(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6 مرداد 1390- شماره 19985

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نجوايي با خدا در آستانه ماه خدا
يك «ماه» مي نويسم يك «ماه» مي خواني...
مجلس درباره واردات بي رويه محصولات كشاورزي از دولت توضيح خواست
تبيين علمي ولايت فقيه(4) اثبات اصل ولايت فقيه
خارج از دستور
انتقاد آيت الله آملي لاريجاني از رسانه ها به دليل القاي فضاي ناامني به جامعه
واقعيت ايران با تبليغات رسانه هاي غربي بسيار متفاوت است
هشدار آيت الله مصباح يزدي درباره مشورت با فريبكاران مرتبط با بيگانه
وزير خارجه اسبق فرانسه: ايران بمب اتم ندارد اما اسرائيل نمي گذارد حقيقت را بگوييم



نجوايي با خدا در آستانه ماه خدا
يك «ماه» مي نويسم يك «ماه» مي خواني...

حسين قدياني
دل توي دلم نيست؛ پس كي مي رسد ماه خدا. دارم مهياي سفر مي شوم تا به سحر برسم. سفر عجيبي است، اين سفر. نه از يك مكان به مكان ديگر، بلكه از يك زمان به زمان ديگر. خدا هم هست. بيشتر از هميشه. انگار بيشتر از هميشه. خدا ميزبان اين مهماني است. دارد پهن مي كند سفره را، آرام آرام، چه مهماني اي بشود آن مهماني كه خدا از آدم پذيرايي كند. به قول بچگي هايم: «جانمي جان، ماه رمضان». ماهي كه شب قدر دارد، به قشنگي شب عاشورا، اما از بس كه خدا «حسين» را دوست دارد، دلم نمي آيد بگويم بلندمرتبه تر از شب عاشورا. شب قدر بلندمرتبه تر از هزار شب است، ولي براي عشاق، قدر شب قدر، در شب عاشورا معين مي شود. اگر در ماه رمضان، خدا ميزبان جسم ماست، در ماه محرم، خدا ميزبان جان ماست. ميزبان خون ما كه ان شاء الله شعبه اي از خون حسين باشد. به اذن خداي خون حسين مي خواهم بگويم: «مي كشي مرا حسين.» مگر مي توان با زبان روزه ياد ارباب نبود؟! تشنگي را سيدالشهدا تحمل كرد. ما در ماه رمضان، تمرين مي كنيم كه به حسين برسيم. اي خوشا روزه اي كه به جاي آب، با «سلام بر ارباب» باز شود. خوش به حال كساني كه وقتي روزه هستند، با زبان روزه، با همان كام خشك، روضه علقمه مي خوانند. اتفاقاً «عباس» هم به آب رسيد، اما سقاي ادب شد. بياييم اولين بار كه چشم مان به جمال ماه رمضان روشن شد، سلام كنيم به ماه بني هاشم. دوستان! بايد آماده شويم. وقت سفر است. سفر به زماني ديگر. به زماني كه در آن، دست و پاي ابليس بسته است. در اين مسافرت رباني، لازم نيست از جايي به جاي ديگر نقل مكان كنيم. زمان مان را بايد عوض كنيم. حال مان را. زبان مان را. قيل و قال مان را. رمضان، نوروز زمين نيست. نوروز زمان است. رمضان، بهار طينت است، نه طبيعت. در ماه خدا، پرستويي كه بايد برگردد و بيشتر آشتي باشد با خدا، خود ماييم. خدايي كه از ما به ما نزديك تر است، گاهي چه بي رحمانه از دل مان بيرون مي كنيم. قلب ما بخشي از خيمه خداست. ضربان قلب ما، اگر آهنگ پروردگار نيست، پس صداي كيست؟ اين چشم را چه كسي به ما داده، دل، امانت كيست دست ما؟ ما را جز خدا چه كسي آفريده؟ چه كسي ما را اندازه خدا دوست دارد؟ اين همه گناه مي كنيم، بازهم نازمان را مي خرد. بازهم مي گويد بيا. حتي براي مان سفره مي اندازد، و مشتاقانه دعوت مان مي كند كه بياييم. انگار خدا دوست دارد همه ما را دور خودش جمع كند. دوست ندارد اين در و آن در بزنيم. اين ور و آن ور برويم. ما وقتي گناه مي كنيم، به غيرت خدا برمي خورد. دوست دارد زود توبه كنيم. «شهرالله» راه ميان بري است براي بازگشت به سوي خدا. اگر بفهميم، خدا دارد به ما حال مي دهد. امتيازي مي دهد كه اصلاً لياقتش را نداريم. خدا در اين مهماني، هم ما را دعوت كرده است و هم امام زمان را. كاش بدانيم در اين سفر، چه كسي همسفر ماست. اين سفر، مسافرت به زمان خوبي هاست؛ زماني كه «امام» دارد. امامي كه «نائب» دارد. خورشيدي كه «ماه» دارد. اين ماه، تمرين عاشقي است. لحظه اي كه ماه مبارك رويت شود، يعني لحظه اي هم هست كه يوسف زهرا رويت مي شود. بايد كمي صبر كرد. انتظار كشيد. چشم آلوده را بايد با اشك توبه از گناه شست. ديدن مهدي كه خدا در فرجش تعجيل كند، خرج دارد. اگر هزينه نشستن پاي سفره خدا اين است كه «اندرون از طعام خالي دار»، اما هزينه ظهور، بيش از اين حرف هاست، كه امام زمان، امام ماه رمضان هم هست. هم چنان كه حسين، امام حج بود. رمضان هم مثل ذيحجه. روزه هم مثل كعبه. كعبه، سنگ نشان است، و روزه، سنگ زمان، كه ره گم نشود. راه را نبايد گم كرد.
سعادت، عبادت همراه با ولايت است. حج همراه با حسين است. رمضان همراه با امام زمان است. از عاشورا، «حسين» را بگيري، چه قدري دارد؟ از ليالي قدر، «علي» را بگيري، چه قدري دارد؟ از همين قلب، همين دل، خدا را بگيري، ديگر چه شأني دارد؟ خداي خوب و مهرباني كه ما را، ماي آلوده را دعوت به مهماني اش كرده، چقدر بي معرفتي است كه ما او را با گناه، از دل مان بيرونش كنيم. گفت: «دل آينه صورت غيب است وليكن، شرط است كه بر آينه زنگار نباشد.»
¤¤¤
باور مي كني هنوز بيم دارم كه آيا امسال هم توفيق مي شود در ماه خوب خدا بگويم: «اللهم رب شهر رمضان، الذي انزلت فيه القرآن و افترضت علي عبادك فيه صيام، صل علي محمد و آل محمد»، اما آرزو كه عيب نيست. يا رحمان و يا علام! آرزو مي كنم زنگار از آينه دل تاريخ در اين زمان زدوده شود و هرچه زودتر انتظار به سرآيد و امام زمان بيايد. حالا كه عن قريب است گره روزه باز شود، آرزو مي كنم خدايا! بغض روضه انتظار هم بشكند و در يك هواي كاملاً باراني، منتقم خون خودت را بر ما بفرستي. خدايا! اين زمان، امام خود را عيان مي خواهد. ديري است اندازه يك عمر طولاني، كه ستاره ها با پذيرش ولايت ماه، امتحان خود را پس داده اند. دنيا منتقم خون تو را، منتقم حسين تو را مي خواهد. افتتاح كن پيوند ماه و خورشيد را. بدون حسين، به «مسلم» سخت مي گذرد روزگار، اما حالا كه مسلمين، قدر سفير نور را مي دانند، و حالا كه عطر سحر پيچيده در مشام تاريخ، اين شب تنگ و تاريك ما را آفتابي كن. خدايا! افتتاح كن صبح را... «اللهم اني افتتح الثناء بحمدك.»
¤¤¤
خدايا! بنا دارم با زبان عاشقي به تو بگويم: «اللهم اذنت لي في دعائك و مسئلتك، فاسمع يا سميع مدحتي، و اجب، يا رحيم دعوتي». آ...ه! كه چقدر زيباست تو خداي مايي. براي شب هاي مسجد دل توي دلم نيست. مناجات با تو راه نجات ماست. تو اي خدا! كشتي نجات سفينه النجاتي. روزه عمليات عاشقي است با رمز «يا حسين». آ...ه! يعني مي خواهي مرا به مهماني ات راه بدهي؟ باور نمي كنم، تا نبينم ماه تو را. خدايا! يك «ماه» مي نويسم، يك «ماه» مي خواني... چه ماهي آفريدي تو؟ چقدر زيباست اين رمضان الكريم. به خودت رفته. دل توي دلم نيست؛ پس كي مي آيد؟
¤¤¤
خدايا! در آستانه «ماه تو»، دوست دارم اين نوشته را تقديم كنم به اين يكي «ماه» تو، كه فقط «ماه بني انقلاب» نيست؛ سفير حضرت خورشيد است.

