(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 مرداد 1390- شماره 19988

كوتاه اقتصادي
كشف ميدان جديد گازي در جنوب كشور
اعتبار كارت خريد كارگران تامين شد
عسگري: مؤديان مالياتي كد اقتصادي مي گيرند
رئيس مجلس شوراي اسلامي: بخش خصوصي بايد از حاشيه به متن بيايد
رئيس سازمان بازرسي و نظارت شوراي اصناف:قانون برخورد با تخلفات صنفي بايد تشديد شود
ارزش بازار فرابورس از 20 هزار ميليارد تومان گذشت
برنامه هاي وزراي پيشنهادي نفت و صنعت اعلام شد
70 بنگاه معاملات املاك از تعزيرات تذكر گرفتند
جزييات ضوابط جديد واردات خودرو
سرپرست ايميدرو: در صورت ادغام صنايع صادرات محور مي شود
پرداخت مابه التفاوت مستمري مددجويان در شهريور



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل كار و امور اجتماعي استان تهران گفت: دو پروژه فرهنگي ورزشي كارگران در ورامين و ري با اعتباري بالغ بر 3ميليارد تومان در روزهاي آينده افتتاح مي شود.مهدي رفيعي با اشاره به افتتاح دو پروژه فرهنگي ورزشي كارگران در استان تهران، اظهار داشت: اين دومجموعه مربوط به مصوبات سفر اول و دوم رياست جمهوري در تهران است كه طي روزهاي آينده افتتاح خواهد شد.
¤ مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي از اجراي 10طرح با سرمايه بيش از 6ميليارد دلاري در زمين هاي آزاد شده دولتي در منطقه فاز 2 خبر داد و گفت: منتظر حكم رد تصرف دادگستري بوشهر هستيم.عبدالحسين بيات با اشاره به مصوبه سال 77 هيئت دولت وقت كه به منظور تصويب ايجاد منطقه اقتصادي در پارس جنوبي و به پيوست آن مختصات جغرافيايي اين منطقه صورت گرفت تصريح كرد: براساس اين مصوبه اين زمين ها به صورت ملي درآمد و مديريت بر آن توسط وزارت نفت صورت مي گيرد.
¤ يورواستات اعلام كرد: صادرات 27 كشور عضو اتحاديه اروپا به ايران در ماه مي 2011(ارديبهشت) با رشد 4درصدي نسبت به ماه قبل از آن به 822 ميليون يورو رسيد.به گزارش يورواستات، مبادلات تجاري ايران با اتحاديه اروپا در ماه مي 2011 با رشد 2درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد.
¤ عضويت يك مقام مسئول بانك مركزي در هيئت مديره يك بانك خصوصي جنجال ساز شد.بانك مركزي در حالي براي بانكهاي كشور به ويژه در بخش نظارتي قوانين مختلفي را وضع و سخت گيري هايي را اعمال مي كند كه برخي از مديران بخش بازرسي اين بانك از قوانين بانكي تخلف مي كنند.يكي از مديران بخش بازرسي بانك مركزي كه به عضويت هيئت مديره يك بانك خصوصي تازه تأسيس درآمده بود، با منع بانك مركزي از اين امر، از تركيب هيئت مديره اين بانك خارج شد.
¤ بانك پاسارگاد ضمن تبريك به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و آرزوي قبولي طاعات و عبادات هم ميهنان، ساعات كار ستاد و شعبه هاي خود را در اين ماه مبارك اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، كليه شعبه هاي اين بانك در تهران و شهرستان ها، در روزهاي شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 30:8 صبح الي 16بعدازظهر و در روز پنجشنبه از ساعت 30:8 الي 13بعدازظهر كليه خدمات بانكي را اعم از ريالي و ارزي به مشتريان ارايه مي دهند.
¤ ايرانسل از عرضه نيم بهاي مودم هاي USBو Wi-Fi تخفيف در اشتراك وايمكس و اعطاي دقايق رايگان مكالمه به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان خبر داد.روابط عمومي ايرانسل اعلام كرد: تخفيف 50درصدي مودم هاي وايمكس ايرانسل مشمول آن دسته از مشتركيني مي شود كه در تاريخ هاي 10 و 11مرداد 90 نسبت به ثبت نام سرويس وايمكس با مودم Wi-Fi يا USB اقدام و از زمان ثبت نام، مراحل مربوط به آن و عمليات پرداخت خود را حداكثر ظرف مدت 3 روز انجام دهند.در اين بازه زماني، مودم هاي داخلي به همراه سامانه تقويت كننده وايمكس ايرانسل با 50درصد تخفيف عرضه خواهند شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8881 الي 8884، 8830، 8832، 8834، 8886، 3300 الي 3303، 3369 الي 3373، 6600 الي 6608، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7790 الي 7795، 7797، 7754 الي 7759، 7715، 7728، 7713 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.

