(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 مرداد 1390- شماره 19986

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
انتقاد امام جمعه قم از مواضع آشتي جويانه اتحاديه عرب با رژيم صهيونيستي
حجت الاسلام والمسلمين صديقي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
نبايد با چند مورد خشونت اوضاع را به هم ريخته بدانيم
خشم و نگراني آمريكا و غرب از معرفي رستم قاسمي به عنوان وزير پيشنهادي نفت
آيت الله مكارم شيرازي در ديدار شماري از عوامل موثر در انقلاب مصر:
رهبر انقلاب اسلامي از نظر ديني و سياسي شخصيتي كامل است
نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم گشايش يافت
حجت الاسلام قرباني: طرح نظارت بر نمايندگان در جلسه اين هفته كميسيون نهايي مي شود
هندباليست هاي جوان ايران در ميان 12 تيم برتر دنيا قرار گرفتند
مراسم اربعين آيت الله سيد مصطفي شريعت درچه اي برگزار شد
بررسي طرح دو فوريتي حمل سلاح سرد در مجلس
مدير مناسب سازي حمل و نقل جانبازان منصوب شد
با دستور رئيس جمهور صندوق مهر امام رضا (ع) به 7 هزار نفر تسهيلات پرداخت كرد
پسر شهيد كرمي از شهداي اخير كردستان:
پدرم ! اگر تو در ميان ما نيستي اما پدري مهربان به نام سيدعلي خامنه اي داريم
ارسال 9 هزار نامه به جشنواره «نامه اي به امام رضا(ع)»
رقابت فيزيكدانان جوان جهان به پايان رسيد كره جنوبي مقام اول، ايران مقام پنجم
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد برگزاري جشنواره فصلي مطبوعات
اخبار ادبي و هنري



انتقاد امام جمعه قم از مواضع آشتي جويانه اتحاديه عرب با رژيم صهيونيستي

امام جمعه قم از مواضع اخير دبير كل اتحاديه عرب در خصوص آشتي مسلمانان با رژيم اشغالگر قدس انتقاد كرد.
به گزارش ايرنا، آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري در خطبه هاي نماز جمعه قم در شبستان امام خميني حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: بايد پرسيد امروز مگر چه اتفاقي افتاده كه وقت آشتي رسيده، چه تغييري ايجاد شده، مردم مظلوم فلسطين هنوز در محاصره اشغالگران هستند.
وي در خصوص تشكيل هيئت عالي حل اختلا بين قوا از سوي رهبر معظم انقلاب نيز گفت: حل اختلاف بين قوا پيش از اين از سوي معظم له و با استفاده از ساير ظرفيت ها صورت مي گرفت.
وي ادامه داد: اميد است با استقبالي كه قوا از اين هيات داشته اند فضا رو به آرامش گذارده و گام هاي بالنده اي در جهت اهداف انقلاب برداشته شود.
وي با اشاره به اينكه در شرايط كنوني اختلاف بين مسئولان نبايد دغدغه جامعه باشد گفت: اختلاف ذهن جامعه را مغشوش مي كند، امروز دغدغه جامعه بايد جهاد اقتصادي، تورم و گراني و مسايل فرهنگي باشد.
وي اظهارداشت: امروز آمريكا بخاطر مهار جمهوري اسلامي جنگ نيمه سختي را عليه ما راه انداخته ، جنگ در قالب رسانه اي ، رواني ، بمب گذاري ، ترور، مسلح نمودن گروهك ها و تحريك قوميت ها و امروز نمونه آن را در شمال غرب كشور شاهد هستيم.
خطيب جمعه قم افزود: سپاه پاسداران كه پيش از اين در دوران دفاع مقدس خوش درخشيد، امروز نيز مقتدرانه در برابر منافقان ايستاده و در اين راه شهدايي را تقديم نموده است.
وي همچنين در ادامه به حضور رهبر فرزانه انقلاب در اين فصل از سال در جنوب كشور اشاره كرد وافزود: امروز حوزه تحرك نيروي دريايي در آبهاي آزاد بين المللي گسترش يافته ، در خليج عدن در باب المندب و در كانال سوئز و ايشان براي تقدير از نيروهاي دريايي به جنوب سفر كردند.
وي به حادثه نروژ نيز اشاره كرد و افزود: غربيها اين بار نيز تلاش مي كردند كه اين حادثه را به مسلمانان مرتبط بدانند ،اما معلوم شد كه عامل اين جنايت يكي از راست گراهاي افراطي بوده است.
وي گفت: آنان بايد بدانند، مسلمانان در هركجاي دنيا كه باشند مايه آرامش جامعه هستند .

 



حجت الاسلام والمسلمين صديقي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
نبايد با چند مورد خشونت اوضاع را به هم ريخته بدانيم

