در امكانات سخت افزاري و نرم افزاري و نيروي انساني است كه آن را قادر مي سازد تا هر ايده اي را در زمينه مهندسي شيمي و صنايع وابسته به مرحله توليد محصول يا توليد دانش برساند. اگر چه اين پژوهشكده در طي اين سال ها توانسته موفقيت هاي متعددي در زمينه توليد محصولات مختلف صنعتي و عرضه آن به جامعه به دست بياورد اما عدم تخصيص بودجه مناسب از سوي جهاد دانشگاهي به آن باعث شده تا انجام برخي از پروژه هاي مهم آن متوقف شود. در نشستي كه با دست اندركاران بخش هاي مختلف اين پژوهشكده داشتيم، سعي كرديم با فعاليت ها و نقش آنان در توسعه تجاري سازي صنعتي كشورمان آشنا شويم.
نقش پژوهشكده در توليد دانش
دكتر علي شكرالله زاده، رئيس پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي ايران و استاديار پژوهشي شيمي آلي مي گويد: براي اينكه در شيمي يك ايده را به محصول و توليد دانش برسانيم ابتدا نياز به انجام يك فاز مطالعاتي و تحقيقاتي داريم. سپس ايده مورد نظر بايد در آزمايشگاه در اشل آزمايشگاهي تست شود و به نتيجه برسد و بعد از عبور از اين مرحله به مرحله نيمه صنعتي برود. در مرحله نيمه صنعتي واكنش يا تستي كه در مرحله آزمايشگاهي انجام شده، مي بايستي در مرحله پايلوت كه با اشل بالاتر است به توليد برسد و محصولي كه از آن به دست مي آيد مورد تأييد مصرف كننده قرار بگيرد. اينجاست كه مي گوييم در اين زمينه دانش ايجاد شده است.
درواقع مراحل انجام شده وظيفه اصلي پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي ايران است.
به عبارت ديگر اين پژوهشكده مي تواند در توليد دانش فني نقش موثري داشته باشد.
او ادامه مي دهد: كار عمده ديگري كه مي تواند جزو فعاليت هاي اين پژوهشكده قرار بگيرد به روزرساني تكنولوژي موجود در كشور است. همان طور كه مي دانيد تكنولوژي جهاني در هر دوره اي با توجه به شرايط موجود مورد بازسازي قرار مي گيرد و اصلاحاتي در آن انجام مي شود. در اين دوره فاكتورهاي زيست محيطي با دقت بيشتري مورد توجه قرار مي گيرند و صنعتي ايجاد مي شود كه نسبت به صنعت قبل با هزينه و آلودگي كمتر، محصول مورد نظر را توليد مي كند كه اين خود به ارتقاي فناوري ختم مي شود.در اصل ارتقاي فناوري امر مستمري است كه در سطح دنيا انجام مي شود. درواقع نقش ديگر اين پژوهشكده، بهينه سازي فرآيندهاي توليد مواد شيميايي و رفع مشكلات و معضلات موجود در اين صنعت است.
به گفته وي تفاوت اين پژوهشكده با مراكز دانشگاهي در اين است كه دانشگاه دانش را گسترش مي دهد و فعاليت هاي علمي جديد را در سطح دنيا انجام مي دهد و نقش پژوهشكده، كاربردي كردن اين دانش است.
درواقع اين مركز پلي بين دانشگاه و صنعت است و تمامي تلاش دست اندركاران بر اين است كه تمام ايده هاي مطرح را به محصول و دانش تبديل كنند تا در اقتصاد و توليد ثروت در جامعه نقش بسزايي داشته باشد.
دستگاه هاي آب شيرين كن و آب گرمكن خورشيدي
دكتر محمد ضامن، مدير گروه پژوهشي بهينه سازي انرژي و فرايند در ادامه اين نشست به دو پروژه مهم و در حال افتتاح پژوهشكده اشاره كرده و مي گويد: طراحي و ساخت نسل جديد آب شيرين كن و آب گرمكن هاي خورشيدي يكي از دستاوردهاي مهم ما است. اين دستگاه در ظرفيت هاي مختلف خانگي تا ظرفيت هاي روستايي با جمعيت 200 نفر است كه نمونه آزمايشي آن در يكي از روستاهاي قم با موفقيت به اجرا درآمده است كه مي تواند در كمپ هاي نظامي، بيمارستان هاي صحرايي و كمپ هاي امدادي نيز مورد استفاده قرار گيرد.
وي در تشريح عملكرد اين دستگاه مي گويد: اين دستگاه با استفاده از انرژي خورشيدي به طور همزمان آب گرم و آب شيرين يك روستاي 100 نفره را تأمين مي كند.