 



كشف ميدان جديد گازي در جنوب كشور

مدير اكتشاف شركت ملي نفت از كشف يك ميدان گازي جديد با حجم قابل توجه ذخاير درجا در بخش خشكي جنوب كشور خبر داد و گفت: ذخاير ميدان گازي فرزاد الف نيز امسال به فهرست اكتشافات جديد افزوده مي شود.
سيدمحمود محدث در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه در خصوص لايه نفتي ميدان پارس جنوبي در غرب اين ميدان حفاري و اكتشاف خواهيم داشت گفت: نفت و گاز پارس تاكنون در بخش جنوب شرق پارس جنوبي فرآيند اكتشاف و توسعه لايه نفتي اين ميدان را دنبال مي كرد.
وي افزود: در روند اكتشاف در غرب ميدان پارس جنوبي فقط مطالعات ژئوفيزيكي انجام شده است و هنوز حفاري نداشته ايم اما مطالعات لرزه نگاري نشان مي دهد آنجا بايد عمليات حفاري براي اكتشاف انجام شود.
مدير اكتشاف شركت ملي نفت با بيان اينكه از اول امسال قرار بود 5 ميدان جديد را تا آخر سال كشف و اعلام كنيم گفت: كشف ميدان خيام پيش از اين اعلام شده است و جزئيات كشف دومين ميدان نيز در اختيار مقامات شركت ملي نفت و وزارت نفت گذاشته شده است.
وي اضافه كرد: اين ميدان در جنوب كشور و در بخش خشكي واقع شده و يك ميدان گازي با حجم قابل توجه محسوب مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه تلاش مي كنيم بيهوده قول ندهيم گفت: در 3 ميدان جديد ديگر دكل هاي حفاري را اضافه كرده ايم و در قسمت هاي مخزني اين ميدان ها حفاري انجام شده و شواهد مورد نياز براي اثبات وجود ذخاير هيدروكربوري قابل توجه در آنها به دست آمده است.
محدث افزود: به دليل اينكه هنوز تست ها به پايان نرسيده است حجم اين ميادين كاملاً مشخص نيست اما مطمئنيم منابع قابل توجهي در اين 3 ميدان وجود دارد.
وي اظهار داشت: يكي از اين 3 ميدان، ميدان فرزاد الف است كه يك ميدان گازي با ذخاير قابل اعتنا محسوب مي شود.

 



اعتبار كارت خريد كارگران تامين شد

وزير كار و امور اجتماعي از تعيين عقد «مرابحه» در دولت براي تامين اعتبار كارتهاي اعتباري كارگران خبر داد و گفت: با تعيين اين راهكار در دولت، رئيس جمهور تاكيد زيادي بر اجراي اين طرح دارد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفتگو با مهر در ارتباط با نامه نگاريهاي انجام شده با رئيس جمهور در زمينه لزوم حمايت بانكها از تامين اعتبار واگذاري كارتهاي اعتباري خريد يك ميليون و 500 هزار توماني كارگران و درخواست تاكيد بر اين امر، گفت: در هر حال بانكها براي اجراي اين طرح نياز به مجوز دولت داشتند.
وزير كار و امور اجتماعي با اعلام اينكه از اين طريق بانكها به دنبال اين بودند كه عقدي به نام مرابحه (نوعي ابزار مالي براي تامين مالي پروژه ها) را تعريف كنند كه براساس آن بتوانند كارتهاي خريد اعتباري را در اختيار كارگران قرار دهند، اظهار داشت: خوشبختانه دولت با اين موضوع موافقت كرد.
شيخ الاسلامي ادامه داد: همچنين آقاي رئيس جمهور نيز تاكيد زيادي بر اجرايي شدن اين طرح داشته اند و قاعدتا ديگر نبايد مشكلي وجود داشته باشد و طرح واگذاري كارت هاي اعتباري خريد كارگران بايستي اجرايي شود.
وزير كار در پاسخ به اين سوال كه هم اكنون بيش از 9 ميليون كارگر فعال در كشور داريم ولي عنوان شده است فقط 4 ميليون نفر كارگر كارت اعتباري خريد دريافت خواهند كرد، آيا اين موضوع يك برنامه قطعي شده است بيان داشت: در هر حال هر تعداد كارگر كه فعاليت دارند ممكن است از اين امكان برخوردار شوند و حتي تعداد آنها به 10 ميليون نفر نيز برسد، اما به صورت كلي طرح اجرايي خواهد شد.

 