خطيب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به چند مورد خشونت عليه ناهيان از منكر گفت: چند مورد خشونت چيزي نيست كه ادعا كنيم اوضاع به هم ريخته است، اما اين حوادث خلاف انتظار ملت است و نيروهاي انتظامي بايد هوشيار باشند.
به گزارش فارس، حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي خطيب موقت نمازجمعه تهران در خطبه دوم نمازجمعه ديروز تهران، گفت: حضور كتابداران براي اولين بار در محضر مقام معظم رهبري ابتكار جالبي بود.
وي افزود: دين اسلام، دين علم است و اولين آيات بر پيامبراكرم(ص) با اشاره به قلم و علم نازل شد اما بي توجهي به علم در ميان مسلمانان عصرهاي اخير بسيار وحشتناك است.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري از اين امر گله داشتند كه كالاهايي در صدا و سيما تبليغ مي شود كه ارزشي ندارد اما كتاب در رسانه ها و به خصوص در رسانه ملي جايگاهي ندارد و اين رسالت را بايد مدارس، دانشگاه ها، مساجد، منبرها، روزنامه ها و رسانه هاي جمعي پيگيري كنند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه پالايش كتابها از اهم وظايف نخبگان و دانشگاهيان است، تصريح كرد: عرضه مقالات مسموم بسيار ضرر دارد كه مقام معظم رهبري نيز در اين خصوص تذكرات لازم را داشتند.
وي در ادامه به سفر مقام معظم رهبري به استان هرمزگان در روزهاي گرم تابستان اشاره كرد و گفت: سفر مقام معظم رهبري به استان هرمزگان داراي پيامهاي بسياري است و حكايت از عزم راسخ رهبري دارد تا از نزديك مشكلات كساني را كه به خاطر كشور در مرزهاي آبي حضور دارند لمس كنند و اين پيامها جدي است.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي با اشاره به اينكه حضور ناوگان هاي بيگانه در آبهاي آزاد موجب ناامني است اما حضور نيروي دريايي كشورمان در اين مناطق امنيت پايدار منطقه را رقم مي زند، تأكيد كرد: طرح موساد و قدرتهاي استكباري براي مقابله با پيشرفت هاي علمي، فرهنگي و فناوري، مقابله نرم و سخت است.
وي افزود: دشمنان نظام اسلامي در ادامه اقدامات خود به ترور دانشمند دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي پرداختند كه موجب ننگ و نفرين اين ديوصفتان آدم نما شد.
اين استاد حوزه علميه اظهار داشت: اين گونه حركت هاي كوردلانه، حركت جوانان كشورمان به سوي پيشرفت هاي علمي را كند نمي كند بلكه اين جوانان حريص تر مي شوند تا به پيشرفت هاي علمي و فناوري دست يابند.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي با اشاره به اينكه پيشرفت هاي علمي و فناوري كشورمان اكنون در ريل قرار گرفته و هر روز فتوحات علمي را به جهان عرضه مي كنيم، خاطرنشان كرد: اين گونه ترور هاي كور، پيشرفت هاي علمي كشورمان را ناتمام نمي گذارد، همان گونه كه جنگ تحميلي، ملت ايران را منسجم تر كرد و موجب بدنامي دشمنان شد.
وي در ادامه خطبه دوم نمازجمعه ،به شرارت هاي گروهك تروريستي پژاك اشاره كرد و گفت: كردستان عضو هميشه متصل نظام اسلامي است و مردم با صفا و با محبت كردستان آن چنان آغوش محبتشان به رهبري باز بود كه عشق و ارادت عميق خود را نشان دادند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه سفر رهبر معظم انقلاب به كردستان، نشان از امنيت اين منطقه داشت، تصريح كرد: امنيت اين منطقه نشانه رسيدن به رشد در زمينه هاي مختلف كردستان است اما گروهك هاي تروريستي مي خواهند در منطقه كردستان خدمت رساني انجام نشود كه اين امر با هوشياري مردم و حضور مقتدرانه سپاه پاسداران عملي نخواهد شد.
وي با تسليت و تبريك به مناسبت شهادت جمعي از پاسداران در مقابله با گروهك تروريستي پژاك و شهادت شهيد رضايي نژاد دانشجوي دانشگاه خواجه نصير اظهار داشت: در چند روز اخير با خشونت نسبت به برخي از ناهيان منكر مواجه بوديم. كشور ايران 70 ميليون جمعيت دارد كه غالباً مردمي عاطفي و پايبند به اصول و فروع دين هستند.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي تأكيد كرد: چند مورد خشونت چيزي نيست كه ادعا كنيم اوضاع به هم ريخته است و اين گونه برداشت ها صحيح نيست اما اين حوادث خلاف انتظار ملت است و نيروهاي انتظامي بايد هوشيار باشند.
وي با بيان اينكه ناهيان از منكر خير ملت را مي خواهند، تأكيد كرد: كساني كه به نواميس مردم رحم نمي كنند و دست به هرزگي مي زنند دست به جنايت هم مي زنند. ملت ايران از دستگاه قضايي، انتظامي و امنيتي مي خواهند كه با آنان برخورد شود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به اينكه به جاي پرداختن به مسائل حاشيه اي و گله مندي هاي بي جا بايد به فكر جوانان بود و خط ديني آنان را پيگيري كرد، خاطرنشان كرد: بايد جوانان را با باورهاي ديني آشنا كنيم تا چنين خشونت هايي در كشور ايجاد نشود.
اين استاد حوزه علميه با گرامي داشت سالروز تأسيس اولين نمازجمعه پس از تشكيل نظام اسلامي در دانشگاه تهران و به امامت آيت الله طالقاني، تصريح كرد: نمازجمعه فضاي مقابله فرهنگي با دشمنان است و آيت الله طالقاني تا آخر مطيع فرمان ولايت بودند.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي با اشاره به در پيش رو بودن ماه رمضان گفت: اگر كسي قدر رمضان را بداند بايد بي تاب باشد.
وي اظهار داشت: اگر در شب دوشنبه اين هفته، از سوي دفتر مقام معظم رهبري رؤيت هلال ماه مبارك رمضان اعلام نشود، روز دوشنبه يوم الشك خواهد بود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در خطبه اول نماز با اشاره به پايان ماه شعبان گفت: نبايد از خط بندگي خارج شويم. اگر كسي بخواهد شكست نخورد و حفاظ غيرقابل نفوذي داشته باشد بايد به سنگر تقوي پناه ببرد.
وي به نماز و ستون دين اشاره كرد و گفت: يكي از مسائل مهم در نماز، مسئله تفهم است و نمازگزار بايد بداند كه با خداوند چگونه حرف مي زند.
آيت الله صديقي خاطرنشان كرد: كلمه به كلمه نماز برنامه ريزي شده است و اين كلمه ها از خزائن الهي و چشمه هاي هميشه جوشان هستند.
اين استاد حوزه علميه اظهار داشت: مطالبي هست كه پاي درس به انسان آموزش داده نمي شود و خداوند اين تحفه ها را پيش خود دارد و اگر كسي با آدرسي كه خداوند داده حركت كند فتوحاتي برايش در نظر گرفته مي شود.
وي با بيان اينكه تقوي ملازمه با تعليم الهي دارد و با هر قدمي كه انسان در راه تقوي برمي دارد راه برايش روشن مي شود، اظهار داشت: ماه رمضان 30 جلوه جديد دارد كه بايد به آن توجه داشت و بايد در اين ماه به عبادت هاي قرآني توجه ويژه اي شود.

 