 



مجلس درباره واردات بي رويه محصولات كشاورزي از دولت توضيح خواست

مجلس با حضور وزراي بازرگاني و كشاورزي معضل واردات بي رويه محصولات كشاورزي را بررسي كرد.
صحن علني بهارستان، ديروز ميزبان دو وزير كابينه دهم بود تا با محوريت كميسيون هاي كشاورزي و اقتصادي، معضل واردات بي رويه محصولات كشاورزي و تاثير آن بر توليد داخلي را بررسي كند.
در اين رابطه عباس رجايي روز چهارشنبه طي سخناني اظهار داشت: جرياني تحت عنوان جريان انحرافي در كشور، توطئه اي را در بخش كشاورزي طراحي كرده است كه شواهد بسيار زيادي در اين رابطه وجود دارد.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس همچنين گفت: افزايش توليد در كشور كه مورد تاكيد رهبر انقلاب نيز هست، يك ديدگاه راهبردي در بحث كلان اقتصاد كشور است.
وي اضافه كرد: زماني كه صحبت از واردات مي كنيم، فقط بحث مبادي رسمي مطرح نيست بلكه در بحث واردات، موضوع قاچاق نيز نقش مهمي دارد و بايد اين موضوع را درنظر بگيريم و ما آنقدر مسئله واردات را به شوخي گرفته ايم كه نمي دانيم چه كنيم.
رجايي در ادامه به ارائه آماري از ميزان واردات محصولات كشاورزي به كشور پرداخت و تصريح كرد: در سال 84 حدود 17 هزار تن و در سال 89 حدود 200 هزار تن گوشت قرمز به كشور وارد كرده ايم كه براي سال جاري نيز پيش بيني واردات صد هزار گوشت قرمز به كشور مي شود، در حالي كه در سال 88، حدود 921 هزار تن گوشت قرمز داشتيم كه اين مسئله نشان مي دهد تقريبا ما در اين حوزه در حال رسيدن به خودكفايي هستيم و البته ناگفته نماند كه رژيم غذايي مردم ما به سمت گوشت مرغ رفته است.
وي اضافه كرد: در حالي كه تمام كارخانجات صنايع لبني كشور آمادگي خود را اعلام كردند كه مي توانند توليد شير خشك در كشور را بالا ببرند اما در سال 89 حدود 11هزار تن شيرخشك وارد كشور شده است كه باز هم از مبادي وارداتي امارات متحده عربي بوده است.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس همچنين گفت: در سال 89 حدود يك ميليون و 685 هزار تن شكر وارد كشور شده است كه من نمي دانم واقعا اين همه شكر به چه منظور وارد كشور شده است.
وي ادامه داد: كشور ما در دنيا در حوزه مركبات داراي رتبه است، در حالي كه صادرات كشور ما در سال 86 براي مركبات 4 ميليون و777 هزار تن بوده اما واردات مركبات در همان سال نيز 217 هزار تن بوده است و اگر كشور را داراي 75 ميليون جمعيت درنظر بگيريم، 5/2 كيلوگرم پرتقال به ازاي هر فرد در آن سال وارد كشور شده است، در حالي كه صادرات پرتقال از 40 تا 50درصد در سال 84 بود، اين رقم به 13درصد در سال 88 كاهش يافته است.
رجايي با بيان اينكه حتي ما خربزه و هندوانه نيز به كشور وارد كرده ايم، گفت: كل محصولات كشاورزي كه عمدتا ضرورت نداشته اند اما وارد كشور شده اند در سال 84 حدود 2 ميليون و 504 هزار تن بوده و در سال 89، 6 ميليون و 280 هزار تن بوده است، يعني 3 برابر واردات محصولات كشاورزي نسبت به سال 84 افزايش يافته است كه اين مسئله موجب گران شدن نهاده ها و با مشكل مواجه شدن كار كشاورزان و دامداران در كشور مي شود كه البته ناگفته نماند كه تاكنون يارانه هاي بخش توليد نيز اختصاص نيافته است.
رئيس كميسيون كشاورزي در خاتمه از ارائه طرحي دو فوريتي براي مباحث اصلاح ساختار كشاورزي در هفته آينده خبر داد.
تنظيم بازار محصولات كشاورزي به يك نهاد خاص واگذار شود
مهدي غضنفري هم كه چهارشنبه صبح به مجلس آمده بود، در اظهاراتي عنوان كرد: دولت موضوع امنيت غذايي و مديريت واردات را كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز هست، مورد توجه قرار مي دهد و حركت به سمت مديريت واردات تدريجي است كه آثار اين موضوع هم قابل مشاهده است.
وزير بازرگاني بر همين اساس به ارائه آمار مقايسه واردات محصولات كشاورزي در سال 88 و 89 پرداخت و متذكر شد در سال 88 كل واردات محصولات كشاورزي 6 ميليارد دلار بود كه اين رقم در سال 89 به 5 ميليارد دلار كاهش يافت و صادرات در سال 88 حدود 4/1ميليارد دلار بود كه اين رقم در سال 89 به 7/3ميليارد دلار افزايش يافته است.
وي اضافه كرد: طبق قانون اگر كسي ثبت سفارش قبل از ممنوعيت انجام دهد، قانونا نمي توان مانع ورود آن محصول شد اما بايد ساختارها اصلاح شوند و در حال حاضر كه بحث ادغام وزارتخانه ها ابلاغ شده، شايد شايسته باشد كه تنظيم بازار محصولات كشاورزي را به يك نهاد واگذار كنيم كه بايد گفت تقريبا مقدمات انجام اين كار فراهم شده است.
در ادامه بررسي معضل واردات محصولات كشاورزي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي هم طي سخناني گفت: ما مي توانيم با اجرا و وضع قوانين از توليد و امنيت غذايي در كشور حمايت كنيم.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: در سال 1388 براي واردات بخش كشاورزي، تعرفه اي معادل تعرفه خودرو در همان سال قرار داده شد و وزارت جهاد كشاورزي هم اقلام مشمول را در اين زمينه به سازمانها اعلام كرد.