عسگري: مؤديان مالياتي كد اقتصادي مي گيرند

رئيس كل سازمان امور مالياتي از ارائه كد اقتصادي به تمام مؤديان مالياتي خبر داد.
علي عسگري ديروز در نشست خبري خود با بيان اينكه امسال تمام مؤديان مالياتي كد اقتصادي دريافت مي كنند گفت: ثبت نام اوليه و فراخوان كداقتصادي از ماه جاري آغاز مي شود.
وي افزود: ثبت نام براي ارائه كد اقتصادي تا پايان سال جاري با اولويت اشخاص حقوقي و سپس مشمولان بندهاي «الف» و «ب» و ... انجام مي شود.
به گفته وي، پس از اعلام فراخوان افراد راستي آزمايي و سپس كداقتصادي به آنها ارائه مي شود.
عسگري هدف از راستي آزمايي را جلوگيري از كدفروشي عنوان كرد و افزود: در خصوص ارائه امضاي ديجيتال نيز هماهنگي هاي لازم با وزارت بازرگاني انجام شده تا بر همين اساس از سال آينده اظهارنامه هاي الكترونيكي با امضاي ديجيتال دريافت شود.
وي اظهار اميدواري كرد: كه با ايجاد اين زيرساخت هاي لازم در سال آينده 70 تا 80درصد اظهارنامه ها به صورت الكترونيكي دريافت شود.
عسگري در ادامه با بيان آنكه هنرمندان در چارچوب قانون در صورتي كه مجوز داشته باشند بايد اظهارنامه مالياتي ارائه كنند گفت: هنرمنداني كه براساس قانون معاف باشند مي توانند از معافيت مالياتي استفاده كنند در غير اينصورت بايد ماليات خود را بپردازند.
معاون وزير اقتصاد سپس گفت: براساس مطالعات اقتصادي كه در مركز علمي و دانشگاهي كشور انجام شده 20 تا 25درصد مؤديان فرار مالياتي دارند.
به گفته وي، بيشترين فرار مالياتي در مشاغل بندهاي الف و ب، بخشي در خصوص فعاليت هاي اجاره اي (واحدهاي مسكوني تجاري) و برخي نيز توسط شركت ها انجام مي شود.
وي در پاسخ به پرسش ايرنا در خصوص درآمدهاي ماليات بر ارزش افزوده گفت: در سه ماهه ابتداي سالجاري (دوره بهار) در بخش ماليات بر ارزش افزوده 158هزار و 782 اظهارنامه دريافت شد كه اين رقم نسبت به دوره قبل (پاييز) كه 135هزار اظهارنامه بود رشد داشته است.
عسگري، درآمد حاصله از ماليات بر ارزش افزوده در دوره بهار را هزار و 143ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: هرچند درآمدهاي مالياتي در آغاز هر سال به دليل تعطيلات نوروز و ابتداي سال 30درصد افت مي كند اما در سال جاري اين رقم به دليل اضافه شدن نرخ ماليات و افزايش تعداد مؤديان كاهش نيافته است.
عسگري در ادامه با بيان اينكه 41درصد توليد ناخالص داخلي كشور از ماليات معاف است اظهار كرد كه ميزان معافيت هاي مالياتي در اقتصاد كشور بالاست و لذا در اصلاحاتي كه در قانون ماليات ها در حال انجام است دامنه معافيت هاي مالياتي محدود مي شود.وي همچنين از ديگر اصلاحات قانون ماليات ها را رفع تبعيض در دريافت ماليات از كاركنان دولت و بخش خصوصي دانست و گفت: ماليات كاركنان دولت در ايران از بسياري از كشورها پايين تر است اما ماليات بخش خصوصي از برخي كشورها بسيار بيشتر است كه در قانون اصلاح ماليات ها اين تبعيض برطرف مي شود و ماليات كاركنان دولت و بخش خصوصي يكسان خواهد شد.
عسگري سپس با بيان آنكه، وزارت مسكن در حال تهيه لايحه براي دريافت ماليات مسكن خالي از سكنه است، اظهار داشت: ماليات بر اجاره در شهرهاي بزرگ و مراكز استان ها از واحدهاي مسكوني بالاي 150متر و در ساير شهرها از متراژ بالاي 200 متر دريافت مي شود.

 