خشم و نگراني آمريكا و غرب از معرفي رستم قاسمي به عنوان وزير پيشنهادي نفت

درپي معرفي رستم قاسمي به عنوان وزير پيشنهادي نفت، رسانه هاي وابسته به آمريكا و تحت سيطره غرب و رژيم صهيونيستي خشم آلود به انعكاس و بازتاب اين رويداد پرداختند.
در اين ميان، نكته پررنگ در اين بازتاب ها قرار گرفتن نام سردار قاسمي در ليست تحريم هايي بود كه هر يك از اين رسانه ها به نحوي به آن پرداختند.
به گزارش جام نيوز سايت صداي آمريكا با انتخاب تيتر «احمدي نژاد يك فرمانده سپاه را به عنوان وزير نفت پيشنهاد كرد» نوشت: «محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران، يك فرمانده سپاه پاسداران را براي سرپرستي وزارت نفت نامزد كرده است. احمدي نژاد روز چهارشنبه رستم قاسمي را به عنوان وزير جديد اعلام كرد.»
اين سايت دولتي افزود: «آمريكا سال پيش تحريم هايي را عليه قاسمي و چهار كارگزار يك شركت ساختماني كه براي ارتش كار مي كنند و زير نظر وي قرار دارند، وضع كرد.»
صداي آمريكا براي سياه نمايي در اين راستا مدعي شد: «وزارت امور خارجه آمريكا گفت آنها در پروژه هايي كه از تلاش هاي ايران براي توليد تسليحات انهدام جمعي حمايت مي كنند و نيز پشتيباني از فعاليت هاي تروريستي[!] دست داشتند.»
دويچه وله نيز در بازتاب اين خبر چنين تيتر زد: «معرفي قاسمي براي وزارت نفت» و در همين خبر مدعي شد: «افزايش سهم سپاه در دولت» و سپس در پوشش سؤالي نوشت: «آيا دولت دهم بيش از پيش به سمت نظامي شدن پيش مي رود؟»
در ادامه بازتاب خبر «پيشنهاد سردار قاسمي از سوي دولت براي تصدي وزارت نفت» راديو فرانسه نيز نوشت: «قرارگاه خاتم الانبيا در طرح هاي نفت و گاز كشور در مقياسي گسترده و سنگين فعال بوده و حضور دارد و سردار قاسمي نيز جزو شخصيت هاي بلندپايه جمهوري اسلامي ايران است كه به عنوان يك مقام فعال در فعاليت هاي هسته اي و موشكي تهران مشمول تحريم و مجازات هاي آمريكا، اتحاديه اروپا و استرالياست.»
سايت بي بي سي نيز با پرداختن به اين خبر نوشت: «يكي از فرماندهان سپاه پاسداران ايران كه نامش در فهرست تحريم هاي بين المللي قرار دارد، به عنوان وزير نفت معرفي شده است. او رستم قاسمي است، مسئول قرارگاه خاتم الانبياء. آقاي قاسمي يكي از چهار وزير پيشنهادي است كه محمود احمدي نژاد پس از ماه ها تأخير براي گرفتن راي اعتماد به مجلس معرفي كرده است.»
سايت راديو فردا هم با تكرار اينكه قاسمي در ليست تحريم هاي بين المللي قرار دارد، اظهار داشت: «سرانجام پس از چند روز تأخير، محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ا يران، چهارشنبه وزراي پيشنهادي خود را براي چهار وزارتخانه بدون وزير به مجلس معرفي كرد. در ميان اين گزينه ها مي توان به رستم قاسمي، فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا سپاه اشاره كرد، كه به عنوان وزير پيشنهادي نفت معرفي شده است.»
راديو زمانه هلند نيز با زدن تيتر «ابهام درباره معرفي رستم قاسمي به عنوان وزير نفت ايران» نوشت: «در حالي كه از سرتيپ رستم قاسمي به عنوان جدي ترين گزينه وزارت نفت ايران نام برده مي شود اما شماري از نمايندگان مجلس مي گويند معرفي وي به عنوان وزير نفت باعث «ضربه به سپاه پاسداران» خواهد شد.»
اين سايت با توسل به اخبار روزنامه دوم خردادي اعتماد، نظرات نمايندگان مخالف و موافق در خصوص كانديدا شدن قاسمي را به چهار دسته تقسيم كرده و در بازتاب نظرات دسته سوم كه مخالف اين پيشنهاد بوده اند، نوشت: «گروه سوم مي گويند كه مشكل از سپردن يا نسپردن وزارت نفت به يك مقام ارشد سپاه نيست، بلكه نگراني شان از وضع تحريم اين چهره مهم سياسي كشور در اتحاديه اروپاست كه سفرهاي وي به عنوان وزير نفت به بسياري از اجلاس هاي بين المللي و اوپك را با مشكل مواجه مي كند و به همين دليل بهتر است از چهره ديگري استفاده شود.»

 



آيت الله مكارم شيرازي در ديدار شماري از عوامل موثر در انقلاب مصر:
رهبر انقلاب اسلامي از نظر ديني و سياسي شخصيتي كامل است

آيت الله مكارم شيرازي در ديدار جمعي از سياستمداران مصري با تأكيد بر ضرورت تشكيل هرچه سريعتر حكومت اسلامي در اين كشور، رهبر معظم انقلاب را شخصيتي «كامل» توصيف كرد.
آيت الله مكارم شيرازي در ديدار 13 نفر از سادات و عوامل موثر در انقلاب مصر كه در مدرسه علميه امام سجاد(ع) برگزار شد، اظهار داشت: اگر به تاريخ بشري مراجعه كنيم مي بينيم مصري ها و ايراني ها هر دو در ساختن تمدن اسلامي و علوم اسلامي نقش موثري داشتند.
اين مرجع تقليد ادامه داد: دست مستكبران ما را سال ها از هم دور كرد ولي در پرتو انقلاب مصر موانع برچيده شد و ما مي توانيم با يكديگر تعامل داشته و زندگي كنيم.
وي تصريح كرد: يقين داشته باشيد دولت هاي استكباري دنيا نزديكي ما و مصر را نمي پسندند و البته بيداري ايران و مصر سبب ناراحتي آنان مي شود.
آيت الله مكارم شيرازي اضافه كرد: اكنون فرصت خوبي پيدا شد كه ما بتوانيم گذشته را جبران كنيم و دو كشور به هم نزديك شوند.
وي افزود: ديدار دانشمندان، مبادلات فرهنگي از ايران به مصر و از مصر به ايران موجب مي شود انتقال فرهنگي صورت بگيرد و مردم دو كشور بيش از پيش با فرهنگ و سياست يكديگر آشنا شوند.
اين مرجع تقليد گفت: امروز گوش شنوا براي شنيدن پيام اسلام فراوان است و اگر دو كشور مصر و ايران دست به دست هم دهند و پيام اسلام را به گوش جهان برسانند اسلام دين آينده جهان خواهد شد.
وي تأكيد كرد: دشمنان اسلام با تمام وسايل بر ضد اسلام قيام كرده اند و به آخرين كتاب آسماني كه معجزه پيامبر علم و رحمت است توهين مي كنند.
آيت الله مكارم شيرازي با بيان اينكه اتحاد رمز پيروزي مسلمانان است، تصريح كرد: افق آينده با بيداري جهان اسلام روشن است و ما مطمئن هستيم كه لطف خداوند پشتيبان مسلمانان است و دشمنان چه بخواهند و چه نخواهند محكوم به شكست مي شوند.
وي در پاسخ به يكي از سادات مصري كه پرسيد «رابطه علماي اعلام با دولتمردان چگونه تنظيم شده است و نقش علما در راهنمايي دولتمردان چگونه است»، اظهار داشت: انقلاب اسلامي ايران در پرتو فعاليت علماي ديني به ثمر رسيده است و پيشواي ما امام خميني(ره) از مراجع كامل شيعي بودند كه افكارشان برگرفته از حوزه هاي علميه بود و با استفاده از احساسات مردم دست به انقلاب زدند.
آيت الله مكارم شيرازي ادامه داد: اكنون نيز براي بقاي انقلاب از همين وسيله استفاده مي كنيم ولي نكته مهم اين است كه علماي مذهبي مراجع در عين نظارت بر اسلامي بودن حكومت استقلال خود را حفظ مي كنند.
وي بيان كرد: علما و روحانيون نيازي به حمايت دولت ندارند و همواره اين نكته را وظيفه خود مي دانند كه سران حكومتي را در موارد مختلف ارشاد كنند.
وي تأكيد كرد: رهبر حكومت اسلامي ايران، شخصيتي آگاه و عالم به زمان است و ايشان از نظر ديني و سياسي شخصيتي كامل هستند.
آيت الله مكارم شيرازي گفت: دشمنان قسم خورده ايران اقدامات خصمانه و تحريم كننده فراواني عليه ايران اعمال مي كنند ولي ما نسبت به آينده ايران ترسي نداريم و از كوه استوارتر در برابر هجمه هاي دشمن ايستاده ايم.
وي در پاسخ به سؤالي ديگر در خصوص اين كه راهكار مقابله با دولت مصر كه متأسفانه در تدوين قانون اساسي به دليل عدم شناخت واقعي از ايران و انقلاب اسلامي سعي در حاكم ساختن حكومتي غيرديني و مدني دارد چيست؟ و نيز با توجه به فتنه مذهبي در كشورهايي چون عراق و پاكستان نقش روحانيت و مراجع در توجيه سياست هاي كلي نظام چه مي تواند باشد؟ اظهار كرد: بسياري از اين كج فهمي ها تأثير انعكاس غلط رسانه هاي استكباري و بالاخص اسرائيل براي غيرواقعي نشان دادن حكومت ايران و مذهب اسلام است و لذا با آمد و شد مردم و اهل رسانه و رفت و آمدهايي ميان دو كشور ايران و مصر، بدبيني ها برطرف مي شود.
اين مرجع تقليد شيعيان ادامه داد: اسلام دين آرامش است و مردم ايران در آرامش و امنيت زندگي مي كنند و اختلاف شيعه و سني هم مربوط به سني هاي سلفي است كه خودشان نه با ايران كه با همه جهان مشكل دارند و غير از ارتباط با اين گروه، ايران آمادگي برقراري ارتباط با تمامي مذاهب و اديان را دارد.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: ايران اسلامي داراي قانوني جامع در همه امور، رهبري مقتدر و مجلس شوراي اسلامي است كه هر يك به صورت دقيق مسائل حكومتي را بررسي مي كنند و ما از طريق قانون برنامه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي را دنبال مي كنيم و هيچ شخصي بدون در نظر گرفتن موازين قانوني حق دخالت ندارد.
وي با بيان اين كه اسلام دين آرامش است، سياستمداران مصري را به تشكيل حكومت اسلامي خواند و گفت: از اين اقدام نهراسيد چرا كه اسلام از هرگونه خشونت به دور است و بايد بدانيد كه با اين اقدام نه تنها به قرون وسطي برنمي گرديد؛ بلكه موجب مي شود نيروي قوي مذهبي مصر در برابر مشكلات ايستادگي كند و بايد دانست كه عامل پيروزي سريع مصر در مقابل دشمنان نيز به دليل معرفت بالاي ايشان است.