خليليان ادامه داد: در سال 1389 نيز تمهيداتي انديشيده و تعرفه اي پيش بيني و نهايتا اعمال شد؛ رهبر معظم انقلاب نيز در سال گذشته در جمع مسئولان كشور موضوع مديريت و جلوگيري از واردات را مورد تاكيد قرار دادند و ما پس از اين بيانات رهبر معظم انقلاب، تمهيداتي در اين زمينه انديشيديم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: وقتي هم كه قانون افزايش بهره وري در اختيار ما قرار گرفت، چون روي موضوع مديريت واردات كار كرده بوديم، يك ماه پس از ابلاغ قانون، نامه مربوطه را صادر و يك ماه پس از آن جداول مخصوص را براي ابلاغ به گمركات كشور به سازمان هاي مربوطه ابلاغ كرديم.
وزير جهادكشاورزي در پايان سخنان خود اشاره اي هم به انتقاد برخي افراد از واردات غلات كرد و گفت: عده اي از منتقداني كه به واردات غلات اعتراض دارند، هنوز جوهر نامه هايشان براي واردات غلات خشك نشده است.
دولت ابزار مديريت واردات را
در اختيار دارد
ارسلان فتحي پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز در جلسه علني صبح چهارشنبه طي سخناني درخصوص واردات محصولات كشاورزي، اظهار داشت: موضوع مديريت واردات چه از منظر لزوم تامين نياز داخلي و چه از نظر حمايت از توليد داخلي، موضوعي مهم و اساسي است و سياست گذاري در اين حوزه چه از طرف دولت و چه از طرف مجلس بايد با توجه به اين نكته باشد كه هرگونه سياست گذاري ناصحيح مي تواند برخي تهديدات جزئي را به چالش تبديل كند.
به گفته وي، آسيب شناسي اين موضوع نشان مي دهد كه براساس مصوبات مجلس دولت ها ابزارهاي لازم براي مديريت واردات را دارد و بايد از اين ابزارها به طور كامل استفاده و واردات را مديريت كند. البته اشاره به مصاديق عدم مديريت واردات، نافي تلاش ها و اقدامات متعدد دولت در اين خصوص نيست چرا كه اقدامات متعددي در اين زمينه براي مديريت واردات توسط دولت و وزارتخانه هاي متولي بخش كشاورزي و بازرگاني انجام شده اما بايد تلاش هاي بيشتري در اين خصوص صورت پذيرد.
احمد توكلي نيز در همين زمينه با تاكيد بر لزوم اصلاح رويكرد دولت گفت: طبق قانون افزايش بهره وري در بخش كشاورزي تعرفه واردات 26قلم از محصولات كشاورزي بايد مطابق با تعرفه واردات خودرو 90 درصد افزايش مي يافت اما اين قانون تنها 24 درصد اجرا شده است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به رايزني هايش با وزير بازرگاني اظهار داشت: قبلا به آقاي غضنفري گفته بودم كه توليد محصولات كشاورزي ضريب كشورهاي جهان سوم است اما كشورهاي توسعه يافته با حذف تعرفه اين ضريب را از بين مي برند.
عبدالرضا ترابي نماينده مردم گرمسار در مجلس شوراي اسلامي نيز در ادامه بررسي معضل واردات محصولات كشاورزي در مجلس طي سخناني دراين باره گفت: امروز متاسفانه اجناس درجه سوم كشور چين وارد كشورمان مي شود و اين در حالي است كه اجناس درجه يك به اروپا و آمريكا صادر مي شود.
وي افزود: ورود اجناس درجه سه چيني به كشور هزينه توليد را افزايش داده و حتي گمرك هم برنامه اي براي جلوگيري از اين اجناس درجه سوم ندارد.
معرفي 4 وزير پيشنهادي دولت
رئيس جمهور كشورمان نيز در جلسه علني صبح چهارشنبه، 4 وزير پيشنهادي دولت را براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي كرد. اين نامه توسط اميدوار رضايي در صحن علني قرائت شد كه بدين شرح است:
با استعانت از ذات اقدس الهي و با احترام به پيشگاه ملت بزرگ ايران و نمايندگان محترم مردم، در اجراي اصول 87 و 133 قانون اساسي، وزراي پيشنهادي را به ترتيب ذيل براي اخذ رأي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي نمايد و به پيوست برنامه هاي كاري ايشان تقديم مي شود:
1-جناب آقاي عبدالرضا شيخ الاسلامي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي
2-جناب آقاي مهدي غضنفري وزارت صنعت، معادن و تجارت
3-جناب آقاي رستم قاسمي وزارت نفت
4-جناب آقاي محمد عباسي وزارت ورزش و جوانان
علي لاريجاني رئيس مجلس پس از قرائت نامه گفت كه برنامه ها و زندگينامه وزراي پيشنهادي بين نمايندگان توزيع مي شود و ان شاءالله جلسه رأي اعتماد به 4 وزير پيشنهادي چهارشنبه هفته آينده برگزار مي شود.
ناطقين ميان دستور ديروز صحن بهارستان هم مسائل مختلفي را مورد تاكيد قرار دادند. بهمن محمدياري نماينده مردم طالش در اين ميان به تبعيت از دستور كار مجلس، گفت: واردات محصولات كشاورزي عرصه را بر توليدكنندگان داخلي تنگ كرده است.
سيدفتح الله نماينده پاوه هم در نطق ميان دستورش گفت: چهار اقدام اساسي بايد در دستور كار دولت و مجلس قرار گيرد كه بايد براي رسيدن به اين اهداف بلند، منيت ها را كنار گذاشته و از اختلاف بپرهيزيم. سيد نجيب حسيني نماينده مينودشت نيز عنوان كرد: احساس مي شود كه پس از آنكه جريان انحراف در دولت نتوانست به مقاصد شوم خود برسد، با رها كردن كارها قصد انتقام از مردم را دارد.