رئيس مجلس شوراي اسلامي: بخش خصوصي بايد از حاشيه به متن بيايد

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس نگران بخش صنعت و توليد است، از اعضاي اتاق بازرگاني خواست در اين دو زمينه ارزيابي هاي خود را به مجلس ارايه دهند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در سومين نشست نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اهميت اقتصاد در داخل كشور اظهار داشت: در دهه اول انقلاب نگاه سوسياليستي و در دهه هاي بعد تاكيد بر حضور نهادهاي دولتي در حوزه اقتصاد وجود داشت به همين دليل سياست هاي اجرايي اصل 44 اعلام شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه اين دو نگاهي كه در دهه هاي گذشته اعمال مي شد و غلط بود افزود: پيام اصل 44 مبتني بر نوآوري هاي اقتصادي است.
وي اظهار داشت: البته بخش هايي وجود دارند كه اين بخش ها نزديك به حاكميت هستند و براساس قانون بايد كماكان در اختيار دولت باشند اما بنده معتقدم بايد بخش خصوصي از حاشيه نشيني به متن بيايد.
لاريجاني همچنين با اشاره به گفتمان عدالت اسلامي اظهار داشت: نقطه كانوني عدالت در اسلام پويايي است به همين دليل نبايد به نام عدالت فقط پول توزيع كنيم.
وي تاكيد كرد: بايد با جديت تمام به سمت اجراي اصل 44 قانون اساسي حركت كنيم، البته در مقام اجرا نقايصي وجود دارد اما ما در مجلس كميسيون ويژه اصل 44 را تشكيل داده ايم تا دايماً اين موضوع از سوي نمايندگان بررسي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان در اين كميسيون وزرا را دعوت مي كنند و با حضور آنها مشكلات مربوط در اين حوزه مطرح مي شود.
وي در ادامه سخنانش به بررسي قانون تجارت در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و افزود: بنده همواره بر تصويب اين قانون تاكيد كرده ام، البته 700 ماده آن تصويب شده و 300 ماده ديگر مانده كه ظرف دو ماه آينده به تصويب مي رسد.
لاريجاني در خصوص فعاليت هاي اتاق بازرگاني ايران افزود: خوشبختانه اين اتاق در خصوص طرح فضاي كسب و كار با مجلس تعامل مثبتي را به عمل آورد، همچنين آقاي نهاونديان رئيس اين اتاق ارتباط خوبي را با نهادهاي ديگر برقرار كرده و اميدوارم اين ارتباطات همچنان ادامه يابد.
وي در خصوص اجراي هدفمند شدن يارانه ها افزود: در اين نشست برخي از اعضا به قانون هدفمند كردن يارانه ها اشاره كردند كه بنده معتقدم نبايد فقط هدفمند شدن يارانه ها را در توزيع پول بدانيم. البته در ابتدا اين موضوع (توزيع پول) مطرح شد ضمن آنكه معتقدم كه در اجرا نواقصي وجود دارد كه اين نواقص با پيشنهادهاي شما فعالان اقتصادي برطرف مي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه خطاب به نمايندگان اتاق بازرگاني ايران افزود: اتاق بازرگاني مي تواند ماموريت خود را در خصوص دفاع از بخش خصوصي با قوت ادامه دهد، همچنين اين اتاق مي تواند نظرات كارشناسان را نيز جويا شود.
وي خواستار آن شد تا اتاق بازرگاني مرجع همه جانبه شود چرا كه در اين صورت مي تواند نقطه نظرات كارشناسان را جويا شود و همچنين اصلاحات را در درون خود به وجود آورد.
وي گفت: در اين صورت مي توان قانون جامعي را در خصوص اتاق بازرگاني تدوين كرد.
لاريجاني با بيان اينكه نگاه قوه مقننه به اتاق بازرگاني مثبت است، افزود: ممكن است برخي از قوانين به درستي اجرا نشود از اين رو شما در اتاق بازرگاني مي توانيد اين موارد را به ما گوشزد كنيد.
وي همچنين توصيه كرد كه اتاق بازرگاني كارهاي كوتاه مدت را به صورت جدي دنبال و پيگيري كند.
وي در اين زمينه توضيح داد: ما نگران بخش صنعت و توليد هستيم بنابراين اعضاي اتاق بازرگاني مي توانند در اين دو زمينه ارزيابي هاي خود را به صورت جدي انجام و آن را براي اصلاح به ما ارايه دهند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: من همواره وقت خود را در خدمت شما مي گذارم و از همكاران خود در خانه ملت مي خواهم تعامل خودشان را با شما در اتاق بازرگاني ادامه دهند.
وي همچنين به قيمت ارز اشاره و تصريح كرد: نبايد با واردات زندگي كنيم بنابراين براي آنكه بدانيم با چه شيبي حركت كنيم تا به صادرات دست يابيم بايد به جمع بندي دقيقي برسيم.
لاريجاني گفت: آقاي نهاونديان مي تواند نظرات شما را به مجلس شوراي اسلامي ارايه دهد تا اين نظرات به صورت طرح در قوه مقننه مطرح شود.
رئيس قوه مقننه همچنين خاطرنشان كرد: در اين جلسه برخي از اعضا مطالبي را مطرح كردند مبني بر اين كه برخي از قوانين در مجلس مسكوت مانده در صورتي كه اين گونه نيست، حجم كارها در مجلس بالاست و نمايندگان طرح ها را به صورت جدي پيگيري مي كنند.
صندوق توسعه ملي كمك بودجه دولت نيست
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: صندوق توسعه ملي يك صندوق ديگر براي كمك بودجه دولت نيست.
محمد نهاونديان نيز در اين نشست اضافه كرد: مسئله خصوصي سازي نياز به يك حركت جدي دارد و سازمان خصوصي سازي هم قبول كرده كه اتاق ها بخش هاي جديدي را در واقعي كردن انتقال هايي كه خصوصي سازي نام مي گيرد ايفا كند.
وي همچنين در مورد صندوق توسعه ملي اظهار كرد: صندوق توسعه ملي در رويكرد جديد قانون برنامه نقشي پيدا كرده كه مي تواند يكي از منابع شتاب افزايي در سرمايه گذاري باشد. اين منابع بايد در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد و قرار است اين منابع به صورت تسهيلات ارزي استفاده شود و قابليت برگشت داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران با اشاره به موضوع ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع در قالب وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: فرصتي بسيار ارزشمند است كه اتاقي ها و بخش خصوصي در پيشاني اين وزارتخانه جديد نگاه توليد محور را لحاظ كنند.
آخرين موضوعي كه رئيس اتاق بازرگاني مطرح كرد مربوط به تعطيلات بود.
وي در اين مورد گفت: در سال جهاد اقتصادي همه بايد دنبال اين باشيم كه پيام افزودن تلاش در حوزه اقتصاد را به همديگر بدهيم و هرگونه تصميمي كه مي خواهيم داشته باشيم اگر هزينه اي دارد بايد هزينه آن بر مرجع تصميم گيري پرداخت شود.
وي تصريح كرد: اگر توليد در ايران گران تر از رقبا تامين شود، آن وقت امكان رقابت پيدا نخواهيم كرد.
در ادامه اين نشست علاء ميرمحمد صادقي نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران كه در ديدار هيئت رئيسه اتاق هاي بازرگاني ايران و تهران با مقام معظم رهبري حضور داشت، گزارشي از اين ديدار ارائه كرد و به تأكيدات مقام معظم رهبري بر اهميت بخش خصوصي اشاره كرد.

 



رئيس سازمان بازرسي و نظارت شوراي اصناف:قانون برخورد با تخلفات صنفي بايد تشديد شود