 



در مراسمي با حضور رئيس جمهور
نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم گشايش يافت

گروه ادب و هنر-
نوزدهمين دوره نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، شامگاه پنجشنبه طي مراسمي با حضور رئيس جمهور در شبستان مصلاي امام خميني(ره) تهران گشايش يافت.
در اين مراسم همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، غلامعلي حداد عادل، مجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهور و جمعي از فرهيختگان، خادمان و فعالان قرآني حضور داشتند.
رئيس جمهور كه در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه سخن مي گفت؛ انسان كامل را عينيت قرآن و امامت را جان و مفسر قرآن خواند و با اشاره به حديث ثقلين گفت: تمسك به ولايت، تمسك به قرآن است و تمسك به قرآن راهنماي ولايت. اين ها با هم اند و تا قيامت جدا نمي شوند، اگر اين تمسك باشد هيچ آسيب و اضطراب و حزن و اندوهي در كار نخواهد بود.
محمود احمدي نژاد با بيان اينكه قرآن ثقل اكبر است، اين كتاب آسماني را بزرگ ترين هديه به انسان خواند و ادامه داد: قرآن كريم متنزل از ناحيه عزيز رحيم، نازل شده از ناحيه رحمان رحيم، عزيز عليم و نازل شده از ناحيه كسي است كه همه آسمان ها و زمين را خلق كرد.
وي در ادامه نزول قرآن كريم را به واسطه پيامبر اسلام(ص) دليلي براي گام برداشتن انسان در صراط مستقيم و شكوفا شدن حقيقت انساني و نزديكي بيشتر به خدا خواند و گفت: همه آمدند مجاهدت كردند تا حيات طيبه در زمين جاري شود، تا بشر از ظلمت خودخواهي و چسبندگي به زمين رهايي يابد و به نور هدايت و نور حق واصل شود.
احمدي نژاد در بيان مقصد و منتهاي مسير نزول قرآن و هدايت بشر تاكيد كرد: همه حمدها، تكيه ها و تحميدها براي عبور از خود و پيوستن به خدا، عبور از جهالت ها و بي عدالتي ها، رسيدن به حيات طيبه و رسيدن به حاكميت الهي و پاك و جهاني حضرت مهدي(عج) است.
وي تصريح كرد: هرقدر معارف قرآن و انس با قرآن گسترش يابد و تعمق در اين كتاب الهي بيشتر شود نور و هدايت الهي در زندگي ما بيشتر و به حقيقت يگانه عالم نزديك و نزديك تر مي شويم.
احمدي نژاد با اشاره به نزديكي ماه مبارك رمضان اظهار كرد: جوهر رمضان با قرآن يكي است. ماه رمضان با ظرف ليله القدر و ظرف آن هم با امام معصوم، حضرت بقيه الله(عج) يكي است.
وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در مراسم افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم ضمن تشريح بخش هاي مختلف نمايشگاه، بر برپايي نمايشگاه قرآن همراه با رشد كمي و كيفي تاكيد كرد.
سيدمحمد حسيني خاطرنشان كرد: برپايي نمايشگاه قرآن سال به سال با رشد كمي و كيفي همراه بوده است و اين نشان دهنده تقاضاي عموم افراد در فعاليت هاي قرآني است.
وي در تشريح بخش هاي مختلف نمايشگاه قرآن تصريح كرد: در اين نمايشگاه بخش هاي مهمي مانند بيداري اسلامي، عفاف و حجاب، عترت و ولايت كه مفسر واقعي و قرآن ناطق هستند مورد توجه قرار گرفته است.
رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم نيز در اين آئين گفت: با توجه به اهميت قرآن ستيزي و توجه به بيداري اسلامي، امسال در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم به اين موضوع اهتمام ويژه اي داشته ايم و بخشي نيز با اين عنوان در بخش دشمن شناخت پيش بيني شده است.
حجت الاسلام والمسلمين حميد محمدي قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني اظهار داشت: نمايشگاه نوزدهم امسال با چهره اي متفاوت از سال هاي گذشته شكل گرفته است، به اين معني كه تمامي 03 بخش نمايشگاه براساس منشور توسعه فرهنگ قرآني با محوريت آموزش، پژوهش، تبليغ و ترويج فرهنگ قرآني طراحي شده است.
وي افزود: يكي از سياست هاي كلي نمايشگاه قرآن برگزاري كرسي هاي نظريه پردازي، تحول علوم انساني و بخش دانشگاهي است كه در همين راستا نيز 005 نشست تخصصي در 03 روز ماه مبارك رمضان و 01 هزار صفحه علم قرآني تا پايان برگزاري نمايشگاه قرآن توليد خواهد شد.
وي با اشاره به شعار نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم كه «قرآن كتاب بيداري» نام گذاري شده است، خاطرنشان كرد: توجه به بخش بيداري اسلامي با توجه به اينكه هم اكنون در كشورهاي منطقه، شاهد بيداري مسلمين براساس آموزه هاي قرآن هستيم، يكي ديگر از سياست هاي نمايشگاه قرآن است كه اين بخش براي اولين بار پيش بيني شده است.
محمدي تصريح كرد: 03 بخش ستادي در نمايشگاه قرآن كريم ايجاد شده است كه بخش بيداري اسلامي و بررسي قرآن ستيزي و راهكارهاي مقابله با آن از جمله اين بخش ها است. هم چنين بخش تلاوت برتر با حضور قاريان داخلي و بين المللي و نيايش هاي شبانه، ايجاد بخش دشمن شناخت با محوريت صهيونيسم شناسي و بخش پوشه سبز با محوريت افشاسازي ابعاد مختلف فتنه سال 88 و بخش عترت و ولايت از جمله بخش هايي است كه در نمايشگاه قرآن تدارك ديده شده است.
در مراسم افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم همچنين 32 خادم، فعال برگزيده و فعال ممتاز در امور قرآني با حضور رئيس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم معرفي و تقدير شدند. غلامعلي حداد عادل، لاله افتخاري، حجت الاسلام والمسلمين سعيد بهمني، سيدعلي سرابي و حسين ساري در اين مراسم به عنوان خادم قرآن معرفي شدند و هداياي خود را دريافت كردند. همچنين جواد صديق، مرتضي بشيري، محمد امين بي نياز، حجت الاسلام والمسلمين ابوالقاسم نادري، مهدي طوسي و حجت الاسلام علي صبوحي به عنوان فعالان برگزيده قرآني معرفي شدند.
در بخش فعالان ممتاز قرآني نيز رئيس جمهور از جواد پناهي، حجت الاسلام عقيقي بخشايشي، حسين خاكساري هرندي، محمد انجم شعاع، غلامرضا شاه ميوه، احمد رضا محسني، مجتبي وزيري، محمدرضا شايق، حسين وفايي، مريم حاج عبدالباقي، سيدكريم موسوي و حسن رضائيان تجليل كرد.