 



تبيين علمي ولايت فقيه(4) اثبات اصل ولايت فقيه

چنانكه گفته شد مساله ولايت فقيه حاكميت فقيه به نيابت از امام معصوم بر جامعه اسلامي است؛ بنابراين مفاهيم ديگري مثل محبت، نصرت، مودت، سرپرستي، ولايت تكويني و امثال اينها كه درباره ولايت مطرح است، اصلا محل بحث نيست و ولايت در اين جا به معناي حاكميت است.
در اين قسمت به توفيق خداي متعال مقداري درباره اثبات اصل ولايت فقيه سخن خواهيم گفت. در ابتدا بايد گفت كه در اين گونه مباحث، بحث كردن و اثبات كردن به چند صورت انجام مي گيرد؛ يكي بحث طلبگي خودمان است در حوزه علوم ديني و براساس شيوه فقاهت؛ يعني به عنوان يك مساله فقهي مطرح مي شود و براساس متدي كه در فقه از بزرگان آموخته ايم و به فرمايش حضرت امام به فقه جواهري شهرت دارد به آن صورت بحث مي كنيم. مصداق آن هم بحثي است كه خود حضرت امام(ره) قبل از انقلاب در نجف اشرف مطرح فرمودند و همان وقت نوارهاي بحثشان پياده و بعد هم به صورت كتاب منتشر شد.
بزرگان ديگري هم در اين زمينه ها بحث كرده اند و از سالها و بلكه قرنها قبل، رساله هايي نوشته اند و در ضمن مباحث فقهي، بحثي را به اين مساله اختصاص داده اند. بعد از انقلاب نيز كتابها و رساله هايي با همين سبك فقاهتي در باب ولايت فقيه نوشته شده است يعني مخاطب اين بحث، طلاب و فضلا و متخصصان علوم ديني هستند. اين يك شيوه بحث است.
يك سبك ديگر هم اين است كه انسان مخاطبش را وسيع تر در نظر بگيرد و اصالتا توجهش معطوف به غير از حوزه هاي علميه باشد و مثلا به عنوان بحثي از مباحث فلسفه سياست آن را مطرح كند. به طور طبيعي سبك بحث در اين جا با سبك بحثي كه در حوزه و با دوستان طلبه مطرح مي كنيم، تفاوت بسيار دارد. شيوه بحث در اين جا متد عقلي و به همان معنايي است كه در علوم انساني از اين متد اراده مي شود، يعني فقط به نصوص شرعي و ادله اي كه در كتاب و سنت آمده، مقيد نخواهد بود بلكه استناد به اين ادله- كه در جاي خودش بسيار معتبر و ارزشمند است- براي مخاطباني كه يا اصلا به اسلام معتقد نيستند يا اگر معتقد هستند معرفت كاملي به منابع اسلامي و شيعي ندارند، مناسب نيست. دانشگاه ها معمولا اين سبك را مي طلبند؛ حالا چه دانشگاه هاي كشور خودمان چه دانشگاه هاي خارج.
ضرورت حكومت و قانون
به عنوان يك مساله از مسايل علوم انساني در رشته علوم سياسي، يك مساله اين است كه حكومت بايد براساس اذن خدا و به دست كساني كه داراي شرايط خاصي هستند- كه به عنوان نمادي از واجدين شرايط مي گوييم فقيه- تشكيل شود. سبك اثبات آن هم سبك اثبات مسايل ديگري است كه در علوم انساني اثبات مي شود. طبعاً نظريه هاي متفاوت و مكاتب مختلفي در اين علوم وجود دارد كه هر كدام سبك خاصي را مي طلبد. اگر آقايان اطلاع داشته باشند ما چند سال پيش در نمازجمعه تهران سلسله بحث هايي درباره نظريه سياسي اسلام مطرح كرديم و چون اين نظريه بر مباحث حقوقي مبتني بود بحث مفصلي هم درباره نظريه حقوقي اسلام مطرح كرديم كه در چهار جلد چاپ و به عربي هم ترجمه شده است. در اين بحثها ما مخاطب خودمان را تنها طلاب و حتي كساني كه معتقد به مباني تشيع هستند و عصمت انبيا و ائمه را پذيرفته اند، قرار نداديم. به عنوان مثال اگر كسي بخواهد از نظر عقلي درباره اين موضوع بحث كند و مثلا بپرسد كه اصلا حكومت چه ضرورتي دارد، چگونه پاسخ بدهيم؟ اگر بخواهيم به شيوه بحث فقهي مطرح كنيم، مي گوييم اميرالمومنين(ع) در نهج البلاغه فرموده است «لابدللناس من امير بر او فاجر»(1) اجتماع، بدون امير و جامعه، بدون حاكم نمي شود حتي اگر حاكم فاجري باشد بهتر از نبودنش است. همين جا اشاره كنم كه بسياري از فقها مثل حضرت امام مي فرمودند كه اطاعت از قوانيني كه دولت جائر غيرمشروع وضع مي كند ولي مورد نياز مردم است، واجب است. در زمان دولت سابق هم مي گفتند بعضي چيزهايي كه نظام جامعه بر آنها متوقف است هر چند قانون آن را مجلسي وضع كرده است كه صلاحيت آن را ندارد و مجري آن كسي است كه فاسق است يا اصلا دين را قبول ندارد، اما چون قانوني است كه مورد نياز جامعه است و اگر نباشد شيرازه جامعه از هم مي پاشد و هرج و مرج مي شود، اين قوانين را بايد اطاعت كرد. مثلا در رانندگي اگر بنا باشد هيچ ضابطه اي نباشد و هر كسي هر جوري كه مي خواهد در جاده ها ويراژ بدهد و با هر سرعتي كه مي خواهد برود، چه مي شود؟ هر روز بايد صدها نفر كشته بشوند. درست است كه اين قوانين در قرآن و حديث نيامده است، واضع آن هم صلاحيت وضع اين قانون را نداشته است، اما مي دانيم اگر اين قانون اجرا نشود مفاسدي به دنبال خواهد داشت و جامعه دچار هرج و مرج مي شود. بسياري از فقها از جمله خود حضرت امام مي فرمودند اطاعت از اين قوانين واجب است.