رئيس سازمان بازرسي و نظارت شوراي اصناف كشور اظهار كرد: طرح تشديد بازرسي ويژه ماه مبارك رمضان در سراسر كشور براي كنترل كالاهاي پرمصرف اين ماه و كالاهاي اساسي اجرا مي شود.
رضا كرمي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اجراي طرح تشديد نظارت و بازرسي حداقل سه مرتبه در سال گفت: در طرح تشديد، كاركنان سازمان بازرسي و نظارت در دو شيفت از 9 صبح تا 10 شب قيمت ها را رصد مي كنند.
وي با تاكيد بر كنترل افزايش قيمت ها توسط اين سازمان گفت: عدم توزيع را نيز بررسي كرده و در صورت تخلف در كالاهاي بسته بندي شده برخورد مي كنيم.
رئيس سازمان بازرسي و نظارت شوراي اصناف كشور با درخواست از مردم براي ياري و همكاري گفت: از طريق تلفن 124 آماده دريافت شكايات و پيشنهادات مردمي هستيم. اگر مردم ديدند در غير از واحد صنفي كالايي انبار مي شود، حتما با 124 تماس بگيرند و منتقل كنند، چرا كه تماس هاي مردمي در كشف كالاهاي قاچاق موثر بوده است.
كرمي با تاكيد بر اين كه فراواني كالا را داريم، اظهار كرد: بعضا از توزيع امتناع مي شود كه كمك مردم در اين مورد خيلي موثر است. همكاران ما هم به جد سراغ انبارها مي روند، چرا كه وظيفه آنها توزيع كالا براي جلوگيري از افزايش قيمت هاست و تقاضا مي كنم مردم مثل سال گذشته كه در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كمك كردند و خريد كاذب ايجاد نشد، اين بار هم كمك كنند، چرا كه كمك مردم در كاهش و تثبيت قيمت ها بسيار موثر است.
وي ادامه داد: نرخ ها تثبيت شد و اصناف، اتحاديه ها و مجامع همكاري زيادي كردند و همگي به حداقل سود قانع شدند تا بازار ماه رمضان بازار خوبي باشد. دولت نظارت مي كند تا قيمت ها غيرمنطقي افزايش پيدا نكند، ما هم بازديد و قيمت ها را كنترل مي كنيم.
كرمي افزود: بازرسان حتما فاكتور را از فروشنده مي خواهند؛ در روز هاي گذشته فقط شكر كمي افزايش قيمت داشت كه عدم توزيع باعث آن شد. بازار جاي اصلي خود را پيدا مي كند براي مثال ميوه فراوان است و مردم از قيمت ها راضي هستند. در مرغ عرضه و تقاضا خود را نشان مي دهد.
وي با تاكيد بر اين كه هدف ما حمايت از توليد داخلي است، اظهار كرد: قيمت ها در مواد بسته بندي شده ثابت است و با گران فروشي حتما برخورد مي كنيم.
كرمي افزود: مردم بايد ما را كمك كنند، 10 هزار بازرس در كشور داريم، اما تعداد واحدهاي صنفي سه ميليون است، بنابراين ياري مردم بسيار مهم است.
رئيس سازمان بازرسي و نظارت اصناف كشور با بيان اين كه ميزان جريمه گران فروشي هر بار گران تر از دفعه قبل و با تكرار سه بار، مغازه پلمب مي شود، تصريح كرد: ما هم تمايل داريم كه قانون برخورد با تخلفات تشديد شود، اصناف هم تخلف را نمي پذيرند، آخرين حلقه در تامين كالاها، واحدهاي صنفي قرار دارند و اكثرا هم خوب كار مي كنند و همه براساس اعتماد است، اما كار بايد شفاف شود.
كرمي با تاكيد بر اين كه قيمت بايد عادلانه باشد و حقوق مصرف كننده رعايت شود. از كاهش قيمت حمايت مي كنيم، گفت: در شوراي اصناف طرف مصرف كننده هستيم.

 



ارزش بازار فرابورس از 20 هزار ميليارد تومان گذشت

مديرعامل فرابورس از پذيره نويسي دو بانك، يك شركت بيمه و بورس انرژي خبر داد و گفت: ارزش بازار فرابورس از 20 هزار ميليارد تومان گذشت.
مصطفي اميد قائمي در جمع خبرنگاران با ارائه گزارش عملكرد سالانه اين شركت در سال جاري، افزود: معاملات سهام 23 شركت در بازارهاي سهام اول و دوم فرابورس انجام مي شود.
وي گفت: فرابورس تاكنون توانسته سهام چهار شركت را در بازار پايه معامله كند همچنين 20 شركت ديگر را هم پذيرش كرده كه از اين بين نماد چهار شركت در فرابورس درج شده و بزودي معاملات سهام آنها در فرابورس معامله خواهد شد.
وي در خصوص بازار ابزارهاي نوين مالي اظهار داشت: دراين بازار نماد هشت اوراق بهادار درج شده كه از اين بين دو نماد متعلق به اوراق صكوك ماهان و سامان است.
اميد قائمي در ادامه در خصوص برنامه هاي فرابورس گفت: در اين هفته نماد شركت سرمايه گذاري گردشگري در فرابورس بازگشايي مي شود همچنين پذيره نويسي صرف سهام شركت ميدكو و بانك قوامين هم در فرابورس انجام خواهد شد.
مديرعامل فرابورس با بيان آنكه، بخشي از پذيره نويسي شركت هاي در شرف تاسيس بانك خاورميانه و بيمه آرمان در فرابورس انجام مي شود، گفت: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار قول مساعدي در خصوص انجام پذيره نويسي بورس انرژي در فرابورس را داده است.
مديرعامل فرابورس در ادامه از برنامه ويژه اين شركت براي شركت هاي ساختماني در فرابورس خبر داد و افزود: با توجه به انجام معاملات تسهيلات مسكن در فرابورس و پذيرش چند شركت در اين حوزه، فرابورس تصميم دارد به يك بازار براي تامين منابع طرح هاي ساختماني بزرگ تبديل شود.
اميد قائمي تصريح كرد: علاوه بر اين امر فرابورس در حال بستر سازي براي انجام پذيره نويسي و معاملات دست دوم صندوق هاي زمين و ساختمان است كه اميدواريم با تحقق اين مسئله فرابورس در راستاي حل مشكل تامين مسكن جامعه گام بردارد.
وي حجم معاملات فرابورس را تا سوم مردادماه دو هزار و 250 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: از اين رقم هزار و 266 ميليارد تومان آن مربوط به بازار اول، 211 ميليارد تومان بازار دوم، 349 ميليارد تومان در بازار سوم و 44 ميليارد تومان در بازار پايه است.
وي با بيان آنكه 378 ميليارد تومان از حجم معاملات فرابورس مربوط به بازار ابزارهاي نوين مالي است، گفت: دو هزار و 974 ميليون تومان اوراق بهادار در اين مدت در فرابورس معامله شده كه حجم معاملات تسهيلات مسكن 105 ميليارد تومان است.
مديرعامل شركت فرابورس ايران گفت: ارزش بازار اول و دوم فرابورس 18 هزار و 666 ميليارد تومان است، ضمن آنكه ارزش پايه بازار نيز هزار و 689 ميليارد تومان است.
به گفته اميد قائمي، از ابتداي سال تا سوم مردادماه 417 ميليارد تومان اوراق مشاركت پذيرش شده كه از اين رقم 80 هزار ميليارد تومان آن مربوط به پروژه نارنجستان است.
وي با بيان اينكه 16 شركت در فرابورس پذيرفته شده است ولي هنوز به مرحله درج نرسيده اند، تصريح كرد: تاكنون 23 شركت در فرابورس درج شده و سهام آن در حال معامله است و 4 شركت نيز به مرحله درج رسيده اند ولي سهام آنها هنوز قابل معامله نيست.