 



حجت الاسلام قرباني: طرح نظارت بر نمايندگان در جلسه اين هفته كميسيون نهايي مي شود

سخنگوي كميسيون مشترك رسيدگي به طرح نظارت بر نمايندگان ،از نهايي شدن اين طرح در جلسه اين هفته خبر داد.
حجت الاسلام موسي قرباني در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: دوشنبه هفته گذشته جلسه اي با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد كه در اين جلسه پيشنهادات نمايندگان مورد بررسي قرار گرفت.
عضو كميسيون قضايي وحقوقي مجلس افزود: با وجود جمع بندي اوليه يكي دو مورد از پيشنهادات در جلسه دوشنبه هفته آينده با حضور دكتر لاريجاني بررسي مي شود، و نهايتا اين طرح در كميسيون مشترك رسيدگي، به طرح نظارت بر نمايندگان مجلس در اين هفته نهايي خواهد شد.
به گفته قرباني: پس از نهايي شدن در كميسيون، به صحن علني مجلس ارائه مي شود تا مورد بررسي قرار گيرد.

 



با پنج پله صعود نسبت به دوره گذشته
هندباليست هاي جوان ايران در ميان 12 تيم برتر دنيا قرار گرفتند

تيم هندبال جوانان ايران با قبول شكست مقابل تيم برزيل به عنوان دوازدهم مسابقات هندبال قهرماني جوانان جهان بسنده كرد.
در سيزدهمين روز از مسابقات هندبال قهرماني جوانان جهان در يونان، تيم هندبال كشورمان براي كسب عنوان يازدهم به مصاف تيم برزيل رفت.شاگردان عزت رزمگر نيمه اول اين بازي را با نتيجه 13 بر 9 به حريف قدرتمند خود واگذار كردند و در نهايت با اختلاف تنها يك گل با نتيجه 21 بر 22 مقابل اين تيم شكست خوردند تا با عنوان دوازدهمي صحنه پيكارهاي جهاني را ترك كنند.
تيم هندبال جوانان ايران در دوره گذشته مسابقات هندبال قهرماني جوانان جهان مقابل تيم برزيل در مرحله گروهي شكست خورده بود.
به اين ترتيب تيم هندبال جوانان كشورمان با پنج پله صعود نسبت به دوره گذشته در رده دوازدهم جهان ايستاد و بهترين نتيجه را دربين سه نماينده قاره آسيا از آن خود كرد. اين براي نخستين بار است كه تيم هندبال جوانان كشورمان چنين عنواني را در مسابقات جهاني كسب مي كند.
هجدهمين دوره مسابقات هندبال قهرماني جوانان جهان جمعه شب با برگزاري مسابقات فينال و رده بندي در «تسالونيكي» يونان به پايان مي رسد.

 



مراسم اربعين آيت الله سيد مصطفي شريعت درچه اي برگزار شد

درچه- خبرنگار كيهان:
مراسم اربعين آيت الله سيدمصطفي شريعت موسوي درچه اي در محل دفن آن عالم در امام زاده جزين درچه برگزار شد.
در اين مراسم جمعي از علما و مسئولان از استان هاي تهران، قم و اصفهان و جمع كثيري از مردم حضور داشتند.
در اين مراسم نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران به همراه پدرش حضور داشت.
حجت الاسلام والمسلمين رحيميان در مصاحبه با خبرنگار ما در بيان اوصاف آن عالم رباني گفت: بنده زماني كه به نجف براي تحصيل علوم حوزوي رفتم، به منزل آيت الله شريعت موسوي رفتم، آن عالم بزرگوار براي من حجره گرفت، براي من پتو داد و عباي زمستاني خود را به من داد. بنده وسائل الشيعه را نزد ايشان تلمذ كردم.
آيت الله شريعت موسوي 40 روز پيش به دليل سكته قلبي در بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني شهر درگذشت. وي از علماي بزرگ و از همراهان امام خميني و انقلاب در نجف و قم بود.

 



بررسي طرح دو فوريتي حمل سلاح سرد در مجلس

عضو كميسيون قضايي و نماينده مردم قاين در مجلس شوراي اسلامي از بررسي طرح دو فوريتي ممنوعيت حمل، واردات، توليد و خريد و فروش سلاح سرد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، حجت الاسلام والمسلمين موسي قرباني در جمع خبرنگاران در بيرجند اظهار داشت: براساس اين طرح حمل سلاح هاي سرد مانند پنجه بوكس، چاقوي ضامن دار، شمشير و قمه براي همه افراد جامعه ممنوع و جرم محسوب مي شود و افراد حق حمل اين سلاح ها را ندارند.
وي به ارائه طرح دو فوريتي در راستاي تسهيل مجازات مجرمان به مجلس اشاره و تصريح كرد: بعد از قتل ها و ترورهاي اخير در كشور جلسه اي در صحن علني مجلس گرفته شد تا طرحي براي تسكين آلام عمومي و تسهيل مجازات مجرمان ارائه شود.
نماينده مردم قاين در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در راستاي تصويب سريع اين طرح نمايندگاني از فرماندهي نيروي انتظامي و دستگاه هاي ديگر در كميسيون قضايي مجلس حضور يافتند و موارد زيادي در اين طرح براي ارائه به مجلس پيشنهاد شد.
قرباني به موارد مذكور در اين طرح اشاره كرد و افزود: پيش از اين لايحه پيشگيري از وقوع جرم در مجلس تصويب شده بود و به دليل ايراداتي معطل مانده بود و اين لايحه نيز در طرح جديد دوباره به جريان مي افتد تا براي عملياتي شدن ابلاغ شود.