دكتر ضامن، توليد تمام تجهيزات اين سيستم در داخل كشور را يكي از مزيت هاي مهم آن مي داند كه باعث كاهش قيمت تمام شده آن مي شود. از طرفي اين آب گرمكن ها مصرف سوخت را به حد قابل توجهي كاهش مي دهند.
مركز توليد عصاره ها و مواد موثر گياهي
مركز توليد عصاره ها و مواد موثر گياهي جهاد دانشگاهي از ديگر بخش هاي مهم پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي است كه مسئوليت راه اندازي آن با مهندس عباس جعفري است. وي در رابطه با فعاليت هاي اين مركز چنين مي گويد: توجه به منابع گياهان داخلي و استفاده از اين منابع براي توليد عصاره ها و مواد موثر گياهي از دستاوردهاي مهم ما است. درواقع كشور ما مي تواند تأمين كننده بسياري از مواد موثر گياهي براي صنايع مختلف از قبيل صنايع بهداشتي- آرايشي، صنايع دارويي، غذايي و ديگر صنايع باشد.
بنابر اظهارات وي، مواد موثر گياهي توسط امواج ما فوق صوت استخراج شده و به صورت مايع يا پودر خشك در اختيار واحدهاي صنعتي مصرف كننده قرار مي گيرد. مزيت ديگر اين مركز اتوماتيك بودن اين خط توليد مي باشد. او مزيت اين سيستم را در كاهش قيمت تمام شده محصول و آلودگي ميكروبي آن مي داند.
سالن هاي توليد نيمه صنعتي
مهندس مهدي معينيان مدير مركز تحقيقات و تجاري سازي فرآورده هاي شيميايي در رابطه با فعاليت اين بخش مي گويد: اين مركز وظيفه تجاري سازي نتايج تحقيقات شيميايي را از مقياس آزمايشگاهي دارد.
بنابر اظهارات وي طرح هاي پيشنهادي به اين مركز بعد از بررسي در شوراي مشورتي در صورتي كه از نظر اقتصادي پربازده تشخيص داده شود در اينجا مراحل توليد آن آماده سازي مي شود.
معينيان مي گويد: اين مركز مجهز به يك يوتيليتي كامل به مانند پالايشگاه يا يك واحد پتروشيمي است. تمام تسهيلات مورد نياز يك طرح صنعتي در اينجا فراهم مي باشد و ما همه اينها را مرهون متخصصان آن دوره هاي گذشته جهاد دانشگاهي هستيم كه به دنبال بازديدهاي متعددي كه از مراكز علمي ديگر كشورها داشتند و با بهره گيري از دانش و تجربيات خود توانستند تمامي طرح هاي داخل اين مركز را به نحو احسن پياده نمايند. وي با اشاره به فعاليت هاي مهم اين مركز مي گويد: توليد محصول «مواد تعليق شكن» از جمله موفقيت هاي ما است. اين ماده شيميايي در صنعت نفت كشورمان بسيار مهم و ضروري است.
به گفته معينيان زماني كه آب موجود در داخل نفت از لايه هاي زيرزمين استخراج مي شود مقدار زيادي نمك همراه خود دارد كه مي تواند عامل خوردگي لوله هاي نفتي شود. اين ماده شيميايي با غلظت پايين 40-50 ميلي گرم مي تواند بعد از تزريق شدن به نفت، آب را از آن جدا كند كه به همراه آب، املاح موجود در آن نيز جدا مي گردد.
گفتني است اين ماده شيميايي به سفارش شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب توليد شده است. توليد ماده(DRA) Drug Peducing Agent كه باعث كاهش افت اصطكاك داخل لوله هاي نفتي مي شود از ديگر دستاوردهاي مهم اين مركز است. اين ماده ظرفيت خطوط لوله نفت را بسيار افزايش مي دهد. به عنوان مثال اگر ظرفيت خط لوله اي 50 هزار بشكه در روز باشد تزريق اين ماده شيميايي ظرفيت خط لوله را به 75 هزار بشكه در روز افزايش مي دهد كه در راندمان توليد نقش بسزايي دارد.
تلاش خستگي ناپذير متخصصان در اين مركز باعث شده است تا دستاوردهاي قابل توجهي در زمينه تجاري سازي صنعتي نصيب كشورمان گردد. اميد آن كه شرايطي مانند عدم تخصيص بودجه كافي، كم توجهي به فعاليت هاي انجام شده و نقش مهمي كه اين مراكز در رشد توليدات صنعتي كشورمان دارند باعث نشود تا پژوهشكده هايي از اين دست با توقف توليد و تعطيلي مواجه شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14