 



برنامه هاي وزراي پيشنهادي نفت و صنعت اعلام شد

وزراي پيشنهادي «نفت» و «صنعت معدن و تجارت» در يادداشت هاي جداگانه اي برنامه هاي خود براي تصدي وزارت خانه هاي مذكور را اعلام كردند.
رستم قاسمي وزير پيشنهادي نفت، تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب درخصوص جهاد اقتصادي در وزارت نفت، گسترش اكتشاف نفت و گاز و شناخت كامل منابع كشور، افزايش ظرفيت توليد متناسب با ذخاير موجود و برخورداري كشور از افزايش قدرت اقتصادي، امنيتي و سياسي و گسترش تحقيقات بنيادي و توسعه اي و تربيت نيروي انساني متخصص را در برنامه دارد.
فرآوري، پالايش، معاوضه و انتقال نفت و گاز، بهينه سازي مصرف و كاهش شدت انرژي، جايگزيني صادرات فرآورده هاي نفتي، گاز و پتروشيمي به جاي صدور نفت خام و گاز طبيعي از ديگر برنامه هاي قاسمي در محور اول برنامه هايش است.
اتخاذ تدابير و راهكارهاي لازم جهت اجرايي كردن سياست هاي كلي برنامه پنجم ابلاغي مقام معظم رهبري در بخش نفت و گاز محور دوم برنامه وزير پيشنهادي نفت است كه در چارچوب آن تحقق رشد مستمر و پرشتاب اقتصادي و ارتقاي سهم بهره وري در رشد اقتصادي، بهبود فضاي كسب و كار كشور با تاكيد بر ثبات محيط اقتصاد كلان را مد نظر دارد.
وزير پيشنهادي نفت در محور سوم حركت در راستاي سند چشم انداز و سياست هاي كلي نظام در بخش نفت و گاز، اهدافي چون افزايش سهم و ارتقاي جايگاه صنعت نفت، گاز و پتروشيمي در سطح منطقه و جهان، استفاده بهينه از ذخاير هيدروكربوري كشور به عنوان پشتوانه و محرك توسعه پايدار اقتصادي كشور، برقراري تعامل موثر و سازنده با كشورهاي توليدكننده و مصرف كننده انرژي و ايفاي نقش مديريتي در توزيع و ترانزيت انرژي را در برنامه دارد.
ارتقاي جايگاه صنعت نفت و گاز ايران در جهان، اوپك و منطقه، محور چهارم برنامه قاسمي براي اداره وزارت نفت است و در اين چارچوب حفظ جايگاه دومين توليدكننده نفت خام در اوپك، دستيابي به جايگاه دوم جهاني در ظرفيت توليد گاز و دستيابي به جايگاه اول منطقه به لحاظ ظرفيت پالايشي تعيين شده است.
توسعه اكتشافات و افزايش توليد صيانت شده نفت محور پنجم برنامه وزير پيشنهادي نفت براي اداره وزارت نفت است. محور ششم برنامه پيشنهادي قاسمي براي سكانداري مهمترين وزارتخانه اقتصادي كشور توسعه ميادين مشترك نفتي است كه در ذيل آن اولويت اكتشاف در مناطق مرزي و ميادين مشترك و توجه ويژه به توسعه ميدان گازي پارس جنوبي قرار دارد.
توسعه صادرات گاز و ميعانات نفتي محور هفتم برنامه قاسمي براي اداره وزارت نفت عنوان شده و تكميل مطالعات مخازن زيرزميني، اجراي طرح هاي ذخيره سازي گاز، افزايش صادرات گاز از طريق خط لوله به بازارهاي بين المللي، جمع آوري گازهاي همراه در اين چارچوب پيش بيني شده است.
قاسمي محور هشتم برنامه خود را توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي براي ايجاد اشتغال پايدار و بالا بردن ارزش افزوده در اين بخش با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت و با محوريت بخش خصوصي مشخص كرده است.
جلب سرمايه گذار خارجي و تامين منابع مالي و نيز توجه به ديپلماسي انرژي با محوريت نفت و گاز محورهاي نهم و دهم برنامه قاسمي است.
برنامه هاي غضنفري
مهدي غضنفري وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت هم 11 برنامه ويژه براي توسعه زيرساخت ها، تكميل زنجيره ارزش افزوده و افزايش سرمايه گذاري پيش بيني كرده است.
غضنفري ارتقاي سطح اكتشاف و استخراج معادن بر مبناي نرم جهاني، حمايت ويژه از بخش اكتشاف و كمك به تشكيل شركت هاي پيمان كاري اكتشافي، گردآوري و تجميع اطلاعات پايه زمين شناسي، فراهم كردن امكان تشكيل انجمن هاي جديد يا احياي انجمن هاي غيرفعال در حوزه معدن و صنايع معدني را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده براي بخش معدن عنوان مي كند.
وي تقويت و تشويق سرمايه گذاران به سمت طرح هاي اقتصادي مرتبط به تكميل زنجيره ارزش افزوده مواد معدني در بخش صنايع معدني، تقويت صندوق بيمه فعاليت هاي معدني، تسريع در اجراي دقيق و كامل اصل 44 در بخش معدن و صنايع معدني، تكميل طرح هاي نيمه تمام (سنگ آهن سنگان، گل گهر، تيتانيوم، كهنوج، طلاي زره شوران) را از ديگر برنامه هاي خود براي بخش معدن اعلام كرد.در برنامه هاي غضنفري در اين بخش، مشاركت در طرح هاي بين المللي معدني، تسهيل و الكترونيكي شدن، صدور مجوزهاي معدني در راستاي تسهيل سرمايه گذاري، حمايت از توسعه صنايع فرآوري مواد معدني در راستاي كسب ارزش افزوده بيشتر نيز مورد توجه قرار گرفته است.
وي در پايان برنامه هاي خود براي بخش معدن و صنايع معدني عنوان كرد: شكل گيري هلدينگ هاي بزرگ بخش خصوصي، همچنين توسعه زيرساخت هاي مورد نياز بخش معدن و صنايع معدني، هماهنگي بين بخشي در جهت توسعه صنايع معدني، كاهش ريسك تجاري و تقويت سازوكارهاي تامين مالي داخلي و خارجي پروژه ها از جمله اهدافي است كه قطعا با حمايت دستگاه هاي پشتيبان، بخش خصوصي و توجه ويژه دولت و مجلس رسيدن به آنها ميسر خواهد بود.