 



مدير مناسب سازي حمل و نقل جانبازان منصوب شد

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور جانباز مهندس حيدر بنايي عضو هيئت مديره انجمن جانبازان نخاعي را به عنوان مدير مناسب سازي حمل و نقل كشور منصوب كرد.
سردار رويانيان روز پنجشنبه در دومين مجمع عمومي انجمن جانبازان نخاعي گفت: بي شك رشد و تعالي هر مجموعه اي مرهون تلاشها و زحمات عناصر توانمند و خلاقي است كه با درك صحيح وظايف محوله، در مسير تحقق اهداف تلاش مي كنند و در اين صحنه خدمت به جانبازان ولايت مدار و شريف كشورمان افتخاري است كه موجب سربلندي در پيشگاه خداوند متعال مي گردد.
وي همچنين درباره شرايط تخصيص سوخت يارانه اي به جانبازان گفت: براي تامين سوخت يارانه اي جانبازان قرار شده است پلاك هاي ويژه بر خودروهاي آنان نصب شود. وي افزود: اگر همه جانبازان 70درصد پلاك جانبازي بگيرند، آن وقت مي شود يك سر فصل تخصيص سوخت براي آنان تعريف كرد.

 



با دستور رئيس جمهور صندوق مهر امام رضا (ع) به 7 هزار نفر تسهيلات پرداخت كرد

آمل- خبرنگار كيهان:
سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: با دستور رئيس جمهور پرونده هاي بيش از هفت هزار متقاضي تسهيلات از صندوق مهر امام رضا(ع) مورد رسيدگي قرارگرفت و پرداخت شد.
عبدالرضاشيخ الاسلامي در گراميداشت ياد و خاطره شهداي سرافراز عمليات مرصاد و سالگرد شهيد مهندس يوسف قناعت در آمل با اشاره به اينكه شهيدان مصاديق آيات الهي هستند و همه موظفيم آيات الهي را تلاوت كنيم؛ اظهار داشت: عمليات مرصاد كه در روزهاي پاياني جنگ روي داد؛ نمونه اي از مديريت خداي متعال و اراده وي براي سركوب منافقين است.
وي افزود: شهيد يوسف قناعت كه افتخار داشتم با اين شهيد در عمليات مرصاد همرزم باشم رفتند و بار سنگيني را بر دوش ما گذاشتند. شيخ الاسلامي گفت: نه فقط شهيد قناعت بلكه همه شهداي انقلاب و جنگ تحميلي بر پيروي از خط نوراني ولايت و امامت تأكيد داشتند.
وي در حاشيه اين مراسم از رسيدگي به پرونده بيش از 7 هزار متقاضي وام در صندوق مهر امام رضا(ع) خبر داد و اظهار داشت: به دستور رئيس جمهور تسهيلات اين تعداد متقاضي پرداخت شد.

 



پسر شهيد كرمي از شهداي اخير كردستان:
پدرم ! اگر تو در ميان ما نيستي اما پدري مهربان به نام سيدعلي خامنه اي داريم

پسر شهيد اسماعيل كرمي از شهداي اخير كردستان در نامه اي به پدر شهيدش نوشته است: پدرم اگر تو در ميان ما نيستي اما ما پدري مهربان به نام سيدعلي خامنه اي داريم هماني كه به ايشان مي گفتي «آقا».
به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، محمدباقر كرمي در ادامه اين نامه كه در مراسم گراميداشت شهداي اخير كردستان در سنندج، قرائت شد، آورده بود: سلام بر شهدا، سلام بر دست هاي قطع شده عباس، سلام بر سيدعلي و سلام بر پدرم؛ باباي مهربانم نمي دانم از كجا شروع كنم، نمي دانم از چه بگويم؛ يتيمي درد بيدرمان. باباي عزيزم خودت يتيم بودي و يتيم بزرگ شدي ما را هم يتيم گذاشتي، امروز چند روزي است كه من را به گونه اي ديگر نگاه مي كنند و مرا با ترحم مي نگرند.
وي افزوده است: پدر مهربان! باباي عزيزم! مي دانم سنم قد نمي دهد اما بارها به معناي اسمت -اسماعيل- فكر كرده بودم، اما هرچه فكر مي كردم به نتيجه اي نرسيدم به جز اينكه اسماعيل يعني كسي كه در راه خدا قرباني مي شود.
اي پدر خوشا به سعادتت كه در راه معبودت قرباني شدي و امروز مهمان سالار شهيداني، پدرجان تازه مي فهمم كه چرا مي گويند، شهادت لاله ها را چيدني كرد.
فرزند شهيد كرمي ادامه داده است: باباي عزيزم ديگر من به وجود تو افتخار مي كنم، باباي خوبم من گفتم يتيمم، اشتباه كردم معذرت مي خواهم، درست است كه ديگر تو در ميان ما نيستي اما ما پدري مهربان به نام «سيدعلي خامنه اي» داريم هماني كه به ايشان مي گفتي«آقا». اي پدر عزيزم! ما به تو افتخار مي كنيم كه تو را فداي رهبر و آقايمان كرده ايم.
بابا جان! عزيزم در غم پرپر شدن تو مادر دل شكسته ات مدام اشك مي ريزد و مي گويد: «مگر اسماعيل من از بچه هاي حسين بالاتر است، مگر خون اسماعيل من رنگين تر از خون حسين«ع» است؟
مادر بزرگ اشك مي ريزد و مي گويد: اسماعيل من فداي حسين«ع»، فداي علي اصغر و فداي امام و فداي رهبر عزيزمان.
پدر جان عزيز و مهربانم وقتي مادرت اينگونه مي گويد، من كه فرزند و پرورش يافته تو هستم، چه بگويم، پدر مهربانم اين پيام فرزند تو و فرزند ديگر شهداي انقلاب به دشمنان است.
دشمنان بايد بدانيد اينجا ايران است، محل و زادگاه فرزندان خميني(ره)، اينجا كردستان است جايي كه در بلنداي آن ايستاده و فرياد مي زنند السلام عليك ايها الانصار الحسين، اينجا كردستان است جايي كه با شهيدانش شناخته مي شود، پس دشمنان بدانيد تا زماني كه اسماعيل ها بر اين خاك راه مي روند، نمي توانند هيچ غلطي بكنند، چرا كه تمامي فرزندان اين مرز و بوم تنها هدف و شعارشان اين است كه رهبرا از تو به يك اشاره از ما به سر دويدن.
پدر خوبم شهادت غيور مردانه ات را به تو تبريك مي گوييم و تنها هدفمان ادامه راه پرافتخارات است.