منظورم از اين اشاره اين بود كه وجود قوانين و وجود مجري قانون براي جامعه ضرورت دارد، حتي اگر شخص فاجري باشد. در بحث فقهي بايد به اين گونه روايات استناد كنيم، اما در بحث فلسفه سياست وقتي ما بخواهيم بگوييم حكومت ضرورت دارد، به حديث اميرالمومنين(ع) استناد نمي شود. چون مخاطب ممكن است اصلا حضرت علي(ع) را نشناسد يا قبول نداشته باشد. آن جا فقط بايد به دليل عقلي استناد كرد. بعد از اينكه اصول موضوعه بحث با دليلي عقلي ثابت شد آن وقت مي توان از مسايلي كه مربوط به شرع است در درجه دوم و سوم، استنباط كرد و استدلال آورد. طبعا اگر بخواهيم اين طور بحث كنيم، مدتها طول خواهد كشيد مثل آنچه در نمازجمعه تهران مطرح كرديم، در حالي كه در زمانهاي محدود با آن سبك نمي شود بحث كرد، كما اينكه بحث فقهي و بحث طلبگي آن هم باز در دو يا سه جلسه حل نمي شود. پس منظور از طرح چنين بحثي در چند جلسه يك بحث عصاره اي است نه براي متخصصان حوزوي و نه براي متخصصان دانشگاهي، بلكه براي افرادي كه هر چند تخصص ندارند اما دوست دارند اين مسايل را از روي دليل بشناسند و بتوانند در برابر معاندين يا شكاكين پاسخ قابل قبولي ارائه بدهند. آقاي قرائتي گاهي مي فرمايد بحثهاي ساندويچي، حالا اگر در اين مورد هم صحيح باشد اين بحثها مثل ساندويچ آماده اي است كه خيلي از مقدمات را نبايد براي آن در نظر بگيريم و الا بحث طولاني مي شود، اما اگر بخواهيم در دو يا سه جلسه، يك بحث فشرده و ساده بياوريم كه هم قانع كننده باشد و هم پايه اش متقن باشد، بايد از بسياري از مقدمات صرف نظر كرد. اين گونه مباحث چيزي است كه امروز مورد نياز عموم جامعه ماست و در برابر اين شبهاتي كه شكاكين در روزنامه ها و سايت ها و مجلات و جاهاي ديگر مطرح مي كنند، ما بيشتر به چنين بحثي براي عموم مردم احتياج داريم.
قوه مجريه
در اينجا سوال اين است كه وقتي همه ما قبول كرديم كه جامعه محتاج به حاكم است، بايد بدانيم چه كسي حق حكومت كردن دارد. شايسته است در اين جا تعريف مختصري هم از حاكم داشته باشيم. چون حاكم اصطلاحات مختلفي دارد. اين حكومت كه مي گوييم منظورمان چيست؟ منظور از حكومت، هيئت حاكمه يا نهاد حكومت، يك نهاد است و نهاد يك عنوان انتزاعي است كه ممكن است مصداق آن يك فرد يا يك گروه باشد و يا ممكن است يك دستگاه هرمي باشد. يعني داراي سلسله مراتب باشد كه مجموع آن را هيئت حاكمه بگوييم. به هر حال، كار اين نهاد، وضع قوانين مورد نياز جامعه است؛ يعني قوانيني كه مفروض است كه بايد اجرا بشود. در حكومت هاي عرفي، مفروض شان يك سلسله قوانين خاصي است كه اعتبار آن را از راههاي خاص خودش مي دانند، ولي ما مي گوييم قوانين يعني قوانين اسلام؛ البته براي اصلاح جامعه و برطرف شدن نيازهاي آن، وجود اين قوانين به تنهايي كافي نيست چون هميشه قانون شكني وجود دارد. ديده ايم و تا بوده چنين بوده و فعلا هم در دنيا چنين است. آينده هم چه خواهد شد، قابل پيش بيني نيست اما بعيد است روزي بيايد كه جامعه به مرحله اي از رشد برسد كه هيچ كس قانون شكني نكند. اين انساني كه ملائكه قبل از خلقتش گفتند: «اتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء»(2) بعيد است كه روزي از اين حالت فسادطلبي اش دست بردارد. هميشه كساني هستند كه قانون را رعايت نمي كنند. دليل وجود حكومت هم همين است كه بايد نهاد پر قدرتي باشد كه جلوي تخلف متخلفان را بگيرد و اگر تخلفي واقع شد، طبق قانون مجازات كند. اينجا منظور از حكومت همان است كه عرفا قوه مجريه و قوه قضائيه گفته مي شود. قوه مقننه هم مفروض اين است كه قانون اسلام است و اگر قوانين ديگري هم وضع شود الان محل بحث ما در بحث ولايت فقيه نيست و آن را جداگانه بايد بحث كنيم؛ البته در بحثهاي مفصل گذشته كه در نمازجمعه تهران داشتيم، گفتيم حكومت دو بعد اساسي دارد يكي وضع قوانين و ديگري اجراي قوانين، ولي الان تكيه بحثمان روي قوه مجريه است يعني چه كسي بايد ضامن اجراي قوانين اسلام در جامعه اسلامي باشد؟
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دام ظله) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه، قم-مدرسه فيضيه-6/2/89
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نهج البلاغه، ص82 2-بقره/30
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