 



70 بنگاه معاملات املاك از تعزيرات تذكر گرفتند

سازمان تعزيرات حكومتي در ادامه طرح نظارتي كنترل اجاره بها، براي 3 بنگاه متخلف در تهران پرونده تشكيل و به 70 بنگاه تذكر داد.
بنابراين گزارش: در چارچوب سياست هاي سازمان تعزيرات حكومتي در دفاع از حقوق شهروندان و در جهت اجراي طرح كنترل و ساماندهي بازار مسكن، بازرسي مشتركي با همكاري نمايندگان تعزيرات حكومتي و بازرسان اداره بازرگاني و اصناف در سطح شهر تهران برگزار شد.
در اين بازرسي ها كه روساي شعب 51، 57، 21، 17 و 15 تعزيرات حكومتي حضور داشتند از 70 بنگاه معاملاتي املاك بازديد به عمل آمد و تذكرات لازم درخصوص افزايش احتمالي اجاره بها به واحدها ارائه و براي سه واحد متخلف پرونده تخلف تشكيل شد.

 



جزييات ضوابط جديد واردات خودرو

معاون وزير بازرگاني با تشريح ضوابط جديد واردات خودرو اعم از قيمت و كيفيت گفت: در شرايط جديد واردات خودرو به صورت موردي امكان پذير نيست.
حميد صافدل در گفتگو با مهر در مورد ضوابط جديد ثبت سفارش خودرو گفت: مجاز بودن واردات خودرو تنها از مبدا كشور توليدكننده به عنوان راهكاري براي مديريت واردات خودرو در جهت واقعي كردن واردات و ارتباط واقعي تر بين نمايندگي هاي داخلي و كشورهاي تامين كننده خودرو است.
به گفته معاون وزير بازرگاني، آئين نامه اصلاحي قيمت خودروهاي وارداتي در حوزه اداره كل نيرو محركه و خودرو وزارت صنايع و معادن در حال بازنگري است كه به نظر مي رسد با آئين نامه جديد و بسترسازيهايي كه براي ورود قانوني و منطقي خودرو تعريف شده است، واردات خودرو با حفظ منافع ملي كشور صورت گيرد.
وي اظهار داشت: آئين نامه جديد باعث هدفمندتر شدن واردات خودرو خواهد بود، اين در حالي است كه واردات در حال حاضر در چارچوب قانوني در حال انجام است؛ ولي از آنجايي كه تغييرات در شرايط نمايندگي ها به تازگي صورت گرفته است، واردات به صورت موردي امكان پذير نخواهد بود و با اصلاح آيين نامه، مطابق با روال جديد واردات صورت خواهد گرفت.
صافدل در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص محدوديت در واردات خودرو با ضوابط جديد، تصريح كرد: شرايط جديد واردات منبعث از آئين نامه خودرو است كه شروطي همچون داشتن نمايندگي خدمات پس از فروش، گواهينامه استاندارد و محيط زيست و بهينه سازي مصرف سوخت را شامل مي شود؛ اين مورد تاييد وزارت صنايع است.
وي ادامه داد: آئين نامه خودرو مصوب دولت است و صرفا در مورد ورود خودروهايي كه توسط اشخاص حقيقي وارد مي شوند، اين شرايط بايد با رعايت داشتن خدمات پس از فروش كه مطالبه اصلي مصرف كننده است، لحاظ شود.به گفته صافدل، ظرف چند ماه آينده مسير منطقي واردات خودرو تدوين و نهايي خواهد شد كه ممكن است تغييري در رابطه با قيمت و شرايط واردات داشته باشد.