 



ارسال 9 هزار نامه به جشنواره «نامه اي به امام رضا(ع)»

ساري-خبرنگار كيهان:
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران از ارسال 9 هزار نامه به دبيرخانه جشنواره نامه اي به امام رضا(ع) خبر داد.
عباسعلي ابراهيمي به خبرنگار كيهان گفت: با توجه به نزديك شدن ماه مبارك و براي انس بيشتر مردم با قرآن، جشنواره و نمايشگاه قرآني از چهاردهم ماه مبارك رمضان به مدت 10 روز در مجتمع اداره كل ارشاد در ساري برگزار مي شود.
وي خاطرنشان كرد: از نكات قابل توجه اين نمايشگاه ارائه مدرن ترين و پيشرفته ترين كارهاي قرآني اعم از نرم افزارها و انواع لوح هاي فشرده قرآني است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد مازندران افزود: جشنواره هاي مطالعات قرآني، فيلم كوتاه ملي، فناوري ديجيتال، پويانمايي و داستان نماهنگ و جشنواره آييني مبتني بر قرآن جزء اصلي ترين كارهاي پيش رو اين اداره كل است.
ابراهيمي همچنين توزيع كتاب در استان در چهار ماه اول سال را از مهم ترين كارهاي اين اداره كل دانست و بيان داشت: 42 هزار جلد كتاب در چهار ماهه اول سال جاري بين ادارات ارشاد، دانشگاه ها، حوزه هاي علميه و مراكز فرهنگي شهرهاي استان توزيع شد كه از اين تعداد 7 هزار و 500 جلد مربوط به كودك و نوجوان است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد مازندران از برگزاري جشنواره بزرگ و با اهميت «نامه اي به امام رضا(ع)» همراه با قصه گويي كودك و نوجوان خبر داد و خاطرنشان كرد: سال گذشته در مجموع 13 هزار نامه كشوري به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد و اين در حالي است كه امسال تاكنون 9 هزارنامه به اين دبيرخانه ارسال شده است.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه مهرماه امسال زمان برگزاري اين جشنواره مذهبي است؛ انتظار مي رود اصحاب رسانه در انعكاس اين جشنواره توجه لازم و مناسب را داشته باشند. مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران از برگزاري مراسم تجليل از خبرنگاران استان در روز خبرنگار خبر داد و افزود: به دليل تقارن اين روز با ماه مبارك رمضان اين مراسم در دو مكان شرق و غرب مازندران برگزار مي شود و اين اداره كل در حد بضاعت خود قصد دارد تا از تلاش هاي اين قشر زحمتكش و بي ادعا تقدير كند.

 



رقابت فيزيكدانان جوان جهان به پايان رسيد كره جنوبي مقام اول، ايران مقام پنجم

بيست و چهارمين دوره مسابقات بين المللي فيزيكدانان جوان كه با حضور 23 تيم از كشورهاي مختلف جهان به ميزباني دانشگاه صنعتي امير كبير برگزار شد به كار خود پايان داد.
در اين دوره از رقابت ها كه در آن 185 شركت كننده از اول مردادماه با هم به رقابت پرداختند تيم كره جنوبي رتبه اول را به دست آورد و تيم هاي اتريش و آلمان دوم و سوم شدند.
در بخش مدال نقره اين مسابقات نيز تيم فيزيك كشور چين تايپه اول شد، ايران دوم، اسلواكي سوم و سنگاپور و بلاروس و سوئد مقام هاي بعدي اين بخش را كسب كردند.
در بخش مدال برنز اين دوره از مسابقات فيزيكدانان جوان نيز رتبه اول به تيمي از كشور هلند اختصاص يافت و تيم كرواسي دوم شد.
در اين مراسم عليرضا رهايي رئيس دانشگاه امير كبير طي سخناني علاقمندي دانشگاه صنعتي اميركبير را براي هر نوع همكاري در ميان مراجع علمي و دانشگاهي ابراز كرد و گفت: در اين دوره رقابت هاي فشرده فيزيك تمامي تيم ها و گروه هاي شركت كننده از توان علمي بالايي برخوردار بودند و ما همه را به عنوان برندگان اين مسابقات مي دانيم.
در اين مراسم دكتر علي اكبر صالحي وزير امور خارجه، دكتر حسين غفوري فرد نماينده مجلس شوراي اسلامي و دكتر ايرج حسابي فرزند دكتر محمود حسابي از جمله مهمانان ويژه بودند كه لوح تقدير گروه هاي برتر مسابقات را به برترين ها اهدا كردند.
وي با بيان اينكه ايران ا ز نظر سرعت افزايش توليدات علمي مقام بالايي را در سطح جهان دارد ادامه داد: در سال جاري دانشگاه امير كبير با توليد 600 مقاله ISI در ايران مقام اول را در ميان دانشگاه هاي فني مهندسي كشورمان كسب كرد.
ايران، كرواسي، كنيا، لهستان، چين، چين تايپه، اتريش، اسلواكي، روسيه، سوئد، سنگاپور، بلاروس، مكزيك، بلغارستان، آلمان، كره جنوبي، پاكستان، برزيل، سوئيس، جمهوري چك، گرجستان، تايلند و اوكراين در اين دوره از رقابت هاي عملي و تئوري فيزيك شركت داشتند كه در آن دانش آموزان مقطع دبيرستان در قالب تيم هاي 5 نفره به زبان انگليسي با هم به رقابت پرداختند.

 



معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد برگزاري جشنواره فصلي مطبوعات

معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از برگزاري جشنواره فصلي مطبوعات در كشور خبر داد.
به گزارش فارس از مشهد، محمدجعفر محمدزاده در دومين روز از گردهمايي مديران مطبوعات استان خراسان رضوي اظهار داشت: جشنواره مطبوعات و نمايشگاه مطبوعات در سال هاي گذشته در واقع دكه روزنامه فروشي بزرگ بود، كه در نوعي كلوپ سياسي محسوب مي شد، در حالي كه نمايشگاه مطبوعات بايد نمايان گر توانمندي مطبوعات باشد و براي اين نقيصه جشنواره فصلي مطبوعات را راه اندازي كرديم.
وي اظهار داشت: در اين جشنواره كه به صورت فصلي در خانه مطبوعات تهران برگزار مي شود، مطبوعات توسط داوران هر رشته داوري مي شوند كه در فصل گذشته روزنامه قدس و خراسان از اين استان حائز رتبه شدند.
محمدزاده افزود: نگاه هاي تخصصي داوران مطبوعات سراسر كشور را در اين جشنواره رصد مي كنند و بهترين ها در پايان هر فصل انتخاب مي شوند.
وي گفت: در بخش سالانه نمايشگاه مطبوعات نمايشگاه تخصصي در موضوعات مختلف تغذيه، كشاورزي، جهانگردي و برگزار مي شود.
محمدزاده درباره نشريات تخصصي به سامانه خريد اينترنتي نشريات و مطبوعات اشاره كرد كه 50درصد آن را معاونت مطبوعاتي پرداخت مي كند.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: آيين نامه نحوه نظارت بر مطبوعات و اصلاح قانون مطبوعات در دستور كار دولت است.
وي در ادامه به سامانه سمان اشاره كرد و گفت: در اين سامانه 3 هزار خبرنگار اطلاعات خود را وارد كردند و يارانه مطبوعات در سال جاري 45 ميليارد تومان است.
محمدزاده درباره هديه خبرنگاران گفت: آمار دقيقي از خبرنگاران براي دريافت اين هديه نداريم كه در تلاش براي ساماندهي بخش آماري آن هستيم.
وي با انتقاد از نقل حوادث در روزنامه ها گفت: نقل حوادث هنر نيست، بلكه اصحاب مطبوعات بايد نقد حوادث كنند تا مخاطبان ريشه بزهكاري را بشناسند و منجر به اصلاح جامعه بشود.
محمدزاده در باره يارانه مطبوعات اظهار داشت: افزايش يارانه نداريم اما به تعداد روزنامه ها اضافه مي شود و توصيه من اين است كه اين يارانه ها صرف زيرساخت ها و ارسال نشريات چاپخانه ها بشود.
وي در پايان به ارتقاي مطبوعات و كلاس هاي تربيت مدرس روزنامه نگاري اشاره كرد و گفت: از اسفندماه سال گذشته تاكنون دو دوره برگزار شده و دوره سوم بعد از ماه مبارك رمضان برگزار مي شود و از هر استاني دو مدرس به اين كلاس ها دعوت شدند.