خارج از دستور

ارسال نامه به نخست وزير نروژ
در انتقاد از تشديد اسلام هراسي
رئيس كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي در واكنش به دامن زدن غرب به اسلام هراسي در پي وقايع تروريستي اخير نروژ گفت: در نامه اي به نخست وزير نروژ، نسبت به تشديد رويكرد اسلام هراسي در روزهاي اخير مسايلي را مطرح خواهيم كرد.
«زهره الهيان» روز چهارشنبه همچنين از بررسي پرونده رسوايي رسانه اي مرداك و خبرنگار كشته شده انگليسي در كميته حقوق بشر مجلس خبر داد.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: اين جلسه با حضور نمايندگان كميسيون سياست خارجي مجلس، مركز پژوهش هاي مجلس و برخي مسئولان وزارت خارجه برگزار شد.
انتقاد از رسميت نداشتن
جلسات كميسيون طرح نظارت بر نمايندگان
نماينده مردم تهران از رسميت نداشتن جلسات كميسيون طرح نظارت انتقاد كرد.
حميد رسايي طي تذكري شفاهي در صحن علني مجلس با اشاره به مواد 147، 148، 149 و 150 آئين نامه داخلي مجلس گفت: طرح نظارت بر مجلس كه خواسته رهبر انقلاب از نمايندگان بود، با فراز و نشيب زيادي مواجه شد و در نهايت رهبر انقلاب در مورد اين طرح اين طور تعبير كردند كه مجلس در اين زمينه «كاركي» انجام داده است.
نماينده مردم تهران گفت: انتظار مي رفت بعد از اين كه اين طرح در صحن علني به تصويب رسيد، كميسيون مربوطه جلساتش را به صورت مرتب تشكيل دهد، كميسيون مشترك تاكنون 5 جلسه تشكيل داده كه متاسفانه هيچ كدام از آنها حد نصاب نداشت.
رسايي خاطرنشان كرد كه در برخي از جلسات تشكيل شده كميسيون مشترك بعد از اين كه پيشنهادي مطرح مي شد اعلام مي كردند كه پيشنهاد مربوطه راي نياورده، بنده همانجا گفتم كه وقتي جلسه حدنصاب ندارد، راي آوردن يا راي نياوردن جنبه قانوني ندارد.
اين نماينده مجلس با بيان اين كه مسئولان كميسيون مشترك اعلام كرده اند كه بررسي پيشنهادات به پايان رسيده است، گفت: روز دوشنبه رئيس مجلس در اتاق خودش جلسه اي تشكيل داد تا رسيدگي به اين موضوع سرعت بيشتري پيدا كند كه متاسفانه اين جلسه هم حدنصاب نداشت.
وي با بيان اين كه اعلام شده هفته آينده آخرين جلسه كميسيون مشترك است اظهار داشت: راي آوردن يا راي نياوردن پيشنهادات مطرح شده در كميسيون مشترك هيچ كدام طبق آئين نامه نبوده است.
رسايي از اعضاي كميسيون مشترك خواست كه اسامي غايبان جلسات اين كميسيون را اعلام كنند و گفت: مطالبي كه در مورد كميسيون مشترك اعلام مي شود، وجاهت قانوني ندارد، چرا كه جلسات اين كميسيون حدنصاب نداشته است.

 