 



سرپرست ايميدرو: در صورت ادغام صنايع صادرات محور مي شود

سرپرست ايميدرو گفت: ادغام سبب توسعه صنايع صادرات محور، بويژه صنايع معدني كشور مي شود.
محمدمسعود سميعي نژاد افزود: شعار «اقتصاد بدون نفت» با ادغام بخش صنعت و معدن با بازرگاني سريع تر تحقق مي يابد، چرا كه توليد كالاهاي داراي ارزش افزوده بيشتر و رقابتي تر اولويت مي يابند.
وي افزود: از نگاه بخش بازرگاني، صادرات اولويت اصلي كشور است و به همين دليل سرمايه گذاري و توجه به كالاهاي با قابليت صادراتي افزايش مي يابد.
به گفته سميعي نژاد، تكميل زنجيره توليد تا عرضه، مزيت ديگر ادغام وزارتخانه هاي صنايع و معادن و بازرگاني است و پس از اين ديگر مباحثاتي بين توليدكنندگان و مديران بخش بازرگاني كشور نخواهد بود، چرا كه كنار هم بودن اين دو بخش، زيرنظر يك وزير، آشنايي طرفين با ديدگاه هاي يكديگر را بيش از گذشته فراهم مي كند.
وي افزود: اين مديريت متمركز همچنين سبب بهره وري بيشتر مي شود و از آن طرف توليدكنندگان در «مديريت بازار واردات» سهيم مي شوند.
سرپرست ايميدرو يادآور شد: توليد و تجارت در امتداد يكديگر و نه رقيب يكديگر هستند و توليد بدون تجارت آينده اي نخواهد داشت، همان طور كه براي كشور بدون توليد داخلي آينده اي متصور نيست.
وي كوچك سازي، هماهنگ سازي استانداردهاي لازم در توليد و مصرف، حمايت از زنجيره توليد و ايجاد تعادل در بازار داخلي را از ديگر آثار ادغام برشمرد و گفت: نگاه صادراتي و تجاري براي توليدكننده ضروري است، چرا كه در اين صورت به جاي اكتفا به بازار داخلي، بسوي خلق موقعيت ها و افق هاي جهاني مي رود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه بخش معدن و صنايع معدني در صورت ادغام با چه تحولي مواجه مي شود، گفت: خوشبختانه بخش معدن و صنايع معدني كشور يكي از بخش هاي داراي مزيت نسبي بالا و با توان صادراتي به هر نقطه جهان است.
سرپرست ايميدرو افزود: توليد فولاد، سنگ آهن، آلومينيوم و مس در ايران كاملا به صرفه است و تقريبا در دنيا كمتر كشوري قادر به رقابت با ما در اين زمينه هااست.
سميعي نژاد گفت: مس بزرگترين كالاي صادراتي غيرنفتي كشور است و اگر بحث تامين نياز داخلي نبود، مي توانستيم تمام فولاد كشور را نيز صادر كنيم چنين شرايطي به اين بخش فرصتي تاريخي براي بهره گيري از ادغام مي دهد.
وي افزود: خوشبختانه سخنان مسئولان بخش نيز اين نكته را مورد تاكيد قرار مي دهد كه كالاهاي صادرات محور بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرند و اين به معناي جذب سرمايه گذاري و تشويق بيشتر معدن و صنايع معدني در كشور است.

 



سرپرست سازمان بهزيستي خبر داد
پرداخت مابه التفاوت مستمري مددجويان در شهريور

سرپرست سازمان بهزيستي گفت: مابه التفاوت افزايش 20 درصدي مستمري مددجويان تحت پوشش بهزيستي محاسبه و ماه آينده به حساب اين افراد واريز مي شود.
احمد اسفندياري افزود: با توجه به اين كه در سال جاري اعتبار سازمان بهزيستي نسبت به سال گذشته حدود 27 درصد افزايش يافته به همين دليل با تلاش هاي انجام شده سعي شد مستمري مددجويان تحت پوشش نيز افزايش پيدا كند.
وي با اشاره به اين كه سال گذشته مستمري مددجويان افزايشي نداشت، گفت: به منظور رفاه حال مددجويان و ارايه تسهيلات بيشتر امسال مستمري اين افراد 20 درصد افزايش يافته است.
سرپرست سازمان بهزيستي تاكيد كرد: از ابتداي سال تاكنون ميزان مابه التفاوت مستمري پرداختي به مددجويان محاسبه و شهريور ماه به آنان پرداخت مي شود.
اسفندياري همچنين در مورد بيمه تكميلي مددجويان تحت پوشش نيز به مهر گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در سال جاري 200 هزار نفر از مددجويان تحت پوشش اين سازمان از خدمات بيمه تكميلي برخوردار مي شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14