 



اخبار ادبي و هنري

ادعاي سرقت فيلمنامه قصه پريا توسط جيراني
خبرگزاري فارس گزارش داد، يك نويسنده و روزنامه نگار گفت: فيلم نامه فيلم سينمايي «قصه پريا» كاملا و تماما مربوط به اينجانب است و آقاي فريدون جيراني و دوستانشان به طريق كاملا غيرانساني اقدام به سرقت آن نموده اند.
علي نعيمي نويسنده و روزنامه نگار در نامه اي نوشته آمده است: فيلم نامه «هستي» با نام ثبت شده «دردي است غير مردن» محصول سه سال زحمت و مرارت اينجانب در به تصوير كشيدن واقعيت جامعه رو به رشد ايراني است كه در بستري واقعي محصول شرايط خود را به نحو احسنت نشان مي دهد. اين فيلم نامه در تاريخ 7/6/1384 در بانك فيلم نامه خانه سينما با شماره ثبت 39/20-8879 به ثبت رسيده است. به پيشنهاد جناب آقاي جهانگير كوثري اين فيلم نامه را در تاريخ دوم اسفند ماه سال 1385 در اختيار فريدون جيراني قرار دادم تا با توجه به تسلط و شناخت فضاي اجتماعي كه در آثار قبلي ايشان بود اين فيلم نامه را تبديل به فيلم سينمايي كنند. در بخش ديگري از اين نامه آمده كه فريدون جيراني مجددا ضمن تعريف و تصديق منحصر به فرد بودن موضوع فيلم نامه «هستي» از اينجانب طلب دريافت نامه ثبتي فيلمنامه را كرد - كه بعدا متوجه شدم با مفقود كردن نامه ثبتي فيلم نامه مي خواسته اثري از مقدمات قانوني آن در ميان نباشد. - و به خواست ايشان نسخه كوتاه شده و چند صفحه اي فيلم نامه را براي صحبت كردن با تهيه كننده از اينجانب درخواست كرد. نه در آن موقع و نه هيچ وقت ديگر معلوم نشد اين تهيه كننده اي كه فريدون جيراني فيلم نامه را برايش فرستاده بوده چه كسي است و آيا وجود خارجي داشته است و يا در راستاي روند قابل پيش بيني سرقت فيلم نامه از اساس كذب بوده است.
سينماگر مصري خواستار شد؛ مقابله ايران و مصر با صهيونيسم
«عبدالعزيز مخيون» هنرپيشه و كارگردان سينماي مصر در ديدار با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران گفت: اين ديدارها نبايد فقط به زمينه هاي هنري ختم شود و بايد به موضوعات ديگري چون موضوعات اقتصادي و در نهايت به بحث مقابله با صهيونيسم پرداخته شود.
در اين ديدار كه وزير اسراي مصر و جمعي از مديران فرهنگي حضور داشتند سيدمحمد حسيني وزير ارشاد گفت: سينماي مصر تجربه بسيار خوبي دارد و با همكاري سينماي ايران مي تواند پيام جديدي را داشته باشد؛ چرا كه سينماي ما مستقل و متفاوت از غرب است. همان طور كه مي دانيد سينماي اروپا در حال حاضر هويتش را از دست داده و تحت تاثير هاليوود قرار گرفته است. ما مي توانيم به دنيا، فرهنگ و هنر غني منطقه را نشان دهيم.
در ادامه اين مراسم، وزير اسراء و آوارگان فلسطين با اظهار خوشحالي از حضور در اين مراسم گفت: اعتراف مي كنم كه جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب اسلامي حامي فلسطين بوده است و اين حمايت يك شعار محض نبود بلكه در عمل به اثبات رسيد.
تلويزيون آمريكا يك سريال ضد ايراني مي سازد
يك سريال تلويزيوني با محوريت جامعه ايراني ساكن شهر لس آنجلس و با هدف توهين به كشور ايران در شبكه تلويزيوني براوو آمريكا توليد مي شود.
به گزارش مشرق، هافينگتن پست در اين زمينه مي نويسد: اين سريال كه به «پادشاهان غروب» موسوم است، سبك زندگي و فرهنگ جوانان ثروتمند ايراني در جامعه آمريكا و نيز جشن هاي خانواده هاي سنتي ايراني ساكن تهران جلس را به تصوير مي كشد. اين سريال با همكاري شبكه تلويزيوني براوو و كمپاني رايان سيكرست ساخته مي شود و بزودي تهيه و پخش خواهد شد.
هنرمندان پيشكسوت حوزه هنري گرد هم آمدند
رئيس حوزه هنري، هنرمندان را واسطه انتقال آرمان هاي انقلاب به جامعه دانست و گفت: از آغاز فعاليت، اين نهاد همواره خانه پدري هنرمندان بوده است. ممكن است كسي از خانه پدري دور شود اما دوباره به آن جا مي آيد و ديدار تازه مي كند.
در اين نشست كه با حضور هنرمندان پيشكسوت حوزه هنري برگزار شد، شركت كنندگان به بيان ديدگاه ها و پيشنهادهاي خود پرداختند.
اين برنامه با ياري محمدحسين جعفريان و براي ايجاد همدلي و بيان فعاليت هاي تازه هنرمندان و همچنين ديدگاه هاي آنان درباره فعاليت هاي ادبي و هنري حوزه هنري برپا شد.
نشست خلوت انس پس از نماز مغرب و عشا آغاز شد و تا پاسي از شب ادامه يافت. در برنامه خلوت انس بسياري از هنرمندان ديدگاه هاي خود را بيان كردند و محسن مومني شريف، رئيس حوزه هنري، بعد از سلام و خير مقدم به هنرمندان و اظهار اميدواري از برگزاري جلسات در آينده افزود: ما با احساس و انديشه مردم سر و كار داريم و بايد حرفي كه مي زنيم، حرفي باشد كه به دل هاي مردم بنشيند. همچنين در طي اين مراسم ياد و خاطره هنرمنداني كه جايشان در آن محفل خالي بود، چون شهيد سيدمرتضي آويني، سيدحسن حسيني، قيصر امين پور، ابوالفضل عالي، محمدعلي مرداني و مهرداد اوستا گرامي داشته شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14