انتقاد آيت الله آملي لاريجاني از رسانه ها به دليل القاي فضاي ناامني به جامعه

رئيس قوه قضاييه از رسانه ها به دليل القاي فضاي ناامني به جامعه انتقاد كرد.
آيت الله آملي لاريجاني در جلسه روز چهارشنبه مسوولان عالي قضايي با اشاره به برخي حوادث و رخدادهاي اجتماعي و بروز برخي ناامني ها و انعكاس آن از سوي رسانه ها و جرايد، گفت: از بحث هايي كه در رسانه ها و نيز از زبان شخصيت هاي مختلف در اين يكي دو هفته اخير در باب امنيت اجتماعي و برخورد با كساني كه ناامني ايجاد مي كنند، مطرح شده و از دغدغه ها و احساسات پاكي كه در اين مطالب و مباحث ابراز شده تشكر مي كنيم و اين مساله را حق طبيعي براي همه مردم و براي افرادي مي دانيم كه مشكلات اجتماعي را تشخيص مي دهند و آن را در قالب مطالباتي از همه دستگاه هاي ذي ربط و طبيعتا دستگاه قضايي، نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي مي خواهند.
وي رعايت «جانب انصاف و پرهيز از بزرگنمايي» را ركن اصلي در انعكاس اين اخبار دانست و گفت: صاحب نظران و رسانه ها بايد با رعايت انصاف اعلام كنند كه آيا قوه قضاييه در زمينه مقابله با اراذل و اوباش و اشرار و برخورد با ناامني هاي اجتماعي به وظايف خودش عمل كرده است يا خير و بنده قاطعانه اعلام مي كنم كه در نگاه كلي، قوه قضاييه به وظايف خودش عمل كرده است و خصوصا در بحث جرايم خاص، در يكي دو سال اخير، همه مسوولان دستگاه قضايي براي برخورد با جرايم خاص و تشديد مبارزه با مجرمان خاص مثل قاچاقچيان موادمخدر، اشرار، مسلحاني كه سرقت مي كنند و يا به ناامني جامعه كمك مي كنند و متجاوزين به نواميس مردم، بسيج شده اند.
رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: دستگاه قضايي دستگاه تبليغاتي نيست و بناي ما هم اين نبوده كه هر مطلبي كه رخ مي دهد از آن استفاده تبليغاتي كنيم؛ اما بار ديگر اعلام مي كنيم كه تمام تلاش دستگاه قضايي و مسوولان آن پيگيري مبارزه با اشرار، اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنيت اجتماعي است.
آملي لاريجاني با اشاره به اين كه «از تمام كساني كه مدعي كندي و يا برخورد نامناسب قوه قضائيه و يا عدم رسيدگي به پرونده هاي امنيت اجتماعي هستند مي خواهيم چنين پرونده هايي را به دستگاه قضايي معرفي كنند» گفت: توقع داريم كساني كه ادعا مي كنند پرونده هايي به درستي رسيدگي نشده است به ما معرفي و ما را مطلع كنند تا به دستگاه قضايي كمك كرده باشند و ما قطعا از اين مساله استقبال مي كنيم. البته بين شايعات و بين مطالب محكمه پسند هم فرق بسيار است و ممكن است زماني كسي را به عنوان جاني در روزنامه ها مطرح كنند و بعد واقعاً دليل به اندازه كافي براي محكمه نباشد و لذا هيچ فقيه و مجتهدي هم جرأت نمي كند در موردي كه دليل به اندازه كافي نباشد بر كسي حد جاري كند.
وي با اشاره به اين كه «روند كلي در دستگاه قضايي برخورد قاطع با اشرار است و تمام اشرار و كساني كه موجب ناامني جامعه مي شوند، بدانند كه نمي توانند از فيلتر دستگاه قضايي عبور كنند»، تاكيد كرد: برخورد قاطع و قانوني قوه قضاييه با اشرار مبتني بر قانون است و اگر قانون در جاهايي براي دستگاه قضايي محدوديت هايي ايجاد كرده است، اين موضوع تقصير دستگاه قضايي نيست.
رييس قوه قضائيه از تمام رسانه ها، صاحب نظران و دلسوزان نظام اسلامي خواست در جريان اطلاع رساني حوادث و رخدادهاي اجتماعي، نسبت به القاء فضاي ناامني احتياط كنند و از بزرگ نمايي و سياه نمايي غير واقعي جريان ناامني در جامعه بپرهيزند؛ چراكه اين كار هم خلاف واقع و هم خلاف مصلحت است.
آملي لاريجاني تاكيد كرد: برخي از رسانه ها و متاسفانه حتي رسانه ملي به ايجاد احساس ناامني در جامعه كمك كرده اند و مي دانيم كه احساس ناامني بدتر از خود ناامني است و اين احساس ناامني ولو ناامني واقعي هم نباشد بسيار خطرناك است و به نظر مي رسد كساني كه بي جهت به اين مسائل دامن مي زنند و آن را بزرگ مي كنند دچار يك اشتباه استراتژيك مي شوند كه اين نه به نفع مصلحت عمومي است و نه به نفع نظام و جامعه ديني ما است.
وي حساس بودن، رصد كردن و پيگيري جدي و دقيق حوادث را وظيفه قوه قضاييه و نيروهاي انتظامي و امنيتي دانست و گفت: وقوع حتي يك جرم براي دستگاه قضايي، نيروهاي انتظامي و امنيتي بايد بزرگ و حساسيت برانگيز باشد و با آن برخورد شود. اما اين مسئله با دامن زدن به بحث احساس ناامني در جامعه تفاوت دارد و اگر به اين مطلب توجه شود، حتما مطبوعات و رسانه ها خودشان نيز خواهند فهميد كه اين كار، روند ناصحيحي است كه پيش گرفته شده و چه بسا ممكن است كه رسانه ها ناخواسته در دام كساني بيفتند كه قصدشان ناامن جلوه دادن فضاي مملكت براي رسيدن به مقاصد ديگر است.
رئيس دستگاه قضايي توجه جدي تمام دستگاه ها و تمام قواي كشور به مقوله پيشگيري از وقوع جرم را متذكر شد و افزود: در مساله جرم و بحث امنيت اجتماعي بايد بررسي كرد كه نقش دستگاه هاي برخورد كننده و نقش نهادها و دستگاه هاي پيشگيري كننده چقدر است. مسلم است كه دستگاه قضايي و نيروهاي انتظامي و امنيتي موظف هستند بعد از وقوع هر حادثه اي با آن برخورد كنند اما نبايد فراموش كنيم دستگاه هايي هم هستند كه مي توانستند و مي توانند از جرايم پيشگيري كنند اما كوتاهي مي كنند. به عنوان مثال مي خواهم از صدا و سيما گلايه كنم كه به جاي اينكه شما مطالبي را عليه قوه قضاييه پخش كنيد و طوري جلوه بدهيد كه گويا تنها قوه قضاييه است كه به وظايف خودش عمل نمي كند بررسي كند و ببيند كه رسانه ملي در بحث فرهنگ سازي مربوط به پيشگيري از وقوع جرم چه كرده است.
وي افزود: متاسفانه راه هاي فرار از زندان به صورت مكرر در فيلم هاي پخش شده وجود دارد و پخش مي شود آن وقت يك مجرم كه از زندان فرار مي كند، مي گوييم چرا فرار مي كند و ديگر نمي گوييم كه خودمان يادش داده ايم و يا به عنوان مثال در فيلم ها و حتي سريال ها وقوع قتل را آسان جلوه مي دهيم. من مكررا خانواده خودم را از نگاه كردن اين فيلم ها منع كرده ام چون مي بينم در برخي فيلم ها جواني مي آيد، اسلحه اي مي گذارد بر پيشاني و شقيقه ديگري و براحتي او را مي كشد و بعد انگار كه يك ليوان آب خورده باشد راهش را مي كشد و مي رود. تكرار اين صحنه ها است كه اين مسائل را طبيعي جلوه مي دهد. در حالي كه تمام امور هنري و فرهنگي كشور بايد به نحوي به مسئله پيشگيري از جرم و امنيت اجتماعي كمك كنند نه اينكه همه آنها را فراموش كنند و بعد تنها وقتي حادثه اي رخ داد بگويند برخورد كنيد.
آملي لاريجاني به مساله برخورد دوگانه غرب با بحث حقوق بشر اشاره كرد و با ارائه نمونه اي از آن گفت: برخورد دوگانه غرب با بحث حقوق بشر بار ديگر در نحوه برخورد آنان با گروهك تروريستي پژاك نمايان شد و اين گروهك در همين چند روز اخير تعدياتي داشتند كه البته با درايت و تلاش و جانفشاني هاي نيروهاي انتظامي و نظامي و امنيتي سر جاي خودشان نشانده شدند و ما از سپاه پاسداران و همين طور از نيروهاي امنيتي كه با تلاش خويش توانسته اند اين افراد را تار و مار كنند سپاسگزاريم اما بحث اصلي اين است كه اين تروريست ها مورد حمايت غربي ها و اروپايي ها هستند و هم اكنون سركرده آنها در آلمان به سر مي برد. اين چه برخورد دوگانه اي است كه غربي ها با مساله حقوق بشر و تروريسم دارند. خودشان ادعا مي كنند كه ما در مقام مبارزه با تروريسم هستيم در حاليكه سركرد ه تروريست ها را در ميان خود نگه مي دارند و تقويت مي كنند.

 



يك تحليلگر روسي پس از سفر به ايران
واقعيت ايران با تبليغات رسانه هاي غربي بسيار متفاوت است

يك تحليلگر روسي پس از سفر به ايران با اشاره به جنگ رواني رسانه هاي غرب عليه ايران مي نويسد: در سفر به ايران انسان، ثبات سياسي و پايداري نظام را مشاهده مي كند و مي بيند كه واقعيت ايران با تبليغات رسانه هاي غربي متفاوت است.
ديميتري ريوريكف، مجله روسي ايران معاصر طي تحليلي در تازه ترين شماره اين مجله نوشت: «در سفر به ايران، انسان تمامي سناريوها و گزينه هايي را كه كارشناسان و مراكز فكر آمريكا، اروپا و اسرائيل بسته به طرز فكر خود در مورد حمله برق آساي موشكي و هوايي يا حمله گسترده زميني به آن مطرح مي كنند به فراموشي مي سپارد. تحريم هاي سازمان ملل و مجازات هاي يك جانبه برخي كشورها كه معمولاً خبر از جنگ مي دهند بر اقتصاد ايران تأثير گذاشته، در شهرستان ها حملات تروريستي رخ مي دهد و در خيابان هاي تهران دانشمندان هسته اي را مي كشند ولي در اين كشور انسان احساس نمي كند كه در يك دژ محاصره شده قرار دارد چون مردم، كاسب ها و مسئولان به زندگي عادي خود ادامه مي دهند و به نظر مي رسد كه كسي به احتمال حمله فكر نمي كند. نحوه زندگي و روحيات مردم ايران به گونه اي است كه تصور يك ديگ در حال جوشيدن در ذهن ايجاد نمي شود.»
وي كه اخيراً از سفر به ايران بازگشته در ادامه به ناآرامي هاي پس از انتخابات اشاره كرد و مي نويسد: «مقامات توانستند معترضان را آرام كنند و خيلي سريع مردم دوباره از ثبات و نظم حمايت كردند و در نتيجه جنگ داخلي رخ نداد. صرف نظر از هر چه كه در مورد برخورد خشونت آميز دولت با مخالفان گفته مي شود، ماهيت امر مشخص است يعني تعداد افراد آماده جنگ با دولت كم است.»
ريوريكف ادامه مي دهد: «بيشتر مردم تغيير نظم فعلي را لازم نمي دانند و در نتيجه مقامات توانسته اند ثبات سياسي را حفظ كنند. خلاصه اين كه سيستم كنترل و توازن مكانيزم دولتي ايران امكان انعكاس روحيات گروه هاي مختلف مردم، جلوگيري از تقابل منافع و توسعه كشور را در چارچوب اسلام، قوانين و عمل فراهم كرده است.»
اين تحليلگر روس تأكيد مي كند: «طي سفر به ايران نه جو خفقان و ترس احساس مي شود و نه تأثير شديد اسلام. آنچه كه مشاهده مي شود زندگي فعال و پرتكاپوي مردم ايران است كه البته براساس اصول هايي متفاوت از قواعد رايج در كشورهاي ديگر بنا شده و به جاي دخالت، مستحق احترام است.»
وي همچنين به نوع خبررساني رسانه هاي غربي درباره مسئله هسته اي ايران اشاره مي كند و مي نويسد: «مطالب گسترده اي كه رسانه هاي جهان در مورد اين برنامه منتشر مي كنند منبع خوبي براي تفكر به شمار نمي رود. يكسان بودن همه اين مطالب كاملاً مشهود است. موضع ايران در اين زمينه چنان تحريف و مسكوت گذاشته مي شود، مورد بي اعتنايي قرار مي گيرد و به اطلاع سياستمداران و افكار عمومي جهان نمي رسد كه مي توان از تحريم هماهنگ شده اطلاعات واقعي در مورد موضوع هسته اي اين كشور براي مدت طولاني سخن گفت. ولي اگر كسي به اطلاعات موثق و واقعي دسترسي داشته باشد متوجه مي شود واقعيت يا تبليغات چه تفاوت آشكاري دارد.»

 



هشدار آيت الله مصباح يزدي درباره مشورت با فريبكاران مرتبط با بيگانه

آيت الله مصباح يزدي درباره مشورت با فريبكاران مرتبط با بيگانه هشدار داد و گفت: نبايد با هر كسي مشورت كرد.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در ديدار مسئولان، فرماندهان، مديران و استادان دانشگاه امام حسين(ع)، مراكز كوثر امام علي(ع)، نيروي هوافضاي سپاه، نيروي دريايي سپاه شركت كننده در طرح بصيرت افزايي اظهار داشت: امام خميني(ره) در بيانات فراواني در اوايل نهضت بر موضوع استقامت تاكيد داشتند.
وي افزود: خداوند در «سوره هود» بر استقامت مردم تاكيد داشته كه نشان دهنده اهميت و جايگاه استقامت در پيشگاه خداوند متعال است.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطرنشان كرد: اين آيه نشان دهنده اين است كه تداوم و استقامت در مسير سخت تر از مراحل شناسايي راه صحيح و ايمان به خدا و پيامبراكرم(ص) خواهد بود.
وي با اشاره به عهدشكني هايي كه در صدر اسلام صورت گرفت، گفت: پيامبراكرم(ص) 70 روز پيش از رحلت خود از مردم براي تبعيت از امام علي(ع) بيعت گرفت، ولي پس از وفات رسول خدا(ص) مسلمانان مجاهد كه سختي ها را تحمل كرده بودند، فراموش كردند.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: هنوز پيكر پيامبراكرم(ص) دفن نشده بود كه بين مهاجران، انصار، اوس و خزرج بحث و گفت وگو به وجود آمد كه در اين جريان حضرت علي(ع)، سلمان و ابوذر حضور نداشتند و نخستين نماد بي استقامتي مسلمانان ظهور پيدا كرد.
وي با بيان اينكه ده ها داستان مانند اين واقعه وجود دارد، اظهار داشت: برخي افراد در برخي شرايط عهد و پيمان ها را فراموش مي كنند و رفتارهايي را انجام مي دهند كه شبيه رفتار دشمنان است.
وي خاطرنشان كرد: اگر در مكاني لغزش كرديم سعي كنيم به سرعت بازگرديم، حرف هاي افراد حقه باز را گوش ندهيم و در جلسات آنها شركت نكنيم.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به برخي از لغزش ها اظهار داشت: چه مرضي داريد كه با كساني كه حقه بازند و با خارج در ارتباط هستند با آنها مشورت مي كنيد و در ابتدا اقرار مي كنند كه قصد فهم نظر آنها را داشتم.
وي با بيان اينكه نبايد با هر كسي معاشرت كرد، تاكيد كرد: در انجام وظايف محكم و پا برجا باشيم.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطرنشان كرد: امروز بايد وظيفه خود را به طور مناسب انجام دهيم و خبرهايي كه سبب شك و شبهه مي شوند براي آنها جواب ياد بگيريم چرا كه براي هر باطلي، جواب وجود دارد.

 



وزير خارجه اسبق فرانسه: ايران بمب اتم ندارد اما اسرائيل نمي گذارد حقيقت را بگوييم

وزير خارجه پيشين فرانسه با انتشار كتابي جديد تاكيد كرد كه آنچه غربي ها و آمريكايي ها درباره برنامه هسته اي ايران ادعا مي كنند دروغ رسانه اي است.
رولان دوما وزير خارجه پيشين فرانسه در كتاب خود با عنوان «رولان دوما، ضربه ها و جراحت ها» مي نويسد: سخن از بمب اتمي ايران مثل سخن از سلاح هاي كشتار جمعي صدام حسين است.»
وي با بيان اينكه من اعتقادي به دروغ هاي رسانه اي غرب ندارم سردرگمي سياست فرانسه را ناشي از نفوذ و حضور رژيم صهيونيستي در فرانسه مي داند.
وي در ادامه در دفاع از برنامه هسته اي ايران مي نويسد: آنچه حقيقت است اين است كه ايراني ها مي خواهند برنامه هسته اي صلح آميز خود را ادامه بدهند و همه گزارش ها بر عدم وجود سلاح اتمي در ايران تاكيد مي كند.»
دوما در كتاب خود با اشاره به نفوذ رژيم صهيونيستي در فرانسه و تاثير آن بر عدم انتشار حقايق در مورد برنامه هسته اي ايران مي نويسد: اسرائيلي ها در فرانسه هر كاري دلشان بخواهد انجام مي دهند هرجور دلشان بخواهد دستگاه اطلاعات فرانسه (DST) را به حركت وادار مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14